AVONTUREN VAN JOOSJE PINDA EN PIETJE ROET Lr EtR&tRTLHi ra BIIHailllllHllBllllBllllBl!ll«IIIIMIliaiillBllllWIII1ll.iBlllllWii'fc.|lHr ^"'WlliiiailllWlllWllirilHPII"Wlli"W"|W"W'"^ door G. Th. ROTMAN (Nadruk verboden) „Wat ben jij voor een snuiter, en waar kom je vandaan vroeg Keesje Bikkers toen ze uitgeschommeld waren. Pietje ver telde alles wat er gebeurd was, en dat hij en z'n vrindje pindakoekjes verkochten. „Nou, dan moet je beslist eens hierheen komen met dat lekkers zei Keesje. Toen gingen ze Hektor opvangen. Joosje Pinda was intusschen, gevolgd door een heele troep nieuwsgierigen, langs de buitenkant van de heg zijn vriendje nage- hold, en toen Keesje Bikkers Pietje Roet door de voordeur uitliet, stonden ze daar allemaal op hem te wachten. Pietje was de held van den dag hij werd stormachtig toegejuicht en de firma Pinda was ineens beroemd. (Zaterdag vervolg) iiLBiiraiii IIIBIIIIE Himamif beschadigd. Een jaar later trof het Lloyd- schip „Munchen" direct na aankomst te New- York een zelfde lot. De passagiers hadden weliswaar het schip verlaten, doch toch kwa men nog twee menschen, leden der beman- joing, om het leven. Bijzonder gruwelijk in zijn consequenties was de scheepsbrand, in Mei 1930, welke het leven van 115 pelgrims eischte, die aanboord van het Fransche s.s. „Asia" op weg waren naar het Heilige Land. In de Roode Zee werd het schip door een zwaren brand geteisterd. Later werd den kapitein en de bemanning verweten dat zij niet alles hadden gedaan om de opvarenden te redden. In het voorjaar van 1932 werd zooals men zich nog herinnert de „Georges-Phi- lippar", het nieuwe luxeschip van de Messa- geries Maritimes, in de Golf van Aden geheel door het vuur vernield. Onder de 52 passa giers, die den dood vonden, bevonden zich de twee kinderen van een Nederlandsch medicus en de bekende publicist Albert Yondres. Nog versch in ons geheugen ligt de nood lottige brand van de „P. C. Hooft" in de Amsterdamsche haven. Een bloedig familledra- m a. Gisterennacht heeft te Wittenau, een voorstadje van Berlijn, een bloedig fa miliedrama plaats gehad, waaraan twee per sonen ten offer vielen. De 49-jarige koopman Dessin werd in den tuin van zijn huis opgehangen aangetroffen aan een boom met een schot in het hoofd. In het huis lag zijn 20-jarige zoon, eveneens met een schot in het hoofd, dood te bed. Zijn 13-jarige broeder lag zwaar gewond in het bed zijner ouders. De vrouw van den koop man werd in de keuken bij een geopende gas kraan gevonden. Zij was er ernstig aan toe. Naar het onderzoek tot dusver heeft uit gewezen, heeft de koopman de schoten op zijn zoons gelost en daarna zichzelf opge hangen en doodgeschoten. Naar verluidt zou heden de onderneming van den koopman failliet verklaard worden. STOOMVAARTLIJNEN Arendskerk" (uitr.) 2 Jan. v. Singapore ,3aloeran" (uitr.) p. 4 Jan. Suez. „Grootekerk" (uitr.) 3 Jan. te Adelaide ,Kota Nopan" (uitr) p. 4 Jan. Las Palmas „Kota Pinang" (uitr.) p. 4 Jan. Galle ,.Kota Agoeng" (thuisr.) p. 3 Jan. Sagres Melis kerk" (thuisr.) 4 Jan. van Genua Meerkerk" (thuisr.) 4 Jan. van Dairen „Ouderkerk' (uitr.) p. 4 Jan. Gibraltar „Soekaboemi" (uitr.) 4 Jan. te Sabang „Sibajak" 4 Jan. te Batavia van Rott. „Tosari" (uitr.) p. 4 Jan. Gibraltar „Talisse" (uitr.) p. 3 Jan. Dungeness ,.Van Rensselaer" (uitr.) 4 Jan. te Para maribo GEVONDEN VOORWERPEN De Commissaris van Politie te Vlissingen maakt bekend, dat als gevonden is gedepo neerd Een wollen kinderhandschoentje2 huissleutelskinderportemonnaie met in houd padvinders-portemonnaie met inhoud en kindertaschje met inhoud, en dat inlich tingen te bekomen zijn omtrentEen paar kinderhandschoentjes bij Antonissen, Bree- slop 9vuilnisbak bij De Buck, Schuitvaart- gracht 107wollen kinderhandschoen Dij Maquelin, Molenstraat 30 (1 X bellen) paar wollen kinderhandschoenen bij Kamer mans, Coosje Buskenstraat 38koperen ge wicht bij Prins, Glacisstraat 144rywielbs- lastingplaatje (los) by Post, Slijkstraat 8 rijwielbelastingplaatje in étui bij Heijdens, Gravenstraat 21eenige „Willem de Zwij- ger"-jubileumzegels by Vermeulen, Glacis straat 88huissleutel bij Koolwijk, Winkel manstraat 20 handbeschermer van rijwiel bij Meulblok, Primulalaan 15vutpotlood met kwastje bij Leeuwenburg, Eedestraat 16; glacé dameshandschoen by Compeer, Ver- kuyl Quakkelaarstraat 45jongenshand schoen bij Leeuwenburg, Schotsenhoek 13 alpinemuts bij Jobse, Prinsenboschje 14; Lipssleutel bij Nieuwenhuijze, Groote Markt 21gleuf hoed bij Van Os, Noordstraat 22 lakbandje bij Politietroep Mariniersplein; zilveren vulpotlood bij Verhage, Walstraat 104 alpinemuts bij Van der Hoek, Primula laan 16 jongenskous bij Geschiere, Nieuw- straat 13 en rijwielbelastingplaatje (los) bij Van Ham, Dijkstraat 29. DAMSPEL RedacteurL. GOEDBLOED Jr. iü WÊ WW. 'z/77. mm WM W PROBLEEM No. 126. Auteur; A. Renooij, Berkhout. Stand Zwart 9 schijven op5, 7, 8, 9, 17, 20, 25, 29, 36. Wit 8 schijven op18, 23, 32, 34, 37, 38, 39, 44. Wit speelt en wint. Oplissingen in te zenden vóór 17 Januari. OPLOSSING PROBLEEM No. 121 AuteurA. Polman. Zwart10—15, 19, 23, 34, 36, 39. Wit21, 25, 28 32, 33, 37, 44/46 48 50. Wit 48—43 45—40' 40X20 46—41 44—39 3934 25X5 en wint. Zwart 39X48 48X17 15X24 36X47 47X29 17X30 Door den dam-directeur van de „Haagsche post", den heer Ph. J. Ham te Rotterdam, werd in October 1931 een Internationale Correspondentie-dam-wedstrijd uitgeschre ven, waaraan niet minder dan 70 dam-llef- hebbers meedingen, verdeeld in 14 groepen van 5 personen. In elke groep worden er dus per persoon 8 partijen tegejyk gespeeld, 4 met wit en 4 met zwart. Ook de redacteur van de dam- rubriek dezer courant neemt aan dezen wed strijd deel. Dat hier ae; uiterste voorzichtigheid in acht genomen 'moet worden om verkeerde zetten of standen te voorkomen, blijkt uit onderstaande partij, waar wit de ideeën had gevormd om op een schijf winst uit te gaan. Doch het gevaar, dat van de zijde van zwart dreigde, was oyer het hoofd gezien, waar door by den 3èen zet van zwart een schijf verloren werd. Wit; Abel Versé, Lyon (Frankrijk). ZwartL. Goedbloed, Vlissingen. Wit Zwart 1 33—28 18—23 2 34—30 17—21 3 3933 12—18 4 44—39 20—24 5 31—26 24—29 Zwart vermoedde hier een schyf te kun nen winnen, doch door een goede bereke ning van wit, werd dit voorkomen. 6 26X17 11X22 7 33X24 22X44 8 50X39 7—12 9 30—25 19X30 10 25X34 15—20 11 32—28 23X32 12 37X28 !en zeer sterke afruil. 12 1—7 13 41—37 20—24 14 46—41 16—21 15 37—32 14—19 16 39—33 10—15 17 41—37 4—10 18 36—31 10—14 19 34—29 5—10 20 29X20 15X24 21 40—34 18—23 22 34-30 12J18 23 31—27 21—26 24 30—25 7—12 25 43—39 2—7 26 45—40 7—11 27 37—31 26X37 28 42X31 leter was hier 4741 28 10—15 Een slechte voortzetting; nu kan wit 40- 34 spelen, met sterke bezetting van veld 30 29 40—34 12—17 30 49—43 14—20 31 25X14 9X20 32 34—30 Sterker is hier de afruil 34—29. 32 17—22 33 28X17 11X22 34 30—25 6—11 35 25X14 19X10 Een goede aanval van wit om na den af ruil 31—26 een aanval te maken op schijf 23, doch nu speelde wit de sterke afruil 31—26 niet en speelde onvoorzichtig 39—34, met het gevolg schyf verlies. 36 39—34 37 33X22 38 34X12 22—28 23—29 8X26 m Stand na den 38en zet van zwart. DAMWED STRIJD. De wedstrijd Vlissingen I—Middelburg I op a.s. Maandag vangt niet aan om 8 uur doch om half acht. HOOGWATER TE VLISSINGEN Januari Vrijdag 6 9.00 21.42 Zaterdag 7 10.06 22.44 LICHT OP VOOR AUTO'S FIETSEN EN VOERTUIGEN uur Vrijdag Zaterdag Januari 6 7 4.31 4.33 Samengesteld door het Kon Metereologisch Instituut te De Bilt. Hoogste barometerstand 774 te Budapest. Laagste barometerstand 721 te Isafjord. Verwachting tot den avond van 6 Janu ari Meest matige Zuidelijke tot Westelijke wind. Half tot zwaar bewolkt of betrokken. Weinig of geen regen. Iets kouder. Bultenlandsch Weerbericht. Hedenmorgen uit officieele gegevens samengesteld door het Kon. Meteor. Instituut. De depressie by IJsland blyft thans sta tionair en wordt langzaam i ïinder diep, ter wijl de luchtdruk in het Oosten iets afnam, doch hoog blijft, worden by de Azoren thans zeer hooge barometerstanden gevonden. Het weer in West-Europa wordt beheerscht door plaatselyke storingen, die om het stationair gebied van lagen luchtdruk rondcirkelen en langs den rand van de strooming van hooge temperatuurtrekken, die over het vasteland en Skandinavië, blijkens vliegtuigwaarne- niingen in de bovenlucht, nog steeds aan houden. De koude luchtstroom uit het Wes ten op den Oceaan buigt over Ierland en Schotland naar het Noorden af en laat En geland en de Noordzee nog nagenoeg vrij. In het Oosten van Duitschland en Noord- Skandinavië daalde de temperatuur in den nacht weer tot onder het vriespunt. Lang zamerhand zal de koude verder doordringen naar het Westen. De afkoeling gaat echter te geleidelijk om gepaard te gaan met zwa ren regen als in Ierland en Frankrijk bij den kouden inval vielen. AGENDA van publieke vermakelijkheden, vergaderingen, enz. Alhambra-theater. Van Vrydag 6 tot eu met Donderdag 12 Januari „Mata Hari". Luxor-theater. Van Vrydag 6 tot en met Dondeidag 12 Januari „Emiel en z'n de tectives" en „Afvalligen". Dinsdag 10 Januari. Optreden ensemble Louis Davids, Concertgebouw, 8.15 uur. Zaterdag 7 Januari. Uitvoering Vlissing's Mannenkoor „D.O.U.", Grand Hotel Bri tannia, 8 uur. EEN METRO GOLDWYN MAYER PRIJSVRAAG. Binnenkort zal in Nederland de film „Menschen in 't Hotel" vertoond worden, welke door de Metro Goldwyn Mayer is ge maakt naar den beroemden roman van Vicki Baum. Ter gelegenheid van de eerste vertooning heeft de Metro Goldwyn Mayer in samen werking met „Het Weekblad Cinema Theater" een interessante prijsvraag uitge schreven, waarvoor als hoofdprijs een twee- weeksche reis naar het eiland Mallorce uit geloofd wordt, welke reis is aangeboden door het voornaamste reisbureau voor de Ballea- ren, „Voyages Iberia", 2 Square de l'Opera Parijs, en zal plaats vinden gedurende den carnavalstijd in de maand Februari. Zooals bekend mag worden verondersteld, is „Menschen in 't Hotel", de eerste film, waarin zeven groote filmsterren tezamen optreden, nL Greta Garbo, John Barrymore, Joan Crawford, Lionel Barrymore, Wallace Beery, Lewis Stone en Jean Hersholt. De mise en scène is van Edmund Goulding, die het verhaal van Vicky Baum zeer nauwgezet gevolgd heeft en er in geslaagd is een kunst werk te scheppen, dat, na triomftochten door Amerika, nu reeds maanden lang te Londen vertoond wordt .(waar wij reeds over schre ven), FILMLIGA", In het tijdschrift „Filmliga" lazen we een interview van Johan van Castein met René Clair. P.a,Wy komen op het beroemde artifc$ in de „Temps", waarin René Clair, thans de spil van de geheele Fransche filmproductie, opkwam voor de vrijheid van den cineast, te gen de dwingelandij van de groote produc tie in. Wij vroegen in hoeverre hij daarin wel licht voor zichzelf de consequentie uit trok. Het antwoord luidde eerlijk en volmon dig „Dit artikel betrof geenszins my zelf. Ik ben onafhankelijk juist in myn groote films. Ik geniet het uitzonderlijke voorrecht, bijna geheel te kunnen doen en laten wat ik wil." Chapeau de Paille was mijn laatste film, naar een reeds bestaand gegeven. Sindsdien ben ik geheel aansprakelijk geweest voor hetgeen ik maakte. Ik was scenario-schrij ver, regisseur, metteur en scène, en zoo noo- öig camera-man. Ik bedoel daarmee geens zins, myn prachtige medewerkers, die ik sinds jaren onveranderd heb kunnen hand haven, ook maar eenigszins te kort te doen. Maar ik wil daarmee alleen zeggen, dat wanneer een film faalt, of veroordeeld wordt, ik zelf gefaald zou hebben. Maar als ik om mij heen zie, overal elders, Rusland buiten beschouwing gelaten, en vooral in de Fransche productie, daar wordt dan over onderwerpen en uitvoering beslist door menschen, die hoegenaamd van de film geen verstand hebben en uitsluitend gedreven worden door m.i. kortzichtige, financieele overwegingen. Zij brengen iets tot stand, wat in feite juist niet commercieel is, want zij zijn niet het publiek, dat primair en ontvan- kelyk reageert. Omdat ik zag, dat de tegen woordige verhoudingen aan jonge krachtei geen kans gaven om hun élan, hun persoon ïykheid door te zetten en de film te maken tot een verantwoorde en zelfstandige uiting, daarom heb ik gemeend om op dien stand van zaken, zoo scherp mogelyk critiek uit te oefenen. Dat ik in het artikel in de „Temps" een coöperatie-vorm van zelfstandige pro ductie voorstelde, beteekent geenszins, dat deze vorm de eenige mogelijke of misschien zelfs de juiste zou zijn. Waarby komt, dat de scheiding natuurlijk sinds lang niet meer in avantgarde en productie ligt. Wy hopen onze ideeën in de groote productie te kun nen toepassen, want buiten losstaande laboratoriumproeven is het niet meer mogelyk onze resultaten voor eenigszins grooter publiek te brengen buiten de groote films om. Een definitieve vorm zouden wy bovendien nooit vinden en waarvoor zou dit noodig zijn Myn nieuwe film „Quatorze juillet" is een terugkeer tot „Sous les Toits de Paris", tot een eenvoudig realisme. Van fantasieën en operettes heb ik voorloopig genoeg. Ik heb het recht myn onafhankeiykheid, ook in de keuze der onderwerpen te bewaren, en toen Pabst en enkele anderen, waaronder ik zelf, op dit gebied naar beste weten iets hadden gemaakt, is iedereen fantasieën gaan maken en wy worden nu op die nieuwe mode aan gezien. Over Tooneel en Film schryft Forster Kowell Tooneel en film zyn tenslotte de exponen ten van twee levensbeschouwingen. Die van het tooneel is als die van de religie, het eeuwig tragische, onontkoombare noodlottige. De levensbeschouwing van de film is die van een onbeperkt geloof in de wetenschap en «ie techniek, dat is geloof aan den vooruitgang. Het zyn wel mede zeer reëele en alledaag- sche factoren, die hierby van kracht zijn. Daar is, om te beginnen, het verschil in omgeving. De goedkoope luxe van de bios coop tegenover het weinig verzorgde uiterlyk van onze schouwburgen, waar kale gangen, tapytlooze vloeren en ongemakkeiyke stoe len niet aantrekken maar afstooten. De bioscoop bekommert zich gelukkig om uiter lijkheden. Niet alleen dat men het volk brood en spelen, in den vorm van een rood en geel gekleurde luxe van begrijpelijke ro*f mantiek geeft. Men zorgt, dat de omgeving, de „sfeer" aansluit by de stille idealen van de massa. En men past er voor op de luxe niet te laten worden tot deftigheid, die on- verbiddelyk de massa afstoot. Men denkt er aan, dat de aankleeding zoo zij, dat een volk ex zich in thuis voelt. Men moge de middelen, waarmede de film boven en buiten het tooneel de be langstelling van de honderd procent der te genwoordige menschen heeft weten te trek ken, veroordeelen. Maar men kan niet ont kennen dat zy bereikte, wat zy bedoelde en dat het exclusieve tooneel de waarde dezer middelen niet doorzag, althans niet voor het te laat is. Men moge theoriën opstellen over het verschil in wezen en opzet van de film en tooneel en beide beschouwen als onveree- rJgbare grootheden, waarby de film niet het tooneel, het tooneel zeker niet de film mag navolgen men zal wel doen, aan beide kanten niet te loochenen de onmiskenbare terreinwinst, die alleen reeds het formeele instiuut van de film op een conservatief ge bleven en van ons vervreemd tooneel heeft behaald. Tegenover het tooneel heeft de film zich in de eerste plaats als vorm, technisch en sociaal, gesteld. Het is de omgekeerde, maar daarom nog geenszins minder hoopvolle weg dan die van het tooneel. Want thans staat de film, mees ter van haar terrein, geheel aan den aan vang van haar inneriyk-organlschen op bouw een nieuwe kunst naar vorm en in houd, onafhankelyk van het tooneel. DE UFA. Ook voor het jaar 1933 heeft de Ufa weer een Filmkalender in het licht gegeven, waar aan de liefhebbers van het witte doek hun hart kunnen ophalen. In dezen weekkalender vindt men de data der verjaardagen van de geliefde sterren, tai van scènes en personen, deze laatsten al dan niet in close-up, uit bekende of hier nog niet vertoonde Ufa-films, portretten van ver schillende populaire actrices en acteurs ook buiten hun rol, en ten slotte menig liedje, dat als Schlager een film aan haar succes heeft geholpen. Technisch is de uitvoering, op dof kunstdrukpapier, goed verzorgd. EEN NIEUWE FOX FILM. Cavalcade. Is in voorbereiding. Gemaakt naar heft Drury-Lane-drama van Noel Howard. De grootste Schlager van het Londensche too neel sinds twintig jaar. Het stuk loopt reeds tien maanden voor uitverkochte zalen. On langs deelde de directie van het theater mee, dat het stuk nog maar twee weken zou gaan, doch de storm, die dit bericht ontketende, was zoo geweldig, dat de vertooning voor onbepaalden tyd moest worden verlengd. Voor de verfilming waren drie Engelsche kinderen noodig met een zuiver Engelsch accent, voor de rollen van Edward, Joe Mar- ryot en Edith Harvis. Het resultaat was dat, nadat er "ergecfsche proeven genomen waren met honderden Engelsche kinderen in Hol lywood, men niet slaagde en naar Londen ging, om deze kinderen met het goede accent te zoeken. Ook voor -de rol van Jane Marryot doen zich groote moeilykheden voor. Er werden reeds proeven genomen met 150 actrices, tot op heden echter nog zonder gunstig resul taat. In „Cavalcade" zyn 40 belangrijke rollen. M?n is pas voor twee geslaagd, nl. met Clive Brook als „Robert Marryot" en Herbert Mundin, die de rol van „Bridges", de butler, zal vervullen. De nauwgezetheid, waarmede deze film wordt opgezet, bewyst wel de complete En gelsche bar met bierpompen, shakers, meu belen, enz., welke men speciaal voor deze film vanuit Engeland heeft overgestuurd naar Hollywood. FILMVARIA. Dr. Van der Velde heeft het scenario voor een nieuwe film geschreven. De titel ls „Liebe, wie die Frau sie braucht", en onze landgenoot zal zelf in de film meespelen. Raimond Bernard, een succesvol Fransch regisseur, is te Parijs met de opnamen voor de toonfilm „Les Misérables", naar het be kende boek van Victor Hugo, begonnen.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1933 | | pagina 6