AVONTUREN VAN JOOSJE PINDA EN PIETJE ROET
Lr
EtR&tRTLHi
ra
BIIHailllllHllBllllBllllBl!ll«IIIIMIliaiillBllllWIII1ll.iBlllllWii'fc.|lHr ^"'WlliiiailllWlllWllirilHPII"Wlli"W"|W"W'"^
door G. Th. ROTMAN (Nadruk verboden)
„Wat ben jij voor een snuiter, en waar
kom je vandaan vroeg Keesje Bikkers
toen ze uitgeschommeld waren. Pietje ver
telde alles wat er gebeurd was, en dat hij
en z'n vrindje pindakoekjes verkochten.
„Nou, dan moet je beslist eens hierheen
komen met dat lekkers zei Keesje. Toen
gingen ze Hektor opvangen.
Joosje Pinda was intusschen, gevolgd door
een heele troep nieuwsgierigen, langs de
buitenkant van de heg zijn vriendje nage-
hold, en toen Keesje Bikkers Pietje Roet
door de voordeur uitliet, stonden ze daar
allemaal op hem te wachten. Pietje was de
held van den dag hij werd stormachtig
toegejuicht en de firma Pinda was ineens
beroemd.
(Zaterdag vervolg)
iiLBiiraiii
IIIBIIIIE
Himamif
beschadigd. Een jaar later trof het Lloyd-
schip „Munchen" direct na aankomst te New-
York een zelfde lot. De passagiers hadden
weliswaar het schip verlaten, doch toch kwa
men nog twee menschen, leden der beman-
joing, om het leven.
Bijzonder gruwelijk in zijn consequenties
was de scheepsbrand, in Mei 1930, welke het
leven van 115 pelgrims eischte, die aanboord
van het Fransche s.s. „Asia" op weg waren
naar het Heilige Land. In de Roode Zee werd
het schip door een zwaren brand geteisterd.
Later werd den kapitein en de bemanning
verweten dat zij niet alles hadden gedaan om
de opvarenden te redden.
In het voorjaar van 1932 werd zooals
men zich nog herinnert de „Georges-Phi-
lippar", het nieuwe luxeschip van de Messa-
geries Maritimes, in de Golf van Aden geheel
door het vuur vernield. Onder de 52 passa
giers, die den dood vonden, bevonden zich de
twee kinderen van een Nederlandsch medicus
en de bekende publicist Albert Yondres.
Nog versch in ons geheugen ligt de nood
lottige brand van de „P. C. Hooft" in de
Amsterdamsche haven.
Een bloedig familledra-
m a. Gisterennacht heeft te Wittenau,
een voorstadje van Berlijn, een bloedig fa
miliedrama plaats gehad, waaraan twee per
sonen ten offer vielen.
De 49-jarige koopman Dessin werd in den
tuin van zijn huis opgehangen aangetroffen
aan een boom met een schot in het hoofd.
In het huis lag zijn 20-jarige zoon, eveneens
met een schot in het hoofd, dood te bed. Zijn
13-jarige broeder lag zwaar gewond in het
bed zijner ouders. De vrouw van den koop
man werd in de keuken bij een geopende gas
kraan gevonden. Zij was er ernstig aan toe.
Naar het onderzoek tot dusver heeft uit
gewezen, heeft de koopman de schoten op
zijn zoons gelost en daarna zichzelf opge
hangen en doodgeschoten.
Naar verluidt zou heden de onderneming
van den koopman failliet verklaard worden.
STOOMVAARTLIJNEN
Arendskerk" (uitr.) 2 Jan. v. Singapore
,3aloeran" (uitr.) p. 4 Jan. Suez.
„Grootekerk" (uitr.) 3 Jan. te Adelaide
,Kota Nopan" (uitr) p. 4 Jan. Las Palmas
„Kota Pinang" (uitr.) p. 4 Jan. Galle
,.Kota Agoeng" (thuisr.) p. 3 Jan. Sagres
Melis kerk" (thuisr.) 4 Jan. van Genua
Meerkerk" (thuisr.) 4 Jan. van Dairen
„Ouderkerk' (uitr.) p. 4 Jan. Gibraltar
„Soekaboemi" (uitr.) 4 Jan. te Sabang
„Sibajak" 4 Jan. te Batavia van Rott.
„Tosari" (uitr.) p. 4 Jan. Gibraltar
„Talisse" (uitr.) p. 3 Jan. Dungeness
,.Van Rensselaer" (uitr.) 4 Jan. te Para
maribo
GEVONDEN VOORWERPEN
De Commissaris van Politie te Vlissingen
maakt bekend, dat als gevonden is gedepo
neerd Een wollen kinderhandschoentje2
huissleutelskinderportemonnaie met in
houd padvinders-portemonnaie met inhoud
en kindertaschje met inhoud, en dat inlich
tingen te bekomen zijn omtrentEen paar
kinderhandschoentjes bij Antonissen, Bree-
slop 9vuilnisbak bij De Buck, Schuitvaart-
gracht 107wollen kinderhandschoen Dij
Maquelin, Molenstraat 30 (1 X bellen)
paar wollen kinderhandschoenen bij Kamer
mans, Coosje Buskenstraat 38koperen ge
wicht bij Prins, Glacisstraat 144rywielbs-
lastingplaatje (los) by Post, Slijkstraat 8
rijwielbelastingplaatje in étui bij Heijdens,
Gravenstraat 21eenige „Willem de Zwij-
ger"-jubileumzegels by Vermeulen, Glacis
straat 88huissleutel bij Koolwijk, Winkel
manstraat 20 handbeschermer van rijwiel
bij Meulblok, Primulalaan 15vutpotlood
met kwastje bij Leeuwenburg, Eedestraat 16;
glacé dameshandschoen by Compeer, Ver-
kuyl Quakkelaarstraat 45jongenshand
schoen bij Leeuwenburg, Schotsenhoek 13
alpinemuts bij Jobse, Prinsenboschje 14;
Lipssleutel bij Nieuwenhuijze, Groote Markt
21gleuf hoed bij Van Os, Noordstraat 22
lakbandje bij Politietroep Mariniersplein;
zilveren vulpotlood bij Verhage, Walstraat
104 alpinemuts bij Van der Hoek, Primula
laan 16 jongenskous bij Geschiere, Nieuw-
straat 13 en rijwielbelastingplaatje (los) bij
Van Ham, Dijkstraat 29.
DAMSPEL
RedacteurL. GOEDBLOED Jr.
iü WÊ
WW. 'z/77.
mm WM W
PROBLEEM No. 126.
Auteur; A. Renooij, Berkhout.
Stand
Zwart 9 schijven op5, 7, 8, 9, 17, 20, 25,
29, 36.
Wit 8 schijven op18, 23, 32, 34, 37, 38,
39, 44.
Wit speelt en wint.
Oplissingen in te zenden vóór 17 Januari.
OPLOSSING PROBLEEM No. 121
AuteurA. Polman.
Zwart10—15, 19, 23, 34, 36, 39.
Wit21, 25, 28 32, 33, 37, 44/46 48 50.
Wit
48—43
45—40'
40X20
46—41
44—39
3934
25X5 en wint.
Zwart
39X48
48X17
15X24
36X47
47X29
17X30
Door den dam-directeur van de „Haagsche
post", den heer Ph. J. Ham te Rotterdam,
werd in October 1931 een Internationale
Correspondentie-dam-wedstrijd uitgeschre
ven, waaraan niet minder dan 70 dam-llef-
hebbers meedingen, verdeeld in 14 groepen
van 5 personen.
In elke groep worden er dus per persoon
8 partijen tegejyk gespeeld, 4 met wit en 4
met zwart. Ook de redacteur van de dam-
rubriek dezer courant neemt aan dezen wed
strijd deel.
Dat hier ae; uiterste voorzichtigheid in
acht genomen 'moet worden om verkeerde
zetten of standen te voorkomen, blijkt uit
onderstaande partij, waar wit de ideeën had
gevormd om op een schijf winst uit te gaan.
Doch het gevaar, dat van de zijde van zwart
dreigde, was oyer het hoofd gezien, waar
door by den 3èen zet van zwart een schijf
verloren werd.
Wit; Abel Versé, Lyon (Frankrijk).
ZwartL. Goedbloed, Vlissingen.
Wit Zwart
1 33—28 18—23
2 34—30 17—21
3 3933 12—18
4 44—39 20—24
5 31—26 24—29
Zwart vermoedde hier een schyf te kun
nen winnen, doch door een goede bereke
ning van wit, werd dit voorkomen.
6
26X17
11X22
7
33X24
22X44
8
50X39
7—12
9
30—25
19X30
10
25X34
15—20
11
32—28
23X32
12
37X28
!en zeer sterke afruil.
12
1—7
13
41—37
20—24
14
46—41
16—21
15
37—32
14—19
16
39—33
10—15
17
41—37
4—10
18
36—31
10—14
19
34—29
5—10
20
29X20
15X24
21
40—34
18—23
22
34-30
12J18
23
31—27
21—26
24
30—25
7—12
25
43—39
2—7
26
45—40
7—11
27
37—31
26X37
28
42X31
leter was hier 4741
28
10—15
Een slechte voortzetting; nu kan wit 40-
34 spelen, met sterke bezetting van veld 30
29 40—34 12—17
30 49—43 14—20
31 25X14 9X20
32 34—30
Sterker is hier de afruil 34—29.
32 17—22
33 28X17 11X22
34 30—25 6—11
35 25X14 19X10
Een goede aanval van wit om na den af
ruil 31—26 een aanval te maken op schijf 23,
doch nu speelde wit de sterke afruil 31—26
niet en speelde onvoorzichtig 39—34, met
het gevolg schyf verlies.
36 39—34
37 33X22
38 34X12
22—28
23—29
8X26
m
Stand na den 38en zet van zwart.
DAMWED STRIJD.
De wedstrijd Vlissingen I—Middelburg I
op a.s. Maandag vangt niet aan om 8 uur
doch om half acht.
HOOGWATER TE VLISSINGEN
Januari
Vrijdag 6 9.00 21.42
Zaterdag 7 10.06 22.44
LICHT OP VOOR AUTO'S
FIETSEN EN VOERTUIGEN
uur
Vrijdag
Zaterdag
Januari
6
7
4.31
4.33
Samengesteld door het Kon Metereologisch
Instituut te De Bilt.
Hoogste barometerstand 774 te Budapest.
Laagste barometerstand 721 te Isafjord.
Verwachting tot den avond van 6 Janu
ari Meest matige Zuidelijke tot Westelijke
wind. Half tot zwaar bewolkt of betrokken.
Weinig of geen regen. Iets kouder.
Bultenlandsch Weerbericht.
Hedenmorgen uit officieele gegevens
samengesteld door het Kon. Meteor. Instituut.
De depressie by IJsland blyft thans sta
tionair en wordt langzaam i ïinder diep, ter
wijl de luchtdruk in het Oosten iets afnam,
doch hoog blijft, worden by de Azoren thans
zeer hooge barometerstanden gevonden. Het
weer in West-Europa wordt beheerscht door
plaatselyke storingen, die om het stationair
gebied van lagen luchtdruk rondcirkelen en
langs den rand van de strooming van hooge
temperatuurtrekken, die over het vasteland
en Skandinavië, blijkens vliegtuigwaarne-
niingen in de bovenlucht, nog steeds aan
houden. De koude luchtstroom uit het Wes
ten op den Oceaan buigt over Ierland en
Schotland naar het Noorden af en laat En
geland en de Noordzee nog nagenoeg vrij.
In het Oosten van Duitschland en Noord-
Skandinavië daalde de temperatuur in den
nacht weer tot onder het vriespunt. Lang
zamerhand zal de koude verder doordringen
naar het Westen. De afkoeling gaat echter
te geleidelijk om gepaard te gaan met zwa
ren regen als in Ierland en Frankrijk bij den
kouden inval vielen.
AGENDA
van publieke vermakelijkheden,
vergaderingen, enz.
Alhambra-theater. Van Vrydag 6 tot eu
met Donderdag 12 Januari „Mata Hari".
Luxor-theater. Van Vrydag 6 tot en met
Dondeidag 12 Januari „Emiel en z'n de
tectives" en „Afvalligen".
Dinsdag 10 Januari. Optreden ensemble
Louis Davids, Concertgebouw, 8.15 uur.
Zaterdag 7 Januari. Uitvoering Vlissing's
Mannenkoor „D.O.U.", Grand Hotel Bri
tannia, 8 uur.
EEN METRO GOLDWYN MAYER
PRIJSVRAAG.
Binnenkort zal in Nederland de film
„Menschen in 't Hotel" vertoond worden,
welke door de Metro Goldwyn Mayer is ge
maakt naar den beroemden roman van Vicki
Baum.
Ter gelegenheid van de eerste vertooning
heeft de Metro Goldwyn Mayer in samen
werking met „Het Weekblad Cinema
Theater" een interessante prijsvraag uitge
schreven, waarvoor als hoofdprijs een twee-
weeksche reis naar het eiland Mallorce uit
geloofd wordt, welke reis is aangeboden door
het voornaamste reisbureau voor de Ballea-
ren, „Voyages Iberia", 2 Square de l'Opera
Parijs, en zal plaats vinden gedurende den
carnavalstijd in de maand Februari.
Zooals bekend mag worden verondersteld,
is „Menschen in 't Hotel", de eerste film,
waarin zeven groote filmsterren tezamen
optreden, nL Greta Garbo, John Barrymore,
Joan Crawford, Lionel Barrymore, Wallace
Beery, Lewis Stone en Jean Hersholt. De
mise en scène is van Edmund Goulding, die
het verhaal van Vicky Baum zeer nauwgezet
gevolgd heeft en er in geslaagd is een kunst
werk te scheppen, dat, na triomftochten door
Amerika, nu reeds maanden lang te Londen
vertoond wordt .(waar wij reeds over schre
ven),
FILMLIGA",
In het tijdschrift „Filmliga" lazen we
een interview van Johan van Castein met
René Clair.
P.a,Wy komen op het beroemde artifc$
in de „Temps", waarin René Clair, thans de
spil van de geheele Fransche filmproductie,
opkwam voor de vrijheid van den cineast, te
gen de dwingelandij van de groote produc
tie in.
Wij vroegen in hoeverre hij daarin wel
licht voor zichzelf de consequentie uit trok.
Het antwoord luidde eerlijk en volmon
dig „Dit artikel betrof geenszins my zelf. Ik
ben onafhankelijk juist in myn groote films.
Ik geniet het uitzonderlijke voorrecht, bijna
geheel te kunnen doen en laten wat ik wil."
Chapeau de Paille was mijn laatste film,
naar een reeds bestaand gegeven. Sindsdien
ben ik geheel aansprakelijk geweest voor
hetgeen ik maakte. Ik was scenario-schrij
ver, regisseur, metteur en scène, en zoo noo-
öig camera-man. Ik bedoel daarmee geens
zins, myn prachtige medewerkers, die ik
sinds jaren onveranderd heb kunnen hand
haven, ook maar eenigszins te kort te doen.
Maar ik wil daarmee alleen zeggen, dat
wanneer een film faalt, of veroordeeld
wordt, ik zelf gefaald zou hebben.
Maar als ik om mij heen zie, overal elders,
Rusland buiten beschouwing gelaten, en
vooral in de Fransche productie, daar wordt
dan over onderwerpen en uitvoering beslist
door menschen, die hoegenaamd van de film
geen verstand hebben en uitsluitend gedreven
worden door m.i. kortzichtige, financieele
overwegingen. Zij brengen iets tot stand, wat
in feite juist niet commercieel is, want zij
zijn niet het publiek, dat primair en ontvan-
kelyk reageert. Omdat ik zag, dat de tegen
woordige verhoudingen aan jonge krachtei
geen kans gaven om hun élan, hun persoon
ïykheid door te zetten en de film te maken
tot een verantwoorde en zelfstandige uiting,
daarom heb ik gemeend om op dien stand
van zaken, zoo scherp mogelyk critiek uit te
oefenen. Dat ik in het artikel in de „Temps"
een coöperatie-vorm van zelfstandige pro
ductie voorstelde, beteekent geenszins, dat
deze vorm de eenige mogelijke of misschien
zelfs de juiste zou zijn. Waarby komt, dat de
scheiding natuurlijk sinds lang niet meer in
avantgarde en productie ligt. Wy hopen
onze ideeën in de groote productie te kun
nen toepassen, want buiten losstaande
laboratoriumproeven is het niet meer
mogelyk onze resultaten voor eenigszins
grooter publiek te brengen buiten de groote
films om. Een definitieve vorm zouden wy
bovendien nooit vinden en waarvoor zou dit
noodig zijn
Myn nieuwe film „Quatorze juillet" is een
terugkeer tot „Sous les Toits de Paris", tot
een eenvoudig realisme. Van fantasieën en
operettes heb ik voorloopig genoeg. Ik heb
het recht myn onafhankeiykheid, ook in de
keuze der onderwerpen te bewaren, en toen
Pabst en enkele anderen, waaronder ik zelf,
op dit gebied naar beste weten iets hadden
gemaakt, is iedereen fantasieën gaan maken
en wy worden nu op die nieuwe mode aan
gezien.
Over Tooneel en Film schryft Forster
Kowell
Tooneel en film zyn tenslotte de exponen
ten van twee levensbeschouwingen. Die van
het tooneel is als die van de religie, het
eeuwig tragische, onontkoombare noodlottige.
De levensbeschouwing van de film is die van
een onbeperkt geloof in de wetenschap en «ie
techniek, dat is geloof aan den vooruitgang.
Het zyn wel mede zeer reëele en alledaag-
sche factoren, die hierby van kracht zijn.
Daar is, om te beginnen, het verschil in
omgeving. De goedkoope luxe van de bios
coop tegenover het weinig verzorgde uiterlyk
van onze schouwburgen, waar kale gangen,
tapytlooze vloeren en ongemakkeiyke stoe
len niet aantrekken maar afstooten. De
bioscoop bekommert zich gelukkig om uiter
lijkheden. Niet alleen dat men het volk
brood en spelen, in den vorm van een rood
en geel gekleurde luxe van begrijpelijke ro*f
mantiek geeft. Men zorgt, dat de omgeving,
de „sfeer" aansluit by de stille idealen van
de massa. En men past er voor op de luxe
niet te laten worden tot deftigheid, die on-
verbiddelyk de massa afstoot. Men denkt er
aan, dat de aankleeding zoo zij, dat een volk
ex zich in thuis voelt.
Men moge de middelen, waarmede de film
boven en buiten het tooneel de be
langstelling van de honderd procent der te
genwoordige menschen heeft weten te trek
ken, veroordeelen. Maar men kan niet ont
kennen dat zy bereikte, wat zy bedoelde en
dat het exclusieve tooneel de waarde dezer
middelen niet doorzag, althans niet voor het
te laat is.
Men moge theoriën opstellen over het
verschil in wezen en opzet van de film en
tooneel en beide beschouwen als onveree-
rJgbare grootheden, waarby de film niet het
tooneel, het tooneel zeker niet de film mag
navolgen men zal wel doen, aan beide
kanten niet te loochenen de onmiskenbare
terreinwinst, die alleen reeds het formeele
instiuut van de film op een conservatief ge
bleven en van ons vervreemd tooneel heeft
behaald. Tegenover het tooneel heeft de film
zich in de eerste plaats als vorm, technisch
en sociaal, gesteld.
Het is de omgekeerde, maar daarom nog
geenszins minder hoopvolle weg dan die van
het tooneel. Want thans staat de film, mees
ter van haar terrein, geheel aan den aan
vang van haar inneriyk-organlschen op
bouw een nieuwe kunst naar vorm en in
houd, onafhankelyk van het tooneel.
DE UFA.
Ook voor het jaar 1933 heeft de Ufa weer
een Filmkalender in het licht gegeven, waar
aan de liefhebbers van het witte doek hun
hart kunnen ophalen.
In dezen weekkalender vindt men de data
der verjaardagen van de geliefde sterren, tai
van scènes en personen, deze laatsten al dan
niet in close-up, uit bekende of hier nog niet
vertoonde Ufa-films, portretten van ver
schillende populaire actrices en acteurs ook
buiten hun rol, en ten slotte menig liedje,
dat als Schlager een film aan haar succes
heeft geholpen. Technisch is de uitvoering,
op dof kunstdrukpapier, goed verzorgd.
EEN NIEUWE FOX FILM.
Cavalcade.
Is in voorbereiding. Gemaakt naar heft
Drury-Lane-drama van Noel Howard. De
grootste Schlager van het Londensche too
neel sinds twintig jaar. Het stuk loopt reeds
tien maanden voor uitverkochte zalen. On
langs deelde de directie van het theater mee,
dat het stuk nog maar twee weken zou gaan,
doch de storm, die dit bericht ontketende,
was zoo geweldig, dat de vertooning voor
onbepaalden tyd moest worden verlengd.
Voor de verfilming waren drie Engelsche
kinderen noodig met een zuiver Engelsch
accent, voor de rollen van Edward, Joe Mar-
ryot en Edith Harvis. Het resultaat was dat,
nadat er "ergecfsche proeven genomen waren
met honderden Engelsche kinderen in Hol
lywood, men niet slaagde en naar Londen
ging, om deze kinderen met het goede accent
te zoeken.
Ook voor -de rol van Jane Marryot doen
zich groote moeilykheden voor. Er werden
reeds proeven genomen met 150 actrices, tot
op heden echter nog zonder gunstig resul
taat.
In „Cavalcade" zyn 40 belangrijke rollen.
M?n is pas voor twee geslaagd, nl. met Clive
Brook als „Robert Marryot" en Herbert
Mundin, die de rol van „Bridges", de butler,
zal vervullen.
De nauwgezetheid, waarmede deze film
wordt opgezet, bewyst wel de complete En
gelsche bar met bierpompen, shakers, meu
belen, enz., welke men speciaal voor deze
film vanuit Engeland heeft overgestuurd
naar Hollywood.
FILMVARIA.
Dr. Van der Velde heeft het scenario voor
een nieuwe film geschreven. De titel ls
„Liebe, wie die Frau sie braucht", en onze
landgenoot zal zelf in de film meespelen.
Raimond Bernard, een succesvol Fransch
regisseur, is te Parijs met de opnamen voor
de toonfilm „Les Misérables", naar het be
kende boek van Victor Hugo, begonnen.