1000
500
300
150
25
DONDERDAO
EERSTE BLAD
'No.248.
70e Jaargang
Uitgave: Firma F. VAK DE VELDE Jr., IVaistraat 58-80, Vlissingen. ïelei. 10. Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
STADS- EN PROVINCIENIEUWS
Uw wensch
SW
1932'
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden.
Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove
rige landen bij wekelijkscbe verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct
ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 11.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct-p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct. ledereregel
meerlOct.(max. lOregels). Bij 3-maal plaatsing van 1—öregels fl. .alles tegen vooruitbetaling.
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lang^ ongeschikt
heid tof werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Plaatselijk Crisis-Comité.
Door den penningmeester van het Plaatse
lijk Crisis-comité werd ontvangen van het per
soneel van het loodswezen, de betonning en
de verlichting ter standplaats Vlissingen als
bijdrage over de maand September 147.58
en door overschrijving op de girorekening van
den heer W. 100.
Levens-Idealen en Levens-Inspiratie,
Over dit onderwerp gaf de heer Kruisheer
gisterenavond in de Doopsgezinde Kerk alhier
een openbare lezing, daartoe uitgenoodigd
door de Loge Hermes der Theosofische Ver-
eeniging. Juist in de buitengewoon moeilijke
tijden, die de menschheid thans doormaakt,
aldus spreker, is het noodig te onderzoeken
of er levensidealen zijn, die ons kunnen hel
pen en tot nieuwe inspiratie opwekken. Alle
gevestigde waarden worden in twijfel getrok
ken en omgekeerd. Inzicht in het leven, le
vensmoed, geloof, gaan verloren.
Toch zijn inzicht in en begrip van onze
diepere levensbeginselen onmisbaar en we
zien bij den algemeenen omkeer dan ook reeds
zoeken naar nieuwe waarden, naar nieuw we
ten en nieuw geloof, gepaard aan inzicht.
Bij het zoeken naar die nieuwe waarden
biedt de Theosofie waardevolle gegevens aan.
Zij dringt die niet op aan dengeen, die te
vreden bij het verleden wenseht te blijven
zitten, haar aanwijzingen zijn alleen voor den
zoeker, die ontevreden of in twijfel over het
oude, nieuwe waarheden, nieuwe idealen en
nieuwe inspiratie zoekt.
Wat waarheid betreft onderscheidt de
theosofie daarin twee aanzichten die van de
„waarheden", groote en kleine, en die van de
Opperste, de Eene „Waarheid", die alle an
dere omvat en verklaart. Mogen wij nog niet
in staat zijn de Opperste Waarheid te ken
nen, de meer beperkte waarheden, die te
kennen wel in ons vermogen ligt, aldus leert
de theosofie, kunnen ons helpen op den weg
naar het Hoogste Kennen.'
De grondslag van alle levensinzicht is ge
legen in dat eene groote ideaalBroeder
schap, dat alle andere omvat. Wel wordt al
om in de wereld verkondigd, dat broeder
schap wenschelijk is, maar theosofie zegt ons,
dat we allen broeders zijn en het niet nog
behoeven te worden. Want niet dit stoffelijk
lichaam zijn wijzelf, dat eerder de broeder
schap verbergt, maar als deelen van het eene
goddelijke leven, in dat allerinnerlijkste van
ons wezen, waarin wij één zijn met Gods
wezen zooals de Vonk één is met de Vlam
zijn wij broeders. Dit inzicht verbindt in
zich een gansche serie van idealen, een gan-
sche levensbeschouwing flagrant in strijd,
helaas, met de houding der menschheid in
dezen tijd. Want inplaats van dit inzicht der
eenheid van allen, vertoont zich het beeld
van den strijd van allen tegen allen. Door
alle groote godsdiensten werd het, in ver
schillenden vorm, aan de wereld voorgehou
den, maar thans door de geheele wereld ver
geten. Juist aan deze tegenstrijdigheden is
onze tijd zoo rijk.
Zoeken we naar de oorzaken van het ver
werpen dier oude waarden, van den twijfel
die het geloof verving, dan vinden wij eener-
zijds, dat het bereikte cultuurstandpunt ons
niet meer bevredigt en dat anderzijds ons
levensinzicht tekort schiet om de nieuwe er
varingen te verklaren. De taak van den
godsdienst is het b.v. te leeren hoe wij ons
leven moeten inrichten, maar die taak kan
hij thans niet meer geheel volbrengen, omdat
het inzicht in het wezen en het waarom der
goddelijke voorschriften ontbreekt.
Ook het sociale en economische leven bie
den slechts een beeld van tegenstrijdigheid,
strijd en onzekerheid. Godsdienstige voor
schriften worden hier eenvoudig vergeten, of
liever, er wordt volkomen in strijd daarmede
gehandeld. Het gebied van het sociale en
economische leven staat dan ook veelal
tegenover het hoogere leven. Daardoor heb
ben we ook de tegenstelling gekregen tus-
schen democratie en traditie. In allerlei uit
wassen bloeit verder het sociale egoïsme, on
der den schijn van een nieuw nationalisme
de geconcentreerde zelfzucht en macht van
een volk, met als gevolg dat de eene natie
steeds de andere bedreigt en in haar levens
belangen kwetst. Maar nu al weten we dat
autarkie, die gevaarlijke nationale zelfge
noegzaamheid, onmogelijk is. Als één volk
lijdt, moeten andere volkeren mee lijden, mis
schien aan het andere deel van de wereld.
IC Mensch noch volk kunnen geheel op zichzelf
staan, maar in saamhoorigheid zijn ze ver
bonden en „menschheid" is daarom niet en
kel een woord, het is een feit, er is samen
hang. Zoo geeft het inzicht in de ons om
gevende werkelijkheid een zekere tastbaar
heid aan het begrip van het eene goddelijke
leven efï'" verschijnt de menschheid als mani
festatie van het Opperwezen. ?oo wijst dit
inzicht, waarin de menschheid "één geheel is;
van egocentrischen concurrentiestrijd naar
altruïstische broederschap. Konden godsdien
stige wetten maar begrepen en gezien wor
den als levens- en natuurwetten, dan zouden
wij vele godsdienstige voorschriften beter be
grijpen.
Toch moeten we den strijd en de tegen
strijdigheden die onzen tijd kenmerken en
teisteren ook trachten te zien als een logisch
gebeuren, een schakel in een evolutieproces.
Die istrijd, waarin ieder zich ging stellen
tegenover den ander, was noodig voor de ont
wikkeling van de individualiteit, van het
verstand, van de functie van het denken.
VerStand, denken, brengt afscheiding tus-
schen mensch en mensch meede ontwik
keling van het denken brengt het egocen
trische beginsel in ons tot bloei. Is het ver
stand, is denken het hoogste beginsel in ons
Al mogen zij onze beschaving tot een groote
hoogte gevoerd hébben, we kunnen niet
blind zijn voor hun gebreken, noch daarvoor
dat het inzicht in de eenheid van het leven
ons zegt dat er nog vele stadiën van een
machtiger en schooner leven dan het tegen
woordige voor ons liggen.
Dit inzicht brengt ons de theosofie en
vraagt men dan, nu wij blijkbaar op een
keerpunt gekomen zijn, welke weg thans voor
ons ligt, dan zegt diezelfde theosofie dat het
de weg is der verwerkelijking van de ons in
geschapen saamhoorigheid, meer realisatie
van samenwerking, van broederschap. De er
kenning daarvan komt thans reeds in tal van
uitingen der maatschappij en in het streven
der zoekers naar voren.
Trachten we dat begrip van broederschap
te verdiepen en dalen wé-'daartoe af in ons
zelf, daar vinden we ahéreerst, dat in ons
lichaam verblijven wij. Niet wijzelf zijn ons
lichaam, maar iets in ons, de „vonk" van de
eeuwige „vlam" belevendigt ons lichaam.
Tusschen die twee polen van lichaam en geest
ligt het veld van de ziel, weliswaar onzicht
baar, maar toch reëel. Ons lichaam nu is
bestemd om door do zintuigen waarnemingen
in de omringende wereld te doen en' onze
reacties in daden aan die wereld over te
brengen. Dan volgt het gebied van de ziel
met het gevoelsleven en op een hooger plan,
als beheerscher daarvan, de denkwereld. Hoe
dieper we in ons innerlijke wezen doordrin
gen, hoe meer macht we in ons ontdekken.
Men vergete niet, dat deze onderscheidingen
in onszelf door de theosofie slechts worden
gemaakt voor ons gemak, alleen om bij de
studie van onszelf begrip en inzicht in onzen
eigen aard te verhelderen zij verkondigt ze
niet als werkelijk en in verschillende stelsels
luiden de indeelingen anders.
Wij kennen thans het denken als het
machtigste beginsel van ons wezen. Maar de
menschheid staat op het punt een hoogeren
top te erkennen, dien van het beginsel waarin
wij onze saamhoorigheid met de geheele
menscheid kennen. Verscheiden mannen
van wetenschap kwamen reeds tot die er
kenning.
In het voorgaande is voortdurend het zoe
ken en inkeeren in onszelf op den voorgrond
gesteld. En dit is ook wat theosofie bedoelt.
Zij eischt geen geloof, geen aannemen, maar
onderzoek, eigen inspanning en streven van
binnen uit, totdat wien klopt opengedaan
wordt.
Een stelling der theosofie is daarbij onmis
baar, dat nl. dit te bereiken in één kort leven
onmogelijk is. Alleen wanneer na dit leven
nog vele levens volgen, waarin de geest zich
telkens door een lichaam omsluit om daarin
ervaring op te doen om het bij den dood te
verlaten en zich in een nieuw lichaam te
laten sluiten, keer op keer, is het mogelijk
dat wij worden „volmaakt, gelijk de Vader in
de hemelen volmaakt is."
Door onze gedachten kunnen we een alge-
heelen omkeer in onszelf bereiken en inplaats
van bekrompenheid en wantrouwen, begrip
en samenwerking, inplaats van hartstocht
stralende reinheid in onszelf ontwikkelen.
Zoo bepaalt de mensch zijn eigen weg* van
duisternis naar licht, van sterfelijkheid naar
onsterfelijkheid.
Door deze idealen krijgt ons leven nieuwe
inspiratie.
Lang heeft onze tüd afgeweken van het
ideaal der saamhoorigheid. Zullen wij blijven
bij de koude afgescheidenheid van ons ver
stand, bij het egocentrische beginsel, of er
kennen we dat een machtiger beginsel zich
in de menschheid gaat ontplooien en alleen
haar helpen kan Broederschap. Blijkbaar
wordt de menschheid door het innerlijk be
stuur der wereld in deze richting gestuwd.
Voor alles, zoekt en laat niet het leven
ondoordacht langs u gaan, zoo wekte spr. op,
en waar men zoekt en zich inspant versterkt
men de levensinspiratie en verschijnt het
licht.
Tenslotte deelde spr. mede, dat de Loge
„Hermes" der Theosofische Vereeniging te
Vlissingen de gelegenheid openstelt om meer
te weten te komen van deze idealen en de
inspiratie tot het streven omhoog. Men wen
de zich tot „de voorzitster, mej. E. de Ruijter,
Koudekerkscheweg Ja of tqt den heer J. Ver-
hage, Kasteelstraat 5.8: De*.$>ge geeft gelegen
heid tot studie, onderzoek, i'nlichting en con
tact met andere zoekers, zonder dat men rich
tot iets verbindt.
Vereeniging tot bevordering der belangen
van slechthoorenden.
Gisterenavond had in de bovenzaal van het
café: Vermeesch dé eerste gezellige bijeen
komst plakts vah dé'afdeeling van bovenge
noemde vereeniging.
De voorzitster opende de bijeenkomst met
een hartelijk woord van welkom, waarbij zij
tevens haar groote blijdschap te kennen gaf
met de groote opkomst van de leden der af-
deeling Middelburg.
Door afwezigheid van mevr. C. v. Blerkom—
Chevalier, was mevr. Van den Bend zoo
vriendelijk dezen avond aanwezig te zijn,
waarvoor de voorzitster haar vriendelijk
dankte.
Na nog enkele besprekingen over den ba-
bar, die onze afdeeling zal houden op Vrij
dagavond 28 en Zaterdag 29 October in het
Grand Hotel Britannia, ging men over tot
gezelschapsspelen.
Na de thee werd er om prijzen gekampt
waarna allen opgewekt naar huis gingen.
Het nieuws van den dag in beeld.
In pnze Tijdinghal.
Te Amsterdam is een vcfetgangersweek ge
houden, waarvan onze fotograaf een opname
gemaakt hetft op het momjnt dat de bereden
politie aan de reizigers aanfhet Centraal Sta
tion biljetten uitreikt vin de Vereeniging
voor veilig verkeer. De storm heeft in ver
schillende .plaatsen van on^ land danig huis
gehouden. Wij geven een foto van een om-
gewaaiden boom, die te Amsterdam op een
vrachtauto is terecht gekomen. Te 's-Graven.
hage werd een boom als een rietje gekraakt
waarop deze boom op een huis terecht kwam,
dat belangrijke schade opliep.
Te Venlo is de eerste Limburgsche brood-
wedstrijd gehouden, waaraan bakkers van
alle deelen der provincie hebben deelgeno
men. De jury bezig met de beoordeeling der
brooden.
P. T. en T.
Aan den besteller bij den post-, telegraaf -
en telefoondienst A. Rorije, van het post- en
telegraafkantoor te Vlissingen, is op zijn
verzoek van 2 Januari tot en met 4 Februari
1933 non actief verleend.
MIDDELBURG
Provinciale huisvl\jttentoonstelling.
De liefhebbers van huisvlijt-beoefening,
kunnen zich dezen winter onledig houden met
het vervaardigen van voorwerpen voor de
tentoonstelling, welke de vereeniging „Uit
het VolkVoor het Volk" te Middelburg van
5 tot 9 April organiseeren zal als voor 1 Ja
nuari een voldoend aantal inzendingen uit
de provincie zijn binnengekomen.
Er kan worden ingeschreven in 7 groepen
nl.1. dameshandewerken (w.o. kant- en
zweef werk1* 2. houtbewerking, houtsnij- en
zaagwerk3. leer- en kartonbewerking4.
metaaldrijfwerk 5. schilder- en teekenwerk
6. fotowerk en 7 diversen.
Secretaris der commissie voor deze ten
toonstelling is de heer L. A. Schenk, Kinder
dijk 103 te Middelburg.
GOES
Het kanaal door Zuid-Beveland.
Er wordt de laatste dagen in sommige bla
den veel de aandacht geschonken aan de
voorgenomen verbreeding van het kanaal
door Zuid-Beveland en in enkele persorganen
wordt zelfs een nauw verband gelegd tus
schen dit plan en de kwestie Nederland—
België.
Welke zijn nu de concrete feiten, die zich
hebben voorgedaan en die aanleiding zijn ge
weest tot de bewuste persartikelen
Op de secretarieën der langs het kanaal ge
legen gemeenten Wemeldinge, Ierseke, Schore
en Kruiningen hebben de stukken ter visie
gelegen als bedoeld in dc artikelen 6 en 7 der
onteigeningswet.
Daaruit kon men te weten komen de plan
nen der regeering betreffende de verbreeding
van bedoeld kanaal, wijziging der bruggen
voor het rij- en voetgangersverkeer en ver
legging en verhooging van spoorweg en spoor
wegbrug.
De regeering maakt dus aanstalten vooi
de onteigening der benoodigde gronden. Maar
daarmee is nog niet gezegd, dat de nu be
staande plannen direct alle en geheel onge
wijrigd zullen worden uitgevoerd. Zoo is er
bijv. ruimte voor de vraag of het wel wen
schelijk is in het kanaal bij Hansweert en bij
Wemeldinge de geprojecteerde zwakke boch
ten aan te brengen.
Dit zijn echter slecht? bijzaken. Wat de
hoofdzaak betreft mag er wel eens op worden
gewezen, dat de nieuwe sluizen, die zulke
kapitalen gekost hebben zeker niet bedoeld
zijn als toegangswegen tot het bestaande
smalle kanaal. De voorgenomen verbetering
dateert dan ook niet van de laatste jaren en
destijds is er nadrukkelijk in de pers op ge
wezen, dat deze kanaalverbreeding geheel los
stond van de kwestie NederlandBelgië.
Deze verbreeding is dit zal ieder, die ter
plaatse bekend is toegeven dringend noo
dig voor het verkeer te land en te water. De
thans bestaande toestand voldoet niet aan
redelijke eischen. Als de waterstand in het
kanaal laag is wat de laatste weken juist
het geval is dan is de bevaarbare breedte
veel te gering. En voor het verkeer te land is
de toestand wel geheel onhoudbaar. Men
vrage het maar eens aan de automobilisten,
motorrijders, fietsers en voetgangers, die het
twijfelachtig genoegen hebben gehad soms
10, 15 of 20 minuten voor de bruggen te heb
ben mogen wachten. Hier is het verkeer te
land de dupe van dat te water, maar bij de
spoorbrug is het precies andersom. De spoor
brug is slechts op vaste tijden geopend, maar
men moet dan ook eens zien, hoeveel vertra
ging de schipperij daardoor ondervindt.
De voorgenomen verbetering wordt dan ook
in Zeeland en zeker door allen, die van den
land- of waterweg gebruik moeten maken,
ten zeerste toegejuicht.
Ook al kwam er het kanaal, dat men in
Brabant zoo vurig begeert, dan zou de tegen
woordige toestand toch nog om verbetering
roepen. De scheepvaart zou iets minder druk
worden en de bezwaren maar weinig minder.
Weet men wel dat de scheepvaart naar en
van .Gent meer dan de helft van de door het
kanaal gaande scheepvaart bedraagt? Des
kundigen meenen dan ook, dat ook al komt
het kanaal door Brabant er, toch nog 65 A
70 voor het tegenwoordige kanaal blijft.
Ook is N;t wel goed er op te wijzen, dat
de uitvoering zal geschieden in twee gedeel
ten. Omtrent de tweede verbreeding staat het
tijdstip absoluut niet vast. Die geschiedt eerst
als de behoefte er aan blijkt. Ook het brug-
genplan wordt in twee gedeelten uitgevoerd.
Alleen de spoorbrug te Vlake en de Schore-
brug staan op het eerste plan. De postbrug
Kapelle—Ierseke en de Bonzijbrug te We
meldinge blijven voorloopig ongewijzigd.
Voor verwijten aan de regeering is dus
geen enkele reden.
Faillissement Van Heel Co.
Het weekblad „Handelsbelangen" van vol
gende week, zal onder meer opnemen de
crediteurenlijst in bovengenoemd faillissement.
Deze lijst telt 1216 crediteuren. Het totaal
passief bedraagt 2.305.742, terwijl de baten
1,172.821 bedragen.
IERSEKE.
Ontslag verleend.
Door den Commissaris der Koningin is aan
P. van Hertum, veldwachter te Ierseke, met
ingang van l Januari a.s. op zijn verzoek
eervol ontslag verleend.
HULST.
R. Kath. Middelbare Handelsdagschool
te Hulst.
Tot leeraren aan de R. Kath. Middelbare
Handelsdagschool te Hulst zijn benoemd de
heeren Th. Giele te Beverwijk, voor handels
wetenschappen J. Huijger te Maastricht,
voor FranschF. van Baars te Alkmaar,
voor Engelsch en tot leerares mej. L. Swa-
gemakers te Bergen op Zoom, voor aardrijks
kunde.
HONTENISSE.
Een molen omgewaaid.
Te Kruispolder, gemeente Hontenisse i-
door den storm de oude Standaardmolen, een
der meest typische exemplaren der reeds
schaarsche oude molens in Zeeuwsch-Vlaan
deren, van de molenaars gebr. De Schippci
vernield.
In volle bedrijf werd de molen door een
heftigen wind overvallen. Het aanwezige per
soneel kon zich slechts door een haastige
vlucht in veiligheid stellen. De molen stortte
als een kaartenhuis in elkaar. Daar deze mo
len, van houten constructie, niet tegen storm
schade was verzekerd, lijden de eigenaren
groote schade. Voor het landschapschoon ln
Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen beteekent het
ongeval het verlies van een waardevol stuk.
wordt werkelijkheid, wanneer gij „Zij"-Crême
een vaste plaats op Uv toilettafel geeft. De
charme en frischheid van TTw teint zal dan
Uw stoutste' verwachtingen overtreffen.
In prijzen van 20—3045 en 75 cent.
ZIERIKZEE.
Verkiezing wethouder.
De gemeenteraad te Zicrikzee heeft in de
plaats van den neer L. Doeleman, die be
dankt heeft, met 8 van de 12 stemmen tot
Wethouder benoemd den heer P. M. Ranny
(lib.) Er waren 4 stemmen blanco uitge
bracht.
Besmettelijke ziekten.
In de week van 9 tot en met 15 October
is in onze provincie voorgekomen l geval
van paratyphus (typheuze vorm) te Oost
en West-Souburg, 1 geval van paratyphus
(gastro-enteritische vorm) te Ter Neuzen,
afkomstig van de groote scheepvaart, 1 ge
val van dysenteria bacillaris te Ter Neu
zen, geïnfecteerd in het buitenland 5 ge
vallen van roodvonk, waarvan 3 te 'sHeer
Arendskerke, l te Heinkenszand en 1 te
Ierseke.
LUCHTVAART
Kon. Ned. Vereeniging voor Luchtvaart.
Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan
der Kon. Ned. Vereeniging voor Luchtvaart,
werd gisteren in hotel „De Witte Brug" ta
Scheveningen een receptie gehouden.
De president van de jubileerende vereeni
ging ir. J. F. de Vogel, bood met een harte
lijke toespraak aan den heer L. de Vries, die
gedurende 25 jaar de voorbereidingen had ge
troffen voor meer dan 150 opstijgingen met
de ballons van de vereeniging, en aan wiens
goede zorgen spr. het mede toeschreef, dat
nimmer eenig ongeval bij al die ballonvaar
ten had plaats gehad, als blijk van waardee
ring de zilveren medaille der vereeniging
aan.
De heer Walaardt Sacré overhandigde ver
volgens namens de commissie van opstijging
aan den heer De Vries een geschenk onder
enveloppe en dr. A. G. Cannegieter, secreta
ris-penningmeester dezer commic-ie, voegde
daaroaan zijn persoonlijke blijken van erken
telijkheid toe.
Vervolgens heeft baron Kraijenhoff namens
de Alg. Ned. Vereeniging voor Vreemdelin
genverkeer de zilveren medaille dier vereeni
ging aangeboden aan kolonel Walaardt Sacré
als blijk van waardeering voor hetgeen deze
in zijn kwaliteit van secretaris der jubilee -
rende vereeniging ten behoeve van het
Vereeniging ten behoeve van het Vreemde,
lingenverkeer heeft gedaan.
Bloemstukken waien toegezonden door de
K.L.M., de K.N.I.L.M., commandant en offi
cieren van de beide marine-vliegkampen, de
Kamer van Koophandel te 's-Hage, de K.N.
A.C., de A.N.W.B., de Rotterdamsche Aero-
club en Nationale Luchtvaartschool, comman.
dant, officieren en ambtenaren van de lucht-
vaartafdeeling en het luchtvaartbedrijf te
Soesterberg, E. Fuld uit Amsterdam en an
dere.
RECHTSZAKEN
Beleediging van staatshoofden.
De rechtbank te Almelo heeft uitspraak
gedaan in de zaak tegen C. F., lid van den
gemeenteraad van Schiedam en van de Pro
vinciale Staten van Zuid-Holiand, verdacht
op 1 Augustus j.l. te Enschede opzettelijk
den rijkspresident van het Duitsche Rijk, Von
Kindenburg, en Horthy, den rijksbestuurder
van het koninkrijk Hongarije te hebben be-
leedigd. Verder zou l 'j op 21 Augustus even
eens in een openbare vergadering te Ensche
de de Koningin opzettelijk beleedigd hebben.
De rechtbank veroordeelde hem te dezer
zake tot één maand gevangenisstraf. De
eisch was zes maanden gevangenisstraf.
De marechaussée, die op een wielrijder heeft
geschoten.
Op Donderdag 3 November zal het Hoog
Militair Gerechtshof in hooger beroep be
handelen de zaak van den marechaussée S.
van de brigade te Sittard, die door den
krijgsraad te 's-Hertogenbosch is veroordeeld
tot 3 maanden gevangenisstraf met verla
ging tot den rang van soldaat, wegens
aan zijn schuld den dood van een ander te
wijten hebben.
Het betreft hier den marechaussée, die
heeft geschoten op een wielrijder, die zon
der licht reed, aan de gevolgen waarvan deze
wielrijder Is overleden.