jl HiEtCURIUS
1 HAVERMOUT
Jimde 2@©« oan 'Bobby
r:/s,
IË&UL
door G. TH. ROTMAN.
Jim sluipt voorzichtig natte^ gauw
Maakt hij ©en lasso van zijn touw
En weet, door die te laten' zakken,
Een aangekleede pop te pakken.
Waarop hij, 't touw steeds in z'n hand,
Beneden in een auto landt
Enrrr daar gaat vriend Jim brutaal
Met pop en auto aan den haal
Daar Jim natuurlijk niet Kan sturen,
Vertoont de auto rare kuren
Ze schiet van links naar -rechts en gaat
Langs zigzagwegen over straat.
Wat een paniek De menschen rillen
De dames vallen flauw en gillen,
Want ach, de pop wordt, moet je weten,
Door ieder voor een mensch versleten.
(Dinsdag vervolg./
CENT PER
PONDSPAK
Nêderlandsch fabrikaat
508 M. 12.20 Gramofoonplaten. 1.30 Or
kest. 5.20 Gramofoonplaten. 5.50 Sclistencon-
cert. 6.35 Zang. 7.05 Gramofoonplaten. 7.45
Zie Hilversum. 10.10 Gramofoonplaten.
Zeesen, 1635 M. 8.20 Concert. 9.35 Con
cert. 10.20 Berichten en lezing. 11.20 Concert.
DE BISAMBERGZENDER ALLEEN DES
AVONDS.
Naar wij vernemen zijn de werkzaamheden
aan den tweeden antennemast van den Bi-
sambsrgzender, die zooals men weet als re
flector zal dienst deen, nog niet geheel be
ëindigd, zoodat de nieuwe krachtzender voor-
lcopig niet den heelen dag in bedrijf kan zijn.
Tot 5 uur 's namiddags (4.40 uur Amsterd.
zomertijd) is de oude zender op den Rosen-
hügel in bedrijf en eerst daarna komt de
nieuwe krachtzender in werking.
EEN TWEEDE 500 K.W. ZENDER?
Volgens bericht in een Belgische courant
zijn de Russen voornemens nog een tweeden
kraehtzender van 500 K.W. vermogen te
bouwen.
RADIO IN OOSTENRIJK.
Aan het jaarverslag der Oostenrijksche
omroepmaatschappij ontleenen wij eenige
cijfers betreffende het aantal luisteraars en
de programrna-indeeling. Op het eind van
1932 waren er in Oostenrijk 492.571 inge
schreven luisteraars, hetgeen, vergeleken bij
een jaar geleden, een toename beteekent van
23.994, dit is 21.049 minder dan de toename
in 1931. Zooals wij reeds berichtten, hebben,
als gevolg van politieke agitatie, in de afge-
loopen maanden van 1933 meer dan 25000
Oostenrijksche luisteraars bedankt, zoodat de
aanwas van 1932 reeds weer teniet is gedaan.
De stad Weenen telt 68.207 luisteraars meer
dan de overige bondsstaten tezamende re
latieve toename van het aantal luisteraars
was echter in de bondsstaten sterker dan in
Weenen, waardoor het aandeel van Weenen
in het totale aantal luisteraars daalde van
58.86 tot 56.92 en dat der bondsstaten steeg
van 41.14 tot 43.08
In 1932 zond de Oostenrijksche omroep
maatschappij gedurende 43.151 uren uit, d.i.
80 uren minder dan in 1931. De gemiddelde
dagelijksche zendtijd bedroeg 11 uur en 45
minuten. Van den totalen zendtijd werden in
beslag genomen door muziekprogramma's
61.9 litteraire uitzendingen' 7.7 weten
schappelijke uitzendingen, waarbij inbegrepen
de schoolradio 15.2 en nieuwsberichten
10.2
INTERNATIONALE PROGRAMMA
UITWISSELING.
Naar men ons mededeelt, voert op heü
oogenblik de Engelsche omroepmaatschappjj
onderhandelingen met betreffende autoritei
ten aangaande het uitzenden van de feest-
opvoeringen te Munchen op eind Juli en be
gin Augustus.
RADIO EN LUCHTVAART.
De Italiaansche vliegtuigen, welke onder
leiding van den Italiaansohen minister va a
luchtvaart, generaal Balbo, aan het begin
van hun grooten tocht ook ons land een be
zoek brengen, zijn, teneinde voortdurend met
de vliegbasis Rome in contact te kunnen blij
ven, alle voorzien van een Philips kortegolf-
ontvanger. Dit is niet de eerste keer, dat de
Italiaansche luchtvaart van dit fabrikaat ge-
bruik maakt. Op den tocht naar Zuid-Ame-
rïka, nu eenige jaren geleden, waren Balbo's
vliegtuigen eveneens van Philips-toestellen
voorzien.
AGENDA
van publieke vermakelijkheden,
vergaderingen, enz.
Aïhambra-Theater. Van Vrijdag 9 tot en
met Donderdag 15 Juni„Tijgerhaai' en
„De 16-iarigr voor den rechter."
Luxor-Theater. Van Vrijdag 9 tot en mei'
Donderdag .1.5 Juni„Onze moderne tijd
en „Afscheid".
Zaterdag 10 Juni. Concours van den
Zeeuwschen Zangersbond, Grand Hotel
Britannia.
STAATSLOTERIJ
Trekking van 9 Juni 1933.
5e Klasse 16e Lijst.
PRIJZEN VAN
70.
164
178
224
246
247
302
441
475
576
627
670
867
873
896
1027
1072
1Ó93
1193
1401
1431
1438
1452
1498
1516
1680
1907
1962
1993
2068
2108
2162
2258
2262
2333
2384
2408
2603
2608
2729
2819
2877
2978
2982
3002
3037
3180
3185
3202
3339
3671
3705
3851
3869
3936
3984
4092
4117
4240
4336
4357
4647
4723
4772
4815
4816
4875
4952
5037
5078
5110
5116
5125
5306
5338
5343
5404
5534
5555
5573
5614
5673
5769
5783
5944
6032
6114
6167
6169
6229
6272
6336
6467
6593
6853
6872
6900
6908
6962
7043
7135
7136
7219
7314
7324
7353
7562
7667
7750
7755
7836
8065
8139
8141
8260
8477
9054
9187
9414
9476
9570
9644
9838
9865
9953
9968
10072
10135
10212
10252
10265
10379
10410
10556
10763
11165
11298
11512
11574
11671
11775
11921
11956
12014
12089
12308
12327
12381
12605
12785
12828
12881
12976
13038
13456
13477
13758
13778
13798
13948
14358
14368
14415
14441
14730
14733
14926
15000
15017
15151
15346
15478
15617
15683
15738
15749
15922
15925
15948
16064
16194
16359
16382
16536
16662
16682
16779
16881
16914
16948
17104
17346
17420
17449
17747
17753
17758
17798
17816
17913
18386
18388
18414
18418
18788
18863
18934
18960
19099
19110
19151
19232
19268
19271
19397
19431
19449
19490
19543
19583
19586
19636
19646
20013
20097
20103
20104
20112
20166
20214
20220
20461
20533
20554
20697
20855
NIETEN.
50
156
171
286
340
429
430
461
689
497
514
536
542
559
584
609
625
635
673
691
740
745
760
802
814
812
847
863
895
907
1041
1048
1067
1071
1077
1088
1122
1146
1152
1153
1225
1291
1330
1357
1382
1408
1421
1523
1536
1563
1698
1699
1703
1705
1714
1716
1735
1754
1839
1863
2025
2044
2063
2070
2079
2082
2100
2127
2153
2198
2210
2213
2217
2264
2269
2272
2303
2421
2433
2434
2438
2457
2476
2489
2514
2558
2568
2609
2656
2663
2671
2766
2770
2792
2821
2829
2831
2843
2887
2890
2924
2943
2965
3016
3043
3143
3144
3204
3242
3278
3279
3287
3308
3350
3387
3404
3406
3420
3425
3440
3496
3537
3547
3551
3563
3638
3689
3734
3864
3872
3892
3907
3922
4037
4040
4055
4148
4198
4211
4263
4324
4373
4385
4419
4434
4482
4494
4543
4545
4558
4599
4621
4684
4687
4703
4795
4822
4838
4864
4884
4901
4956
4979
5081
5129
5132
5200
5290
5320
5333
5406
5431
5462
5513
5558
5559
5561
5583
5638
5666
5682
5704
5764
5785
5871
5904
5915
5916
5953
5990
6020
6120
6123
6228
6249
6263
6331
6448
6455
6477
6478
6581
6614
6627
6639
6679
6685
6700
6707
6710
6714
6772
6785
6790
6792
6953
6969
6979
7016
7039
7046
7065
7075
7088
7107
7149
7156
7190
7191
7261
7269
7272
7275
7305
7311
7345
7411
7422
7427
7428
7435
7492
7513
7549
7550
7555
7606
7660
7365
7714
7738
7773
7774
7779
7786
7813
7879
7897
7977
8020
8049
8057
8064
8073
8095
8123
8128,
8136
8160
8228
8244
8262
8269
8321
8328
8360
8365
8394
8422
8452
8480
8489
8515
8588
8594
8605
8609
8620
8625
8631
8677
8689
8817
8864
8889
8894
8896
8930
8949
9071
9126
9132
9146
9169
9181
9188
9217
9225
9254
9289
9334
9348
9370
9409
9410
9455
9456
9493
9537
9544
9602
9606
9662
9663
9705
9719
9779
9797
9826
9876
9895
10028
10041
10065
10111
10112
10174
10194
10216
10224
10235
10287
10324
10375
10380
10381
10393
10423
10451
10453
10534
10564
10609
10543
10666
10770
10788
10797
10801
10828
10834
10838
10866
10867
10910
10954
10958
10964
10994
11028
11030
11077
11095
11100
11115
11170
11177
11221
31319
11351
11390
11417
11421
11443
11462
11486
11521
11541
11543
11557
11566
11575
"1616
11620
11621
11638
11668
11669
11670
13181
117Ó4
li734
11756
11865
11866
11902
11914
11984
12053
12054
12058
12071
12072
12073
12076
12080
12109
12116
12126
12147
12152
2164
12166
12259
12264
12282
12355
12394
12409
12439
12496
12499
12593
12596
12622
12627
12699
12760
12810
12837
12844
12913
12946
12950
12973
12986
13039
13040
f3039
13105
13147
13157
13169
13171
13184
13185
13254
13289
13402
13415
13429
13451
13500
13502
13509
13556
13569
13596
16300
13610
13630
13678
13698
13701
13709
13724
13756
13766
13775
13788
13794
13859
13876
13905
13956
13981
14044
14074
14115
14137
14228
14242
14246
14247
14271
14289
14312
14313
14367
14372
14407
14420
14429
14544
14573
14580
14583
14609
14651
14663
14676
14695
14707
14725
14812
14829
14839
14840
14849
14853
14861
14869
14921
14954
14976
14988
14997
15027
15029
15058
15060
15098
15124
15173
15177
15317
15351
15353
15365
15378
15398
15403
15413
15436
15437
15458
15500
15537
15588
15601
15719
15788
15845
15941
15952
15970
15982
15985
16014
16051
16081
16088
16107
16109
16111
16145
16164
16175
16228
16264
16293
16295
16302
16372
16386
16419
16425
16442
16472
16497
16637
16772
16780
16812
16830
16873
16927
16931
16962
17017
17019
17038
17055
17058
17075
17084
17091
17113
17168
17184
17238
17272
17284
17291
17318
17402
17438
17442
17492
17499
17505
17518
17530
17536
17577
17585
17668
17702
17721
17756
17778
17781
17796
17818
17839
17878
17881
17883
17895
17944
17964
17978
17988
18092
18107
18130
18140
181901 8200
18213
18250
18275
18278
18299
18335
18347
18358
.18461
18488
18495
18503
18528
18535
1643
18669
18672
18685
1869U
18713
18740
18760
18789
18824
18847
18940
18965
18977
19010
19019
19028
19047
19085
19334 19355 19374 19392
19483 19524 19531 19537
19581 19692 19702 19764
19874 19908 19920 19947
20060 20096 29113 20257
20372 20373 20382 20388
20462 20467 20479 20503
20597 20692 20632 20690
20873 20921
APOTHEEK GEOPEND
Zondag 11 Juni is de apotheek geopend
van firma wed. A. J. VAN OCKENBURG,
Badhuisstraat.
LICHT OP VOOR AUTO'S,
FIETSEN EN VOERTUIGEN.
Juni
Zondag 11 9.49
Maandag 12 9.50
Dinsdag 13 9.50
HOOGWATER TE VLIS3INGEN
Juni
Zondag 11 4.17 16.40
Maandag 12 5.13 17.35
Dinsdag 13 6.09 18.31
19145
19182
19259
19410
19438
19466
19542
19552
19565
19796
19838
19851
19988
19999
20049
20272
20363
20367
20400
20412
20443
20526
20562
20591
20775
20866
20867
FILMKUNST TE PARIJS.
De z.g. sociale film bestaat niet in Frank
rijk, behalve in den vorm van klucht of blij
spel. Wie iets te zeggen heeft over toestan
den, die wij dagelij les om ons heen zien, moet
dit doen in de vorm van een grap. René
Clair is tegen wil en dank gedwongen altijd
maar weer de wrangheid van een dialoog
ócor vroolyke liedjes de scherpte van som
mige beelden door de élegance van andere
te temperen. René Clair is gedwongen voor
eeuwig en altijd Frankrijk's grootste ope
rette-regisseur te blijven. Anderen en wij
denken hier aan de vroegere film ,,1'Affaire
ést dans le sac" van Prévert nemen hun
toevlucht tot de klucht. Zij kunnen artistiek
goed verantwoord werk leveren. Een voor
beeld daarvan is de nieuwe film van Jean
Vigo „Zéro de conduite". Jean Vigo is in ons
land welbekend. Het theater „De Uitkijk"
gaf zijn film „A propos de Nice" evenals de
Nederlandsche filmliga. Zijn korte zwem-
film „Natation", een leerfilmpje gezwommen
door den Franschen zwemkampioen Jean
Taris werd indertijd -zeer geprezen. Dezer
dagen werd zijn nieuwe film „Gedrag Nul"
voor de pers vertoond. De Vlaamsche regis
seur Storck heeft hem bij deze film terzijde
gestaan, terwijl de fotografie gemaakt is
door Boris Kaufmann, den broer van Dziga
Wertof.
„Zéro de conduite" is een kostschoolfilm,
die voornamelijk door jongens wordt ge
speeld. Een persiflage van sommige al te
barsche schoolsystemen en onderwijzers, een
complete overwinning van de jeugd. Terwijl
de klucht van Prévert geen ander doel
schijnt te hebben dan persiflage, is het doel
van Vigo's film veel positiever; de uitbeel
ding van de overwinning van de schooljon
gens. Deze overwinning is zoo reëel weer ge
geven, dat men, heel onpaedagogisch mis
schien bij het zien van de film niet kan na
laten spontaan in de handen te klappen en
bravo te roepen. Het publiek is aan de kant
van de jongens, het publiek wordt onweer-t
staanbaar door de film gedwongen, voor de
jeugdige opstandelingen partij te kiezen. Hat
resultaat van deze film is dus hetzelfde als
wanneer de stof als een tendentieuse repor
tage behandeld was, neen, het resultaat !s
misschien belangrijker, want terwijl men al
te snel geneigd is de werkelijkheid te ver
dringen en te vergeten, wenscht men het
fantastische zoolang mogelijk te behouden.
Door problemen uit de werkelijkheid op een
dusdanige wijze in een fantasierijke klucht-
te verwerken, dat het publiek ze moeilijk
vergeet, heeft de regisseur tevens schrij
ver van het scenario volkomen bereikt
wat hij wilde bereiken, schrijft de „N.R.Ct."
Het is jammer, dat de montage hier en
daar wat te wenschen overlaat. Maar daar
tegenover is het gevecht van de jongens in
slaapzaal en speelplaats, met de als sneeuw
uiteenstuivende kapok-kussens begonnen en
tot een waren schoolopstand opgevoer^,
daarbij rythmisch ondersteund door de mu
ziek van Jaubert, zoo prachtig, dat men de
ontegenzeggelijke lengte maar voor lief moet
nemen. De groep jonge regisseurs, waartoe
o.a. Vigo, Storck, Lodz en Prévert bëhooren.
zijn op weg in Frankrijk een filmgenre te
creëeren, welks ontwikkeling veel doet ver
wachten.
Tegenover dit Frankrijk van 1933 staat het
Parijs van I900i Twee comedies hebben daar
betrekking op, maar terwijl de eene sober is.
eenvoudig en ingetogen, is de andere onrus
tig en schreeuwerigeen en al kostbaarheid,
holheid en overdrijving. Dat is „La Dame de
chcz Maxim's".
Wie Parijs gekend heeft in zijn gouden tijd,
toen elegante equipages de rijke demi-mon-
daines voor Maxim's brachten, waar zij de
fine fleur van alle mannen ter wereld ont
moetten, het Parijs van 1900 tot den oorlog
den glorietijd van „Maxim's", die zal in deze
film een tijdperk terugzien, zich terugge
plaatst voelen in een wereld, die nji geheel
verdwenen is. ;De mogelijkheid een er zoo
^volkomen zorgeloosheid is nu voorbij. Nog
altijd staat Maxim op dezelfde plaats in de
Rue Royale. De klanten van toen vinden er
nog altijd dezelfde spijzen, de weergalooze
wijnen. Deze oude getrouwen schuwen nu de
groote achterzaal, waar eens de Franschs
Cancan gedanst werd door vrouwen met
veel kante onderrokken en zwart gekousce
heènen, en komen niet verder dan het door
loopje tusschen de bar en die zaal. Hier zit
ten ze onder de in „Jugendstil" decoraties
gevatte spiegels op de aan weerskanten ge
plaatste banquettes, juist als in elke Parij-
sche bistrot, waar voor ten hoogste twee
keer vier of vijf tafeltjes ruimte is. De ober
kent al deze gasten, het zijn heeren op leef
tijd of zeer rijke demi-mondaines met
prachtige juweclen en bont. Men „kleedt"
zich daar niet en met eenige .minachting ziet
men neer op de Amerikanen, die in avond
toilet, naar de achterzaal doorloopen, waar
nu Jazzmuziek speelt, en waar zij, de nieu
welingen de French Cancan en „la mém»
Crevette" niet missen, en niet weten, dat men
zich bij Maxim's niet fcleedt (uit rouw over
een vervlogen tijd)
D2 vaudeville van Feydau is bekend. Een
danseres „de chez Maxim's" moet, door al
lerlei omstandigheden ineensj doorgaan voor
de nicht van een generaal en de vrouw van
den provincialen dokter Petypon maakt al-
leilei blunders en wordt ten sjotte de vrien
din van den generaal. Het vermakelijke, pro
vinciale gedoe, de dames in de provincie, die
do gekste geste bewonderen, alleen omdat
deze het etiket „Parijs" dragen, het is alles
even kostelijk. De eerste tien jaren uit deze
eeuw, badpakken en fietsen en auto's en
kleeren, die men met verbazing herkent als
van oude fotografieën, bewegen, leven weer
opeens in deze film. De iri werkelijkheid
fraaie decoratie van Maxim's met zijn bloe-
menmotieven, krullen qn zijn in wonderlijke
vormen geslepen spiegels, een van de meest
geslaagde Jugendstil decoraties, zooals ze
haast nergens meer te vinden zijn, de her
schepping van burger-interieurs uit dien tijd,
met gordijnenkappen en bestikkingen in de
zelfde krullende lijnen, die we in de vrou
wenmode en dc ingeperste tailles terugvin
den, kunnen echter de middelmatigheid der
film toch niet Veranderen, omdat zij eigen
lijk vlotheid en vaart mist. Juist door een
teveel aan entrain van de spelers. Welk een
gemis aan ingetogenheid. Wat is er noode-
loos, veel verknoeid, enkel door teveel drukte
en beweging, en lawaaiïgheid. Florelle, die
even, in „l'Atlantide" van Pabst, eenzelfde
soort rol als die van „la möme Crevette"
zoo meesterlijk spoelde, kon dat in deze film
niet volhèuden. Bij wat sterkere leiding was
,er misschien meer van haar te maken ge
weest. Nu is het resultaat, dat ze la möme
Crevette zoodanig chargeert, dat we het suc
ces van deze dame van Maxim niet goea
meer kunnen begrijpen, evenmin als die hee
ren van toen, die toch heusch geen kleine
kinderen waren. Een klucht wordt niet kluch
tig door grove charme, maar alleen door
concentratie van komische elementen. Dat
heeft Jean Vigo beter begrepen.
Het Amerika van 1900 en van nu staan
niet zoo tegenover elkaar. Hier geen klucht,
geen zorgeloosheid ook. De een na de ander
komen hier uit Amerika films, die ons zon
der pardon, alle destructieve elementen in
den mensch toonen.
Er is sinds de gangster-films, een keer ge
komen in de onderwerpen. We zien nu den
anderen kantde onrechtvaardigheden, niet
van de bandieten, maar van politie en justi
tie, onrechtvaardigheden, die eenigerzijds
volgen uit een bepaald strafsysteem (ket-
tingarbeid), anderzijds door uiterlijke om
standigheden (corruptie) onder rechters
Deze film, waarvan het doel onmiskenbaar
de regeneratie van publieke opinie moet zijn,
vallen allen samen met den omkeer van het
bewind. Van het oogenblik af, dat het met
de drooglegging gedaan bleek, dat een nieu
we partij de macht kreeg en de regeering
wisselde, veranderde de films. In hoeverre zij
do publieke opinie in werkelijkheid verande
ren, is nog de vraag. De film over de wan
toestanden bij de dwangarbeid in Georgia
werd gemaakt in de staat Californië, dezelf
de staat, waar eens het proces tegen Thomas
Mooney en Billings plaats vond. Of er een
samenhang bestaat tusschen „I am a fugi
tive" en de revisie van net proces Thomas
Mooney, dat dezer dagen in de dagbladen
vermeld werd
Corruptie, een door Van Dijke geregisseer
de film, moeten wij in den grond op een lijn
stellen met de vroegere gangster-films, waar
zij op lijkt, omdat het tenslotte ook weer
een bandietenfilm en een film met spanning
is. Een rechter, die eigenlijk in het geheim
een gangster is en zich om laat koopen, on
schuldige menschen in de gevangenis stopt
en schuldige rond laat loopen. Zulke geval
len zullen misschien wel zijn voorgekomen
Tenslotte bedreigt hij zijn collega, die voor
zitter is van een commissie van onderzoek
en als deze rechter vermoord is, wordt hij
daarvan verdacht, omdat de dictafoon die
eerst de dreigementgn geregistreerd had.
daarna de moord registreerde, die echter door
een ander begaan was. Dan volgen om aan
de doodstraf te ontkomen, volledige beken
tenissen, talrijke arrestaties en grondige zui
vering van de stad in kwestie.
Een aanwijzing voor het bestaan ven dezv'
toestanden in Amerika is het feit zelf van
een dergelijke film. In Nederland zou nie-
man het in zijn hoofd krijgen, dergelijke
films te maken. Wanneer hier i gen de
rechterlijke macht gesproken wordt, dan ge
schiedt dit steeds uit den revolut.onnairen
hoek, dus met om een persoonlijke kwestie
tegen den rechter, maar om een principieel
bezwaar tegen een bepaald rechtssysteem,
a;s onderdeel van de bestaande orde. In
films als „Corruptie" echter, is dat niet het
geval, omdat de critiek juist komt uit het
eigen milieu. Will Hays, die elke film keurt
en die alles behalve een revolutionnair is,
wenscht op het oogenblik tegen zekere
Amerikaansche rechters en tegen bepaalde
Amerikaansche toestanden op te treden. Hij
zou dat niet wenschen, indien op deze toe
standen niets viel aan te merken.
Een andere film, die den kettingarbeid be
handelt is „Laughter in Heil". Het is op dit
gebied een historische film, dat wil zeggen,
dat het bagno vertoond wordt, zooals het een
dertig jaren geleden was, en omlijst met lief
de, jaloezie en wraak, zooals die in den tijd
van de pioniers gebruikelijk waren. Deze film
is dan ook niet met de film over Burns te
vergelijken, behalve daar waar we weten.dat
de toestanden niet veranderd zijn in de
negerkwestie. H t ophangen van vijf negers,
die in religieuse extase hun liederen zingen
en met blijde gezichten den dood ingaan,
maakt een diepen indruk.
Een derde Amerikaansche film, gansch
van dezen tijd is „Pancrace" een sportfilm,
waarin ons den ruwen gèest van sportonder-
nemers duidelijk gemaakt wordt. „Pancrace"
is een soort worstelen, en de sportonderne-
mer wedt op de worstelaars, die hij door af
spraken dwingt of te winnen of te verliezen.
Deze film geeft de reusachtige, immoreele
zwendelarij van deze heeren in al haar om
vang v/eer. Maar de film geeft toch nog iets
meer. Wij blijven ademloos van spanning
om den eindstrijd, dien we bedreven gewor
den in alle regelen van het spel. van hand
greep tot handgreep kunnen volgen.
EEN PROCES TEGEN DE CRITiEK.
Dat het beroep van filmcriticus niet zon
der gevaren is, hebben wij reeds dikwijls
moeten constateeren. Thans heeft de actrice
Alma Louise Taylor haar proces gewonnen
tegen het Engelsche blad „Film Weekly",
wegens een critiek die haar reputatie als
actrice geschaad zou hebben. Het blad werd
Lot niet minder dan 1000 pond sterling
boete veroordeeld.