500
25
KING
VRIJDAG
EERSTE BLAD
No.5
71e Jaargang
1933;
litian: Fiima F. TtN DE Villi Ir., dalslint 51-10. Vlissiiagsn. lalt! II. Pisliittiiii (till
6 «JANUARI
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen
STADS- EN PROVINCIENIEUWS
PEPERMUNT
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden.
Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove
rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct
ADVERTENTIEPRIJS Van 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1 - 5 regels 50 ct ledereregel
meer 10 ct (max. 10 regels). Bij3-maal plaatsing vanl 5regels fl. .alles tegen vooruitbetaling.
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor:
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bn verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANÜSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
De veerdienst VlissingenBreskens.
In de gisteren gehouden vergadering van
de Prov. Staten is met 26 tegen 15 stemmen
verworpen een voorstel-Hamelink om het
aantal diensten op de lijn Vlissingen—Bres
kens gedurende de zomermaanden op Zondag
uit te breiden van 4 op 6.
Een voorstel-Erasmus om het aantal dien
sten van 4 op 5 te brengen werd verworpen
met 21 tegen 20 stemmen.
Voor stemden de linkerzijde en 6 katho
lieken.
Een voorstel-Hamelink om de laatste boot
op werkdagen gedurende de zomermaanden
ongeveer 9 uur uit Breskens te laten ver
trekken, werd aangenomen met 26 tegen 15
stemmen.
(Men zie verder het verslag van de zitting
van de Prov. Staten in dit numer.)
Origineele reclame.
Algemeen trok een eigenaardig „hoog be
zoek" de publieke aandacht in onze stra
ten. Een paar meter hooge steltlooper wan
delde rond, daarbij reclame uitdeelend voor
de veel geroemde film „Mata Hari', welke
hedenavond voor het eerst in het Alhambra-
Theater gaat.
De Firma Erven A. W. Smits wist wel de
hand te leggen op een „in het oog loopende"
reclame, door te profiteeren van het tijdelijk
bezoek van dezen handigen luchtacrobaat
aan onze stad.
Scheepvaartberichten.
Heden is van hier vertrokken het Engelsche
stoomschip „Alchymist" naar Coventry, na
een lading melasse voor Bergen op Zoom te
hebben gelost.
MIDDELBURG
Loop der bevolking.
De bevolking bestond op 1 Januari 1932
uit 8699 m. en 9720 vr. Zij vermeerderde door
vestiging van 414 m. en 549 vr. en geboorte
van 128 m. en 153 vr. met 542 m. en 702 vr.
of totaal 1244 personen.
Zij verminderde door vertrek van 416 m. en
571 vr. en overlijden van 86 m. en 102 vr. met
totaal 502 m. en 673 vr. of totaal 1175 per
sonen.
De bevolking vermeerderde dus met 40 m.
en 29 vr. of 69 personen en bestond op 1
Januari 1933 uit 8739 m. en 9749 vr. of totaal
18488 personen.
OOST- EN WEST-SOUBURG
Loop der bevolking.
Ingekomen: M. A. van Melle, C 246,
van CapellenboschH, Caljouw, B 85, van
AmsterdamG. Stam, E 27, van Vlissingen
L. G. Spaansvan Ernst, E 25, van Den Hel
der B. J. Wethorst, E 25, van Den Helder
T. van Hesselingen—Roelse, A 199a, van Den
HelderA. Joziasse, C 41 van Koudekerke
C. Vermaat—Batus, D 15, van Middelburg C.
de Visser—Puijpe, A 215, van Bergen op
Zoom.
V e r t r o k k e n H. P. en E. W. Eibers, B
51, naar Arnhem J. Boelhouwer, B 45a, naar
Vlissingenwed. D. FranckeRisseeuw, A
211, naar Zuidzande C. J. Luijk, B 278, naar
GoesJ. de Smit, A 52, naar Koudekerke
J. v. d. Broeke, A 158, naar GrJjpskerkeH.
Caljouw, A 85, naar BredaJ. C. Versant-
voort, B 308, naar Vlissingen.
Lentestemming in de vogelwereld.
Als gevolg van het zachte klimaat der
laatste weken, heerscht in de vogelwereld
reeds een soort lentestemming. In een der
boomen nabij het Wissel zat gisteren een
lijster te zingen dat het een lust was, terwijl
merels reeds onderlinge vechtpartijtjes be
gonnen zy'n, wat op spoedig paring wijst, een
en ander om dezen tijd van het jaar zeker
een zeldzaamheid. Toch kwam dit vroeger ook
wel vooreen oud-Zeeuwsch gezegde luidt
„Mit Cossemisse op de straete, mit Paescne
mee je voeten op de plaete".
Zou het dit jaar ook zoo zijn
V
BRESKENS
Vrijwillige brandweer.
Naar het „Dblad" verneemt, is van gemeen
tewege besloten tot het oprichten van een
vrijwillige brandweer voor de oude brand
spuit.
IJZEND1JKE.
Loop der bevolking.
Ingekomen: J. de Cok, van Groe-
de T. de Buck, van Schoondijke A. A. Her
mans, van Nijmegen O. Sturm, van Sittard
O. Wijffels, van Waterlandkerkje M. IJse-
baart, van Schoondijke P. Verkest, van
Groede L. de Waele, van HoofdplaatG.
van Canneijt, van OosterhoutL. de Witte,
van HontenisseP. I. Corijn, van Barsinger-
horn M. Boogaert, van BiervlietC. Sierens.
van Oostburg P. Willemsen, van Waterland
kerkje.
Vertrokken: C. de Kezel, naar Wa -
tervlietO. van Opdorp, naar HoofdplaatK
van Dammen, naar WatervlietI. de Reu.
naar Schoondijke A. van de Voorde, naar
OudemanS. J. Versprille, naar Retranehe-
mentJ. de Luijster, naar Retranchement
A. de Jaeger en J. de Witte, naar GentC.
de Cock, naar Schoondijke H. Ccppens, naa»*
Eindhoven Chr. Berghmans, naar Dongen,
J. Jansen, naar Biervliet.
ELLEWOUTSDIJK.
J. van Liere f
Alhier overleed op 97-jarigen leeftijd de
heer J. van Liere, die 51 jaar, nl. van 1869
tot 1920 lid van den gemeenteraad is ge
weest, waarvan 40 jaar wethouder.
CLINGE.
Zich zelf aangemeld.
De van bedreiging met misdrijf tegen het
leven verdachte B. te Clinge, die dezer da
gen bij zijn overbrenging aan zijn geleider
wist te ontsnappen, heeft zich denzelfden
dag als deserteur van het Belgisch leger bij
de gendarmerie te St. Gilles Waes, België
aangemeld.
Maatregelen by verkeersstoring.
De heer G. van Duin, lid der Provinciale
Staten, heeft zich met een viertal vragen
tot Ged. Staten gewend.
In de eerste vraag verzoekt hij mededee-
ling of Ged. Staten al of niet de handel
wijze geheel deelen van den directeur op den
Costerscheldedienst, .die aan een 12-tal pas
sagiers w.o. de heer Van Duin van het
stoomschip „Luctor et Emergo", dat door
het vastraken van een zijner schroeven met
een ketting van een boei, in den morgen van
den 17en December jl. even vóór 7 uur, aan
het Katsche Veer meerde, nadat deze boot
den vorigen avond om 19 uur van dat Veer
was vertrokken, geen 5 minuten daarna, door
de duisternis aan den grond geraakte en
niet vlot kwam vóór des nachts ongeveer
half vier, vervolgens een 10 minuten heeft
gevaren, terwijl het zeer mistig was en daar
na bovengenoemd feit plaats vond, geen
eerder gelegenheid bood om de onderbroken
reis naar Zierikzee voort te zetten, dan door
hen des middags te 12.45 aan meergenoemd
Veer over te doen stappen op de reserveboot
„Noord-Bevelond", welke te Vlissingen oplag
en aldaar ongeveer 7.30 uur vm. werd ge
waarschuwd, waardoor de passagiers eerst te
13.45 uur Zierikzee bereikten
De tweede vraag houdt in of Ged. Staten
het in elk geval niet noodzakelijk vinden den
dfrecteur op den Ooster- of Westerschelde-
dienst er nadrukkelijk op te wijzen, dat
voortaan in een dergelijk nood-geval alle
pogingen in het werk moeten worden ge
steld om door middel van een ander vaar
tuig, uit een zoo dicht mogelijk bij zijnde
plaats in de verdere stagnatie van het ver
keer te voorzien, zóó dat eenerzyds de pas
sagiers zoo weinig doenlijk last ondervinden
van de onderbroken reis en anderzijds zij,
die een reis willen aanvangen, in dat voor
nemen zoo gering mogelijk worden belem
merd 'en alzoo niet te wachten op een dus
danige gelegenheid, waardoor weliswaar van
de provincie geen financieele offers worden
gevorderd, doch het reizend publiek in het
algemeen, dat meestal belasting betalende
burgers zijn, ten zeerste worden gedupeerd?
Ten derde vraagt de heer Van Duin of
Ged. Staten het niet alleszins onverant
woordelijk achten, dat de booten der pro
vincie in het geheel niet voorzien zijn van
eenige inrichting of constellatie, waardoor
zij, in geval van nood, verbinding kunnen
krijgen met het vasteland
Ten vierde of Ged. Staten, by een even
tueel juist achten van vraag III willen
overwegen, in dat euvel, waardoor tal van
menschenlevens op het spel kunnen staan,
zoo spoedig mogelyk te voorzien
Ged. Staten hebben ter zake de eerste
vraag geantwoord, dat zy zich geheel kun
nen vereenigen met de wyze waarop de di
recteur in het bedoelde geval is opgetreden.
Vóór dat de boot in den morgen van den
17en December jl. aan den steiger te Kat-
sche-veer lag, kon van het ongeval geen
kennis gegeven worden aan het personeel
aan den wal, aangezien uit de bemanning
daartoe geen personen konden worden uit
gezonden, tengevolge van wind en mist. Toen
het schip eenmaal aan den steiger lag, heeft
de kapitein zich onmiddellijk met den direc
teur in verbinding gesteld deze heeft, toen
hij vry spoedig de zekerheid had. dat de
dienst om 12 uur met de „Noord-Beveland"
zou kunnen worden hervat, gemeend geen
verdere pogingen te moeten doen om de
passagiers vóór dat tydstip nog met een
ander schip naar de plaats van bestemming
te brenger. De prijs die* voor een daarvoor
geschikt schip gevraagd werd, nl. 150 voor
één enkele reis vice-versa, was trouwens
onevenredig hoog, terwyi het transport met
andere schepen, hetwelk goedkooper had
kunnen geschieden, gelet op het jaargetijde
en de weersgesteldheid, de veiligheid der
passagiers niet voldoende scheen te waar
borgen, daargelaten nog of voor allen be-
hooriyke accomodatie gevonden zou kunnen
worden.
Op de tweede vraag antwoordden Ged
Staten ontkennend, omdat de directeur zoo
danige maatregelen heeft getroffen, als het
meest ter zake dienende schenen en op geen
andere wyze zou zijn verkregen, dat de be
trokken passagiers op een eenigszins aan
merkelijk vroeger tydstip het einddoel van
hun reis hadden kunnen bereiken.
Ten aanzien van de derde vraag zeggen
Ged. Staten, dat zij het aanbrengen van een
inrichting of constellatie (bedoeld zal zyn
installatie) als bedoeld door den heer Van
Duin, reeds eerder overwogen hebben, waar
bij bleek, dat dit rond 27.000 zou kosten,
ongerekend de kosten van onderhoud en
bediening. Op grond hiervan en omdat de
behoefte aan een dergelijke installatie op de
provinciale schepen zich nog nimmer drin
gend heeft doen gevoelen, terwyi de route,
die de schepen bevaren, medebrengt dat
vrüwel altyd er op gerekend mag worden,
dat eerder hulp van naburige schepen oi
van den vasten wal aanwezig is, dan op
radio-telegrafisch of -telefonisch verzoek
ontboden hulp, heeit het college destyds
besloten niet tot aanschaffing over te gaan.
Op grond daarvan beantwoordden Ged
Staten ook de vierde vraag ontkennend.
Besmettelijke ziekten.
Over de week van 25 tot en met 31 Decem
ber 1932 kwamen in Zeeland 10 gevallen van
roodvonk voor, nl. 5 te Biervliet, 4 te Krab-
bendijke en 1 te Zoutelande.
PROVINCIALE STATEN,
Zitting van Donderdag 5 Januari,
des middags 1.45 uur.
Stoombootdienst StavenisseZype—
Anna Jacobapolder.
Door Ged. Staten werd voorgesteld de sub
sidie aan de R.T.M. voor bovengenoemden
bootdienst terug te brengen van 5000 op
2000 per jaar.
Dit voorstel gaf in de afdeelingen aanlei
ding tot verschillende opmerkingen. Er waren
leden, die ook f 2000 nog te hoog vonden en
andere die meenden, dat het te laag is, weer
andere, dat het feitehjk maar aan een paar
particulieren ten goede komt, weer andere
willen bepaald zien, dat des Zondags niet zal
worden gevaren. Ook waren er die 2000 als
maximum zouden bepaald willen zien. Ook
wees men er op, dat de gemeenten niets doen
en de bydrage, die Stavenisse gaf, kwam nog
van particuliere zyde, Een ander lid meent
juist, dat het is in het belang van de opkomst
van de fruitteelt en dat Tholen stiefmoeder-
ïyk bedeeld wordt, waartegen anderen opko
men, wb'zende op de brug en de waterleiding.
Verder is er o.a. nog op gewezen, dat de pro
vincie toch ook geen steun vraagt aan Vlis
singen en Ter Neuzen voor den bootdienst
tusschen die plaatsen. Zoo kwam ook nog
naar voren, dat de fruitteelt toch niet staat
of valt met de bydrage van 2000 en dat de
bedoelde fruitteler toch wel zooveel energie
zal bezitten, om het fruit daar te brengen,
waar het het meeste geld opbrengt, wat weer
de opmerking uitlokt, dat, wanneer er een
goede rijksweg op Tholen was, die redenee
ring zou opgaan, maar nu niet.
Van de zyde van Ged. Staten wordt geant
woord, dat zy alles doen om goede wegen op
Tholen te krijgen. Ged. Staten zyn van ge
dachte, dat de R.T.M. zich nog wel eens zal
bedenken, alvorens den dienst te doen ein
digen.
In hun antwoord op het algemeen verslag
deelen Ged. Staten mede, dat zij hun voorstel
wyzigen in „ten hoogste 2000'".
De heer Moelker zeide, dat het hem genoe
gen doet dat Ged. Staten voor dezen dienst
nog 2000 hebben uitgetrokken. Hij zou het
jammer vinden als de dienst voor een ge
deelte van het eiland Tholen verloren ging.
Hij stelde voor de subsidie te verhoogen tot
3000.
De heer Sonke kan niet veel nieuws meer
naar voren brengen, na de uitvoerige schrif
telijke gedachtenwisseling. Toen hem geble
ken is, dat de dienst voor de fruitteelt on
misbaar is, heeft hy het voorstel van den
heer Moelker ondersteund. Hy deed een
dringend beroep op de leden dit voorstel te
steunen.
De heer Boender is eveneens voor het toe
kennen van een verhoogde subsidie, dat ny
dringend aanbevai.
De heer Catshoek kon zich met de lagere
subsidie vereenigen. Hy vraagt of de verhoo
ging der subsidie tot 3000 wel strikt nood
zakelijk is. Bij beperking van den dienst kan
cok een lagere subsidie worden gegeven. Hy
deed een voorstel om het voorstel van Ged.
Staten te wyzigen in dien zin dat de boot
n<et alleen geschikt moet zijn voor vracht
vervoer, doch ook voor passagiersvervoer.
De heer Den Boer zou de heele subsidie
hebben wilden schrappen, dus is hy tegen
het voorstel van den heer Mcelker om de
subsidie tot 3000 te verhoogen.
De heer Vogelaar interesseerde zich als
geboren Tholenaar voor de belangen van het
eiland en ook wil Mij de fruitteelt op dit
eiland steunen. Hy kon dus met het voor
stelMoelker medegaan, vooral ook omdat
het werkverruiming geeft. De kwynende
landbouw zal zich meer op de fruitteelt gaan
toeleggen en dit jonge plantje moeten wy
steunen. De tuinbouw heeft zeker vier maai
meer menschen noodig dan de landbouw.
De heer Bostelaar vindt het vreemd dat
ai de gemeenten op Tholen geweigerd heb
ben subsidie te verleenen. Toch komen Ged
Staten nog met een subsidie van 2000, wat
hy toejuicht.
De heer Moelker zeide dat uit de kassen
van de gemeenten op Tholen weinig te ha
len is. Hy zeide dat zyn voorstel bedoelt zoo
noodig 3000 subsidie toe te kennen.
De heer Van Dusseldorp zeide dat de af
gevaardigden van het eiland Tholen ge
tracht hebben om te halen wat er te halen
is Hy verzekerde dat de harten van den
voorzitter en van de leden van Ged. Staten
warm kloppen voor het eiland Tholen. In
schrille tegenstelling is daarmede wat de
gemeenten op Tholen zelve nog voor dezen
dienst over hebben.
Hy verdedigde het voorstel van Ged. Sta
ten. Het argument voor werkverruiming kan
geen doorslag geven. Ten dezen opzichte ver
wijt hy den heer Vogelaar inconsequentie.
De heer Sonke zegt dat wanneer de belan
gen van het eiland Tholen aan de orde zyn,
steeds gesproken wordt over bydragen van
cie gemeenten. Dit argument wordt niet naar
voren gebracht als het diensten op Vlissin
gen, Neuzen of Breskens betreft.
De heer Vogelaar zeide dat hij alleen ge
sproken heeft over werkverruiming en daar
is hy een voorstander van. Hy vindt het
jammer dat de gemeenten op Tholen geen
kleine bydrage hebben "beschikbaar gesteld.
De heer Boender stelde als amendement
voor dat de boot des Zondags niet mag varen.
De heer Van de Zande zeide dat er op
Tholen voldoende verbinding is voor het ver
voer van fruit.
De heer Van der Wart heeft in de Staten
nooit iets gemerkt van terugzetting van de
belangen van het eiland Tholen. Hy heeft
geen enkel degeiyk argument gehoord dat de
verhooging van de subsidie noodig is.
De heer Van Dusseldorp verdedigde nog
nader het voorstel van Ged. Staten. Er wor
den gemiddeld slechts 2 personen per reis
vervoerd.
De heer Moelker zeide dat vooral voor
het vervoer van zacht fruit het noodig is dat
dit fruit eiken dag vervoerd kan worden.
Het voorstel—Moelker om de subsidie tot
3000 te verhoogen werd verworpen met 33
tegen 7 stemmen.
Het amendementCatshoek werd door
Ged. Staten overgenomen.
Het amendement—Boender dat de bovt
des Zondags niet mag varen werd aangeno
men mei 20 stemmen.
Voor stemden de anti-rev., christ.-hist. en
de heer en Edelman en Van Dalsum.
Havenkanaal en zwaaïplaats
te Zierikzee.
Het volgende voorstel was, dat om geduren
de 5 jaar tegen f 1000 bydrage per jaar van
de gemeente Zierikzee en nadat de nieuwe
boot in dienst is tegen 1500 per jaar, net
uitbaggeren van havenkanaal en zwaaiplaats
te Zierikzee voor rekening der provincie te
nemen.
Op enkele opmerkingen in de afdeelingen
werd van de zyde van Ged. Staten geant
woord, dat de nieuwe boot geen grooteren
1'epgang heeft, doch de gemeente is bereid
haar bydrage van f 1000 op 1500 te bren
Met de heerlijke, opwekkende
eigenschappen van het edele
natuurproduct en onder controle
van het Laboratorium: Dr. van
Hamel Roos Harmens, Adam.
gen, als die nieuwe boot in de vaart komt.
Overleg met den gemeentebouwmeester is
noodig, omdat de zorg en het onderhoud van
kaaimuren, dyken en steenglooiing voor re
kening der gemeente blijven. De kosten van
het uitbaggeren zyn vooruit niet te bepalen.
Aangenomen.
Dienstregeling Vlissingen—Breskens
Hierna werd behandeld het voorstel van
Ged. Staten om af te wyzen het verzoek van
den A.N.W.B en de K.N.A.C. om op het tra
ject Vlissingen—Breskens den dienst gedu
rende het zomerseizoen op Zon- en feest
dagen van vier op ten minste zes vaarten
uit te breiden en om de laatste afvaart ge
durende het geheele jaar op alle weekdagen
ongeveer twee uur later dan thans te stellen.
Dit voorstel gaf in de afdeelingen aanlei
ding tot uitvoerige besprekingen. Zoo werd
een proef op werkdagen aanbevolen en ook
voor den Zondag en een lid zag gaarne dat
deze dienst nu eens een model-dienst op de
Westerschelde werd. Een der leden, die op
werkdagen een proef wil nemen, wil absoluut
geen uitbreiding van den dienst op Zondag.
Aangedrongen werd op opname van den
dient in het kleine spoorboekje.
Een lid van Ged. Staten ziet geen heil in
uitbreiding van den dienst, men moet maar
aanhouden en dan is het best mogelyk dat
het er nog eens van komt. Na 7332 kan men
toch niet meer per trein naar Holland. Van
een proef verwacht hij niet veel. Wel ware
een proef te nemen met een lateren dienst
op Breskens.
Wat den Zondagsdienst betreft, wil hy ieder
vrylaten. Een ieder zij in zijn eigen gemoed
overtuigd. Volgens zyn gedachten zou de
dienstregeling Vlissingen—Breskens wel in
het kleine spoorboekje moeten voorkomen.
Een lid wil hetzelfde aantal vaarten, doch op
andere uren probeeren. Een üd van Ged. Sta
ten wijst nog op een onjuistheid in het rap
port van den directeur van den Westerschel-
de-dienst, waar zegt, dat er geen druk
internationaal verkeer naar Breskens bestaat.
Herhaaldelyk komt het voor, dat tal van
auto's vooral Fransche langs Breskens
komen en het gebeurt vaak, dat men daar
dan eenige uren moet wachten. Een ander lid
van het college vindt de dienstregeling wel
goed, maar de dag te kort. Een ander lid
meent, dat meer booten het verkeer zal doen
toenemen, vooral ook op Zon- en feestdagen,
wat de financieele uitkomsten zou verbeteren.
Een lid van Ged. Staten zegt daarop, dat
het college zich meent te moeten houden aan
de principieele uitspraak der meerderheid
der Staten tegen uitbreiding van den dienst
op Zondug.
De heer Erasmus wyst op het toenemend
verkeer op Zondag op het veer Vlissingen—
Breskens. Hy zou des Zondags minstens één
dienst meer willen zien uitgevoerd. Vlissin
genBreskens zal een belangrijk internatio
nale verbinding worden en hy stelde
voor aan het verzoek van den A.N.W3. te
voldoen. Nu echter Ged. Staten geen uitbrei
ding aan den Zondagsdienst willen geven,
stelt hy voor den dienst op Zondag gedu
rende de zomermaanden uit te breiden tot
vijf diensten.
De heer Hamelink zeide dat wy thans be
handelen een verzoek van menschen uit de
practyk. Zelfs al zou de dienst geen inter
nationale verbinding geven, dan mag de ver
binding tusschen Vlissingen en Breskens toch
niet voldoende geacht worden en voldoet de
ze dienst allerminst aan de eiscnen van den
tyd. Zoowel op Zondag als op werkdagen
voldoet de dienst niet.
Hy stelde voor op het traject Vlissingen—
Breskens den dienst te brengen van 4 op 8
en den laatsten dienst gedurende den zomer
minstens 2 uur later te bepalen. Deze zaak
mag wel eens ernstig onder het oog worden
gezien. Walcheren en Zeeuwsch-Vlaanderen
hebben recht op uitbreiding van den dienst
en mede met het oog op het toerisme dient
df dienst te worden uitgebreid.