500 300 150 100 25 3 VRIJDAG 17 NOVEMBER EERSTE BLAD Hebt Gij het gevoel te leven achter een traliehek.... .ape prijzen ten jrgsche Stoomvaart 71e Jaargang Uitgave: firma F. VAN DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening 66287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen STADS- EN PROVmCIENlEUWS Encyclopedie voor iedereen AKKER.CACHETS ("akkertjes") izen, enz. enz. ISouburg. WIT ent per pond, STJES 10 cent IKOOPEN BIJ :!nu dan, neem GOUDSCHE 1 U bent toch :och altijd nog Ihet gezondste ^ersch. Gesne- cent. Fijn van an kwaliteit. [Markt. Prima i 50 ct., mooie 0 ct., Bout 3 Runderlappen iO ct., 3 pond Expresse" a.s. g naar Rotter- rsoon. W. jravenstr. 8a. Ontvangen de r kloppen. Hy- Aanbevelend, |AS. Vraagt uw Ipakje „Mimo- pritas voor 30 bieden steeds fesvereeniging. 5., 's avonds 8 (gebouw Kas- n Zend. Ds. masa Celebes. ïxpresse" a.s. lag ƒ2.— en dagen ƒ2.50 {otterdam. Gravenstr. 8a. uw Matras- |feerwerk eens zien. Vraagt pe Luxe a.s. dagen naar ïtour. Garage VSSEN, Paul efoon 355. or Poppen en uwsche klee- :hikt voor St. S. BURGERS, rg-Rotterdam i plaatsen. ISSAGIERS, N VEE. Midd n.uur v. Rott. v m uur 8 8 8 8 8 8 ekomen .port- en Exp. 3. VOS, Teief. OUT. Tel 282. )ERS. Tel 153. Telet, 101. NO.272 1933 VLISSINGSCHE COURANT aBONNEMENTSPRI|S: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn /2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 12.50. Voor Belgiö, Duitschland en Frankrijk /3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. 13.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent ADVERTENTIEPRIJSVan 15 regels 1.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 ct. Iedere regel meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 15 regels /l.—alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eenei Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIOINÜ „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 2 bladan oa bootdienst VlissIngen-tJeuien. Een adres van de Kamer van Koophandel te Middelburg. ne Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuwsche Eilanden te Middelburg Teelt in een adres aan de Prov. Staten me- Tdat met belangstelling heeft kennis venomen van het voorstel van Ged. Staten fnzake den bootdienst Vlissingen-Terneu- zen voor het behoud waarvan de Kamer 2d. geijverd heeft, het laatste toen m ln aanvang van 1932 ernstig aan het voortbestaan werd getwijfeld. Destijds deed rte Kamer uitkomen, dat de bezuiniging, die door het stopzetten zou worden verkregen weer voor een groot deel illusoir zoude wor den gemaakt, doordat c.n een behoorlgke verbinding tusschen Walcheren en Temen den te behouden het toen noodzakelijk werd veacht van Breskens naar Terneuzen snel treinen te laten loopen. Het was toch met „ei ie -erwaehten, dat de Zeeuwsch-Vlaam- sche Tramwegmaatschappij bereid zou zqn geweest hiertoe over te gaan, zonder dat haar een niet onbelangrijke vergoeding van de ztjde der provincie zoude worden toege kend. De Staten voelden toen in hunne meer- derheid, dat het gewenscht was de recht- streeksche bootverbinding te behouden, ook nadat de Rijksbijdrage in het tekort van den dienst zou zijn vervallen. Zjj besloten tot een proef met 3 in plaats van 4 reizen ner dag. De thans genoemde cijfers in het voorstel doen zien, dat de voortzetting van den dienst in het eerste halfjaar 1933 aller minst een succes is geweest. Het aantal reizigers is zeker belangrijk teruggelo pen. Zooals ook Ged. Staten opmerken on getwijfeld mede een gevolg van de beper- king van den dienst, doch zeer terecht voe- gen de voorstellers hieraan toe, dat uitbrei ding van het aantal reizen de exploitatie kosten zal doen" toenemen, terwijl het niet is aan te nemen, dat deze meerdere kosten door de meerdere opbrengst van het "izi- gersverkeer zullen kunnen worden gedekt. Gezien het feit, dat bij handhaving van den dienst al dan niet op de tegenwoordige be- perkte wijze een voortdurend helangrij e- kort, geraamd op f 16.500, is te verwachten en rekening houdende met de ook ten deze in de tegenwoordige omstandigheden zoo noodzakelijke bezuiniging meent de Kamer dan ook haar standpunt, dat in ieder geval de rechtstreeksche bootverbinding tusschen Vlissingen en Terneuzen moet worden be houden, niet zonder meer te mogen hand haven. Wordt echter tot opheffing van den dienst besloten, dan zal naar de meening der Kamer vooraf zekerheid moeten worden verkregen, dat in plaats van de bootver- binding een andere verbinding wordt ver kregen zonder hierdoor belanghebbenden te veel last .te bezorgen en hen te veel op kosten te jagen. Zooals bekend geven Ged. Staten vier wegen, waarlangs de verbinding voor het reizigersverkeer zou kunnen worden gere geld, Ten eerste door het inleggen van snel treinen van Breskens naar Terneuzen v.v. ten tweede door een rechtstreeksche trein verbinding van Vlissingen en Middelburg via Goes naar Hoedekenskerke v.v.ten derde door autohusdiensten a. van Bres kens naar Terneuzen v.v.b. van Vlissin gen en Middelburg via Goes naar Hoede kenskerke v.v. Ged. Staten toonep met cijfers aan, dat met autobussen de vervoerkosten betrekke lijk weinig zullen worden verhoogd, terwgl de tijdsduur van de reis althans in theorie slechts enkele minuten langer zal zijn. Wat de andere verbindingen be treft, zijn Ged. Staten echter niet tot over eenstemming kunnen komen met resp. de Zeeuwsch-Vlaamsche Tramwegmaatschap- pij en de Nederlandsche Spoorwegen. De Kamer meent dit te mogen betreuren, want al zullen de bedoelde autobusverbindingen op dagen van gewoon vervoer allicht toe reikend zijn de reizigers te vervoeren, op dagen waarop een massaal vervoer is te ver wachten zal men de trein- en tramverbin dingen moeilijk kunnen missen. De Kamer meent dan ook er met nadruk op te mogen aandringen bij de behande ling van bet voorstel, Ged. Staten uit te noodigen over de bezwaren, die tegen de beide eerstgenoemde verbindingen be staan zich nader te verklaren en alsnog pogingen aan te blgven wenden om deze verbindingen tot stand te doen komen. Zoo als uit het bovenstaande duidelijk zal zgn geworden meent de Kamer in de tegen woordige tijdsomstandigheden zij het dan ook slechts zeer noode voor zooveel bet reizigersverkeer betreft zich te moeten neerleggen bij de plannen van Ged. Staten. De bootverbinding is echter ook van belang voor het goederenvervoer, al gaat ook dit vervoer steeds in dalende lijn. Ged. Staten spreken in bun voorstel met geen enkel woord over het goederenvervoer en de Ka mer meent toch te mogen aannemen, dat dit vervoer voor een zeer groot deel wordt aangebracht door goederen, die van Mid delburg en Vlissingen naar Terneuzen of omgekeerd worden vervoerd. Hoe zal bij de opheffing van den boot dienst het vervoer dezer goederen moeten geschieden Voor zoover de Kamer bekend is, bestaat er voor dit vervoer geen gele genheid voor dagelijksch vervoer noch via Breskens, noch via Hoedekenskerke en ook Ged. Staten doen geen enkel middel aan de hand om in de toekomst het goederenver voer te regelen. Resumeerende verzoekt de Kamer aan de Staten om bjj de behandeling van het voorstel met hare beschouwingen wel ern stig rekening te houden in ieder geval geen definitieve beslissing te willen nemen al vorens Ged. Staten zekerheid hebben gege ven, dat ook voor het goederenvervoer van Vlissingen en Middelburg naar Terneuzen v.v. een aannemelijke regeling zal worden getroffen. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen heeft een uit voerig adres te dezer zake aan de Prov. Staten gezonden, waarin o.a. wordt ge zegd De Kamer blijft overtuigd, dat een even- tueele opheffing van den dienst Vlissingen- Ter Neuzen Walcheren met zijn hoofdste den en het dichtstbevolkte centrum van Zeeuwsch-Vlaanderen van elkaar zou iso- leeren, dat men, inplaats van Zeeuwsch- Vlaanderen naar zich toe te trekken, al thans voor dit deel een dam zou opwerpen tegen het verkeer met Walcheren, met het gevolg, dat dit zich ook economisch meer dan tot nu toe het geval is naar het Zuiden, over de grens, zou oriënteeren. En dit zou naar de meening der Kamer nog niet in de eerste plaats het gevolg zijn van de duur dere, maar van de lastiger, onaangename en meer trjdroovende verbindingen die voor de gemakkelijke en kortste verbinding in de plaats zou moeten treden. De vraag, waarvoor de Staten zich naar de bescheiden meening der Kamer zullen geplaatst zien, komt dus ten slotte ddérop neer, of de provincie voor het instandhou den van een goede, gemakkelijke, recht streeksche verbinding tusschen Walcheren en het centrum van Zeeuwsch-Vlaanderen evenals zg dit doet voor de verbinding van andere deelen van Zeeland een fi nancieel offer over heeft. Bjj bevestigende beantwoording, en de Kamer meent, dat dit antwoord ongetwijfeld niet anders kan luiden, aangezien haar geen motieven be kend zijn, om de belangen van het verkeer tusschen de beschreven deelen van Zeeland minder te achten dan dat tusschen andere deelen, kan de Kamer kan zich dit in denken vooral onder de huidige omstan digheden het bedrag van het geldelijk offer van beteekenis zijn. De Kamer brengt onder uwe aandacht, dat in de berekening van Ged. Staten geen cijfers voorkomen omtrent den invloed dien de opheffing van den dienst zou hebben op het vervoer van goederen, rijwielen en automobielen. Wel wordt wegens opheffing van den dienst Vlissingen-Ter Neuzen als bate voor den Wester-Schelde-dienst een op brengst van 17.940 geraamd. Men is daarbij uitgegaan van de veronderstelling, dat de thans gemaakte reizen evenzeer zul len worden ondernomen, wanneer langs an dere wegen moet gereisd worden. De Ka mer is van oordeel, dat die berekening zal tegenvallen en dat, voor zoover het geen beslist noodzakelijke reizen zijn, vele niet meer zullen gemaakt worden, dat alzoo die bate geringer zal zijn. Aangenomen echter, dat dit wèl het ge val zou zijn, wordt het nadeel voor de rei zende bevolking geraamd op 8380. Nevens dat financieel nadeel zal zij zich hebben te getroosten een meer trjdroovende en in elk geval onaangenamer reis (en dan denkt de Kamer zich nog niet eens het geval dat men de vervangende verbindingen middels autobussen zou meenen te kunnen tot stand brengen). Vorenstaande overwegende, meent de Kamer aan uwe vergadering de vraag te moeten stellen, of, indien men het met het oog op de huidige omstandigheden noodza kelijk acht een offer te vragen van hen, die THANS IN VOORRAAD: TELEFOON 348. BOEKHANDEL D'HUIJ gebruik maken van het rechtstreeksch ver keersmiddel tusschen Walcheren en het centrum van Zeeuwsch-Vlaanderen, dan niet kan volstaan worden met het finan cieel offer, m.a.w. kan dan het tegenwoor dig tarief niet worden verhoogd tot het be drag dat de reizigers bij gebruik van een andere route meer zullen hebben te beta len Voor hen blijft dèt alléén het financieel offer, doch kunnen zij blijven genieten van een korte en goede verbinding, terwijl het offer voor de provincie dan sterk geredu ceerd wordt en er uitzicht bestaat, dat dit het aanvankelijk voor 1933 geraamd tekort weinig zal overtreffen, indien het dit niet doet dalen. De Kamer meent, dat, indien het te brengen offer op deze wijze zou beperkt worden tot een financieel offer, de econo mische en andere verbindingen tusschen de betrokken deelen van Zeeland beter zullen gediend worden dan door opheffing van den dienst. De Kamer verzoekt uwe vergadering mitsdien het voorstel van Ged. Staten tot opheffing van den bootdienst Vlissingen Ter Neuzen niet aan te nemen, doch het college uit te noodigen, den dienst in stand te houden met een verhooging der tarieven tot een bedrag waarbij met redelijkheid kan verwacht worden dat de alsdan te ver krijgen financieele uitkomst voor de provin cie geen bezwaar kan zijn den dienst voort te zetten. Omtrent andere oplossingen, die thans in overweging zijn genomen voor de uitoefe ning van het verkeer indien de bootdienst wordt opgeheven, meent de Kamer ook nog te moeten opmerken, dat het h.L uitgeslo ten is, dat een particulier vervoermiddel te land de noodige diensten rendabel zal kun nen blijven onderhouden. Verwacht moet worden dat dan na eenigen tijd zal worden aangeklopt om subsidie, dat het financieel voordeel, dat thans voor de provincie door opheffing van den bootdienst zou worden verkregen, weer zal teloor gaan en het eenige gevolg der verandering zou zijn duurder en ongeriefelijker verkeer tusschen Walcheren en het centrum van Zeeuwsch- Vlaanderen. Christ. Middenstandsvereeniging. Woensdagavond vergaderde de plaatse lijke Christelijke Middenstandsvereeniging. Besproken werd de mededeeling welke dezer dagen in de pers verscheen, betref fende het door den minister van economi sche zaken en arbeid in gereedheid bren gen van een wijzigingsontwerp, inzake de winkelsluitingswet, hierop neerkomende, dat, uitsluitend voor den duur der crisis, aan bepaalde branches in beperkte mate op Zondag meer verkoop-gelegenheid ge geven zal worden. Besloten werd een adres aan genoemden minister te richten, waarin aangedrongen wordt dit ontwerp niet verder uit te wer ken of in te dienen, maar veeleer te komen met een ontwerp voor algeheele sluiting op Zondag, omdat deze dag de dag des Hee- ren is en door verkoop op dien dag de Zon dag ontheiligd wordt. Postzegelloket voor verzamelaars. Aan het loket voor postzegelverzame laars zal Zaterdag 18 November van 15 uur tot 16 uur 30 aan het Post- en Tele graafkantoor alhier, verkrijgbaar zijn ver schillende perforaties der Nederlandsche zegels, benevens de koloniale waarden. Leger des Heils. Daar de tijden zoo ernstig, en zeer moei lijk zijn, en de geestelijke afval zoo groot is, heeft het Leger des Heils, afdeeling Vlissingen, zeer belangrijke opwekkings samenkomsten belegd, van Zondag 19 No vember af tot en met Donderdag 23 No vember, ten einde te trachten verdieping te zoeken van het geestelijk leven, en om het Evangelie met nog meer kracht te brengen aan het verloren gaande mensch- dom. De openings-samenkomsten zullen Zon dag 19 November geleid worden door den assistent-divisie-officier majoor J. van Loo van het divisie-hoofdkwartier te Den Haag. Vervolgens iederen middag om 3 uur een Bidstond en des avonds een opwek- kings-samenkomst met verschillende spre kers. Donderdagavond 23 November sluitings samenkomst, die geleid zal worden door den Weleerw. Heer ds. D. J. Vossers, Ned. Herv. predikant te Vlissingen. Al deze samenkomsten worden gehou den in het gebouw van het Leger des Heils, Gravenstraat 8t Vlissingen, omdat Gij gedwarsboomd wordt in Uw vrijheid van handelen, omdat Ge niet kunt uitgaan, elk plan moet opgeven, doordal telkens martelende hoofdpijnen U overvallen en voor U een dag doen verloren gaan. Als Uw arm hoofd bonst, Uw slapen kloppen en borende pijnen door geheel Uw hoofd gaan, dan zullen AKKER-CACHETS voor U uitkomst brengen. Neem een "AKKERTJE" en kinnen een kwartier 2ult Ge Uw hoofdpijn voelen wegtrekken en zult Ge U weer prettig en behaaglijk gevoelen. Het is uitgesloten, dat een "AKKERTJE" U niet zal helpen, want al nemen ze de oorzaak van Uw lijden niet weg, waarover Ge Uw arts moet raadplegen, ze helpen U in ieder geval dadelijk van die onuitstaanbare pijn af. AKKER-CACHETS {"AKKERTJES"), een gelukkige samenstelling van Apotheker Dumont, met een venassend snelle werking bij i Hoofdpijn, Kiespijn, Spierpijn, Rheumaiische pijnen. Len denpijn, Zenuwpijn, Vrouwenpijn, Migraine, Neuralgie. Volgens recept von Apotheker Dumor.i. Slechts 50 cent per 12 stuks. MIDDELBURG. Vereeniging voor Instrumentale Muziek. Rie Goethals. Concert- en Gehoorzaal. Het eerste concert in dit seizoen bracht ons werken van twee belangrijke, uiteen- loopende figuren uit denzelfden tijd nl. van den man van de wereld Handel, wiens pompeuze muziek de verheerlijking is van het leven in allen uiterlijken glans en pracht en van den huiselrjken, ingetogen Bach, wiens intieme kunst de uiting is van een religieus, verinnerlijkt leven, dat wars is van tijdelijke praal en slechts op de eeuwigheid bouwt. Van eerstgenoemden werd' een Concerto Grosso (G-moll) ge speeld. Handel, die zijn jeugd deelde tus schen Duitschland en Italië, kwam met den eigenlijken schepper van dezen kunst vorm, Arcangelo Corelli, in aanraking, waardoor zijn muziek in wezen nauw ver want is aan die van den Italiaanschen meester. Onder leiding van den heer Joh. H. Caro, die zijn orkest met eenvoudig en soepel gebaar bestuurt, is dit werk op prij zenswaardige wijze door de ripienisten vertolkt, terwijl ook den concerteerenden partijen (mej. Rie Goethals en de heer A. Loman viool, de heer B. Vleugels cello) recht wedervoer. Bach was vertegenwoor digd met een Ouverture (Suite) G-moll, welke, als inleiding tot het concert, een bijzondere uitvoering genoot, alsmede met het Concert No. 2 (E-dur) voor viool met orkestbegeleiding. Als soliste trad op mej. Rie Goethals te Brussel. Het spijt ons voor deze jeugdige ex-stadgenoote, dat zij met Bach te hoog gegrepen heeft. Zeer zeker speelt zij verdienstelijk viool, doch niet voldoende voor een concertzaal, waar dit kunstwerk door kunstenaars van naam, stijlbewust, zuiver aangevoeld en gepeild, werd geïnterpreteerd. Dan ligt haar het „klein goed" Chanson Louis XHI et Pavane van Couperin-Kreisler, Grave van Friedemann Bach en Danse Espagnolevan Granados-Kreisler beter, verwierf hiermede veel applaus en ontving ver scheidene bloemstukken. Voor het succes dankte zij met een Romance van Mozart. Mevr. W. van Doorn-van Lookeren Cam pagne stond de violiste voortreffelijk aan den vleugel bij ook haar vielen bloemen ten deel. Het strijkorkest leverde met de weerga ve van Grieg's elegische melodieën, Herz- wunden en Der Frühling, een gevoelig mu zikale prestatie, terwijl een delicate phra- seering de vertolking van Krug's Roman tische Suite, waarmede het concert be sloten werd, kenmerkte. Welverdiend suc ces, dat de dirigent op zijn kranig strij kers-ensemble overbracht. O, OOST- EN WEST-SOUBURG. Herv. Vrouwenvereeniging. Alhier is dezer dagen opgericht de Herv. Vrouwenvereeniging „Tot arbeid geroe pen", met aanvankelijk 16 leden. Het bestuur werd samengesteld als volgtMevr. Spijkerboer, presidente mej. Kruithof, vice-presidente mej. Hollestelle, secretaresse en mej. W. Marijs, penningm. Vastgesteld werd om de 14 dagen te ver gaderen in „Concordia"s Zanguitvoering. De zangvereeniging „Uitspanning door Inspanning", directeur de heer B. Vleugels, geeft Woensdag 22 November, des avonds 8 uur, een uitvoering in de concertzaal „de Zwaan". Voor bijzonderheden verwijzen wij naar de in dit nummer voorkomende adverten tie, Gevonden voorwerpen. Een rijwielbelastingmerk bij Steketee, loodgieter, Vlissingsche straat B 292 een heeren polshorloge bij Peeman, v. Turn houtstraat en drie manden en een pak zakken bij J. de Voogd, Nieuwe Abeele C 223,

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1933 | | pagina 1