500 300 25 Eerste blad MAANDAG kunnen wij gaan! N0.202 71e Jaargang 1933 Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening 66287 STADS- EN PROVINCIENIEUWS VLISS1NGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn ƒ2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voer België, Duitschland en Frankrijk ƒ3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. 3.20. Afzcsderlijke nrs. 5 cent ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct Iedere regel meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 15 regels alles bij vooruitbetaling. J)e abonné's in 't bezit eener polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" pit nummer bestaat uit 2 bladen De Nederlandsche rondvlucht. Daar Zaterdagmorgen boven Enschedé een dichte mist hing, werd het vertrek der vlieg tuigen eenigszins vertraagd. De voorgeschreven route werd daarom door vele vliegtuigen gewijzigd en werd niet naar Eindhoven gevlogen en verviel ook de vlucht fooven Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen. Door de meeste toestellen werd zonder stoppen van Enschedé naar Vlissingen door gevlogen. Tegen 1 uur nam het aantal bezoekers op het vliegveld Vlissingen voortdurend toe, ter wijl ook het aantal personen dat op den kanaaldijk een plaatsje had gezocht steeds grooter werd. Het geheele aantal bezoekers was moeilijk te schatten, maar liep in de duizenden. Uit alle deelen van Zeeland waren bezoekers per auto naar Vlissin gen gekomen, terwijl ook Noord-Brabant een belangrijk contingent opleverde. Het parkeer terrein op het vliegveld was geheel bezet en ook langs den Nieuwen Middelburgschen weg van Souburg tot Keersluis was een file van auto's opgesteld. De aankomst van de vliegtuigen was op 1.15 vastgesteld, doch om 12.55 daalde reeds het eerste toestel, nl. het militaire vliegtuig no. 325, kort daarop gevolgd door het K.L.M.- vliegtuig de P.H.A.I.T. Met korte tusschenpoozen werden daarop de luchtvogels op groote hoogte waargenomen en daalden deze geleidelijk op het vliegveld. Om ongeveer half drie was het laatste vlieg tuig neergestreken. Alleen een sportvliegtuig, dat bestuurd werd door de eenige pilote die aan de vlucht deelnam, mevr. Van Alphen, was nog niet aangekomen. Deze pilote wilde nl. de heele route, zooals die oorspronkelijk was vastgesteld, afleggen. Hierdoor kon zij niet tijdig te Vlissingen zijn. De deelnemers aan den vliegtocht begaven zich na aankomst allen in touringscars van de firma Smits naar het Grand Hotel Bri tannia, alwaar geluncht werd. Door de latere aankomst van veie vlieg tuigen kon de lunch niet gemeenschappelijk worden gebruikt, omdat vele gasten pas tegen 3 uur in Britannia aankwamen. De burgemeester, de heer C. A. van Woel- deren, heeft dé deelnemers aan de rond vlucht met een kort woord verwelkomd. Hij zeide dat de luchtlijn Vlissingen—Haamstede de kleinste luchtverbinding is, welke evenwel in een bepaalde behoeftv voorziet. Hij hoopte dat de leden van de Aero-club te Botterdam in het vervolg ook tot de geregelde bezoekers (jan het vliegveld Vlissingen zullen behooren. De luchtvaart heeft de provincie Zeeland met recht uit haar isolement verlost. Dit mag zeker wel geconstateerd worden. Met de beste wenschen voor de tweede Ne derlandsche rondvlucht eindigde de burge meester. Hij moest zich in zijh toespraak beperken, omdat hij heden een contra-bezoek moest af leggen bij den burgemeester van Knocke en bij daarom met het vliegtuig van 3 uur naar deze Belgische badplaats is gevlogen. De heer baron Kraayenhof, leider van de rondvlucht, bracht den burgemeester dank voor zijn welkomstwoord. Hij deelde mede, (Sat aan de oudste deelneemster aan de rond vlucht, de 81-jarige mej. Nieuwenhuijze een &lveren medaille zou worden uitgereikt als jfcijk van waardeering dat zij op haar hoogen Sfcftijd de rondvlucht heeft meegemaakt. Nog ffcrd door den heer Kraayenhof medegedeeld, door de Shelt en de Standard Oil een beschikbaar is gesteld voor de derde «ndvlucht, welke in 1934 zal worden gehou- ikn en dan internationaal zal zijn. De heer Walland Sacré bracht dank aan ftllen die er toe hadden medegewerkt de tweede rondvlucht tofc een succes te maken. De commissie voor de rondvlucht zal nu bet volgend jaar de rondvlucht internatio naal maken en hij hoopt dat dan alle pro vincies met afzonderlijke kleuren aan de vlucht zullen deelnemen. Een bijzonder woord van dank richtte de beer Walland Sacré tot mevr. Van Alphen, de eenige pilote die aan déze vlucht heeft deelgenomen. De heer Plesman sprak namens de K.L.M. Hij stelde er ten hoogste prijs op dat de derde rondvlucht goed zal slagen, doch dan s het een eerste eisch dat de tweede rond- vucht goed slaaft. Daarom behoort er in de eerste plaats zorg voor gedragen te worden at op tijd de reis wordt voortgezet. Hoewel e voor de lunch daardoor zeer beperkt ^d, k°n er niet van afgeweken worden dat L kalf vier en vier uur de vlucht naar Haamstede zou worden voortgezet. De heer Kolff uit Rotterdam volgde daar aan toe, dat de vliegtuigen om half zes op Waalhaven moesten dalen. De heer Plesman gaf daarop om kwart over drie het sein tot vertrekken' en werden de touringscars weder bestegen en naar het vliegveld teruggereden. Daar stonden de vliegtuigen opgesteld. Het geheele aantal was 32, nl. 4 K.L.M.-vliegtui- gen, 17 sportvliegtuigen en 11 militaire vlieg tuigen. Gedurende het oponthoud te Vlissingen, werd gelegenheid gegeven tot het maken van rondvluchten met een K.L.M.-vliegtuig en werd hiervan nog door 40 personen gebruik gemaakt. Om even half vier begonnen de motoren te ronken en stapten de passagiers we der in om den tocht voort te zetten. De vliegtuigen zochten hun element op en weldra vlogen zij door het luchtruim. En kele der toestellen cirkelden enkele malen over het vliegveld, terwijl de passagiers het duizendkoppige puibliek toewuifden. Een der sportvliegtuigen is tot viermaal toe over het vliegveld gevlogen en zette toen pas koers naar Haamstede. Om ongeveer 4 uur was het laatste vlieg tuig uit het gezicht verdwenen. De vlucht werd door prachtig weer be gunstigd en de indruk die dit groote lucht eskader heeft achtergelaten was overweldi gend. Na aankomst van de vliegtuigen op Waal haven heeft de heer Kolff een toespraak ge houden, waarin hij met voldoening constat teerde, dat de rondvlucht een schitterend verloop had gehad en dank zij de kundigheid der piloten een groot acces is geworden,waar- voor men echter ook dank verschuldigd is aan hen, die achter de schermen gewerkt hebben, als de technische dienst van de K.L.M., die over de geheele wereld e$n schitterende re putatie geniet, maar evenzeer aan Janus en zijn helpers, die het materieel van de Rotter- damsche Aero-club onderhouden. Een woord van dank ook aan baron Van Kraayenhof die zulk een goede leider van de rondvlucht is geweest, en die ondanks zijn grijzende ha ren zoo'n jeugdig enthousiasme voor de vlie gerij heeft. Waardeering uit spr. ook voor mevr. Van Alphen, die de eenige dame is ge weest, die het geheele parcours heeft gevlo gen. Namens de passagiers van de K.L.M. toe stellen heeft de hew Warnaar een enthou siast woord gesproken en hulde gebracht aan de organisatoren van dezen vlucht, die spr. zoo goed bevallen is, dat hij een bekende slagzin veranderen wil in Breng uw vacantie door boven eigen land. De Zeeuwsche luchtlijn. Naar de „Mididelburgsche Courant" uit de beste bron verneemt, is thans besloten, dat de Zeeuwsche luchtlijn na 18 September a.s. niet zal worden stilgelegd; Het maakt nog slechts een punt van overweging uit, of na dien da tum driemaal per week, dan wel eiken dag zal worden gevlogen. Dat de Zeeuwsche luchtlijn ook na den aanvankelijk gestelden termijn zal doorvlie gen, staat reeds vast. Onze badplaats. Gisterenmiddag kwam alhier het stoom schip „Vienne" van Harwich aan met 125 Engelschen, die een trip naar Vlissingen heb ben gemaakt. In hotel Britannia werden boe rendansen voor hen gedemonstreerd. Uit België kwamen ongeveer 1000 plezier- reizigers, nl. met de „Zeeland" 325, de „Fries land" 300 en de „Ville d'Anvers" 270. Het behoeft geen betoog dat hierdoor gis terenmiddag, dank zij het prachtige zomer weer, een groote drukte aan het strand heerschte en vele Engelschen en Belgen een verfrisschend zeebad hebben genomen. Kinderfeest van „d Broederband". Zaterdagmiddag hebben de kinderen van de leden der coöperatie „de Broederband" een prettigen middag gehad. Tegen twee uur was het aan den Singelweg een gezellige drukte. Bijna 700 kinderen werden op de achterplaats in rijen geplaatst en in een stoet geformeerd. Kwart over twee kwam de harmonie „Ons Genoegen" aan, die zich aan het hoofd van den stoet opstelde. Onder de tonen der mu ziek werd gemarcheerd naar den tuin van de Willem in, waar de kinderen in een half- cirkel om den tent hun zitplaatsen innamen. Nadat een bestuurslid in een kort woord de kinderen het doel van het feest had uiteen gezet, trad naar voren de heer Bob Steffin uit Scheveningen, die al direct door zijn humoristische inleiding de harten der kin deren veroverde. De poppen' :astvertoonlng van „Hans en de beer", sprookje in drie bedrijven, was een waar succes. Deze vertooning, geheel in de sfeer van den kinderlijken geest gehouden. toonde ons aan hoezeer deze artist met zijn marionetten de kinderen wist te boeien. In „Hans en de beer" zijn de kinderen geen toeschouwers meer, maar beleven het spel geheel en al. De poppen zijn voor hen levènde wezens geworden. Bijval en afkeu ring klinken als één roep uit de honderden kinderstemmen. Zij helpen mee aan alles wat Hans doet, om zijn vriend Kareltje te redden, die als beer vermomd door Bi-ba-bo in een kooi is opgesloten. Het moet voor den heer Steffin dan ook een ware voldoening zijn geweest voor deze groote schare kinde ren dit spel te hebben vertoond. In de pauze werden de kinderen onthaald op limonade en koek. Daarna vertoonde de heer Steffin zijn vaardigheid in buikspeken door een gesprek te voeren met zijn pop „Hannes", waarom de kinderen smakelijk hebben gelachen. Ook de goochelkunstjes hadden begrijpelijk zeer veel belangstelling. Vermelden wij tenslotte nog dat het feest dank zij de voortreffelijke organisatie een zeer vlot verloop had en door bijzonder mooi weer werd begunstigd. Een ernstige aanrijding. Zondagmiddag omstreeks 4 uur is op den hoek van den Koudekerkschen weg Oost en de Badhuisstraat een 21-jarige wielrijdster, die van den Koudekerkschen weg kwam, aan gereden door een in de richting van het strand rijdende tram. Toen de bestuurder van de tram de aanrijding zag aankomen, remde hij onmiddellijk, doch hij kon niet voorkomen dat het meisje door het voorste gedeelte van de tram werd gegrepen, waar door zij een heftigen duw kreeg en rechts van de tramrails werd geworpen. Haar rij wiel, dat niet werd beschadigd, bleef naast de tram liggen. De wielrijdster bekwam een hersenschud ding en een hoofdwond en op advies van den politie-arts, dr. Grippeling. werd zij per zie kenauto naar het ziekenhuis „Bethesda" over gebracht. Een inspecteur van politie, die zich op het oogenblik van de aanrijding in de omgeving bevond, stelde ter plaatse dadelijk een onder zoek in. Kinderen achter op dje fiets. Gisterenmiddag geraakte een 3-jarig kind, dat bij zijn moeder achter op de fiets zat, met zijn voetjes beklemd tusschen de spaken. Nadat medische hulp was verleend is het ventje door politie-zorgen naar Middelburg, zijn woonplaats overgebracht. Door heete soep verbrand. Gisterenmiddag trok in de ouderlijke wo ning een 3-jarig knaapje een ketel soep van een petroleumstel. Het kind werd ernstig aan de beentjes verbrand. De politie verstrekte verband-materiaal, waarna medische hulp werd ingeroepen. Tramstoring, Zondagmiddag ontstond een storing in het trambedrijf Vlissingen—Middelburg doordat een draad van de seininriching op den hoek van de Scheldestraat in aanraking kwam met de bovcngrondsche leiding van de tram. Na ruim een half uur kon het tramverkeer weer zijn gewonen voortgang hebben. Het oponthoud bracht voor verschillende perso nen moeilijkheden en o.a. moest een autobus er aan te pas komen om een aantal Belgi sche pleiziorreizigers vanaf den wissel bij Souburg tijdig hun boot in de haven van Vlissingen te doen halen. Opgepast. Zaterdagmiddag werd door de politie een man aangehouden die zich onledig hield met het uitzetten aan de huizen der ingezetenen van zgn. bedelbrieven, waarin de schrijver om hulp en steun vroeg voor zich en zijn gezin. Van dezen man, die elders woont, ban na tuurlijk niet dadelijk worden nagegaan of zijn klaagliederen al dan niet juist zijn. Wij herhalen daarom nogmaals, wat wij al meermalen hebben gedaan, dat de ingezete nen voorzichtig moeten zijn om aan deze ver zoeken om steun te voldoen, daar het niet is uit te maken, in de eerste plaats of dergelijke personen wel een gezin hebben en in de tweede plaats, of de gelden wel besteed wor den voor het doel waarvoor zij gevraagd worden. Landlooper, In den nacht van Zaterdag op Zondag Mjn in een hooiberg, aan de grens dezer gemeente, bij een politie-controle, een man en een vrouw aangehouden, die daar den nacht doorbrachten. De man bleek gesignaleerd te zijn door de politie te Tilburg, wegens op lichting en werd zijn aanhouding gevraagd, terwijl de vrouw, een 16-jarig meisje uit deze gemeente, door de politie weder aan de ouders is teruggegeven. MIDDELBURG. Een auto-ongeluk. Zaterdagmorgen reed op den Veerschen v/eg, tusschen Middelburg en Veete, met ta melijke snelheid een personen-auto, komen de uit de richting Middelburg, bestuurd d~or den heer A. P. uit Driebergen, toen plotse ling een achterband sprong. De bestuurder verloor daardoor de macht over het stuur, waardoor de auto naar de linkerzijde van den weg zwenkte en tegen een boom botste. Van de vijf inzittende personen wei-den 2 dames, dochters van den heer P., gewond, waarvan één vrij ernstig. Do overige inzit tenden kwamen, behoudens enkele schaaf wonden, met den schrik vrij. Nadat dr. Verheijden uit Middelburg de eerste geneeskundige hulp had verleend, v/erden de twee dames per ziekenauto naar het gasthuis te Middelburg vervoerd. Een der dames woont te Vlissingen en werd ernstig gewond, terwijl de tweede dame per ziekenauto naar Driebergen is vervoerd. KOUDEKERKE. Gemeenteraad. Dinsdag 29 Augustus a.s., des middags half 2, houdt de gemeenteraad een vergadering ter behandeling van de volgende punten1. Ingekomen stukken. 2. Vaststelling gemeente rekening 1932. 3. Aankoop strooken grond wegen. 4. Subsidie Burgerlijk Armbestuur. 5. Begrooting Burgerlijk Armbestuur. 6. Comp tabiliteit. 7. Verhooging belasting. 8. Vast stelling bouwverordening. Stroomlijnwieken voor molens. De molen te Koudekerke is van nieuwe wieken voorzien waaromtrent ons het vol gende werd medegedeeld Het zal voor uw lezers wellicht interessant zijn, iets naders te vernemen over de vin ding van den heer A. J. Dekker, molenbou wer en waterbouwkundige te Leiden. Deze vinding is vooral zoo mooi, omdat onze mooie molens nu minder in gevaar zijn om in sloopershanden te vallen, of totaal te worden verminlit. Als adviseur der vereeniging „De Hol- landsche Molen", wier doel het is om onze molens voor ondergang te behoeden, moest de heer Dekker wel alle pogingen aanwen den om een afdoend middel te vinden, be vorderlijk aan het doel der vereeniging. Hij is na een ernstige studie en tal van proef nemingen hierin volkomen geslaagd door het ontwerpen van .Stroomlij nwieken" en is hem daarvoor octrooi verleend onder nummer 21.753. De heer Dekker wist nu wel, dat zijn uit vinding goed was, maar daarom geloofden de molenaars het nog niet en het kostte veel moeite den molenaar te doen begrijpen, dat deze vinding bij toepassing een redmid del moest zijn. Het speekt vanzelf, dat de Vereeniging „de Hollandsche Molen" den heer Dekker be hulpzaam was bij het zoeken naar een mole naar, die bereid zou zijn om de wieken van zijn molen te laten „verdekkeren". Men vond dien in de eigenares van den Dorpspolder- molen te Waardenburg en is deze molen in 1927 van stroomlijnwieken voorzien. Als eerste korenmolen volgde in 1930 de molen „De Gooijer" te Amsterdam. Toen in 1930 de algemeene vergadering van den Mo- lenaarsbond plaats had, heeft schrijver de zes met enkele molenaars genoemden molen bezocht en ook toen stond men nog wat sceptisch tegover het nieuwe, doch toch zijn in 1927 één, 1928 vijf, 1929 drie, 1930 vier, 1931 vier, 1932 acht, 1933 tot 1 Augustus 20 molens van de stroomlijnwieken voorzien en is men nog met verschillende molenaars in onderhandeling. Zoowel het hoofdbestuur van den Mole- naarsbond als het afdeelingsbestuur in Zee land stelden den heer Dekker in de gelegenheid zijn vinding mondeling toe te lichten, resp. in 1932 en in April 1933. Vooral te Middel burg was de belangstelling zeer groot en wat voor ons Zeeuwen, die zoo trots zijn op onze mooie molens, het voornaamste is, wü kun nen thans in onze onmiddellijke omgeving de stroomlijnwieken bezichtigen. De fraaie molen van den heer G. de Regt te Koudekerke is thans „verdekkerd". De molenmaker K. de Troije heeft dit werk, uit stekend uitgevoerd. Men wachtte nu met belangstelling op het resultaat. Den 14en Augustus was er een zeer zwakke wind. De molens in de omgeving van Koudekerke probeerden wel te draaien, maar het ging niet. De „verdekkerde" molen draaide er lus tig op los. Zaterdag 19 Augustus draaiden alle molens op Walcheren in den top, dat wil zeggen met volle zeilen. De verdekkerde molen van den heer De Regt draaide en maalde zonder zei len. Den 26ste Augustus was de dag, die voor de molenliefhebbers de belangrijkste zou zijn, wanl nu wij "Akkertje" bij ons hebben zullen wij zeker géén last hebben van hoofdpijn, spierpijn, kiespijn, of der gelijke kwaaltjes die zoo dikwijls een prettig uilslapje kunnen bederven! Neem dus op tochtjes Akker-Cachels mede. Slechts 50 cent per 12 stuks I Gemakkelijk innemen. Geproeft niets. want dan zouden jhr. F. van Rijckevorsel uit Den Bosch, de heer Dekker en schrijver dezes, den bedoelden molen grondig inspec- teeren. Toen wij te 12 uur te Koudekerke arriveerden was ook de heer De Troye bij zijn werk present. De molen stond in volle zeilen en het was bladstil. Toen wij op merkten, dat wij het niet troffen omdat het zoo stil was, merkte de Troye op, dat dit juist het mooiste is. Als het waait draaien alle molens, nu staan zij steil. Hij trok den vang in den haak en zoowaar deze molen draaide wel De wind kwam en reeds een zuchtje was voldoende voor dezen molen om het meel tel de zakken te doen stroomen. De heer De Vlieger, n&öenaar te Oostburg, die ook een kijkje kwam nemen, stond met ons perplex over dit resultaat. Wat een uitkomst voor de molenaars en wat een vreugde voor allen, die zoo gaarne genieten van den statigen draaienden dorps molen, nu de heer Dekker het mogelijk ge maakt heeft, dat de molenaar zelfs den min sten wind kan benutten. Nu zullen de mole naars wellicht spoedig verlost zijn van de benzine-, gas- of ruwolie lucht, van het ge steun. en gekraak van een veel te zwakke motor, die in dc-gen van stilte als hulpkracht dienst moet doen. Ook de heer De Regt heeft een motor, maar deze staat thans in het vet en hij .zal er een kaart boven hangen met het opschrift„Hier mist mijn kwel geest, die mijn hulp moest zijn. Daar staat mijn molen, altijd klaar, omdat hij is ver- kekkerd". Het is nu maar te hopen, dat vele Zeeuwsche molen rars zullen besluiten om hun molens van stroomlijnwieken te voor zien. De voordeelen zijn groot, want niet al leen zal men bijna altijd kunnen malen, doch gedurende de wintermaanden zal men geen zeil noodig hebben, althans zoo zeld zaam, dat men deze gerust kan opbergen. De heer jhr. Van Rijckevorsel was ver heugd, dat de heer De Regt het voorbeeld aan Zeeland heeft gegeven, maar de heer De Regt was wel de gelukkigste van allei}, en toonde dit door ons als gaston aan tafel te nooden en maakten wij kennis met de goede zorgen van zijn echtgenoote. Na den maaltijd reed de heer De Regt Jr. ons met een auto langs verschillende molens, waarvan er zeker enkele wel spoedig van stroomlijnwieken zullen zijn voorzien, want do molenaars op Walcheren zijn dit met hart en ziel. Malen met den wind, dat is hun een vreugde, malen met den motor is voor velen een ergernis. Voor dezulken is de uit vinding van den heer Dekker een ware uit komst. RILLAND-BATH. Verdronken. In de Westerschelde nabij Saaftinge* ls een 23-jarige man, van Belgische nationali teit, bij het zwemmen verdronken. BORSSELE. Bij het baden verdronken. Gistren is een 16-jarige jongen te Borssele bij het baden verdronken. HULST. De autobussen op de lijn Hulst Walsoorden. Naar het „Dagbl. van N.-Brabant" ver neemt ligt het in. het voornemen de door de Z.V.T.M, aangekochte autobussen voor de

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1933 | | pagina 1