SPORT EEN VERSCHRIKKELIK SPOORWEGONGELUK IN FRANKRIJK. heer Van Oorschot bleef zijn eenmaal inge nomen standpunt handhaven en kon dus zijn stem niet aan de begrooting geven. Hy onderstreepte nog nader het door hem in eersten aanleg gehouden betoog en was door den heer De Mey allerminst van ziens wijze veranderd geworden. Evenals de heer De Meij gedaan had moest hij zich verzetten tegen een poging van den heer Van der Beke Callenfels om de openbare leeszaal om hals te brengen. Op de groote beteekenis van de leeszaal voor het geestelijk leven van onze gemeen te liet hy het volle licht vallen. Door den heer De Meij werd met ver schillende cyfers aangetoond, dat de lees zaal zich in toenemende belangstelling mag verheugen en de opheffing van deze nut tige instelling voor onze gemeente werkelyk een groot verlies zou beteekenen. Een poging door den heer Sorel gedaan om in 1934 geen kermis te houden, werd door de heeren De Mey, Van Oorschot en Andriessen bestreden, vooral ook op finan- cieele gronden, omdat wrj de baten van de verpachting der standplaatsen 8000 niet kunnen missen. De voorzitter gaf den heer Callenfels in overweging zijn voorstel tot schrapping der subsidie voor de leeszaal in te trekken, om dat aanneming van zijn voorstel gelyk zou staan met opheffing der leeszaal. De heer Callenfels was daartoe aanvan kelijk niet bereid, doch nadat hem duidelijk was gemaakt dat dit voorstel nog eerst wel ëens nader mag worden bekeken, nam hy het ten slotte terug en zal hij het volgend jaar met een voorstel komen. Na de algemeene beschouwingen der be grooting gaf de artikelsgewyze behandeling geen aanleiding tot bijzondere besprekin gen. De subsidie voor de burgerwacht werd behouden en de kermis zal het volgend jaar doorgaan, daar alleen de anti-rev. en chris- telijk-historischen zich daartegen verklaar den. Bij de afdeeling voor steun aan jeugdige werkloozen bracht de heer Van Spanning een artikel in de „Vliss. Courant" ter spra ke, waarop hij een feilen aanval deed. De heer Van Spanning zal toch wel begrijpen dat dergelijke critiek niet in den raad thuis behoort. De heer Marijs deed nog een poging om de handelingen van den raad niet buiten de gemeente te laten vervaardigen. Het bezui nigingsmotief gaf evenwel den doorslag en met 14 tegen 5 stemmen werd besloten dat de handelingen door de Alphensche schrijf kamer zullen worden gemaakt. Het weksysteem voor de brandweer kwam ook weer ter sprake. Ook hier waren de financiën oorzaak dat nog geen afdoende oplossing is gevonden. Het vroagstuk heeft evenwel de volle aandacht van het dage lij ksch bestuur. Bij de begrooting der bedrijven heeft de heer Van Hal bij de gemeente-reiniging nog eens krachtig aangedrongen op een andere stortplaats voor de gemeente-reiniging. Een afdeonde oplossing zou zijn het vuil naar zee te brengen, doch dit kost te veel geld. Wy zullen nu maar hopen dat op een an deer wijze een afdoende oplossing wordt ge vonden, want de tegenwoordige toestand mag zeker niet bestendigd blijven. Toen de voorzitter om even elf uur den hamer kon laten vallen, constateerde hij met genoegen dat wij ons in 6 uren door de begrooting heen hebben gewerkt. Een prij zenswaardige vlugheid, waarmede men in gemeenten van ongeveer gelijke grootte als de onze wij denken aan een gemeente in onze onmiddellijke nabijheid wel eens rekening mag houden. De gemeente-secretaris en het verdere secretariepersoneel ontvingen, onder ap plaus der geheele vergadering een bijzonder woord van dank voor het werk dat zij aan de samenstelling der begrooting hebben ge- bad. Het twintigste Raadslid. VOETBAL. AFDEELING IV. 1ste klasse. P.S.V.B.V.V. 7—2 MiddelburgLonga 31 2de klasse A. DOSKO—Breda 0—0 Vlissingen IIBreskens 20. Voor dezen voor beide partyen zoo be langrijken wedstrijd bestond een flinke be langstelling. Onder leiding van scheids rechter Huijbregtse wordt om 2 uur afge trapt. Het terrein verkeert in uitsteken den staat. Het begin is zeer sensationeel, want in de eerste minuten neemt Vlissin gen de leiding door Van der Want, die on houdbaar inschiet, als de Breskens-back over het leder heentrapt (10). Tot de rust wegen de partijen volkomen tegen elkaar op. Het is een stryd met wisselende kansen, waarbij de doelverdedigers ver schillende malen in actie moeten komen. Het samenspel in de roodwitte voorlinie is zuiver en vlug, maar de hechte Breskens- achterhoede voorkomt op stevige wijze elk gevaar. Een voordeel voor Breskens was, dat de meeste spelers physiek de meerde ren waren van de Vlissingers. Als in de tweede helft een kwartier ver streken is, krijgt Vlissingen een strafschop toegewezen. Deze wordt door Izeboud on houdbaar ingezet (20). Ook in de tweede helft geven de partijen elkaar niets toe. De Vlissingen-doelman wist eenige malen een zeker doelpunt te voorkomen. Vlissingen blijft, goed samenspelend, bet Breskens- doel belagen, maar tot doelpunten komt het niet meer. Zoo eindigde deze wedstrijd met een verdiende puntenwinst voor de roodwitten. INSIDER. De wedstryd Terneuzen-Vlissingen I ging wegens terrein-afkeuring niet door, 3de klasse A, OranjeZeelandia 2 61 Zeeuwsche Voetbalbond, E.M.M. IDe Zeeuwen III 30 Zeelandia III—R.C.V, 0—1 Bekerwedstrijd. VlissingenHulst 20. Onder leiding van scheidsrechter Mon- taan werd tweeden Kerstdag deze Beker wedstrijd gespeeld. De publieke belangstel ling hiervoor viel tegen. Vlissingen speelde in een nieuwe voorli- nie-samenstelling met Wielemaker op de rechtsbuiten en Ch. Vader op de linksbin nenplaats, Van Peenen stond linksbuiten, Kersemakers rechtsbinnen en Verhulst mid-voor. Deze opstelling schonk weinig bevrediging en kan als proef dan ook als geheel mislukt beschouwd worden. Alleen van Peenen op de linksbuitenplaats was zyn plaats waard. Als geheel was het een slechten wedstryd van beide zijden, die geen moment vermocht te boeien. Als ver zachtende omstandigheid voor hét ver-be- neden-kunnen-spelen van de Vlissingen- voorwaartschen kan het hard bevroren veld gelden. Hulst presteerde weinig en bepaal de zich in hoofdzaak tot verdedigen. Her haaldelijk werd het leder door de verschil lende Hulst-linies maar lukraak wegge trapt. Een normaal spelend Vlissingen had van dezen ploeg met groote cyfers kunnen winnen. De buitenspelers van Hulst brach ten er zoo goed als niets van terecht. Deze waren trouwens plaatsvervangers voor an dere spelers welke vroeger op die plaatsen deel van het Hulst-elftal uitmaakten. In de eerste helft was de thuisclub na genoeg voortdurend in de meerderheid met af en toe een uitval van Hulst. De meer derheid van Vlissingen werd voldoende gedemonstreerd door het feit, dat er meer dan 10 hoekschoppen in de eerste helft op het Hulst-doel werden genomen. Vlissingen kon er maar niet in slagen een doelpunt te maken, al moet gezegd worden dat 'n hard schot van Van Peenen uit een voorzet van rechts, dat van den binnenkant van den paal in het veld. terugstuitte, beter lot had ver diend. Het eenige doelpunt dat vóór de rust gescoord werd, ontstond uit een corner, waarby de Hulst-verdedigers elkaar in den weg liepen en het leder hieruit in eigen doel vloog. Dit geschiedde na een half uur spelens. In de tweede helft hetzelfde slechte spel, al wist de Vlissingen-voorhoede zich nu meer kansen te scheppen dan tevoren. Hulst had geluk, toen Kersemakers van dichtby tegen den paal schoot. Even later scoorde Vader na goed aangeven van Van Peenen. De scheidsrechter annuleerde dit doelpunt, omdat, naar zijn beweren, de bal even daar voor de lyn juist gepasseerd had. Na ver schillende vergeeische pogingen gelukte het Van Peenen na een snelle rush de score voor Vlissingen te vergrooten en daarmede Vlissingen in veilige haven te brengen. De Hulst-aanvallen bezorgden de Vlissingen-achterhoede geen ernstige moei lijkheden. Een enkele maal was de mid- voor gevaarlijk, maar Butz en Aarssens stonden dan hun man. Ch. Vader kreeg nog een prachtige kans om het derde doel punt te scoren, maar hy wachtte zoo lang met schieten tot hem het leder van den voet geloopen werd. Met 20 kwam dus het' einde, waarmede de roodwitten de vol gende ronde bereiken, INbIDER. Bijna tweehonderd dooden. Vele gewonden. Een ontzettende spoorwegcatastrophe heeft Zaterdagavond op korten afstand van Parijs plaats gehad. Volgens de eerste be richten bedroeg het aantal dooden bijna tweehonderd, terwijl een groot aantal per sonen ernstig werd gewond. De botsing geschiedde Zaterdagavond te 10 uur op de lijn ParysNancy nabij de brug van Chauveau tusschen Vaire en Lag- ny in het departement Seine et Marne ten Oosten van Parys. De sneltrein uit Straatsburg botste in volle vaart op den expresse-trein van Nan cy. De gevolgen waren catastrophaal. De treinen reden met een snelheid van onge veer 80 K.M. Daar de trein uit Straatsburg geheel uit metalen rijtuigen was samenge steld en die uit Nancy uit oudere houten wagons bestond, zijn de meeste slachtof fers reizigers van den trein uit Nancy. Deze laatste trein werd nagenoeg geheel ver splinterd. Met een geweldig gekraak vlogen de wa gons in en over elkaarde rijtuigen van den Straatsburg-trein bleven meerendeel in tact, doch ontspoorden. Op verschillende plaatsen van den ver ongelukten trein uit Nancy brak brand uit. Nog in den loop van den nacht verspreid de het vreeselijke nieuws zich door de in feeststemming verkeerende lichtstad. Wij hebben Zondagmorgen, nadat Vaz Diaz ons telegrafisch mededeeling deed van deze ramp, de voornaamste bijzonderheden door aanplakking aan ons bureau bekend gemaakt. Nadere bijzonderheden. Reeds de eerste berichten wezen op een spoorwegramp van grooten omvang en werd een honderdtal dooden gemeld. De ramp zou echter nog grooter blijken te zijn. Volgens de tot Zondagmiddag 12 uur bekend geworden gegevens bedraagt het aantal dooden 182 het aantal gewonden zou tevens nog meer dan tweehonderd be dragen, van wie velen ernstig. Direct na het bekend worden van de ramp werd uit Parys al het beschikbare reddingsmateriaal naar de plaats des on- heils gezonden. Ambulances van het Roode Kruis met geneesheeren en verplegend per soneel werden eveneens direct naar Lagny gedirigeerd. Het reddingswerk ging met groote moei lijkheden gepaard, daar de uit houten wa gons bestaande trein uit Nancy op enkele plaatsen in brand was geraakt en het te vens een zeer donkere, mistige avond was. De ramp schijnt door den mist te zijn veroorzaakt, waardoor de spoorwegsignalen niet goed zichtbaar waren en een der trei nen door onveilig signaal is gereden. De toestand op de plaats van de ramp was ontzettend. Toen het gekraak van de op elkaar bot sende treinen had opgehouden, steeg van alle kanten een groot gejammer en gehuil op. De trein uit Nancy vooral, die geheel vernield werd, was tot de laatste plaats be zet met Kerstreizigers. De weinigen, die er goed waren afgekomen, liepen, verstard van schrik, weg van de plaats van de ramp. Het personeel van den Straatsburg-trein trachtte zoo spoedig mogelijk hulp te krij gen. Overal lagen de koffers en kleeding- stukken van de reizigers, van wie velen het leven hadden gelaten. Betrekkelijk kort na dat de ramp had plaats gehad, waren de eerste reddingswagens uit Parys reeds ter plaatse. Ook de Parijsche brandweer was naar Lagny gekomen om hulp te verleenen bij het bergen der slachtoffers. Het aantal slachtoffers van de spoorweg catastrophe stijgt nog steeds doordat tal van ernstige gewonden, die in de verschil lende ziekenhuizen zijn opgenomen, aan de gevolgen der verwondingen overlijden. Het aantal gewonden bedraagt bijna driehon derd. De machinist en de stoker van den trein ParijsStraatsburg zyn in verband met de ramp gearresteerd. De treinramp brj Lagny heeft in het ge heele land en ook daar buiten groote ont roering gewekt. Behalve in oorlogstijd, toen een troepentransporttrein verongelukte, heeft een dergelijke treinramp in Frankrijk niet plaats gehad. De catastrophe werd .veroorzaakt door trein nr. 25 bis, die Zaterdagavond te 19.31 uur naar Straatsburg was vertrokken. In het gehucht Pomponne nabij Lagny, reed deze trein, voortsnellende met een vaart van bijna 100 K.M. per uur, op den express- trein ParijsNancy, die kort te voren was vertrokken. De trein naar Nancy, die, zoo als reeds gemeld, uit oudere houten wagons was samengesteld, werd letterlijk versplin terd. De trein voor Nancy, die met vertraging vertrokken was, had bovendien nog moeten stoppen voor een onveilig signaal om een locaaltrein te laten passeeren. Met donderend geraas reed de sneltrein voor Straatsburg op den anderen trein in. Een ontzettende paniek volgde op de bot sing in den nacht, tijdens den mist, was niet dadelijk te overzien hoe groot de ramp was. Dat de gevolgen verschrikkelijk moe ten zyn, begrepen echter allen, die er het leven hadden afgebracht, want de trein was tot de laatste plaats bezet. De eerste hulp aan de slachtoffers werd verleend uit Lagny, vanwaar onmiddellijk alle beschikbaar materiaal werd gezonden. Behalve ambulance-auto's werden ook par ticuliere wagens gerequireerd om de slacht offers te vervoeren. Het geheele spoorweg personeel van de Compagnie de l'est, on der leiding van den directeur den heer Ri- bouz, werd dadelijk na het bekend worden van de ramp naar de plaats des onheils ge dirigeerd. De gendarmerie uit Lagny, Meaux, Etbly en Chelles haastten zich naar het dorpje Pomponne om assistentie te ver leenen en orde-maatregelen te treffen. Spoedig begon het lugubere transport van de slachtoffers. Vreeselijk was de aanblik van de slacht offers. Totaal verminkte lijken, onherken baar, werden by tientallen onder de puin- hoopen weggehaald en weggedragen. Aan alle kanten werd om hulp geroepen door passagiers, die tusschen de overblijfselen van den trein waren bekneld geraakt. Tus schen koffers, pakjes, kleedingstukken en andere voorwerpen, die uit de coupé's en bagage-wagens gekomen waren, lagen stuk ken ledematen en andere overblyfselen van menschelijke lichamen. Den geheelen nacht duurde het vreeselijke opruimingswerk voort en steeds nieuwe slachtoffers werden ontdekt. Nog ontzettender dan in den nacht, was de aanblik op de plaats des onheils bij het aanbreken van den dag. De ruïne is onbe- schryfelyk. Aan den eenen kant ziet men niets dan scherven, stukken van portieren, uit elkaar gereten banken, kussens met alles wat er binnen in zit, sponningen van de ramen, verscheurde gordynen en gedeel ten van de wagons, waaraan als door een wonder intact gebleven electrische lampen, treeplanken, koperen verwarmingsplaten, luchtkokers, sloten, alles vermengd tot een spookachtig gewirwar van overblyfselen van den trein. En daartusschen ontwaart men dingen, die iemand van ontroering het hart doen ineenkrimpen. Hoeden, door drenkt van bloed, dekens, boeken, rollen papier, doode eenden, die evenveel herinne ring waren aan een gelukkig Kerstdiner, foto's, hemden, schoenen met bloed be vlekt, manden, gescheurde valiezen, waar uit alle soorten linnengoed en kleeren puil den. In een woord men ziet er alles wat door een vroolijke menigte met zich mee wordt gevoerd aan den vooravond van ge lukkige dagen Voor zoover zij niet direct per auto of ambulance-wagen naar de ziekenhuizen werden vervoerd, werden alle lyken en ge wonden bij het aanbreken van den dag per extra-trein naar Parys overgebracht. Hart verscheurende tooneelen speelden zich bij de aankomst der slachtoffers af. Duizenden verdrongen zich en vroegen, informeerden naar familieleden en kennissen. Het duurde zeer lang voordat men eenige zekei*heid kon geven omtrent het lot en de verblijfplaats van reizigers uit den trein, die gedood, ge wond waren of een goed heenkomen hadden gezocht, zonder dat men wist waarheen. Zondag zijn in den loop van den dag en ook in den nacht van Zondag op Maandag nog tal van ernstig gewonden overleden. Men neemt aan, dat het aantal dooden meer dan tweehonderd zal bedragen. In de beneden-ruimte van het Gare de l'Est was een chapelle ardente ingericht, waai* de lijken, voordat zij verder werden getransporteerd, werden neergelegd. Hier verscheen Zondagmorgen vroeg reeds de aartsbisschop van Parijs, kardinaal Verdier, gaf zyn zegen aan de dooden. Maandag werd in het Gare de l'Est een plechtige rouwdienst voor de slachtoffers van de ramp gehouden, waarby ook ver schillende leden der regeering tegenwoor dig waren. Een van de eersten, die hulp snelden, was een inwoner van het dorpje Pomponne, die het volgende verhaal doet Het was verschrikkelijk zoo vertelde hij met een stem, nog heesch van ontroering te zien, hoe de overlevenden als dol ge worden vluchtten, sommigen met bloedende gezichten, anderen hun gekneusde ledema ten ondersteunend. Eerst waren het eenige particuliere wagens, die te hulp snelden, daarna de gendarmerie van Lagny en van Chelles en de brandweer uit de omstreken en ten slotte eenige ambulances. Toen be gon de moeilijke bevrijding van de gewon den. Een ander verhaalt van een kleuter van zes jaar, die helaas nooit zijn moeder meer terug zal zien en de wijze waarop hij als door een wonder aan den dood is ontsnapt. De verteller is een luitenant-kolonel van het 8ste regiment infanterie uit Nancy, die het kind naar Parijs heeft medegenomen. De jongen bevond zich zoo vertelt hij evenals mijn vrouw en ik zelf in een van de wagens van den verongelukten trein, toen de vreeselijke ramp plaats had. Er wa ren nauwelijks eenige minuten verloopen of men bracht mij dit jongetje, dat in een van de compartimenten gevonden was. Hij wist niets van het lot van hen, die hem verge zeld hadden. Daar ik het plan had opgevat om naar Parijs terug te keeren, nam ik de kleine maar met mij mee en ik heb hem hier naar toe gebracht. Eenige oogenblikken later was de kleine terug bij zijn vader, een electricien van bet Gare de l'Est. Deze man, wiens angst men zich kan voorstellen, had nog eenige hoop misschien ook nog het geluk te hebben zyn vrouw terug te vinden. Diep getroffen was de man echter, toen het treurige bericht hem gewerd, dat zijn vrouw een dergenen was van de lange doodenlyst. De machinist van den trein Parijs- Straatsburg, Daubichy gelieeten, heeft, na dat hij na de catastrophe'tot bezinning was gekomen, verklaard, geen onveilige signalen te hebben gezien. Wy reden door twee vei lige signalen, toen ik plotseling het roode achterlicht van den trein voor Nancy zag, niet meer dan 20 M. voor ons uit. Ik remde uit alle macht, doch op zoo'n korten af stand kon niets ons meer tegenhouden. Wij botsten met een hevig geweld op den ande ren trein en vernielden tal van wagons. Zooals gemeld, is zoowel de machinist als de stoker van den trein, in verband met de catastrophe gearresteerd. Het spoorwegongeluk is nog steeds on derwerp van kolommenlange artikelen in de Fransche bladen. Zooals reeds gemeld werd is het aantal dooden in den loop van den nacht gestegen tot 201. Vele gewonden in de Parysche ziekenhuizen verkeeren nog in levensgevaar. Het onderzoek naar dé oorzaak van de ramp wordt voortgezet. In middels zijn de gearresteerde machinist en stoker van den D-trein ParijsStraatsburg gisterenavond laat in vrijheid gesteld, aan gezien men voorloopig geen enkelen reëelen grond van verdenking tegen hen heeft. Het staat nog steeds niet vast of het signaal bij nadering van den D-trein op veilig of onveilig stond. De verschillende getuigenverklaringen spreken elkaar tegen en de proefnemingen, die gisterenochtend op het traject zyn genomen en 'n negatief resultaat toonen, bieden den rechter van instructie weinig steun. Gistermorgen werd in aanwezigheid van de leden der Fransche regeering in de in het Gare de L'Est ingerichte capelle ar dente een mis gelezen. De familieleden der slachtoffers kunnen dan voorzoover zy dit; wenschen daarna beschikken over bet stoffelijk overschot hunner nabestaanden, terwijl de overige slachtoffers op kosten der Mij. de Chemin de fer de l'Est zullen worden bygezet. Een verklaring van de machinist. De machinist en de stoker bevonden zich gisterenmorgen nog in hechtenis. Er waren intusschen nog geen nadere aanwijzingen voor hun schuld gevonden. De moderne Fransche sneltrein-locomotieven zijn, naar Reuter opmerkt, voorzien van een auto matische inrichting, welke dadelijk in wer king moet treden als de trein door een on veilig sein rydt. Dinsdag heeft men een lo comotief over het spoor van het ongeluk laten rijden met dezelfde snelheid als de trein ParijsStraatsburg had toen bleek de automatische seininrichting niet te wer ken, zoodat men geloof schijnt te moeter hechten aan de verklaring van den machl- nist en zijn stoker, dat ^ulks ook op hun locomotief niet het geval is geweest. Men verwachtte dan ook gisteren, dat de beide ongelukkige beambten, die diep onder den indruk van het ongeluk zyn, spoedig in vrijheid zouden worden gesteld. Louis Rollin, de afgevaardigde voor Pa rijs, heeft den minister van justitie geïnter pelleerd over het arbitraire en onwettige karakter van de arrestatie van den stoker en den machinist van den sneltrein Parijs- Straatsburg. De bond van spoorwegarbeiders heeft ge protesteerd tegen de arrestatie. De bond hoopt, dat de beide arrestanten onmiddellijk in vrijheid zullen worden ge- steld. Uit het boekje, dat op iedere locomotief wordt bijgehouden en waarin bijzonderhe den betreffende de reis worden genoteerd, stond als laatste mededeeling vermeld, dat de snelheid 102 103 K.M. bedroeg. Dit was de snelheid van den sneltrein. Volgens de dienstregeling moet de snelheid op dit baanvak van de lijn ParysStraatsburg 110120 K.M. bedragen. De gemaakte snel heid was dus in overeenstemming met het minder gunstige zicht verminderd. Een vergelijking met vroegere rampen. Zelfs in Frankrijk, zoo zegt Vaz Dias, waar het aantal ongelukken op de spoor wegen niet klein is, is het aantal slachtof fers van de ramp by Lagny zonder prece dent. Het vorig jaar, op 16 September 1932, veroorzaakte de spoorwegramp by Turenne in Algiers 61 dooden en 100 gewonden. Op 12 September 1917 is bij Saint Michel de Maurien'ne een trein met verlofgangers ver ongelukt. Er waren toen ongeveer honderd dooden. De censuur uit die dagen verhin derde publicatie. Te voren had een spoorwegramp met zeer veel dooden plaats op 22 Juli 1891 nabij Saint Mandé, waarbij 50 dooden en 180 ge wonden vielen te betreuren. Op 28 Juni 1884 viel nabij Richelieu een trein in de rivier 97 dooden en 383 ge wonden. De eerste ernstige spoorwegramp, waarbij de bekende ontdekkingsreiziger Dumont d'Urville het leven verloor, had plaats 8 Maart 1842 nabij Bellevus, waarbij 43 personen om het leven kwamen en ne gen gewond werden. Verder moeten worden genoemd de spoor wegongelukken bij Batignolles in 1921 16 dooden en 100 gewonden Sens in 1919 23 dooden en 90 gewonden Rollebaise in 1918 (trein met Amerikaansche verlofgan gers) 32 dooden en 75 gewonden Tarbes in 1933 32 dooden en 35 gewonden Achè- res in 1926 20 dooden en 80 gewonden Saint Elier in 1933 37 dooden en 50 ge wonden Saujon in 1910 39 dooden en 59 gewonden. Interessant zijn ook de cyfers van het ministerie van openbare werken omtrent totaal aantal dooden per jaar tengevolge van spoorwegongelukken, waaruit blijkt, dat de ramp bij Lagny meer slachtoffers veroorzaakte, dan anders het geheele jaar vallen, met uitzondering van de oorlogs jaren. Bij spoorwegongevallen kwamen om in 1910, 97 1911, 60 1912, 50 1913, 60 1914, 210 1915, 43 1916, 37 1917, 257 1918, 349 1919, 271 1920, 133 1921, 137, hetgeen met inbegrip van de oorlogsjaren, een gemiddelde is van 153 dooden per jaar. Het signaalsysteem. Hoe is het systeem by de Fransche spoorwegen? De trajecten zijn ingedeeld in zoogenaamde secties, die in lengte verschil len. Dit noemt men de kantons van een bloc. Treinen, die volgens deze regeling rij den, hebben zich aan bepaalde signalen te onderwerpen. Het is gebruik, dat men een bepaald blok sluit voor een enkelen trein op een spoor, wat dus inhoudt, dat dit blok voor elke an deren trein verboden gebied is, en de pas- seerende trein dus door de signalen volko men gedekt wordt. Iedere trein dient dus te stoppen, wanneer een blok voor hem ge sloten is. In het geval van Zaterdagavond dus, wat het blok ParijsNancy gesloten, verboden terrein dus voor den volgenden trein ParysStraatsburg. Hoe de signalen zijn leert men uit het volgende Het stopsignaal, dat zich bevindt voor een bepaald blok, wordt vooraf gegaan door een zoogenaamd voorsignaal, dat den weg slechts als vrij aangeeft, wanneer 't hoofd signaal ook op vry staat. Het teeken van doorrijden wordt dus eerst door het voor signaal gegeven, en dan pas door het hoofd signaal, dit ter bevordering van de veilig heid. Het voorsignaal is voorzien van een „kro kodil", een kleine verhooging naast de rails. Wanneer de locomotief met een sleepcon- tact over dit voorwerp rijdt en dus het voorsignaal passeert, wordt er een electri sche keten gesloten en gaat er een door dringend fluitsignaal werken. De goede werking van het hoofdsignaal wordt ver zekerd door de knalsignalen, die automa tisch op de rails worden gelegd, wanneer de hefboom van den semaphoor omhoog is, dus op onveilig staat. De signalen zyn dus beide voorzien van een geluidsinstallatie, die een verhoogde zekerheid waarborgt. In dit tragische geval bij Lagny dus, zou de machinist, de beide signalen niet alleen niet gezien hebben, maar hij zou ook de karak teristieke geluidssignalen niet gehoord heb ben, die duidelijk boven het geraas van de machine uit te hooren zijn. Dit wordt nu voor onmogelijk gehouden, zoodat de eenige mogelijkheid overblijft, dat de signalen niet goed gefunctioneerd hebben.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1933 | | pagina 6