500 300 100 25 23 JULI EERSTE BLAD Er bestaat geen twijfel aan wat U rookt als U een CHIEF WHIP opsteekt - 100°/o zuivere Virginia-tabak en NIETS ANDERS/ Bedenk U tweemaal alvorens U sigaretten koopt die niet gedekt zijn door een garantie- Ga vandaag over op No. 171 71e Jaargang 1933 Uitgave: Firma F. VAN DE VEL6E Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. TeJef. 10. Postrekening 66287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen Plaatselijk Crisis-Comité BINNENLAND KAMEROVERZICHT VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves tigd zijn ƒ2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk ƒ2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk ƒ3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. 3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent ADVERTENTIEPRIJSVan 15 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 et. p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 ct. Iedere regel meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 15 regels ƒ1alles bij vooruitbetaling. De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLJCITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 2 bladen In 'den loop dezer week werden aan het bureau van ons blad de volgende giften ontvangen Collecte op bruiloft 10 Juli 1933 8.— Bijdrage leerl. Christ. U.L.O.-school Gedeelte soneel Politie-per- 2.50 3.30 Vorige opgave -4766.08 Totaal 4779.88 Het giro-nummer van het Plaatselijk Crisis-Comité is 195800. Inkomsten staatsbedrijf P. T. T. Blijkens het overzicht der opbrengsten van het staatsbedrijf der P.T.T, bedroeg de opbrengst der posterijen over de maand Juni 2.990.966, hetgeen 41.669 meer is dan in Juni 1932, doch nog 91.334 beneden de be grooting blijft. Over het eerste halfjaar 1933 bedraagt de opbrengst der posterijen 17.865.748, het geen f 880.193 minder is dan in 1932 en 870.352 beneden de begrooting blijft. Wat de telegrafie betreft, bedraagt de op brengst in Juni 399.785 of 33.336 meer c!an in Juni 1932 en 66.925 meer dan de fcegrooting. Over het eerste halfjaar 1933 bracht de telegrafie op 2.163.450 dit is 116.646 minder dan in 1932 en 55.290 meer dan begroot werd. Voor de telefonie zijn de cijfersJuni 1933 opbrengst f 2.064.498, d.i. 133.075 meer dan Juni 1932 en 60.998 boven de begrooting. Het eerste halfjaar 1933 opbrengst een be drag van 11.920.825, d.i. 202.416 meer dan in 1932 en 130.325 boven de begrooting. Postchèque- en girodienst-opbrengst Juni 1933 817.184 of 70.766 meer dan in Juni 1932 en 39.584 boven de begrooting. Op brengst eerste half jaar 1933 f 3.233.992 of 240.142 meer dan in 1932 en 260.792 meer dan de begrooting. Het geheele Staatsbedrijf bracht op in Juni 1933 6.272.433, hetgeen 278.846 meer is dan in Juni 1932 en 76.173 boven de begrooting uitkomt. Voor het eerste half jaar 1933 zijn de cijfersopbrengst in totaal 35.184.015, hetgeen 554.281 minder is dan in 1932 en f 423.945 lager is dan de be grooting. Het gebeurde aan boord van de „Evertsen". Een Aneta-telegram uit Batavia meldt De behandeling voor het Hoog Militair Ge rechtshof van de dienstweigering aan boord van Hr. Ms. „Evertsen" betrof beklaagden, waarvan de meesten nauwelijks 20 jaar oud waren en de oudsten 20 30 jaar. Allen, zonder onderscheid, betuigden hun spijt erover, dat zij dienst hadden geweigerd. De kwartiermeester M. Keuken bekende zün schuld tenvolle. Dat hij hooger beroep aanteekende was ook niet gericht tegen de hem opgelegde straf, doch om zijn gezins- lasten. De kwartiermeester T. de Vries had hooger beroep aangeteekend wegens de bijkomende straf. Hij verklaarde zijn optreden uit de on tactische wijze waarop de salariskorting werd bekend gemaakt, nl. vlak voor vier vrije da gen. De kwartiermeester A. van de Keuken ver klaarde, dat hij veel omgang had gehad met den aanstoker Piekart. De korporaal-machinist A. B. van der Peet gaf als reden voor zijn dienstweigering op, dat hij zijn kameraden niet in den steek wil de laten. De korporaal-machinist P. J. Everard ver klaarde dat hij in hooger beroep was gegaan wijl hij na zijn ontslag uit den dienst geen tehuis meer zou hebben. Beklaagde bekende volmondig fout te zijn geweest. De korporaal-machinist A. J. P. Nooyens heeft dienst geweigerd wijl „de atmosfeer aan boord verpest was". De torpedomaker O. F. Lievers verklaarde niet accoord te kunnen gaan met den door den zeekrijgsraad opgelegde straf. Hij ver klaarde dat toen de commandant hem het bevel gaf aan het werk te gaan, hij hoorde fluisteren „Wie het doet krijgt een mes tus- schen de ribben", weshalve hij antwoordde „Commandant, als ik het doe, ben ik er ge weest". De salariskorting was voor beklaagde geen aanleiding tot zijn optreden. De matroos N. Lemaire teekende hooger beroep aan omdat hij zijn straf onrechtvaar dig achtte in vergelijking met die, welke aan zijn collega's werden opgelegd. Hij verklaarde dat hij met de groote hoop meeliep. De matrozen J. E. Nordmann en C. de Wolf verklaarden onder massa-hypnose te hebben gehandeld. De korporaal Van Dijk zou tegen laatstge noemden hebben gezegd „Je moet gaan loo- pen naar het secretariaat, dat staat beter", hetgeen betrekking had op het voornemen van beklaagde om per motorfiets te gaan, hetgeen in dezen tijd als een weeldeartikel zou zijn opgevat. Beklaagde bevestigde dat hij een jaar lang zonder gage zou willen doordienen indien hij daardoor alles onge daan kon maken. De matrozen P. van Leeuwen, F. W. J. C, Thomassen, J. H. de Wit, H. Lamens, H. Bos, J. H. Kersten, W. Bouman verklaarden nog niet te weten waarom zij dienst hadden ge weigerd dan wel dat zij hadden nagedaan wat anderen deden. De matroos W. Bleijswijk staakte als pro test tegen de salariskorting, hetgeen ook het geval was met den matroos J. H. Kaptein, die zeide zijn straf volkomen verdiend te achten. De matroos L. J. Roel vink verklaarde ge handeld te hebben onder den indruk van de toespraken van Piekart en Severijnse, die, hoewel op de „Java" thuisbehoorende, de „Evertsen" herhaaldelijk een bezoek brach ten. De matroos H. Goode handelde uit solida riteit. Hij verklaarde dat Grootenboer met hem sprak over de mogelijkheid van dienst te weigeren, wa&rbij Grootenboer iets zou hebben gezegd als „die niet meedoet knuppelen wij". De matroos L. P. Rense verklaarde even eens dienst te hebben geweigerd uit solida riteit. Beklaagde kon er met zijn gage wel komen. De matroos-telegrafist J. Hamstra achtte zich in vergelijking met zijn collega's, te zwaar gestraft. Piekart had hem en zijn maats aangespoord het werk neer te leggen, waarbij beklaagde zou zijn bedreigd met maatregelen indien hij niet mee zou doen. De seinersmaat K. M. Tinga, verklaarde zijn dienstweigering uit een samenloop van omstandigheden. De stoker-olieman A. Rietveld zeide dat hij niet gestaakt had om de salariskorting. Hij had thans bijzonder veel spijt van het ge beurde wijl zijn vader een oud-ambtenaar is, die hem steeds het goede voor oogen heeft gehouden. Ook de stoker-olieman P. van Gelderen heeft berouw wegens de schande die hij hier mede zijn ouders heeft aangedaan. De stokers-olieman E. W. H. Peters en A. F. Czech beriepen zich op financieele moei lijkheden. De stoker-olieman M. van Haarlem en H. G. Vermeer verklaarden dat zij hun kame raden niet in den steek hadden willen laten. De stoker M. Maassen protesteerde tegen de korting. De stoker J. J. Dekker, de marinier W. Keus en de tamboer H. H. Vergouw handel den uit kameraadschap. Een motie tegen een wethouder. Door 7 van de 13 raadsleden te Zandvoort, dus de meerderheid van den raad, is een mo tie ingediend tegen het beleid van den wet houder Molenaar. Volgens de onderteekenaars van de motie blij kt het telkens weer, dat wethouder Mole naar niet in staat is, de belangen der ge meente op de juiste wijze te behartigen. Men verwijt hem, dat hij met opzet <1 j belangen van de gemeente schaadt. Aan het slot van de motie wordt gevraagd, dat wethouder Molenaar zijn zetel ter beschikking van de raadsleden zal stellen. Doet hij dat niet, dan wordt den raad voorgesteld alle maatregelen te nemen, welke noodig zijn. Ned. R. Kath. Bond van Bouwpatroons. In de vergadering van den Ned. R.-K. Bond van Bouwpatroons kwam aan de orde een voorstel van de afdeeling Den Haag om bij de regeering stappen te doen, zoo mogelijk in samenwerking met andere bonden, om te ko men tot samenvoeging van de sociale wetten, nl. de Ongevallenwet, de Ziektewet, de Inva- lidiiteits- en de Ouderdomswet, om zoo te ko men tot een meer economische uitvoering van de sociale wetten en de kosten van uitvoering dezer wetten tot het minimum te reduceeren. Het '>estuur, dat het principe van dit voor stel wel ondersteunde, achtte dit een aange legenheid, van zoo algemeenen aard, dat CHIEF WHIP JPe beste Sigaret voor Uw gezondheid! daarover niet een vakbond, maar een of meer vakcentrales moeten ageeren. Het stelde daarom voor, deze kwestie aanhangig te ma ken bij den RK. Middenstandsbond. Con form dit advies werd besloten. Op verzoek van de afdeeling Utrecht ver klaarde het bestuur zich bereid den R.-K. Middenstandsbond te verzoeken het daarheen te leiden, dat de regeeri:.;.* door wettelijke voorzieningen de concurrentievoorwaarden tusschen degenen, die de bouwnijverheid be roepsmatig als werkgever uitoefenen en de genen, die bouwwerkzaamheden uitvoeren, zonder geacht te kunnen worden reëele bouw patroons te zijn, mede in het sociale belang van laatstgenoemden, meer gelijk maakt door de kosten van de werkzaamheden van laatst genoemden eveneens te belasten met de kos ten voor sociale voorzieningen, welke drukken op de werkzaamheden van eerstgenoemden. Passen en visa. De tijden van voor den oorlog, toen men naar de meeste landen kon reizen zonder persoonlijke paperassen noodig te hebben, zijn nog lang niet teruggekeerd. Ten behoeve van toeristen, die dezen zomer een kijkje buiten de grenzen gaan nemen, zond de A.N.W.B.-Toeristenbond voor Nederland ons de volgende lijst, van gegevens voor alle Europeesche landen (bijgewerkt tot 22 Juli 1933). Paspoorten moeten worden aangevraagd bij het gemeentebestuur der woonplaats. De kosten voor het Rijk bedragen ca. ƒ5. Bij de aanvrage, welke persoonlijk moet geschieden, dient men 2 onopgeplakte foto's over te leggen. Een pas is 2 jaar geldig en kan binnen 6 maanden na afloop verlengd worden voor 2 jaar. Een familiepaspoort geldt voor man, vrouw en kinderen, die niet ouder dan 15 jaar zijn. Voor Duitschland bestaan speciale „Kinder- ausweise" (Nadere inlichtingen b.d. A.N.W. B. of het gemeentebestuur). Bewijzen van Nederlandschap zijn 5 jaren geldig in België en Luxemburg. Bij de aan vrage (b. h. gemeentebestuur) 1 foto over leggen. In deze landen is een paspoort dus niet noodzakelijk. Geen visum is noodig (voor hen, die de Nederlandsche nationaliteit bezitten) in de navolgende landen Monaco Noorwegen Oostenrijk Portugal Saargebied San Marino België Denemarken Duitschland Engeland, Schotland en Nd. Ierland Estland Finland Frankrijk Ierland (Vrijstaat) Italië Liechtenstein Luxemburg. De kosten der visa loopen in de overige landen sterk uiteen. Tsjecho- Slowakije Vaticaanstad Zweden Zwitserland Het Straperlospel. Naar „de Tel." verneemt, heeft de burge meester van Schiebroek toestemming ver leend aan het Haagsche concern, dat het Straperlospel in ons land introduceerde, om met ingang van 1 Augustus, of zoo mogelijk nog eerder, de groote zaal van café-restau rant „Arcadia" te Schiebroek tot speelzaal in te richten. Bij het gemeentebestuur van Rotterdam zijn reeds vier aanvragen om het Straperlo spel te mogen exploiteeren ingediend. Een van deze aanvragen is inmiddels af gewezen ook te Hoek van Holland is de vergunning geweigerd. Met groote waar schijnlijkheid kan worden aangenomen, dat ook de andere drie aanvragen zullen worden afgewezen, zoodat Schiebroek de eenige plaats zal zijn in de onmiddellijke nabijheid van Rotterdam, waar men straperlo mag beoefenen. Ook te Hilligerberg is de vergun ning geweigerd. Vereeniging- van Ned. gemeenten. In de vacatures in het dagelijksch bestuur van de Ver. van Ned. gemeenten, ontstaan door het uittreden van de heeren mr. dr. W. G. A. van Sonsbeeck en C. F. Klaar, resp. burgemeester van Breda en secretaris van Enschedé, zijn door het bestuur benoemd de heeren C. A. van Woelderen en A. Verdijk, resp. burgemeester der gemeente Vlissingen en Eindhoven. TWEEDE KAMER. Vergadering van Vrijdag. Onderwijsbezuïniging. Men is het aandoenlijk eens over den eisch, dat op het zeer dure lager onderwijs bezuinigd moet worden. De oorsprong der duurte ligt in een te groote gulheid van den Staat om alle particuliere liefhebberijen voor de stichting van een eigen school onmid dellijk volledig te financieren. Nergens ter wereld kost het onderwijs zooveel als hier, want nergens betaalt de Staat zoo grif alles als hier. Daaraan zal moeilijk een einde ko men, zoolang het geheele stelsel niet gron dig wordt herzien. Er zal door degenen die dergelijke liefhebberijen hebben, veel meer geofferd moeten worden. Maar daartegen verzetten de heeren zich. De nieuwe minister van onderwijs heeft met zijn wetje in de eerste plaats bedoeld voor zich de gelegenheid te openen om grondige herziening voor te bereiden. Tot 1935 geen uitbreiding is het doel en men mag eischen, dat daaraan gevolg wordt gegeven. Er zijn heusch wel belangrijker beslissingen genomen dan deze. Maar en dat is hoofdzaak men begrijpt in de kringen der enderwijs-maniakken heel goed, dat alleen herziening van het stelsel bezuiniging kan geven. En dat stelsel is juist zoo fraai voor hen, omdat het hun eigen portemonnaie niet aantast. Vermeerdering van het aantal kinderen, noodig voor een schooltje, beteekent tegen houden van het sectarisch draven, beteekent een eerste stap in de richting van beper king. Volgens den Minister van Onderwijs was bij een ontwerp als dit in de eerste plaats vertrouwen noodig tusschen Kamer en Re geering, maar ook tusschen de voorstanders van openbaar en bijzonder onderwijs. Als dit ontbreekt is het onmogelijk in deze materie regelingen te treffen. Zelfs een beroep op de Grondwet moet niet worden aangevoerd, want het is de vraag of een wettelijke rege ling in strijd is met den geest van de Grond wet en dat is deze wet niet. Het betoog van de heeren De Geer en Tilanus ter schrifte lijke verdediging van hun amendement is juist. Daarmede is aan de Grondwet vol daan, maar feitelijke beteekenis heeft hev niet. Inderdaad moet de facultatiefstelling bjijven, al weet ieder dat er vaste grenzen zijn. De Minister nam dat amendement over. Wat de getallen voor schoolstichting be treft, ook hier bestaat een grens, al is elk 5 grens willekeurig. De vrijheid is weg voor het aantal dat kleiner is dan het vereischte dus principieel verandert er niets als het getal hooger wordt. Al die ijver en toewijding om nieuwe scho len te stichten was zeer lofwaardig, meende mr. Marchant, maar kon men nu niet eens even wachten. Rust eens wat uit, ijverige menschen, riep hij onder hilariteit der Ka.- mer uit. Een minister die kwaad wil tegen over het bijzonder onderwijs, heeft dagelijks gelegenheid dit te uiten, maar de Regeering wil die positie, dien schijn vermijden en zij wil dat de Kamer zelf zal inzien dat het met anders kan. Over de geheele linie heeft de Regeering meer bevoegdheid om te rem men, maar zij stelt er prijs op met de Ka mer samen te werken. De vijf kilometer wilde de Minister hou den. Veel beteekent het niet in de praktijk. De schoolmeubelen vallen niet onder de exploitatiekosten, maar onder stichtingskos- fen. Het amendementZijlstra om uitdruk kelijk de meubelen uit te schakelen is dus eigenlijk overbodig. Voor distributie van leerlingen is geen wetswijziging noodig. Op tal van plaat-m zijn een openbare school en een bijzondere onder één dak. Twee bijzondere scholen onder één dak is nog nooit mogelijk geble ken, merkte de Minister op en de Kamer grinnikte. Op verschillende detailvragen antwoordde de Minister bevredigend en het verloop der behandeling was dan ook vriend schappelijk. De vijf kilometer bleven in de wet, de schoolmeubelen gingen er uit en geen enkele principieele verandering werd aangebracht. Over één puntje van betrek kelijk gering belang werd gestemd, maar de meerderheid stond aan de zijde van den Minister, die zijn oude agressieve houding als Kamerlid geheel heeft laten varen en nu de soepelheid in eigen persoor is geworden. Zijn ontwerp werd aangenomen met 72 teg^n 3 stemmen. De communisten waren natuurlijk onverzoenlijk. Eenige kleinere ontwerpen, die 's morgens pas in de afdeelingen waren onderzocht, wer- cen nu al afgedaan, waaronder zelfs dat tot stichting van een nieuw departement van sociale zaken. Tot slot de uitbreiding der Landbouw- crisiswet, waarover meer dan een dozijn agrariërs moest spreken. Feitelijk herstelt deze wet de oude, die indertijd zeer is inge perkt. Ongeveer dictatoriale macht wordt aan den Minister gegeven, maar ook hier geldt het een kwestie van vert: ouwen en de heer Verschuur heeft zich dit stellig wei waardig getoond. He tis alleen vervelend, dat van de zijde der agrariërs ütijd maar op meer steun wordt aangedrongen, terwijl et telijke millioenen al zijn verdwenen. Het wordt daarom meer dan tijd dat de geheele situatie in deze bedrijven eens verandert en men zich aanpast bij de gewijzigde omstan digheden. De Regeering wil het daar heen sturen. Na dit werk is de Kamer tot 5 September naar huis. Dan is ae Omzetbelasting aan de beurt.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1933 | | pagina 1