RADIO-RUBRIEK
BURGERLIJKE STAND
LICHT OP VOOR AUTO'S
FIETSEN EN VOERTUIGEN
HOOGWATER TE VLISSINGEN
9.30 Concert. 10.00 Vaz Dias. 10.45 Gramo-
foonplaten.
Daventry, 1554 M. 10.35 Morgenwijding.
10.50 Berichten. 11.05 Lezing. 12.20 Orgelspel.
1.05 Orkest. 2.05 Gramofoonplaten. 2.50 Con
cert 3.20 Orkest. 4.20 Orkest. 5.35 Kinderuur.
6.20 Berichten. 6.50 Pianorecital. 7.10 Lezin
gen. 8.20 Viola-recital. 8.35 Orkest. 9.20 Be
richten en lezing. 10.00 Orkest. 11.10 Decla
matie. 11.15 Dansmuziek. 11.35 Verslag boks
wedstrijd.
Parijs, „Radio-Paris", 1724 M. 7.05 Gra
mofoonplaten. 11.20 Orkest. 12.20 Viool-reci
tal. 12.55 Orkest. 6.40 Concert. 7.20 Opera.
Kalundburg, 1153 M. 11.20 Concert. 2.50
Orkest. 6.50 Liederen. 8.10 Operettemuziek.
9.40 Concert. 10.10 Dansmuziek.
Langenberg, 473 M. 6.25 Gramofoonpla
ten. 11.20 Concert. 12.20 en 4.20 Concert. 7.20
Operette. 9.50 Concert.
Brussel, -338 M. 11.20 Orkest. 12.30 Gra
mofoonplaten. 4.20 en 5.50 Orkest. 7.20 Gra
mofoonplaten. 7.50 Concert. 9.35 Gramofoon
platen. 508 M.11.20 Gramofoonplaten.
12.30 Orkest. 4.20 Dansmuziek. 5.35 Cello
recital. 6.05 Hoorspel. 6.20 Gramofoonplaten.
7.20 Orkest en solisten. 9.30 Gramofoonplaten.
Zeesen, 1635 M. 6.55 Concert. 7.20 Hoor
spel. 8.50 Concert. 9.30 en 10.05 Berichten.
10.20 Concert.
kaperschepen met 1722 kanonnen en 12000
man.
Zijn alzoo verscheidene personen uitVlis-
singen en Middelburg door de kaapvaart rijk
geworden, het komt ons niet toe te beoor-
deelen of op rijkdom, op zoo'n wijze verkre
gen, wel Gods zegen kan rusten. Van een
kaapvaarder uit Holland, Klaas Compaan,
die in 1708 te Oostzaan een prachtig huis
heeft laten zetten, welk huis verleden jaar is
afgebroken, is het volgende vers bekend
De roover Klaas Compaan,
Die op den Oceaan
Zich zelf had rijk gestolen,
Moest in zijn ouderdom
Behoeftig, mank en krom
Om een stuk brood gaan dolen.
(Slot volgt.)
r. B. J. d. M.
vaarders weer hun hart ophalen. De Vlis-
singsche dichter Bellamy zong later van hen:
gen van een wonde, bekomen bij het vervol
gen van een Franschen kaper. De Maurig-
nault overleed in 1719 en is in de Groote
Kerk te Veere begraven.
Dat de Duinkerker kapers zich ook niet
onbetuigd lieten in hot nemen vanHolland-
sche koopvaardijschepen of visschersschui-
ten, laat zich begrijpen. Reeds deelde ik het
een en ander ervan mede. Daar ik mjj ech
ter meer wil bepalen tot de Zeeuwsche zee-
roovers, zal ik over de Duinkerkers op 't eind
der 17de en 't begin der 18de eeuw niet uit
wijden. Alleen wil ik in herinnering brengen
de praktijken van den bekenden Duinkerker
kaper Jan Bart. Deze overleed 27 April 1702,
oud 52 jaar, aan een borstontsteking. Later
is voor hem te Duinkerken een standbeeld
opgericht.
De Zeeuwsche zeeroovers brachten met de
veroverde schepen natuurlijk ook een groot
aantal Fransche gevangenen aan. Voeten
spoelen, zooals in 't begin van den 80-jarigen
oorlog, deed men niet meer. Met den koning
van Frankrijk, die voor zijn vloot gebrek aan
zeelui had, werd een overeenkomst gesloten,
waarbij wederzijdsche gevangenen werden
uitgewisseld. Hierdoor hadden vele Neder
landers hun vrijheid te danken aan den ruste-
loozen ijver der Zeeuwsche en Hollandsche
kapers. Dit had echter ook zijn kwade zijde,
want het bootsvolk der koopvaardijschepen,
wetende spoedig uit ie gevangenis ontslagen
te zullen worden, verdedigde zich niet meer
tot het uiterste, zooals in de vroegere oorlogen
en gaf zich spoediger aan den vijand over.
De Zeeuwsche kaapvaarders voeren tot in
oe Middellandsche Zee, waar zij Fransche
oorlogschepen, zoogen. Koningschepen durf
den aan te vallen. Door hun aanwezigheid in
die zee kon de Smyrna-vloot veiliger door
varen.
Voor den gesloten vrede in 1697 werd te
Rijswijk, waar de vrede tot stand kwam, een
gedenkteeken opgericht. In Zeeland zou
zoo'n monument misplaatst zijn, daar hier
de vreugde over het sluiten van den vrede
niet groot was.
Tijdens den spoedig volgenden Spaanschen
successie-oorlog konden de Zeeuwsche kaap
van publieke vermakelijkheden,
vergaderingen, enz.
De ronde-en stoute Zeeuwen
Zijn kapers uit den aard
En trots de kloekste leeuwen
Voor geen geweld vervaard.
Alhambra-theater.Van Vrijdag 31 Maart
tot en met Donderdag 6 April„Het tee-
ken des Kruises" en „Dr. Willem Men
gelberg met het Concertgebouworkest".
Luxor-theater. Van Vrijdag 31 Maart tot
en met Donderdag 6 April„Siegfried"
en „De bende van de Transatlantic".
Zaterdag 1 April. Concert „Ons Genoegen",
Concertgebouw, 8 uur.
Zondag 2 April. Lezing Instituut voor
Arbeiders-ontwikkeling, zaal Buning,
voorin. 10 uur.
Woensdag 5 April. Muziekavond leerlingen
mej. W. de Hondt, „de Oude Vriend
schap", 8 uur.
Woensdag 5 April. Lezing Christelijke
Besturenbond, Militair Tehuis, 8 uur.
Woensdag 5 April. Uitvoering St. Nicolaas-
vereeniging, Concertgebouw, 8 uur.
Donderdag 6 April. Openbare vergadering
„de Dageraad", „de Oude Vriendschap"
8 uur.
Vrijdag 7 April. Openbare vergadering
Centr. Anti-rev. kiesvereeniging, Geref.
Kerk, 8 uur.
Woensdag 12 April. Uitvoering zangver-
eeniging „Looft den Heer", Concertge
bouw, 8.15 uur.
Niet alleen Vlissingers, maar ook Middel
burgers hadden er den smaak van te pakken.
Ik noemde reeds de gebroeders Sautijn. Door
de groote winsten van dezen werden mogelijk
eenige Middelburgsche families verlokt om
ook op die -manier te probeeren haar aard-
sche schatten te vermeeren.
Ik zal de namen dier families hier niet
noemen. Wel zijn sommige geslachten reeds
uitgestorven, doch enkele overblijvende fa
milies zijn nog zeer geacht. Zij wonen ech
ter niet meer in Zeeland. Daa1' zij ook zitting
hadden in de vroedschap waren het zoogenaam
de regenten, die meestal nauw aan elkaar
verwant waren. Hun schepen droegen vaak
den naam hunner buitenplaatsen, zooals „de
Griffioen", „Ter Boede", „de Parel" enz. Deze
schepen voerden behalve de nationale vlag
ook de geel-wit-roode driekleur van Mid
delburg.
Ben Zeeuwsch geschiedschrijver uit de
vorige eeuw zegt dat vele van de prachtige
patriciërswoningen in de eerste helft der
18de eeuw te Middelburg gebouwd zijn met
geld, gewonnen met de kaapvaart. Ik kan
het niet bevestigen, doch ook niet tegen
spreken.
Op sommige dier woningen in de stad
stond een uitzicht of een zoogen. spietoren
om reeds in de verte him schepen te kunnen
zien aankomen. Zoo'n toren staat nog op het
gebouw der Provinciale Bibliotheek, eenmaal
een prachtige patriciërswoning van een
voorname Zeeuwsche familie.
Vlissingen en Middelburg hadden samen
tijdens den Spaanschen Successie-oorlog 74
Maandag 3 April.
Hilversum, 296 M. Algemeen program
ma. 8.00 Gramofoonplaten. 9.30 Orgelspel.
10.00 Morgenwijding. 10.15 Declamatie. 10.30
Concert. 11.45 Declamatie. 12.00 Orkest. 2.00
Zeiuderverzorging. 2.30 Gramofoonplaten. 2.45
Declamatie. 3.15 Gramofoonplaten. 3.45 Or
gelspel. 4.45 Voor de kinderen. 5.15 Muzikaal
allerlei. 7.00 Causerie. 8.00 P.T.T.-kwartiertje
8.15 Operette. 9.15 Vaz Dias. 9.30 Orkest. 10.00
Tooneel. 10.30 Orkest. 11.10 Gramofoonplaten
en orgelspel.
Huiien, 1875 M. 8.00 N.C.R.V. Schrift-
zing. 8.15 Gramofoonplaten. 10.30 Morgen
dienst. 11.00 Chr. lectuur. 11.30 Gramofoon
platen. 12.30 Orgelconcert. 2.00 Schoolzang.
2.35 Tuinbouwpraatje. 3.15 Knipcursus. 3.30
Modecursus. 4.00 Bijbellezing. 5.00 Concert.
6.30 Vragenuurtje. 8.00 Orkest. 9.00 Lezing
MIDDELBURG.
ONDERTROUWD:
J. P. C. Spape, 32 j. en C. J. van Rooijen,
35 j. J. A. Collin, 36 j. en S. M. Schou,
27 j.
BEVALLEN:
J. HaazeSprujjt, z. J. WisseVer-
bage, d. J. S. Lavooij—van Tellingen, d.
April uur
Zaterdag 1 7.02
Zondag 2 7.04
Maandag 3 7.06
Maart
Zaterdag 1 4.50 17.07
Zondag 2 5.31 17.54
De eeuw van het kind.
„De twintigste eeuw zal de eeuw van het
kind zijn", heeft Ellen Key voorspeld, en al
staan we nog pas midden in de eerste helft,
toch weten we reeds, dat dit niet te veel was
gezegd. Want het kind is nu de spil waar alles
om draait. In gezin en maatschappij staat
het kind op 't hoogste plan. Vroeger leek het
kind een bijkomstigheid tegenwoordig krijgt
men den indruk alsof de wereld alleen om
het kind bestaat. Hier en daar gaan al stem
men op van protest, maar ze zijn te zwak en
te weinig in aantal cm iets van beteekenis
uit te richten, en waar de overheid, door de
noodzakelijkheid van bezuiniging hiertoe ge
dwongen, een aanval waagt op het gebied
van kinderzorg of kinderbescherming, staan
onmiddellijk honderden ter verdediging klaar.
Als we zoo eens nagaan wat het is, dat her
leven der tegenwoordige kinderen onder
scheidt van dat der vroegere, moeten we in
de eerste plaats vaststellen, dat het vele en
velerlei rechten zijn, die de kinderen van
thans bezitten en die de kinderen uit vroe
ger dagen misten. Ze hebben het recht tot
studeeren, ze hebben het recht een eigen be
roep te kiezen, ze hebben het recht er een
eigen meening op na te houden, ze hébben
het recht zich te ontspannen, 25e hebben recht
op dit en ze hebben recht cp dat en de cyni
sche spotter voegt er aan tce „Ze hebben
alleen nog niet het recht hun eigen ouders
te kiezen V'
Vergelijk hierbij eens het leven van een
kind uit de vorige eeuw. Naar diens meening
werd nooit gevraagd. Met diens wenschen
werd geen rekening gehouden. Het was het
wettelijk hoofd van het gezin, dat voor hem
dacht, sprak, besloot en bedisselde tot het
kind in ieder opzicht op eigen beenen kon
staan. Zelfs had het kind uit die dagen geen
recht op een stoei om er mee aan de tafel te
zitten. Het moest staande zijn lessen leeren,
staande zijn knutselarijtjes maken, staande
zijn melk of zijn thee drinken een typee
rend voorbeeld van de plaats, die het kind
toentertijd innam in gezin en maatschappij.
Maar wie „rechten" zegt, zegt „plichten"
Onze kinderen mogen dan het recht tot vele
en velerlei dingen bezitten, ze zijn ook be
deeld met tal van plichten. We willen niet
spreken over „moreele verplichtingen", die
ook zij reeds kennen omdat zij het recht
(hebben hun meening te zeggen, omdat zij
(recht hebben op een aanzienlijke plaats in en
(buiten den familiekring, omdat al vroeg aan
ftiun innerlijk wordt geschaafd, zoodat zij met
(bewustheid leven en handelen. We willen het
(hebben over de meer reëele plichten, de
(plichten, die in duidelijke en klare bewoor
dingen worden opgelegd. „Jongelui, volgende
Week houden we repetitie over de laatste tien
lessen", zegt de leeraar. „Met nazien en over
lezen dus beginnen op bladzijde zestig".
Door deze plichten naar voren te brengen
(willen we geenszins beweren, dat zij zwaarder
(wegen dan sommige moreele plichten. Ook
met deze plichten liggen onze kinderen vaak
•overhoop, maar ze absorbeeren minder en
Iminder constant de heele persoonlijkheid dan
•de plichten, die meer aan den uiterlijken
Ikant waargenomen en verwerkt worden. Het
feijn deze plichten, die o<uders vaak bezorgd
Imaken en die ze, vootral in betrekking tot de
(meisjes, eenigszins aan 't wankelen brengt.
„Moeten wij op den tijd, die den kinderen
nog overblijft, beslag leggen door ze in huis
te laten meehelpen vragen zij zich af. „Of
moeten wij dien tijd vrij laten opdat zij zich
fkunnen ontspannen, hetgeen ze hard noodig
hebben
Niemand zal de waarde van „handigheid"
fin den letterlijken zin van het woord willen
(betwisten. Wie behalve zijn geest ook zijn
handen heeft leeren gébruiken, staat krach
(tiger in den strijd om het bestaan dan wie
Hebt u bijv. al eens geprobeerd om bieten
klaar te maken op de manier van roode kool,
in samenvoeging namelijk met zure appelen 1
We snijden op de gewone wijze de gekookte
bieten in dunne plakjes, doen ze dan met
eenige in vierdepartjes gesneden appelen,
een gesnipperd uitje, een klontje boter en een
scheutje water in een pan en laten alles met
elkaar op een zacht vuur stoven tot de ap
pelen in moes zijn veranderd en de bieten
daardoor voldoende gebonden zijn. Met ge
bakken bokking erbij vormen deze bieten een
smakelijk maal.
De volgende recepten toonen aan, dat ook
met prei of uien nog wel variaties mogelijk
zijn, die kans hebben om in den smaak te
vallen.
Gerecht van prei met leverworst
(voor 4 personen
1 h 2 bossen prei (afhankelijk van de
grootte).
2 K.G. aardappelen.
50 gram reuzel of boter.
400 gram bakleverworst.
1 eetlepel zout.
2 theelepels Maggi's Aroma.
Maak de prei schoon en snijd ze in niet te
kleine stukjes. Voeg er de geschilde, in vier
depart jes gesneden aardappelen bij en laat
beide met het zout, de reuzel of dc boter en
een '/2 liter kokend water in een gesloten
pan op een zacht vuur gaar worden (een
klein half uur). Leg er na tien minuten de
gewasschen leverworst op en laat die mee
koken prik nu en dan in de worst om te
voorkomen, dat het vel barst.
Roer de aardappelen en de prei losjes door
elkaar (niet stampen druppel er de Mag
gi's Aroma door, breng het gerecht over in
een dekschaal en presenteer er op een
vleeschschotel de werst bij.
Uien met aardappelen en spek
voor 4 personen),
1 K.G. uien.
Onder redactie van TRUUS EYGENHUYSEN,
rijgsteken moeten ongeveer een l/2 cM. lang
zijn en een f2 cM. tusschenruimte hebben.
Natuurlijk moeten we zorgen, dat de steken
onder elkaar vallen.
Zijn de draden ingeregen, dan worden ze
stevig aangetrokken, zoodat de stof in regel
matige plooi valt.
Met een draad waschzijde of waschecht
garen worden nu de plooitjes - dat wil zeg
gen de opstaande stofrimpels verbonden,
en wel zoo, dat in de eerste rij twee naast
elkaar liggende rimpels in één steek tezamen
worden gevat, en in de volgende rijen van
iedere twee paren rimpels der vorige rij hét.
linksche en het reohtsche verbonden worden.
Noemen we bijv. de eerste paren rimpels in
de eerste rij A en B, C en D, E en F, G en H
enz., dan worden in de volgende rij verbon
den B en C, D en E, F en G, H en I enz. De
derde rij wordt dan weer als de eerste rij ge
werkt, de vierde als de tweede, de vijfde als
de derde enz. Zoo ontstaan ruitjes, waaraan
het wafelpatroon zijn naam dankt.
De plooitjes worden met den stiksteek ver
bonden, waarbij de draad langs den achter
kant der stof loopt. De stiksteek moet stevig
aangetrokken worden en desnoods nog eens
met een steek worden overgenaafid, opdat hij
niet loslaat, daar anders het geheele smock-
werk zijn verband verliest.
Zijn alle plooitjes op deze wijze verbonden,
dan worden de rijgdraden uitgetrokken.
heden het tintje „plicht". We moeten ook
zorgen geen onderscheid te maken tusschen
jongens en meisjes, want onderscheid karak
teriseert en zou in ons het geval het wer
ken in huis, in welke vorm ook, als een
dwang doen uitkomen. Bovendien kan het
volstrekt geen kwaad onzen jongens een ze
kere mate van handigheid bij te brengen. In
tegendeel. Vroeger mocht men dan al van
meening zijn, dat onhandigheid in huiselijke
zaken bij den man als een „sieraad" gold, te
genwoordig noemt men zooiets „stumperig".
Door te zorgen, dat onze meisjes kunnen stu
deeren en zich bekwamen voor een beroep,
zullen zij later onafhankelijk zijn en zich niet
in een huwelijk behoeven te „storten" om ge
borgen te wezen. Laten wij diezelfde kans
ook aan onze jongens geven. Laten wij ze in
staat stellen eenigermate eigenhandig voor
zich zelf te zorgen, opdat zij niet uitsluitend
door behoefte aan een zorgzame vrouwen
hand een onbevredigend huwelijk aangaan.
Laat dit het belangrijkste zijn wat wij on
zen kinderen nalatenabsolute onafhanke
lijkheid, opdat zij hun leven naar wensch en
behoeften leven kunnen en wij zullen deze
„eeuw van het kind" naar onze beste ver
mogens gediend hebben.
alleen maar verstandelijk ontwikkeld is. Wil
len wij onzen kinderen de grootst mogelijke
kansen meegeven, dan doen we goed ze nu en
idan in huis, in die waardevolle voorberei
dingsschool, te laten meehelpen. De lamst iS
alleen maar dit nog klaar te spelen, dat er
geen conflicten ontstaan ten opzichte van in-
en ontspanning, van plichten en verpoozing
„Alleen maar...." Het klinkt alsof het
igeen kunst is, alsof het eindelijk niet veel
fbeteekentmaar het tegendeel hiervan wordt
reeds bewezen door het feit, dat ouders niet
goed weten wat ze moeten doen 't kind al
leen maar door zijn schoolwerk in beslag la
ten nemen of het ook in huis eenige plich
ten opleggen.
Er bestaat een oud kinderversje, dat luidt
„Mijn leeren is spelen....", dat zóó dikwijls
•veranderd is in „Mijn spelen is leeren...."
dat men niet meer weet welke van deze twee
regels de oorspronkelijke is. Het doet er ook
niet toe. De juistheid van beide kan dage
lijks worden opgemerkt. Spelenderwijs leert
een kleutertje hoe het zich moet kleeden, hoe
liet zijn eten op zijn lepeltje moet scheppen,
fi- het zijn schoentjes moet poetsenspe-
1. ierwijs leert het rekenen, teekenen, schrij
ven, lezen.... Zouden we onzen kinderen
idan ook niet spelenderwijs handigheid kun
nen bijbrengen
Natuurlijk wil dit niet zeggen, dat wij on-
!zen kinderen van twaalf, dertien, veertien
ijaar en ouder spelletjes moeten voorstellen
Het zwaartepunt ligt in het ontnemen van
(hét tintje „plicht" aan de werkzaamheden,
die we de kinderen willen laten verrichten.
Als we dat weten te bereiken, behoeven we
ions niet meer het hc-ofd te breken met de
vraag of de kinderen, nu wel genoeg ontspan
ning genieten. Want ontspanning ligt niet in
niets doen, in wandelen, in fietsen, in sport
(beoefenen ontspanning is datgene doen wat
geen plicht is. Als we een kind opdragen de
taf el te dekken of de vaten te wasschen, zul
len we, honderd tegen één ervaren, dat het
boos kijkt, moppert en den boel met opzet
(hardhandig hanteertmaar als we het niet
lalleen maar de onaangename werkjes laten
opknappen, als we het ook eens brood laten
snijden, eieren bakken, een pudding klaar
maken, als we het eens heel alleen of met een
tweede jeugdig lid van het gezin een kamer
laten deen zonder dat we ons tijdens het
werk er mee bemoeien, als we dus het kind
gelegenheid laten in zijn arbeid ook eens een
beetje initiatief fce nemen, dan zullen we op
merken, dat het heel anders reageert, dat het
spontaan aanvangt en met lust en plezier de
dingen doet, die wij gedaan willen hebben.
Het corrigeeren komt later en het bezielt het-
kind om het werk nog eens opnieuw te doen.
We moeten wat wagen om te winnen, angst
voor knoeipartijen, breken en beschadigen
opzij zetten. Het gaat om ons kind, niet om
ons huis en onze meubels, die in het leven
alleen maar onze dienaren zijn.
Maar hierdoor niet alleen ontnemen wij
voor onze kinderen a&n hun huiselijke bezig
400 gram doorregen spek.
1 afgestreken eetlepel zout.
2 theelepels Maggi's Aroma,
Wasch het spek in lauw water en zet het
op met een /2 liter kokend watervoeg er
na een f2 uur zachtjes koken de in vieren
gesneden uien en aardappelen bij met het
zout. Laat alles samen verder gaar wc .den
(nog een klein half uur), leg het spek op een
vleeschschotel en roer de uien met de aard
appelen losjes door elkaar (niet stampen!).
Druppel er de Maggi's Aroma in en breng
het gerecht in een dekschaal.
Smockwerk en kleeding.
(Op verzoek).
Smockwerk is een gameering, die nooit
aan de mode schijnt onttrokken te worden
We zagen het aangebracht op de japonnen
van onze moeders, het verfraaide onze kin
derjurken en thans maakt het deel uit van
tal onzer toiletjes en die van onze kinderen,
't Is een garneering, die bijzonder geliefd is,
vooral in het voorjaar en den zomer, omdat
ze zich bij uitstek leent voor dunne, soepele
stoffen.
Niet iedereen echter weet smockwerk aan
te brengen. Er zijn tal van vrouwen en meis
jes, die haar luchtige voorjaars- en zomer-
toiletjes zelf vervaardigen, maar daarbij
smockwerk moeten weglaten, omdat ze de
kunst er van niet verstaan. Onze lezeressen
willen we in dit geval te hulp komen en voor
haar een uiteenzetting geven van het aan
brengen dezer garneering.
Voor het maken van smockjes we spre
ken hier alleen over smockwerk in wafelpat
roon moet de stof eerst in plooien worden
ingedeeld. Dit wordt gedaan door op afstan
den van 1 a 1 cM. draden te rijgen. De
Variatie in de wintergerechten.
De groenten, die we gewoon zijn eiken dag
in ons middagmaal te ontmoeten, gaan ons
nu weliswaar niet bepaald vervelen, maar we
zien ze toch wel eens graag op een andere
manier klaar voorgediend dan de van ouds
her gebruikelijke.
Vooral in den tijd, die ons scheidt van den
zomerovervloed, begint ons groentenmenue
eenigszins aan taaiheid te lijden we hebben
de kool, de wortelen, de uien en de rapen
nu al zooveel maanden achter elkaar gegeten
dat we eerlijk gezegd wel verlangen naar ietf
anders.
Laten wij u daarom eens helpen aan een
paar nieuwe ideetjes, die de thans min oi
meer versmade wintergroenten beter tot nun
recht doen komen.
Vragen moeten worden gericht aan
1 Brievenbus dezer courant. Anonieme
brieven komen voor beantwoording
niet in aanmerking.
A. van D. te VI. Slakken kunnen wor-
.en weggevangen door versehe slabl&ren
ïeer te leggen, waar ze op kruipen. Mieren
zijn dol op stroop, zoodat als u van dit goedje
een schoteltje neerzet, er heele horden naar
toe trekken. Hoe men zeugen moet vangen
Wij weten het niet. Een onzer lezeressen of
lezers misschien?