500
300
25
WOENSDAG
22 JUNI
EERSTE BLAD
Hl
No. 145
70e Jaargang-
1932
toe: Firma F. VAH OE VELDE Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. ïelef. 10. Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
GRATIS
BINNENLAND
STADS- EN PROVINCIENIEUWS
IN EEN
OOGWENK
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren 2.20 per 3 maanden,
franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove
rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels /1.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1 —5 regels 50 ct Iedere regel
meer 10 ctfmax. 10 regels). Bij3-maal plaatsing van 1 5regels f 1. -alles tegen vooruitbetaling.
abonné's in 't bezit eener
Polis, zij" GRATIS verze-
lerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
t nummer bestaat uit 2 bladen
aeuwe c&Honnes
voor het 3e kwartaal 1932,
ontvangen de nog in Juni
verschijnende nummers der
Abonnementen worden aangenomen door
onze administratie te Vlissingen en in de
verschillende plaatsen door onze agenten.
Het bezuinigingsrapport-Weiter.
Het rapport van de bezuinigingscommissie-
Weiter is op het oogenblik ter perse op de
Landsdrukkerij. Het zal binnenkort verkrijg
baar worden gesteld aan de rijksuitgeverij,
i.a, Algemeene Landsdrukkerij, 's-Graven-
hage. De omvang wordt geschat op 430 blad
zijden klein quarto formaat. De prijs is nog
niet vastgesteld, maar zal vermoedelijk 3 4
gulden bedragen.
Alle treinreizigers dezen zomer gratis
verzekerd.
De Nederlandsche Spoorwegen hebben het
volgende bepaald. Alle reizigers met goedkoo-
pe treinen zijn dezen zomer gratis verzekerd
tegen een regenval tusschen elf en vijf uur te
bestemder plaatse van 3 mM. of meer, terwijl
de vrachtprijzen over de groote afstanden
lager zullen zijn. Na gebleken regenval vindt
terugbetaling plaats na afgifte door den rei-
Jziger van de onderste helft zijner plaats-
kaart, die daarvoor is ingericht en op welk
gedeelte de prijs voorkomt van de plaats-
kaart zelvedit bedrag wordt dus terug
betaald.
De Staatsloterij contra particuliere loterijen
Reeds hebben wij gemeld, dat door de di
rectie van de Staatsloterij' voor de volgende,
namelijk de 460e Staatsloterij, een maatregel
zal worden toegepast, waardoor het aan par
ticuliere loterijen moeilijker wordt gemaakt
om op de basis van de trekkingslijsten der
Staatsloterij' haar uitlotingen te houden.
Deze maatregel komt hierop neer, dat voor
de volgende Staatsloterij in plaats van 21.000
nummers, er 24.000 zullen worden gedrukt,
waarvan dan vóór de uitgifte 3000 willekeu
rige nummers worden uitgenomen. Er worden
dus zooals gewoonlijk 21.000 nummers uitge
geven, maar de regelmatige volgorde wordt
door de 3000 uitgenomen nummers onderbro
ken.
Daar de exploitanten van particuliere lote
rijen niet weten, welke nummers uitgenomen
zijn, wordt het voor hen ongetwijfeld moei
lijker om op het schema van de Staatsloterij
de trekkingen te doen plaats hebben, immers,
zjj zullen moeten beginnen met loten van 1
tot 24.000 uit te geven, willen zij hun clienten
kans geven de prijzen te trekken, welke door
de Staatsloterij worden uitgekeerd. Maar dan
zijn er ook 3000 nummers bij, namelijk die,
welke door de Staatsloterij te voren zijn uit
genomen, die heelemaai geen kans op een
prijs hebben. Dit maakt de prijskans bij par
ticuliere loterijen minder dan van die van de
Staatsloterij, waar alle uitgegeven nummers
een volwaardige kans op een prijs hebben.
De directie van de Staatsloterij is in overleg
met den minister van financiën tot dezen
toaatregel overgegaan, omdat de Staatsloterij
tegenwoordig een vrij sterke concurrentie van
de particuliere loterijen ondervindt. Deze
laatste toch breiden zich meer en meer uit,
terwijl de vraag naar loten tengevolge van de
economische malaise afneemt. De verkoop
van loten voor de laatst gehouden Staats
loterij ging dan ook allesbehalve vlot.
Wanneer voor een trekking van de Staats-
lotcrij niet alle loten verkocht worden, is dit
v°or het prestige van deze Staatsinstelling
^et gunstig, maar een direct nadeel onder
vindt de Staat er niet van, want de loten
worden door alle collecteurs en collcctrices
'an den Staat overgenomen en contant be-
aald. Ieder collecteur en collectrice ontvangt
aantal loten, dat bij hun aanstelling is
epaald. Houdt een collecteur of collectrice
lls loteh over, 4an draagt hij of zij zelf daar
van het risico, tenzij deze menschen hun
overblijvende loten nog tijdig kunnen over
doen aan een collega, die een grooter debiet
heeft.
De voor de 460e Staatsloterij genomen
maatregel is dus zoowel in het belang der
Staatsloterij zelf, die door particuliere lote
rijen in de verdrukking dreigt te komen, als
in het belang van de collecteurs en collec-'
trices.
Een maatregel als thans genomen, is eenige
jaren geleden ook reeds toegepast. Ook toen
werden eenige duizenden nummers meer ge
drukt dan werden uitgegeven en eenzelfde
aantal willekeurige nummers niet in omloop
gebracht.
Sommige particuliere loterijen hebben toen
een vergoeding betaald aan de houders van
loten, wier nummers niet in de Staatsloterij
uitkwamen.
Of ze ook nu vergoeding voor de niet ge
trokken loten zullen geven, is nog niet be
kend. Keeren ze" geen vergoeding uit, dan zijn
de kansen op een prijs voor de houders van
een lot dier ondernemingen aanmerkelijk
kleiner dan bij de Staatsloterij.
Dit is ook nog het geval, wanneer zij het
gestorte bedrag zouden terug betalen, terwijl
ze dan bovendien een deel van hun winst aan
administratiekosten en provisie daarvoor zou_
den moeten opofferen. Nog grooter zou hun
winstderving zijn wanneer zij aan de houders
van niet uitgelote nummers meer dan het ge
storte bedrag zouden uitkeeren. Dan zouden
hun loterijen weliswaar tot op zekere hoogte
haar oude aantrekkelijkheid behouden, maar
het is zeer de vraag, of zij dan niet in con
flict zouden komen met de Loterijwet.
Hieruit ziet men, dat, hoe men de zaak ook
wendt of keert, het onderbreken ,yan de regel
matige volgorde der nummers van de Staats
loterij een gevoelige klap is voor de particu
liere loterijen.
Opbrengst P.T.T.
Blijkens het overzicht der opbrengsten van
het Staatsbedrijf der P.T.T. over Mei 1932
bedroeg de werkelijke ontvangst der poste
rijen in die maand f 190.578 minder dan Mei
1931 en 254.644 minder dan de begrooting.
Voor de telegrafie bedroeg de mindere op
brengst in Mei 1932 resp. 82.587 en 63.161,
voor de telefonie f 19.367 en 92.945, voor
den postchèque- en girodienst 62.545 en
13.694. De totale opbrengst van het staats
bedrijf over Mei 1932 bleef 355.077 onder
Mei 1931 en f 424.444 heneden de begrooting.
Voor de eerste 5 maanden van dit jaar zijn
die cijfers resp. 1.133.910 en 1.800.067.
Gemeenteraad.
De eerstvolgende zitting van den gemeen-
eraad zal worden gehouden op Vrijdag 8 Juli.
Luchtvaartterrein Vlissingen.
Bij Kon. besluit is bepaald dat, ten behoeve
van het rijk het ten deele in de gemeente
Vlissingen, ten deele in de gemeente Oost- en
West-Souburg gelegen luchtvaartterrein, on
der de benaming „Luchtvaartterrein Vlissin
gen", met ingang van 1 Juli a.s. wordt aange
wezen ten behoeve van het verkeer mot
landvliegtuigen als luchtvaartterrein voor
het algemeen luchtverkeer,
Nederlandsche industrie gepasseerd door een
Nederlandsch overheidsbedrijf.
Betreffende de kwestie inzake het leveren
van den nieuwen electro-generator yoor de
Prov. Zeeuwsche Electriciteits-Maatschappij
(de Pzem) vernemen wij het volgende
De Kon. Maatsch. „de Schelde" alhier kreeg
van de Pzem opdracht voor de levering van
een complete turbine-installatie. Van voor
bijgaan van de Nederlandsche industrie kan
dus geen sprake zijn. Het stoomgedeelte
wordt met uitzondering van sommige speciale
materialen geheel door de Kon. Maatsch. „de
Schelde" vervaardigd, terwijl de generator in
hoofdzaak door „de Schelde" vervaar
digd zal worden. Alleen specifiek electrische
onderdeelen komen uit Engeland. Om deze
leverantie in één hand te houden bestaan
verschillende redenen van afdoenden aard.
„Batavier"-Weekends naar Oostende.
Het is nu alweer eenige maanden geleden,
dat de algemeene leider der V.V.V. voor Bel
gië en Luxemburg op een Woensdagmiddag
in „Britannia" werd verwacht door verte
genwoordigers der plaatselijke V.V.V. en de
Maatsch. „Zeeland". Kolonel Pullinckx toch
had den wensch naar intensiever toerisme en
samenwerking in dezen tusschen de beide
Nederlanden te kennen gegeven, waarom hij
zich via Vlissingen en Walcheren ook naar
het hoofdkantoor der A.N.V.V. in Den Haag
begaf, m de allereerste plaats echter kwam
z.i. voor Belgisch toerisme Vlissingen en
Zeeland in aanmerk mg Een bijzondere pers
en reclame-campagne van hieruit, gesteund
door het Brusselsche hoofdkantoor, die op dit
bezoek volgde, mag zich dan ook in een
groeiend succes verheugen.
Groote maatschappijen bestrijken een groot
terrein en kunnen langs groote lijnen wer
ken. In aansluiting met bovengenoemde be
spreking heeft de Batavier Lijn, directie Wm.
H. Müller en Co., de idee van meer toerisme
tusschen België en Nederland, gedurende het
komende seizoen tot verwezenlijking helpen
brengen en een geregeld*-week-end verkeer
ingesteld tusschen Rotterdam en Ostende,
waarby terugkeerende passagiers ook moge
lijkheden openen voor de Zeeuwsche lijn der
K.L.M. of een tochtje door Zeeland.
Evenals bij meerdere vaste lijnen thans,
zullen ook deze Batavier-booten de noodige
reclame voor Vlissingen en Mooi Walcheren
den passagiers voortdurend onder de oogen
brengen. Zelfs zeer sterk zullen deze week
end-vaarten bij de propaganda voor Vlis
singen benut worden, daar na overleg beslo
ten is zoo dicht mogelijk langs de Walcher-
sche kust en onze badplaats langzaam te va
ren en dan pas over te steken. Een spreken-
qc uitnoodiging voor een later bezoek.
Doch geheel tevreden zijn wij niet. Ons
lijkt, dat de deelname voor deze goedkoope
weekends naar Ostende nog veel aantrekke
lijker voor het Hollandsche publiek zullen
zijn, wanneer de verlokking niet alleen de
Vlaamsche kust geldt, doch ook Vlissingen
en Mooi Walcheren.
Dit kan, met geringe kostenverhooging,
wanneer hier maar evenveel soepelheid en
medewerking getoond wordt als te Ostende,
waar men het bekende spreekwoord van de
spiering en de kabeljauw weet toe te passen.
De Zaterdag zou zich uitstekend leenen tot
een verblijf in onze badplaats, eventueel met
een tocht rond Walcheren, waarna de Vlaam
sche kust een waardige voortzetting zou
bieden.
Ongetwijfeld zouden deze weekend-tochten
veel aan variatie en interes?,-: binnen, wat
het genomen initiatief en in het bijzonder
onze stad, voor welker belangen wij steeds
opkomen, ten goede zou komen. Wij hopen
aan ook zeer, dat de betrokken instanties
alsnog bovenstaande suggestie wel de noodige
aandacht willen schenken.
Vergadering van bet Kon. Instituut van
Ingenieurs.
Onder voorzitterschap van prof. ir. E. J. F
Thierens had bovenvermelde vergadering te
Vlissingen plaats. Ongeveer 70 leden en in-
troducé's namen daaraan deel. Een wandeling
na een lange treinreis over de boulevard on
der schitterend uitzicht, bracht de leden voor
een noenmaal in het Grand Hotel Britannia
tezamen, waarna daar ook de samenkomst
werd gehouden.
De voorzitter deed eenige, de afdeeling be
treffende mededeelingen en gaf vervolgens
het woord aan het lid C. Pot, directeur van
de Electrotechnische industrie voorheen Wil
lem Smit te Slikkerveer, die een inleiding
gaf voor de bezichtiging van de nieuwe Dies-
sel-electrische veerpont „Prinses Juliana"
welke den dienst onderhoudt tusschen Vlis
singen en Breskens.
Aan de hand van zeer duidelijke teekenin-
gen werden de bijzondere eigensohappen en
voordeelen van het nieuwe systeem, dat ook
in San Francisco wordt toegepast, besproken.
Wij Lebben hiervan bij de indienststelling
van de „Prinses Juliana" in Januari jl., reeds
een beschrijving gegeven en kunnen daarom
met deze korte mededeeling volstaan.
De voorzitter wees bij zijn dankbetuiging
aan den heer Pot op de zinrijke en belang
wekkende toepassingen van den eïectrischen
stroom hier getoond en die het mogelijk
maakte met zoo weinig dienstdoend personeel
zooveel en zoo zware diensten te presteeren.
Vervolgens deelde het lid ir. W. Gerritsen,
ingenieur bij de N.V. Willem Smits en Co.
Transformatorenfabriek-te Nijmegen het een
en ander mede omtrent het electrisch las-
schen van dunne platen en de vorderingen
op dit gebied, waardoor die laschmethode
thans kon worden toegepast waar tot nog toe
autogeen lasschen aangewezen was.
De voorzitter dankte namens de vergade
ring den heer ir. Gerritsen voor zijn belang
rijke voordracht en voor hetgeen hij gedaan
heeft om ook op dit gebied de toepassingen
van de electriciteit te verruimen.
Vervolgens begaf men zich naar de fabriek
van de Kon. Maatsch. „de Schelde", welker
directie zoo vriendelijk was ir. Gerritsen in
staat te stellen het lasschen van dunne pla
ten en van koper en brons door middel van
het nieuwe toestel te toonen. Tevens had het
gezelschap de gelegenheid de machtige en
zeer kostbare werktuigmachines dezer groot-
sche fabriek, waarvoor helaas in deze ongun
stige tijden geen loonend werk te vinden is,
te bezichtigen. Ook de zware majestueuse
kranen trokken aller aandacht.
Daarna begaf het gezelschap zich aan
boord van de veerboot, waarmede onder heer-
'•jk zomen-eer en frisschen wind gevaren
werd vlak langs de historische stad en de
hooge ■vriendelijke duinenrij tot Zoutelande
over den schitterenden, door tal van schepen
verlevendigden Scheldemond. Gedurende de
vaart werd de gemakkelijke manoeuvreer
baarheid door Let draaien met korte straal
om de vertikale as en de brweging van het
schip loodrecht op de scheepsas getoond, het
geen aller aandacht trok.
De gulle gastvrijheid van de Electrotech
nische Industrie, de Transformatorenfabriek
te Nijmegen en de maatsch. „de Schelde"
blijve in herinnering van alle leden der af
deeling, die deelnamen aan dezen zomertocht.
De muggenplaag in de omgeving van den
^puiboezem.
Door den buitengewoon lagen waterstand
van den Spuiboezem, hebben de bewoners van
den boulevard Bankert en omgeving zeer veel
te lijden van de zwermen muggen die daar
rondzoemen. Er mag met recht gesproken
worden van een muggenplaag.
Het is dringend noodig dat maatregelen
genomen worden om van deze plaag verlost
te worden. De bewoners van den Spuiboezem
en omgeving hebben nu een adres aan de
gezondheids-commissie gezonden, waarin ver
zocht wordt maatregelen te nemen, dat zij
van dezen overlast bevrijd worden.
Thans is een schrijven van de gezondheids
commissie ontvangen, waarin wordt medege
deeld dat de klacht inzake de muggenplaag
in de vergadering van bovengenoemde com
missie is behandeld. De gezondheids-commis
sie is verder in overleg met den hoofdinspec
teur van de volksgezondheid getreden en zal
na het vernemen van diens advies daarvan
nader kennis worden gegeven.
Gemeentelijke Arbeidsbeurs.
Bij den gemeentelijken dienst der Arbeids
bemiddeling alhier staan als werkzoekenden
ingeschreven 1 drukker, 1 behanger, 1 mas-
tieker, 23 grondwerkers, 3 loodgieters, 12
metselaars, 14 opperlieden, 10 schilders, 9
stucadoors, 41 timmerlieden, 1 voeger, 2 ver
vers, 1 wagenmaker, 1 waterbouwk. opz., 1
touwk. opz. teekenaar,2 vlechters, 1 mach.
houtbewerker, 3 meubelmakers, 2 politoer-
ders, 1 stoffeerder, 2 schoenmakers, 1 leder
bewerker, 1 coiffeur, l wasscher, 465 metaal
bewerkers (w.o. 143 tijd. werkloos), 3 orood/
banketbakkers, 1 kok, 1 bierbottelaar, 1 tuin
man, 5 mag.-bedienden, 1 besteller, 5 chauf
feurs, 3 kellners, 1 slooper, 1 sleeper, 19 trans
portarbeiders, 1 musicus, 26 kantoorbedien
den (w.o. 2 vrouwelijke)1 teek. bekend met
werktuigk. en bouwk., 1 scheepbouwk. opz., 9
portiers, loopers enz., 33 varensgezellen (w.o.
stuurlui, mach., messr. bed., stokers, matro
zen enz.) en 87 losse arbeiders.
Totaal 799 ingeschrevenen, vorige week 817
personen. Alzoo een vermindering van 18
werkzoekenden. Voorts waren 107 personen
in de werkverschaffing werkzaam.
MIDDELBURG
Concert Molenwater.
Het Middelburgsch muziekkorps geeft Vrij
dagavond weer een uitvoering op het Molen
water.
BRESKENS
Gemeenteraad.
De gemeenteraad houdt Donderdag 23 Juni
een vergadering, des middags 2 uur.
Agenda 1. Opening 2. Notulen 3. Inge
komen stukken en mededeelingen; 4. Begroo
ting 1931 5. Hondenbelasting 6. Overeen
komst Bank Nederlandsche Gemeenten 7.
Algemeene Politieverordening8. Winkel
sluiting 9. Onderwijs 10. Badplaats 11.
Vergunnings- en verlofsrecht12. Werkver
schaffing 13. Rondvraag en sluiting.
Autodienst BreskensBrugge.
Naar wij vernemen worden er door de
stoomtram BreskensMaldeghem onderhan
delingen gevoerd tot het overnemen van den
autobusdienst Breskens—Brugge. Het zou in
het voornemen liggen dezen dienst dan
eenigszins uit te breiden.
TERNEUZEN.
Het Binnenscheepvaartcongres.
Het negende N derlandsche Binnenscheep-
vaart-congres is gisteren te Ter Neuzen ge
opend.
Ten acht uur gisterenavond heeft de burge
meester van Ter Neuzen, de heer J. Huizinga,
die met den Commissaris der Koningin m
Zeeland, jhr. mr. J. W. Quarles van Ufford,
het eere-voorzitterschap van het congres be
kleedt, de congressisten officieel verwelkomd
in het gebouw van den Ambachtschool. Na
gewezen te hebben op het belang van het
congres, gaf spr. een uiteenzetting van de po
HEBT U MET EEN
GASW ARM WATER-'
TOESTEL HEET WA
TER IN DE KEUKEN
NIET LAUW. DOCH
WERKELIJK HEET
'WATER OP ELKEN
'TIJD EN IN IEDERE
HOEVEELHEID -IN
N OOGWENK ZIJN
DE VATEN GEWAS-
ISCHEN. DANK ZIJ
DE VOORTDUREN
DE WARMWATER
BRON ÉÉN HAND
.GREEP EN U HEEFT
IWARM WATER
VOOR DE THEE
DE KOFFIE. ENZ
ER IS EEN GAS
WARMWATERTOE
STEL VOOR IEDERE
HUISHOUDING.
VRAAGT IH-
LICHTINGEN
AAM HETGA*-
I DEDR'JP
STOOKT HET CAS
si tie van Ter Neuzen ten opzichte van de
scheepvaart en wees daarbij c.a. op het waar
devol contact, hetwelk door het scheepvaart
bedrijf tusschen Zeeuwsch-Vlaanderen en
overig Nederland wordt onderhouden. Spr.
eindigde met zijn beste wenschen uit te spre
ken voor het welslagen van het congres in
het bijzonder ook voor wat betreft het lenigen
van den nood onder de bedrijfsgenooten.
De congresvoorzitter, mr. H. Smeenge, de
rede van burgemeester Huizinga beantwoor
dend, zeide o.a. dat de, den congresleden be
reide ontvangst, op hoogen prijs werd ge
steld. Hij sprak den wensch uit, dat de be
handeling der op de congres-agenda vermelde
onderwerpen er toe zou mogen bijdragen, om
tot een voor de binnenscheepvaart gunstigen
toestand te geraken.
Nadat de aanwezigen, onder wie we o.a.
opmerkten den oud-minister van marine J. J.
E. van Dijk en diverse vooraanstaande figu
ren uit het. binnenscheepvaartbedrijf, zich
eenigen tijd met elkaar hadden onderhouden,
begaf men zich naar het marktplein ter bij
woning "an het concert, dat aldaar door Ter,
neuzen's harmonie „De Vereenigde V'erküe-
den" den gasten ter eere gegeven verd.
Aangehouden.
Door de marechaussee te Nieuw Namen is
aangehouden en "ter beschikking van de ju
stitie te Middelburg gesteld, zekere v B. te
Clinge, verdacht van het plegen van niet na
der te noemen handelingen met een minder
jarig meisje.
Crisïs-zuivel-centrale.
Met ingang van 3 Juli a.s. zal de wet be
treffende tijdelijke maatregelen tot hulpver
leening aan de veehouderij (Crisis-Zuivelwet
1932) in werking treden, In verband daar
mede worden de volgende inlichtingen ter
kennis van de zelfkarnende en/of zelfkazende
veehouders gebracht.
De wijze, waarop getracht zal worden het
beoogde doel door middel van deze wet te
bereiken, kan in hoofdtrekken als volgt wor
den omschreven. Van alle bereide boter, met
uitzondering van de voor eigen gebruik be-
noodigde hoeveelheid, zal een heffing plaats
vinden, tegen betaling waarvan een speciaal
merk, het crisis-botermerk, wordt verstrekt,
dat op de boter dient te worden aangebracht.
De boterproducenten komen, in verband
daarmede, onder toezicht van de ambtenaren
van de botercontrolestations. Het crisis-
botermerk wordt gevormd door de letters
CZC, met aan weerszijden een leeuw, terwijl
daarboven en daaronder de woorden „boter
voor het binnenland" voorkomen.
Het is de bedoeling, dat het bedrag der
heffing op het merk bij verkoop van de
boter in laatste instantie op den consument
wordt verhaald, zoodat de boterprijs met
m'nslens het geheven bedrag stijgt. Onder