RADIO-RUBRIEK BURGERLIJKE STAND LICHT OP VOOR AUTO'S FIETSEN EN VOERTUIGEN HOOGWATER TE VLISSINGEN 9.30 Concert. 10.00 Vaz Dias. 10.45 Gramo- foonplaten. Daventry, 1554 M. 10.35 Morgenwijding. 10.50 Berichten. 11.05 Lezing. 12.20 Orgelspel. 1.05 Orkest. 2.05 Gramofoonplaten. 2.50 Con cert 3.20 Orkest. 4.20 Orkest. 5.35 Kinderuur. 6.20 Berichten. 6.50 Pianorecital. 7.10 Lezin gen. 8.20 Viola-recital. 8.35 Orkest. 9.20 Be richten en lezing. 10.00 Orkest. 11.10 Decla matie. 11.15 Dansmuziek. 11.35 Verslag boks wedstrijd. Parijs, „Radio-Paris", 1724 M. 7.05 Gra mofoonplaten. 11.20 Orkest. 12.20 Viool-reci tal. 12.55 Orkest. 6.40 Concert. 7.20 Opera. Kalundburg, 1153 M. 11.20 Concert. 2.50 Orkest. 6.50 Liederen. 8.10 Operettemuziek. 9.40 Concert. 10.10 Dansmuziek. Langenberg, 473 M. 6.25 Gramofoonpla ten. 11.20 Concert. 12.20 en 4.20 Concert. 7.20 Operette. 9.50 Concert. Brussel, -338 M. 11.20 Orkest. 12.30 Gra mofoonplaten. 4.20 en 5.50 Orkest. 7.20 Gra mofoonplaten. 7.50 Concert. 9.35 Gramofoon platen. 508 M.11.20 Gramofoonplaten. 12.30 Orkest. 4.20 Dansmuziek. 5.35 Cello recital. 6.05 Hoorspel. 6.20 Gramofoonplaten. 7.20 Orkest en solisten. 9.30 Gramofoonplaten. Zeesen, 1635 M. 6.55 Concert. 7.20 Hoor spel. 8.50 Concert. 9.30 en 10.05 Berichten. 10.20 Concert. kaperschepen met 1722 kanonnen en 12000 man. Zijn alzoo verscheidene personen uitVlis- singen en Middelburg door de kaapvaart rijk geworden, het komt ons niet toe te beoor- deelen of op rijkdom, op zoo'n wijze verkre gen, wel Gods zegen kan rusten. Van een kaapvaarder uit Holland, Klaas Compaan, die in 1708 te Oostzaan een prachtig huis heeft laten zetten, welk huis verleden jaar is afgebroken, is het volgende vers bekend De roover Klaas Compaan, Die op den Oceaan Zich zelf had rijk gestolen, Moest in zijn ouderdom Behoeftig, mank en krom Om een stuk brood gaan dolen. (Slot volgt.) r. B. J. d. M. vaarders weer hun hart ophalen. De Vlis- singsche dichter Bellamy zong later van hen: gen van een wonde, bekomen bij het vervol gen van een Franschen kaper. De Maurig- nault overleed in 1719 en is in de Groote Kerk te Veere begraven. Dat de Duinkerker kapers zich ook niet onbetuigd lieten in hot nemen vanHolland- sche koopvaardijschepen of visschersschui- ten, laat zich begrijpen. Reeds deelde ik het een en ander ervan mede. Daar ik mjj ech ter meer wil bepalen tot de Zeeuwsche zee- roovers, zal ik over de Duinkerkers op 't eind der 17de en 't begin der 18de eeuw niet uit wijden. Alleen wil ik in herinnering brengen de praktijken van den bekenden Duinkerker kaper Jan Bart. Deze overleed 27 April 1702, oud 52 jaar, aan een borstontsteking. Later is voor hem te Duinkerken een standbeeld opgericht. De Zeeuwsche zeeroovers brachten met de veroverde schepen natuurlijk ook een groot aantal Fransche gevangenen aan. Voeten spoelen, zooals in 't begin van den 80-jarigen oorlog, deed men niet meer. Met den koning van Frankrijk, die voor zijn vloot gebrek aan zeelui had, werd een overeenkomst gesloten, waarbij wederzijdsche gevangenen werden uitgewisseld. Hierdoor hadden vele Neder landers hun vrijheid te danken aan den ruste- loozen ijver der Zeeuwsche en Hollandsche kapers. Dit had echter ook zijn kwade zijde, want het bootsvolk der koopvaardijschepen, wetende spoedig uit ie gevangenis ontslagen te zullen worden, verdedigde zich niet meer tot het uiterste, zooals in de vroegere oorlogen en gaf zich spoediger aan den vijand over. De Zeeuwsche kaapvaarders voeren tot in oe Middellandsche Zee, waar zij Fransche oorlogschepen, zoogen. Koningschepen durf den aan te vallen. Door hun aanwezigheid in die zee kon de Smyrna-vloot veiliger door varen. Voor den gesloten vrede in 1697 werd te Rijswijk, waar de vrede tot stand kwam, een gedenkteeken opgericht. In Zeeland zou zoo'n monument misplaatst zijn, daar hier de vreugde over het sluiten van den vrede niet groot was. Tijdens den spoedig volgenden Spaanschen successie-oorlog konden de Zeeuwsche kaap van publieke vermakelijkheden, vergaderingen, enz. De ronde-en stoute Zeeuwen Zijn kapers uit den aard En trots de kloekste leeuwen Voor geen geweld vervaard. Alhambra-theater.Van Vrijdag 31 Maart tot en met Donderdag 6 April„Het tee- ken des Kruises" en „Dr. Willem Men gelberg met het Concertgebouworkest". Luxor-theater. Van Vrijdag 31 Maart tot en met Donderdag 6 April„Siegfried" en „De bende van de Transatlantic". Zaterdag 1 April. Concert „Ons Genoegen", Concertgebouw, 8 uur. Zondag 2 April. Lezing Instituut voor Arbeiders-ontwikkeling, zaal Buning, voorin. 10 uur. Woensdag 5 April. Muziekavond leerlingen mej. W. de Hondt, „de Oude Vriend schap", 8 uur. Woensdag 5 April. Lezing Christelijke Besturenbond, Militair Tehuis, 8 uur. Woensdag 5 April. Uitvoering St. Nicolaas- vereeniging, Concertgebouw, 8 uur. Donderdag 6 April. Openbare vergadering „de Dageraad", „de Oude Vriendschap" 8 uur. Vrijdag 7 April. Openbare vergadering Centr. Anti-rev. kiesvereeniging, Geref. Kerk, 8 uur. Woensdag 12 April. Uitvoering zangver- eeniging „Looft den Heer", Concertge bouw, 8.15 uur. Niet alleen Vlissingers, maar ook Middel burgers hadden er den smaak van te pakken. Ik noemde reeds de gebroeders Sautijn. Door de groote winsten van dezen werden mogelijk eenige Middelburgsche families verlokt om ook op die -manier te probeeren haar aard- sche schatten te vermeeren. Ik zal de namen dier families hier niet noemen. Wel zijn sommige geslachten reeds uitgestorven, doch enkele overblijvende fa milies zijn nog zeer geacht. Zij wonen ech ter niet meer in Zeeland. Daa1' zij ook zitting hadden in de vroedschap waren het zoogenaam de regenten, die meestal nauw aan elkaar verwant waren. Hun schepen droegen vaak den naam hunner buitenplaatsen, zooals „de Griffioen", „Ter Boede", „de Parel" enz. Deze schepen voerden behalve de nationale vlag ook de geel-wit-roode driekleur van Mid delburg. Ben Zeeuwsch geschiedschrijver uit de vorige eeuw zegt dat vele van de prachtige patriciërswoningen in de eerste helft der 18de eeuw te Middelburg gebouwd zijn met geld, gewonnen met de kaapvaart. Ik kan het niet bevestigen, doch ook niet tegen spreken. Op sommige dier woningen in de stad stond een uitzicht of een zoogen. spietoren om reeds in de verte him schepen te kunnen zien aankomen. Zoo'n toren staat nog op het gebouw der Provinciale Bibliotheek, eenmaal een prachtige patriciërswoning van een voorname Zeeuwsche familie. Vlissingen en Middelburg hadden samen tijdens den Spaanschen Successie-oorlog 74 Maandag 3 April. Hilversum, 296 M. Algemeen program ma. 8.00 Gramofoonplaten. 9.30 Orgelspel. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Declamatie. 10.30 Concert. 11.45 Declamatie. 12.00 Orkest. 2.00 Zeiuderverzorging. 2.30 Gramofoonplaten. 2.45 Declamatie. 3.15 Gramofoonplaten. 3.45 Or gelspel. 4.45 Voor de kinderen. 5.15 Muzikaal allerlei. 7.00 Causerie. 8.00 P.T.T.-kwartiertje 8.15 Operette. 9.15 Vaz Dias. 9.30 Orkest. 10.00 Tooneel. 10.30 Orkest. 11.10 Gramofoonplaten en orgelspel. Huiien, 1875 M. 8.00 N.C.R.V. Schrift- zing. 8.15 Gramofoonplaten. 10.30 Morgen dienst. 11.00 Chr. lectuur. 11.30 Gramofoon platen. 12.30 Orgelconcert. 2.00 Schoolzang. 2.35 Tuinbouwpraatje. 3.15 Knipcursus. 3.30 Modecursus. 4.00 Bijbellezing. 5.00 Concert. 6.30 Vragenuurtje. 8.00 Orkest. 9.00 Lezing MIDDELBURG. ONDERTROUWD: J. P. C. Spape, 32 j. en C. J. van Rooijen, 35 j. J. A. Collin, 36 j. en S. M. Schou, 27 j. BEVALLEN: J. HaazeSprujjt, z. J. WisseVer- bage, d. J. S. Lavooij—van Tellingen, d. April uur Zaterdag 1 7.02 Zondag 2 7.04 Maandag 3 7.06 Maart Zaterdag 1 4.50 17.07 Zondag 2 5.31 17.54 De eeuw van het kind. „De twintigste eeuw zal de eeuw van het kind zijn", heeft Ellen Key voorspeld, en al staan we nog pas midden in de eerste helft, toch weten we reeds, dat dit niet te veel was gezegd. Want het kind is nu de spil waar alles om draait. In gezin en maatschappij staat het kind op 't hoogste plan. Vroeger leek het kind een bijkomstigheid tegenwoordig krijgt men den indruk alsof de wereld alleen om het kind bestaat. Hier en daar gaan al stem men op van protest, maar ze zijn te zwak en te weinig in aantal cm iets van beteekenis uit te richten, en waar de overheid, door de noodzakelijkheid van bezuiniging hiertoe ge dwongen, een aanval waagt op het gebied van kinderzorg of kinderbescherming, staan onmiddellijk honderden ter verdediging klaar. Als we zoo eens nagaan wat het is, dat her leven der tegenwoordige kinderen onder scheidt van dat der vroegere, moeten we in de eerste plaats vaststellen, dat het vele en velerlei rechten zijn, die de kinderen van thans bezitten en die de kinderen uit vroe ger dagen misten. Ze hebben het recht tot studeeren, ze hebben het recht een eigen be roep te kiezen, ze hebben het recht er een eigen meening op na te houden, ze hébben het recht zich te ontspannen, 25e hebben recht op dit en ze hebben recht cp dat en de cyni sche spotter voegt er aan tce „Ze hebben alleen nog niet het recht hun eigen ouders te kiezen V' Vergelijk hierbij eens het leven van een kind uit de vorige eeuw. Naar diens meening werd nooit gevraagd. Met diens wenschen werd geen rekening gehouden. Het was het wettelijk hoofd van het gezin, dat voor hem dacht, sprak, besloot en bedisselde tot het kind in ieder opzicht op eigen beenen kon staan. Zelfs had het kind uit die dagen geen recht op een stoei om er mee aan de tafel te zitten. Het moest staande zijn lessen leeren, staande zijn knutselarijtjes maken, staande zijn melk of zijn thee drinken een typee rend voorbeeld van de plaats, die het kind toentertijd innam in gezin en maatschappij. Maar wie „rechten" zegt, zegt „plichten" Onze kinderen mogen dan het recht tot vele en velerlei dingen bezitten, ze zijn ook be deeld met tal van plichten. We willen niet spreken over „moreele verplichtingen", die ook zij reeds kennen omdat zij het recht (hebben hun meening te zeggen, omdat zij (recht hebben op een aanzienlijke plaats in en (buiten den familiekring, omdat al vroeg aan ftiun innerlijk wordt geschaafd, zoodat zij met (bewustheid leven en handelen. We willen het (hebben over de meer reëele plichten, de (plichten, die in duidelijke en klare bewoor dingen worden opgelegd. „Jongelui, volgende Week houden we repetitie over de laatste tien lessen", zegt de leeraar. „Met nazien en over lezen dus beginnen op bladzijde zestig". Door deze plichten naar voren te brengen (willen we geenszins beweren, dat zij zwaarder (wegen dan sommige moreele plichten. Ook met deze plichten liggen onze kinderen vaak •overhoop, maar ze absorbeeren minder en Iminder constant de heele persoonlijkheid dan •de plichten, die meer aan den uiterlijken Ikant waargenomen en verwerkt worden. Het feijn deze plichten, die o<uders vaak bezorgd Imaken en die ze, vootral in betrekking tot de (meisjes, eenigszins aan 't wankelen brengt. „Moeten wij op den tijd, die den kinderen nog overblijft, beslag leggen door ze in huis te laten meehelpen vragen zij zich af. „Of moeten wij dien tijd vrij laten opdat zij zich fkunnen ontspannen, hetgeen ze hard noodig hebben Niemand zal de waarde van „handigheid" fin den letterlijken zin van het woord willen (betwisten. Wie behalve zijn geest ook zijn handen heeft leeren gébruiken, staat krach (tiger in den strijd om het bestaan dan wie Hebt u bijv. al eens geprobeerd om bieten klaar te maken op de manier van roode kool, in samenvoeging namelijk met zure appelen 1 We snijden op de gewone wijze de gekookte bieten in dunne plakjes, doen ze dan met eenige in vierdepartjes gesneden appelen, een gesnipperd uitje, een klontje boter en een scheutje water in een pan en laten alles met elkaar op een zacht vuur stoven tot de ap pelen in moes zijn veranderd en de bieten daardoor voldoende gebonden zijn. Met ge bakken bokking erbij vormen deze bieten een smakelijk maal. De volgende recepten toonen aan, dat ook met prei of uien nog wel variaties mogelijk zijn, die kans hebben om in den smaak te vallen. Gerecht van prei met leverworst (voor 4 personen 1 h 2 bossen prei (afhankelijk van de grootte). 2 K.G. aardappelen. 50 gram reuzel of boter. 400 gram bakleverworst. 1 eetlepel zout. 2 theelepels Maggi's Aroma. Maak de prei schoon en snijd ze in niet te kleine stukjes. Voeg er de geschilde, in vier depart jes gesneden aardappelen bij en laat beide met het zout, de reuzel of dc boter en een '/2 liter kokend water in een gesloten pan op een zacht vuur gaar worden (een klein half uur). Leg er na tien minuten de gewasschen leverworst op en laat die mee koken prik nu en dan in de worst om te voorkomen, dat het vel barst. Roer de aardappelen en de prei losjes door elkaar (niet stampen druppel er de Mag gi's Aroma door, breng het gerecht over in een dekschaal en presenteer er op een vleeschschotel de werst bij. Uien met aardappelen en spek voor 4 personen), 1 K.G. uien. Onder redactie van TRUUS EYGENHUYSEN, rijgsteken moeten ongeveer een l/2 cM. lang zijn en een f2 cM. tusschenruimte hebben. Natuurlijk moeten we zorgen, dat de steken onder elkaar vallen. Zijn de draden ingeregen, dan worden ze stevig aangetrokken, zoodat de stof in regel matige plooi valt. Met een draad waschzijde of waschecht garen worden nu de plooitjes - dat wil zeg gen de opstaande stofrimpels verbonden, en wel zoo, dat in de eerste rij twee naast elkaar liggende rimpels in één steek tezamen worden gevat, en in de volgende rijen van iedere twee paren rimpels der vorige rij hét. linksche en het reohtsche verbonden worden. Noemen we bijv. de eerste paren rimpels in de eerste rij A en B, C en D, E en F, G en H enz., dan worden in de volgende rij verbon den B en C, D en E, F en G, H en I enz. De derde rij wordt dan weer als de eerste rij ge werkt, de vierde als de tweede, de vijfde als de derde enz. Zoo ontstaan ruitjes, waaraan het wafelpatroon zijn naam dankt. De plooitjes worden met den stiksteek ver bonden, waarbij de draad langs den achter kant der stof loopt. De stiksteek moet stevig aangetrokken worden en desnoods nog eens met een steek worden overgenaafid, opdat hij niet loslaat, daar anders het geheele smock- werk zijn verband verliest. Zijn alle plooitjes op deze wijze verbonden, dan worden de rijgdraden uitgetrokken. heden het tintje „plicht". We moeten ook zorgen geen onderscheid te maken tusschen jongens en meisjes, want onderscheid karak teriseert en zou in ons het geval het wer ken in huis, in welke vorm ook, als een dwang doen uitkomen. Bovendien kan het volstrekt geen kwaad onzen jongens een ze kere mate van handigheid bij te brengen. In tegendeel. Vroeger mocht men dan al van meening zijn, dat onhandigheid in huiselijke zaken bij den man als een „sieraad" gold, te genwoordig noemt men zooiets „stumperig". Door te zorgen, dat onze meisjes kunnen stu deeren en zich bekwamen voor een beroep, zullen zij later onafhankelijk zijn en zich niet in een huwelijk behoeven te „storten" om ge borgen te wezen. Laten wij diezelfde kans ook aan onze jongens geven. Laten wij ze in staat stellen eenigermate eigenhandig voor zich zelf te zorgen, opdat zij niet uitsluitend door behoefte aan een zorgzame vrouwen hand een onbevredigend huwelijk aangaan. Laat dit het belangrijkste zijn wat wij on zen kinderen nalatenabsolute onafhanke lijkheid, opdat zij hun leven naar wensch en behoeften leven kunnen en wij zullen deze „eeuw van het kind" naar onze beste ver mogens gediend hebben. alleen maar verstandelijk ontwikkeld is. Wil len wij onzen kinderen de grootst mogelijke kansen meegeven, dan doen we goed ze nu en idan in huis, in die waardevolle voorberei dingsschool, te laten meehelpen. De lamst iS alleen maar dit nog klaar te spelen, dat er geen conflicten ontstaan ten opzichte van in- en ontspanning, van plichten en verpoozing „Alleen maar...." Het klinkt alsof het igeen kunst is, alsof het eindelijk niet veel fbeteekentmaar het tegendeel hiervan wordt reeds bewezen door het feit, dat ouders niet goed weten wat ze moeten doen 't kind al leen maar door zijn schoolwerk in beslag la ten nemen of het ook in huis eenige plich ten opleggen. Er bestaat een oud kinderversje, dat luidt „Mijn leeren is spelen....", dat zóó dikwijls •veranderd is in „Mijn spelen is leeren...." dat men niet meer weet welke van deze twee regels de oorspronkelijke is. Het doet er ook niet toe. De juistheid van beide kan dage lijks worden opgemerkt. Spelenderwijs leert een kleutertje hoe het zich moet kleeden, hoe liet zijn eten op zijn lepeltje moet scheppen, fi- het zijn schoentjes moet poetsenspe- 1. ierwijs leert het rekenen, teekenen, schrij ven, lezen.... Zouden we onzen kinderen idan ook niet spelenderwijs handigheid kun nen bijbrengen Natuurlijk wil dit niet zeggen, dat wij on- !zen kinderen van twaalf, dertien, veertien ijaar en ouder spelletjes moeten voorstellen Het zwaartepunt ligt in het ontnemen van (hét tintje „plicht" aan de werkzaamheden, die we de kinderen willen laten verrichten. Als we dat weten te bereiken, behoeven we ions niet meer het hc-ofd te breken met de vraag of de kinderen, nu wel genoeg ontspan ning genieten. Want ontspanning ligt niet in niets doen, in wandelen, in fietsen, in sport (beoefenen ontspanning is datgene doen wat geen plicht is. Als we een kind opdragen de taf el te dekken of de vaten te wasschen, zul len we, honderd tegen één ervaren, dat het boos kijkt, moppert en den boel met opzet (hardhandig hanteertmaar als we het niet lalleen maar de onaangename werkjes laten opknappen, als we het ook eens brood laten snijden, eieren bakken, een pudding klaar maken, als we het eens heel alleen of met een tweede jeugdig lid van het gezin een kamer laten deen zonder dat we ons tijdens het werk er mee bemoeien, als we dus het kind gelegenheid laten in zijn arbeid ook eens een beetje initiatief fce nemen, dan zullen we op merken, dat het heel anders reageert, dat het spontaan aanvangt en met lust en plezier de dingen doet, die wij gedaan willen hebben. Het corrigeeren komt later en het bezielt het- kind om het werk nog eens opnieuw te doen. We moeten wat wagen om te winnen, angst voor knoeipartijen, breken en beschadigen opzij zetten. Het gaat om ons kind, niet om ons huis en onze meubels, die in het leven alleen maar onze dienaren zijn. Maar hierdoor niet alleen ontnemen wij voor onze kinderen a&n hun huiselijke bezig 400 gram doorregen spek. 1 afgestreken eetlepel zout. 2 theelepels Maggi's Aroma, Wasch het spek in lauw water en zet het op met een /2 liter kokend watervoeg er na een f2 uur zachtjes koken de in vieren gesneden uien en aardappelen bij met het zout. Laat alles samen verder gaar wc .den (nog een klein half uur), leg het spek op een vleeschschotel en roer de uien met de aard appelen losjes door elkaar (niet stampen!). Druppel er de Maggi's Aroma in en breng het gerecht in een dekschaal. Smockwerk en kleeding. (Op verzoek). Smockwerk is een gameering, die nooit aan de mode schijnt onttrokken te worden We zagen het aangebracht op de japonnen van onze moeders, het verfraaide onze kin derjurken en thans maakt het deel uit van tal onzer toiletjes en die van onze kinderen, 't Is een garneering, die bijzonder geliefd is, vooral in het voorjaar en den zomer, omdat ze zich bij uitstek leent voor dunne, soepele stoffen. Niet iedereen echter weet smockwerk aan te brengen. Er zijn tal van vrouwen en meis jes, die haar luchtige voorjaars- en zomer- toiletjes zelf vervaardigen, maar daarbij smockwerk moeten weglaten, omdat ze de kunst er van niet verstaan. Onze lezeressen willen we in dit geval te hulp komen en voor haar een uiteenzetting geven van het aan brengen dezer garneering. Voor het maken van smockjes we spre ken hier alleen over smockwerk in wafelpat roon moet de stof eerst in plooien worden ingedeeld. Dit wordt gedaan door op afstan den van 1 a 1 cM. draden te rijgen. De Variatie in de wintergerechten. De groenten, die we gewoon zijn eiken dag in ons middagmaal te ontmoeten, gaan ons nu weliswaar niet bepaald vervelen, maar we zien ze toch wel eens graag op een andere manier klaar voorgediend dan de van ouds her gebruikelijke. Vooral in den tijd, die ons scheidt van den zomerovervloed, begint ons groentenmenue eenigszins aan taaiheid te lijden we hebben de kool, de wortelen, de uien en de rapen nu al zooveel maanden achter elkaar gegeten dat we eerlijk gezegd wel verlangen naar ietf anders. Laten wij u daarom eens helpen aan een paar nieuwe ideetjes, die de thans min oi meer versmade wintergroenten beter tot nun recht doen komen. Vragen moeten worden gericht aan 1 Brievenbus dezer courant. Anonieme brieven komen voor beantwoording niet in aanmerking. A. van D. te VI. Slakken kunnen wor- .en weggevangen door versehe slabl&ren ïeer te leggen, waar ze op kruipen. Mieren zijn dol op stroop, zoodat als u van dit goedje een schoteltje neerzet, er heele horden naar toe trekken. Hoe men zeugen moet vangen Wij weten het niet. Een onzer lezeressen of lezers misschien?

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1933 | | pagina 12