151 HENNIMG'S FOTOHANDEL 8 APRIL; Plaatselijk Crisis-Comité Is het niet zoowat tijd om aan Uw gezondheid te gaan denken No. 84- 71e Jaargang 1933 Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening 66287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen van 11111 van een F h van elken 3 een duim JLU 1J> wijsvinger UV anderen vinger EERSTE BLAD De Koninklijke Luchtvaart-Maatschappij in 1933 STADS- EN PROVINCIENIEUWS UIT HET STOP-CONTACT „LICHT, KRACHT, WARMTE" oHs ,oO ,*v<> o? o Rook dan VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingenen de gemeenten op Walcheren /2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct. ADVERTENTIEPRIJSVan 15 regels 1.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct Iedere rege meerlOctfmax. lOregels). Bij 3-maal plaatsing van l—5regels fl.—.alles tegen vooruitbetaling. De abonné's in 't bezit eener gulden bij levens- |-A A gulden bij dood 41 ffc ft gulden bij verlies i Polis, zijn GRATIS verze- IIII III lange ongeschikt- *^1111 door <1111 vaneen kerd tegen ongelukken voorJ. VU v heid tot werken. UUU een ongeluk. U U hand, voet of oog. J gulden bij verlies A 1"| gulden bij verlies O P gu'den bij verlies AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICTTEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit vier bladen Op excursie Gunstige resultaten en hoopvolle perspectieven (Van onzen specialen verslaggever.) In het gebouw der Koninklijke Luchtvaar- Maatschappij te 's-Gravenhage had gisteren een conferentie plaats, waarin de directie aan een aantal genoodigden der Nederland- sche dagbladpers een uiteenzetting gaf van de bedrijfsresultaten der K.L.M. in 1932. De directeur, de heer Plesman, die de con ferentie presideerde, wees er op, dat teleur stellingen ook dit jaar niet zijn uitgebleven, doch tegelijk ook mag worden geconstateerd, dat het bedrijf zich behoorlijk weet te hand haven. Wij constateeren, zei de heer Ples man, telkens verbetéringen, het vliegen wordt veiliger, de diensten verloopen vlugger en de rentabiliteit, een factor die alles beheerscht en in de eerste plaats het publiek ten goede komt, wordt successievelijk grooter. Er zijn heel ernstige tegenslagen geweest, doch desondanks gaan wij steeds krachtiger vooruit, op welk feit ook de aandacht der regeering gevestigd bleef. Men heeft elkan der niet losgelaten en de samenwerking was steeds van aangenamen aard. Ondanks hiaten en strubbelingen, gaf ook de samenwerking mefc het buitenland reden tot tevredenheid. De dienst op Batavia begon vóór de crisis en had ook zijn tegenslagen. Thans mogen de resultaten zeer gunstig genoemd worden. Wanneer we eens zóóver komen, dat een belangrijke bedrijfsreserve kan worden ver kregen, dan behooren de drukkendste zor gen tot het verleden. De reserve over 1933 stelde de K.L.M. reeds in staat ƒ255.000 aan de regeering terug te betalen. Spr. constateerde onder de gunstige resul taten, door de Maatschappij verkregen, ook een noodzakelijk gebleken uitgebreider win- terverkeer een en ander in contact met het buitenland. Op dagen, die vroeger werden uitgeschakeld, wordt thans geregeld gevlogen. En met veel succes. Iets nieuws in 't bedrijf zal zijn de met den zomerdienst ingevoerde regeling, volgens welke reeds te 7 uur een toestel uit Londen vertrekt, dat reeds te 9.15 op Schiphol arri veert. De aansluitingen met het buitenland, o.a. Berlijn, Kopenhagen enz. worden hierdoor belangrijk vervroegd. Deze vroegdienst geldt speciaal voor de vier zomermaanden en kan, wanneer hij zich eenmaal voldoende heeft ingewerkt, zeer interessant worden. Ook met betrekking tot Zeeland koestert de KXjM. de beste verwachtingen. De lijn op Zeeland wordt in een dubbel- daagschen dienst veranderd, krijgt dus een omvang van beteekenis. Het beginpunt zal zijn te Amsterdam en wordt gedurende het badseizoen van Vlissingen doorgetrokken naar Knocke—Zoute en gedurende dien tijd eiken dag uitgevoerd. Voor en na dien tijd wordt de lijn uitsluitend op Maandag, Donderdag en Zaterdag bevlogen. Ook Twente en Groningen kragen dubbel- diensten. Tijdens de conferentie liet de heer Ples man nog het nieuwe toestel P.H.—A.I.Z. de- monstreeren. Dit vliegtuig is zeer economisch, heeft groote landingszekerheid en inneem- bare wielen. De nieuwe F 36, welke 1 October 1934 in gebruik wordt genomen, is van vier motoren voorzien het eerste toestel van dit type, dat bij de K.L.M. dienst zal doen. Het biedt veel comfort, heeft een groote snelheid (225 K.M. per uur) en zal 16 passagiers kunnen bevatten. Wanneer het toestel doet wat de Maatschappij er van verwacht zeide spr. zijn we met dit type op den goeden weg. Wat Indië betreft, waarheen dit jaar niet op Vrijdag maar op Woensdag wordt gevlogen, is het streven de toestellen geleidelijk grooter en comfortabeler te doen zijn. Wordt het toestel niet, voor den Indië- dienst gebruikt en dus zonder slaapplaatsen, dan biedt het plaats aan 32 passagiers. Ten slotte vermelden we van de ter con ferentie aan de pers verstrekte cijfers en mededeelingen, nog de meest belangrijke, die den lezer ongetwijfeld wel zullen interes seeren. Liep het goederenvervoer in 1932 onder den Invloed der tijdsomstandigheden met 29 terug, de vervroegde opening van de transito diensten en de handhaving hiervan voor de eerste maal, zooals reeds door den heer Plesman werd opgemerkt gedurende den winter, gaven het bedrijf een grootere stabili teit en kwam het verkeer ten goede. Het reizigersverkeer van de K.L.M. en samen werkende maatschappijen steeg met 5 Ge vlogen werden 17.939 uren, afgelegd 3.192.005 K.M. Aan poststukken werd ongeveer 300 K.G. vervoerd. In het reizigersvervoer werd" de eerste 3 maanden van 1933 de verrassende stijging geconstateerd van 80 De tariefverlaging op een aantal lijnen blijkt dus van_zeer gunstigen invloed, even zeer de 30korting pp retours. Samenvattende kan gezegd worden, dat het vervoer der K.L.M. in 1932, zoowel ten aanzien van passagiers als poststukken etc., buitengewoon guhstig is geweest. De zomer dienst op de Nederlandsch-Indië-route echter vormt wel een der belangrijkste perioden in de ontwikkeling van deze langste luchtlijn ter wereld, een ontwikkeling, die tot nu toe technisch en commercieel alle gestelde ver wachtingen heeft overtroffen. In den loop dezer week werden aan het bureau van ons blad de volgende giften ontvangen Bijdrage leerl. Open bare U.L.O.-school 2.10 Personeel Fa. Kreijm- borg Co- 3. Bijdrage leerl. Christ. U.L.O.-school - 2.50 N.N- 1.— Gedeelte Politie-per- soneel - 2.50 Vorige opgave - 4595.62 Totaal ƒ4606.72 Hr. Ms. flottieljevaartuig „Johan Maurits van Nassau". Hr. Ms. flottieljevaartuig „Johan Maurits van Nassau", gebouwd op de werf der N.V. Kon. Maatsch. „de Schelde" alhier, werd Woensdag 5 April aan de fabriek van „de Schelde" overgenomen dom- een commissie, staande onder het hoofd der IVe afdeeüng A van het departement van defensie. Donderdagmorgen had de inidienststelling van het nieuwe vaartuig plaats. De beman ning stond opgesteld op het halfdek. Nadat de commandant, de kapitein-luitenant ter was het motief onzer advertenties, van welke wij vertrouwen, dat deze U nader tot ons gebracht hebben. Veel is er nog, dal wij niet door middel van een advertentie kunnen bekend maken. Vraagt ons daarom inlichtingen over tarieven, installaties, apparaten, aansluitvoorwaarden, enz. WIJ STAAN TOT UW DIENST! N.V. P.Z.E.M. Vraagt inlichtingen aan ons kantoor te Vlissingen stelde ons in staat, ons de nieuwste op wetenschappelijken grondslag geconstrueerde Ontwikkel-lnstailatie aan te schaffen, Tanks gevuld met meer dan 1QO Liter „Feinkorrel" en „Ausgleich"- Ontwikkelaar, staan gereed om Uw belichte films en platen te ontwikkelen tot negatieven van tot nu ongekende modulatie „Feinkorrel" en „Ausgleich"-Ontwikkelaar, is de laatste triomph der Fotografische Chemie, en heeft de stoutste verwachtingen van alle Vak- en Amateur-Fotografen verre overtroffen. Speciale Ontwikkel-lnrichting voor Kleinbeeld-Films. Contax Leica Uw Kiekjes zijn mooier dan ooit, in BADHUISSTRAAT 63 VLISSINGEN CHIEF WHIP de beste Sigaret voor Uw gezondheid! zee H. J. vain der Stad, wimpel, vlag en geus had doen hijschen, hield hij de volgende toe spraak „Officieren, onderofficieren en manschap pen. Ik heet u allen welkom aan boord van Hr. Ms. „Johan Maurits van Nassau". Dit is een nieuw schip en aan de afwerking is veei zorg besteed. Van een huis wordt wel gezegd, dat het in de eerste plaats vuil wordt, doordat de bewoners het vuil makendit geldt ook voor een schip. Ik doe dus een beroep op uw aller medewerking cm het schip netjes en in orde te houden. Ik hoop dat gij allen hier tot uw genoegen zult dienen en vooral dat gij hier zult dienen tot genoegen van de marine. Ik verklaar het bevel over Hr. Ms. „Johan Maurits van Nassau" te hebben aanvaard. De „Johan Maurits van Nassau" is bestemd voor den dienst in West-Indië en zal de vol gende week van hier vertrekken. Met het bevel ovei dezen bodem is tijdelijk belast de kapitein-luitenant ter zee H. J. van der Stad; le officier luitenant ter zee le klasse E. J. Borgesius chef van de machine kamer de officier van den M.S.D. le klasse A. Peziechef van de equipage schipper P. H. T. Commelter. Zangvereeniging „Looft den Heer". Der Ostermorgen. Die letzten Dinge. Onder directie van Theo Höfelein geeft deze vereeniging Woensdag a.s. een uitvoe ring in het Concertgebouw van de cantate „Der Ostermorgen" van S. Neukomm en het oratorium „Die letzten Dinge" van Louis Spohr. Het Paaschfeest is oorspronkelijk een hei- densch feest, 't lentefeest, ter eere van de godin der lente, Ostara. In Duitschland heet dit feest, hoewel het verchristelijkt is, nog het Osterfest. Alles hei-leeft in den lentetijd, verrijst uit den dood. Na het bestijgen van den smartheuvel Golgotha volgt de vreugde van den Paaschmorgen (der Ostermorgen) Paschen is het feest van opstanding en be- loftè, van opstanding uit den dood, van over winning na lijden cn smart. En aan die hoer» lijke boodschap geven we gaarne in tonen uiting, waartoe Neukomm's „Der Ostermor gen" zich bijzonder leent. Sigismund Ritten yon Neukomm werd 10-7-1778, evenals Mozart, te Salzburg gebo ren. Hij was leerling van Michael Haydn, later van Joseph Haydn. Hij was achtereen volgens dirigent te St. Petersburg, pianist te Parijs, verbleef van 18161821 in Rio de Ja neiro, .reisde na zijn terugkeer in Europa, door Frankrijk, Nederland en Engeland en vestigde zich in 1830 te Londen. Vandaar uit maakte hij nog herhaaldelijk groote reizen en overleed 3-4-1858 te Parijs. Zijn composi ties zijn ongelooflijk talrijk, meer dan dui zend, waaronder missen, oratoria, psalmen, liederen, opera's, orkest- en orgelwerken (hij was een uitnemend oganist)Zij zijn vrijwel vergeten, in Engeland verdrongen door Men delssohn's muziek. Toch blijft de vloeiend geschreven cantate „Der Ostermorgen" een zeer dankbaar werk, waarin verschillende mooie deelen, als het „Auferstehungskoor" no. 3, de bas-solo „Eine Morgensonne schauet" no. 6, het terzet „Last die Hügel mis umwandern no. 7, de daarop volgende tenor-, sopraan- en bas-soli, het koor „Erden freuden, Erdens orgen" no. 11, de terzetten no. 12 en 13 en het plechtige slotkoor „Auf Triumphgesang, erschalle", voorkomen. De violist en componist, Louis Spohr, werd 5-4-1784 te Brunswijk geboren. Ook hij maak. te vele kunstreizen. Zijn reis naar Parijs, in 1804, mislukte, daar onderweg zijn Guarne- rius-viool van de karos gestolen werd. Hij schafte zich een ander instrument aan en begaf zich naar Leipzig, Dresden en Berlijn, later naar Praag, Stuttgart, Weenen, Italië, Londen, Parijs enz. Overal genoot hij als violist groote waardeering. Drie maal bezocht hij ons land, waar hij in 1817 dadelijk groote bewondering oogstte. In 1834 trof hem een harde slag door het verlies van zijn vrouw. In het daarop volgende jaar bracht hij op raad van den dokter zijn vacantie aan zee door en hij vertrok daartoe naar Zandvoort. Hü werd toen tot een concert in Amsterdam genoodigdmet de trekschuit ging hij der waarts en na afloop werd hem op een balcon een serenade gebracht. In 1857 bezocht hij voor de derde maal ons land. Hij overleed 22-10-1859 te Kassei. Zijn composities hij heeft meer dan 150 werken geschreven die hem terecht inlijven bij de romantische rich ting, zijn mooi van conceptie en rijk en so- liede van vorm, doch een zeker sentimenteel

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1933 | | pagina 1