500
300
100
25
IE STRIKIIIV
DONDERDAG
OCTOBER
EERSTE BLAD
De wekelijksche luchtdienst Nederland-Indië
70e Jaargang
'I932i
Uitgave: Firma F. VAH DE VELDE Ir., Matraat 58-60, Vlissingen. Telel. 10. Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
STADS- EN PROVINCIENIEUWS
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS Voor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden.
Franco door het geheeie rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove
rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct
ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 71.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1-5 regels 50 ct. ledereregel
meerlOctfmax. lOregels). Bij 3-maal plaatsing van 1—öregels fl. —.alles tegen vooruitbetaling.
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit twee bladen
Het eenjarig beslaanbevredigende uitkomsten
het tarief voor passagiers wordt f 450 verlaagd
in 1934 in vijf dagen naar Indië.
Het is ruim een jaar geleden, dat de plech
tige opening van den weekdienst Amster
damBatavia door de K.L.M., in tegenwoor
digheid van H. M. de Koningin op Schiphol
plaats had.
Wat is er in dit jaar bereikt
De directie der K.L.M. heeft in een pers
conferentie deze vraag beantwoord en er
eenige beschouwingen aan vastgeknoopt over
de toekomstmogelijkheden der lucht verbin
ding Amsterdam—Ned.-Indië.
In de eerste plaats wees de directeur, de
heer Plesman, er op, dat de vloot in haar
samenstelling een belangrijke verbetering on
dergaan heeft.
In October 1931 beschikte de K.L.M. over 5
F VHb-vliegtuigen, uitgerust met 3 Titan
motoren. Deze toestellen gaven op de Indië-
route onvoldoende gerief en daarom werden
ook nieuwe F. XII-toestellen in de vaart ge
bracht.
Deze vliegtuigen, uitgerust met drie Wasp-
motoren, zijn aanzienlijk sneller en bieden
aan opvarenden en passagiers een grooter
gerief.
Intusschen had de Fokkerfabriek in De
cember 1931 de opdracht ontvangen tot den
bouw van vijf F. XVIH-vliegtuigen, een ver
edeling van de F. XH. Twee van deze toe
stellen zijn nu, met de F. XII, sedert Augus
tus in de vaart, te weten de „Oehoe" en de
„Pelikaan". Daarna volgen de „Kwartel", de
„Snip" en de „Rijstvogel". De snelheid van de
F. XVIII is gemeten op 200 K.M.
In een jaar tijds is de geheeie Indië-vloot
herzien en deze is nu uitsluitend samenge
steld uit tien eenheden van snel en zeer be
trouwbaar materieel van het nieuwste maak
sel, waarmede de K.L.M. alle luchtvaartmaat
schappijen, die op Azië vliegen, aanzienlijk
voor is.
Het streven der K.L.M. is er steeds op ge
richt om sneller materieel in gebruik te ne
men, mits dit een betrouwbaren en regelmati-
gen dienst mogelijk maakt. In dit verband
herinnerde de directeur aan het droevig on
geval met de „Ooievaar", in het vorige jaar
te Bangkok. Zaterdag jl. was er bijna een
tweede ongeluk gebeurd in Siam, waar ons
toestel slechts met de grootste moeite van
den grond kon komen. De moeilijkheden, aan
een regelmatigen dienst verbonden, moeten
vooral niet onderschat worden.
Het vliegend personeel heeft eveneens uit
breiding ondergaan. Het is noodig gebleken
het aantal vliegtuigbestuurders der K.L.M. te
brengen op 31. Ieder der nieuwe bestuurders
heeft eerst een langdurige aanvullende oplei
ding bij de KX.M. genoten en geleidelijk
wordt ieder hunner als tweede bestuurder
meegenomen op de Indië-route. De hoeveel
heid kennis, welke voor het vliegen op de
Indië-route vereischt wordt, bracht de nood
zakelijkheid mede om een examen voor ge
zagvoerder op deze route in te stellen. Er zijn
thans dertien gezagvoerders op de route, her
kenbaar aan de drie strepen op hun mouw.
Verscheidene hunner hebben al 8 tot 10 re
tourvluchten gemaakt.
Een maildienst eischt vóór alles veilig
heid. Er zijn personen, die met theorieën
rondloopen om in één-motorige vliegtuigen
vlug naar Indië te vliegen. Dit is echter geen
mail-transport. Daar zijn absoluut 3-motorige
vliegtuigen voor noodig.
Zoolang er een mail-dienst is, is er nog
nooit een mail verloren gegaan. En daar moe
ten wij ook in de toekomst rekening mee
houden.
De werktuigkundigen zijn gekozen uit het
meest kundige personeel der werkplaatsen,
terwijl de radio-telegrafisten afkomstig zijn
van Radio-Holland.
Aangezien gedurende de wintermaanden
het vliegen over Midden-Europa en den Bal
kan bezwaarlijk is en daardoor vaak vertra
gingen medebrengt, werd besloten om, indien
de weersomstandigheden daartoe aanleiding
gaven, tot 1 Mei de route over Marseille en
Rome te leggen, waardoor het. traject Am
sterdam—Athene weliswaar op drie dagen in-
plaats van twee kwam te staan, doch deze
regelmatige verlenging met één dag was te
verkiezen boven de dreigende onregelmatige
verlenging met vaak verscheidene dagen. Dit
vliegen om de Zuid heeft groote voordeelen
opgeleverd.
De eerste vlucht in 1931 had plaats op 29
October. Dit jaar zal de eerste vallen op 3
November.
In tegenstelling met verleden jaar zal men
echter dezen winter trachten, door het vertrek
van Schiphol op 5.30 uur te stellen, het tra
ject Amsterdam—Athene ook in 2 dagen af
te leggen (eerste dag tot Rome), zoodat in
den winter een reisduur van 10 dagen kan
verkregen worden. In omgekeerde richting is
het verleden jaar reeds niet moeilijk gebleken
om AtheneAmsterdam in twee dagen te
vliegen, daar men van Oost naar West op dit
traject twee uren daglicht wint.
In den zomer is, doordat in de maanden
Juni, Juli en Augustus het traject Amster
damAthene in één dag gevlogen kan wor
den (mogelijk door een vertrek om 4 uur
'sochtends van Schiphol), de reistijd Am
sterdamBatavia op 9 dagen teruggebracht.
Er bestond de mogelijkheid, dat op 1 Oc
tober jl. de Perzische route gesloten zou
worden. In dat geval zou de K.L.M. met
medewerking der Britsche regeering het En-
gelsche voorbeeld hebben gevolgd en de route
verlegd hebben langs de kust van Arabië,
waartoe de Imperial Airways definitief be
sloten heeft. Zoolang de Perzische regeering
echter geen bezwaar maakt tegen het volgen
van haar kustlijn door onze vliegtuigen,
geeft de K.L.M. aan de Perzische route de
voorkeur.
Sedert F. XII en F. XVIII vliegtuigen in
de vaart zijn, is er slechts één technische
storing van belang te melden, nl. toen te
Rangoon een schroef beschadigd werd door
een verkeerde manoeuvre bij het rijden naar
de loods.
De hulp van den draadloozen dienst, die
dit jaar weer belangrijk is uitgebreid en o.a.
in de Golf van Bengalen een reeks zeer goed
werkende stations heeft ingesteld, heeft er
niet weinig toe bijgedragen een hoogeren
graad van regelmatigheid te handhaven, ook
in minder gunstige omstandigheden.
Ook de weerberichtendienst der verschil
lende landen, zij het ook dat deze tengevolge
van bezuinigingen vaak minder uitvoerig is
geworden, heeft zich zeer nuttig en betrouw
baar getoond. De groote geldschaarschte heeft
tengevolge, dat van Britsche zijde niet alles
kan worden gedaan, wat in verband met den
drukken dienst wel wenschelijk zou zijn. Ech
ter doet de Britsche overheid alles, wat in
de gegeven omstandigheden in haar vermo
gen ligt om ons te helpen en deze hulp moet
zeer gewaardeerd worden.
De organisatie in alle landingsplaatsen
langs de route loopt thans zeer bevredigend.
Het snelle overbrengen van de post is en
blijft hoofdzaak. De verwachtingen, wat de
exploitatie-uitkomsten betreft, waren bij de
posterijen niet te hoog gespannen. Men over
woog, dat op grond van maatschappelijke,
cultureele en economische belangen met in
voering van den weekdienst niet langer ge
wacht kon worden en men meende, dat een
gunstige postverbinding de opleving van han
del en nijverheid in de hand zou werken.
De verwachting was, dat het postvervoer
zich met den weekdienst ongeveer als volgt
zou ontwikkelen
gemiddeld per vlucht
eerste 3 maanden (Oct.-Dec. 1931) 150 K.G.
eerste halfjaar 1932 200 K.G.
tweede halfjaar 1932 300 K.G.
1933 400 K.G.
De werkelijke uitkomsten zijn geweest
eerste 3 maanden (Oct.-Dec. 1931) 244 K.G.
eerste halfjaar 1932 238 K.G.
tweede halfjaar 1932 (voor zoover
bekend) 261 K.G.
De uitkomsten over de 3 maanden van
1931 en het eerste half jaar van 1932 zijn dus
aanzienlijk beter dan verwacht werd. De uit
komsten over het 2e half jaar zijn aanvan
kelijk beneden de verwachtingen, doch niet
ongunstig. De groote hoeveelheid post in De
cember met Kerstmis en Nieuwjaar zal ook
dit gemiddelde stellig nog hooger brengen.
Wanneer men bedenkt, dat het geheeie
postvervoer met Ned.-Indië (zeepost en
landpost) sedert October 1931 met ongeveer
18 terugliep en van ruim 900 K.G. gedaald
is tot omstreeks 740 K.G., dan maakt de
luchtpost met een gemiddelde van 261 KG.
geen slecht figuur, vooral niet wanneer men
bedenkt dat in de kilogrammen per luchtpost
meer brieven gaan (tengevolge van 5 en 10
gr. tarieven) dan in de kilogrammen per zee
post verzonden.
Thans komen met ingang van 6 October
twee nieuwe tarieven. Een pakketposttarief
zal worden ingevoerd en een goedkoop tarief
voor gedrukte stukken. Dit laatste wordt be
rekend tegen 10.— per K.G. Of het mogelijk
zal 'zijn om op deze wijze de exploitatie der
posterijen tot een sluitende te maken, moet
de toekomst leeren. Op het oogenblik is deze
voor de posterijen nog niet gunstig.
De/op 1 Juli ingevoerde verlaging van het
luchtrecht voor brieven van 5 tot 10 gr. heeft
een gunstigen invloed gehad. Het aantal de
zer brieven neemt geleidelijk toe, zonder dat
het aantal der brieven van 5 gr. of' van 20 gr.
vermindert.
Het vervoer van passagiers en goederen is
bedoeld als een aanvullende bron van in
komsten. Dat deze als zoodanig nu reeds
waarde heeft, blijkt uit de financieele uit
komsten. Deze overschreden in de eerste 8
maanden van 1932 reeds aanzienlijk de ra
ming, welke men voor 12 maanden had op
gemaakt. Het passagiersvervoer is ondanks
de ongunstige tijden stijgende, hetgeen
blijkt uit de omstandigheid, dat men uit
gaand 144 personen heeft vervoerd en thuis-
gaand 162.
Het aantal reizigers, dat van het eene
eindpunt tot het andere werd vervoerd, be
droeg 22.
Een zeer belangrijke maatregel, die met
den winterdienst op 1 November a.s. zal in
gaan, is de verlaging van liet passagetarief
Amsterdam—Batavia van ƒ2200 tot ƒ1750
met inbegrip van logies en voeding onderweg.
De K.LM. stelt zich voor met dit lagere
tarief een ruimere klasse van reizigers te be
reiken, voor welke de snelle en tevens be
langhebbende overtocht groote voordeelen
biedt.
Ook het vrachttarief wordt met 1 Novem
ber aanzienlijk verlaagd en van ƒ17.50 per
K.G. teruggebracht op ƒ12.50.
De resultaten van den weekdienst zijn,
technisch gesproken, zeer bevredigend. Com
mercieel zijn zij, voor de K.L.M. althans,
gunstiger geweest dan de verwachting.
Instede van naast de inkomsten uit het
postcontract nog subsidie te behoeven, sluit
de exploitatie over de eerste 8 maanden van
1932 met een batig saldo. Dank zij het nieuwe
materieel en dank zij verschillenden bezuini
gingen zijn de uitgaven beneden de raming
gebleven, terwijl de inkomsten uit passa
giers- en goederenvervoer, de ramingen heb
ben overtroffen.
De exploitatie-uitkomsten van de posterijen
zfjn beneden de raming gebleven. De invoe
ring van de nieuwe tarieven zal hierin mo
gelijk een gunstige wending brengen.
De K.LM. blijft haar geheeie aandacht
vestigen op verbetering van den dienst. Deze
verbetering beteekent in de eerste plaats ver
snelling, indien deze althans niet gaat ten
koste van veiligheid en regelmaat. Versnel
ling moet gezocht worden in snellere vlieg
tuigen en langere vliegtijden.
Aan eerstgenoemde wordt .voortdurend aan
dacht besteed en het vraagstuk der snelheid
is in doorloopende studie. Wat het laatste
betreft, meent de directie, dat de bemannin
gen met de huidige vliegtijden aan de grens
van het toelaatbare zijn gekomen en dat ver
hooging der vliegtijden alleen met uitbreiding
van het boordpersoneel te verkrijgen is.
De K.L.M. staat op het standpunt, dat met
den huidigen stand der techniek en met de
huidige organisatie geen versnelling met
sprongen kan worden gemaakt.
Vergelijkt men echter den reisduur van
zomer- en winterdienst van thans met dien
van den 14-daagschen dienst, dan is reeds
een belangrijke versnelling bereikt. De 11
reisdagen in den zomer zijn gedaald tot 9,
12 van den winter tot 10.
Mocht de K.L.M. er in slagen om samen
met de K.N.I.L.M. de opdracht van tijdelijk
vervoer der Australische post te verkrijgen,
dan zou hiermede de kroon op het werk wor
den gezet. Onderhandelingen over dit vervoer
zijn nog gaande.
Een Bondsavond van den A.N.W.B.
Naar wij vernemen, zal op Donderdag 20
October as. de A.N.W.B., Toeristenbond voor
Nederland, alhier een Bondsavond organisee-
ren, bestaande in een expositie van kaarten,
gidsen, reisboeken, enz., voor auto-, motor-,
rijwiel-, water-, wandel- en ruitertoeristen,
een lezing over het werk van den Bond en de
vertooning van een mooie serie lantaarnplaat
jes. De Bondsavond is zoowel voor niet-leden
als voor leden kosteloos toegankelijk.
De burgemeester heeft zich bereid ver
klaard dezen avond met een kort woord in
te leiden.
Wij verwachten, dat velen, die niet dage
lijks in de gelegenheid zijn met het geheeie
bondswerk kennis te maken, maar toch den
bekenden en zoo nuttigen „Bond van de weg
wijzers" kennen, deze gelegenheid zullen aan
grijpen de mooie kaarten en gidsen, andere
boekwerken en nuttige voorwerpen voor weg
gebruiker en toerist te bezichtigen en wat
meer te vernemen van den voortreffelijken
baanbrekenden bondsarbeid.
St. Nicolaas-Vereenlglng.
Gisterenavond gaf de Vereeniging voor het
geven van een St. Nicolaasfeest aan arme en
minvermogende kinderen een uitvoering met
het doél de kas te sterken. Deze uitvoering
was, evenals de vorige avond in April jl. ge
geven, zeer goed bezocht en kan als een
groot succes voor het bestuur worden aan
gemerkt.
De groote zaal van het Concertgebouw
belangeloos door den heer Ots voor dit doel
afgestaan was geheel gevuld, toen de heer
J. Stoops namens het bestuur den avond
opende en allen een hartelijk welkom toeriep.
Over het doel heeft spreker niet veel meer te
zeggen, daar dit genoeg bekend is. Het ver
heugt hem dat zoovelen tegenwoordig zijn en
dit versterkt het bestuur in zijn pogingen om
armen kinderen een blijden St. Nicolaasdag te
bezorgen. Het bestuur weet de kinderen te
vinden die arm zijn niet aan liefde, geluk
kig maar arm aan aardsche goederen. Hoe
heerlijk is het, aan de hand van vader en
moeder op St. Nicolaasavond de winkels te
bezichtigen en dan iets te kunnen koopen.
Hoe hard moet het dan zijn voor ouders,
hun kinderen niets te kunnen geven. Daarom
moet er veel liefde zijn voor deze kinderen
en onze vereeniging tracht in zulke gezinnen
wat vreugde te brengen. Hiervoor is veel noo
dig en spreker hoopt dat ook deze avond aan
het doel moge bijdragen.
Nadat een strijkje, onder leiding van den
heer C. van Beers, met een mooi nummertje
den avond had ingeleid, werd de eerste helft
van het programma afgewerkt, waarvan wij
bijzonder noemen het tableau „Droefheid",
hetwelk als symbool van het doel der veree
niging goed was gekozen Een arm gezin, in
droefheid bijeen op St. Nicolaasavond, waarin
de goede Sint toch nog vreugde brengt.
Hierna volgde een komische scène met zang
„Het vredige-zedige Hofje", door 4 dames,
dat goed tot zijn récht kwam en veel bijval
oogstte. Het volgende nummer ,,'t Liedje van
den beiaardier" van Em, Hullebroek, werd,
begeleid door den heer Van Beers, door mej.
Louwerse, lief gezongen.
Als laatste nummer voor de pauze volgde
„De fijne (muzikale) familie", dat veel suc
ces oogstte, en onbedaarlijk applaus veroor
zaakte.
Als een der grootste aantrekkelijkheden
kan zeker de pauze beschouwd worden, om
dat daarin gelegenheid gegeven wordt tot
„grabbelen". Een drietal grabbeltonnen waren
aanwezig, en dat was zeker niet overbodig,
gezien de geweldige animo welke hiervoor ook
nu weer bestond.
Wij willen er op wijzen dat reeds bij het
binnenkomen van de zaal de keurige stand
direct in het oog valt, waarop de ongeveer 800
prijzen voor de grabbeltons waren opgesteld.
Deze prijzen zijn alle van neringdoenden uit
onze stad gratis ontvangen en er waren zeer
vele zelfs waardevolle prijzen op te merken.
Geen wonder dus dat voor de grabbelton zulk
een groote belangstelling bestond, daar men
voor een luttel bedrag kans had een mooi
prijsje te bekomen. Zoo goed als alles was dan
„cok uitverkocht".
Na de pauze werd vlug het tweede gedeelte
van het program afgewerkt, waarvan wij nog
noemen het tableau „Blijdschap door uw hulp
en medewerking", waarin op bijzondere wijze
werd vertolkt de dankbaarheid voor de vele
hulp van verschillende zijden ontvangen.
Tot slot werd overgegaan tot het verloten
der 23 prijzen, beschikbaar gesteld, eveneens
gratis, voor de verloting. Deze prijzen waren
zonder onderscheid keurig en vielen bij de
winnaars zeer in den smaak.
De heer Stoops bracht in zijn slotwoord
dank voor de enthousiaste stemming onder
de aanwezigen en spreker zeide geroerd te
zijn voor de tallooze geschenken door de ne
ringdoenden in onze stad voor het goede doel
gegeven. En dat alles gratis,
ondanks de ongunstige tijden. Verder bracht
spreker dank aan allen die hun welwillende
medewerking hebben verleend, waardoor de
ze uitvoering zoo uitstekend is geslaagd.
Zeer zeker komt ook de vereeniging een
voord van warmen dank toe voor de vele
werkzaamheden aan de voorbereiding besteed.
Het St. Nicolaasfeest nadert reeds en nog
zeer veel hebben de dames en heeren van het
comité te doen om op 5 December alles zoo
goed mogelijk in orde te hebben ten bate van
het misdeelde kind.
Instituut voor Arbeidersontwikkeling.
In achterstaande advertentie vestigt het
bestuur nogmaals de aandacht op den zeer
bijzonderen openingsavond van haar wintersei
zoen, met een voordracht-uitbeelding van de
„Peer Gynt" van Henric Ibsen. Wie maar
even kan raden wij aan deze uitvoering te
bezoeken, daar bedoeld werk met veel succes
in verschillende groote steden is opgevoerd.
Ook niet-leden kunnen de uitvoering bijwo
nen. Het bestuur heeft van zijn kant al het
mogelijke gedaan om dezen avond tot iets
bijzonders te maken.
Door voldoende deelname heeft het bestuur
besloten tot opening van een kader- en
avondschool. Betrokkenen zullen eerstdaags
tot een bespreking worden uitgenoodigd. De
Centrale Arbeidersverzekering stelde voor
deze scholen gratis de schriften voor de leer
lingen beschikbaar. Aan hen, die nog ver
zuimden zich te laten inschrijven, zij meege
deeld, dat dit tot den datum van opening
kan geschieden, daar na den aanvang geen
nieuwe leerlingen meer aangenomen kunnen
worden.
Het nieuws van den dag in beeld.
Foto's in onze Tijdinghal.
Eenige opnamen vai> den brand in het
Kon. Ned. Meteorologisch Instituut te De
Bilt. Van de 3-Octoberfeesten te Leiden.
De inbraak in het station te Aalsmeer.
Een huwelijk in de Haagsche Societykringen.
De groote najaarstentoonstelling van vee
op de Bossche markt. De hefbrug te Ba-
rendrecht, die gisteren zijn volle hoogte, zijn
de 61 meter, bereikte. Het zilveren jubi
leum van den burgemeester van Vlijmen.
Opening van het nieuwe gymnasium aan de
Homeruslaan te Utrecht.
Nieuwe dienstregelingen.
In de bekende kast in onze Tijdinghal
hebben wij de nieuwe winter-dienstregelingen
voorgehangen van alle vervoermiddelen, die
op Zeeland betrekking hebben.
Seheepvaartberichten.
Het Duitsche stoomschip ..Vadder Gerrit",
komende van Londen en bestemd voor Ant
werpen is hier op de haven gekomen om het
stoffelijk overschot aan wal te brengen van
een zijner officieren, den Hollandsehen stuur
man H., die tijdens de reis is overleden. Het
lijk zal per spoor naar de woonplaats van
den overledene worden vervoerd.
Heden is alhier uit Londen aangekomen het
stoomschip „Excelsior" met een lading groen
hout, bestemd voor Middelburg.
MIDDELBURG
Beëediging als notaris.
Ter burgerlijke zitting van de rechtbank te
Middelburg werd beëedigd de heer M. C. van
den Bout, thans notaris te Renesse, voorheen
candidaat-notaris ter standplaats Goes.
OOST- EN WEST-SOUBURG
Oprichting van een Middenstands-
Ver eeniging.
Door een voorloopig comité tot oprichting
van een Mid denstandsvereeniging daartoe
uitgenoodigd, trad Dinsdagavond m „de
Zwaan" als spreker op de heer A. Ingenool Jr.
uit Den Haag, directeur van den Ned. Mid
denstandsbond.
Na een woord van welkom door den voor
zitter tot de aanwezigen en van dank aan
den spreker voor zijn bereidwilligheid om he
denavond alhier tegenwoordig te zijn, ver
kreeg deze het woord en zeide allereerst ge
troffen te zijn door de groote opkomst, wat
van belangstelling in de zaak van den mid
denstand getuigde. Hierna zette spreker uit
een dat de invloed van den enkeling geen
teteekenis heeft, maar dat van het samen
gaan van een massa kracht kan uitgaan. Als
voorbeeld wijst spreker bijv. op de arbeiders
organisaties, welk een macht ontwikkelen
deze nietAls gevolg hiervan hebben ook de
werkgevers zich georganiseerd. Tusschen deze
twee groepen in staat als het ware de mid
denstand, wat spreker een mooie positie
vindt. Haar taak is buiten de politiek te blfj-
ven en tegen links noch rechts vijandig te
staan en geen klassenstrijd te voeren. Haar
taak is het algemetbelang te dienen door
het publiek te voorzien van alle artikelen die
het verlangt. Zij heeft een nuttige taak en
mag hiervoor een redelijk loon eischen. In
den breede zet de heer Ingenool uiteen hoe
dit doel te bereiken is. De Middenstand is
zijn plaats waard in de maatschappij, hoe