DE GEBROEDERS
KNOOPENSCHAAR
RADIO-RUBRIEK
HOOGWATER TE VLISSINGEN
LICHT OP VOOR AUTO'S,
FIETSEN EN VOERTUIGEN.
VOOR SINTERKLAAS SPELEN.
VOOR DE JEUGD
niets en de brutale alles particuliere on
dersteuning leidt wel eens tot hulp aan
onwaardigen.
Aangenomen dat alles, maar zouden we
gebrek laten bij negen, omdat een tiende
ondersteunde wel eens een onwaardige zou
kunnen zijn Zeker, als regel zal hulpver
leening practisch georganiseerd moeten
wezen, maar daarnaast is toch nog zooveel
ruimte voor persoonlijk initiatief.
Velen hebben er geen idee van, hoe ver
troostend het is voor hulpbehoevenden, als
ze persoonlijke hulp, in welken vorm ook,
ontvangen. Het geeft ze zoo'n gevoelen,
dat ze niet alleen staan in den moeilijken
strijd, maar dat er een menschenhart is,
dat voor ze klopt. Een weinig je persoon
lijke steun kan moreel van meer beteeke-
nis zijn dan onderstand van de overheid of
een officieele instelling van weldadigheid.
Persoonlijke hulp geeft den hulpverlee-
ner ook inniger voldoening. Het is, of deze
zelf meedeelt van het stille geluk, waar
van hij de uitdrager was. Het genoegen
van het geven moet echter vooral „stil"
worden genoten, opdat alle bijgedachten
en bij-oogmerken vooraf zijn uitgeschakeld.
Sinterklaas kan ons daarbij zoo goed hel
pen. Hij is de onpersoonlijkheid, die zich
graag met allerlei opdrachten laat belas
ten en ook bereid is om de bedankjes in
ontvangst te nemen. Ons laat hij in de
schaduw van de onbekendheid met den
stillen lach van innerlijke voldoening op
het gelaat.
Het is beter te geven dan te ontvangen.
Welnu, als we tot geven in staat zijn, laten
we dat betere dan voor ons zelve reser
veeren, want er zijn in onze dagen zoovele,
vele menschen, voor wie het...... nuttiger
is om te ontvangen, omdat ze tot geven
niet in staat zijn.
We kennen in eigen kring of in eigen
omgeving wel lieden, die op Dinsdag a.s.
geen bezoek van Sinterklaas verwachten.
Dat is een trieste avond voor hen om door
te komen, vooral wanneer er kindertjes
zijn, wier stille verwachtingen niet geheel
onderdrukt zijn kunnen worden.
Laat in zulke gezinnen op Sinterklaas
avond h<*t ongelooflijke toch eens gebeu
ren. Gij, anonymus, zult u dan een echten
Sinterklaas gevoelen, hoog te paard rij
dend over wolken van eigen geschapen
geluk, opgestegen uit de warme erkente
lijkheid van de door u gesterkte mistroos-
tigen.
Maandag 4 December.
Hilversum, 296 M. Algemeen pro
gramma verzorgd door de Avro. 8.00
Gramofoonplaten. 10.00 Morgenwijding.
10.15 Gramofoonplaten. 11.00 Orgelconcert
door G. Stam, m.m.v. V. v. Bers, tenor.
12.00 Kovacs Lajos en zijn orkest en gra
mofoonplaten. 1.30 Uit het gebouw voor
Kunsten en Wetenschappen Den Haag
Aankomst van St. Nicolaas. 2.00 Gramo
foonplaten. 2.30 Kamermuziek door het
Gertler-kwartet. 3.15 Gramofoonplaten. 4.00
Pianorecital J. de Leeuw. 4.30 Max Tak
De Koning der Rhapsodieën Franz Liszt
(met gramofoonplaten). 5.30 Orgelconcert
P. Palla, m.m.v. H. Viskil, tenor en het
Mandoline-orkest „Creszendo" o.l.v. H. v. d.
Bogert. 7.00 Causerie door V. E. van Vries
land. 7.15 Gramofoonplaten. 7.30 Vioolreci
tal A. Moszkowsky. Aan den vleugel E.
Veen. 8.00 Vaz Dias. 8.05 Operaconcert door
leden van de „Italiaansche Opera", o.l.v.
V. Marini. In de pauze gramofoonplaten.
10.00 „24 Augustus 1572", hoorspel van P.
H. van Moerkerken. Regie Kommer Kleijn.
10.45 Omroeporkest o.l.v. N. Treep. 11.00
Vaz Dias. 11.10 Uit „Central" Den Haag
Concert door Jancsi Baloch en zijn Hong.
Zigeunerorkest en dansmuziek door het en
semble Lennartz.
Huizen, 1875 M. N.C.R.V. 8.00 Schrift
lezing en meditatie. 8.15 Gramofoonplaten.
10.30 Morgendienst o.l.v. ds. A. C. Diede-
riks. 11.00 Chr. lectuur. 11.30 Gramofoon
platen. 2.45 Wenken voor de keuken. 3.15
Knipcursus. 4.00 Bijbellezing door ds. H.
Visser, m.m.v. mej. C. de Jager, zang en
M. F. Jurjaans, orgel. 5.00 Gramofoonpla
ten. 5.15 Concert. M. Hagenbeek, sopraan,
H. v. d. Kamp, alt en mevr. J. Otten-van
Warmelo, piano. 6.30 Vragenuurtje. 7.15
Ned. Chr. Persbureau. 7.30 Vragenuurtje.
.8.00 Arnhemsche Orkestvereeniging o.l.v.
J. Spaanderman, m.m.v. N. v. d. Stad, cello.
9.00 Declamatie door L. Lens. 9.30 Vervolg
concert. 10.00 Vaz Dias. 10.30 Gramofoon-
muziek.
Daventvy, 1554 M. 10.35 Morgenwij
ding. 10.50 Tijdsein en berichten. 11.05 Le
zing. 12.20 Orgelconcert T. Jenkins. 1.05
Western Studio-orkest o.l.v. F. Thomas.
I.50 Gramofoonplaten. 2.20 Voor de scho
len. 3.20 Gramofoonplaten. 3.35 Sport
nieuws. 3.55 Voor de scholen. 4.20 Concert.
L. Phillips, cello en A. Mukle, piano. 4.50
Het Schotsche Studio-orkest o.l.v. G. Dai-
nes. 5.35 Kinderuur. 6.20 Berichten. 6.50
Bach's cellosuites door Th. Reiss-Smith.
7.10, 7.25 en 7.50 Lezingen. 8.20 „The Old
Music-Halls", variété-programma o.l.v. S.
Robinson. 9.20 Berichten en lezing. 9.55
„Romance", hoorspel van P. Creswell (le
deel). 11.10 De Grosvenor House Dance
Band o.l.v. S. Lipton.
Parjjs, „Radio-Paris", 1724 M. 8.05 en
12.20 en 7.40 Gramofoonplaten. 9.05 Music-
hall-programma o.l.v. André.
Kalundborg, 1153 M. 11.20 Concert uit
hotel „Angleterre". 2.50 Omroeporkest o.l.v.
Gröndahl. 7.20 Noorsche strijkmuziek o.l.v.
Reesen. 7.50 Reportage. 8.20 Gramofoon-
muziek. 9.20 Radio-Symphonieorkest o.l.v.
Reesen. 10.20 Dansmuziek..
Langenberg, 473 M. 5.25, 6.35 en 11.00
Gramofoonplaten. 12.55 Concert door koren
en solisten o.l.v. Hüsch. 2.35 Gramofoon
platen. 3.20 Omroeporkest o.l.v. Görlich.
5.55 Gramofoonplaten. 7.30 Zang en piano.
8.05 Vervolg zang en piano. 8.50 Omroep
orkest o.l.v. Rosbaud. 10.05 Kwintetcon
cert. 11.20 Gramofoonplaten.
Rome, 441 M. 8.05 A. Serata, viool en
A. Satta, piano. 9.05 Trioconcert. 9.20 Om
roeporkest o.l.v. Culotta.
Brussel, 838 M. 12.20 en 1.30 Gramo
foonplaten. 5.20 Omroeporkest o.l.v. Wal
pot. 6.20 Gramofoonplaten. 8.20 Sympho-
nieconcert o.l.v. Meulemans. 508 M.
12.20 en 1.30 Omroeporkest o.l.v. Walpot.
5.20 Dansmuziek. 7.20 en 8.20 Gramofoon
platen. 8.35 Radiotooneel. 9.20 Dansmuziek.
Deutschlandsender, 1635 M. 7.35 Mu
zikale causerie. 8.20 „Lieder ohne Worte",
vroolijke scène van G. Uling. 8.50 Liederen
van H. H. Nissen. Aan den vleugel W.
Schnell. 9.20 Berichten, sportpraatje, weer
bericht. 10.20 Populair concert uit Mun-
chen.
December
Zondag
3
1.49
14.05
Maandag
4
2.24
14.41
Dinsdag
5
2.56
15.18
December uur
Zondag 3 4.18
Maandag 4 4.18
Dinsdag 5 4.17
denkt, kun je wel begrijpen, dat het nu on
mogelijk is om extra dingen te doen. Elk
jaar hebben we jullie een heerljjk Kerst
feest kunnen bereidenalleen dit jaar,
hoe graag we ook zouden willen, gaat het
niet
Moeder's stem trilde. Toch ging ze voort
met spreken.
Ze zei „We hebben er veel verdriet van.
Vader misschien wel het meest. Gisteren
heb ik hem nog gezegd De kinderen zul
len natuurlijk begrijpen, dat je het niet hel
pen kan, vader. Ze vinden het zoo erg
nietJa, dat zei ik maar. Maar ik weet,
dat jullie het wèl erg vindenJa, maar
we moeten er ons toch in zien te schik
kenMoeder had opeens een erg treu
rig lachje. „En dan praat jij van een Kerst
mis in de bergen Och kind, ik wóu
dat we in de bergen zaten 1 Niet omdat we
dan rijk zouden zijn, want om naar de ber
gen te gaan als je er geen familie hebt,
moet je rijk zijn. Neen, daarom zou ik er
niet willen wezen. Ik zou er alleen willen
zijn, omdat je in de bergen zooveel gemak
kelijker leeftmisschien omdat je dan
dichter bij den helderen, ruimen hemel
bentWie weetJa, wie weet precies
waardoor, maar 't is zoo
Het water in den ketel begon luider te
zingen. Toen sloeg de klok „Ping, ping,
pingacht maal achtereen.
,,'t Is tijd, Martje", zei moeder. „Ruim je
boeltje op, kind".
Zonder een woord gehoorzaamde Martje.
Haar gezichtje stond donker en verslagen.
Moeder gaf haar zuchtend een nachtzoen.
„Er zijn dingen, waar zelfs vader en moe
der machteloos tegenover staan", zei ze
zacht. „Vergeet dat niet, schat".
Martje gaf geen antwoord. Ze dacht
„We krijgen geen kerstboom Dat dacht
ze alleen maar en ze vergat er zelfs vader
voor goedennacht te zeggen.
Voor 't eerst riep moeder er haar niet
voor terug.
(Wordt vervolgd
O as leuk
'Raadselhoekie
Heb je, in afwachting van den Sint Ni-
colaasavond, nog geduld om raadseltjes op
te lossen? Probeer het maar eens. Het zal
in elk geval je gedachten wat afleiden van
de cadeautjes of vanvanvan de
roe die je krijgen zult.
De oplossingen moeten weer uiterlijk
Dinsdagavond, 6 uur, aan het bureau van
de krant zijn. Op de enveloppe of het netjes
dicht gevouwen briefje moet staan Aan
ons leuk Raadselhoekje, de Vlissingsche
Courant, te Vlissingen.
1. Een meneer, heeft op zijn naamkaartje
staan
Bouw Reland.
Als je de letters in een andere volgorde
plaatst, kom je het beroep van dezen me
neer te weten.
(Ingezonden door Jo van de Kop).
2. Liesje was jarig en kreeg vriendinne
tjes op bezoek. Het waren Doortje, Ida,
Nellie, Marie, Neeltje, Aaltje, Annie, Adèle,
Eefje en Jopie. Als je de namen van de
vriendinnen in een andere volgorde plaatst,
vormen de beginletters het cadeautje, dat
zij Liesje gaven.
(Ingezonden door Jo Briars.)
3. Wie kan zich gerust door de ruiten la
ten vallen zonder deze te breken en zonder
zich pijn te doen?
(Ingezonden door Marie Ratelband).
4. Het geheel bestaat uit 14 letters en
geeft aan wat op 't oogenblik alle kinderen
zijn.
7-8-11-5-6 is een vloeistof.
EEN NEDERLANDSCHE FILM.
In de studio's van de Cinetone wordt op
het oogenblik druk gewerkt aan de ver
filming van „De Jantjes", schrijft de „N.R.
Ct." Men is inmiddels reeds zoover geko
men, dat men thans met zekerheid kan zeg
gen, dat de film tegen Kerstmis haar pre
mière zal beleven, waarschijnlijk gelijktijdig
in het Tuschinski-theater te Amsterdam en
het City-theater in Den Haag. Toen wjj
dezen morgen een bezoek brachten aan de
studio's, was het bedrijf in vollen gang. Een
der zalen was ingericht door den decora
teur H. Leder Stecher als een Jordaansche
kroeg en danszaal. Langs de wanden en
aan de toonbank zaten een aantal Jordaan
sche jongens en meisjes, terwtfl het middel
vak gevuld was met techinici, tooneelspelers,
enz. Nadat de regisseur, Jaap Speyer, een
teeken had gegeven, brandden aan alle kan
ten de groote lampen, terwijl claxonstooten,
die door het geheele gebouw daverden, ab
solute stilte inluidden. Cissy van Benne-
kom, die de rol van „Doortje" speelt, her
haalde, terwyl ieder en niet het minst de
fel meelevende figuranten critisch en ge
spannen meeluisterden, eenige zinnen.
Een korte scène slechts, die op het doek
bijna ongemerkt zal voorbijflitsen, werd
vele malen herhaald, voordat de regisseur,
geluidstechnici en cameraman tevreden
waren. Fientje de la Mar speelde met Jo-
han Kaart een scène en zong daarin het
6-12-13-14 is een sieraad.
4-5-9-10-11 is een rivier in ons land.
7-2-3 levert het schaap.
1-12-13-14-5-6 is een lichaamsdeel.
X
is een speelgoed.
x.
is een vischsoort.
X
gebruikt de visscher.
X
is een huisdier.
X..
is een getal.
X
is een speelgoed.
X
wordt van touw of lint gemaakt.
X
is een boomsoort.
X..
is een deel van een boom.
X..
is een metaal.
X
is een telwoord.
X
is een kleedingstuk.
Op de kruisjeslijn komt, van boven naar
beneden gelezen, een lekkernij te staan.
Strooi-avond.
Het is avond, vijf December.
Ansje, Jantje, Piet en Noor
Zitten bij de warme kachel.
Moes leest een verhaaltje voor.
Buiten vallen witte vlokken,
Blaast de wind en is het guur,
Binnen branden alle lampen,
Geurt de thee en knapt het vuur.
Ansje, Noortje, Piet en Jantje
Luisteren naar moes' verhaal.
Plots wordt aan de deur gerammeld
En ze schrikken allemaal.
Hé, wie kan daar nu nog wezen?
Moesje zal eens kijken gaan
En begeeft zich naar de deur toe,
Die al open wordt gedaan.
Suikerboonen, pepernoten,
Ulevellen groot en klein,
Vliegen plotseling naar binnen,
Van wie zou dit alles zijn?
Wel, van Sinterklaas natuurlijk,
Kijk maar naar zijn witte hand,
Die om 't hoekje van het deurtje
't Lekkers strooit naar allen kant.
Moeder's viertal juicht van blijdschap
En kruipt joelend in het rond.
Het raapt borstplaat, pepernoten,
Ulevellen van den grond.
Na een poos staan voor den schoorsteen
Jantje, Ansje, Piet en Noor
En ze zingen „Sinterklaasje,
Wel bedankt voor 't lekkers, hoor
In Sinterklaastijd blijkt velen pas goed
duidelijk, hoe waar de zegswijze is, dat het
beter is te geven dan te ontvangen.
Natuurlijk wordt het ontvangen ook wel
gewaardeerd. Het is altijd prettig om te
ervaren, dat anderen om je gedacht heb
ben, maar overigens, indien men aan de
goede gaven geen materieele behoefte had,
dan zien we de goede gaven over het alge
meen niet eens zoo graag hoog opgevoerd,
want dat schept maar onderlinge verplich
tingen en leidt soms tot ingewikkelde com
plicaties, wanneer we ons zelve gepasseerd
achten of anderen meestentijds onbe
wust tekort doen.
Geven heeft pas goed zin, als het ge
schiedt tegenover hen, die uit eigen ver
mogen niet in staa zijn om zich te ver
schaffen, wat noodig is of met innig ver
langen wordt gewenscht. Het geven aan
kinderen is daarom altijd aardig. En voor
al het geven aan behoeftigen. is zooveel
stil geluk te verspreiden op plaatsen,
waar op geen geluk meer wordt gerekend.
Zeker, er wordt al veel gegeven. U
bent natuurlijk lid van dit en van dat, u
contribueert voor allerlei schoone doelein
den, u stort regelmatig in collectebussen
liedje „Je moet niet huilen". Terwijl de
figuranten langs de muren en Jan van Ees,
Joh. Kaart, Henriette Davids en Sylvain
Poons gezamenlijk aan een café-taf eitje
zaten, kwam Fientje de la Mar op, zong
en herhaalde.
Tijdens de middagpauze vroegen wij en
kelen medespelenden naar hun meening.
Henriette Davids verklaardeAls ik
speel, denk ik voor mij zit het publiek en
als ik me dat nu maar goed indenk, dan
weet ik dat ik het op mijn hand heb. Het
is uiterst moeilijk om voor de film te spe
len, het vereischt een ongewone gespannen
heid, je moogt geen fouten begaan en je
moet de techniek tot in de puntjes be-
heerschen.
Fientje de la Mar vond het prettig maar
lastig. Het afschuwelijkste is, dat je aan
houdend moet herhalen en dan die man die
steeds achter je staat om weer een laag
poeder op je gezicht te strijken, omdat de
lampen er alles in een ommezien afbranden.
Onder de deskundige leiding van Henk
van Alsem, die naast den heer Farkas
tweede operateur is, bezichtigden wg de
studio's en zagen vernuftige inrichtingen
voor het ontwikkelen der films, de mon
tagekamer, de lampen-aanleg enz.
Tenslotte kunnen wij nog meedeelen, dat
Sophie Klein de rol van „Blonde Greet" zal
spelen, in de plaats van mevr. Beppie de
Vries.
en men zal niet gauw tevergeefs voor een
goed doel bij u aankloppen. Mooi Maar
dat zijn tenslotte allemaal officieele welr
dadigheidsplichten van den mensch.
Wat doet u echter rechtstreeks van
mensch tot mensch We hooren de bezwa
ren al. Onderstand aan behoeftigen moet
behoorlijk georganiseerd wezen er moet
controle zijn, anders krijgt de bescheidene
door G. TH. ROTMAN.
Maar wat was dat De agent
bleef plotseling met wijd openge
spalkte oogen staan. Spookte het, of
droomde hij Neen hoor, het was
heel eenvoudig Jodocus, die door de
mannen van de gemeentereiniging uit
zijn netelige positie gered was en nu,
zijn hals en haren nog steeds vol on
gerechtigheden, den hoek omkwam.
Stomverbaasd staarde de agent het
evenbeeld van zijn arrestant aan.
pakte Jodocus en Pieter allebei
bij hun kraag en duwde ze naar „Het
Vergulde Kuiken". „Nu moet je me
eens vertellen wie heeft er niet be
taald, hij of hijbrulde hij den
kellners toe. De kwestie was nu gauw
opgelost, en, vergezeld van honderd
verontschuldigingen van kellners en
politie konden Pieter en Jodocus ver
trekken om hun motorfiets te gaan
koopen.
(Dinsdag vervolg)
KLEINE MAN, WAT NU?
De bekende roman „Kleiner Mann, was
nun?" die kort geleden verfilmd is met
Hertha Thiele en Herman Thimig in de
hoofdrollen, zal nu plots ook door de Uni
versal verfilmd worden, onder regie van
Frank Borzage. Het komt nimmer voor en
is in hooge mate ongebruikelijk, dat twee
verschillende productie-firma's hetzelfde
onderwerp gaan verfilmen. Indien het tot-
dusver bij vergissing was voorgekomen,
trok de producent, die het plan het laatste
had opgevat, zich terug.
De eerste vertolking hield met de strek
king van het bekende boek van Fallada
zoowat geen rekening. Het is de geschie
denis van een kleinen burgerman, die door
werkloosheid steeds dieper en dieper in de
ellende raakt. In de eerste vertolking ging
het net andersom. Misschien zal de Uni
versal zich aan het thema van Fallada hou
den, dan worden het toch twee heel ver
schillende films.
OPNIEUW DE SHOWBOAT.
In aansluiting op het bericht, dat de Uni
versal „De Showboat" opnieuw gaat verfil
men, deelt deze maatschappij thans mede,
dat de nieuwe bewerking van de „Show
boat" werkzaamheden op de Mississippi Ri
vier vereischt, welke dit seizoen door te
hoogen waterstand niet voltooid kunnen
worden. De opnamen zijn daarom uitgesteld
tot in het voorjaar.
HISTORISCHE FILMS.
Op bijna elk gebied van de kunst is den
laatsten tijd een groote belangstelling voor
geschiedkundige motieven waar te nemen.
Vooral in de film worden deze vaak ge
bruikt. In dit seizoen zal een heele reeks
films vervaardigd worden, waarin de yeel-
beteekenende gebeurtenissen in de wereld
geschiedenis worden verwerkt.
In Zwitserland, op de historisch juiste
plaatsen, wordt een film over Wilhelm Teil
gedraaid met gebruikmaking van groote
stukken uit het drama van Schiller, met
Hans Marr in de titelrol en Conradt Veidt
als Gessier. Een Oostenrijksche film zal
Prins Eugenius verheerlijken. Het is be
kend, dat in Nederland, in Eindhoven, een
film Prins Willem van Oranje werd ge
maakt en bijna gereed is. Stof voor twee
andere films zgn nog het leven van Napo
leon, en het tragische lot van koningin Ma
rie Antoinette (door Norma Shearer ver
tolkt) een belangrijke phase in de Russi
sche geschiedenis wordt verwerkt in de
triologie Peter de Groote, naar den roman
van Tolstoj. Twee filmspeelsters, Mariene
Dietrich, onder regie van Von Sternberg en
Elisabeth Bergner onder regie van Alexan
der Korda, zullen in twee verschillende
films het leven van keizerin Katharina
weergeven. Tenslotte de film van Christina
van Zweden (met Greta Garbo) en een film
van Hendrik VU.
INTENSIEVE ACTIVITEIT VAN
UNIVERSAL.
Na Carl Leammle's terugkeer in New-
York werd het bekend, dat de president
van Universal, die reeds 27 jaar in het
filmbedrijf is, tijdens zijn kort verblijf te
Londen en Parijs een zeer groote activiteit
aan den dag legde. Hjj sloot namelijk drie
groote contracten af.
Ten eerste is een nieuwe regeling getrof
fen, inhoudende, dat alle Jan Kiepura films
in de Universal studio's opgenomen zullen
worden. De eerste is „A Song for You",
waarvan de Amerikaansche bewerking
reeds voltooid is.
Ten tweede het contracteeren voor vier
jaren van de beroemde Europeesche actrice
Francisca Gaal. Zij moet echter eerst En-
gelsch zonder accent leeren spreken. Haar
debuut-film was Paprika. Daarop volgde
Gruss und Kuss Veromka, haar derde film
is de in Budapest opgenomen rolprent,
„Schandaal in Budapest".
De derde groote zaak die Carl Leammle
tot stand bracht, was het aanknoopen van
de rechten van het in Europa bekende too-
neelstuk „De Gravin van Monte Christo".
Dit werk zal dezen winter in de Universal
studio's gedraaid worden. Hoogstwaar
schijnlijk vervult Francisca Gaal hierin de
titelrol.
BERNARD SHAW.
Men meldt uit HollywoodVoor het
eerst zal een stuk van Shaw in Amerika
verfilmd worden.
De beroemde schrijver heeft zijn meening
gewijzigd en toegestaan dat zijn stuk „The
Devils Disciple" in het voorjaar door de
Radio Pictures tot een film wordt gemaakt,
waarin John Barrymore de hoofdrol zal
vervullen.
„The Devils Disciple" is een stuk over de
Amerikaansche revolutie.
Het werd voor het eerst vertoond in 18ST
Toen men Shaw de eerste maal het voorst*
deed een van zijn stukken te doen verfil
men, antwoordde Shaw Ik geloof niet, dat
Hollywood de eerste tien jaar iets van mjjn
werk onder handen zal krijgen.
Hij weigerde kortaf om aan het voorstel
verder aandacht te besteden. Thans heeft
hij zjjn opinie volkomen gewijzigd.
„The Devils Disciple" is indertijd (1911
of 1912) door het Rotterdamsch tooneelge-
zelschap gespeeld onder den titel van „Een
Satanskerel".
DE NECO FILM.
De directeur der Neco film te 's-Graven-
hage schiet met de voorbereidingen voor
het verfilmen van het scenario „De Om
weg" van Adam Haag goed op. Reeds tal
van artisten werden geëngageerd. Het
staat nog niet vast, of de film te Eindhoven
of te Amsterdam zal worden opgenomen.
W\j hopen binnenkort uitvoeriger op deze
Nederlandsche film terug te komen. Als
medeweikenden kunnen wij alvast noemen
Regisseur Paul van der Hurk, Nico van der
Linden, componist, Josephine van Gasteren,
Erica van Vorsel, Lieke Ulrich, Adolphe
Engers, Ery Bos.