500
300
25
CHIEF WHIP
Ga over op CHIEF WHIP/
ÉÉRSTE BLAD
■«sii
Precies het juiste vochtgehalte!
No.287i
69e Jaargang!
1931
firma F. VAK DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening 66281
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen
Mortaal Crisis-Comité
STEUNT KRACHTIG
Stads- en Provincienieuws
Is het vochtgehalte van een sigaret te laag,
dan verliest zij haar aroma en kwaliteit.
Strenge wetenschappelijke controle waar»
borgt het te allen tijde juiste vochtgehalte
van CHIEF WHIP en het behoud van
die superieure kwaliteit en dat buitenge
wone aroma waardoor deze sigaret zoo
populair geworden is!
VIRGINIA
De Beste voor Uw Gezondheid!
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS Voor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren /2.20 per 3 maanden,
franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove
rige landen bij wekelijksche verzending 13.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct
ADVERTENTIEPRIJS Van 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ctp. regel.KIeine advertenties betrefiendeHuur en Verhuur,Koop
en Verkc op, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1- regelt 75 ct.. ie derf ret el ec-il5ct
Be abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet ol oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bi| verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS'
Dit nummer bestaat uit 3 bladen
De volgende giften werden
door ons ontvangen
Vorige opgave 458.
Opvarenden Hr. Ms.
„Douwe Aukes" - 13.54
H. N- 2.50
W.P.P- 2.50
K.P.M. II*)- 2.75
Totaal 479.29
Voortaan zal iedere maand door
deze leerlingen een bedrag worden afge
dragen.
VLISSINGEN.
Alhambra-Theater.
Mariene Dietrich in „Onteerd".
Verloopen week Maurice Chevalier, die
door zeer te waardeeren gebaar van de fir
ma Smits ook vele werkloozen in deze don
kere dagen van zijn onweerstaanbare levens
vreugde deed genietenthans een andere
ster van den eersten rangMariene Die
trich.
Het scenario is geen nieuw thema. Eer
heeft Von Sternberg van zijn film. In vele
momenten breekt het genie van Von Stem
berg bij flitsen door en bereikt verbazing
wekkende effecten. Zijn beheersching van de
techniek is verbluffend. Een film van Von
Stemberg ontgaat dan ook aan de controle
van het verstand om zich rechtstreeks tot
het instinctieve te richten. En daarmee
slaagt de grillige, bizarre fantasie van dezen
cineast er in den toeschouwer mee te nemen
als een willoos object. Een film van Von
Stemberg wordt dan ook van soms huive
ringwekkende kracht, waarbij wij ons van
gewaarwordingen bewust worden, die uit een
andere wereld schijnen op te komen.
Het sensationeele gegeven, waarin echter
een diepe realiteit zit, is onder de handen
van den regisseur uitgegroeid tot een echt
filmwerk. De aanvang, waarin de toekom-
3 spionne onder het sombere licht van
een lantaarn, tijdens een regenavond het
ste schouwspel ziet, dat één, die zelf
moord pleegde, en uit het huis, waarin ook
zij woont wordt weggedragen, is als een af
schaduwing van den innerlijken zielegang,
re in het overige deel van de film onder
avondtoiletten en schitterende uniformen
verborgen ligt. Na de eerste scènes, die juist
door de prachtige weergave der omgeving zoo
beklemmend werken, maakt Von Stemberg
zich hiervan los en concentreert zich op de
personen.
Na „De blauwe Engel", „Marokko"na
.Marokko" „de Spionne X 27". Carry Coo
ler was geen Emil Jannings, Victor Mac
kaglan, d© Russische kolonel, welke de
spionne doorziet en haar ten verderve voert,
k geen van beiden. Mariene Dietrich is de
houw, die een man alles, hetzij kort of lang
geven. Maar dan ook alles, als slechts
sen enkeling doorleeft. Zij is haar eigen
tragedie, omdat zy te veel verlangt, en ka
rakter tot verlangen heeft. Daarom ook be-
Stemberg haar.
Zij doet als Thaïs, Carmen en Manon
hebben gedaan, zonder moeite, zonder in
spanning en bovenal zonder wroeging, omdat
200 in-menschelijk is en zelf lijdt en
h°opt, wat de anderen, slap-afgestemden,
toch nooit begrijpen. Omdat zij geboren
^Pzaamlinge is. „Elje fait le malheur de
°6tai qu'elie empaume, sans cesse elle trahit,
eest l'éternel démon...." De tragiek van de
fl°or haar gesymboliseerde figuur van den
®ensch, die phsysiek en intellectueel-tot het
hoogste geluk gedwongen, het onder mede-
jhenschen maar een beetje vindt, is dieper
ah een veroordeeling door de nivelleerende
huddelmatigheid. Sternberg's kunst open-
J^rt dit en daarom is hij echt kunstenaar.
geest van Joseph von Stemberg en de
^°uwelijkheid van Mariene Dietrich, zij ver
jagen zich in de sfeer van een demonie
"thf&ch© kracht, onbegrypelyk soms of al
mil F
ARDATH
CONDON
thans onbegrepen. De man heeft de levens
kracht tot den strijd, de vrouw om liefde te
geven maar het ideaal brengt den dood
en geen hoop. Het neigt alles tot negatie.
Omdat men van menschen moet verwachten,
wat slechts der menschen is.
De inhoud van deze film geeft dan ook
veel te denken, en niet het laatst hierom
werd „Deschonored" van Joseph von Stern
berg een Liga-film.
De inzet. „Zoo eindigen ze allemaal" zegt
iemand by een zelfmoordgeval. „Ik Diet",
zegt de straatmeid met het indolente, bleëke
en droevig-geestige gezicht van Mariene Die
trich, „ik ben niet bang, niet voor het leven
en niet voor den dood". Dan de kamer met
een schaduw van een bed tegen het gordijn
en met twee harlekijnen kermispoppetjes aan
koperen veeren, die dansen op de maat van
een geforceerd-luchtig wysje van de piano.
Wonderiyke foto-techniek.
„Ik zend U X 27, zy heeft instructies van
mij", zegt de chef van den geheimen dienst
aan de telefoon. Close-up van telefoon, vele
telefoons, een stem gaat over in een wals
van Strauss, een carnaval, slechts knappe
details. Mariene Dietrich volgt den „ver
dachten" generaal naar diens vertrekken.
Het vragen om een sigaret, een telefoonge
sprek, een ontmaskerd landverraad. Wat een
charmanten avond zouden zy beiden gehad
hebben, als u geen spion en ik geen verra
der was geweest, zegt generaal Von Hanau.
„Dan zouden wy elkaar nooit ontmoet heb
ben", antwoordt Mariene Dietrich.
De generaal is even in de bibliotheekin
den spiegel zien wy hem een moment met
de vingers knippen. Een zacht schot de
affaire Von Hanau is afgesloten. Volgende
opdracht voor de spionne „X 27".
In deze opdracht faalt zy echter, zooals de
film geraffineerd eenvoudig vertelt. De Rus
sische spion is krijgsgevangen en wordt ver
hoord. „Rusland bevindt zich op Oosten-
ryksch grondgebied" is zyn cynisch ant
woord. Mariene glimlacht nauwelyks. Per
ongeluk of met opzet, men ziet het niet, laat
ze de revolver vallen, die den gevangene de
vryheid teruggaf, zy heeft gefaald en als
falende spionne wordt haar lot voltrokken.
„Geef my een uniform" is haar laatste
wensch. „Maar niet de uniform, waarin ik
myn land, maar waarin ik mün landgenoo-
ten heb gediend", voegt zy er scherpzinnig
aan toe. En in het costuum van straatmeid
speelt ze voor de piano haar laatste muziek
de code, waarin zy haar Russische inlich
tingen heeft geschreven, de harde muziek
op een rammelende piano, waarby elke noot
den dood van duizenden mannen aan het
front beteekent. Begrypt u die oude piano,
dat vrouwenuniform, die heldere muziek?
„Heb je een spiegel?" vraagt ze by de
executie den jongen officier, die haar zyn
blinkende sabel reikt. Met afwezig gebaar
duwt zy den blinddoek weg en wischt den
jongen man daarmee de tranen uit de
oogen. Twee schaduwen van twee geweerloo-
pen op het witte kalfsvel. Rustig staat de
spionne X 27. Die jonge officier is roman
tiek, ook zyn tranen, zijn sabel, zyn kreet
van „ik dood geen vrouw", zijn tirade over
„oorlog en slagerswerk", die vooral thans
het publiek zoo prachtig vindt, doch waar
voor een iegeiyk dageiyks in schynheilïgheid
en oprechtheid, van hoog tot laag, van
rechts tot links, de brandstof bydraagt. Dit
is echter maar voor het oppervlakkig pu
bliek. Von Stemberg wil geen valsehe pa
thetiek. Mariene schminkt haar lippen. Er
zyn genoeg jonge officierenbliksemsnel
rijzen weer de geweren. Met uitgebreide
armen valt Marieneeen vrouw, die sterft.
Niet een, die op de film te sterven voor
wendt. Een-voor-een gaan de soldaten langs
den gebeeldhouwden adelaar van Oostenrijk,
het onteerdeC!) land waarvoor zy stierf,
waarvoor de soldaten schoten. Symbool, dat
moge veranderen, doch waarvoor er steeds
zullen sterven en schieten. Hoe nutteloos dit
werk, deze oorlog, dit alles. Mariene Dietrich
speelde haar rol met den wrangen glimlach
der gelatenheid, het lachje van Von Stern
berg.
De eminente regisseur weet alle figuren
tot eenheid van conceptie, tot eenheid in
spelstyl te dwingen. Van zeldzame klaarte
en diep karakter groeit daardoor de film tot
een hoogere eenheid, zyn harde intellect,
het geconcentreerde woord, de geconcentreer
de pauze, het gevoelige filmapparaat, dat
biologeerend de stille voorwerpen tot levend
doorlicht.
Alle factoren, die maken dat er eigeniyk
maar één ding jammer is in deze film, en
dat is, dat men, na haar gezien te hebben,
voorgoed beroofd is van het genot om haar
voor de eerste maal te mogen zien J
„Luxor"-theater.
De beslissende nacht.
De Fransche dievegge.
Na het gebruikeiyke nieuws van hier en
daar, een gezellige productie van Max Flei
scher en enkele zangnummers, gaat de eerste
hoofdfilm met Hugh Trevor en Alleen Pring-
le in de hoofdrollen. Dit drama uit de boks-
wereld laat zien hoe heeren gokkers en dob
belaars er op uit zyn en geen middel onbe
proefd laten om te bewerkstelligen, dat kans
op verlies voor hen vrywei uitgesloten is,
wanneer er een belangrijke match gespeeld
wordt. Toch kan er op het laatstt moment
nog een kink in den kabel komen, welke al
len plannen den bodem inslaat en gansche-
lijk doet mislukken. En ook dit is hier het
geval, dank zy de liefde van een vrouw en
den bezielenden invloed van een trainer.
Vanzelf biyft dan ook het dubbele succes niet
achterwege, want Trevor, die zich had laten
omkoopen om te verliezen, wint niet alleen
de match, maar bovendien de charmante
Aileen Pringle.
Het tweede hoofdnummer eindigt eveneens
met een soortgelijke ontknooping, doch speelt
zich in eerste instantie af niet in de sport
wereld, doch onder de meest geroutineerde
gauwdieven en inbrekers. De voornaamste
onder hen, Jimmy, opereert met het dienst
meisje Jeanette, die uit den aard harer be
trekking uitstekende adressen bezit, voor ge
zamenlijke rekening. Op den duur bevalt hen
dit misidadigersleven niet meer en als eeriyke
menschen willen zy de maatschappy gaan
dienen. Als zij daarbü ervaren, dat zij slacht
offers worden van practyken, waar zy voor
heen anderen de dupe van deden zijn, wil
Jimmy zijn oud vak weer opvatten. Dan is
het de liefde van Jeanette en het oprechte
medegevoel van een detective, die den han-
digen brandkastenopener voor recidive be
hoeden en hem een waardig lid van de maat
schappy doen blijven. Bebe Daniels is het
kamenierstertje Jeanette, de Fransche die
vegge, Ben Lyon speelt Jimmy.
Een programme waarmede men zich uit
stekend vermaken kan. De pauze wordt op
aangename wijze gekort met gramofoonpla-
ten via de geluidsinstallatie.
Het nieuws van den dag in beeld.
In onze Tijding-hal brachten we eenige op
namen van den grooten fabrieksbrand te
Haastrecht, waarvan wy gisteren melding
maaktenvan de textielstaking in Twente
van de onthulling eener gedenkplaat voor
wijlen dr. W. N. Manshollt in het Ziekenhuis
te Groningenvan het jubileum van mevr.
Veerman—Bekker aan het conservatorium te
Utrecht; van de nieuwe kerk der Vrije
Evang. gemeente te Oldebroek en het nieuwe
raadhuis te Smildevan de nieuwe Bouw
meesterrevue 1932 van het tegeltableau be
stemd voor het Pius-college te Rome.
De Dageraad.
Voor de vereeniging „de Dageraad" zal
Woensdag 9 December, des avonds 8 uur. in
„de Oude Vriendschap" een openbare voor
drachtavond worden gehouden door Geert
van Oorschot, over het onderwerp„Prole
tarische literatuur".
Indische dienst.
VerlofgangersE. de Bree, hoofdagent le
klasse by de algemeene politie, Vlissingen
A. W. Jongepier, Goes en P. Versteeg, Zie-
rikzee, controleurs le klasse by de P.T.T.
ZOUTELANDE.
Loop der bevolking.
Vertrokken; J. Alewy'nse, naar
O. en W. Souburg.
Christ. Landarbeiders.
Donderdagavond is hier een vergadering
gehouden, waarin als sprekers optraden ds.
Vreugdenhil van Meliskerke en ds. Hartjes
van Vlissingen, met het doel om te komen
tot oprichting van een afdeeling van den
Christ. Landarbeidersbond. Acht aanwezigen
verklaarden zich in beginsel bereid om toe
te treden. Op 21 December a.s. zal een hoofd
bestuurslid van genoemden bond hier spre
ken om dan tot de oprichting eener afdee
ling te geraken.
GROEDE.
Loop der bevolking.
Ingekomen: T. J. Willemsen, Bres-
kenseheweg A 167, van SchoondykeS. J.
Buize, Breskenscheweg O 65, van Breskens
S. M. C. Buize, O 126 van RijswykC. P.
de Maree, Brouwerijstraat A 228, van Eind
hoven J. M. Dierings, Brouwerijstraat A
256, van Bergen cp ZoomJ. A. Versprille,
Walstraat A 338, van Schoondyke; A. J.
Michielsen, Ringstraat A 66, van Biervliet.
Vertrokken: M. S. Buize, O 126,
naar Breskens Iz. Leenhouts, Blekestraat A
211, naar Den HaagA. P. den Hollander,
O 216, naar Schoondyke I .C. P. Thomas
sen, Molenstraat A 55, naar Koudekerke
E. M. J. van den Hemel, A 168, naar Oost
burg A. A. Leenhouts, Ringstraat A 66, naar
SchoondykeP. de Kam, O 225, naar Oost-
kapelle.
SCHOONDIJKE.
Loop der bevolking.
Ingekomen: S. M. Bruggeman, van
MiddelburgP. de Jonge, van Middelburg
J. W. P. de Jonge, van IJzendijke A. P. den
Hollander, van GroedeG. J. C. Feytel, van
Zuidzande S. Risseeuw, van Amsterdam;
A. A. Leenhouts, van Groede.
Vertrokken: T. J. Willemsen, naar
GroedeM. S. Selen, naar BreskensL. F.
Schram, naar HoofdplaatC. M. A. Vermeu
len, naar IJzendykeJ. A. Versprille, naar
GroedeA. Goedhals, naar Stavenisse.
WATERLANDKERKJE.
Loop der bevolking.
Ingekomen: J. de Dekker, van
IJzendyke.
Smokkelen aan de Zeeuwsch-VIaamsche
grens.
Door de groote werkloosheid neemt de
smokkelary aan de Zeeuwsch-VIaamsche
grens grootere afmetingen aan dan gewoon-
luk. Het is bekend, dat aan alle grensge
meenten dit bedrijf altyd welig tiert. Thans
is de smokkelary veel grooter, omdat er op
tal van artikelen een zoet winstje is te be
halen. De kommiezen aan beide zyden van de
grens kyken nauwkeurig toe, doch de smok
kelaars weten nog zeer dikwyls de kommiezen
te verschalken en met hun smokkelwaren
veilig over de grens te komen.