1000 500 300 150 100 25 DINSDAG 27 JUNI EERSTE BLAD 95 ct. No. 149 71e Jaargang 1933 Uitgave: Firma F. IIAU DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen.Telet. 10. Postrekening 66281 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen Cuchtoerbinding Vlissingen-Knocke-Zoate geopend STADS- EN PROVINCIENIEUWS BELANGRIJKE PRIJSVERMINDERING S. WIENER Co Otieuwe Kwartaal- Mtomé's GRATIS VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingenende gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct Iedere regel meer 10 ct (max. lOregels). Bij 3-maal plaatsing van 1—5regels fl.—.alles tegen vooruitbetaling. De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand. voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" z Dit nummer bestaat uit twee bladen Een fraaie tocht naar een mooi land. „De volkeren moeten elkaar leeren begrij pen, en de K.L.M. heeft een nieuwe schakel tusschen het Nederlandsche en Belgische volg gelegd", zoo sprak de heer Desmet, bur gemeester van de vriendelijke Belgische bad plaats KnockeZoute tijdens de feestelijke lunch, ter gelegenheid van de uitbreiding van de K. L. M. lijn Amsterdam—Rotterdam- HaamstedeVlissingen naar KnockeZoute. Het deed ons, Hollandsche journalisten goed, van het hoofd van deze vitale, moderne Bel gische badplaats, die sedert den oorlog met rassche schreden vooruit is gegaan, deze waardeerende woorden over de K.L.M. waarin we terecht zien een nationaal bezit om trotsch op te zijn te hooren. De ontwikkeling der binnenlandsche luchtvaart. De K.L.M. exploiteert niet slechts de lang ste luchtlijn ter wereld, doch ook.de kortste. Bij haar verovering van het wereld- luchtruim heeft zij niet vergeten ook over ons mooie vaderland haar blauwe vogels uit te zenden van plaats tot plaats en sedert 1925 is het vliegen binnen onze grenzen po pulair geworden. By de plannen voor de ontwikkeling van het luchtverkeer op Zeeland heeft de K.L.M. zich steeds als einddoel de verbinding met de Belgische kust voor oogen gesteld. De om standigheden werkten er toe mee de reeds geruimen tijd bestaande plannen te verwe zenlijken. Mede door de voortvarendheid van het luchtvaartcofnité Schouwen-Duiveland werd in den zomer 1932 een proefdienst Rotter dam—Haamstede in het leven geroepen. De zaak marcheerde uitstekend en al vlug be sloot de K.L.M. de lijn door te trekken tot .Vlissingen. Gaandeweg was 'n binnenlandsch luchtnet van beteekenis tot stand gekomen. Ook de exploitatie van de uitbreiding naar Vlissingen liet niets te wenschen over en dus was er voor de K.L.M. geen enkel bezwaar om nog een stapje verder te gaan, de moto ren nog tien minuten langer te laten ronken, om aan België's kust het jeugdige Knocke Zoute aan ons luchtnet te verbinden. Onderlinge aansluitingen met de verschil lende K.T -verHndingen doen de verkeers- mogelij' t nog aanmerkelijk toenemen. Geen concurrentie voor de Hollandsche badplaatsen. Oppervlakkig beschouwd zou men spoedig geneigd zijn om te zeggen„dat is nu alle maal heel mooi, maar onttrekt de KX.M. op die wijze eigenlijk geen bezoekers aan onze Hollandsche badplaatsen Doch wy kunnen gerust zyn, het is reeds komen vast te staan, dat talrijke bezoekers van Belgische badplaatsen de nieuwe snel- verbinding voor uitstapjes naar Nederland zullen benutten. De K.L.M. zal niet slechts excursies vanuit Knocke e.o. naar Walcheren organiseeren, doch heeft ook met een reis bureau een regeling getroffen voor tochten naar Rotterdam, Den Haag, Scheveningen, Amsterdam e.o. Ter gelegenheid van den marktdag te Mid delburg wordt Donderdags een extra dienst tusschen Knocke-Zoute en Walcheren inge legd. In verband met deze uitbreiding heeft de K.L.M., die goed voor haar reizigers pleegt te zorgen, op het vliegveld Vlissingen een eenvoudig doch gezellig en uiterst smaakvol restaurant gebouwd. Een voorproefje. Om een voorproefje te krijgen van het ge not, dat deze nieuwe „internationale" lijn den luchtreiziger biedt en om tevens eens een kijkje in Knocke-Zoute te nemen, hadden ae K.L.M. en het gemeentebestuur van Knocke ons onlangs uitgenoodigd, een uitnoodiging waarvan we gaarne gebruik maakten en die ons niet berouwde. Een twee motorige Fokker, met piloot Vau Veenendaal in de cockpit en den heer H. v. d. Paauw, chef van de afdeeling handel en ver voer der K.L.M. als mentor in de cabine, droeg ons over het breede Hollandsche land naar Waalhaven, waar de Rotterdamsche collega's al stonden te wachten. Verder ging het over de Zuid-Hollandsche eilanden naar het fraaie Haamstede. Het werd een boemel- tocht, ma&i\... een prettige. Op het Vlissingsche vliegveld toonde bur gemeester C. A. van Woelderen ons met ge rechtvaardigden trots de aanwinst van zijn gemeente het nieuwe restaurant op het vliegveld. Met een goeden dronk en harte lijke Vlaamsche woorden werden we op het mooie vliegveld van Knocke ontvangen, om daarna per autobus een „badstad" zooals de Vlaming zegt te bezoeken, die klinkt als een klok. Een opvallend frissche bouw stijl, uitstekende wegen, uitgestrekte boule vards, een mooi strand zonder al te veel be perkende bepalingen, die den badgast zou den verplichten eerst de politieverordeningen met zorg te bestudeeren en, last not least, een bijzonder mooi, modern gebouwd casino, waar de bezoeker zich 's avonds kan verma ken met muziek, dans en.spel. De thee gebruikten we in het clubgebouw van de Royal Knocke Golfclub en tijdens den lunch openden zich de sluizen der welspre kendheid. De burgervaderen van Knocke, Vlissingen en Haamstede wijdden beurtelings een dronk aan het welzijn der verschillende gemeenten, op de goede verstandhouding en op den bloei der K.L.M., die door haar durf en initiatief deze verbinding, zoo bij uitstek geschikt voor vacantie-trips, tot stand had gebracht. Te ruim zes uur nemen we afscheid van onze vriendelijke Belgische gastheeren op het vliegveld, waar juist een paar sportvlie gers in hun kleine toestelletjes teruggeflad- derd komen. De sportvliegerij wordt in Knocke ijverig beoefend en door het toeken nen van premies bij het behalen van het brevet door het gemeentebestuur van Knocke aangemoedigd. Nog onlangs bemachtigde een dochter van minister Lippens hier haar bre vet. Weldra hebben we het Belgische land weer achter den rug en onder ons blinkeren de Zeeuwsche stroomen, voort gaat het, naar Amsterdam. De dienstregeling gaat 1 Jnli in. Tot besluit nog eenige zakelijke mededee- lingen over de dienstregeling. Met ingang van 1 Juli a.s. wordt een dubbeldaagsche dienst in beide richtingen uitgevoerd. Des Zaterdags wordt ten behoeve van week-end reizigers de ochtenddienst uit Nederland ver vangen door een dienst, welke na het mid daguur uit Holland vertrekt. Het vertrekuur van den ochtenddienst uit Knocke-Zoute is zoodanig gekozen, dat de reizigers reeds vroegtijdig (8.40 te Rotterdam en 9.20 te Am sterdam) aankomen, hetgeen vooral voor week-end reizigers van belang is. Overigens zijn de uren van vertrek en aankomst ten aanzien van het gebruik der maaltijden zoo gunstig mogelijk gekozen, terwijl zooveel mo gelijk aansluitingen met Twente en Gronin gen tot stand zijn gebracht. De geheele tocht Amsterdam-Zoute duurt 75 minuten, terwijl de passagiersprijzen zoo laag mogelijk zijn gesteld. Het valt dan ook niet te betwijfelen of de opening van deze verbinding zal een nieuw succes worden voor de K.L.M. ScheldebekerZwemwedstrijd. Dat deze wedstrijd, zooals wij het vorig jaar schreven zich een raste plaats in de rij zijner broeders veroverd heeft, blijkt wel uit het aantal inschrijvingen voor den komenden kamp op Zaterdag 8 Juli a.s. Al is van de 25 deelnemers (9 dames en 16 heeren) de helft afkomstig uit onze Scheldestad, de an dere helft vertoont in de plaatsen van her komst een aardige variatie, waaruit we con- cludeeren mogen, dat do Scheldebeker-zwem- wedstrijd allengs in den lande de gewenschte bekendheid verkrijgt. Waar we voorts onder de zwemmers en zwemsters verschillende abonnementen aantreffen, die hun abonne ment bestendigen, is daamiede tevens het bewijs geleverd, dat deze wedstrijd hun op alle gebied alles biedt, wat zy verlangen. Inschreven werd doorF. J. A. Kuyper (De Dolfijn, Amsterdam) J. Stenders Jr. (De Dolfyn, Amsterdam) O. Baarda (H. Z. C., Hengelo (O.) mej. M. Olsen (RD.Z., Rotterdam) N. Kroese (A.Z. 1870, Amster dam) mej. A. Bysterveld (V.R.B„ Vlissin gen) mej. N. Castel (V.R.B., Vlissingen) mej. B. Muller (V.R.B., Vlissingen) mej. C. van der Schaaf (V.RJ3., Vlissingen) mej. E. Klaassen (V.RB., Vlissingen) D. Luit- wieler (V.R.B., Vlissingen) I. van Bel (V.R. B., Vlissingen) J. de Pauw (Scheldestroom, Breskens) C. Erasmus (Scheldestroom, Bres- kens) mej. A. P. Wielemaker (VRJ3., Vlis singen) L. A. van Reijen (De Baronie, Breda) P. Bouwense (Luctor et Emergo, Middelburg) J. van Loo (Luctor et Emergo, Middelburg) mej. W. Meerman (V.Z.C., Vlissingen) D. Purmer (V.Z.C., Amsterdam) A. Mommaas (V.Z.C., Vlissingen) J. Offers (V.Z.C., Vlissingen) A. Verburg (V.Z.C., Vlissingen) M. Mattele (V.Z.C., Axel) mej. T. Muller (O.D.Z., Rotterdam). Wordt door deze inschrijvingen de wed strijd zuiver nationaal, de mogelijkheid be staat nog, dat zij een internationaal cachet zal dragen. Het wedstrijd-comité is nl. op het oogenblik nog in correspondentie met drie Engelsche zwemmers, waarvan twee kam pioen zijn op den langen afstand. Een de finitieve beslissing is door deze sportsmen nog niet genomen, hetgeen verband houdt met training en slecht weer. Uit Frankrijk werd nog geen bericht ontvangen, wat ook wel uit vorenstaande factoren zal voortsprui ten. De temperatuur van het water is al bij zonder laag ook. Daar op 9 Juli a.s. de groote Belgische wedstrijd Damme—Brugge gehou den wordt, deed slechts één Belgische zwem mer toezegging voor de Schelde-cup en dan nog onder ristrictie, dat het weer dient en hij behoorlijk kan trainen, dus voldoende fit is Wat het vlak na elkaar vallen der data be treft, hierin zal het comité ongetwijfeld wel aanleiding vinden om zich de volgende maal nog vroeger in verbinding te stellen met bui- tenlandsche organisaties, opdat, voor zoover zulks mogelijk is, de groote wedstrijddagen in onderling overleg bepaald kunnen worden. Laten we intusschen h^nen, dat de zomer zich spoedig voor volle honderd procent laat gelden. Het kan dit jaarlijksch sport-evene- ment en onze stad slechts ten goede komen Plaatselijk Crisis-Comité. Door den penningmeester van het Plaatse lijk Crisis-comité Vlissingen van het N.C.C. werd ontvangen van het personeel van den stoombootdienst op de Westerschelde 8.56. Gemeentelijke Arbeidsbeurs. Bij den gemeentelijken dienst der arbeids bemiddeling alhier staan als werkzoekenden ingeschreven2 drukkers, 1 behanger, 1 mastieker, i betonwerker, 1 uitvoerder, 24 grondwerkers, 3 loodgieters, 2 mandenmakers, 10 metselaars, 16 opperlieden, 6 schilders, 1 stucadoor, 1 tegelvormer, 21 timmerlieden, 2 ververs, 2 vlechters, 1 wagenmaker, 4 water- bouwk.-opz., 1 teekenaar b/m werktuigk.- en bouwk., 1 machinaal houtbewerker, 2 meu belmakers, 5 politoerders, 2 stoffeerders, 1 wasscher, 3 schoenmakers, 632 metaalbewer kers, 2 bierbottelaars, 6 brood,banketbakkers, 1 kok. 1 aide, 2 slagers, 1 tuinman, 7 maga zijnbedienden, 1 slooper, 2 winkelbedienden, 1 besteller, 6 chauffeurs, 6 kellners, 2 loop jongens, 5 sleepers, 40 transportarbeiders, 32 kantoorbedienden (w.o. 2 vrouwel.), 2 teeke naars, 1 musicus, l ass.-tan darts, 2 werk sters, 8 portiers, loopers, enz., 38 varensgezel len (w.o. stuurlui, machinisten, matrozen, stokers enz.) en 100 losse arbeiders. Totaal 1013 ingeschrevenen, waarvan 111 in de werkverschaffing. Vorige week 1034 personen. Alzoo een vermindering van 21 werkzoekenden. Het nieuws van den dag in beeld. Foto's in onze Tijdinghal. Èen viertal opnamen van de T.T.-motor- races, die Zaterdag te Assen gehouden wer den. De feesten te Wageningen ter gele genheid van het elfde lustrum van het stu dentencorps. Sfcruisvogelrennen te Voorst. De uitreiking der Bakhuis-Rooseboom- medaille aan prof. Bridgman in de Kon. Academie van Wetenschappen te Amster dam. De brand bij Wilton te Schiedam. De hondententoonstellingen te Zandvoort en Rotterdam. Huldiging van den bekenden conferencier Henry Marchant as. Coopman) bij zyn promotie tot meester in de rechten. De Italiaansche vliegtuigen laten op zich. wachten. Schuiten met enorme hoeveelheden benzine te Schellingwoude wachten onder marinebewaking de komst der gasten af oin de vliegtuigen te tanken. De K.L2VL In het jaarverslag over 1932 van de K.L.M. wordt over het binnenlandsch luchtverkeer o.a. het volgende medegedeeld. Dit jaar trok de KX.M. haar verbinding op Haamstede door tot Vlissingen. In dit ver band werd een garantiefonds gevormd door de plaatselijk belanghebbenden. Het bleek echter, dat de exploitatie-uitkomsten de ver wachtingen overtroffen, zoodat de dienst nh 18 September nog werd voortgezet tot 29 Oc tober. Van 2 Mei tot 5 September werd de WOLLEN MQUSSELINES allen per Meter ZIE ETALAGES MIDDELBURG dienst op Maandag, Donderdag en Zaterdag geëxploiteerd (tweemaal daags) van 5 tot 26 September op Maandag en Zaterdag (twee maal daags) en nadien alleen op Zaterdag (eenmaal daags). De verbinding tusschen het vliegveld Haamstede en Zierikzee werd door een autobus onderhouden op Walcheren was de toestand eenvoudiger, daar hier gebruik kon worden gemaakt van het reeds bestaand verkeersmiddel, nl. de electrische tram Vlis singenMiddelburg. Op verzoek der K.L.M. werd een halte aan den ingang van het vlieg veld ingela.'scht. Terwijl het goederenvervoer nog onbelangrijk bleef, was het reigigersver- keer zeer goed, ook op het traject Vlissingen- Haamsteöe. Vooral voor Schouwen en Duive- land is deze dienst van groot belang, daar het eiland daardoor uit zyn isolement wordt ver lost, waardoor vele nieuwe economische mo gelijkheden geopend worden. In totaal wer den 1390 reizigers vervoerd. De voortzetting gedurende de maand October voldeed niet aan de verwachtingen, hetgeen voornamelijk moet. worden toegeschreven aan het feit, dat de dienst toen alleen op Zaterdagmiddag werd uitgevoerd. De dienst zal van 1 Juli 1933 af worden doorgetrokken naar de zeer in trek zijnde badplaats Knocke-Zoute. MIDDELBURG. De rïjksleerschooL. Gisterenavond vergaderde ten tweeden male de Vereeniging tot instandhouding van een voorbereidende klasse van de rijksleer school te Middelburg, welke vereeniging is opgericht nadat van rijkswege de klasse te gen 1 September a.s. was opgeheven. Uit de mededeelingen bleek, dat het aantal leden sedert de oprichting is gestegen van 63 tot ongeveer 140 en dat 35 leerlingen voor de klasse zijn aangegeven. Statuten, huishoudelijk reglement en ar beidscontract voor de leerkracht stelde de vergadering volgens het aangeboden concept vast en besloot een oproep voor een leer kracht te doen, die dan het bestuur zal be noemen. Een propaganda-commïssie voor vereeni ging en klasse werd benoemd. Directeur Robaver. Naar wij vernemen is aan den heer mr. J. G. Veltman Fruin, directeur van het kantoor Middelburg der Rotterdamsche Bankvereeni- ging, met ingang van 1 Januari 2934 eervol ont-slag als zoodanig verleend. OOST- EN WEST-SOUBURG. Gemeenteraad. Vergadering van den gemeenteraad op Woensdag 28 Juni 1933, des nam. 2 uur. Punten van behandeling: 1. Notulen. 2. Ingekomen stukken en mededeelingen. 3. Vaststelling pensioensgrondslag gemeen teontvanger. 4. Verzoek PZEM om ontheffing art. 44 sub b motor- en rywielreglement. 5. Aankoop grond Dykstraat. 6. Idem grond Vlissingsche straat. 7. Electrificatie straatverlichting. 8. Wijziging begrooting 1932 en 1193. 9. Aanvaarding schenking. 10. Bezwaarschriften belastingen. Toelichting: Nu het noodzakelijk begint te worden, dat de Dykstraat wordt doorgetrokken tot den Eennweg, is het noodig de beschikking te verkrijgen over grond, thans in eigendom toebehoorende aan den heer N. C. But, Bermweg, alhier. Hoewel het uitbreidingsplan zich uitstrekt op het perceel van den heer But-, wenschen wy eerst nog uw aandacht te vestigen op het volgende ontvangen de in deze maand nog verschijnende nummers Toen met het bouwen in de Dijkstra at een aanvang werd gemaakt, werd het uitbrei dingsplan op verzoek van een belanghebbende gewijzigd, door de in teekening gebrachte straat te verleggen. Dit heeft echter tot ge volg gehad, dat thans van het bovenbedoelde perceel van den heer But veel meer grond noodig is voor aanleg van de Dijkstraat, dan by het ongewijzigd laten van het uitbrei dingsplan het geval zou zijn geweest. Als gevolg hiervan kunnen op het perceel van den heer But minder woningen gebouwd worden dan het geval zou zijn geweest bij het ongewijzigd laten van het uitbreidings plan. Op dit meerdere verlies aan bouwgrond hteft de eigenaar bij aankoop van het per ceel niet kunnen rekenen. De heer But is evenwel bereid gevonden den door de gemeente benoodigden grond af te staan tegen ƒ2.50 per M2. Indien tot aankoop wordt overgegaan, wat voor aanleg van de straat noodzakelijk is, bedraagt dit ongeveer 240 M2., terwijl ge noemd persoon dan nog in eigendom over houdt eenige hoeken grond, waarop geen woningen meer gebouwd kunnen worden. Daar het aanbod ons billijk voorkomt, stellen wij U voor te besluiten tot aankoop van ongeveer 240 M2. grond tegen de som van 2.o0 per M2., zijnde een gedeelte van het pereel kadastraal bekend in sectie E no. 1539, komende de kosten van overdracht voor rekening der gemeente. Zooals U bekend zal zijn, wordt in de Vlissingsche straat een tegeltrottoir aange legd vanaf de Burchtstraat tot bij het café „De Zwaan". In verband met het verkeer naar de Burchtstraat was het noodzakelijk den hoek ViissingschestraatBurchtstraat af te ron den en moest grond in beslag genomen wor den in eigendom toebehoorende aan den heer L. Ovaa. Deze is bereid gevonden al zijn ter plaatse liggenden grond voor zijn winkelhuis om niet af te staan aan de gemeente. Wij stellen U voor te besluiten tot aankoop van ongeveer 50 M2. grond om niet, zijnde een gedeelte van het perceel kadastraal be kend in sectie B no. 1688, komende de kosten van overdracht voor rekening der gemeente. Punt 7. In verhand met het aanhouden van dit punt in de vorige vergadering werd U het te sluiten contract met de PZEM, toe gezonden en wordt dit punt wederom aan de orde gesteld. Punt 9. Voorgesteld wordt de schenking van een muziektent, staande op het Oranje plein, in dank te aanvaarden. BRESKENS Onder een auto geraakt. Bij het oversteken van den rijweg alhier geraakte het 10-jarig dochtert je van den heer F. onder een passeerenden auto. Geneeskun dige hulp was spoedig ter plaatse. De toe stand van de kleine is bevredigend. KORTGENE. Een kaakslag voor den nieuwbenoemden burgemeester. Zooals gemeld, is dezer dagen benoemd tot burgemeester van Kortgene, de heer B. J. van O ever en, gemeente-secretaris van Brui- nisse. Inmiddels vergaderde gisterenavond de ge meenteraad van Kortgene. o.a. om een secre taris te benoemen. (De overleden burgemees ter was nl. ook secretaris). Burg. en Wetü. hadden een aanbeveling opgemaakt, waarop de nieuw benoemde Burgemeester niet voor kwam. Een dér raadsleden noemde dit een kaak slag voor' den nieuw benoemden burgemees ter. Burg. en Weth. meenden echter, dat het beter was, dat er een burgemeester èn een secretaris was. Hierna werd met 4 van de 5 stemmen be noemd de heer A. Schuit te Coiilnsplaat. tij delijk gemeente-secretaris. Dezelfde werd ook benoemd tot ambtenaar van den Burgerlijken stanch

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1933 | | pagina 1