fes 500 300 150 100 25 J J G 27 JUNI DES. LIST is HeiSs sen J lurgsche Stoomvaart <-No. 149 70e Jaargang 1932 W1AANOAG Uitgave: firma F. VAN DE VELDE Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening 66287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen EERSTE BLAD Viftssamgsdtefteuvant GRATIS STADS- EN PROVÏNCIENIEUWS Het oliegsoezen in het algemeen. Moeder en Kind Mijnhardt's Kinderzalf I. 521 g van het jaar esten Tentoon- gavond 8 uur men. Planten en Komt alien! meer 10 ct aar groolte :t. vooruit. net KINDER- 16 jaar, van middags 3 uur. nds na halt 8. :sche weg Oost ng pers. iar, zoekt BE- de huishouding Brieven letters ;s. Courant". ing 3BEZOEKERS en en verpakt rkrijgbaar bij vendijk 53. den BROOD is lijk, voordeelig. vendijk 53. t en besmeert r pak 25 cent, endijk 53. den BROOD, in lard, blijft lan- ïet, onbestoven. vendijk 53. complete serie voor onderwij- Glacisstr. 115. lampen en toch stroomverbruik mpen, m. voile kijzers enThee- agen prijs m. 2, der alle Electr. ;en prijs. Aan- RUIJSSCHER, ^.B. Stofzuiger uur. GRAMOFOON- up en volume- kast, bedrijfs- I DER BURG, oorten TAND- wij Uspeciaal pasta aan. Ne at. Aanbevolen tsen. Ook Col- groote tuben, is slechts 70 ct. Walstr. 101. urg-Rotterdam jen plaatsen MSSAGIERS, EN VEE /.Midd. r m.uur 8 v Rotl. vm. uur 8 8 bekomen insport- en Exp. i Q. VOS. Telel. •JDERS, Tel. 153 tHOUT, Tel. 282 IK Telef 101. VUSSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingenende gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden, franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct ADVERTENTIEPRIJSVan 15 regels 11.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ctp. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct ledereregel meerlOct(max. lOregels). Bij 3-maal plaatsing van 1—5regels fl.—alles tegen vooruitbetaling. De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor 1000 gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 2 bladen Ka©ea&«ie osl»©Baffiaés voor het 3e kwartaal 1932, ontvangen de nog in Juni verschijnende nummers der Abonnementen worden aangenomen door onze administratie te Vlissingen en in de verschillende plaatsen door onze agenten. Vreemdelingenbezoek. Het was gisteren aan strand en duinen bijzonder druk, waartoe het verrukkelijke zomerweer natuurlijk heel veel heeft bijge dragen. Uit België was het bezoek van vreemdelin gen bijzonder groot. Er kwamen hier aan uit Antwerpen de „Zeeland" met 650, de „Mer cator" met 350, de ..Ville d'Anvers" met 250 en de „Friesland" met 200' passagiers. Verder jferden met de sleepboot „Antwerpen" 50 personen aangebracht, terwijl in de Engel- zche haven een motor-visschersloep uit BJan- kenberghe 42 passagiers aan wal zette. In totaal zijn dus alleen uit België meer dan 1500 personen hier aangekomen.en Deze Belgische plezierreizigers begaven zich voor het grootste gedeelte naar het strand, waar zeer velen een had hebben ge nomen. Ook uit verschillende deelen van onze pro vincie waren vele personen per touringcar of auto een bezoek aan onze gemeente komen brengen, terwijl Middelburg ook een beleng- ujjk contingent bezoekers leverde. Alles bijeen genomen was het een goede dag voor onze badplaats. Toen de Belgische plezierbooten van hier waren vertrokken, meldde zich een 15-jarige jongen uit Brussel bij de politie aan, die zijn gezelschap was kwijt geraakt en over geen middelen beschikte om de terugreis naar de Belgische hoofdstad te aanvaarden. De jon gen werd hedenmorgen, door tusschenkomst van de politie, in de gelegenheid gesteld om de terugreis te ondernemen. Hedenmorgen werd de politie door de fa milie van den vermisten jongen opgebeld, teneinde iets omtrent den „verloren zoon" te vernemen. De politie kon de familie gerust stellen met de mededeeling, dat de jongeling intusschen reeds op weg naar Brussel was. Zonnestraaldag. De jl. Zaterdag gehouden collecte ten bate van de Vereeniging „Zonnestraal" heeft 604.42 opgebracht Ondanks de groote werk loosheid en den daardoor eveneens minder gunstigen tijd voor velen van onze ingezete nen, is dit resultaat zeker wel schitterend e noemen. De talrijke medewerksters en niet minder de gulle gaven van onze burgerij, hebben andermaal doen blijken dat met ver eende krachten groote resultaten zijn te be reiken. Aan allen en voor alles brengt het plaatselijk comité zijn welgemeenden dank. MIDDELBURG Vakonderwijs en ontwikkeling voor jeugdige werkloozen. He commissie voor ontwikkeling van en vakonderwijs aan jeugdige werkloozen deelt mede in haar verslag over den winter 1931— 1932, dat een cursus begon op 9 November en dat gegeven zijn 70 cursusdagen, waarvan 57 met 3 en 13 met 4 lesuren van 50 minuten, totaal dus 223 lesuren, waarvan 28 in natuur kunde, 29 in Staatsinrichting, 28 in Neder- iandsch, 29 in rekenen. 29 in geschiedenis, 28 m aardrijkskunde, 26 in stenografie, 26 in machineschrijven. De beide laatste vakken worden onderwezen in de Handelsschool, de overige in de school aan de Ververijstraat. Leider was de heer mr. P. C. de Jong en lee raren de heeren G. W. Paap, dr. W. Schreij- dr. K. Spruit en S. Caljouw, allen van de Handelsschool. Uitgekeerd werd 1.75 per Lesuur of totaal ƒ390.25, de overige kosten Waren m.91, totaal ƒ502.16, waarvan 313.60 van het Rijk kan worden terug ver- Wanneer wij iets gaan schrijven over het vliegwezen in het algemeen, dan meenen wij niet beter te kunnen doen, dan eerst nog iets te zeggen van de grootste vaste route der wereld AmsterdamBatavia. Er is moed en energie voor noodig geweest bij de mannen, die zooiets tot stand hebben weten te brengen Zoo heel lang is het eigenlijk nog niet eens geleden, dat onze „Oostinje-vaarders" lang zaam over het IJ voeren, nagewuifd door de familieleden der bemanning. Dat was immers een groote en avontuurlijke reis Drie maan den, dat was me even wat.... En toen later de stoomschepen kwamen en nog later het Suez-kanaal werd geopend, raakte men niet uitgepraat over het wonder van zoo'n enormen vooruitgang immers, men voer nu naar de Oost in één maand En op het oogenblik Nu gaan onze „vliegende" Hollanders in circa 9 dagen naar Indië l De vliegtui n voor deze route zijn zeer comfortabel ingerichtbijgaande foto geeft hiervan wel een zeer goed beeld. De vliegtuigen zijn thans allen voorzien van radio, zoodat zij regelmatig van uit de lucht met het land berichten kunnen wisse len. En toch zien wij dit alles in de toekomst steeds nog meer uitbreiden. We moeten ook dit verkeer beschouwen als een begin, zooals ook d| eerste spoorwegen en de eerste stoom- booten in al hun eenvoud de oorsprong wa ren van het ontzaglijke wereldverkeer dat al lengs ontstond. Hoe zal het er over eenige tientallen jaren verder met ons vliegverkeer uitzien In onze verbeelding zien we reeds nog groo- tere vliegtuigen, we zien overal uitstekende nachtverlichtingen langs de verschillende route's, tot in alle finesses uitstekend verzorg de radiozend- en ontvangtoestellen, we zien de snelheid der toestellen steeds toenemen, we zien ze 's nachts doorvliegen met hun groote ladingen van post en andere bagage, hun vele passagiers. De route Holland-ïndië wordt thans al ruim anderhalf maal sneller afgelegd als in 1924. Wanneer wij nu neg eens nagaan, hoe deze langste luchtlijn ter wereld, ook de belangen dient van geheel Midden-Europa, Frankrijk, Italië, Egypte, Irak, Perzië, Britsch-Indië enz., dan is het niet heelemaal juist alleen te zeg gen, dat de route een nationaal belang is, zij is terdege een internationaal belang l Onze gedachte alleen op deze belangrijke lijn gevestigd, geeft de overtuiging, dat het vliegwezen zoo nu reeds van groot belang is, dit in de toekomst niet alleen onmisbaar zal zijn, doch de eerste plaats in het internatio nale verkeer zal innemen Nu tenslotte nog iets over het binnen- landsch verkeer. - Heeft het luchtverkeer binnen onze grenzen toekomst De heer Plesman, directeur der K.L.M. heeft reeds eenige jaren geleden aan de pers gezegd „De steden zullen goed doen reeds thans in haar uitbreidingsplannen vliegvelden te reserveeren". De vliegdienst Twente-Amsterdam doet zich momenteel reeds aanzien als een lijn van beteekenis en we meenen niet te optimistisch te zijn, wanneer we gelooven in een snelle ontwikkeling van dit snelverkeer op „korte" afstand. Hoe aardig is bijvoorbeeld het kort ste lijntje van de wereld Rotterdam—Haam stede, welke afstand in een kwartier wordt afgelegd, terwijl men op andere wijze een uur of vijf noodig heeft om van Zierikzee naar Rotterdam te komen I In Duitschland heeft men indertijd het lo cale luchtverkeer te vroeg aangepakt. De aandacht van de Deutsche Luft Hansa (D.L. H.) werd daardoor te veel van de buitenland- sche lijnen afgetrokken. Dit heeft zij later echter ingezien en het binnenlandsche lucht verkeer heeft men daarna dan ook wat min der sterk aangepakt. In België is ook een vrij druk locaal lucht verkeer tusschen Ostende, Antwerpen, Luik en Brussel. De K.L.M. echter heeft haar aandacht In den beginne meer op het buitenlandsch lucht verkeer bepaald dit neemt niet weg, dat ook nu het locale verkeer hier te lande haar volle aandacht heeft en zij i iervoor door verschil lende plaatselijke rondvluchten de noodige propaganda maakt. Wij meenen met dit artikel over het „vlie gen" onzen lezers een klein idee te hebben gegeven van het moderne luchtverkeer in het algemeen. Interieur Fokker F XII, ingericht voor gebruik op de Indië-route. (Foto K. L. M.) wacht, zoodat de kosten voor de gemeente dan 188.56 zullen bedragen. Bij den aanvang waren er 32 leerlingen aangemeld, van wie slechts 15 opkwamen. Steeds verminderde dit aantal en daalde tot 8, met 1 Maart werden de lessen voorloopig stopgezet. Beide bestu renbonden hebben aangedrongen om de deel name te vergrooten, de animo bleek echter niet bijster groot te zijn. In het meerendeel der gevallen was onverschilligheid de oor zaak, in enkele gevallen het een of meer dagen werk hebben of het zoeken daarnaar, zoodat op sommige dagen het aantal leerlin gen zeer gering was. Verder aanwijsbare re denen voor het geringe bezoek waren niet te bekomen. Het gedrag der deelnemers liet niets te wenschen over en geen klachten zijn verno men. Met betrekking tot de voorgenomen cur sussen van vakopleiding, welke zouden wor den gehouden in de Ambachtsschool, wordt medegedeeld, dat hiermede helaas geen aan vang is gemaakt. Zulks op grond van het feit, dat van den betrokken minister, na herhaald verzoek, eerst tegen den aanvang der Paasch- vacantie en de overgangs- en eindexamens van die school, bericht van toekenning van een rijkssubsidie voor dit onderwijs werd ontvangen. Of alsnog met dit vakonderwijs zal worden begonnen en op welk tijdstip, valt nu nog niet te zeggen en zal een punt van bespreking uitmaken op de eerstvolgende ver gadering der commissie. Het lag in de bedoe ling om de jeugdige werkloozen op de Am bachtsschool onderwijs te geven in de vak ken bankwerken, schilderen, timmeren en indien mogelijk de motorcursus te laten vol gen. Een groot bezwaar is en blijft echter, dat het geven van vakonderwijs hier ter plaatse groote moeilijkheid zal ondervinden, in verband met de reeds weinig beschikbare ruimte in het gebouw van de Ambachtsschool en andere gelegenheden op dit gebied hier ontbreken. Van een oprichting van een cursus in autogeenlasschen is vanwege de zeer ge ringe deelname en omdat volgens verkregen inlichtingen dat vak weinig toekomst biedt, niets gekomen. Ten slotte brengt de commissie een woord van dank aan de directeuren der genoemde scholen voor de betoonde bereidwilligheid en volle medewerking in deze aangelegenheid. Waar de commissie intact blijft, ligt het in haar voornemen om bij voortdurende werk loosheid voorstellen aan Burg. en Weth. te doen om den cursus in het najaar 1932 weder aan te vangen en eveneens te trachten, zij het dan op bescheiden wijze, met het vak onderwijs te beginnen. ARNEMUIDEN. Een moeilijk te vervullen wethouders vacature. In de vergadering van den gemeenteraad te Arnemuiden moest voorzien worden in een vacature als wethouder, wegens het bedan ken van den heer B. Franse. Achtereenvol gens zijn vier raadsleden gekozen, die allen bedankten. De heer Franse zal nu nog tijde lijk blijven. GOES De landdag der S.D.A.P. Hoewel het nog vroeg in den morgen was, heerschtte er gisteren al een ongewone druk-: te in het anders zoo rusiige stadje Goes. De laatste voorbereidselen verden nl. getroffen om straks de honderden leden van partij en vakbeweging uit alle deelen van de provin cie te ontvangen, die hier samen kwamen, om kracht bij de door deze instanties gestelde eischen te zetten, nl. betere werkloozenzorg, kortere arbeidstijd, ontwapening, enz. Een stralend zonnetje veraangenaamde de sfeer van de nu nog vrij rustige straten, waarin echter al verschillende woningen met roode vlaggen en groen waren getooid. Uit alles bleek reeds dat het een fijne dag weer beloofde te worden, die het welslagen van den provincialen landdag en demonstratie zou verzekeren. Nadat reeds verschillende autobussen uit de omliggende plaatsen waren aangekomen, arriveerden ook reeds de eerste fietsers uit Zuid-Beveland en Walcheren, die later door groote groepen werden gevolgd. Extra-booten brachten een respectabel aantal demonstran ten aan uit Oost- en West-Zeeuwsch-Vlaan deren, terwijl te even tien uur de trein uit Vlissingen en Middelburg binnenkwam, die een nog grooter aantal deelnemers aanvoer de. Volgens de verkochte terreinkaarten wa ren op den middag tusschen de 4 k 5 duizend deelnemers op het terrein aanwezig. Hiervoor was een schitterend gelegen boom gaard gekozen, die door een staf van Goesche leden keurig was ingericht. Een groote con sumptietent, benevens verschillende stalletjes zorgden voor den inwendigen mensch, terwijl bovendien kleedtenten, W.C.'s, waterkranen en een tent voor „Eerste Hulp bij Ongeluk ken" waren aangebracht. De inrichting en de regeling op het terrein liet dan ook niets te wenschen over, dat vooral aan een goed en vlot verloop van den landdag ten goede kwam. De meeting werd geopend met een défilé van de leden van den Arbeiders Sportbond en A.J.C., die door hun kleurige kleedij en sierlijke vlaggen een echt prettigen en fris- seheri indruk maaken. Hierna volgden oefe- lachen beiden van tevredenheid, wanneer de roode, ontstoken of gesmette plekken van babys huidje zijn ingewreven met Doos 25, tube 40 ct. Bij Uw Drogist. ningen der diverse groepen van den Arbei ders Sportbond en dansen der A.J.C. Nadat de aanwezige muziekkorpsen eenige nummertjes muziek hadden ten beste ge bracht, werd achtereenvolgens het woord ge voerd door de heeren A. Kievit namens het N.V.V. en ir. Albarda namens de S.D.A.P. Beiden hielden een indrukwekkend en gloed vol betoog. De duizenden, welke zich om het spreekgestoelte hadden verzameld, volgden met gespannen aandacht de geestdriftige re devoeringen, die meerdere malen door over tuigend applaus werden onderstreept. De arbeiders zangkoren uit Middelburg, Goes en Vlissingen gaven hierna ieder een nummer ten gehoore, waarna onder leiding van den directeur te Goes de gezamenlijke koren nog een tweetal strijdliederen zongen, welke luid werden toegejuicht. Tegen half vier werd een aanvang ge maakt met het samenstellen van de demon stratie, hetgeen boven verwachting vlug ge schiedde, daar te ongeveer vier uur de kop van den stoet, die gevormd werd door het bestuur van den gewestelijken raad, van N.V.V. en S.D.A.P., onder de vroolijke tonen van het bekende arbeiders muziekkoor „Vol- hading" te Dordrecht, het terrein verliet Afgewisseld door de muziekverenigingen „Excelsior" te Middelburg en het Ooster- land's muziekkorps, benevens de drie zang verenigingen, volgden toen de talrijk opge komen demonstranten uit de provincie. De stoet in zijn geheel was prachtig verzorgd en de zeer talrijke kleurige vlaggen vormden met een tweetal praalwagens van de VARA en den Goeschen Bestuurdersbond een mooi geheel. Vooral de groep van de Vrouwenclub, waaraan veel zorg was besteed, trok van de duizenden toeschouwers, welke zich aan den kant van den deg hadden geschaard, groote bewondering. De VARA voerde een praal wagen mede, voorstellende Teun de Klepper man bij de pomp. Het behoeft geen betoog dat ook dit deel meerdere malen veel bijval oogstte. Het slot van den stoet werd gevormd door de af deelingen Middelburg en Vlissin gen van den Arbeiders Sportbond en de af- deelingen der A.J.C. Ook dit deel trok veel belangstelling. Naar schatting telde de de monstratie ruim 3000 betoogers, een aantal, dat nimmer te voren door partij en vakbe weging in Zeeland werd bereikt. Ondanks deze groote deelname en de voor Goes onge kende betooging, kon de stoet nagenoeg den geheelen weg zonder stoornis doormarchee- ren. De door de politie getroffen regeling was dan ook boven allen lof verheven, waarvoor zij ongetwijfeld een oprecht woord van dank toekomt. De stoet werd te kwart over vijf op het Stationsplen door de bestuurders Overhoff en Van Spanning met een kort woord ont bonden. KLOETINGE. Opheffing hulppost- en telegraafkantoor. Op 1 Juli wordt het hulppost-, telegraaf- en telefoonkantoor te Kloetinge opgeheven en vervangen door een postagentschap, een tele graafstation en een telefoonstation zonder aansluitingen. Een excursie. Zaterdagmiddag maakte de Oudheidkun dige vereeniging „de Bevelanden" een welge slaagde excursie naar Bergen op Zoom. Te twee uur kwam het bestuur van den geschiedkundigen kring „Het Markiezaat' 'on der Woensdrecht de deelnemers tegemoet en reed men, onder verdere leiding van ir. A. Juten allereerst naar de legendarische Geer- truidabron, waarvan de heer Slootmans, ar chivaris van Bergen op Zoom, een verklaring gaf. Na deze korte uiteenzetting offreerde de heer Touw, eigenaar der bron, den deelne mers ieder een glas Geertruidawater. Ver volgens bezocht men de Coehoorn-vestmg. Markiezenhof en Vrouwepoort. Ir. A. Juten drong er in een toespraak op aan, dat er een nauwere samenwerking tusschen „De Beve landen" en „Het Markiezaat" tot stand mocht komen. Nadat de bezoekers gul onthaald wa ren en het stadhuis nog was bezocht, vertrok men om 6 uur naar Ossendrecht, onder lei ding van ir. J. van Poelgeest. De ontvangst aldaar was een groote verrassing, dank zy den heer Van Poelgeest, die het gezelschap ververschingen aanbood. Het belangrijke be drijf, in schoone omgeving gelegen, werd ge heel bezichtigd. Dankbaar voor al het e-eno-

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1932 | | pagina 1