Vlissiigsclie Courant mm 011 beioe. 'vierde blad Zaterdag 23 Hoï8mberl93l. N° 281 VAN AMSTEL EN IJ. evenhoekje. schuilnaam dus wel ld met de overwin- Jannende wedstrijd? Pjullie klas spelen? jullie kregen. Waar i? Rlat kan niet, dat jij IPrins en zyn Issingen. Of heb je gekuierd Dan zou Prins nooit strikjes It. „O hab neen Jeine-hondjesachtig li". „Keteltje in de In. Wat is het mooi, In de andere deelen L aardige teekening Énetjes gedaan. Wat dat meisje, hè Ze jnu de beer haar ge- 1 DiniNu zal ze wel Ihad hebben. Vraag pr adres, dan kun je prettig vinden en It er hier in Holland ■gedacht. 1 ook graag iets heb- s Ik geloof het wel. Izijn naam in lever- 1 Wat krijgen jullie t? leuk, dat je een ■den Sint hebt ge- fiar één meisjesboek naai jongensboeken |èn door meisjes èn nnen worden. Houd len? Jannie heb ik |er wat achterop ge- -och nog, buiten de I, hè? Sturen jullie lij uit de krant op? van De Zonnehoek maar, jullie raken fsstO, o, wat zal je 't jaar leeg zijn! een heel jaar voor sparen, hè Leuk, hebt nagemaakt. Ik xanig noemen, want ■oote dames bedoeld, fieb toch geen briefje van een Anna van is het nu met je zou ik zeggen, dat (gestoken. DagWat t heb je al veel huis- Iter is en je veel in niet onwelkom zijn. gezellig om bij den |et schijnsel van de te maken. Ik kan Ije nu heerlijk slaapt Dat zijn lekkere bo toor Ik houd niet aas zou ik wel lus- ppenkind van jullie ^ltje was goed en nu uitstekend. Op een Ik hoop niet alleen, hoog cijfer krijgt, lat zou dan eer heer- pst geven. Jebei je raadsels zijn veek en ook die van en en warme voeten, pk voelen Ja, ik heb maar ze liggen |de kast. 't Is er nog eweest, vind ik. Na- Ip de wereld", 'k Zou 1 dat nu nietWat leeft heelemaal met lij tenminste gegaan, p. Hij vraagt of je al fk Dacht heusch een een echt kikkertje bht. Wat zou je ge waar was geweest 1 wel. Doe haar eens Maar niet onder |zou meneer wel eens jk welkom, filmster- beter Turnstertje [eren gegaan Flink ,id en precies in de jingen gemaakt En ren dag. Feliciteer van me. Het leuke eker ook iets extra hartelijk gefeliciteerd dag. Ik hoop, dat je blij zult voelen. Blijf je toch naar de lig- oud je wordt Dat's Vacht eensveertien benieuwd. Met die leelijk uit. Dergelijk hen. Maar je zou wel er af te sponsen met scheutje ammonia is ring weer schoon te uit tornen. Deze kun stoppen en daarna ►elen. Ja, een mantel regenmantel, is een ibben ook dieren ge lat het vogeltje, dat d, je daarvoor in zijn *t Was een ferme r nog bij bij het teekeningetje Je weet het zeker het goed hebt. springtouw in haar doorheen springt. v, ballen, zoodat er al moet worden aan- van de van Amsterdamsch c Vredcstentoonstel- lingWapenschouw en Kerstbood schap. Propaganda in Zeeland Mr. Romme redt de coalitie. De millioenenplannen naar de papier mand. Heftige actie tegen winkel sluiting. Italianen en Duitschers in 't Gooi. In de vriendelyke zalen van het gebouw der Vrije Gemeente, waar reeds een kwart eeuw geleden de toen in den lande algemeen bekende en beminde Rugenholtz de vredes- idee en liefdedaad als schoonste uiting van religieus denken propageerde, luiden thans opnieuw de vredesklokken. De „Jongeren Vredesfederatie Amsterdam" heeft er haar Vredestentoonstelling geopend en al is deze expositie in werkelijkheid grootendeels een wapenschouw en al luidt er om de vijf mi nuten cok de doodsklok, ten teeken dat in den jongsten wereldoorlog elke vüf minuten 33 menschen zyn gesneuveld meer dan 4 jaren lang, dag en nacht in wezen is deze expositie toch een Kerstboodschap en tege lijk ook het ritselen van een nieuwen dage raad. We zien op deze tentoonstelling, die propa gandistisch een bescheiden poging wil zyn om de Ontwapeningsconferentie in 1932 te steunen, allerlei oorlogstuig, afkomstig uit den oorlog 19141918 aanwezig. Zoowel de vrijwel onbekende giftige vlieg- jnachinepyl en de griezelige zoogbajonet, als de dood en verderf zaaiende gasgranaten, bommen en kartetsen, de gasmaskers en mi trailleurs, kortom vrijwel alles wat tot dit menschonteerend bedrijf heeft gediend. En daarnaast ook in beeld, naar fotografische opnamen, de gruwelijke resultaten jongs mannen met weggeschoten kaken, neus, oogen en ooren, stapels half vergane solda- tenlijken in kalkputten, handenwringende moeders en weduwen op de kerkhoven, ge- fusileerde vrouwen en kinderen en nog on eindig meer wat de oorlogsellende illustreert. Treffend is te midden van dit alles de schilderij, waarop men de Christusfiguur zich, met de hand voor 't oog, bedroefd ziet afwenden van de elkaar op leven en dood bekampende jonge soldaten, en 't veelzeg gend onderschriftZoo heb ik het niet ge wild". Een verblijdend evenement vormt iets ver der de omvangrijke collectie anti-oorlogs materiaal in den vorm van stapels boeken, films, platen, briefomslagen, gedichten, ma nifesten e.d. „Im Westen" kan men er lezen in niet minder dan 17 talen Ook is er een interessante inzending oor logsonderscheidingen, pennihgen, noodgeld en bescheiden uit onze benarde distributiedagen. Geen enkele bon o, schrik der huismoeders is vergeten. Een der vele oorlogsstatistie ken leert ons, diat de oorlog 22'/2 millioen per uur heeft gekost, in totaal dus 845 milliard gulden. Een bedrag waarmede de crisis- slachtoffers van hsden stellig wel eenige ja ren geholpen zouden zijn. Wat hier niet het minst enze aandacht trok is de enorme vredesllbteratuur in de Ne- derlandsche taal en de overvloed van pro- pag&nda-materiaal, ook voor de Jeugd. Uit een overzichtelijke kaart van Nederland blijkt, dat de propaganda, met name die van de Jongeren Vredesbeweging (neutraal), zich thans uitstrekt over het geheele land en wel overeenkomstig een systematisch opgesteld plan. Deze organisatie, zoo blijkt er o.m. uit, telt thans ock afdeelingen te Middelburg, Hansweert en. Goes, terwijl er momenteel in voorbereiding zijn te Vlissingen, Kapelle, Kruiningen en lersske. Hot voornemen be staat dan ook deze Vredestentoonstelling in 1932 naar Zeeland over te brengen. Zooals ons uit de vele inzendingen bleek, werken niet minder dan 10 bonden en ver- eenigingen op het terrein van den vrede, w.o. ook kerkelijke en „Voor Volkenbond en Vre de", aan deze tentoonstelling mede. Tegenover deze te waardeeren actie, waar uit biykt dat, hoe uiteenloopend de meenin gen ook mogen zijn met betrekking tot de oplossing van het oorlogsprobleem, samen werking in de vredesbeweging toch zeer wel mogelijk is, staat de onverklaarbare houding van de hoofden der Amsterdamsche middel bare scholen. Naar het comité ons op onze vraag mee deelde, waren deze er niet toe te bewegen de tentoonstelling met hun leerlingen te bezoe ken. Hoewel men toch erkennen moest, dat zij geen anti-militaristisch karakter draagt, doch slechts een pleidooi is vcor den wereld vrede langs den weg van algemeene ontwa pening. Intusschen is het bezoek aan de Vredes tentoonstelling zeer bemoedigend, ook het jeugdbezoek, en twijfelt men niet of er zal van haar in breeden kring propaganda uit gaan. Wat wy met onze actieve jongeren van harte hopen. Heb is velen Amsterdammers onopgemerkt voorbijgegaan, dank zy ook het correct stil zwijgen. der partypers, maar de coalitie heeft deze week een critiek o ogenblik doorleefd. Op dat critieke oogenblik is mr. Romme (R.-Kalh.) de redder geweest door de indie ning van een verbrouwensmotie, welke het mogelijk maakte, dat ook de Christ.-Hist., Vrijheidsbonders en drie middenstanders, na hun felle critiek op het financieel beleid der wethouders, vóór konden stemmen. Alleen de vyf revolutionnairen en twee S.D.A.P.-ers stemden tegen. Beide laatsten vermoedelijk, omdat zij en terecht in deze motie een concessie zagen aan de niet-gecoaliseerde minderheid, waardoor het accoordprogram zijn beteekenis verliest. De motie-Romme toch was een uiterst di plomatiek gevonden oplossing cm de burger lijke minderheid, zonder wier medewerking de voorgenomen vyf belastingen excuseer ons de kleinigheid redelijkerwijs niet tot tot stand zou zijn te brengen, voor zich te winnen. Want de motie spreekt allereerst als haar overtuiging uit, dat Burg. en Weth., biykens de door hun afgelegde verklaring, in den vervolge een bezuinigingspolitiek zullen voeren, en dan dat de raad hen daarby zal steunen. Deze motie is dus, goed beschouwd, meer een vinger wy zing dan een ver trouwens uitspraak. Want biyven Burg. en Weth. m gebreke en 't komt hisrby maar op aan wat de raad onder bezuinigingspolitiek zal blijken te verstaan dan vervalt ook de be lofte van steun. Intusschen komt ons de vondst van mr. Romme op dit oogenblik niet onverdienste- iyk voor. „Laat zitten wat zit", geldt ook hier. Momenteel zou een wethouderscrisis den financieelen chaos nog verergeren. De weg is thans ook geëffend tot den partyvrede. Feitelijk deed het gemeentebestuur de vo rige week reeds «en merkwaardige concessie aan de bezuinigers door de zoo terloops maar, zonder dat de publieke aandacht er op viel, gedane mededeeling betreffende het niet-uitvoeren van het 1V2 millioenplan (den veelbesproken aanleg van kostbare sportvel den en bouw van een luxueus clubhuis). Ook andere bezuinigingen zyn stuk voor stuk toe gezegd. En waar het gemeentebestuur blijkbaar niet bezuinigt grypt de regeering in, vermoe- deiyic om te voorkomen, dat de burgery „straatarm" wordt of half Amsterdam naar 't Gooi en Sloten trekt. Zccals vroeger reeds gemeld, weigert de regeering o.m. millioenensteun te verleenen aan het dwaze saneeringsplan, waardoor oud-Amsterdam grootendeels geamoveerd zou worden. Ook van dit kostbare plan komt dus niets. Voorts zal de regeering vermoedelijk haar goedkeuring onthouden aan de verplichte Dincdagmiddagsluiting, waartegen zoowel de winkelstand als het publiek zich ernstig en heftig verzet. De maatregel moge onder normale tijds omstandigheden raison hebben, thans, nu niet alleen de winkeliers maar ook de neven- bedryven expeditie, beurtschippers, taxi's, besteldiensten enz. belang hebben by de on belemmerde gelegenheid tot verkoop, is ver plichte Dinsdagmiddagsluiting onaanneme- lyk. Waarbij men ook rekening dient te hou den met de bezoekers uit omliggende plaat sen, die hier Dinsdags inkoopen komen doen. Zoo brengen deze veelbewogen crisistijden allerlei moeiiykheden mede. Intusschen mag het een verbiydend feit heeten, dat Amstel's gemeentebestuur de noodzakelijkheid van ingry pende bezuinigingen eindeiyk heeft wiilen inzien. Waartoe de verrassing der bagatelllge 11 millioen gulden, welke volgens minimum raming in 1932 voor steunuitkeering noodig zullen zajn, het hare zal hebben bygedragen. De zonnige dagen der laatste weken, be houdens een enkelen nevel- en regendag, hebben velen nog verlokt tot een uitstapje naar de welriekende dennen en bekoorhjke heidevelden van het nabij gelege.n Gooi. Wanneer we deze wondermooie streek eens niet in onze omgeving hadden Wel is de motortreinverbinding Amsterdam-Laren ver re van ideaal, dit uitsluitend als gevolg van het lange oponthoud voor wissels en bruggen, want de motorrijtuigen voldoen uit stekend maar het genot zoo dicht nabij de groote stad van de vredige rust der lande lijke dorpen en bosschen te kunnen genieten, vergoedt ten slotte alle ongerief. Naar we gisteren bij een korte uitvlucht opmerkten vordert de bouw van het groot- sche blindeninstituut aan den Larenschen hoofdverkeersweg buitengewoon snel. Men zou het eigeniyk een complex van gebouwen kunnen noemen, afgescheiden van den weg door een breede oprijlaan en links en rechts smaakvolle terrassen. Dit blinden-tehuis wordt een der mooiste en grootste stichtin gen van Noord ..Holland. Overal aan dien weg word thans gebouw 1 De akkers daar zyn reeds jaren geleden te gen hooge prijzen door de landbouwers aan de bouwondernemingen verkocht. Wanneer men nu 's middags uit het Gooi naar de stad terugkeert, neemt de motortrein aan iedere halte groots groepen Amsterdam- sche werklieden 09. Tot veler verwondering zijn er cok groepen onder, die wanneer zij een geschikte plaats hebben gevonden, liefst zoo dicht mogeiyk bij elkaar, de coupé-ruim ten in een ondoordringbaren sigarettenrook zetten en onmiddellijk de „Corriere Delia Sera" er hand nemen. Zoo ver in 't lezen van buitenlandsche bladen hebben onze Ani- sterdamsche arbeiders het natuuriyk nog niet gebracht. Deze trouwe lezers van de „Corriere" met veel Mussoliniaansch nieuws uiteraard zijn dan ook uitsluitend Italiaansche werklieden die in de Gooiland- sche villa's en nieuwe gebouwen mozaïek werk uitvoeren, een kunst waarin deze men schen, naar men zegt, niet te evenaren zijn. Het verschil tusschen onze Kollandsche en de Italiaansche werklieden met hun scherp get-eekend profiel, hun beschaafde manier sn en gesoigneerde kleeding, ondanks de sporen van kalk en stof op hun vereelte handen, is wel opmerkehjk. In 't Gccd werken den laatsten tijd ook veel Duitsche bouwvakarbeiders. Zeer waar- schyniyk zullen de latere bewoners van de comfortabele villa's er geen flauw vermoeden van hebben, dat al 't fraais van hun inte rieurs is tot stand gekomen dank zij de hier geschetste internationale samenwerking van Hollanders, Duitschers en Italianen. Corres Pondent. De renovatie van het tooneel. De hellepoort van Quercy. Auguste Oleffe. Eindelyk zal „Avé", een der nieuwe too- neelstukken van den bekenden Brusselschen schrijver Herman Teirlinck, met het „Vlaam- sche Tooneel" naar Holland gaan. „Avé" is een renovatie. Wij hebben het destyds ge zien bij de première Een vreemd decor, mengeling van antiek en hyper-modernisme. Eeneden een blanke wereld, deemsterend wit van altaardoeken, vaag belicht. In een ver doken nis een levend beeld de moeder, een martelares. Boven lage nevelenin een lichtzuil schitteren de idealen en daarboven kroont de bevrediging, de hemel. Het spel zet in op drie plannen tegelijk beneden wor stelt de menschheid, daarboven, in het rijk der illusiën, dolen de idealen en in den hooge zingen de reien, engelenstemmen, héél ver en héél schoon. Door het teere ge zang klinkt reciteerend een welluidende stem zy accompagneert de bewegingen der spelers. Want de acteurs en de actrices zyn slechts levende figuren, zij beelden uit, maar bet gebeuren spreekt. Uit de doodengroeve der wereld, daaronder, aar de mosder lydt, stijgen kïachten. De oude vrouw strekt de armen uit, omhelst het kind dat niet meer is, staart naar de lich tende einders waar de jeugd verdwynt in twee vage schimmen die nog zichtbaar zyn. En de moeder erkent haar kind dat haar ont vlucht voor de kussen van een vreemdelin ge de jonge vrouw. Maar als de zoon zyn weg gezocht en niet gevonden heeft, omdat hy verdoolde op het pad van den harts tocht, dan weenen de gestalten daarboven de idealen. En rondom hem juichen de sar casmen, schaterlachen de illusies. Onder de düovende stralenbundels zien wy de mceder weer, overmand door het wereldduisterhet lijden.... zy gaat op tot het licht en het wijde hulpbetoon der hemelen, brengt haar een gouden dageraad, waarin haar kind ver- schynt. En de moeder, de goede, zachte, de liefderijke, de moeder die altijd en altijd vergeeft, die weer vergeeft omdat ze moeder is, zy redt het wrak dat uit de wereldbran ding aanspoelt en draagt het op het strand van haar moederschoot, waar zy het omhelst met dezelfde koesterende woorden, dezelfde teedere bewegingen als toen het nog heel klein was zij omhelst den man die op de helling van het leven staat, die zyn moeder verloochende en zijn eer verwierp.... Op dit verheven moment straalt de zon uit den hemel op de lijdende menschheid bene den, waar een groote roode roos ontbloeit, die zich over net kind neigt, de eeuwige lente der moederliefde hult den kouden win ter, het geleden leed, in een doodenwade van vergetelheid. De illusies vlieden heen, de idealen weenen niet meer en uit den hemel daalt een lofzang „AvéGebenedijd zijt gy Moeder die de hand vergeeft die slaatEn den mond die spuwtMoeder van goedertierenheidMoeder van verduldig heid Onvermoeibare MoederOnfeilbare Moeder Wonderlijke Moeder, avé....!!! In dit meesleepende gedachtenspel, dat een juweel van letterkunde is. drijft de mys tiek der moederliefde boven elke actie. Tekst, zang, muziek en spel werken samen aan de uitbeelding van dat eene, het allerhoogste de liefde, hier uitgedrukt door de zegening van het moederschap. Het drieledig spel, op drie scènes tegelijk, is geheel nieuw van uit beelding aanschouwelijk stelt het voor, de invloeden en de machtigen, die oorzaken of medeplichtigen 2yn van de goede en kwade neigingen des menschen. De actie der spelers is' in dit werk teruggebracht tot een mini mum zij zijn slechts figuren die samen- gioeien met het illustreeren, de decor, de sprekende muziek en het scheppende licht, waaruit één monumentaal geheel ontstaat. In navolging van „Toulouse-Pyrenées" zal „Bruxelles-Radio'.' dit winterseizoen een aan tal uit te zenden excursies organiseeren naar toeristische bezienswaardigheden als de „Grot van Han", de „Gileppe-Barrage" en de „Baraque-Michel". Om r'e instructieve be teekenis dezer draadlooze excursies voor het publiek uiteen te kunnen zetten, nam de pers, op uitnoodiging van „Toulouse-Pyre- nees" en onder leiding van den heer Léon Degrelle, van „Bruxeiles-Radio", aan de radiografische reportage te Paridac deel. In de. volle Quercyaansche hoogvlakte, tusschen Cabors en Rocamadour, ligt Paridac. Daar opent zich de aarde. Op den bodem van den afgrond, tientallen meters breed, honderd en tien meters diep, stroomt een onderaardsche rivier. Niemand weet waar ze ontspringt, r.och waar ze uitmondt. Want slechts een gedeelte dezer diepe grot is voor het toeris me toegankelyk. Da geheimzinnige rivier verliest zich in donkere en door zwaveldam pen ondoordringbare verten. Grootsch en verschrikkelijk schouwspel. Al wat daar le ven heeft is even schrikbarend als het ge zicht der k'amme zwarte rotsen afschuw wekkende hagedissen, vergiftige adders, enorme slakken en als eenige flora wat ne derig havikskruid. Wie zou in deze onderwereld, met haar onzichtbare wanden en haar onbekende reu- zenspelonken, waarin bruisende wateren loeien en die eigeniyk een heele serie van EISENSTEIN IN MEXICO. Aan een artikel in „The New Republic" ontleenen wy het volgende Nadat Upton Sinclair geld by elkaar had gebracht vertrok Eisenstein met zijn camera man Tissé en met Alexandrof einde Decem ber 1930 naar Mexico. Voor het eerst van zijn leven had hij daar de vrije hand. Hy wilde nu een fotografisch en dramatisch volmaakte film maken, beter dan alles, wat tot nu toe verschenen is. De eigenaar van een groote hacienda tusschen Mexico en Vera Cruz stelde zyn geheele hebben en houden tot zijn be schikking. In de 9 maanden, die hij in México was, heeft Eisenstein byna 40.000 M. film naar Hollywood gestuurd. Hy wil ruim 50.000 M. opnemen. Doordat zyn atelier zeer gebrekkig ingericht was, kan hij zyn film niet zelf con troleeren, en als hij daarna in Hollywood merkt, dat iets niet deugt, kan hy natuuriyk ook niet teruggaan, om opnieuw een opname te maken. Maar wat tot nu toe van hem Js aangekomen, is wonderiyk mooi van compo sitie, zoodat men den indruk krygt, dat dit het eerste eigeniyke filmkunstwerk zal wor den. De film zal in drie episoden verdeeld zijn. De eerste episode geeft de .tragedie van de Mexicaansche pandelingen onder het regime van Diaz dan volgt een romance van de heerschende klasse in die zelfde periode, en in het derde deel krijgt men de volgelingen van het revolutionaire leger te zien. Een fragment van de eerste episode is al te on derscheiden de jacht op een jonge pande- Ühg, die gevangen genomen en gestraft wordt. Maar de film moet nog heelemaal ge monteerd worden, en het is niet na te gaan, hoe Eisenstein zijn verschillende opnamen zal gebruiken. LEWIS MILLESTONE. De schepper van „lm Westen nichts Neues" is tot algemeene productieleider van de United artist benoemd. Nog in den loop van dit jaar begint Mile stone met de regie van een film „De reis om de wereld in tachtig minuten", waarin Douglas Fairbanks de hoofdrol zal spelen. ERICH ENGEL. Erich Engel, die eerst kort geleden met „Wer ilimmt die Liebe ernst zoo gelukkig als filmregisseur gedebuteerd heeft, is door de Aafa-Film-Maatschappy te Berlyn als ar tistiek leider en productieleider geëngageerd. DE CULTUUR AFDEELING DER UFA. De cultuurfilm-verhuurafdeeling der Ufa in Nederland, heeft een aanvang gemaakt met het aanschaffen van een landen-cyclus. Als eerste films zyn aangekocht „Noord- Xtalië" lengte ca. 2000 M. „Zuld-Itallë" leng te 2300 M. Uit onderwijskringen mocht de Ufa groote instemming ontvangen by het vernemen van deze aanschaffing, 2«odat het aan geen twijfel onderhevig is, of deze films zullen behalve in de openbare vertooningen der Nederlandsche bioscopen ook voor onder- wys-doeleinden een groote navraag verwer ven. NEDERLANDSCHE FILMAMATEURS BEKROOND. Naar het „Hbld." vermeldt, zijn op den In ternationalen wedstrijd voor amateursfilms, uitgeschreven door de „Union Beige des ei- neastes amateurs", twee Nederlanders be kroond. Nederland heeft in dezen internationalen wedstrijd zoowel den lsten als den 2en prys verworven. De eerste prijs is toegekend aan de film „Menschen en water" van A. van der Ende en R. Kannegieter te Hilversum. De tweede prijs werd behaald dcor de film „De droom van een H. F. C.'ertje" door Dick Laan, Wormerveer. De jury bestond uit vyf personen, waar onder een vertegenwoordiger van Frankryk, een van Nederland en drie van België. Er was voor dezen wedstrijd ook een Engelsche film ingezonden, die 'n derden prijs behaalde, ter wijl verder zoowel uit Brussel als uit Antwer pen, één film werd bekroond. De film „Menschen en water" is opgeno men aan de Loosdrechtsche plassen en toont alles wat daar te zien is, aldus de briefschrij ver in het „Hbld.", in welgekomen rangorde en samenstelling. Op deze film zag men het zeilen, roeiene zwemmen en alles wat ermes in verband staat. Het allerschoonste in deze film waren echter wel de natuuropnamen, die voornamelyk tegen hét eind der film ver schenen. Ook waren er talrijke opnamen van een storm aan de Loosdrechtsche Plassen. De tweede bekroonde film kent men onder den naam „Voetbal" daar hy als zoodanig door de Nederlandsche Filmliga, eenige jaren geleden vertoond is. Een mooi succes voor onze amateurs en een veel belovend begin voor de jonge Smalfilm liga l HET FILMSTUDIO ALS GERECHTSZAAL. In de Ufa film „Het schot van het Toon filmatelier" speelde een strookje geluidsfilm de rol van verklikker, de schuldige kwam daardoor tot bekentenis. Voor de eerste maal In de geschiedenis van het recht is thans :n Melbourne 'n studio in een gerechtszaal her schapen, de geluidsfilm als stuk van overtui ging gebruikt. In Caulfield, een van Mel bourne's voorsteden, ligt een zuivelfabriek en een dame, die er vlak naast woont had erg veel hinder van die fabriek, die meer buren gerucht dan zuivelproducten maakte. De eischeres maakte aanspraak op een schade vergoeding van 1000 pond sterling, maar de gedaagde ontkende het hinderlijke burenge rucht. De advocaat van eischeres liet vervol gens van een kamer in het huis naast de zuivelfabriek uit een geluidsfilm opnemen, zonder dat gedaagde daar iets van wist. In een tweede zitting werd een filmstudio als rechtszaal ingerichtde bewuste film werd afgedraaid en als ouverture kreeg het auditorium een paar blaffende honden te hoor en, vervolgens een straatdeuntje met volle borst gezongen door een der arbeiders in de fabriek, daarna het lawaai van de ma rines en tenslotte een serie explosies van den motor van een vrachtwagen, die aan de fa briek melk bezorgde. De voorzitter van de rechtbank liet de film tweemaal afdraaien en hoorde toen den ope- ratuer, die hem had opgenomen. Deze ver klaarde, dat beeld en geluid natuurgetrouw waren opgenomen, maar dat de geluiden bij deze vertooning nog gedempt waren, daar men bij de opname maatregelen had moeten nemen, dat ae microfoon niet verstoord werd door al te harde geluiden als byv. de carbu rator-knallen van den vrachtauto. Na het afdraaien van de film en deze ver klaring had de pleiter van gedaagde niet veel meer in te brengen. CARMEN ALS OPERAFILM. De Ufa heeft voor Nederland het vertoo- ningsrecht aangekocht van de film „Car men", welke gebaseerd is op den roman van dien naam met gebruikmaking van de vol ledige opera-partituur van den componist George Bizet. De beroemde opera-zangeres Marguerite Mamara en den heldentenor Tom Burke ver vullen de rollen van Carmen en Don José. De regie werd gevoerd door Cecil Lewis in de British International Pictures Studios te Elstree, terwijl het muzikale gedeelte ver zorgd werd door dr. Malcolm Sargent. De grootsche ensceneering en de schitterende natuurtafereelen, gepaard aan de sublieme muzikale interpretatie, wekten de bewonde ring van den beroemden Italiaanschen diri gent Toscanini. BELANGSTELLING VOOR CULTUUR- FILMS. Steeds grooter wordt de belangstelling in onderwyskringen voor de prachtige leerrijke cultuurfilms. De afgeloopen week werd in Arnhem door de gemeentelyke schoolbios coop de hoogst interessante film „Mooi Zwitserland" vertoond, terwyl door dezelfde schoolbioscoop binnen enkele weken de Noordpool-film „Milak, de Eskimo" zal wor den gedraaid. wy lezen in een circulaire gericht aan het onderwyscorps te Arnhem, dat deze film de groote bewondering van Burg. en Weth. van Arnhem heeft gewekt en men aangeraden wordt, de voorstelling in de schoolbioscoop niet te verzuimen. Ook in Utrecht werden einde October voor het Museum ten dienste van het onderwijs filmver tooningen gegeven van de Ufa-cul- tuurfilm „Pori, de Oost-Afrikaansche gras- steppen". Wij lezen over deze vertooning in het „Utrechtsch Nieuwsblad" het volgende De Utrechtsche Vereeniging „Museum ten dienste van het Onderwijs", die viermaal per jaar filmvoorstellingen voor de school jeugd geeft, heeft nu weer een aantal ver tooningen georganiseerd in de groote zaal van het gebouw voor Kunsten en Weten- schappsn. De vereeniging beschikt over een eigen projectietoestel, terwijl de films worden gehuurd. Door een lagen entrée-prys te hef fen worden de kosten dus vergoed. De voor stellingen worden gegeven vor de leerlingen van verschillende scholen, zoowel bizondere als openbare. Vertoond wordt ditmaal de film „Pori" of tewel „Oost-Afrikaansche Grassteppen". De geschiedenis is opgenomen in voormalig Duitsch Oost-Afrika en biedt tallooze fraaie opnamen van de wildernis met haar dier soorten en negerstammen. De film werd aan- trekkeiyk gehouden door een farmersgesehie- denis, waarin men te zien kry'gt met welke moeilijkheden een farmer te kampen heeft, die zyn woonplaats in de jungle gaat zoeken. Later sluit hy vriendschap met den Masai- stam, een vreedzaam herdersvolk, waarvan de farmer veel kan leeren. Zooals gezegd is de film byzonder geslaagd en de opname van de wilde woeste bewoners zyn uiterst interessant. Per dag worden drie schoolvoorstellingen gegeven, nl. 's morgens twee en 's middags één. „GENERAAL YORCK". De opnamen voor de groote Correll pro ductie der Ufa „General Yorck", onder regie van Gustav Ucikz, waarin Werned Kraus de titelrol vervult, zyn zoo juist in de ateliers te Nue-Babelsberg beëindigd. Gustav Uciky is met de montage van deze film, waarvan groote verwachtingen worden gekoesterd, be gonnen.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1931 | | pagina 11