Courant TWEEDE BLAD GEMEENTEBESTUUR BRIEVEN UIT DE HOFSTAD r BINNENLAND de Vtissingsche Courant van vóór 50 jaar. van de Zaterdag 7 Januari 1933. No. 6. GENEESKUNDIGE VERZORGING VAN ON- EN MINVERMOGENDEN. Burgemeester en Wethouders van Vlissin- gen maken bekend, dat met ingang van 1 Ja nuari a.s. de geneeskundige verzorging van on- en minvermogenden te Vlissingen als volgt geregeld z^.l zijn a. Geneeskundige hulp buiten zieken huizen De vaste ondersteunden van Maatschappe lijk Hulpbetoon zijn verzekerd bij het Alge meen Afdeelingsziekenfonds Walcherenvoor geneeskundige hulp wenden zij zich tot den door hen gekozen geneesheer. De tijdelijke ondersteunden van Maat schappelijk Hulpbetoon ontvangen genees kundige hulp van den gemeentegeneeskundige (dokter R. Grippeling of diens plaatsvervan ger dokter A. P. Smitt) op vertoon van ven bewijs afgegeven door het Bureau voor So ciale Zaken b. Verloskundige hulp. De vaste ondersteunden van Maatschappe lijk Hulpbetoon ontvangen verloskundige hulp vanwege het Algemeen Afdeelingszie kenfonds 7/alcheren. De tijdelijke ondersteunden van Maat schappelijk Hulpbetoon ontvangen verloskun dige hulp van een der in deze gemeente ge vestigde vroedvrouwen op vertoon van een bewijs afgegeven door het Bureau voor So ciale Zaken. c. Verpleging in een ziekenhuis. Zij, voor wie verpleging in een ziekenhuis noodzakelijk is en die geheel of gedeeltelijk voor rekening der gemeente in een ziekenhuis wenschen te worden opgenomen of die aan spraak meenen te kunnen maken op. genees kundige hulp in een ziekenhuis (internist, chirurg, röntgenoloog enz.) van gemeente wege, wenden zich onder overlegging van een bewijs van den huisarts tot den Administra teur van het Bureau voor Sociale zaken, on der mededeeling in welk ziekenhuis zij wen schen te worden opgenomen. Het bewijs van den huisarts kan ingeleverd worden op Maandag, Woensdag, Donderdag, Vrijdag en Zaterdag, des morgens tusschen 9 uur en 9.30 uur en op Dinsdag, des namiddags tusschen 5 uur en 5.30 uur. In spoedgevallen geschiedt de opname in een ziekenhuis rechtstreeks op een verklaring van den huisarts. De controleerende geneesheer. Dr. W. F. Th. van der Bijl, of diens plaatsvervanger dokter R. Grippeling, beslist zoo mogelijk in overleg met den huisarts over de al of niet opneming in een ziekenhuis en in spoed gevallen of de opneming noodzakelijk was. Zoo spoedig mogelijk wordt beslist of a. de verpleging in een ziekenhuis voor rekening der gemeente zal geschieden en zoo ja, hoe veel de bijdrage in de verpleegkosten zal be dragen b. geneeskundige hulp (internist, chirurg, röntgenoloog enz.) van gemeentewege zal worden verstrekt. Het bedrag der bijdrage wordt met 25 verminderd voor degenen, die zich hebben verzekerd bij een vereeniging voor ziekenhuis- verpleging, doch wier recht op uitkeering een einde heeft genomen (uitgetrokken). De voldoening der bijdrage geschiedt per week en bij vooruitbetaling. Personen, lijdende aan tuberculose, moeten alvorens in een ziekenhuis te_kunnen worden opgenomen, zich eerst bij een consultatiebu reau laten inschrijven. Vlissingen, 31 December 1932. Burg. en Weth. voornoemd, P. G. LAERNOES, LH. De Secretaris, F. BISSCHOP. Terugblik, Wisselingen Een goede wensch voor het nieuwe jaar moge deze eerste brief uit de Hofstad ope nen. Er zal in deze dagen genoeg heil en zegen zijn toegewenscht en als wij van dat vele maar een fractie ondervinden, zullen wij a.\ tevreden zijn. Het afscheid van het oude jaar viel zeker niet zwaar, want er valt wei nig goeds en veel kwaads van dat jaar te zeggen. Wij zijn er weer door heen gekrab beld, met horten en met stooten en wij doen nu maar alsof wij weer veel vertrouwen in het nieuwe hebben. De cijfers over het jaar '32 grijnzen ons aan als leelijke spoken, maar wij willen ze toch maar dapper trotseeren. Natuurlijk groeide onze bevolking weer zeer sterk aan. De uittocht van het platte land gaat voort en wij hebbên hier de over bevolking op te vangen. Vroeger hielpen Amsterdam en Rotterdam daarbij nog flink, maar die hebben het afgelegd. Rotterdam ging zelfs in bevolkingscijfer achteruit en Amsterdam verminderde ook. We kregen er weer elf duizend zieltjes bij. Men weet al, dat wij niet zoo bar gecharmeerd zijn op dien aanwas, maar er is niets aan te doen. Het eenige werk dat wij voor dien aanwas hebben is huizen bouwen en dat doen wij hier in angstwekkende hoeveelheid. Het zijn er zes duizend die gereed gekomen zijn voor die elf duizend zielen. Dat is gelijk te begrij- BIJ DEN BEWAAKTEN OVERWEG Op de bocht van den „Ouden Vlissingschen weg" waart vanuit de hoogte het wakend oog van den spoorwegwachter over het terrein en zorgt voor de veiligheid van het elkaar kruisend verkeer. pen valt, veel te veel. Het overschot is in dit jaar weer met een drie duizend vermeer derd en terwijl de hoeveelheid voldoende is als er voor iedere 4 personen een woning is. is dit cijfer nu al tot 3.7 gedaald. Volgens een globale berekening zijn er hier acht duizend woningen overcompleet. Er zijn er a' weer 2500 in aanbouw, zoodat 1933 stellig het overschot nog zal vergrooten. Niettegen staande dat is er werkloosheid in het bouw vak-bedrijf. Ra, ra, wat is dat Alle verha len over gemis aan geld, over gemis aan be schikbare hypotheken blijken wel overdre ven. Men begrijpt veeleer niet dat er zoo veel geld beschikbaar blijft, terwijl de kans op debacle zoo groot wordt. Het toont ten slotte ook aan,, dat er een overcompleet aan bouwvak-: rbèiders in Den Haag is, één der noodlottige gevolgen van den uittocht der bevolking uit dorpen en kleine gemeenten. De gezondheidstoestand was algemeen gun stig. We komen eindelijk de roodvonk-epi demie te boven. In 1928 waren er zeventien honderd gevallen, in 1932 nog geen twee honderd. Het aantal besmettelijke ziekten daalde in die jaren van 1800 tot beneden de 500. De werkloosheid blijft groot en neemt zelfs toe, mede één der gevolgen van den abnormalen groei der bevolking. We zijn nu aan de twintig duizend werkloozen toe. Als men men dan ziet tfat büna de helft van de bouwvak-arbeiders als werkloos staat inge schreven, begrijpt men, dat hier de oorzaken elders moeten liggen want dit bedrijf, gesta biliseerd binnen de grenzen der benoodigde hoeveelheid, lijdt niet onder de malaise. Het aantal faillissementen is is 1932 lee- lijk gestegen en wel van 239 op 320, een voor teeken voor het bedrijfsleven. Daarnaast zien wij een toeneming van het aantal telefoon aansluitingen met nog duizend, hetgeen weer bewijst dat men wil handelen. Op iedere vier woningen is er thans één die een tele foon heeft. Heel slecht ging het de tram. Het tarief v/as verhoogd voor het geheele jaar, maar de opbrengst is drie honderd duizend gulden minder dan in 1931. Een millioen passagiers minder per maand is geen kleinigheid. Dat bedrijf kan zóó niet voortgaan en er moet nu eens krachtig schoon schip worden ge maakt. Dat kan in één slag als men wil, maar men wil niet. Het bedrijf gaat naar de maan als men niet onmiddellijk grondig reorganiseert. Nu de taxi's zijn begonnen met vaste tarieven voor bepaalde afstanden, zal de concurrentie nog zeer toenemen. Van sommige punten in de stad vervoeren zij bij voorbeeld voor twintig cents of een kwartje naar één der stations. Dat is een concur rentie die de tram met haar traagheid niet kan weerstaan. Slecht ging het het visscherij-bedrijf in Scheveningen. Daaraan is helaas ook niet veel te verbeteren zoolang de visch-export minimaal blijft. In vrijwel alle bedrijven was het misère en wij gaan dus allesbehalve onder gunstige omstandigheden het nieuwe jaar in. Er is geen uitzicht en dus is geduld het eenige wat wij noodig hebben.. Het wisselen van het jaar brengt op al lerlei gebied wisseling. Ook van personen. We memoreeren hier het afscheid van mr. Fruin als rijksarchivaris. Voor velen is zoo'n archief iets waar ze nog nooit een voet ge- set hebben en dat in hun verbeelding een groot pakhuis van stoffige folianten is. Die opvatting strookt allerminst met de werke lijkheid. Er zijn wel veel folianten en vele zullen wel onder het stof liggen, maar er wordt daar hard gewerkt om wijsheid te verzamelen. Voor liefhebbers van ,de histo rie is er een onbegrensd arbeidsveld, want helaas is er nog ontzaggelijk v*el materiaal, dat nimmer is aangepakt, sedert van her en der de missiven naar dit centrale Archief zijn overgebracht. Mr. Frain is reeds 75 jaar en een Jongere kracht voor dezen arbeid zal heel wat te doen vinden. Door bijzondere omstandighe den was mr. Fruin niet onderworpen aan de bepaling dat hij op 65-jarigen leeftijd be hoefde af te treden. Hij was indertijd alleen dan bereid deze functie te aanvaarden en zijn professoraat te laten varen als zijn salaris werd verhoogd en hij vrij zou zijn ro eventueel aftreden na zijn 65e jaar. Twintig jaar heeft hij dientengevolge deze functie verricht, het dubbele van den normalen tijd die er eigenlijk in zijn leven nog beschik baar was. Over het vóór en tegen dezer bij zondere omstandigheid zullen wij niet uit weiden. De billijkheid vergt dat herhaling achterwege blijve. Wat die leeftijdsgrens betreft zal een al- gemeene regeling noodzakelijk zijn. Het is noodig om althans de kans voor jongeren niet te verminderen. Reeds nu is het uiterst moeilijk op tijd een functie te vinden, maar des te meer is het noodig dat waar jongere krachten aanwezig zijn, de oudere niet lan ger dan overeenkomstig het belang der functie is te handhaven. Er moet doorspuiing zijn en op belangrijke posten moet in geen geval het liedje van verlangen gezongen Worden. Het si soms een harde wet, maar zij is billijk, in de eerste plaats tegenover de jongeren. EIBER. Ministerieel bezoek aan het Holland-huis te Brussel. De minister van defensie, mr. dr. L. N. Deckers, heeft gisteren een bezoek aan het Holland-huis te Brussel gebracht. De minis ter werd verwelkomd door het bestuur, dat den Nederlandschen bezoeker rondleidde. De minister legde buitengewoon groote belang stelling aan den dag voor de actie van het Holland-huis en voor den Nederlandschen en Nederlandsch-Indischen handel en nij verheid in het buitenland. Ook de Indische tentoonstelling trok zeer de aandacht van den minister. Voor zijn vertrek betuigde minister Deckers zijn bijzondere ingenomenheid met het doel en streven van het Holland-huis. Wijziging ziektewet. Bij de Tweede Kamer is een wetsontwerp ingediend tot wijziging van de ziektewet. Het heeft ten doel om in de ziektewet eenige wijzigingen en aanvullingen aan te brengen, waarvan de practijk van de uitvoe ring der wet de wenschelijkheid heeft aange toond. Bjj de voorbereiding van dit ontwerp heeft de minister van economische zaken en arbeid gebruik gemaakt van de voorlichting van een door hem ingestelde commissie, waarin vertegenwoordigers van de openbare en van de bijzondere organen, belast met de uitvoering der ziekteverzekering zitting had den. Een concessiestelsel voor vrachtauto- diensten De omstandigheid, dat de minister van waterstaat in de memorie van antwoord aan de Tweede Kamer betreffende de begroofcing van zijn departement voor 1933 ter kennis heeft gebracht, dat een wetsontwerp inzake wijziging van de wet op de openbare ver voermiddelen is opgesteld, welk ontwerp o.m. bedoelt voor vrachtautodiensten een ver gunningstelsel in te voeren, heeft in de kringen der bed. „tsautohouders groote be roering teweeg gebracht. In een persconferentie, gehouden ten kan tore van den Bond van Bedrijfsautohouders in Nederland (B.B.N.) aan de Groot-herto- ginnekade 16 te 's-Gravenhage, zijn de aan zcodanig concessiestelsel klevende bezwaren en de protesten tegen 's ministers plan, tot uiting gebracht. Het bestuur van den B.B.N. ziet den grond en de aanleiding tot het voorstel van den minister in de spoorwegtekorten. Het plan zou neerkomen op een protectie van de spoorwegen in strijd met het algemeen be lang, en het zou een ernstige aantasting van de vrijheid van bedrijf beteekenen. De B.B.N. acht verdere beperking van de vrije ontwikkeling van de automobiel (het autobusverkeer is sinds 1926 aan vergun ning gebonden) ongewenscht. Tegen een technische controle, verplichte v/ettelijke aansprakelijkheid en verzekering, 'regeling van de arbeidstijden en, kortom tegen wettelijke bescherming van t bedrijf, zijn de bezwaren niet gericht, doch dit alles is zeer wel bereikbaar zonder concessiestelsel. Overigens verwerpt de B.B.N. de voor stelling alsof men de oorzaak van de spoor wegtekorten uitsluitend in de concurrentie door de autos moet zoeken. Het zijn in de eerste plaats de crisisom standigheden, die zich bij de spoorwegen doen gevoelen. De autobussen zijn sinds de invoering van het concessiestelsel (1926) vrijwel niet in aantal toegenomen en mitsdien verre ach tergebleven bij de vermeerdering van het aantal auto's in het algemeen. Het is te verwachten, dat bij invoering van een con cessiestelsel voor vrachtauto's hetzelfde zal gebeuren. Kunstmatige bescherming van de spoor wegen zal leiden tot vermindering van in particuliere vervoerondernemingen belegde kapitalen en meer schade toebrengen daar aan dan voordeel aan het spoorwegkapitaal, dat door den loop der ontwikkeling toch reeds voor een groot deel is vernietigd. In Duitschland heeft de noodverordening van 6 October 1931, die trouwens een gevolg was van de schadevergoedingsplichten, de verliezen van de Reichsbahn geenszins tot stilstand gebracht, en minister Reijmer deelt dan ook mede, dat die regeling niet heeft bevredigd. In Engeland heeft het rapportSalter zulk een storm doen opsteken, dat do Brit- sche regeering net gewenscht heeft geacht, mede te deelen, dat er van voorstellen m dien geest voorloopig niets zou komen. Zal de el verdwenen. De minister van economische zaken en ar beid heeft, naar „de Ned. Werkgever" mede deelt, aan den Nijverheidsraad ter fine van advies een voor-ontwerp eener nieuwe IJkwet toegezonden. Daarin wordt o.a. voorgesteld het gebruik van verouderde maten en gewichten (als bijv. de el) te verbieden en voorts om ook automa tische weeg- en meetwerktuigen als gas-, wa ter- en electriciteitsmeters, snelwegers, ben zinepompen enz. aan den ijk te onderwerpen Deze behoeven echter niet stuk voor stuk te worden gekeurd, doch volstaan kan worden met keuring van het standaardmodel van een bepaald fabrikaat. Verzendt per vliegpost Het gehandhaafd blijven van een weke- lijkschen vliegdienst op Indië is een Neder- landsch en een Indisch belang. Deze handhaving zou in gevaar kunnen worden gebracht, wanneer niet meer dan tot nu toe het geval is, van de verzending per luchtpost wordt gebruik gemaakt. Nog kost één retourvlucht aan onzen Ie week 1883. De bevolking van Vlissingen bedroeg op 31 Decmber 1882 10950 personen en onderging een vermeerdering in dat jaar van 513 per sonen. Geboren werden 453 kinderen, nl. 226 jongens en 227 meisjes. Als overleden werden aangegeven 219 personen, 104 van het man nelijk en 115 van het vrouwelijk geslacht. Er werden 74 huwelijken gesloten. In een vergadering van den Raad van Commissarissen der Stoomvaart-Maatschappij „Zeeland", welke te 's-Gravenhage werd ge houden, is door de leden van dien raad aan den directeur, den heer C. L. van Woelderen, een sierlijk geschenk aangeboden, als blijk van waardeering voor zijn groote verdiensten jegens de maatschappij. Onder zijn leiding heeft zich de dagelijksche stoomvaart van Vlissingen naar Queenborough, die bij zijn optreden in 1877 nog slechts was aangevan gen, tot een der grootste verkeerslijnen ge vormd. Bij het aanbieden van deze gedach tenis aan den tezamen doorleefden ontwik- kelingsstrijd, sprak de raad de hoop uit, dat de heer Van Woelderen nog lange jaren de vruchten zijner bekwaamheid en toewijding zal zien rijpen. Het geschenk bestond uit een bronzen pen dule met dito xandelabres. m Het aantal verleende vergunningen in Zee land bedraagt 1629 met een opbrengst aan vergunningsrecht van ƒ33.103.75. Bedankt voor het beroep naar de Ned. Herv. gemeente te Vlissingen ds. P. J. Moe- ton, te Jutrijp c.a. Van 30 December tot 6 Januari zijn alhier uit Queenborough met de mailbooten aange komen 313 en daarheen vertrokken 461 per sonen. P T.T.-dienst ongeveer 30.000, dus ander half millioen per jaar. Toch kan verzending per luchtpost niet duur worden genoemd. Het luchtrecht voor de briefkaart naar Ned.-Indië bedraagt, boven het gewone por to slechts 20 cent. Voor een brief tot en met 5 gram is dat recht, eveneens boven het gewone porto van 6 cent, slechts 0.30, terwijl het voor brie ven van 5 tot en met 10 gram 0.50 en van IC tot en met 20 gram 0.75 bedraagt. Voor Egypte, Syrië, Palestina, Irak. Per- zië en Britsch-Indië is het luchtrecht nog minder. Door verzending per luchtpost versnelt men zijn correspondentie en wordt een groot Nederlandsch belang gediend. Examen radiotelegrafist. Van 1 April a.s. af zullen voor het eerste gedeelte van het examen voor radiotelegrafist 2e klasse de verlichte eischen van het te Madrid vastgestelde nieuwe reglement gelden. De candidaten behoeven alleen examen af te leggen in seinen en opnemen van codetaai met een snelheid van 16 groepen per minuut. Voor het tweede gedeelte van dit examen en voor het examen voor radiotelegrafist le klasse en radiotelegrafist blijven voorshands de eischen van het algemeen radiotelegraaf- reglement van Washington gelden. Voorts is ingesteld een bijzonder certificaat als radiotelegrafist voor de uitoefening van den radiotelegraafdienst aan boord van sche pen, die volgens de internationale bepalingen niet van een radio-installatie behoeven voor zien te zijn. Dit certificaat treedt in de plaats van de beide bijzondere certificaten, genoemd in het radioreglement van Wa shington. De eischen voor seinen en opnemen zijn gelijk aan die voor radiotelegrafist Ze klasse, zoodat van i April af de daarvoor ge stelde verlichte eischen gelden de overige eischen zijn gelijk aan die voor het bijzonder certificaat volgens het reglement van Wa shington geldend voor schepen, die deelnemen aan den internationalen dienst voor openbaar verkeer. Een Robinson-kalender. De N.V. Schoenfabriek v.h. Frans Ver schuur te Nijmegen, heeft een specialen jon gens-kalender uitgegeven. Deze Robinson- kalender is meer bestemd voor de jongens kamer. Aan den kalender is een bijzondere aan trekkelijkheid gegeven door er een Robinsori- kleurwedstrijd aan te verbinden. De rugzijde van de bladen zijn benut voor enkele wetenswaardige dingen, zooals de re gels van den weg, een zwempraatje, kampee ren, als de voetbal rolt en eerste hulp bij ver keersongevallen. RECHTSZAKEN Rechtbank te Middelburg. J. J., 28 jaar, winkelbediende te Vlissingen, was in hooger beroep gekomen tegen een von nis van den kantonrechter te Middelburg, waarbij hij, wegens het als bestuurder van een motorrijtuig daarmede rijden over een weg op zoodanige wijze, dat de veiligheid van het verkeer wordt in gevaar gebracht, werd veroordeeld tot een geldboete van 10 of 10 d. h. en 50 schadevergoeding te betalen aan M. de Jonge te Vlissingen. Eisch beves tiging van het vonnis waarvan hooger beroep. J. P., 62 jaar, wonende te Hoek, was in hooger beroep gekomen tegen een vonnis van den kantonrechter te Terneuzen, waarbij hij, wegens het als bestuurder van een voertuig daarmede op den openbaren weg rijdende,

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1933 | | pagina 5