1000 500 300 25 wegü VRIJDAG 29 «JANUARI EERSTE BLAD No. 34 70e Jaargang 1932 lil|i(i: Firma MAHDI VELDE Ir., hlstrail SI-CO, Vlissingen. Ml. II. Poslnkinini 0(111 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen STADS- EN PROVINCIENIEUWS COLLECTE PLAATSELIJK CRISIS COMITÉ me,Wybert VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren /2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 13.80. Voor de ove rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 14.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertentiesbetrefiendeHuur enVerhuur.Koop en Verkcop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1— f regels 75 ct., iedere regel meer 15 ct De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 2 bladen De officieele proeftocht van de veerboot „Prinses Juliana", De officieele proeftocht van de nieuwe veerboot „Prinses Juliana" van <jen provin cialen stoombootdiënst op de Westerschelde werd, zooals wij in ons vorig nummer reeds mededeelden, door vele autoriteiten medege maakt. Wij noemen hiervan de Commissaris der Koningin met het college van Ged. Sta ten (behalve de heer mr. Dieleman die in het buitenland verblijft), de regeerings-com- missaris voor den prov. stoombootdiënst, de heer A. de Vulder van Noorden, vice-admi- raal C. Fock, hoofd-inspecteur van de scheepvaart, ir. M. H. Damme, directeur- generaal van de P. T. en T., de burge meesters van Vlissingen en Breskens, de hee- ren C. A. van Woelderen en D. H. van Zuijen, ir. J. P. Wallandt, hoofd-ingenieur-directeur en ir. H. van Oordt, oud-hoofd-ingenieur- directeur van den rijkswaterstaat in Zeeland, C. Ruhl, onder-commandant der marine te Vlissingen, R. H. Arntzenieus, directeur van het Ned. loodswezen, ir. J. van Leeuwen, hoofd-ingenieur van den prov. waterstaat, ir. C. de Groot te Utrecht, ir. J. Volker te Middelburg, ir. H. C. G. Cohen Stuart te Ter Neuzen, T. H. de Meester, president-commis saris en G. Waller, directeur van de stoom vaart-maatschappij „Zeeland", A. J. van luijk, hoofd-commies ter prov. griffie, J. Slooves en H. Streefkerk, directeuren en mr. dr. H. W. Graaf van Lynden, secretaris van de Pzem, J. G. de Jonge, directeur, J. J. P. Geldof, inspecteur en G. H. Vierhout, hoofd machinist van den prov. stoombootdiënst, J. W. Jansen van het bureau Veritas en verder directie en vertegenwoordigers van de Rot- terdamsche Droogdok-Maatschappij, van Werkspoor, van de firma Smit te Slikker veer en van het bureau Cornelissen. Te ongeveer half één verliet de „Prinses Juliana" de haven. Nadat het schip bezich tigd was werd een demonstratie gegeven met het regen-apparaat, waarbij bleek dat in een ommezien het bovendek geheel onder water kan worden gezet. Nadat de „Prinses Juliana" eenigen tijd had gevaren, werd het schip door de provin cie overgenomen. Dit geschiedde door den Commissaris der Koningin, den heer jhr. mr. J. W. Quaxles van Ufford, die de vlag heescn en den heer D. C. Endert, directeur van de Rotterdamsche Droogdok-Maatschappij geluk wenschte. Na deze plechtigheid vereenigden de ge- noodigden zich aan een lunch, aangeboden door de Rotterdamsche Droogdok-Maat schappij. De heer Endert stelde een dronk in op het Koninklijk Huis en in het bijzonder op H.K. H. Prinses Juliana, naar wie dit schip ge noemd is. Hij deelde mede, dat er verder bij het dessert gelegenheid zou worden gegeven tot het houden van toespraken. De eerste spreker was de heer Endert, die in herinnering bracht de verschillende be sprekingen, die werden gehouden, alvorens de opdracht werd gegeven tot het bouwen van de nieuwe veerboot. Er werd hem als het ware een examen afgenomen. Hij stelde het op hoogen prijs dat men ook In Nederland is durven overgaan tot het laten bouwen van een schip, dat electri?ch wordt aangedreven. Tot nog werden dergelijke schepen alleen in Amerika aangetroffen. Nu bij de proeftoch ten met dit schip alles naar wensch is afge- loopen, sprak hij een woord van dankbaar heid, dat ook de minister van waterstaat de Droogdok-Maatschappij in de gelegenheid heeft gesteld dit schip te bouwen. Deze maat schappij hoopt dat daar nooit iemand spijt van zal hebben en het schip met trotsch den haam van Prinses Juliana zal voeren. De Commissaris der Koningin, de heer jhr. mr. J. W. Quarles van Ufford, wèes er op dat wel eens gezegd wordt, dat niets op deze aarde volmaakt is. Van deze veerboot zou men zeggen, dat het volmaakte benaderd wordt. Deze bootdiensten kunnen niet goed ge noeg zijn. Zij moeten een brug vormen, die de beide oevers der Westerschelde verbindt, opdat de bewoners van de overzijde, die dik wijls hebben getoond goede vaderlanders te zijn, zich gemakkelijk naar het noorden kun nen begeven en de banden "tusschen de ver schillende deelen van de provincie en dus van het land nauwer worden aangehaald. Als straks ook de motorboot „Prins Hendrik" in de vaart is, bezit de provincie de drie motor booten, waarmede zeer veel passagiers en een belangrijk aantal auto's kunnen worden ver voerd, die alle drie de namen van een lid Van het vorstelijk huis dragen. De banden, die Nederland aan Oranje binden, zullen beide oevers van de Westerschelde nauwer aaneenbrengen. Namens het provinciaal bestuur betuigt spreker dank aan Prinses Juliana, die het de hooge eer heeft aangedaan, haar goedkeuring te hechten aan het besluit van Ged. Staten om de nieuwe veerboot Haar naam te ge ven. Daarin zag spr. een blijk van belangstel ling van H.K.H. in de verbinding van de oevers der Westerschelde. Hij stelde voor straks aan den wal het volgende huidetele gram te zenden, waarmede door hartelijk applaus werd ingestemd. Dit telegram was van den volgenden in houd Bij gelegenheid van officieelen proeftocht Prinses Juliana betuigen Ged. Staten en Rot terdamsche Droogdok-Maatschappij Uw Ko ninklijke Hoogheid hun eerbiedige hulde. Commissaris der Koningin. Ook bracht de Commissaris een woord van dank aan den regeerings-commissaris en den inspecteur van de scheepvaart en kon hij met genoegen wijzen op de goede samenwerking met den minister van waterstaat, Ged. Sta ten, de Prov. Staten, de directie van de Rot terdamsche Droogdok Maatschappij en de firma Smit te Slikkerveer en stelde een dronk in op de Rotterdamsche Droogdok- Maatschappij. De Commissaris antwoordde den heer En dert, dat als hem een examen is afgenomen door Ged. Staten, hij daaraan zeker in elk opzicht heeft voldaan en hij bracht hem dank voor de wijze, waarop de Droogdok-Maat schappij aan de opdracht tot den bouw van dit schip heeft voldaan. Ook de heer Notebaart, kapitein van de „Prinses Juliana" mocht van den Commissa ris een afzonderlijk woord van dank in ont vangst nemen. De heer A. de Vulder van Noorden, regee rings-commissaris, sprak namens den' minis ter van waterstaat, die verhinderd was te genwoordig te zijn. Namens den minister wenschte hij de provincie geluk met het in de vaart brengen van dit mooie schip. De heer ir. J. P. Wallandt, hoofd-ingenieur van den rijkswaterstaat, verklaarde dat de waterstaat gaarne heeft willen medewerken aan de verbetering van de haven te Breskens, waardoor deze boot in dienst kan worden ge steld. Hij dronk op den voorspoed van de Rotterdamsche Droogdok-Maatschappij, die een schip heeft afgeleverd, dat aan alle eischen van den tegenwoordigen tijd voldoet. De heer C. A. van Woelderen zeide, dat de heeren wel zullen begrijpen en billijken, dat waar hier de gelegenheid wordt gegeven, gelukwenschen aan te bieden, de burgemees ter van Vlissingen daarvan zeer gaarne ge bruik maakt. Vooreerst wil Ik echter hartelijk dank zeg gen aan de directie van de Rotterdamsche Droogdok-Maatschappij voor de zeer ge waardeerde uitnoodiging dezen proeftocht bij te wonen. Waar u, mijnheer de directeur, hebt medegedeeld, dat deze motorveerboot „Prinses Juliana" door hare constructie een unicum is niet alleen in Nederland, maar zelfs in de geheele wereld en de Commissaris der Koningin zoo juist zeide, dat u met die constructie cum laude geslaagd is, daar zult u wel willen gelooven, dat mijne gelukwen schen goed gemeend zijn. Is niet de Zeeuw- sche provinciale stoombootdiënst een Vlis- singsche maatschappij, die met groote ener gie en bekwaamheid door Ged. Staten van Zeeland geleid wordt Ik moge dan ook nu. mijnheer de Commissaris u en de andere heeren hartelijk gelukwenschen mot het prachtige werk, dat tot stand is gekomen en dat een hoogtepunt vormt in de geschiede nis van uw provincialen stoombootdiënst. Velen van ons ligt nog versch in het geheu gen het honderdjarig feest van uw dienst, welks geschiedenis op zoo bekwame wijze ge schreven is door den oud-griffier der Staten den heer Hartman en waardoor de groote verdiensten van het provinciaal bestuur te dien opzichte helder in het licht zijn gesteld. Het getuigt nu weer van energie en durf in deze tijdsomstandigheden zulk een prachtig schip in de vaart te brengen. De veerdienst Vlissingen—Breskens vormt een schakel van den internationalen weg door Zeeland vanaf den Noord-Brabantschen wal naar Vlissingen en verder door Zeeuwsch— Vlaanderen naar België, daarvan vormt nu dank zij uw arbeid de veerdienst Vlissingen— Breskens een onderdeel, dat door de buiten- landsche bezoekers slechts kan worden be wonderd. Ik stel u voor een dronk in te stellen op het welzijn en den bloei van den Zeeuwschen provincialen stoombootdiënst en daarbij in het bijzonder aan te sluiten aan den wensch van den Commissaris der Koningin, dat voor de motorferrieboot vPrinses Juliana" een lange, gelukkige en roemrijke diensttijd moge zijn weggelegd vanuit haar veilige haven van Vlissingen. De heer T. H. de Meester, president-com missaris van de stoomvaart maatschappij Men houde zijn gift voor het Plaatselijk Crisis-Comité op Maandag 1 Febr. a.s. gereed. De collectanten behoeven dan niet te wachten. - Wij bevelen deze collecte met warmte aan. „Zeeland" bracht hulde aan de makers van ait schip en hun adviseurs, voor hetgeen zij tot stand hebben gebracht. Hij wees er. op, dat de „Zeeland" groot belang heeft bij een goeden provincialen stoombootdiënst. Door deze nieuwe boot wordt aan de hoogste eischen voldaan en heeft de maatschappij „Zeeland" reden zich er over te verheugen, dat de „Prinses Juliana" in dienst is gesteld. Hij bracht h^lde aan Ged. Staten dat rij hun steun en medewerking hebben verleend voor den bouw van dit schip. De heer ir. M. H. Damme, directeur-gene raal der RTj^n T. zeidijvdat zijn dienst er naar streeft een zoo goed en vlug mogelijke postverbinding tot stand te brengen. Dit is wel gebleken bij de postvluchten naar Indië. Een goede verbetering tusschen de verschil lende deelen van ons land wordt door de P. T. en T. ook op hoogen prijs gesteld en daarom juichte hij de verbetering die thans tot stand is gekomen, ten zeerste toe. Hij stelde voor een dronk te wijden op den bloei van de provincie Zeeland, die inhoudt den bloei van Nederland. De heer D. H. van Zuijen, burgemeester van Breskens, zeide dat hij natuurlijk elke verbetering van den dienst op de Wester schelde ten zeerste waardeert. Een goed ver keer tusschen Noord en Zuid wordt ook door de bewoners van Zeeuwsch-Vlaanderen op hoogen prijs gesteld. Als hij in conferenties en bijeenkomsten hoort aandringen op een nog betere communicatie tusschen Walcheren en Zeeuwsch-Vlaanderen raadde hij altijd aan geduld te hebben. Nu deze nieuwe boot in de vaart wordt gebracht, zijn bijna alle wen- schen vervuld. Er blijft evenwel nog één wensch over en dat is dat de bewoners van Zeeuwsch-Vlaanderen voorstellingen of con certen kunnen bijwonen te Vlissingen of Middelburg en dus een nachtboot in dienst wordt gesteld opdat de bewoners na afloop van deze voorstellingen nog naar huis kun nen terugkeeren. De heer Schouten sprak namens het bu reau Cornelissen, dat zij den durf hebben ge had in dit nieuwe schip electro Dieselmoto ren te plaatsen, die, zooals thans blijkt, uit stekend voldoen. De volgende spreker, de heer J. A. van Rompu, lid van Ged. Staten, zeide dat de directeur van den prov. stoombootdiënst, de heer G. J. de Jonge, aanvankelijk een tegen stander was van electro Dieselmotoren, voor al omdat deze nog zoo weinig bekend waren en hij er geen buitengewoon voordeel voor de provincie in zag. Hij bracht daarom hulde aan den heer De Jonge, die op zijn aanvan kelijke bezwaren is teruggekomen. Hij bracht in herinnering dat vroeger altijd gezegd werd dat de dienst op Ter Neuzen de beste booten had. Dit is nu wel veran derd, doordat thans de dienst Vlissingen Breskens de nieuwste schepen heeft. Met den wensch dat deze boot ook moge bijdragen tot den bloei van Zeeuwsch- Vlaanderen, eindigde de heer Van Rompu en hij stelde een dronk in op den voorspoed van Zeeuwsch-Vlaanderen. De heer Maas Geesteranus, adjunct-direc teur van Werkspoor te Amsterdam, zeide dat het hem een groot genoegen deed, dat in de „Prinses Juliana" electro Dieselmotoren zijn geplaatst. Hij gaf uiting aan rijri gevoelens van waardeering voor de provincie Zeeland en Zeeuwsch-Vlaanderen. De volgende spreker, de heer J. Slooves, di recteur van de Pzem, zeide dat hij steeds re clame maakt voor het„Doe het electrisch". Dit acht hij eisch van den tijd en daarom heeft hij met genoegen vernomen, dat in dit schip de electriciteit overal toepassing vindt. De directeur van den provincialen stoom bootdiënst de heer G. J. de Jonge, gaf volko men toe dat hij aanvankelijk bezwaren had tegen het plaatsen van electro Dieselmotoren in de Prinses Juliana", omdat hij van mee ning was, dat deze geen voordeelen oplever den. Nu hij gezien heeft op welke eenvoudige wijze dit schip bediend kan worden en toch aan alle eischen voldoet, is hij op zijn aan vankelijke bezwaren teruggekomen, omdat door deze electro-motoren een aanzienlijke besparing van personeel wordt verkregen, wat dus een groot voordeel oplevert. Hij brengt alle eer aan de heeren Pot en Schouten, die deze electro-Dieselmotoren hebben aanbevolen en daarmede hebben be wezen, dat zij goed hebben gezien. Hiermede was de rij der sprekers geëindigd en w'3 het intusschen ongeveer 5 uur ge worden en werd de haven van Vlissingen weder bereikt. Te ruim 5 uur lag de boot aan de ponton gemeerd en verlieten de genoodigden de nieu we veerboot. De bewondering voor het prachtige schip waarmede de stoomboot- dienst op de Westerschelde is verrijkt was éénstemmig. Een prachtig schip, dat aan alle eischen van het moderne verkeer beantwoordt. De nieuwe boot zal Maandag 1 Februari in dienst worden gesteld. Kovacs Lajos. Britannia. Het was gisteravond een feest van klank en kleur in de overvolle zaal van ons „Kurhaus". Niettemin zullen velen met gemengde gevoe lens naar dit „concert" rijn gegaan. Wij hoor den opmerkingen o.a. over de absurditeit om op een stoel geplakt naar dansmuziek te moe ten luisteren en over het genoegen om „niet langer als een half uurtje" naar dansmuziek te behoeven te luisteren. Maar Kovacs Lajos and his boys hebben zeker reeds vele malen medelijdend hun schouders opgehaald en goedmoedig geglimlacht by dergelijke opmer kingen. Althans, toen geopend was met de Kovacs Lajos Marsch en Bob Scholte in rijn refrein den leider bij ons had geïntroduceerd, weerspiegelde op vele gezichten rich half on- geloovige verbazing en blijde verrassing. Men begreep inééns, het was hier noch de tijd voor een „concert", noch voor „bal". Reeds in No. 2 werden wij vergast op een onschul dig grapje met Richard Wagner. Een Jazz- grapje met Wagner die vroeger werd be schouwd als de „bruut" onder de moderne componisten. Welnu, Wagner werd hier met zijn eigen muziek overtroefdHet publiek begreep. Was er na het eerste nummer sprake van een daverend applaus, voor de rest van den avond kan men niet meer volstaan met een dergelijke goedaardige omschrijving voor de aan Kovacs Lajos ten deel gevallen bij valsbetuigingen. Men zoude moeten gaan spreken van trommelvuur en applaus-kanon- nadeEn men moest dan inééns noodge dwongen weder afbreken om te luisteren naar Bob Scholte die ons met nadruk verzekerde „Ich bin ja heut so glücklichDan volgde de verjazzte Morgenblatter-Wals van Strauss. De zeventien in matblauw gekleede musici deinden allen mede in het walsrythme en schenen nu en dan bij staccato-passages van hun plaatsen omhoog geschoten te worden. Tot cr een spelbreker telaat opwipte, voor welke onhandigheid hij door zijn collega's al musiceerende tot de orde geroepen werd. Een en ander werkte danig op de lachspieren. Dikwijls was het een muzikale clownerie, waarbij de verschillende instrumentalisten dikwijls hun clowneske muzikaliteit botvier den. Wij kregen gelegenheid om verschillende leden van het ensemble als solist te hooren op banjo, accordeon, xylophoon, saxophoon Hier begint het"T Voorkom! Gorgel droog en piano. Het frappeerde dat bijna al die menschen achtereenvolgens meerdere en ver schillende instrumenten bespeelden. De be spelers van cornet en schuiftrombone amu seerden ons met de meest onwezenlijke klan ken die rij hun speeltuig wisten te ontwrin gen Een keur van dempers van diverse mo dellen werden achtereenvolgens in die beide instrumenten geperst. Wij zagen o.m. gebrui ken een soort trechter zooals die voor heft óverschenken van olie wordt gebruikt, een soort bloemvaas, een soort gasmasker etc. Pierre Palla demonstreerde eenige staaltjes van virtuositeit op den vleugel en de xylo phoon. Kovacs Lajos kreeg bloemen! Na de pauze werden wij allereerst vergasft op een speech van den waarnemenden voor zitter van de Avro, den heer De Klerk. Spre ker zeide zich verplicht te gevoelen hier al lereerst een geheim te ontsluieren, het eenige geheim dat de Avro voor haar luistervinken heeft. Men beschuldigde de Avro reeds van bevoordeeling van buitenlandsche musici, ter- wijl er zooveel Nederlandsche musici employ zochten. Welnu, Bob Scholte, Pierre Palla en Louis Schmidt rijn ook echte buitenlanders. Kovacs Lajos bleek intusschen de Hohgaar- sche vertaling van den naam Louis Schmidt Spreker zeide dat de Avro drie redenen had. om Kovacs Lajos op tournée te zenden. Ie de wensch om de luistervinken weer iets nieuws te bieden2e. om de andere omroep- vereenigingen iets te bieden, dat zij het vol gend jaar weer zouden kunnen doen (denk aan de Avro-speldjes en andere speldjes, Avro-kalenders en andere kalenders, Avro- vlaggen en andere vlaggen, Avro-film en an dere film)3e. om steeds en overal weer een krachtig en forsch protest te laten opklinken tegen het beruchte zendtijdbesluit van 15 Mei 1930. Dit protest wordt gedragen door 152.000 leden die allen hun lid-rijn doen cul- mineeren in het Gironummer 128.000. In en kele weken groeide het abonnementental van de Radiobode met 25.000. Spreker vertelde ons verder, dat sinds van zekere zijde het woord „tuig" was gebruikt in verband met het Avro-bestuur en zelfs ge wag werd gemaakt van een welgeslaagde in braakpoging in de bureaux van den Radio- Raad, van Avro-rijde met pijnlijke nauwge zetheid slechts werd gesproken over onze „geachte tegenstanders". Welnu, aldus ging spreker voort, onze geachte tegenstanders maken zich ernstig over ons welzijn bezorgd Toen wij den minister verzochten ons toe te staan een Gleich-Wellen-systeem te bouwen om zoo tot zendtijdverruiming te komen, wa ren zij er als de kippen bij om den minister te verzoeken, dat vooral niet toe te staan. Immers dat zou ruïneus worden voor de kas middelen van de Avro. En als de Avro door haar verspilzucht te gronde ging, zou dat een groot verlies beteekenenWelnu, als onze geachte tegenstanders geloofden wat rij zelve den Minister trachten wijs te maken, zouden zij ons verzoek loyaal steunen, want hoe eer der de Avro opgeruimd is, hoe lieverOok wordt in verband met onze spilzucht gefluis terd over een bedrag van een halve ton, dat ons den inhoud van een beluchten brief over het zendtijdbesluit zou hebben gekost. Welnu, zeide spreker, neemt U de proef maar eens. Ons millioen, vermeerderd met datgene wat er intusschen is bijgekomen, ligft veilig opgeborgen in de kelders van de Ne derlandsche Bank. Gaat U nu maar eens meft den meest interessanten brief die U kunt be denken probeeren om ons een halve ton af handig te maken. Het zal U niet lukken l Ik voorspel U zelfs, dat de Avro op het eind© van de zaak van U nog het een en ander zal hebben losgebrand. Spreker gewaagde van de plannen van de Avro inzake studio-bouw en volgens spr. zal de Avro-studio de eerste en eenige zijn die als studio is gebouwd (dus nieft verbouwd). Alle aanwezigen werden uitge- noodigd in de toekomst die stüdio te bezoeken en eens te zien wat er met hun geld is ge schied. Nu was weer de beurt aan Kovacs Lajos, c.s. Wij werden medegesleept in een klanken orgie. Het auditorium bepaalde zich niet meer tot luisteren. Zoo werkte het mede aan de bekende Beiersche Walzer waarbij zelfs de varkens tot muzikant werden gepromoveerd, zoodat het volgens Bob Scholte een echte zwijnenpan werd Ook de alsmaar draaiende Michiel in zijn blauwgeruite kiel werd ten tooneele gevoerd, terwijl*Bob Scholte zelfs aanstalten maakte Kovacs Lajos bij wijze van toren, te beklimmen „Die Liebe der Matro- sen" werd door den Band en publiek eensge zind bezongen. In onzen roes beleefden wij nog „Happy days". Bob Scholte trachtte ons eindelijk te kalmeeren met een slaapliedje. „De Avro gaat weer sluiten. Goeden Nacht". Alles bijeen een dolgezellige avond. Auf wiederhören l

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1932 | | pagina 1