1000
500
300
150
100
25
DINSDAG
27 JUNI
EERSTE BLAD
95 ct.
No. 149
71e Jaargang
1933
Uitgave: Firma F. IIAU DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen.Telet. 10. Postrekening 66281
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
Cuchtoerbinding
Vlissingen-Knocke-Zoate
geopend
STADS- EN PROVINCIENIEUWS
BELANGRIJKE
PRIJSVERMINDERING
S. WIENER Co
Otieuwe
Kwartaal- Mtomé's
GRATIS
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingenende gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden.
Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove
rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct
ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct Iedere regel
meer 10 ct (max. lOregels). Bij 3-maal plaatsing van 1—5regels fl.—.alles tegen vooruitbetaling.
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand. voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
z Dit nummer bestaat uit twee bladen
Een fraaie tocht naar een mooi land.
„De volkeren moeten elkaar leeren begrij
pen, en de K.L.M. heeft een nieuwe schakel
tusschen het Nederlandsche en Belgische
volg gelegd", zoo sprak de heer Desmet, bur
gemeester van de vriendelijke Belgische bad
plaats KnockeZoute tijdens de feestelijke
lunch, ter gelegenheid van de uitbreiding van
de K. L. M. lijn Amsterdam—Rotterdam-
HaamstedeVlissingen naar KnockeZoute.
Het deed ons, Hollandsche journalisten goed,
van het hoofd van deze vitale, moderne Bel
gische badplaats, die sedert den oorlog met
rassche schreden vooruit is gegaan, deze
waardeerende woorden over de K.L.M.
waarin we terecht zien een nationaal bezit
om trotsch op te zijn te hooren.
De ontwikkeling der binnenlandsche
luchtvaart.
De K.L.M. exploiteert niet slechts de lang
ste luchtlijn ter wereld, doch ook.de
kortste. Bij haar verovering van het wereld-
luchtruim heeft zij niet vergeten ook over
ons mooie vaderland haar blauwe vogels uit
te zenden van plaats tot plaats en sedert
1925 is het vliegen binnen onze grenzen po
pulair geworden.
By de plannen voor de ontwikkeling van
het luchtverkeer op Zeeland heeft de K.L.M.
zich steeds als einddoel de verbinding met de
Belgische kust voor oogen gesteld. De om
standigheden werkten er toe mee de reeds
geruimen tijd bestaande plannen te verwe
zenlijken.
Mede door de voortvarendheid van het
luchtvaartcofnité Schouwen-Duiveland werd
in den zomer 1932 een proefdienst Rotter
dam—Haamstede in het leven geroepen. De
zaak marcheerde uitstekend en al vlug be
sloot de K.L.M. de lijn door te trekken tot
.Vlissingen. Gaandeweg was 'n binnenlandsch
luchtnet van beteekenis tot stand gekomen.
Ook de exploitatie van de uitbreiding naar
Vlissingen liet niets te wenschen over en dus
was er voor de K.L.M. geen enkel bezwaar
om nog een stapje verder te gaan, de moto
ren nog tien minuten langer te laten ronken,
om aan België's kust het jeugdige Knocke
Zoute aan ons luchtnet te verbinden.
Onderlinge aansluitingen met de verschil
lende K.T -verHndingen doen de verkeers-
mogelij' t nog aanmerkelijk toenemen.
Geen concurrentie voor de
Hollandsche badplaatsen.
Oppervlakkig beschouwd zou men spoedig
geneigd zijn om te zeggen„dat is nu alle
maal heel mooi, maar onttrekt de KX.M. op
die wijze eigenlijk geen bezoekers aan onze
Hollandsche badplaatsen
Doch wy kunnen gerust zyn, het is reeds
komen vast te staan, dat talrijke bezoekers
van Belgische badplaatsen de nieuwe snel-
verbinding voor uitstapjes naar Nederland
zullen benutten. De K.L.M. zal niet slechts
excursies vanuit Knocke e.o. naar Walcheren
organiseeren, doch heeft ook met een reis
bureau een regeling getroffen voor tochten
naar Rotterdam, Den Haag, Scheveningen,
Amsterdam e.o.
Ter gelegenheid van den marktdag te Mid
delburg wordt Donderdags een extra dienst
tusschen Knocke-Zoute en Walcheren inge
legd. In verband met deze uitbreiding heeft
de K.L.M., die goed voor haar reizigers pleegt
te zorgen, op het vliegveld Vlissingen een
eenvoudig doch gezellig en uiterst smaakvol
restaurant gebouwd.
Een voorproefje.
Om een voorproefje te krijgen van het ge
not, dat deze nieuwe „internationale" lijn den
luchtreiziger biedt en om tevens eens een
kijkje in Knocke-Zoute te nemen, hadden ae
K.L.M. en het gemeentebestuur van Knocke
ons onlangs uitgenoodigd, een uitnoodiging
waarvan we gaarne gebruik maakten en die
ons niet berouwde.
Een twee motorige Fokker, met piloot Vau
Veenendaal in de cockpit en den heer H. v. d.
Paauw, chef van de afdeeling handel en ver
voer der K.L.M. als mentor in de cabine,
droeg ons over het breede Hollandsche land
naar Waalhaven, waar de Rotterdamsche
collega's al stonden te wachten. Verder ging
het over de Zuid-Hollandsche eilanden naar
het fraaie Haamstede. Het werd een boemel-
tocht, ma&i\... een prettige.
Op het Vlissingsche vliegveld toonde bur
gemeester C. A. van Woelderen ons met ge
rechtvaardigden trots de aanwinst van zijn
gemeente het nieuwe restaurant op het
vliegveld. Met een goeden dronk en harte
lijke Vlaamsche woorden werden we op het
mooie vliegveld van Knocke ontvangen, om
daarna per autobus een „badstad" zooals
de Vlaming zegt te bezoeken, die klinkt
als een klok. Een opvallend frissche bouw
stijl, uitstekende wegen, uitgestrekte boule
vards, een mooi strand zonder al te veel be
perkende bepalingen, die den badgast zou
den verplichten eerst de politieverordeningen
met zorg te bestudeeren en, last not least,
een bijzonder mooi, modern gebouwd casino,
waar de bezoeker zich 's avonds kan verma
ken met muziek, dans en.spel.
De thee gebruikten we in het clubgebouw
van de Royal Knocke Golfclub en tijdens den
lunch openden zich de sluizen der welspre
kendheid.
De burgervaderen van Knocke, Vlissingen
en Haamstede wijdden beurtelings een dronk
aan het welzijn der verschillende gemeenten,
op de goede verstandhouding en op den bloei
der K.L.M., die door haar durf en initiatief
deze verbinding, zoo bij uitstek geschikt voor
vacantie-trips, tot stand had gebracht.
Te ruim zes uur nemen we afscheid van
onze vriendelijke Belgische gastheeren op
het vliegveld, waar juist een paar sportvlie
gers in hun kleine toestelletjes teruggeflad-
derd komen. De sportvliegerij wordt in
Knocke ijverig beoefend en door het toeken
nen van premies bij het behalen van het
brevet door het gemeentebestuur van Knocke
aangemoedigd. Nog onlangs bemachtigde een
dochter van minister Lippens hier haar bre
vet.
Weldra hebben we het Belgische land weer
achter den rug en onder ons blinkeren de
Zeeuwsche stroomen, voort gaat het, naar
Amsterdam.
De dienstregeling gaat 1 Jnli in.
Tot besluit nog eenige zakelijke mededee-
lingen over de dienstregeling. Met ingang
van 1 Juli a.s. wordt een dubbeldaagsche
dienst in beide richtingen uitgevoerd. Des
Zaterdags wordt ten behoeve van week-end
reizigers de ochtenddienst uit Nederland ver
vangen door een dienst, welke na het mid
daguur uit Holland vertrekt. Het vertrekuur
van den ochtenddienst uit Knocke-Zoute is
zoodanig gekozen, dat de reizigers reeds
vroegtijdig (8.40 te Rotterdam en 9.20 te Am
sterdam) aankomen, hetgeen vooral voor
week-end reizigers van belang is. Overigens
zijn de uren van vertrek en aankomst ten
aanzien van het gebruik der maaltijden zoo
gunstig mogelijk gekozen, terwijl zooveel mo
gelijk aansluitingen met Twente en Gronin
gen tot stand zijn gebracht.
De geheele tocht Amsterdam-Zoute duurt
75 minuten, terwijl de passagiersprijzen zoo
laag mogelijk zijn gesteld. Het valt dan ook
niet te betwijfelen of de opening van deze
verbinding zal een nieuw succes worden voor
de K.L.M.
ScheldebekerZwemwedstrijd.
Dat deze wedstrijd, zooals wij het vorig
jaar schreven zich een raste plaats in de rij
zijner broeders veroverd heeft, blijkt wel uit
het aantal inschrijvingen voor den komenden
kamp op Zaterdag 8 Juli a.s. Al is van de
25 deelnemers (9 dames en 16 heeren) de
helft afkomstig uit onze Scheldestad, de an
dere helft vertoont in de plaatsen van her
komst een aardige variatie, waaruit we con-
cludeeren mogen, dat do Scheldebeker-zwem-
wedstrijd allengs in den lande de gewenschte
bekendheid verkrijgt. Waar we voorts onder
de zwemmers en zwemsters verschillende
abonnementen aantreffen, die hun abonne
ment bestendigen, is daamiede tevens het
bewijs geleverd, dat deze wedstrijd hun op
alle gebied alles biedt, wat zy verlangen.
Inschreven werd doorF. J. A. Kuyper
(De Dolfijn, Amsterdam) J. Stenders Jr.
(De Dolfyn, Amsterdam) O. Baarda (H. Z.
C., Hengelo (O.) mej. M. Olsen (RD.Z.,
Rotterdam) N. Kroese (A.Z. 1870, Amster
dam) mej. A. Bysterveld (V.R.B„ Vlissin
gen) mej. N. Castel (V.R.B., Vlissingen)
mej. B. Muller (V.R.B., Vlissingen) mej. C.
van der Schaaf (V.RJ3., Vlissingen) mej.
E. Klaassen (V.RB., Vlissingen) D. Luit-
wieler (V.R.B., Vlissingen) I. van Bel (V.R.
B., Vlissingen) J. de Pauw (Scheldestroom,
Breskens) C. Erasmus (Scheldestroom, Bres-
kens) mej. A. P. Wielemaker (VRJ3., Vlis
singen) L. A. van Reijen (De Baronie,
Breda) P. Bouwense (Luctor et Emergo,
Middelburg) J. van Loo (Luctor et Emergo,
Middelburg) mej. W. Meerman (V.Z.C.,
Vlissingen) D. Purmer (V.Z.C., Amsterdam)
A. Mommaas (V.Z.C., Vlissingen) J. Offers
(V.Z.C., Vlissingen) A. Verburg (V.Z.C.,
Vlissingen) M. Mattele (V.Z.C., Axel) mej.
T. Muller (O.D.Z., Rotterdam).
Wordt door deze inschrijvingen de wed
strijd zuiver nationaal, de mogelijkheid be
staat nog, dat zij een internationaal cachet
zal dragen. Het wedstrijd-comité is nl. op het
oogenblik nog in correspondentie met drie
Engelsche zwemmers, waarvan twee kam
pioen zijn op den langen afstand. Een de
finitieve beslissing is door deze sportsmen
nog niet genomen, hetgeen verband houdt
met training en slecht weer. Uit Frankrijk
werd nog geen bericht ontvangen, wat ook
wel uit vorenstaande factoren zal voortsprui
ten. De temperatuur van het water is al bij
zonder laag ook. Daar op 9 Juli a.s. de groote
Belgische wedstrijd Damme—Brugge gehou
den wordt, deed slechts één Belgische zwem
mer toezegging voor de Schelde-cup en dan
nog onder ristrictie, dat het weer dient en hij
behoorlijk kan trainen, dus voldoende fit is
Wat het vlak na elkaar vallen der data be
treft, hierin zal het comité ongetwijfeld wel
aanleiding vinden om zich de volgende maal
nog vroeger in verbinding te stellen met bui-
tenlandsche organisaties, opdat, voor zoover
zulks mogelijk is, de groote wedstrijddagen
in onderling overleg bepaald kunnen worden.
Laten we intusschen h^nen, dat de zomer
zich spoedig voor volle honderd procent laat
gelden. Het kan dit jaarlijksch sport-evene-
ment en onze stad slechts ten goede komen
Plaatselijk Crisis-Comité.
Door den penningmeester van het Plaatse
lijk Crisis-comité Vlissingen van het N.C.C.
werd ontvangen van het personeel van den
stoombootdienst op de Westerschelde 8.56.
Gemeentelijke Arbeidsbeurs.
Bij den gemeentelijken dienst der arbeids
bemiddeling alhier staan als werkzoekenden
ingeschreven2 drukkers, 1 behanger, 1
mastieker, i betonwerker, 1 uitvoerder, 24
grondwerkers, 3 loodgieters, 2 mandenmakers,
10 metselaars, 16 opperlieden, 6 schilders, 1
stucadoor, 1 tegelvormer, 21 timmerlieden, 2
ververs, 2 vlechters, 1 wagenmaker, 4 water-
bouwk.-opz., 1 teekenaar b/m werktuigk.- en
bouwk., 1 machinaal houtbewerker, 2 meu
belmakers, 5 politoerders, 2 stoffeerders, 1
wasscher, 3 schoenmakers, 632 metaalbewer
kers, 2 bierbottelaars, 6 brood,banketbakkers,
1 kok. 1 aide, 2 slagers, 1 tuinman, 7 maga
zijnbedienden, 1 slooper, 2 winkelbedienden,
1 besteller, 6 chauffeurs, 6 kellners, 2 loop
jongens, 5 sleepers, 40 transportarbeiders, 32
kantoorbedienden (w.o. 2 vrouwel.), 2 teeke
naars, 1 musicus, l ass.-tan darts, 2 werk
sters, 8 portiers, loopers, enz., 38 varensgezel
len (w.o. stuurlui, machinisten, matrozen,
stokers enz.) en 100 losse arbeiders.
Totaal 1013 ingeschrevenen, waarvan 111
in de werkverschaffing. Vorige week 1034
personen. Alzoo een vermindering van 21
werkzoekenden.
Het nieuws van den dag in beeld.
Foto's in onze Tijdinghal.
Èen viertal opnamen van de T.T.-motor-
races, die Zaterdag te Assen gehouden wer
den. De feesten te Wageningen ter gele
genheid van het elfde lustrum van het stu
dentencorps. Sfcruisvogelrennen te Voorst.
De uitreiking der Bakhuis-Rooseboom-
medaille aan prof. Bridgman in de Kon.
Academie van Wetenschappen te Amster
dam. De brand bij Wilton te Schiedam.
De hondententoonstellingen te Zandvoort en
Rotterdam. Huldiging van den bekenden
conferencier Henry Marchant as. Coopman)
bij zyn promotie tot meester in de rechten.
De Italiaansche vliegtuigen laten op zich.
wachten. Schuiten met enorme hoeveelheden
benzine te Schellingwoude wachten onder
marinebewaking de komst der gasten af oin
de vliegtuigen te tanken.
De K.L2VL
In het jaarverslag over 1932 van de K.L.M.
wordt over het binnenlandsch luchtverkeer
o.a. het volgende medegedeeld.
Dit jaar trok de KX.M. haar verbinding
op Haamstede door tot Vlissingen. In dit ver
band werd een garantiefonds gevormd door
de plaatselijk belanghebbenden. Het bleek
echter, dat de exploitatie-uitkomsten de ver
wachtingen overtroffen, zoodat de dienst nh
18 September nog werd voortgezet tot 29 Oc
tober. Van 2 Mei tot 5 September werd de
WOLLEN MQUSSELINES
allen
per Meter
ZIE ETALAGES
MIDDELBURG
dienst op Maandag, Donderdag en Zaterdag
geëxploiteerd (tweemaal daags) van 5 tot 26
September op Maandag en Zaterdag (twee
maal daags) en nadien alleen op Zaterdag
(eenmaal daags). De verbinding tusschen het
vliegveld Haamstede en Zierikzee werd door
een autobus onderhouden op Walcheren was
de toestand eenvoudiger, daar hier gebruik
kon worden gemaakt van het reeds bestaand
verkeersmiddel, nl. de electrische tram Vlis
singenMiddelburg. Op verzoek der K.L.M.
werd een halte aan den ingang van het vlieg
veld ingela.'scht. Terwijl het goederenvervoer
nog onbelangrijk bleef, was het reigigersver-
keer zeer goed, ook op het traject Vlissingen-
Haamsteöe. Vooral voor Schouwen en Duive-
land is deze dienst van groot belang, daar het
eiland daardoor uit zyn isolement wordt ver
lost, waardoor vele nieuwe economische mo
gelijkheden geopend worden. In totaal wer
den 1390 reizigers vervoerd. De voortzetting
gedurende de maand October voldeed niet
aan de verwachtingen, hetgeen voornamelijk
moet. worden toegeschreven aan het feit, dat
de dienst toen alleen op Zaterdagmiddag
werd uitgevoerd. De dienst zal van 1 Juli
1933 af worden doorgetrokken naar de zeer
in trek zijnde badplaats Knocke-Zoute.
MIDDELBURG.
De rïjksleerschooL.
Gisterenavond vergaderde ten tweeden
male de Vereeniging tot instandhouding van
een voorbereidende klasse van de rijksleer
school te Middelburg, welke vereeniging is
opgericht nadat van rijkswege de klasse te
gen 1 September a.s. was opgeheven. Uit de
mededeelingen bleek, dat het aantal leden
sedert de oprichting is gestegen van 63 tot
ongeveer 140 en dat 35 leerlingen voor de
klasse zijn aangegeven.
Statuten, huishoudelijk reglement en ar
beidscontract voor de leerkracht stelde de
vergadering volgens het aangeboden concept
vast en besloot een oproep voor een leer
kracht te doen, die dan het bestuur zal be
noemen.
Een propaganda-commïssie voor vereeni
ging en klasse werd benoemd.
Directeur Robaver.
Naar wij vernemen is aan den heer mr. J.
G. Veltman Fruin, directeur van het kantoor
Middelburg der Rotterdamsche Bankvereeni-
ging, met ingang van 1 Januari 2934 eervol
ont-slag als zoodanig verleend.
OOST- EN WEST-SOUBURG.
Gemeenteraad.
Vergadering van den gemeenteraad op
Woensdag 28 Juni 1933, des nam. 2 uur.
Punten van behandeling:
1. Notulen.
2. Ingekomen stukken en mededeelingen.
3. Vaststelling pensioensgrondslag gemeen
teontvanger.
4. Verzoek PZEM om ontheffing art. 44
sub b motor- en rywielreglement.
5. Aankoop grond Dykstraat.
6. Idem grond Vlissingsche straat.
7. Electrificatie straatverlichting.
8. Wijziging begrooting 1932 en 1193.
9. Aanvaarding schenking.
10. Bezwaarschriften belastingen.
Toelichting:
Nu het noodzakelijk begint te worden, dat
de Dykstraat wordt doorgetrokken tot den
Eennweg, is het noodig de beschikking te
verkrijgen over grond, thans in eigendom
toebehoorende aan den heer N. C. But,
Bermweg, alhier.
Hoewel het uitbreidingsplan zich uitstrekt
op het perceel van den heer But-, wenschen
wy eerst nog uw aandacht te vestigen op
het volgende
ontvangen de in deze
maand nog verschijnende
nummers
Toen met het bouwen in de Dijkstra at een
aanvang werd gemaakt, werd het uitbrei
dingsplan op verzoek van een belanghebbende
gewijzigd, door de in teekening gebrachte
straat te verleggen. Dit heeft echter tot ge
volg gehad, dat thans van het bovenbedoelde
perceel van den heer But veel meer grond
noodig is voor aanleg van de Dijkstraat, dan
by het ongewijzigd laten van het uitbrei
dingsplan het geval zou zijn geweest.
Als gevolg hiervan kunnen op het perceel
van den heer But minder woningen gebouwd
worden dan het geval zou zijn geweest bij
het ongewijzigd laten van het uitbreidings
plan.
Op dit meerdere verlies aan bouwgrond
hteft de eigenaar bij aankoop van het per
ceel niet kunnen rekenen.
De heer But is evenwel bereid gevonden
den door de gemeente benoodigden grond af
te staan tegen ƒ2.50 per M2.
Indien tot aankoop wordt overgegaan, wat
voor aanleg van de straat noodzakelijk is,
bedraagt dit ongeveer 240 M2., terwijl ge
noemd persoon dan nog in eigendom over
houdt eenige hoeken grond, waarop geen
woningen meer gebouwd kunnen worden.
Daar het aanbod ons billijk voorkomt,
stellen wij U voor te besluiten tot aankoop
van ongeveer 240 M2. grond tegen de som
van 2.o0 per M2., zijnde een gedeelte van
het pereel kadastraal bekend in sectie E no.
1539, komende de kosten van overdracht
voor rekening der gemeente.
Zooals U bekend zal zijn, wordt in de
Vlissingsche straat een tegeltrottoir aange
legd vanaf de Burchtstraat tot bij het café
„De Zwaan".
In verband met het verkeer naar de
Burchtstraat was het noodzakelijk den hoek
ViissingschestraatBurchtstraat af te ron
den en moest grond in beslag genomen wor
den in eigendom toebehoorende aan den
heer L. Ovaa.
Deze is bereid gevonden al zijn ter plaatse
liggenden grond voor zijn winkelhuis om niet
af te staan aan de gemeente.
Wij stellen U voor te besluiten tot aankoop
van ongeveer 50 M2. grond om niet, zijnde
een gedeelte van het perceel kadastraal be
kend in sectie B no. 1688, komende de kosten
van overdracht voor rekening der gemeente.
Punt 7. In verhand met het aanhouden
van dit punt in de vorige vergadering werd
U het te sluiten contract met de PZEM, toe
gezonden en wordt dit punt wederom aan de
orde gesteld.
Punt 9. Voorgesteld wordt de schenking
van een muziektent, staande op het Oranje
plein, in dank te aanvaarden.
BRESKENS
Onder een auto geraakt.
Bij het oversteken van den rijweg alhier
geraakte het 10-jarig dochtert je van den heer
F. onder een passeerenden auto. Geneeskun
dige hulp was spoedig ter plaatse. De toe
stand van de kleine is bevredigend.
KORTGENE.
Een kaakslag voor den nieuwbenoemden
burgemeester.
Zooals gemeld, is dezer dagen benoemd tot
burgemeester van Kortgene, de heer B. J.
van O ever en, gemeente-secretaris van Brui-
nisse.
Inmiddels vergaderde gisterenavond de ge
meenteraad van Kortgene. o.a. om een secre
taris te benoemen. (De overleden burgemees
ter was nl. ook secretaris). Burg. en Wetü.
hadden een aanbeveling opgemaakt, waarop
de nieuw benoemde Burgemeester niet voor
kwam.
Een dér raadsleden noemde dit een kaak
slag voor' den nieuw benoemden burgemees
ter. Burg. en Weth. meenden echter, dat het
beter was, dat er een burgemeester èn een
secretaris was.
Hierna werd met 4 van de 5 stemmen be
noemd de heer A. Schuit te Coiilnsplaat. tij
delijk gemeente-secretaris. Dezelfde werd ook
benoemd tot ambtenaar van den Burgerlijken
stanch