EERSTE BLAD
I No. 196;
70e Jaargang;
Uitgave: firma F. VAK OE VELDE Ir., Waistraat 58-60, Vlissingen.ïslei. 10. Postrekening 66281
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
GEMEENTEBESTUUR
BINNENLAND
STADS- EN PROVINCIENÏEUWS
1932,
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJSVoorVIissingenende gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden.
Franco door hetgeheele rijk 2.50. Voor België, Duitschiand en Frankrijk 3.80. Voor de ove
rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct
ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct Iedere regel
meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3-maal plaatsing van 15regels f 1. alles tegen vooruitbetaling.
De abonné's in't bezit eener gulden bij levens- gulden bij dood rt rf!) gulden bij verlies i pA gulden bij verlies gulden bij verlies A p gulden bij verlies
Polis, zijn GRATIS verze- IIII118 lange ongeschikt- »^||i| door n 11S B van een H tliP van iSili vaneen J/*\ van eiken
kerd tegen ongelukken voorJIUPUU heid tot werken. een ongeluk. V<U'<Ü' hand, voet of oog. iUU een duim IUU wijsvinger tJ%3 anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBL1CJTEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREEN1GING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
BEKENDMAKING.
Aangifte van nieuwe leerlingen voor de
Gemeentelijke Handelsavondschool.
Burgemeester en Wethouders van Vlissin-
gen maken bekend, dat op Dinsdag 23 en
Woensdag 24 Augustus a.s. van 7—9 uur n.m.
in het schoolgebouw aan de Bouwen Ewout-
straat gelegenheid bestaat tot aangifte van
nieuwe leerlingen voor de Gemeentelijke
Handelsavondschool.
Leerlingen in het bezit van U.L.O. diploma
komen zonder examen in de 4e klas.
Men kan zich laten inschrijven voor vol
ledig onderwijs of voor afzonderlijke vakken
(Fransch, Duitsch, Engelsch, typen en steno).
De school begint voor alle leerlingen op
Dinsdag 30 Augustus a.s. om 6% uur n.m.
Vlissingen, 20 Augustus 1932.
Burg. en Weth. voornoemd,
VAN WOELDEREN.
De Secretaris,
F. BISSCHOP.
Salarissen bij de K.L.M.
Onlangs maakten wy melding van een
aantal vragen, welke de heer Braat aan den
minister van waterstaat had gesteld, betref
fende het instellen van een onderzoek van
regeeringswege ter zake van Uitgaven door
de K.L.M. aan salarissen e.a.
Mr. Reymer deelt in antwoord daarop-
thans mede, dat blijkens bij de K.L.M. inge
wonnen inlichtingen inderdaad bij de pas-
sage-afdeeling van deze Maatschappij per
sonen in dienst zijn, die een salaris van 60
per maand verdienen. Het aantal dier be
ambten bedraagt 5 de gemiddelde leeftijd is
22 jaar. Aangezien het luchtvaartbedrijf
uiteraard een internationaal karakter draagt,
wordt bij voorkeur personeel in dienst geno
men, hetwelk over kennis van vreemde talen
beschikt. De werktijd van dit personeel be
draagt gemiddeld belangrijk minder dan 80
uren per w ek.
Het is juist, dat bij de K.L.M. enkele ex-
pedifcieknechfcs in dienst zijn, die 17.50 per
week verdienen. Aan enkele leden van het
personeel met een maandgeld van 25 tot
60 is ontslag verleend wegens reorganisatie,
waardoor zij overbodig werden. Het is juist,
dat een gids in dienst is, die 25 per week
ontvangst en tevens een marinepensioen ge
niet dit pensioen is lager dan het in de
Vraag vermelde bedrag van 45.80 per week.
De genoemde salarisbedragen van een
boekhouder ad f 275 per maand en van een
sous-chef bij den technischen dienst ad
275 per maand, die tevens pensioen genie
ten, zyn niet geheel juist. Zij bedragen on
derscheidenlijk f 260 en 225 per maand.
Het in de vraag genoemde pensioenbedrag is
niet juist.
Voor tafelbestekken is niet 5000, doch
2.500.40 uitgegeven. Het betreft hier boven
dien geen zilver, maar zgn. hotelzilver.
Voor verdere maatregelen bestaat, naar de
minister meent, geen aanleiding, te minder
daar jaarlijks van rijkswege een nauwgezet
accountantsonderzoek geschiedt ten aanzien
van het geldelijk beheer der Koninklijke
Luchtvaart Maatschappij, en nog zeer on
langs door het Centraal Bureau van voorbe
reiding voor ambtenaarszaken een bijzonder
onderzoek naar de wenschelijkheid van be
zuiniging op de bezoldiging van het personeel
is ingesteld, waarbij is gebleken, dat tegen
het salarispeil van het personeel der K.L.M.
in het algemeen geen bezwaren kunnen wor
den ingebracht.
In verband daarmede beantwoordt de mi
nister eveneens ontkennend de vraag of hij
deze maatschappij wegens ondoelmatig be
heer en het bevorderen van cumulatie van
pensioen met functies niet meer voor rijks
subsidie in aanmerking wil laten komen.
De nood van den middenstand.
Over de heerschende crisis, de huidige ma
laise, behoeven we stellig niet meer uit te
weiden, en zeker niet over wat de slechte
tijdsomstandigheden voor land en volk betee-
kenen. Wij allen zijn er van- overtuigd, dat
voor alle groepen der bevolking de toestand
verre van rooskleurig is.
Het is begrijpelijk, dat maatregelen zijn
genomen tot steun van land- en tuinbouw,
veeteelt, scheepvaart, enz. Maar aan den
middenstand, die nog niet zoo hecht georga
niseerd is, heeft bijna nog niemand gedacht.
Hoezeer ook de middenstand gevangen zit in
den greep der malaise, is gebleken uit het
telegram, dat door den georganiseerden mid
denstand werd gezonden aan de regeering, en
uit de noodkreten, die door de handeldrij-
venden en klein-industrieelen in een verarmd
gebied als Twente worden geslaakt.
Inderdaad zal niemand ontkennen, dat er
over het algemeen te weinig rekening wordt
gehouden met den middenstand. Maar niet
alleen worfït praktisch geen enkele maatre
gel getroffen, die rechtstreeks in het belang
van deze groep van ny veren strekt, neen, de
middenstand wordt zelfs getroffen door wet
telijke maatregelen en Koninklijke besluiten,
die vele middenstandsbedrijven eenvoudig
met den grond gelyk maken
Wij doelen in de eerste plaats op de bittere
klachten over het winkelsluitingswee. De
ellendige conjunctuur werd geen motief ge
acht om de invoering op te schorten van
maatregelen, die zoozeer tegen de belangen
van den middenstand indruischen.De gevol
gen van deze dwangwet zijn ten hemel
schreiend. Tal van kleinere winkeliers, die
toch reeds de grootste moeite hadden om
het hoofd boven water te houden, zijn thans
in betalingsmoeilijkheden gekomen. En hoe
krijgt de eerbied voor de wet een knauw
door de manier waarop zij op allerlei wijze
ontdoken wordtmen denke slechts aan de
automaten-kwesties. Thans zitten wij met
deze onnoodige, onsociale wet, die in dezen
crisistijd dubbel schadelijk is.
In de tweede plaats wijzen wij op de
Drankwet, die tal van exploitanten den on
dergang brengt. Een groot doel van buiten
gewone maatschappelijke beteekenis is on
getwijfeld de bestrijding van het drankmis
bruik, maar wie heeft nog de illusie, dat dit;
door de wet ook maar eenigszins verminde
ren zou evenmin als de Drankwet van
1904 daartoe in staat is geweest. In dat op
zicht is de wet een klein middel voor een
groot doel maar tevens een belemmering
vcor neringdoenden om verder in hun onder
houd te voorzien. Menschen, die vroeger bij
droegen in personeele belasting, vergunnings
rechten, inkomstenbelasting, worden nu aan
armenzorg overgegeven
Wij leven thans waarlijk niet in een tijd,
om aan de schatkist van rijk en gemeenten
belangrijke inkomsten te ontnemen en tege
lijk steuntrekkende burgers te kweeken
Langzaam, te langzaam is het besef van den
ernst der gebeurtenissen en van de dreiging
der gevaren doorgedrongen. Wij zullen als
volk nog veel moeten lijden, maar maatrege
len, die één bepaalden stand in zyn werk
zaamheid beletten, kunnen dat lijden voor
het geheel slechts verzwaren en verlengen.
Gelukkig beschikt de gemiddelde Nederlan
der over voldoende kalmte en nuchterheid
en gezond verstand om, voordat het te laat
if, van koers te veranderen als tij en wind
omslaan en om den lo'ods van boord te zetten,
die volgens een verouderde zeilaanwijzing of
op niet-bij gehouden kaarten wil varen
De warmte en het treinpersoneel.
Het hoofdbestuur van de Nederlandsche
vereeniging van spoor- en tramwegpersoneel
heeft telegrafisch aan de directie van de Ne
derlandsche Spoorwegen verzocht, het trein
personeel vergunning te geven, zoolang dit
gewenscht is, dienst te doen in eigen kleeding
met dienstpet en distinctief.
G. Bruynf
Op Vlieland is overleden, oud 82 jaar, dc
heer G. Bruyn, oud-gezagvoerder ter koop
vaardij.
De heer Bruyn was eere-voorzitter van de
Noord- en Zuid-Hollandsche Reddingmaat
schappij.
Brug bij ZaltbommeL
De brug by Zaltbommel zal eind volgend
jaar gereed zijn. De stukken van den boog,
die in pasvorm op schuiten door „Werk
spoor" zijn aangevoerd, zijn op die schuiten
in elkaar gezet. Vervolgens zyn de stukken
naar hun plaats vervoerd, op hoogte gehe-
schen en langzaam neergezet. De beide stuk
ken het stuk dat Woensdag en dat heden
geplaatst is zijn tezamen pl. 60 M. lang
de heele boog wordt 110 M. lang.
De vorm van deze nieuwe spoorbrug zal
precies dezelfde zijn als die van de oude brug,
die enkel spoor had en daarom nu verdub
beld wordt.
Van het winterbed, waarvan de deelen door
de Kon. Maatsch. „de Schelde" gemaakt wor
den, zijn twee stukken reeds op hun plaats
gezet, het derde wordt thans opgevyzeld en
he; vierde is Woensdag in Zaltbommel aan
gekomen.
Nederlandsche expeditie naar IJsland,
De Nederlandsche meteoroloog dr. H. G
Cannegieter, is gisteren, vergezeld van twee
Nederlandsche vliegers en een mecanicien,
met twee vliegmachines van Bergen vertrok
ken om op IJsland gedurende het Pooljaar
waarnemingen te doen. Hun plan is om on
middellijk na aankomst te Reykjavik het
werk te beginnen en dagelijks een of twee
vluchten te maken. „Tel.".
Apeldoorn krijgt een tunnel.
In de Donderdag jl. gehouden gemeente
raadszitting is besloten een tunnel te doen
aanleggen bij den spoorwegoverweg aan den
Arnhemschen straatweg.
Het zeer drukke verkeer op dezen straat
weg ondervindt grooten hinder van dezen
overweg die dikwijls gesloten is. Daarom be-
teekent de aanleg van een tunnel een belang
rijke verbetering.
„Ons Nederland".
Propaganda vpor de belangen van
West-Brabant.
In het jongste nummer van „Ons Neder
land", het orgaan der Alg. Ned. Vereen, voor
Vreemdelingenverkeer, wordt door de pro
minente figuren uit West-Brabant een lans
gebroken voor een brug bij Willemstad,
waarvan de noodzaak van vele kanten wordt
belicht. Wat de West-Brabanders wenschen,
blijkt het best uit de volgende zinsnede uit
de bijdrage van mr. M. H. Hartog„Wij
automobielbezitters in westelijk Noord-Bra
bant stellen ons niet op het standpunt, dat
de brug per sé bij Willemstad moet komen.
Wat wij vragen is slechts dit, dat er een be
hoorlijk onderzoek plaats heeft, welke over
brugging de meeste voordeelen biedt en dat
men niet uit sleur de brug by Moerdyk
maakt. Onderzoekt alle dingen en behoudt
het goede. Eerst wanneer zulks geschiedt, zyn
wij West-Noord-Brabanders èn dankbaar èn
voldaan."
Behalve op deze zaak vestigt dit met zorg
uitgevoerde en ryk geïllustreerde nummer
de aandacht op de schoonheid en historie
van het West-Brabantsche land en op de
beteekenis van zijn industrie.
De warmste dag.
Volgens inlichtingen van de filiaal-inrich
ting van het Kon. Ned. Meteorologisch In
stituut is het gisteren belangrijk warmer ge
worden dan op da voorafgaande warme dagen
in dezen zomer, Tot half vijf was in den
Hortus Botanicus als hoogste temperatuur
afgelezen 33.6 gr. C. (92 gr. Fahrenheit).
Sinds de waarnemingen in den Hortus Bota
nicus is in 1923 de hoogste temperatuur al
leen overtroffen in de beruchte hittegolf van
dat jaar34.0 gr. C. (93 gr. Fahrenheit) op
11 Juli.
Overigens hebben verscheidene andere zo
mers wel eens een enkelen dag, waarop 32 gr.
C. wordt bereikt, zonder dat de zomer, als
geheel, warm behoeft te zijn. Het ziet er ech
ter naar uit, dat de zomer van 1932 werkelijk
tot de warme zomers gaat behooren. Als ken
merk gebruikt men vaak het aantal dagen,
dat maximaal boven 25 gr. C. (77 gr. Fahren
heit) is. Dit nu bedraagt tot en met 19
Augustus reeds 28. Een dergelijk aantal zo-
mersche dagen is (sinds de instelling der
maandoverzichten in 1904) aldaar tot dien
datum alleen overtroffen in den bekenden
heeten zomer van 1911. Toen waren er op 19
Augustus reeds 33 zomersche dagen voorbij
en er volgden toen nog 9.
Juist bij het groote aantal zomersche da
gen was het dit jaar opvallend, dat er tot
dusver nog geen extreem hooge maxima wa
ren bereikt. Vóór gisteren waren de hoogste
te De Bilt 30.9 op 12 Juli, 30.0 op 15 Augustus.
De dag van gisteren voltooide het beeld
van een werkelijk warmen zomer ook in dat
opzicht.
Roermond 700 jaar stad.
Voor de viering van het feit, dat Roer
mond 700 jaar geleden stadsrechten kreeg,
zijn alle straten in een feesttooi gestoken.
Het raadhuis op de Markt, dat een prachtige
versiering krygt, wordt door electrische
Icmpjes geïllumineerd. In de boomen op den
Godsweerdesingel zijn duizenden gekleurde
bloemen gehangen, welke btf avond door
schijnwerpers in tulpvorm zullen worden ver
licht. De jubileumfeesten zijn gisterenavond
even voor zeven uur ingezet met het luiden
van alle klokken. Om half negen werd een
taptoe gehouden, waarna de Roermondschc
fcestvlag op de Markt geheschen werd.
Flottieljevaartuig
„Johan Maurits van Nassau".
Hedenmiddag ongeveer 1.15 uur is het
flottieljevaartuig „Johan Maurits van Nas
sau", in aanbouw by de N.V. Kon. Maatsch.
„de Schelde" alhier, voor de Kon. Nederland
sche marine, te water gelaten.
De laatste beletselen zijn weggenomen door
mevr. Van der Stad, echtgenoote van den
toekomstigen commandant van dit vaartuig.
Het schip wordt gebouwd speciaal voor den
dienst in de tropen en zal in West-Indië ge-
stationneerd worden.
De „Johan Maurits van Nassau" is ontwor
pen door het departement van defensie, on
der leiding van den directeur van scheeps
bouw, den heer jhr. ir. M. RapparcL
Bij de uitvoering is de hoofdingenieur van
de marine, de heer G. de Rooy, met heb
toezicht belast, terwijl het nautisch technisch
toezicht door den kapitein-luitenant ter zee,
den heer H. J. van der Stad, wordt uitge
oefend, die daartoe te Vlissingen gestations
neerd is.
De hoofdafmetingen van het flottieljevaars
tuig zijn Lengte over alles 78.65 M.groot
ste breedte op buitenkant spanten 11.60 M.
holte in de zijde to bovendek 6.45 M. Bij vol-
uitgerusten toestand zal het schip bij een
diepgang van 3.75 M. 1750 ton water ver
plaatsen.
Bak- en brugdek zijn aaneengebouwd en
loopen als tentdek van vóórsteven tot over
de dekhuizen op het bovendek door.
Ter zijde van deze dekhuizen zijn de sloeps-
barrings aangebracht voor de opstelling van
twee sloepen B IV en twee motorbooten, ge
plaatst onder Mannesmann-davits.
Boven het tentdek is het brugdek aange
bracht met commandobrug, commandotoren
en kaartenkamer.
Het bovendek loopt van vóór tot achter
onafgebroken door.
Onder het bovendek volgt het pantserdek
en gelijk met het middengedeelte hiervan het
tusschendek.
Het pantserdek is geheel electrisch ge-
laschtklinknagels zijn geheel vermeden, zoo-
dat bij eventueele treffers geen nagelkoppen
kunnen afspringen.
Vooral waar machines opgesteld zijn, is dit
een groot voordeel, daar door de afspringen
de nagelkoppen anders kans bestaat, dat de
machines defect geraken.
Tentdek, brugdek en het vrije bovendek
zijn van een teakhouten dek over het stalen
dek voorzien met het oog op den dienst in
de tropen. Gepantserd zijn, behalve het
pantserdek, de huid naast de stuurinstallatie,
de kokers voor munitieopvoer en opvoer der
kabels en de commandotoren.
De bewapening bestaat uit drie kanonnen
van 15 cM. en vier mitrailleurs, welke laat
ste tevens dienst doen als afweergeschut
voor vliegtuigen.
De munitieruimen, die geheel geïsoleerd
worden tegen temperatuurwisselingen, bevin
den zich onder het pantserdek. Het opvoeren
van de munitie uit de ruimen naar de ka
nonnen geschiedt met electrische liften.
Verder zyn in hp+ achterschip onder het
pantserdek de proviandbergplaats voor de
officieren en de koelkamer aangebracht en in
de zijden wasch- en drinkwatertanks.
In het vóórschip de victualiebergplaatsen,
de bergplaatsen voor schipper en bottelier
en de plunjebergplaats. Ook bevindt zich hier
de hut voor radiotelegrafie en de ruimte
voor omvormers en andere toestellen.