1000
500
300
25
wegü
VRIJDAG
29 «JANUARI
EERSTE BLAD
No. 34
70e Jaargang
1932
lil|i(i: Firma MAHDI VELDE Ir., hlstrail SI-CO, Vlissingen. Ml. II. Poslnkinini 0(111
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
STADS- EN PROVINCIENIEUWS
COLLECTE
PLAATSELIJK CRISIS COMITÉ
me,Wybert
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren /2.20 per 3 maanden.
Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 13.80. Voor de ove
rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 14.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct
ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertentiesbetrefiendeHuur enVerhuur.Koop
en Verkcop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1— f regels 75 ct., iedere regel meer 15 ct
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
De officieele proeftocht van de veerboot
„Prinses Juliana",
De officieele proeftocht van de nieuwe
veerboot „Prinses Juliana" van <jen provin
cialen stoombootdiënst op de Westerschelde
werd, zooals wij in ons vorig nummer reeds
mededeelden, door vele autoriteiten medege
maakt. Wij noemen hiervan de Commissaris
der Koningin met het college van Ged. Sta
ten (behalve de heer mr. Dieleman die in
het buitenland verblijft), de regeerings-com-
missaris voor den prov. stoombootdiënst, de
heer A. de Vulder van Noorden, vice-admi-
raal C. Fock, hoofd-inspecteur van de
scheepvaart, ir. M. H. Damme, directeur-
generaal van de P. T. en T., de burge
meesters van Vlissingen en Breskens, de hee-
ren C. A. van Woelderen en D. H. van Zuijen,
ir. J. P. Wallandt, hoofd-ingenieur-directeur
en ir. H. van Oordt, oud-hoofd-ingenieur-
directeur van den rijkswaterstaat in Zeeland,
C. Ruhl, onder-commandant der marine te
Vlissingen, R. H. Arntzenieus, directeur van
het Ned. loodswezen, ir. J. van Leeuwen,
hoofd-ingenieur van den prov. waterstaat,
ir. C. de Groot te Utrecht, ir. J. Volker te
Middelburg, ir. H. C. G. Cohen Stuart te Ter
Neuzen, T. H. de Meester, president-commis
saris en G. Waller, directeur van de stoom
vaart-maatschappij „Zeeland", A. J. van
luijk, hoofd-commies ter prov. griffie, J.
Slooves en H. Streefkerk, directeuren en mr.
dr. H. W. Graaf van Lynden, secretaris van
de Pzem, J. G. de Jonge, directeur, J. J. P.
Geldof, inspecteur en G. H. Vierhout, hoofd
machinist van den prov. stoombootdiënst, J.
W. Jansen van het bureau Veritas en verder
directie en vertegenwoordigers van de Rot-
terdamsche Droogdok-Maatschappij, van
Werkspoor, van de firma Smit te Slikker
veer en van het bureau Cornelissen.
Te ongeveer half één verliet de „Prinses
Juliana" de haven. Nadat het schip bezich
tigd was werd een demonstratie gegeven
met het regen-apparaat, waarbij bleek dat in
een ommezien het bovendek geheel onder
water kan worden gezet.
Nadat de „Prinses Juliana" eenigen tijd
had gevaren, werd het schip door de provin
cie overgenomen. Dit geschiedde door den
Commissaris der Koningin, den heer jhr. mr.
J. W. Quaxles van Ufford, die de vlag heescn
en den heer D. C. Endert, directeur van de
Rotterdamsche Droogdok-Maatschappij geluk
wenschte.
Na deze plechtigheid vereenigden de ge-
noodigden zich aan een lunch, aangeboden
door de Rotterdamsche Droogdok-Maat
schappij.
De heer Endert stelde een dronk in op het
Koninklijk Huis en in het bijzonder op H.K.
H. Prinses Juliana, naar wie dit schip ge
noemd is. Hij deelde mede, dat er verder bij
het dessert gelegenheid zou worden gegeven
tot het houden van toespraken.
De eerste spreker was de heer Endert, die
in herinnering bracht de verschillende be
sprekingen, die werden gehouden, alvorens de
opdracht werd gegeven tot het bouwen van
de nieuwe veerboot. Er werd hem als het
ware een examen afgenomen. Hij stelde het
op hoogen prijs dat men ook In Nederland is
durven overgaan tot het laten bouwen van
een schip, dat electri?ch wordt aangedreven.
Tot nog werden dergelijke schepen alleen in
Amerika aangetroffen. Nu bij de proeftoch
ten met dit schip alles naar wensch is afge-
loopen, sprak hij een woord van dankbaar
heid, dat ook de minister van waterstaat de
Droogdok-Maatschappij in de gelegenheid
heeft gesteld dit schip te bouwen. Deze maat
schappij hoopt dat daar nooit iemand spijt
van zal hebben en het schip met trotsch den
haam van Prinses Juliana zal voeren.
De Commissaris der Koningin, de heer jhr.
mr. J. W. Quarles van Ufford, wèes er op dat
wel eens gezegd wordt, dat niets op deze
aarde volmaakt is. Van deze veerboot zou
men zeggen, dat het volmaakte benaderd
wordt.
Deze bootdiensten kunnen niet goed ge
noeg zijn. Zij moeten een brug vormen, die
de beide oevers der Westerschelde verbindt,
opdat de bewoners van de overzijde, die dik
wijls hebben getoond goede vaderlanders te
zijn, zich gemakkelijk naar het noorden kun
nen begeven en de banden "tusschen de ver
schillende deelen van de provincie en dus
van het land nauwer worden aangehaald. Als
straks ook de motorboot „Prins Hendrik" in
de vaart is, bezit de provincie de drie motor
booten, waarmede zeer veel passagiers en een
belangrijk aantal auto's kunnen worden ver
voerd, die alle drie de namen van een lid
Van het vorstelijk huis dragen. De banden,
die Nederland aan Oranje binden, zullen
beide oevers van de Westerschelde nauwer
aaneenbrengen.
Namens het provinciaal bestuur betuigt
spreker dank aan Prinses Juliana, die het de
hooge eer heeft aangedaan, haar goedkeuring
te hechten aan het besluit van Ged. Staten
om de nieuwe veerboot Haar naam te ge
ven. Daarin zag spr. een blijk van belangstel
ling van H.K.H. in de verbinding van de
oevers der Westerschelde. Hij stelde voor
straks aan den wal het volgende huidetele
gram te zenden, waarmede door hartelijk
applaus werd ingestemd.
Dit telegram was van den volgenden in
houd
Bij gelegenheid van officieelen proeftocht
Prinses Juliana betuigen Ged. Staten en Rot
terdamsche Droogdok-Maatschappij Uw Ko
ninklijke Hoogheid hun eerbiedige hulde.
Commissaris der Koningin.
Ook bracht de Commissaris een woord van
dank aan den regeerings-commissaris en den
inspecteur van de scheepvaart en kon hij met
genoegen wijzen op de goede samenwerking
met den minister van waterstaat, Ged. Sta
ten, de Prov. Staten, de directie van de Rot
terdamsche Droogdok Maatschappij en de
firma Smit te Slikkerveer en stelde een
dronk in op de Rotterdamsche Droogdok-
Maatschappij.
De Commissaris antwoordde den heer En
dert, dat als hem een examen is afgenomen
door Ged. Staten, hij daaraan zeker in elk
opzicht heeft voldaan en hij bracht hem dank
voor de wijze, waarop de Droogdok-Maat
schappij aan de opdracht tot den bouw van
dit schip heeft voldaan.
Ook de heer Notebaart, kapitein van de
„Prinses Juliana" mocht van den Commissa
ris een afzonderlijk woord van dank in ont
vangst nemen.
De heer A. de Vulder van Noorden, regee
rings-commissaris, sprak namens den' minis
ter van waterstaat, die verhinderd was te
genwoordig te zijn. Namens den minister
wenschte hij de provincie geluk met het in
de vaart brengen van dit mooie schip.
De heer ir. J. P. Wallandt, hoofd-ingenieur
van den rijkswaterstaat, verklaarde dat de
waterstaat gaarne heeft willen medewerken
aan de verbetering van de haven te Breskens,
waardoor deze boot in dienst kan worden ge
steld. Hij dronk op den voorspoed van de
Rotterdamsche Droogdok-Maatschappij, die
een schip heeft afgeleverd, dat aan alle
eischen van den tegenwoordigen tijd voldoet.
De heer C. A. van Woelderen zeide, dat
de heeren wel zullen begrijpen en billijken,
dat waar hier de gelegenheid wordt gegeven,
gelukwenschen aan te bieden, de burgemees
ter van Vlissingen daarvan zeer gaarne ge
bruik maakt.
Vooreerst wil Ik echter hartelijk dank zeg
gen aan de directie van de Rotterdamsche
Droogdok-Maatschappij voor de zeer ge
waardeerde uitnoodiging dezen proeftocht bij
te wonen. Waar u, mijnheer de directeur,
hebt medegedeeld, dat deze motorveerboot
„Prinses Juliana" door hare constructie een
unicum is niet alleen in Nederland, maar
zelfs in de geheele wereld en de Commissaris
der Koningin zoo juist zeide, dat u met die
constructie cum laude geslaagd is, daar zult
u wel willen gelooven, dat mijne gelukwen
schen goed gemeend zijn. Is niet de Zeeuw-
sche provinciale stoombootdiënst een Vlis-
singsche maatschappij, die met groote ener
gie en bekwaamheid door Ged. Staten van
Zeeland geleid wordt Ik moge dan ook nu.
mijnheer de Commissaris u en de andere
heeren hartelijk gelukwenschen mot het
prachtige werk, dat tot stand is gekomen en
dat een hoogtepunt vormt in de geschiede
nis van uw provincialen stoombootdiënst.
Velen van ons ligt nog versch in het geheu
gen het honderdjarig feest van uw dienst,
welks geschiedenis op zoo bekwame wijze ge
schreven is door den oud-griffier der Staten
den heer Hartman en waardoor de groote
verdiensten van het provinciaal bestuur te
dien opzichte helder in het licht zijn gesteld.
Het getuigt nu weer van energie en durf in
deze tijdsomstandigheden zulk een prachtig
schip in de vaart te brengen.
De veerdienst Vlissingen—Breskens vormt
een schakel van den internationalen weg door
Zeeland vanaf den Noord-Brabantschen wal
naar Vlissingen en verder door Zeeuwsch—
Vlaanderen naar België, daarvan vormt nu
dank zij uw arbeid de veerdienst Vlissingen—
Breskens een onderdeel, dat door de buiten-
landsche bezoekers slechts kan worden be
wonderd.
Ik stel u voor een dronk in te stellen op
het welzijn en den bloei van den Zeeuwschen
provincialen stoombootdiënst en daarbij in
het bijzonder aan te sluiten aan den wensch
van den Commissaris der Koningin, dat voor
de motorferrieboot vPrinses Juliana" een
lange, gelukkige en roemrijke diensttijd moge
zijn weggelegd vanuit haar veilige haven van
Vlissingen.
De heer T. H. de Meester, president-com
missaris van de stoomvaart maatschappij
Men houde zijn gift voor het
Plaatselijk Crisis-Comité op
Maandag 1 Febr. a.s. gereed.
De collectanten behoeven dan
niet te wachten. - Wij bevelen
deze collecte met warmte aan.
„Zeeland" bracht hulde aan de makers van
ait schip en hun adviseurs, voor hetgeen zij
tot stand hebben gebracht. Hij wees er. op,
dat de „Zeeland" groot belang heeft bij een
goeden provincialen stoombootdiënst. Door
deze nieuwe boot wordt aan de hoogste
eischen voldaan en heeft de maatschappij
„Zeeland" reden zich er over te verheugen,
dat de „Prinses Juliana" in dienst is gesteld.
Hij bracht h^lde aan Ged. Staten dat rij hun
steun en medewerking hebben verleend voor
den bouw van dit schip.
De heer ir. M. H. Damme, directeur-gene
raal der RTj^n T. zeidijvdat zijn dienst er
naar streeft een zoo goed en vlug mogelijke
postverbinding tot stand te brengen. Dit is
wel gebleken bij de postvluchten naar Indië.
Een goede verbetering tusschen de verschil
lende deelen van ons land wordt door de
P. T. en T. ook op hoogen prijs gesteld en
daarom juichte hij de verbetering die thans
tot stand is gekomen, ten zeerste toe.
Hij stelde voor een dronk te wijden op den
bloei van de provincie Zeeland, die inhoudt
den bloei van Nederland.
De heer D. H. van Zuijen, burgemeester
van Breskens, zeide dat hij natuurlijk elke
verbetering van den dienst op de Wester
schelde ten zeerste waardeert. Een goed ver
keer tusschen Noord en Zuid wordt ook door
de bewoners van Zeeuwsch-Vlaanderen op
hoogen prijs gesteld. Als hij in conferenties
en bijeenkomsten hoort aandringen op een
nog betere communicatie tusschen Walcheren
en Zeeuwsch-Vlaanderen raadde hij altijd aan
geduld te hebben. Nu deze nieuwe boot in de
vaart wordt gebracht, zijn bijna alle wen-
schen vervuld. Er blijft evenwel nog één
wensch over en dat is dat de bewoners van
Zeeuwsch-Vlaanderen voorstellingen of con
certen kunnen bijwonen te Vlissingen of
Middelburg en dus een nachtboot in dienst
wordt gesteld opdat de bewoners na afloop
van deze voorstellingen nog naar huis kun
nen terugkeeren.
De heer Schouten sprak namens het bu
reau Cornelissen, dat zij den durf hebben ge
had in dit nieuwe schip electro Dieselmoto
ren te plaatsen, die, zooals thans blijkt, uit
stekend voldoen.
De volgende spreker, de heer J. A. van
Rompu, lid van Ged. Staten, zeide dat de
directeur van den prov. stoombootdiënst, de
heer G. J. de Jonge, aanvankelijk een tegen
stander was van electro Dieselmotoren, voor
al omdat deze nog zoo weinig bekend waren
en hij er geen buitengewoon voordeel voor de
provincie in zag. Hij bracht daarom hulde
aan den heer De Jonge, die op zijn aanvan
kelijke bezwaren is teruggekomen.
Hij bracht in herinnering dat vroeger altijd
gezegd werd dat de dienst op Ter Neuzen
de beste booten had. Dit is nu wel veran
derd, doordat thans de dienst Vlissingen
Breskens de nieuwste schepen heeft.
Met den wensch dat deze boot ook moge
bijdragen tot den bloei van Zeeuwsch-
Vlaanderen, eindigde de heer Van Rompu en
hij stelde een dronk in op den voorspoed van
Zeeuwsch-Vlaanderen.
De heer Maas Geesteranus, adjunct-direc
teur van Werkspoor te Amsterdam, zeide dat
het hem een groot genoegen deed, dat in de
„Prinses Juliana" electro Dieselmotoren zijn
geplaatst.
Hij gaf uiting aan rijri gevoelens van
waardeering voor de provincie Zeeland en
Zeeuwsch-Vlaanderen.
De volgende spreker, de heer J. Slooves, di
recteur van de Pzem, zeide dat hij steeds re
clame maakt voor het„Doe het electrisch".
Dit acht hij eisch van den tijd en daarom
heeft hij met genoegen vernomen, dat in dit
schip de electriciteit overal toepassing vindt.
De directeur van den provincialen stoom
bootdiënst de heer G. J. de Jonge, gaf volko
men toe dat hij aanvankelijk bezwaren had
tegen het plaatsen van electro Dieselmotoren
in de Prinses Juliana", omdat hij van mee
ning was, dat deze geen voordeelen oplever
den. Nu hij gezien heeft op welke eenvoudige
wijze dit schip bediend kan worden en toch
aan alle eischen voldoet, is hij op zijn aan
vankelijke bezwaren teruggekomen, omdat
door deze electro-motoren een aanzienlijke
besparing van personeel wordt verkregen, wat
dus een groot voordeel oplevert.
Hij brengt alle eer aan de heeren Pot en
Schouten, die deze electro-Dieselmotoren
hebben aanbevolen en daarmede hebben be
wezen, dat zij goed hebben gezien.
Hiermede was de rij der sprekers geëindigd
en w'3 het intusschen ongeveer 5 uur ge
worden en werd de haven van Vlissingen
weder bereikt.
Te ruim 5 uur lag de boot aan de ponton
gemeerd en verlieten de genoodigden de nieu
we veerboot. De bewondering voor het
prachtige schip waarmede de stoomboot-
dienst op de Westerschelde is verrijkt was
éénstemmig.
Een prachtig schip, dat aan alle eischen
van het moderne verkeer beantwoordt.
De nieuwe boot zal Maandag 1 Februari in
dienst worden gesteld.
Kovacs Lajos.
Britannia.
Het was gisteravond een feest van klank en
kleur in de overvolle zaal van ons „Kurhaus".
Niettemin zullen velen met gemengde gevoe
lens naar dit „concert" rijn gegaan. Wij hoor
den opmerkingen o.a. over de absurditeit om
op een stoel geplakt naar dansmuziek te moe
ten luisteren en over het genoegen om „niet
langer als een half uurtje" naar dansmuziek
te behoeven te luisteren. Maar Kovacs Lajos
and his boys hebben zeker reeds vele malen
medelijdend hun schouders opgehaald en
goedmoedig geglimlacht by dergelijke opmer
kingen. Althans, toen geopend was met de
Kovacs Lajos Marsch en Bob Scholte in rijn
refrein den leider bij ons had geïntroduceerd,
weerspiegelde op vele gezichten rich half on-
geloovige verbazing en blijde verrassing. Men
begreep inééns, het was hier noch de tijd
voor een „concert", noch voor „bal". Reeds
in No. 2 werden wij vergast op een onschul
dig grapje met Richard Wagner. Een Jazz-
grapje met Wagner die vroeger werd be
schouwd als de „bruut" onder de moderne
componisten. Welnu, Wagner werd hier met
zijn eigen muziek overtroefdHet publiek
begreep. Was er na het eerste nummer sprake
van een daverend applaus, voor de rest van
den avond kan men niet meer volstaan met
een dergelijke goedaardige omschrijving voor
de aan Kovacs Lajos ten deel gevallen bij
valsbetuigingen. Men zoude moeten gaan
spreken van trommelvuur en applaus-kanon-
nadeEn men moest dan inééns noodge
dwongen weder afbreken om te luisteren naar
Bob Scholte die ons met nadruk verzekerde
„Ich bin ja heut so glücklichDan volgde
de verjazzte Morgenblatter-Wals van Strauss.
De zeventien in matblauw gekleede musici
deinden allen mede in het walsrythme en
schenen nu en dan bij staccato-passages van
hun plaatsen omhoog geschoten te worden.
Tot cr een spelbreker telaat opwipte, voor
welke onhandigheid hij door zijn collega's al
musiceerende tot de orde geroepen werd. Een
en ander werkte danig op de lachspieren.
Dikwijls was het een muzikale clownerie,
waarbij de verschillende instrumentalisten
dikwijls hun clowneske muzikaliteit botvier
den.
Wij kregen gelegenheid om verschillende
leden van het ensemble als solist te hooren
op banjo, accordeon, xylophoon, saxophoon
Hier begint het"T
Voorkom! Gorgel droog
en piano. Het frappeerde dat bijna al die
menschen achtereenvolgens meerdere en ver
schillende instrumenten bespeelden. De be
spelers van cornet en schuiftrombone amu
seerden ons met de meest onwezenlijke klan
ken die rij hun speeltuig wisten te ontwrin
gen Een keur van dempers van diverse mo
dellen werden achtereenvolgens in die beide
instrumenten geperst. Wij zagen o.m. gebrui
ken een soort trechter zooals die voor heft
óverschenken van olie wordt gebruikt, een
soort bloemvaas, een soort gasmasker etc.
Pierre Palla demonstreerde eenige staaltjes
van virtuositeit op den vleugel en de xylo
phoon. Kovacs Lajos kreeg bloemen!
Na de pauze werden wij allereerst vergasft
op een speech van den waarnemenden voor
zitter van de Avro, den heer De Klerk. Spre
ker zeide zich verplicht te gevoelen hier al
lereerst een geheim te ontsluieren, het eenige
geheim dat de Avro voor haar luistervinken
heeft. Men beschuldigde de Avro reeds van
bevoordeeling van buitenlandsche musici, ter-
wijl er zooveel Nederlandsche musici employ
zochten. Welnu, Bob Scholte, Pierre Palla en
Louis Schmidt rijn ook echte buitenlanders.
Kovacs Lajos bleek intusschen de Hohgaar-
sche vertaling van den naam Louis Schmidt
Spreker zeide dat de Avro drie redenen had.
om Kovacs Lajos op tournée te zenden. Ie
de wensch om de luistervinken weer iets
nieuws te bieden2e. om de andere omroep-
vereenigingen iets te bieden, dat zij het vol
gend jaar weer zouden kunnen doen (denk
aan de Avro-speldjes en andere speldjes,
Avro-kalenders en andere kalenders, Avro-
vlaggen en andere vlaggen, Avro-film en an
dere film)3e. om steeds en overal weer een
krachtig en forsch protest te laten opklinken
tegen het beruchte zendtijdbesluit van 15
Mei 1930. Dit protest wordt gedragen door
152.000 leden die allen hun lid-rijn doen cul-
mineeren in het Gironummer 128.000. In en
kele weken groeide het abonnementental van
de Radiobode met 25.000.
Spreker vertelde ons verder, dat sinds van
zekere zijde het woord „tuig" was gebruikt in
verband met het Avro-bestuur en zelfs ge
wag werd gemaakt van een welgeslaagde in
braakpoging in de bureaux van den Radio-
Raad, van Avro-rijde met pijnlijke nauwge
zetheid slechts werd gesproken over onze
„geachte tegenstanders". Welnu, aldus ging
spreker voort, onze geachte tegenstanders
maken zich ernstig over ons welzijn bezorgd
Toen wij den minister verzochten ons toe te
staan een Gleich-Wellen-systeem te bouwen
om zoo tot zendtijdverruiming te komen, wa
ren zij er als de kippen bij om den minister
te verzoeken, dat vooral niet toe te staan.
Immers dat zou ruïneus worden voor de kas
middelen van de Avro. En als de Avro door
haar verspilzucht te gronde ging, zou dat een
groot verlies beteekenenWelnu, als onze
geachte tegenstanders geloofden wat rij zelve
den Minister trachten wijs te maken, zouden
zij ons verzoek loyaal steunen, want hoe eer
der de Avro opgeruimd is, hoe lieverOok
wordt in verband met onze spilzucht gefluis
terd over een bedrag van een halve ton, dat
ons den inhoud van een beluchten brief over
het zendtijdbesluit zou hebben gekost.
Welnu, zeide spreker, neemt U de proef
maar eens. Ons millioen, vermeerderd met
datgene wat er intusschen is bijgekomen, ligft
veilig opgeborgen in de kelders van de Ne
derlandsche Bank. Gaat U nu maar eens meft
den meest interessanten brief die U kunt be
denken probeeren om ons een halve ton af
handig te maken. Het zal U niet lukken l Ik
voorspel U zelfs, dat de Avro op het eind©
van de zaak van U nog het een en ander zal
hebben losgebrand. Spreker gewaagde van de
plannen van de Avro inzake studio-bouw en
volgens spr. zal de Avro-studio de eerste en
eenige zijn die als studio is gebouwd (dus nieft
verbouwd). Alle aanwezigen werden uitge-
noodigd in de toekomst die stüdio te bezoeken
en eens te zien wat er met hun geld is ge
schied.
Nu was weer de beurt aan Kovacs Lajos,
c.s. Wij werden medegesleept in een klanken
orgie. Het auditorium bepaalde zich niet meer
tot luisteren. Zoo werkte het mede aan de
bekende Beiersche Walzer waarbij zelfs de
varkens tot muzikant werden gepromoveerd,
zoodat het volgens Bob Scholte een echte
zwijnenpan werd Ook de alsmaar draaiende
Michiel in zijn blauwgeruite kiel werd ten
tooneele gevoerd, terwijl*Bob Scholte zelfs
aanstalten maakte Kovacs Lajos bij wijze van
toren, te beklimmen „Die Liebe der Matro-
sen" werd door den Band en publiek eensge
zind bezongen. In onzen roes beleefden wij
nog „Happy days". Bob Scholte trachtte ons
eindelijk te kalmeeren met een slaapliedje.
„De Avro gaat weer sluiten. Goeden Nacht".
Alles bijeen een dolgezellige avond. Auf
wiederhören l