1000 500 300 150 25 DONDERDAO EERSTE BLAD 'No.248. 70e Jaargang Uitgave: Firma F. VAK DE VELDE Jr., IVaistraat 58-80, Vlissingen. ïelei. 10. Postrekening 66287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen STADS- EN PROVINCIENIEUWS Uw wensch SW 1932' VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove rige landen bij wekelijkscbe verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 11.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct-p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct. ledereregel meerlOct.(max. lOregels). Bij 3-maal plaatsing van 1—öregels fl. .alles tegen vooruitbetaling. De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lang^ ongeschikt heid tof werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 2 bladen Plaatselijk Crisis-Comité. Door den penningmeester van het Plaatse lijk Crisis-comité werd ontvangen van het per soneel van het loodswezen, de betonning en de verlichting ter standplaats Vlissingen als bijdrage over de maand September 147.58 en door overschrijving op de girorekening van den heer W. 100. Levens-Idealen en Levens-Inspiratie, Over dit onderwerp gaf de heer Kruisheer gisterenavond in de Doopsgezinde Kerk alhier een openbare lezing, daartoe uitgenoodigd door de Loge Hermes der Theosofische Ver- eeniging. Juist in de buitengewoon moeilijke tijden, die de menschheid thans doormaakt, aldus spreker, is het noodig te onderzoeken of er levensidealen zijn, die ons kunnen hel pen en tot nieuwe inspiratie opwekken. Alle gevestigde waarden worden in twijfel getrok ken en omgekeerd. Inzicht in het leven, le vensmoed, geloof, gaan verloren. Toch zijn inzicht in en begrip van onze diepere levensbeginselen onmisbaar en we zien bij den algemeenen omkeer dan ook reeds zoeken naar nieuwe waarden, naar nieuw we ten en nieuw geloof, gepaard aan inzicht. Bij het zoeken naar die nieuwe waarden biedt de Theosofie waardevolle gegevens aan. Zij dringt die niet op aan dengeen, die te vreden bij het verleden wenseht te blijven zitten, haar aanwijzingen zijn alleen voor den zoeker, die ontevreden of in twijfel over het oude, nieuwe waarheden, nieuwe idealen en nieuwe inspiratie zoekt. Wat waarheid betreft onderscheidt de theosofie daarin twee aanzichten die van de „waarheden", groote en kleine, en die van de Opperste, de Eene „Waarheid", die alle an dere omvat en verklaart. Mogen wij nog niet in staat zijn de Opperste Waarheid te ken nen, de meer beperkte waarheden, die te kennen wel in ons vermogen ligt, aldus leert de theosofie, kunnen ons helpen op den weg naar het Hoogste Kennen.' De grondslag van alle levensinzicht is ge legen in dat eene groote ideaalBroeder schap, dat alle andere omvat. Wel wordt al om in de wereld verkondigd, dat broeder schap wenschelijk is, maar theosofie zegt ons, dat we allen broeders zijn en het niet nog behoeven te worden. Want niet dit stoffelijk lichaam zijn wijzelf, dat eerder de broeder schap verbergt, maar als deelen van het eene goddelijke leven, in dat allerinnerlijkste van ons wezen, waarin wij één zijn met Gods wezen zooals de Vonk één is met de Vlam zijn wij broeders. Dit inzicht verbindt in zich een gansche serie van idealen, een gan- sche levensbeschouwing flagrant in strijd, helaas, met de houding der menschheid in dezen tijd. Want inplaats van dit inzicht der eenheid van allen, vertoont zich het beeld van den strijd van allen tegen allen. Door alle groote godsdiensten werd het, in ver schillenden vorm, aan de wereld voorgehou den, maar thans door de geheele wereld ver geten. Juist aan deze tegenstrijdigheden is onze tijd zoo rijk. Zoeken we naar de oorzaken van het ver werpen dier oude waarden, van den twijfel die het geloof verving, dan vinden wij eener- zijds, dat het bereikte cultuurstandpunt ons niet meer bevredigt en dat anderzijds ons levensinzicht tekort schiet om de nieuwe er varingen te verklaren. De taak van den godsdienst is het b.v. te leeren hoe wij ons leven moeten inrichten, maar die taak kan hij thans niet meer geheel volbrengen, omdat het inzicht in het wezen en het waarom der goddelijke voorschriften ontbreekt. Ook het sociale en economische leven bie den slechts een beeld van tegenstrijdigheid, strijd en onzekerheid. Godsdienstige voor schriften worden hier eenvoudig vergeten, of liever, er wordt volkomen in strijd daarmede gehandeld. Het gebied van het sociale en economische leven staat dan ook veelal tegenover het hoogere leven. Daardoor heb ben we ook de tegenstelling gekregen tus- schen democratie en traditie. In allerlei uit wassen bloeit verder het sociale egoïsme, on der den schijn van een nieuw nationalisme de geconcentreerde zelfzucht en macht van een volk, met als gevolg dat de eene natie steeds de andere bedreigt en in haar levens belangen kwetst. Maar nu al weten we dat autarkie, die gevaarlijke nationale zelfge noegzaamheid, onmogelijk is. Als één volk lijdt, moeten andere volkeren mee lijden, mis schien aan het andere deel van de wereld. IC Mensch noch volk kunnen geheel op zichzelf staan, maar in saamhoorigheid zijn ze ver bonden en „menschheid" is daarom niet en kel een woord, het is een feit, er is samen hang. Zoo geeft het inzicht in de ons om gevende werkelijkheid een zekere tastbaar heid aan het begrip van het eene goddelijke leven efï'" verschijnt de menschheid als mani festatie van het Opperwezen. ?oo wijst dit inzicht, waarin de menschheid "één geheel is; van egocentrischen concurrentiestrijd naar altruïstische broederschap. Konden godsdien stige wetten maar begrepen en gezien wor den als levens- en natuurwetten, dan zouden wij vele godsdienstige voorschriften beter be grijpen. Toch moeten we den strijd en de tegen strijdigheden die onzen tijd kenmerken en teisteren ook trachten te zien als een logisch gebeuren, een schakel in een evolutieproces. Die istrijd, waarin ieder zich ging stellen tegenover den ander, was noodig voor de ont wikkeling van de individualiteit, van het verstand, van de functie van het denken. VerStand, denken, brengt afscheiding tus- schen mensch en mensch meede ontwik keling van het denken brengt het egocen trische beginsel in ons tot bloei. Is het ver stand, is denken het hoogste beginsel in ons Al mogen zij onze beschaving tot een groote hoogte gevoerd hébben, we kunnen niet blind zijn voor hun gebreken, noch daarvoor dat het inzicht in de eenheid van het leven ons zegt dat er nog vele stadiën van een machtiger en schooner leven dan het tegen woordige voor ons liggen. Dit inzicht brengt ons de theosofie en vraagt men dan, nu wij blijkbaar op een keerpunt gekomen zijn, welke weg thans voor ons ligt, dan zegt diezelfde theosofie dat het de weg is der verwerkelijking van de ons in geschapen saamhoorigheid, meer realisatie van samenwerking, van broederschap. De er kenning daarvan komt thans reeds in tal van uitingen der maatschappij en in het streven der zoekers naar voren. Trachten we dat begrip van broederschap te verdiepen en dalen wé-'daartoe af in ons zelf, daar vinden we ahéreerst, dat in ons lichaam verblijven wij. Niet wijzelf zijn ons lichaam, maar iets in ons, de „vonk" van de eeuwige „vlam" belevendigt ons lichaam. Tusschen die twee polen van lichaam en geest ligt het veld van de ziel, weliswaar onzicht baar, maar toch reëel. Ons lichaam nu is bestemd om door do zintuigen waarnemingen in de omringende wereld te doen en' onze reacties in daden aan die wereld over te brengen. Dan volgt het gebied van de ziel met het gevoelsleven en op een hooger plan, als beheerscher daarvan, de denkwereld. Hoe dieper we in ons innerlijke wezen doordrin gen, hoe meer macht we in ons ontdekken. Men vergete niet, dat deze onderscheidingen in onszelf door de theosofie slechts worden gemaakt voor ons gemak, alleen om bij de studie van onszelf begrip en inzicht in onzen eigen aard te verhelderen zij verkondigt ze niet als werkelijk en in verschillende stelsels luiden de indeelingen anders. Wij kennen thans het denken als het machtigste beginsel van ons wezen. Maar de menschheid staat op het punt een hoogeren top te erkennen, dien van het beginsel waarin wij onze saamhoorigheid met de geheele menscheid kennen. Verscheiden mannen van wetenschap kwamen reeds tot die er kenning. In het voorgaande is voortdurend het zoe ken en inkeeren in onszelf op den voorgrond gesteld. En dit is ook wat theosofie bedoelt. Zij eischt geen geloof, geen aannemen, maar onderzoek, eigen inspanning en streven van binnen uit, totdat wien klopt opengedaan wordt. Een stelling der theosofie is daarbij onmis baar, dat nl. dit te bereiken in één kort leven onmogelijk is. Alleen wanneer na dit leven nog vele levens volgen, waarin de geest zich telkens door een lichaam omsluit om daarin ervaring op te doen om het bij den dood te verlaten en zich in een nieuw lichaam te laten sluiten, keer op keer, is het mogelijk dat wij worden „volmaakt, gelijk de Vader in de hemelen volmaakt is." Door onze gedachten kunnen we een alge- heelen omkeer in onszelf bereiken en inplaats van bekrompenheid en wantrouwen, begrip en samenwerking, inplaats van hartstocht stralende reinheid in onszelf ontwikkelen. Zoo bepaalt de mensch zijn eigen weg* van duisternis naar licht, van sterfelijkheid naar onsterfelijkheid. Door deze idealen krijgt ons leven nieuwe inspiratie. Lang heeft onze tüd afgeweken van het ideaal der saamhoorigheid. Zullen wij blijven bij de koude afgescheidenheid van ons ver stand, bij het egocentrische beginsel, of er kennen we dat een machtiger beginsel zich in de menschheid gaat ontplooien en alleen haar helpen kan Broederschap. Blijkbaar wordt de menschheid door het innerlijk be stuur der wereld in deze richting gestuwd. Voor alles, zoekt en laat niet het leven ondoordacht langs u gaan, zoo wekte spr. op, en waar men zoekt en zich inspant versterkt men de levensinspiratie en verschijnt het licht. Tenslotte deelde spr. mede, dat de Loge „Hermes" der Theosofische Vereeniging te Vlissingen de gelegenheid openstelt om meer te weten te komen van deze idealen en de inspiratie tot het streven omhoog. Men wen de zich tot „de voorzitster, mej. E. de Ruijter, Koudekerkscheweg Ja of tqt den heer J. Ver- hage, Kasteelstraat 5.8: De*.$>ge geeft gelegen heid tot studie, onderzoek, i'nlichting en con tact met andere zoekers, zonder dat men rich tot iets verbindt. Vereeniging tot bevordering der belangen van slechthoorenden. Gisterenavond had in de bovenzaal van het café: Vermeesch dé eerste gezellige bijeen komst plakts vah dé'afdeeling van bovenge noemde vereeniging. De voorzitster opende de bijeenkomst met een hartelijk woord van welkom, waarbij zij tevens haar groote blijdschap te kennen gaf met de groote opkomst van de leden der af- deeling Middelburg. Door afwezigheid van mevr. C. v. Blerkom— Chevalier, was mevr. Van den Bend zoo vriendelijk dezen avond aanwezig te zijn, waarvoor de voorzitster haar vriendelijk dankte. Na nog enkele besprekingen over den ba- bar, die onze afdeeling zal houden op Vrij dagavond 28 en Zaterdag 29 October in het Grand Hotel Britannia, ging men over tot gezelschapsspelen. Na de thee werd er om prijzen gekampt waarna allen opgewekt naar huis gingen. Het nieuws van den dag in beeld. In pnze Tijdinghal. Te Amsterdam is een vcfetgangersweek ge houden, waarvan onze fotograaf een opname gemaakt hetft op het momjnt dat de bereden politie aan de reizigers aanfhet Centraal Sta tion biljetten uitreikt vin de Vereeniging voor veilig verkeer. De storm heeft in ver schillende .plaatsen van on^ land danig huis gehouden. Wij geven een foto van een om- gewaaiden boom, die te Amsterdam op een vrachtauto is terecht gekomen. Te 's-Graven. hage werd een boom als een rietje gekraakt waarop deze boom op een huis terecht kwam, dat belangrijke schade opliep. Te Venlo is de eerste Limburgsche brood- wedstrijd gehouden, waaraan bakkers van alle deelen der provincie hebben deelgeno men. De jury bezig met de beoordeeling der brooden. P. T. en T. Aan den besteller bij den post-, telegraaf - en telefoondienst A. Rorije, van het post- en telegraafkantoor te Vlissingen, is op zijn verzoek van 2 Januari tot en met 4 Februari 1933 non actief verleend. MIDDELBURG Provinciale huisvl\jttentoonstelling. De liefhebbers van huisvlijt-beoefening, kunnen zich dezen winter onledig houden met het vervaardigen van voorwerpen voor de tentoonstelling, welke de vereeniging „Uit het VolkVoor het Volk" te Middelburg van 5 tot 9 April organiseeren zal als voor 1 Ja nuari een voldoend aantal inzendingen uit de provincie zijn binnengekomen. Er kan worden ingeschreven in 7 groepen nl.1. dameshandewerken (w.o. kant- en zweef werk1* 2. houtbewerking, houtsnij- en zaagwerk3. leer- en kartonbewerking4. metaaldrijfwerk 5. schilder- en teekenwerk 6. fotowerk en 7 diversen. Secretaris der commissie voor deze ten toonstelling is de heer L. A. Schenk, Kinder dijk 103 te Middelburg. GOES Het kanaal door Zuid-Beveland. Er wordt de laatste dagen in sommige bla den veel de aandacht geschonken aan de voorgenomen verbreeding van het kanaal door Zuid-Beveland en in enkele persorganen wordt zelfs een nauw verband gelegd tus schen dit plan en de kwestie Nederland— België. Welke zijn nu de concrete feiten, die zich hebben voorgedaan en die aanleiding zijn ge weest tot de bewuste persartikelen Op de secretarieën der langs het kanaal ge legen gemeenten Wemeldinge, Ierseke, Schore en Kruiningen hebben de stukken ter visie gelegen als bedoeld in dc artikelen 6 en 7 der onteigeningswet. Daaruit kon men te weten komen de plan nen der regeering betreffende de verbreeding van bedoeld kanaal, wijziging der bruggen voor het rij- en voetgangersverkeer en ver legging en verhooging van spoorweg en spoor wegbrug. De regeering maakt dus aanstalten vooi de onteigening der benoodigde gronden. Maar daarmee is nog niet gezegd, dat de nu be staande plannen direct alle en geheel onge wijrigd zullen worden uitgevoerd. Zoo is er bijv. ruimte voor de vraag of het wel wen schelijk is in het kanaal bij Hansweert en bij Wemeldinge de geprojecteerde zwakke boch ten aan te brengen. Dit zijn echter slecht? bijzaken. Wat de hoofdzaak betreft mag er wel eens op worden gewezen, dat de nieuwe sluizen, die zulke kapitalen gekost hebben zeker niet bedoeld zijn als toegangswegen tot het bestaande smalle kanaal. De voorgenomen verbetering dateert dan ook niet van de laatste jaren en destijds is er nadrukkelijk in de pers op ge wezen, dat deze kanaalverbreeding geheel los stond van de kwestie NederlandBelgië. Deze verbreeding is dit zal ieder, die ter plaatse bekend is toegeven dringend noo dig voor het verkeer te land en te water. De thans bestaande toestand voldoet niet aan redelijke eischen. Als de waterstand in het kanaal laag is wat de laatste weken juist het geval is dan is de bevaarbare breedte veel te gering. En voor het verkeer te land is de toestand wel geheel onhoudbaar. Men vrage het maar eens aan de automobilisten, motorrijders, fietsers en voetgangers, die het twijfelachtig genoegen hebben gehad soms 10, 15 of 20 minuten voor de bruggen te heb ben mogen wachten. Hier is het verkeer te land de dupe van dat te water, maar bij de spoorbrug is het precies andersom. De spoor brug is slechts op vaste tijden geopend, maar men moet dan ook eens zien, hoeveel vertra ging de schipperij daardoor ondervindt. De voorgenomen verbetering wordt dan ook in Zeeland en zeker door allen, die van den land- of waterweg gebruik moeten maken, ten zeerste toegejuicht. Ook al kwam er het kanaal, dat men in Brabant zoo vurig begeert, dan zou de tegen woordige toestand toch nog om verbetering roepen. De scheepvaart zou iets minder druk worden en de bezwaren maar weinig minder. Weet men wel dat de scheepvaart naar en van .Gent meer dan de helft van de door het kanaal gaande scheepvaart bedraagt? Des kundigen meenen dan ook, dat ook al komt het kanaal door Brabant er, toch nog 65 A 70 voor het tegenwoordige kanaal blijft. Ook is N;t wel goed er op te wijzen, dat de uitvoering zal geschieden in twee gedeel ten. Omtrent de tweede verbreeding staat het tijdstip absoluut niet vast. Die geschiedt eerst als de behoefte er aan blijkt. Ook het brug- genplan wordt in twee gedeelten uitgevoerd. Alleen de spoorbrug te Vlake en de Schore- brug staan op het eerste plan. De postbrug Kapelle—Ierseke en de Bonzijbrug te We meldinge blijven voorloopig ongewijzigd. Voor verwijten aan de regeering is dus geen enkele reden. Faillissement Van Heel Co. Het weekblad „Handelsbelangen" van vol gende week, zal onder meer opnemen de crediteurenlijst in bovengenoemd faillissement. Deze lijst telt 1216 crediteuren. Het totaal passief bedraagt 2.305.742, terwijl de baten 1,172.821 bedragen. IERSEKE. Ontslag verleend. Door den Commissaris der Koningin is aan P. van Hertum, veldwachter te Ierseke, met ingang van l Januari a.s. op zijn verzoek eervol ontslag verleend. HULST. R. Kath. Middelbare Handelsdagschool te Hulst. Tot leeraren aan de R. Kath. Middelbare Handelsdagschool te Hulst zijn benoemd de heeren Th. Giele te Beverwijk, voor handels wetenschappen J. Huijger te Maastricht, voor FranschF. van Baars te Alkmaar, voor Engelsch en tot leerares mej. L. Swa- gemakers te Bergen op Zoom, voor aardrijks kunde. HONTENISSE. Een molen omgewaaid. Te Kruispolder, gemeente Hontenisse i- door den storm de oude Standaardmolen, een der meest typische exemplaren der reeds schaarsche oude molens in Zeeuwsch-Vlaan deren, van de molenaars gebr. De Schippci vernield. In volle bedrijf werd de molen door een heftigen wind overvallen. Het aanwezige per soneel kon zich slechts door een haastige vlucht in veiligheid stellen. De molen stortte als een kaartenhuis in elkaar. Daar deze mo len, van houten constructie, niet tegen storm schade was verzekerd, lijden de eigenaren groote schade. Voor het landschapschoon ln Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen beteekent het ongeval het verlies van een waardevol stuk. wordt werkelijkheid, wanneer gij „Zij"-Crême een vaste plaats op Uv toilettafel geeft. De charme en frischheid van TTw teint zal dan Uw stoutste' verwachtingen overtreffen. In prijzen van 20—3045 en 75 cent. ZIERIKZEE. Verkiezing wethouder. De gemeenteraad te Zicrikzee heeft in de plaats van den neer L. Doeleman, die be dankt heeft, met 8 van de 12 stemmen tot Wethouder benoemd den heer P. M. Ranny (lib.) Er waren 4 stemmen blanco uitge bracht. Besmettelijke ziekten. In de week van 9 tot en met 15 October is in onze provincie voorgekomen l geval van paratyphus (typheuze vorm) te Oost en West-Souburg, 1 geval van paratyphus (gastro-enteritische vorm) te Ter Neuzen, afkomstig van de groote scheepvaart, 1 ge val van dysenteria bacillaris te Ter Neu zen, geïnfecteerd in het buitenland 5 ge vallen van roodvonk, waarvan 3 te 'sHeer Arendskerke, l te Heinkenszand en 1 te Ierseke. LUCHTVAART Kon. Ned. Vereeniging voor Luchtvaart. Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan der Kon. Ned. Vereeniging voor Luchtvaart, werd gisteren in hotel „De Witte Brug" ta Scheveningen een receptie gehouden. De president van de jubileerende vereeni ging ir. J. F. de Vogel, bood met een harte lijke toespraak aan den heer L. de Vries, die gedurende 25 jaar de voorbereidingen had ge troffen voor meer dan 150 opstijgingen met de ballons van de vereeniging, en aan wiens goede zorgen spr. het mede toeschreef, dat nimmer eenig ongeval bij al die ballonvaar ten had plaats gehad, als blijk van waardee ring de zilveren medaille der vereeniging aan. De heer Walaardt Sacré overhandigde ver volgens namens de commissie van opstijging aan den heer De Vries een geschenk onder enveloppe en dr. A. G. Cannegieter, secreta ris-penningmeester dezer commic-ie, voegde daaroaan zijn persoonlijke blijken van erken telijkheid toe. Vervolgens heeft baron Kraijenhoff namens de Alg. Ned. Vereeniging voor Vreemdelin genverkeer de zilveren medaille dier vereeni ging aangeboden aan kolonel Walaardt Sacré als blijk van waardeering voor hetgeen deze in zijn kwaliteit van secretaris der jubilee - rende vereeniging ten behoeve van het Vereeniging ten behoeve van het Vreemde, lingenverkeer heeft gedaan. Bloemstukken waien toegezonden door de K.L.M., de K.N.I.L.M., commandant en offi cieren van de beide marine-vliegkampen, de Kamer van Koophandel te 's-Hage, de K.N. A.C., de A.N.W.B., de Rotterdamsche Aero- club en Nationale Luchtvaartschool, comman. dant, officieren en ambtenaren van de lucht- vaartafdeeling en het luchtvaartbedrijf te Soesterberg, E. Fuld uit Amsterdam en an dere. RECHTSZAKEN Beleediging van staatshoofden. De rechtbank te Almelo heeft uitspraak gedaan in de zaak tegen C. F., lid van den gemeenteraad van Schiedam en van de Pro vinciale Staten van Zuid-Holiand, verdacht op 1 Augustus j.l. te Enschede opzettelijk den rijkspresident van het Duitsche Rijk, Von Kindenburg, en Horthy, den rijksbestuurder van het koninkrijk Hongarije te hebben be- leedigd. Verder zou l 'j op 21 Augustus even eens in een openbare vergadering te Ensche de de Koningin opzettelijk beleedigd hebben. De rechtbank veroordeelde hem te dezer zake tot één maand gevangenisstraf. De eisch was zes maanden gevangenisstraf. De marechaussée, die op een wielrijder heeft geschoten. Op Donderdag 3 November zal het Hoog Militair Gerechtshof in hooger beroep be handelen de zaak van den marechaussée S. van de brigade te Sittard, die door den krijgsraad te 's-Hertogenbosch is veroordeeld tot 3 maanden gevangenisstraf met verla ging tot den rang van soldaat, wegens aan zijn schuld den dood van een ander te wijten hebben. Het betreft hier den marechaussée, die heeft geschoten op een wielrijder, die zon der licht reed, aan de gevolgen waarvan deze wielrijder Is overleden.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1932 | | pagina 1