500 300 150 100 25 CHIEF WHIP flaatselijli Crisis-Comité over op CHIEF WHIPI 19 DECEMBER rtentiën EERSTE BLAD Zand en stofdeeltjes moeten eruit! vond 69e Jaargang' 1931 liljni: Firma I. HF Di VEIDE Ir. KilsliiitSF-iS, llissitp.Tiilil. 10. Fssliekening IK211 Verschijm dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen nrcrsche toomvaarl H' Het Plaatselijk Crisis Comité Tabak groeit op zanderig stof op zanderigen grond zoodat de planten terechtkomt. Dit stof de tabak zij 100% wordt zij moet eruit en daarom ondergaat voor Uw CHIEF WHIP, voordat zuiver is, vele bewerkingen en nauwgezet onderzocht. Zand noch stofdeeltjes kunnen dus het aroma van Uw CHIEF WHIP bederven of de tong branden en de keel prikkelen. VIRGINIA De Beste voor Uw Gezondheid! ardath london STADS- EN PROVINCIENIEUWS 23 uur -No. 299 VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS i Voor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren ;2.20 per 3 maanden. Franco door liet geheele rijk 2J50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove rige landen bij wekelijksche verzending t 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 et ADVERTENTIEPRIJS Van 1 -5 regels i 1.25 iedere regei meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertentiesbetrefiendeHuur enVerhuui.Koop en Verkc op. Dienstaanbiedingen en-Aanvragen var I- ret els 75 cl., h der re} el n eet 15 ct Be abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd legen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken gulden bij door een ongeluk. dood gulden bi| verlies van een hand, voet ol oog gulden bi| verlies van een duim gulden bn verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinget AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGINÜ „DE NEDER! ANDSCHF DAGR1 ADDERS' zes Berko /eei U hoe aan Berko sur geeft? res pok bij een helder deze lamp behoeft te maar v winkelier rop, dat U vangt, spe- d gemaakt 1 door N.V. en Zoner» van 15 regels leer 15 cent aapkamer, Jrieven letters ;s. Courant". flink INGSHUIS op netten tpersonen. iopgaaf onder iss. Courant". Co. vragen winkel. AEISJE ;ezin. Brieven au „Vlissing en vrouw of nachterkamer uken, Molen gen Schelde- rg-Rotterdam ;n plaatsen, ASSAGIERS, :n vee Midd. v Roft muur vin. uur .8 8 8 8 8 8 oekomen isport- er Exp G 7OP relet OORN rei iss HOUT. Tel 283 i. Telet 101, Dit nummer bestaat uit 3 bladen voor het le kwartaal 1932 ontvangen de nog in Dec. verschijnende nummers der Viass!at£3salüïe'fseiisflViisBa3 GRATIS Abonnementen worden aangenomen door onze administratie te Vlissingen en in de verschillende plaatsen door onze agenten. Voor het Nationaal Crisis- Comité is door ons in totaal ont vangen 931.15, welk bedrag, in overleg met den Burgemeester, heden aan het Nationaal- en Plaatselijk Comité werd afge dragen. Voor het Plaatselijk Crisis- Comité werd heden ontvangen: Bootwerkers S.M. „Zeeland" 4.25 L., van een whistclubje - 1.80 Christ. Ulo-school, Kerstgift W. L. - 2.50 N. N- 2.50 Totaal 11.05 Tengevolge van de oprichting van een Plaatselijk Crisis-Comité, is thans in overleg met den Bur gemeester door het Bestuur van het Nationaal Crisis-Comité te 's-Gravenhage bepaald, dat van nu af aan alle gelden, die te Vlis singen inkomen, zullen worden afgedragen aan het Plaatselijk Comité, dat daarvan 10 aan I het Nationaal Comité afstaat. Alle hier ontvangen giften in natura worden geheel ter beschikking van het Plaatselijk Comité ge steld. Het Plaatselijk Comité is door den Burgemeester uitgebreid met een sub-commissie B, zijnde de Commissie van Advies voor So ciale Zaken, die te Vlissingen be- last is met de zorg voor de valiede arbeiders. Van het Nationaal Comité uit Den Haag zijn reeds spoedig zen dingen in natura voor Vlissingen te verwachten, voor de geldelijke bijdragen worden regelingen ont worpen. De administratie van ons blad blijft ook bij de nieuwe regeling gaarne bereid nu voor het Plaatselijk Comité gelden in ontvangst te nemen. STEUNT NAAR VERMOGEN Winkelsluiting, Wij brengen in herinnering dat in het tijd vak van 17 tot en met 24 Decemebr en op 31 December de winkels mogen geopend blijven tot des avonds 10 uur. Het enkelschroefmotorschip „Bengalen". Van de werf van de N.V. Koninklijke Maatschappij ,4e Schelde" alhier is heden morgen met goed gevolg te water gelaten het motorvrachtschip „Bengalen". Dit schip is bestemd om dienst te doen op de Pacific- Java—Bengalen lijn van den Rotterdamschen Lloyd. Het ontwerp van schip en motorinstallatie is vervaardigd door genoemde scheepswerf in nauwe samenwerking met de directie en technischen staf van den Rotterdamschen Lloyd. De voornaamste gegevens van het schip zyn Grootste lengte 453'-—6" lengte tusschen de loodlijnen 435'—O" breedte op buitenkant spanten 55'—6"holte tot bovendek in de zijde 36'0". Het draagvermogen is plm 9100 ton 1016 K.G.) bij een zomerdiepgang van 27'—9", ter wijl de snelheid, welke het schip by dezen diepgang op zee zal kunnen behouden 13.5 knoop bedraagt. Het schip is gebouwd als voldek schip met bak, brug en kampanje, volgens de voor schriften van de hoogste klasse van Lloyd's Register en van de Scheepvaart-Inspectie. Het heeft 3 doorloopende stalen dekken ca wordt door 7 waterdichte schotten in 8 com partimenten verdeeld, omvattende 5 groote laadruimen, terwyi ook de ruimte onder den bak voor lading is bestemd. De beide ruimen achter de motorkamer gelegen, zyn onder het onderdek geconstru eerd als 6 dieptanks voor het vervoer van totaal ongeveer 1760 tons plantaardige olie. Het ruim direct voor de motorkamer, is van dubbelen bodem tot tusschendek onderver deeld in 4 koelruimen, welke speciaal zyn be stemd voor het vervoer van fruit, terwyl bo vendien één dezer ruimen ook geschikt is voor het transport van bevroren vleesch. De inhoud van de beide onderste koelruimen is ongeveer 15000 kub. voet elk, die der bovenste ongeveer elk 10.000 kub. voet. Met het oog op het fruitvervoer, hetwelk zeer bijzondere eischen stelt is aan de uit voering van deze koeHruimen de meeste zorg besteed. Als isolatiemateriaal worden kurkplaten gebezigd, terwyl de betimmering geheel ra redwood wordt uitgevoerd. Als koelsysteem is gekozen het systeem der natte luchtkoeling. Daartoe is voor elk paar compartimenten een luchtkoeler op het tus schendek opgesteld. De lucht wordt met be hulp van een fan door dezen luchtkoeler ge blazen,, daarin gekoeld en vervolgens door houten luchtkanalen naar de koelruimen ge veerd. In de koelruimen zelf zyn aan de eene zyde de aanvoerluchtkanalen aangebracht terwyi de lucht na door de lading te zyn ge gaan aan de andere zyde van de koelruimen door luchtkanalen naar de fan wordt afge zogen, om vervolgens een nieuwen kringloop te beginnen. Zoowel de peTszijde als de zuigzijde van de fan staat in verbinding met de buitenlucht, zoodat tevens ook versche lucht kan worden ingeblazen en afgewerkte lucht kan worden afgezogen. Door dit systeem van koeling kan voor elke fruitsoort de temperatuur en vochtigheid der lucht naar behoevte worden geregeld, terwyl tevens de gassen, welke het fruit afstaat, kunnen worden afgezogen. De koelmachine-installatie, welke wordt geleverd door Grasso's Machinefabrieken N.V. te 's-Hertogenbosch, bestaat uit twee horizontale dubbelwerkende ééncylinder am- moniak-compressoren, met een totale capa citeit van 120.000 calorieën per uur by 15 graden C. verdampingstemperatuur en 32 gr C. koelwatertemperatuur. Deze compressoren, welke electrisch worden gedreven, benevens de verdere hulpwerktuigen voor de koelin stallatie zyn in een afzonderhjke koelmachi nekamer op het tusschendek opgesteld. De totale laadruiminhoud met inbegrip van de dieptanks, doch zonder de koelruimen, bedraagt 400.000 kub. voet. In den dubbelen bodem kunnen worden opgenomen 548 tons brandstofolie, 210 tons waterballast, 40 tons ketelvoedingwater en 230 tons drinkwater. De voor- en achterpiek zyn uitgevoerd als ballasttanks. Tevens 2ajn aan iedere zyde van de motorkamer van dubbelen bodem tot tusschendek bunkers geconstrueerd, waarin totaal 624 tons brand stofolie kan worden geborgen, zoodat de ge- heele brandstofolievoorraad, welke kan wor den meegevoerd 1172 tons bedraagt. Het schip is voorzien van 2 masten, welke zoodanig zijn geconstrueerd, dat de anders gebruikeiyke zware stagen en wanten geheel kunnen vervallen. By deze masten staan op gesteld 9 vyftons electrisch gedreven lieren. Bovendien zyn aangebracht 6 kraankokers, waarby geplaatst 6 drietoms lieren. De lading kan worden verwerkt door mid del van 15 naadlooze Mannesmann stalen laadboomen met een hefvermogen van resp. tien, vijf en drie ton. Bovendien is er een 40 tons laadboom aan boord, waarmede op de ruimén H en IV kan worden gewerkt. De electrisch-hydraulische - tuurmachine is geplaatst in de kampanje en wordt met be hulp van een telemotor vanaf de commando brug bediend. Op het kampanjedek bevindt zich een electrisch gedreven verhaallier, op het bak- dek een electrisch gedreven ankerspil. Schroef- en roersteven zyn van het Star- contra type, het achterschip van het krui- serhektype. Vóór de brug is op het bovendek een een traal dekhuis gelegen, bevattende 5 twee persoons passagiershutten, benevens een ruime eetsalon, terwyl in dit dekhuis ook zijn ondergebracht c W.C.'s en baden voor de passagiers. Boven dit dekhuis bevindt zich een ruime promenade, welke aan de voor zijde en gedeeltelijk ook aan weerszijden door windschotten met opklapbare ramen Js beschut. Op dit dek zijn voorts nog 2 één persoons passagiershutten en staat een ruime rooksalon ten di'uste van de passagiers. De verblijven van den kapitein zyn hierboven op het commando-brugdek gelegen in aanslui ting met de kaartenkamer. De verblijven van de stuurlieden, machinisten en het civiel per soneel bevinden zich aan weerszijden in de brug naast de motorschacht. Op het sloepen- dek zyn voorts nog de werkkamer en het ver- biyf van de marconisten. De volksverblyven zyn gelegen gedeeltelyk in de kampanje en op het achter-tusschendek, terwyl een ge deelte van den bak voor bergplaatsen is in gericht. Op het sloependek zijn 4 stel Schat's davits met sloepen opgesteld. De sloepen zyn voorzien van Schat's giyspanten. Het schip zal worden voortbewogen door een Schelde-Sulzer dieselmotor van 3600 As P.K. by 96 omwentelingen per minuut. De machine heeft 6 werkcylinders van 760 mm. dia. en een slaglengte van 1340 mm., werkt volgens het tweetaktprincipe en is enkel- werkend, Deze motor is de vroegere S.B.-mo tor van het D.S.M. „Indrapoera", welk schip momenteel door de N.V. Kon. Maatsch. „de Schelde" van motoren met grooter vermogen wordt voorzien. De mechanische spoelpomo alsmede een inblaasluchtcompressor worden direct aangedreven door het verlengde van de krukas. Voor de opwekking van den elec- trischen stroom voor de hulpwektuigen, ver lichting en verwarming dienen 3 dynamo's elk gedreven door een enkelwerkende twee- takt ScheldeSulzer dieselmotor van 220 E.P.K. by 300 omwentelingen per minuut. Ten dienste van de verwarming der plant aardige olie zyn twee stoomketels (Cochran) in de machinekamer opgesteld met een dia meter van 2100 mm., een hoogte van 5180 mm.stoomdruk van 8.5 K.G. per cM.2 en elk een verwarmend oppervlak van 55.5 M2. Alhambra-Theater. Drei von der Tankstélle. Het schynt wel, of aan het eind van het jaar bU velen de steeds gespannen zenuwen het begeven, menschen uit him geesteiyk en moreel evenwicht brengen en hen in een prikkelbaren toestand van onrechtvaardig heid brengen. Niet het minst dragen hiertoe thans ook by die menschen en dat deel der pers, welke de gebeurtenissen nog maar niet pessimistisch genoeg vinder, en alles maar steeds erger verzwarten. Dezulken en zij, die met hun optimisme de wereld schragen, wy, allen, gaan deze week naar een van de aardigste en meest geslaagde Duitsche op'-i itefilms, „Drèi von der Tankstelle", met de beide pioin4r.-«-t«r Willy Fritsch en Lilian Harvey in de hoofd rollen. Het aangeboren talent voor de ope rette onzer Oosterburen wordt in deze film van het luchtige genre botgevierd. Peesteiyk kunnen wy dit amusante drietal en hun bin- zinepomp inhalen. Dubbel en dwars verdie nen zy het. „Drei von der Tankstelle" is een dolgezel lige film, waar u per sé heen moet gaan en zorgen, dat u plaats krijgt. Het is een Erich Pommer-productie der Ufa. De film is de zonnigste grappenmakerij, die men zich den ken kan en brengt iets nieuws. Lubisch maakte de grandioze operette-film „The Love Parade". Nu komt Wilhelm Thiele en streeft hem voorbij met „Drei von der Tankstelle", die méér film en méér operette is dan wij tot dusver hebben gezien. Op stuk van zaken is operette een,, stuk styleering. Door het verfilmen werd de sty- leering steeds geroofd. Thans bewijst Thiele, dat de film juist veel straffer styleeren kan. wy vertellen niet „hoe". Het is honderdmaal aardiger, om zélf te komen lachen dan via den criticus. Nietwaar Nu en dan zinkt het even in. Dat komt, doordat zulk een regie ongehoord moeilijk is. Het publiek heeft geen flauw idee van het cnbegrypelyk zware werk der regie. Een ge heel ander punt is de opvallend beschaafde toon dezer operette. Een heele reeks gezellige Schlagers komen by uitnemende geluidsreproductie tot ons. Het is een genoegen, dat u by blyft. En de fotografie is magnifiek. In navolging van Carl Dreyer heeft Thiele haast alle close-ups tegen witte achtergronden opgenomen. Het effect is sterk stereoscopisch. Naast de voornaamheid van humor en distinctie van spel, die het geheel op een bijzonder niveau brengen, waarby toch zon der schade in den een of anderen dwazen dans of clowneske strubbeling kan worden overgegaan, noemen wij nog als bü'figuren een geestig gespeelde Rechtsanwalt van Kurt Gerzon met zyn dwaze persiflage van een typisteFraulein Mondschein, en verder een vriendelyke aristocratische Edith von Tuioff, gespeeld door Olga Tschechowa. Een heeriyk amusant en onderhoudend geval, deze film met zijn zingende en dan sende menschen, samengebracht en veree- nigd door die eerzame benzinepomp aan den grooten verkeersweg. Men kan niet anders dan herhalen Gaan zien Gaan zien 1 Over H.K.H. Prinses Juliana in de spre kende film mogen wy verwezen naar onze vaste filmrubriek Ons ontroerde ten zeerste het zoo symbolieke Wilhelmus en het optre den van deze jeugdige Oranjetelg. Fox brengt o.m. de langste hangbrug ter wereld en de Luther-viering te Eisleben. In het byprogram hebben wy ook met veel genoegen de Chief Whip-film, die geduren de het seizoen 1931/32 in een groot aantal jioscopen vertoond wordt, gezien Deze film beeft eer gun si'ge critiek gehad en zal on-

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1931 | | pagina 1