500
25
KAMERADSCHAFT
ZATERDAG
17 DECEMBER
EERSTE BLAD
Vraagt hun die de Film zagen
Secondary Cap
Schoolpetten-Nieuws!
Hnpgizijn C. PLASSE
No.298!
70e Jaarganj
Uitgave: Firma F. VAD DE VELDE Ir., IValstraat 58-60, Vlissingen.Telef. 10. Postrekening 66287
Versctiiint dagelijks, uitgezonderd op Zondaa en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
Plaatselijk Crisis-Comité
STADS- EN PROVINCIENIEUWS
Een Kerstgeschenk
zonder boek is niet volledig
Boekhandel D'HUIJ
Alleen deze pet is de Schoolpet I
IIIIIIIIIIIIIIHIIillllIHIlilHIHIIlilllllHIIIIIIIIII
f1932!
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS Voor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden.
Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove
rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct
ADVERTENTIEPRIJS Van 1 -5 regels 11.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1 5 tegels 50 ct Iedere regel
meerlOctlmax. 10 tegels). Bij3-maal plaatsing van 1 ~5r egels fl. .alles tegen vooruitbetaling.
De abonné's in 't bezit eenet
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bu verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinget
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit 4 bladen
Heden werden door ons
volgende giften ontvangen
de
Gedeelte Politie-per-
soneel
2.30
Bijdrage leerl. Openb.
U.L.O.-school
- 2.20
Bijdrage leerl. Christ.
U.L.O.-school
- 2.50
Vorige opgave
- 4238.80
Totaal ƒ4245.80
Het giro-nummer van het Plaatselijk
Crisis-Comité is 195800.
Spreekuur wethouder van financiën en
sociale zaken.
De wethouder van financiën en sociale
zaken zal ten stadhuize op Maandag 19 De
cember a.s. spreekuur houden van 11 /2 tot
121/2 uur voormiddags.
Beveiliging der oogen door een schutbriL
Een oogongeval een dezer dagen overko
men aan een jong werkzaam van de Kon.
Maatsch. „de Schelde", waardoor hij het
gebruik van een zijner oogen zal moeten
missen, was voor ons aanleiding om aan den
oogarts, verbonden aan „de Schelde" eenige
inlichtingen te vragen omtrent het in dit
bedrijf steeds aanwezige gevaar van rond
springende ijzerdeeltjes bij de bewerking van
metaal.
Het aantal oogverwondingen in dit bedrijf
bleek groot: in 1929 totaal 2088; in 1930
2625 en in 1931 1923. Dit aantal ongevallen
loopt geheel evenwijdig met het aantal werk
lieden. Ieder werkman heeft minstens één
maal per jaar kans op een oogongeval.
Gelukkig is het meerendeel daarvan niet
van ernstigen aardkleine ijzerdeeltjes die
niet diep doordringen. Komt de getroffene
dadelijk in behandeling en dat is in de ver-
bandkamer gedurende den geheelen werktijd
mogelijk, dan wordt het werkverzuim tot en
kele minuten beperkt, en zijn er geen blij
vende schadelijke gevolgen.
Dringt het ijzer dieper in het oog, dan
lukt het in vele gevallen om het met den
magneet daaruit te trekken en het oog te
behouden. De sedert elf jaar opgestelde
groote magneet heeft al verscheidene oogen
gered. Maar toch gaan er ieder jaar nog
enkele oogen geheel of gedeeltelijk verloren.
Dat en in het algemeen het aantal
oogongevallen zou belangrijk kunnen ver
minderen. Verschillende werktuigen zoo
als slijpsteenen hebben al een beveiliging
voor de oogen. Het meeste is evenwel te
verwachten van een persoonlijke beveiliging
door schutbrillen. Droeg ieder een schutbril,
dan zou het aantal oogongevallen tot enkele
tientallen kunnen dalen.
De meeste werklieden hebben bezwaren
tegen het dragen van een brilklagen over
warmte, beslaan enz. Deze bezwaren zijn wel
te verminderen. Velen zijn bang dat zij door
het dragen van een bril zich juist blootstel
len aan een verwonding door glas. Dat gevaar
is kleinverwondingen door splinterend
brilleglas zijn heel zelden. Daarentegen kun
nen wij U verscheidene brillen laten zien,
waarvan het glas versplinterd is en waar de
bril zeker het oog gered heeft van een ern
stige verwonding.
Vrijwel alle modellen van veiligheidsbrillen
zijn door ons beproefd er hangt hier een
heele staalkaart. Eenige modellen zijn daar
uit bruikbaar gebleken, ieder beantwoordt
aan een andere eisch of ander werk.
De directie stelt die in ruime mate ter
beschikking. Gemiddeld wordt per jaar
1500 aan schutbrillen uitgegeven. Onge
twijfeld zou de directie graag nog meer
daarvoor uitgeven als de werkman er meer
vraagt onze speciale verpakking
voor deze gelegenheid
BADIIUISS1 RAAT !5,Tel.3J8
gebruik van zou maken. Ieder kan een bril
krijgen naar eigen keuze en passend voor
het soort werk dat hij verricht.
Het zou zoo nuttig zijn als ieder het be
lang van een schutbril inzag, de kleine be
zwaren opzij zette en meewerkte tot het ver
minderen van het aantal oogongevallen
meewerkte in het belang van de fabriek voor
wie ieder oogongeval schade be teekent,
maar vooral in zijn eigen belang om dit
hoog georganiseerde zintuig te beschermen.
Indien door publicatie van dit onderhoud
het vrijwillig dragen van schut
brillen bevorderd kon worden, dan zou dat
van groot nut zijn.
Zangvereeniging „Looft den Heer
Kerstconcert
Concertgebouw.
Onder leiding van Theo Höfelein geeft deze
vereeniging Donderdag a.s. een uitvoering
van kleinere werken.
Allereerst een koorwerk op bijbelteksten,
met inlassching van Koralen en Gezangen,
van eigen bodem „Adventskoorklanken" van
J. J. van der Put, organist-koorleider te
Breda. Deze compositie in oratoriumstijl voor
gemengd koor met begeleiding van orgel
(harmonium) en (of) piano ademt den gewij-
den geest. Het bestaat uit drie deelen El
lende, Verlossing en Dankbaarheid, waarin
klagend en jubelend de adventsprediking be
lichaamd is. Er is een rijke afwisseling van
soli en koren bijzonder treffend is de ge
boorte, welke, ofschoon van alles beheer-
schende beteekenis, sober en eenvoudig was
en daarom in rustige sfeer door den kinder
mond wordt verhaald. Theo Höfelein arran
geerde het werk voor begeleiding met orkest,
waardoor het ongetwijfeld nog aan schoon
heid winnen zal.
Voorts wordt uitgevoerd de cantate voor
alt-solo, koor en orkest „Die heilige Nacht"
van Niels W. Gade, een melodisch werk,
waarin engelen en herders de geboorte van
het Kind, symbool van de Liefde, bezingen.
De tekst is ontleend aan het gedicht „Die
Christnacht" van Aug. v. Platen.
Ten slotte wordt door het koor ten gehoore
gebracht het onovertreffelijke slotkoor van
het tweede deel, het beroemde „Halleluja",
uit Handel's hoofdwerk, het oratorium „Mes
sias".
Solistische medewerking wordt verleend
door mej. Rie Bor, die tevens uit voornoemd
oratorium de aria's „Er windet seine Herde"
en „Ich weisz, dasz mein Erlöser lebet" zal
zingen en den heer Adriaan Hollaers, die de
aria „Grosser Herr und starker König" uit
Bach's Weihnachts-oratorium en het arioso
„Dank sei dir, Herr" van Handel zal ver
tolken.
Het concert wordt geopend met het be
kende Kerstlied „Stille nacht, heilige nacht",
van F. X. Gruber (1787—1863), die onder
wijzer was in Arnsdorf en plaatsvervangend
organist van de parochie Oberndorf. De tekst
is van pastoor Josef Mohr, destijds kapelaan
in de mark Oberndorf a. Salsbach. In de
Nachtmis van het jaar 1818 werd het lied in
de kerk van Oberndorf voor de eerste maal
gezongen met luitbegeleiding door Gruber,
omdat het orgel onbruikbaar was. De kerk
bestaat niet meer, zjj is door herhaalde over
stroomingen verwoest. O.
Een afscheid.
In tegenwoordigheid van chefs, bazen en
een groot deel der werklieden uit de afdeeling
machinefabriek is gistermiddag na het be
ëindigen van den werktijd afscheid genomen
van den heer A. van Biemen, metaaldraaier,
die heden na een diensttijd van ruim 50 jaar
de Kon. Maatsch. „de Schelde" met pensioen
gaat verlaten.
Door den werkmeester, den heer Chr. M.
Kok, werden aan den heer Van Biemen met
een toepasselijk woord eenige nuttige cadeaux
ROOK
DOORN
CHIEF
)EALE ZUr
WH
VERH
IP
EID
EN V
kWAUTEI
T DE
BESTE
UW<
li [fj rial
VO<
IEID
m
overhandigd, bestaande uit een klokstel en
een ruststoel, daarbij den wensch uitspreken
de, dat hij met zijn vrouw en huisgenooten
nog zeer vele jaren pleizier van mag hebben.
Met hartelijke woorden dankte de heer Van
Biemen voor het vriendelijke afscheid en de
fraaie geschenken en voegde daaraan toe, dat
spoedig betere tijden mogen aanbreken.
Dames-vereeniging „Eerste Hulp" Transport
colonne van het Ned. Roode Kruis,
afdeeling Vlissingen.
Deze samenwerkende vereenigingen geven
Dinsdag a.s. een uitvoering in Britannia vol
gens het beproefde recept, waarbij zij het
nuttige met het aangename vereenigen. Het
programma vermeldtverband leggen, hulp
verleening bij een ongeluk (bij het ophijschen
van een U-balk breekt de strop en verschil
lende personen worden gewond), een tableau,
uitbeeldende het vervoer van gewonden per
trein, zang en muziek alsmede de opvoering
van de operette „Mignon" van mej. A.T.W.
Het zal deze vereenigingen, welke de naas
tenliefde betrachten, stellig niet aan belang
stelling ontbreken. Men zie verder achter
staande advertentie.
Gemengde arbeiders zangvereeniging
„De Volksstem".
Op Zondag 25 December a.s. (Ie Kerstdag)
geeft de afdeeling tooneel van bovengenoem
de vereeniging in het Concertgebouw een op
voering van het tooneelspel in drie bedrijven
genaamd „De schaduw van het verleden",
naar Ernst Zahn r'oor J. van der Poll.
De „Oprechte Haarl. Ct." schrijft„Er
werd gespeeld „De schaduw van het verleden"
en de daverende toejuichingen, de terugroe
pingen, ja de welsprekende „stilte", die voort
durend heerschte, was wel een oewijs, dat het
stuk insloeg".
Ook aan de modern georganiseerde werk-
loozen is gedacht, om een aantal gratis toe
gangsbewijzen af te staan.
Voor verdere bijzonderheden verwijzen wij
naar de in dit nummer voorkomende adver
tentie.
Alhambra-Theater,
Kameradschaft.
De gouden medaille der Engelsche facul
teit voor schoone kunsten is aan de Duit-
sche film „Kameradschaft", onder regie van
Pabst vervaardigd, toegekend als zijnde de
„opmerkelijkste film van 1931"/
(EEN TRAGEDIE IN DE MIJNEN)
zal ook deze week te Vlissingen door PERS en PUBLIEK
ZEER GEROEMD WORDEN. Na de premièie van gisteren
zijn wij ervan overtuigd dat „Alhambra" weer druk bezocht
zal worden! BESPREEKT UWE PLAATSEN
en zij zullen U overtuigen dat een dergelijke film zijn weerga
in de moderne bioscopie niet vindt. Het is een film die
spreekt tot iedereen, omdat zij is: een stuk eerlijke en
waarachtige menschelijkheid 1 BOVEN 18 JAAR.
Pabst heeft een werk van de verbeelding
geschapen, alsof hij de verslaggever van een
werkelijk gebeuren ware geweest. Grooter
lof kan hem niet worden toegedaan. Deze
film, die zoowel om haar strekking, als om
haar artistieke kwaliteiten van buitengewone
beteekenis bleek, heeft bij pers en publiés
zulk een hartelijke ontvangst genoten, dat
wij er eigenlijk niets aan hebben toe te
voegen.
Het is een film, die levenswaarden weet
ir.ee te geven, die ons wat beter maakt zon
der huilerig, schijnheilig vertoon, omdat er
met zooveel overtuiging de nog in alle krin
gen zooveel ontbrekende naastenliefde ge
predikt wordt om zuivere en nobele motie-
v en die doortinteld is van een serene men
schelijkheid, een kostbaar bezit in de tijden,
welke altijd egoïstisch waren. Het is een
tragedie, die ontroert, een fel verweer tegen
allen, die zich aan de verbroedering der vol
ken hebben vergrepen en dit nog doen een
scherp protest, dat slaat, doch nergens
scheldt.
Een groote verdienste van Pabst's film
werk is haar eenvoud. Zonder ophef, met
motieven alleen aan de werkelijkheid ont
leend, heeft Pabst zijn film opgebouwd tot
een navrant betoog, dat alleen aan het slot
tot een pathetisch gebaar wordt en dat al
leen aan het begin te opzettelijk aandoet
de knikkerende kinderen, die ruzie krijgen
en een grensje tusschen hen in het zand
trekken, zijn maar een gezocht symbooltje,
ofschoon, zeker wij in Nederland kunnen
meespreken van gezochte grensjes tusschen
knikkerende kinderen.
Maar spoedig krijgt de ernst der werke
lijkheid de overhand. Wij dolen achter de
camera aan in de diepe schachten, waar de
mijnwerkers zwoegenFranschen en Duit-
schers, ieder in de eigen mijn. De mijngan
gen zijn gescheiden door de grens (Grenze,
Frontière), een laf stukje traliehek, honder
den meters onder den grond. Ook daar bo
ven de grens en de douane. Twee naties, één
arbeid. De mogelijkheid tot oorlog, de nood
zaak tot den vrede. Steeds die grens als het
symbool van onmogelijke toenadering, als bij
meer koningskinderen, die elkaar niet kun
nen krijgen.
Dan komt de slag, die alle grenzen weg
vaagt. Het vuur en het gas, dat den Fran
schen mineur diep in de ingewanden der
aarde bedreigt. In enorme wagens stormt de
Duitsche reddingsbrigade over de grensde
belachelijke grens wordt geforceerd om den
kameraad in nood te gaan helpen.
Een rauw stuk mijnwerkorsleven, rijk
gemaakt door de spontane menschenliefde
en filmisch uitstekend gezien om het indl-
vidueele spel en om de massabewegingen,
aie Pabst zoo uitmuntend weet te regis-
seeren.
Telkens treft diens visie op de dingen in
nieuwe vondsten'n massale schachttoren,
als een dreigend spooksel oprijzend boven
ae mijn, ziet hij weer eens geheel nieuw, zijn
bilk in den schachtkoker, waar de lift zes
honderd meter diep wegjaagt en dan alleen
nog twee kabels zwak hangen te schomme
len, doet ineens die angstaanjagende diepte
vermoeden. Een vallend stuk mijnsteen, met
een korten, venijnigen smak een jong leven
vernielend, is een fel stuk werkelijkheid.
Aangrijpend van ernst en mannelijkheid is
deze filmtaal. De verschrikkelijke vuur
stroom, die onder de gewelven tiert, de drei
ging van de storting, de verlatenheid van
den hamertik op de buizen, de genadeloos-
beid van het rijzend schachtwater, de een
zame dwaaltocht van den ouden man op
zoek naar zijn kleinzoon, en zijn onbeant
woorde roep door de schallende gangen, de
zwaai van den paardenkop in den onder-
aardschen stal, wanneer menschen in
doodsangst onder de balken rondwaren, dit
alles is treffend en raak gezien en blijft
verre van alle overdrijving.
Ook de auditieve beweging, die Pabst voor
zijn suggestief betoog noodig had, is ge
slaagd. Twee keer is er muziek in deze film
in de Fransche dancing en bij het verbroe
deringsfeest, en dan nog maar heel even.
Voor het overige gaf hij alleen het geluid,
dat bij iedere scène hoortinstortende mijn
gangen, brullende vlammen, een bange kreet,
die lang nagalmt door de zwarte trechters.
Hier zou ieder ander geluid een schennis
beteekenen.
De film getuigt en men wil bezweren
„G&ét deze film zien I" Tegenover den oor
log stelt zij de kameraadschap. Doch dat zij
ook haar taal spreke tegen het heillooze
gewroet van de vele grenzenscheppers bij
eigen volk. Vrede en kameraadschap boven
kunstmatige verdeeldheid en grenzen.
De film heeft, zooals het heet, een paci
fistische strekking. Maar zij rijst boven
slechts den vrede tusschen de naties, zij wil
ook den vrede in de naties. Want het einde
is symbolisch twee mannen, die elkaar niet
verstaan, maar die beide hetzelfde zeggen
JONGELUI,
De eerste klap is gevallen. De loop is
begonnen. Het is nog wel geen stormloop,
maar dit komt nog welVoornaamste is,
dat enkele klassen zich reeds verzekerd
hebben om zoo gauw mogelijk met de
pet voor den scholier uitgeiust te zijn.
Binnen eenige weken kun je hen naar de
diverse scholen zien optrekken. Blijven
jullie niet ten achter. Bestelt vlug zoo n
SECONDARY CAP.
Zie onze Etalage.
WALSTRAAT 92.