MAANDAG
33 MEI
ÜRSTE blad
sSdT^provincienieuws
■No.119
70e Jaargang
1932
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
ERS DER
TE.
verliezen!
velen zich voor
ipoedig rijk kan
uxe en weelde,
Vat dat laatste
i werkelijk een
ïerste aangaat:
it het voor, dat
t en doodarm
in het Casino
log meer kapi-
feld.
evallen wordt
ahtbaarbeid ge-
van het Casino
voor de nieuwe
lette weinig op-
horst traden To
H
geheele k'api-
an kan hij zich
in, die hem dan
aar zijn vader-
fmoorden heeft
ook al omdat
fct prettig stemt,
pering van het
dat er totaal
n Monte Carlo
de breede stra-
zen aan beide
levens-schip-
vanwege het
^rtijds hun ge-
geofferd, een
oude verlepte
len dag in de
ndloopt en toe-
eeld.
i haar schoon-
e, die haar ge-
roulette heeft
zij de speelzaal
Ze krijgt een
directie, maar
De croupiers
aan.
;ch is de oude
iergelde gelaat
men door de
i kan zien gaan.
r wielen voort,
i bloemen,
avin. Ook hkhr
:r aan de rou-
'elage besfeedt
ie ze weggeeft
die ze op haar
enig geld voor
s beschouwen
een ruikertje
EBOREN
AARD IS.
ka schat zijn
in waarde, dat,
ich onderzoek
:n Amerikaan-
aat een waarde
0 gulden ver
aarde stijgt tot
ar tot 25.000
en wordt dan
arbeidskracht
er. Er wordt
bijzonder drin-
vuldige zuige-
de dc ad van
Igens deze be-
anschen Staal
rs verlies komt
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingenende gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden.
Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove-
rjoe landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 et
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels ƒ1.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 et Iedere regel
meerl0ct(max. 10 regels). Bij 3-maal plaatsing van 15regelsfl.alles tegen vooruitbetaling.
I De abonné's in 't bezit eener
Ipolis, zijn GRATIS verze-
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Prov. Staten.
De eerste gewone zitting der Staten in dit
gewest is door Ged. Staten bepaald op Dins-
I dag 28 Juni a.s., des namiddags te half acht
I UUr, en ligt het in de bedoeling deze Dinsdag
119 juli d.a.v. des voormiddags 10 uur voort te
zetten.
Geen spreekuur.
De wethouder van onderwijs is, wegens
I ambtsbezigheden, verhinderd a.s. Woensdag
het gewone spreekuur te houden.
Bijeenkomst Nederlandsche Rijwielpad-
Vereenigingen.
De jaarlijksche vergadering van de be-
sturen der Nederlandsche Rywielpadvereeni-
gingen, die Zaterdag te Vlissingen plaats
had, is Donderdag voorafgegaan door een
bezoek aan den Middelburgschen marktdag
en Vrijdag door een fietstocht over het rij
wielpad der vereeniging op Walcheren loo-
pende van Vlissingen naar Zoutelande en een
I autotocht rond Walcheren, terwijl Zaterdag
morgen de nieuwe haven en de nieuwe sluis
werden bezocht en daarbij een boottochtje
gemaakt met het motorjacht „Lotos", dat de
directie van de Zeeland bestemd heeft voor
pleiziertochtjes speciaal voor de gasten van
haar hotel ,3ritannia", die in het vervolg
i voor het hotel aan boord zullen kunnen gaan
per roeiboot.
Des middags had de vergadering plaats in
genoemd hotel onder voorzitterschap van den
heer C. A. van Woelderen, voorzitter van
de Vereeniging Rijwielpad Walcheren. De
voorzitter heette meer in het bijzonder wel
kom den heer H. W. P. de Bruijn, ver
tegenwoordiger van den A. N. W. B., jhr. P.
J, Boogaert, afdeelingsconsul voor Zeeland
en ir. J. J. van Leeuwen, hoofdingenieur van
den Prov. waterstaat.
Bericht van verhindering was ingekomen
van den heer K. Heringa, die Oost-Gelder
land zou vertegenwoordigen en van enkele
bestuursleden van Walcheren.
Hierna brachten de heeren dr. P. V. Astro
en H. E. Beurker namens Gooi- en Eemland
verslag uit over hetgeen die vereeniging als
uitvoerster van de besluiten der vorige ver
gadering heeft verricht. Men heeft geïnfor
meerd naar de kosten van een film van rij
wielpaden, doch de kosten achtten de ver
eenigingen te duur om daartoe te besluiten.
Bij den minister is financieele steun ge
vraagd, zulks schriftelijk, maar ook was het
de bedoeling het mondeling te doen by den
minister persoonlijk, die echter plotseling
verhinderd was audiëntie te verleenen, zoo
dat men alleen met den secretaris-generaal
een onderhoud had, die al heel weinig hoop
gaf. Men achtte het beter niet speciaal geld
te vragen uit de rijwielbelasting-opbrengst.
Op het adres inzake het verbieden van
bakfietsen op de rijwielpaden kwam geen
antwoord in, maar ten deze is de A.N.W.B.
actief.
De voorzitter bracht dank voor de mede-
deelingen.
Hierna leidde de heer mr. dr. J. H. Jonckers-
Nieboer van „Utrecht met Omstreken" het
eerste punt in, nl. „Het politietoezicht op de
wegen", en zeide aan de hand van persoon
lijke ondervindingen, dat er op een drukken
zomerdag duizenden overtredingen inzake
rijwielwet en -reglement en ook tegen de
bescherming van natuurschoon en ook tegen
de zeden plaats hebben op en bü de rywiel-
paden. Goede woorden tot de overtreders hel
pen zelden, boekjes over de regelen bereiken
alleen de goedwilligen. Het waarschuwen op
de school faalt tot thans ook nog en er
blijft dan alleen nog maar de sterke arm
over.
Het politietoezicht is echter onvoldoende.
De politie heeft het zeer druk op de wegen
boschwachters letten vooral op baldadigheid
en brandgevaar en spr. komt tot een speciaal
toezicht door opzichters. In ieder geval zou
bü bij den minister van justitie op beter toe
zicht willen aandringen.
De voorzitter voelt de moeilijkheden om
meer toezicht te geven.
De heer De Bruün zegt, dat er een alge-
meene aandrang door den A.N.W.B. wordt
uitgeoefend voor verbetering van het politie
toezicht en dat dit zeker ook voor de"" rywiel-
paden gewenscht is, maar men heeft niet
direct een oplossing.
De heer W. M. Beijerinek, eveneens van
U.M.O., meent dat de politie, als men haar
op overtredingen wijst, wel degeiyk optreedt
doch de heer Beuker meent, dat het politie-
teozicht zeer is achteruitgegaande heer
A. c. Bos uit Bergen houdt een pleidooi voor
het toezicht voor het recht der wandelaars,
die toch ook wel eenige ruimte mogen heb
ben.
De heer v. d. Broek (West-Veluwe) vraagt
of de verkeerspolitie ook niet op de rywiel-
paden kan toezien.
De heer De Bruijn zegt, dat de vrijwillige
verkeerspolitie alleen bedoelt de politie met
auto's enz. in de gelegenheid te stellen zich
snel te verplaatsen. Spr. zou het zeer toe
juichen als naast het ander werk, dat in deze
zaak geschiedt, de rijwielpadvereenigingen
een adres aan den minister zenden, waartoe
besloten werd.
Ook het tweede punt leidde de heer
Jonckers-Nieboer in. Dit betrof het maken
van propaganda voor rywielpaden buiten het
gebied der bestaande vereenigingen. Spr.
meent, dat het aanleggen van een net paden
door geheel Nederland onbestaanbaar zou
zijn, men zal zich voornameiyk moeten be
palen tot alle plaatsen, waar natuurschoon is.
Als men bij het propageeren op tegenstand
stuit, moet dit een prikkel zijn om de actie
te vermeerderen.
De voorzitter zegt, dat hier weer de goede
samenwerking met den A.N.WH, van groote
beteekenis is. Men vergete niet, dat het fi
nancieren van een rijwielpad in dezen tijd
niet makkelijk is.
De heer De Bruijn is het volkomen met den
inleider eens, dat een groote uitbreiding van
het aantal rijwielpaden zeer gewenscht is,
maar men weet niet wat er daarvoor reeds
gewerkt wordt, maar men kan niet overal
makkeluk belangstelling wekken, zoo o.a. in
Zuid-Holland. Er komt in den achterhoek
van Gelderland, in Drenthe en Friesland
eenige beweging. Dit was ook het geval in een
deel van Noord-Brabant, maar de actie stond
stil zoo direct twee voorvechters resp. door
overplaatsing en door familieomstandigheden
hun arbeid voor een pad moesten staken.
De heer Van der Harst uit Middelburg
zeide, dat hij, nadat- hij -drie jaar geheel -al
leen de afdeeling moest besturen, eindelijk
een bestuur van 12 leden heeft, dit is een
goed voorbeeld voor Zuid-Holland.
De heer W. H. J. Dicke (Zuid-Holland)
wijst op de moeilijkheden die men heeft met
eigenaars van gronden, geschikt voor een
rijwielpad. Spr. hoopt voort te werken.
De heer Nieboer meent, dat men speciaal
moet trachten de medewerking van de bur
gemeesters te verkrijgen.
De voorzitter wijst er op, dat het bestuur
van de Vereeniging Walcheren juist bijna
uitsluitend uit burgemeesters bestaat.
Thans verdedigde de heer W. H. Beijerinek
de wenschelykheid van opname van alle ry
wielpaden in het jaarboekje van den A.N.W.B.
De U.M.O. heeft de daarvoor geschikte ge
gevens gereed en zond die ook aan de zuster
verenigingen, en vraagt nu wederkeerig ook
de hare.
De heer De Bruijn erkent het belangrijke
van het aangevoerde, maar vreest, dat men
zoo uitvoerig zou moeten worden, gezien het
aantal paden dat er nu reeds is. Spr. meent,
dat alleen een kaart goed werken kan.
De heer T. A. Trijssenaar zegt, dat Twente
reeds 62 nummers heeft, slaande op totaal
700 K.M. rijwielpad, dat is in het jaarboekje
niet te beschrüven.
Na enkele desbetreffende opmerkingen
geeft de heer De Bruün toe, dat er pas een
minder duidelüke kaart is verschenen, doch
voegt er aan toe, dat een goede kaart beter
is dan een beschryving in het boekje.
In verband met een en ander brengt de
heer Bos het idee naar voren om in het ver
volg naast den A.N.W.B. ook de vereeniging
voor vreemdelingenverkeer tot de vergade
ring te noodigen. In Kennemerland zou men
zonder steun van V. V. niet ver zy'n geko
men.
Verschillende andere aanwezigen zien de
wenscheiykheid daarvan niet zoo in. Vreem
delingenverkeer heeft er niet zooveel mede te
maken en vreemdelingen worden toch geen
lid van rüwielpadvereeniglngen.
Men Iaat aan iedere vereeniging, die aan
de beurt van ontvangen is, over, deze gast al
of niet te inviteeren.
De heer Beüerinck had ook op zich geno
men een inleiding over een request om sub
sidie van het Rijk te houden. Spr. bepaalt
zich er toe te wijzen op een adres van den
A.N.W.B. eif de N.K.A.C. van 15 Januari jl.,
om voor de tertiaire wegen ook steun uit het
wegenfonds te verleenen en vraagt of de ry
wielpaden ook niet onder die tertiaire wegen
kunnen worden gebracht.
De heer De Bruijn zegt, dat de minister
van waterstaat in de eerste 5 jaar niets voor
de tertiaire wegen kan uittrekken.
Spr. kan echter de mededeeling doen,.dat
het bestuur van den A.N.W.B. heeft besloten
er niet zoo krampachtig aan vast te houden,
dat er alleen voor nieuw-aanleg financieele
steun wordt verleend en dat er ook wel iets
voor het onderhoud kan worden gegeven
(Luid applaus).
Namens Noord-Kennemerland verdedigt
Baron van Fridagh het idee van oprichting
van een federatie van rywielpadvereenigin-
gen. Spr. wijst op de wenschelijkheid geza
menlijk naar buiten te kunnen optreden. Het
gaat thans goed met deze jaariyksche bij
eenkomsten, maar het is toch gewenscht de
werkwijze nader vast te leggen.
De voorzitter meent, dat het optreden van
7 afzonderlijke vereenigingen meer kracht
bü zal zetten en wyst er op, dat er zulke
uiteenloopende plaatselijke toestanden zün.
Men heeft toch in de eerste plaats den A.N.
W.B., die als centraal lichaam optreedt.
De heer Van der Harst ziet bij centralisatie
juist moeilijkheden komen.
De heer dr. Astro meent, dat men op den
Ingeslagen weg voort moet gaan en acht het
juist goed, dat de vereenigingsbesturen eens
ieder op hun beurt een jaar de leiding heb
ben, waarmede de heer Trüssenaar zich ver-
eenigt.
De heer Bos zegt, dat Noord-Kennemerland
even vroolyk huiswaarts zal gaan als het
voorstel niet gesteund wordt, maar het houdt
zich het recht voor er later weer mede te
komen.
De heer v. d. Broek (West-Veluwe) wil
wachten tot alle vereenigingen hun beurt
voor ontvangen hebben gehad, maar een
centrale post acht spr. niet ongewenscht.
De heer Van Fridagh stelt nog de vraag,
wat er gedaan moet worden als men over een
bepaald iets het by de besprekingen niet eens
kan worden, men heeft zelfs geen statuten.
Spr. is overtuigd, dat men later toch tot een
federatie zal komen.
Het volgende punt der agenda betrof her
haling van het verzoek, gedaan door Wal
cheren, om het rüden met, bakfietsen e.d. op
rywielpaden te verbieden.
Naar aanleiding van de mededeelingen in
het begin van de vergadering is dit punt niet
verder besproken.
Het laatste punt betrof verharding van
rywielpaden, in te leiden door den heer
Trijssenaar van Twente.
De heer Tryssenaar zegt, dat hy alleen een
vraag wilde stellen. Twente kan door de
malaise in de industrie niet zooveel sintels
bekomen als vroeger en vraagt nu of de an
dere vereenigingen ook met andere materia
len, in het byzonder met schelpen, ervaring
hebben opgedaan.
De heer Beüerinck noemt sïakkezand, dat
als eenig bezwaar heeft, dat het wel eens wat
kraakt.
De heer Trüssenaar zegt, dat Almelo er
een proef mede nam, maar die mislukte.
De heer De Bruijn zegt, dat het zeker goed
is met schelpen eens een proef te nemen,
doch de heer Dicke acht schelpen een gevaar
voor de banden en in het begin ontrijden de
fietsers de beschelpte paden.
De heer Tryssenaar zegt, dat men de schel
pen in ieder geval moet inwalsen.
Bij de rondvraag wyst de heer Jonckers-
Nieboer op het z.i. groote gevaar, dat men de
in den handel komende electrische rijwielen
zal willen beschouwen als gewone rijwielen
en ze in tegenstelling met motorrywielen zal
toelaten op de rywielpaden. Dit zou z.i. zijn
het binnenhalen van het paard van Troye.
De heer De Bruijn zegt, dat bij de bespre
kingen over wyziging der wet tegenstelling
aan het licht is gekomen tusschen zuivere
toeristen-rijwielpaden en utiliteitsrijwiel
paden.
De heer ir. L. A. M. Ankersmit van U.M.O.
meent, dat iedere vereeniging zelf moet uit
maken wat zü op haar pad wil toelaten.
De heer Nieboer meent dat zulks niet kan.
De heer Astro wyst op de consequenties
voor de toekomst, men weet niet tot welk een
hoogte ook de electrische fiets zich zal kun
nen ontwikkelen.
De heer Nieboer wil er met kracht tegen
opkomen, dat deze nieuwe vervoermiddelen
op de rywielpaden worden toegelaten.
De heer v. d. Broek wil evenals bij motor
rywielen uitzonderingen mogelyk maken.
De heer Dicke meent, dat deze fietsen niet
op de paden hooren.
Besloten wordt krachtig tegen toelating op
te komen en te voorkomen dat de fabrikan
ten het als een reclamemiddel gebruiken, dat
deze fietsen wel op de paden mogen komen.
De heer v. d. Harst zegt, dat in de afdee
ling Middelburg als propagandamiddelen zy'n
genoemd het trachten subsidie te bekomen
en leden te werven. Voor het laatste vraagt
hy of het ook mogelijk is van den A.N.W.B.
opgave van de leden op Walcheren te kry-
gen, desnoods tegen betaling.
De heer De Bruün zegt, dat lang niet alle
leden van den A.N.W.B. wielrijders zijn, er
zyn ook automobilisten, watersportbeoefe
naars, wandelaars en zelfs personen die alleen
lid zyn voor de makkelijker grensformali-
teiten.
De heer Bos moet de vergadering verlaten
en doet eerst het verzoek om volgende jaar
in Kennemerland te vergaderen, wat gaarne
werd aanvaard, en vervolgens meent spr. aid
een der oudste aanwezigen woorden van dank
te mogen sproken tot de gastheeren, in heü
byzonder tot den burgemeester van Vlissin
gen. Met deze woorden gaf de vergadering
blyken van instemming.
De vergadering besloot op voorstel van den
heer Astro iedere week een gezamenlijke ad*
vertentie in „de Kampioen" te plaatsen om
leden te werven.
Op voorstel van denzelfden, eveneens na"*
mens Gooi en Eemland, die steun vond bij
den heer De Bruijn, werd besloten, in navol*
ging van den A.N.W.B., aan den minister van
justitie te vragen om krachtige maatregelen
tegen woest rijden, waarbij de heer Bergsma
uit Zoutelande mededeelde, dat een politie
man hem zeideik heb met de veiligheid op
den weg niets te maken en ga alleen na of
de wet niet overtreden wordt.
De voorzitter sluit de vergadering meti
dank voor aller opkomst en hoopt dat men
prettige herinneringen aan Walcheren zal
medenemen en de overtuiging, dat het isole
ment nogal mede valt. Spr. hoopt dat allen
nog eens terug zullen keeren naar Walcheren
en in het bijzonder naar Vlissingen.
Congres van Vereenigingen van Rijwielpaden
in Nederland,
Britannia.
Een in alle opzichten geslaagde feestavond,
aangeboden door de hotel-directie heeft bo
vengenoemd congres Zaterdag besloten.
Onder de begaafde leiding van Theo HÖfe-
lein bracht een flink orkest, dat als steeds
opviel door zijn mooi klankvol ensemble, ge
acheveerd een „populair" programma ten ge-
hoore, dat inzette met een „Feestmarsch" van
P. Lincke. De ouverture „Raymond" van Tho
mas, een Schubert-fantasie (prachtig die
cello-solo „Wiegenlied" en trompet-solo
„Standchen") en de Strauss' wals „Geschich-
ten aus dem Wiener Wald", waarin een bril
jant gespeelde viool-solo (mevr. S. Höfelein-
Bekker) begeleid door enkele instrumenten,
waren wel drie nummers, waarmede het or
kest zijn voortreffelijke kwaliteiten kon too-
nen en ook niet nagelaten heeft ten toon te
spreiden. Op de voordracht en agogiek in
Strauss wyzen we gaarne nog eens afzonder
lijk. Als laatste nummer hoorden we Hei*
necke's „Exotischer Marsch", rijk aan con
trasten en eigenaardige klankeffecten. Alle