GEMENGD NIEUWS
ONZE TROPISCHE
WEERMACHT.
MARKTBERICHTEN
RADIO-RUBRIEK
BURGERLIJKE STAND~
AGENDA
aantal wordt genoemd, nevens druppels,
smeersels, cacaoboter met kruiden voor baden
enz. Om deze kruidenwinkel zal het de eer
waarde „Broederschap des Levens" waar
schijnlijk wel begonnen zijn.
Het wordt nu ook tijd meent het vereeni-
gingsorgaan dat de doktoren verdwijnen.
Aan operaties, injecties en gifstoffen moet
een einde komen er is nu immers een Broe
derschap des Levens en een kruidenwinkel,
waar zelfs lijders aan kanker, hartziekten en
tuberculose terecht kunnen.
Een der broeders, de drogist Loti, schijnt
al bijzonder op de doktoren gebeten. Zijn
philippica heeft niets van den vromen geest
der overige schrijvende broeders, die liefde,
verdraagzaamheid, zachtzinnigheid etc. aan
bevelen. „Gelijk het militairisme de jonge
mannen naar den dood voert, alzoo voert gij
(doktoren) het menschdom naar den dood.
Gij kunt niet anders, gij moet voort op het
pad des verderfs. Als het menschdom van
ulieden verlost is, dan wordt het pas gezond".
(Zou drogist Loti er ook zoo over denken,
wanneer hem een auto- of spoorongeval over -
komen was
Enfin, onze doktoren kunnen hiermede
voorloopig wel volstaan.
De Broederschap schijnt blijkens zijn druk
bezochte samenkomsten en zijn veelgelezen
orgaan (15000 gecontroleerde exemplaren)
nog al in den smaak te vallen. Men kan hier
uit de conclusie trekken, dat de kwakzalverij,
in welken vorm zij zich ook voordoet, zelfs
wanneer zij als hier Meerenbergsche allures
aanneemt, haar misleidende suggestie op het
menschdom blijft behouden. Men zij echter
gewaarschuwd voor deze gevaarlijke geest
drijverij.
Amsterdam is weer een parasitische instel
ling „rijker" geworden, waartegen als in
zoovele betreurenswaardige gevallen van dien
aard de wetgever machteloos staat.
De Amsterdamsche huurstaking is thans
een nieuwe fase ingetreden. We bedoelen niet
haar uitbreiding naar Oost en Noord, die we
onlangs al voorzagen, maar wel het betrekken
van de winkeliers in het conflict.
Tot dusver namen de comité's er genoegen
mede en werd het redelijk geacht, dat de win
keliers zich van eenige actie onthielden. De
belangen van den winkelier brengen het nu
eenmaal mede met den huiseigenaar op goe
den voet te blijven. Hij is meer gebonden dan
de particuliere bewoner.
Maar het was toch te voorzien dat ook de
winkelier zich op den duur niet buiten het
conflict zou kunnen houden. Het door de
staking hier en daar reeds behaald voordeel
is ook hem ten goede gekomen. De comité's
meenden daarom een beroep op zijn finan-
cieelen steun te mogen doen. Door de Am
sterdamsche Winkeliersvereniging werd ech
ter geadviseerd' dien te weigeren. Een stand
punt dat gebillijkt moet worden, omdat de
huiseigenaren in het verleenen van steun
een daadwerkelijk meedcen aan de staking
kunnen zien. Na afloop van het huur-con-
tract kan dit voor den winkelier funeste ge
volgen hebben.
Deze week echter is er, buiten de comité's
om, door de huisvrouwen in West een cir
culaire tot de winkeliers gericht, waarin zij
meedeelen dat steunweigering het mijden van
hun zaak tot gevolg zal hebben. Boycot dus.
Een groot aantal winkeliers is thans, in strijd
met het afwijzend advies der A.W.V., tot
steunverleening overgegaan. Uit een circulai
re, die heden in ons bezit kwam, blijkt dat in
derdaad een aantal winkeliers geboycot is.
Dezer dagen zal deze voor de winkeliers
zoo moeilijke kwestie, feitelijk neerkomend
op een extra belasting, in de vakorganisatie
aan de orde worden gesteld.
Zoo neemt het toch al onaangenaam con
flict steeds scherper verhoudingen aan. Er is
gedurende de 14 dagen van de huurstaking
by de stichting West reeds een bedrag van
by na f 150.000 niet geïnd kunnen worden,
ongerekend de niet afgedragen huren in West
en overige huurcomplexen. Bij langen duur
der staking dreigt het een millioenen cata
strofe te worden, want een groot aantal huren
blijven onder eigen beheer, van welke bedra
gen op den duur en bij verhuizing wel niet
veel zal terecht komen.
Ten stadhuize wordt herhaaldelijk over het
conflict geconfereerd. Gisteren vernamen we.
dat er ernstig sprake is van een gemeente
lijke bemiddelingspoging, terwijl van de zijde
der eigenaars te kennen is gegeven dat zij
tot eenige concessies bereid zijn.
In onze correspondentie van 11 dezer
schreven we reeds over de bestaande animo
siteit tusschen den waarnemend directeur der
gemeentetram dr. Lulofs en het personeel.
Ook met Burg. en Weth. verliepen de onder
handelingen niet vlot. „De directeur zal er
het reorganisatiebyltje wel bij neerleggen"
meldden we naar aanleiding van een gerucht.
Inderdaad heeft dr. Lulofs voor zijn benoe
ming bedankt en na een welverdiend buiten-
landsch reisje zijn werkzaamheden als di
recteur van electriciteitswerken hervat.
De oppositie bij het trambedrijf maakte de
leiding niet gemakkelijk. By electriciteits
werken daarentegen is de verstandhouding
voorbeeldig. Dr. Lulofs is een humaan chef.
voor alles gentleman en gesteld op goede ma
nieren, ook tegenover het publiek.
Men zoekt thans naar een nieuwen direc
teur (de heer Monty n te 's-Gravenhage
wordt herhaaldelijk genoemd, maar men
spreekt ook van anderen), wien het zeker
niet gemakkelijk zal vallen de belangen van
het bedrijf met de wenscLen van personeel en
raad te combineeren.
Een „Hercules-taak", die achteraf wel eens
„Pyrrhus-arbeid" kon blijken
In een vorige correspondentie komen enke
le misstellingen voor. Wij verbeteren hiervan
slechts het woord „gecostumeerde", waar, in
de beschrijving der antieke windwijzers,
sprake was van „geconstrueerde".
Oorres Pondent.
Een voorgenomen roof
moord. De beide jongelui, die Woens
dagavond te Tilburg zyn gearresteerd we
gens een overval in een groentenwinkel,
waarbij de eigenaar Kerstens zwaar aan het
hoofd werd verwond, hebben thans voor de
politie een volledige bekentenis afgelegd. Er
zijn daarbij verrassende bijzonderheden aan
den dag gekomen. Zij hadden nl. het voor
nemen opgevat om een roofmoord te plegen
op een sigarenwinkelierster, wonende aan de
De Ruyterstraat. Dit plan was mede ont
worpen door een 40-jarigen meesterknecht
op een irijfriemenfabriek, gehuwd en vader
van twee kinderen. Deze man had voor zich
zelf en voor de jongens elk een browning
gekocht, welke het drietal den bewusten
avond op zak droeg. Bovendien waren ze
gewapend met een hamer en een groot mo
del schroevendraaier. De meesterknecht had
op zich genomen de winkelierster dood te
schieten en dan zouden de jongens er per
fiets met den buit vandoor gaan. Bij samen
komst aan den winkel bleek de aangewezen
dader echter zoo dronken, dat hij het plan
niet volvoeren kon. Waarop een der jongens
maar aanstonds besloot den moordaanslag te
volvoeren. Met hun beiden traden ze den
winkel binnen, maar troffen er een paar
Wij burgers zagen de Neêrlandsche Maagd
in 't schubbige pantser gekleed.
Het zwaard in de schede, doch scherp en
klaar
en voor het gebruik steeds gereed.
De eerste, de beste waterchinees,
die scheef naar ons Indië keek
Die kreeg met dat zwaard der Neêrlandsche
Maagd
opzij en van voren een steek.
Wij burgers zagen dat zwaard van de Maagd
en dachten, dat staat haar kordaat.
Het „gele gevaar" dat is geen gevaar
met onzen zoutwatersoldaat.
Wij dokten belasting en liepen ons krom
voor 't zwaard van de Neêrlandsche
Maagd
Wij deden dat graag en dachten niet dom
Pas op als ons iemand belaagt.
We zagen de schede en dachten hoe
schoon,
hoe mooi is dat zwaard toch gepoetst....
Maar toen het er uit kwam
we stonden verstomd
Toen was me dat onding vreroest.
Ha-Vee-Wee.
menschen aan, terwijl even later nog twee
bezoekers het gezelschap kwam vergrooten.
Dat schrok de jongens af. De 18-jarige, die
niet rookt, kocht een doosje cigaretten en
toen verdween het tweetal. De dronken
meesterknecht had zich intusschen uit de
voeten gemaakt, maar is Donderdag in den
loop van den dag eveneens gearresteerd. Hij
ontkent elke medeplichtigheid. Na den aan
slag op Kerstens zijn de jongens naar de
Heikantsche baan gereden, om daar op een
zolder hun wapens te verbergen. Hiervan
hebben ze nog even mededeeling gedaan aan
de echtgenoote van den meesterknecht, om
daarna naar bed te "aan. Bij confrontatie in
het ziekenhuis heeft Kerstens, die buiten
levensgevaar verkeert, zijn beide aanvallers
herkend. De 18-jarige jongen heeft de ha
merslagen toegebracht.
Bij de kannibalen. De
missionaris A. G. Stewart, die na 25 jaar in
de Zuidzee-missie te hebben doorgebracht,
hier is teruggekeerd, verklaarde, dat de kan
nibalen in de binnenlanden gevaarlijker ge
worden zijn, nu zij hun pijl en boog tegen
het geweer verwisseld hebben.
Pater Stewart verklaarde, dat het kanni
balisme onder de wilde volksstammen van
Malekula aan het uitsterven is, en dat de
jeugdige kannibalen beschaafder worden. De
veelwijverij viert er evenwel nog hoogtij en
de hoofden der stammen houden er zelfs
meer dan 100 vrouwen op na.
Een moordenaar gepakt.
In het naburige Gronau heeft de politie
te Enschedé gisteren den van drie moorden
met berooving verdachten A. Schulte uit
Dortmund in hechtenis genomen. S. was
voornemens naar Nederland uit te wijken en
heeft daartoe ook pogingen in het werk ge
steld.
Opmerkzaam gemaakt door een publicatie,
waarin een belooning an 2000 R.M. werd
uitgeloofd voor de aanhouding van S., waar
schuwde een rijwielhersteller, bij wien S., die
per fiets naar Gronau was gekomen, zich
had vervoegd, de politie, die S. arresteerde en
naar Dortmund heeft overgebracht. S. wordt
verdacht van drie gruwelijke moorden, waar
van twee op vrouwen, door een huwelijksad
vertentie naar Dortmund gelokt, en op een
houthandelaar N. Twee medeplichtigen zijn
reeds de vorige week aangehouden, op wier
aanwijzing dezer dagen het lijk van een der
slachtoffers is opgegraven.
Een bijzonder geval van
trigamie. De achtste kamer der
Parijsche rechtbank moet als Salomo uit
spraak doen in een proces, dat uiterst
merkwaardig is. Het gaat om een -vrouw, die
beschuldigd wordt, eigenlijk tegen haar wil,
trigamie geleegd te hebben. Ze heet madame
Samaroni—Mouladet—Bardet, een drievou
dige naam en het is nu aan de rechtbank
uit te maken, welken dezer drie de nu veer
tigjarige vrouw te voeren hec-ft. Voorloopig
verkeert ze in de merkwaardige positie zelf
niet te weten hoe ze heet.
Madame Samaroni—Mouladet—Bardet was
ia eersten echt getrouwd met den Italiaan
Samaroni. Het huwelijk duurde niet lang.
Na een reeks twisten verliet ze Italië en
haar man en keerde naar Frankrijk terug.
Maar het Italiaansche recht kent de echt
scheiding niet.
De Fransche burgerlijke stand kent weer
niet het Italiaansche recht en zoo kwam het
dat de gewezen mej. Samaroni op een' goe
den dag te Parijs officieel madame Mouladet
werd. Kort daarna stierf Mouladet en een
jaar later trouwde de weduwe in derde hu
welijk den koopman Bardet.
En met dit derde huwelijk begon de juri
dische chaos, welke de vrouw tot een triga-
miste maakte. Want de Italiaan Samaroni
was onderwijl naar Frankrijk verhuisd en
had zich er laten naturaliseeren. Door deze
daad is echter het eerste huwelijk der vrouw
ook volgens de Fransche wet wettig gewor
den. Samaroni begon tevens de echtscheiding
van zijn vrouw, die in één persoon madame
Mouladet en madame Bardet was.
En de vrouw voert harerzijds een proces
tegen drie mannen Scheidingsproces tegen
Samaroni, proces tot annuleering van haar
huwelijk met wijlen Mouladet en scheidings
proces tegen haar tegenwoordigen echtge
noot Bardet.
„Dina, waarom zorg je niet, dat het wat-
mcr in huis is Je kunt de centrale verwar
ming toch wel ireer opstoken".
„Maar mevrouw, het is in huis minstens
een-en-twintig graden. Zeven graden in de
salon, zeven graden in de huiskamer en ze
ven in de keuken".
GROENTE- EN FRUITVEILING
ISSINGEN.
24 Februari.
Aardappelen 14—16 ct. per 25 K.G.roode
kool 3j/25 ct.gele kool 4i/25 ct.; bruine-
boonen 12 ct.uien 13 ct.spinazie 2536
ct.koolrapen /21 ct.spruiten 1023 ct.
kroten y2—1 ct.wijnpeen 2 ct.kleine peen
1—21/2 ct.witlof 2021 ct., alles per K.G.
kipeieren 32 ct. per 10 stuks boerekool y2
ct.savoye kool 3—3i/2 ct. per stuk selderie
28 ct.prei 36 ct., beiden per bos
spruitkoppen 3—9 ct.andijvie 4649, beiden
per kistveldsla 921 ct.peterselie 41 ct.,
beiden per chipje.
Maandag 27 Februari.
Hilversum, 1875 M. Algemeen program
ma. 8.00 Gramofoonplaten. 10.00 Morgen
wijding. 10.15 Gramofoonplaten. 10.30 Voor
dracht. 11.00 Orgelspel. 12.00 Orkest en
draaiorgel. 2.30 Lezing. 3.00 Gramofoonplaten.
4.00 Causerie. 5.00 Orkest en zang. 7.03 Boe
kenhalfuur. 7.30 Orkest. 8.00 Vaz Dias. 8.05
orkest. 9.00 Lezing. £.20 Concert. 9.45 Gramo
foonplaten. 10.00 Concert. 10.30 Gramofoon
platen. 11.00 Vaz Dias. 11.10 Dansmuziek.
Huizen, 296 M. 8.00 N.C.R.V. Schriftle
zing. 8.15 Gramofoonplaten. 10.30 Morgen
dienst. 11.00 Lectuur 11.30 Gramofoonplaten.
12.15 Gramofoonplaten. 12.30 Orgelspel. 2.00
Voor de scholen. 2.35 Gramofoonplaten. 2.45
Kookpraatje. 3.15 Kniples. 3.30 Naaicursus.
4.00 Bijbellezing. 5.00 Concert. 6.30 Vragen
uurtje. 8.00 Gramofoonplaten. 9.00 Causerie.
9.10 Orgelconcert. 1030 Vaz Dias 10.40 Gra
mofoonplaten.
Daventry, 1554 M. 10.35 Morgenwijding.
10.50 Berichten. 11.05 Lezing. 12.20 Orkest.
1.20 Orgelspel. 2.05 Orkest. 2.45 Voor scholen.
3.20 Concert. 3.45 Fransche les. 4.05 Orkest.
4.50 Orgelspel. 5.35 Kinderuur. 6.20 Berichten.
6.50 Orgelmuziek. 7.10 Lezingen. 8.20 Kamer
muziek. 9.20 Berichten en lezing. 10.00 Or
kest. 11.05 Dansmuziek.
Parijs, „Radio-Paris", 1724 M. 12.20 Con
cert. 7.40 Orkest. 8.20 Concert.
Kalundborg, 1153 M. 12.20 Concert. 2.50
Concert. 7.20 Concert. 8.20 2e en 3e acte „Fra
Diavolo". 10.15 Dansmuziek.
Langenbcrg, 4r?3 M. 6.25 Gramofoonpla
ten. 11.20 en 12.20 en 4.20 Concert. 7.20 Orkest.
9.50 Concert.
Brussel, 338 M. 12.20 Gramofoonplaten.
1.30 Orkest. 5.20 Gramofoonplaten. 6.50 Or
kest. 8.20 Orkest. 10.30 Gramofoonplaten.
508 M.12.20 Orkest. 1.30 Gramofoonplaten.
5.20 Concert. 6.35 Pianorecital. 7.20 Gramo
foonplaten. 8.20 Gramofoonplaten. 8.35 Too-
neel. 11.00 Gramofoonplaten.
Zeesen, 1635 M. 6.35 Concert. 7.50 Too-
ntel. 8.35 Carnavals-programma. 9.20 Berich
ten en hierna dansmuziek.
MIDDELBURG.
BEVALLEN.
J. Versluijs, geb. Alewijnse, z. L. S. A. M.
Melis, geb. Kraij, d.
GETROUWD.
J. Melis, 25 j. en C. J. Verhage, 22 j.
OVERLEDEN.
H. Hofman, z. 1 j.
van publieke vermakelijkheden,
vergaderingen, enz.
Alhambra-theater. Van Vrijdag 24 Febru
ari tot en met Donderdag 2 Maart „De
heerscheres van Atlantis" en Whoopee".
Luxor-tlieater. Van Vrijdag 24 Februari
tot en met Donderdag 2 Maart „de gele
Kaart" en „Het schot in den morgen".
Maandag 27 Februari. Openbare protest
vergadering van de S.D.A.P., „de Oude
Vriendschap", 8 uur.
Dinsdag 28 Februari. Lezing vereeniging
C.K.W.O., Ger. kerk, Paul Krugerstraat,
8.15 uur.
Dipsdag 7 Maart. Concert Vereeniging
voor Instrumentale muziek, Grand Ho
tel Britannia.
Zaterdag 11 Maart. Concert- en tooneel-
uitvoering mandoline-vereeniging „Apol
lo'„de Oude Vriendschap", 8 uur.
MIDDELBURG.
Vrijdag 3 Maart. Liederen-avond Willem
Ravelli, Concert- en Gehoorzaal, 8.15 uur.
EEN FILM IN CIJFERS.
„Het Teeben des Kruises".
Wat er by de productie van .on film al zoo
komt kijken, blijkt duidelijk uit de volgende
cijfers, die ontleend zijn aan de officieele
statistiek, die in de filmstudio's van ieder
nieuw werk wordt bijgehouden.
Voor de Paramountfilm „Het Teeken des
Kruises", die door Cecil H. de Mille werd
geënsceneerd, werd 260.000 meter negatief
opgenomen. Van dit kwart millioen meter
film ziet de theaterbezoeker, die de vol
tooide film gaat zien, er slechts duizend.
Voor deze film, die ten tijde der Chris
tenvervolgingen onder het bewind van Nero
in Rome speelt, werden bijna 7500 figu
ranten geëngageerd.
De kosten van de totale productie bedroe
gen 2.245.000 dollar, dus meer dan vijf mil
lioen gulden.
Ruim tien duizend verschillende menschen
werkten in verschillende functies aan de
film mede.
In een speciaal voor dit doel ingerichte
werkplaats werden in de Paramount ateliers
zelf 1500 metalen wapenrustingen en ruim
600 copiën van antieke sieraden vervaardigd.
Twaalf leeuwen, 18 leeuwinnen, 10 olifan
ten, 16 tijgers, 5 luipaarden, 23 krokodillen,
160 paarden en nog tal van andere dieren
werden voor de opnamen gebruikt. De
meesten maakten deel uit van de barbaar-
sche attracties, waarmede Nero in de groot-
sche arena-scènes de gunst van het volk
wint. „De leeuwen van Nero worden ge
voederd"
De vier sterren van de film behooren tot
vier verschillende nationaliteiten. Charles
Laughton, de vertolker van de Nero-figuur,
is een Engelschman, Elisa Landi, die het
Christenmeisje speelt, is een Oostenrijksche
Claudette Colbert, die in de film keizerin
Poppea creëert, werd in Frankrijk geboren,
terwijl Frederic March, Superbus, de prefect
van Rome, de eenige Amerikaan onder de
sterren is.
Vijftien kilogram woog het toilet, dat
Claudette Colbert als keizerin Poppea te
aragen had, en dat uit geweven zilverdraad
bestond. Daar Poppea in alle scènes, die zij
met Nero te spelen had, staan moest, kreeg
zy van De Mille officieel vergunning om na
ieder opname-uur een kwartier extra uit te
rusten.
476 actrices stelden zich candidaat voor
de rol van de Christenmaagd Mercia, 114
proefopnamen werden gemaakt, tot tenslotte
Flisa Landi als de gelukkige gekozen werd.
De eerste scène, die voor „Het Teeken des
Kruizes" opgenomen werd, speelt in een Ro-
meinsche straat. De volgende figuranten
werden gebruikt om de noodige locale kleur
te scheppen11 Romeinen, 19 Romeinsche
vrouwen, 2 bakkersgezellen, 1 wijnhandelaar,
2 bedelaars, 2 rijke Romeinen, 8 krijgslieden,
2 omroepers, 4 negerslaven, 5 Grieken, 6
Grieksche vrouwen, 5 Egypenaren, 7 Egyp
tische vrouwen, 5 Syriërs, 5 Syrische vrou
wen, 4 Romeinsche senatoren, 5 Romein
sche patriciërs, 5 Romeinsche dames, 2 rijke
Romeinsche vrouwen, 5 blanke slaven, 9
negerslavinnen, 10 Romeinsche kinderen, 3
negerkinderen, 1 schaapherder, 1 karren-
vcerder, 6 moeders met kinderen, 1 jongen
die op zfjn handen loopt en 94 andere Ro
meinsche straattypen.
Alleen aan het décor werkten 400 arbei
ders meer dan 4 maanden lang, voor één
enkele meter film werd gedraaid.
Behalve het hierboven reeds vermelde
werden o.a. nog de andere requisieten ge
bruikt 120 drietanden, 60 werpsperen, 108
lansen, 100 korte zwaarden, voor de. lijfgarde
van Nero, 300 bogen en 1000 pijlen, 90 gla
diator-zwaarden en evenveel netten.
Het drillen van de Romeinsche soldaten
geschiedde onder leiding van twee deskun
digen den Russischen ex-generaal Iwan
Iwonokof en kapitein Clifford MacLaglen,
den broeder van den bekenden filmspeler.
Het was geen gemakkelijken arbeid de fi
guranten met de wapenkunst der oude Ro
meinen bekend te maken, en hen aan het
dragen der zware harnassen te wennen.
Een der grootste moeilijkheden waarop De
Mille bij zijn arbeid stuitte, was het vinden
van een veertigtal ruiters, die in staat wa
ren om, evenals de lanciers van Nero's le
gioenen, met het enorme gewicht van hun
helmen en wapenrustingen en met de lange
bevlagde lans in de hand op een ongezft-
deld paard in vollen draf hun krijgshaftig
uiterlijk te bewaren. Daar men er niet in
daagde onder de zich in Hollywood bevin
dende cow-boys het benoodigde aantal te
vinden, moest een aantal figuranten onder
leiding van Iwonokof, zelf een oud-Kozak
en buitengewoon paardrijder, voor deze
moeilijke taak gedrild worden.
Nadat alle andere opnemingen beëindigd
waren, moest Rome in brand opgaan, voor
ae begin-scène. Op een teeken van De Mille
opende een employé den toevoer tot 26 op
verborgen plaatsen aangebrachte gasleidin
gen, en binnen enkele oogenblikken stond
het geheele uit hout en ple'ster samenge
stelde gebouwencomplex in lichte laaie.
Vele kilometers in den omtrek kleurde zich
de donkere nachthemel met een rossen gloed.
Tienduizenden sloegen op de omringende
heuvels het schouwspel gade. Veertig ope
rateurs fotografeerden het tafereel.
EEN FILM VAN BALL
Te Berlyn heeft onlangs de première plaats
gehad van de geluidsfilm „Der Insei der
Daemonen", die met de ondersteuning van
de Nederlandsche regeering en den regent
Anak Agoeng Gdeh Rai door dr. Friederich
Dalsheim en baron Victor von Plessen op
Bali is opgenomen.
UIT EEN INTERVIEW.
Uit een interview van een Londensch blad
met den bisschop van Liverpool, lezen wy
„Men is er veel te vlug mee misdaadfilms
verantwoordelijk te stellen voor misstappen
van de jeugd. Als jongen heb ik er altijd van
gedroomd zeeroover te worden, en een on
gelooflijke hoeveelheid boeken met verhalen
van piraten en moordenaars verslonden, en
ds meeste jongens zullen dit wel gedaan
hebben. Een jongen wil nu eenmaal hier
over lezen, trots al het weeë en sentimen-
teele.
Thans ziet men de Winnetoe's en de Nick
Carters op het doek, maar ondanks de be
langstelling der jongens voor dit soort ro
mantiek, groeien zij, onvermijdelijke uit
sonderingen daargelaten, op tot bruikbare
leden van de maatschappij.
Een jongen met misdadige, of ook wel met
ai te avontuurlijken aanleg, gaat tot ver
keerde dingen over, en zou hiertoe in ieder
geval zijn gekomen.
Misdadigheid van de Jeugd te wijten aan
films getuigt van weinig inzicht".
DE ITALIAANSCHE FILMINDUSTRIE.
Mussolini heeft besloten de Italiaansche
filmindustrie te doen herleven en heeft be
paald, dat 10 procent van de in Italië ver
toonde films in het land zelf moeten ver
vaardigd zijn, terwijl bü de sprekende films
do vreemde taal verboden Is.
In totaal worden ongeveer 300 films per
jaar vertoond in Italië, doch de Italiaansche
filmindustrie was sinds den oorlog zoo ver
vallen, dat zij geen 30 films per jaar konden
leveren. Daarom loofde de Duce in 1931 een
jaarlijksche premie van 4 millioen lire uit
voor de beste Italiaansche films.
De gevolgen bleven niet uitterwijl men
in 1928 drie films produceerde, hoopt men er
in 1933 veertig te maken.
Zooals men we°t stond de Italiaansche
filmindustrie voor den oorlog op zeer hoop
peil, hetgeen blijkt uit films als „Quo Vadis".
Hollywood overvleugelde echter de studio's
aan de Via Appia en in Turijn, zoodat deze
in de jaren 19221928 geheel verlaten
werden.
Op het oogenblik wordt gewerkt aan de
verfilming van Pirandello's „Staal", w. arvan
ook een Engelsche sprekende film wordt
gemaakt. Van vele Engelsche films wordt de
tekst omgewerkt in de Italiaansche taal.
Op het oogenblik worden onderhandelin
gen gevoerd tusschen de Pittaluga N Cines
Company, den voornaamsten Italiaan chen
filmproducent, en Britsche firma's, om Ita
liaansche films in Engeland te vertoonen,
teneinde aldus een plaats op de wereld-
filmmarkt te veroveren.
ifaARIE DRESSLER, DE BEKENDE
FILMSTER, VERLAAT DE FILM.
Naar wy vernamen, trekt de 61-jarige
filmster Marie Dressier zich uit de studio
terug.
Toen zij naar Hollywood kwam, was haar
bedoeling slechts aan één film mee te wer
ken, maar door den onverwachten grooten
bijval was deze het begin van een schitte
rende filmcarrière, op een leeftijd dat de
meeste filmsterren reeds lang vergeten zijn.
Haar ongewoon filmisch kunnen blykt wel
uit de omstandigheid dat deze oude vrouw
met haar nobel maar leelijk gezicht, het pu
bliek stormenderhand heeft weten te ver
overen, zonder één van de middelen, die
haar beroemde collega's groot hebben ge
maakt.
Geen zoete idealiseering, geen mooie toi
letten, geen sex appeal (die men echter wil,
omdat men van het dagelijksche meer dan
genoeg heeft). Marie Dressier speelde slechts
zichzelf. Haar laatste film was „Prosperity."