500
300
150
100
25
CHIEF WHIP
flaatselijli Crisis-Comité
over op CHIEF WHIPI
19 DECEMBER
rtentiën
EERSTE BLAD
Zand en stofdeeltjes moeten eruit!
vond
69e Jaargang'
1931
liljni: Firma I. HF Di VEIDE Ir. KilsliiitSF-iS, llissitp.Tiilil. 10. Fssliekening IK211
Verschijm dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen
nrcrsche
toomvaarl
H'
Het Plaatselijk Crisis Comité
Tabak groeit op
zanderig stof op
zanderigen grond zoodat
de planten terechtkomt.
Dit stof
de tabak
zij 100%
wordt zij
moet eruit en daarom ondergaat
voor Uw CHIEF WHIP, voordat
zuiver is, vele bewerkingen en
nauwgezet onderzocht.
Zand noch stofdeeltjes kunnen dus het aroma
van Uw CHIEF WHIP bederven of de tong
branden en de keel prikkelen.
VIRGINIA
De Beste voor Uw Gezondheid!
ardath
london
STADS- EN PROVINCIENIEUWS
23 uur
-No. 299
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS i Voor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren ;2.20 per 3 maanden.
Franco door liet geheele rijk 2J50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove
rige landen bij wekelijksche verzending t 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 et
ADVERTENTIEPRIJS Van 1 -5 regels i 1.25 iedere regei meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertentiesbetrefiendeHuur enVerhuui.Koop
en Verkc op. Dienstaanbiedingen en-Aanvragen var I- ret els 75 cl., h der re} el n eet 15 ct
Be abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd legen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken
gulden bij
door
een ongeluk.
dood
gulden bi| verlies
van een
hand, voet ol oog
gulden bi| verlies
van
een duim
gulden bn verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinget
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGINÜ „DE NEDER! ANDSCHF DAGR1 ADDERS'
zes Berko
/eei U hoe
aan Berko
sur geeft?
res pok bij
een helder
deze lamp
behoeft te
maar
v winkelier
rop, dat U
vangt, spe-
d gemaakt
1 door N.V.
en Zoner»
van 15 regels
leer 15 cent
aapkamer,
Jrieven letters
;s. Courant".
flink
INGSHUIS
op netten
tpersonen.
iopgaaf onder
iss. Courant".
Co. vragen
winkel.
AEISJE
;ezin. Brieven
au „Vlissing
en vrouw of
nachterkamer
uken, Molen
gen Schelde-
rg-Rotterdam
;n plaatsen,
ASSAGIERS,
:n vee
Midd.
v Roft
muur
vin. uur
.8
8
8
8
8
8
oekomen
isport- er Exp
G 7OP relet
OORN
rei iss
HOUT. Tel 283
i. Telet 101,
Dit nummer bestaat uit 3 bladen
voor het le kwartaal 1932
ontvangen de nog in Dec.
verschijnende nummers der
Viass!at£3salüïe'fseiisflViisBa3
GRATIS
Abonnementen worden aangenomen door
onze administratie te Vlissingen en in de
verschillende plaatsen door onze agenten.
Voor het Nationaal Crisis-
Comité is door ons in totaal ont
vangen 931.15, welk bedrag, in
overleg met den Burgemeester,
heden aan het Nationaal- en
Plaatselijk Comité werd afge
dragen.
Voor het Plaatselijk Crisis-
Comité werd heden ontvangen:
Bootwerkers
S.M. „Zeeland" 4.25
L., van een whistclubje - 1.80
Christ. Ulo-school,
Kerstgift W. L. - 2.50
N. N- 2.50
Totaal 11.05
Tengevolge van de oprichting
van een Plaatselijk Crisis-Comité,
is thans in overleg met den Bur
gemeester door het Bestuur van
het Nationaal Crisis-Comité te
's-Gravenhage bepaald, dat van
nu af aan alle gelden, die te Vlis
singen inkomen, zullen worden
afgedragen aan het Plaatselijk
Comité, dat daarvan 10 aan
I het Nationaal Comité afstaat. Alle
hier ontvangen giften in natura
worden geheel ter beschikking
van het Plaatselijk Comité ge
steld.
Het Plaatselijk Comité is door
den Burgemeester uitgebreid met
een sub-commissie B, zijnde de
Commissie van Advies voor So
ciale Zaken, die te Vlissingen be-
last is met de zorg voor de valiede
arbeiders.
Van het Nationaal Comité uit
Den Haag zijn reeds spoedig zen
dingen in natura voor Vlissingen
te verwachten, voor de geldelijke
bijdragen worden regelingen ont
worpen.
De administratie van ons blad
blijft ook bij de nieuwe regeling
gaarne bereid nu voor het
Plaatselijk Comité gelden in
ontvangst te nemen.
STEUNT NAAR VERMOGEN
Winkelsluiting,
Wij brengen in herinnering dat in het tijd
vak van 17 tot en met 24 Decemebr en op 31
December de winkels mogen geopend blijven
tot des avonds 10 uur.
Het enkelschroefmotorschip „Bengalen".
Van de werf van de N.V. Koninklijke
Maatschappij ,4e Schelde" alhier is heden
morgen met goed gevolg te water gelaten het
motorvrachtschip „Bengalen". Dit schip is
bestemd om dienst te doen op de Pacific-
Java—Bengalen lijn van den Rotterdamschen
Lloyd.
Het ontwerp van schip en motorinstallatie
is vervaardigd door genoemde scheepswerf
in nauwe samenwerking met de directie en
technischen staf van den Rotterdamschen
Lloyd.
De voornaamste gegevens van het schip
zyn
Grootste lengte 453'-—6" lengte tusschen
de loodlijnen 435'—O" breedte op buitenkant
spanten 55'—6"holte tot bovendek in de
zijde 36'0".
Het draagvermogen is plm 9100 ton 1016
K.G.) bij een zomerdiepgang van 27'—9", ter
wijl de snelheid, welke het schip by dezen
diepgang op zee zal kunnen behouden 13.5
knoop bedraagt.
Het schip is gebouwd als voldek schip met
bak, brug en kampanje, volgens de voor
schriften van de hoogste klasse van Lloyd's
Register en van de Scheepvaart-Inspectie.
Het heeft 3 doorloopende stalen dekken ca
wordt door 7 waterdichte schotten in 8 com
partimenten verdeeld, omvattende 5 groote
laadruimen, terwyi ook de ruimte onder den
bak voor lading is bestemd.
De beide ruimen achter de motorkamer
gelegen, zyn onder het onderdek geconstru
eerd als 6 dieptanks voor het vervoer van
totaal ongeveer 1760 tons plantaardige olie.
Het ruim direct voor de motorkamer, is van
dubbelen bodem tot tusschendek onderver
deeld in 4 koelruimen, welke speciaal zyn be
stemd voor het vervoer van fruit, terwyl bo
vendien één dezer ruimen ook geschikt is
voor het transport van bevroren vleesch. De
inhoud van de beide onderste koelruimen is
ongeveer 15000 kub. voet elk, die der bovenste
ongeveer elk 10.000 kub. voet.
Met het oog op het fruitvervoer, hetwelk
zeer bijzondere eischen stelt is aan de uit
voering van deze koeHruimen de meeste zorg
besteed.
Als isolatiemateriaal worden kurkplaten
gebezigd, terwyl de betimmering geheel ra
redwood wordt uitgevoerd.
Als koelsysteem is gekozen het systeem der
natte luchtkoeling. Daartoe is voor elk paar
compartimenten een luchtkoeler op het tus
schendek opgesteld. De lucht wordt met be
hulp van een fan door dezen luchtkoeler ge
blazen,, daarin gekoeld en vervolgens door
houten luchtkanalen naar de koelruimen ge
veerd. In de koelruimen zelf zyn aan de eene
zyde de aanvoerluchtkanalen aangebracht
terwyi de lucht na door de lading te zyn ge
gaan aan de andere zyde van de koelruimen
door luchtkanalen naar de fan wordt afge
zogen, om vervolgens een nieuwen kringloop
te beginnen.
Zoowel de peTszijde als de zuigzijde van de
fan staat in verbinding met de buitenlucht,
zoodat tevens ook versche lucht kan worden
ingeblazen en afgewerkte lucht kan worden
afgezogen.
Door dit systeem van koeling kan voor elke
fruitsoort de temperatuur en vochtigheid der
lucht naar behoevte worden geregeld, terwyl
tevens de gassen, welke het fruit afstaat,
kunnen worden afgezogen.
De koelmachine-installatie, welke wordt
geleverd door Grasso's Machinefabrieken
N.V. te 's-Hertogenbosch, bestaat uit twee
horizontale dubbelwerkende ééncylinder am-
moniak-compressoren, met een totale capa
citeit van 120.000 calorieën per uur by 15
graden C. verdampingstemperatuur en 32 gr
C. koelwatertemperatuur. Deze compressoren,
welke electrisch worden gedreven, benevens
de verdere hulpwerktuigen voor de koelin
stallatie zyn in een afzonderhjke koelmachi
nekamer op het tusschendek opgesteld.
De totale laadruiminhoud met inbegrip van
de dieptanks, doch zonder de koelruimen,
bedraagt 400.000 kub. voet.
In den dubbelen bodem kunnen worden
opgenomen 548 tons brandstofolie, 210 tons
waterballast, 40 tons ketelvoedingwater en
230 tons drinkwater. De voor- en achterpiek
zyn uitgevoerd als ballasttanks. Tevens 2ajn
aan iedere zyde van de motorkamer van
dubbelen bodem tot tusschendek bunkers
geconstrueerd, waarin totaal 624 tons brand
stofolie kan worden geborgen, zoodat de ge-
heele brandstofolievoorraad, welke kan wor
den meegevoerd 1172 tons bedraagt.
Het schip is voorzien van 2 masten, welke
zoodanig zijn geconstrueerd, dat de anders
gebruikeiyke zware stagen en wanten geheel
kunnen vervallen. By deze masten staan op
gesteld 9 vyftons electrisch gedreven lieren.
Bovendien zyn aangebracht 6 kraankokers,
waarby geplaatst 6 drietoms lieren.
De lading kan worden verwerkt door mid
del van 15 naadlooze Mannesmann stalen
laadboomen met een hefvermogen van resp.
tien, vijf en drie ton. Bovendien is er een 40
tons laadboom aan boord, waarmede op de
ruimén H en IV kan worden gewerkt.
De electrisch-hydraulische - tuurmachine is
geplaatst in de kampanje en wordt met be
hulp van een telemotor vanaf de commando
brug bediend.
Op het kampanjedek bevindt zich een
electrisch gedreven verhaallier, op het bak-
dek een electrisch gedreven ankerspil.
Schroef- en roersteven zyn van het Star-
contra type, het achterschip van het krui-
serhektype.
Vóór de brug is op het bovendek een een
traal dekhuis gelegen, bevattende 5 twee
persoons passagiershutten, benevens een
ruime eetsalon, terwyl in dit dekhuis ook zijn
ondergebracht c W.C.'s en baden voor de
passagiers. Boven dit dekhuis bevindt zich
een ruime promenade, welke aan de voor
zijde en gedeeltelijk ook aan weerszijden
door windschotten met opklapbare ramen Js
beschut. Op dit dek zijn voorts nog 2 één
persoons passagiershutten en staat een ruime
rooksalon ten di'uste van de passagiers. De
verblijven van den kapitein zyn hierboven op
het commando-brugdek gelegen in aanslui
ting met de kaartenkamer. De verblijven van
de stuurlieden, machinisten en het civiel per
soneel bevinden zich aan weerszijden in de
brug naast de motorschacht. Op het sloepen-
dek zyn voorts nog de werkkamer en het ver-
biyf van de marconisten. De volksverblyven
zyn gelegen gedeeltelyk in de kampanje en
op het achter-tusschendek, terwyl een ge
deelte van den bak voor bergplaatsen is in
gericht. Op het sloependek zijn 4 stel Schat's
davits met sloepen opgesteld. De sloepen zyn
voorzien van Schat's giyspanten.
Het schip zal worden voortbewogen door
een Schelde-Sulzer dieselmotor van 3600 As
P.K. by 96 omwentelingen per minuut. De
machine heeft 6 werkcylinders van 760 mm.
dia. en een slaglengte van 1340 mm., werkt
volgens het tweetaktprincipe en is enkel-
werkend, Deze motor is de vroegere S.B.-mo
tor van het D.S.M. „Indrapoera", welk schip
momenteel door de N.V. Kon. Maatsch. „de
Schelde" van motoren met grooter vermogen
wordt voorzien. De mechanische spoelpomo
alsmede een inblaasluchtcompressor worden
direct aangedreven door het verlengde van
de krukas. Voor de opwekking van den elec-
trischen stroom voor de hulpwektuigen, ver
lichting en verwarming dienen 3 dynamo's
elk gedreven door een enkelwerkende twee-
takt ScheldeSulzer dieselmotor van 220
E.P.K. by 300 omwentelingen per minuut.
Ten dienste van de verwarming der plant
aardige olie zyn twee stoomketels (Cochran)
in de machinekamer opgesteld met een dia
meter van 2100 mm., een hoogte van 5180
mm.stoomdruk van 8.5 K.G. per cM.2 en
elk een verwarmend oppervlak van 55.5 M2.
Alhambra-Theater.
Drei von der Tankstélle.
Het schynt wel, of aan het eind van het
jaar bU velen de steeds gespannen zenuwen
het begeven, menschen uit him geesteiyk en
moreel evenwicht brengen en hen in een
prikkelbaren toestand van onrechtvaardig
heid brengen. Niet het minst dragen hiertoe
thans ook by die menschen en dat deel der
pers, welke de gebeurtenissen nog maar
niet pessimistisch genoeg vinder, en alles maar
steeds erger verzwarten.
Dezulken en zij, die met hun optimisme
de wereld schragen, wy, allen, gaan deze
week naar een van de aardigste en meest
geslaagde Duitsche op'-i itefilms, „Drèi von
der Tankstelle", met de beide pioin4r.-«-t«r
Willy Fritsch en Lilian Harvey in de hoofd
rollen. Het aangeboren talent voor de ope
rette onzer Oosterburen wordt in deze film
van het luchtige genre botgevierd. Peesteiyk
kunnen wy dit amusante drietal en hun bin-
zinepomp inhalen. Dubbel en dwars verdie
nen zy het.
„Drei von der Tankstelle" is een dolgezel
lige film, waar u per sé heen moet gaan en
zorgen, dat u plaats krijgt. Het is een Erich
Pommer-productie der Ufa. De film is de
zonnigste grappenmakerij, die men zich den
ken kan en brengt iets nieuws. Lubisch
maakte de grandioze operette-film „The Love
Parade". Nu komt Wilhelm Thiele en streeft
hem voorbij met „Drei von der Tankstelle",
die méér film en méér operette is dan wij tot
dusver hebben gezien.
Op stuk van zaken is operette een,, stuk
styleering. Door het verfilmen werd de sty-
leering steeds geroofd. Thans bewijst Thiele,
dat de film juist veel straffer styleeren kan.
wy vertellen niet „hoe". Het is honderdmaal
aardiger, om zélf te komen lachen dan via
den criticus. Nietwaar
Nu en dan zinkt het even in. Dat komt,
doordat zulk een regie ongehoord moeilijk is.
Het publiek heeft geen flauw idee van het
cnbegrypelyk zware werk der regie. Een ge
heel ander punt is de opvallend beschaafde
toon dezer operette.
Een heele reeks gezellige Schlagers komen
by uitnemende geluidsreproductie tot ons.
Het is een genoegen, dat u by blyft. En de
fotografie is magnifiek. In navolging van
Carl Dreyer heeft Thiele haast alle close-ups
tegen witte achtergronden opgenomen. Het
effect is sterk stereoscopisch.
Naast de voornaamheid van humor en
distinctie van spel, die het geheel op een
bijzonder niveau brengen, waarby toch zon
der schade in den een of anderen dwazen
dans of clowneske strubbeling kan worden
overgegaan, noemen wij nog als bü'figuren
een geestig gespeelde Rechtsanwalt van Kurt
Gerzon met zyn dwaze persiflage van een
typisteFraulein Mondschein, en verder een
vriendelyke aristocratische Edith von Tuioff,
gespeeld door Olga Tschechowa.
Een heeriyk amusant en onderhoudend
geval, deze film met zijn zingende en dan
sende menschen, samengebracht en veree-
nigd door die eerzame benzinepomp aan den
grooten verkeersweg. Men kan niet anders
dan herhalen Gaan zien Gaan zien 1
Over H.K.H. Prinses Juliana in de spre
kende film mogen wy verwezen naar onze
vaste filmrubriek Ons ontroerde ten zeerste
het zoo symbolieke Wilhelmus en het optre
den van deze jeugdige Oranjetelg.
Fox brengt o.m. de langste hangbrug ter
wereld en de Luther-viering te Eisleben.
In het byprogram hebben wy ook met veel
genoegen de Chief Whip-film, die geduren
de het seizoen 1931/32 in een groot aantal
jioscopen vertoond wordt, gezien Deze film
beeft eer gun si'ge critiek gehad en zal on-