MAANDAG 33 MEI ÜRSTE blad sSdT^provincienieuws ■No.119 70e Jaargang 1932 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen ERS DER TE. verliezen! velen zich voor ipoedig rijk kan uxe en weelde, Vat dat laatste i werkelijk een ïerste aangaat: it het voor, dat t en doodarm in het Casino log meer kapi- feld. evallen wordt ahtbaarbeid ge- van het Casino voor de nieuwe lette weinig op- horst traden To H geheele k'api- an kan hij zich in, die hem dan aar zijn vader- fmoorden heeft ook al omdat fct prettig stemt, pering van het dat er totaal n Monte Carlo de breede stra- zen aan beide levens-schip- vanwege het ^rtijds hun ge- geofferd, een oude verlepte len dag in de ndloopt en toe- eeld. i haar schoon- e, die haar ge- roulette heeft zij de speelzaal Ze krijgt een directie, maar De croupiers aan. ;ch is de oude iergelde gelaat men door de i kan zien gaan. r wielen voort, i bloemen, avin. Ook hkhr :r aan de rou- 'elage besfeedt ie ze weggeeft die ze op haar enig geld voor s beschouwen een ruikertje EBOREN AARD IS. ka schat zijn in waarde, dat, ich onderzoek :n Amerikaan- aat een waarde 0 gulden ver aarde stijgt tot ar tot 25.000 en wordt dan arbeidskracht er. Er wordt bijzonder drin- vuldige zuige- de dc ad van Igens deze be- anschen Staal rs verlies komt VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingenende gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove- rjoe landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 et ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels ƒ1.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 et Iedere regel meerl0ct(max. 10 regels). Bij 3-maal plaatsing van 15regelsfl.alles tegen vooruitbetaling. I De abonné's in 't bezit eener Ipolis, zijn GRATIS verze- kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 2 bladen Prov. Staten. De eerste gewone zitting der Staten in dit gewest is door Ged. Staten bepaald op Dins- I dag 28 Juni a.s., des namiddags te half acht I UUr, en ligt het in de bedoeling deze Dinsdag 119 juli d.a.v. des voormiddags 10 uur voort te zetten. Geen spreekuur. De wethouder van onderwijs is, wegens I ambtsbezigheden, verhinderd a.s. Woensdag het gewone spreekuur te houden. Bijeenkomst Nederlandsche Rijwielpad- Vereenigingen. De jaarlijksche vergadering van de be- sturen der Nederlandsche Rywielpadvereeni- gingen, die Zaterdag te Vlissingen plaats had, is Donderdag voorafgegaan door een bezoek aan den Middelburgschen marktdag en Vrijdag door een fietstocht over het rij wielpad der vereeniging op Walcheren loo- pende van Vlissingen naar Zoutelande en een I autotocht rond Walcheren, terwijl Zaterdag morgen de nieuwe haven en de nieuwe sluis werden bezocht en daarbij een boottochtje gemaakt met het motorjacht „Lotos", dat de directie van de Zeeland bestemd heeft voor pleiziertochtjes speciaal voor de gasten van haar hotel ,3ritannia", die in het vervolg i voor het hotel aan boord zullen kunnen gaan per roeiboot. Des middags had de vergadering plaats in genoemd hotel onder voorzitterschap van den heer C. A. van Woelderen, voorzitter van de Vereeniging Rijwielpad Walcheren. De voorzitter heette meer in het bijzonder wel kom den heer H. W. P. de Bruijn, ver tegenwoordiger van den A. N. W. B., jhr. P. J, Boogaert, afdeelingsconsul voor Zeeland en ir. J. J. van Leeuwen, hoofdingenieur van den Prov. waterstaat. Bericht van verhindering was ingekomen van den heer K. Heringa, die Oost-Gelder land zou vertegenwoordigen en van enkele bestuursleden van Walcheren. Hierna brachten de heeren dr. P. V. Astro en H. E. Beurker namens Gooi- en Eemland verslag uit over hetgeen die vereeniging als uitvoerster van de besluiten der vorige ver gadering heeft verricht. Men heeft geïnfor meerd naar de kosten van een film van rij wielpaden, doch de kosten achtten de ver eenigingen te duur om daartoe te besluiten. Bij den minister is financieele steun ge vraagd, zulks schriftelijk, maar ook was het de bedoeling het mondeling te doen by den minister persoonlijk, die echter plotseling verhinderd was audiëntie te verleenen, zoo dat men alleen met den secretaris-generaal een onderhoud had, die al heel weinig hoop gaf. Men achtte het beter niet speciaal geld te vragen uit de rijwielbelasting-opbrengst. Op het adres inzake het verbieden van bakfietsen op de rijwielpaden kwam geen antwoord in, maar ten deze is de A.N.W.B. actief. De voorzitter bracht dank voor de mede- deelingen. Hierna leidde de heer mr. dr. J. H. Jonckers- Nieboer van „Utrecht met Omstreken" het eerste punt in, nl. „Het politietoezicht op de wegen", en zeide aan de hand van persoon lijke ondervindingen, dat er op een drukken zomerdag duizenden overtredingen inzake rijwielwet en -reglement en ook tegen de bescherming van natuurschoon en ook tegen de zeden plaats hebben op en bü de rywiel- paden. Goede woorden tot de overtreders hel pen zelden, boekjes over de regelen bereiken alleen de goedwilligen. Het waarschuwen op de school faalt tot thans ook nog en er blijft dan alleen nog maar de sterke arm over. Het politietoezicht is echter onvoldoende. De politie heeft het zeer druk op de wegen boschwachters letten vooral op baldadigheid en brandgevaar en spr. komt tot een speciaal toezicht door opzichters. In ieder geval zou bü bij den minister van justitie op beter toe zicht willen aandringen. De voorzitter voelt de moeilijkheden om meer toezicht te geven. De heer De Bruün zegt, dat er een alge- meene aandrang door den A.N.W.B. wordt uitgeoefend voor verbetering van het politie toezicht en dat dit zeker ook voor de"" rywiel- paden gewenscht is, maar men heeft niet direct een oplossing. De heer W. M. Beijerinek, eveneens van U.M.O., meent dat de politie, als men haar op overtredingen wijst, wel degeiyk optreedt doch de heer Beuker meent, dat het politie- teozicht zeer is achteruitgegaande heer A. c. Bos uit Bergen houdt een pleidooi voor het toezicht voor het recht der wandelaars, die toch ook wel eenige ruimte mogen heb ben. De heer v. d. Broek (West-Veluwe) vraagt of de verkeerspolitie ook niet op de rywiel- paden kan toezien. De heer De Bruijn zegt, dat de vrijwillige verkeerspolitie alleen bedoelt de politie met auto's enz. in de gelegenheid te stellen zich snel te verplaatsen. Spr. zou het zeer toe juichen als naast het ander werk, dat in deze zaak geschiedt, de rijwielpadvereenigingen een adres aan den minister zenden, waartoe besloten werd. Ook het tweede punt leidde de heer Jonckers-Nieboer in. Dit betrof het maken van propaganda voor rywielpaden buiten het gebied der bestaande vereenigingen. Spr. meent, dat het aanleggen van een net paden door geheel Nederland onbestaanbaar zou zijn, men zal zich voornameiyk moeten be palen tot alle plaatsen, waar natuurschoon is. Als men bij het propageeren op tegenstand stuit, moet dit een prikkel zijn om de actie te vermeerderen. De voorzitter zegt, dat hier weer de goede samenwerking met den A.N.WH, van groote beteekenis is. Men vergete niet, dat het fi nancieren van een rijwielpad in dezen tijd niet makkelijk is. De heer De Bruijn is het volkomen met den inleider eens, dat een groote uitbreiding van het aantal rijwielpaden zeer gewenscht is, maar men weet niet wat er daarvoor reeds gewerkt wordt, maar men kan niet overal makkeluk belangstelling wekken, zoo o.a. in Zuid-Holland. Er komt in den achterhoek van Gelderland, in Drenthe en Friesland eenige beweging. Dit was ook het geval in een deel van Noord-Brabant, maar de actie stond stil zoo direct twee voorvechters resp. door overplaatsing en door familieomstandigheden hun arbeid voor een pad moesten staken. De heer Van der Harst uit Middelburg zeide, dat hij, nadat- hij -drie jaar geheel -al leen de afdeeling moest besturen, eindelijk een bestuur van 12 leden heeft, dit is een goed voorbeeld voor Zuid-Holland. De heer W. H. J. Dicke (Zuid-Holland) wijst op de moeilijkheden die men heeft met eigenaars van gronden, geschikt voor een rijwielpad. Spr. hoopt voort te werken. De heer Nieboer meent, dat men speciaal moet trachten de medewerking van de bur gemeesters te verkrijgen. De voorzitter wijst er op, dat het bestuur van de Vereeniging Walcheren juist bijna uitsluitend uit burgemeesters bestaat. Thans verdedigde de heer W. H. Beijerinek de wenschelykheid van opname van alle ry wielpaden in het jaarboekje van den A.N.W.B. De U.M.O. heeft de daarvoor geschikte ge gevens gereed en zond die ook aan de zuster verenigingen, en vraagt nu wederkeerig ook de hare. De heer De Bruijn erkent het belangrijke van het aangevoerde, maar vreest, dat men zoo uitvoerig zou moeten worden, gezien het aantal paden dat er nu reeds is. Spr. meent, dat alleen een kaart goed werken kan. De heer T. A. Trijssenaar zegt, dat Twente reeds 62 nummers heeft, slaande op totaal 700 K.M. rijwielpad, dat is in het jaarboekje niet te beschrüven. Na enkele desbetreffende opmerkingen geeft de heer De Bruün toe, dat er pas een minder duidelüke kaart is verschenen, doch voegt er aan toe, dat een goede kaart beter is dan een beschryving in het boekje. In verband met een en ander brengt de heer Bos het idee naar voren om in het ver volg naast den A.N.W.B. ook de vereeniging voor vreemdelingenverkeer tot de vergade ring te noodigen. In Kennemerland zou men zonder steun van V. V. niet ver zy'n geko men. Verschillende andere aanwezigen zien de wenscheiykheid daarvan niet zoo in. Vreem delingenverkeer heeft er niet zooveel mede te maken en vreemdelingen worden toch geen lid van rüwielpadvereeniglngen. Men Iaat aan iedere vereeniging, die aan de beurt van ontvangen is, over, deze gast al of niet te inviteeren. De heer Beüerinck had ook op zich geno men een inleiding over een request om sub sidie van het Rijk te houden. Spr. bepaalt zich er toe te wijzen op een adres van den A.N.W.B. eif de N.K.A.C. van 15 Januari jl., om voor de tertiaire wegen ook steun uit het wegenfonds te verleenen en vraagt of de ry wielpaden ook niet onder die tertiaire wegen kunnen worden gebracht. De heer De Bruijn zegt, dat de minister van waterstaat in de eerste 5 jaar niets voor de tertiaire wegen kan uittrekken. Spr. kan echter de mededeeling doen,.dat het bestuur van den A.N.W.B. heeft besloten er niet zoo krampachtig aan vast te houden, dat er alleen voor nieuw-aanleg financieele steun wordt verleend en dat er ook wel iets voor het onderhoud kan worden gegeven (Luid applaus). Namens Noord-Kennemerland verdedigt Baron van Fridagh het idee van oprichting van een federatie van rywielpadvereenigin- gen. Spr. wijst op de wenschelijkheid geza menlijk naar buiten te kunnen optreden. Het gaat thans goed met deze jaariyksche bij eenkomsten, maar het is toch gewenscht de werkwijze nader vast te leggen. De voorzitter meent, dat het optreden van 7 afzonderlijke vereenigingen meer kracht bü zal zetten en wyst er op, dat er zulke uiteenloopende plaatselijke toestanden zün. Men heeft toch in de eerste plaats den A.N. W.B., die als centraal lichaam optreedt. De heer Van der Harst ziet bij centralisatie juist moeilijkheden komen. De heer dr. Astro meent, dat men op den Ingeslagen weg voort moet gaan en acht het juist goed, dat de vereenigingsbesturen eens ieder op hun beurt een jaar de leiding heb ben, waarmede de heer Trüssenaar zich ver- eenigt. De heer Bos zegt, dat Noord-Kennemerland even vroolyk huiswaarts zal gaan als het voorstel niet gesteund wordt, maar het houdt zich het recht voor er later weer mede te komen. De heer v. d. Broek (West-Veluwe) wil wachten tot alle vereenigingen hun beurt voor ontvangen hebben gehad, maar een centrale post acht spr. niet ongewenscht. De heer Van Fridagh stelt nog de vraag, wat er gedaan moet worden als men over een bepaald iets het by de besprekingen niet eens kan worden, men heeft zelfs geen statuten. Spr. is overtuigd, dat men later toch tot een federatie zal komen. Het volgende punt der agenda betrof her haling van het verzoek, gedaan door Wal cheren, om het rüden met, bakfietsen e.d. op rywielpaden te verbieden. Naar aanleiding van de mededeelingen in het begin van de vergadering is dit punt niet verder besproken. Het laatste punt betrof verharding van rywielpaden, in te leiden door den heer Trijssenaar van Twente. De heer Tryssenaar zegt, dat hy alleen een vraag wilde stellen. Twente kan door de malaise in de industrie niet zooveel sintels bekomen als vroeger en vraagt nu of de an dere vereenigingen ook met andere materia len, in het byzonder met schelpen, ervaring hebben opgedaan. De heer Beüerinck noemt sïakkezand, dat als eenig bezwaar heeft, dat het wel eens wat kraakt. De heer Trüssenaar zegt, dat Almelo er een proef mede nam, maar die mislukte. De heer De Bruijn zegt, dat het zeker goed is met schelpen eens een proef te nemen, doch de heer Dicke acht schelpen een gevaar voor de banden en in het begin ontrijden de fietsers de beschelpte paden. De heer Tryssenaar zegt, dat men de schel pen in ieder geval moet inwalsen. Bij de rondvraag wyst de heer Jonckers- Nieboer op het z.i. groote gevaar, dat men de in den handel komende electrische rijwielen zal willen beschouwen als gewone rijwielen en ze in tegenstelling met motorrywielen zal toelaten op de rywielpaden. Dit zou z.i. zijn het binnenhalen van het paard van Troye. De heer De Bruijn zegt, dat bij de bespre kingen over wyziging der wet tegenstelling aan het licht is gekomen tusschen zuivere toeristen-rijwielpaden en utiliteitsrijwiel paden. De heer ir. L. A. M. Ankersmit van U.M.O. meent, dat iedere vereeniging zelf moet uit maken wat zü op haar pad wil toelaten. De heer Nieboer meent dat zulks niet kan. De heer Astro wyst op de consequenties voor de toekomst, men weet niet tot welk een hoogte ook de electrische fiets zich zal kun nen ontwikkelen. De heer Nieboer wil er met kracht tegen opkomen, dat deze nieuwe vervoermiddelen op de rywielpaden worden toegelaten. De heer v. d. Broek wil evenals bij motor rywielen uitzonderingen mogelyk maken. De heer Dicke meent, dat deze fietsen niet op de paden hooren. Besloten wordt krachtig tegen toelating op te komen en te voorkomen dat de fabrikan ten het als een reclamemiddel gebruiken, dat deze fietsen wel op de paden mogen komen. De heer v. d. Harst zegt, dat in de afdee ling Middelburg als propagandamiddelen zy'n genoemd het trachten subsidie te bekomen en leden te werven. Voor het laatste vraagt hy of het ook mogelijk is van den A.N.W.B. opgave van de leden op Walcheren te kry- gen, desnoods tegen betaling. De heer De Bruün zegt, dat lang niet alle leden van den A.N.W.B. wielrijders zijn, er zyn ook automobilisten, watersportbeoefe naars, wandelaars en zelfs personen die alleen lid zyn voor de makkelijker grensformali- teiten. De heer Bos moet de vergadering verlaten en doet eerst het verzoek om volgende jaar in Kennemerland te vergaderen, wat gaarne werd aanvaard, en vervolgens meent spr. aid een der oudste aanwezigen woorden van dank te mogen sproken tot de gastheeren, in heü byzonder tot den burgemeester van Vlissin gen. Met deze woorden gaf de vergadering blyken van instemming. De vergadering besloot op voorstel van den heer Astro iedere week een gezamenlijke ad* vertentie in „de Kampioen" te plaatsen om leden te werven. Op voorstel van denzelfden, eveneens na"* mens Gooi en Eemland, die steun vond bij den heer De Bruijn, werd besloten, in navol* ging van den A.N.W.B., aan den minister van justitie te vragen om krachtige maatregelen tegen woest rijden, waarbij de heer Bergsma uit Zoutelande mededeelde, dat een politie man hem zeideik heb met de veiligheid op den weg niets te maken en ga alleen na of de wet niet overtreden wordt. De voorzitter sluit de vergadering meti dank voor aller opkomst en hoopt dat men prettige herinneringen aan Walcheren zal medenemen en de overtuiging, dat het isole ment nogal mede valt. Spr. hoopt dat allen nog eens terug zullen keeren naar Walcheren en in het bijzonder naar Vlissingen. Congres van Vereenigingen van Rijwielpaden in Nederland, Britannia. Een in alle opzichten geslaagde feestavond, aangeboden door de hotel-directie heeft bo vengenoemd congres Zaterdag besloten. Onder de begaafde leiding van Theo HÖfe- lein bracht een flink orkest, dat als steeds opviel door zijn mooi klankvol ensemble, ge acheveerd een „populair" programma ten ge- hoore, dat inzette met een „Feestmarsch" van P. Lincke. De ouverture „Raymond" van Tho mas, een Schubert-fantasie (prachtig die cello-solo „Wiegenlied" en trompet-solo „Standchen") en de Strauss' wals „Geschich- ten aus dem Wiener Wald", waarin een bril jant gespeelde viool-solo (mevr. S. Höfelein- Bekker) begeleid door enkele instrumenten, waren wel drie nummers, waarmede het or kest zijn voortreffelijke kwaliteiten kon too- nen en ook niet nagelaten heeft ten toon te spreiden. Op de voordracht en agogiek in Strauss wyzen we gaarne nog eens afzonder lijk. Als laatste nummer hoorden we Hei* necke's „Exotischer Marsch", rijk aan con trasten en eigenaardige klankeffecten. Alle

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1932 | | pagina 1