500 Boek WOENSDAG 11 OCTOBER EERSTE BLAD Nederland-lndië in V/i dag :IMo. 240 71e Jaargang 1933 Hil|in: Firn I. HlM IFIDI li. Ilililint 58-60. (Iisinjtn Mil. 10. Posltttam 6628? Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen STADS- EN PROVINCIENÏEUWS en's avonds een Boekhandel D'HUY VUSSINGSCHE COURANT ABONNtMLNTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn /2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk /3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. 13.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 ct iedere regel meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 1—5 regels tl.—, alles bij vooruitbetaling De abonné's in 't bezit eenei Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor: gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENK ÜNÜ „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 2 bladen Wat Asjes, Geyssendorffer en Slot er zelf van zeggen. De luchtverbinding Nederland— Indië functionneert even regelmatig en zonder ongelukken als de electrische tramverbinding tusschen Amsterdam en Rotterdam. De vliegtuigen vertrek- ken op de minuut en komen op de minuut aan. Van de grootschheid dezer prestatie zijn we ons nauwelijks meer bewustl Maar niet tevreden met dit alleszins schitterende resultaat, zonnen Neder- landsche vliegtuigbouwers en Neder- landsche vliegers op een middel om de Nederland-Indië-tochten nog aantrek- keiijker te maken. En dat beteekende in de eeuw van de snélheidden afstand in den kortst mogelijken tijd te over- bruggen. De nieuwe Pander-Postjager waar- van den heer T. E. Slot de constructeur is en wélke deezr dagen is ingevlogen, zal binnenkort van Schiphol starten en bemand zijn met de békende vliegers G. J. Geyssendorffer en D. L. Asjes benevens den marconist Van Straaten. In den recordtijd van 3/2 dag hoopt men in Indië te zijn. Wij hébben den heer Slot en de beide Indië-vliegers élk bereid gevonden ons hun meening over doel en verwachtin gen van dezen tocht weer. te gevenn In alfabetische volgorde laten we ze hierna Étan het woord i De man van het idee over% HOE HET PLAN RIJPTE.». door D. L. ASJES Reserve-Officier-Vlieger, Instructeur der Nationale Luchtvaart School. Drie jaren geleden rijpte bij mij op Soes- terberg het plan. om zoo snel mogelijk naar Indië te vliegen om daarbij post op rendabele wijze van Amsterdam naar Batavia te ver voeren. Met verschillende fabrieken heb ik onderhandelingen gevoerd over de levering van het vliegtuig en de verschillende daar voor benoodigde onderdeelen. Slechts de fi- nancieele zijde van het vraagstuk moest in dit stadium nog wel verwaarloosd blijven. Toen liep ik op Waalhaven Slot tegen het lijf. Direct maakte hij op mij den best mo gelijken, uiterst betrouwbaren indruk als con structeur van vliegtuigen. Slot liet mij zijn project zien voor wat nu Js geworden de Pander-Postjager» De toestand was echter zeer somber, de economische tijden waren slecht, geld was moeilijk bijeen te krijgen. Behalve van de firma H. Pander Zonen ontving ik veel steun van overste van Santen, commandant te Soesterberg, die mij als reserve-officier vlieger in staat stelde grootere geoefendheid te krijgen op snelle vliegtuigen. Ik maakte tochten boven een snelheid van 300 K.M. per Uur en oefende mij in het zg. nachtvliegen. Onderwijl moest ik in alle richtingen heen en weer rennen om de menschen voor het plan geestdriftig te stemmen. Slot voltooide alles op het papier, terwijl de heer Spittel van „Het Vaderland" ons van goeden raad diende hoe wij de zaak moesten aanpakken. Wat kan economisch per vliegtuig naar Indië vervoerd worden? yoorloopig alleen post Toestellen met groote actie-radius, ge stroomlijnd volgens vaste principes zullen het meest nuttig effect hebben. Voor dergelijke toestellen is als lading noodig een kleine substantie, die goed betaald wordt, dus dat is alleen postNatuurlijk is het altijd mo gelijk, dat later ook passagiers zullen wor den vervoerd, maar het postbedrijf met postjagers zal ook in de toekomst op de Indië-route blijven bestaan. Zonder nu alle leden van het Studie- Oomité op te sommen, wil ik tóch even in het bijzonder memoreeren de heeren Bron sing, Van Zalinge en Rijys van de „Neder land" en van de „K.P.M.", benevens de heer Kolff van de Luchtvaartschool. De vlucht wordt uitgevoerd door het Studie- Comité. Zoodra de gelden waven bijeen g V acV kon Slot met het bouwen van den Postja-' ger beginnen. De werklieden van de firma Panderston den hem daarbij trouw terzijde, schitteren de arbeiders, echte artiesten in hun vak, die al hun geestdrift schonken om het toe' stel goed te laten vliegen, waarbij ieder zijn eigen onderdeel van het toestel verzorgde. Van al die tallooze kleinigheden heeft Slot één geheel weten te maken, door alles te combineeren en het als één groot stuk werk te zien, zonder door de boomen den kijk op het bosch te verliezen. Toen eindelijk alles zoover in kannen en kruiken was, kwam de besturing van het toestel ter sprake. Zelf kende ik de Indië- route niet, Geyssendorffer was ons de aan gewezen man. Uit een zuiver sportief oog punt werkt hij graag met ons mede. Samen hopen wil met Van Straaten, de marconist, de vlucht tot iets goeds te maken, waarbij dan het vliegen op lange afstanden van het allergrootste belang zijn. Zoo'n tocht is alleen maar te maken, als er groote vriendschap bestaat tusschen de verschillende leden der bemanning. Mijn vriend Geyssendorffer heeft reeds zeven malen met Van Straaten naar Indië gevlo gen, zoodat zij elkaar bij het minste of ge ringste dadelijk begrijpen. De tocht is momenteel, ook dank zij het groote enthousiasme van den heer Ter Marsch, die op de meest vriendschappelijke wijze samenwerkte, zoo goed als geheel voorbereid. Na afloop zullen wij een uitgebreid rap port indienen. De Nederlandsche aviatiek moet vooruit komen dat is onze eenige bedoeling. Holland heeft nu getoond ook een snel toestel te kunnen bouwen. Laten wij nu er in slagen het toestel naar Indië en terug naar Holland te brengen. Want 300 K.M. per uur is nog te weinig. Wij zijn er nog niet! De man uit de praktijk G. J. GEYSSENDORFFER. meent i HOE DE POSTJAGER ONTSTOND. De heer Geyssendorffer meent slechts weinig te kunnen zeggen. Hij wü, evenals de kloeke, oude Oost-lndïè-vaarders éérst daden laten zien en daarom is het zooals hij aan het slot zegt„Ik weet niets, ik wil eerst probeeren 1" Wie Vijftien jaren vliegerervaring bezit, kijkt niet op tegen een nieuw tochtje naar Indië. Zóó is het met mij gesteldNa alle hoofdsteden van Europa per vliegtuig te heb ben bezocht en vrijwel alle Europeesche lan den te hebben „bevlogen", volgden de toch ten naar Indië. Elf malen vloog ik van Am sterdam naar Batavia en weer terug naar de vaderlandsche dreven. Voor dien tijd waren er al de groote rei zen, ondernomen met nu wijlen den heer Van Lear Black, naar Kaapstad, naar Egypte en de Soedan, naar Calcutta, naar China en Japan gemaakt. Ten overvloede ondernam ik nog tallooze vluchten door de Vereenigde Staten van Noord-Amerika, waarbij ik alle staten bezocht. Thans ben ik met eenige maanden verlof uit het actieve dienstverband van de K.L.M. getreden en wijd ik mijn krachten aan het Studie-Comité,,Snelpost Nederlandsch— Indië", Met veel genoegen en veel nieuwsgierigheid heb ik de bouwplannen van den heer Slot gevolgd, waarvan ik het uiteindelijk resultaat vol vertrouwen tegemoet zie. Over de mogelijkheden van de vlucht, het welslagen daarvan, de economische en finan- cieele vergezichten, die daarbij te pas komen, daarover wil ik nog geen woord loslaten. Ik wéét niets, ik wil eerst probeeren I De constructeur J T. E. SLOT! zegt t EERST PROBEEREN I De heer Slot vertélde onzen me- werker enkele bijzonderheden over de vliegtuigenfabricatie in het al gemeen en de wijze, waarop hij tot de constructie van den postjager, is gekomen De Pander-Postjagef is alleen gebouwd voor het vervoer van de post van Nederland naar Indië met de uitdrukkelijke bedoeling om de post op de meest economische wijze over te brengen. Om deze economie te ver krijgen werken we met zoo weinig mogelijk paardekrachten en is het toestel zoo volmaakt mogelijk gestroomlijnd. Ik ben begonnen met Pander-sporivlieg- tuigen te construeeren en eigenlijk heb ik mij altijd op de constructie van vliegtuigen toe gel Vliegtuigen te bouwen is mijn feite- - doel. Aanvankelijk werkte ik als leerling-vlieg tuigmaker bij andere constructeurs, zoowel in Nederland als in het buitenland. Zoo lang zamerhand kwam men dan zelf aan bod. Toen kreeg ik een verantwoordelijke constructeurs- betrekking bij de Vüegtuigenindustrie „Hol land", waarna ik bij Pander ben gekomen, waar ik nu al tien jaren werkzaam ben. De bouw van' vliegtuigen en het maken van meubelen staan direct bij elkaar. Dit zou men, zoo oppervlakkig bekeken, niet zeggen. Toch is het een feit. Voor het maken van vliegtuigen heeft men hetzelfde materiaal en dezelfde werklieden noodig als voor het maken van meubelen en betimmeringen voor stoomschepen. In een groote meubelfabriek als die van de firma Pander, waar 1500 man werken in het houtbedrijf, waar men eigen licht- en water voorziening heeft en waarvan de drijfkracht door houtafval geleverd wordt, is een groote afdeeling van metaalbewerking noodzakelijk, teneinde het geheel in stand te houden. Automobielen voor de expeditie der goederen waarvoor eveneens een uitgebreid personeel noodig is, vormen een grondslag voor de me taalarbeiders. Ook in een vliegtuigfabriek zijn bekleeders, schilders, fotografen, sjouwers enz., noodig. Deze menschen kan men ook gebruiken in de meubelfabriek. Deze ge schoolde werklieden kunnen fraaie meubelen vervaardigenwelnu, dan kunnen ze ook vliegtuigen maken. Een vliegmachine moet tot op 0.1 mM. nauwkeurig gemaakt zijn. Met meubelen is dit evenzeer het geval. Een poot van een stoel, die los zit of kraakt, is even hinderlijk, als een slechte passing in een vliegmachine gevaarlijk is. Bij de firma Pander zijn tot nu toe 46 kleine Pander-sportvliegtuigen gebouwd. Het groote toestel, de Pander Postjager die straks naar Indië zal vertrekken, is de eerste van een veel grooter type. Het denkbeeld voor den postjager is ont staan uit den drang om technisch iets snels te bouwen, een mooi vliegtuig te maken, dat geheel en al af is. Een mijner vrienden toon de mij op economische gronden aan, dat wij onze vliegtochten naar Indië alleen rendabel konden maken door het vervoeren van doode, betrekkelijk dure poststukken, die 50 per K.G. opbrengen, niet met het vervoeren van levende, goedkoope- menschenlading, die slechts f 17.50 per K.G. opbrengen. Mijn per soonlijke opinie is echter, dat wij ook vlieg tuigen kunnen maken, die rendabel kunnen zijn voor passagiersvervoer. Doch dat is weer een volgende stap 1 Tegelijkertijd, echter geheel onafhankelijk van elkaar, ontstond bij den luitenant-vlieger Asjes het denkbeeld om een recordvlucht naar Batavia te ondernemen. Deze drie fac toren leidden mij en Asjes tot nauwe samen werking, toen wij elkaar op het vliegveld Waalhaven, nu alweer drie jaar geleden, voor het eerst ontmoetten. Het resultaat is nu de Pander-Postjager Deze postjager heeft drie Whirl wind-mo toren, ieder van 450 P.K.de kruissnelheid bedraagt 300 K.M. per uurde maximum snelheid kan men opvoeren tot 350360 K.M. per uurhet toestel is voorzien van rem- klappen, om daardoor bij het landen zoo min mogelijk snelheid op den grond te hebben, de landingssnelheid dus zooveel mogelijk te ver minderen al zal deze toch nog altijd wel 100 K.M. per uur blijven. De wielen zijn intrekbaar, naar het inwen dige van den Postjager, om op die wijze de luchtweerstand zoo gering mogelijk te doen zijn. Bij de landing wordt de vlieger automa tisch gewaarschuwd, dat hij zijn landingsge stel, waaraan de wielen, voorzien van zware ballonbanden, zijn bevestigd, moet laten zakken. Er is slechts plaats voor drie personen, twee bestuurders en marconist, benevens ruimte voor poststukken. Tenslotte blijft mij nu slechts te hopen, dat de Nederlanders ons zullen steunen door straks hun brieven en andere poststukken voor Indië een keer met den Postjager mede te geven naar Batavia, waar Asjes en Gey- sendorffer die post 3]/2 dag, na het vertrek van Schiphol, denken af te leveren. Uitdrukkelijk wil ik nog verklaren, dat er niet aan gedacht wordt, tegenover de K.L.M. te staan. De rechten dier op zoo voortreffe lijke wijze naar Indië vliegende maatschappij worden in geen enkel opzicht ook maar eenigs- zins aangetast. Afbreken is, noch kan de be doeling zijn. Wij willen slechts opbouwend werken, nooit afbrekend. De vlucht van Am sterdam naar Batavia in den kortst moge lijken tijd is echter een nieuw experiment. Zonder dergelijke pogingen ware aan voor uitgang niet te denken, verviel men tot stil stand, hetgeen de dood in den pot zou be- teekenen, De storm. Door den Zuid-Westerstorm is heden hier en daar eenige materieele schade aangericht. In de Wolstraat werd een groote ruit inge drukt, op den Nieuwendijkwerd een zonne scherm naar beneden geslagen, in de Kasteel straat is een antenne afgerukt en een gevel steen afgeslagen, welke steen door een ruit viel. Verder hebben meerdere jonge boompjes den tol aan den storm moeten betalen, ter wijl vele takken werden afgerukt. Verschil lende draden van de electrische geleiding en telefoondraden zijn mede stuk geslagen. Hedenmiddag kwart voor één is de red dingboot uitgevaren, om hulp te verleenen aan visschersvaartuigen. Deze zijn evenwel behouden te Breskens binnengeloopen. A. G. O. De Vereeniging Algemeene Geestelijks Ontwikkeling zet het winterseizoen 1933 1934 in met een opvoering van een blijspel van Noel Coward, getiteld „Week-end", door het Groot Nederlandsch Tooneel, op Woens dag 18 October, des avonds 8.15 uur in het Concertgebouw. De tweede avond is vastgesteld op 13 No vember. Concert Zoltan Székely—Geza Frid. MIDDELBURG. Kovacs Lajos en zijn ensemble. Het Kovacs Lajos ensemble, genoegzaam bekend uit de radioprogramma's en op tour- née door ons land, heeft gisterenavond voor de Avro-luistervinken in Middelburg en om streken geconcerteerd. Zooals in alle plaatsen was ook hier de belangstelling enorm en de 'groote Concert- en Gehoorzaal tot de laatste plaats bezet. Ook uit Vlissingen, Goes en omgeving, zelfs uit Zeeuwsch-Vlaanderen, waren velen opgekomen om de kennismaking met Kovacs te hernieuwen. Het podium was met nieuwe décors smaakvol versierd en vormde met de stoeltjes en de opstelling van de verschillende instrumenten een fleu rig geheel. Met een hartelijk applaus zijn Kovacs en zijn mannen ontvangen. Zooals wij van dit en semble gewoon zijn, kregen wij gisteren weer een rijk gevarieerd program van marschen, tango's, walsen enz., en verder eenige solo nummers voor accordeon en xylophoon. Ter afwisseling kregen wij de Fidelio Sin gers te hooren, eveneens bekend uit de Avro-programma's. Zoowel vóór als na de pauze zongen zij eenige liederen uit hun internationaal reper toire, die blijkens de luide bijvalsbetuigingen, zeer in den smaak vielen, en hunner bege leidde op de piano. Dit vijftal heeft ongetwij feld veel bijgedragen om het succes van de zen avond te verhoogen. Na de pauze betrad de heer Tindal het po dium om namens het Avro-bestuur de luis tervinken van Middelburg te danken voor de hartelijke ontvangst. Spreker kwam nog even terug op het bekende zendtijdbesluit van 1930 en wees op het concert-kerk-cinemaorgel dat binnen niet al te langen tijd in de nieuwe Avro-studio te Hilversum zal worden ge plaatst. De Avro „orgel-riks" zal dan ook dank baar worden aanvaard. Als een van de slotnummers van het Ko vacs-program noemen wij vooral de musicale show „Met Louisiana de wereld door", welk nummer een stormachtig applaus ten deei viel. Aan den dirigent werd een lauwerkrans aangeboden. Hevige storm. Hedenmorgen tegen elf uur nam de toch reeds hevige wind, nog in kracht toe. Ver schillende boomen hebben zich niet tegen dien storm bestand gevoeld en zijn geveld Onder hen was er een, die reeds eeuwen een sieraad der stad was en dan doelen wij op den fraaien, zwaren lindeboom, die geduren de eeuwen op de Botermarkt aan de Korte Burg heeft gestaan en aan deze markt, voor al ook in de zomermaanden zulk een mooi cachet gaf. De tand des tijds had den boom inwendig steeds verzwakt en de lievige wind heeft nu het vernielingswerk volmaakt. Ook elders moesten boomen het ontgelden. Op het Molenwater ligt er een op het dak van een woning, <Jie echter iiiet ernstig bescha digd is. Ook op den Zuidsingel en op de Lon- densche kade liggen gevelde reuzen en op vele plaatsen in de stad leden daken en schoorsteenen van den wind. Een aanrijding. Hedenmorgen is op den Koudekerkschen weg een wielrijdster aangereden, die daarbij haar enkel bezeerde en na verzorging in het gasthuis naar Koude kerke kon terugkeeren. doch enkele weken rust zal moeten houden. van Tel. 348, Badhuisstr. 15 OOST- EN WEST-SOUBURG. Gevonden voorwerper- Een vulpen bij Roose, Ritthemschestraatj A 127een mantelband bij A. Janse, Nieuwe Vliss. weg C 115een horlogeketting met goud plaatje bij Verdaasdonk, Voorstraat D 10twee damesmutsen en een jongenspeti bij L. Vader, Concordia, Paspoortstraatre servewiel met banden auto bij Daasdonk, Tuindorp D 10 en manteltje by Kieboom, Wissel C 74. GOES. Prov. afdeeling Zeeland Ned. Bond van Boerinnen. Deze bond hield gisteren te Goes onder leiding van mevr. Groenewegen-Nelemans uit St. Maartensdijk een algemeene vergadering. Uit het jaarverslag van de secretaresse, mevr. Bottenberg van Elsacker te Oudelande, bleek, dat het ledental in Zeeland is geste gen tot 125. Er werden twee algemeene en vijf bestuursvergaderingen gehouden. Verder gewaagde het verslag van gehouden lezingen en excusies. De penningmeesteresse deelde mede, dat de' uitgaven 243 en de inkomsten 229 hadden bedragen. De Z.L.M. gaf vorig jaar een sub sidie van 50, maar kon zulks dit jaar niet doen. In bespreking kwam de oplichting van ge westelijke en plaatselijke afdeelingen. Wil de bond in Zeeland vruchtbaar werken, dan moet gestreefd worden naar decentralisatie. De reisgelegenheden zyn van dien aard, dat de leden niet op een punt kunnen samenko men. Daarom werd krachtig opgewekt tot. oprichting, van plaatselijke- en districtsaf- deelingen. Sterke uitbreiding van het leden tal is mogelijk en gewenscht. Dan kunnen meer cursussen gegeven worden. Ten slotte werd aangenomen, dat in plaat sen waar 10 of meer leden zijn, een afdeeling kan worden opgericht. Bij de bespreking werd nog gewezen op de tegenziln onder de mannen tegen den Boe- rinnenbond. Een lid had bedankt, omdat haar man er tegen was. Een andere man had de convocatie voor zijn vrouw opzette lijk in den zak gehouden, enz. Deze tegenwerking werd toegeschreven aan onbekendheid met den bond. Verder hield de heer C. Zwagerman, rijks- zuivelconsulent voor Zeeland een lezing over„De boerin, de melk, de zuivel", die met veel belangstelling werd aangehoord. WEMELDINGE. Schepen losgeslagen. Tengevolge van den Zuidwesterstorm zijn verschillerde schepen, die gesleept werden, van de sleepbooten losgeslagen. Een Rijn schip, waarvan de naam nog onbekend is, is nabij de Steenbergsche vliet gezonken. Om trent de bemanning verkeert men nog in het onzekere. De verbinding WalzoordenHansweert. Het voornemen bestaat dat in den Perk- xjlder ten N.W. van Walzoorden een inloop haven zou worden aangelegd voor de pro vinciale boot, die dan de aanlegplaats te Walzoorden zou vervangen, terwijl de plaats van aanleg aan den Zuid-Bevelandschen wal verlegd zou worden van Hansweert naar de afwateringssluis te Kruiningen, waar even eens een inloophaven tot stand zou komen. Ook zou er een nieuwe weg worden aange- egd van de inloophaven aan den Perkyolder naar den grooten weg naar Hulst. Dit plan van den Rijkswaterstaat, dat één miïlioen schijnt te zullen kosten, stuit naar men uit Zeeuwsch-Vlaanderen aan „de Maas- >ode" schrijft op een algemeen verzet in het >osten van Zeemvsch Vlaanderen. Aldaar te iet plan b i ken op sen vergadering van

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1933 | | pagina 1