Jisis, de Zoon wan Tiohby
VAN AMSTEL EN IJ.
VEILSG
RADIO-RUBRIEK
APOTHEEK GEOPEND
Feestweek zonder feestelijkheid.
Vreemdeling en winkelier passief.
Internmuziekfeesten. Willem de
Zwijger-tentoonstelling. Belangrij
ke curiosa der Koningin. Loonkor-
ting, huur staking. Zij, die sterven
gaan.
Zooals we aanstonds reeds verwachtten, is
de Amsterdamsche feestweek een beslist
fiasco geworden.
De stroom van bezoekers, die men door de
openstelling van gemeente- en particuliere
bedrijven, reductie op entreeprijzen voor
vermakelijkheden, rondvaarten, e.d. tegemoet
zag, is uitgebleven.
Ook van de étalages is over 't algemeen
weinig werk gemaakt en gevlagd in 't geheel
niet. Onze étalages worden trouwens perma
nent goed, dikwijls kostbaar zelfs verzorgd
de tijdsomstandigheden noodzaken den win
kelier er wel toe en gedurende de zomer
maanden zijn internationaal bevlagde ma
gazijnen hier al jaren geen zeldzaamheid
meer.
Natuurlijk zijn de couponboekjes a 75 cent,
waardoor men toegang kreeg tot de reeds
genoemde bezienswaardigheden, gretig ge
kocht. De Amsterdammer wil van zoo'n ge
legenheid om zijn kostbare gemeentebedrij
ven van naderbij te leeren kennen, wel eens
profiteeren.
Maar een bijzondere drukte, een feestelijke
stemming in de stad, vermocht dit excursis-
me niet te wekken.
Het is trouwens niet denkbaar, dat
vreemdelingen zich door dergelijke poovere
attracties naar de hoofdstad zouden laten
lokken. Eerlijk gezegd is de organisatie van
het „Koggeschip" (V.V.V.) in alles te kort
geschoteneen buitengewone verlichting
heeft niet plaats gehad, openbare muziek
uitvoeringen zijn uitgebleven en het bloe
mencorso bleek een mislukking; feitelijk ge
beurde er in deze week niets dat feestelijk
mocht heeten of aan de feestweek een waar
lijk feestelijk cachet gaf.
De winkelstand heeft hierop veelzeggend
gereageerd door over 't algemeen de win
kels vroeg te sluiten, hoewel het officieele
sluitingsuur van 8 tot 10 uur was verlegd.
Zal de hoofdstad nu tijdens de a.s. inter
nationale muziekfeesten revanche nemen
Dan is het feestelijke niet gesuggereerd,
maar bestaat er een gemotiveerde aanleiding
om de hoofdwegen te versieren, onze sche
pen te pavoiseeren en de stad op 't feeste-
lijkst te verlichten.
Dan komen honderden buitenlandsche
muziekgezelschappen met een groot aantal
deelnemers naar Nederland en heeft een
feestweek, mits zóódanig georganiseerd dat
zij werkelijk attractioneel mag heeten, onge
twijfeld „raison".
Het is een prachtvolle en rijke gevarieerde
tentoonstelling, waarmede het Rijksmuseum
thans een bijzonder en voorloopig blijvend
stempel heeft willen drukken op de plech
tige herdenkingsfeesten ter eere van Willem
de Zwijger.
Den getrouwen bezoeker van ons museum
zal het niet ontgaan dat hetgeen in de groote
eerezaal van den rechtervleugel werd bijeen
gebracht, deels afkomstig is uit het complex
van zalen, waarin al sedert de stichting van
het gebouw de historische doeken en vorste
lijke portretten zijn ondergebracht.
rijden kan bij uitzon
dering geen kwaad
rijden is echter altijd
goed en dus beter!
Men vindt dus op deze Willem de Zwijger
tentoonstelling vele goede bekenden, maar
ook is er een keur van inzendingen van par
ticulieren, waarmede men voor 't eerst ken
nis maakt en waardoor onze historische ken
nis niet weinig wordt verrijkt.
Zoo volgt men, dank zij de helaas tij
delijke completeering, met belangstelling
en dezelfde bewogenheid, waarmede men wel
eens jeugdportretten beziet, de verschillende
leeftijd-stadia van den Vader des Vader
lands. Men ziet hem, uitgebeeld door be
roemde meesters van zijn tijd, als een van
zorgen nog onbewusten, levenslustigen knaap,
als blozenden jonkman, als veldheer, als man
van rijperen leeftijd en eindelijk als bejaard
man. Doch welke leeftijd-nuances de por
tretten na den jongelingsleeftijd ook van
elkaar doen verschillen, de ernstige, zorge
lijke trek op het nobele gelaat van den Zwij
ger blijft immer dezelfde. En die zorgen
we gevoelen het bij 't eerbiedig aanschouwen
hebben onze vrijheid, ons vaderland en
volk gegolden.
De sympathiek gedachte omlijsting van
deze historische portretten bestaat uit een
collectie van eenige honderden doeken, be
trekking hebbende op historische gebeurte
nissen met den prins als middelpunt en op
bekende personen uit 's prinsen omgeving,
diens gemalinnen en nakomelingen tot op
heden.
Dank zij de belangrijke inzending van onze
Koningin is er ook veel merkwaardigs van
den Zwijger zelf, zoo dan van een zeer ern
stige levensopvatting getuigenden jeugdbrief
aan diens Moeder, het sierlijk bewerkte
mesje, door den Prins bij voorkeur op reis
gebruikt, enz.
Men vindt er voorts een uitnemend ge-
conserveerden overdekten leunstoel van den
Prins, gewaden, sieraden en ki-jjgsuitrus-
tingen.
De rijke curiosa met betrekking tot het
Huis van Oranje en bekende tijdgenooten
bevat verder gedenkpenningen, gravures, toi
letten, harnassen, vaandels en wapens. Ook
de vermaarde boekenkist waarin Hugo de
Groot zijn kerker ontvluchtte, is aanwezig.
Men zietde Willem de Zwijgertentoon
stelling (Mei-September) in 't Rijksmuseum
is geen monotone verzameling van antiqui
teiten, maar een onderhoudende- expositie,
voor jeugd en ouderen rijk aan afwisseling,
en door de vele noviteiten voor historici ook
een bron van nieuw studie-materiaal.
Wanneer straks, tijdens het internationaal
muziektournooi, onze buitenlandsche gasten
langs het oud-Amsterdamsche Oostenburg
en door de typische Jordaanbuurtjes zullen
dwalen, zal hun de groote populariteit van
den heer Colijn vermoedelijk dan wel on
zen premier moeten opvallen. Voor zoover
zij althans onze taal niet machtig zijn.
Want de liederen, waarmede een deel van
onze schooljeugd in deze overwegend com
munistische buurten den staatsman onbe
wust bezingt, zijn niet bepaald van vleien-
den aard.
Tijdens de verkiezings-campagne werden
ever de geheele stad duizenden kleuters en
schoolkinderen voor deze sarcastisch be
doelde populariteit „geprepareerd". Ze kwa
men—in vele gevallen tot schrik of ver
ontwaardiging der ouders opgetogen thuis
met allerliefste roode vlaggetjes, gehamerd
en gésikkeld natuurlijk, en roode ballons,
bedrukt met het.Colijnlied .Colijn, Co-
lijn zijn naam is klein. Zijn bommen binne
groot" enz. ('t overige moois besparen we
den lezer).
Het heeft den gezinnen, die van deze
jeugdpropaganda niet gediend waren, heel
wat moeite gekost hun kinderen van het
nieuwe lied af te brengen. Onbewust van den
smalenden inhoud, vond de jeugd de variatie
op het overoude „Piet Hein" wel aardig.
Maar in de zooeven genoemde buurten is
t Coüjnlted momenteel niet minder populair
dan de Internationale.
En de hatelijke tweede en derde couplet
ten zullen met nog grooter enthousiasme
worden gezongen, naarmate men daar in den
heer Colijn den man ziet, die het Welter-
program in mogelijk nog drastischer vorm
zal verwezenlijken.
Met name door de consequente doorvoe
ring te Amsterdam. Er heerscht nl. onder
het gemeentepersoneel groote ontevreden
heid over de a.s. intrekking van den vacan-
tietoeslag, waarmede een bedrag van een
half millioen per jaar op de begrooting be
zuinigd wordt.
Er moet echter van regeeringszijde op nog
grooter bezuiniging aangedrongen zijn en
dat ondanks het accoord tusschen personeel
en gemeentebestuur om de bestaande loon
regeling tot 1935 ongewijzigd te „handha
ven" Onder het gemeente-personeel verwacht
men af te leiden van een waarschuwing
van rechts in den raad dat een eventueel
crisisbewind een belangrijke loonsverlaging
van Amsterdam zal eiscben.
Ook de circa 900 huurstakers van de West
stichting kunnen den strijd als verloren be
schouwen. Na het voorloopig beslag op de bij
het comité gedeponeerde huurgelden, over de
geldigheid waarvan de rechtbank Maandag
zal beslissen, heeft een panische schrik den
Westerstakers bevangen.
Wie het even kan betalen trekt 's nachts
naar een andere buurt, na zijn boedel ergens
in 't geheim te hebben opgeborgen. Toch
is reeds heel wat meubilair door de deur
waarders in beslag genomen.
De minder gesitueerden worden nu stux
voor stuk uit hun woning gezet, iets wat
aanvankelijk onuitvoerbaar scheen, maar nu
door de buitengewone politiemaatregelen
het afzetten der straten door politieruiters
en bevel tot sluiting van vensters en deuren,
mogelijk is geworden. De eigenaren, in casu
de hypotheekbanken, schijnen de h.i. gema
tigde elementen door een selectie bij de uit
zetting te willen sparen.
Op onzen tocht van gisterenavond door de
straten der Weststichting leek ons de eens
zoo levendige buurt als uitgestorven. Huis
aan huis zagen we de woningen er verlaten
of van bewoonde perceelen gordijnen en het
voornaamste meubilair verdwenen.
Naar onze ruwe taxatie bedraagt het aan
tal leegstaande woningen er thans 400.
Desniettegenstaande hebben nog honderden
bewoners, wier uitzetting rechtelijk is gelast,
door G. TH. ROTMAN.
Vriend Jim beleeft dat zie je hier
Van t draaien ook niet veel plezier
Hij krijgt met miss'lijkheid te kampen
En tracht zich ergens vast te klampen
De sterren draaien bij dat pogen,
Den armen stakker voor z'n oogen,
En 't deurtje rammelt klop, klop, klop
Een roffel op zijn apekop.
Maar de piloot, een handig man,
Die heel goed manoeuvreeren kan,
Redt allen uit hun droevig lot
En brengt de vliegmachien weer vlot.
Ach, zie de beid" vechtersbazen,
Stokstijf en suf als houten Klazen
Ja, nóóit was 't in een vliegmachine
Zoo'n allerijs'lijkste ruïne.
(Dinsdag vervolg.)
deze week de door het comité verstrekte
blauwe vlag uitgehangen met het motto
„Wij wijken niet dan voor 20 huurver-
laging".
Meer met de werkelijkheid overeenstem
mend achten we de primitieve plaat, die we
in de Torrestraat het brandpunt der be
weging zagen, waarop een deurwaarder en
zijn helpers een deur forceeren, terwijl de
familie van de derde étage hun buren met
een vlag ten afscheid toewuift.
De vlag bevat, eenigszins gevarieerd, het
klassieke opschrift„De gesjochte huursta
kers van drie hoog, die sterven gaan, bren
gen u hun laatsten groet".
De romantiek wil er bij de Amsterdam
mers maar niet uit
Corres Pondent.
Maandag 22 Mei.
Hilversum, 296 MAlgemeen programma.
8.00 Gramofoonplaten. 10.00 Morgenwij
ding. 10.15 Gramofoonplaten. 10.30 Voor
dracht; 11.00 Orgelconcert. 12.00 Concert. 2.30
Cellorecital. 3.00 Gramofoonplaten. 4.00. Pia
norecital. 4.30 Lezing. 5.30 Orkest. 6.30 Boe-
kenhalfuur. 7.00 Orkest. 7.30 Lezing. 8.00 Vaz
Dias. 8.05 Orkest. 9.00 The Smith Brothers.
9.20 Concert. 10.00 Gramofoonplaten. 10.20
Orkest. 11.00 Vaz Dias. 11.20 Dansmuziek.
Huizen, 1875 M. N.C.R.V. 8.00 Schrift
lezing. 8.15 Gramofoonplaten. 10.30 Morgen
dienst. 11.00 Chr. lectuur. 11.30 Gramofoon
platen. 12.30 Orgelconcert. 2.00 Gramofoon
platen. 2.45 Voor de keuken. 3.15 Knipcursus
3.30 Modecursus. 4.00 Bijbellezing. 5.00 Gra
mofoonplaten. 5.15 Concert. 7.30 Vragenuur
tje. 8.30 Dameskoor. 9.00 Causerie. 9.30 Or
kest. 11.15 Gramofoonplaten. 10.00 Vaz Dias.
Daventry, 1554 M. 10.35 Morgenwijding.
10.50 Berichten. 11.05 Lezing. 12.20 Orgelspel.
1.05 Orkest. 2.05 Gramofoonplaten. 2.45 Voor
de scholen. 3.20 Concert. 3.45 Voor de scho
len. 4.00 Dansorkest. 4.50 Orkest. 5.35 Kinder
uur. 6.20 Berichten. 6.50 Cello en piano. 7.10
Lezingen. 8.20 Variété. 9.20 Berichten en le
zing. 10.00 Tooneel. 10.55 Voordracht. 11.00
Orkest. 11.25 Bokswedstrijd. 11.35 Dansmu
ziek.
Parijs, Radio-Paris", 1724 M. 8.05 Gra
mofoonplaten. 12.20 Concert. 1.25 Pianore
cital. 1.55 Orkest. 7.20 Opera.
Kalundborg, 1153 M. 12.20 en 3.50 Con
cert. 8.20 Balletmuziek. 9.00 Zang en decla
matie. 10.00 Cellorecital. 10.45 Concert. 11.20
Dansmuziek.
Langenberg, 473 M. 7.30 en 8.23 en 11.20
Gramofoonplateni 12.20 Concert. 1.20 Concert.
4.50 Concert. 7.20 Zie Zeesen. 9.25 Orkest.
10.50 Concert.
Brussel, 338 M. 12.20 Gramofoonplaten.
1.30 Orkest. 5.20 Orkest. 6.30 Gramofoonpla
ten. 8.20 Concert. 10.30 Gramofoonplaten.
508 M. 12.20 Orkest. 1.30 Gramofoonplaten.
5.20 Orkest. 6.35 Gramofoonplaten. 6.50 Ka
mermuziek. 8.20 Concert. 10.30 Gramofoon
platen.
Zeesen, 1635 M. 7.20 Concert. 8.20 Wie-
land der Scliuaied". 9.20 Concert. 10.35 Be
richten. 11.20 Dansmuziek.
Zondag 21 Mei is de apotheek geopend van
den heer A. J. VAN OCKENBURG, Kleine
Markt.
BLIJFT DE DUITSCHE FILM GESCHIKT
VOOR EXPORT
In de laatste weken hebben filmbelang
hebbenden, die Berlijn bezochten, steeds
weer de vrees geuit, dat men bij het vaststel
len van het programma voor het volgende
seizoen wel niet meer op de Duitsche film
zou kunnen rekenen, daar nu immers, na de
nationale reorganisatie, in de Duitsche ate
liers niets anders dan films van een gepro
nonceerd nationaal karakter zouden worden
vervaardigd.
Op grond van veelvuldige gesprekken met
de desbetreffende officieele en officieuze in
stanties, kan er verzekerd worden, dat zulks
niet het geval zal zijn, en dat de Duitsche
filmindustrie in staat zal blijven, het bui
tenland met even zoovele, en even goede,
naar alle waarschijnlijkheid zelfs met betere
amusementsfilms te verzorgen dan tot dus
verre.
Natuurlijk zullen nationale films vervaar
digd worden, maar zegt de Duitsche regee
ring openhartig, als een dergelijke film wordt
vertoond, daii zal het publiek het ook dui
delijk weten„thans zult gij een nationale
propagandafilm zien" Verstolen, heimelijk
en daarom hinderlijke massa-propaganda,
zooals elke Russische film die bevat, zal men
dus in de toekomstige Duitsche film ver
geefs zoeken.
Overeenkomstig het streven der nieuwe
regeering, om de ontwikkelingskansen van
eiken tak van nijverheid en industrie zooveel
mogelijk'te vergrooten, zal de Duitsche film
niet in boeien geslagen worden, doch inte
gendeel moreel en materieel met alle be
schikbare middelen gesteund worden. Zulks
echter slechts door de vervaardiging van
internationaal gangbare films mogelijk.
Wat verwacht de nieuwe Duitsche regee
ring van de nieuwe Duitsche film Wel vol
strekt niets nieuws. Sinds jaren hebben de
Amerikaansche Hays-organisaties en de ern
stige filmcritiek in de heele wereld naar
zuivere films verlangd, naar films, waaruit
de wansmaak geweerd is en die niet meer
den stempel der artistieke knoeierigheid dra
gen. In de Angelsaksische landen, vooral in
Amerika, heeft men aan dit verlangen nog
geen gehoor kunnen geven. In Duitschland
zal dezen wensch worden vervuld.
Nog eenige dagen geleden deelde de tegen
woordige co-referent van de film-afdeeling
van het Rijksministerie voor Volksvoorlich
ting en propaganda mede, dat men vooral de
zuivere amusements-film met alle ten dienste
staande middelen zou steunen. Maar dan
moet ook aan de eischen, die men aan goed
amusement stelt, worden beantwoord. Het
komt er dan niet voornamelijk op aan zoo
veel mogelijk blooto meisjes-beenen te expo-
seeren, doch de film moet cuItureeK?) ni
veau bezitten. En dit is een eisch, die overal
door lieden van beschaving wordt gesteld.
Voorts moet de Duitsche film de Duitschers
laten zien, zooals ze werkelijk zijn, en nier.
zooals zij zich tot dusver in de hoofden van
vele filmvaklieden gespiegeld hadden. De
Duitschers zijn geen volk van champagne
drinkers brassers, gigolos, gekken en
misdadigers, maar een natie van ernstig
denkende en eerlijk werkende mannen en
vrouwen. (Met alle respect. Na al dit ernstig
denken en eerlijk werken, wil de romantiek
ook bevrediging).
Een argument, dat men steeds weer ver
neemt, is de soogenaamti* veer censuijr, Al
dadelijk zij gezegd, dat zooiets in het geheel
niet bestaat. Op initiatief van kringen uit de
filmindustrie is slechts een consultatief
bureau voor manuscripten opgericht, dat tot
taak heeft de producent met betrekking tot
de later plaats hebbende keuring een zekere
mate van veiligheid te verschaffen, derhalve
een instituut, dat door den film-producent
gewaardeerd zou worden.
Men kan dus volkomen gerust zijn.
Den nieuwen bewindhebbers is er volstrekt
niets aan gelegen, lachen en jolijt, vroolijke
muziek en zang te verbieden en de lichte
muze in een corset te klemmen. Men wil
slechts niet langer werkeloos toezien, hoe de
lichte muze tot een cocotte (ho, hogede
gradeerd wordt. De nieuwe nationale geest
is niet kwezelachtig, doch integendeel ver
vuld van blijden levenslust. Hij wil niet, dat
het Duitsche volk in zak en asch gaat zitten
en daarom zal alles in 't werk worden gesteld,
om het weer levensvreugde te schenken. En
aan een film kan en zal men vreugde bele
ven, ook indien de indecentie van ontklee-
dings-scènes niet uitvoerig wordt getoond en
oukiesch uitgesponnen slaapkamer-taferee-
len er niet meer in voorkomen.
Dat men producenten en regisseurs, die
slechts met zulke middelen meenen te kun
nen werken, uit dien droom helpt, zal ook in
het buitenland worden begroet. (Misschien,
misschien ook niet, erg veel begrip van het
buitenland heeft Duitschland nu eenmaal
niet.)
Maar om weer op de vrees voor een spring
vloed van nationale propaganda-fiims terug
te komen. Hoe staat het eigenlijk daarmee
op dit oogenblik
Waren de weinige, in den laatsten tijd ge
lanceerde films, die een nationale achter
grond hadden, nationaal-socialistische pro
paganda-films Kan men films als „Rebell",
„Choral von Leuben" en „Morgenrot" tot
die categorie rekenen? Met de nationaal-
socialistische beschouwingen hadden zij heel
weinig te maken. (Wij weten alleen maar
dat ze hier niet erg schenen in den smaak te
zijn gevallen). En nü vergelijke men ook het
geringe aantal van dergelijke films, met het
groote aantal van zuivere amusements-films.
Dat was tot nog toe het geval. Maar zal
het in de toekomst zoo zijn? Het antwoord
hierop werd reeds in bovenstaande uiteen
zettingen gegeven en bleek ten overvloede
wederom uit de jongste mededeelingen van
leden der Spio-commissie. Het zal, het moet
niet en het mag niet dat binnen- en buiten
land met tendenzfilms overstroomd worden.
Men zal niet dulden, dat lieden die erop uit
zijn de conjunctuur uit te buiten, de idealen
van het nieuwe Duitschland misbruiken.
Integendeel, de zuivere amusementsfilm
zal en moet blijven bestaan en op een hooger
niveau worden gebracht.
Misschien zal men zeggen „alles goed en
wel, maar hoe staat het met de feiten In
dit verband kan men volstaan met op het
door de Ufa, de grootste Duitsche filmonder
neming gegeven voorbeeld te wijzen. Te Neu-
babelsberg wordt op het oogenblik aan het
tot stand komen van vijf zuivere amuse
mentsfilms gewerkt, te wetenStern von
Valencia met Liane Haid, Saison in Kairo
met Renate Müller, Liebe muss verstanden
sein met Rose Barsoni, Ein gewisser Herr
Gran met Hans Albers en Lockvogel met
Brigitte Helm.
Eenige dagen geleden kwam gereed „Amor
an der Leine" met Magda Schneider. Zooals
men ziet, propagandistische tendenz-fllms zijn
het niet.
Deze voorbeelden, die spoedig door het
volledige productie-programma der Ufa ge
volgd zullen worden, bewijzen afdoende dat
deze onderneming haar oude principe, inter
nationaal gangbare films te produceeren,
waarvan zij haar verderen bloei afhankelijk
weet, trouw zal blijven.
Het kan ook aan geen twijfel onderhevig
zijn, dat dit principe richtsnoer zal worden
van de heele Duitsche filmindustrie, wat ook
maar te raden is,
BEKROONDE FILMS.
Frank Vysbar's Anna un Elisabeth en Erich
Waschn^ck's Acht Made im Boot zijn op
het Concorso Cinematografico te Milaan met
gouden medailles onderscheiden.
WONDERLIJKE WEGEN DER CENSUUR.
Zeer wonderlijk zijn de wegen der censuur,
en in het bijzonder der nieuwe Duitsche
censuur.
De film Taifun van Robert Wiene !s ver
boden, maar het tooneelstuk Taifun, waarna
de film werd vervaardigd, wordt van 19 Mei
af te Berlijn opnieuw vertoond.
De operette-speelster Rose Barsony mocht
op het Berlijnsch tóoneel als buitenlandsche
en bovendien als niet-Arische niet langer
optreden, maar op t oogenblik speelt zij bij
de Ufa voor een nieuwe film Liebe muss
verstanden sein.
Und Zensur muss uch verstanden sein.
JEANETTE MAC DONALD.
Deze bekende filmdiva heeft een contract
met de Metro Goldwyn Mayer afgesloten.
Haar eerste film voer deze maatschappij zal
zijn The Cat and the Fiddle, waar zij zal
samenspelen met Ramon Novarro.
GRETA GARBO TEEKENT EEN NIEUW
M. G. M.-CONTRACT.
Na de vele geruchten die ongeveer, ©en jaar
lang over de Zweedsche actrice in omloop
zijn, is dit thans het eerste officieele bericht
van de M. G. M.-studio's, dat Greta Garbo
een nieuw contract heeft afgesloten, met
deze maatschappij.
Spoedig zal begonnen worden met de op
namen van haar eerste film onder dit nieu
we contract, getiteld .Koningin Kristiania"
naar een origineel voor de film geschreven
manuscript van Bertholt Viertel, dat geba
seerd is op het leven van de dochter van
Gustaaf Adolf, de latere Koningin van Zwe
den.
JOSEPH DELMONT.
Joseph Delmont, de Duitsche schrijver die
onlangs van zich deed spreken door de aan
kondiging van zijn manuscript „Die Rote
Pest", is dezer dagen zestig jaar geworden.
Delmont was een der eerste filmregisseurs
van de wereld. In 1904 kwam hy als apen-
diesseur naar Amerikadaardoor kr eeg hij
iu een griezelfilmpje de rol van dieren-op-
passer te spelen en weldra was hij een van
de hoogst betaalde regisseurs met een gage
van 75 dollars per week. Hij vervaardigde
meer dan honderd cowboy-films en „drama's
der wildernis", tot hij in 1924 genoeg had van
deze fiimkitsch en romanschrijver werd. Pas
dit jaar kwam Delmont weer in contact met
het filmbedrijf, toen hij redacteur van ©en
nationaal-socialisfcisch filmweekblad werd,
öafc echter een vroegtijdige dood stierf,
v