151
HENNIMG'S FOTOHANDEL
8 APRIL;
Plaatselijk Crisis-Comité
Is het niet zoowat tijd
om aan Uw gezondheid
te gaan denken
No. 84-
71e Jaargang
1933
Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
van 11111 van een F h van elken
3 een duim JLU 1J> wijsvinger UV anderen vinger
EERSTE BLAD
De Koninklijke Luchtvaart-Maatschappij in 1933
STADS- EN PROVINCIENIEUWS
UIT HET STOP-CONTACT
„LICHT, KRACHT, WARMTE"
oHs
,oO
,*v<>
o?
o
Rook dan
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingenen de gemeenten op Walcheren /2.20 per 3 maanden.
Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove
rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct.
ADVERTENTIEPRIJSVan 15 regels 1.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct Iedere rege
meerlOctfmax. lOregels). Bij 3-maal plaatsing van l—5regels fl.—.alles tegen vooruitbetaling.
De abonné's in 't bezit eener gulden bij levens- |-A A gulden bij dood 41 ffc ft gulden bij verlies i
Polis, zijn GRATIS verze- IIII III lange ongeschikt- *^1111 door <1111 vaneen
kerd tegen ongelukken voorJ. VU v heid tot werken. UUU een ongeluk. U U hand, voet of oog. J
gulden bij verlies A 1"| gulden bij verlies O P gu'den bij verlies
AANGESLOTEN BIJ HET
BUREAU VOOR PUBLICTTEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE
NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit vier bladen
Op excursie
Gunstige resultaten en hoopvolle perspectieven
(Van onzen specialen verslaggever.)
In het gebouw der Koninklijke Luchtvaar-
Maatschappij te 's-Gravenhage had gisteren
een conferentie plaats, waarin de directie
aan een aantal genoodigden der Nederland-
sche dagbladpers een uiteenzetting gaf van
de bedrijfsresultaten der K.L.M. in 1932.
De directeur, de heer Plesman, die de con
ferentie presideerde, wees er op, dat teleur
stellingen ook dit jaar niet zijn uitgebleven,
doch tegelijk ook mag worden geconstateerd,
dat het bedrijf zich behoorlijk weet te hand
haven. Wij constateeren, zei de heer Ples
man, telkens verbetéringen, het vliegen wordt
veiliger, de diensten verloopen vlugger en de
rentabiliteit, een factor die alles beheerscht
en in de eerste plaats het publiek ten goede
komt, wordt successievelijk grooter.
Er zijn heel ernstige tegenslagen geweest,
doch desondanks gaan wij steeds krachtiger
vooruit, op welk feit ook de aandacht der
regeering gevestigd bleef. Men heeft elkan
der niet losgelaten en de samenwerking was
steeds van aangenamen aard.
Ondanks hiaten en strubbelingen, gaf ook
de samenwerking mefc het buitenland reden
tot tevredenheid.
De dienst op Batavia begon vóór de crisis
en had ook zijn tegenslagen. Thans mogen
de resultaten zeer gunstig genoemd worden.
Wanneer we eens zóóver komen, dat een
belangrijke bedrijfsreserve kan worden ver
kregen, dan behooren de drukkendste zor
gen tot het verleden.
De reserve over 1933 stelde de K.L.M. reeds
in staat ƒ255.000 aan de regeering terug te
betalen.
Spr. constateerde onder de gunstige resul
taten, door de Maatschappij verkregen, ook
een noodzakelijk gebleken uitgebreider win-
terverkeer een en ander in contact met het
buitenland. Op dagen, die vroeger werden
uitgeschakeld, wordt thans geregeld gevlogen.
En met veel succes.
Iets nieuws in 't bedrijf zal zijn de met den
zomerdienst ingevoerde regeling, volgens
welke reeds te 7 uur een toestel uit Londen
vertrekt, dat reeds te 9.15 op Schiphol arri
veert. De aansluitingen met het buitenland,
o.a. Berlijn, Kopenhagen enz. worden hierdoor
belangrijk vervroegd. Deze vroegdienst geldt
speciaal voor de vier zomermaanden en kan,
wanneer hij zich eenmaal voldoende heeft
ingewerkt, zeer interessant worden.
Ook met betrekking tot Zeeland koestert
de KXjM. de beste verwachtingen.
De lijn op Zeeland wordt in een dubbel-
daagschen dienst veranderd, krijgt dus een
omvang van beteekenis. Het beginpunt zal
zijn te Amsterdam en wordt gedurende het
badseizoen van Vlissingen doorgetrokken naar
Knocke—Zoute en gedurende dien tijd eiken
dag uitgevoerd. Voor en na dien tijd wordt
de lijn uitsluitend op Maandag, Donderdag
en Zaterdag bevlogen.
Ook Twente en Groningen kragen dubbel-
diensten.
Tijdens de conferentie liet de heer Ples
man nog het nieuwe toestel P.H.—A.I.Z. de-
monstreeren. Dit vliegtuig is zeer economisch,
heeft groote landingszekerheid en inneem-
bare wielen.
De nieuwe F 36, welke 1 October 1934 in
gebruik wordt genomen, is van vier motoren
voorzien het eerste toestel van dit type,
dat bij de K.L.M. dienst zal doen. Het biedt
veel comfort, heeft een groote snelheid (225
K.M. per uur) en zal 16 passagiers kunnen
bevatten. Wanneer het toestel doet wat de
Maatschappij er van verwacht zeide spr.
zijn we met dit type op den goeden weg.
Wat Indië betreft, waarheen dit jaar niet
op Vrijdag maar op Woensdag wordt gevlogen,
is het streven de toestellen geleidelijk grooter
en comfortabeler te doen zijn.
Wordt het toestel niet, voor den Indië-
dienst gebruikt en dus zonder slaapplaatsen,
dan biedt het plaats aan 32 passagiers.
Ten slotte vermelden we van de ter con
ferentie aan de pers verstrekte cijfers en
mededeelingen, nog de meest belangrijke, die
den lezer ongetwijfeld wel zullen interes
seeren.
Liep het goederenvervoer in 1932 onder den
Invloed der tijdsomstandigheden met 29
terug, de vervroegde opening van de transito
diensten en de handhaving hiervan voor
de eerste maal, zooals reeds door den heer
Plesman werd opgemerkt gedurende den
winter, gaven het bedrijf een grootere stabili
teit en kwam het verkeer ten goede. Het
reizigersverkeer van de K.L.M. en samen
werkende maatschappijen steeg met 5 Ge
vlogen werden 17.939 uren, afgelegd 3.192.005
K.M. Aan poststukken werd ongeveer 300
K.G. vervoerd. In het reizigersvervoer werd"
de eerste 3 maanden van 1933 de verrassende
stijging geconstateerd van 80
De tariefverlaging op een aantal lijnen
blijkt dus van_zeer gunstigen invloed, even
zeer de 30korting pp retours.
Samenvattende kan gezegd worden, dat
het vervoer der K.L.M. in 1932, zoowel ten
aanzien van passagiers als poststukken etc.,
buitengewoon guhstig is geweest. De zomer
dienst op de Nederlandsch-Indië-route echter
vormt wel een der belangrijkste perioden in
de ontwikkeling van deze langste luchtlijn
ter wereld, een ontwikkeling, die tot nu toe
technisch en commercieel alle gestelde ver
wachtingen heeft overtroffen.
In den loop dezer week werden
aan het bureau van ons blad de
volgende giften ontvangen
Bijdrage leerl. Open
bare U.L.O.-school 2.10
Personeel Fa. Kreijm-
borg Co- 3.
Bijdrage leerl. Christ.
U.L.O.-school - 2.50
N.N- 1.—
Gedeelte Politie-per-
soneel - 2.50
Vorige opgave - 4595.62
Totaal ƒ4606.72
Hr. Ms. flottieljevaartuig „Johan Maurits
van Nassau".
Hr. Ms. flottieljevaartuig „Johan Maurits
van Nassau", gebouwd op de werf der N.V.
Kon. Maatsch. „de Schelde" alhier, werd
Woensdag 5 April aan de fabriek van „de
Schelde" overgenomen dom- een commissie,
staande onder het hoofd der IVe afdeeüng A
van het departement van defensie.
Donderdagmorgen had de inidienststelling
van het nieuwe vaartuig plaats. De beman
ning stond opgesteld op het halfdek. Nadat
de commandant, de kapitein-luitenant ter
was het motief onzer advertenties,
van welke wij vertrouwen, dat deze
U nader tot ons gebracht hebben.
Veel is er nog, dal wij niet door
middel van een advertentie kunnen
bekend maken. Vraagt ons daarom
inlichtingen over tarieven, installaties,
apparaten, aansluitvoorwaarden, enz.
WIJ STAAN TOT UW DIENST!
N.V. P.Z.E.M.
Vraagt inlichtingen aan
ons kantoor te Vlissingen
stelde ons in staat, ons de nieuwste op wetenschappelijken
grondslag geconstrueerde Ontwikkel-lnstailatie aan te schaffen,
Tanks gevuld met meer dan 1QO Liter „Feinkorrel" en „Ausgleich"-
Ontwikkelaar, staan gereed om Uw belichte films en platen te
ontwikkelen tot negatieven van tot nu ongekende modulatie
„Feinkorrel" en „Ausgleich"-Ontwikkelaar, is de laatste triomph
der Fotografische Chemie, en heeft de stoutste verwachtingen
van alle Vak- en Amateur-Fotografen verre overtroffen.
Speciale Ontwikkel-lnrichting voor
Kleinbeeld-Films. Contax Leica
Uw Kiekjes zijn
mooier dan ooit, in
BADHUISSTRAAT 63 VLISSINGEN
CHIEF WHIP
de beste Sigaret voor Uw gezondheid!
zee H. J. vain der Stad, wimpel, vlag en geus
had doen hijschen, hield hij de volgende toe
spraak
„Officieren, onderofficieren en manschap
pen. Ik heet u allen welkom aan boord van
Hr. Ms. „Johan Maurits van Nassau". Dit is
een nieuw schip en aan de afwerking is veei
zorg besteed. Van een huis wordt wel gezegd,
dat het in de eerste plaats vuil wordt, doordat
de bewoners het vuil makendit geldt ook
voor een schip. Ik doe dus een beroep op uw
aller medewerking cm het schip netjes en in
orde te houden. Ik hoop dat gij allen hier
tot uw genoegen zult dienen en vooral dat gij
hier zult dienen tot genoegen van de marine.
Ik verklaar het bevel over Hr. Ms. „Johan
Maurits van Nassau" te hebben aanvaard.
De „Johan Maurits van Nassau" is bestemd
voor den dienst in West-Indië en zal de vol
gende week van hier vertrekken.
Met het bevel ovei dezen bodem is tijdelijk
belast de kapitein-luitenant ter zee H. J. van
der Stad; le officier luitenant ter zee le
klasse E. J. Borgesius chef van de machine
kamer de officier van den M.S.D. le klasse
A. Peziechef van de equipage schipper P.
H. T. Commelter.
Zangvereeniging „Looft den Heer".
Der Ostermorgen.
Die letzten Dinge.
Onder directie van Theo Höfelein geeft
deze vereeniging Woensdag a.s. een uitvoe
ring in het Concertgebouw van de cantate
„Der Ostermorgen" van S. Neukomm en het
oratorium „Die letzten Dinge" van Louis
Spohr.
Het Paaschfeest is oorspronkelijk een hei-
densch feest, 't lentefeest, ter eere van de
godin der lente, Ostara. In Duitschland heet
dit feest, hoewel het verchristelijkt is, nog
het Osterfest. Alles hei-leeft in den lentetijd,
verrijst uit den dood. Na het bestijgen van
den smartheuvel Golgotha volgt de vreugde
van den Paaschmorgen (der Ostermorgen)
Paschen is het feest van opstanding en be-
loftè, van opstanding uit den dood, van over
winning na lijden cn smart. En aan die hoer»
lijke boodschap geven we gaarne in tonen
uiting, waartoe Neukomm's „Der Ostermor
gen" zich bijzonder leent.
Sigismund Ritten yon Neukomm werd
10-7-1778, evenals Mozart, te Salzburg gebo
ren. Hij was leerling van Michael Haydn,
later van Joseph Haydn. Hij was achtereen
volgens dirigent te St. Petersburg, pianist te
Parijs, verbleef van 18161821 in Rio de Ja
neiro, .reisde na zijn terugkeer in Europa,
door Frankrijk, Nederland en Engeland en
vestigde zich in 1830 te Londen. Vandaar uit
maakte hij nog herhaaldelijk groote reizen
en overleed 3-4-1858 te Parijs. Zijn composi
ties zijn ongelooflijk talrijk, meer dan dui
zend, waaronder missen, oratoria, psalmen,
liederen, opera's, orkest- en orgelwerken (hij
was een uitnemend oganist)Zij zijn vrijwel
vergeten, in Engeland verdrongen door Men
delssohn's muziek. Toch blijft de vloeiend
geschreven cantate „Der Ostermorgen" een
zeer dankbaar werk, waarin verschillende
mooie deelen, als het „Auferstehungskoor"
no. 3, de bas-solo „Eine Morgensonne
schauet" no. 6, het terzet „Last die Hügel mis
umwandern no. 7, de daarop volgende
tenor-, sopraan- en bas-soli, het koor „Erden
freuden, Erdens orgen" no. 11, de terzetten
no. 12 en 13 en het plechtige slotkoor „Auf
Triumphgesang, erschalle", voorkomen.
De violist en componist, Louis Spohr, werd
5-4-1784 te Brunswijk geboren. Ook hij maak.
te vele kunstreizen. Zijn reis naar Parijs, in
1804, mislukte, daar onderweg zijn Guarne-
rius-viool van de karos gestolen werd. Hij
schafte zich een ander instrument aan en
begaf zich naar Leipzig, Dresden en Berlijn,
later naar Praag, Stuttgart, Weenen, Italië,
Londen, Parijs enz. Overal genoot hij als
violist groote waardeering. Drie maal bezocht
hij ons land, waar hij in 1817 dadelijk groote
bewondering oogstte. In 1834 trof hem een
harde slag door het verlies van zijn vrouw.
In het daarop volgende jaar bracht hij op
raad van den dokter zijn vacantie aan zee
door en hij vertrok daartoe naar Zandvoort.
Hü werd toen tot een concert in Amsterdam
genoodigdmet de trekschuit ging hij der
waarts en na afloop werd hem op een balcon
een serenade gebracht. In 1857 bezocht hij
voor de derde maal ons land. Hij overleed
22-10-1859 te Kassei. Zijn composities hij
heeft meer dan 150 werken geschreven die
hem terecht inlijven bij de romantische rich
ting, zijn mooi van conceptie en rijk en so-
liede van vorm, doch een zeker sentimenteel