Vlissiigsclie Courant
mm 011 beioe.
'vierde blad
Zaterdag 23 Hoï8mberl93l. N° 281
VAN AMSTEL EN IJ.
evenhoekje.
schuilnaam dus wel
ld met de overwin-
Jannende wedstrijd?
Pjullie klas spelen?
jullie kregen. Waar
i?
Rlat kan niet, dat jij
IPrins en zyn
Issingen. Of heb je
gekuierd Dan zou
Prins nooit strikjes
It. „O hab neen
Jeine-hondjesachtig
li". „Keteltje in de
In. Wat is het mooi,
In de andere deelen
L aardige teekening
Énetjes gedaan. Wat
dat meisje, hè Ze
jnu de beer haar ge-
1 DiniNu zal ze wel
Ihad hebben. Vraag
pr adres, dan kun je
prettig vinden en
It er hier in Holland
■gedacht.
1 ook graag iets heb-
s Ik geloof het wel.
Izijn naam in lever-
1 Wat krijgen jullie
t?
leuk, dat je een
■den Sint hebt ge-
fiar één meisjesboek
naai jongensboeken
|èn door meisjes èn
nnen worden. Houd
len? Jannie heb ik
|er wat achterop ge-
-och nog, buiten de
I, hè? Sturen jullie
lij uit de krant op?
van De Zonnehoek
maar, jullie raken
fsstO, o, wat zal je
't jaar leeg zijn!
een heel jaar voor
sparen, hè Leuk,
hebt nagemaakt. Ik
xanig noemen, want
■oote dames bedoeld,
fieb toch geen briefje
van een Anna van
is het nu met je
zou ik zeggen, dat
(gestoken. DagWat
t heb je al veel huis-
Iter is en je veel in
niet onwelkom zijn.
gezellig om bij den
|et schijnsel van de
te maken. Ik kan
Ije nu heerlijk slaapt
Dat zijn lekkere bo
toor Ik houd niet
aas zou ik wel lus-
ppenkind van jullie
^ltje was goed en nu
uitstekend. Op een
Ik hoop niet alleen,
hoog cijfer krijgt,
lat zou dan eer heer-
pst geven.
Jebei je raadsels zijn
veek en ook die van
en en warme voeten,
pk voelen Ja, ik heb
maar ze liggen
|de kast. 't Is er nog
eweest, vind ik. Na-
Ip de wereld", 'k Zou
1 dat nu nietWat
leeft heelemaal met
lij tenminste gegaan,
p. Hij vraagt of je al
fk Dacht heusch een
een echt kikkertje
bht. Wat zou je ge
waar was geweest
1 wel. Doe haar eens
Maar niet onder
|zou meneer wel eens
jk welkom, filmster-
beter Turnstertje
[eren gegaan Flink
,id en precies in de
jingen gemaakt En
ren dag. Feliciteer
van me. Het leuke
eker ook iets extra
hartelijk gefeliciteerd
dag. Ik hoop, dat je
blij zult voelen. Blijf
je toch naar de lig-
oud je wordt Dat's
Vacht eensveertien
benieuwd. Met die
leelijk uit. Dergelijk
hen. Maar je zou wel
er af te sponsen met
scheutje ammonia is
ring weer schoon te
uit tornen. Deze kun
stoppen en daarna
►elen. Ja, een mantel
regenmantel, is een
ibben ook dieren ge
lat het vogeltje, dat
d, je daarvoor in zijn
*t Was een ferme
r nog bij
bij het teekeningetje
Je weet het zeker
het goed hebt.
springtouw in haar
doorheen springt.
v, ballen, zoodat er
al moet worden aan-
van de
van
Amsterdamsch c Vredcstentoonstel-
lingWapenschouw en Kerstbood
schap. Propaganda in Zeeland
Mr. Romme redt de coalitie. De
millioenenplannen naar de papier
mand. Heftige actie tegen winkel
sluiting. Italianen en Duitschers
in 't Gooi.
In de vriendelyke zalen van het gebouw
der Vrije Gemeente, waar reeds een kwart
eeuw geleden de toen in den lande algemeen
bekende en beminde Rugenholtz de vredes-
idee en liefdedaad als schoonste uiting van
religieus denken propageerde, luiden thans
opnieuw de vredesklokken. De „Jongeren
Vredesfederatie Amsterdam" heeft er haar
Vredestentoonstelling geopend en al is deze
expositie in werkelijkheid grootendeels een
wapenschouw en al luidt er om de vijf mi
nuten cok de doodsklok, ten teeken dat in
den jongsten wereldoorlog elke vüf minuten
33 menschen zyn gesneuveld meer dan 4
jaren lang, dag en nacht in wezen is deze
expositie toch een Kerstboodschap en tege
lijk ook het ritselen van een nieuwen dage
raad.
We zien op deze tentoonstelling, die propa
gandistisch een bescheiden poging wil zyn
om de Ontwapeningsconferentie in 1932 te
steunen, allerlei oorlogstuig, afkomstig uit
den oorlog 19141918 aanwezig.
Zoowel de vrijwel onbekende giftige vlieg-
jnachinepyl en de griezelige zoogbajonet, als
de dood en verderf zaaiende gasgranaten,
bommen en kartetsen, de gasmaskers en mi
trailleurs, kortom vrijwel alles wat tot dit
menschonteerend bedrijf heeft gediend. En
daarnaast ook in beeld, naar fotografische
opnamen, de gruwelijke resultaten jongs
mannen met weggeschoten kaken, neus,
oogen en ooren, stapels half vergane solda-
tenlijken in kalkputten, handenwringende
moeders en weduwen op de kerkhoven, ge-
fusileerde vrouwen en kinderen en nog on
eindig meer wat de oorlogsellende illustreert.
Treffend is te midden van dit alles de
schilderij, waarop men de Christusfiguur
zich, met de hand voor 't oog, bedroefd ziet
afwenden van de elkaar op leven en dood
bekampende jonge soldaten, en 't veelzeg
gend onderschriftZoo heb ik het niet ge
wild".
Een verblijdend evenement vormt iets ver
der de omvangrijke collectie anti-oorlogs
materiaal in den vorm van stapels boeken,
films, platen, briefomslagen, gedichten, ma
nifesten e.d. „Im Westen" kan men er lezen
in niet minder dan 17 talen
Ook is er een interessante inzending oor
logsonderscheidingen, pennihgen, noodgeld en
bescheiden uit onze benarde distributiedagen.
Geen enkele bon o, schrik der huismoeders
is vergeten. Een der vele oorlogsstatistie
ken leert ons, diat de oorlog 22'/2 millioen per
uur heeft gekost, in totaal dus 845 milliard
gulden. Een bedrag waarmede de crisis-
slachtoffers van hsden stellig wel eenige ja
ren geholpen zouden zijn.
Wat hier niet het minst enze aandacht
trok is de enorme vredesllbteratuur in de Ne-
derlandsche taal en de overvloed van pro-
pag&nda-materiaal, ook voor de Jeugd. Uit
een overzichtelijke kaart van Nederland
blijkt, dat de propaganda, met name die van
de Jongeren Vredesbeweging (neutraal), zich
thans uitstrekt over het geheele land en wel
overeenkomstig een systematisch opgesteld
plan. Deze organisatie, zoo blijkt er o.m. uit,
telt thans ock afdeelingen te Middelburg,
Hansweert en. Goes, terwijl er momenteel in
voorbereiding zijn te Vlissingen, Kapelle,
Kruiningen en lersske. Hot voornemen be
staat dan ook deze Vredestentoonstelling in
1932 naar Zeeland over te brengen.
Zooals ons uit de vele inzendingen bleek,
werken niet minder dan 10 bonden en ver-
eenigingen op het terrein van den vrede, w.o.
ook kerkelijke en „Voor Volkenbond en Vre
de", aan deze tentoonstelling mede.
Tegenover deze te waardeeren actie, waar
uit biykt dat, hoe uiteenloopend de meenin
gen ook mogen zijn met betrekking tot de
oplossing van het oorlogsprobleem, samen
werking in de vredesbeweging toch zeer wel
mogelijk is, staat de onverklaarbare houding
van de hoofden der Amsterdamsche middel
bare scholen.
Naar het comité ons op onze vraag mee
deelde, waren deze er niet toe te bewegen de
tentoonstelling met hun leerlingen te bezoe
ken. Hoewel men toch erkennen moest, dat
zij geen anti-militaristisch karakter draagt,
doch slechts een pleidooi is vcor den wereld
vrede langs den weg van algemeene ontwa
pening.
Intusschen is het bezoek aan de Vredes
tentoonstelling zeer bemoedigend, ook het
jeugdbezoek, en twijfelt men niet of er zal
van haar in breeden kring propaganda uit
gaan. Wat wy met onze actieve jongeren
van harte hopen.
Heb is velen Amsterdammers onopgemerkt
voorbijgegaan, dank zy ook het correct stil
zwijgen. der partypers, maar de coalitie heeft
deze week een critiek o ogenblik doorleefd.
Op dat critieke oogenblik is mr. Romme
(R.-Kalh.) de redder geweest door de indie
ning van een verbrouwensmotie, welke het
mogelijk maakte, dat ook de Christ.-Hist.,
Vrijheidsbonders en drie middenstanders, na
hun felle critiek op het financieel beleid der
wethouders, vóór konden stemmen. Alleen de
vyf revolutionnairen en twee S.D.A.P.-ers
stemden tegen. Beide laatsten vermoedelijk,
omdat zij en terecht in deze motie een
concessie zagen aan de niet-gecoaliseerde
minderheid, waardoor het accoordprogram
zijn beteekenis verliest.
De motie-Romme toch was een uiterst di
plomatiek gevonden oplossing cm de burger
lijke minderheid, zonder wier medewerking
de voorgenomen vyf belastingen excuseer
ons de kleinigheid redelijkerwijs niet tot
tot stand zou zijn te brengen, voor zich te
winnen. Want de motie spreekt allereerst als
haar overtuiging uit, dat Burg. en Weth.,
biykens de door hun afgelegde verklaring, in
den vervolge een bezuinigingspolitiek zullen
voeren, en dan dat de raad hen daarby zal
steunen. Deze motie is dus, goed beschouwd,
meer een vinger wy zing dan een ver trouwens
uitspraak. Want biyven Burg. en Weth. m
gebreke en 't komt hisrby maar op aan
wat de raad onder bezuinigingspolitiek zal
blijken te verstaan dan vervalt ook de be
lofte van steun.
Intusschen komt ons de vondst van mr.
Romme op dit oogenblik niet onverdienste-
iyk voor. „Laat zitten wat zit", geldt ook
hier. Momenteel zou een wethouderscrisis den
financieelen chaos nog verergeren. De weg is
thans ook geëffend tot den partyvrede.
Feitelijk deed het gemeentebestuur de vo
rige week reeds «en merkwaardige concessie
aan de bezuinigers door de zoo terloops
maar, zonder dat de publieke aandacht er op
viel, gedane mededeeling betreffende het
niet-uitvoeren van het 1V2 millioenplan (den
veelbesproken aanleg van kostbare sportvel
den en bouw van een luxueus clubhuis). Ook
andere bezuinigingen zyn stuk voor stuk toe
gezegd.
En waar het gemeentebestuur blijkbaar
niet bezuinigt grypt de regeering in, vermoe-
deiyic om te voorkomen, dat de burgery
„straatarm" wordt of half Amsterdam naar
't Gooi en Sloten trekt.
Zccals vroeger reeds gemeld, weigert de
regeering o.m. millioenensteun te verleenen
aan het dwaze saneeringsplan, waardoor
oud-Amsterdam grootendeels geamoveerd zou
worden. Ook van dit kostbare plan komt dus
niets.
Voorts zal de regeering vermoedelijk haar
goedkeuring onthouden aan de verplichte
Dincdagmiddagsluiting, waartegen zoowel de
winkelstand als het publiek zich ernstig en
heftig verzet.
De maatregel moge onder normale tijds
omstandigheden raison hebben, thans, nu
niet alleen de winkeliers maar ook de neven-
bedryven expeditie, beurtschippers, taxi's,
besteldiensten enz. belang hebben by de on
belemmerde gelegenheid tot verkoop, is ver
plichte Dinsdagmiddagsluiting onaanneme-
lyk. Waarbij men ook rekening dient te hou
den met de bezoekers uit omliggende plaat
sen, die hier Dinsdags inkoopen komen doen.
Zoo brengen deze veelbewogen crisistijden
allerlei moeiiykheden mede. Intusschen mag
het een verbiydend feit heeten, dat Amstel's
gemeentebestuur de noodzakelijkheid van
ingry pende bezuinigingen eindeiyk heeft
wiilen inzien.
Waartoe de verrassing der bagatelllge 11
millioen gulden, welke volgens minimum
raming in 1932 voor steunuitkeering noodig
zullen zajn, het hare zal hebben bygedragen.
De zonnige dagen der laatste weken, be
houdens een enkelen nevel- en regendag,
hebben velen nog verlokt tot een uitstapje
naar de welriekende dennen en bekoorhjke
heidevelden van het nabij gelege.n Gooi.
Wanneer we deze wondermooie streek eens
niet in onze omgeving hadden Wel is de
motortreinverbinding Amsterdam-Laren ver
re van ideaal, dit uitsluitend als gevolg
van het lange oponthoud voor wissels en
bruggen, want de motorrijtuigen voldoen uit
stekend maar het genot zoo dicht nabij
de groote stad van de vredige rust der lande
lijke dorpen en bosschen te kunnen genieten,
vergoedt ten slotte alle ongerief.
Naar we gisteren bij een korte uitvlucht
opmerkten vordert de bouw van het groot-
sche blindeninstituut aan den Larenschen
hoofdverkeersweg buitengewoon snel. Men
zou het eigeniyk een complex van gebouwen
kunnen noemen, afgescheiden van den weg
door een breede oprijlaan en links en rechts
smaakvolle terrassen. Dit blinden-tehuis
wordt een der mooiste en grootste stichtin
gen van Noord ..Holland.
Overal aan dien weg word thans gebouw 1
De akkers daar zyn reeds jaren geleden te
gen hooge prijzen door de landbouwers aan
de bouwondernemingen verkocht.
Wanneer men nu 's middags uit het Gooi
naar de stad terugkeert, neemt de motortrein
aan iedere halte groots groepen Amsterdam-
sche werklieden 09. Tot veler verwondering
zijn er cok groepen onder, die wanneer zij
een geschikte plaats hebben gevonden, liefst
zoo dicht mogeiyk bij elkaar, de coupé-ruim
ten in een ondoordringbaren sigarettenrook
zetten en onmiddellijk de „Corriere Delia
Sera" er hand nemen. Zoo ver in 't lezen
van buitenlandsche bladen hebben onze Ani-
sterdamsche arbeiders het natuuriyk nog
niet gebracht. Deze trouwe lezers van de
„Corriere" met veel Mussoliniaansch
nieuws uiteraard zijn dan ook uitsluitend
Italiaansche werklieden die in de Gooiland-
sche villa's en nieuwe gebouwen mozaïek
werk uitvoeren, een kunst waarin deze men
schen, naar men zegt, niet te evenaren zijn.
Het verschil tusschen onze Kollandsche en
de Italiaansche werklieden met hun scherp
get-eekend profiel, hun beschaafde manier sn
en gesoigneerde kleeding, ondanks de sporen
van kalk en stof op hun vereelte handen, is
wel opmerkehjk.
In 't Gccd werken den laatsten tijd ook
veel Duitsche bouwvakarbeiders. Zeer waar-
schyniyk zullen de latere bewoners van de
comfortabele villa's er geen flauw vermoeden
van hebben, dat al 't fraais van hun inte
rieurs is tot stand gekomen dank zij de hier
geschetste internationale samenwerking van
Hollanders, Duitschers en Italianen.
Corres Pondent.
De renovatie van het tooneel. De
hellepoort van Quercy. Auguste
Oleffe.
Eindelyk zal „Avé", een der nieuwe too-
neelstukken van den bekenden Brusselschen
schrijver Herman Teirlinck, met het „Vlaam-
sche Tooneel" naar Holland gaan. „Avé" is
een renovatie. Wij hebben het destyds ge
zien bij de première Een vreemd decor,
mengeling van antiek en hyper-modernisme.
Eeneden een blanke wereld, deemsterend wit
van altaardoeken, vaag belicht. In een ver
doken nis een levend beeld de moeder, een
martelares. Boven lage nevelenin een
lichtzuil schitteren de idealen en daarboven
kroont de bevrediging, de hemel. Het spel zet
in op drie plannen tegelijk beneden wor
stelt de menschheid, daarboven, in het rijk
der illusiën, dolen de idealen en in den
hooge zingen de reien, engelenstemmen,
héél ver en héél schoon. Door het teere ge
zang klinkt reciteerend een welluidende
stem zy accompagneert de bewegingen der
spelers. Want de acteurs en de actrices zyn
slechts levende figuren, zij beelden uit, maar
bet gebeuren spreekt.
Uit de doodengroeve der wereld, daaronder,
aar de mosder lydt, stijgen kïachten. De
oude vrouw strekt de armen uit, omhelst het
kind dat niet meer is, staart naar de lich
tende einders waar de jeugd verdwynt in
twee vage schimmen die nog zichtbaar zyn.
En de moeder erkent haar kind dat haar ont
vlucht voor de kussen van een vreemdelin
ge de jonge vrouw. Maar als de zoon zyn
weg gezocht en niet gevonden heeft, omdat
hy verdoolde op het pad van den harts
tocht, dan weenen de gestalten daarboven
de idealen. En rondom hem juichen de sar
casmen, schaterlachen de illusies. Onder de
düovende stralenbundels zien wy de mceder
weer, overmand door het wereldduisterhet
lijden....
zy gaat op tot het licht en het wijde
hulpbetoon der hemelen, brengt haar een
gouden dageraad, waarin haar kind ver-
schynt. En de moeder, de goede, zachte, de
liefderijke, de moeder die altijd en altijd
vergeeft, die weer vergeeft omdat ze moeder
is, zy redt het wrak dat uit de wereldbran
ding aanspoelt en draagt het op het strand
van haar moederschoot, waar zy het omhelst
met dezelfde koesterende woorden, dezelfde
teedere bewegingen als toen het nog heel
klein was zij omhelst den man die op de
helling van het leven staat, die zyn moeder
verloochende en zijn eer verwierp....
Op dit verheven moment straalt de zon uit
den hemel op de lijdende menschheid bene
den, waar een groote roode roos ontbloeit,
die zich over net kind neigt, de eeuwige
lente der moederliefde hult den kouden win
ter, het geleden leed, in een doodenwade van
vergetelheid. De illusies vlieden heen, de
idealen weenen niet meer en uit den hemel
daalt een lofzang „AvéGebenedijd
zijt gy Moeder die de hand vergeeft die
slaatEn den mond die spuwtMoeder van
goedertierenheidMoeder van verduldig
heid Onvermoeibare MoederOnfeilbare
Moeder Wonderlijke Moeder, avé....!!!
In dit meesleepende gedachtenspel, dat
een juweel van letterkunde is. drijft de mys
tiek der moederliefde boven elke actie. Tekst,
zang, muziek en spel werken samen aan de
uitbeelding van dat eene, het allerhoogste
de liefde, hier uitgedrukt door de zegening
van het moederschap. Het drieledig spel, op
drie scènes tegelijk, is geheel nieuw van uit
beelding aanschouwelijk stelt het voor, de
invloeden en de machtigen, die oorzaken of
medeplichtigen 2yn van de goede en kwade
neigingen des menschen. De actie der spelers
is' in dit werk teruggebracht tot een mini
mum zij zijn slechts figuren die samen-
gioeien met het illustreeren, de decor, de
sprekende muziek en het scheppende licht,
waaruit één monumentaal geheel ontstaat.
In navolging van „Toulouse-Pyrenées" zal
„Bruxelles-Radio'.' dit winterseizoen een aan
tal uit te zenden excursies organiseeren naar
toeristische bezienswaardigheden als de
„Grot van Han", de „Gileppe-Barrage" en
de „Baraque-Michel". Om r'e instructieve be
teekenis dezer draadlooze excursies voor het
publiek uiteen te kunnen zetten, nam de
pers, op uitnoodiging van „Toulouse-Pyre-
nees" en onder leiding van den heer Léon
Degrelle, van „Bruxeiles-Radio", aan de
radiografische reportage te Paridac deel. In
de. volle Quercyaansche hoogvlakte, tusschen
Cabors en Rocamadour, ligt Paridac. Daar
opent zich de aarde. Op den bodem van den
afgrond, tientallen meters breed, honderd en
tien meters diep, stroomt een onderaardsche
rivier. Niemand weet waar ze ontspringt,
r.och waar ze uitmondt. Want slechts een
gedeelte dezer diepe grot is voor het toeris
me toegankelyk. Da geheimzinnige rivier
verliest zich in donkere en door zwaveldam
pen ondoordringbare verten. Grootsch en
verschrikkelijk schouwspel. Al wat daar le
ven heeft is even schrikbarend als het ge
zicht der k'amme zwarte rotsen afschuw
wekkende hagedissen, vergiftige adders,
enorme slakken en als eenige flora wat ne
derig havikskruid.
Wie zou in deze onderwereld, met haar
onzichtbare wanden en haar onbekende reu-
zenspelonken, waarin bruisende wateren
loeien en die eigeniyk een heele serie van
EISENSTEIN IN MEXICO.
Aan een artikel in „The New Republic"
ontleenen wy het volgende
Nadat Upton Sinclair geld by elkaar had
gebracht vertrok Eisenstein met zijn camera
man Tissé en met Alexandrof einde Decem
ber 1930 naar Mexico. Voor het eerst van zijn
leven had hij daar de vrije hand. Hy wilde
nu een fotografisch en dramatisch volmaakte
film maken, beter dan alles, wat tot nu toe
verschenen is. De eigenaar van een groote
hacienda tusschen Mexico en Vera Cruz stelde
zyn geheele hebben en houden tot zijn be
schikking.
In de 9 maanden, die hij in México was,
heeft Eisenstein byna 40.000 M. film naar
Hollywood gestuurd. Hy wil ruim 50.000 M.
opnemen. Doordat zyn atelier zeer gebrekkig
ingericht was, kan hij zyn film niet zelf con
troleeren, en als hij daarna in Hollywood
merkt, dat iets niet deugt, kan hy natuuriyk
ook niet teruggaan, om opnieuw een opname
te maken. Maar wat tot nu toe van hem Js
aangekomen, is wonderiyk mooi van compo
sitie, zoodat men den indruk krygt, dat dit
het eerste eigeniyke filmkunstwerk zal wor
den.
De film zal in drie episoden verdeeld zijn.
De eerste episode geeft de .tragedie van de
Mexicaansche pandelingen onder het regime
van Diaz dan volgt een romance van de
heerschende klasse in die zelfde periode, en
in het derde deel krijgt men de volgelingen
van het revolutionaire leger te zien. Een
fragment van de eerste episode is al te on
derscheiden de jacht op een jonge pande-
Ühg, die gevangen genomen en gestraft
wordt. Maar de film moet nog heelemaal ge
monteerd worden, en het is niet na te gaan,
hoe Eisenstein zijn verschillende opnamen zal
gebruiken.
LEWIS MILLESTONE.
De schepper van „lm Westen nichts
Neues" is tot algemeene productieleider van
de United artist benoemd.
Nog in den loop van dit jaar begint Mile
stone met de regie van een film „De reis om
de wereld in tachtig minuten", waarin
Douglas Fairbanks de hoofdrol zal spelen.
ERICH ENGEL.
Erich Engel, die eerst kort geleden met
„Wer ilimmt die Liebe ernst zoo gelukkig
als filmregisseur gedebuteerd heeft, is door
de Aafa-Film-Maatschappy te Berlyn als ar
tistiek leider en productieleider geëngageerd.
DE CULTUUR AFDEELING DER UFA.
De cultuurfilm-verhuurafdeeling der Ufa
in Nederland, heeft een aanvang gemaakt
met het aanschaffen van een landen-cyclus.
Als eerste films zyn aangekocht „Noord-
Xtalië" lengte ca. 2000 M. „Zuld-Itallë" leng
te 2300 M. Uit onderwijskringen mocht de
Ufa groote instemming ontvangen by het
vernemen van deze aanschaffing, 2«odat het
aan geen twijfel onderhevig is, of deze films
zullen behalve in de openbare vertooningen
der Nederlandsche bioscopen ook voor onder-
wys-doeleinden een groote navraag verwer
ven.
NEDERLANDSCHE FILMAMATEURS
BEKROOND.
Naar het „Hbld." vermeldt, zijn op den In
ternationalen wedstrijd voor amateursfilms,
uitgeschreven door de „Union Beige des ei-
neastes amateurs", twee Nederlanders be
kroond.
Nederland heeft in dezen internationalen
wedstrijd zoowel den lsten als den 2en prys
verworven. De eerste prijs is toegekend aan
de film „Menschen en water" van A. van der
Ende en R. Kannegieter te Hilversum. De
tweede prijs werd behaald dcor de film „De
droom van een H. F. C.'ertje" door Dick
Laan, Wormerveer.
De jury bestond uit vyf personen, waar
onder een vertegenwoordiger van Frankryk,
een van Nederland en drie van België. Er was
voor dezen wedstrijd ook een Engelsche film
ingezonden, die 'n derden prijs behaalde, ter
wijl verder zoowel uit Brussel als uit Antwer
pen, één film werd bekroond.
De film „Menschen en water" is opgeno
men aan de Loosdrechtsche plassen en toont
alles wat daar te zien is, aldus de briefschrij
ver in het „Hbld.", in welgekomen rangorde
en samenstelling. Op deze film zag men het
zeilen, roeiene zwemmen en alles wat ermes
in verband staat. Het allerschoonste in deze
film waren echter wel de natuuropnamen, die
voornamelyk tegen hét eind der film ver
schenen. Ook waren er talrijke opnamen van
een storm aan de Loosdrechtsche Plassen.
De tweede bekroonde film kent men onder
den naam „Voetbal" daar hy als zoodanig
door de Nederlandsche Filmliga, eenige jaren
geleden vertoond is.
Een mooi succes voor onze amateurs en een
veel belovend begin voor de jonge Smalfilm
liga l
HET FILMSTUDIO ALS GERECHTSZAAL.
In de Ufa film „Het schot van het Toon
filmatelier" speelde een strookje geluidsfilm
de rol van verklikker, de schuldige kwam
daardoor tot bekentenis. Voor de eerste maal
In de geschiedenis van het recht is thans :n
Melbourne 'n studio in een gerechtszaal her
schapen, de geluidsfilm als stuk van overtui
ging gebruikt. In Caulfield, een van Mel
bourne's voorsteden, ligt een zuivelfabriek en
een dame, die er vlak naast woont had erg
veel hinder van die fabriek, die meer buren
gerucht dan zuivelproducten maakte. De
eischeres maakte aanspraak op een schade
vergoeding van 1000 pond sterling, maar de
gedaagde ontkende het hinderlijke burenge
rucht. De advocaat van eischeres liet vervol
gens van een kamer in het huis naast de
zuivelfabriek uit een geluidsfilm opnemen,
zonder dat gedaagde daar iets van wist.
In een tweede zitting werd een filmstudio
als rechtszaal ingerichtde bewuste film
werd afgedraaid en als ouverture kreeg het
auditorium een paar blaffende honden te
hoor en, vervolgens een straatdeuntje met
volle borst gezongen door een der arbeiders
in de fabriek, daarna het lawaai van de ma
rines en tenslotte een serie explosies van den
motor van een vrachtwagen, die aan de fa
briek melk bezorgde.
De voorzitter van de rechtbank liet de film
tweemaal afdraaien en hoorde toen den ope-
ratuer, die hem had opgenomen. Deze ver
klaarde, dat beeld en geluid natuurgetrouw
waren opgenomen, maar dat de geluiden bij
deze vertooning nog gedempt waren, daar
men bij de opname maatregelen had moeten
nemen, dat ae microfoon niet verstoord werd
door al te harde geluiden als byv. de carbu
rator-knallen van den vrachtauto.
Na het afdraaien van de film en deze ver
klaring had de pleiter van gedaagde niet veel
meer in te brengen.
CARMEN ALS OPERAFILM.
De Ufa heeft voor Nederland het vertoo-
ningsrecht aangekocht van de film „Car
men", welke gebaseerd is op den roman van
dien naam met gebruikmaking van de vol
ledige opera-partituur van den componist
George Bizet.
De beroemde opera-zangeres Marguerite
Mamara en den heldentenor Tom Burke ver
vullen de rollen van Carmen en Don José.
De regie werd gevoerd door Cecil Lewis in de
British International Pictures Studios te
Elstree, terwijl het muzikale gedeelte ver
zorgd werd door dr. Malcolm Sargent. De
grootsche ensceneering en de schitterende
natuurtafereelen, gepaard aan de sublieme
muzikale interpretatie, wekten de bewonde
ring van den beroemden Italiaanschen diri
gent Toscanini.
BELANGSTELLING VOOR CULTUUR-
FILMS.
Steeds grooter wordt de belangstelling in
onderwyskringen voor de prachtige leerrijke
cultuurfilms. De afgeloopen week werd in
Arnhem door de gemeentelyke schoolbios
coop de hoogst interessante film „Mooi
Zwitserland" vertoond, terwyl door dezelfde
schoolbioscoop binnen enkele weken de
Noordpool-film „Milak, de Eskimo" zal wor
den gedraaid.
wy lezen in een circulaire gericht aan het
onderwyscorps te Arnhem, dat deze film de
groote bewondering van Burg. en Weth. van
Arnhem heeft gewekt en men aangeraden
wordt, de voorstelling in de schoolbioscoop
niet te verzuimen.
Ook in Utrecht werden einde October voor
het Museum ten dienste van het onderwijs
filmver tooningen gegeven van de Ufa-cul-
tuurfilm „Pori, de Oost-Afrikaansche gras-
steppen". Wij lezen over deze vertooning in
het „Utrechtsch Nieuwsblad" het volgende
De Utrechtsche Vereeniging „Museum ten
dienste van het Onderwijs", die viermaal
per jaar filmvoorstellingen voor de school
jeugd geeft, heeft nu weer een aantal ver
tooningen georganiseerd in de groote zaal
van het gebouw voor Kunsten en Weten-
schappsn. De vereeniging beschikt over een
eigen projectietoestel, terwijl de films worden
gehuurd. Door een lagen entrée-prys te hef
fen worden de kosten dus vergoed. De voor
stellingen worden gegeven vor de leerlingen
van verschillende scholen, zoowel bizondere
als openbare.
Vertoond wordt ditmaal de film „Pori" of
tewel „Oost-Afrikaansche Grassteppen". De
geschiedenis is opgenomen in voormalig
Duitsch Oost-Afrika en biedt tallooze fraaie
opnamen van de wildernis met haar dier
soorten en negerstammen. De film werd aan-
trekkeiyk gehouden door een farmersgesehie-
denis, waarin men te zien kry'gt met welke
moeilijkheden een farmer te kampen heeft,
die zyn woonplaats in de jungle gaat zoeken.
Later sluit hy vriendschap met den Masai-
stam, een vreedzaam herdersvolk, waarvan
de farmer veel kan leeren.
Zooals gezegd is de film byzonder geslaagd
en de opname van de wilde woeste bewoners
zyn uiterst interessant. Per dag worden drie
schoolvoorstellingen gegeven, nl. 's morgens
twee en 's middags één.
„GENERAAL YORCK".
De opnamen voor de groote Correll pro
ductie der Ufa „General Yorck", onder regie
van Gustav Ucikz, waarin Werned Kraus de
titelrol vervult, zyn zoo juist in de ateliers
te Nue-Babelsberg beëindigd. Gustav Uciky
is met de montage van deze film, waarvan
groote verwachtingen worden gekoesterd, be
gonnen.