500
25
DINSDAG
ÉÉRSTE BLAD
NO. 293
71e Jaargang
1933
Uitgave: Firma f. VAN DE VELDE Ir., Wolstraat 58-60, Vlissingen. Telei. 10. Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondap en algemeen erkende Christelijke feestdagen
STADS- EN PROVINCIENIEÜWS
föSfe
mms
VUSSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIjS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn /2.20 per 3 maanden. Franco dooi het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland
en Frankrijk t 3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. 13.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1-5 regels 1.25. iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1 —5 regels 50 ct Iedere regel
meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 15 regels tl. -alles bij vooruitbetaling
[)e abonné's in 't bezit eenei
Polis, zijn GRATIS verze
kerd legen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet ot oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bn verlies
van een
wijsvinget
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN Bij HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
METDE VLISSINGER DOOR DE
LUCHT NAAR AMSTERDAM.
Eén uur. De stationschef, de heer Gast
js in actie. Buiten staat de Fokker F 7a
met rijn 450 P.K. motor als een trouwe
hond voor de deur en wacht op zijn meester,
die in gezelschap van den mecanicien De
Jongh en een warme'kachel zijn pijp zit te
smoren.
Wij maken kennis met hem en constatee-
ren in den heer Fuchs den piloot van het
K.L.M.-type. Bij geen verkeersmiddel is
men nl. meer op den bestuurder aangewezen
dan bij het vliegtuig en wij veroorloven ons
immer de vrijheid deze menschen met meer
opmerkzaamheid op te nemen. En de groote,
koelbloedige oogen van den heer Fuchs, die
zoo vriendelijk aanzien, stellen ons tevreden.
Hij heeft dan ook, niettegenstaande zijn
reeds voltooide academische opleiding, zijn
roeping gevolgd en is aviateur geworden.
Wfl spreken gaarne met deze kordate, on
opgesmukte menschen, op wien wij zoo
aanstonds ons volle vertrouwen moeten
stellen. Want, om het genot van het vliegen
in zijn geheel te kunnen genieten, moet men
alle daarmee gepaard gaande zorgen op den
piloot afwentelen. En dit kunnen wij
schijnbaar op den heer Fuchs zonder' dat
hij er onder bezwijkt.
De buffetjuffrouw serveert ons een kop
thee en een zucht. De zucht geldt meer het
café dan wel de kop thee. Het gaat slecht.
Buiten ie reizigers komen er geen gasten
en zij weet niet waardoor. Wij kijken rond
in de gezellige ruimte en wij wéten het
ook niet.
Onbekend maakt onbemind,
Weet dat wel mijn aardig kind
rjjmen wij in gedachte. Willen wij hopen
dat hierin verandering 1 Tmt.
Onderwijl gaat onze piloot zich preparee
ren voor het vertrek. In ae cockpit is het
koud en zijn dik gevoerde jas en helm Ko
men van pas. Om den hals snoert hij een
kleine microfoon, die hem in staat stelt ge
durende den tocht voortdurend met Waal
haven in draadlooze verbinding te blijven.
Hij seint steeds het tijdstip van vertrek en
van aankomst en doet dat bij de éénmoto-
rige vliegtuigen zelf, terwijl dit bij de meer-
motorigen door den tweeden piloot ge
schiedt. Buiten gekomen toont ons de heó.r
Fuchs de hangende antenne onder aan het
vliegtuig. Een uitlooppijp stelt hem in staat
om zoo aanstonds, wanneer wij vrij van den
grond zijn een zeventig meter langen an
tennedraad uit te vieren, die hij vóór het
dalen weer naar binnen moet haspelen.
Het is prachtig vriesweer, doch er staat
een sterke N.O. wind, waartegen de Fokker
zoo dadelijk inschroeven moet. Een passa
gier deelt met ons de abin* en met deze
lichte vracht hangt de machine een oogen-
blik later vrij in de lucht. Het kanaal wordt
een slootje de straatweg een voetpad en
het geheel een miniatuur-landschap, waar-
ia Middelburg een dreumesig bouwdoos
object wordt. Op 700 M. hoogte gaan wij
over de Schelde, wier opgejaagde golven
zich als verstarde rimpels voordoen en te
vens kunnen wij de, in den oorlog opgedane,
waarheid bevestigen, dat wij vanaf onze
hoogte den rivierbodem kunnen afzoeken
Een onderzeeër zouden wij kunnen ontdek
ken.
Haamstede wordt spoedig bereikt. Wij
dalen een passagier komt ons aantal ver
meerderen een armzwaai ten afscheid
oen aanloop en weer gaat onze lichte vracht
over van de wielen op de vleugels, 't Gaat
alles eenvoudig en kwiek als "<uj een locaal-
treintje.
Schijnbaar heel langzaam glijdt het land
schap als een keurig geschoren tapijt onder
ons weg en wg koesteren ons als een poes
hjj den naard in het warme winterzonnetje.
Er zit woeling in de lucht en toch bemer
ken wij hiervan heel weinig, doordien onze
hrave piloot van eiken windstoot de scherpe
kanten af weet te vijlen. Zijn stuurrad is
Voortdurend in draaiende beweging. In de
Verte zien wij de rookpluim van een minia
tuurtreintje, dat heel traag zijn zorgelijken
Weg naar zijn doei baant. Rotterdam is
spoedig bereikt en de uitgebreide haven
complexen leveren een schilderachtig
tafreel voor ons op. Na een vlotte landing
Zet Fuchs ons zacht als een wiegekindje
Voor het Restaurant van het station.
WAALHAVEN.
Onze piloot houdt ons nog even gezel
schap alvorens hg als passagier met de
^argsche machine verder zal vliegen. Hg
raadt ons aan niet met de Farman verder
te gaan doch op de Londensc^e K.L.M.-
machine te wachten. Wij kunnen alsdan een
tocht en een landing in het duister mee
maken. Een nachtvlucht alzoo. Wij accep
teeren met graagte en zetten ons in stille
verwachting in een gezellig hoekje van het
restaurant met het zicht naar de snel-
dalende winterzon.
De Londenaar is. door den krachtigen
tegenwind een uur over tijd en de zon is
reeds lang achter de kim verdwenen als de
sirene de komst Van de „Leeuwerik" aan
kondigt. In het schemerdonker komt zij,
met een sterk wit voorlicht gewapend aan-
gétaxied en lost 'n zévental passagiers. De
overige zés, waaronder een dame, zullen de
reis naar Amsterdam verder meemaken.
Wij betreden de aangenaam verwarmde
cabine en genieten de weelde die deze in
ternationale vogel ons boven het Zeeuwsche
meeuwtje kan bieden. Wij zakken weg in
een der, met donker rood leer bekleede
fauteuils en bewonderen, in afwachting van
de komende dingen de practisch ingerichte
kajuit.
De roode met zilverkleur afgezette om
geving schenkt in het zachte schijnsel der
drie plafondlichten een kalmeerenden in
vloed. Evenals bij andere verkeersmiddelen
is natuurlijk een der reizigers zijn actetasch
kwijt, die nergens is te vinden. De bagage
netten worden afgezocht, onder de fau
teuils gekeken, doch de tasch is op eigen
houtje gaan vliegen. Totdat wg haar plots
onder den arm haars eigenaars op het ter
rein zien marcheeren. Dit oponthoud ver
draagt de haastige „Leeuwerik" zacht
brommend. Doch nóg meer zal van haar ge
duld worden gevraagd. De rechter motor
gaat het begeven. Zij is „verkouden" ge
worden, doch de motordokter is spoedig
aanwezig en heeft zijn patiënt in record
tijd genezen. Thans komt het er op aan den
verloren tijd in te halen. De drie motoren
bulderen hun lèf over de vlakte, terwijl de
vlammen door de uitiooppijpen naar buiten
schieten. De „Leeuwerik" rukt zich los,
neemt een korten aanloop, de wiegende be
weging houdt op en de roode grondlichten
zakken snel onder ons weg. Wij zijn nu op
weg naar
SCHIPHOL.
In het vliegen zit romantiek en dit be
merkten wij te meer gedurende dezen
vlucht :"n het duister. Wij gleden over Rot
terdam, dat als een zwart, door lichtaderen
doorkruist monster beneden ons lag. Hier en
daar onderbrak een lichtreclame de aaneen-
gerijde lichtjes, die als snoeren diamantjes
in de heldere vrieslucht twinkelden en fon
kelden. De snelle „Leeuwerik" met haar
rood en groen vleugel- en nelderwit staart-
licht, trok onverschrokken haar lijn langs
den nachtelijken hemel en liet ons gelegen
heid, te zien hoe ruim onze noordelijke pro
vincies van licht zijn voorzien. Steeds za
gen wij lichtpunten beneden, die de aan
wezigheid der aardbewoners verrieden.
Verrassend snel kwam de pinkende
vuurtoren van Schiphol in 't zicht. De van
top tot teen verlichte kegel was reeds op
verren afstand te zien en het fantastisch
gezicht dat Schiphol als eerste rangs
luchthaven bij avond vertoont is niet licht
te vergeten. Een schitterenden indruk
maakt het overvloedig verlichte restaurant
complex met zijn uitkijktoren, de groote
hangars, het door vier roode lichtrosetter,
gemarkeerde Radiopeilstation en vooral de
groote roode lichtkrans rond het witbelichte
landingsterrein.
Onze Leeuwerik beschreef een grooten
boog alvorens te landen, waarbij de rechter
vleugel sterk omhoog ging en daardoor het
wonderlijk schouwspel vertoonde dat den
onderkant nog door het licht van den reeds
lang ondergegane zon werd beschenen, ter
wijl beneden volslagen duisternis heerschte.
De groote hoogte waarop wij nog waren
was daarvan de oorzaak.
Binnen eenige minuten waren wg prontjes
gedaald en passeerden wij de douanebe
ambten, die ons attent maakten dat zoo
dadelijk het Indië-vliegtuig zou dalen. Wij
wachten en werkelijk kwam even daarna
de „Pelikaan" in het zicht. De sirene
loeide en de Indiër landde met een aan
zienlijke vertraging eveneens door den
sterken Noordooster.
Nauwelijks stil, stond reeds het post-
autotje /oor den Indischen reus om de mail
over te nemen, die, zooals wij later verna
men, niettegenstaande de groote vertraging
door de activiteit van het postkantoor
Haarlem nog dienzelfden avond aldaar werd
besteld.
En terwijl wij per K.L.M.-bus het ver
lichte Amsterdam binnenreden leek ons on
ze luchtreis een schoone droom, waaruit
wij niet eerder ontwaakten voordat wij in de
stadstram waren gezeten en daarvoor het
gekke bedrag van elf centen moesten be
talen. Wg hadden figuurlijk e. letterlgk een
vluchtige blik in het interessante bedrgf der
K.L.M. geworpen en waren vol bewondering
voor haar organisatie en haar kwiek, voor
komend personeel, dat zeker aan het/bedrgf
ten goede moet komen.
Concert Sfc. Jacobskerk.
Orgel en zang.
In ons blad heeft men bereids kunnen
lezen,dat het orgel van deze kerk onder
toezicht van den heer Kardien Luyten,
technisch orgelbouwkundig adviseur en or
ganist te Enschedé, algeheel is gerestau
reerd door den bekenden orgelbouwer, den
heer H. W. Fientrop te Zaandam.-
Gisteravond vond voor het eerst na de
restauratie een orgelbespeling plaats en
wel door Kardien Luyten, die orgelstukken
bracht van A. Hollins (een ons onbekend
componist), Handel, César Franck, Guü-
mant, Capocci en Callaerts. Voorts ver
leende mevr. P. J. BrakkéDe Kluis, so
praan. te Utrecht, haar welwillende mede
werking met liederen van J. S. Bach,
Schubert, Nössler, Cath. van Rennes en
Valerius, alle (hier) met begeleiding van
orgel. Alzoo een rijk gevarieerd program
ma, waarop we nochtans Johann Sebastian
Bach, wiens orgelwerken het hoogtepunt
der klassieke orgelliteratuur vormen, noo-
de hebben gemist en waarvan, zeer tot ons
leedwezen, de aria „Auf starkem Fittiche
Schwinget sich" (Die Schöpfung) wegens
uitgebreidheid en koude verviel, vermits de
vertolking van deze werken er zeer veel toe
hij gedragen zou hebben om de registratie
mogelijkheden te leeren kennen. Niettemin
viel er onder dit alles van veel moois te
genieten en konden we constateeren, dat
het orgel met zijn 2316 pijpen en 38 stem
men (registers) belangrijk verbeterd is,
helder, duidelijk en glanzend van toon en
vol in den massa-klank. Het besté van heel
het instrumentale gedeelte van dit concert
schonk de organist in „Trois Chorals No. 2
in b mineur" van César Franck, waarvau
de wedergave expressief van nuanceering
en mooi van kleur was. Knap was wijders
de uitvoering van Guilmant's „Grand
choeur alia Handel in D dur op. 18."
Mevr. BrakkéDe Kluis heeft een mooie
stem zij is een zangeres van het teedtere,
het ingetogene, waarin zij een volkomen
uiting geeft aan haar denken en voelen. De
verschillende schoone, stemmingwekkende
liederen o.a. „Jesus der Brautigam" van
Bach, „Litaney" van Schubert, „Heer mijn
hert is boos en schuldig" van Van Rennes,
„Psalm I" van Handel heeft zij met volle
overgave vertolkt en de organist heeft
daarbij zijn begeleidingen bescheiden ge
speeld.
Na het zingen van Psalm 150 1 en 2
opende ds. De Kluis (ds. Visbeek vervan
gende) de bijeenkomst, terwijl ds. Vossers
een slotwoord sprak, waarna Gezatag 96
werd gezongen.
Een niet talrijk auditorium woonde dit
kerk-concert bij. O.
Levensavond.
Concertgebouw.
Een feestavond stond op de groote raam
biljetten, die het .optreden in deze voor
haar jubileum geschreven komedie in drie
bedrijven van onze groote actrice, mevr.
Esther de Boervan- Rijk aankondigden.
Maar van „feest" hebben we niets gemerkt
in de zaal, die wel goed gevuld, maar toch
niet uitverkocht was. Zelfs het eenvoudig
ste bloempje ontbrak, geen enkel woordje
van huldiging is gesproken en dat, naar we
van terzijde vernamen, doordat <een veree-
niging niet mee wilde doen aan het plan
om het optreden van de gevier de actrice
tot een huldiging te doen worden. Maar
het enthousiaste publiek heeft haar met
applaus, dat reeds krachtig weerklonk bij
haar eerste optreden, beloond, vaak open
doekjes gegeven en aan het slot, nadat
alle medespelenden van het fcooneel ver
dwenen waren, staande eer» ovatie ge
bracht. Ze heeft ons dan ook ten zeerste
geboeid met de vertolking barer rol van
oude, wijze moeder en grootmoeder in dit
stuk, waarin de moeilijkheden, die in het
familie-leven kunnen opdoenwn, natuurlijk
en raak geteekend worden. Haar medespe
lers krijgen ieder op haar of hvin beurt harde
waarheden en wijze lessen te iiooren. Reeds
in het eerste bedrgf, als de dochter Annie,
die haar huwelijksgeluk bedreigd ziet door
de „komende toenadering" vsm Herman en
het nichtje van haar broers vrouw,
„de verzenen tegen de kribbe wil slaan",
beweegt de oude moeder haar dochter tot
het inslaan van een anderen weg ter her
overing van haar man. Hoe krachtig is
daar haar spel en hoe innig meelevend met
„het avontuurtje" harer kleindochter, is
haar waarschuwing, als ze deze een wenk
-
x -k '-f-
DE NIEUWE MOTORVEERBOOT
PRINS WILLEM I"
bestemd voor den Provincialen Stoombootdienst op de Wester-
Schelde, heeft Zaterdag jl. haar officieelen proeftocht gehouden,
waarna het schip door denCommissaris der Koningin,
Jhr. Mr. J. W. Quarles van Ufford werd overgenomen.
geeft niet te veel te vertrouwen op een
vriendinnetje, wanneer er een „hij" in het
spel is. Wat geeft ze kostelijke wenken en
heerlijken moederlijken raad, ondanks haar
schijnbaar „voortrekken" van haar zoon,
aan het echtpaar, over welks lot ze zich
eigenlijk heimelijk ongerust maakt, waar
ze ziet, dat haar schoonzoon te veel aan
energie heeft, terwijl haar zoon te weinig
van die kostbare eigenschap bezit. En hoe
hekelt ze in het gesprek met haar schoon
zoon diens nieuwe verhouding. Maar het
toppunt van haar moederlijke liefde is toch
wel het „wegwerken" van de persoon, die
de splijtzwam der familie dreigt te worden.
Kostelijk gespeeld, schitterend van actie en
mimiek is die scène, waarin mevr. De Boer
van Rijk zoo prachtig de werkelijke ge
voelens van het nichtje weet te peilen en
deze door een gefingeerde voorstelling van
den waren toestand, die werkelijkheid
blijkt te zijn, doet afzien van haar „ver
overing". We hebben lang bij de hoofdrol
uit dit brok leven-zooals-het-is of vaak-
voorkomt stilgestaan om eenige punten
van mevr. De Boer's talent naar voren te
brengen, maar mogen niet vergeten, dat
haar tegenspelers of -speelsters ook heel
wat hebben bijgedragen tot de prachtige
vertolking. En we aarzelen, als het er op
aankomt den eerepalm toe te kennen voor
het schitterendste, het natuurlijkste spel. Zal
deze weggedragen worden d^or Adolphe
Hamburger, die schitterend de rol vervulde
van den zorgeloozen, op den zak zijner
vrouw terenden, zoon van mevrouw Van
Veen lEsther de Boer—van Rijk) of zal
het diens echtgenoote Lize van der Poll
Hamakers wezen, de Oostersche, die haar
bezit heeft in de rimboe, wat haar een
luttel maandelijksch inkomen oplevert, of
zal 't het moderne kleindochtertje zijn
(Loesje Bouwmeester), die door haar „te
genslag" in de liefde op spottenden toon
spreekt over „die mannenharten". We aar
zelen, want daar is ook nog de vertolking
der rollen van de dochter Annie en haar
man Herman Weber, zoo natuurlijk weer
gegeven door Fie de Vriesde Boer en
Jaap van der Poll, terwijl die V Hilda,
gespeeld door Mieke FlinkVerstraete, op
voortreffelijke manier werd weergegeven.
Het kleine rolletje van Marcel Berckmans
als chauffeur, wiens optreden tegenover
Herman en de familie van den zoon Karei
zoo hemelsbreed verschilt, dient ook even
gememoreerd te worden. En tegenover al
die rollen en hoven al die vertolkingen uit,
komt krachtig het spel naar voren van
mevr. De Boervan Rijk, die op haar eigen
levensavond zooveel sfeer weet te scheppen
in „Levensavond", de schepping van Jaap
van der Poll, die, door allerlei kleinigheden
in de regie, welke hg zelf voerde, met deze
komedie een natuurgetrouwe, rake uitbeel
ding heeft gegeven van het familie-leven
met zijn „ups en downs", met zijn voet
angels en klemmen, met zijn vaak schrille
en bedroevende tegenstellingen.
Gemeentelijke Arbeidsbeurs.
Bij den gemeentelijken dienst der arbeids
bemiddeling alhier staan als werkzoekenden
ingeschreven 1 drukker, 1 behanger, 41
grondwerkers, 4 loodgieters, 1 mandenma
ker, 1 mastieker, 33 metselaars, 30 opper
lieden, 56 schilders, 10 stucadoors, 65 tim
merlieden, 9 ververs, 2 betonwerkers,
vlechters, 1 waterbouwkundige opzichter,
machinale houtbewerker, 8 meubelmaker.-
7 politoerders, 4 stoffèerders, 6 kleermn
kers, 1 wasscher, 1 lederbewerker, 2 schoen
makers, 606 metaalbewerkers, 7 bierbotte
laars-drankbereiders, 9 brood banketbak
kers, 3 koks, 4 slagers, 1 tuinman, 9 ma*
gazijnbedienden, 2 reizigers-agenten, 5 win
kelbedienden, 1 besteller, 6 chauffeurs, 13
kellners, 23 loopers, 2 portiers, 3 sleepers,
31 transportarbeiders, 25 kantoorbedienden
(w.o. 2 vrouwelijke), 1 teekenaar, 1 musi
cus, 4 onderwijzers (w.o. 2 vrouwelijke), 4
winkeljuffrouwen, 1 verpleegster, 1 huis
houdster, 19 dienstboden, 2 werksters, 43
varensgezellen (w.o. stuurlui, machinisten,
matrozen, stokers, enz.) en 115 losse arbei
ders.
Totaal 1229 ingeschrevenen, waarvan 125
in de werkverschaffing.
Vorige week 1204 personen.
Alzoo een vermeerdering van 25 werkzoe
kenden.
Het nieuws van den dag in beeld.
Foto's in onze Tijdinghal.
Een 5-tal opnamen van den voetbalwed
strijd NederlandOostenrijk. H. M .de
Koningin bij den wedstrijd voor militairen
op de vijvers van het paleis „Huis ten
Bosch". Ringrijderij voor paren op het ijs
te Katwijk. IJszeilen op de Gouwzee.
Begrafenis te Wassenaar van de vier
slachtoffers die bij den brand in de Daen-
delsstraat te 's-Gravenhage om het leven
kwamen. Intern, postduivententoonstel-
ling te Rotterdam. Duizenden Rotter
dammers op de schaats naar Gouda om
sprits en pijpen. De burgemeester van
Apeldoorn overhandigt het geschenk der
burgerij aan de Apeldoornsche brandweer
bij haar 50-jarig jubileum een ladderwa
gen. Uitreiking door den A.N.W.B. van
de bekers ter herinnering aan den rondrit
te paard door Nederland. De burgemees
ter van Beerta, wiens gemeente onder cura-
teele is gesteld.
OOST- EN WEST-SOUBURG.
Opbrengst Crisis-collecte.
De opbrengst der collecte gehouden voor
het Nationaal Crisis-Comité heeft in No
vember 155.26 opgebracht.
Ned. Christen Vrouwenbond,
Op Vrijdag 8 December is alhier met
aanvankelijk 19 leden een afdeeling van
den Ned. Christen Vrouwenbond opgericht.
Het bestuur wordt gevormd door de da
mes Van Eysden, Meijer, Kruithof en Van
Reeden.
Gevonden gedeponeerd.
Een fiets-handbeschermer, te bevragen
bij Van de Velde, Burchtstraat B 342,
KOUDEKERKE.
Directeur Chr. Gem. Zangvereenïging.
Tot directeur der Chr. Gem. Zangveree-
niging „Soli Deo Gloria" te Koudekerke is
benoemd de ..eer P. J. Woltering te Vlis
singen.
BRESKENS.
Loop der bevolking.
Ingekomen: A. I. Huoregsen, van
BiervlietM. Frelier, van Groede L. S. de
Vulder, van Schoondijke M. van Houte,
van OostburgH. R. 'Timmerman, van
Apeldoorn J. M. Tollenaar, van IJzendij-
Ke J. M. A. van Melle, van UtrechtE. C.
Aalbregtse, van Zuidzande.
Vertrokken: S. A. van Houte,
naar 's-Giujn'^ge I. Huogstad, naar
Eindhoven W. Oosterling, naar Rotter-
lam J. I. J. Basting, naai Rotterdam