500
300
150
100
25
3
VRIJDAG
17 NOVEMBER
EERSTE BLAD
Hebt Gij het gevoel
te leven achter een traliehek....
.ape prijzen
ten
jrgsche
Stoomvaart
71e Jaargang
Uitgave: firma F. VAN DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
STADS- EN PROVmCIENlEUWS
Encyclopedie voor iedereen
AKKER.CACHETS ("akkertjes")
izen, enz. enz.
ISouburg. WIT
ent per pond,
STJES 10 cent
IKOOPEN BIJ
:!nu dan, neem
GOUDSCHE
1 U bent toch
:och altijd nog
Ihet gezondste
^ersch. Gesne-
cent. Fijn van
an kwaliteit.
[Markt. Prima
i 50 ct., mooie
0 ct., Bout 3
Runderlappen
iO ct., 3 pond
Expresse" a.s.
g naar Rotter-
rsoon. W.
jravenstr. 8a.
Ontvangen de
r kloppen. Hy-
Aanbevelend,
|AS. Vraagt uw
Ipakje „Mimo-
pritas voor 30
bieden steeds
fesvereeniging.
5., 's avonds 8
(gebouw Kas-
n Zend. Ds.
masa Celebes.
ïxpresse" a.s.
lag ƒ2.— en
dagen ƒ2.50
{otterdam.
Gravenstr. 8a.
uw Matras-
|feerwerk eens
zien. Vraagt
pe Luxe a.s.
dagen naar
ïtour. Garage
VSSEN, Paul
efoon 355.
or Poppen en
uwsche klee-
:hikt voor St.
S. BURGERS,
rg-Rotterdam
i plaatsen.
ISSAGIERS,
N VEE.
Midd
n.uur
v. Rott.
v m uur
8
8
8
8
8
8
ekomen
.port- en Exp.
3. VOS, Teief.
OUT. Tel 282.
)ERS. Tel 153.
Telet, 101.
NO.272
1933
VLISSINGSCHE COURANT
aBONNEMENTSPRI|S: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn /2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 12.50. Voor Belgiö, Duitschland
en Frankrijk /3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. 13.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent
ADVERTENTIEPRIJSVan 15 regels 1.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 ct. Iedere regel
meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 15 regels /l.—alles bij vooruitbetaling
De abonné's in 't bezit eenei
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIOINÜ „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit 2 bladan
oa bootdienst VlissIngen-tJeuien.
Een adres van de Kamer van
Koophandel te Middelburg.
ne Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor de Zeeuwsche Eilanden te Middelburg
Teelt in een adres aan de Prov. Staten me-
Tdat met belangstelling heeft kennis
venomen van het voorstel van Ged. Staten
fnzake den bootdienst Vlissingen-Terneu-
zen voor het behoud waarvan de Kamer
2d. geijverd heeft, het laatste toen m
ln aanvang van 1932 ernstig aan het
voortbestaan werd getwijfeld. Destijds deed
rte Kamer uitkomen, dat de bezuiniging, die
door het stopzetten zou worden verkregen
weer voor een groot deel illusoir zoude wor
den gemaakt, doordat c.n een behoorlgke
verbinding tusschen Walcheren en Temen
den te behouden het toen noodzakelijk werd
veacht van Breskens naar Terneuzen snel
treinen te laten loopen. Het was toch met
„ei ie -erwaehten, dat de Zeeuwsch-Vlaam-
sche Tramwegmaatschappij bereid zou zqn
geweest hiertoe over te gaan, zonder dat
haar een niet onbelangrijke vergoeding van
de ztjde der provincie zoude worden toege
kend.
De Staten voelden toen in hunne meer-
derheid, dat het gewenscht was de recht-
streeksche bootverbinding te behouden, ook
nadat de Rijksbijdrage in het tekort van
den dienst zou zijn vervallen. Zjj besloten
tot een proef met 3 in plaats van 4 reizen
ner dag. De thans genoemde cijfers in het
voorstel doen zien, dat de voortzetting van
den dienst in het eerste halfjaar 1933 aller
minst een succes is geweest. Het aantal
reizigers is zeker belangrijk teruggelo
pen. Zooals ook Ged. Staten opmerken on
getwijfeld mede een gevolg van de beper-
king van den dienst, doch zeer terecht voe-
gen de voorstellers hieraan toe, dat uitbrei
ding van het aantal reizen de exploitatie
kosten zal doen" toenemen, terwijl het niet
is aan te nemen, dat deze meerdere kosten
door de meerdere opbrengst van het "izi-
gersverkeer zullen kunnen worden gedekt.
Gezien het feit, dat bij handhaving van den
dienst al dan niet op de tegenwoordige be-
perkte wijze een voortdurend helangrij e-
kort, geraamd op f 16.500, is te verwachten
en rekening houdende met de ook ten deze
in de tegenwoordige omstandigheden zoo
noodzakelijke bezuiniging meent de Kamer
dan ook haar standpunt, dat in ieder geval
de rechtstreeksche bootverbinding tusschen
Vlissingen en Terneuzen moet worden be
houden, niet zonder meer te mogen hand
haven.
Wordt echter tot opheffing van den
dienst besloten, dan zal naar de meening
der Kamer vooraf zekerheid moeten worden
verkregen, dat in plaats van de bootver-
binding een andere verbinding wordt ver
kregen zonder hierdoor belanghebbenden te
veel last .te bezorgen en hen te veel op
kosten te jagen.
Zooals bekend geven Ged. Staten vier
wegen, waarlangs de verbinding voor het
reizigersverkeer zou kunnen worden gere
geld,
Ten eerste door het inleggen van snel
treinen van Breskens naar Terneuzen v.v.
ten tweede door een rechtstreeksche trein
verbinding van Vlissingen en Middelburg
via Goes naar Hoedekenskerke v.v.ten
derde door autohusdiensten a. van Bres
kens naar Terneuzen v.v.b. van Vlissin
gen en Middelburg via Goes naar Hoede
kenskerke v.v.
Ged. Staten toonep met cijfers aan, dat
met autobussen de vervoerkosten betrekke
lijk weinig zullen worden verhoogd, terwgl
de tijdsduur van de reis althans in
theorie slechts enkele minuten langer
zal zijn. Wat de andere verbindingen be
treft, zijn Ged. Staten echter niet tot over
eenstemming kunnen komen met resp. de
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramwegmaatschap-
pij en de Nederlandsche Spoorwegen. De
Kamer meent dit te mogen betreuren, want
al zullen de bedoelde autobusverbindingen
op dagen van gewoon vervoer allicht toe
reikend zijn de reizigers te vervoeren, op
dagen waarop een massaal vervoer is te ver
wachten zal men de trein- en tramverbin
dingen moeilijk kunnen missen.
De Kamer meent dan ook er met nadruk
op te mogen aandringen bij de behande
ling van bet voorstel, Ged. Staten uit te
noodigen over de bezwaren, die tegen de
beide eerstgenoemde verbindingen be
staan zich nader te verklaren en alsnog
pogingen aan te blgven wenden om deze
verbindingen tot stand te doen komen. Zoo
als uit het bovenstaande duidelijk zal zgn
geworden meent de Kamer in de tegen
woordige tijdsomstandigheden zij het dan
ook slechts zeer noode voor zooveel bet
reizigersverkeer betreft zich te moeten
neerleggen bij de plannen van Ged. Staten.
De bootverbinding is echter ook van belang
voor het goederenvervoer, al gaat ook dit
vervoer steeds in dalende lijn. Ged. Staten
spreken in bun voorstel met geen enkel
woord over het goederenvervoer en de Ka
mer meent toch te mogen aannemen, dat
dit vervoer voor een zeer groot deel wordt
aangebracht door goederen, die van Mid
delburg en Vlissingen naar Terneuzen of
omgekeerd worden vervoerd.
Hoe zal bij de opheffing van den boot
dienst het vervoer dezer goederen moeten
geschieden Voor zoover de Kamer bekend
is, bestaat er voor dit vervoer geen gele
genheid voor dagelijksch vervoer noch via
Breskens, noch via Hoedekenskerke en ook
Ged. Staten doen geen enkel middel aan de
hand om in de toekomst het goederenver
voer te regelen.
Resumeerende verzoekt de Kamer aan
de Staten om bjj de behandeling van het
voorstel met hare beschouwingen wel ern
stig rekening te houden in ieder geval geen
definitieve beslissing te willen nemen al
vorens Ged. Staten zekerheid hebben gege
ven, dat ook voor het goederenvervoer van
Vlissingen en Middelburg naar Terneuzen
v.v. een aannemelijke regeling zal worden
getroffen.
De Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Zeeuwsch-Vlaanderen heeft een uit
voerig adres te dezer zake aan de Prov.
Staten gezonden, waarin o.a. wordt ge
zegd
De Kamer blijft overtuigd, dat een even-
tueele opheffing van den dienst Vlissingen-
Ter Neuzen Walcheren met zijn hoofdste
den en het dichtstbevolkte centrum van
Zeeuwsch-Vlaanderen van elkaar zou iso-
leeren, dat men, inplaats van Zeeuwsch-
Vlaanderen naar zich toe te trekken, al
thans voor dit deel een dam zou opwerpen
tegen het verkeer met Walcheren, met het
gevolg, dat dit zich ook economisch meer
dan tot nu toe het geval is naar het Zuiden,
over de grens, zou oriënteeren. En dit zou
naar de meening der Kamer nog niet in de
eerste plaats het gevolg zijn van de duur
dere, maar van de lastiger, onaangename
en meer trjdroovende verbindingen die voor
de gemakkelijke en kortste verbinding in
de plaats zou moeten treden.
De vraag, waarvoor de Staten zich naar
de bescheiden meening der Kamer zullen
geplaatst zien, komt dus ten slotte ddérop
neer, of de provincie voor het instandhou
den van een goede, gemakkelijke, recht
streeksche verbinding tusschen Walcheren
en het centrum van Zeeuwsch-Vlaanderen
evenals zg dit doet voor de verbinding
van andere deelen van Zeeland een fi
nancieel offer over heeft. Bjj bevestigende
beantwoording, en de Kamer meent, dat
dit antwoord ongetwijfeld niet anders kan
luiden, aangezien haar geen motieven be
kend zijn, om de belangen van het verkeer
tusschen de beschreven deelen van Zeeland
minder te achten dan dat tusschen andere
deelen, kan de Kamer kan zich dit in
denken vooral onder de huidige omstan
digheden het bedrag van het geldelijk offer
van beteekenis zijn.
De Kamer brengt onder uwe aandacht,
dat in de berekening van Ged. Staten geen
cijfers voorkomen omtrent den invloed dien
de opheffing van den dienst zou hebben op
het vervoer van goederen, rijwielen en
automobielen.
Wel wordt wegens opheffing van den
dienst Vlissingen-Ter Neuzen als bate
voor den Wester-Schelde-dienst een op
brengst van 17.940 geraamd. Men is
daarbij uitgegaan van de veronderstelling,
dat de thans gemaakte reizen evenzeer zul
len worden ondernomen, wanneer langs an
dere wegen moet gereisd worden. De Ka
mer is van oordeel, dat die berekening zal
tegenvallen en dat, voor zoover het geen
beslist noodzakelijke reizen zijn, vele niet
meer zullen gemaakt worden, dat alzoo die
bate geringer zal zijn.
Aangenomen echter, dat dit wèl het ge
val zou zijn, wordt het nadeel voor de rei
zende bevolking geraamd op 8380. Nevens
dat financieel nadeel zal zij zich hebben te
getroosten een meer trjdroovende en in elk
geval onaangenamer reis (en dan denkt de
Kamer zich nog niet eens het geval dat
men de vervangende verbindingen middels
autobussen zou meenen te kunnen tot stand
brengen).
Vorenstaande overwegende, meent de
Kamer aan uwe vergadering de vraag te
moeten stellen, of, indien men het met het
oog op de huidige omstandigheden noodza
kelijk acht een offer te vragen van hen, die
THANS IN VOORRAAD:
TELEFOON 348. BOEKHANDEL D'HUIJ
gebruik maken van het rechtstreeksch ver
keersmiddel tusschen Walcheren en het
centrum van Zeeuwsch-Vlaanderen, dan
niet kan volstaan worden met het finan
cieel offer, m.a.w. kan dan het tegenwoor
dig tarief niet worden verhoogd tot het be
drag dat de reizigers bij gebruik van een
andere route meer zullen hebben te beta
len
Voor hen blijft dèt alléén het financieel
offer, doch kunnen zij blijven genieten van
een korte en goede verbinding, terwijl het
offer voor de provincie dan sterk geredu
ceerd wordt en er uitzicht bestaat, dat dit
het aanvankelijk voor 1933 geraamd tekort
weinig zal overtreffen, indien het dit niet
doet dalen.
De Kamer meent, dat, indien het te
brengen offer op deze wijze zou beperkt
worden tot een financieel offer, de econo
mische en andere verbindingen tusschen de
betrokken deelen van Zeeland beter zullen
gediend worden dan door opheffing van den
dienst.
De Kamer verzoekt uwe vergadering
mitsdien het voorstel van Ged. Staten tot
opheffing van den bootdienst Vlissingen
Ter Neuzen niet aan te nemen, doch het
college uit te noodigen, den dienst in stand
te houden met een verhooging der tarieven
tot een bedrag waarbij met redelijkheid
kan verwacht worden dat de alsdan te ver
krijgen financieele uitkomst voor de provin
cie geen bezwaar kan zijn den dienst voort
te zetten.
Omtrent andere oplossingen, die thans in
overweging zijn genomen voor de uitoefe
ning van het verkeer indien de bootdienst
wordt opgeheven, meent de Kamer ook nog
te moeten opmerken, dat het h.L uitgeslo
ten is, dat een particulier vervoermiddel te
land de noodige diensten rendabel zal kun
nen blijven onderhouden. Verwacht moet
worden dat dan na eenigen tijd zal worden
aangeklopt om subsidie, dat het financieel
voordeel, dat thans voor de provincie door
opheffing van den bootdienst zou worden
verkregen, weer zal teloor gaan en het
eenige gevolg der verandering zou zijn
duurder en ongeriefelijker verkeer tusschen
Walcheren en het centrum van Zeeuwsch-
Vlaanderen.
Christ. Middenstandsvereeniging.
Woensdagavond vergaderde de plaatse
lijke Christelijke Middenstandsvereeniging.
Besproken werd de mededeeling welke
dezer dagen in de pers verscheen, betref
fende het door den minister van economi
sche zaken en arbeid in gereedheid bren
gen van een wijzigingsontwerp, inzake de
winkelsluitingswet, hierop neerkomende,
dat, uitsluitend voor den duur der crisis,
aan bepaalde branches in beperkte mate
op Zondag meer verkoop-gelegenheid ge
geven zal worden.
Besloten werd een adres aan genoemden
minister te richten, waarin aangedrongen
wordt dit ontwerp niet verder uit te wer
ken of in te dienen, maar veeleer te komen
met een ontwerp voor algeheele sluiting op
Zondag, omdat deze dag de dag des Hee-
ren is en door verkoop op dien dag de Zon
dag ontheiligd wordt.
Postzegelloket voor verzamelaars.
Aan het loket voor postzegelverzame
laars zal Zaterdag 18 November van 15
uur tot 16 uur 30 aan het Post- en Tele
graafkantoor alhier, verkrijgbaar zijn ver
schillende perforaties der Nederlandsche
zegels, benevens de koloniale waarden.
Leger des Heils.
Daar de tijden zoo ernstig, en zeer moei
lijk zijn, en de geestelijke afval zoo groot
is, heeft het Leger des Heils, afdeeling
Vlissingen, zeer belangrijke opwekkings
samenkomsten belegd, van Zondag 19 No
vember af tot en met Donderdag 23 No
vember, ten einde te trachten verdieping
te zoeken van het geestelijk leven, en om
het Evangelie met nog meer kracht te
brengen aan het verloren gaande mensch-
dom.
De openings-samenkomsten zullen Zon
dag 19 November geleid worden door den
assistent-divisie-officier majoor J. van Loo
van het divisie-hoofdkwartier te Den Haag.
Vervolgens iederen middag om 3 uur
een Bidstond en des avonds een opwek-
kings-samenkomst met verschillende spre
kers.
Donderdagavond 23 November sluitings
samenkomst, die geleid zal worden door
den Weleerw. Heer ds. D. J. Vossers, Ned.
Herv. predikant te Vlissingen.
Al deze samenkomsten worden gehou
den in het gebouw van het Leger des
Heils, Gravenstraat 8t Vlissingen,
omdat Gij gedwarsboomd wordt in Uw vrijheid van
handelen, omdat Ge niet kunt uitgaan, elk plan moet
opgeven, doordal telkens martelende hoofdpijnen U
overvallen en voor U een dag doen verloren gaan.
Als Uw arm hoofd bonst, Uw slapen kloppen en
borende pijnen door geheel Uw hoofd gaan, dan
zullen AKKER-CACHETS voor U uitkomst brengen.
Neem een "AKKERTJE" en kinnen een kwartier 2ult Ge Uw
hoofdpijn voelen wegtrekken en zult Ge U weer prettig en
behaaglijk gevoelen. Het is uitgesloten, dat een "AKKERTJE"
U niet zal helpen, want al nemen ze de oorzaak van Uw
lijden niet weg, waarover Ge Uw arts moet raadplegen, ze
helpen U in ieder geval dadelijk van die onuitstaanbare pijn af.
AKKER-CACHETS {"AKKERTJES"), een gelukkige samenstelling
van Apotheker Dumont, met een venassend snelle werking bij i
Hoofdpijn, Kiespijn, Spierpijn, Rheumaiische pijnen. Len
denpijn, Zenuwpijn, Vrouwenpijn, Migraine, Neuralgie.
Volgens recept von Apotheker Dumor.i. Slechts 50 cent per 12 stuks.
MIDDELBURG.
Vereeniging voor Instrumentale Muziek.
Rie Goethals.
Concert- en Gehoorzaal.
Het eerste concert in dit seizoen bracht
ons werken van twee belangrijke, uiteen-
loopende figuren uit denzelfden tijd nl. van
den man van de wereld Handel, wiens
pompeuze muziek de verheerlijking is van
het leven in allen uiterlijken glans en
pracht en van den huiselrjken, ingetogen
Bach, wiens intieme kunst de uiting is van
een religieus, verinnerlijkt leven, dat wars
is van tijdelijke praal en slechts op de
eeuwigheid bouwt. Van eerstgenoemden
werd' een Concerto Grosso (G-moll) ge
speeld. Handel, die zijn jeugd deelde tus
schen Duitschland en Italië, kwam met
den eigenlijken schepper van dezen kunst
vorm, Arcangelo Corelli, in aanraking,
waardoor zijn muziek in wezen nauw ver
want is aan die van den Italiaanschen
meester. Onder leiding van den heer Joh.
H. Caro, die zijn orkest met eenvoudig en
soepel gebaar bestuurt, is dit werk op prij
zenswaardige wijze door de ripienisten
vertolkt, terwijl ook den concerteerenden
partijen (mej. Rie Goethals en de heer A.
Loman viool, de heer B. Vleugels cello)
recht wedervoer. Bach was vertegenwoor
digd met een Ouverture (Suite) G-moll,
welke, als inleiding tot het concert, een
bijzondere uitvoering genoot, alsmede met
het Concert No. 2 (E-dur) voor viool met
orkestbegeleiding. Als soliste trad op mej.
Rie Goethals te Brussel. Het spijt ons voor
deze jeugdige ex-stadgenoote, dat zij met
Bach te hoog gegrepen heeft. Zeer zeker
speelt zij verdienstelijk viool, doch niet
voldoende voor een concertzaal, waar dit
kunstwerk door kunstenaars van naam,
stijlbewust, zuiver aangevoeld en gepeild,
werd geïnterpreteerd. Dan ligt haar het
„klein goed" Chanson Louis XHI et
Pavane van Couperin-Kreisler, Grave van
Friedemann Bach en Danse Espagnolevan
Granados-Kreisler beter, verwierf
hiermede veel applaus en ontving ver
scheidene bloemstukken. Voor het succes
dankte zij met een Romance van Mozart.
Mevr. W. van Doorn-van Lookeren Cam
pagne stond de violiste voortreffelijk aan
den vleugel bij ook haar vielen bloemen
ten deel.
Het strijkorkest leverde met de weerga
ve van Grieg's elegische melodieën, Herz-
wunden en Der Frühling, een gevoelig mu
zikale prestatie, terwijl een delicate phra-
seering de vertolking van Krug's Roman
tische Suite, waarmede het concert be
sloten werd, kenmerkte. Welverdiend suc
ces, dat de dirigent op zijn kranig strij
kers-ensemble overbracht. O,
OOST- EN WEST-SOUBURG.
Herv. Vrouwenvereeniging.
Alhier is dezer dagen opgericht de Herv.
Vrouwenvereeniging „Tot arbeid geroe
pen", met aanvankelijk 16 leden.
Het bestuur werd samengesteld als
volgtMevr. Spijkerboer, presidente mej.
Kruithof, vice-presidente mej. Hollestelle,
secretaresse en mej. W. Marijs, penningm.
Vastgesteld werd om de 14 dagen te ver
gaderen in „Concordia"s
Zanguitvoering.
De zangvereeniging „Uitspanning door
Inspanning", directeur de heer B. Vleugels,
geeft Woensdag 22 November, des avonds
8 uur, een uitvoering in de concertzaal „de
Zwaan".
Voor bijzonderheden verwijzen wij naar
de in dit nummer voorkomende adverten
tie,
Gevonden voorwerpen.
Een rijwielbelastingmerk bij Steketee,
loodgieter, Vlissingsche straat B 292 een
heeren polshorloge bij Peeman, v. Turn
houtstraat en drie manden en een pak
zakken bij J. de Voogd, Nieuwe Abeele
C 223,