DE GEBROEDERS KNOOPENSCHAAR RADIO-RUBRIEK HOOGWATER TE VLISSINGEN LICHT OP VOOR AUTO'S, FIETSEN EN VOERTUIGEN. VOOR SINTERKLAAS SPELEN. VOOR DE JEUGD niets en de brutale alles particuliere on dersteuning leidt wel eens tot hulp aan onwaardigen. Aangenomen dat alles, maar zouden we gebrek laten bij negen, omdat een tiende ondersteunde wel eens een onwaardige zou kunnen zijn Zeker, als regel zal hulpver leening practisch georganiseerd moeten wezen, maar daarnaast is toch nog zooveel ruimte voor persoonlijk initiatief. Velen hebben er geen idee van, hoe ver troostend het is voor hulpbehoevenden, als ze persoonlijke hulp, in welken vorm ook, ontvangen. Het geeft ze zoo'n gevoelen, dat ze niet alleen staan in den moeilijken strijd, maar dat er een menschenhart is, dat voor ze klopt. Een weinig je persoon lijke steun kan moreel van meer beteeke- nis zijn dan onderstand van de overheid of een officieele instelling van weldadigheid. Persoonlijke hulp geeft den hulpverlee- ner ook inniger voldoening. Het is, of deze zelf meedeelt van het stille geluk, waar van hij de uitdrager was. Het genoegen van het geven moet echter vooral „stil" worden genoten, opdat alle bijgedachten en bij-oogmerken vooraf zijn uitgeschakeld. Sinterklaas kan ons daarbij zoo goed hel pen. Hij is de onpersoonlijkheid, die zich graag met allerlei opdrachten laat belas ten en ook bereid is om de bedankjes in ontvangst te nemen. Ons laat hij in de schaduw van de onbekendheid met den stillen lach van innerlijke voldoening op het gelaat. Het is beter te geven dan te ontvangen. Welnu, als we tot geven in staat zijn, laten we dat betere dan voor ons zelve reser veeren, want er zijn in onze dagen zoovele, vele menschen, voor wie het...... nuttiger is om te ontvangen, omdat ze tot geven niet in staat zijn. We kennen in eigen kring of in eigen omgeving wel lieden, die op Dinsdag a.s. geen bezoek van Sinterklaas verwachten. Dat is een trieste avond voor hen om door te komen, vooral wanneer er kindertjes zijn, wier stille verwachtingen niet geheel onderdrukt zijn kunnen worden. Laat in zulke gezinnen op Sinterklaas avond h<*t ongelooflijke toch eens gebeu ren. Gij, anonymus, zult u dan een echten Sinterklaas gevoelen, hoog te paard rij dend over wolken van eigen geschapen geluk, opgestegen uit de warme erkente lijkheid van de door u gesterkte mistroos- tigen. Maandag 4 December. Hilversum, 296 M. Algemeen pro gramma verzorgd door de Avro. 8.00 Gramofoonplaten. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonplaten. 11.00 Orgelconcert door G. Stam, m.m.v. V. v. Bers, tenor. 12.00 Kovacs Lajos en zijn orkest en gra mofoonplaten. 1.30 Uit het gebouw voor Kunsten en Wetenschappen Den Haag Aankomst van St. Nicolaas. 2.00 Gramo foonplaten. 2.30 Kamermuziek door het Gertler-kwartet. 3.15 Gramofoonplaten. 4.00 Pianorecital J. de Leeuw. 4.30 Max Tak De Koning der Rhapsodieën Franz Liszt (met gramofoonplaten). 5.30 Orgelconcert P. Palla, m.m.v. H. Viskil, tenor en het Mandoline-orkest „Creszendo" o.l.v. H. v. d. Bogert. 7.00 Causerie door V. E. van Vries land. 7.15 Gramofoonplaten. 7.30 Vioolreci tal A. Moszkowsky. Aan den vleugel E. Veen. 8.00 Vaz Dias. 8.05 Operaconcert door leden van de „Italiaansche Opera", o.l.v. V. Marini. In de pauze gramofoonplaten. 10.00 „24 Augustus 1572", hoorspel van P. H. van Moerkerken. Regie Kommer Kleijn. 10.45 Omroeporkest o.l.v. N. Treep. 11.00 Vaz Dias. 11.10 Uit „Central" Den Haag Concert door Jancsi Baloch en zijn Hong. Zigeunerorkest en dansmuziek door het en semble Lennartz. Huizen, 1875 M. N.C.R.V. 8.00 Schrift lezing en meditatie. 8.15 Gramofoonplaten. 10.30 Morgendienst o.l.v. ds. A. C. Diede- riks. 11.00 Chr. lectuur. 11.30 Gramofoon platen. 2.45 Wenken voor de keuken. 3.15 Knipcursus. 4.00 Bijbellezing door ds. H. Visser, m.m.v. mej. C. de Jager, zang en M. F. Jurjaans, orgel. 5.00 Gramofoonpla ten. 5.15 Concert. M. Hagenbeek, sopraan, H. v. d. Kamp, alt en mevr. J. Otten-van Warmelo, piano. 6.30 Vragenuurtje. 7.15 Ned. Chr. Persbureau. 7.30 Vragenuurtje. .8.00 Arnhemsche Orkestvereeniging o.l.v. J. Spaanderman, m.m.v. N. v. d. Stad, cello. 9.00 Declamatie door L. Lens. 9.30 Vervolg concert. 10.00 Vaz Dias. 10.30 Gramofoon- muziek. Daventvy, 1554 M. 10.35 Morgenwij ding. 10.50 Tijdsein en berichten. 11.05 Le zing. 12.20 Orgelconcert T. Jenkins. 1.05 Western Studio-orkest o.l.v. F. Thomas. I.50 Gramofoonplaten. 2.20 Voor de scho len. 3.20 Gramofoonplaten. 3.35 Sport nieuws. 3.55 Voor de scholen. 4.20 Concert. L. Phillips, cello en A. Mukle, piano. 4.50 Het Schotsche Studio-orkest o.l.v. G. Dai- nes. 5.35 Kinderuur. 6.20 Berichten. 6.50 Bach's cellosuites door Th. Reiss-Smith. 7.10, 7.25 en 7.50 Lezingen. 8.20 „The Old Music-Halls", variété-programma o.l.v. S. Robinson. 9.20 Berichten en lezing. 9.55 „Romance", hoorspel van P. Creswell (le deel). 11.10 De Grosvenor House Dance Band o.l.v. S. Lipton. Parjjs, „Radio-Paris", 1724 M. 8.05 en 12.20 en 7.40 Gramofoonplaten. 9.05 Music- hall-programma o.l.v. André. Kalundborg, 1153 M. 11.20 Concert uit hotel „Angleterre". 2.50 Omroeporkest o.l.v. Gröndahl. 7.20 Noorsche strijkmuziek o.l.v. Reesen. 7.50 Reportage. 8.20 Gramofoon- muziek. 9.20 Radio-Symphonieorkest o.l.v. Reesen. 10.20 Dansmuziek.. Langenberg, 473 M. 5.25, 6.35 en 11.00 Gramofoonplaten. 12.55 Concert door koren en solisten o.l.v. Hüsch. 2.35 Gramofoon platen. 3.20 Omroeporkest o.l.v. Görlich. 5.55 Gramofoonplaten. 7.30 Zang en piano. 8.05 Vervolg zang en piano. 8.50 Omroep orkest o.l.v. Rosbaud. 10.05 Kwintetcon cert. 11.20 Gramofoonplaten. Rome, 441 M. 8.05 A. Serata, viool en A. Satta, piano. 9.05 Trioconcert. 9.20 Om roeporkest o.l.v. Culotta. Brussel, 838 M. 12.20 en 1.30 Gramo foonplaten. 5.20 Omroeporkest o.l.v. Wal pot. 6.20 Gramofoonplaten. 8.20 Sympho- nieconcert o.l.v. Meulemans. 508 M. 12.20 en 1.30 Omroeporkest o.l.v. Walpot. 5.20 Dansmuziek. 7.20 en 8.20 Gramofoon platen. 8.35 Radiotooneel. 9.20 Dansmuziek. Deutschlandsender, 1635 M. 7.35 Mu zikale causerie. 8.20 „Lieder ohne Worte", vroolijke scène van G. Uling. 8.50 Liederen van H. H. Nissen. Aan den vleugel W. Schnell. 9.20 Berichten, sportpraatje, weer bericht. 10.20 Populair concert uit Mun- chen. December Zondag 3 1.49 14.05 Maandag 4 2.24 14.41 Dinsdag 5 2.56 15.18 December uur Zondag 3 4.18 Maandag 4 4.18 Dinsdag 5 4.17 denkt, kun je wel begrijpen, dat het nu on mogelijk is om extra dingen te doen. Elk jaar hebben we jullie een heerljjk Kerst feest kunnen bereidenalleen dit jaar, hoe graag we ook zouden willen, gaat het niet Moeder's stem trilde. Toch ging ze voort met spreken. Ze zei „We hebben er veel verdriet van. Vader misschien wel het meest. Gisteren heb ik hem nog gezegd De kinderen zul len natuurlijk begrijpen, dat je het niet hel pen kan, vader. Ze vinden het zoo erg nietJa, dat zei ik maar. Maar ik weet, dat jullie het wèl erg vindenJa, maar we moeten er ons toch in zien te schik kenMoeder had opeens een erg treu rig lachje. „En dan praat jij van een Kerst mis in de bergen Och kind, ik wóu dat we in de bergen zaten 1 Niet omdat we dan rijk zouden zijn, want om naar de ber gen te gaan als je er geen familie hebt, moet je rijk zijn. Neen, daarom zou ik er niet willen wezen. Ik zou er alleen willen zijn, omdat je in de bergen zooveel gemak kelijker leeftmisschien omdat je dan dichter bij den helderen, ruimen hemel bentWie weetJa, wie weet precies waardoor, maar 't is zoo Het water in den ketel begon luider te zingen. Toen sloeg de klok „Ping, ping, pingacht maal achtereen. ,,'t Is tijd, Martje", zei moeder. „Ruim je boeltje op, kind". Zonder een woord gehoorzaamde Martje. Haar gezichtje stond donker en verslagen. Moeder gaf haar zuchtend een nachtzoen. „Er zijn dingen, waar zelfs vader en moe der machteloos tegenover staan", zei ze zacht. „Vergeet dat niet, schat". Martje gaf geen antwoord. Ze dacht „We krijgen geen kerstboom Dat dacht ze alleen maar en ze vergat er zelfs vader voor goedennacht te zeggen. Voor 't eerst riep moeder er haar niet voor terug. (Wordt vervolgd O as leuk 'Raadselhoekie Heb je, in afwachting van den Sint Ni- colaasavond, nog geduld om raadseltjes op te lossen? Probeer het maar eens. Het zal in elk geval je gedachten wat afleiden van de cadeautjes of vanvanvan de roe die je krijgen zult. De oplossingen moeten weer uiterlijk Dinsdagavond, 6 uur, aan het bureau van de krant zijn. Op de enveloppe of het netjes dicht gevouwen briefje moet staan Aan ons leuk Raadselhoekje, de Vlissingsche Courant, te Vlissingen. 1. Een meneer, heeft op zijn naamkaartje staan Bouw Reland. Als je de letters in een andere volgorde plaatst, kom je het beroep van dezen me neer te weten. (Ingezonden door Jo van de Kop). 2. Liesje was jarig en kreeg vriendinne tjes op bezoek. Het waren Doortje, Ida, Nellie, Marie, Neeltje, Aaltje, Annie, Adèle, Eefje en Jopie. Als je de namen van de vriendinnen in een andere volgorde plaatst, vormen de beginletters het cadeautje, dat zij Liesje gaven. (Ingezonden door Jo Briars.) 3. Wie kan zich gerust door de ruiten la ten vallen zonder deze te breken en zonder zich pijn te doen? (Ingezonden door Marie Ratelband). 4. Het geheel bestaat uit 14 letters en geeft aan wat op 't oogenblik alle kinderen zijn. 7-8-11-5-6 is een vloeistof. EEN NEDERLANDSCHE FILM. In de studio's van de Cinetone wordt op het oogenblik druk gewerkt aan de ver filming van „De Jantjes", schrijft de „N.R. Ct." Men is inmiddels reeds zoover geko men, dat men thans met zekerheid kan zeg gen, dat de film tegen Kerstmis haar pre mière zal beleven, waarschijnlijk gelijktijdig in het Tuschinski-theater te Amsterdam en het City-theater in Den Haag. Toen wjj dezen morgen een bezoek brachten aan de studio's, was het bedrijf in vollen gang. Een der zalen was ingericht door den decora teur H. Leder Stecher als een Jordaansche kroeg en danszaal. Langs de wanden en aan de toonbank zaten een aantal Jordaan sche jongens en meisjes, terwtfl het middel vak gevuld was met techinici, tooneelspelers, enz. Nadat de regisseur, Jaap Speyer, een teeken had gegeven, brandden aan alle kan ten de groote lampen, terwijl claxonstooten, die door het geheele gebouw daverden, ab solute stilte inluidden. Cissy van Benne- kom, die de rol van „Doortje" speelt, her haalde, terwyl ieder en niet het minst de fel meelevende figuranten critisch en ge spannen meeluisterden, eenige zinnen. Een korte scène slechts, die op het doek bijna ongemerkt zal voorbijflitsen, werd vele malen herhaald, voordat de regisseur, geluidstechnici en cameraman tevreden waren. Fientje de la Mar speelde met Jo- han Kaart een scène en zong daarin het 6-12-13-14 is een sieraad. 4-5-9-10-11 is een rivier in ons land. 7-2-3 levert het schaap. 1-12-13-14-5-6 is een lichaamsdeel. X is een speelgoed. x. is een vischsoort. X gebruikt de visscher. X is een huisdier. X.. is een getal. X is een speelgoed. X wordt van touw of lint gemaakt. X is een boomsoort. X.. is een deel van een boom. X.. is een metaal. X is een telwoord. X is een kleedingstuk. Op de kruisjeslijn komt, van boven naar beneden gelezen, een lekkernij te staan. Strooi-avond. Het is avond, vijf December. Ansje, Jantje, Piet en Noor Zitten bij de warme kachel. Moes leest een verhaaltje voor. Buiten vallen witte vlokken, Blaast de wind en is het guur, Binnen branden alle lampen, Geurt de thee en knapt het vuur. Ansje, Noortje, Piet en Jantje Luisteren naar moes' verhaal. Plots wordt aan de deur gerammeld En ze schrikken allemaal. Hé, wie kan daar nu nog wezen? Moesje zal eens kijken gaan En begeeft zich naar de deur toe, Die al open wordt gedaan. Suikerboonen, pepernoten, Ulevellen groot en klein, Vliegen plotseling naar binnen, Van wie zou dit alles zijn? Wel, van Sinterklaas natuurlijk, Kijk maar naar zijn witte hand, Die om 't hoekje van het deurtje 't Lekkers strooit naar allen kant. Moeder's viertal juicht van blijdschap En kruipt joelend in het rond. Het raapt borstplaat, pepernoten, Ulevellen van den grond. Na een poos staan voor den schoorsteen Jantje, Ansje, Piet en Noor En ze zingen „Sinterklaasje, Wel bedankt voor 't lekkers, hoor In Sinterklaastijd blijkt velen pas goed duidelijk, hoe waar de zegswijze is, dat het beter is te geven dan te ontvangen. Natuurlijk wordt het ontvangen ook wel gewaardeerd. Het is altijd prettig om te ervaren, dat anderen om je gedacht heb ben, maar overigens, indien men aan de goede gaven geen materieele behoefte had, dan zien we de goede gaven over het alge meen niet eens zoo graag hoog opgevoerd, want dat schept maar onderlinge verplich tingen en leidt soms tot ingewikkelde com plicaties, wanneer we ons zelve gepasseerd achten of anderen meestentijds onbe wust tekort doen. Geven heeft pas goed zin, als het ge schiedt tegenover hen, die uit eigen ver mogen niet in staa zijn om zich te ver schaffen, wat noodig is of met innig ver langen wordt gewenscht. Het geven aan kinderen is daarom altijd aardig. En voor al het geven aan behoeftigen. is zooveel stil geluk te verspreiden op plaatsen, waar op geen geluk meer wordt gerekend. Zeker, er wordt al veel gegeven. U bent natuurlijk lid van dit en van dat, u contribueert voor allerlei schoone doelein den, u stort regelmatig in collectebussen liedje „Je moet niet huilen". Terwijl de figuranten langs de muren en Jan van Ees, Joh. Kaart, Henriette Davids en Sylvain Poons gezamenlijk aan een café-taf eitje zaten, kwam Fientje de la Mar op, zong en herhaalde. Tijdens de middagpauze vroegen wij en kelen medespelenden naar hun meening. Henriette Davids verklaardeAls ik speel, denk ik voor mij zit het publiek en als ik me dat nu maar goed indenk, dan weet ik dat ik het op mijn hand heb. Het is uiterst moeilijk om voor de film te spe len, het vereischt een ongewone gespannen heid, je moogt geen fouten begaan en je moet de techniek tot in de puntjes be- heerschen. Fientje de la Mar vond het prettig maar lastig. Het afschuwelijkste is, dat je aan houdend moet herhalen en dan die man die steeds achter je staat om weer een laag poeder op je gezicht te strijken, omdat de lampen er alles in een ommezien afbranden. Onder de deskundige leiding van Henk van Alsem, die naast den heer Farkas tweede operateur is, bezichtigden wg de studio's en zagen vernuftige inrichtingen voor het ontwikkelen der films, de mon tagekamer, de lampen-aanleg enz. Tenslotte kunnen wij nog meedeelen, dat Sophie Klein de rol van „Blonde Greet" zal spelen, in de plaats van mevr. Beppie de Vries. en men zal niet gauw tevergeefs voor een goed doel bij u aankloppen. Mooi Maar dat zijn tenslotte allemaal officieele welr dadigheidsplichten van den mensch. Wat doet u echter rechtstreeks van mensch tot mensch We hooren de bezwa ren al. Onderstand aan behoeftigen moet behoorlijk georganiseerd wezen er moet controle zijn, anders krijgt de bescheidene door G. TH. ROTMAN. Maar wat was dat De agent bleef plotseling met wijd openge spalkte oogen staan. Spookte het, of droomde hij Neen hoor, het was heel eenvoudig Jodocus, die door de mannen van de gemeentereiniging uit zijn netelige positie gered was en nu, zijn hals en haren nog steeds vol on gerechtigheden, den hoek omkwam. Stomverbaasd staarde de agent het evenbeeld van zijn arrestant aan. pakte Jodocus en Pieter allebei bij hun kraag en duwde ze naar „Het Vergulde Kuiken". „Nu moet je me eens vertellen wie heeft er niet be taald, hij of hijbrulde hij den kellners toe. De kwestie was nu gauw opgelost, en, vergezeld van honderd verontschuldigingen van kellners en politie konden Pieter en Jodocus ver trekken om hun motorfiets te gaan koopen. (Dinsdag vervolg) KLEINE MAN, WAT NU? De bekende roman „Kleiner Mann, was nun?" die kort geleden verfilmd is met Hertha Thiele en Herman Thimig in de hoofdrollen, zal nu plots ook door de Uni versal verfilmd worden, onder regie van Frank Borzage. Het komt nimmer voor en is in hooge mate ongebruikelijk, dat twee verschillende productie-firma's hetzelfde onderwerp gaan verfilmen. Indien het tot- dusver bij vergissing was voorgekomen, trok de producent, die het plan het laatste had opgevat, zich terug. De eerste vertolking hield met de strek king van het bekende boek van Fallada zoowat geen rekening. Het is de geschie denis van een kleinen burgerman, die door werkloosheid steeds dieper en dieper in de ellende raakt. In de eerste vertolking ging het net andersom. Misschien zal de Uni versal zich aan het thema van Fallada hou den, dan worden het toch twee heel ver schillende films. OPNIEUW DE SHOWBOAT. In aansluiting op het bericht, dat de Uni versal „De Showboat" opnieuw gaat verfil men, deelt deze maatschappij thans mede, dat de nieuwe bewerking van de „Show boat" werkzaamheden op de Mississippi Ri vier vereischt, welke dit seizoen door te hoogen waterstand niet voltooid kunnen worden. De opnamen zijn daarom uitgesteld tot in het voorjaar. HISTORISCHE FILMS. Op bijna elk gebied van de kunst is den laatsten tijd een groote belangstelling voor geschiedkundige motieven waar te nemen. Vooral in de film worden deze vaak ge bruikt. In dit seizoen zal een heele reeks films vervaardigd worden, waarin de yeel- beteekenende gebeurtenissen in de wereld geschiedenis worden verwerkt. In Zwitserland, op de historisch juiste plaatsen, wordt een film over Wilhelm Teil gedraaid met gebruikmaking van groote stukken uit het drama van Schiller, met Hans Marr in de titelrol en Conradt Veidt als Gessier. Een Oostenrijksche film zal Prins Eugenius verheerlijken. Het is be kend, dat in Nederland, in Eindhoven, een film Prins Willem van Oranje werd ge maakt en bijna gereed is. Stof voor twee andere films zgn nog het leven van Napo leon, en het tragische lot van koningin Ma rie Antoinette (door Norma Shearer ver tolkt) een belangrijke phase in de Russi sche geschiedenis wordt verwerkt in de triologie Peter de Groote, naar den roman van Tolstoj. Twee filmspeelsters, Mariene Dietrich, onder regie van Von Sternberg en Elisabeth Bergner onder regie van Alexan der Korda, zullen in twee verschillende films het leven van keizerin Katharina weergeven. Tenslotte de film van Christina van Zweden (met Greta Garbo) en een film van Hendrik VU. INTENSIEVE ACTIVITEIT VAN UNIVERSAL. Na Carl Leammle's terugkeer in New- York werd het bekend, dat de president van Universal, die reeds 27 jaar in het filmbedrijf is, tijdens zijn kort verblijf te Londen en Parijs een zeer groote activiteit aan den dag legde. Hjj sloot namelijk drie groote contracten af. Ten eerste is een nieuwe regeling getrof fen, inhoudende, dat alle Jan Kiepura films in de Universal studio's opgenomen zullen worden. De eerste is „A Song for You", waarvan de Amerikaansche bewerking reeds voltooid is. Ten tweede het contracteeren voor vier jaren van de beroemde Europeesche actrice Francisca Gaal. Zij moet echter eerst En- gelsch zonder accent leeren spreken. Haar debuut-film was Paprika. Daarop volgde Gruss und Kuss Veromka, haar derde film is de in Budapest opgenomen rolprent, „Schandaal in Budapest". De derde groote zaak die Carl Leammle tot stand bracht, was het aanknoopen van de rechten van het in Europa bekende too- neelstuk „De Gravin van Monte Christo". Dit werk zal dezen winter in de Universal studio's gedraaid worden. Hoogstwaar schijnlijk vervult Francisca Gaal hierin de titelrol. BERNARD SHAW. Men meldt uit HollywoodVoor het eerst zal een stuk van Shaw in Amerika verfilmd worden. De beroemde schrijver heeft zijn meening gewijzigd en toegestaan dat zijn stuk „The Devils Disciple" in het voorjaar door de Radio Pictures tot een film wordt gemaakt, waarin John Barrymore de hoofdrol zal vervullen. „The Devils Disciple" is een stuk over de Amerikaansche revolutie. Het werd voor het eerst vertoond in 18ST Toen men Shaw de eerste maal het voorst* deed een van zijn stukken te doen verfil men, antwoordde Shaw Ik geloof niet, dat Hollywood de eerste tien jaar iets van mjjn werk onder handen zal krijgen. Hij weigerde kortaf om aan het voorstel verder aandacht te besteden. Thans heeft hij zjjn opinie volkomen gewijzigd. „The Devils Disciple" is indertijd (1911 of 1912) door het Rotterdamsch tooneelge- zelschap gespeeld onder den titel van „Een Satanskerel". DE NECO FILM. De directeur der Neco film te 's-Graven- hage schiet met de voorbereidingen voor het verfilmen van het scenario „De Om weg" van Adam Haag goed op. Reeds tal van artisten werden geëngageerd. Het staat nog niet vast, of de film te Eindhoven of te Amsterdam zal worden opgenomen. W\j hopen binnenkort uitvoeriger op deze Nederlandsche film terug te komen. Als medeweikenden kunnen wij alvast noemen Regisseur Paul van der Hurk, Nico van der Linden, componist, Josephine van Gasteren, Erica van Vorsel, Lieke Ulrich, Adolphe Engers, Ery Bos.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1933 | | pagina 12