1000 500 300 25 EERSTE BLAD No. 194 71e Jaargang 1933 VRIJDAG Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen. ïelei. 10. Postrekening 66287 18 AUGUSTUS Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" STADS- EN PROVINCIENIEUWS SCHQ0LB0EKENTIJD! Boekhattdel Q'ilJ, Badhuisslraat 15 MIDDELBURG. OOST- EN WEST-SOUBURG. KOUDEKERKE. ZOUTELANDE. WEMELDINGE. TERNEUZEN HONTENISSE. WESTDORPE. BUITENLAND 13.30 14.05 VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn ƒ2.20 per 3 maanden. Franco door het geheeie rijk 2.50. Voor België, Duitschiand en Frankrijk ƒ3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. ƒ3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent. ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 ct Iedere regel meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 15 regels ƒ1.alles bij vooruitbetaling. De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger Dit nummer bestaat uit 2 bladen Wijziging bouwverordening. Door Burg. en Weth. is de volgende nota van wijziging op de ontwerp-bouwverorde ning overgelegd. In ons tot U gericht voorstel betreffende vaststelling van een nieuwe bouwverordening voor deze gemeente, dd.' 9 Augustus jl., deel den wij U mede, dat de Commissie voor de Gemeentewerken reeds in staat gesteld was hare aandacht aan de ontwerp-verordening te schenken, terwijl ook de adviezen van de Gezondheidscommissie en van de patroons- vereeniging „Bouwkring" alhier, waren inge wonnen. De patroonsvereeniging „Bouwkring" heb ben wij in de gelegenheid gesteld hare be merkingen aan den wethouder en den direc teur van gemeentewerken mede te deelen en nadere inlichtingen omtrent het ontwerp te ontvangen. De door het bestuur, van deze vereeniging gestelde vragen zijn naar zijn genoegen be antwoord, hetgeen dan ook zeer op prijs is gesteld. De gevoerde bespreking gaf slechts aanlei ding tot het veranderen van een artikel, waarop wij hieronder terugkomen. Eveneens zullen- bij de betrokken artikelen worden behandeld de'in de Commissie voor de Gemeentewerken en voor de Strafveror deningen gemaakte opmerkingen, alsmede door twee uwer leden gemaakte opmerkingen, welke nader in onze vergadering een punt yan bespreking hebben uitgemaakt. De Gezondheidscommissie heeft tot ons ge noegen ons medegedeeld, dat zij zich met de ontwerp-verordening kan vereenigen. Artikel 1, lid 2, sub e. Hieraan waren nog toe te voegen de woorden „en verkoop-auto maten". Wij achten deze toevoeging noodig, omdat verkoop-automaten een belemmering van het verkeer op trottoirs kunnen veroorzaken en bovendien een ontsiering van de omgeving kunnen opleveren. Artikel 8, lid 1. Door een uwer leden werd een rijbreedte van een weg van ten minste 6 Meter, met het oog op de kosten, te breed geacht. Waar wij echter een rijbreedte van 6 Meter wenschelijk vinden en de kosten hierop bij het bouwen van woningen vrijwel geen over wegenden invloed uitoefenen, wenschen wij deze bepaling te handhaven. Artikel 8, lid 2, laatste zinsnede. Voorts werd door hem de vrees geuit, dat opname van deze bepaling, dat de aan wegen ge plaatste gebouwen van den rijweg moeten ge scheiden zijn door een verhoogd, niet voor het rijverkeer bestemd, voetpad ter breedte van minstens 150 M., een oplossing als aan de Bakkersdorplaan is geschied (grasrand met verhoogd voetpad) niet meer mogelijk zal miaken. Teneinde aan deze opmerking te gemoet te komen, stellen wü U voor achter het woord „voetpad" te voegen de woorden* „of strook". Artikel 12, lid 1, sub a. Dit artikel houdt regelen in betreffende de voorgevel-rooilij nen. Zooals ook in den aanhef van dit artikel staat worden deze rooilijnen in den regel bij het uitbreidingsplan en bij afzonderlijke raadsbesluiten vastgesteld. Bij nieuw aan te leggen wegen en bij bestaande wegen buiten de bebouwde kom geldt (sub a) als voorgevel- rooilijn een lijn, evenwijdig aan de as van den weg en gelegen op een afstand van 10 M., tenzij de wegbreedte grooter is dan 10 M., in welk geval de lijn is gelegen op een af stand. van 5 M. uit de grens van den weg. In gevallen waarin een geringere breedte van 2 X 10 M. 20 M. voor een nieuwen weg voldoende kan worden geacht, kan de raad bij afzonderlijk besluit de rooilijn zoo danig bepalen, dat een geringere breedte van den weg wordt verkregen. De geuite vrees, dat de raad zich door artikel 12, sub a, zou binden aan 20 M., behoeft derhalve niet te bestaan. Artikel 15, lid 3. Door de Commissie voor de Strafvorderingen werd een opmerking ge maakt omtrent het verbod om afscheidingen van den Weg niet te voorzien van punten of prikkeldraad op zoodanige wijze, dat dit voor de voorbijgangers gevaar oplevert. In verband met het gevaar, hetwelk prik keldraad-afscheidingen opleveren voor voor bijgangers wenschen wij deze bepaling te handhaven. Artikel 22, lid 5. De Commissie voor. de Strafverordeningen geeft in overweging de bepaling waarbij wordt voorgeschreven, dat in geen geval een zoodanig gebouw mag wor den opgericht, d$t het niet met in de ge- Bestel nu Uw Boeken om zeker te zijn ze tijdig Tel. 343 in bezit te hebben. meente beschikbare brandbluschmiddelen te bereiken zoude zijn, te doen vervallen. Waar wij het echter noodig achten, dat elk gebouw, dat wordt gebouwd door de brand weer zal kunnen worden bereikt, wenschen wij deze bepaling, welke ook onder artikel 39 in de bestaande verordening voorkomt, te handhaven. Artikel 27, lid 10. Door een uwer leden werd voorgesteld achter het woord „torens" het woord „fabrieken" te doen opnemen, ten einde ontheffing van deze gebouwen mogelijk te maken. Met dit voorstel kunnen wij ons vereenigen zoodat wij U voorstellen dienovereenkomstig te besluiten. Artikel 37, lid 2. Door een ander lid werd ons de wenschelijkheid medegedeeld, om tus- schen de woorden „van" en „electriciteit" te voegen de woorden „gas of". Bij nadere beschouwing achten wij het niet noodzakelijk verlichting door middel van gas uit te sluiten. Artikel 41. Tevens werd voorgesteld houten wanden voor zolderkamertjes toe te laten. Wij achten het met het oog op het brand gevaar ongewenscht het maken van houten wanden toe te staan, terwijl wij het tevens niet bevorderlijk achten aan de vrijheid, waar deze kamertjes in den regel als slaap vertrek worden gebezigd. Artikel 47, lid 1, sub a. In de Commissie voor de Gemeentewerken en voor de Straf verordeningen is het voorschrift tot het aan de buitenzijde berapen of afpleisteren van bouwmuren, welke langer aan de buitenlucht blootgesteld moeten worden, dan voor het gelijktijdig optrekken der gebouwen noodza kelijk is, ter sprake gebracht. Het noemen van een termijn in de veror dening komt ons ongewenscht voor. Dikwijls is bij den bouw van het pand reeds bekend of en hoelang de muren aan de buitenlucht blootgesteld moeten blijven. Artikel 61, lid 4. Door de patroonsvereeni ging „Bouwkring" werd verzocht in plaats van een dikte der delen van het dakbeschot van tenminste 0.016 M. voor te schrijven een dikte van tenminste 0.020 M. Waar deze wijziging in het belang wordt geacht van de volkshuisvesting, stellen wij U voor deze verandering aan te brengen. Artikel 71, lid 2. Door een uwer leden werd voorgesteld het 2e lid, dat voorschrijft, dat voor zoover zich in vertrekken geen beweeg baar bovenraam bevindt, nabij de zoldering een andere inrichting tot luchtverversching aanwezig moet zijn, te doen vervallen. Bij nadere beschouwing geven wij toe, dat deze bepaling moeilijk is te handhaven, zoo dat zij gevoeglijk kan vervallen. Dientengevolge wordt lid 3 lid 2 en lid 4 lid 3. Artikel 74, lid 2. Door de Commissie voor de Strafverordeningen wordt voorgesteld het woord „zeer" staande vóór de woorden „bij zondere gevallen" te doen vervallen. Wij stellen U voor deze redactioneele ver andering aan te brengen, daar de aanduiding „bijzondere gevallen" voldoende is. Artikel 110. Door de Commissie voor de Gemeentewerken werd de vraag gesteld of een inhoud van 10 M3. voor eiken persoon boven de 12 jaar niet te groot is en wel met het oog op de woningen der bouwverenigin gen, welke een geringeren inhoud bevatten. In verband hiermede wenschen wij niet meer de ruimten van 10 en 5 M3. der be staande verordening te handhaven en stellen wij U voor artikel 110 te doen luiden als volgt „Onverminderd het bepaalde in artikel 107 is het verboden een woning te gebruiken in dien de inhoud van een vertrek, waarin een slaapplaats aanwezig is, minder bedraagt dan 10 M3., alsook indien de inhoud van een ver trek, waarin meer slaapplaatsen aanwezig zijn, minder bedraagt dan 7.50 M3. voor eiken persoon boven de 12 jaar, die daar nachtver blijf houdt en 3.75 M3. voor elk kind bene den dien leeftijd". De Gezondheidscommissie, wier nader ad vies wij nog omtrent deze wijziging hebben ingewonnen, kan zich met deze wijziging ver eenigen. Een ernstige aanrijding. Gisterenavond omstreeks 11 uur hëeffc óp den hoek van den Singel en de Lampsins- straat een ernstige aanrijding plaats gehad tusschen een auto en een motorrijwiel, be stuurd door een ingezetene van St. Laurens, ,t§iplJk°P ooi een persoon fcafl. plaats genomen. Bij de botsing zijn zoowel de bestuurder van het motorrijwiel als de medepasagier tegen den grond geslagen. De duo-zitter liep een bloeduitstorting in de knieën op, alsmede ontvellingen, doch kon na door den politie-arts, dr. Grippeling, ver bonden te zijn, huiswaarts vervoerd worden. De motorrijder bekwam ernstige verwon dingen in het gelaat en de knieën, terwijl blijkbaar zijn zenuwgestel geschokt was. Hij werd in het St. Joseph-ziekenhuis opgeno men. De auto zoowel als het motorrijwiel be kwamen schade. Door de politie werd op beide voertuigen beslag gelegd, terwijl zij een nader onderzoek instelt of hier mogelijk ook van strafbare schuld sprake is. Een tweetal bekroningen. Op de te Utrecht gehouden nationale vak wedstrijden behaalde de heer A. D. de Wolf alhier een vierden prijs in de afdeeling cake, en te Goes bij de provinciale vakwedstrijden den tweeden prijs in de afdeeling beschuit. Scheepvaartb.erichten. Het Engelsche stoomschip „Yorkshire" van Antwerpen naar Liverpool bestemd, heeft nabij Bath aan üen grond gezeten. Het schip is met sleepboot-assistentie vlot gekomen, waarna de reis werd voortgezet. Een drukke marktdag. Het was gisteren een bijzonder drukke marktdag. Behalve de ongeveer 2500 badgas ten van de Belgische kustplaatsen, waren een groot aantal vreemdelingen uit verschil lende deelen van Zeeland naar de markt ge komen. De electilsche tram reed na den middag met dubbelen dienst. De oudheids kamer op het stadhuis* werd gisteren door 327 betalende bezoekers bezocht. Het tot nog toe bereikte grootste aantal bezoekers op één dag was 335. Een aanrijding. Hedenmiddag omstreeks 1 uur heeft bij den spoorwegovergang te Souburg een aanrijding plaats gehad tusschen twee auto's, die voor elkaar moesten uitwijken. Een der auto's reed tegen het hek van den spoorwegover gang, waardoor dit geheel werd ontzet. De auto's bekwamen geen schade. Loop der bevolking. Ingekomen: I. Verhage, van Bigge- kerke W. J. de Bruijn, van 's-Gravenhage mej. M. de Visser, van St. Laurensmej. J. C. J. Adam, van Middelburg. Vertrokken: Mej. N. Melse, naar Oost- en West-Souburgmej. wed. P. C. van der Staal, geb. Verduijn, naar Middelburg J. K. de Jonge, niaar Waddinxween A. C. de Steur, naar VlissingenA. de Potter, naar Biggekerke, Meer badgasten dan inwoners. Ook dit jaar is het bezoek aan de badplaats Zoutelande weer bijzonder groot. Vooral ge durende de vacantieweken is het aantal bad gasten belangrijk grooter dan het inwoner tal, dat ongeveer 850 bedraagt. Zoutelande heeft een geheel eigen cachet. De badplaats is vooral in trek bij families met kleine kin deren. Het heeft zijn vaste bezoekers o.a. onder predikanten, onderwijzers en ambte naren. Het strandleven is intiem en gezellig. Een doodelijk ongeluk. Gisterenmiddag is een 32-jarige arbeider uit Hansweert, bij het afdalen in een der sluisdeuren te Wemeldinge welke moest schoongemaakt worden, door gassen, die zich daar verzameld hadden, bedwelmd. Nia een half uur werd het slachtoffer door een dui ker, die een gasmasker had voorgedaan, ge vonden. Twee doktoren hebben nog geruimen tijd gepoogd, de levensgeesten op te wekken, doch men is hier niet in geslaagd. Het slachtoffer was gehuwd en vader van twee kinderen. Gemeenteraad. De gemeenteraad kwam gisteren bijeen tot het behandelen van een agenda, waarvan men kon verwachten dat zij op een korten tijd kon worden afgehandeld, doch waarop punten voorkwamen die, als zij eenmaal tot discussie aanleiding gaven, moesten doen vreezen dat het eind er niet aan verloren was. 't Is bij de middelmaat gebleven. Een der kwestieuse punten bleef ontijdig steken door het staken van stsmmen over een voor stel tot uitstel, hetgeen in dit geval met een aanneming overeenkwam, daar uitstel het gevolg was. Uit de mededeeling van ingekomen stuk ken bleek, dat deze gemeente thans beschikt over een goedgekeurde gemeentebegrooting en dat de verordening ingevolge de winkel sluitingswet de Koninklijke goedkeuring ver wierf, zoodat nu gedurende den zomertijd de winkels tot 9 uur open mogen blijven. Goedgekeurd werd een gewijzigd tarief voor de electrische straatverlichting in de buurtschappen, terwijl Burg. en Weth. ver der met de PZEM zullen onderhandelen of het ook mogelijk zal zijn voordeeliger voor waarden te bedingen voor de straatverlich ting in de kom. Met het nieuwe contract wordt plm. 1000 voordeel per jaar behaald. Na breedvoerige bespreking werd de posi tie van den heer Jansen, klerk der arbeids beurs, aldus geregeld dat zijn jaarwedde wordt bepaald van 1200 tot 1600, te ver werven na 4 tweejaarlijksche verhoogingen, waarvan er terstond 2 zullen worden toege kend, behoudens goedkeuring van den be trokken minister, die zich reeds met het toekennen van één verhooging, zooals Burg. en Weth. voorstelden, had vereenigd. Nu kwam aan de orde de bespreking van reorganisatie van het openbaar lager onder wijs. Deze kwestie is eerst in de laatste we ken ontstaan, als gevolg van regeerings- maatregelen of aangekondigde maatregelen. Burg. en Weth. achten het in het belang van het onderwijs dat school A kan blijven een volledige school met 6 leerkrachten, waarvoor dan leerlingen van C naar A moe ten worden overgeplaatst. C zou dan een school met 4 leerkrachten kunnen blijven. De heer Van Driel bestreed namens zijn fractie de cijfers en datums van Burg. en Weth. Hij ziet ook niet in dat juist school A de 6-klassige school moet blijven, aangezien men die alleen kan bevolken door leerlingen van over de brug daarheen te halen, het geen volgens hem een bezwaar is. Afgezien daarvan bepleitte hij, dat Burg. en Weth. over deze zaak overleg hadden moeten ple gen met de onderwijzersorganisaties en de betrokken ouders. Teneinde dit alsnog te kunnen doen, stelde hij uitstel van behan deling voor. De voorzitter bestreed dit voorstel en acht thans beslissing noodig. De raad meende, dat Burg. en Weth. indien dit noodig mocht toijken, toch de beslissing hebben over het verplaatsen van leerlingen, indien gevaar voor benadeeling van het onderwijs zou ont staan en er dan ook nog gelegenheid bestaat om den raad op korten termijn bijeen te roepen om te beslissen over hetgeen dan verder tot de competentie van den raad be hoort, doch de voorzitter bepleitte behande ling van het voorstel. Burg. en Weth. vinden het ook pijnlijk dat zij het moeten doen, doch zij achten het in het belang der zaak. Ten slotte werd het voorstel-Van Driel c.s. in stemming gebracht en verklaarden zich 7 leden voor en 7 tegen. Automatisch moest de behandeling dus worden opgeschort. De gemeenterekening over 1932 werd aan geboden, voor den gewonen dienst in ont vangsten bedragende 503.566.38, uitgaven 505.029.43, nadeelig slot 1463.05, en de kapitaaldienst ontvangsten 88.148 08, uit gaven 89 210.04, nadeelig slot 1061.96. Vervolgens werd overgegaan tot het be handeling van de bouwverordening, welke met algemeene stemmen werd vastgesteld. Een ernstig ongeluk. Een zoon van den arts C. uit Kloosterzan- de, gemeente Hontenisse, die in Zwitserland zijn vacantie doorbracht, is aldaar bij het zwemmen zoodanig door een schroef van een motorboot geraakt, dat zijn toestand ern stig is. Subsidie voor den weg Westdorpe-Zuiddorpe. In den zgn. Eversdam, verbindingsweg tus schen Zuiddorpe en Westdorpe was in laatst genoemde gemeente een voor het verkeer zeer hinderlijke bocht. Het gemeentebestuur van Westdorpe heeft deze bocht doen wegnemen, in de kosten waarvan door den A.N.W.B. en de K.N.A.C. een gezamenlijke bijdrage van 100 is ver leend. Proefneming met Deensche varkens in Zeeland. In het verslag over 1932 van de provinciale commissie in Zeeland voor de verbetering van het varkensras wordt opgemerkt, dat in het laatst verloopen jaar 83 Deensche zeugen en 38 Deensche beeren uit Denemarken zijn ingevoerd, dank zij den steun van verschild lende landbouworganisaties in Zeeland. De bestellers hebben de varkens met vreugde ontvangen en de plaatsing in Schouwen 58, Tholen 15, Noord-Beveland 11, Zuid-Be veland 612, Walcheren 510, Zeeuwsch- Vlaanderen O.D. 920 en Zeeuwsch-Vlaande ren W.D. 1127. Bij latere inspectie na den invoer is gebleken, dat de dieren zich hier gced thuis gevoelen en zich hebben aange past. Er werden mestproeven gehouden op de boerderij van het ziekenhuis te Oostburg 4 Deensche en 4 Viaamsche varkens. Het uit voerige rapport hieromtrent opgemaakt, wijst op gunstige slacht, verlies voor de Deensche, prima kwaliteit, vroegere rijpheid dan het Viaamsche en vertoont voor de slagers zeer gunstige gewichtsverdeeling, al welke kwaliteiten nader worden toegelicht. EEN BEITSCH PROTEST BIJ DE DUITSCHE REGEERING De Britsche zaakgelastigde te Berlijn heeft opdracht gekregen bij de Duitsche regeering te protesteeren tegen de beperkende bepa lingen voor Duitschers, die met buitenland sche schepen willen varen. In dit protest wordt er op gewezen dat de houding der Duitsche regeering in strijd is met het Duitsch-Engelsche handelsverdrag van 1924 en tot de grootste bezwaren aanlei ding kan geven. Tevens zal de zaakgelastig de inlichtingen vragen over de uit Duitsch iand ontvangen berichten, volgens welke de Duitsche regeering overweegt een bepaling uit te vaardigen, waarbij de uitvoer van goe deren uit Duitschiand met buitenlandsche schepen wordt verboden. In het protest wordt er de nadruk op ge legd, dat als de gevolgen der Duitsche bepa lingen voor de Britsche scheepvaart inder daad van dien aard blijken te zijn als de Britsche regeering vreest, deze genoodzaakt zal zijn maatregelen te overwegen om haar scheepvaart te beschermen. Op het oogen- biik mogen Duitsche schepen vrijelijk pas sagiers in Britsche havens aan boord nemen en laten debarkeeren. De „Frankfurter Zeitung" maakt melding van een officieele mededeeling, waarin de bedoeling van het transfermoratorium op pas sagegelden nader uiteengezet wordt. Het blijkt noodzakelijk, zoo wordt er gezegd, er met nadruk op te wijzen dat de voor bin- nenlandsche vertegenwoordigers van buiten landsche scheepvaartmaatschappijen vastge stelde beperkingen ten aanzien van 't trans fereeren van passagegelden niet gelden, wanneer de reizigers hun passage in deviezen betalen. De ontvangen deviezen worden óf in het bezit van de binnenlandsche vertegen woordigers der buitenlandsche maatschappij en gelaten óf er worden andere gelijkwaar dige deviezen voor in de plaats gegeven,

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1933 | | pagina 1