fes
500
300
150
100
25
J
J
G
27 JUNI
DES.
LIST
is HeiSs
sen
J
lurgsche
Stoomvaart
<-No. 149
70e Jaargang
1932
W1AANOAG
Uitgave: firma F. VAN DE VELDE Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
EERSTE BLAD
Viftssamgsdtefteuvant
GRATIS
STADS- EN PROVÏNCIENIEUWS
Het oliegsoezen in het algemeen.
Moeder en Kind
Mijnhardt's Kinderzalf
I. 521
g van het jaar
esten Tentoon-
gavond 8 uur
men. Planten en
Komt alien!
meer 10 ct
aar groolte
:t. vooruit.
net KINDER-
16 jaar, van
middags 3 uur.
nds na halt 8.
:sche weg Oost
ng pers.
iar, zoekt BE-
de huishouding
Brieven letters
;s. Courant".
ing
3BEZOEKERS
en en verpakt
rkrijgbaar bij
vendijk 53.
den BROOD is
lijk, voordeelig.
vendijk 53.
t en besmeert
r pak 25 cent,
endijk 53.
den BROOD, in
lard, blijft lan-
ïet, onbestoven.
vendijk 53.
complete serie
voor onderwij-
Glacisstr. 115.
lampen en toch
stroomverbruik
mpen, m. voile
kijzers enThee-
agen prijs m. 2,
der alle Electr.
;en prijs. Aan-
RUIJSSCHER,
^.B. Stofzuiger
uur.
GRAMOFOON-
up en volume-
kast, bedrijfs-
I DER BURG,
oorten TAND-
wij Uspeciaal
pasta aan. Ne
at. Aanbevolen
tsen. Ook Col-
groote tuben,
is slechts 70 ct.
Walstr. 101.
urg-Rotterdam
jen plaatsen
MSSAGIERS,
EN VEE
/.Midd.
r m.uur
8
v Rotl.
vm. uur
8
8
bekomen
insport- en Exp.
i Q. VOS. Telel.
•JDERS, Tel. 153
tHOUT, Tel. 282
IK Telef 101.
VUSSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingenende gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden,
franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove
rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct
ADVERTENTIEPRIJSVan 15 regels 11.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ctp. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 ct ledereregel
meerlOct(max. lOregels). Bij 3-maal plaatsing van 1—5regels fl.—alles tegen vooruitbetaling.
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
1000
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Ka©ea&«ie osl»©Baffiaés
voor het 3e kwartaal 1932,
ontvangen de nog in Juni
verschijnende nummers der
Abonnementen worden aangenomen door
onze administratie te Vlissingen en in de
verschillende plaatsen door onze agenten.
Vreemdelingenbezoek.
Het was gisteren aan strand en duinen
bijzonder druk, waartoe het verrukkelijke
zomerweer natuurlijk heel veel heeft bijge
dragen.
Uit België was het bezoek van vreemdelin
gen bijzonder groot. Er kwamen hier aan uit
Antwerpen de „Zeeland" met 650, de „Mer
cator" met 350, de ..Ville d'Anvers" met 250
en de „Friesland" met 200' passagiers. Verder
jferden met de sleepboot „Antwerpen" 50
personen aangebracht, terwijl in de Engel-
zche haven een motor-visschersloep uit BJan-
kenberghe 42 passagiers aan wal zette. In
totaal zijn dus alleen uit België meer dan
1500 personen hier aangekomen.en
Deze Belgische plezierreizigers begaven
zich voor het grootste gedeelte naar het
strand, waar zeer velen een had hebben ge
nomen.
Ook uit verschillende deelen van onze pro
vincie waren vele personen per touringcar of
auto een bezoek aan onze gemeente komen
brengen, terwijl Middelburg ook een beleng-
ujjk contingent bezoekers leverde. Alles bijeen
genomen was het een goede dag voor onze
badplaats.
Toen de Belgische plezierbooten van hier
waren vertrokken, meldde zich een 15-jarige
jongen uit Brussel bij de politie aan, die zijn
gezelschap was kwijt geraakt en over geen
middelen beschikte om de terugreis naar de
Belgische hoofdstad te aanvaarden. De jon
gen werd hedenmorgen, door tusschenkomst
van de politie, in de gelegenheid gesteld om
de terugreis te ondernemen.
Hedenmorgen werd de politie door de fa
milie van den vermisten jongen opgebeld,
teneinde iets omtrent den „verloren zoon" te
vernemen. De politie kon de familie gerust
stellen met de mededeeling, dat de jongeling
intusschen reeds op weg naar Brussel was.
Zonnestraaldag.
De jl. Zaterdag gehouden collecte ten bate
van de Vereeniging „Zonnestraal" heeft
604.42 opgebracht Ondanks de groote werk
loosheid en den daardoor eveneens minder
gunstigen tijd voor velen van onze ingezete
nen, is dit resultaat zeker wel schitterend e
noemen. De talrijke medewerksters en niet
minder de gulle gaven van onze burgerij,
hebben andermaal doen blijken dat met ver
eende krachten groote resultaten zijn te be
reiken. Aan allen en voor alles brengt het
plaatselijk comité zijn welgemeenden dank.
MIDDELBURG
Vakonderwijs en ontwikkeling voor jeugdige
werkloozen.
He commissie voor ontwikkeling van en
vakonderwijs aan jeugdige werkloozen deelt
mede in haar verslag over den winter 1931—
1932, dat een cursus begon op 9 November
en dat gegeven zijn 70 cursusdagen, waarvan
57 met 3 en 13 met 4 lesuren van 50 minuten,
totaal dus 223 lesuren, waarvan 28 in natuur
kunde, 29 in Staatsinrichting, 28 in Neder-
iandsch, 29 in rekenen. 29 in geschiedenis, 28
m aardrijkskunde, 26 in stenografie, 26 in
machineschrijven. De beide laatste vakken
worden onderwezen in de Handelsschool, de
overige in de school aan de Ververijstraat.
Leider was de heer mr. P. C. de Jong en lee
raren de heeren G. W. Paap, dr. W. Schreij-
dr. K. Spruit en S. Caljouw, allen van
de Handelsschool. Uitgekeerd werd 1.75 per
Lesuur of totaal ƒ390.25, de overige kosten
Waren m.91, totaal ƒ502.16, waarvan
313.60 van het Rijk kan worden terug ver-
Wanneer wij iets gaan schrijven over het
vliegwezen in het algemeen, dan meenen wij
niet beter te kunnen doen, dan eerst nog
iets te zeggen van de grootste vaste route der
wereld AmsterdamBatavia.
Er is moed en energie voor noodig geweest
bij de mannen, die zooiets tot stand hebben
weten te brengen
Zoo heel lang is het eigenlijk nog niet eens
geleden, dat onze „Oostinje-vaarders" lang
zaam over het IJ voeren, nagewuifd door de
familieleden der bemanning. Dat was immers
een groote en avontuurlijke reis Drie maan
den, dat was me even wat.... En toen later
de stoomschepen kwamen en nog later het
Suez-kanaal werd geopend, raakte men niet
uitgepraat over het wonder van zoo'n enormen
vooruitgang immers, men voer nu naar de
Oost in één maand En op het oogenblik
Nu gaan onze „vliegende" Hollanders in circa
9 dagen naar Indië l
De vliegtui n voor deze route zijn zeer
comfortabel ingerichtbijgaande foto geeft
hiervan wel een zeer goed beeld.
De vliegtuigen zijn thans allen voorzien
van radio, zoodat zij regelmatig van uit de
lucht met het land berichten kunnen wisse
len.
En toch zien wij dit alles in de toekomst
steeds nog meer uitbreiden. We moeten ook
dit verkeer beschouwen als een begin, zooals
ook d| eerste spoorwegen en de eerste stoom-
booten in al hun eenvoud de oorsprong wa
ren van het ontzaglijke wereldverkeer dat al
lengs ontstond.
Hoe zal het er over eenige tientallen jaren
verder met ons vliegverkeer uitzien
In onze verbeelding zien we reeds nog groo-
tere vliegtuigen, we zien overal uitstekende
nachtverlichtingen langs de verschillende
route's, tot in alle finesses uitstekend verzorg
de radiozend- en ontvangtoestellen, we zien
de snelheid der toestellen steeds toenemen,
we zien ze 's nachts doorvliegen met hun
groote ladingen van post en andere bagage,
hun vele passagiers.
De route Holland-ïndië wordt thans al
ruim anderhalf maal sneller afgelegd als in
1924.
Wanneer wij nu neg eens nagaan, hoe deze
langste luchtlijn ter wereld, ook de belangen
dient van geheel Midden-Europa, Frankrijk,
Italië, Egypte, Irak, Perzië, Britsch-Indië enz.,
dan is het niet heelemaal juist alleen te zeg
gen, dat de route een nationaal belang is, zij
is terdege een internationaal belang l
Onze gedachte alleen op deze belangrijke
lijn gevestigd, geeft de overtuiging, dat het
vliegwezen zoo nu reeds van groot belang is,
dit in de toekomst niet alleen onmisbaar zal
zijn, doch de eerste plaats in het internatio
nale verkeer zal innemen
Nu tenslotte nog iets over het binnen-
landsch verkeer.
- Heeft het luchtverkeer binnen onze grenzen
toekomst De heer Plesman, directeur der
K.L.M. heeft reeds eenige jaren geleden aan
de pers gezegd „De steden zullen goed doen
reeds thans in haar uitbreidingsplannen
vliegvelden te reserveeren".
De vliegdienst Twente-Amsterdam doet
zich momenteel reeds aanzien als een lijn van
beteekenis en we meenen niet te optimistisch
te zijn, wanneer we gelooven in een snelle
ontwikkeling van dit snelverkeer op „korte"
afstand. Hoe aardig is bijvoorbeeld het kort
ste lijntje van de wereld Rotterdam—Haam
stede, welke afstand in een kwartier wordt
afgelegd, terwijl men op andere wijze een uur
of vijf noodig heeft om van Zierikzee naar
Rotterdam te komen I
In Duitschland heeft men indertijd het lo
cale luchtverkeer te vroeg aangepakt. De
aandacht van de Deutsche Luft Hansa (D.L.
H.) werd daardoor te veel van de buitenland-
sche lijnen afgetrokken. Dit heeft zij later
echter ingezien en het binnenlandsche lucht
verkeer heeft men daarna dan ook wat min
der sterk aangepakt.
In België is ook een vrij druk locaal lucht
verkeer tusschen Ostende, Antwerpen, Luik
en Brussel.
De K.L.M. echter heeft haar aandacht In
den beginne meer op het buitenlandsch lucht
verkeer bepaald dit neemt niet weg, dat ook
nu het locale verkeer hier te lande haar volle
aandacht heeft en zij i iervoor door verschil
lende plaatselijke rondvluchten de noodige
propaganda maakt.
Wij meenen met dit artikel over het „vlie
gen" onzen lezers een klein idee te hebben
gegeven van het moderne luchtverkeer in het
algemeen.
Interieur Fokker F XII, ingericht voor gebruik op de Indië-route. (Foto K. L. M.)
wacht, zoodat de kosten voor de gemeente
dan 188.56 zullen bedragen. Bij den aanvang
waren er 32 leerlingen aangemeld, van wie
slechts 15 opkwamen. Steeds verminderde dit
aantal en daalde tot 8, met 1 Maart werden
de lessen voorloopig stopgezet. Beide bestu
renbonden hebben aangedrongen om de deel
name te vergrooten, de animo bleek echter
niet bijster groot te zijn. In het meerendeel
der gevallen was onverschilligheid de oor
zaak, in enkele gevallen het een of meer
dagen werk hebben of het zoeken daarnaar,
zoodat op sommige dagen het aantal leerlin
gen zeer gering was. Verder aanwijsbare re
denen voor het geringe bezoek waren niet te
bekomen.
Het gedrag der deelnemers liet niets te
wenschen over en geen klachten zijn verno
men.
Met betrekking tot de voorgenomen cur
sussen van vakopleiding, welke zouden wor
den gehouden in de Ambachtsschool, wordt
medegedeeld, dat hiermede helaas geen aan
vang is gemaakt. Zulks op grond van het feit,
dat van den betrokken minister, na herhaald
verzoek, eerst tegen den aanvang der Paasch-
vacantie en de overgangs- en eindexamens
van die school, bericht van toekenning van
een rijkssubsidie voor dit onderwijs werd
ontvangen. Of alsnog met dit vakonderwijs
zal worden begonnen en op welk tijdstip, valt
nu nog niet te zeggen en zal een punt van
bespreking uitmaken op de eerstvolgende ver
gadering der commissie. Het lag in de bedoe
ling om de jeugdige werkloozen op de Am
bachtsschool onderwijs te geven in de vak
ken bankwerken, schilderen, timmeren en
indien mogelijk de motorcursus te laten vol
gen. Een groot bezwaar is en blijft echter,
dat het geven van vakonderwijs hier ter
plaatse groote moeilijkheid zal ondervinden,
in verband met de reeds weinig beschikbare
ruimte in het gebouw van de Ambachtsschool
en andere gelegenheden op dit gebied hier
ontbreken. Van een oprichting van een cursus
in autogeenlasschen is vanwege de zeer ge
ringe deelname en omdat volgens verkregen
inlichtingen dat vak weinig toekomst biedt,
niets gekomen.
Ten slotte brengt de commissie een woord
van dank aan de directeuren der genoemde
scholen voor de betoonde bereidwilligheid en
volle medewerking in deze aangelegenheid.
Waar de commissie intact blijft, ligt het in
haar voornemen om bij voortdurende werk
loosheid voorstellen aan Burg. en Weth. te
doen om den cursus in het najaar 1932 weder
aan te vangen en eveneens te trachten, zij
het dan op bescheiden wijze, met het vak
onderwijs te beginnen.
ARNEMUIDEN.
Een moeilijk te vervullen wethouders
vacature.
In de vergadering van den gemeenteraad te
Arnemuiden moest voorzien worden in een
vacature als wethouder, wegens het bedan
ken van den heer B. Franse. Achtereenvol
gens zijn vier raadsleden gekozen, die allen
bedankten. De heer Franse zal nu nog tijde
lijk blijven.
GOES
De landdag der S.D.A.P.
Hoewel het nog vroeg in den morgen was,
heerschtte er gisteren al een ongewone druk-:
te in het anders zoo rusiige stadje Goes. De
laatste voorbereidselen verden nl. getroffen
om straks de honderden leden van partij en
vakbeweging uit alle deelen van de provin
cie te ontvangen, die hier samen kwamen, om
kracht bij de door deze instanties gestelde
eischen te zetten, nl. betere werkloozenzorg,
kortere arbeidstijd, ontwapening, enz.
Een stralend zonnetje veraangenaamde de
sfeer van de nu nog vrij rustige straten,
waarin echter al verschillende woningen met
roode vlaggen en groen waren getooid. Uit
alles bleek reeds dat het een fijne dag weer
beloofde te worden, die het welslagen van
den provincialen landdag en demonstratie
zou verzekeren.
Nadat reeds verschillende autobussen uit
de omliggende plaatsen waren aangekomen,
arriveerden ook reeds de eerste fietsers uit
Zuid-Beveland en Walcheren, die later door
groote groepen werden gevolgd. Extra-booten
brachten een respectabel aantal demonstran
ten aan uit Oost- en West-Zeeuwsch-Vlaan
deren, terwijl te even tien uur de trein uit
Vlissingen en Middelburg binnenkwam, die
een nog grooter aantal deelnemers aanvoer
de. Volgens de verkochte terreinkaarten wa
ren op den middag tusschen de 4 k 5 duizend
deelnemers op het terrein aanwezig.
Hiervoor was een schitterend gelegen boom
gaard gekozen, die door een staf van Goesche
leden keurig was ingericht. Een groote con
sumptietent, benevens verschillende stalletjes
zorgden voor den inwendigen mensch, terwijl
bovendien kleedtenten, W.C.'s, waterkranen
en een tent voor „Eerste Hulp bij Ongeluk
ken" waren aangebracht. De inrichting en de
regeling op het terrein liet dan ook niets te
wenschen over, dat vooral aan een goed en
vlot verloop van den landdag ten goede
kwam.
De meeting werd geopend met een défilé
van de leden van den Arbeiders Sportbond
en A.J.C., die door hun kleurige kleedij en
sierlijke vlaggen een echt prettigen en fris-
seheri indruk maaken. Hierna volgden oefe-
lachen beiden van tevredenheid, wanneer de
roode, ontstoken of gesmette plekken van
babys huidje zijn ingewreven met
Doos 25, tube 40 ct. Bij Uw Drogist.
ningen der diverse groepen van den Arbei
ders Sportbond en dansen der A.J.C.
Nadat de aanwezige muziekkorpsen eenige
nummertjes muziek hadden ten beste ge
bracht, werd achtereenvolgens het woord ge
voerd door de heeren A. Kievit namens het
N.V.V. en ir. Albarda namens de S.D.A.P.
Beiden hielden een indrukwekkend en gloed
vol betoog. De duizenden, welke zich om het
spreekgestoelte hadden verzameld, volgden
met gespannen aandacht de geestdriftige re
devoeringen, die meerdere malen door over
tuigend applaus werden onderstreept.
De arbeiders zangkoren uit Middelburg,
Goes en Vlissingen gaven hierna ieder een
nummer ten gehoore, waarna onder leiding
van den directeur te Goes de gezamenlijke
koren nog een tweetal strijdliederen zongen,
welke luid werden toegejuicht.
Tegen half vier werd een aanvang ge
maakt met het samenstellen van de demon
stratie, hetgeen boven verwachting vlug ge
schiedde, daar te ongeveer vier uur de kop
van den stoet, die gevormd werd door het
bestuur van den gewestelijken raad, van
N.V.V. en S.D.A.P., onder de vroolijke tonen
van het bekende arbeiders muziekkoor „Vol-
hading" te Dordrecht, het terrein verliet
Afgewisseld door de muziekverenigingen
„Excelsior" te Middelburg en het Ooster-
land's muziekkorps, benevens de drie zang
verenigingen, volgden toen de talrijk opge
komen demonstranten uit de provincie. De
stoet in zijn geheel was prachtig verzorgd en
de zeer talrijke kleurige vlaggen vormden
met een tweetal praalwagens van de VARA
en den Goeschen Bestuurdersbond een mooi
geheel. Vooral de groep van de Vrouwenclub,
waaraan veel zorg was besteed, trok van de
duizenden toeschouwers, welke zich aan den
kant van den deg hadden geschaard, groote
bewondering. De VARA voerde een praal
wagen mede, voorstellende Teun de Klepper
man bij de pomp. Het behoeft geen betoog
dat ook dit deel meerdere malen veel bijval
oogstte. Het slot van den stoet werd gevormd
door de af deelingen Middelburg en Vlissin
gen van den Arbeiders Sportbond en de af-
deelingen der A.J.C. Ook dit deel trok veel
belangstelling. Naar schatting telde de de
monstratie ruim 3000 betoogers, een aantal,
dat nimmer te voren door partij en vakbe
weging in Zeeland werd bereikt. Ondanks
deze groote deelname en de voor Goes onge
kende betooging, kon de stoet nagenoeg den
geheelen weg zonder stoornis doormarchee-
ren. De door de politie getroffen regeling was
dan ook boven allen lof verheven, waarvoor
zij ongetwijfeld een oprecht woord van dank
toekomt.
De stoet werd te kwart over vijf op het
Stationsplen door de bestuurders Overhoff
en Van Spanning met een kort woord ont
bonden.
KLOETINGE.
Opheffing hulppost- en telegraafkantoor.
Op 1 Juli wordt het hulppost-, telegraaf- en
telefoonkantoor te Kloetinge opgeheven en
vervangen door een postagentschap, een tele
graafstation en een telefoonstation zonder
aansluitingen.
Een excursie.
Zaterdagmiddag maakte de Oudheidkun
dige vereeniging „de Bevelanden" een welge
slaagde excursie naar Bergen op Zoom.
Te twee uur kwam het bestuur van den
geschiedkundigen kring „Het Markiezaat' 'on
der Woensdrecht de deelnemers tegemoet en
reed men, onder verdere leiding van ir. A.
Juten allereerst naar de legendarische Geer-
truidabron, waarvan de heer Slootmans, ar
chivaris van Bergen op Zoom, een verklaring
gaf. Na deze korte uiteenzetting offreerde de
heer Touw, eigenaar der bron, den deelne
mers ieder een glas Geertruidawater. Ver
volgens bezocht men de Coehoorn-vestmg.
Markiezenhof en Vrouwepoort. Ir. A. Juten
drong er in een toespraak op aan, dat er een
nauwere samenwerking tusschen „De Beve
landen" en „Het Markiezaat" tot stand mocht
komen. Nadat de bezoekers gul onthaald wa
ren en het stadhuis nog was bezocht, vertrok
men om 6 uur naar Ossendrecht, onder lei
ding van ir. J. van Poelgeest. De ontvangst
aldaar was een groote verrassing, dank zy
den heer Van Poelgeest, die het gezelschap
ververschingen aanbood. Het belangrijke be
drijf, in schoone omgeving gelegen, werd ge
heel bezichtigd. Dankbaar voor al het e-eno-