Sigare
Een I
DE GEBROEDERS
KNOOPENSCHAAR
VAN ONZE BOEKENTAFEL
VOOR DE JEUGD
RADIO-RUBRIEK
SINTERKL
Van Do
Wit Spe
en zoodra je hebt gesliltt, duw je een dropje
of een balletje in je mond. Klaar Is Kees
Lelietje. Toen was natuurlek alle be
langstelling voor opa en oma, hè Nu, dat
kan ik best begrijpen, hoor. Die twee lieve
oudjes zie je niet iedere week, dus als ze er
zijn, wil je natuurlek geen oogenblikje hun
gezelschap missen. Prins wuift naar je met
zijn staartje. Hij is niet eens boos, dat ik
hem even in z'n slaap heb gestoord om hem
je groeten over te brengen.
Klein Duimpje. Kijk eens naar onze
„beurslijst" in 't envelopje zitten maar
twee postzegeltjes, maar 't zijn prachtige,
waarmee je vast in je schik zult zijn. Ga je
een koffergramofoon koopen Maar zooiets
is nogal duur, hoor 'k Wist niet, dat jij
zoo'n rijke jongeling was. Dag I Groeten
aan Thijs.
Trude von Molo. Nu, je kimt begrijpen,
dat Prins er verschrikkelijk trotsch op is
in de krant te staan. Ik geloof, dat hij het
aan alle hondjes in de buurt heeft verteld,
want die kijken hem tenminste met zooveel
ontzag aan. Schiet je nu al op met je ver
zameling filmplaatjes Ik wist niet, dat
Kinaldo ook filmplaatjes opspaarde.
Poppenmoedertje. Hartelijk welkom
Ben jij ook al een nichtje van de Melisjes?
Kijk, dat is leuk. Dan ken je natuurlijk
Kobbedoes ook wel. Of niet Broer en Zus
zijn zeker al groot, denk ik, anders deden
ze ook vast wel met het Raadselhoekje
mee. 'k Hoop dat je net zoo'n trouwe vrien
din wordt als de Melisjes vroeger waren.
Magda Schneider. Wat een feesten
Eerst je verjaardag, dan de turnuitvoering
en daarna Sint Nicolaas. En dan is 't nog
niet afgeloopen, want o zoo gauw is het
dan weer Kerstmis en na Kerstmis komt
nog Oud- en Nieuwjaar. Maar dan is 't
weer voor een tijdje gedaan. Maar goed ook,
hoor. Er zou anders van leeren niet veel
komen en je kunt niet flink en knap wor
den van feest vieren.
Kobbedoes. Wat zeg je me daar Is
Truus ziek Dat's geen plezierige mede-
deeling. Groet haar eens hartelijk van me
en. wensch haar vooral beterschap, 'k Hoop,
dat je wensch wordt vervuld en dat de lieve
Sint je een mooi boek komt brengen, 't Zou
ook kunnen zijn, dat als je met den wed
strijd meedoet, je een prijs wint en deze
prijs zou dan wel eens toevallig een lees
boek kunnen wezen. Wat een buitenkansje
zou dat zijn, hè
Kinaldo. Neen, nu hedeneer je toch ver
keerd, Rinaldo. Je zegt, dat er een neus
hoorn werd doodgeschoten en een leeuw
doodgestoken, maar dat dit noodzakelijk
was omdat er menschen in nood verkeerden.
Maar deze menschen hadden zich moedwil
lig in gevaar begeven, het was de heele
opzet van de film, want men wilde den
strijd uitbeelden tusschen menschen en deze
dieren. Als deze film niet was opgenomen,
zou er van „in nood verkeeren" geen sprake
zijn geweest en zouden de dieren niet om
't leven gebracht zijn. Ja, Lilian Harvey
vind ik ook aardig en plezierig spelen, maar
een bewonderaar, neen, dat ben ik toch niet
van haar. Dag Ben je ook al druk bezig
.voor Sint Nicolaas
Mata Hari. O wat een stoute Minka
om weg te loopen. Je hebt haar toch wel
goed gezegd, dat ze zooiets niet meer doen
mag, hè Als je een grapje over zooiets
maakt of alleen maar zegt„Hè, dat was
nu niet lief van je dringt het niet tot
zoo'n hondenbolletje door. Je moet met veel
nadruk zeggen „Foei Foei Dat was
stoutDat was leelijk en je legt daarbij
maar een boos toontje in je stem. Je zult
eens merken hoe dit dan begrepen wordt.
Ffln, dat je al wat meer kleur krijgt. Als
je van den zomer voor Marietje staat, met
bellefleurtjes op je wangen, herkent ze je
misschien niet eens meer. Dag Groetjes
aan allemaal en een aai voor Minka.
Goudenregen. Dag Natuurlijk ken ik
je nog. En Corrie ben ik ook nog niet ver
geten. Waarom doen jullie niet meer met
de raadseltjes mee Geen tijd Geen lust
Druk met Sint Nicolaas Of druk met de
huishouding, die jullie nu zeker zoo'n
beetje beredderen, zoodat mama nog wat
kan rusten Je versje krijgt op een keer
eens een plaatsje, let maar goed op
Plaatjes- en bonnetjesbeurs.
(Briefjes voor dit rubriekjewaarin
plaatjes en bonnetjes ter ruiling
mogen worden aangebodenmoeten
worden gericht aan De Plaatjes-
en bonnetjesbeurs. Plaatjes en bons
mogen niet worden ingestuurd.
Ieder moet voor het ruilen zelf zorg
dragen. Plaatjes en bonsdie we
mogen verdeelen, nemen we graag
in ontvangst. Sigarettenbons en
bonsdie geldswaarde hebbenko
men voor dit rubriekje niet in aan
merking.)
Er ligt een enveloppe met inhoud voor
Annie de Ridder en Andries Breel. Zij mo
gen haar van het bureau van de krant ko
men halen.
Iemand stuurde ons een partijtje Hille's
bons voor plaatjes Noord-Holland. Wie ze
gebruiken kan, mag dit opgeven. Intus-
schen zeggen we er de vriendelijke geefster
of den gever hartelijk voor dank.
Dan is er nog een vriendelijk „iemand",
„iemand, die altijd uw briefjes leest" luidt
de onderteekening van het schrijven. Deze
meneer of mevrouw stuurde bonnetjes en
plaatjes voor het Verkade's album Vetplan-
ten. Wie deze kan gebruiken, mag dit even
eens opgeven. En den gever of de geefster
danken wij weer hartelijk.
Annie de Ridder, Walstraat 26 te Vlis-
singen heeft 8 Hille's bons Noord-Holland
in ruil voor Verkade's plaatjes of bons Vet-
planten.
H. A. Overvliet, Dijkstraat 89 te Vlis-
singen heeft 184 Hille's bons (Gelderland,
Utrecht en Noord-Holland) in ruil voor 38
Pelikaan-muntjes.
P. de Waard (waar woont hg?) heeft
Hille's bonnetjes in ruil voor elftallen-
plaatjes.
Zeeuwsch Sagenboek"door J.
I. W. en M. Sinninghe. XJitg. W. J.
Thieme Cie., Zutphen.
Een voor ieder rechtgeaard Zeeuw be
stemd boek, maar ook voor ieder Neder
lander die van volkssagen, -sprookjes en
-vertellingen houdt. Veel moeite hebbende
schrijvers zich getroost en vele personen,
meer of minder folkloristen en historici,
hebben hunne medewerking verleend om
dit ruim 360 blz. dik werk tot stand te
doen komen.
De inhoud is verdeeld als volgt
I. Mythologische sagen.
II. Duivelsagen.
in. Legenden of Christelijke sagen.
IV. Historische sagen.
V. Sprookjes.
VI. Volksvertellingen,
terwijl de bronnen en geraadpleegde wer
ken worden vermeld in een bijgevoegde
lijst.
Voor Vlissingen is interessant o.a. de
geschiedenis de „Spokerij in het Beelden
huis" en die der „Wonderbare flesch van
St. Willebrord" en voor Middelburg is te
Mimiek, de grondslag van filmspel.
Wat is het voornaamste element, dat
bijdraagt tot filmsucces
Dit kan in één woord gezegd worden
Mimiek. Hierover vertelde Lionel Barry-
more, de bekende karakterspeler het vol
gende
„Ik ben overtuigd, dat een buitenstaan
der zelf er zelden over nadenkt hoe be
langrijk de gelaatsuitdrukking en de ge-
heele houding van een karakterspeler in
de film is. Zelfs vele acteurs vergeten dit.
Met mimiek, in den meest uitgebreiden zin
van het woord, bedoel ik de kunst, om een
gedachte uit te drukken door de reactie
van het gelaat of het lichaam, zonder dat
er een woord gesproken wordt. Een enke
le handbeweging kan heel vaak welspre
kender zijn dan de belangrijkste dialoog
en een beweging van de schouders kaa
veel meer uitdrukken dan woorden en
bovendien is het ook meer natuurlijk.
Om maar een enkel voorbeeld te noe
men, nemen we een geval, dat een acteur
een stuk chocolade krijgt, de regisseur
vraagt hierin te bijten en dan te zeggen
of te doen wat hij als een natuurlijke re
actie beschouwt. Hij bijt, ontdekt dat de
chocolade niet zoet is zooals hij verwacht,
maar een tablet, zooals wel eens gebruikt
wordt voor het maken van pudding of
chocolademelk. Zeer waarschijnlijk zal de
acteur dan zeggenWat is dat voor een
ttog» het is Biet te eten, Maar stellen w$
nu de kleine Jackie Cooper voor hetzelfde
geval. Wat zou hij doen Hij zal waar
schijnlijk geen woord zeggen, maar hij zal
een vies gezicht trekken met een paar
rimpels in Zijn neus en deze natuurlijke
reactie zal voor het publiek veel meer be-
teekenen en bovendien de scène niet on-
noodig lang maken.
Ieder gedachte en ieder gevoel, vervolgt
hij, geeft bij verschillende personen een
andere natuurlijke reactie. Als men een
par worden zegt -en men laat de beteeke-
kenis van de woorden volkomen tot zich
doordringen, reageert het lichaam automa
tisch. In een geval als Jackie Cooper is
deze reactie zoo natuurlijk, dat hij niet
eens behoeft na te denken. Het onnatuur
lijke in het spel is eigenlijk een gevolg
van het feit, dat men te veel aandacht
schenkt aan de vooruit bestudeerde mi
miek of bewegingen en de beteekenis van
wat men zegt niet voldoende tot zich laat
doordringen. Als men zich volkomen kan
concentreeren op een rol, komt de bewe
ging van zelf, zonder urenlange studies
voor een spiegel,
Goud.
De Ufa heeft voor de buiten-opnamen
van haar nieuwste film „goud", die onder
productieleiding van Alfred Zeisier en re
gie Karl Hartl wordt opgenomen, het
grootste en mooiste luxe jacht ter wereld
de „Savaropa" gecharterd. Og dit ca. 6.000
noemen onder meer die van het „Spook in
de Provinciale Bibliotheek" en hoe de
scheldnaam „Maneblusschers" in de wereld
is gekomen.
De sage van „Het Ronde Putjen" dient
ook te worden vermeld. Aan het slot ko
men enkele mooie sprookjes en grappige
volksvertelsels.
door G TH ROTMAN.
Maar we zullen eerst eens zien, hoe
het onderwal met Pieter gegaan was.
Toen deze zijn telefoongesprek be
ëindigd had, kwam hij uit de tele
fooncel te voorschijn en stapte, met
een briefje van tien in de hand, op
den kellner af, om te betalen. Nu, je
kimt je de verbazingvoorstellen, die
de verschijning van Pieter verwekte,
daar men hem eerst niet binnen had
zien komen.
Toen bij alles Uitgelegd had en men
begreep, dat men met twee tweeling
broers te doen had, zei de kellner
„Dan mag U uw broer wel gauw op
zoeken, want die wordt door de politie
nagezeten Pieter ging er dus op
uit, maar hij was nog geen twee stra
ten verder, of een politie-agent, die
Jodocus in hen meende te herkennen,
sloop achter den niets vermoedenden
Pieter aan
(Dinsdag vervolg)
ton groote schip bevinden zich momenteel
de geheele opnamestaf en de artisten, die in
dit grootsche filmwerk optreden. Het sce
nario werd geschreven door Rolf E. Van-
loo, het fotografisch gedeelte wordt ver
zorgd door Günther Rittau en Otto
Baecker, terwijl de geluidsapparaten door
Dr. Leistner worden bediend. Otto Huiice
heeft het decor ontworpen.
De film wordt in twee versies, n.l. in
het Fransch en Duitsch opgenomen. In
beide edities speelt Brigitte Helm de
vrouwelijke hoofdrol. In de Duitsche ver
sie spelen verder Hans Albers, Michael
Bohnen, Lien Deyers, Ernst Karchow e.a.
Het is een film in optima forma, zoo
wel dramatisch als technisch. Zij behan
delt het probleem van de goudwinning
door atoomversplintering. Een zeer actu
eel probleem is hier tot grondslag van een
film gekozen, die de internationale belang
stelling zal weten te trekken.
Van een Hollandsche Jongen.
Johan Ahendsma, een Hollander in
Borneo geboren, is door Paramount geën
gageerd, als hulp-regisseur bij de opna
men voor „White woman", welke film
zich in de Maleische jungle afspeelt.
Arendsma heeft zijn heele leven onder
de bewoners van verschillende Neder-
landsch-Indische eilanden doorgebracht,
kent de taal van verschillende volksstam
men en heeft langen tijd in de verste
uithoeken van de wildernis gewoond, waar
het leven nog zeer primitief was. Zijn er
varing komt thans in Hollywood goed te
pas.
Charles Laughton, Carole Lombard.
Charles Bickford en Kent Taylor spelen
de hoofdrollen in „White Woman,"
De Engelsche film.
Alexander Korda's Film heeft door het
engageeren van twee wereldberoemde
kunstenaars een goeden slag geslagen en
zich hiermede in de voorste rijen der Eu-
ropeesche film-maatschappijen geplaatst.
.Chevalier en Charles Laughton zijn n.l
Niemand kan zeggen in hoeverre in het
opgeteekende omtrent de volksopleverin
gen in de spotsagen, spotnamen en tal van
naamsverklaringen waarheid en verdich
ting uiteenloopen, maar belangwekkend is
ontegenzeggelijk al wat de schrijvers in de
zen vorm omtrent ons gewest te boek
stelden.
Enkele er in opgenomen houtsneden van
N. J. B. Bulder verfraaien het geheel.
„Vaste plantendoor J. Bal, met
48 afbeeldingen. XJitg. W. L. J.
BrusseRotterdam.
Daar in de laatste jaren de vaste plan
ten in onze tuinen meer en meer worden
gekweekt en verzorgd, maar menigeen niet
juist weet welke planten daarin het best
groeien en bloeien en het meeste genot ge
ven, heeft de schrijver goed gedaan een
leiddraad aan plantenliefhebbers te geven,
die hen helpt bij het kiezen, verzorgen en
voortkweeken van onze voornaamste vaste
tuinplanten. In den handleiding worden
vele soorten vaste planten met een korte
beschaving genoemd, waaruit geschikte
keuzen kunnen worden gemaakt.
De verzorging door de uitgeefster van
dit boekje is als steeds keurig.
Moeder Zondervandoor H.
Eesnig. Hollandia-Drukkeri) N.V.,
Baarn.
Moeder Zondervan is de ontroerende ge
schiedenis van den levensavond van eeu
eenvoudig streng geloovig jodenvrouwtje
Betje, die een groot, lastig gezin onder
heel moeilijke omstandigheden bijna alleen
heeft opgevoed. Weinig zon had het leven
haar gegeven. Meer dan de helft van baar
veertien kinderen had God haar weer ont
nomen, maar onder tranen en harteprjn
had zij weten te berusten en hadden geen
opstandige gevoelens haar geraakt. De ka
rakters barer thans op middelbaren leeftijd
gekomen kinderen zijn prachtig getypeerd
in Hakkie, David en Esther. De eerste
heeft de aard van zijn vader, zelfzuchtig,
gierig, schijnheilig David, van zijn geloof
vervreemd, met een Christenvrouw ge
trouwd, wordt een beroemd zanger en
Esther trouwt laat met Markus de Groot,
een goed en nobel karakter, een joodschen
bakker in goeden doen, vriend van David.
Betje's laatste groote liefde gaat uit naar
Betsy, Hakkie's dochter, die onder hevig
verzet van haar feilen vader met Willy
Wiggens, eenigen zoon van Katholieke
ouders, omgang krijgt en deze niet wil op
geven. Grootmoeder Betje is Betsy's ver
trouwde, maar ook haar weerstand vermag
niet deze Christen uit de familie të houden.
De conflicten in dit boek zijn hevig tus
schen de orthodox-joodsche levenshouding
en het binnendringende modernisme, maar
bovenal is de figuur van Betje hoog en
edel gehouden, heel de boeiende geschiede
nis door.
Maandag 27 November.
Hilversum, 296 M. Algemeen pro
gramma verzorgd door de Vara. 8.00
Gramofoonplaten. 10.00 Morgenwijding V.P.
R.O. 10.15 Declamatie Hetty Dick. 10.30
Orgelspel J. Jong. 11.00 Vervolg declama
tie. 11.15 De Notenkrakers o.l.v. D. Wins.
11.45 Vervolg declamatie. 12.00 Klein en
semble o.l.v. Suzan. 1.30 Gramofoonplaten.
1.45 De Flierefluiters o.l.v. J. v. d. Horst en
Vara-kleinorkest o.l.v. H. de Groot 2.45
Zenderverzorging. 3.00 S. de Gorter, viool
en D. Wins, piano. 3.30 Causerie met gra
mofoonplaten door A. v. Nierop. 4.30 Voor
de kinderen. 5.00 A. de Booy, zang en C.
voor drie jaren contractueel gebonden.
Maurice zal jaarlijks één film in Londen
maken, de rest van den tijd mag hij1 in
Hollywood werken. Laughton daarentegen
zal voordurend beschikbaar moeten zijn
Slechts wanneer hij hier niet noodig is, is
het hem veroorloofd bij andere maatschap
pijen te filmen. Zoo zal hij bijv. de eerst
volgende maanden bij de Metro werkzaam
zijn, waar hij de Norma Shearer-film
Marie Antoinette, de rol van koning Lode-
wijk XVI te spelen krijgt.
Voor het komende jaar heeft de London-
Film een kapitaal van 500.000 voor haar
Engelsche producties beschikbaar gesteld.
Haar film „The private life of Henri VIII"
waarin ook Laughton de hoofdrol speelt,
werd de eerste week in de Engelschè
hoofdstad door het aantal van ruim 80.000
bezoekers bezocht.
Bovendien maakt Buster Keaton plan
nen voor een Europa-tourneée in het be
gin van 1934 en de stalen komiek heelt
behalve voor een persoonlijk optreden in
Parijs, Berlijn en Londen pok nog een
contract afgesloten met de Gaumont Bri
tish voor het vervaardigen van een film.
Girls incognito.
In de populaire revue-films, waarin het
leven achter de schermen een min of meer
realistische uitbeelding krijgt, is een der
onvermijdelijke hoogtepunten het aangrrj
pende moment, waarop een der arme, door
eindeloos repeteeren uitgeputte en ondoor
voede koormeisje begint te wankelen en
vervolgens op gracieuze wijze in zwijm
valt, meestal in de armen van den jeune
premier, die altijd in de buurt is en die het
zich nu natuurlijk tot een plioht rekent
hals over kop verliefd te worden op het
arme kind.
Ongetwijfeld een mooi moment, waarop
het publiek uitgenoodigd wordt tranen
van medelijden te vergieten, voor die arme
meisjes, die in die harde wereld van kla
tergoud een karig stukje brood trachten
te verdienen. Het is zelfs niet onmogelijk,
dat zulke dingen wel eens voorkomen,
Steijn, orgel. 6.00 The Ramblers, o.l.v. Theo
Uden Masman. 6.30 Muzikale causerie p.
Tiggers, m.m.v. cembalo, viola d'amore en
viola da gamba. 7.10 Boekbespreking door
dr. H. Peeters. 7.30 Vara-orkest o.l.v. H. de
Groot m.m.v. L. Aramesco, tenor. 8.10 Her
haling S.O.S.-berichten. 8.12 Concert (cla-
vecimbel, viola d'amore en viola da gam
ba). 8.30 Vervolg orkestconcert. 9.15 Vaz
Dias en gramofoonplaten. 9.30 Vervolg or-
kestconcert 10.00 „Drie Centen", tragedie
van E. Zandstra, m.m.v. het Vara-tooneel
o.l.v. W. van Cappellen. 10.50 Gevarieerd
concert (orgel, trompet, hawaiian guitaar,
plano, banja, zang, celesta, saxofoon-klari-
net).
Huizen, 1875 M. N.C.R.V. 8.00 Schrift
lezing en meditatie. 8.15 Gramofoonplaten.
10.30 Morgendienst o.l.v. ds. N. P. E. G. van
Uchelen. 11.00 Chr. Lectuur. 11.30 Gramo-
foonplaten. 12.30 Orgelconcert J. Zwart.
2.00 Voor de scholen. 2.35 Causerie A. J,
Herwijnen. 3.15 Knipcursus. 4.00 Bijbelle-
zing door ds. J. A. Aalders, m.m.v. zang
en orgel. 5.00 Concert door het A. O. V.-
trio (fluit, fagot, piano). 6.30 Vragenuur.
7.15 Ned. Chr. Persbureau. 7.30 Vragenuur.
8.00 N.C.R.V.-strijkorkest o.l.v. P. v. d.
Hurk, m.m.v. S. P. Visser, orgel, 9.00 K.
Lantermans Welke boeken moeten wij
voor onze jongens en meisjes koopen. 9.30
Vervolg concert. In de pauze om 10.00 Vaz
Dias. 10.30 Gramofoonplaten.
Daventry, 1554 M. 10.35 Morgenwij
ding. 10.50 Tijdsein, berichten. 11.05 Lezing.
12.20 Orgelspel T. Jenkins. 1.05 Western
Studio-orkest o.l.v. F. Thomas. 1.50 Gramo
foonplaten. 2.20 Voor de scholen. 3.20 Gra
mofoonplaten. 3.35 Sportnieuws. 3.55 Voor
de scholen. 4.20 Concert (J. Snowden, cello
en M. Kelghley Snowden, piano). 4.50 Het
Schotsche Studio-orkest o.l.v. G. Daines.
5.35 Kinderaur. 6.20 Berichten. 6.50 Liede
ren van Berlioz door J. Armstrong, tenor
en K. Winter, sopraan. 7.10, 7.25 en 7.50
Lezingen. 8.20 „Follies of the Air", revue
van Lowry en Purdell, m.m.v. solisten, koor
en orkest. 9.20 Berichten en lezing. 9.55
B.B.C.-orkest o.l.v. J. Lewis m.m.v. C. Ste
wart, alt. 11.05 Voordracht. 11.10 Sydney
Kyte en zijn band.
Parijs, „Radio-Paris", 1724 M. 8.05 en
12.20 Gramofoonplaten. 1.25 Concert door
M. Francy en zijn orkest. 7.40 Gramofoon
platen. 9.05 Concert m.m.v. kwartet, viool,
plano en zang.
Kaiundborg, 1153 M. 11.20 Concert uit
hotel Angleterre. 2.50 Omroeporkest o.l.v.
Reesen. 7.35 Opera-concert o.l.v. Gröndahl.
8.25 Hoorspel. 8.45 Saxofoonduetten met
pianobegeleiding. 9.05 Hoorspel. 9.35 Ka
mermuziek door het Rafn-strijkkwartet.
10.20 Dansmuziek uit het Palace Hotel.
Langenberg, 473 M. 5.20, 6.S5,10.45 en
11.20 Gramofoonplaten. 12.55 Omroepor
kest o.l.v. Seyfert. 3.20 Orkestconcert m.m.
v. zangeres. 6.20 Operaconcert. 7.30 Or
kest o.l.v. Rosbaud. 10.05 Concert. 11.20
Gramofoonplaten.
Rome, 441 M. 8.05 Populair concert
o.l.v. Culotta.
Brussel, 838 M. 12.20 Omroepkleinor-
kest o.l.v. Leemans. 1.30 Gramofoonplaten.
5.20 Omroeporkest o.l.v. Walpot. 6.50 Gra
mofoonplaten. 8.20 Symphonie concert o.l.v.
Meulemans. 9.20 Vervolg concert. 608
M.12.20 Gramofoonplaten. 1.20 Omroep-
kleinorkest o.l.v. Leemans. 5.20 Symphonie-
concert o.l.v. Meulemans. 6.35 Gramofoon
platen. 6.50 Omroepkleinorkest o.l.v. Lee
mans. 8.20 Omroeporkest o.l.v. Walpot. 8.50
RadiotooneeL 9.30 „Les Noces d'Or", mu
ziek van Maurage. Orkestleiding Walpot.
Deutschlandsender, 1685 M. 6.20 Rijks-
zending le acte van Wagner's „Walküre".
7.20 Nieuws. 7.40 Tschaikowski-herdenking.
7.50 Omroeporkest o.l.v. Lindner, m.m.v.
G. Cassado, cello. 9.20 Berichten. Causerie.
11.20 Concert uit Munchen.
maar gewoonlijk weet de regisseur we*
heter, om zijn meisjes door eindeloos re
peteeren te vermoeien.
Het moderne meisje is even zorgvuldig
getraind als een beroepsbokser en even
ongevoelig voor vermoeidheid, verklaart
Bob Conolly, die de dansen instudeert
voor Faramoun's operette film„Tov
much Harmony."
De meisjes werken telkens een kwar
tier en krijgen dan een .wartier om te
rusten, zoolang de repetities duren. Op
deze wijze kunnen zij acht uur en langer
werken zonder merkbaar vermoeid te
zijn.
Des avonds gaan velen van hen zelfs met
vrienden naar een dancing, om, nadat ze
den heeden dag voor hun brood gedanst
hebben, na afloop van de dagtaak ont-
spanning te zoeken in een paar uren dan
sen voor plezier. In de rustpoozen van vijf
tien minuten vallen zij in slaap op de ban
ken in de zaal, waar gerepeteerd wordt,
of gaan zitten lezen of spelen een gezel-
schaps spelletje. De vaste troepen, die de
verschillende studio's in dienst hebben, wo
nen bovendien in een gezamenlijk pension
onder streng toezicht van een trainer, le
ven op een zorgvuldig vastgesteld diëet en
oefenen dagelijks eenige uren in de open
lucht. Vele koormeisjes zijn in zulk een
goede lichamelijke conditie dat zij uitblin
ken in allerlei takken van sport, en men
vindt onder hen buitengewone zwemsters
en paardrijdsters.
Filnavaria.
Leontine Sagen de regisseuse van „M&d*
chen in Uniform" zal te Praag over de
film „De patient van Dr. Hegel" regie voe
ren.
Dorothea Wieck's tweede film voor Pa
ramount zal heeten „Mrs. Fane's Baby is
gestolen". Onder regie van Alexander
Hal zal me de opnamen binnenkort begon
nen worden. Ernst Lubitsch speelt in deze
film een opgewonden buitenlandsehe re
gisseur. Het is te verwachten, dat bij deze
rol naar behooren zal vervullen,
Door de smal
een volle benau
echengewoel, g
hand aan hancj
merkt.
Het was de
dien avond. H<
menschen hun
gegaan. Wanne
woning kwam,
haast onbegrijp
bijzonder voor,
menschen bevat
men zich te bet|
gewoon was ei
verwonderen. Hj
menschen van
verre landen hi
men, in dit mie
Steeds kwam
aan. Men begr
Uit de straten i
den de menigte
beken die alle 1
in één grooten
straat. Daar w;
beweeg en ee:
waar men ha:
kon krügen. S
een nieuwe me:
men plots stil
't als zou zij o-
haar voorging,
verstand, dat d
was, en men g
met zichzelf,
wond're, de on
angst van zo
dan alle rede e
nieuw en telke
Aan den du
mat de maan t<>
klein lichtend
pinkten hier er
dan geheel o
jagend trekken
vaste regenzw
boven de huiz^j
wind, die soms
in de straat n<
vlagen- Doch
hij terug en i
schen de wind'
zachte, fijn vo«
Zoo simpel
schengewoel,
GEKOCH"
iHiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiii
Indien gij nl
Beter tl