jl HiEtCURIUS 1 HAVERMOUT Jimde 2@©« oan 'Bobby r:/s, IË&UL door G. TH. ROTMAN. Jim sluipt voorzichtig natte^ gauw Maakt hij ©en lasso van zijn touw En weet, door die te laten' zakken, Een aangekleede pop te pakken. Waarop hij, 't touw steeds in z'n hand, Beneden in een auto landt Enrrr daar gaat vriend Jim brutaal Met pop en auto aan den haal Daar Jim natuurlijk niet Kan sturen, Vertoont de auto rare kuren Ze schiet van links naar -rechts en gaat Langs zigzagwegen over straat. Wat een paniek De menschen rillen De dames vallen flauw en gillen, Want ach, de pop wordt, moet je weten, Door ieder voor een mensch versleten. (Dinsdag vervolg./ CENT PER PONDSPAK Nêderlandsch fabrikaat 508 M. 12.20 Gramofoonplaten. 1.30 Or kest. 5.20 Gramofoonplaten. 5.50 Sclistencon- cert. 6.35 Zang. 7.05 Gramofoonplaten. 7.45 Zie Hilversum. 10.10 Gramofoonplaten. Zeesen, 1635 M. 8.20 Concert. 9.35 Con cert. 10.20 Berichten en lezing. 11.20 Concert. DE BISAMBERGZENDER ALLEEN DES AVONDS. Naar wij vernemen zijn de werkzaamheden aan den tweeden antennemast van den Bi- sambsrgzender, die zooals men weet als re flector zal dienst deen, nog niet geheel be ëindigd, zoodat de nieuwe krachtzender voor- lcopig niet den heelen dag in bedrijf kan zijn. Tot 5 uur 's namiddags (4.40 uur Amsterd. zomertijd) is de oude zender op den Rosen- hügel in bedrijf en eerst daarna komt de nieuwe krachtzender in werking. EEN TWEEDE 500 K.W. ZENDER? Volgens bericht in een Belgische courant zijn de Russen voornemens nog een tweeden kraehtzender van 500 K.W. vermogen te bouwen. RADIO IN OOSTENRIJK. Aan het jaarverslag der Oostenrijksche omroepmaatschappij ontleenen wij eenige cijfers betreffende het aantal luisteraars en de programrna-indeeling. Op het eind van 1932 waren er in Oostenrijk 492.571 inge schreven luisteraars, hetgeen, vergeleken bij een jaar geleden, een toename beteekent van 23.994, dit is 21.049 minder dan de toename in 1931. Zooals wij reeds berichtten, hebben, als gevolg van politieke agitatie, in de afge- loopen maanden van 1933 meer dan 25000 Oostenrijksche luisteraars bedankt, zoodat de aanwas van 1932 reeds weer teniet is gedaan. De stad Weenen telt 68.207 luisteraars meer dan de overige bondsstaten tezamende re latieve toename van het aantal luisteraars was echter in de bondsstaten sterker dan in Weenen, waardoor het aandeel van Weenen in het totale aantal luisteraars daalde van 58.86 tot 56.92 en dat der bondsstaten steeg van 41.14 tot 43.08 In 1932 zond de Oostenrijksche omroep maatschappij gedurende 43.151 uren uit, d.i. 80 uren minder dan in 1931. De gemiddelde dagelijksche zendtijd bedroeg 11 uur en 45 minuten. Van den totalen zendtijd werden in beslag genomen door muziekprogramma's 61.9 litteraire uitzendingen' 7.7 weten schappelijke uitzendingen, waarbij inbegrepen de schoolradio 15.2 en nieuwsberichten 10.2 INTERNATIONALE PROGRAMMA UITWISSELING. Naar men ons mededeelt, voert op heü oogenblik de Engelsche omroepmaatschappjj onderhandelingen met betreffende autoritei ten aangaande het uitzenden van de feest- opvoeringen te Munchen op eind Juli en be gin Augustus. RADIO EN LUCHTVAART. De Italiaansche vliegtuigen, welke onder leiding van den Italiaansohen minister va a luchtvaart, generaal Balbo, aan het begin van hun grooten tocht ook ons land een be zoek brengen, zijn, teneinde voortdurend met de vliegbasis Rome in contact te kunnen blij ven, alle voorzien van een Philips kortegolf- ontvanger. Dit is niet de eerste keer, dat de Italiaansche luchtvaart van dit fabrikaat ge- bruik maakt. Op den tocht naar Zuid-Ame- rïka, nu eenige jaren geleden, waren Balbo's vliegtuigen eveneens van Philips-toestellen voorzien. AGENDA van publieke vermakelijkheden, vergaderingen, enz. Aïhambra-Theater. Van Vrijdag 9 tot en met Donderdag 15 Juni„Tijgerhaai' en „De 16-iarigr voor den rechter." Luxor-Theater. Van Vrijdag 9 tot en mei' Donderdag .1.5 Juni„Onze moderne tijd en „Afscheid". Zaterdag 10 Juni. Concours van den Zeeuwschen Zangersbond, Grand Hotel Britannia. STAATSLOTERIJ Trekking van 9 Juni 1933. 5e Klasse 16e Lijst. PRIJZEN VAN 70. 164 178 224 246 247 302 441 475 576 627 670 867 873 896 1027 1072 1Ó93 1193 1401 1431 1438 1452 1498 1516 1680 1907 1962 1993 2068 2108 2162 2258 2262 2333 2384 2408 2603 2608 2729 2819 2877 2978 2982 3002 3037 3180 3185 3202 3339 3671 3705 3851 3869 3936 3984 4092 4117 4240 4336 4357 4647 4723 4772 4815 4816 4875 4952 5037 5078 5110 5116 5125 5306 5338 5343 5404 5534 5555 5573 5614 5673 5769 5783 5944 6032 6114 6167 6169 6229 6272 6336 6467 6593 6853 6872 6900 6908 6962 7043 7135 7136 7219 7314 7324 7353 7562 7667 7750 7755 7836 8065 8139 8141 8260 8477 9054 9187 9414 9476 9570 9644 9838 9865 9953 9968 10072 10135 10212 10252 10265 10379 10410 10556 10763 11165 11298 11512 11574 11671 11775 11921 11956 12014 12089 12308 12327 12381 12605 12785 12828 12881 12976 13038 13456 13477 13758 13778 13798 13948 14358 14368 14415 14441 14730 14733 14926 15000 15017 15151 15346 15478 15617 15683 15738 15749 15922 15925 15948 16064 16194 16359 16382 16536 16662 16682 16779 16881 16914 16948 17104 17346 17420 17449 17747 17753 17758 17798 17816 17913 18386 18388 18414 18418 18788 18863 18934 18960 19099 19110 19151 19232 19268 19271 19397 19431 19449 19490 19543 19583 19586 19636 19646 20013 20097 20103 20104 20112 20166 20214 20220 20461 20533 20554 20697 20855 NIETEN. 50 156 171 286 340 429 430 461 689 497 514 536 542 559 584 609 625 635 673 691 740 745 760 802 814 812 847 863 895 907 1041 1048 1067 1071 1077 1088 1122 1146 1152 1153 1225 1291 1330 1357 1382 1408 1421 1523 1536 1563 1698 1699 1703 1705 1714 1716 1735 1754 1839 1863 2025 2044 2063 2070 2079 2082 2100 2127 2153 2198 2210 2213 2217 2264 2269 2272 2303 2421 2433 2434 2438 2457 2476 2489 2514 2558 2568 2609 2656 2663 2671 2766 2770 2792 2821 2829 2831 2843 2887 2890 2924 2943 2965 3016 3043 3143 3144 3204 3242 3278 3279 3287 3308 3350 3387 3404 3406 3420 3425 3440 3496 3537 3547 3551 3563 3638 3689 3734 3864 3872 3892 3907 3922 4037 4040 4055 4148 4198 4211 4263 4324 4373 4385 4419 4434 4482 4494 4543 4545 4558 4599 4621 4684 4687 4703 4795 4822 4838 4864 4884 4901 4956 4979 5081 5129 5132 5200 5290 5320 5333 5406 5431 5462 5513 5558 5559 5561 5583 5638 5666 5682 5704 5764 5785 5871 5904 5915 5916 5953 5990 6020 6120 6123 6228 6249 6263 6331 6448 6455 6477 6478 6581 6614 6627 6639 6679 6685 6700 6707 6710 6714 6772 6785 6790 6792 6953 6969 6979 7016 7039 7046 7065 7075 7088 7107 7149 7156 7190 7191 7261 7269 7272 7275 7305 7311 7345 7411 7422 7427 7428 7435 7492 7513 7549 7550 7555 7606 7660 7365 7714 7738 7773 7774 7779 7786 7813 7879 7897 7977 8020 8049 8057 8064 8073 8095 8123 8128, 8136 8160 8228 8244 8262 8269 8321 8328 8360 8365 8394 8422 8452 8480 8489 8515 8588 8594 8605 8609 8620 8625 8631 8677 8689 8817 8864 8889 8894 8896 8930 8949 9071 9126 9132 9146 9169 9181 9188 9217 9225 9254 9289 9334 9348 9370 9409 9410 9455 9456 9493 9537 9544 9602 9606 9662 9663 9705 9719 9779 9797 9826 9876 9895 10028 10041 10065 10111 10112 10174 10194 10216 10224 10235 10287 10324 10375 10380 10381 10393 10423 10451 10453 10534 10564 10609 10543 10666 10770 10788 10797 10801 10828 10834 10838 10866 10867 10910 10954 10958 10964 10994 11028 11030 11077 11095 11100 11115 11170 11177 11221 31319 11351 11390 11417 11421 11443 11462 11486 11521 11541 11543 11557 11566 11575 "1616 11620 11621 11638 11668 11669 11670 13181 117Ó4 li734 11756 11865 11866 11902 11914 11984 12053 12054 12058 12071 12072 12073 12076 12080 12109 12116 12126 12147 12152 2164 12166 12259 12264 12282 12355 12394 12409 12439 12496 12499 12593 12596 12622 12627 12699 12760 12810 12837 12844 12913 12946 12950 12973 12986 13039 13040 f3039 13105 13147 13157 13169 13171 13184 13185 13254 13289 13402 13415 13429 13451 13500 13502 13509 13556 13569 13596 16300 13610 13630 13678 13698 13701 13709 13724 13756 13766 13775 13788 13794 13859 13876 13905 13956 13981 14044 14074 14115 14137 14228 14242 14246 14247 14271 14289 14312 14313 14367 14372 14407 14420 14429 14544 14573 14580 14583 14609 14651 14663 14676 14695 14707 14725 14812 14829 14839 14840 14849 14853 14861 14869 14921 14954 14976 14988 14997 15027 15029 15058 15060 15098 15124 15173 15177 15317 15351 15353 15365 15378 15398 15403 15413 15436 15437 15458 15500 15537 15588 15601 15719 15788 15845 15941 15952 15970 15982 15985 16014 16051 16081 16088 16107 16109 16111 16145 16164 16175 16228 16264 16293 16295 16302 16372 16386 16419 16425 16442 16472 16497 16637 16772 16780 16812 16830 16873 16927 16931 16962 17017 17019 17038 17055 17058 17075 17084 17091 17113 17168 17184 17238 17272 17284 17291 17318 17402 17438 17442 17492 17499 17505 17518 17530 17536 17577 17585 17668 17702 17721 17756 17778 17781 17796 17818 17839 17878 17881 17883 17895 17944 17964 17978 17988 18092 18107 18130 18140 181901 8200 18213 18250 18275 18278 18299 18335 18347 18358 .18461 18488 18495 18503 18528 18535 1643 18669 18672 18685 1869U 18713 18740 18760 18789 18824 18847 18940 18965 18977 19010 19019 19028 19047 19085 19334 19355 19374 19392 19483 19524 19531 19537 19581 19692 19702 19764 19874 19908 19920 19947 20060 20096 29113 20257 20372 20373 20382 20388 20462 20467 20479 20503 20597 20692 20632 20690 20873 20921 APOTHEEK GEOPEND Zondag 11 Juni is de apotheek geopend van firma wed. A. J. VAN OCKENBURG, Badhuisstraat. LICHT OP VOOR AUTO'S, FIETSEN EN VOERTUIGEN. Juni Zondag 11 9.49 Maandag 12 9.50 Dinsdag 13 9.50 HOOGWATER TE VLIS3INGEN Juni Zondag 11 4.17 16.40 Maandag 12 5.13 17.35 Dinsdag 13 6.09 18.31 19145 19182 19259 19410 19438 19466 19542 19552 19565 19796 19838 19851 19988 19999 20049 20272 20363 20367 20400 20412 20443 20526 20562 20591 20775 20866 20867 FILMKUNST TE PARIJS. De z.g. sociale film bestaat niet in Frank rijk, behalve in den vorm van klucht of blij spel. Wie iets te zeggen heeft over toestan den, die wij dagelij les om ons heen zien, moet dit doen in de vorm van een grap. René Clair is tegen wil en dank gedwongen altijd maar weer de wrangheid van een dialoog ócor vroolyke liedjes de scherpte van som mige beelden door de élegance van andere te temperen. René Clair is gedwongen voor eeuwig en altijd Frankrijk's grootste ope rette-regisseur te blijven. Anderen en wij denken hier aan de vroegere film ,,1'Affaire ést dans le sac" van Prévert nemen hun toevlucht tot de klucht. Zij kunnen artistiek goed verantwoord werk leveren. Een voor beeld daarvan is de nieuwe film van Jean Vigo „Zéro de conduite". Jean Vigo is in ons land welbekend. Het theater „De Uitkijk" gaf zijn film „A propos de Nice" evenals de Nederlandsche filmliga. Zijn korte zwem- film „Natation", een leerfilmpje gezwommen door den Franschen zwemkampioen Jean Taris werd indertijd -zeer geprezen. Dezer dagen werd zijn nieuwe film „Gedrag Nul" voor de pers vertoond. De Vlaamsche regis seur Storck heeft hem bij deze film terzijde gestaan, terwijl de fotografie gemaakt is door Boris Kaufmann, den broer van Dziga Wertof. „Zéro de conduite" is een kostschoolfilm, die voornamelijk door jongens wordt ge speeld. Een persiflage van sommige al te barsche schoolsystemen en onderwijzers, een complete overwinning van de jeugd. Terwijl de klucht van Prévert geen ander doel schijnt te hebben dan persiflage, is het doel van Vigo's film veel positiever; de uitbeel ding van de overwinning van de schooljon gens. Deze overwinning is zoo reëel weer ge geven, dat men, heel onpaedagogisch mis schien bij het zien van de film niet kan na laten spontaan in de handen te klappen en bravo te roepen. Het publiek is aan de kant van de jongens, het publiek wordt onweer-t staanbaar door de film gedwongen, voor de jeugdige opstandelingen partij te kiezen. Hat resultaat van deze film is dus hetzelfde als wanneer de stof als een tendentieuse repor tage behandeld was, neen, het resultaat !s misschien belangrijker, want terwijl men al te snel geneigd is de werkelijkheid te ver dringen en te vergeten, wenscht men het fantastische zoolang mogelijk te behouden. Door problemen uit de werkelijkheid op een dusdanige wijze in een fantasierijke klucht- te verwerken, dat het publiek ze moeilijk vergeet, heeft de regisseur tevens schrij ver van het scenario volkomen bereikt wat hij wilde bereiken, schrijft de „N.R.Ct." Het is jammer, dat de montage hier en daar wat te wenschen overlaat. Maar daar tegenover is het gevecht van de jongens in slaapzaal en speelplaats, met de als sneeuw uiteenstuivende kapok-kussens begonnen en tot een waren schoolopstand opgevoer^, daarbij rythmisch ondersteund door de mu ziek van Jaubert, zoo prachtig, dat men de ontegenzeggelijke lengte maar voor lief moet nemen. De groep jonge regisseurs, waartoe o.a. Vigo, Storck, Lodz en Prévert bëhooren. zijn op weg in Frankrijk een filmgenre te creëeren, welks ontwikkeling veel doet ver wachten. Tegenover dit Frankrijk van 1933 staat het Parijs van I900i Twee comedies hebben daar betrekking op, maar terwijl de eene sober is. eenvoudig en ingetogen, is de andere onrus tig en schreeuwerigeen en al kostbaarheid, holheid en overdrijving. Dat is „La Dame de chcz Maxim's". Wie Parijs gekend heeft in zijn gouden tijd, toen elegante equipages de rijke demi-mon- daines voor Maxim's brachten, waar zij de fine fleur van alle mannen ter wereld ont moetten, het Parijs van 1900 tot den oorlog den glorietijd van „Maxim's", die zal in deze film een tijdperk terugzien, zich terugge plaatst voelen in een wereld, die nji geheel verdwenen is. ;De mogelijkheid een er zoo ^volkomen zorgeloosheid is nu voorbij. Nog altijd staat Maxim op dezelfde plaats in de Rue Royale. De klanten van toen vinden er nog altijd dezelfde spijzen, de weergalooze wijnen. Deze oude getrouwen schuwen nu de groote achterzaal, waar eens de Franschs Cancan gedanst werd door vrouwen met veel kante onderrokken en zwart gekousce heènen, en komen niet verder dan het door loopje tusschen de bar en die zaal. Hier zit ten ze onder de in „Jugendstil" decoraties gevatte spiegels op de aan weerskanten ge plaatste banquettes, juist als in elke Parij- sche bistrot, waar voor ten hoogste twee keer vier of vijf tafeltjes ruimte is. De ober kent al deze gasten, het zijn heeren op leef tijd of zeer rijke demi-mondaines met prachtige juweclen en bont. Men „kleedt" zich daar niet en met eenige .minachting ziet men neer op de Amerikanen, die in avond toilet, naar de achterzaal doorloopen, waar nu Jazzmuziek speelt, en waar zij, de nieu welingen de French Cancan en „la mém» Crevette" niet missen, en niet weten, dat men zich bij Maxim's niet fcleedt (uit rouw over een vervlogen tijd) D2 vaudeville van Feydau is bekend. Een danseres „de chez Maxim's" moet, door al lerlei omstandigheden ineensj doorgaan voor de nicht van een generaal en de vrouw van den provincialen dokter Petypon maakt al- leilei blunders en wordt ten sjotte de vrien din van den generaal. Het vermakelijke, pro vinciale gedoe, de dames in de provincie, die do gekste geste bewonderen, alleen omdat deze het etiket „Parijs" dragen, het is alles even kostelijk. De eerste tien jaren uit deze eeuw, badpakken en fietsen en auto's en kleeren, die men met verbazing herkent als van oude fotografieën, bewegen, leven weer opeens in deze film. De iri werkelijkheid fraaie decoratie van Maxim's met zijn bloe- menmotieven, krullen qn zijn in wonderlijke vormen geslepen spiegels, een van de meest geslaagde Jugendstil decoraties, zooals ze haast nergens meer te vinden zijn, de her schepping van burger-interieurs uit dien tijd, met gordijnenkappen en bestikkingen in de zelfde krullende lijnen, die we in de vrou wenmode en dc ingeperste tailles terugvin den, kunnen echter de middelmatigheid der film toch niet Veranderen, omdat zij eigen lijk vlotheid en vaart mist. Juist door een teveel aan entrain van de spelers. Welk een gemis aan ingetogenheid. Wat is er noode- loos, veel verknoeid, enkel door teveel drukte en beweging, en lawaaiïgheid. Florelle, die even, in „l'Atlantide" van Pabst, eenzelfde soort rol als die van „la möme Crevette" zoo meesterlijk spoelde, kon dat in deze film niet volhèuden. Bij wat sterkere leiding was ,er misschien meer van haar te maken ge weest. Nu is het resultaat, dat ze la möme Crevette zoodanig chargeert, dat we het suc ces van deze dame van Maxim niet goea meer kunnen begrijpen, evenmin als die hee ren van toen, die toch heusch geen kleine kinderen waren. Een klucht wordt niet kluch tig door grove charme, maar alleen door concentratie van komische elementen. Dat heeft Jean Vigo beter begrepen. Het Amerika van 1900 en van nu staan niet zoo tegenover elkaar. Hier geen klucht, geen zorgeloosheid ook. De een na de ander komen hier uit Amerika films, die ons zon der pardon, alle destructieve elementen in den mensch toonen. Er is sinds de gangster-films, een keer ge komen in de onderwerpen. We zien nu den anderen kantde onrechtvaardigheden, niet van de bandieten, maar van politie en justi tie, onrechtvaardigheden, die eenigerzijds volgen uit een bepaald strafsysteem (ket- tingarbeid), anderzijds door uiterlijke om standigheden (corruptie) onder rechters Deze film, waarvan het doel onmiskenbaar de regeneratie van publieke opinie moet zijn, vallen allen samen met den omkeer van het bewind. Van het oogenblik af, dat het met de drooglegging gedaan bleek, dat een nieu we partij de macht kreeg en de regeering wisselde, veranderde de films. In hoeverre zij do publieke opinie in werkelijkheid verande ren, is nog de vraag. De film over de wan toestanden bij de dwangarbeid in Georgia werd gemaakt in de staat Californië, dezelf de staat, waar eens het proces tegen Thomas Mooney en Billings plaats vond. Of er een samenhang bestaat tusschen „I am a fugi tive" en de revisie van net proces Thomas Mooney, dat dezer dagen in de dagbladen vermeld werd Corruptie, een door Van Dijke geregisseer de film, moeten wij in den grond op een lijn stellen met de vroegere gangster-films, waar zij op lijkt, omdat het tenslotte ook weer een bandietenfilm en een film met spanning is. Een rechter, die eigenlijk in het geheim een gangster is en zich om laat koopen, on schuldige menschen in de gevangenis stopt en schuldige rond laat loopen. Zulke geval len zullen misschien wel zijn voorgekomen Tenslotte bedreigt hij zijn collega, die voor zitter is van een commissie van onderzoek en als deze rechter vermoord is, wordt hij daarvan verdacht, omdat de dictafoon die eerst de dreigementgn geregistreerd had. daarna de moord registreerde, die echter door een ander begaan was. Dan volgen om aan de doodstraf te ontkomen, volledige beken tenissen, talrijke arrestaties en grondige zui vering van de stad in kwestie. Een aanwijzing voor het bestaan ven dezv' toestanden in Amerika is het feit zelf van een dergelijke film. In Nederland zou nie- man het in zijn hoofd krijgen, dergelijke films te maken. Wanneer hier i gen de rechterlijke macht gesproken wordt, dan ge schiedt dit steeds uit den revolut.onnairen hoek, dus met om een persoonlijke kwestie tegen den rechter, maar om een principieel bezwaar tegen een bepaald rechtssysteem, a;s onderdeel van de bestaande orde. In films als „Corruptie" echter, is dat niet het geval, omdat de critiek juist komt uit het eigen milieu. Will Hays, die elke film keurt en die alles behalve een revolutionnair is, wenscht op het oogenblik tegen zekere Amerikaansche rechters en tegen bepaalde Amerikaansche toestanden op te treden. Hij zou dat niet wenschen, indien op deze toe standen niets viel aan te merken. Een andere film, die den kettingarbeid be handelt is „Laughter in Heil". Het is op dit gebied een historische film, dat wil zeggen, dat het bagno vertoond wordt, zooals het een dertig jaren geleden was, en omlijst met lief de, jaloezie en wraak, zooals die in den tijd van de pioniers gebruikelijk waren. Deze film is dan ook niet met de film over Burns te vergelijken, behalve daar waar we weten.dat de toestanden niet veranderd zijn in de negerkwestie. H t ophangen van vijf negers, die in religieuse extase hun liederen zingen en met blijde gezichten den dood ingaan, maakt een diepen indruk. Een derde Amerikaansche film, gansch van dezen tijd is „Pancrace" een sportfilm, waarin ons den ruwen gèest van sportonder- nemers duidelijk gemaakt wordt. „Pancrace" is een soort worstelen, en de sportonderne- mer wedt op de worstelaars, die hij door af spraken dwingt of te winnen of te verliezen. Deze film geeft de reusachtige, immoreele zwendelarij van deze heeren in al haar om vang v/eer. Maar de film geeft toch nog iets meer. Wij blijven ademloos van spanning om den eindstrijd, dien we bedreven gewor den in alle regelen van het spel. van hand greep tot handgreep kunnen volgen. EEN PROCES TEGEN DE CRITiEK. Dat het beroep van filmcriticus niet zon der gevaren is, hebben wij reeds dikwijls moeten constateeren. Thans heeft de actrice Alma Louise Taylor haar proces gewonnen tegen het Engelsche blad „Film Weekly", wegens een critiek die haar reputatie als actrice geschaad zou hebben. Het blad werd Lot niet minder dan 1000 pond sterling boete veroordeeld.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1933 | | pagina 10