500 25 DINSDAG ÉÉRSTE BLAD NO. 293 71e Jaargang 1933 Uitgave: Firma f. VAN DE VELDE Ir., Wolstraat 58-60, Vlissingen. Telei. 10. Postrekening 66287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondap en algemeen erkende Christelijke feestdagen STADS- EN PROVINCIENIEÜWS föSfe mms VUSSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIjS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn /2.20 per 3 maanden. Franco dooi het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk t 3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. 13.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1-5 regels 1.25. iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1 —5 regels 50 ct Iedere regel meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 15 regels tl. -alles bij vooruitbetaling [)e abonné's in 't bezit eenei Polis, zijn GRATIS verze kerd legen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet ot oog. gulden bij verlies van een duim gulden bn verlies van een wijsvinget gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN Bij HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 2 bladen METDE VLISSINGER DOOR DE LUCHT NAAR AMSTERDAM. Eén uur. De stationschef, de heer Gast js in actie. Buiten staat de Fokker F 7a met rijn 450 P.K. motor als een trouwe hond voor de deur en wacht op zijn meester, die in gezelschap van den mecanicien De Jongh en een warme'kachel zijn pijp zit te smoren. Wij maken kennis met hem en constatee- ren in den heer Fuchs den piloot van het K.L.M.-type. Bij geen verkeersmiddel is men nl. meer op den bestuurder aangewezen dan bij het vliegtuig en wij veroorloven ons immer de vrijheid deze menschen met meer opmerkzaamheid op te nemen. En de groote, koelbloedige oogen van den heer Fuchs, die zoo vriendelijk aanzien, stellen ons tevreden. Hij heeft dan ook, niettegenstaande zijn reeds voltooide academische opleiding, zijn roeping gevolgd en is aviateur geworden. Wfl spreken gaarne met deze kordate, on opgesmukte menschen, op wien wij zoo aanstonds ons volle vertrouwen moeten stellen. Want, om het genot van het vliegen in zijn geheel te kunnen genieten, moet men alle daarmee gepaard gaande zorgen op den piloot afwentelen. En dit kunnen wij schijnbaar op den heer Fuchs zonder' dat hij er onder bezwijkt. De buffetjuffrouw serveert ons een kop thee en een zucht. De zucht geldt meer het café dan wel de kop thee. Het gaat slecht. Buiten ie reizigers komen er geen gasten en zij weet niet waardoor. Wij kijken rond in de gezellige ruimte en wij wéten het ook niet. Onbekend maakt onbemind, Weet dat wel mijn aardig kind rjjmen wij in gedachte. Willen wij hopen dat hierin verandering 1 Tmt. Onderwijl gaat onze piloot zich preparee ren voor het vertrek. In ae cockpit is het koud en zijn dik gevoerde jas en helm Ko men van pas. Om den hals snoert hij een kleine microfoon, die hem in staat stelt ge durende den tocht voortdurend met Waal haven in draadlooze verbinding te blijven. Hij seint steeds het tijdstip van vertrek en van aankomst en doet dat bij de éénmoto- rige vliegtuigen zelf, terwijl dit bij de meer- motorigen door den tweeden piloot ge schiedt. Buiten gekomen toont ons de heó.r Fuchs de hangende antenne onder aan het vliegtuig. Een uitlooppijp stelt hem in staat om zoo aanstonds, wanneer wij vrij van den grond zijn een zeventig meter langen an tennedraad uit te vieren, die hij vóór het dalen weer naar binnen moet haspelen. Het is prachtig vriesweer, doch er staat een sterke N.O. wind, waartegen de Fokker zoo dadelijk inschroeven moet. Een passa gier deelt met ons de abin* en met deze lichte vracht hangt de machine een oogen- blik later vrij in de lucht. Het kanaal wordt een slootje de straatweg een voetpad en het geheel een miniatuur-landschap, waar- ia Middelburg een dreumesig bouwdoos object wordt. Op 700 M. hoogte gaan wij over de Schelde, wier opgejaagde golven zich als verstarde rimpels voordoen en te vens kunnen wij de, in den oorlog opgedane, waarheid bevestigen, dat wij vanaf onze hoogte den rivierbodem kunnen afzoeken Een onderzeeër zouden wij kunnen ontdek ken. Haamstede wordt spoedig bereikt. Wij dalen een passagier komt ons aantal ver meerderen een armzwaai ten afscheid oen aanloop en weer gaat onze lichte vracht over van de wielen op de vleugels, 't Gaat alles eenvoudig en kwiek als "<uj een locaal- treintje. Schijnbaar heel langzaam glijdt het land schap als een keurig geschoren tapijt onder ons weg en wg koesteren ons als een poes hjj den naard in het warme winterzonnetje. Er zit woeling in de lucht en toch bemer ken wij hiervan heel weinig, doordien onze hrave piloot van eiken windstoot de scherpe kanten af weet te vijlen. Zijn stuurrad is Voortdurend in draaiende beweging. In de Verte zien wij de rookpluim van een minia tuurtreintje, dat heel traag zijn zorgelijken Weg naar zijn doei baant. Rotterdam is spoedig bereikt en de uitgebreide haven complexen leveren een schilderachtig tafreel voor ons op. Na een vlotte landing Zet Fuchs ons zacht als een wiegekindje Voor het Restaurant van het station. WAALHAVEN. Onze piloot houdt ons nog even gezel schap alvorens hg als passagier met de ^argsche machine verder zal vliegen. Hg raadt ons aan niet met de Farman verder te gaan doch op de Londensc^e K.L.M.- machine te wachten. Wij kunnen alsdan een tocht en een landing in het duister mee maken. Een nachtvlucht alzoo. Wij accep teeren met graagte en zetten ons in stille verwachting in een gezellig hoekje van het restaurant met het zicht naar de snel- dalende winterzon. De Londenaar is. door den krachtigen tegenwind een uur over tijd en de zon is reeds lang achter de kim verdwenen als de sirene de komst Van de „Leeuwerik" aan kondigt. In het schemerdonker komt zij, met een sterk wit voorlicht gewapend aan- gétaxied en lost 'n zévental passagiers. De overige zés, waaronder een dame, zullen de reis naar Amsterdam verder meemaken. Wij betreden de aangenaam verwarmde cabine en genieten de weelde die deze in ternationale vogel ons boven het Zeeuwsche meeuwtje kan bieden. Wij zakken weg in een der, met donker rood leer bekleede fauteuils en bewonderen, in afwachting van de komende dingen de practisch ingerichte kajuit. De roode met zilverkleur afgezette om geving schenkt in het zachte schijnsel der drie plafondlichten een kalmeerenden in vloed. Evenals bij andere verkeersmiddelen is natuurlijk een der reizigers zijn actetasch kwijt, die nergens is te vinden. De bagage netten worden afgezocht, onder de fau teuils gekeken, doch de tasch is op eigen houtje gaan vliegen. Totdat wg haar plots onder den arm haars eigenaars op het ter rein zien marcheeren. Dit oponthoud ver draagt de haastige „Leeuwerik" zacht brommend. Doch nóg meer zal van haar ge duld worden gevraagd. De rechter motor gaat het begeven. Zij is „verkouden" ge worden, doch de motordokter is spoedig aanwezig en heeft zijn patiënt in record tijd genezen. Thans komt het er op aan den verloren tijd in te halen. De drie motoren bulderen hun lèf over de vlakte, terwijl de vlammen door de uitiooppijpen naar buiten schieten. De „Leeuwerik" rukt zich los, neemt een korten aanloop, de wiegende be weging houdt op en de roode grondlichten zakken snel onder ons weg. Wij zijn nu op weg naar SCHIPHOL. In het vliegen zit romantiek en dit be merkten wij te meer gedurende dezen vlucht :"n het duister. Wij gleden over Rot terdam, dat als een zwart, door lichtaderen doorkruist monster beneden ons lag. Hier en daar onderbrak een lichtreclame de aaneen- gerijde lichtjes, die als snoeren diamantjes in de heldere vrieslucht twinkelden en fon kelden. De snelle „Leeuwerik" met haar rood en groen vleugel- en nelderwit staart- licht, trok onverschrokken haar lijn langs den nachtelijken hemel en liet ons gelegen heid, te zien hoe ruim onze noordelijke pro vincies van licht zijn voorzien. Steeds za gen wij lichtpunten beneden, die de aan wezigheid der aardbewoners verrieden. Verrassend snel kwam de pinkende vuurtoren van Schiphol in 't zicht. De van top tot teen verlichte kegel was reeds op verren afstand te zien en het fantastisch gezicht dat Schiphol als eerste rangs luchthaven bij avond vertoont is niet licht te vergeten. Een schitterenden indruk maakt het overvloedig verlichte restaurant complex met zijn uitkijktoren, de groote hangars, het door vier roode lichtrosetter, gemarkeerde Radiopeilstation en vooral de groote roode lichtkrans rond het witbelichte landingsterrein. Onze Leeuwerik beschreef een grooten boog alvorens te landen, waarbij de rechter vleugel sterk omhoog ging en daardoor het wonderlijk schouwspel vertoonde dat den onderkant nog door het licht van den reeds lang ondergegane zon werd beschenen, ter wijl beneden volslagen duisternis heerschte. De groote hoogte waarop wij nog waren was daarvan de oorzaak. Binnen eenige minuten waren wg prontjes gedaald en passeerden wij de douanebe ambten, die ons attent maakten dat zoo dadelijk het Indië-vliegtuig zou dalen. Wij wachten en werkelijk kwam even daarna de „Pelikaan" in het zicht. De sirene loeide en de Indiër landde met een aan zienlijke vertraging eveneens door den sterken Noordooster. Nauwelijks stil, stond reeds het post- autotje /oor den Indischen reus om de mail over te nemen, die, zooals wij later verna men, niettegenstaande de groote vertraging door de activiteit van het postkantoor Haarlem nog dienzelfden avond aldaar werd besteld. En terwijl wij per K.L.M.-bus het ver lichte Amsterdam binnenreden leek ons on ze luchtreis een schoone droom, waaruit wij niet eerder ontwaakten voordat wij in de stadstram waren gezeten en daarvoor het gekke bedrag van elf centen moesten be talen. Wg hadden figuurlijk e. letterlgk een vluchtige blik in het interessante bedrgf der K.L.M. geworpen en waren vol bewondering voor haar organisatie en haar kwiek, voor komend personeel, dat zeker aan het/bedrgf ten goede moet komen. Concert Sfc. Jacobskerk. Orgel en zang. In ons blad heeft men bereids kunnen lezen,dat het orgel van deze kerk onder toezicht van den heer Kardien Luyten, technisch orgelbouwkundig adviseur en or ganist te Enschedé, algeheel is gerestau reerd door den bekenden orgelbouwer, den heer H. W. Fientrop te Zaandam.- Gisteravond vond voor het eerst na de restauratie een orgelbespeling plaats en wel door Kardien Luyten, die orgelstukken bracht van A. Hollins (een ons onbekend componist), Handel, César Franck, Guü- mant, Capocci en Callaerts. Voorts ver leende mevr. P. J. BrakkéDe Kluis, so praan. te Utrecht, haar welwillende mede werking met liederen van J. S. Bach, Schubert, Nössler, Cath. van Rennes en Valerius, alle (hier) met begeleiding van orgel. Alzoo een rijk gevarieerd program ma, waarop we nochtans Johann Sebastian Bach, wiens orgelwerken het hoogtepunt der klassieke orgelliteratuur vormen, noo- de hebben gemist en waarvan, zeer tot ons leedwezen, de aria „Auf starkem Fittiche Schwinget sich" (Die Schöpfung) wegens uitgebreidheid en koude verviel, vermits de vertolking van deze werken er zeer veel toe hij gedragen zou hebben om de registratie mogelijkheden te leeren kennen. Niettemin viel er onder dit alles van veel moois te genieten en konden we constateeren, dat het orgel met zijn 2316 pijpen en 38 stem men (registers) belangrijk verbeterd is, helder, duidelijk en glanzend van toon en vol in den massa-klank. Het besté van heel het instrumentale gedeelte van dit concert schonk de organist in „Trois Chorals No. 2 in b mineur" van César Franck, waarvau de wedergave expressief van nuanceering en mooi van kleur was. Knap was wijders de uitvoering van Guilmant's „Grand choeur alia Handel in D dur op. 18." Mevr. BrakkéDe Kluis heeft een mooie stem zij is een zangeres van het teedtere, het ingetogene, waarin zij een volkomen uiting geeft aan haar denken en voelen. De verschillende schoone, stemmingwekkende liederen o.a. „Jesus der Brautigam" van Bach, „Litaney" van Schubert, „Heer mijn hert is boos en schuldig" van Van Rennes, „Psalm I" van Handel heeft zij met volle overgave vertolkt en de organist heeft daarbij zijn begeleidingen bescheiden ge speeld. Na het zingen van Psalm 150 1 en 2 opende ds. De Kluis (ds. Visbeek vervan gende) de bijeenkomst, terwijl ds. Vossers een slotwoord sprak, waarna Gezatag 96 werd gezongen. Een niet talrijk auditorium woonde dit kerk-concert bij. O. Levensavond. Concertgebouw. Een feestavond stond op de groote raam biljetten, die het .optreden in deze voor haar jubileum geschreven komedie in drie bedrijven van onze groote actrice, mevr. Esther de Boervan- Rijk aankondigden. Maar van „feest" hebben we niets gemerkt in de zaal, die wel goed gevuld, maar toch niet uitverkocht was. Zelfs het eenvoudig ste bloempje ontbrak, geen enkel woordje van huldiging is gesproken en dat, naar we van terzijde vernamen, doordat <een veree- niging niet mee wilde doen aan het plan om het optreden van de gevier de actrice tot een huldiging te doen worden. Maar het enthousiaste publiek heeft haar met applaus, dat reeds krachtig weerklonk bij haar eerste optreden, beloond, vaak open doekjes gegeven en aan het slot, nadat alle medespelenden van het fcooneel ver dwenen waren, staande eer» ovatie ge bracht. Ze heeft ons dan ook ten zeerste geboeid met de vertolking barer rol van oude, wijze moeder en grootmoeder in dit stuk, waarin de moeilijkheden, die in het familie-leven kunnen opdoenwn, natuurlijk en raak geteekend worden. Haar medespe lers krijgen ieder op haar of hvin beurt harde waarheden en wijze lessen te iiooren. Reeds in het eerste bedrgf, als de dochter Annie, die haar huwelijksgeluk bedreigd ziet door de „komende toenadering" vsm Herman en het nichtje van haar broers vrouw, „de verzenen tegen de kribbe wil slaan", beweegt de oude moeder haar dochter tot het inslaan van een anderen weg ter her overing van haar man. Hoe krachtig is daar haar spel en hoe innig meelevend met „het avontuurtje" harer kleindochter, is haar waarschuwing, als ze deze een wenk - x -k '-f- DE NIEUWE MOTORVEERBOOT PRINS WILLEM I" bestemd voor den Provincialen Stoombootdienst op de Wester- Schelde, heeft Zaterdag jl. haar officieelen proeftocht gehouden, waarna het schip door denCommissaris der Koningin, Jhr. Mr. J. W. Quarles van Ufford werd overgenomen. geeft niet te veel te vertrouwen op een vriendinnetje, wanneer er een „hij" in het spel is. Wat geeft ze kostelijke wenken en heerlijken moederlijken raad, ondanks haar schijnbaar „voortrekken" van haar zoon, aan het echtpaar, over welks lot ze zich eigenlijk heimelijk ongerust maakt, waar ze ziet, dat haar schoonzoon te veel aan energie heeft, terwijl haar zoon te weinig van die kostbare eigenschap bezit. En hoe hekelt ze in het gesprek met haar schoon zoon diens nieuwe verhouding. Maar het toppunt van haar moederlijke liefde is toch wel het „wegwerken" van de persoon, die de splijtzwam der familie dreigt te worden. Kostelijk gespeeld, schitterend van actie en mimiek is die scène, waarin mevr. De Boer van Rijk zoo prachtig de werkelijke ge voelens van het nichtje weet te peilen en deze door een gefingeerde voorstelling van den waren toestand, die werkelijkheid blijkt te zijn, doet afzien van haar „ver overing". We hebben lang bij de hoofdrol uit dit brok leven-zooals-het-is of vaak- voorkomt stilgestaan om eenige punten van mevr. De Boer's talent naar voren te brengen, maar mogen niet vergeten, dat haar tegenspelers of -speelsters ook heel wat hebben bijgedragen tot de prachtige vertolking. En we aarzelen, als het er op aankomt den eerepalm toe te kennen voor het schitterendste, het natuurlijkste spel. Zal deze weggedragen worden d^or Adolphe Hamburger, die schitterend de rol vervulde van den zorgeloozen, op den zak zijner vrouw terenden, zoon van mevrouw Van Veen lEsther de Boer—van Rijk) of zal het diens echtgenoote Lize van der Poll Hamakers wezen, de Oostersche, die haar bezit heeft in de rimboe, wat haar een luttel maandelijksch inkomen oplevert, of zal 't het moderne kleindochtertje zijn (Loesje Bouwmeester), die door haar „te genslag" in de liefde op spottenden toon spreekt over „die mannenharten". We aar zelen, want daar is ook nog de vertolking der rollen van de dochter Annie en haar man Herman Weber, zoo natuurlijk weer gegeven door Fie de Vriesde Boer en Jaap van der Poll, terwijl die V Hilda, gespeeld door Mieke FlinkVerstraete, op voortreffelijke manier werd weergegeven. Het kleine rolletje van Marcel Berckmans als chauffeur, wiens optreden tegenover Herman en de familie van den zoon Karei zoo hemelsbreed verschilt, dient ook even gememoreerd te worden. En tegenover al die rollen en hoven al die vertolkingen uit, komt krachtig het spel naar voren van mevr. De Boervan Rijk, die op haar eigen levensavond zooveel sfeer weet te scheppen in „Levensavond", de schepping van Jaap van der Poll, die, door allerlei kleinigheden in de regie, welke hg zelf voerde, met deze komedie een natuurgetrouwe, rake uitbeel ding heeft gegeven van het familie-leven met zijn „ups en downs", met zijn voet angels en klemmen, met zijn vaak schrille en bedroevende tegenstellingen. Gemeentelijke Arbeidsbeurs. Bij den gemeentelijken dienst der arbeids bemiddeling alhier staan als werkzoekenden ingeschreven 1 drukker, 1 behanger, 41 grondwerkers, 4 loodgieters, 1 mandenma ker, 1 mastieker, 33 metselaars, 30 opper lieden, 56 schilders, 10 stucadoors, 65 tim merlieden, 9 ververs, 2 betonwerkers, vlechters, 1 waterbouwkundige opzichter, machinale houtbewerker, 8 meubelmaker.- 7 politoerders, 4 stoffèerders, 6 kleermn kers, 1 wasscher, 1 lederbewerker, 2 schoen makers, 606 metaalbewerkers, 7 bierbotte laars-drankbereiders, 9 brood banketbak kers, 3 koks, 4 slagers, 1 tuinman, 9 ma* gazijnbedienden, 2 reizigers-agenten, 5 win kelbedienden, 1 besteller, 6 chauffeurs, 13 kellners, 23 loopers, 2 portiers, 3 sleepers, 31 transportarbeiders, 25 kantoorbedienden (w.o. 2 vrouwelijke), 1 teekenaar, 1 musi cus, 4 onderwijzers (w.o. 2 vrouwelijke), 4 winkeljuffrouwen, 1 verpleegster, 1 huis houdster, 19 dienstboden, 2 werksters, 43 varensgezellen (w.o. stuurlui, machinisten, matrozen, stokers, enz.) en 115 losse arbei ders. Totaal 1229 ingeschrevenen, waarvan 125 in de werkverschaffing. Vorige week 1204 personen. Alzoo een vermeerdering van 25 werkzoe kenden. Het nieuws van den dag in beeld. Foto's in onze Tijdinghal. Een 5-tal opnamen van den voetbalwed strijd NederlandOostenrijk. H. M .de Koningin bij den wedstrijd voor militairen op de vijvers van het paleis „Huis ten Bosch". Ringrijderij voor paren op het ijs te Katwijk. IJszeilen op de Gouwzee. Begrafenis te Wassenaar van de vier slachtoffers die bij den brand in de Daen- delsstraat te 's-Gravenhage om het leven kwamen. Intern, postduivententoonstel- ling te Rotterdam. Duizenden Rotter dammers op de schaats naar Gouda om sprits en pijpen. De burgemeester van Apeldoorn overhandigt het geschenk der burgerij aan de Apeldoornsche brandweer bij haar 50-jarig jubileum een ladderwa gen. Uitreiking door den A.N.W.B. van de bekers ter herinnering aan den rondrit te paard door Nederland. De burgemees ter van Beerta, wiens gemeente onder cura- teele is gesteld. OOST- EN WEST-SOUBURG. Opbrengst Crisis-collecte. De opbrengst der collecte gehouden voor het Nationaal Crisis-Comité heeft in No vember 155.26 opgebracht. Ned. Christen Vrouwenbond, Op Vrijdag 8 December is alhier met aanvankelijk 19 leden een afdeeling van den Ned. Christen Vrouwenbond opgericht. Het bestuur wordt gevormd door de da mes Van Eysden, Meijer, Kruithof en Van Reeden. Gevonden gedeponeerd. Een fiets-handbeschermer, te bevragen bij Van de Velde, Burchtstraat B 342, KOUDEKERKE. Directeur Chr. Gem. Zangvereenïging. Tot directeur der Chr. Gem. Zangveree- niging „Soli Deo Gloria" te Koudekerke is benoemd de ..eer P. J. Woltering te Vlis singen. BRESKENS. Loop der bevolking. Ingekomen: A. I. Huoregsen, van BiervlietM. Frelier, van Groede L. S. de Vulder, van Schoondijke M. van Houte, van OostburgH. R. 'Timmerman, van Apeldoorn J. M. Tollenaar, van IJzendij- Ke J. M. A. van Melle, van UtrechtE. C. Aalbregtse, van Zuidzande. Vertrokken: S. A. van Houte, naar 's-Giujn'^ge I. Huogstad, naar Eindhoven W. Oosterling, naar Rotter- lam J. I. J. Basting, naai Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1933 | | pagina 1