500
300
25
Eerste blad
MAANDAG
kunnen
wij gaan!
N0.202
71e Jaargang
1933
Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening 66287
STADS- EN PROVINCIENIEUWS
VLISS1NGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn ƒ2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voer België, Duitschland
en Frankrijk ƒ3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. 3.20. Afzcsderlijke nrs. 5 cent
ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct Iedere regel
meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 15 regels alles bij vooruitbetaling.
J)e abonné's in 't bezit eener
polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
pit nummer bestaat uit 2 bladen
De Nederlandsche rondvlucht.
Daar Zaterdagmorgen boven Enschedé een
dichte mist hing, werd het vertrek der vlieg
tuigen eenigszins vertraagd.
De voorgeschreven route werd daarom door
vele vliegtuigen gewijzigd en werd niet naar
Eindhoven gevlogen en verviel ook de vlucht
fooven Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen.
Door de meeste toestellen werd zonder
stoppen van Enschedé naar Vlissingen door
gevlogen.
Tegen 1 uur nam het aantal bezoekers op
het vliegveld Vlissingen voortdurend toe, ter
wijl ook het aantal personen dat op den
kanaaldijk een plaatsje had gezocht steeds
grooter werd. Het geheele aantal bezoekers
was moeilijk te schatten, maar liep in de
duizenden. Uit alle deelen van Zeeland
waren bezoekers per auto naar Vlissin
gen gekomen, terwijl ook Noord-Brabant een
belangrijk contingent opleverde. Het parkeer
terrein op het vliegveld was geheel bezet en
ook langs den Nieuwen Middelburgschen
weg van Souburg tot Keersluis was een file
van auto's opgesteld.
De aankomst van de vliegtuigen was op
1.15 vastgesteld, doch om 12.55 daalde reeds
het eerste toestel, nl. het militaire vliegtuig
no. 325, kort daarop gevolgd door het K.L.M.-
vliegtuig de P.H.A.I.T.
Met korte tusschenpoozen werden daarop
de luchtvogels op groote hoogte waargenomen
en daalden deze geleidelijk op het vliegveld.
Om ongeveer half drie was het laatste vlieg
tuig neergestreken. Alleen een sportvliegtuig,
dat bestuurd werd door de eenige pilote die
aan de vlucht deelnam, mevr. Van Alphen,
was nog niet aangekomen. Deze pilote wilde
nl. de heele route, zooals die oorspronkelijk
was vastgesteld, afleggen. Hierdoor kon zij
niet tijdig te Vlissingen zijn.
De deelnemers aan den vliegtocht begaven
zich na aankomst allen in touringscars van
de firma Smits naar het Grand Hotel Bri
tannia, alwaar geluncht werd.
Door de latere aankomst van veie vlieg
tuigen kon de lunch niet gemeenschappelijk
worden gebruikt, omdat vele gasten pas tegen
3 uur in Britannia aankwamen.
De burgemeester, de heer C. A. van Woel-
deren, heeft dé deelnemers aan de rond
vlucht met een kort woord verwelkomd. Hij
zeide dat de luchtlijn Vlissingen—Haamstede
de kleinste luchtverbinding is, welke evenwel
in een bepaalde behoeftv voorziet. Hij hoopte
dat de leden van de Aero-club te Botterdam
in het vervolg ook tot de geregelde bezoekers
(jan het vliegveld Vlissingen zullen behooren.
De luchtvaart heeft de provincie Zeeland
met recht uit haar isolement verlost. Dit mag
zeker wel geconstateerd worden.
Met de beste wenschen voor de tweede Ne
derlandsche rondvlucht eindigde de burge
meester.
Hij moest zich in zijh toespraak beperken,
omdat hij heden een contra-bezoek moest af
leggen bij den burgemeester van Knocke en
bij daarom met het vliegtuig van 3 uur naar
deze Belgische badplaats is gevlogen.
De heer baron Kraayenhof, leider van de
rondvlucht, bracht den burgemeester dank
voor zijn welkomstwoord. Hij deelde mede,
(Sat aan de oudste deelneemster aan de rond
vlucht, de 81-jarige mej. Nieuwenhuijze een
&lveren medaille zou worden uitgereikt als
jfcijk van waardeering dat zij op haar hoogen
Sfcftijd de rondvlucht heeft meegemaakt. Nog
ffcrd door den heer Kraayenhof medegedeeld,
door de Shelt en de Standard Oil een
beschikbaar is gesteld voor de derde
«ndvlucht, welke in 1934 zal worden gehou-
ikn en dan internationaal zal zijn.
De heer Walland Sacré bracht dank aan
ftllen die er toe hadden medegewerkt de
tweede rondvlucht tofc een succes te maken.
De commissie voor de rondvlucht zal nu
bet volgend jaar de rondvlucht internatio
naal maken en hij hoopt dat dan alle pro
vincies met afzonderlijke kleuren aan de
vlucht zullen deelnemen.
Een bijzonder woord van dank richtte de
beer Walland Sacré tot mevr. Van Alphen,
de eenige pilote die aan déze vlucht heeft
deelgenomen.
De heer Plesman sprak namens de K.L.M.
Hij stelde er ten hoogste prijs op dat de
derde rondvlucht goed zal slagen, doch dan
s het een eerste eisch dat de tweede rond-
vucht goed slaaft. Daarom behoort er in
de eerste plaats zorg voor gedragen te worden
at op tijd de reis wordt voortgezet. Hoewel
e voor de lunch daardoor zeer beperkt
^d, k°n er niet van afgeweken worden dat
L kalf vier en vier uur de vlucht naar
Haamstede zou worden voortgezet.
De heer Kolff uit Rotterdam volgde daar
aan toe, dat de vliegtuigen om half zes op
Waalhaven moesten dalen.
De heer Plesman gaf daarop om kwart
over drie het sein tot vertrekken' en werden
de touringscars weder bestegen en naar het
vliegveld teruggereden.
Daar stonden de vliegtuigen opgesteld. Het
geheele aantal was 32, nl. 4 K.L.M.-vliegtui-
gen, 17 sportvliegtuigen en 11 militaire vlieg
tuigen.
Gedurende het oponthoud te Vlissingen,
werd gelegenheid gegeven tot het maken van
rondvluchten met een K.L.M.-vliegtuig en
werd hiervan nog door 40 personen gebruik
gemaakt.
Om even half vier begonnen de motoren
te ronken en stapten de passagiers we
der in om den tocht voort te zetten. De
vliegtuigen zochten hun element op en
weldra vlogen zij door het luchtruim. En
kele der toestellen cirkelden enkele malen
over het vliegveld, terwijl de passagiers het
duizendkoppige puibliek toewuifden.
Een der sportvliegtuigen is tot viermaal
toe over het vliegveld gevlogen en zette toen
pas koers naar Haamstede.
Om ongeveer 4 uur was het laatste vlieg
tuig uit het gezicht verdwenen.
De vlucht werd door prachtig weer be
gunstigd en de indruk die dit groote lucht
eskader heeft achtergelaten was overweldi
gend.
Na aankomst van de vliegtuigen op Waal
haven heeft de heer Kolff een toespraak ge
houden, waarin hij met voldoening constat
teerde, dat de rondvlucht een schitterend
verloop had gehad en dank zij de kundigheid
der piloten een groot acces is geworden,waar-
voor men echter ook dank verschuldigd is aan
hen, die achter de schermen gewerkt hebben,
als de technische dienst van de K.L.M., die
over de geheele wereld e$n schitterende re
putatie geniet, maar evenzeer aan Janus en
zijn helpers, die het materieel van de Rotter-
damsche Aero-club onderhouden. Een woord
van dank ook aan baron Van Kraayenhof
die zulk een goede leider van de rondvlucht
is geweest, en die ondanks zijn grijzende ha
ren zoo'n jeugdig enthousiasme voor de vlie
gerij heeft. Waardeering uit spr. ook voor
mevr. Van Alphen, die de eenige dame is ge
weest, die het geheele parcours heeft gevlo
gen.
Namens de passagiers van de K.L.M. toe
stellen heeft de hew Warnaar een enthou
siast woord gesproken en hulde gebracht aan
de organisatoren van dezen vlucht, die spr.
zoo goed bevallen is, dat hij een bekende
slagzin veranderen wil in Breng uw vacantie
door boven eigen land.
De Zeeuwsche luchtlijn.
Naar de „Mididelburgsche Courant" uit de
beste bron verneemt, is thans besloten, dat de
Zeeuwsche luchtlijn na 18 September a.s. niet
zal worden stilgelegd; Het maakt nog slechts
een punt van overweging uit, of na dien da
tum driemaal per week, dan wel eiken dag
zal worden gevlogen.
Dat de Zeeuwsche luchtlijn ook na den
aanvankelijk gestelden termijn zal doorvlie
gen, staat reeds vast.
Onze badplaats.
Gisterenmiddag kwam alhier het stoom
schip „Vienne" van Harwich aan met 125
Engelschen, die een trip naar Vlissingen heb
ben gemaakt. In hotel Britannia werden boe
rendansen voor hen gedemonstreerd.
Uit België kwamen ongeveer 1000 plezier-
reizigers, nl. met de „Zeeland" 325, de „Fries
land" 300 en de „Ville d'Anvers" 270.
Het behoeft geen betoog dat hierdoor gis
terenmiddag, dank zij het prachtige zomer
weer, een groote drukte aan het strand
heerschte en vele Engelschen en Belgen een
verfrisschend zeebad hebben genomen.
Kinderfeest van „d Broederband".
Zaterdagmiddag hebben de kinderen van
de leden der coöperatie „de Broederband"
een prettigen middag gehad. Tegen twee uur
was het aan den Singelweg een gezellige
drukte. Bijna 700 kinderen werden op de
achterplaats in rijen geplaatst en in een
stoet geformeerd.
Kwart over twee kwam de harmonie „Ons
Genoegen" aan, die zich aan het hoofd van
den stoet opstelde. Onder de tonen der mu
ziek werd gemarcheerd naar den tuin van de
Willem in, waar de kinderen in een half-
cirkel om den tent hun zitplaatsen innamen.
Nadat een bestuurslid in een kort woord de
kinderen het doel van het feest had uiteen
gezet, trad naar voren de heer Bob Steffin
uit Scheveningen, die al direct door zijn
humoristische inleiding de harten der kin
deren veroverde.
De poppen' :astvertoonlng van „Hans en de
beer", sprookje in drie bedrijven, was een
waar succes. Deze vertooning, geheel in de
sfeer van den kinderlijken geest gehouden.
toonde ons aan hoezeer deze artist met zijn
marionetten de kinderen wist te boeien.
In „Hans en de beer" zijn de kinderen
geen toeschouwers meer, maar beleven het
spel geheel en al. De poppen zijn voor hen
levènde wezens geworden. Bijval en afkeu
ring klinken als één roep uit de honderden
kinderstemmen. Zij helpen mee aan alles
wat Hans doet, om zijn vriend Kareltje te
redden, die als beer vermomd door Bi-ba-bo
in een kooi is opgesloten. Het moet voor den
heer Steffin dan ook een ware voldoening
zijn geweest voor deze groote schare kinde
ren dit spel te hebben vertoond.
In de pauze werden de kinderen onthaald
op limonade en koek.
Daarna vertoonde de heer Steffin zijn
vaardigheid in buikspeken door een gesprek
te voeren met zijn pop „Hannes", waarom
de kinderen smakelijk hebben gelachen. Ook
de goochelkunstjes hadden begrijpelijk zeer
veel belangstelling.
Vermelden wij tenslotte nog dat het feest
dank zij de voortreffelijke organisatie
een zeer vlot verloop had en door bijzonder
mooi weer werd begunstigd.
Een ernstige aanrijding.
Zondagmiddag omstreeks 4 uur is op den
hoek van den Koudekerkschen weg Oost en
de Badhuisstraat een 21-jarige wielrijdster,
die van den Koudekerkschen weg kwam, aan
gereden door een in de richting van het
strand rijdende tram. Toen de bestuurder
van de tram de aanrijding zag aankomen,
remde hij onmiddellijk, doch hij kon niet
voorkomen dat het meisje door het voorste
gedeelte van de tram werd gegrepen, waar
door zij een heftigen duw kreeg en rechts
van de tramrails werd geworpen. Haar rij
wiel, dat niet werd beschadigd, bleef naast de
tram liggen.
De wielrijdster bekwam een hersenschud
ding en een hoofdwond en op advies van den
politie-arts, dr. Grippeling. werd zij per zie
kenauto naar het ziekenhuis „Bethesda" over
gebracht.
Een inspecteur van politie, die zich op het
oogenblik van de aanrijding in de omgeving
bevond, stelde ter plaatse dadelijk een onder
zoek in.
Kinderen achter op dje fiets.
Gisterenmiddag geraakte een 3-jarig kind,
dat bij zijn moeder achter op de fiets zat,
met zijn voetjes beklemd tusschen de spaken.
Nadat medische hulp was verleend is het
ventje door politie-zorgen naar Middelburg,
zijn woonplaats overgebracht.
Door heete soep verbrand.
Gisterenmiddag trok in de ouderlijke wo
ning een 3-jarig knaapje een ketel soep van
een petroleumstel. Het kind werd ernstig aan
de beentjes verbrand. De politie verstrekte
verband-materiaal, waarna medische hulp
werd ingeroepen.
Tramstoring,
Zondagmiddag ontstond een storing in het
trambedrijf Vlissingen—Middelburg doordat
een draad van de seininriching op den hoek
van de Scheldestraat in aanraking kwam
met de bovcngrondsche leiding van de tram.
Na ruim een half uur kon het tramverkeer
weer zijn gewonen voortgang hebben. Het
oponthoud bracht voor verschillende perso
nen moeilijkheden en o.a. moest een autobus
er aan te pas komen om een aantal Belgi
sche pleiziorreizigers vanaf den wissel bij
Souburg tijdig hun boot in de haven van
Vlissingen te doen halen.
Opgepast.
Zaterdagmiddag werd door de politie een
man aangehouden die zich onledig hield met
het uitzetten aan de huizen der ingezetenen
van zgn. bedelbrieven, waarin de schrijver om
hulp en steun vroeg voor zich en zijn gezin.
Van dezen man, die elders woont, ban na
tuurlijk niet dadelijk worden nagegaan of zijn
klaagliederen al dan niet juist zijn.
Wij herhalen daarom nogmaals, wat wij al
meermalen hebben gedaan, dat de ingezete
nen voorzichtig moeten zijn om aan deze ver
zoeken om steun te voldoen, daar het niet is
uit te maken, in de eerste plaats of dergelijke
personen wel een gezin hebben en in de
tweede plaats, of de gelden wel besteed wor
den voor het doel waarvoor zij gevraagd
worden.
Landlooper,
In den nacht van Zaterdag op Zondag Mjn
in een hooiberg, aan de grens dezer gemeente,
bij een politie-controle, een man en een
vrouw aangehouden, die daar den nacht
doorbrachten. De man bleek gesignaleerd te
zijn door de politie te Tilburg, wegens op
lichting en werd zijn aanhouding gevraagd,
terwijl de vrouw, een 16-jarig meisje uit deze
gemeente, door de politie weder aan de
ouders is teruggegeven.
MIDDELBURG.
Een auto-ongeluk.
Zaterdagmorgen reed op den Veerschen
v/eg, tusschen Middelburg en Veete, met ta
melijke snelheid een personen-auto, komen
de uit de richting Middelburg, bestuurd d~or
den heer A. P. uit Driebergen, toen plotse
ling een achterband sprong. De bestuurder
verloor daardoor de macht over het stuur,
waardoor de auto naar de linkerzijde van
den weg zwenkte en tegen een boom botste.
Van de vijf inzittende personen wei-den 2
dames, dochters van den heer P., gewond,
waarvan één vrij ernstig. Do overige inzit
tenden kwamen, behoudens enkele schaaf
wonden, met den schrik vrij.
Nadat dr. Verheijden uit Middelburg de
eerste geneeskundige hulp had verleend,
v/erden de twee dames per ziekenauto naar
het gasthuis te Middelburg vervoerd.
Een der dames woont te Vlissingen en werd
ernstig gewond, terwijl de tweede dame per
ziekenauto naar Driebergen is vervoerd.
KOUDEKERKE.
Gemeenteraad.
Dinsdag 29 Augustus a.s., des middags half
2, houdt de gemeenteraad een vergadering
ter behandeling van de volgende punten1.
Ingekomen stukken. 2. Vaststelling gemeente
rekening 1932. 3. Aankoop strooken grond
wegen. 4. Subsidie Burgerlijk Armbestuur. 5.
Begrooting Burgerlijk Armbestuur. 6. Comp
tabiliteit. 7. Verhooging belasting. 8. Vast
stelling bouwverordening.
Stroomlijnwieken voor molens.
De molen te Koudekerke is van nieuwe
wieken voorzien waaromtrent ons het vol
gende werd medegedeeld
Het zal voor uw lezers wellicht interessant
zijn, iets naders te vernemen over de vin
ding van den heer A. J. Dekker, molenbou
wer en waterbouwkundige te Leiden. Deze
vinding is vooral zoo mooi, omdat onze
mooie molens nu minder in gevaar zijn om
in sloopershanden te vallen, of totaal te
worden verminlit.
Als adviseur der vereeniging „De Hol-
landsche Molen", wier doel het is om onze
molens voor ondergang te behoeden, moest
de heer Dekker wel alle pogingen aanwen
den om een afdoend middel te vinden, be
vorderlijk aan het doel der vereeniging. Hij
is na een ernstige studie en tal van proef
nemingen hierin volkomen geslaagd door het
ontwerpen van .Stroomlij nwieken" en is hem
daarvoor octrooi verleend onder nummer
21.753.
De heer Dekker wist nu wel, dat zijn uit
vinding goed was, maar daarom geloofden
de molenaars het nog niet en het kostte
veel moeite den molenaar te doen begrijpen,
dat deze vinding bij toepassing een redmid
del moest zijn.
Het speekt vanzelf, dat de Vereeniging „de
Hollandsche Molen" den heer Dekker be
hulpzaam was bij het zoeken naar een mole
naar, die bereid zou zijn om de wieken van
zijn molen te laten „verdekkeren". Men vond
dien in de eigenares van den Dorpspolder-
molen te Waardenburg en is deze molen in
1927 van stroomlijnwieken voorzien.
Als eerste korenmolen volgde in 1930 de
molen „De Gooijer" te Amsterdam. Toen in
1930 de algemeene vergadering van den Mo-
lenaarsbond plaats had, heeft schrijver de
zes met enkele molenaars genoemden molen
bezocht en ook toen stond men nog wat
sceptisch tegover het nieuwe, doch toch zijn
in 1927 één, 1928 vijf, 1929 drie, 1930 vier,
1931 vier, 1932 acht, 1933 tot 1 Augustus 20
molens van de stroomlijnwieken voorzien en
is men nog met verschillende molenaars in
onderhandeling.
Zoowel het hoofdbestuur van den Mole-
naarsbond als het afdeelingsbestuur in Zee
land stelden den heer Dekker in de gelegenheid
zijn vinding mondeling toe te lichten, resp.
in 1932 en in April 1933. Vooral te Middel
burg was de belangstelling zeer groot en wat
voor ons Zeeuwen, die zoo trots zijn op onze
mooie molens, het voornaamste is, wü kun
nen thans in onze onmiddellijke omgeving
de stroomlijnwieken bezichtigen.
De fraaie molen van den heer G. de Regt
te Koudekerke is thans „verdekkerd". De
molenmaker K. de Troije heeft dit werk, uit
stekend uitgevoerd. Men wachtte nu met
belangstelling op het resultaat. Den 14en
Augustus was er een zeer zwakke wind. De
molens in de omgeving van Koudekerke
probeerden wel te draaien, maar het ging
niet. De „verdekkerde" molen draaide er lus
tig op los.
Zaterdag 19 Augustus draaiden alle molens
op Walcheren in den top, dat wil zeggen met
volle zeilen. De verdekkerde molen van den
heer De Regt draaide en maalde zonder zei
len. Den 26ste Augustus was de dag, die voor
de molenliefhebbers de belangrijkste zou zijn,
wanl nu wij "Akkertje" bij ons hebben
zullen wij zeker géén last hebben van
hoofdpijn, spierpijn, kiespijn, of der
gelijke kwaaltjes die zoo dikwijls een
prettig uilslapje kunnen bederven!
Neem dus op tochtjes Akker-Cachels
mede. Slechts 50 cent per 12 stuks I
Gemakkelijk innemen. Geproeft niets.
want dan zouden jhr. F. van Rijckevorsel
uit Den Bosch, de heer Dekker en schrijver
dezes, den bedoelden molen grondig inspec-
teeren. Toen wij te 12 uur te Koudekerke
arriveerden was ook de heer De Troye bij
zijn werk present. De molen stond in volle
zeilen en het was bladstil. Toen wij op
merkten, dat wij het niet troffen omdat het
zoo stil was, merkte de Troye op, dat dit
juist het mooiste is. Als het waait draaien
alle molens, nu staan zij steil.
Hij trok den vang in den haak en zoowaar
deze molen draaide wel De wind kwam en
reeds een zuchtje was voldoende voor dezen
molen om het meel tel de zakken te doen
stroomen.
De heer De Vlieger, n&öenaar te Oostburg,
die ook een kijkje kwam nemen, stond met
ons perplex over dit resultaat.
Wat een uitkomst voor de molenaars en
wat een vreugde voor allen, die zoo gaarne
genieten van den statigen draaienden dorps
molen, nu de heer Dekker het mogelijk ge
maakt heeft, dat de molenaar zelfs den min
sten wind kan benutten. Nu zullen de mole
naars wellicht spoedig verlost zijn van de
benzine-, gas- of ruwolie lucht, van het ge
steun. en gekraak van een veel te zwakke
motor, die in dc-gen van stilte als hulpkracht
dienst moet doen. Ook de heer De Regt heeft
een motor, maar deze staat thans in het
vet en hij .zal er een kaart boven hangen
met het opschrift„Hier mist mijn kwel
geest, die mijn hulp moest zijn. Daar staat
mijn molen, altijd klaar, omdat hij is ver-
kekkerd". Het is nu maar te hopen, dat vele
Zeeuwsche molen rars zullen besluiten om
hun molens van stroomlijnwieken te voor
zien. De voordeelen zijn groot, want niet al
leen zal men bijna altijd kunnen malen,
doch gedurende de wintermaanden zal men
geen zeil noodig hebben, althans zoo zeld
zaam, dat men deze gerust kan opbergen.
De heer jhr. Van Rijckevorsel was ver
heugd, dat de heer De Regt het voorbeeld
aan Zeeland heeft gegeven, maar de heer De
Regt was wel de gelukkigste van allei}, en
toonde dit door ons als gaston aan tafel te
nooden en maakten wij kennis met de goede
zorgen van zijn echtgenoote.
Na den maaltijd reed de heer De Regt Jr.
ons met een auto langs verschillende molens,
waarvan er zeker enkele wel spoedig van
stroomlijnwieken zullen zijn voorzien, want
do molenaars op Walcheren zijn dit met
hart en ziel. Malen met den wind, dat is hun
een vreugde, malen met den motor is voor
velen een ergernis. Voor dezulken is de uit
vinding van den heer Dekker een ware uit
komst.
RILLAND-BATH.
Verdronken.
In de Westerschelde nabij Saaftinge* ls
een 23-jarige man, van Belgische nationali
teit, bij het zwemmen verdronken.
BORSSELE.
Bij het baden verdronken.
Gistren is een 16-jarige jongen te Borssele
bij het baden verdronken.
HULST.
De autobussen op de lijn Hulst
Walsoorden.
Naar het „Dagbl. van N.-Brabant" ver
neemt ligt het in. het voornemen de door de
Z.V.T.M, aangekochte autobussen voor de