Jisis, de Zoon wan Tiohby VAN AMSTEL EN IJ. VEILSG RADIO-RUBRIEK APOTHEEK GEOPEND Feestweek zonder feestelijkheid. Vreemdeling en winkelier passief. Internmuziekfeesten. Willem de Zwijger-tentoonstelling. Belangrij ke curiosa der Koningin. Loonkor- ting, huur staking. Zij, die sterven gaan. Zooals we aanstonds reeds verwachtten, is de Amsterdamsche feestweek een beslist fiasco geworden. De stroom van bezoekers, die men door de openstelling van gemeente- en particuliere bedrijven, reductie op entreeprijzen voor vermakelijkheden, rondvaarten, e.d. tegemoet zag, is uitgebleven. Ook van de étalages is over 't algemeen weinig werk gemaakt en gevlagd in 't geheel niet. Onze étalages worden trouwens perma nent goed, dikwijls kostbaar zelfs verzorgd de tijdsomstandigheden noodzaken den win kelier er wel toe en gedurende de zomer maanden zijn internationaal bevlagde ma gazijnen hier al jaren geen zeldzaamheid meer. Natuurlijk zijn de couponboekjes a 75 cent, waardoor men toegang kreeg tot de reeds genoemde bezienswaardigheden, gretig ge kocht. De Amsterdammer wil van zoo'n ge legenheid om zijn kostbare gemeentebedrij ven van naderbij te leeren kennen, wel eens profiteeren. Maar een bijzondere drukte, een feestelijke stemming in de stad, vermocht dit excursis- me niet te wekken. Het is trouwens niet denkbaar, dat vreemdelingen zich door dergelijke poovere attracties naar de hoofdstad zouden laten lokken. Eerlijk gezegd is de organisatie van het „Koggeschip" (V.V.V.) in alles te kort geschoteneen buitengewone verlichting heeft niet plaats gehad, openbare muziek uitvoeringen zijn uitgebleven en het bloe mencorso bleek een mislukking; feitelijk ge beurde er in deze week niets dat feestelijk mocht heeten of aan de feestweek een waar lijk feestelijk cachet gaf. De winkelstand heeft hierop veelzeggend gereageerd door over 't algemeen de win kels vroeg te sluiten, hoewel het officieele sluitingsuur van 8 tot 10 uur was verlegd. Zal de hoofdstad nu tijdens de a.s. inter nationale muziekfeesten revanche nemen Dan is het feestelijke niet gesuggereerd, maar bestaat er een gemotiveerde aanleiding om de hoofdwegen te versieren, onze sche pen te pavoiseeren en de stad op 't feeste- lijkst te verlichten. Dan komen honderden buitenlandsche muziekgezelschappen met een groot aantal deelnemers naar Nederland en heeft een feestweek, mits zóódanig georganiseerd dat zij werkelijk attractioneel mag heeten, onge twijfeld „raison". Het is een prachtvolle en rijke gevarieerde tentoonstelling, waarmede het Rijksmuseum thans een bijzonder en voorloopig blijvend stempel heeft willen drukken op de plech tige herdenkingsfeesten ter eere van Willem de Zwijger. Den getrouwen bezoeker van ons museum zal het niet ontgaan dat hetgeen in de groote eerezaal van den rechtervleugel werd bijeen gebracht, deels afkomstig is uit het complex van zalen, waarin al sedert de stichting van het gebouw de historische doeken en vorste lijke portretten zijn ondergebracht. rijden kan bij uitzon dering geen kwaad rijden is echter altijd goed en dus beter! Men vindt dus op deze Willem de Zwijger tentoonstelling vele goede bekenden, maar ook is er een keur van inzendingen van par ticulieren, waarmede men voor 't eerst ken nis maakt en waardoor onze historische ken nis niet weinig wordt verrijkt. Zoo volgt men, dank zij de helaas tij delijke completeering, met belangstelling en dezelfde bewogenheid, waarmede men wel eens jeugdportretten beziet, de verschillende leeftijd-stadia van den Vader des Vader lands. Men ziet hem, uitgebeeld door be roemde meesters van zijn tijd, als een van zorgen nog onbewusten, levenslustigen knaap, als blozenden jonkman, als veldheer, als man van rijperen leeftijd en eindelijk als bejaard man. Doch welke leeftijd-nuances de por tretten na den jongelingsleeftijd ook van elkaar doen verschillen, de ernstige, zorge lijke trek op het nobele gelaat van den Zwij ger blijft immer dezelfde. En die zorgen we gevoelen het bij 't eerbiedig aanschouwen hebben onze vrijheid, ons vaderland en volk gegolden. De sympathiek gedachte omlijsting van deze historische portretten bestaat uit een collectie van eenige honderden doeken, be trekking hebbende op historische gebeurte nissen met den prins als middelpunt en op bekende personen uit 's prinsen omgeving, diens gemalinnen en nakomelingen tot op heden. Dank zij de belangrijke inzending van onze Koningin is er ook veel merkwaardigs van den Zwijger zelf, zoo dan van een zeer ern stige levensopvatting getuigenden jeugdbrief aan diens Moeder, het sierlijk bewerkte mesje, door den Prins bij voorkeur op reis gebruikt, enz. Men vindt er voorts een uitnemend ge- conserveerden overdekten leunstoel van den Prins, gewaden, sieraden en ki-jjgsuitrus- tingen. De rijke curiosa met betrekking tot het Huis van Oranje en bekende tijdgenooten bevat verder gedenkpenningen, gravures, toi letten, harnassen, vaandels en wapens. Ook de vermaarde boekenkist waarin Hugo de Groot zijn kerker ontvluchtte, is aanwezig. Men zietde Willem de Zwijgertentoon stelling (Mei-September) in 't Rijksmuseum is geen monotone verzameling van antiqui teiten, maar een onderhoudende- expositie, voor jeugd en ouderen rijk aan afwisseling, en door de vele noviteiten voor historici ook een bron van nieuw studie-materiaal. Wanneer straks, tijdens het internationaal muziektournooi, onze buitenlandsche gasten langs het oud-Amsterdamsche Oostenburg en door de typische Jordaanbuurtjes zullen dwalen, zal hun de groote populariteit van den heer Colijn vermoedelijk dan wel on zen premier moeten opvallen. Voor zoover zij althans onze taal niet machtig zijn. Want de liederen, waarmede een deel van onze schooljeugd in deze overwegend com munistische buurten den staatsman onbe wust bezingt, zijn niet bepaald van vleien- den aard. Tijdens de verkiezings-campagne werden ever de geheele stad duizenden kleuters en schoolkinderen voor deze sarcastisch be doelde populariteit „geprepareerd". Ze kwa men—in vele gevallen tot schrik of ver ontwaardiging der ouders opgetogen thuis met allerliefste roode vlaggetjes, gehamerd en gésikkeld natuurlijk, en roode ballons, bedrukt met het.Colijnlied .Colijn, Co- lijn zijn naam is klein. Zijn bommen binne groot" enz. ('t overige moois besparen we den lezer). Het heeft den gezinnen, die van deze jeugdpropaganda niet gediend waren, heel wat moeite gekost hun kinderen van het nieuwe lied af te brengen. Onbewust van den smalenden inhoud, vond de jeugd de variatie op het overoude „Piet Hein" wel aardig. Maar in de zooeven genoemde buurten is t Coüjnlted momenteel niet minder populair dan de Internationale. En de hatelijke tweede en derde couplet ten zullen met nog grooter enthousiasme worden gezongen, naarmate men daar in den heer Colijn den man ziet, die het Welter- program in mogelijk nog drastischer vorm zal verwezenlijken. Met name door de consequente doorvoe ring te Amsterdam. Er heerscht nl. onder het gemeentepersoneel groote ontevreden heid over de a.s. intrekking van den vacan- tietoeslag, waarmede een bedrag van een half millioen per jaar op de begrooting be zuinigd wordt. Er moet echter van regeeringszijde op nog grooter bezuiniging aangedrongen zijn en dat ondanks het accoord tusschen personeel en gemeentebestuur om de bestaande loon regeling tot 1935 ongewijzigd te „handha ven" Onder het gemeente-personeel verwacht men af te leiden van een waarschuwing van rechts in den raad dat een eventueel crisisbewind een belangrijke loonsverlaging van Amsterdam zal eiscben. Ook de circa 900 huurstakers van de West stichting kunnen den strijd als verloren be schouwen. Na het voorloopig beslag op de bij het comité gedeponeerde huurgelden, over de geldigheid waarvan de rechtbank Maandag zal beslissen, heeft een panische schrik den Westerstakers bevangen. Wie het even kan betalen trekt 's nachts naar een andere buurt, na zijn boedel ergens in 't geheim te hebben opgeborgen. Toch is reeds heel wat meubilair door de deur waarders in beslag genomen. De minder gesitueerden worden nu stux voor stuk uit hun woning gezet, iets wat aanvankelijk onuitvoerbaar scheen, maar nu door de buitengewone politiemaatregelen het afzetten der straten door politieruiters en bevel tot sluiting van vensters en deuren, mogelijk is geworden. De eigenaren, in casu de hypotheekbanken, schijnen de h.i. gema tigde elementen door een selectie bij de uit zetting te willen sparen. Op onzen tocht van gisterenavond door de straten der Weststichting leek ons de eens zoo levendige buurt als uitgestorven. Huis aan huis zagen we de woningen er verlaten of van bewoonde perceelen gordijnen en het voornaamste meubilair verdwenen. Naar onze ruwe taxatie bedraagt het aan tal leegstaande woningen er thans 400. Desniettegenstaande hebben nog honderden bewoners, wier uitzetting rechtelijk is gelast, door G. TH. ROTMAN. Vriend Jim beleeft dat zie je hier Van t draaien ook niet veel plezier Hij krijgt met miss'lijkheid te kampen En tracht zich ergens vast te klampen De sterren draaien bij dat pogen, Den armen stakker voor z'n oogen, En 't deurtje rammelt klop, klop, klop Een roffel op zijn apekop. Maar de piloot, een handig man, Die heel goed manoeuvreeren kan, Redt allen uit hun droevig lot En brengt de vliegmachien weer vlot. Ach, zie de beid" vechtersbazen, Stokstijf en suf als houten Klazen Ja, nóóit was 't in een vliegmachine Zoo'n allerijs'lijkste ruïne. (Dinsdag vervolg.) deze week de door het comité verstrekte blauwe vlag uitgehangen met het motto „Wij wijken niet dan voor 20 huurver- laging". Meer met de werkelijkheid overeenstem mend achten we de primitieve plaat, die we in de Torrestraat het brandpunt der be weging zagen, waarop een deurwaarder en zijn helpers een deur forceeren, terwijl de familie van de derde étage hun buren met een vlag ten afscheid toewuift. De vlag bevat, eenigszins gevarieerd, het klassieke opschrift„De gesjochte huursta kers van drie hoog, die sterven gaan, bren gen u hun laatsten groet". De romantiek wil er bij de Amsterdam mers maar niet uit Corres Pondent. Maandag 22 Mei. Hilversum, 296 MAlgemeen programma. 8.00 Gramofoonplaten. 10.00 Morgenwij ding. 10.15 Gramofoonplaten. 10.30 Voor dracht; 11.00 Orgelconcert. 12.00 Concert. 2.30 Cellorecital. 3.00 Gramofoonplaten. 4.00. Pia norecital. 4.30 Lezing. 5.30 Orkest. 6.30 Boe- kenhalfuur. 7.00 Orkest. 7.30 Lezing. 8.00 Vaz Dias. 8.05 Orkest. 9.00 The Smith Brothers. 9.20 Concert. 10.00 Gramofoonplaten. 10.20 Orkest. 11.00 Vaz Dias. 11.20 Dansmuziek. Huizen, 1875 M. N.C.R.V. 8.00 Schrift lezing. 8.15 Gramofoonplaten. 10.30 Morgen dienst. 11.00 Chr. lectuur. 11.30 Gramofoon platen. 12.30 Orgelconcert. 2.00 Gramofoon platen. 2.45 Voor de keuken. 3.15 Knipcursus 3.30 Modecursus. 4.00 Bijbellezing. 5.00 Gra mofoonplaten. 5.15 Concert. 7.30 Vragenuur tje. 8.30 Dameskoor. 9.00 Causerie. 9.30 Or kest. 11.15 Gramofoonplaten. 10.00 Vaz Dias. Daventry, 1554 M. 10.35 Morgenwijding. 10.50 Berichten. 11.05 Lezing. 12.20 Orgelspel. 1.05 Orkest. 2.05 Gramofoonplaten. 2.45 Voor de scholen. 3.20 Concert. 3.45 Voor de scho len. 4.00 Dansorkest. 4.50 Orkest. 5.35 Kinder uur. 6.20 Berichten. 6.50 Cello en piano. 7.10 Lezingen. 8.20 Variété. 9.20 Berichten en le zing. 10.00 Tooneel. 10.55 Voordracht. 11.00 Orkest. 11.25 Bokswedstrijd. 11.35 Dansmu ziek. Parijs, Radio-Paris", 1724 M. 8.05 Gra mofoonplaten. 12.20 Concert. 1.25 Pianore cital. 1.55 Orkest. 7.20 Opera. Kalundborg, 1153 M. 12.20 en 3.50 Con cert. 8.20 Balletmuziek. 9.00 Zang en decla matie. 10.00 Cellorecital. 10.45 Concert. 11.20 Dansmuziek. Langenberg, 473 M. 7.30 en 8.23 en 11.20 Gramofoonplateni 12.20 Concert. 1.20 Concert. 4.50 Concert. 7.20 Zie Zeesen. 9.25 Orkest. 10.50 Concert. Brussel, 338 M. 12.20 Gramofoonplaten. 1.30 Orkest. 5.20 Orkest. 6.30 Gramofoonpla ten. 8.20 Concert. 10.30 Gramofoonplaten. 508 M. 12.20 Orkest. 1.30 Gramofoonplaten. 5.20 Orkest. 6.35 Gramofoonplaten. 6.50 Ka mermuziek. 8.20 Concert. 10.30 Gramofoon platen. Zeesen, 1635 M. 7.20 Concert. 8.20 Wie- land der Scliuaied". 9.20 Concert. 10.35 Be richten. 11.20 Dansmuziek. Zondag 21 Mei is de apotheek geopend van den heer A. J. VAN OCKENBURG, Kleine Markt. BLIJFT DE DUITSCHE FILM GESCHIKT VOOR EXPORT In de laatste weken hebben filmbelang hebbenden, die Berlijn bezochten, steeds weer de vrees geuit, dat men bij het vaststel len van het programma voor het volgende seizoen wel niet meer op de Duitsche film zou kunnen rekenen, daar nu immers, na de nationale reorganisatie, in de Duitsche ate liers niets anders dan films van een gepro nonceerd nationaal karakter zouden worden vervaardigd. Op grond van veelvuldige gesprekken met de desbetreffende officieele en officieuze in stanties, kan er verzekerd worden, dat zulks niet het geval zal zijn, en dat de Duitsche filmindustrie in staat zal blijven, het bui tenland met even zoovele, en even goede, naar alle waarschijnlijkheid zelfs met betere amusementsfilms te verzorgen dan tot dus verre. Natuurlijk zullen nationale films vervaar digd worden, maar zegt de Duitsche regee ring openhartig, als een dergelijke film wordt vertoond, daii zal het publiek het ook dui delijk weten„thans zult gij een nationale propagandafilm zien" Verstolen, heimelijk en daarom hinderlijke massa-propaganda, zooals elke Russische film die bevat, zal men dus in de toekomstige Duitsche film ver geefs zoeken. Overeenkomstig het streven der nieuwe regeering, om de ontwikkelingskansen van eiken tak van nijverheid en industrie zooveel mogelijk'te vergrooten, zal de Duitsche film niet in boeien geslagen worden, doch inte gendeel moreel en materieel met alle be schikbare middelen gesteund worden. Zulks echter slechts door de vervaardiging van internationaal gangbare films mogelijk. Wat verwacht de nieuwe Duitsche regee ring van de nieuwe Duitsche film Wel vol strekt niets nieuws. Sinds jaren hebben de Amerikaansche Hays-organisaties en de ern stige filmcritiek in de heele wereld naar zuivere films verlangd, naar films, waaruit de wansmaak geweerd is en die niet meer den stempel der artistieke knoeierigheid dra gen. In de Angelsaksische landen, vooral in Amerika, heeft men aan dit verlangen nog geen gehoor kunnen geven. In Duitschland zal dezen wensch worden vervuld. Nog eenige dagen geleden deelde de tegen woordige co-referent van de film-afdeeling van het Rijksministerie voor Volksvoorlich ting en propaganda mede, dat men vooral de zuivere amusements-film met alle ten dienste staande middelen zou steunen. Maar dan moet ook aan de eischen, die men aan goed amusement stelt, worden beantwoord. Het komt er dan niet voornamelijk op aan zoo veel mogelijk blooto meisjes-beenen te expo- seeren, doch de film moet cuItureeK?) ni veau bezitten. En dit is een eisch, die overal door lieden van beschaving wordt gesteld. Voorts moet de Duitsche film de Duitschers laten zien, zooals ze werkelijk zijn, en nier. zooals zij zich tot dusver in de hoofden van vele filmvaklieden gespiegeld hadden. De Duitschers zijn geen volk van champagne drinkers brassers, gigolos, gekken en misdadigers, maar een natie van ernstig denkende en eerlijk werkende mannen en vrouwen. (Met alle respect. Na al dit ernstig denken en eerlijk werken, wil de romantiek ook bevrediging). Een argument, dat men steeds weer ver neemt, is de soogenaamti* veer censuijr, Al dadelijk zij gezegd, dat zooiets in het geheel niet bestaat. Op initiatief van kringen uit de filmindustrie is slechts een consultatief bureau voor manuscripten opgericht, dat tot taak heeft de producent met betrekking tot de later plaats hebbende keuring een zekere mate van veiligheid te verschaffen, derhalve een instituut, dat door den film-producent gewaardeerd zou worden. Men kan dus volkomen gerust zijn. Den nieuwen bewindhebbers is er volstrekt niets aan gelegen, lachen en jolijt, vroolijke muziek en zang te verbieden en de lichte muze in een corset te klemmen. Men wil slechts niet langer werkeloos toezien, hoe de lichte muze tot een cocotte (ho, hogede gradeerd wordt. De nieuwe nationale geest is niet kwezelachtig, doch integendeel ver vuld van blijden levenslust. Hij wil niet, dat het Duitsche volk in zak en asch gaat zitten en daarom zal alles in 't werk worden gesteld, om het weer levensvreugde te schenken. En aan een film kan en zal men vreugde bele ven, ook indien de indecentie van ontklee- dings-scènes niet uitvoerig wordt getoond en oukiesch uitgesponnen slaapkamer-taferee- len er niet meer in voorkomen. Dat men producenten en regisseurs, die slechts met zulke middelen meenen te kun nen werken, uit dien droom helpt, zal ook in het buitenland worden begroet. (Misschien, misschien ook niet, erg veel begrip van het buitenland heeft Duitschland nu eenmaal niet.) Maar om weer op de vrees voor een spring vloed van nationale propaganda-fiims terug te komen. Hoe staat het eigenlijk daarmee op dit oogenblik Waren de weinige, in den laatsten tijd ge lanceerde films, die een nationale achter grond hadden, nationaal-socialistische pro paganda-films Kan men films als „Rebell", „Choral von Leuben" en „Morgenrot" tot die categorie rekenen? Met de nationaal- socialistische beschouwingen hadden zij heel weinig te maken. (Wij weten alleen maar dat ze hier niet erg schenen in den smaak te zijn gevallen). En nü vergelijke men ook het geringe aantal van dergelijke films, met het groote aantal van zuivere amusements-films. Dat was tot nog toe het geval. Maar zal het in de toekomst zoo zijn? Het antwoord hierop werd reeds in bovenstaande uiteen zettingen gegeven en bleek ten overvloede wederom uit de jongste mededeelingen van leden der Spio-commissie. Het zal, het moet niet en het mag niet dat binnen- en buiten land met tendenzfilms overstroomd worden. Men zal niet dulden, dat lieden die erop uit zijn de conjunctuur uit te buiten, de idealen van het nieuwe Duitschland misbruiken. Integendeel, de zuivere amusementsfilm zal en moet blijven bestaan en op een hooger niveau worden gebracht. Misschien zal men zeggen „alles goed en wel, maar hoe staat het met de feiten In dit verband kan men volstaan met op het door de Ufa, de grootste Duitsche filmonder neming gegeven voorbeeld te wijzen. Te Neu- babelsberg wordt op het oogenblik aan het tot stand komen van vijf zuivere amuse mentsfilms gewerkt, te wetenStern von Valencia met Liane Haid, Saison in Kairo met Renate Müller, Liebe muss verstanden sein met Rose Barsoni, Ein gewisser Herr Gran met Hans Albers en Lockvogel met Brigitte Helm. Eenige dagen geleden kwam gereed „Amor an der Leine" met Magda Schneider. Zooals men ziet, propagandistische tendenz-fllms zijn het niet. Deze voorbeelden, die spoedig door het volledige productie-programma der Ufa ge volgd zullen worden, bewijzen afdoende dat deze onderneming haar oude principe, inter nationaal gangbare films te produceeren, waarvan zij haar verderen bloei afhankelijk weet, trouw zal blijven. Het kan ook aan geen twijfel onderhevig zijn, dat dit principe richtsnoer zal worden van de heele Duitsche filmindustrie, wat ook maar te raden is, BEKROONDE FILMS. Frank Vysbar's Anna un Elisabeth en Erich Waschn^ck's Acht Made im Boot zijn op het Concorso Cinematografico te Milaan met gouden medailles onderscheiden. WONDERLIJKE WEGEN DER CENSUUR. Zeer wonderlijk zijn de wegen der censuur, en in het bijzonder der nieuwe Duitsche censuur. De film Taifun van Robert Wiene !s ver boden, maar het tooneelstuk Taifun, waarna de film werd vervaardigd, wordt van 19 Mei af te Berlijn opnieuw vertoond. De operette-speelster Rose Barsony mocht op het Berlijnsch tóoneel als buitenlandsche en bovendien als niet-Arische niet langer optreden, maar op t oogenblik speelt zij bij de Ufa voor een nieuwe film Liebe muss verstanden sein. Und Zensur muss uch verstanden sein. JEANETTE MAC DONALD. Deze bekende filmdiva heeft een contract met de Metro Goldwyn Mayer afgesloten. Haar eerste film voer deze maatschappij zal zijn The Cat and the Fiddle, waar zij zal samenspelen met Ramon Novarro. GRETA GARBO TEEKENT EEN NIEUW M. G. M.-CONTRACT. Na de vele geruchten die ongeveer, ©en jaar lang over de Zweedsche actrice in omloop zijn, is dit thans het eerste officieele bericht van de M. G. M.-studio's, dat Greta Garbo een nieuw contract heeft afgesloten, met deze maatschappij. Spoedig zal begonnen worden met de op namen van haar eerste film onder dit nieu we contract, getiteld .Koningin Kristiania" naar een origineel voor de film geschreven manuscript van Bertholt Viertel, dat geba seerd is op het leven van de dochter van Gustaaf Adolf, de latere Koningin van Zwe den. JOSEPH DELMONT. Joseph Delmont, de Duitsche schrijver die onlangs van zich deed spreken door de aan kondiging van zijn manuscript „Die Rote Pest", is dezer dagen zestig jaar geworden. Delmont was een der eerste filmregisseurs van de wereld. In 1904 kwam hy als apen- diesseur naar Amerikadaardoor kr eeg hij iu een griezelfilmpje de rol van dieren-op- passer te spelen en weldra was hij een van de hoogst betaalde regisseurs met een gage van 75 dollars per week. Hij vervaardigde meer dan honderd cowboy-films en „drama's der wildernis", tot hij in 1924 genoeg had van deze fiimkitsch en romanschrijver werd. Pas dit jaar kwam Delmont weer in contact met het filmbedrijf, toen hij redacteur van ©en nationaal-socialisfcisch filmweekblad werd, öafc echter een vroegtijdige dood stierf, v

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1933 | | pagina 12