500 300 25 CHIEF WHIP WAAROM HET CHIEF WHIP MOET ZIJN? 31 OCTOBER No.257; 69e Jaargang 1931 filial: firraa f. VAH DE VELDE Ir., Ililslml 50-66. Vlissingen. Iilil. It. Postrshiaing Si!tl Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen aangesloten bij het bureau voor publiciteitswaarde, ingesteld door de vereeniging „de nederlandsche dagbladpers- EERSTE BLAD Stads- en Provincienieuws vlissingen. Hier rookerseenige redenen Omdat VIRGINIA VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren /2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 12.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove rige landen bij wekelijksche verzending 13.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct ADVERTENTIEPRIJS Van 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ctp. regel.Kleine advertentiesbelreffendeHuur enVerhuur.Koop enVerkcop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1— f regels 75 ct., iedere regel meer 15 ct De abonné's in 't bezit eenei Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger Dit nummer bestaat uit 4 bladen C. K. W. O. Luthersche kerk. Gisterenavond trad voor de leden van deze vereeniging op ds. Kamsteeg, Ned. Herv. predikant te Gorssel, met het onderwerp „De Schoonheid van den Bijbel." Na de gebruikelijke opening door den waarn. voorzitter, den heer W. Schmidt, die memoreerde dat deze lezing juist gehouden wordt aan den vooravond van den hervor mingsdag, nam ds. J. H. C. Kamsteeg het woord. Spreker begon met een blik te slaan op Luther, die ons de schoonheid van den Bij bel zoo duidelijk liet zien. Het is een veelom vattend onderwerp. Het woord schoonheid is al zoo'n vaag begrip mogen we dit woord wel trekken bij den Bijbel. Frederik van L'eden heeft eens gezegd „Arm is het volk, dat de schoonheid niet kent". Inderdaad is dit zoo, want we willen de schoonheid zien als een uitstrooming van God. Spreker wil niet ingaan op de malaise, die om ons heen heerscht, want dan zouden we de schoonheid uit het oog verliezen. Spreker vraagt of het t literaire schoon is dat ons trekt. We kunnen wel met bewon dering luisteren naar de mooie woorden en letterkundige zinnen. Maar dit is het niet wat ons trekt. De schoonheid is een andere dan de literaire, want by het spreken hier over wijzen we op het andere, het goud van den Bijbel. Ze is ontroerend en teer, want ze openbaart zich in vele vormen. Spreker.wil niet systematisch te werk gaan, want dat verlamt het genietingsvermogen. Hij wil be handelen wat hem in aanbidding, in ver rukking bracht. Hoe schoon is de profeet Hosea. We willen hem ver naar voren schui ven, want zijn spreken is dichten, zijn woor den vlammen in ernst. Hoe mooi zijn de pro feten. Zij gaan tot het volk en God spreekt door hen. Het is een vraag en antwoord en hun woorden komen waar zij wezen moeten. Ook Amos' woorden vlammen in avondrood. Beiden zijn zij overgoten met den Geest des Heeren. Spreker staat in ontroering stil, want we zien dingen vol majesteit, zoo mooi en zoo schoon. Van heel klein kind zijn we vertrouwd geraakt met den Bijbel. We luisterden als kinderen eerbiedig en zulks werkt in het latere leven na. Het begin van den Bijbel trekt ons telkens weer in deze jachtende tijden. Groote dingen spelen zich daar af, wonderlijk groot. Met eenvoudige woorden staat er in Gen. 1„En het was alzoo". Wat zit hier niet in. Het zegt ons de geweldige daden van God en het doet onze aanbidding stijgen. Onze innerlijke gevoelens trillen in bewogenheid. De overgang tusschen het literaire en het Andere, niet met woor den aan te duiden, smelt hier samen. Wij hebben ook zeer moeilijk te begrijpen gedeelten hi onzen Bijbel, maar toch genieten we. Som mige boeken zou spreker willen vergelijken met een zandwoestijn, waarin we dolen en niet vinden. De zuiver historische boeken staan minder in het teeken van de schoon heid, hoewel de gezellige verhaaltrant ons ook boeien kan. Zij hebben geen poëzie, maar de proza neemt er een plaats in. De schoon heid in den Bijbel vinden we zeker in de Psalmen. We hooren de klagingen, verruk kingen en juichingen van de door God ge raakten. Welke plaatsen moet spreker op slaan? Alles roemt en juicht God toe, alles geeft Hem de eer en verkondigt Zijn lof. Het is om stil in ontroering neder te zitten. Hier is een mond die zuiver samenspreek met de sprake der ziel. Hoe moeten we de kracht heieven van den 130en'Psalm. Hoe diep en schoonHet grijpt ons aan en we begrijpen het niet. Wat een macht wordt God hier gegeven en wij kijken verrast op in de ver schrikkingen van een donkeren nacht. Wij Hollanders voelen de glorie die opstijgt uit de lofzangen en smeekbeden. Maar als we °Ver de Psalmen spreken, mogen wij dan Job vergeten, vraagt spreker. We zullen de deur van de kamer waarin zich schoone muziek hevindt, zachtjes openen en luister n naar de zilveren tonen, en ademen ruim na van het genotene. We hooren den waarschuwenden toon van de hoogtepunten van Jesaja, waar- In hy de volken toespreekt in een wonder- schoone beeldspraak. Het is literatuur van de hoogste soort wat we hier hooren. Het is een gunst en genade van God dat wij dit hmgen bespreken en overleggen. Hierna komt spreker aan het nieuwe Tes- Waarom zouden we zeggen dat het onze eigen experts op de tabaksvelden er voor waken dat alleen speciaal uit- gezochte, volkomen gezonde tabak ver. scheept wordt. Omdat geen blaadje tabak verwerkt wordt, voordat deze door langdurigen uiterst zorgvuldigen opslag tot volkomen rijp heid gekomen en door en door be legen is. Omdat door deze en andere redenen HET DE BESTE SIQARET VOOR UW GEZONDHEID IS! ARDATH LONDON O. T. mooier is dan het N. T In het O. T. zien we de treurspelen en smeekingen, maar hebben wij dit ook niet in het N. T. in het boek der Romeinen. Sommige gedeelten zijn als een vibreerende viool in een stille kerk, die van ons hart de snaren mee doet trillen. Dat we de dichterlijkheid in het N. T. mis sen, komt omdat de godsgedachten zonder inspiratie zijn neergeschreven, wat vooral in de brieven tot uitdrukking komt. In de Evangeliën vinden we een ontróeren den eenvoud, als zong alleen een sopraan met zuivere stem. Wat is het moeilijk om deze geschiedenissen te verhalen, want de indruk kan zoo verschillend zijn. Het zijn als zonne stralen, die onzichtbaar zijn verbonden met de zon, zoo zijn de woorden afkomstig uit God. Hoe wonderlijk zijn Jezus' woorden op 12-jarigen leeftijd. Hij maakt tegenstellingen in Zijn „zaligsprekingen" zoo gemakkelijk als een kind met speelgoed speelt, maar Hij ziet door do geopende deuren in God. Een on zichtbare kracht trekt ons tot een vergelij king met de woorden van het O. en N. T. De teksten smelten in elkaar, laten wij maar letten op het steeds terugkeerende „tot de ouden is gezegd, maar Ik zeg U". De verzorging van het kleine muschje tot de beschrijving van het laatste oordeel is wonderlijk mooi beschreven. In een climax van gelijkenissen komt Jezus tot de verkondiging van Zijn heerlijkheid. Het geboortehoofdstuk van Jezus tot aan Zijn kruis teekent steeds Zijn levensweg. Zijn liefdelicht straalt door het Evangelie heen, middendoor hartstochtelijken haat en liefde. Toch maakt deze lijn scheiding tusschen het eeuwige en het aardsche. Spreker heeft nu wel veel gesproken over het literaire, maar ook steeds gewezen op het Andere. Het waren geen nieuwe dingen, maar de schoonheid ontroert telkens, zooals het begin en het einde van de Openbaringen hem steeds aan grijpt. De schoonheid van den Bijbel is groot, en de schoonheid die ligt over de woorden van het Oude en Nieuwe Testament kunnen niet vluchtig worden meegenomen. We moe ten ons indenken de sfeer waarin zij zijn uitgesproken. Bewust zullen wij den Bijbel moeten zien, dan kunnen wij genieten en spreker wil eindigen met Hem, Die ons den Bijbel gegeven heeft, die eeuwig zal blinken in zijn schoonheid. Ds. Kamsteeg eindigde met dankgebed. Diep onder den indruk van deze ontroeren de rede verlieten de talrijke aanwezigen het kerkgebouw, Een tentoonstelling met attracties?. Blijkens achterstaande advertentie houdt de Vlissingsche Meisjesbond van Dinsdag tot en met Donderdag a.s. eeri tentoonstelling met attracties in zijn lokaal aan de Aagje Dekenstraat 119. De opening zal plaats hebben Dinsdag 3 November a.s., des middags half drie, door ds E H. Blaauwendraad. Alhambra - Th eater. Jonge adelaars. La Marseillaise. In Alhambra" ook(een oorlogsfilm, en thans weer een, die de verheerlijking geeft van den heldenmoed en de ridderlijkheid van het slagveld, zooals deze alleen kan bestaan in het brein van roman- en scenarioschrij vers. Behalve van de bedrijvigheid van het front, waar een Amerikaansch vliegtuigeska der in strijd gewikkeld is met de „Grijze adelaar", die door een onverschrokken Duit- scher wordt bestuurd, vertelt deze film ook iets van hetgeen achter het front geschiedt. Wij maken kennis met een Amerikaansche spionne, die ongelooflijk handig is en die door de dubbele rol, welke zij speelt haar land een grooten dienst bewijst. Buitenge wone staaltjes van vliegacrobatiek zijn in deze rolprent te bewonderen. Roug-st de l'Isle dichtte de „Marseillaise", dit opzweepend ultra-chauvinistisch lied vol bloeddorst en oorlogszucht. Oorspronkelijk was het echter bedoeld tegen de Oostenrij kers en Pruisen, naar men weet, terwijl pas later de revolutie er mede culmineerde. Het momént werd het revolutionnaire lied gun stig en het vurig lied het chaotische moment. Historisch is deze film dus verre van juist, al geeft deze episode uit het voorspel van de Fransche revolutie, dat -afsluit met de inne ming van de Bastille wel interessante kijkjes. Laura la Plante speelt voor de „Toorts", een opruister, zoo geworden door de vervolgingen die zij heeft moeten ondergaan. Op den dag van haar terechtstelling doet de scenario schrijver de Marseillanen, aangevoerd door Rouget de l'Isle, onder het zingen van „La Marseillaise, de stad binnen "trekken. De rol len worden omgekeerd, niet zij, maar hij hangt thans, al is het nu figuurlijk. Afge scheiden van de naïeve opvatting, vooral van de figuur van Louis XVI, bevat de film wel enkele echt Amerikaansche groot opgevatte scènes. Uit het journaal-nieuws stippen wij bijzon der aan momenten uit de dichting van een Zuiderzee-dijk. Zeer interessant en goed op genomen. Luxor-Th eater. Westfront 1918. Het onderwerp, door deze film uitgebeeld, is lang niet nieuw. Meer dan één scenario schrijver heeft dit terrein, nl. den schrijnen- den wereldoorlog 1914—1918, bewandeld. Een stroom oorlogsromans zag het licht, de aan grijpendste oorlogsboeken verschenen en op cinematografisch gebied herhaalde zich dit verschijnsel in den vorm van oorlogsfilms. Een oorlogsfilm werd een mode-artikel en evenals deze voorwerpen spoedig uit koers geraken begon ook de belangstelling voor oorlogskijkspelletjes te verflauwen en te lu wen. Ontegenzeggelijk hadden deze rolpren ten haar verdiensten de bedoeling ervan was afschuw te kweeken voor den oorlog en bevordering van de vredesgedachte. Doch het kleedje, waarin ze werden aangediend, was te veel met romantische odeur besprenkeld misschien ter wille van de aantrekkingskracht en de uitbeelding van den oorlog bepaalde zich in met geringe mate in parade en oor- verdoovend lawaai. Deze factoren mogen bij ontbinding van het begrip oorlog d- delijk aan den dag treden, het hoofdbestanddeel een 1 actor tot de machten moet gevormd vorden door een dieper sentimenthet feit, dat oorlog in we_en onmenschelijk, onzede lijk, waanzinnig is. In opdracht van de Nero Tonfilm A.G. maakte de regisseur G. W. Pabst de film Westfront 1918, welke werd ontleend aan het boek van Ernst JohannsenVier von der Infanterie. De rauwe, griezelijke werkelijk heid is in dit filmwerk belichaamd. En dit was mogelijk, doordat drie van de vier infan teristen den oorlog in de gruwelijke realiteit hebben doorleefd en beleefd. Jarenlang heb ben Karl (Gustav Diesch), de luitenant (Claus Clausen) en de Beier (Fritz Kampers) van den strijd aan het front in de loopgra ven deelgenoot geweest (de student, Hans Joachim Moebis was destijds te jong). Daar door leven de personen, die de verschrikkin gen thans op de film opnieuw medemaken, daardoor lêfeft de film. Zou het zóó geweest zijn, vragen we ons af. Neen, dit is slechts een poging, 't Is veel, en nog eens veel erger geweest. Dat wordt ons bespaard. Doch deze gebeurlijkheden zijn in één duizendste deel van hun kracht reeds meer dan voldoende om den toeschouwer plechtig te doen beloven aan dergelijke razernij en waanzin, aan deze twintigste-eeuwsche barbaren- en wilden „cultuur" doe ik niet mede. Daar verzet ik me tegende voorbereiding van een mogelijke nog afgrijselijker herhaling zal ik met alle my ten dienste staande middelen verhinde ren. Oorlog aan den oorlog, opdat de komen de geslachten voor het brandmerk „onbe schaafd" gevrijwaard zullen wezen. Een schoone taak is alzoo voor de huidige menschheid te vervullen. En in dit verband doen we allereerst een beroep op de moeders, de draagsters der wereld, die niet gedoogen zullen, dat nogmaals hun kinderen, die ze onder het hart gedragen hebben, aan deze helsche folteringen, aan zoo'n massa-vernie tiging zullen worden blootgesteld of aan der- geiyke beestachtige moordenaars-praktyken een daadwerkebjk aandeel zullen nemen. Aan de jeugd het begrip in te hameren, dat de kinderen in alle landen menschen zyn pre cies zooals zy en hen er van bewust te ma ken, dat zy elkaar onderling moeten vertrou wen en waardeeren, als vrienden beschouwen (schoolcorrespondentie is een pfachtig hulp middel). Moge de ontwapeningsconferentie 1932, gesteund door den volkswil, inderdaad tastbare resultaten in dezen geest boeken. We zullen geen gedetailleerde beschry'ving van deze ontroerende film geven, want Jo hannsen schreef geen verhaal. Tenzy men den langzamen doodsstryd van vie? mannen als zoodanig wil aanmerken. Maar dat is de symboliseering van de verschrikkelijke ge schiedenis van het Westelijk front in 1918. En deze maakt zoo'n verpletterenden indruk, dat v/e er beter het zwijgen toe kunnen doen. Want u gaat immers deze film zien Dan zult u alles gevoelen en ondergaan en afschuw van den modernen oorlog zal uw deel wezen. Wel vestigen we nog de aandacht op de voor tref feiyk uitgebeelde luitenantsrol, op Karl's laatste oogenblikken, op de slaapkamer-scène als de frontsoldaat met verlof thuis komt, ofschoon de vrouwenrol te zwak gegeven wordt, op het slot, 't welk zich afspeelt in het lazaret en alle beschryving tart. In de puin- hoopen van een gehavende kerk ligt een kruisbeeld. En we stellen ons de vraag hoe of het mogelijk was, dat geestelijke leiders aan verschillende fronten in naam van denzelf den Vader de wapens der kinderen zegenden, om elkander op de erbarmelykste wyze te verminken, ja zelfs om te dooden, niettegen staande zy elkander nimmer gezien veel min der iets in den weg hadden gelegd. De opname van den stormloop met tanks is bijzonder geslaagd. Laat het den vrede minnende publiek in de komende dagen lie ver ten stormaanval op Luxor los trekken. Dat is een gebeurtenis van vredelievenden aard, welke er alweer een steentje toe zal bydragen, dat eerlang van een duurzamen wereldvrede gesproken zal kunnen worden. Dan heeft de huidige generatie niet tever geefs geleefd Een uitgebreid, afwisselend voorprogram van het vroolyke genre gaat aan de hoofd film vooraf. In het journaal o.m. de bom aanslag by het viaduct Batorbagy. Mussolini en de jonge iacisten, Duitsch-Oostenryksche voetbal-match, Gandhi op weg naar Enge land. Voorts de geliefde „filmster" Mickey Mouse, scènes uit de gekleurde Paramount- revue „De Schoonheidskoningin", een boei end screen-song van Max Fleischer en het oer-grappige door kinderen en honden ge speelde „Hondenbadhuis". Scheepvaartberichten. Alhier is binnengekomen wegens machine- schade het Engelsche stoomschip „Ramble", van Antwerpen naar Londen. Het Engelsche stoomschip „Inniscluva" is na volbrachte reparatie naar Londen ver trokken. In onze Tydinghal 1 brachten we nieuwe foto's van de opening van de Gemeenteiyke Radio-Distributie te Utrecht door den burgemeestereenige op namen van de dekhengstenkeuring te Wil- helminadorp van het aangeboden park te De Bilt, dat niet aanvaard kan worden om dat de gemeente de schenkingsrechten ad 25000 gulden niet kan betalen van de vaan deluitreiking aan den Byzonderen Vrywilligen Landstorm te HaaJen.van de prysuitreiking aan deelnemers der Militaire Sportvereeniging te 's-Gravenhagevan de herstellingswerken

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1931 | | pagina 1