Een Familie-foto
JAN HENNING
TWEEDE BLAD
BRIEVEN UIT DE HOFSTAD
HET INTERIEUR VAN DE ST. JACOBSKERK
Het snelste Fokker-toestel
(K. L. M.)
Uit de Vlissingsche Courant
van vóór 50 jaar.
FOTO-ATELIER
BADHUISSTRAAT 63
van de
Zaterdag 23 December 1933 No. 303
Ijsvermaak, Mr. Ter Pelkioyk.
Burgerlijke Stand.
Het ijsvermaak heeft in de laatste twee
wreken alle andere vermaak en zelfs heel
veel ernstig werk zware concurrentie aan
gedaan. Dit is nu eenmaal niet anders. Br
is maar zelden gelegenheid om die oude
nationale vreugde van het ijs te genieten
en het is dus alles zeer begrijpelijk, dat men
daarvoor alles laat wijken als het maar even
kan. Voor wie het juist treft, dat zijn stre
ven er door lijdt, is het allesbehalve plezie
rig, maar misschien stelt hij zich zelf scha
deloos door mede van het ijs te profiteeren.
Ongelukkig treft de concert-gever of
redenaar het, die juist zal optreden op een
avond, dat er ijsfeest is aangekondigd hrj
kan wel naar huis gaan en zijn schaatsen
halen, want in zijn zaal zal het naargeestige
leegte zijn.' Zondagsche matchs kan men
gemakkelijk aflasten, maar een maanden
van te voren vastgestelde bijeenkomst kan
niet verschoven worden. Het ijsvermaak
maakt in dit opzicht het publiek meedoo-
genloos het laat ieder om-waaien als het
ijsfeest is. 't Is hard voor wie het treft,
maar men moet het aanvaarden. We hoor
den van een vereeniging die haar jaarver
gadering hield, die andere jaren vrij druk
placht bezocht te worden en die nu buiten
drie van de zeven bestuursleden nog precies
drie leden telde. Men besloot de vergade
ring te verdagen tot „tijd en weer meer
dienende" waren.
Er is naar hartelust van het ijs genoten
en vooral de nieuwe ijsbanen aan het einde
van de Sportlaan hadden heel veel succes.
Deze banen hebben dat voor, dat het pu
bliek, hst kijkgrage, van alle kanten uit
zicht heeft op de banen, zoodat de lust tot
deelneming daardoor zeer wordt aangewak
kerd. Een groote vooruitgang bij vroeger
tijden is het, dat er op gemakkelijke wijze
muziek gemaakt kan worden, die uit vele
luidsprekers over het ijsveld wordt uitge
stort. Het ouderwetsche draaiorgel bemusi-
ceeren, heeft dit terrein al weer verloren.
De andere nieuwigheid is de verlichting bij
avond, die door enorme schijnwerpers het
daglicht evenaart. Voor velen, die overdag
geen gelegenheid hebben om de schaatsen
onder te binden, is dit natuurlijk een
pracht-uitvinding.
Zoo heeft menig duizendtal Hagenaars,
oud en jong weer eens op ouderwetsche
wijze het hart kunnen ophalen. Wg gunnen
het allen van harte. Met zwemmen is het
schaatsenrijden de eenige sport, die op
groote schaal beoefend wordt en niet als
al die andere een kijkspelletje is geworden,
dat een paar dozijn geperfectionneerde
sport-lieden uitoefenen en waarnaar ettelij
ke duizenden zitten te kijken. Gelukkig
komt de gelegenheid te weinig voor, dat het
ijsvermaak ook ontaarden kan in overdre
ven wedstrijd-manie, die voor de eigenlijke
sport den dood is geworden.
We stappen hiermede van het ijs af en
wenden onzen blik weer tot het dagelijksche
leven.
In de eerste plaats even aangestipt, dat
onze gemeentesecretaris benoemd is tot
burgemeester van Utrecht. We gelooven
daarmede Utrecht wel te kunnen geluk-
wenschen.
De tegenwoordige Minister van Binnen-
landsche Zaken is jarenlang wethouder van
den Haag geweest en heeft dus alle gelegen
heid gehad om den heer Ter Pelkwijk te
leeren kennen. Hij kan dus zijn beteekenis
naar waarde schatten en dat hg hem voor
deze belangrijke functie heeft uitgekozen
bewijst, hoe zeer hij dien functionnariS als
een bekwaam man leerde kennen. Slechts
zelden zal een minister zoozeer van nabij
persoonlijk den benoemden kennen en daarin
ligt voor Utrecht ook een groote mate van
zekerheid, dat men een alleszins bekwamen
burgemeester zal krijgen.
Het aantal personen dat in ons land
voor het ambt van burgemeester bekwaam
is te achten, is niet groot. Zeker niet voor
de grootere gemeenten. De goede scholing
is voor die functie ontegenzeggelijk ge-
wenscht en het ambt van gemeentesecre
taris in een groote gemeente geeft die
scholing zeker op de beste wijze. Het bur
gemeestersambt is bijkans geen benijdens
waardig ambt meer het vereischt een
complex qualiteiten en capaciteiten, dat
schaarsch voorkomt.
Inmiddels is den Haag van een bekwa-
men gemeentesecretaris beroofd en zit men
voor de moeilijkheid eener keuze. Het is te
hopen, dat die keuze met veel beleid zal
geschieden, want zoo goed als een bekwame
burgemeester van veel gewicht is voor een
gemeente, zoo is ook een bekwame secre
taris van heel veel beteekenis voor het be
stuursbeleid. De organisatie van hst ge
meentebestuur moet voor een goed deel op
hem drijven en in onze stad deed het dit
ook.
9 9
Op 1000 mannen in den Haag zijn er 530
ongenuwd, 431 gehuwd, 2,6 gescheiden van
tafel en bed, 27,4 weduwnaar en 9 geschei
den van den echt. Op 1000 vrouwen zijn er
543 ongehuwd, 371 gehuwd, 68 weduwe, 3
gescheiden van tafel en bed en 15 heele-
maal gescheiden. Dit geeft wel een typisch
beeld van de samenstelling der bevolking.
Dat velen in de komende dagen den weg vinden naar Gods Woord,
dat reeds de mystieke schemering der kerk doortrilt.
Dat er zooveel meer weduwen dan weduw
naars en zooveel meer gescheiden vrouwen
dan mannen zijn vindt misschien wel zijn
oorzaak hierin, dat die vrouwen niet aan een
woonplaats zijn gebonden en zich dus gaar
ne in den Haag vestigen. In dertig jaar tijd
is het aantal weduwen en weduwnaars niet
veel veranderd, die gescheiden van tafel en
bed zijn in aantal precies verdubbeld het
aantal volledig gescheidenen is viermaal
zoo groot geworden. In die dertig jaar tijd
is de bevolking van 206 duizend tot 460 dui
zend gestegen. Wie van rekenen houdt, kan
dus precies uitrekenen hoeveel mannen en
vrouwen van iedere categorie er dertig jaar
geleden waren en hoeveel er nu zijn.
Een prettige bezigheid voor de Kerst
dagen, die naar wij gaarne hopen voor alle
lezers en lezeressen goede dagen zullen zijn.
EIBER.
Tijdens een persconferentie in het gebouw
der K.L.M. te 's-Gravenhage, heeft de heer
Plesman onlangs reeds enkele mededeelin-
gen gedaan met betrekking tot het in aan
bouw zijnde nieuwe interessante Fokker
toestel, bestemd voor de Indië-vaart, maar
dat zoo noodig ook dienst kan doen op de
Europeesche luchtlijnen.
De weinige mededeelingen wekten toen
reeds het vermoeden, dat de K.L.M. weder
voor een belangrijke gebeurtenis stond en
de nieuwe Fokker niet alleen een toestel
van groote afmetingen zou zijn, maar ook
ten opzichte van snelheid en comfort een
record zou beteekenen.
De talrijke persvertegenwoordigers, die
Donderdag op uitnoodigïng van de directie
der Fokkerfabrieken een bezoek brachten
aan haar werkplaatsen aan de overzijde, van
het IJ, zijn in deze verwachting zeker niet
teleur gesteld.
Aan de bezichtiging ging vooraf een toe
lichting van den heer Plesman, waarin deze
uiteenzette, welke overwegingen de K.L.M.
er toe geleid hebben dit toestel voor den
Indië-dienst te bestemmen, en het doel dat
men daarmede wil bereiken.
Uitvoerig zette de heer Plesman uiteen,
dat aan het luchtverkeer in het algemeen
en in het bijzonder aan dat op Indië steeds
grooter eischen worden gesteld, niet alleen
ten aanzien van snelheid, maar ook aan
comfort, ruimte, service e.d. Ook de ruimte
voor het personeel stelt bijzondere eischen.
De aanvankelijke meening, dat passagiers
zelden het lange Indië-traject zouden wil-
thans, dank zij de goede navigatie, meestal
len afvliegen, is onjuist gebleken. Het wordt
in zijn geheel afgelegd.
De zaak wordt thans in hoofdzaak be
paald door het tarief en de snelheid. Blijkt
het mogelijk de tarieven te drukken, dan
wordt de stroom van passagiers van Oost
naar West veel grooter, kunnen de diensten
worden uitgebreid en wordt het internatio
naal verkeer vergemakkelijkt.
Hoezeer het meerdere comfort gewaar
deerd wordt, blijkt ook uit de overdruk be
zochte en steeds talrijker wordende hotels
op de vliegvelden. In dit verband wees de
heer Plesman op de meerdere zekerheid op
de routes, nu telefonische verbinding met
de piloten mogelijk is. Deze geven bg aan
komst in Indië onmiddellijk verslag van
hun bevindingen (weersomstandigheden, ge
steldheid der terreinen enz.), waarmede dan
door het uit Nederland vertrekkende toestel
rekening kan worden gehouden. Dank zij
het nieuwe toestel zal voorts de post in
grooter- quantum en met meerdere snelheid
vervoerd kunnen worden. Met de Fokker
XXXVI kan de postzending 24 uren achter
een doorstoomen.
Na deze mededeelingen werd de persver
tegenwoordiging in de gelegenheid gesteld
het nieuwe toestel te bezichtigen, waarbij
ingenieur Stevan van de Fokkerfabrieken
technische inlichtingen gaf.
Zooals indertijd gemeld, is dit de grootste
machine, welke ooit in Nederland werd ge
bouwd. Zij verbindt zich thans in het meest
interessante stadium der constructie, om
dat de machine, wat de vier motoren, de
jjzeren- en aluminium onderdeelen aan
gaat, vrijwel voltooid is, doch de beklee
ding nog ontbreekt, zoodat het interieur
geheel doorzichtig is.
Reeds op verren afstand maakt deze
luchtreus een geweldigen indruk.
Hij bezit dan ook zoo^ls reeds opge
merkt de capaciteit om 36 passagiers op
de meest snelle wijze te vervoeren. Voor
de Indië-reis is dit aantal op 16 gesteld.
De motoren (vier Wright Cyclone van 700
P.K. elk) zijn vóór den vleugel geplaatst,
twee aan eiken kant van den romp. Zij
krijgen in de lucht verstelbare propellers.
De vier benzine-reservoirs (3400 L.) zijn in
den vleugel ondergebracht.
Er is ook veel interessants en nieuws in
dit toestel. Zoo vormen hier vleugels en
romp één geheel, men kan de daardoor ont
stane kruisvormige ruimte dus geheel door-
loopen. De vleugels bieden verder plaats aan
bagage en bevatten vier dienstvertrekjes,
zoowel door den vleugel (van buitenaf) als
door de cabine bereikbaar.
Dan is er vooral ook rekening gehouden
met het uitzicht der piloten. In de XXXVI
(die cijfer heeft geen andere beteekenis
dan de aanduiding van het aantal plaatsen
voor passagiers) is de piloot vooraan in de
romp geplaatst, zoodat hij een geheel on
belemmerd uitzicht heeft. Achter hem, doch
meer rechts, bevindt zich de stuurstoel van
den tweeden piloot. Lindbergh noemde tij
dens zijn jongste bezoek deze verbetering
uiterst praktisch. Gezellige ruime zit- en
slaapplaatsen, een appartement voor den
steward, een buffet, een vestiaire en af
zonderlijke toegangen naar de passagiers-
en personeels-afdeelingen verleenen aan hèt
toestel verder het comfort van een eerste
rangshotel.
Ook tegen hinderlijke geluiden is ge-
51e week 188S.
Wordt er in de groote steden, in Holland
vooral, de algemeene klacht vernomen, dat
wegens slapte van werkzaamheden, vele
handen om werk vragen en hebben de voor
naamste inrichtingen te Rotterdam, 's Hage
en Amsterdam hunne werklieden bg getal
len, door bovengenoemde oorzaak moeten
bedanken, het kan niet anders of met bij
zonder genoegen zal worden vernomen, dat
in de laatste week aan de fabriek der Kon.
Mg. „de Schelde", het gezamenlijk aantal
werklieden tot boven de 700 is geklommen
en een getal heeft bereikt, als sedert het
bestaan dezer maatschappij nog niet het
geval is geweest.
Aangaande den Vlissingschen loodskot-
ter no. 7, welken menigeen hier als verloren
beschouwde, werd gisteren de verblijdende
tijding aangebracht, dat de kotter na het
doorstaan van den storm van 12 dezer, op
zijn kruispost uit zee was teruggekeerd.
Tevens werd daarbij het treurige bericht
vermeld, dat een der matrozen, M., over
boord was geslagen en verdronken.
Ook vernemen we dat de Belgische zee-
loods B., van wien men sedert geruimen tijd
niets vernomen had, veilig in de Engelsche
haven Farmouth is aangeland.
0 9 0
De heer J. H. van 't Hof alhier, candidaat
bij de Ned. Herv. gemeente, is beroepen als
predikant bg die gemeente te Herkingen.
van thans, is in later
ja ren een bezit, dat U niet
graag zou willen missen.
Denkt U hier eens aan, als met de
Kerstdagen Uw heele familie thuis is
1ste Kerstdag gesloten.
waakt. Men kan rustig lezen en slapen in
hèt nieuwe vliegtuig, aangezien de romp
geheel vrij van de motoren is en bovendien
overal geluiddempend materiaal gebezigd
werd.
En eindelijk de snelheid van de nieuwe
luxe-Fokker, waarop de heer Plesman wees,
is inderdaad verbazingwekkend. Ook wan
neer het maximum gewicht, dat niet minder
dan 16200 K.G. bedraagt, bereikt is, zal
de Fokker een snelheid van 270 K.M. per
uur kunnen ontwikkelen.
De Fokker XXXVI wordt vermoedelijk
reeds in het a.s. voorjaar in gebruik geno
men. Zij zal dan het snelste, meest com
fortabele en veiligste toestel van de K.L.M,
luchtvloot zijn en, naar het ons voorkomt,
als zoodanig ook van grooten invloed blijken
op de animo voor een Indië-reis per lucht-
boot.
ZEEUWSCH-VLAANDEREN
WESTELIJK DEEL.
De genoegens der wintermaanden.
Het wintert.'
Het koude jaargetijde, de winter, die zich
eerst eenige dagen geleden, op 21 December
had mogen aandienen, heeft ons dit jaar
wel bijzonder vroeg verrast. Vele werk
zaamheden, vooral in den landbouw, kregen
daardoor onverwachts een einde met al de
misère, die er, in de eerste plaats voor den
werkenden man, den landarbeider, het ge
volg van waren. Lage loonen, weinig gele
genheid gehad om te werken, de winter
voor de deur Het is voor hem niet roos
kleurig. Als een schrikaanjagend monster
grijnst de winter deze menschen aan. Dit is
de donkere, geen enkele lichtstraal-ontvan
gende schaduwzijde van den wintertijd.
En de zonzijde? IJs, schaatsenrijden,
sneeuw, natuurpracht, gezellig verwarmde
lokalen, concerten, uitvoeringen, Kerst
vreugdeDe tegenstellingen zijn wel
groot. Met eenige flinke nachtvorsten deed
de winter zijn intrede. Hij blies zijn be-
vriezenden adem over de vele plassen, sloo-
ten en kreeken, die wij in onze waterrijke
streek hebben. Hij bedekte alles met een
flinke, stevige ijskorst. Het schaatsenrij
den kon een aanvang nemen. Het vierde
dan ook hoogtij. Oud en jong heeft zich met
jeugdig enthousiasme op deze, wel bij uit
stek Hollandsche sport, geworpen. Geen
stukje gs werd onbereden gelaten. De jjs-
pret bereikte zijn hoogtepunt voöral in en
nabij die gemeenten, waar uitgestrekte ba
nen voor het schaatsminnend publiek
aanwezig waren. Te veel om op te noemen.
Eén uitzondering willen wij echter ma
ken. Voor één gemeente vragen wg de bij
zondere aandacht en dat is voor Sluis. Want
zoodra bekend wordt, dat de vaart houdt,
zoodra nl. het kanaal van Sluis naar Brug
ge de vele liefhebbers van het gladde ijzers