500 300 25 WOENSDAG 22 JUNI EERSTE BLAD Hl No. 145 70e Jaargang- 1932 toe: Firma F. VAH OE VELDE Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. ïelef. 10. Postrekening 66287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen GRATIS BINNENLAND STADS- EN PROVINCIENIEUWS IN EEN OOGWENK VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren 2.20 per 3 maanden, franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels /1.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1 —5 regels 50 ct Iedere regel meer 10 ctfmax. 10 regels). Bij3-maal plaatsing van 1 5regels f 1. -alles tegen vooruitbetaling. abonné's in 't bezit eener Polis, zij" GRATIS verze- lerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" t nummer bestaat uit 2 bladen aeuwe c&Honnes voor het 3e kwartaal 1932, ontvangen de nog in Juni verschijnende nummers der Abonnementen worden aangenomen door onze administratie te Vlissingen en in de verschillende plaatsen door onze agenten. Het bezuinigingsrapport-Weiter. Het rapport van de bezuinigingscommissie- Weiter is op het oogenblik ter perse op de Landsdrukkerij. Het zal binnenkort verkrijg baar worden gesteld aan de rijksuitgeverij, i.a, Algemeene Landsdrukkerij, 's-Graven- hage. De omvang wordt geschat op 430 blad zijden klein quarto formaat. De prijs is nog niet vastgesteld, maar zal vermoedelijk 3 4 gulden bedragen. Alle treinreizigers dezen zomer gratis verzekerd. De Nederlandsche Spoorwegen hebben het volgende bepaald. Alle reizigers met goedkoo- pe treinen zijn dezen zomer gratis verzekerd tegen een regenval tusschen elf en vijf uur te bestemder plaatse van 3 mM. of meer, terwijl de vrachtprijzen over de groote afstanden lager zullen zijn. Na gebleken regenval vindt terugbetaling plaats na afgifte door den rei- Jziger van de onderste helft zijner plaats- kaart, die daarvoor is ingericht en op welk gedeelte de prijs voorkomt van de plaats- kaart zelvedit bedrag wordt dus terug betaald. De Staatsloterij contra particuliere loterijen Reeds hebben wij gemeld, dat door de di rectie van de Staatsloterij' voor de volgende, namelijk de 460e Staatsloterij, een maatregel zal worden toegepast, waardoor het aan par ticuliere loterijen moeilijker wordt gemaakt om op de basis van de trekkingslijsten der Staatsloterij' haar uitlotingen te houden. Deze maatregel komt hierop neer, dat voor de volgende Staatsloterij in plaats van 21.000 nummers, er 24.000 zullen worden gedrukt, waarvan dan vóór de uitgifte 3000 willekeu rige nummers worden uitgenomen. Er worden dus zooals gewoonlijk 21.000 nummers uitge geven, maar de regelmatige volgorde wordt door de 3000 uitgenomen nummers onderbro ken. Daar de exploitanten van particuliere lote rijen niet weten, welke nummers uitgenomen zijn, wordt het voor hen ongetwijfeld moei lijker om op het schema van de Staatsloterij de trekkingen te doen plaats hebben, immers, zjj zullen moeten beginnen met loten van 1 tot 24.000 uit te geven, willen zij hun clienten kans geven de prijzen te trekken, welke door de Staatsloterij worden uitgekeerd. Maar dan zijn er ook 3000 nummers bij, namelijk die, welke door de Staatsloterij te voren zijn uit genomen, die heelemaai geen kans op een prijs hebben. Dit maakt de prijskans bij par ticuliere loterijen minder dan van die van de Staatsloterij, waar alle uitgegeven nummers een volwaardige kans op een prijs hebben. De directie van de Staatsloterij is in overleg met den minister van financiën tot dezen toaatregel overgegaan, omdat de Staatsloterij tegenwoordig een vrij sterke concurrentie van de particuliere loterijen ondervindt. Deze laatste toch breiden zich meer en meer uit, terwijl de vraag naar loten tengevolge van de economische malaise afneemt. De verkoop van loten voor de laatst gehouden Staats loterij ging dan ook allesbehalve vlot. Wanneer voor een trekking van de Staats- lotcrij niet alle loten verkocht worden, is dit v°or het prestige van deze Staatsinstelling ^et gunstig, maar een direct nadeel onder vindt de Staat er niet van, want de loten worden door alle collecteurs en collcctrices 'an den Staat overgenomen en contant be- aald. Ieder collecteur en collectrice ontvangt aantal loten, dat bij hun aanstelling is epaald. Houdt een collecteur of collectrice lls loteh over, 4an draagt hij of zij zelf daar van het risico, tenzij deze menschen hun overblijvende loten nog tijdig kunnen over doen aan een collega, die een grooter debiet heeft. De voor de 460e Staatsloterij genomen maatregel is dus zoowel in het belang der Staatsloterij zelf, die door particuliere lote rijen in de verdrukking dreigt te komen, als in het belang van de collecteurs en collec-' trices. Een maatregel als thans genomen, is eenige jaren geleden ook reeds toegepast. Ook toen werden eenige duizenden nummers meer ge drukt dan werden uitgegeven en eenzelfde aantal willekeurige nummers niet in omloop gebracht. Sommige particuliere loterijen hebben toen een vergoeding betaald aan de houders van loten, wier nummers niet in de Staatsloterij uitkwamen. Of ze ook nu vergoeding voor de niet ge trokken loten zullen geven, is nog niet be kend. Keeren ze" geen vergoeding uit, dan zijn de kansen op een prijs voor de houders van een lot dier ondernemingen aanmerkelijk kleiner dan bij de Staatsloterij. Dit is ook nog het geval, wanneer zij het gestorte bedrag zouden terug betalen, terwijl ze dan bovendien een deel van hun winst aan administratiekosten en provisie daarvoor zou_ den moeten opofferen. Nog grooter zou hun winstderving zijn wanneer zij aan de houders van niet uitgelote nummers meer dan het ge storte bedrag zouden uitkeeren. Dan zouden hun loterijen weliswaar tot op zekere hoogte haar oude aantrekkelijkheid behouden, maar het is zeer de vraag, of zij dan niet in con flict zouden komen met de Loterijwet. Hieruit ziet men, dat, hoe men de zaak ook wendt of keert, het onderbreken ,yan de regel matige volgorde der nummers van de Staats loterij een gevoelige klap is voor de particu liere loterijen. Opbrengst P.T.T. Blijkens het overzicht der opbrengsten van het Staatsbedrijf der P.T.T. over Mei 1932 bedroeg de werkelijke ontvangst der poste rijen in die maand f 190.578 minder dan Mei 1931 en 254.644 minder dan de begrooting. Voor de telegrafie bedroeg de mindere op brengst in Mei 1932 resp. 82.587 en 63.161, voor de telefonie f 19.367 en 92.945, voor den postchèque- en girodienst 62.545 en 13.694. De totale opbrengst van het staats bedrijf over Mei 1932 bleef 355.077 onder Mei 1931 en f 424.444 heneden de begrooting. Voor de eerste 5 maanden van dit jaar zijn die cijfers resp. 1.133.910 en 1.800.067. Gemeenteraad. De eerstvolgende zitting van den gemeen- eraad zal worden gehouden op Vrijdag 8 Juli. Luchtvaartterrein Vlissingen. Bij Kon. besluit is bepaald dat, ten behoeve van het rijk het ten deele in de gemeente Vlissingen, ten deele in de gemeente Oost- en West-Souburg gelegen luchtvaartterrein, on der de benaming „Luchtvaartterrein Vlissin gen", met ingang van 1 Juli a.s. wordt aange wezen ten behoeve van het verkeer mot landvliegtuigen als luchtvaartterrein voor het algemeen luchtverkeer, Nederlandsche industrie gepasseerd door een Nederlandsch overheidsbedrijf. Betreffende de kwestie inzake het leveren van den nieuwen electro-generator yoor de Prov. Zeeuwsche Electriciteits-Maatschappij (de Pzem) vernemen wij het volgende De Kon. Maatsch. „de Schelde" alhier kreeg van de Pzem opdracht voor de levering van een complete turbine-installatie. Van voor bijgaan van de Nederlandsche industrie kan dus geen sprake zijn. Het stoomgedeelte wordt met uitzondering van sommige speciale materialen geheel door de Kon. Maatsch. „de Schelde" vervaardigd, terwijl de generator in hoofdzaak door „de Schelde" vervaar digd zal worden. Alleen specifiek electrische onderdeelen komen uit Engeland. Om deze leverantie in één hand te houden bestaan verschillende redenen van afdoenden aard. „Batavier"-Weekends naar Oostende. Het is nu alweer eenige maanden geleden, dat de algemeene leider der V.V.V. voor Bel gië en Luxemburg op een Woensdagmiddag in „Britannia" werd verwacht door verte genwoordigers der plaatselijke V.V.V. en de Maatsch. „Zeeland". Kolonel Pullinckx toch had den wensch naar intensiever toerisme en samenwerking in dezen tusschen de beide Nederlanden te kennen gegeven, waarom hij zich via Vlissingen en Walcheren ook naar het hoofdkantoor der A.N.V.V. in Den Haag begaf, m de allereerste plaats echter kwam z.i. voor Belgisch toerisme Vlissingen en Zeeland in aanmerk mg Een bijzondere pers en reclame-campagne van hieruit, gesteund door het Brusselsche hoofdkantoor, die op dit bezoek volgde, mag zich dan ook in een groeiend succes verheugen. Groote maatschappijen bestrijken een groot terrein en kunnen langs groote lijnen wer ken. In aansluiting met bovengenoemde be spreking heeft de Batavier Lijn, directie Wm. H. Müller en Co., de idee van meer toerisme tusschen België en Nederland, gedurende het komende seizoen tot verwezenlijking helpen brengen en een geregeld*-week-end verkeer ingesteld tusschen Rotterdam en Ostende, waarby terugkeerende passagiers ook moge lijkheden openen voor de Zeeuwsche lijn der K.L.M. of een tochtje door Zeeland. Evenals bij meerdere vaste lijnen thans, zullen ook deze Batavier-booten de noodige reclame voor Vlissingen en Mooi Walcheren den passagiers voortdurend onder de oogen brengen. Zelfs zeer sterk zullen deze week end-vaarten bij de propaganda voor Vlis singen benut worden, daar na overleg beslo ten is zoo dicht mogelijk langs de Walcher- sche kust en onze badplaats langzaam te va ren en dan pas over te steken. Een spreken- qc uitnoodiging voor een later bezoek. Doch geheel tevreden zijn wij niet. Ons lijkt, dat de deelname voor deze goedkoope weekends naar Ostende nog veel aantrekke lijker voor het Hollandsche publiek zullen zijn, wanneer de verlokking niet alleen de Vlaamsche kust geldt, doch ook Vlissingen en Mooi Walcheren. Dit kan, met geringe kostenverhooging, wanneer hier maar evenveel soepelheid en medewerking getoond wordt als te Ostende, waar men het bekende spreekwoord van de spiering en de kabeljauw weet toe te passen. De Zaterdag zou zich uitstekend leenen tot een verblijf in onze badplaats, eventueel met een tocht rond Walcheren, waarna de Vlaam sche kust een waardige voortzetting zou bieden. Ongetwijfeld zouden deze weekend-tochten veel aan variatie en interes?,-: binnen, wat het genomen initiatief en in het bijzonder onze stad, voor welker belangen wij steeds opkomen, ten goede zou komen. Wij hopen aan ook zeer, dat de betrokken instanties alsnog bovenstaande suggestie wel de noodige aandacht willen schenken. Vergadering van bet Kon. Instituut van Ingenieurs. Onder voorzitterschap van prof. ir. E. J. F Thierens had bovenvermelde vergadering te Vlissingen plaats. Ongeveer 70 leden en in- troducé's namen daaraan deel. Een wandeling na een lange treinreis over de boulevard on der schitterend uitzicht, bracht de leden voor een noenmaal in het Grand Hotel Britannia tezamen, waarna daar ook de samenkomst werd gehouden. De voorzitter deed eenige, de afdeeling be treffende mededeelingen en gaf vervolgens het woord aan het lid C. Pot, directeur van de Electrotechnische industrie voorheen Wil lem Smit te Slikkerveer, die een inleiding gaf voor de bezichtiging van de nieuwe Dies- sel-electrische veerpont „Prinses Juliana" welke den dienst onderhoudt tusschen Vlis singen en Breskens. Aan de hand van zeer duidelijke teekenin- gen werden de bijzondere eigensohappen en voordeelen van het nieuwe systeem, dat ook in San Francisco wordt toegepast, besproken. Wij Lebben hiervan bij de indienststelling van de „Prinses Juliana" in Januari jl., reeds een beschrijving gegeven en kunnen daarom met deze korte mededeeling volstaan. De voorzitter wees bij zijn dankbetuiging aan den heer Pot op de zinrijke en belang wekkende toepassingen van den eïectrischen stroom hier getoond en die het mogelijk maakte met zoo weinig dienstdoend personeel zooveel en zoo zware diensten te presteeren. Vervolgens deelde het lid ir. W. Gerritsen, ingenieur bij de N.V. Willem Smits en Co. Transformatorenfabriek-te Nijmegen het een en ander mede omtrent het electrisch las- schen van dunne platen en de vorderingen op dit gebied, waardoor die laschmethode thans kon worden toegepast waar tot nog toe autogeen lasschen aangewezen was. De voorzitter dankte namens de vergade ring den heer ir. Gerritsen voor zijn belang rijke voordracht en voor hetgeen hij gedaan heeft om ook op dit gebied de toepassingen van de electriciteit te verruimen. Vervolgens begaf men zich naar de fabriek van de Kon. Maatsch. „de Schelde", welker directie zoo vriendelijk was ir. Gerritsen in staat te stellen het lasschen van dunne pla ten en van koper en brons door middel van het nieuwe toestel te toonen. Tevens had het gezelschap de gelegenheid de machtige en zeer kostbare werktuigmachines dezer groot- sche fabriek, waarvoor helaas in deze ongun stige tijden geen loonend werk te vinden is, te bezichtigen. Ook de zware majestueuse kranen trokken aller aandacht. Daarna begaf het gezelschap zich aan boord van de veerboot, waarmede onder heer- '•jk zomen-eer en frisschen wind gevaren werd vlak langs de historische stad en de hooge ■vriendelijke duinenrij tot Zoutelande over den schitterenden, door tal van schepen verlevendigden Scheldemond. Gedurende de vaart werd de gemakkelijke manoeuvreer baarheid door Let draaien met korte straal om de vertikale as en de brweging van het schip loodrecht op de scheepsas getoond, het geen aller aandacht trok. De gulle gastvrijheid van de Electrotech nische Industrie, de Transformatorenfabriek te Nijmegen en de maatsch. „de Schelde" blijve in herinnering van alle leden der af deeling, die deelnamen aan dezen zomertocht. De muggenplaag in de omgeving van den ^puiboezem. Door den buitengewoon lagen waterstand van den Spuiboezem, hebben de bewoners van den boulevard Bankert en omgeving zeer veel te lijden van de zwermen muggen die daar rondzoemen. Er mag met recht gesproken worden van een muggenplaag. Het is dringend noodig dat maatregelen genomen worden om van deze plaag verlost te worden. De bewoners van den Spuiboezem en omgeving hebben nu een adres aan de gezondheids-commissie gezonden, waarin ver zocht wordt maatregelen te nemen, dat zij van dezen overlast bevrijd worden. Thans is een schrijven van de gezondheids commissie ontvangen, waarin wordt medege deeld dat de klacht inzake de muggenplaag in de vergadering van bovengenoemde com missie is behandeld. De gezondheids-commis sie is verder in overleg met den hoofdinspec teur van de volksgezondheid getreden en zal na het vernemen van diens advies daarvan nader kennis worden gegeven. Gemeentelijke Arbeidsbeurs. Bij den gemeentelijken dienst der Arbeids bemiddeling alhier staan als werkzoekenden ingeschreven 1 drukker, 1 behanger, 1 mas- tieker, 23 grondwerkers, 3 loodgieters, 12 metselaars, 14 opperlieden, 10 schilders, 9 stucadoors, 41 timmerlieden, 1 voeger, 2 ver vers, 1 wagenmaker, 1 waterbouwk. opz., 1 touwk. opz. teekenaar,2 vlechters, 1 mach. houtbewerker, 3 meubelmakers, 2 politoer- ders, 1 stoffeerder, 2 schoenmakers, 1 leder bewerker, 1 coiffeur, l wasscher, 465 metaal bewerkers (w.o. 143 tijd. werkloos), 3 orood/ banketbakkers, 1 kok, 1 bierbottelaar, 1 tuin man, 5 mag.-bedienden, 1 besteller, 5 chauf feurs, 3 kellners, 1 slooper, 1 sleeper, 19 trans portarbeiders, 1 musicus, 26 kantoorbedien den (w.o. 2 vrouwelijke)1 teek. bekend met werktuigk. en bouwk., 1 scheepbouwk. opz., 9 portiers, loopers enz., 33 varensgezellen (w.o. stuurlui, mach., messr. bed., stokers, matro zen enz.) en 87 losse arbeiders. Totaal 799 ingeschrevenen, vorige week 817 personen. Alzoo een vermindering van 18 werkzoekenden. Voorts waren 107 personen in de werkverschaffing werkzaam. MIDDELBURG Concert Molenwater. Het Middelburgsch muziekkorps geeft Vrij dagavond weer een uitvoering op het Molen water. BRESKENS Gemeenteraad. De gemeenteraad houdt Donderdag 23 Juni een vergadering, des middags 2 uur. Agenda 1. Opening 2. Notulen 3. Inge komen stukken en mededeelingen; 4. Begroo ting 1931 5. Hondenbelasting 6. Overeen komst Bank Nederlandsche Gemeenten 7. Algemeene Politieverordening8. Winkel sluiting 9. Onderwijs 10. Badplaats 11. Vergunnings- en verlofsrecht12. Werkver schaffing 13. Rondvraag en sluiting. Autodienst BreskensBrugge. Naar wij vernemen worden er door de stoomtram BreskensMaldeghem onderhan delingen gevoerd tot het overnemen van den autobusdienst Breskens—Brugge. Het zou in het voornemen liggen dezen dienst dan eenigszins uit te breiden. TERNEUZEN. Het Binnenscheepvaartcongres. Het negende N derlandsche Binnenscheep- vaart-congres is gisteren te Ter Neuzen ge opend. Ten acht uur gisterenavond heeft de burge meester van Ter Neuzen, de heer J. Huizinga, die met den Commissaris der Koningin m Zeeland, jhr. mr. J. W. Quarles van Ufford, het eere-voorzitterschap van het congres be kleedt, de congressisten officieel verwelkomd in het gebouw van den Ambachtschool. Na gewezen te hebben op het belang van het congres, gaf spr. een uiteenzetting van de po HEBT U MET EEN GASW ARM WATER-' TOESTEL HEET WA TER IN DE KEUKEN NIET LAUW. DOCH WERKELIJK HEET 'WATER OP ELKEN 'TIJD EN IN IEDERE HOEVEELHEID -IN N OOGWENK ZIJN DE VATEN GEWAS- ISCHEN. DANK ZIJ DE VOORTDUREN DE WARMWATER BRON ÉÉN HAND .GREEP EN U HEEFT IWARM WATER VOOR DE THEE DE KOFFIE. ENZ ER IS EEN GAS WARMWATERTOE STEL VOOR IEDERE HUISHOUDING. VRAAGT IH- LICHTINGEN AAM HETGA*- I DEDR'JP STOOKT HET CAS si tie van Ter Neuzen ten opzichte van de scheepvaart en wees daarbij c.a. op het waar devol contact, hetwelk door het scheepvaart bedrijf tusschen Zeeuwsch-Vlaanderen en overig Nederland wordt onderhouden. Spr. eindigde met zijn beste wenschen uit te spre ken voor het welslagen van het congres in het bijzonder ook voor wat betreft het lenigen van den nood onder de bedrijfsgenooten. De congresvoorzitter, mr. H. Smeenge, de rede van burgemeester Huizinga beantwoor dend, zeide o.a. dat de, den congresleden be reide ontvangst, op hoogen prijs werd ge steld. Hij sprak den wensch uit, dat de be handeling der op de congres-agenda vermelde onderwerpen er toe zou mogen bijdragen, om tot een voor de binnenscheepvaart gunstigen toestand te geraken. Nadat de aanwezigen, onder wie we o.a. opmerkten den oud-minister van marine J. J. E. van Dijk en diverse vooraanstaande figu ren uit het. binnenscheepvaartbedrijf, zich eenigen tijd met elkaar hadden onderhouden, begaf men zich naar het marktplein ter bij woning "an het concert, dat aldaar door Ter, neuzen's harmonie „De Vereenigde V'erküe- den" den gasten ter eere gegeven verd. Aangehouden. Door de marechaussee te Nieuw Namen is aangehouden en "ter beschikking van de ju stitie te Middelburg gesteld, zekere v B. te Clinge, verdacht van het plegen van niet na der te noemen handelingen met een minder jarig meisje. Crisïs-zuivel-centrale. Met ingang van 3 Juli a.s. zal de wet be treffende tijdelijke maatregelen tot hulpver leening aan de veehouderij (Crisis-Zuivelwet 1932) in werking treden, In verband daar mede worden de volgende inlichtingen ter kennis van de zelfkarnende en/of zelfkazende veehouders gebracht. De wijze, waarop getracht zal worden het beoogde doel door middel van deze wet te bereiken, kan in hoofdtrekken als volgt wor den omschreven. Van alle bereide boter, met uitzondering van de voor eigen gebruik be- noodigde hoeveelheid, zal een heffing plaats vinden, tegen betaling waarvan een speciaal merk, het crisis-botermerk, wordt verstrekt, dat op de boter dient te worden aangebracht. De boterproducenten komen, in verband daarmede, onder toezicht van de ambtenaren van de botercontrolestations. Het crisis- botermerk wordt gevormd door de letters CZC, met aan weerszijden een leeuw, terwijl daarboven en daaronder de woorden „boter voor het binnenland" voorkomen. Het is de bedoeling, dat het bedrag der heffing op het merk bij verkoop van de boter in laatste instantie op den consument wordt verhaald, zoodat de boterprijs met m'nslens het geheven bedrag stijgt. Onder

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1932 | | pagina 1