500 300 25 CHIEF WHIP Ga over op CHIEF WHIP/ ÉÉRSTE BLAD ■«sii Precies het juiste vochtgehalte! No.287i 69e Jaargang! 1931 firma F. VAK DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening 66281 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen Mortaal Crisis-Comité STEUNT KRACHTIG Stads- en Provincienieuws Is het vochtgehalte van een sigaret te laag, dan verliest zij haar aroma en kwaliteit. Strenge wetenschappelijke controle waar» borgt het te allen tijde juiste vochtgehalte van CHIEF WHIP en het behoud van die superieure kwaliteit en dat buitenge wone aroma waardoor deze sigaret zoo populair geworden is! VIRGINIA De Beste voor Uw Gezondheid! VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS Voor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren /2.20 per 3 maanden, franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove rige landen bij wekelijksche verzending 13.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct ADVERTENTIEPRIJS Van 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ctp. regel.KIeine advertenties betrefiendeHuur en Verhuur,Koop en Verkc op, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1- regelt 75 ct.. ie derf ret el ec-il5ct Be abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet ol oog. gulden bij verlies van een duim gulden bi| verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS' Dit nummer bestaat uit 3 bladen De volgende giften werden door ons ontvangen Vorige opgave 458. Opvarenden Hr. Ms. „Douwe Aukes" - 13.54 H. N- 2.50 W.P.P- 2.50 K.P.M. II*)- 2.75 Totaal 479.29 Voortaan zal iedere maand door deze leerlingen een bedrag worden afge dragen. VLISSINGEN. Alhambra-Theater. Mariene Dietrich in „Onteerd". Verloopen week Maurice Chevalier, die door zeer te waardeeren gebaar van de fir ma Smits ook vele werkloozen in deze don kere dagen van zijn onweerstaanbare levens vreugde deed genietenthans een andere ster van den eersten rangMariene Die trich. Het scenario is geen nieuw thema. Eer heeft Von Sternberg van zijn film. In vele momenten breekt het genie van Von Stem berg bij flitsen door en bereikt verbazing wekkende effecten. Zijn beheersching van de techniek is verbluffend. Een film van Von Stemberg ontgaat dan ook aan de controle van het verstand om zich rechtstreeks tot het instinctieve te richten. En daarmee slaagt de grillige, bizarre fantasie van dezen cineast er in den toeschouwer mee te nemen als een willoos object. Een film van Von Stemberg wordt dan ook van soms huive ringwekkende kracht, waarbij wij ons van gewaarwordingen bewust worden, die uit een andere wereld schijnen op te komen. Het sensationeele gegeven, waarin echter een diepe realiteit zit, is onder de handen van den regisseur uitgegroeid tot een echt filmwerk. De aanvang, waarin de toekom- 3 spionne onder het sombere licht van een lantaarn, tijdens een regenavond het ste schouwspel ziet, dat één, die zelf moord pleegde, en uit het huis, waarin ook zij woont wordt weggedragen, is als een af schaduwing van den innerlijken zielegang, re in het overige deel van de film onder avondtoiletten en schitterende uniformen verborgen ligt. Na de eerste scènes, die juist door de prachtige weergave der omgeving zoo beklemmend werken, maakt Von Stemberg zich hiervan los en concentreert zich op de personen. Na „De blauwe Engel", „Marokko"na .Marokko" „de Spionne X 27". Carry Coo ler was geen Emil Jannings, Victor Mac kaglan, d© Russische kolonel, welke de spionne doorziet en haar ten verderve voert, k geen van beiden. Mariene Dietrich is de houw, die een man alles, hetzij kort of lang geven. Maar dan ook alles, als slechts sen enkeling doorleeft. Zij is haar eigen tragedie, omdat zy te veel verlangt, en ka rakter tot verlangen heeft. Daarom ook be- Stemberg haar. Zij doet als Thaïs, Carmen en Manon hebben gedaan, zonder moeite, zonder in spanning en bovenal zonder wroeging, omdat 200 in-menschelijk is en zelf lijdt en h°opt, wat de anderen, slap-afgestemden, toch nooit begrijpen. Omdat zij geboren ^Pzaamlinge is. „Elje fait le malheur de °6tai qu'elie empaume, sans cesse elle trahit, eest l'éternel démon...." De tragiek van de fl°or haar gesymboliseerde figuur van den ®ensch, die phsysiek en intellectueel-tot het hoogste geluk gedwongen, het onder mede- jhenschen maar een beetje vindt, is dieper ah een veroordeeling door de nivelleerende huddelmatigheid. Sternberg's kunst open- J^rt dit en daarom is hij echt kunstenaar. geest van Joseph von Stemberg en de ^°uwelijkheid van Mariene Dietrich, zij ver jagen zich in de sfeer van een demonie "thf&ch© kracht, onbegrypelyk soms of al mil F ARDATH CONDON thans onbegrepen. De man heeft de levens kracht tot den strijd, de vrouw om liefde te geven maar het ideaal brengt den dood en geen hoop. Het neigt alles tot negatie. Omdat men van menschen moet verwachten, wat slechts der menschen is. De inhoud van deze film geeft dan ook veel te denken, en niet het laatst hierom werd „Deschonored" van Joseph von Stern berg een Liga-film. De inzet. „Zoo eindigen ze allemaal" zegt iemand by een zelfmoordgeval. „Ik Diet", zegt de straatmeid met het indolente, bleëke en droevig-geestige gezicht van Mariene Die trich, „ik ben niet bang, niet voor het leven en niet voor den dood". Dan de kamer met een schaduw van een bed tegen het gordijn en met twee harlekijnen kermispoppetjes aan koperen veeren, die dansen op de maat van een geforceerd-luchtig wysje van de piano. Wonderiyke foto-techniek. „Ik zend U X 27, zy heeft instructies van mij", zegt de chef van den geheimen dienst aan de telefoon. Close-up van telefoon, vele telefoons, een stem gaat over in een wals van Strauss, een carnaval, slechts knappe details. Mariene Dietrich volgt den „ver dachten" generaal naar diens vertrekken. Het vragen om een sigaret, een telefoonge sprek, een ontmaskerd landverraad. Wat een charmanten avond zouden zy beiden gehad hebben, als u geen spion en ik geen verra der was geweest, zegt generaal Von Hanau. „Dan zouden wy elkaar nooit ontmoet heb ben", antwoordt Mariene Dietrich. De generaal is even in de bibliotheekin den spiegel zien wy hem een moment met de vingers knippen. Een zacht schot de affaire Von Hanau is afgesloten. Volgende opdracht voor de spionne „X 27". In deze opdracht faalt zy echter, zooals de film geraffineerd eenvoudig vertelt. De Rus sische spion is krijgsgevangen en wordt ver hoord. „Rusland bevindt zich op Oosten- ryksch grondgebied" is zyn cynisch ant woord. Mariene glimlacht nauwelyks. Per ongeluk of met opzet, men ziet het niet, laat ze de revolver vallen, die den gevangene de vryheid teruggaf, zy heeft gefaald en als falende spionne wordt haar lot voltrokken. „Geef my een uniform" is haar laatste wensch. „Maar niet de uniform, waarin ik myn land, maar waarin ik mün landgenoo- ten heb gediend", voegt zy er scherpzinnig aan toe. En in het costuum van straatmeid speelt ze voor de piano haar laatste muziek de code, waarin zy haar Russische inlich tingen heeft geschreven, de harde muziek op een rammelende piano, waarby elke noot den dood van duizenden mannen aan het front beteekent. Begrypt u die oude piano, dat vrouwenuniform, die heldere muziek? „Heb je een spiegel?" vraagt ze by de executie den jongen officier, die haar zyn blinkende sabel reikt. Met afwezig gebaar duwt zy den blinddoek weg en wischt den jongen man daarmee de tranen uit de oogen. Twee schaduwen van twee geweerloo- pen op het witte kalfsvel. Rustig staat de spionne X 27. Die jonge officier is roman tiek, ook zyn tranen, zijn sabel, zyn kreet van „ik dood geen vrouw", zijn tirade over „oorlog en slagerswerk", die vooral thans het publiek zoo prachtig vindt, doch waar voor een iegeiyk dageiyks in schynheilïgheid en oprechtheid, van hoog tot laag, van rechts tot links, de brandstof bydraagt. Dit is echter maar voor het oppervlakkig pu bliek. Von Stemberg wil geen valsehe pa thetiek. Mariene schminkt haar lippen. Er zyn genoeg jonge officierenbliksemsnel rijzen weer de geweren. Met uitgebreide armen valt Marieneeen vrouw, die sterft. Niet een, die op de film te sterven voor wendt. Een-voor-een gaan de soldaten langs den gebeeldhouwden adelaar van Oostenrijk, het onteerdeC!) land waarvoor zy stierf, waarvoor de soldaten schoten. Symbool, dat moge veranderen, doch waarvoor er steeds zullen sterven en schieten. Hoe nutteloos dit werk, deze oorlog, dit alles. Mariene Dietrich speelde haar rol met den wrangen glimlach der gelatenheid, het lachje van Von Stern berg. De eminente regisseur weet alle figuren tot eenheid van conceptie, tot eenheid in spelstyl te dwingen. Van zeldzame klaarte en diep karakter groeit daardoor de film tot een hoogere eenheid, zyn harde intellect, het geconcentreerde woord, de geconcentreer de pauze, het gevoelige filmapparaat, dat biologeerend de stille voorwerpen tot levend doorlicht. Alle factoren, die maken dat er eigeniyk maar één ding jammer is in deze film, en dat is, dat men, na haar gezien te hebben, voorgoed beroofd is van het genot om haar voor de eerste maal te mogen zien J „Luxor"-theater. De beslissende nacht. De Fransche dievegge. Na het gebruikeiyke nieuws van hier en daar, een gezellige productie van Max Flei scher en enkele zangnummers, gaat de eerste hoofdfilm met Hugh Trevor en Alleen Pring- le in de hoofdrollen. Dit drama uit de boks- wereld laat zien hoe heeren gokkers en dob belaars er op uit zyn en geen middel onbe proefd laten om te bewerkstelligen, dat kans op verlies voor hen vrywei uitgesloten is, wanneer er een belangrijke match gespeeld wordt. Toch kan er op het laatstt moment nog een kink in den kabel komen, welke al len plannen den bodem inslaat en gansche- lijk doet mislukken. En ook dit is hier het geval, dank zy de liefde van een vrouw en den bezielenden invloed van een trainer. Vanzelf biyft dan ook het dubbele succes niet achterwege, want Trevor, die zich had laten omkoopen om te verliezen, wint niet alleen de match, maar bovendien de charmante Aileen Pringle. Het tweede hoofdnummer eindigt eveneens met een soortgelijke ontknooping, doch speelt zich in eerste instantie af niet in de sport wereld, doch onder de meest geroutineerde gauwdieven en inbrekers. De voornaamste onder hen, Jimmy, opereert met het dienst meisje Jeanette, die uit den aard harer be trekking uitstekende adressen bezit, voor ge zamenlijke rekening. Op den duur bevalt hen dit misidadigersleven niet meer en als eeriyke menschen willen zy de maatschappy gaan dienen. Als zij daarbü ervaren, dat zij slacht offers worden van practyken, waar zy voor heen anderen de dupe van deden zijn, wil Jimmy zijn oud vak weer opvatten. Dan is het de liefde van Jeanette en het oprechte medegevoel van een detective, die den han- digen brandkastenopener voor recidive be hoeden en hem een waardig lid van de maat schappy doen blijven. Bebe Daniels is het kamenierstertje Jeanette, de Fransche die vegge, Ben Lyon speelt Jimmy. Een programme waarmede men zich uit stekend vermaken kan. De pauze wordt op aangename wijze gekort met gramofoonpla- ten via de geluidsinstallatie. Het nieuws van den dag in beeld. In onze Tijding-hal brachten we eenige op namen van den grooten fabrieksbrand te Haastrecht, waarvan wy gisteren melding maaktenvan de textielstaking in Twente van de onthulling eener gedenkplaat voor wijlen dr. W. N. Manshollt in het Ziekenhuis te Groningenvan het jubileum van mevr. Veerman—Bekker aan het conservatorium te Utrecht; van de nieuwe kerk der Vrije Evang. gemeente te Oldebroek en het nieuwe raadhuis te Smildevan de nieuwe Bouw meesterrevue 1932 van het tegeltableau be stemd voor het Pius-college te Rome. De Dageraad. Voor de vereeniging „de Dageraad" zal Woensdag 9 December, des avonds 8 uur. in „de Oude Vriendschap" een openbare voor drachtavond worden gehouden door Geert van Oorschot, over het onderwerp„Prole tarische literatuur". Indische dienst. VerlofgangersE. de Bree, hoofdagent le klasse by de algemeene politie, Vlissingen A. W. Jongepier, Goes en P. Versteeg, Zie- rikzee, controleurs le klasse by de P.T.T. ZOUTELANDE. Loop der bevolking. Vertrokken; J. Alewy'nse, naar O. en W. Souburg. Christ. Landarbeiders. Donderdagavond is hier een vergadering gehouden, waarin als sprekers optraden ds. Vreugdenhil van Meliskerke en ds. Hartjes van Vlissingen, met het doel om te komen tot oprichting van een afdeeling van den Christ. Landarbeidersbond. Acht aanwezigen verklaarden zich in beginsel bereid om toe te treden. Op 21 December a.s. zal een hoofd bestuurslid van genoemden bond hier spre ken om dan tot de oprichting eener afdee ling te geraken. GROEDE. Loop der bevolking. Ingekomen: T. J. Willemsen, Bres- kenseheweg A 167, van SchoondykeS. J. Buize, Breskenscheweg O 65, van Breskens S. M. C. Buize, O 126 van RijswykC. P. de Maree, Brouwerijstraat A 228, van Eind hoven J. M. Dierings, Brouwerijstraat A 256, van Bergen cp ZoomJ. A. Versprille, Walstraat A 338, van Schoondyke; A. J. Michielsen, Ringstraat A 66, van Biervliet. Vertrokken: M. S. Buize, O 126, naar Breskens Iz. Leenhouts, Blekestraat A 211, naar Den HaagA. P. den Hollander, O 216, naar Schoondyke I .C. P. Thomas sen, Molenstraat A 55, naar Koudekerke E. M. J. van den Hemel, A 168, naar Oost burg A. A. Leenhouts, Ringstraat A 66, naar SchoondykeP. de Kam, O 225, naar Oost- kapelle. SCHOONDIJKE. Loop der bevolking. Ingekomen: S. M. Bruggeman, van MiddelburgP. de Jonge, van Middelburg J. W. P. de Jonge, van IJzendijke A. P. den Hollander, van GroedeG. J. C. Feytel, van Zuidzande S. Risseeuw, van Amsterdam; A. A. Leenhouts, van Groede. Vertrokken: T. J. Willemsen, naar GroedeM. S. Selen, naar BreskensL. F. Schram, naar HoofdplaatC. M. A. Vermeu len, naar IJzendykeJ. A. Versprille, naar GroedeA. Goedhals, naar Stavenisse. WATERLANDKERKJE. Loop der bevolking. Ingekomen: J. de Dekker, van IJzendyke. Smokkelen aan de Zeeuwsch-VIaamsche grens. Door de groote werkloosheid neemt de smokkelary aan de Zeeuwsch-VIaamsche grens grootere afmetingen aan dan gewoon- luk. Het is bekend, dat aan alle grensge meenten dit bedrijf altyd welig tiert. Thans is de smokkelary veel grooter, omdat er op tal van artikelen een zoet winstje is te be halen. De kommiezen aan beide zyden van de grens kyken nauwkeurig toe, doch de smok kelaars weten nog zeer dikwyls de kommiezen te verschalken en met hun smokkelwaren veilig over de grens te komen.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1931 | | pagina 1