Courant
TWEEDE BLAD
GEMEENTEBESTUUR
BRIEVEN UIT DE HOFSTAD
r
BINNENLAND
de Vtissingsche Courant
van vóór 50 jaar.
van de
Zaterdag 7 Januari 1933. No. 6.
GENEESKUNDIGE VERZORGING VAN
ON- EN MINVERMOGENDEN.
Burgemeester en Wethouders van Vlissin-
gen
maken bekend, dat met ingang van 1 Ja
nuari a.s. de geneeskundige verzorging van
on- en minvermogenden te Vlissingen als
volgt geregeld z^.l zijn
a. Geneeskundige hulp buiten zieken
huizen
De vaste ondersteunden van Maatschappe
lijk Hulpbetoon zijn verzekerd bij het Alge
meen Afdeelingsziekenfonds Walcherenvoor
geneeskundige hulp wenden zij zich tot den
door hen gekozen geneesheer.
De tijdelijke ondersteunden van Maat
schappelijk Hulpbetoon ontvangen genees
kundige hulp van den gemeentegeneeskundige
(dokter R. Grippeling of diens plaatsvervan
ger dokter A. P. Smitt) op vertoon van ven
bewijs afgegeven door het Bureau voor So
ciale Zaken
b. Verloskundige hulp.
De vaste ondersteunden van Maatschappe
lijk Hulpbetoon ontvangen verloskundige
hulp vanwege het Algemeen Afdeelingszie
kenfonds 7/alcheren.
De tijdelijke ondersteunden van Maat
schappelijk Hulpbetoon ontvangen verloskun
dige hulp van een der in deze gemeente ge
vestigde vroedvrouwen op vertoon van een
bewijs afgegeven door het Bureau voor So
ciale Zaken.
c. Verpleging in een ziekenhuis.
Zij, voor wie verpleging in een ziekenhuis
noodzakelijk is en die geheel of gedeeltelijk
voor rekening der gemeente in een ziekenhuis
wenschen te worden opgenomen of die aan
spraak meenen te kunnen maken op. genees
kundige hulp in een ziekenhuis (internist,
chirurg, röntgenoloog enz.) van gemeente
wege, wenden zich onder overlegging van een
bewijs van den huisarts tot den Administra
teur van het Bureau voor Sociale zaken, on
der mededeeling in welk ziekenhuis zij wen
schen te worden opgenomen. Het bewijs van
den huisarts kan ingeleverd worden op
Maandag, Woensdag, Donderdag, Vrijdag en
Zaterdag, des morgens tusschen 9 uur en 9.30
uur en op Dinsdag, des namiddags tusschen
5 uur en 5.30 uur.
In spoedgevallen geschiedt de opname in
een ziekenhuis rechtstreeks op een verklaring
van den huisarts.
De controleerende geneesheer. Dr. W. F.
Th. van der Bijl, of diens plaatsvervanger
dokter R. Grippeling, beslist zoo mogelijk
in overleg met den huisarts over de al of
niet opneming in een ziekenhuis en in spoed
gevallen of de opneming noodzakelijk was.
Zoo spoedig mogelijk wordt beslist of a. de
verpleging in een ziekenhuis voor rekening
der gemeente zal geschieden en zoo ja, hoe
veel de bijdrage in de verpleegkosten zal be
dragen b. geneeskundige hulp (internist,
chirurg, röntgenoloog enz.) van gemeentewege
zal worden verstrekt.
Het bedrag der bijdrage wordt met 25
verminderd voor degenen, die zich hebben
verzekerd bij een vereeniging voor ziekenhuis-
verpleging, doch wier recht op uitkeering een
einde heeft genomen (uitgetrokken).
De voldoening der bijdrage geschiedt per
week en bij vooruitbetaling.
Personen, lijdende aan tuberculose, moeten
alvorens in een ziekenhuis te_kunnen worden
opgenomen, zich eerst bij een consultatiebu
reau laten inschrijven.
Vlissingen, 31 December 1932.
Burg. en Weth. voornoemd,
P. G. LAERNOES, LH.
De Secretaris,
F. BISSCHOP.
Terugblik, Wisselingen
Een goede wensch voor het nieuwe jaar
moge deze eerste brief uit de Hofstad ope
nen. Er zal in deze dagen genoeg heil en
zegen zijn toegewenscht en als wij van dat
vele maar een fractie ondervinden, zullen wij
a.\ tevreden zijn. Het afscheid van het oude
jaar viel zeker niet zwaar, want er valt wei
nig goeds en veel kwaads van dat jaar te
zeggen. Wij zijn er weer door heen gekrab
beld, met horten en met stooten en wij doen
nu maar alsof wij weer veel vertrouwen in
het nieuwe hebben.
De cijfers over het jaar '32 grijnzen ons
aan als leelijke spoken, maar wij willen ze
toch maar dapper trotseeren.
Natuurlijk groeide onze bevolking weer
zeer sterk aan. De uittocht van het platte
land gaat voort en wij hebbên hier de over
bevolking op te vangen. Vroeger hielpen
Amsterdam en Rotterdam daarbij nog flink,
maar die hebben het afgelegd. Rotterdam
ging zelfs in bevolkingscijfer achteruit en
Amsterdam verminderde ook. We kregen er
weer elf duizend zieltjes bij. Men weet al,
dat wij niet zoo bar gecharmeerd zijn op
dien aanwas, maar er is niets aan te doen.
Het eenige werk dat wij voor dien aanwas
hebben is huizen bouwen en dat doen wij
hier in angstwekkende hoeveelheid. Het zijn
er zes duizend die gereed gekomen zijn voor
die elf duizend zielen. Dat is gelijk te begrij-
BIJ DEN BEWAAKTEN OVERWEG
Op de bocht van den „Ouden Vlissingschen weg" waart vanuit de hoogte het wakend oog van den spoorwegwachter over het terrein
en zorgt voor de veiligheid van het elkaar kruisend verkeer.
pen valt, veel te veel. Het overschot is in dit
jaar weer met een drie duizend vermeer
derd en terwijl de hoeveelheid voldoende is
als er voor iedere 4 personen een woning is.
is dit cijfer nu al tot 3.7 gedaald. Volgens
een globale berekening zijn er hier acht
duizend woningen overcompleet. Er zijn er
a' weer 2500 in aanbouw, zoodat 1933 stellig
het overschot nog zal vergrooten. Niettegen
staande dat is er werkloosheid in het bouw
vak-bedrijf. Ra, ra, wat is dat Alle verha
len over gemis aan geld, over gemis aan be
schikbare hypotheken blijken wel overdre
ven. Men begrijpt veeleer niet dat er zoo
veel geld beschikbaar blijft, terwijl de kans
op debacle zoo groot wordt.
Het toont ten slotte ook aan,, dat er een
overcompleet aan bouwvak-: rbèiders in Den
Haag is, één der noodlottige gevolgen van
den uittocht der bevolking uit dorpen en
kleine gemeenten.
De gezondheidstoestand was algemeen gun
stig. We komen eindelijk de roodvonk-epi
demie te boven. In 1928 waren er zeventien
honderd gevallen, in 1932 nog geen twee
honderd. Het aantal besmettelijke ziekten
daalde in die jaren van 1800 tot beneden
de 500.
De werkloosheid blijft groot en neemt
zelfs toe, mede één der gevolgen van den
abnormalen groei der bevolking. We zijn nu
aan de twintig duizend werkloozen toe. Als
men men dan ziet tfat büna de helft van de
bouwvak-arbeiders als werkloos staat inge
schreven, begrijpt men, dat hier de oorzaken
elders moeten liggen want dit bedrijf, gesta
biliseerd binnen de grenzen der benoodigde
hoeveelheid, lijdt niet onder de malaise.
Het aantal faillissementen is is 1932 lee-
lijk gestegen en wel van 239 op 320, een voor
teeken voor het bedrijfsleven. Daarnaast zien
wij een toeneming van het aantal telefoon
aansluitingen met nog duizend, hetgeen weer
bewijst dat men wil handelen. Op iedere
vier woningen is er thans één die een tele
foon heeft.
Heel slecht ging het de tram. Het tarief
v/as verhoogd voor het geheele jaar, maar de
opbrengst is drie honderd duizend gulden
minder dan in 1931. Een millioen passagiers
minder per maand is geen kleinigheid. Dat
bedrijf kan zóó niet voortgaan en er moet
nu eens krachtig schoon schip worden ge
maakt. Dat kan in één slag als men wil,
maar men wil niet. Het bedrijf gaat naar de
maan als men niet onmiddellijk grondig
reorganiseert. Nu de taxi's zijn begonnen
met vaste tarieven voor bepaalde afstanden,
zal de concurrentie nog zeer toenemen. Van
sommige punten in de stad vervoeren zij bij
voorbeeld voor twintig cents of een kwartje
naar één der stations. Dat is een concur
rentie die de tram met haar traagheid niet
kan weerstaan.
Slecht ging het het visscherij-bedrijf in
Scheveningen. Daaraan is helaas ook niet
veel te verbeteren zoolang de visch-export
minimaal blijft. In vrijwel alle bedrijven was
het misère en wij gaan dus allesbehalve
onder gunstige omstandigheden het nieuwe
jaar in. Er is geen uitzicht en dus is geduld
het eenige wat wij noodig hebben..
Het wisselen van het jaar brengt op al
lerlei gebied wisseling. Ook van personen.
We memoreeren hier het afscheid van mr.
Fruin als rijksarchivaris. Voor velen is zoo'n
archief iets waar ze nog nooit een voet ge-
set hebben en dat in hun verbeelding een
groot pakhuis van stoffige folianten is. Die
opvatting strookt allerminst met de werke
lijkheid. Er zijn wel veel folianten en vele
zullen wel onder het stof liggen, maar er
wordt daar hard gewerkt om wijsheid te
verzamelen. Voor liefhebbers van ,de histo
rie is er een onbegrensd arbeidsveld, want
helaas is er nog ontzaggelijk v*el materiaal,
dat nimmer is aangepakt, sedert van her en
der de missiven naar dit centrale Archief
zijn overgebracht.
Mr. Frain is reeds 75 jaar en een Jongere
kracht voor dezen arbeid zal heel wat te
doen vinden. Door bijzondere omstandighe
den was mr. Fruin niet onderworpen aan de
bepaling dat hij op 65-jarigen leeftijd be
hoefde af te treden. Hij was indertijd alleen
dan bereid deze functie te aanvaarden en
zijn professoraat te laten varen als zijn
salaris werd verhoogd en hij vrij zou zijn ro
eventueel aftreden na zijn 65e jaar. Twintig
jaar heeft hij dientengevolge deze functie
verricht, het dubbele van den normalen tijd
die er eigenlijk in zijn leven nog beschik
baar was. Over het vóór en tegen dezer bij
zondere omstandigheid zullen wij niet uit
weiden. De billijkheid vergt dat herhaling
achterwege blijve.
Wat die leeftijdsgrens betreft zal een al-
gemeene regeling noodzakelijk zijn. Het is
noodig om althans de kans voor jongeren
niet te verminderen. Reeds nu is het uiterst
moeilijk op tijd een functie te vinden, maar
des te meer is het noodig dat waar jongere
krachten aanwezig zijn, de oudere niet lan
ger dan overeenkomstig het belang der
functie is te handhaven. Er moet doorspuiing
zijn en op belangrijke posten moet in geen
geval het liedje van verlangen gezongen
Worden. Het si soms een harde wet, maar zij
is billijk, in de eerste plaats tegenover de
jongeren. EIBER.
Ministerieel bezoek aan het Holland-huis
te Brussel.
De minister van defensie, mr. dr. L. N.
Deckers, heeft gisteren een bezoek aan het
Holland-huis te Brussel gebracht. De minis
ter werd verwelkomd door het bestuur, dat
den Nederlandschen bezoeker rondleidde. De
minister legde buitengewoon groote belang
stelling aan den dag voor de actie van het
Holland-huis en voor den Nederlandschen
en Nederlandsch-Indischen handel en nij
verheid in het buitenland. Ook de Indische
tentoonstelling trok zeer de aandacht van
den minister.
Voor zijn vertrek betuigde minister Deckers
zijn bijzondere ingenomenheid met het doel
en streven van het Holland-huis.
Wijziging ziektewet.
Bij de Tweede Kamer is een wetsontwerp
ingediend tot wijziging van de ziektewet.
Het heeft ten doel om in de ziektewet
eenige wijzigingen en aanvullingen aan te
brengen, waarvan de practijk van de uitvoe
ring der wet de wenschelijkheid heeft aange
toond. Bjj de voorbereiding van dit ontwerp
heeft de minister van economische zaken en
arbeid gebruik gemaakt van de voorlichting
van een door hem ingestelde commissie,
waarin vertegenwoordigers van de openbare
en van de bijzondere organen, belast met de
uitvoering der ziekteverzekering zitting had
den.
Een concessiestelsel voor vrachtauto-
diensten
De omstandigheid, dat de minister van
waterstaat in de memorie van antwoord aan
de Tweede Kamer betreffende de begroofcing
van zijn departement voor 1933 ter kennis
heeft gebracht, dat een wetsontwerp inzake
wijziging van de wet op de openbare ver
voermiddelen is opgesteld, welk ontwerp o.m.
bedoelt voor vrachtautodiensten een ver
gunningstelsel in te voeren, heeft in de
kringen der bed. „tsautohouders groote be
roering teweeg gebracht.
In een persconferentie, gehouden ten kan
tore van den Bond van Bedrijfsautohouders
in Nederland (B.B.N.) aan de Groot-herto-
ginnekade 16 te 's-Gravenhage, zijn de aan
zcodanig concessiestelsel klevende bezwaren
en de protesten tegen 's ministers plan, tot
uiting gebracht.
Het bestuur van den B.B.N. ziet den grond
en de aanleiding tot het voorstel van den
minister in de spoorwegtekorten. Het plan
zou neerkomen op een protectie van de
spoorwegen in strijd met het algemeen be
lang, en het zou een ernstige aantasting van
de vrijheid van bedrijf beteekenen.
De B.B.N. acht verdere beperking van de
vrije ontwikkeling van de automobiel (het
autobusverkeer is sinds 1926 aan vergun
ning gebonden) ongewenscht.
Tegen een technische controle, verplichte
v/ettelijke aansprakelijkheid en verzekering,
'regeling van de arbeidstijden en, kortom
tegen wettelijke bescherming van t
bedrijf, zijn de bezwaren niet gericht, doch
dit alles is zeer wel bereikbaar zonder
concessiestelsel.
Overigens verwerpt de B.B.N. de voor
stelling alsof men de oorzaak van de spoor
wegtekorten uitsluitend in de concurrentie
door de autos moet zoeken.
Het zijn in de eerste plaats de crisisom
standigheden, die zich bij de spoorwegen
doen gevoelen.
De autobussen zijn sinds de invoering van
het concessiestelsel (1926) vrijwel niet in
aantal toegenomen en mitsdien verre ach
tergebleven bij de vermeerdering van het
aantal auto's in het algemeen. Het is te
verwachten, dat bij invoering van een con
cessiestelsel voor vrachtauto's hetzelfde zal
gebeuren.
Kunstmatige bescherming van de spoor
wegen zal leiden tot vermindering van in
particuliere vervoerondernemingen belegde
kapitalen en meer schade toebrengen daar
aan dan voordeel aan het spoorwegkapitaal,
dat door den loop der ontwikkeling toch
reeds voor een groot deel is vernietigd.
In Duitschland heeft de noodverordening
van 6 October 1931, die trouwens een gevolg
was van de schadevergoedingsplichten, de
verliezen van de Reichsbahn geenszins tot
stilstand gebracht, en minister Reijmer deelt
dan ook mede, dat die regeling niet heeft
bevredigd.
In Engeland heeft het rapportSalter
zulk een storm doen opsteken, dat do Brit-
sche regeering net gewenscht heeft geacht,
mede te deelen, dat er van voorstellen m
dien geest voorloopig niets zou komen.
Zal de el verdwenen.
De minister van economische zaken en ar
beid heeft, naar „de Ned. Werkgever" mede
deelt, aan den Nijverheidsraad ter fine van
advies een voor-ontwerp eener nieuwe IJkwet
toegezonden.
Daarin wordt o.a. voorgesteld het gebruik
van verouderde maten en gewichten (als bijv.
de el) te verbieden en voorts om ook automa
tische weeg- en meetwerktuigen als gas-, wa
ter- en electriciteitsmeters, snelwegers, ben
zinepompen enz. aan den ijk te onderwerpen
Deze behoeven echter niet stuk voor stuk te
worden gekeurd, doch volstaan kan worden
met keuring van het standaardmodel van een
bepaald fabrikaat.
Verzendt per vliegpost
Het gehandhaafd blijven van een weke-
lijkschen vliegdienst op Indië is een Neder-
landsch en een Indisch belang.
Deze handhaving zou in gevaar kunnen
worden gebracht, wanneer niet meer dan
tot nu toe het geval is, van de verzending
per luchtpost wordt gebruik gemaakt.
Nog kost één retourvlucht aan onzen
Ie week 1883.
De bevolking van Vlissingen bedroeg op 31
Decmber 1882 10950 personen en onderging
een vermeerdering in dat jaar van 513 per
sonen. Geboren werden 453 kinderen, nl. 226
jongens en 227 meisjes. Als overleden werden
aangegeven 219 personen, 104 van het man
nelijk en 115 van het vrouwelijk geslacht. Er
werden 74 huwelijken gesloten.
In een vergadering van den Raad van
Commissarissen der Stoomvaart-Maatschappij
„Zeeland", welke te 's-Gravenhage werd ge
houden, is door de leden van dien raad aan
den directeur, den heer C. L. van Woelderen,
een sierlijk geschenk aangeboden, als blijk
van waardeering voor zijn groote verdiensten
jegens de maatschappij. Onder zijn leiding
heeft zich de dagelijksche stoomvaart van
Vlissingen naar Queenborough, die bij zijn
optreden in 1877 nog slechts was aangevan
gen, tot een der grootste verkeerslijnen ge
vormd. Bij het aanbieden van deze gedach
tenis aan den tezamen doorleefden ontwik-
kelingsstrijd, sprak de raad de hoop uit, dat
de heer Van Woelderen nog lange jaren de
vruchten zijner bekwaamheid en toewijding
zal zien rijpen.
Het geschenk bestond uit een bronzen pen
dule met dito xandelabres.
m
Het aantal verleende vergunningen in Zee
land bedraagt 1629 met een opbrengst aan
vergunningsrecht van ƒ33.103.75.
Bedankt voor het beroep naar de Ned.
Herv. gemeente te Vlissingen ds. P. J. Moe-
ton, te Jutrijp c.a.
Van 30 December tot 6 Januari zijn alhier
uit Queenborough met de mailbooten aange
komen 313 en daarheen vertrokken 461 per
sonen.
P T.T.-dienst ongeveer 30.000, dus ander
half millioen per jaar.
Toch kan verzending per luchtpost niet
duur worden genoemd.
Het luchtrecht voor de briefkaart naar
Ned.-Indië bedraagt, boven het gewone por
to slechts 20 cent.
Voor een brief tot en met 5 gram is dat
recht, eveneens boven het gewone porto van
6 cent, slechts 0.30, terwijl het voor brie
ven van 5 tot en met 10 gram 0.50 en van
IC tot en met 20 gram 0.75 bedraagt.
Voor Egypte, Syrië, Palestina, Irak. Per-
zië en Britsch-Indië is het luchtrecht nog
minder.
Door verzending per luchtpost versnelt
men zijn correspondentie en wordt een groot
Nederlandsch belang gediend.
Examen radiotelegrafist.
Van 1 April a.s. af zullen voor het eerste
gedeelte van het examen voor radiotelegrafist
2e klasse de verlichte eischen van het te
Madrid vastgestelde nieuwe reglement gelden.
De candidaten behoeven alleen examen af te
leggen in seinen en opnemen van codetaai
met een snelheid van 16 groepen per minuut.
Voor het tweede gedeelte van dit examen
en voor het examen voor radiotelegrafist le
klasse en radiotelegrafist blijven voorshands
de eischen van het algemeen radiotelegraaf-
reglement van Washington gelden.
Voorts is ingesteld een bijzonder certificaat
als radiotelegrafist voor de uitoefening van
den radiotelegraafdienst aan boord van sche
pen, die volgens de internationale bepalingen
niet van een radio-installatie behoeven voor
zien te zijn. Dit certificaat treedt in de
plaats van de beide bijzondere certificaten,
genoemd in het radioreglement van Wa
shington. De eischen voor seinen en opnemen
zijn gelijk aan die voor radiotelegrafist Ze
klasse, zoodat van i April af de daarvoor ge
stelde verlichte eischen gelden de overige
eischen zijn gelijk aan die voor het bijzonder
certificaat volgens het reglement van Wa
shington geldend voor schepen, die deelnemen
aan den internationalen dienst voor openbaar
verkeer.
Een Robinson-kalender.
De N.V. Schoenfabriek v.h. Frans Ver
schuur te Nijmegen, heeft een specialen jon
gens-kalender uitgegeven. Deze Robinson-
kalender is meer bestemd voor de jongens
kamer.
Aan den kalender is een bijzondere aan
trekkelijkheid gegeven door er een Robinsori-
kleurwedstrijd aan te verbinden.
De rugzijde van de bladen zijn benut voor
enkele wetenswaardige dingen, zooals de re
gels van den weg, een zwempraatje, kampee
ren, als de voetbal rolt en eerste hulp bij ver
keersongevallen.
RECHTSZAKEN
Rechtbank te Middelburg.
J. J., 28 jaar, winkelbediende te Vlissingen,
was in hooger beroep gekomen tegen een von
nis van den kantonrechter te Middelburg,
waarbij hij, wegens het als bestuurder van
een motorrijtuig daarmede rijden over een
weg op zoodanige wijze, dat de veiligheid van
het verkeer wordt in gevaar gebracht, werd
veroordeeld tot een geldboete van 10 of 10
d. h. en 50 schadevergoeding te betalen
aan M. de Jonge te Vlissingen. Eisch beves
tiging van het vonnis waarvan hooger beroep.
J. P., 62 jaar, wonende te Hoek, was in
hooger beroep gekomen tegen een vonnis van
den kantonrechter te Terneuzen, waarbij hij,
wegens het als bestuurder van een voertuig
daarmede op den openbaren weg rijdende,