500
300
100
25
23 JULI
EERSTE BLAD
Er bestaat geen twijfel aan wat U rookt
als U een CHIEF WHIP opsteekt -
100°/o zuivere Virginia-tabak en NIETS
ANDERS/ Bedenk U tweemaal alvorens
U sigaretten koopt die niet gedekt zijn
door een garantie- Ga vandaag over op
No. 171
71e Jaargang
1933
Uitgave: Firma F. VAN DE VEL6E Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. TeJef. 10. Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
Plaatselijk Crisis-Comité
BINNENLAND
KAMEROVERZICHT
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS: Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agentschappen geves
tigd zijn ƒ2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk ƒ2.50. Voor België, Duitschland
en Frankrijk ƒ3.40. Voor de overige landen bij wekel. verz. 3.20. Afzonderlijke nrs. 5 cent
ADVERTENTIEPRIJSVan 15 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 et. p. regel. Kleine advertenties van 15 regels 50 ct. Iedere regel
meer 10 ct (max. 10 regels). Bij 3 maal plaatsing van 15 regels ƒ1alles bij vooruitbetaling.
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLJCITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
In 'den loop dezer week werden
aan het bureau van ons blad de
volgende giften ontvangen
Collecte op bruiloft
10 Juli 1933 8.—
Bijdrage leerl. Christ.
U.L.O.-school
Gedeelte
soneel
Politie-per-
2.50
3.30
Vorige opgave -4766.08
Totaal 4779.88
Het giro-nummer van het Plaatselijk
Crisis-Comité is 195800.
Inkomsten staatsbedrijf P. T. T.
Blijkens het overzicht der opbrengsten
van het staatsbedrijf der P.T.T, bedroeg de
opbrengst der posterijen over de maand Juni
2.990.966, hetgeen 41.669 meer is dan in
Juni 1932, doch nog 91.334 beneden de be
grooting blijft.
Over het eerste halfjaar 1933 bedraagt de
opbrengst der posterijen 17.865.748, het
geen f 880.193 minder is dan in 1932 en
870.352 beneden de begrooting blijft.
Wat de telegrafie betreft, bedraagt de op
brengst in Juni 399.785 of 33.336 meer
c!an in Juni 1932 en 66.925 meer dan de
fcegrooting. Over het eerste halfjaar 1933
bracht de telegrafie op 2.163.450 dit is
116.646 minder dan in 1932 en 55.290
meer dan begroot werd.
Voor de telefonie zijn de cijfersJuni 1933
opbrengst f 2.064.498, d.i. 133.075 meer dan
Juni 1932 en 60.998 boven de begrooting.
Het eerste halfjaar 1933 opbrengst een be
drag van 11.920.825, d.i. 202.416 meer dan
in 1932 en 130.325 boven de begrooting.
Postchèque- en girodienst-opbrengst Juni
1933 817.184 of 70.766 meer dan in Juni
1932 en 39.584 boven de begrooting. Op
brengst eerste half jaar 1933 f 3.233.992 of
240.142 meer dan in 1932 en 260.792 meer
dan de begrooting.
Het geheele Staatsbedrijf bracht op in
Juni 1933 6.272.433, hetgeen 278.846 meer
is dan in Juni 1932 en 76.173 boven de
begrooting uitkomt. Voor het eerste half
jaar 1933 zijn de cijfersopbrengst in totaal
35.184.015, hetgeen 554.281 minder is dan
in 1932 en f 423.945 lager is dan de be
grooting.
Het gebeurde aan boord van de „Evertsen".
Een Aneta-telegram uit Batavia meldt
De behandeling voor het Hoog Militair Ge
rechtshof van de dienstweigering aan boord
van Hr. Ms. „Evertsen" betrof beklaagden,
waarvan de meesten nauwelijks 20 jaar oud
waren en de oudsten 20 30 jaar.
Allen, zonder onderscheid, betuigden hun
spijt erover, dat zij dienst hadden geweigerd.
De kwartiermeester M. Keuken bekende
zün schuld tenvolle. Dat hij hooger beroep
aanteekende was ook niet gericht tegen de
hem opgelegde straf, doch om zijn gezins-
lasten.
De kwartiermeester T. de Vries had hooger
beroep aangeteekend wegens de bijkomende
straf. Hij verklaarde zijn optreden uit de on
tactische wijze waarop de salariskorting werd
bekend gemaakt, nl. vlak voor vier vrije da
gen.
De kwartiermeester A. van de Keuken ver
klaarde, dat hij veel omgang had gehad met
den aanstoker Piekart.
De korporaal-machinist A. B. van der Peet
gaf als reden voor zijn dienstweigering op,
dat hij zijn kameraden niet in den steek wil
de laten.
De korporaal-machinist P. J. Everard ver
klaarde dat hij in hooger beroep was gegaan
wijl hij na zijn ontslag uit den dienst geen
tehuis meer zou hebben. Beklaagde bekende
volmondig fout te zijn geweest.
De korporaal-machinist A. J. P. Nooyens
heeft dienst geweigerd wijl „de atmosfeer aan
boord verpest was".
De torpedomaker O. F. Lievers verklaarde
niet accoord te kunnen gaan met den door
den zeekrijgsraad opgelegde straf. Hij ver
klaarde dat toen de commandant hem het
bevel gaf aan het werk te gaan, hij hoorde
fluisteren „Wie het doet krijgt een mes tus-
schen de ribben", weshalve hij antwoordde
„Commandant, als ik het doe, ben ik er ge
weest". De salariskorting was voor beklaagde
geen aanleiding tot zijn optreden.
De matroos N. Lemaire teekende hooger
beroep aan omdat hij zijn straf onrechtvaar
dig achtte in vergelijking met die, welke aan
zijn collega's werden opgelegd. Hij verklaarde
dat hij met de groote hoop meeliep.
De matrozen J. E. Nordmann en C. de Wolf
verklaarden onder massa-hypnose te hebben
gehandeld.
De korporaal Van Dijk zou tegen laatstge
noemden hebben gezegd „Je moet gaan loo-
pen naar het secretariaat, dat staat beter",
hetgeen betrekking had op het voornemen
van beklaagde om per motorfiets te gaan,
hetgeen in dezen tijd als een weeldeartikel
zou zijn opgevat. Beklaagde bevestigde dat
hij een jaar lang zonder gage zou willen
doordienen indien hij daardoor alles onge
daan kon maken.
De matrozen P. van Leeuwen, F. W. J. C,
Thomassen, J. H. de Wit, H. Lamens, H. Bos,
J. H. Kersten, W. Bouman verklaarden nog
niet te weten waarom zij dienst hadden ge
weigerd dan wel dat zij hadden nagedaan wat
anderen deden.
De matroos W. Bleijswijk staakte als pro
test tegen de salariskorting, hetgeen ook het
geval was met den matroos J. H. Kaptein,
die zeide zijn straf volkomen verdiend te
achten.
De matroos L. J. Roel vink verklaarde ge
handeld te hebben onder den indruk van de
toespraken van Piekart en Severijnse, die,
hoewel op de „Java" thuisbehoorende, de
„Evertsen" herhaaldelijk een bezoek brach
ten.
De matroos H. Goode handelde uit solida
riteit. Hij verklaarde dat Grootenboer met
hem sprak over de mogelijkheid van dienst te
weigeren, wa&rbij Grootenboer iets zou hebben
gezegd als „die niet meedoet knuppelen wij".
De matroos L. P. Rense verklaarde even
eens dienst te hebben geweigerd uit solida
riteit. Beklaagde kon er met zijn gage wel
komen.
De matroos-telegrafist J. Hamstra achtte
zich in vergelijking met zijn collega's, te
zwaar gestraft. Piekart had hem en zijn
maats aangespoord het werk neer te leggen,
waarbij beklaagde zou zijn bedreigd met
maatregelen indien hij niet mee zou doen.
De seinersmaat K. M. Tinga, verklaarde
zijn dienstweigering uit een samenloop van
omstandigheden.
De stoker-olieman A. Rietveld zeide dat hij
niet gestaakt had om de salariskorting. Hij
had thans bijzonder veel spijt van het ge
beurde wijl zijn vader een oud-ambtenaar is,
die hem steeds het goede voor oogen heeft
gehouden.
Ook de stoker-olieman P. van Gelderen
heeft berouw wegens de schande die hij hier
mede zijn ouders heeft aangedaan.
De stokers-olieman E. W. H. Peters en A.
F. Czech beriepen zich op financieele moei
lijkheden.
De stoker-olieman M. van Haarlem en H.
G. Vermeer verklaarden dat zij hun kame
raden niet in den steek hadden willen laten.
De stoker M. Maassen protesteerde tegen
de korting.
De stoker J. J. Dekker, de marinier W.
Keus en de tamboer H. H. Vergouw handel
den uit kameraadschap.
Een motie tegen een wethouder.
Door 7 van de 13 raadsleden te Zandvoort,
dus de meerderheid van den raad, is een mo
tie ingediend tegen het beleid van den wet
houder Molenaar.
Volgens de onderteekenaars van de motie
blij kt het telkens weer, dat wethouder Mole
naar niet in staat is, de belangen der ge
meente op de juiste wijze te behartigen. Men
verwijt hem, dat hij met opzet <1 j belangen
van de gemeente schaadt. Aan het slot van
de motie wordt gevraagd, dat wethouder
Molenaar zijn zetel ter beschikking van de
raadsleden zal stellen.
Doet hij dat niet, dan wordt den raad
voorgesteld alle maatregelen te nemen, welke
noodig zijn.
Ned. R. Kath. Bond van Bouwpatroons.
In de vergadering van den Ned. R.-K. Bond
van Bouwpatroons kwam aan de orde een
voorstel van de afdeeling Den Haag om bij
de regeering stappen te doen, zoo mogelijk in
samenwerking met andere bonden, om te ko
men tot samenvoeging van de sociale wetten,
nl. de Ongevallenwet, de Ziektewet, de Inva-
lidiiteits- en de Ouderdomswet, om zoo te ko
men tot een meer economische uitvoering van
de sociale wetten en de kosten van uitvoering
dezer wetten tot het minimum te reduceeren.
Het '>estuur, dat het principe van dit voor
stel wel ondersteunde, achtte dit een aange
legenheid, van zoo algemeenen aard, dat
CHIEF WHIP
JPe beste Sigaret voor Uw gezondheid!
daarover niet een vakbond, maar een of meer
vakcentrales moeten ageeren. Het stelde
daarom voor, deze kwestie aanhangig te ma
ken bij den RK. Middenstandsbond. Con
form dit advies werd besloten.
Op verzoek van de afdeeling Utrecht ver
klaarde het bestuur zich bereid den R.-K.
Middenstandsbond te verzoeken het daarheen
te leiden, dat de regeeri:.;.* door wettelijke
voorzieningen de concurrentievoorwaarden
tusschen degenen, die de bouwnijverheid be
roepsmatig als werkgever uitoefenen en de
genen, die bouwwerkzaamheden uitvoeren,
zonder geacht te kunnen worden reëele bouw
patroons te zijn, mede in het sociale belang
van laatstgenoemden, meer gelijk maakt door
de kosten van de werkzaamheden van laatst
genoemden eveneens te belasten met de kos
ten voor sociale voorzieningen, welke drukken
op de werkzaamheden van eerstgenoemden.
Passen en visa.
De tijden van voor den oorlog, toen men
naar de meeste landen kon reizen zonder
persoonlijke paperassen noodig te hebben,
zijn nog lang niet teruggekeerd. Ten behoeve
van toeristen, die dezen zomer een kijkje
buiten de grenzen gaan nemen, zond de
A.N.W.B.-Toeristenbond voor Nederland ons
de volgende lijst, van gegevens voor alle
Europeesche landen (bijgewerkt tot 22 Juli
1933).
Paspoorten moeten worden aangevraagd bij
het gemeentebestuur der woonplaats. De
kosten voor het Rijk bedragen ca. ƒ5.
Bij de aanvrage, welke persoonlijk moet
geschieden, dient men 2 onopgeplakte foto's
over te leggen. Een pas is 2 jaar geldig en
kan binnen 6 maanden na afloop verlengd
worden voor 2 jaar.
Een familiepaspoort geldt voor man, vrouw
en kinderen, die niet ouder dan 15 jaar zijn.
Voor Duitschland bestaan speciale „Kinder-
ausweise" (Nadere inlichtingen b.d. A.N.W.
B. of het gemeentebestuur).
Bewijzen van Nederlandschap zijn 5 jaren
geldig in België en Luxemburg. Bij de aan
vrage (b. h. gemeentebestuur) 1 foto over
leggen. In deze landen is een paspoort dus
niet noodzakelijk.
Geen visum is noodig (voor hen, die de
Nederlandsche nationaliteit bezitten) in de
navolgende landen
Monaco
Noorwegen
Oostenrijk
Portugal
Saargebied
San Marino
België
Denemarken
Duitschland
Engeland, Schotland
en Nd. Ierland
Estland
Finland
Frankrijk
Ierland (Vrijstaat)
Italië
Liechtenstein
Luxemburg.
De kosten der visa loopen in de overige
landen sterk uiteen.
Tsjecho- Slowakije
Vaticaanstad
Zweden
Zwitserland
Het Straperlospel.
Naar „de Tel." verneemt, heeft de burge
meester van Schiebroek toestemming ver
leend aan het Haagsche concern, dat het
Straperlospel in ons land introduceerde, om
met ingang van 1 Augustus, of zoo mogelijk
nog eerder, de groote zaal van café-restau
rant „Arcadia" te Schiebroek tot speelzaal
in te richten.
Bij het gemeentebestuur van Rotterdam
zijn reeds vier aanvragen om het Straperlo
spel te mogen exploiteeren ingediend.
Een van deze aanvragen is inmiddels af
gewezen ook te Hoek van Holland is de
vergunning geweigerd. Met groote waar
schijnlijkheid kan worden aangenomen, dat
ook de andere drie aanvragen zullen worden
afgewezen, zoodat Schiebroek de eenige
plaats zal zijn in de onmiddellijke nabijheid
van Rotterdam, waar men straperlo mag
beoefenen. Ook te Hilligerberg is de vergun
ning geweigerd.
Vereeniging- van Ned. gemeenten.
In de vacatures in het dagelijksch bestuur
van de Ver. van Ned. gemeenten, ontstaan
door het uittreden van de heeren mr. dr. W.
G. A. van Sonsbeeck en C. F. Klaar, resp.
burgemeester van Breda en secretaris van
Enschedé, zijn door het bestuur benoemd de
heeren C. A. van Woelderen en A. Verdijk,
resp. burgemeester der gemeente Vlissingen
en Eindhoven.
TWEEDE KAMER.
Vergadering van Vrijdag.
Onderwijsbezuïniging.
Men is het aandoenlijk eens over den
eisch, dat op het zeer dure lager onderwijs
bezuinigd moet worden. De oorsprong der
duurte ligt in een te groote gulheid van den
Staat om alle particuliere liefhebberijen voor
de stichting van een eigen school onmid
dellijk volledig te financieren. Nergens ter
wereld kost het onderwijs zooveel als hier,
want nergens betaalt de Staat zoo grif alles
als hier. Daaraan zal moeilijk een einde ko
men, zoolang het geheele stelsel niet gron
dig wordt herzien. Er zal door degenen die
dergelijke liefhebberijen hebben, veel meer
geofferd moeten worden. Maar daartegen
verzetten de heeren zich.
De nieuwe minister van onderwijs heeft
met zijn wetje in de eerste plaats bedoeld
voor zich de gelegenheid te openen om
grondige herziening voor te bereiden. Tot
1935 geen uitbreiding is het doel en men mag
eischen, dat daaraan gevolg wordt gegeven.
Er zijn heusch wel belangrijker beslissingen
genomen dan deze. Maar en dat is
hoofdzaak men begrijpt in de kringen der
enderwijs-maniakken heel goed, dat alleen
herziening van het stelsel bezuiniging kan
geven. En dat stelsel is juist zoo fraai voor
hen, omdat het hun eigen portemonnaie
niet aantast.
Vermeerdering van het aantal kinderen,
noodig voor een schooltje, beteekent tegen
houden van het sectarisch draven, beteekent
een eerste stap in de richting van beper
king.
Volgens den Minister van Onderwijs was
bij een ontwerp als dit in de eerste plaats
vertrouwen noodig tusschen Kamer en Re
geering, maar ook tusschen de voorstanders
van openbaar en bijzonder onderwijs. Als dit
ontbreekt is het onmogelijk in deze materie
regelingen te treffen. Zelfs een beroep op de
Grondwet moet niet worden aangevoerd,
want het is de vraag of een wettelijke rege
ling in strijd is met den geest van de Grond
wet en dat is deze wet niet. Het betoog van
de heeren De Geer en Tilanus ter schrifte
lijke verdediging van hun amendement is
juist. Daarmede is aan de Grondwet vol
daan, maar feitelijke beteekenis heeft hev
niet. Inderdaad moet de facultatiefstelling
bjijven, al weet ieder dat er vaste grenzen
zijn. De Minister nam dat amendement
over.
Wat de getallen voor schoolstichting be
treft, ook hier bestaat een grens, al is elk 5
grens willekeurig. De vrijheid is weg voor
het aantal dat kleiner is dan het vereischte
dus principieel verandert er niets als het
getal hooger wordt.
Al die ijver en toewijding om nieuwe scho
len te stichten was zeer lofwaardig, meende
mr. Marchant, maar kon men nu niet eens
even wachten. Rust eens wat uit, ijverige
menschen, riep hij onder hilariteit der Ka.-
mer uit. Een minister die kwaad wil tegen
over het bijzonder onderwijs, heeft dagelijks
gelegenheid dit te uiten, maar de Regeering
wil die positie, dien schijn vermijden en zij
wil dat de Kamer zelf zal inzien dat het
met anders kan. Over de geheele linie heeft
de Regeering meer bevoegdheid om te rem
men, maar zij stelt er prijs op met de Ka
mer samen te werken.
De vijf kilometer wilde de Minister hou
den. Veel beteekent het niet in de praktijk.
De schoolmeubelen vallen niet onder de
exploitatiekosten, maar onder stichtingskos-
fen. Het amendementZijlstra om uitdruk
kelijk de meubelen uit te schakelen is dus
eigenlijk overbodig.
Voor distributie van leerlingen is geen
wetswijziging noodig. Op tal van plaat-m
zijn een openbare school en een bijzondere
onder één dak. Twee bijzondere scholen
onder één dak is nog nooit mogelijk geble
ken, merkte de Minister op en de Kamer
grinnikte. Op verschillende detailvragen
antwoordde de Minister bevredigend en het
verloop der behandeling was dan ook vriend
schappelijk. De vijf kilometer bleven in de
wet, de schoolmeubelen gingen er uit en
geen enkele principieele verandering werd
aangebracht. Over één puntje van betrek
kelijk gering belang werd gestemd, maar de
meerderheid stond aan de zijde van den
Minister, die zijn oude agressieve houding
als Kamerlid geheel heeft laten varen en nu
de soepelheid in eigen persoor is geworden.
Zijn ontwerp werd aangenomen met 72
teg^n 3 stemmen. De communisten waren
natuurlijk onverzoenlijk.
Eenige kleinere ontwerpen, die 's morgens
pas in de afdeelingen waren onderzocht, wer-
cen nu al afgedaan, waaronder zelfs dat tot
stichting van een nieuw departement van
sociale zaken.
Tot slot de uitbreiding der Landbouw-
crisiswet, waarover meer dan een dozijn
agrariërs moest spreken. Feitelijk herstelt
deze wet de oude, die indertijd zeer is inge
perkt. Ongeveer dictatoriale macht wordt
aan den Minister gegeven, maar ook hier
geldt het een kwestie van vert: ouwen en de
heer Verschuur heeft zich dit stellig wei
waardig getoond. He tis alleen vervelend, dat
van de zijde der agrariërs ütijd maar op
meer steun wordt aangedrongen, terwijl et
telijke millioenen al zijn verdwenen. Het
wordt daarom meer dan tijd dat de geheele
situatie in deze bedrijven eens verandert en
men zich aanpast bij de gewijzigde omstan
digheden. De Regeering wil het daar heen
sturen.
Na dit werk is de Kamer tot 5 September
naar huis.
Dan is ae Omzetbelasting aan de beurt.