EERSTE BLAD I No. 196; 70e Jaargang; Uitgave: firma F. VAK OE VELDE Ir., Waistraat 58-60, Vlissingen.ïslei. 10. Postrekening 66281 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen GEMEENTEBESTUUR BINNENLAND STADS- EN PROVINCIENÏEUWS 1932, VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJSVoorVIissingenende gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden. Franco door hetgeheele rijk 2.50. Voor België, Duitschiand en Frankrijk 3.80. Voor de ove rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct Iedere regel meer 10 ct. (max. 10 regels). Bij 3-maal plaatsing van 15regels f 1. alles tegen vooruitbetaling. De abonné's in't bezit eener gulden bij levens- gulden bij dood rt rf!) gulden bij verlies i pA gulden bij verlies gulden bij verlies A p gulden bij verlies Polis, zijn GRATIS verze- IIII118 lange ongeschikt- »^||i| door n 11S B van een H tliP van iSili vaneen J/*\ van eiken kerd tegen ongelukken voorJIUPUU heid tot werken. een ongeluk. V<U'<Ü' hand, voet of oog. iUU een duim IUU wijsvinger tJ%3 anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBL1CJTEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREEN1GING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 2 bladen BEKENDMAKING. Aangifte van nieuwe leerlingen voor de Gemeentelijke Handelsavondschool. Burgemeester en Wethouders van Vlissin- gen maken bekend, dat op Dinsdag 23 en Woensdag 24 Augustus a.s. van 7—9 uur n.m. in het schoolgebouw aan de Bouwen Ewout- straat gelegenheid bestaat tot aangifte van nieuwe leerlingen voor de Gemeentelijke Handelsavondschool. Leerlingen in het bezit van U.L.O. diploma komen zonder examen in de 4e klas. Men kan zich laten inschrijven voor vol ledig onderwijs of voor afzonderlijke vakken (Fransch, Duitsch, Engelsch, typen en steno). De school begint voor alle leerlingen op Dinsdag 30 Augustus a.s. om 6% uur n.m. Vlissingen, 20 Augustus 1932. Burg. en Weth. voornoemd, VAN WOELDEREN. De Secretaris, F. BISSCHOP. Salarissen bij de K.L.M. Onlangs maakten wy melding van een aantal vragen, welke de heer Braat aan den minister van waterstaat had gesteld, betref fende het instellen van een onderzoek van regeeringswege ter zake van Uitgaven door de K.L.M. aan salarissen e.a. Mr. Reymer deelt in antwoord daarop- thans mede, dat blijkens bij de K.L.M. inge wonnen inlichtingen inderdaad bij de pas- sage-afdeeling van deze Maatschappij per sonen in dienst zijn, die een salaris van 60 per maand verdienen. Het aantal dier be ambten bedraagt 5 de gemiddelde leeftijd is 22 jaar. Aangezien het luchtvaartbedrijf uiteraard een internationaal karakter draagt, wordt bij voorkeur personeel in dienst geno men, hetwelk over kennis van vreemde talen beschikt. De werktijd van dit personeel be draagt gemiddeld belangrijk minder dan 80 uren per w ek. Het is juist, dat bij de K.L.M. enkele ex- pedifcieknechfcs in dienst zijn, die 17.50 per week verdienen. Aan enkele leden van het personeel met een maandgeld van 25 tot 60 is ontslag verleend wegens reorganisatie, waardoor zij overbodig werden. Het is juist, dat een gids in dienst is, die 25 per week ontvangst en tevens een marinepensioen ge niet dit pensioen is lager dan het in de Vraag vermelde bedrag van 45.80 per week. De genoemde salarisbedragen van een boekhouder ad f 275 per maand en van een sous-chef bij den technischen dienst ad 275 per maand, die tevens pensioen genie ten, zyn niet geheel juist. Zij bedragen on derscheidenlijk f 260 en 225 per maand. Het in de vraag genoemde pensioenbedrag is niet juist. Voor tafelbestekken is niet 5000, doch 2.500.40 uitgegeven. Het betreft hier boven dien geen zilver, maar zgn. hotelzilver. Voor verdere maatregelen bestaat, naar de minister meent, geen aanleiding, te minder daar jaarlijks van rijkswege een nauwgezet accountantsonderzoek geschiedt ten aanzien van het geldelijk beheer der Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, en nog zeer on langs door het Centraal Bureau van voorbe reiding voor ambtenaarszaken een bijzonder onderzoek naar de wenschelijkheid van be zuiniging op de bezoldiging van het personeel is ingesteld, waarbij is gebleken, dat tegen het salarispeil van het personeel der K.L.M. in het algemeen geen bezwaren kunnen wor den ingebracht. In verband daarmede beantwoordt de mi nister eveneens ontkennend de vraag of hij deze maatschappij wegens ondoelmatig be heer en het bevorderen van cumulatie van pensioen met functies niet meer voor rijks subsidie in aanmerking wil laten komen. De nood van den middenstand. Over de heerschende crisis, de huidige ma laise, behoeven we stellig niet meer uit te weiden, en zeker niet over wat de slechte tijdsomstandigheden voor land en volk betee- kenen. Wij allen zijn er van- overtuigd, dat voor alle groepen der bevolking de toestand verre van rooskleurig is. Het is begrijpelijk, dat maatregelen zijn genomen tot steun van land- en tuinbouw, veeteelt, scheepvaart, enz. Maar aan den middenstand, die nog niet zoo hecht georga niseerd is, heeft bijna nog niemand gedacht. Hoezeer ook de middenstand gevangen zit in den greep der malaise, is gebleken uit het telegram, dat door den georganiseerden mid denstand werd gezonden aan de regeering, en uit de noodkreten, die door de handeldrij- venden en klein-industrieelen in een verarmd gebied als Twente worden geslaakt. Inderdaad zal niemand ontkennen, dat er over het algemeen te weinig rekening wordt gehouden met den middenstand. Maar niet alleen worfït praktisch geen enkele maatre gel getroffen, die rechtstreeks in het belang van deze groep van ny veren strekt, neen, de middenstand wordt zelfs getroffen door wet telijke maatregelen en Koninklijke besluiten, die vele middenstandsbedrijven eenvoudig met den grond gelyk maken Wij doelen in de eerste plaats op de bittere klachten over het winkelsluitingswee. De ellendige conjunctuur werd geen motief ge acht om de invoering op te schorten van maatregelen, die zoozeer tegen de belangen van den middenstand indruischen.De gevol gen van deze dwangwet zijn ten hemel schreiend. Tal van kleinere winkeliers, die toch reeds de grootste moeite hadden om het hoofd boven water te houden, zijn thans in betalingsmoeilijkheden gekomen. En hoe krijgt de eerbied voor de wet een knauw door de manier waarop zij op allerlei wijze ontdoken wordtmen denke slechts aan de automaten-kwesties. Thans zitten wij met deze onnoodige, onsociale wet, die in dezen crisistijd dubbel schadelijk is. In de tweede plaats wijzen wij op de Drankwet, die tal van exploitanten den on dergang brengt. Een groot doel van buiten gewone maatschappelijke beteekenis is on getwijfeld de bestrijding van het drankmis bruik, maar wie heeft nog de illusie, dat dit; door de wet ook maar eenigszins verminde ren zou evenmin als de Drankwet van 1904 daartoe in staat is geweest. In dat op zicht is de wet een klein middel voor een groot doel maar tevens een belemmering vcor neringdoenden om verder in hun onder houd te voorzien. Menschen, die vroeger bij droegen in personeele belasting, vergunnings rechten, inkomstenbelasting, worden nu aan armenzorg overgegeven Wij leven thans waarlijk niet in een tijd, om aan de schatkist van rijk en gemeenten belangrijke inkomsten te ontnemen en tege lijk steuntrekkende burgers te kweeken Langzaam, te langzaam is het besef van den ernst der gebeurtenissen en van de dreiging der gevaren doorgedrongen. Wij zullen als volk nog veel moeten lijden, maar maatrege len, die één bepaalden stand in zyn werk zaamheid beletten, kunnen dat lijden voor het geheel slechts verzwaren en verlengen. Gelukkig beschikt de gemiddelde Nederlan der over voldoende kalmte en nuchterheid en gezond verstand om, voordat het te laat if, van koers te veranderen als tij en wind omslaan en om den lo'ods van boord te zetten, die volgens een verouderde zeilaanwijzing of op niet-bij gehouden kaarten wil varen De warmte en het treinpersoneel. Het hoofdbestuur van de Nederlandsche vereeniging van spoor- en tramwegpersoneel heeft telegrafisch aan de directie van de Ne derlandsche Spoorwegen verzocht, het trein personeel vergunning te geven, zoolang dit gewenscht is, dienst te doen in eigen kleeding met dienstpet en distinctief. G. Bruynf Op Vlieland is overleden, oud 82 jaar, dc heer G. Bruyn, oud-gezagvoerder ter koop vaardij. De heer Bruyn was eere-voorzitter van de Noord- en Zuid-Hollandsche Reddingmaat schappij. Brug bij ZaltbommeL De brug by Zaltbommel zal eind volgend jaar gereed zijn. De stukken van den boog, die in pasvorm op schuiten door „Werk spoor" zijn aangevoerd, zijn op die schuiten in elkaar gezet. Vervolgens zyn de stukken naar hun plaats vervoerd, op hoogte gehe- schen en langzaam neergezet. De beide stuk ken het stuk dat Woensdag en dat heden geplaatst is zijn tezamen pl. 60 M. lang de heele boog wordt 110 M. lang. De vorm van deze nieuwe spoorbrug zal precies dezelfde zijn als die van de oude brug, die enkel spoor had en daarom nu verdub beld wordt. Van het winterbed, waarvan de deelen door de Kon. Maatsch. „de Schelde" gemaakt wor den, zijn twee stukken reeds op hun plaats gezet, het derde wordt thans opgevyzeld en he; vierde is Woensdag in Zaltbommel aan gekomen. Nederlandsche expeditie naar IJsland, De Nederlandsche meteoroloog dr. H. G Cannegieter, is gisteren, vergezeld van twee Nederlandsche vliegers en een mecanicien, met twee vliegmachines van Bergen vertrok ken om op IJsland gedurende het Pooljaar waarnemingen te doen. Hun plan is om on middellijk na aankomst te Reykjavik het werk te beginnen en dagelijks een of twee vluchten te maken. „Tel.". Apeldoorn krijgt een tunnel. In de Donderdag jl. gehouden gemeente raadszitting is besloten een tunnel te doen aanleggen bij den spoorwegoverweg aan den Arnhemschen straatweg. Het zeer drukke verkeer op dezen straat weg ondervindt grooten hinder van dezen overweg die dikwijls gesloten is. Daarom be- teekent de aanleg van een tunnel een belang rijke verbetering. „Ons Nederland". Propaganda vpor de belangen van West-Brabant. In het jongste nummer van „Ons Neder land", het orgaan der Alg. Ned. Vereen, voor Vreemdelingenverkeer, wordt door de pro minente figuren uit West-Brabant een lans gebroken voor een brug bij Willemstad, waarvan de noodzaak van vele kanten wordt belicht. Wat de West-Brabanders wenschen, blijkt het best uit de volgende zinsnede uit de bijdrage van mr. M. H. Hartog„Wij automobielbezitters in westelijk Noord-Bra bant stellen ons niet op het standpunt, dat de brug per sé bij Willemstad moet komen. Wat wij vragen is slechts dit, dat er een be hoorlijk onderzoek plaats heeft, welke over brugging de meeste voordeelen biedt en dat men niet uit sleur de brug by Moerdyk maakt. Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede. Eerst wanneer zulks geschiedt, zyn wij West-Noord-Brabanders èn dankbaar èn voldaan." Behalve op deze zaak vestigt dit met zorg uitgevoerde en ryk geïllustreerde nummer de aandacht op de schoonheid en historie van het West-Brabantsche land en op de beteekenis van zijn industrie. De warmste dag. Volgens inlichtingen van de filiaal-inrich ting van het Kon. Ned. Meteorologisch In stituut is het gisteren belangrijk warmer ge worden dan op da voorafgaande warme dagen in dezen zomer, Tot half vijf was in den Hortus Botanicus als hoogste temperatuur afgelezen 33.6 gr. C. (92 gr. Fahrenheit). Sinds de waarnemingen in den Hortus Bota nicus is in 1923 de hoogste temperatuur al leen overtroffen in de beruchte hittegolf van dat jaar34.0 gr. C. (93 gr. Fahrenheit) op 11 Juli. Overigens hebben verscheidene andere zo mers wel eens een enkelen dag, waarop 32 gr. C. wordt bereikt, zonder dat de zomer, als geheel, warm behoeft te zijn. Het ziet er ech ter naar uit, dat de zomer van 1932 werkelijk tot de warme zomers gaat behooren. Als ken merk gebruikt men vaak het aantal dagen, dat maximaal boven 25 gr. C. (77 gr. Fahren heit) is. Dit nu bedraagt tot en met 19 Augustus reeds 28. Een dergelijk aantal zo- mersche dagen is (sinds de instelling der maandoverzichten in 1904) aldaar tot dien datum alleen overtroffen in den bekenden heeten zomer van 1911. Toen waren er op 19 Augustus reeds 33 zomersche dagen voorbij en er volgden toen nog 9. Juist bij het groote aantal zomersche da gen was het dit jaar opvallend, dat er tot dusver nog geen extreem hooge maxima wa ren bereikt. Vóór gisteren waren de hoogste te De Bilt 30.9 op 12 Juli, 30.0 op 15 Augustus. De dag van gisteren voltooide het beeld van een werkelijk warmen zomer ook in dat opzicht. Roermond 700 jaar stad. Voor de viering van het feit, dat Roer mond 700 jaar geleden stadsrechten kreeg, zijn alle straten in een feesttooi gestoken. Het raadhuis op de Markt, dat een prachtige versiering krygt, wordt door electrische Icmpjes geïllumineerd. In de boomen op den Godsweerdesingel zijn duizenden gekleurde bloemen gehangen, welke btf avond door schijnwerpers in tulpvorm zullen worden ver licht. De jubileumfeesten zijn gisterenavond even voor zeven uur ingezet met het luiden van alle klokken. Om half negen werd een taptoe gehouden, waarna de Roermondschc fcestvlag op de Markt geheschen werd. Flottieljevaartuig „Johan Maurits van Nassau". Hedenmiddag ongeveer 1.15 uur is het flottieljevaartuig „Johan Maurits van Nas sau", in aanbouw by de N.V. Kon. Maatsch. „de Schelde" alhier, voor de Kon. Nederland sche marine, te water gelaten. De laatste beletselen zijn weggenomen door mevr. Van der Stad, echtgenoote van den toekomstigen commandant van dit vaartuig. Het schip wordt gebouwd speciaal voor den dienst in de tropen en zal in West-Indië ge- stationneerd worden. De „Johan Maurits van Nassau" is ontwor pen door het departement van defensie, on der leiding van den directeur van scheeps bouw, den heer jhr. ir. M. RapparcL Bij de uitvoering is de hoofdingenieur van de marine, de heer G. de Rooy, met heb toezicht belast, terwijl het nautisch technisch toezicht door den kapitein-luitenant ter zee, den heer H. J. van der Stad, wordt uitge oefend, die daartoe te Vlissingen gestations neerd is. De hoofdafmetingen van het flottieljevaars tuig zijn Lengte over alles 78.65 M.groot ste breedte op buitenkant spanten 11.60 M. holte in de zijde to bovendek 6.45 M. Bij vol- uitgerusten toestand zal het schip bij een diepgang van 3.75 M. 1750 ton water ver plaatsen. Bak- en brugdek zijn aaneengebouwd en loopen als tentdek van vóórsteven tot over de dekhuizen op het bovendek door. Ter zijde van deze dekhuizen zijn de sloeps- barrings aangebracht voor de opstelling van twee sloepen B IV en twee motorbooten, ge plaatst onder Mannesmann-davits. Boven het tentdek is het brugdek aange bracht met commandobrug, commandotoren en kaartenkamer. Het bovendek loopt van vóór tot achter onafgebroken door. Onder het bovendek volgt het pantserdek en gelijk met het middengedeelte hiervan het tusschendek. Het pantserdek is geheel electrisch ge- laschtklinknagels zijn geheel vermeden, zoo- dat bij eventueele treffers geen nagelkoppen kunnen afspringen. Vooral waar machines opgesteld zijn, is dit een groot voordeel, daar door de afspringen de nagelkoppen anders kans bestaat, dat de machines defect geraken. Tentdek, brugdek en het vrije bovendek zijn van een teakhouten dek over het stalen dek voorzien met het oog op den dienst in de tropen. Gepantserd zijn, behalve het pantserdek, de huid naast de stuurinstallatie, de kokers voor munitieopvoer en opvoer der kabels en de commandotoren. De bewapening bestaat uit drie kanonnen van 15 cM. en vier mitrailleurs, welke laat ste tevens dienst doen als afweergeschut voor vliegtuigen. De munitieruimen, die geheel geïsoleerd worden tegen temperatuurwisselingen, bevin den zich onder het pantserdek. Het opvoeren van de munitie uit de ruimen naar de ka nonnen geschiedt met electrische liften. Verder zyn in hp+ achterschip onder het pantserdek de proviandbergplaats voor de officieren en de koelkamer aangebracht en in de zijden wasch- en drinkwatertanks. In het vóórschip de victualiebergplaatsen, de bergplaatsen voor schipper en bottelier en de plunjebergplaats. Ook bevindt zich hier de hut voor radiotelegrafie en de ruimte voor omvormers en andere toestellen.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1932 | | pagina 1