1000
500
300
25
EERSTE BLAD
No. 194
71e Jaargang
1933
VRIJDAG
Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen. ïelei. 10. Postrekening 66287
18 AUGUSTUS
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
STADS- EN PROVINCIENIEUWS
SCHQ0LB0EKENTIJD!
Boekhattdel Q'ilJ, Badhuisslraat 15
MIDDELBURG.
OOST- EN WEST-SOUBURG.
KOUDEKERKE.
ZOUTELANDE.
WEMELDINGE.
TERNEUZEN
HONTENISSE.
WESTDORPE.
BUITENLAND
13.30
14.05
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn ƒ2.20 per 3 maanden. Franco door het geheeie rijk 2.50. Voor België, Duitschiand
en Frankrijk ƒ3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. ƒ3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent.
ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 ct Iedere regel
meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 15 regels ƒ1.alles bij vooruitbetaling.
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Wijziging bouwverordening.
Door Burg. en Weth. is de volgende nota
van wijziging op de ontwerp-bouwverorde
ning overgelegd.
In ons tot U gericht voorstel betreffende
vaststelling van een nieuwe bouwverordening
voor deze gemeente, dd.' 9 Augustus jl., deel
den wij U mede, dat de Commissie voor de
Gemeentewerken reeds in staat gesteld was
hare aandacht aan de ontwerp-verordening
te schenken, terwijl ook de adviezen van de
Gezondheidscommissie en van de patroons-
vereeniging „Bouwkring" alhier, waren inge
wonnen.
De patroonsvereeniging „Bouwkring" heb
ben wij in de gelegenheid gesteld hare be
merkingen aan den wethouder en den direc
teur van gemeentewerken mede te deelen en
nadere inlichtingen omtrent het ontwerp te
ontvangen.
De door het bestuur, van deze vereeniging
gestelde vragen zijn naar zijn genoegen be
antwoord, hetgeen dan ook zeer op prijs is
gesteld.
De gevoerde bespreking gaf slechts aanlei
ding tot het veranderen van een artikel,
waarop wij hieronder terugkomen.
Eveneens zullen- bij de betrokken artikelen
worden behandeld de'in de Commissie voor
de Gemeentewerken en voor de Strafveror
deningen gemaakte opmerkingen, alsmede
door twee uwer leden gemaakte opmerkingen,
welke nader in onze vergadering een punt
yan bespreking hebben uitgemaakt.
De Gezondheidscommissie heeft tot ons ge
noegen ons medegedeeld, dat zij zich met de
ontwerp-verordening kan vereenigen.
Artikel 1, lid 2, sub e. Hieraan waren nog
toe te voegen de woorden „en verkoop-auto
maten".
Wij achten deze toevoeging noodig, omdat
verkoop-automaten een belemmering van het
verkeer op trottoirs kunnen veroorzaken en
bovendien een ontsiering van de omgeving
kunnen opleveren.
Artikel 8, lid 1. Door een uwer leden werd
een rijbreedte van een weg van ten minste 6
Meter, met het oog op de kosten, te breed
geacht.
Waar wij echter een rijbreedte van 6 Meter
wenschelijk vinden en de kosten hierop bij
het bouwen van woningen vrijwel geen over
wegenden invloed uitoefenen, wenschen wij
deze bepaling te handhaven.
Artikel 8, lid 2, laatste zinsnede. Voorts
werd door hem de vrees geuit, dat opname
van deze bepaling, dat de aan wegen ge
plaatste gebouwen van den rijweg moeten ge
scheiden zijn door een verhoogd, niet voor
het rijverkeer bestemd, voetpad ter breedte
van minstens 150 M., een oplossing als aan
de Bakkersdorplaan is geschied (grasrand
met verhoogd voetpad) niet meer mogelijk
zal miaken. Teneinde aan deze opmerking te
gemoet te komen, stellen wü U voor achter
het woord „voetpad" te voegen de woorden*
„of strook".
Artikel 12, lid 1, sub a. Dit artikel houdt
regelen in betreffende de voorgevel-rooilij
nen. Zooals ook in den aanhef van dit artikel
staat worden deze rooilijnen in den regel bij
het uitbreidingsplan en bij afzonderlijke
raadsbesluiten vastgesteld. Bij nieuw aan te
leggen wegen en bij bestaande wegen buiten
de bebouwde kom geldt (sub a) als voorgevel-
rooilijn een lijn, evenwijdig aan de as van
den weg en gelegen op een afstand van 10 M.,
tenzij de wegbreedte grooter is dan 10 M.,
in welk geval de lijn is gelegen op een af
stand. van 5 M. uit de grens van den weg.
In gevallen waarin een geringere breedte
van 2 X 10 M. 20 M. voor een nieuwen
weg voldoende kan worden geacht, kan de
raad bij afzonderlijk besluit de rooilijn zoo
danig bepalen, dat een geringere breedte van
den weg wordt verkregen. De geuite vrees,
dat de raad zich door artikel 12, sub a, zou
binden aan 20 M., behoeft derhalve niet te
bestaan.
Artikel 15, lid 3. Door de Commissie voor
de Strafvorderingen werd een opmerking ge
maakt omtrent het verbod om afscheidingen
van den Weg niet te voorzien van punten of
prikkeldraad op zoodanige wijze, dat dit voor
de voorbijgangers gevaar oplevert.
In verband met het gevaar, hetwelk prik
keldraad-afscheidingen opleveren voor voor
bijgangers wenschen wij deze bepaling te
handhaven.
Artikel 22, lid 5. De Commissie voor. de
Strafverordeningen geeft in overweging de
bepaling waarbij wordt voorgeschreven, dat
in geen geval een zoodanig gebouw mag wor
den opgericht, d$t het niet met in de ge-
Bestel nu Uw Boeken
om zeker te zijn ze tijdig
Tel. 343 in bezit te hebben.
meente beschikbare brandbluschmiddelen te
bereiken zoude zijn, te doen vervallen.
Waar wij het echter noodig achten, dat elk
gebouw, dat wordt gebouwd door de brand
weer zal kunnen worden bereikt, wenschen
wij deze bepaling, welke ook onder artikel 39
in de bestaande verordening voorkomt, te
handhaven.
Artikel 27, lid 10. Door een uwer leden
werd voorgesteld achter het woord „torens"
het woord „fabrieken" te doen opnemen, ten
einde ontheffing van deze gebouwen mogelijk
te maken.
Met dit voorstel kunnen wij ons vereenigen
zoodat wij U voorstellen dienovereenkomstig
te besluiten.
Artikel 37, lid 2. Door een ander lid werd
ons de wenschelijkheid medegedeeld, om tus-
schen de woorden „van" en „electriciteit" te
voegen de woorden „gas of".
Bij nadere beschouwing achten wij het niet
noodzakelijk verlichting door middel van gas
uit te sluiten.
Artikel 41. Tevens werd voorgesteld houten
wanden voor zolderkamertjes toe te laten.
Wij achten het met het oog op het brand
gevaar ongewenscht het maken van houten
wanden toe te staan, terwijl wij het tevens
niet bevorderlijk achten aan de vrijheid,
waar deze kamertjes in den regel als slaap
vertrek worden gebezigd.
Artikel 47, lid 1, sub a. In de Commissie
voor de Gemeentewerken en voor de Straf
verordeningen is het voorschrift tot het aan
de buitenzijde berapen of afpleisteren van
bouwmuren, welke langer aan de buitenlucht
blootgesteld moeten worden, dan voor het
gelijktijdig optrekken der gebouwen noodza
kelijk is, ter sprake gebracht.
Het noemen van een termijn in de veror
dening komt ons ongewenscht voor. Dikwijls
is bij den bouw van het pand reeds bekend
of en hoelang de muren aan de buitenlucht
blootgesteld moeten blijven.
Artikel 61, lid 4. Door de patroonsvereeni
ging „Bouwkring" werd verzocht in plaats
van een dikte der delen van het dakbeschot
van tenminste 0.016 M. voor te schrijven een
dikte van tenminste 0.020 M.
Waar deze wijziging in het belang wordt
geacht van de volkshuisvesting, stellen wij U
voor deze verandering aan te brengen.
Artikel 71, lid 2. Door een uwer leden werd
voorgesteld het 2e lid, dat voorschrijft, dat
voor zoover zich in vertrekken geen beweeg
baar bovenraam bevindt, nabij de zoldering
een andere inrichting tot luchtverversching
aanwezig moet zijn, te doen vervallen.
Bij nadere beschouwing geven wij toe, dat
deze bepaling moeilijk is te handhaven, zoo
dat zij gevoeglijk kan vervallen.
Dientengevolge wordt lid 3 lid 2 en lid 4
lid 3.
Artikel 74, lid 2. Door de Commissie voor
de Strafverordeningen wordt voorgesteld het
woord „zeer" staande vóór de woorden „bij
zondere gevallen" te doen vervallen.
Wij stellen U voor deze redactioneele ver
andering aan te brengen, daar de aanduiding
„bijzondere gevallen" voldoende is.
Artikel 110. Door de Commissie voor de
Gemeentewerken werd de vraag gesteld of
een inhoud van 10 M3. voor eiken persoon
boven de 12 jaar niet te groot is en wel met
het oog op de woningen der bouwverenigin
gen, welke een geringeren inhoud bevatten.
In verband hiermede wenschen wij niet
meer de ruimten van 10 en 5 M3. der be
staande verordening te handhaven en stellen
wij U voor artikel 110 te doen luiden als
volgt
„Onverminderd het bepaalde in artikel 107
is het verboden een woning te gebruiken in
dien de inhoud van een vertrek, waarin een
slaapplaats aanwezig is, minder bedraagt dan
10 M3., alsook indien de inhoud van een ver
trek, waarin meer slaapplaatsen aanwezig
zijn, minder bedraagt dan 7.50 M3. voor eiken
persoon boven de 12 jaar, die daar nachtver
blijf houdt en 3.75 M3. voor elk kind bene
den dien leeftijd".
De Gezondheidscommissie, wier nader ad
vies wij nog omtrent deze wijziging hebben
ingewonnen, kan zich met deze wijziging ver
eenigen.
Een ernstige aanrijding.
Gisterenavond omstreeks 11 uur hëeffc óp
den hoek van den Singel en de Lampsins-
straat een ernstige aanrijding plaats gehad
tusschen een auto en een motorrijwiel, be
stuurd door een ingezetene van St. Laurens,
,t§iplJk°P ooi een persoon fcafl.
plaats genomen. Bij de botsing zijn zoowel
de bestuurder van het motorrijwiel als de
medepasagier tegen den grond geslagen. De
duo-zitter liep een bloeduitstorting in de
knieën op, alsmede ontvellingen, doch kon
na door den politie-arts, dr. Grippeling, ver
bonden te zijn, huiswaarts vervoerd worden.
De motorrijder bekwam ernstige verwon
dingen in het gelaat en de knieën, terwijl
blijkbaar zijn zenuwgestel geschokt was. Hij
werd in het St. Joseph-ziekenhuis opgeno
men.
De auto zoowel als het motorrijwiel be
kwamen schade.
Door de politie werd op beide voertuigen
beslag gelegd, terwijl zij een nader onderzoek
instelt of hier mogelijk ook van strafbare
schuld sprake is.
Een tweetal bekroningen.
Op de te Utrecht gehouden nationale vak
wedstrijden behaalde de heer A. D. de Wolf
alhier een vierden prijs in de afdeeling cake,
en te Goes bij de provinciale vakwedstrijden
den tweeden prijs in de afdeeling beschuit.
Scheepvaartb.erichten.
Het Engelsche stoomschip „Yorkshire" van
Antwerpen naar Liverpool bestemd, heeft
nabij Bath aan üen grond gezeten. Het schip
is met sleepboot-assistentie vlot gekomen,
waarna de reis werd voortgezet.
Een drukke marktdag.
Het was gisteren een bijzonder drukke
marktdag. Behalve de ongeveer 2500 badgas
ten van de Belgische kustplaatsen, waren
een groot aantal vreemdelingen uit verschil
lende deelen van Zeeland naar de markt ge
komen. De electilsche tram reed na den
middag met dubbelen dienst. De oudheids
kamer op het stadhuis* werd gisteren door
327 betalende bezoekers bezocht. Het tot nog
toe bereikte grootste aantal bezoekers op één
dag was 335.
Een aanrijding.
Hedenmiddag omstreeks 1 uur heeft bij den
spoorwegovergang te Souburg een aanrijding
plaats gehad tusschen twee auto's, die voor
elkaar moesten uitwijken. Een der auto's
reed tegen het hek van den spoorwegover
gang, waardoor dit geheel werd ontzet. De
auto's bekwamen geen schade.
Loop der bevolking.
Ingekomen: I. Verhage, van Bigge-
kerke W. J. de Bruijn, van 's-Gravenhage
mej. M. de Visser, van St. Laurensmej. J.
C. J. Adam, van Middelburg.
Vertrokken: Mej. N. Melse, naar
Oost- en West-Souburgmej. wed. P. C. van
der Staal, geb. Verduijn, naar Middelburg
J. K. de Jonge, niaar Waddinxween A. C. de
Steur, naar VlissingenA. de Potter, naar
Biggekerke,
Meer badgasten dan inwoners.
Ook dit jaar is het bezoek aan de badplaats
Zoutelande weer bijzonder groot. Vooral ge
durende de vacantieweken is het aantal bad
gasten belangrijk grooter dan het inwoner
tal, dat ongeveer 850 bedraagt. Zoutelande
heeft een geheel eigen cachet. De badplaats
is vooral in trek bij families met kleine kin
deren. Het heeft zijn vaste bezoekers o.a.
onder predikanten, onderwijzers en ambte
naren. Het strandleven is intiem en gezellig.
Een doodelijk ongeluk.
Gisterenmiddag is een 32-jarige arbeider
uit Hansweert, bij het afdalen in een der
sluisdeuren te Wemeldinge welke moest
schoongemaakt worden, door gassen, die zich
daar verzameld hadden, bedwelmd. Nia een
half uur werd het slachtoffer door een dui
ker, die een gasmasker had voorgedaan, ge
vonden. Twee doktoren hebben nog geruimen
tijd gepoogd, de levensgeesten op te wekken,
doch men is hier niet in geslaagd. Het
slachtoffer was gehuwd en vader van twee
kinderen.
Gemeenteraad.
De gemeenteraad kwam gisteren bijeen tot
het behandelen van een agenda, waarvan
men kon verwachten dat zij op een korten
tijd kon worden afgehandeld, doch waarop
punten voorkwamen die, als zij eenmaal tot
discussie aanleiding gaven, moesten doen
vreezen dat het eind er niet aan verloren
was. 't Is bij de middelmaat gebleven. Een
der kwestieuse punten bleef ontijdig steken
door het staken van stsmmen over een voor
stel tot uitstel, hetgeen in dit geval met
een aanneming overeenkwam, daar uitstel
het gevolg was.
Uit de mededeeling van ingekomen stuk
ken bleek, dat deze gemeente thans beschikt
over een goedgekeurde gemeentebegrooting
en dat de verordening ingevolge de winkel
sluitingswet de Koninklijke goedkeuring ver
wierf, zoodat nu gedurende den zomertijd de
winkels tot 9 uur open mogen blijven.
Goedgekeurd werd een gewijzigd tarief
voor de electrische straatverlichting in de
buurtschappen, terwijl Burg. en Weth. ver
der met de PZEM zullen onderhandelen of
het ook mogelijk zal zijn voordeeliger voor
waarden te bedingen voor de straatverlich
ting in de kom. Met het nieuwe contract
wordt plm. 1000 voordeel per jaar behaald.
Na breedvoerige bespreking werd de posi
tie van den heer Jansen, klerk der arbeids
beurs, aldus geregeld dat zijn jaarwedde
wordt bepaald van 1200 tot 1600, te ver
werven na 4 tweejaarlijksche verhoogingen,
waarvan er terstond 2 zullen worden toege
kend, behoudens goedkeuring van den be
trokken minister, die zich reeds met het
toekennen van één verhooging, zooals Burg.
en Weth. voorstelden, had vereenigd.
Nu kwam aan de orde de bespreking van
reorganisatie van het openbaar lager onder
wijs. Deze kwestie is eerst in de laatste we
ken ontstaan, als gevolg van regeerings-
maatregelen of aangekondigde maatregelen.
Burg. en Weth. achten het in het belang
van het onderwijs dat school A kan blijven
een volledige school met 6 leerkrachten,
waarvoor dan leerlingen van C naar A moe
ten worden overgeplaatst. C zou dan een
school met 4 leerkrachten kunnen blijven.
De heer Van Driel bestreed namens zijn
fractie de cijfers en datums van Burg. en
Weth. Hij ziet ook niet in dat juist school A
de 6-klassige school moet blijven, aangezien
men die alleen kan bevolken door leerlingen
van over de brug daarheen te halen, het
geen volgens hem een bezwaar is. Afgezien
daarvan bepleitte hij, dat Burg. en Weth.
over deze zaak overleg hadden moeten ple
gen met de onderwijzersorganisaties en de
betrokken ouders. Teneinde dit alsnog te
kunnen doen, stelde hij uitstel van behan
deling voor.
De voorzitter bestreed dit voorstel en acht
thans beslissing noodig. De raad meende,
dat Burg. en Weth. indien dit noodig mocht
toijken, toch de beslissing hebben over het
verplaatsen van leerlingen, indien gevaar
voor benadeeling van het onderwijs zou ont
staan en er dan ook nog gelegenheid bestaat
om den raad op korten termijn bijeen te
roepen om te beslissen over hetgeen dan
verder tot de competentie van den raad be
hoort, doch de voorzitter bepleitte behande
ling van het voorstel. Burg. en Weth. vinden
het ook pijnlijk dat zij het moeten doen,
doch zij achten het in het belang der zaak.
Ten slotte werd het voorstel-Van Driel c.s.
in stemming gebracht en verklaarden zich 7
leden voor en 7 tegen. Automatisch moest de
behandeling dus worden opgeschort.
De gemeenterekening over 1932 werd aan
geboden, voor den gewonen dienst in ont
vangsten bedragende 503.566.38, uitgaven
505.029.43, nadeelig slot 1463.05, en de
kapitaaldienst ontvangsten 88.148 08, uit
gaven 89 210.04, nadeelig slot 1061.96.
Vervolgens werd overgegaan tot het be
handeling van de bouwverordening, welke
met algemeene stemmen werd vastgesteld.
Een ernstig ongeluk.
Een zoon van den arts C. uit Kloosterzan-
de, gemeente Hontenisse, die in Zwitserland
zijn vacantie doorbracht, is aldaar bij het
zwemmen zoodanig door een schroef van een
motorboot geraakt, dat zijn toestand ern
stig is.
Subsidie voor den weg Westdorpe-Zuiddorpe.
In den zgn. Eversdam, verbindingsweg tus
schen Zuiddorpe en Westdorpe was in laatst
genoemde gemeente een voor het verkeer
zeer hinderlijke bocht.
Het gemeentebestuur van Westdorpe heeft
deze bocht doen wegnemen, in de kosten
waarvan door den A.N.W.B. en de K.N.A.C.
een gezamenlijke bijdrage van 100 is ver
leend.
Proefneming met Deensche varkens
in Zeeland.
In het verslag over 1932 van de provinciale
commissie in Zeeland voor de verbetering
van het varkensras wordt opgemerkt, dat in
het laatst verloopen jaar 83 Deensche zeugen
en 38 Deensche beeren uit Denemarken zijn
ingevoerd, dank zij den steun van verschild
lende landbouworganisaties in Zeeland. De
bestellers hebben de varkens met vreugde
ontvangen en de plaatsing in Schouwen 58,
Tholen 15, Noord-Beveland 11, Zuid-Be
veland 612, Walcheren 510, Zeeuwsch-
Vlaanderen O.D. 920 en Zeeuwsch-Vlaande
ren W.D. 1127. Bij latere inspectie na den
invoer is gebleken, dat de dieren zich hier
gced thuis gevoelen en zich hebben aange
past. Er werden mestproeven gehouden op
de boerderij van het ziekenhuis te Oostburg
4 Deensche en 4 Viaamsche varkens. Het uit
voerige rapport hieromtrent opgemaakt, wijst
op gunstige slacht, verlies voor de Deensche,
prima kwaliteit, vroegere rijpheid dan het
Viaamsche en vertoont voor de slagers
zeer gunstige gewichtsverdeeling, al welke
kwaliteiten nader worden toegelicht.
EEN BEITSCH PROTEST BIJ DE
DUITSCHE REGEERING
De Britsche zaakgelastigde te Berlijn heeft
opdracht gekregen bij de Duitsche regeering
te protesteeren tegen de beperkende bepa
lingen voor Duitschers, die met buitenland
sche schepen willen varen.
In dit protest wordt er op gewezen dat de
houding der Duitsche regeering in strijd is
met het Duitsch-Engelsche handelsverdrag
van 1924 en tot de grootste bezwaren aanlei
ding kan geven. Tevens zal de zaakgelastig
de inlichtingen vragen over de uit Duitsch
iand ontvangen berichten, volgens welke de
Duitsche regeering overweegt een bepaling
uit te vaardigen, waarbij de uitvoer van goe
deren uit Duitschiand met buitenlandsche
schepen wordt verboden.
In het protest wordt er de nadruk op ge
legd, dat als de gevolgen der Duitsche bepa
lingen voor de Britsche scheepvaart inder
daad van dien aard blijken te zijn als de
Britsche regeering vreest, deze genoodzaakt
zal zijn maatregelen te overwegen om haar
scheepvaart te beschermen. Op het oogen-
biik mogen Duitsche schepen vrijelijk pas
sagiers in Britsche havens aan boord nemen
en laten debarkeeren.
De „Frankfurter Zeitung" maakt melding
van een officieele mededeeling, waarin de
bedoeling van het transfermoratorium op pas
sagegelden nader uiteengezet wordt. Het
blijkt noodzakelijk, zoo wordt er gezegd, er
met nadruk op te wijzen dat de voor bin-
nenlandsche vertegenwoordigers van buiten
landsche scheepvaartmaatschappijen vastge
stelde beperkingen ten aanzien van 't trans
fereeren van passagegelden niet gelden,
wanneer de reizigers hun passage in deviezen
betalen. De ontvangen deviezen worden óf in
het bezit van de binnenlandsche vertegen
woordigers der buitenlandsche maatschappij
en gelaten óf er worden andere gelijkwaar
dige deviezen voor in de plaats gegeven,