GEMENGD NIEUWS ONZE TROPISCHE WEERMACHT. MARKTBERICHTEN RADIO-RUBRIEK BURGERLIJKE STAND~ AGENDA aantal wordt genoemd, nevens druppels, smeersels, cacaoboter met kruiden voor baden enz. Om deze kruidenwinkel zal het de eer waarde „Broederschap des Levens" waar schijnlijk wel begonnen zijn. Het wordt nu ook tijd meent het vereeni- gingsorgaan dat de doktoren verdwijnen. Aan operaties, injecties en gifstoffen moet een einde komen er is nu immers een Broe derschap des Levens en een kruidenwinkel, waar zelfs lijders aan kanker, hartziekten en tuberculose terecht kunnen. Een der broeders, de drogist Loti, schijnt al bijzonder op de doktoren gebeten. Zijn philippica heeft niets van den vromen geest der overige schrijvende broeders, die liefde, verdraagzaamheid, zachtzinnigheid etc. aan bevelen. „Gelijk het militairisme de jonge mannen naar den dood voert, alzoo voert gij (doktoren) het menschdom naar den dood. Gij kunt niet anders, gij moet voort op het pad des verderfs. Als het menschdom van ulieden verlost is, dan wordt het pas gezond". (Zou drogist Loti er ook zoo over denken, wanneer hem een auto- of spoorongeval over - komen was Enfin, onze doktoren kunnen hiermede voorloopig wel volstaan. De Broederschap schijnt blijkens zijn druk bezochte samenkomsten en zijn veelgelezen orgaan (15000 gecontroleerde exemplaren) nog al in den smaak te vallen. Men kan hier uit de conclusie trekken, dat de kwakzalverij, in welken vorm zij zich ook voordoet, zelfs wanneer zij als hier Meerenbergsche allures aanneemt, haar misleidende suggestie op het menschdom blijft behouden. Men zij echter gewaarschuwd voor deze gevaarlijke geest drijverij. Amsterdam is weer een parasitische instel ling „rijker" geworden, waartegen als in zoovele betreurenswaardige gevallen van dien aard de wetgever machteloos staat. De Amsterdamsche huurstaking is thans een nieuwe fase ingetreden. We bedoelen niet haar uitbreiding naar Oost en Noord, die we onlangs al voorzagen, maar wel het betrekken van de winkeliers in het conflict. Tot dusver namen de comité's er genoegen mede en werd het redelijk geacht, dat de win keliers zich van eenige actie onthielden. De belangen van den winkelier brengen het nu eenmaal mede met den huiseigenaar op goe den voet te blijven. Hij is meer gebonden dan de particuliere bewoner. Maar het was toch te voorzien dat ook de winkelier zich op den duur niet buiten het conflict zou kunnen houden. Het door de staking hier en daar reeds behaald voordeel is ook hem ten goede gekomen. De comité's meenden daarom een beroep op zijn finan- cieelen steun te mogen doen. Door de Am sterdamsche Winkeliersvereniging werd ech ter geadviseerd' dien te weigeren. Een stand punt dat gebillijkt moet worden, omdat de huiseigenaren in het verleenen van steun een daadwerkelijk meedcen aan de staking kunnen zien. Na afloop van het huur-con- tract kan dit voor den winkelier funeste ge volgen hebben. Deze week echter is er, buiten de comité's om, door de huisvrouwen in West een cir culaire tot de winkeliers gericht, waarin zij meedeelen dat steunweigering het mijden van hun zaak tot gevolg zal hebben. Boycot dus. Een groot aantal winkeliers is thans, in strijd met het afwijzend advies der A.W.V., tot steunverleening overgegaan. Uit een circulai re, die heden in ons bezit kwam, blijkt dat in derdaad een aantal winkeliers geboycot is. Dezer dagen zal deze voor de winkeliers zoo moeilijke kwestie, feitelijk neerkomend op een extra belasting, in de vakorganisatie aan de orde worden gesteld. Zoo neemt het toch al onaangenaam con flict steeds scherper verhoudingen aan. Er is gedurende de 14 dagen van de huurstaking by de stichting West reeds een bedrag van by na f 150.000 niet geïnd kunnen worden, ongerekend de niet afgedragen huren in West en overige huurcomplexen. Bij langen duur der staking dreigt het een millioenen cata strofe te worden, want een groot aantal huren blijven onder eigen beheer, van welke bedra gen op den duur en bij verhuizing wel niet veel zal terecht komen. Ten stadhuize wordt herhaaldelijk over het conflict geconfereerd. Gisteren vernamen we. dat er ernstig sprake is van een gemeente lijke bemiddelingspoging, terwijl van de zijde der eigenaars te kennen is gegeven dat zij tot eenige concessies bereid zijn. In onze correspondentie van 11 dezer schreven we reeds over de bestaande animo siteit tusschen den waarnemend directeur der gemeentetram dr. Lulofs en het personeel. Ook met Burg. en Weth. verliepen de onder handelingen niet vlot. „De directeur zal er het reorganisatiebyltje wel bij neerleggen" meldden we naar aanleiding van een gerucht. Inderdaad heeft dr. Lulofs voor zijn benoe ming bedankt en na een welverdiend buiten- landsch reisje zijn werkzaamheden als di recteur van electriciteitswerken hervat. De oppositie bij het trambedrijf maakte de leiding niet gemakkelijk. By electriciteits werken daarentegen is de verstandhouding voorbeeldig. Dr. Lulofs is een humaan chef. voor alles gentleman en gesteld op goede ma nieren, ook tegenover het publiek. Men zoekt thans naar een nieuwen direc teur (de heer Monty n te 's-Gravenhage wordt herhaaldelijk genoemd, maar men spreekt ook van anderen), wien het zeker niet gemakkelijk zal vallen de belangen van het bedrijf met de wenscLen van personeel en raad te combineeren. Een „Hercules-taak", die achteraf wel eens „Pyrrhus-arbeid" kon blijken In een vorige correspondentie komen enke le misstellingen voor. Wij verbeteren hiervan slechts het woord „gecostumeerde", waar, in de beschrijving der antieke windwijzers, sprake was van „geconstrueerde". Oorres Pondent. Een voorgenomen roof moord. De beide jongelui, die Woens dagavond te Tilburg zyn gearresteerd we gens een overval in een groentenwinkel, waarbij de eigenaar Kerstens zwaar aan het hoofd werd verwond, hebben thans voor de politie een volledige bekentenis afgelegd. Er zijn daarbij verrassende bijzonderheden aan den dag gekomen. Zij hadden nl. het voor nemen opgevat om een roofmoord te plegen op een sigarenwinkelierster, wonende aan de De Ruyterstraat. Dit plan was mede ont worpen door een 40-jarigen meesterknecht op een irijfriemenfabriek, gehuwd en vader van twee kinderen. Deze man had voor zich zelf en voor de jongens elk een browning gekocht, welke het drietal den bewusten avond op zak droeg. Bovendien waren ze gewapend met een hamer en een groot mo del schroevendraaier. De meesterknecht had op zich genomen de winkelierster dood te schieten en dan zouden de jongens er per fiets met den buit vandoor gaan. Bij samen komst aan den winkel bleek de aangewezen dader echter zoo dronken, dat hij het plan niet volvoeren kon. Waarop een der jongens maar aanstonds besloot den moordaanslag te volvoeren. Met hun beiden traden ze den winkel binnen, maar troffen er een paar Wij burgers zagen de Neêrlandsche Maagd in 't schubbige pantser gekleed. Het zwaard in de schede, doch scherp en klaar en voor het gebruik steeds gereed. De eerste, de beste waterchinees, die scheef naar ons Indië keek Die kreeg met dat zwaard der Neêrlandsche Maagd opzij en van voren een steek. Wij burgers zagen dat zwaard van de Maagd en dachten, dat staat haar kordaat. Het „gele gevaar" dat is geen gevaar met onzen zoutwatersoldaat. Wij dokten belasting en liepen ons krom voor 't zwaard van de Neêrlandsche Maagd Wij deden dat graag en dachten niet dom Pas op als ons iemand belaagt. We zagen de schede en dachten hoe schoon, hoe mooi is dat zwaard toch gepoetst.... Maar toen het er uit kwam we stonden verstomd Toen was me dat onding vreroest. Ha-Vee-Wee. menschen aan, terwijl even later nog twee bezoekers het gezelschap kwam vergrooten. Dat schrok de jongens af. De 18-jarige, die niet rookt, kocht een doosje cigaretten en toen verdween het tweetal. De dronken meesterknecht had zich intusschen uit de voeten gemaakt, maar is Donderdag in den loop van den dag eveneens gearresteerd. Hij ontkent elke medeplichtigheid. Na den aan slag op Kerstens zijn de jongens naar de Heikantsche baan gereden, om daar op een zolder hun wapens te verbergen. Hiervan hebben ze nog even mededeeling gedaan aan de echtgenoote van den meesterknecht, om daarna naar bed te "aan. Bij confrontatie in het ziekenhuis heeft Kerstens, die buiten levensgevaar verkeert, zijn beide aanvallers herkend. De 18-jarige jongen heeft de ha merslagen toegebracht. Bij de kannibalen. De missionaris A. G. Stewart, die na 25 jaar in de Zuidzee-missie te hebben doorgebracht, hier is teruggekeerd, verklaarde, dat de kan nibalen in de binnenlanden gevaarlijker ge worden zijn, nu zij hun pijl en boog tegen het geweer verwisseld hebben. Pater Stewart verklaarde, dat het kanni balisme onder de wilde volksstammen van Malekula aan het uitsterven is, en dat de jeugdige kannibalen beschaafder worden. De veelwijverij viert er evenwel nog hoogtij en de hoofden der stammen houden er zelfs meer dan 100 vrouwen op na. Een moordenaar gepakt. In het naburige Gronau heeft de politie te Enschedé gisteren den van drie moorden met berooving verdachten A. Schulte uit Dortmund in hechtenis genomen. S. was voornemens naar Nederland uit te wijken en heeft daartoe ook pogingen in het werk ge steld. Opmerkzaam gemaakt door een publicatie, waarin een belooning an 2000 R.M. werd uitgeloofd voor de aanhouding van S., waar schuwde een rijwielhersteller, bij wien S., die per fiets naar Gronau was gekomen, zich had vervoegd, de politie, die S. arresteerde en naar Dortmund heeft overgebracht. S. wordt verdacht van drie gruwelijke moorden, waar van twee op vrouwen, door een huwelijksad vertentie naar Dortmund gelokt, en op een houthandelaar N. Twee medeplichtigen zijn reeds de vorige week aangehouden, op wier aanwijzing dezer dagen het lijk van een der slachtoffers is opgegraven. Een bijzonder geval van trigamie. De achtste kamer der Parijsche rechtbank moet als Salomo uit spraak doen in een proces, dat uiterst merkwaardig is. Het gaat om een -vrouw, die beschuldigd wordt, eigenlijk tegen haar wil, trigamie geleegd te hebben. Ze heet madame Samaroni—Mouladet—Bardet, een drievou dige naam en het is nu aan de rechtbank uit te maken, welken dezer drie de nu veer tigjarige vrouw te voeren hec-ft. Voorloopig verkeert ze in de merkwaardige positie zelf niet te weten hoe ze heet. Madame Samaroni—Mouladet—Bardet was ia eersten echt getrouwd met den Italiaan Samaroni. Het huwelijk duurde niet lang. Na een reeks twisten verliet ze Italië en haar man en keerde naar Frankrijk terug. Maar het Italiaansche recht kent de echt scheiding niet. De Fransche burgerlijke stand kent weer niet het Italiaansche recht en zoo kwam het dat de gewezen mej. Samaroni op een' goe den dag te Parijs officieel madame Mouladet werd. Kort daarna stierf Mouladet en een jaar later trouwde de weduwe in derde hu welijk den koopman Bardet. En met dit derde huwelijk begon de juri dische chaos, welke de vrouw tot een triga- miste maakte. Want de Italiaan Samaroni was onderwijl naar Frankrijk verhuisd en had zich er laten naturaliseeren. Door deze daad is echter het eerste huwelijk der vrouw ook volgens de Fransche wet wettig gewor den. Samaroni begon tevens de echtscheiding van zijn vrouw, die in één persoon madame Mouladet en madame Bardet was. En de vrouw voert harerzijds een proces tegen drie mannen Scheidingsproces tegen Samaroni, proces tot annuleering van haar huwelijk met wijlen Mouladet en scheidings proces tegen haar tegenwoordigen echtge noot Bardet. „Dina, waarom zorg je niet, dat het wat- mcr in huis is Je kunt de centrale verwar ming toch wel ireer opstoken". „Maar mevrouw, het is in huis minstens een-en-twintig graden. Zeven graden in de salon, zeven graden in de huiskamer en ze ven in de keuken". GROENTE- EN FRUITVEILING ISSINGEN. 24 Februari. Aardappelen 14—16 ct. per 25 K.G.roode kool 3j/25 ct.gele kool 4i/25 ct.; bruine- boonen 12 ct.uien 13 ct.spinazie 2536 ct.koolrapen /21 ct.spruiten 1023 ct. kroten y2—1 ct.wijnpeen 2 ct.kleine peen 1—21/2 ct.witlof 2021 ct., alles per K.G. kipeieren 32 ct. per 10 stuks boerekool y2 ct.savoye kool 3—3i/2 ct. per stuk selderie 28 ct.prei 36 ct., beiden per bos spruitkoppen 3—9 ct.andijvie 4649, beiden per kistveldsla 921 ct.peterselie 41 ct., beiden per chipje. Maandag 27 Februari. Hilversum, 1875 M. Algemeen program ma. 8.00 Gramofoonplaten. 10.00 Morgen wijding. 10.15 Gramofoonplaten. 10.30 Voor dracht. 11.00 Orgelspel. 12.00 Orkest en draaiorgel. 2.30 Lezing. 3.00 Gramofoonplaten. 4.00 Causerie. 5.00 Orkest en zang. 7.03 Boe kenhalfuur. 7.30 Orkest. 8.00 Vaz Dias. 8.05 orkest. 9.00 Lezing. £.20 Concert. 9.45 Gramo foonplaten. 10.00 Concert. 10.30 Gramofoon platen. 11.00 Vaz Dias. 11.10 Dansmuziek. Huizen, 296 M. 8.00 N.C.R.V. Schriftle zing. 8.15 Gramofoonplaten. 10.30 Morgen dienst. 11.00 Lectuur 11.30 Gramofoonplaten. 12.15 Gramofoonplaten. 12.30 Orgelspel. 2.00 Voor de scholen. 2.35 Gramofoonplaten. 2.45 Kookpraatje. 3.15 Kniples. 3.30 Naaicursus. 4.00 Bijbellezing. 5.00 Concert. 6.30 Vragen uurtje. 8.00 Gramofoonplaten. 9.00 Causerie. 9.10 Orgelconcert. 1030 Vaz Dias 10.40 Gra mofoonplaten. Daventry, 1554 M. 10.35 Morgenwijding. 10.50 Berichten. 11.05 Lezing. 12.20 Orkest. 1.20 Orgelspel. 2.05 Orkest. 2.45 Voor scholen. 3.20 Concert. 3.45 Fransche les. 4.05 Orkest. 4.50 Orgelspel. 5.35 Kinderuur. 6.20 Berichten. 6.50 Orgelmuziek. 7.10 Lezingen. 8.20 Kamer muziek. 9.20 Berichten en lezing. 10.00 Or kest. 11.05 Dansmuziek. Parijs, „Radio-Paris", 1724 M. 12.20 Con cert. 7.40 Orkest. 8.20 Concert. Kalundborg, 1153 M. 12.20 Concert. 2.50 Concert. 7.20 Concert. 8.20 2e en 3e acte „Fra Diavolo". 10.15 Dansmuziek. Langenbcrg, 4r?3 M. 6.25 Gramofoonpla ten. 11.20 en 12.20 en 4.20 Concert. 7.20 Orkest. 9.50 Concert. Brussel, 338 M. 12.20 Gramofoonplaten. 1.30 Orkest. 5.20 Gramofoonplaten. 6.50 Or kest. 8.20 Orkest. 10.30 Gramofoonplaten. 508 M.12.20 Orkest. 1.30 Gramofoonplaten. 5.20 Concert. 6.35 Pianorecital. 7.20 Gramo foonplaten. 8.20 Gramofoonplaten. 8.35 Too- neel. 11.00 Gramofoonplaten. Zeesen, 1635 M. 6.35 Concert. 7.50 Too- ntel. 8.35 Carnavals-programma. 9.20 Berich ten en hierna dansmuziek. MIDDELBURG. BEVALLEN. J. Versluijs, geb. Alewijnse, z. L. S. A. M. Melis, geb. Kraij, d. GETROUWD. J. Melis, 25 j. en C. J. Verhage, 22 j. OVERLEDEN. H. Hofman, z. 1 j. van publieke vermakelijkheden, vergaderingen, enz. Alhambra-theater. Van Vrijdag 24 Febru ari tot en met Donderdag 2 Maart „De heerscheres van Atlantis" en Whoopee". Luxor-tlieater. Van Vrijdag 24 Februari tot en met Donderdag 2 Maart „de gele Kaart" en „Het schot in den morgen". Maandag 27 Februari. Openbare protest vergadering van de S.D.A.P., „de Oude Vriendschap", 8 uur. Dinsdag 28 Februari. Lezing vereeniging C.K.W.O., Ger. kerk, Paul Krugerstraat, 8.15 uur. Dipsdag 7 Maart. Concert Vereeniging voor Instrumentale muziek, Grand Ho tel Britannia. Zaterdag 11 Maart. Concert- en tooneel- uitvoering mandoline-vereeniging „Apol lo'„de Oude Vriendschap", 8 uur. MIDDELBURG. Vrijdag 3 Maart. Liederen-avond Willem Ravelli, Concert- en Gehoorzaal, 8.15 uur. EEN FILM IN CIJFERS. „Het Teeben des Kruises". Wat er by de productie van .on film al zoo komt kijken, blijkt duidelijk uit de volgende cijfers, die ontleend zijn aan de officieele statistiek, die in de filmstudio's van ieder nieuw werk wordt bijgehouden. Voor de Paramountfilm „Het Teeken des Kruises", die door Cecil H. de Mille werd geënsceneerd, werd 260.000 meter negatief opgenomen. Van dit kwart millioen meter film ziet de theaterbezoeker, die de vol tooide film gaat zien, er slechts duizend. Voor deze film, die ten tijde der Chris tenvervolgingen onder het bewind van Nero in Rome speelt, werden bijna 7500 figu ranten geëngageerd. De kosten van de totale productie bedroe gen 2.245.000 dollar, dus meer dan vijf mil lioen gulden. Ruim tien duizend verschillende menschen werkten in verschillende functies aan de film mede. In een speciaal voor dit doel ingerichte werkplaats werden in de Paramount ateliers zelf 1500 metalen wapenrustingen en ruim 600 copiën van antieke sieraden vervaardigd. Twaalf leeuwen, 18 leeuwinnen, 10 olifan ten, 16 tijgers, 5 luipaarden, 23 krokodillen, 160 paarden en nog tal van andere dieren werden voor de opnamen gebruikt. De meesten maakten deel uit van de barbaar- sche attracties, waarmede Nero in de groot- sche arena-scènes de gunst van het volk wint. „De leeuwen van Nero worden ge voederd" De vier sterren van de film behooren tot vier verschillende nationaliteiten. Charles Laughton, de vertolker van de Nero-figuur, is een Engelschman, Elisa Landi, die het Christenmeisje speelt, is een Oostenrijksche Claudette Colbert, die in de film keizerin Poppea creëert, werd in Frankrijk geboren, terwijl Frederic March, Superbus, de prefect van Rome, de eenige Amerikaan onder de sterren is. Vijftien kilogram woog het toilet, dat Claudette Colbert als keizerin Poppea te aragen had, en dat uit geweven zilverdraad bestond. Daar Poppea in alle scènes, die zij met Nero te spelen had, staan moest, kreeg zy van De Mille officieel vergunning om na ieder opname-uur een kwartier extra uit te rusten. 476 actrices stelden zich candidaat voor de rol van de Christenmaagd Mercia, 114 proefopnamen werden gemaakt, tot tenslotte Flisa Landi als de gelukkige gekozen werd. De eerste scène, die voor „Het Teeken des Kruizes" opgenomen werd, speelt in een Ro- meinsche straat. De volgende figuranten werden gebruikt om de noodige locale kleur te scheppen11 Romeinen, 19 Romeinsche vrouwen, 2 bakkersgezellen, 1 wijnhandelaar, 2 bedelaars, 2 rijke Romeinen, 8 krijgslieden, 2 omroepers, 4 negerslaven, 5 Grieken, 6 Grieksche vrouwen, 5 Egypenaren, 7 Egyp tische vrouwen, 5 Syriërs, 5 Syrische vrou wen, 4 Romeinsche senatoren, 5 Romein sche patriciërs, 5 Romeinsche dames, 2 rijke Romeinsche vrouwen, 5 blanke slaven, 9 negerslavinnen, 10 Romeinsche kinderen, 3 negerkinderen, 1 schaapherder, 1 karren- vcerder, 6 moeders met kinderen, 1 jongen die op zfjn handen loopt en 94 andere Ro meinsche straattypen. Alleen aan het décor werkten 400 arbei ders meer dan 4 maanden lang, voor één enkele meter film werd gedraaid. Behalve het hierboven reeds vermelde werden o.a. nog de andere requisieten ge bruikt 120 drietanden, 60 werpsperen, 108 lansen, 100 korte zwaarden, voor de. lijfgarde van Nero, 300 bogen en 1000 pijlen, 90 gla diator-zwaarden en evenveel netten. Het drillen van de Romeinsche soldaten geschiedde onder leiding van twee deskun digen den Russischen ex-generaal Iwan Iwonokof en kapitein Clifford MacLaglen, den broeder van den bekenden filmspeler. Het was geen gemakkelijken arbeid de fi guranten met de wapenkunst der oude Ro meinen bekend te maken, en hen aan het dragen der zware harnassen te wennen. Een der grootste moeilijkheden waarop De Mille bij zijn arbeid stuitte, was het vinden van een veertigtal ruiters, die in staat wa ren om, evenals de lanciers van Nero's le gioenen, met het enorme gewicht van hun helmen en wapenrustingen en met de lange bevlagde lans in de hand op een ongezft- deld paard in vollen draf hun krijgshaftig uiterlijk te bewaren. Daar men er niet in daagde onder de zich in Hollywood bevin dende cow-boys het benoodigde aantal te vinden, moest een aantal figuranten onder leiding van Iwonokof, zelf een oud-Kozak en buitengewoon paardrijder, voor deze moeilijke taak gedrild worden. Nadat alle andere opnemingen beëindigd waren, moest Rome in brand opgaan, voor ae begin-scène. Op een teeken van De Mille opende een employé den toevoer tot 26 op verborgen plaatsen aangebrachte gasleidin gen, en binnen enkele oogenblikken stond het geheele uit hout en ple'ster samenge stelde gebouwencomplex in lichte laaie. Vele kilometers in den omtrek kleurde zich de donkere nachthemel met een rossen gloed. Tienduizenden sloegen op de omringende heuvels het schouwspel gade. Veertig ope rateurs fotografeerden het tafereel. EEN FILM VAN BALL Te Berlyn heeft onlangs de première plaats gehad van de geluidsfilm „Der Insei der Daemonen", die met de ondersteuning van de Nederlandsche regeering en den regent Anak Agoeng Gdeh Rai door dr. Friederich Dalsheim en baron Victor von Plessen op Bali is opgenomen. UIT EEN INTERVIEW. Uit een interview van een Londensch blad met den bisschop van Liverpool, lezen wy „Men is er veel te vlug mee misdaadfilms verantwoordelijk te stellen voor misstappen van de jeugd. Als jongen heb ik er altijd van gedroomd zeeroover te worden, en een on gelooflijke hoeveelheid boeken met verhalen van piraten en moordenaars verslonden, en ds meeste jongens zullen dit wel gedaan hebben. Een jongen wil nu eenmaal hier over lezen, trots al het weeë en sentimen- teele. Thans ziet men de Winnetoe's en de Nick Carters op het doek, maar ondanks de be langstelling der jongens voor dit soort ro mantiek, groeien zij, onvermijdelijke uit sonderingen daargelaten, op tot bruikbare leden van de maatschappij. Een jongen met misdadige, of ook wel met ai te avontuurlijken aanleg, gaat tot ver keerde dingen over, en zou hiertoe in ieder geval zijn gekomen. Misdadigheid van de Jeugd te wijten aan films getuigt van weinig inzicht". DE ITALIAANSCHE FILMINDUSTRIE. Mussolini heeft besloten de Italiaansche filmindustrie te doen herleven en heeft be paald, dat 10 procent van de in Italië ver toonde films in het land zelf moeten ver vaardigd zijn, terwijl bü de sprekende films do vreemde taal verboden Is. In totaal worden ongeveer 300 films per jaar vertoond in Italië, doch de Italiaansche filmindustrie was sinds den oorlog zoo ver vallen, dat zij geen 30 films per jaar konden leveren. Daarom loofde de Duce in 1931 een jaarlijksche premie van 4 millioen lire uit voor de beste Italiaansche films. De gevolgen bleven niet uitterwijl men in 1928 drie films produceerde, hoopt men er in 1933 veertig te maken. Zooals men we°t stond de Italiaansche filmindustrie voor den oorlog op zeer hoop peil, hetgeen blijkt uit films als „Quo Vadis". Hollywood overvleugelde echter de studio's aan de Via Appia en in Turijn, zoodat deze in de jaren 19221928 geheel verlaten werden. Op het oogenblik wordt gewerkt aan de verfilming van Pirandello's „Staal", w. arvan ook een Engelsche sprekende film wordt gemaakt. Van vele Engelsche films wordt de tekst omgewerkt in de Italiaansche taal. Op het oogenblik worden onderhandelin gen gevoerd tusschen de Pittaluga N Cines Company, den voornaamsten Italiaan chen filmproducent, en Britsche firma's, om Ita liaansche films in Engeland te vertoonen, teneinde aldus een plaats op de wereld- filmmarkt te veroveren. ifaARIE DRESSLER, DE BEKENDE FILMSTER, VERLAAT DE FILM. Naar wy vernamen, trekt de 61-jarige filmster Marie Dressier zich uit de studio terug. Toen zij naar Hollywood kwam, was haar bedoeling slechts aan één film mee te wer ken, maar door den onverwachten grooten bijval was deze het begin van een schitte rende filmcarrière, op een leeftijd dat de meeste filmsterren reeds lang vergeten zijn. Haar ongewoon filmisch kunnen blykt wel uit de omstandigheid dat deze oude vrouw met haar nobel maar leelijk gezicht, het pu bliek stormenderhand heeft weten te ver overen, zonder één van de middelen, die haar beroemde collega's groot hebben ge maakt. Geen zoete idealiseering, geen mooie toi letten, geen sex appeal (die men echter wil, omdat men van het dagelijksche meer dan genoeg heeft). Marie Dressier speelde slechts zichzelf. Haar laatste film was „Prosperity."

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1933 | | pagina 12