500 25 KING VRIJDAG EERSTE BLAD No.5 71e Jaargang 1933; litian: Fiima F. TtN DE Villi Ir., dalslint 51-10. Vlissiiagsn. lalt! II. Pisliittiiii (till 6 «JANUARI Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen STADS- EN PROVINCIENIEUWS PEPERMUNT VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct ADVERTENTIEPRIJS Van 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1 - 5 regels 50 ct ledereregel meer 10 ct (max. 10 regels). Bij3-maal plaatsing vanl 5regels fl. .alles tegen vooruitbetaling. De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor: gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bn verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANÜSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 2 bladen De veerdienst VlissingenBreskens. In de gisteren gehouden vergadering van de Prov. Staten is met 26 tegen 15 stemmen verworpen een voorstel-Hamelink om het aantal diensten op de lijn Vlissingen—Bres kens gedurende de zomermaanden op Zondag uit te breiden van 4 op 6. Een voorstel-Erasmus om het aantal dien sten van 4 op 5 te brengen werd verworpen met 21 tegen 20 stemmen. Voor stemden de linkerzijde en 6 katho lieken. Een voorstel-Hamelink om de laatste boot op werkdagen gedurende de zomermaanden ongeveer 9 uur uit Breskens te laten ver trekken, werd aangenomen met 26 tegen 15 stemmen. (Men zie verder het verslag van de zitting van de Prov. Staten in dit numer.) Origineele reclame. Algemeen trok een eigenaardig „hoog be zoek" de publieke aandacht in onze stra ten. Een paar meter hooge steltlooper wan delde rond, daarbij reclame uitdeelend voor de veel geroemde film „Mata Hari', welke hedenavond voor het eerst in het Alhambra- Theater gaat. De Firma Erven A. W. Smits wist wel de hand te leggen op een „in het oog loopende" reclame, door te profiteeren van het tijdelijk bezoek van dezen handigen luchtacrobaat aan onze stad. Scheepvaartberichten. Heden is van hier vertrokken het Engelsche stoomschip „Alchymist" naar Coventry, na een lading melasse voor Bergen op Zoom te hebben gelost. MIDDELBURG Loop der bevolking. De bevolking bestond op 1 Januari 1932 uit 8699 m. en 9720 vr. Zij vermeerderde door vestiging van 414 m. en 549 vr. en geboorte van 128 m. en 153 vr. met 542 m. en 702 vr. of totaal 1244 personen. Zij verminderde door vertrek van 416 m. en 571 vr. en overlijden van 86 m. en 102 vr. met totaal 502 m. en 673 vr. of totaal 1175 per sonen. De bevolking vermeerderde dus met 40 m. en 29 vr. of 69 personen en bestond op 1 Januari 1933 uit 8739 m. en 9749 vr. of totaal 18488 personen. OOST- EN WEST-SOUBURG Loop der bevolking. Ingekomen: M. A. van Melle, C 246, van CapellenboschH, Caljouw, B 85, van AmsterdamG. Stam, E 27, van Vlissingen L. G. Spaansvan Ernst, E 25, van Den Hel der B. J. Wethorst, E 25, van Den Helder T. van Hesselingen—Roelse, A 199a, van Den HelderA. Joziasse, C 41 van Koudekerke C. Vermaat—Batus, D 15, van Middelburg C. de Visser—Puijpe, A 215, van Bergen op Zoom. V e r t r o k k e n H. P. en E. W. Eibers, B 51, naar Arnhem J. Boelhouwer, B 45a, naar Vlissingenwed. D. FranckeRisseeuw, A 211, naar Zuidzande C. J. Luijk, B 278, naar GoesJ. de Smit, A 52, naar Koudekerke J. v. d. Broeke, A 158, naar GrJjpskerkeH. Caljouw, A 85, naar BredaJ. C. Versant- voort, B 308, naar Vlissingen. Lentestemming in de vogelwereld. Als gevolg van het zachte klimaat der laatste weken, heerscht in de vogelwereld reeds een soort lentestemming. In een der boomen nabij het Wissel zat gisteren een lijster te zingen dat het een lust was, terwijl merels reeds onderlinge vechtpartijtjes be gonnen zy'n, wat op spoedig paring wijst, een en ander om dezen tijd van het jaar zeker een zeldzaamheid. Toch kwam dit vroeger ook wel vooreen oud-Zeeuwsch gezegde luidt „Mit Cossemisse op de straete, mit Paescne mee je voeten op de plaete". Zou het dit jaar ook zoo zijn V BRESKENS Vrijwillige brandweer. Naar het „Dblad" verneemt, is van gemeen tewege besloten tot het oprichten van een vrijwillige brandweer voor de oude brand spuit. IJZEND1JKE. Loop der bevolking. Ingekomen: J. de Cok, van Groe- de T. de Buck, van Schoondijke A. A. Her mans, van Nijmegen O. Sturm, van Sittard O. Wijffels, van Waterlandkerkje M. IJse- baart, van Schoondijke P. Verkest, van Groede L. de Waele, van HoofdplaatG. van Canneijt, van OosterhoutL. de Witte, van HontenisseP. I. Corijn, van Barsinger- horn M. Boogaert, van BiervlietC. Sierens. van Oostburg P. Willemsen, van Waterland kerkje. Vertrokken: C. de Kezel, naar Wa - tervlietO. van Opdorp, naar HoofdplaatK van Dammen, naar WatervlietI. de Reu. naar Schoondijke A. van de Voorde, naar OudemanS. J. Versprille, naar Retranehe- mentJ. de Luijster, naar Retranchement A. de Jaeger en J. de Witte, naar GentC. de Cock, naar Schoondijke H. Ccppens, naa»* Eindhoven Chr. Berghmans, naar Dongen, J. Jansen, naar Biervliet. ELLEWOUTSDIJK. J. van Liere f Alhier overleed op 97-jarigen leeftijd de heer J. van Liere, die 51 jaar, nl. van 1869 tot 1920 lid van den gemeenteraad is ge weest, waarvan 40 jaar wethouder. CLINGE. Zich zelf aangemeld. De van bedreiging met misdrijf tegen het leven verdachte B. te Clinge, die dezer da gen bij zijn overbrenging aan zijn geleider wist te ontsnappen, heeft zich denzelfden dag als deserteur van het Belgisch leger bij de gendarmerie te St. Gilles Waes, België aangemeld. Maatregelen by verkeersstoring. De heer G. van Duin, lid der Provinciale Staten, heeft zich met een viertal vragen tot Ged. Staten gewend. In de eerste vraag verzoekt hij mededee- ling of Ged. Staten al of niet de handel wijze geheel deelen van den directeur op den Costerscheldedienst, .die aan een 12-tal pas sagiers w.o. de heer Van Duin van het stoomschip „Luctor et Emergo", dat door het vastraken van een zijner schroeven met een ketting van een boei, in den morgen van den 17en December jl. even vóór 7 uur, aan het Katsche Veer meerde, nadat deze boot den vorigen avond om 19 uur van dat Veer was vertrokken, geen 5 minuten daarna, door de duisternis aan den grond geraakte en niet vlot kwam vóór des nachts ongeveer half vier, vervolgens een 10 minuten heeft gevaren, terwijl het zeer mistig was en daar na bovengenoemd feit plaats vond, geen eerder gelegenheid bood om de onderbroken reis naar Zierikzee voort te zetten, dan door hen des middags te 12.45 aan meergenoemd Veer over te doen stappen op de reserveboot „Noord-Bevelond", welke te Vlissingen oplag en aldaar ongeveer 7.30 uur vm. werd ge waarschuwd, waardoor de passagiers eerst te 13.45 uur Zierikzee bereikten De tweede vraag houdt in of Ged. Staten het in elk geval niet noodzakelijk vinden den dfrecteur op den Ooster- of Westerschelde- dienst er nadrukkelijk op te wijzen, dat voortaan in een dergelijk nood-geval alle pogingen in het werk moeten worden ge steld om door middel van een ander vaar tuig, uit een zoo dicht mogelijk bij zijnde plaats in de verdere stagnatie van het ver keer te voorzien, zóó dat eenerzyds de pas sagiers zoo weinig doenlijk last ondervinden van de onderbroken reis en anderzijds zij, die een reis willen aanvangen, in dat voor nemen zoo gering mogelijk worden belem merd 'en alzoo niet te wachten op een dus danige gelegenheid, waardoor weliswaar van de provincie geen financieele offers worden gevorderd, doch het reizend publiek in het algemeen, dat meestal belasting betalende burgers zijn, ten zeerste worden gedupeerd? Ten derde vraagt de heer Van Duin of Ged. Staten het niet alleszins onverant woordelijk achten, dat de booten der pro vincie in het geheel niet voorzien zijn van eenige inrichting of constellatie, waardoor zij, in geval van nood, verbinding kunnen krijgen met het vasteland Ten vierde of Ged. Staten, by een even tueel juist achten van vraag III willen overwegen, in dat euvel, waardoor tal van menschenlevens op het spel kunnen staan, zoo spoedig mogelyk te voorzien Ged. Staten hebben ter zake de eerste vraag geantwoord, dat zy zich geheel kun nen vereenigen met de wyze waarop de di recteur in het bedoelde geval is opgetreden. Vóór dat de boot in den morgen van den 17en December jl. aan den steiger te Kat- sche-veer lag, kon van het ongeval geen kennis gegeven worden aan het personeel aan den wal, aangezien uit de bemanning daartoe geen personen konden worden uit gezonden, tengevolge van wind en mist. Toen het schip eenmaal aan den steiger lag, heeft de kapitein zich onmiddellijk met den direc teur in verbinding gesteld deze heeft, toen hij vry spoedig de zekerheid had. dat de dienst om 12 uur met de „Noord-Beveland" zou kunnen worden hervat, gemeend geen verdere pogingen te moeten doen om de passagiers vóór dat tydstip nog met een ander schip naar de plaats van bestemming te brenger. De prijs die* voor een daarvoor geschikt schip gevraagd werd, nl. 150 voor één enkele reis vice-versa, was trouwens onevenredig hoog, terwyi het transport met andere schepen, hetwelk goedkooper had kunnen geschieden, gelet op het jaargetijde en de weersgesteldheid, de veiligheid der passagiers niet voldoende scheen te waar borgen, daargelaten nog of voor allen be- hooriyke accomodatie gevonden zou kunnen worden. Op de tweede vraag antwoordden Ged Staten ontkennend, omdat de directeur zoo danige maatregelen heeft getroffen, als het meest ter zake dienende schenen en op geen andere wyze zou zijn verkregen, dat de be trokken passagiers op een eenigszins aan merkelijk vroeger tydstip het einddoel van hun reis hadden kunnen bereiken. Ten aanzien van de derde vraag zeggen Ged. Staten, dat zij het aanbrengen van een inrichting of constellatie (bedoeld zal zyn installatie) als bedoeld door den heer Van Duin, reeds eerder overwogen hebben, waar bij bleek, dat dit rond 27.000 zou kosten, ongerekend de kosten van onderhoud en bediening. Op grond hiervan en omdat de behoefte aan een dergelijke installatie op de provinciale schepen zich nog nimmer drin gend heeft doen gevoelen, terwyi de route, die de schepen bevaren, medebrengt dat vrüwel altyd er op gerekend mag worden, dat eerder hulp van naburige schepen oi van den vasten wal aanwezig is, dan op radio-telegrafisch of -telefonisch verzoek ontboden hulp, heeit het college destyds besloten niet tot aanschaffing over te gaan. Op grond daarvan beantwoordden Ged Staten ook de vierde vraag ontkennend. Besmettelijke ziekten. Over de week van 25 tot en met 31 Decem ber 1932 kwamen in Zeeland 10 gevallen van roodvonk voor, nl. 5 te Biervliet, 4 te Krab- bendijke en 1 te Zoutelande. PROVINCIALE STATEN, Zitting van Donderdag 5 Januari, des middags 1.45 uur. Stoombootdienst StavenisseZype— Anna Jacobapolder. Door Ged. Staten werd voorgesteld de sub sidie aan de R.T.M. voor bovengenoemden bootdienst terug te brengen van 5000 op 2000 per jaar. Dit voorstel gaf in de afdeelingen aanlei ding tot verschillende opmerkingen. Er waren leden, die ook f 2000 nog te hoog vonden en andere die meenden, dat het te laag is, weer andere, dat het feitehjk maar aan een paar particulieren ten goede komt, weer andere willen bepaald zien, dat des Zondags niet zal worden gevaren. Ook waren er die 2000 als maximum zouden bepaald willen zien. Ook wees men er op, dat de gemeenten niets doen en de bydrage, die Stavenisse gaf, kwam nog van particuliere zyde, Een ander lid meent juist, dat het is in het belang van de opkomst van de fruitteelt en dat Tholen stiefmoeder- ïyk bedeeld wordt, waartegen anderen opko men, wb'zende op de brug en de waterleiding. Verder is er o.a. nog op gewezen, dat de pro vincie toch ook geen steun vraagt aan Vlis singen en Ter Neuzen voor den bootdienst tusschen die plaatsen. Zoo kwam ook nog naar voren, dat de fruitteelt toch niet staat of valt met de bydrage van 2000 en dat de bedoelde fruitteler toch wel zooveel energie zal bezitten, om het fruit daar te brengen, waar het het meeste geld opbrengt, wat weer de opmerking uitlokt, dat, wanneer er een goede rijksweg op Tholen was, die redenee ring zou opgaan, maar nu niet. Van de zyde van Ged. Staten wordt geant woord, dat zy alles doen om goede wegen op Tholen te krijgen. Ged. Staten zyn van ge dachte, dat de R.T.M. zich nog wel eens zal bedenken, alvorens den dienst te doen ein digen. In hun antwoord op het algemeen verslag deelen Ged. Staten mede, dat zij hun voorstel wyzigen in „ten hoogste 2000'". De heer Moelker zeide, dat het hem genoe gen doet dat Ged. Staten voor dezen dienst nog 2000 hebben uitgetrokken. Hij zou het jammer vinden als de dienst voor een ge deelte van het eiland Tholen verloren ging. Hij stelde voor de subsidie te verhoogen tot 3000. De heer Sonke kan niet veel nieuws meer naar voren brengen, na de uitvoerige schrif telijke gedachtenwisseling. Toen hem geble ken is, dat de dienst voor de fruitteelt on misbaar is, heeft hy het voorstel van den heer Moelker ondersteund. Hy deed een dringend beroep op de leden dit voorstel te steunen. De heer Boender is eveneens voor het toe kennen van een verhoogde subsidie, dat ny dringend aanbevai. De heer Catshoek kon zich met de lagere subsidie vereenigen. Hy vraagt of de verhoo ging der subsidie tot 3000 wel strikt nood zakelijk is. Bij beperking van den dienst kan cok een lagere subsidie worden gegeven. Hy deed een voorstel om het voorstel van Ged. Staten te wyzigen in dien zin dat de boot n<et alleen geschikt moet zijn voor vracht vervoer, doch ook voor passagiersvervoer. De heer Den Boer zou de heele subsidie hebben wilden schrappen, dus is hy tegen het voorstel van den heer Mcelker om de subsidie tot 3000 te verhoogen. De heer Vogelaar interesseerde zich als geboren Tholenaar voor de belangen van het eiland en ook wil Mij de fruitteelt op dit eiland steunen. Hy kon dus met het voor stelMoelker medegaan, vooral ook omdat het werkverruiming geeft. De kwynende landbouw zal zich meer op de fruitteelt gaan toeleggen en dit jonge plantje moeten wy steunen. De tuinbouw heeft zeker vier maai meer menschen noodig dan de landbouw. De heer Bostelaar vindt het vreemd dat ai de gemeenten op Tholen geweigerd heb ben subsidie te verleenen. Toch komen Ged Staten nog met een subsidie van 2000, wat hy toejuicht. De heer Moelker zeide dat uit de kassen van de gemeenten op Tholen weinig te ha len is. Hy zeide dat zyn voorstel bedoelt zoo noodig 3000 subsidie toe te kennen. De heer Van Dusseldorp zeide dat de af gevaardigden van het eiland Tholen ge tracht hebben om te halen wat er te halen is Hy verzekerde dat de harten van den voorzitter en van de leden van Ged. Staten warm kloppen voor het eiland Tholen. In schrille tegenstelling is daarmede wat de gemeenten op Tholen zelve nog voor dezen dienst over hebben. Hy verdedigde het voorstel van Ged. Sta ten. Het argument voor werkverruiming kan geen doorslag geven. Ten dezen opzichte ver wijt hy den heer Vogelaar inconsequentie. De heer Sonke zegt dat wanneer de belan gen van het eiland Tholen aan de orde zyn, steeds gesproken wordt over bydragen van cie gemeenten. Dit argument wordt niet naar voren gebracht als het diensten op Vlissin gen, Neuzen of Breskens betreft. De heer Vogelaar zeide dat hij alleen ge sproken heeft over werkverruiming en daar is hy een voorstander van. Hy vindt het jammer dat de gemeenten op Tholen geen kleine bydrage hebben "beschikbaar gesteld. De heer Boender stelde als amendement voor dat de boot des Zondags niet mag varen. De heer Van de Zande zeide dat er op Tholen voldoende verbinding is voor het ver voer van fruit. De heer Van der Wart heeft in de Staten nooit iets gemerkt van terugzetting van de belangen van het eiland Tholen. Hy heeft geen enkel degeiyk argument gehoord dat de verhooging van de subsidie noodig is. De heer Van Dusseldorp verdedigde nog nader het voorstel van Ged. Staten. Er wor den gemiddeld slechts 2 personen per reis vervoerd. De heer Moelker zeide dat vooral voor het vervoer van zacht fruit het noodig is dat dit fruit eiken dag vervoerd kan worden. Het voorstel—Moelker om de subsidie tot 3000 te verhoogen werd verworpen met 33 tegen 7 stemmen. Het amendementCatshoek werd door Ged. Staten overgenomen. Het amendement—Boender dat de bovt des Zondags niet mag varen werd aangeno men mei 20 stemmen. Voor stemden de anti-rev., christ.-hist. en de heer en Edelman en Van Dalsum. Havenkanaal en zwaaïplaats te Zierikzee. Het volgende voorstel was, dat om geduren de 5 jaar tegen f 1000 bydrage per jaar van de gemeente Zierikzee en nadat de nieuwe boot in dienst is tegen 1500 per jaar, net uitbaggeren van havenkanaal en zwaaiplaats te Zierikzee voor rekening der provincie te nemen. Op enkele opmerkingen in de afdeelingen werd van de zyde van Ged. Staten geant woord, dat de nieuwe boot geen grooteren 1'epgang heeft, doch de gemeente is bereid haar bydrage van f 1000 op 1500 te bren Met de heerlijke, opwekkende eigenschappen van het edele natuurproduct en onder controle van het Laboratorium: Dr. van Hamel Roos Harmens, Adam. gen, als die nieuwe boot in de vaart komt. Overleg met den gemeentebouwmeester is noodig, omdat de zorg en het onderhoud van kaaimuren, dyken en steenglooiing voor re kening der gemeente blijven. De kosten van het uitbaggeren zyn vooruit niet te bepalen. Aangenomen. Dienstregeling Vlissingen—Breskens Hierna werd behandeld het voorstel van Ged. Staten om af te wyzen het verzoek van den A.N.W.B en de K.N.A.C. om op het tra ject Vlissingen—Breskens den dienst gedu rende het zomerseizoen op Zon- en feest dagen van vier op ten minste zes vaarten uit te breiden en om de laatste afvaart ge durende het geheele jaar op alle weekdagen ongeveer twee uur later dan thans te stellen. Dit voorstel gaf in de afdeelingen aanlei ding tot uitvoerige besprekingen. Zoo werd een proef op werkdagen aanbevolen en ook voor den Zondag en een lid zag gaarne dat deze dienst nu eens een model-dienst op de Westerschelde werd. Een der leden, die op werkdagen een proef wil nemen, wil absoluut geen uitbreiding van den dienst op Zondag. Aangedrongen werd op opname van den dient in het kleine spoorboekje. Een lid van Ged. Staten ziet geen heil in uitbreiding van den dienst, men moet maar aanhouden en dan is het best mogelyk dat het er nog eens van komt. Na 7332 kan men toch niet meer per trein naar Holland. Van een proef verwacht hij niet veel. Wel ware een proef te nemen met een lateren dienst op Breskens. Wat den Zondagsdienst betreft, wil hy ieder vrylaten. Een ieder zij in zijn eigen gemoed overtuigd. Volgens zyn gedachten zou de dienstregeling Vlissingen—Breskens wel in het kleine spoorboekje moeten voorkomen. Een lid wil hetzelfde aantal vaarten, doch op andere uren probeeren. Een üd van Ged. Sta ten wijst nog op een onjuistheid in het rap port van den directeur van den Westerschel- de-dienst, waar zegt, dat er geen druk internationaal verkeer naar Breskens bestaat. Herhaaldelyk komt het voor, dat tal van auto's vooral Fransche langs Breskens komen en het gebeurt vaak, dat men daar dan eenige uren moet wachten. Een ander lid van het college vindt de dienstregeling wel goed, maar de dag te kort. Een ander lid meent, dat meer booten het verkeer zal doen toenemen, vooral ook op Zon- en feestdagen, wat de financieele uitkomsten zou verbeteren. Een lid van Ged. Staten zegt daarop, dat het college zich meent te moeten houden aan de principieele uitspraak der meerderheid der Staten tegen uitbreiding van den dienst op Zondug. De heer Erasmus wyst op het toenemend verkeer op Zondag op het veer Vlissingen— Breskens. Hy zou des Zondags minstens één dienst meer willen zien uitgevoerd. Vlissin genBreskens zal een belangrijk internatio nale verbinding worden en hy stelde voor aan het verzoek van den A.N.W3. te voldoen. Nu echter Ged. Staten geen uitbrei ding aan den Zondagsdienst willen geven, stelt hy voor den dienst op Zondag gedu rende de zomermaanden uit te breiden tot vijf diensten. De heer Hamelink zeide dat wy thans be handelen een verzoek van menschen uit de practyk. Zelfs al zou de dienst geen inter nationale verbinding geven, dan mag de ver binding tusschen Vlissingen en Breskens toch niet voldoende geacht worden en voldoet de ze dienst allerminst aan de eiscnen van den tyd. Zoowel op Zondag als op werkdagen voldoet de dienst niet. Hy stelde voor op het traject Vlissingen— Breskens den dienst te brengen van 4 op 8 en den laatsten dienst gedurende den zomer minstens 2 uur later te bepalen. Deze zaak mag wel eens ernstig onder het oog worden gezien. Walcheren en Zeeuwsch-Vlaanderen hebben recht op uitbreiding van den dienst en mede met het oog op het toerisme dient df dienst te worden uitgebreid.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1933 | | pagina 1