Een Familie-foto JAN HENNING TWEEDE BLAD BRIEVEN UIT DE HOFSTAD HET INTERIEUR VAN DE ST. JACOBSKERK Het snelste Fokker-toestel (K. L. M.) Uit de Vlissingsche Courant van vóór 50 jaar. FOTO-ATELIER BADHUISSTRAAT 63 van de Zaterdag 23 December 1933 No. 303 Ijsvermaak, Mr. Ter Pelkioyk. Burgerlijke Stand. Het ijsvermaak heeft in de laatste twee wreken alle andere vermaak en zelfs heel veel ernstig werk zware concurrentie aan gedaan. Dit is nu eenmaal niet anders. Br is maar zelden gelegenheid om die oude nationale vreugde van het ijs te genieten en het is dus alles zeer begrijpelijk, dat men daarvoor alles laat wijken als het maar even kan. Voor wie het juist treft, dat zijn stre ven er door lijdt, is het allesbehalve plezie rig, maar misschien stelt hij zich zelf scha deloos door mede van het ijs te profiteeren. Ongelukkig treft de concert-gever of redenaar het, die juist zal optreden op een avond, dat er ijsfeest is aangekondigd hrj kan wel naar huis gaan en zijn schaatsen halen, want in zijn zaal zal het naargeestige leegte zijn.' Zondagsche matchs kan men gemakkelijk aflasten, maar een maanden van te voren vastgestelde bijeenkomst kan niet verschoven worden. Het ijsvermaak maakt in dit opzicht het publiek meedoo- genloos het laat ieder om-waaien als het ijsfeest is. 't Is hard voor wie het treft, maar men moet het aanvaarden. We hoor den van een vereeniging die haar jaarver gadering hield, die andere jaren vrij druk placht bezocht te worden en die nu buiten drie van de zeven bestuursleden nog precies drie leden telde. Men besloot de vergade ring te verdagen tot „tijd en weer meer dienende" waren. Er is naar hartelust van het ijs genoten en vooral de nieuwe ijsbanen aan het einde van de Sportlaan hadden heel veel succes. Deze banen hebben dat voor, dat het pu bliek, hst kijkgrage, van alle kanten uit zicht heeft op de banen, zoodat de lust tot deelneming daardoor zeer wordt aangewak kerd. Een groote vooruitgang bij vroeger tijden is het, dat er op gemakkelijke wijze muziek gemaakt kan worden, die uit vele luidsprekers over het ijsveld wordt uitge stort. Het ouderwetsche draaiorgel bemusi- ceeren, heeft dit terrein al weer verloren. De andere nieuwigheid is de verlichting bij avond, die door enorme schijnwerpers het daglicht evenaart. Voor velen, die overdag geen gelegenheid hebben om de schaatsen onder te binden, is dit natuurlijk een pracht-uitvinding. Zoo heeft menig duizendtal Hagenaars, oud en jong weer eens op ouderwetsche wijze het hart kunnen ophalen. Wg gunnen het allen van harte. Met zwemmen is het schaatsenrijden de eenige sport, die op groote schaal beoefend wordt en niet als al die andere een kijkspelletje is geworden, dat een paar dozijn geperfectionneerde sport-lieden uitoefenen en waarnaar ettelij ke duizenden zitten te kijken. Gelukkig komt de gelegenheid te weinig voor, dat het ijsvermaak ook ontaarden kan in overdre ven wedstrijd-manie, die voor de eigenlijke sport den dood is geworden. We stappen hiermede van het ijs af en wenden onzen blik weer tot het dagelijksche leven. In de eerste plaats even aangestipt, dat onze gemeentesecretaris benoemd is tot burgemeester van Utrecht. We gelooven daarmede Utrecht wel te kunnen geluk- wenschen. De tegenwoordige Minister van Binnen- landsche Zaken is jarenlang wethouder van den Haag geweest en heeft dus alle gelegen heid gehad om den heer Ter Pelkwijk te leeren kennen. Hij kan dus zijn beteekenis naar waarde schatten en dat hg hem voor deze belangrijke functie heeft uitgekozen bewijst, hoe zeer hij dien functionnariS als een bekwaam man leerde kennen. Slechts zelden zal een minister zoozeer van nabij persoonlijk den benoemden kennen en daarin ligt voor Utrecht ook een groote mate van zekerheid, dat men een alleszins bekwamen burgemeester zal krijgen. Het aantal personen dat in ons land voor het ambt van burgemeester bekwaam is te achten, is niet groot. Zeker niet voor de grootere gemeenten. De goede scholing is voor die functie ontegenzeggelijk ge- wenscht en het ambt van gemeentesecre taris in een groote gemeente geeft die scholing zeker op de beste wijze. Het bur gemeestersambt is bijkans geen benijdens waardig ambt meer het vereischt een complex qualiteiten en capaciteiten, dat schaarsch voorkomt. Inmiddels is den Haag van een bekwa- men gemeentesecretaris beroofd en zit men voor de moeilijkheid eener keuze. Het is te hopen, dat die keuze met veel beleid zal geschieden, want zoo goed als een bekwame burgemeester van veel gewicht is voor een gemeente, zoo is ook een bekwame secre taris van heel veel beteekenis voor het be stuursbeleid. De organisatie van hst ge meentebestuur moet voor een goed deel op hem drijven en in onze stad deed het dit ook. 9 9 Op 1000 mannen in den Haag zijn er 530 ongenuwd, 431 gehuwd, 2,6 gescheiden van tafel en bed, 27,4 weduwnaar en 9 geschei den van den echt. Op 1000 vrouwen zijn er 543 ongehuwd, 371 gehuwd, 68 weduwe, 3 gescheiden van tafel en bed en 15 heele- maal gescheiden. Dit geeft wel een typisch beeld van de samenstelling der bevolking. Dat velen in de komende dagen den weg vinden naar Gods Woord, dat reeds de mystieke schemering der kerk doortrilt. Dat er zooveel meer weduwen dan weduw naars en zooveel meer gescheiden vrouwen dan mannen zijn vindt misschien wel zijn oorzaak hierin, dat die vrouwen niet aan een woonplaats zijn gebonden en zich dus gaar ne in den Haag vestigen. In dertig jaar tijd is het aantal weduwen en weduwnaars niet veel veranderd, die gescheiden van tafel en bed zijn in aantal precies verdubbeld het aantal volledig gescheidenen is viermaal zoo groot geworden. In die dertig jaar tijd is de bevolking van 206 duizend tot 460 dui zend gestegen. Wie van rekenen houdt, kan dus precies uitrekenen hoeveel mannen en vrouwen van iedere categorie er dertig jaar geleden waren en hoeveel er nu zijn. Een prettige bezigheid voor de Kerst dagen, die naar wij gaarne hopen voor alle lezers en lezeressen goede dagen zullen zijn. EIBER. Tijdens een persconferentie in het gebouw der K.L.M. te 's-Gravenhage, heeft de heer Plesman onlangs reeds enkele mededeelin- gen gedaan met betrekking tot het in aan bouw zijnde nieuwe interessante Fokker toestel, bestemd voor de Indië-vaart, maar dat zoo noodig ook dienst kan doen op de Europeesche luchtlijnen. De weinige mededeelingen wekten toen reeds het vermoeden, dat de K.L.M. weder voor een belangrijke gebeurtenis stond en de nieuwe Fokker niet alleen een toestel van groote afmetingen zou zijn, maar ook ten opzichte van snelheid en comfort een record zou beteekenen. De talrijke persvertegenwoordigers, die Donderdag op uitnoodigïng van de directie der Fokkerfabrieken een bezoek brachten aan haar werkplaatsen aan de overzijde, van het IJ, zijn in deze verwachting zeker niet teleur gesteld. Aan de bezichtiging ging vooraf een toe lichting van den heer Plesman, waarin deze uiteenzette, welke overwegingen de K.L.M. er toe geleid hebben dit toestel voor den Indië-dienst te bestemmen, en het doel dat men daarmede wil bereiken. Uitvoerig zette de heer Plesman uiteen, dat aan het luchtverkeer in het algemeen en in het bijzonder aan dat op Indië steeds grooter eischen worden gesteld, niet alleen ten aanzien van snelheid, maar ook aan comfort, ruimte, service e.d. Ook de ruimte voor het personeel stelt bijzondere eischen. De aanvankelijke meening, dat passagiers zelden het lange Indië-traject zouden wil- thans, dank zij de goede navigatie, meestal len afvliegen, is onjuist gebleken. Het wordt in zijn geheel afgelegd. De zaak wordt thans in hoofdzaak be paald door het tarief en de snelheid. Blijkt het mogelijk de tarieven te drukken, dan wordt de stroom van passagiers van Oost naar West veel grooter, kunnen de diensten worden uitgebreid en wordt het internatio naal verkeer vergemakkelijkt. Hoezeer het meerdere comfort gewaar deerd wordt, blijkt ook uit de overdruk be zochte en steeds talrijker wordende hotels op de vliegvelden. In dit verband wees de heer Plesman op de meerdere zekerheid op de routes, nu telefonische verbinding met de piloten mogelijk is. Deze geven bg aan komst in Indië onmiddellijk verslag van hun bevindingen (weersomstandigheden, ge steldheid der terreinen enz.), waarmede dan door het uit Nederland vertrekkende toestel rekening kan worden gehouden. Dank zij het nieuwe toestel zal voorts de post in grooter- quantum en met meerdere snelheid vervoerd kunnen worden. Met de Fokker XXXVI kan de postzending 24 uren achter een doorstoomen. Na deze mededeelingen werd de persver tegenwoordiging in de gelegenheid gesteld het nieuwe toestel te bezichtigen, waarbij ingenieur Stevan van de Fokkerfabrieken technische inlichtingen gaf. Zooals indertijd gemeld, is dit de grootste machine, welke ooit in Nederland werd ge bouwd. Zij verbindt zich thans in het meest interessante stadium der constructie, om dat de machine, wat de vier motoren, de jjzeren- en aluminium onderdeelen aan gaat, vrijwel voltooid is, doch de beklee ding nog ontbreekt, zoodat het interieur geheel doorzichtig is. Reeds op verren afstand maakt deze luchtreus een geweldigen indruk. Hij bezit dan ook zoo^ls reeds opge merkt de capaciteit om 36 passagiers op de meest snelle wijze te vervoeren. Voor de Indië-reis is dit aantal op 16 gesteld. De motoren (vier Wright Cyclone van 700 P.K. elk) zijn vóór den vleugel geplaatst, twee aan eiken kant van den romp. Zij krijgen in de lucht verstelbare propellers. De vier benzine-reservoirs (3400 L.) zijn in den vleugel ondergebracht. Er is ook veel interessants en nieuws in dit toestel. Zoo vormen hier vleugels en romp één geheel, men kan de daardoor ont stane kruisvormige ruimte dus geheel door- loopen. De vleugels bieden verder plaats aan bagage en bevatten vier dienstvertrekjes, zoowel door den vleugel (van buitenaf) als door de cabine bereikbaar. Dan is er vooral ook rekening gehouden met het uitzicht der piloten. In de XXXVI (die cijfer heeft geen andere beteekenis dan de aanduiding van het aantal plaatsen voor passagiers) is de piloot vooraan in de romp geplaatst, zoodat hij een geheel on belemmerd uitzicht heeft. Achter hem, doch meer rechts, bevindt zich de stuurstoel van den tweeden piloot. Lindbergh noemde tij dens zijn jongste bezoek deze verbetering uiterst praktisch. Gezellige ruime zit- en slaapplaatsen, een appartement voor den steward, een buffet, een vestiaire en af zonderlijke toegangen naar de passagiers- en personeels-afdeelingen verleenen aan hèt toestel verder het comfort van een eerste rangshotel. Ook tegen hinderlijke geluiden is ge- 51e week 188S. Wordt er in de groote steden, in Holland vooral, de algemeene klacht vernomen, dat wegens slapte van werkzaamheden, vele handen om werk vragen en hebben de voor naamste inrichtingen te Rotterdam, 's Hage en Amsterdam hunne werklieden bg getal len, door bovengenoemde oorzaak moeten bedanken, het kan niet anders of met bij zonder genoegen zal worden vernomen, dat in de laatste week aan de fabriek der Kon. Mg. „de Schelde", het gezamenlijk aantal werklieden tot boven de 700 is geklommen en een getal heeft bereikt, als sedert het bestaan dezer maatschappij nog niet het geval is geweest. Aangaande den Vlissingschen loodskot- ter no. 7, welken menigeen hier als verloren beschouwde, werd gisteren de verblijdende tijding aangebracht, dat de kotter na het doorstaan van den storm van 12 dezer, op zijn kruispost uit zee was teruggekeerd. Tevens werd daarbij het treurige bericht vermeld, dat een der matrozen, M., over boord was geslagen en verdronken. Ook vernemen we dat de Belgische zee- loods B., van wien men sedert geruimen tijd niets vernomen had, veilig in de Engelsche haven Farmouth is aangeland. 0 9 0 De heer J. H. van 't Hof alhier, candidaat bij de Ned. Herv. gemeente, is beroepen als predikant bg die gemeente te Herkingen. van thans, is in later ja ren een bezit, dat U niet graag zou willen missen. Denkt U hier eens aan, als met de Kerstdagen Uw heele familie thuis is 1ste Kerstdag gesloten. waakt. Men kan rustig lezen en slapen in hèt nieuwe vliegtuig, aangezien de romp geheel vrij van de motoren is en bovendien overal geluiddempend materiaal gebezigd werd. En eindelijk de snelheid van de nieuwe luxe-Fokker, waarop de heer Plesman wees, is inderdaad verbazingwekkend. Ook wan neer het maximum gewicht, dat niet minder dan 16200 K.G. bedraagt, bereikt is, zal de Fokker een snelheid van 270 K.M. per uur kunnen ontwikkelen. De Fokker XXXVI wordt vermoedelijk reeds in het a.s. voorjaar in gebruik geno men. Zij zal dan het snelste, meest com fortabele en veiligste toestel van de K.L.M, luchtvloot zijn en, naar het ons voorkomt, als zoodanig ook van grooten invloed blijken op de animo voor een Indië-reis per lucht- boot. ZEEUWSCH-VLAANDEREN WESTELIJK DEEL. De genoegens der wintermaanden. Het wintert.' Het koude jaargetijde, de winter, die zich eerst eenige dagen geleden, op 21 December had mogen aandienen, heeft ons dit jaar wel bijzonder vroeg verrast. Vele werk zaamheden, vooral in den landbouw, kregen daardoor onverwachts een einde met al de misère, die er, in de eerste plaats voor den werkenden man, den landarbeider, het ge volg van waren. Lage loonen, weinig gele genheid gehad om te werken, de winter voor de deur Het is voor hem niet roos kleurig. Als een schrikaanjagend monster grijnst de winter deze menschen aan. Dit is de donkere, geen enkele lichtstraal-ontvan gende schaduwzijde van den wintertijd. En de zonzijde? IJs, schaatsenrijden, sneeuw, natuurpracht, gezellig verwarmde lokalen, concerten, uitvoeringen, Kerst vreugdeDe tegenstellingen zijn wel groot. Met eenige flinke nachtvorsten deed de winter zijn intrede. Hij blies zijn be- vriezenden adem over de vele plassen, sloo- ten en kreeken, die wij in onze waterrijke streek hebben. Hij bedekte alles met een flinke, stevige ijskorst. Het schaatsenrij den kon een aanvang nemen. Het vierde dan ook hoogtij. Oud en jong heeft zich met jeugdig enthousiasme op deze, wel bij uit stek Hollandsche sport, geworpen. Geen stukje gs werd onbereden gelaten. De jjs- pret bereikte zijn hoogtepunt voöral in en nabij die gemeenten, waar uitgestrekte ba nen voor het schaatsminnend publiek aanwezig waren. Te veel om op te noemen. Eén uitzondering willen wij echter ma ken. Voor één gemeente vragen wg de bij zondere aandacht en dat is voor Sluis. Want zoodra bekend wordt, dat de vaart houdt, zoodra nl. het kanaal van Sluis naar Brug ge de vele liefhebbers van het gladde ijzers

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1933 | | pagina 5