500 300 100 25 IE STRIKIIIV DONDERDAG OCTOBER EERSTE BLAD De wekelijksche luchtdienst Nederland-Indië 70e Jaargang 'I932i Uitgave: Firma F. VAH DE VELDE Ir., Matraat 58-60, Vlissingen. Telel. 10. Postrekening 66287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen STADS- EN PROVINCIENIEUWS VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS Voor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden. Franco door het geheeie rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 71.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1-5 regels 50 ct. ledereregel meerlOctfmax. lOregels). Bij 3-maal plaatsing van 1—öregels fl. —.alles tegen vooruitbetaling. De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit twee bladen Het eenjarig beslaanbevredigende uitkomsten het tarief voor passagiers wordt f 450 verlaagd in 1934 in vijf dagen naar Indië. Het is ruim een jaar geleden, dat de plech tige opening van den weekdienst Amster damBatavia door de K.L.M., in tegenwoor digheid van H. M. de Koningin op Schiphol plaats had. Wat is er in dit jaar bereikt De directie der K.L.M. heeft in een pers conferentie deze vraag beantwoord en er eenige beschouwingen aan vastgeknoopt over de toekomstmogelijkheden der lucht verbin ding Amsterdam—Ned.-Indië. In de eerste plaats wees de directeur, de heer Plesman, er op, dat de vloot in haar samenstelling een belangrijke verbetering on dergaan heeft. In October 1931 beschikte de K.L.M. over 5 F VHb-vliegtuigen, uitgerust met 3 Titan motoren. Deze toestellen gaven op de Indië- route onvoldoende gerief en daarom werden ook nieuwe F. XII-toestellen in de vaart ge bracht. Deze vliegtuigen, uitgerust met drie Wasp- motoren, zijn aanzienlijk sneller en bieden aan opvarenden en passagiers een grooter gerief. Intusschen had de Fokkerfabriek in De cember 1931 de opdracht ontvangen tot den bouw van vijf F. XVIH-vliegtuigen, een ver edeling van de F. XH. Twee van deze toe stellen zijn nu, met de F. XII, sedert Augus tus in de vaart, te weten de „Oehoe" en de „Pelikaan". Daarna volgen de „Kwartel", de „Snip" en de „Rijstvogel". De snelheid van de F. XVIII is gemeten op 200 K.M. In een jaar tijds is de geheeie Indië-vloot herzien en deze is nu uitsluitend samenge steld uit tien eenheden van snel en zeer be trouwbaar materieel van het nieuwste maak sel, waarmede de K.L.M. alle luchtvaartmaat schappijen, die op Azië vliegen, aanzienlijk voor is. Het streven der K.L.M. is er steeds op ge richt om sneller materieel in gebruik te ne men, mits dit een betrouwbaren en regelmati- gen dienst mogelijk maakt. In dit verband herinnerde de directeur aan het droevig on geval met de „Ooievaar", in het vorige jaar te Bangkok. Zaterdag jl. was er bijna een tweede ongeluk gebeurd in Siam, waar ons toestel slechts met de grootste moeite van den grond kon komen. De moeilijkheden, aan een regelmatigen dienst verbonden, moeten vooral niet onderschat worden. Het vliegend personeel heeft eveneens uit breiding ondergaan. Het is noodig gebleken het aantal vliegtuigbestuurders der K.L.M. te brengen op 31. Ieder der nieuwe bestuurders heeft eerst een langdurige aanvullende oplei ding bij de KX.M. genoten en geleidelijk wordt ieder hunner als tweede bestuurder meegenomen op de Indië-route. De hoeveel heid kennis, welke voor het vliegen op de Indië-route vereischt wordt, bracht de nood zakelijkheid mede om een examen voor ge zagvoerder op deze route in te stellen. Er zijn thans dertien gezagvoerders op de route, her kenbaar aan de drie strepen op hun mouw. Verscheidene hunner hebben al 8 tot 10 re tourvluchten gemaakt. Een maildienst eischt vóór alles veilig heid. Er zijn personen, die met theorieën rondloopen om in één-motorige vliegtuigen vlug naar Indië te vliegen. Dit is echter geen mail-transport. Daar zijn absoluut 3-motorige vliegtuigen voor noodig. Zoolang er een mail-dienst is, is er nog nooit een mail verloren gegaan. En daar moe ten wij ook in de toekomst rekening mee houden. De werktuigkundigen zijn gekozen uit het meest kundige personeel der werkplaatsen, terwijl de radio-telegrafisten afkomstig zijn van Radio-Holland. Aangezien gedurende de wintermaanden het vliegen over Midden-Europa en den Bal kan bezwaarlijk is en daardoor vaak vertra gingen medebrengt, werd besloten om, indien de weersomstandigheden daartoe aanleiding gaven, tot 1 Mei de route over Marseille en Rome te leggen, waardoor het. traject Am sterdam—Athene weliswaar op drie dagen in- plaats van twee kwam te staan, doch deze regelmatige verlenging met één dag was te verkiezen boven de dreigende onregelmatige verlenging met vaak verscheidene dagen. Dit vliegen om de Zuid heeft groote voordeelen opgeleverd. De eerste vlucht in 1931 had plaats op 29 October. Dit jaar zal de eerste vallen op 3 November. In tegenstelling met verleden jaar zal men echter dezen winter trachten, door het vertrek van Schiphol op 5.30 uur te stellen, het tra ject Amsterdam—Athene ook in 2 dagen af te leggen (eerste dag tot Rome), zoodat in den winter een reisduur van 10 dagen kan verkregen worden. In omgekeerde richting is het verleden jaar reeds niet moeilijk gebleken om AtheneAmsterdam in twee dagen te vliegen, daar men van Oost naar West op dit traject twee uren daglicht wint. In den zomer is, doordat in de maanden Juni, Juli en Augustus het traject Amster damAthene in één dag gevlogen kan wor den (mogelijk door een vertrek om 4 uur 'sochtends van Schiphol), de reistijd Am sterdamBatavia op 9 dagen teruggebracht. Er bestond de mogelijkheid, dat op 1 Oc tober jl. de Perzische route gesloten zou worden. In dat geval zou de K.L.M. met medewerking der Britsche regeering het En- gelsche voorbeeld hebben gevolgd en de route verlegd hebben langs de kust van Arabië, waartoe de Imperial Airways definitief be sloten heeft. Zoolang de Perzische regeering echter geen bezwaar maakt tegen het volgen van haar kustlijn door onze vliegtuigen, geeft de K.L.M. aan de Perzische route de voorkeur. Sedert F. XII en F. XVIII vliegtuigen in de vaart zijn, is er slechts één technische storing van belang te melden, nl. toen te Rangoon een schroef beschadigd werd door een verkeerde manoeuvre bij het rijden naar de loods. De hulp van den draadloozen dienst, die dit jaar weer belangrijk is uitgebreid en o.a. in de Golf van Bengalen een reeks zeer goed werkende stations heeft ingesteld, heeft er niet weinig toe bijgedragen een hoogeren graad van regelmatigheid te handhaven, ook in minder gunstige omstandigheden. Ook de weerberichtendienst der verschil lende landen, zij het ook dat deze tengevolge van bezuinigingen vaak minder uitvoerig is geworden, heeft zich zeer nuttig en betrouw baar getoond. De groote geldschaarschte heeft tengevolge, dat van Britsche zijde niet alles kan worden gedaan, wat in verband met den drukken dienst wel wenschelijk zou zijn. Ech ter doet de Britsche overheid alles, wat in de gegeven omstandigheden in haar vermo gen ligt om ons te helpen en deze hulp moet zeer gewaardeerd worden. De organisatie in alle landingsplaatsen langs de route loopt thans zeer bevredigend. Het snelle overbrengen van de post is en blijft hoofdzaak. De verwachtingen, wat de exploitatie-uitkomsten betreft, waren bij de posterijen niet te hoog gespannen. Men over woog, dat op grond van maatschappelijke, cultureele en economische belangen met in voering van den weekdienst niet langer ge wacht kon worden en men meende, dat een gunstige postverbinding de opleving van han del en nijverheid in de hand zou werken. De verwachting was, dat het postvervoer zich met den weekdienst ongeveer als volgt zou ontwikkelen gemiddeld per vlucht eerste 3 maanden (Oct.-Dec. 1931) 150 K.G. eerste halfjaar 1932 200 K.G. tweede halfjaar 1932 300 K.G. 1933 400 K.G. De werkelijke uitkomsten zijn geweest eerste 3 maanden (Oct.-Dec. 1931) 244 K.G. eerste halfjaar 1932 238 K.G. tweede halfjaar 1932 (voor zoover bekend) 261 K.G. De uitkomsten over de 3 maanden van 1931 en het eerste half jaar van 1932 zijn dus aanzienlijk beter dan verwacht werd. De uit komsten over het 2e half jaar zijn aanvan kelijk beneden de verwachtingen, doch niet ongunstig. De groote hoeveelheid post in De cember met Kerstmis en Nieuwjaar zal ook dit gemiddelde stellig nog hooger brengen. Wanneer men bedenkt, dat het geheeie postvervoer met Ned.-Indië (zeepost en landpost) sedert October 1931 met ongeveer 18 terugliep en van ruim 900 K.G. gedaald is tot omstreeks 740 K.G., dan maakt de luchtpost met een gemiddelde van 261 KG. geen slecht figuur, vooral niet wanneer men bedenkt dat in de kilogrammen per luchtpost meer brieven gaan (tengevolge van 5 en 10 gr. tarieven) dan in de kilogrammen per zee post verzonden. Thans komen met ingang van 6 October twee nieuwe tarieven. Een pakketposttarief zal worden ingevoerd en een goedkoop tarief voor gedrukte stukken. Dit laatste wordt be rekend tegen 10.— per K.G. Of het mogelijk zal 'zijn om op deze wijze de exploitatie der posterijen tot een sluitende te maken, moet de toekomst leeren. Op het oogenblik is deze voor de posterijen nog niet gunstig. De/op 1 Juli ingevoerde verlaging van het luchtrecht voor brieven van 5 tot 10 gr. heeft een gunstigen invloed gehad. Het aantal de zer brieven neemt geleidelijk toe, zonder dat het aantal der brieven van 5 gr. of' van 20 gr. vermindert. Het vervoer van passagiers en goederen is bedoeld als een aanvullende bron van in komsten. Dat deze als zoodanig nu reeds waarde heeft, blijkt uit de financieele uit komsten. Deze overschreden in de eerste 8 maanden van 1932 reeds aanzienlijk de ra ming, welke men voor 12 maanden had op gemaakt. Het passagiersvervoer is ondanks de ongunstige tijden stijgende, hetgeen blijkt uit de omstandigheid, dat men uit gaand 144 personen heeft vervoerd en thuis- gaand 162. Het aantal reizigers, dat van het eene eindpunt tot het andere werd vervoerd, be droeg 22. Een zeer belangrijke maatregel, die met den winterdienst op 1 November a.s. zal in gaan, is de verlaging van liet passagetarief Amsterdam—Batavia van ƒ2200 tot ƒ1750 met inbegrip van logies en voeding onderweg. De K.LM. stelt zich voor met dit lagere tarief een ruimere klasse van reizigers te be reiken, voor welke de snelle en tevens be langhebbende overtocht groote voordeelen biedt. Ook het vrachttarief wordt met 1 Novem ber aanzienlijk verlaagd en van ƒ17.50 per K.G. teruggebracht op ƒ12.50. De resultaten van den weekdienst zijn, technisch gesproken, zeer bevredigend. Com mercieel zijn zij, voor de K.L.M. althans, gunstiger geweest dan de verwachting. Instede van naast de inkomsten uit het postcontract nog subsidie te behoeven, sluit de exploitatie over de eerste 8 maanden van 1932 met een batig saldo. Dank zij het nieuwe materieel en dank zij verschillenden bezuini gingen zijn de uitgaven beneden de raming gebleven, terwijl de inkomsten uit passa giers- en goederenvervoer, de ramingen heb ben overtroffen. De exploitatie-uitkomsten van de posterijen zfjn beneden de raming gebleven. De invoe ring van de nieuwe tarieven zal hierin mo gelijk een gunstige wending brengen. De K.LM. blijft haar geheeie aandacht vestigen op verbetering van den dienst. Deze verbetering beteekent in de eerste plaats ver snelling, indien deze althans niet gaat ten koste van veiligheid en regelmaat. Versnel ling moet gezocht worden in snellere vlieg tuigen en langere vliegtijden. Aan eerstgenoemde wordt .voortdurend aan dacht besteed en het vraagstuk der snelheid is in doorloopende studie. Wat het laatste betreft, meent de directie, dat de bemannin gen met de huidige vliegtijden aan de grens van het toelaatbare zijn gekomen en dat ver hooging der vliegtijden alleen met uitbreiding van het boordpersoneel te verkrijgen is. De K.L.M. staat op het standpunt, dat met den huidigen stand der techniek en met de huidige organisatie geen versnelling met sprongen kan worden gemaakt. Vergelijkt men echter den reisduur van zomer- en winterdienst van thans met dien van den 14-daagschen dienst, dan is reeds een belangrijke versnelling bereikt. De 11 reisdagen in den zomer zijn gedaald tot 9, 12 van den winter tot 10. Mocht de K.L.M. er in slagen om samen met de K.N.I.L.M. de opdracht van tijdelijk vervoer der Australische post te verkrijgen, dan zou hiermede de kroon op het werk wor den gezet. Onderhandelingen over dit vervoer zijn nog gaande. Een Bondsavond van den A.N.W.B. Naar wij vernemen, zal op Donderdag 20 October as. de A.N.W.B., Toeristenbond voor Nederland, alhier een Bondsavond organisee- ren, bestaande in een expositie van kaarten, gidsen, reisboeken, enz., voor auto-, motor-, rijwiel-, water-, wandel- en ruitertoeristen, een lezing over het werk van den Bond en de vertooning van een mooie serie lantaarnplaat jes. De Bondsavond is zoowel voor niet-leden als voor leden kosteloos toegankelijk. De burgemeester heeft zich bereid ver klaard dezen avond met een kort woord in te leiden. Wij verwachten, dat velen, die niet dage lijks in de gelegenheid zijn met het geheeie bondswerk kennis te maken, maar toch den bekenden en zoo nuttigen „Bond van de weg wijzers" kennen, deze gelegenheid zullen aan grijpen de mooie kaarten en gidsen, andere boekwerken en nuttige voorwerpen voor weg gebruiker en toerist te bezichtigen en wat meer te vernemen van den voortreffelijken baanbrekenden bondsarbeid. St. Nicolaas-Vereenlglng. Gisterenavond gaf de Vereeniging voor het geven van een St. Nicolaasfeest aan arme en minvermogende kinderen een uitvoering met het doél de kas te sterken. Deze uitvoering was, evenals de vorige avond in April jl. ge geven, zeer goed bezocht en kan als een groot succes voor het bestuur worden aan gemerkt. De groote zaal van het Concertgebouw belangeloos door den heer Ots voor dit doel afgestaan was geheel gevuld, toen de heer J. Stoops namens het bestuur den avond opende en allen een hartelijk welkom toeriep. Over het doel heeft spreker niet veel meer te zeggen, daar dit genoeg bekend is. Het ver heugt hem dat zoovelen tegenwoordig zijn en dit versterkt het bestuur in zijn pogingen om armen kinderen een blijden St. Nicolaasdag te bezorgen. Het bestuur weet de kinderen te vinden die arm zijn niet aan liefde, geluk kig maar arm aan aardsche goederen. Hoe heerlijk is het, aan de hand van vader en moeder op St. Nicolaasavond de winkels te bezichtigen en dan iets te kunnen koopen. Hoe hard moet het dan zijn voor ouders, hun kinderen niets te kunnen geven. Daarom moet er veel liefde zijn voor deze kinderen en onze vereeniging tracht in zulke gezinnen wat vreugde te brengen. Hiervoor is veel noo dig en spreker hoopt dat ook deze avond aan het doel moge bijdragen. Nadat een strijkje, onder leiding van den heer C. van Beers, met een mooi nummertje den avond had ingeleid, werd de eerste helft van het programma afgewerkt, waarvan wij bijzonder noemen het tableau „Droefheid", hetwelk als symbool van het doel der veree niging goed was gekozen Een arm gezin, in droefheid bijeen op St. Nicolaasavond, waarin de goede Sint toch nog vreugde brengt. Hierna volgde een komische scène met zang „Het vredige-zedige Hofje", door 4 dames, dat goed tot zijn récht kwam en veel bijval oogstte. Het volgende nummer ,,'t Liedje van den beiaardier" van Em, Hullebroek, werd, begeleid door den heer Van Beers, door mej. Louwerse, lief gezongen. Als laatste nummer voor de pauze volgde „De fijne (muzikale) familie", dat veel suc ces oogstte, en onbedaarlijk applaus veroor zaakte. Als een der grootste aantrekkelijkheden kan zeker de pauze beschouwd worden, om dat daarin gelegenheid gegeven wordt tot „grabbelen". Een drietal grabbeltonnen waren aanwezig, en dat was zeker niet overbodig, gezien de geweldige animo welke hiervoor ook nu weer bestond. Wij willen er op wijzen dat reeds bij het binnenkomen van de zaal de keurige stand direct in het oog valt, waarop de ongeveer 800 prijzen voor de grabbeltons waren opgesteld. Deze prijzen zijn alle van neringdoenden uit onze stad gratis ontvangen en er waren zeer vele zelfs waardevolle prijzen op te merken. Geen wonder dus dat voor de grabbelton zulk een groote belangstelling bestond, daar men voor een luttel bedrag kans had een mooi prijsje te bekomen. Zoo goed als alles was dan „cok uitverkocht". Na de pauze werd vlug het tweede gedeelte van het program afgewerkt, waarvan wij nog noemen het tableau „Blijdschap door uw hulp en medewerking", waarin op bijzondere wijze werd vertolkt de dankbaarheid voor de vele hulp van verschillende zijden ontvangen. Tot slot werd overgegaan tot het verloten der 23 prijzen, beschikbaar gesteld, eveneens gratis, voor de verloting. Deze prijzen waren zonder onderscheid keurig en vielen bij de winnaars zeer in den smaak. De heer Stoops bracht in zijn slotwoord dank voor de enthousiaste stemming onder de aanwezigen en spreker zeide geroerd te zijn voor de tallooze geschenken door de ne ringdoenden in onze stad voor het goede doel gegeven. En dat alles gratis, ondanks de ongunstige tijden. Verder bracht spreker dank aan allen die hun welwillende medewerking hebben verleend, waardoor de ze uitvoering zoo uitstekend is geslaagd. Zeer zeker komt ook de vereeniging een voord van warmen dank toe voor de vele werkzaamheden aan de voorbereiding besteed. Het St. Nicolaasfeest nadert reeds en nog zeer veel hebben de dames en heeren van het comité te doen om op 5 December alles zoo goed mogelijk in orde te hebben ten bate van het misdeelde kind. Instituut voor Arbeidersontwikkeling. In achterstaande advertentie vestigt het bestuur nogmaals de aandacht op den zeer bijzonderen openingsavond van haar wintersei zoen, met een voordracht-uitbeelding van de „Peer Gynt" van Henric Ibsen. Wie maar even kan raden wij aan deze uitvoering te bezoeken, daar bedoeld werk met veel succes in verschillende groote steden is opgevoerd. Ook niet-leden kunnen de uitvoering bijwo nen. Het bestuur heeft van zijn kant al het mogelijke gedaan om dezen avond tot iets bijzonders te maken. Door voldoende deelname heeft het bestuur besloten tot opening van een kader- en avondschool. Betrokkenen zullen eerstdaags tot een bespreking worden uitgenoodigd. De Centrale Arbeidersverzekering stelde voor deze scholen gratis de schriften voor de leer lingen beschikbaar. Aan hen, die nog ver zuimden zich te laten inschrijven, zij meege deeld, dat dit tot den datum van opening kan geschieden, daar na den aanvang geen nieuwe leerlingen meer aangenomen kunnen worden. Het nieuws van den dag in beeld. Foto's in onze Tijdinghal. Eenige opnamen vai> den brand in het Kon. Ned. Meteorologisch Instituut te De Bilt. Van de 3-Octoberfeesten te Leiden. De inbraak in het station te Aalsmeer. Een huwelijk in de Haagsche Societykringen. De groote najaarstentoonstelling van vee op de Bossche markt. De hefbrug te Ba- rendrecht, die gisteren zijn volle hoogte, zijn de 61 meter, bereikte. Het zilveren jubi leum van den burgemeester van Vlijmen. Opening van het nieuwe gymnasium aan de Homeruslaan te Utrecht. Nieuwe dienstregelingen. In de bekende kast in onze Tijdinghal hebben wij de nieuwe winter-dienstregelingen voorgehangen van alle vervoermiddelen, die op Zeeland betrekking hebben. Seheepvaartberichten. Het Duitsche stoomschip ..Vadder Gerrit", komende van Londen en bestemd voor Ant werpen is hier op de haven gekomen om het stoffelijk overschot aan wal te brengen van een zijner officieren, den Hollandsehen stuur man H., die tijdens de reis is overleden. Het lijk zal per spoor naar de woonplaats van den overledene worden vervoerd. Heden is alhier uit Londen aangekomen het stoomschip „Excelsior" met een lading groen hout, bestemd voor Middelburg. MIDDELBURG Beëediging als notaris. Ter burgerlijke zitting van de rechtbank te Middelburg werd beëedigd de heer M. C. van den Bout, thans notaris te Renesse, voorheen candidaat-notaris ter standplaats Goes. OOST- EN WEST-SOUBURG Oprichting van een Middenstands- Ver eeniging. Door een voorloopig comité tot oprichting van een Mid denstandsvereeniging daartoe uitgenoodigd, trad Dinsdagavond m „de Zwaan" als spreker op de heer A. Ingenool Jr. uit Den Haag, directeur van den Ned. Mid denstandsbond. Na een woord van welkom door den voor zitter tot de aanwezigen en van dank aan den spreker voor zijn bereidwilligheid om he denavond alhier tegenwoordig te zijn, ver kreeg deze het woord en zeide allereerst ge troffen te zijn door de groote opkomst, wat van belangstelling in de zaak van den mid denstand getuigde. Hierna zette spreker uit een dat de invloed van den enkeling geen teteekenis heeft, maar dat van het samen gaan van een massa kracht kan uitgaan. Als voorbeeld wijst spreker bijv. op de arbeiders organisaties, welk een macht ontwikkelen deze nietAls gevolg hiervan hebben ook de werkgevers zich georganiseerd. Tusschen deze twee groepen in staat als het ware de mid denstand, wat spreker een mooie positie vindt. Haar taak is buiten de politiek te blfj- ven en tegen links noch rechts vijandig te staan en geen klassenstrijd te voeren. Haar taak is het algemetbelang te dienen door het publiek te voorzien van alle artikelen die het verlangt. Zij heeft een nuttige taak en mag hiervoor een redelijk loon eischen. In den breede zet de heer Ingenool uiteen hoe dit doel te bereiken is. De Middenstand is zijn plaats waard in de maatschappij, hoe

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1932 | | pagina 1