Vlissligscbe Courant STEUNT DERDE BLAD EN BESTRIJDT CIJ DE WERKLOOSHEID BRIDGE-RUBRIEK Nieuws uit Filmland. DE NEDERLANDSCHE INDUSTRIE XXX. van de van Zaterdag 12 September 1931, N° 215 VAN ONZE BOEKENTAFEL „De Vliegende Hollander", door A. H. G. FokkerUitgVan Holkema en Warendorf, Amsterdam. Fokker dat is een naam, die een klank heeft. Fokker de vliegtuigbouwer. Welnu, hier komt de bekende vliegtuigbouwer Antoon Fokker tot ons als schrijver en geeft ons het vérhaal van zijn leven en werken. Als ge dit boek terhand neemt, leest ge het gespannen achter elkaar door. Want ge ziet hier het leven van een van die mannen, die in den vollen zin van het woord man zijn. Hier is iemand, die wat kon en die wist wat hij kon en die den moed heeft-om zijn kun nen tot werkelijkheid om te zetten. Fokker was één van die jongens, die in hun jeugd niet veel van zich deden verwach ten. Niet dom, maar geen jongen voor de school. Neen, wij gaan U 't spannende ver haal van zijn worstelen om op de rechte plaats te komen niet vertellen. Hij kwam op de plaats waar hij hoorde, de vliegschool. Dan ontplooit zich zijn werkkracht. Fokker, de jongen die op de H. B. S. niet wou, wil nu nu wel. Mislukkingen, tegenslagen zijn hem niet gespaard. Maar hij bouwt en volmaakt zijn vliegtuig. Boeiend vertelt hij van zijn pogen, zijn slagen en ook van wat 't wel gekost heeft. Boeiend vertelt hij dan verder van de kan sen, die hij kreeg toen de wereldoorlog uit brak. Hij bouwde de Duitsche legervliegtuigen. Men heeft 't Fokker wel verweten, dat hij zijn vaderland niet met zijn kunde heeft ge diend. 't Is omdat Nederland hem geen kans heeft gegeven en hij ook voor Nederland een te groot productievermogen had. En ook om dat hij behoort tot dat type van macht-be- hoevenden, voor wie de grenzen van een va derland te eng worden. Even gaat, als we dat zien de vergelijking met Napoleon door" den geest, den Corsikaan, die Fransch keizer werd, maar die zich meer dan dat, die zich keizer van West-Europa voelde. Vaderlands liefde heeft Napoleon eigenlijk niet gekend. Z'n behoefte aan macht heeft hem dat niet gegund. Zoo is het ook met Fokker geweest. Zijn behoefte aan daden, zijn scheppings drang, zijn behoefte aan 't opbouwen van een machtige handelsonderneming maken, dat deze vliegende Hollander ons wel eens te weinig Nederlander is. Maar royaal, openhartig vertelt hij van deze neigingen. Onopgesmukt, nuchter doet hij 't relaas van zijn leven dat een sprookje lijkt, 'n modern sprookje van zeldzame span ning. 't Is een van de boeken, die er in gaan „De Tweelingzusters", door Pamela Wynne. Uit het Engelsch vertaald door Chr. MorescoBrants. Uitge geven door Van Holkema en Waren- dor]'s Uitg. Mij. te Amsterdam. In „Tweelingzusters" keert Pamela Wynne terug tot een onderwerp, dat zij altijd belang rijk wist te maken de avonturen van Engel- schen en zeker van Engelsche vrouwen EEN EN ANDER OVER DE STAD HOLLYWOOD. Onjuiste voorstellingen. Hollywood is voor den Europeaan gewoon lijk identiek met de plaats, waar Clara Bow en andere sterren hun films maken. Holly wood is echter behalve dat een zeer interes sante stad een stad van kerken en villa's en winkelsluiting om negen uur. Zij, die Hollywood niet kennen, stellen er zich gewoonlijk een collectie ommuurde stu dio's van voor, omringd door rococo-landhui- zen en Spaansche zwembassinsen op elke straathoek een filmster, die staat te wachten op zijn chauffeur met de Rolls Royce. In werkelijkheid is Hollywood een groote stad, die een oppervlakte van 25 vierkante mijlen van heuvels en dalen beslaat, een ter rein, dat in hoogte varieert van 100 tot 600 meter boven den zeespiegel. Het Hollywood- sche zakendistrict ligt uitgestrekt langs Hollywood-Boulevard, inplaats van, als in zoovele steden, rond één centraal punt te zijn gelegen. Hollywood-Boulevard begint op een afstand van tien KM. Noord West van Los Angeles. Twintig KM. t«en Westen van de stad ligt de Stille Oceaan. De film-kolonie telt ongeveer 350.000 in woners. Minder dan tienduizend zijn in per manenten dienst van de filmstudio's. Tien duizend anderen werken er af en toe, als figuranten enz. In een der .grootste studio's alleen werken er dagelijks twee duizend menschen. Het onderwerp van gesprek is in Hollywood natuurlijk hoofdzakelijk de film. De Holly- woodsche burgers doen dienst als proefkonij nen voor de meeste nieuwe films. Daarom zijn er ook meer theaters dan in de meeste andere steden één theater op elke zesdui zend inwonersnatuurlijk zijn dit meest alle groote luxe-huizen. Hollywood's studio's pro- duceeren twee-en-een-halve complete film per dag, meer dan zeven honderd vijftig hoofdfilms" per jaar. Hollywood, de woonplaats der filmsterren, is in het algemeen hun woonplaats niet, zij wonen bijna allen in Beverley Hills, een stad in Indië. Mevrouw Metcalfe, een mooie we duwe, neemt haar twee dochters aantrek kelijke jonge meisjes mee naar Indië. Zij zelf heeft haar geluk al gevonden voor zij uitvaart. Haar dochters vinden het later en na vele emotioneele avonturen. Het is Pamela Wynne toevertrouwd, dit alles spannend en boeiend te houden. „Oost blijft altijd Oost", zegt de schrijfster met nadruk „en kan nooit één worden met het Westen". In het bijzon der niet, wanneer zooals in dit geval, het Oosten vertegenwoordigd wordt door eén on- doorgrondelijken Indischen Prins en het Westen door een mooi, jong, Engelsch meisje. Er meer van te vertellen zou beteekenen het genoegen in het lezen van een van de beste boeken van Pamela Wynne te vermin deren. De avonturen hebben allen tenslotte, een gelukkige ontknooping en eindigen met de huwelijken van de twee meisjes. Waarna de moeder terugkeert naar Engeland, waar ook haar het geluk wacht. Met „Tweelingzusters" is Pamela Wynne's tiende boek in de Nederlandsche taal ver schenen, wel een bewijs van het succes van deze schrijfster. PREDIKBEURTEN ZONDAG 13 SEPTEMBER 1931. KOUDEKERKE. 9.30 uur Ds. R. TEN KATE. (Voorber H. Avondmaal). 2 uur Ds. E. H. BLAAUWENDRAAD, van Vlissingen BRESKENS. 9.30 uur De heer Sz. VERDUIJN. 5.30 uur De heer Sz. VERDUIJN. GROEDE. Ned. Herv. Kerk. 9 30 uur Ds. VAN KOOTEN. Evang. Luth. Gem. 9.30 uur Mej. Da. L. C DUFOUR. NIEUWVLIET. 11 uur Ds. VAN KOOTEN. OOSTBURG. 10 uur Ds. FABER. IJZENDIJKE. 10 uur Ds. CASTELEIN. BUITENGEWONE DIENSTEN. Gereformeerde Gemeente. (Glacisstraat) Maandag 14 September 7 30 uur i Ds. A. VERHAGEN, van Middelburg bij gelijken prijs en kwaliteit Hiermede dient gij Uw land op zich zelf, zeven kilometer ten westen van Hollywood. Beverley Hills in een zeer wijduit gebouwde stad, een uitgestrekt complex van doelloos kronkelende wegen, bosschen en af gelegen villa's. Hollywood zelf is zoo weinig romantisch als een nuchtere Amerikaansche stad maar zijn kan. Alleen de studio's zijn mysterieus. Groot, zorgvuldig en zwaar ommuurd, blijven zij een attractie voor den toerist. En dank zij hen zal Hollywood voor de wereld blijven het land der romantiek. TARZAN VERFILMD. De bekende M. G. M. regisseur Van Dyke, wiens film Trader Horn spoedig in Holland uitgebracht zal worden, is thans begonnen met de verfilming van het bekende boek van Edgar Rice Burroughs, Tarzan of the Apes. PERS EN TOONFILM. Les idéés marchent. In het pas verschenen, zeer mooie produc- tieboek voor 1931/32 der Ufa, lazen wij een artikel door Eric Winter, over de pers en de toonfilm, waarvan overname verzocht werd. De toonfilm heeft in nog grooter mate dan de stomme film, zegt de schrijver, „het hart der redacties gestolen". De tijd, dat de loop jongen naar de bioscoop werd gezonden om een filmverslag te schrijven, is gelukkig reeds lang voorbij. Ons land telt thans een aantal bekwame filmjournalisten, die het pu bliek voorlichten op^een wijze, die werkelijk beide partijen (nl. bioscoopdirectie en het amusements-publiek) volkomen bevredigt. En deze taak is verre van gemakkelijk, want helaas bestaan er nog directeuren, die het den verslaggevers ten kwade duiden, als zij het publiek op fouten in de vertoonde rol prent opmerkzaam maken. De theater-direc teur moet echter bedenken, dat een begrij pend publiek tevens een stampubliek is. Indien de liefde voor de toonfilm-kunst eenmaal is gewekt, en deze liefde komt zeker, als het publiek de film-kunst leert Ingrijpen, dan kan de directeur bij het vertoonen van een goede film op de opkomst van zijn pu bliek rekenen. Welnu, van een vakkundige, objectieve critiek gaat een groote opvoedkun dige waarde uit. Een twe':Ie belangrijke dienst dien de dag Sans a tout. (Vervolg) a. Openen of aankondigen met sans a tout. Vooraf willen wij wel verklaren, dat uit oude sleur, welke een gevolg is van het vroegere simpel bridge of auctionbridge, er nog altijd velen, ja tè velen in den lande zijn, die zweren bij sans a tout. Te pas en te onpas kondigen zij sans a tout aan en willen zü dat spelen, omdat, nu ja omdat zij dat vroeger zoo gewend waren. Dat is natuurlijk fout, want ontegenzeggelijk is het spelen van sans a tout veel moeilijker dan het spelen van een kleurenspel,en zeker leidt het bij verkeerd bieden eerder en vaker tot een débacle dan het kleurenspel. Misschien is het wel hieruit te verklaren dat er schrijvers zijn op bridgegebied, die ge weldig van leer trekken tegen het bieden van sans k tout, en men heeft ons zelfs wel eens verteld, dat een autoriteit op bridgegebied zich zoo sterk uitdrukte, dat hij zeide „Wij bieden of spelen bijna nooit sans a „tout, en wij zullen het steeds minder gaan „doen. Misschien ware zelfs te overwegen om „sans tout geheel te doen vervallen. Vroe- „ger bij simpel bridge, meer nog bij het oude „whist had men het bepaald noodig, kon men „het niet missen, doch bij contractbridge heeft „men het eigenlijk niet meer noodig." Ja, tot dergelijke uitspraken komt men, wanneer men stokpaardjes berijdtdan heeft men een idee fixe, dat men niet meer kwijt kan raken, maar zij, die zoo redenee ren vergeten toch twee dingen en die zijn le. Dat sans k tout de mogelijkheid geeft om een manche met drie trek uit te maken. 2e. Dat men niet altijd schoon staat in de manche, en vooral in dit e 1 is een bod van sans a tout een prachtig middel om de man che uit te maken, zooals nader zal blijken. Eigenlijk vergeten zij nog een derde ding, en dat is het volgende Veronderstel dat men in handen heeft het uitzonderlijke spel van aas, heer, vrouw, drie maal en in de 4e kleur aas, heer, vrouw, boer. Zeker, drt is een flauw spel, dit men zoo voor groot sier in sans kan neerleggen, zelfs al heeft men het samen met den partner. Maar is er dan wel aardigheid aan, wanneer, indien „sans" zou vervallen, dit mooie spel zou worden bedorven door het simpele feit, dat een van de tegenpartij 7 of 8 kleinere troeven op één h~nd heeft, waar door er van het mooie spel niets terecht komt Naar onze meening is het samenspel nog wel degelijk op zijn plaats, en nog lang niet bestemd voor de oude doos. Wij blijven van meening, dat een opening met één sans de voorkeur verdient boven een opening met één in een kleur, wanneer het spel algemeene kracht inhoudt zonder r^nwezigheid van een op den voorgrond tredende kleur. Wij hebben vroeger reeds betoogd, dat wanneer men een vijfkaaTt in handen heeft, en het spel Is sterk genoeg voor een openings bod, dat het dan de voorkeur verdient om te openen in die vijfkaart. Wij hebben ook voorbeelden gegeven van gevallen, dat het de voorkei verdient om op een vierkaart in die kleur te openen, doch het aantal gevallen waarin het gewenscht is om op een algemeen spel te openen met één sans is legio, en het zal ons niet moeilijk vallen om daarvan voorbeelden te geven. Een schrijver in een der groote bladen over bridge zegt, dat hij zelden opent met een sans, en hij doet dat niet, wanneer hij niet minstens in handen heeft aas-heer, en weekbladpers de toonfilm in ons land be wijst, is de opname van propaganda-artike- len. Nemen wij als voorbeeld ons eigen blad. De daarin geschreven artikelen, die allen ongetwijfeld een goede propaganda-waarde voor de toonfilm bezitten, worden wekelijks door tientallen couranten overgenomen. De perschef wake echter tegen het lancee- ren van bluf-berichten. De bioscoop is geen kermisvermaak meer en kunst is met groote woorden niet gediend. Het heeft vele jaren geduurd, voordat het filmbedrijf het vertrou wen van de moderne pers gewonnen had, een vertrouwen, dat een zeer gunstigen invloed op het gehalte van het bioscoop-bezoekend publiek ten gevolge gehad heeft. Aan u, film- en bioscoopdirecteuren u dit vertrou wen waardig te toonen De verhouding van de pers en de Ufa is over de geheele wereld steeds zeer vriend schappelijk geweest. Uit eigen ondervinding weet ik, dat de leidende personen in ons land nooit hun ooren gesloten hebben voor een objectieve critiek op hun producten. Eveneens weten de productie-leiders te Ber lijn, dat niets leerzamer is dan pers-beoor deelingen. Zü vinden het prettig, indien men hen op hun fouten wijst. Men heeft aan de universiteit te Berlin zelfs speciale cursussen voor filmjournalisten geopend, zoodat de heeren van de pers in de gelegenheid zijn de filmindustrie grondig te leeren kennen. Buiten de gewone persvereeniging bestaat er nog een speciale vereeniging van film journalisten. En het is zeker een verheugend verschijnsel, dat de leidende personen in de Duitsche filmindustrie op den besten voet staan met de leden van deze vereeniging van film-critici." E. w. eindigt met den wensch uit te spre ken, dat de Ufa op den eenmaal ingeslagen weg moge voortgaan, en dan zal het beoor- deelen van haar films den filmjournalisten steeds een aangename taak zyn. EEN ONDERDEEL DER FILMFABRICAGE I De fotogTafie. Het ruwe materiaal voor de film wordt, zooals waarschy'nlyk algemeen bekend is, gemaakt van transparent celluloid, gesneden In stroc' m van ongeveer 300 M. lengte en voorzien van een veld vierkante gaatjes, aasheer, aas-vrouw, en dan in de 4e kleur nog minstens vrouw tweede Wij weten niet of hij zich, wanneer hij zelf een partijtje speelt, aan dien regel houdt, doch zoo ja, dan zal hij wel zeer zelden, met een sans openen, want het hierboven ge noemde spel krijgt men nu niet elk oogen- bük in handen. Verder is het sansbod toch ook een zeer mooi hulpmiddel voor den partner, wanneer geopend is met een kleur, en hij kan die kleur onmogel.'jk steunen, terwijl hij juist in de drie niet genoemde kleuren aardig steunt, zonder evenwel een zoodanig spel te hebben dat hy een zelfstandig kleu.enbod kan doen. Wat zou er van zyn spol terecht komen, wan neer sans eens was afge- .haft Wy zullen hieronder +wee voorbeelden noemen van spellen waarin een sansbod werd gedaan in het eene geval leidende tot een goed resultaat, en in het andere geval tot een slecht, maar waaruit tevens blijkt, dat hü, die met alle geweld sans wil spelen het by het verkeerde eind heef4". I heeft in handen Harten aas, 10, X- Klaveren heer, vrouw, boer, 8. Ruiten aas,f vrouw, 10, X. Schoppen aas, boer. III bleek te hebben Harten heer, X. X« Klaveren aas, X» X» Ruiten X, X- Schoppen h, v, X, X, X. I opende met 1 sans, en wy vragen ons af waarmee hij anders had moeten openen Ware sans afgeschaft, dan had hij moeten openen hetzij in ruiten, hetzij in klaveren, beide kleuren waarin men 5 trek moet maken voor de manche. Nu toch gaf hy met zijn sansbod te ken nen, dat hij minstens 3 kleuren gedekt had, en minstens 5 slagen als algemeen spel. Men vergete niet, dat wanneer men opent in een kleur men minstens 5 slagen annonceert (althans naar onze zienswijze), doch dat men slechts mag rekenen op 3 slagen algemeen spel, wanneer de genoemde kleur geen troef wordt. Bij opening met sant echter geeft men als regel direct 5 slagen algemeen spel aan. Het zij genoeg om by dit voorbeeld kort heidshalve aan te teekenen, dat III het sans bod overnam met 3 schoppen, waarna I er direct 6 schoppen van maakte, welke slem bod werd gemaakt en dus 500 punten extra opleverde. Wij wijzen er echter uitdrukkelijk op, dat I het sansbod direct losliet, toen zyn partner liet hooren, iat hy behoorlijk bijzat .en bovendien een geprononceerde kleur had. Wij wagen het te veronderstellen, dat wel licht net tot een slembod was gekomen, wan neer I niet met een sans, doch met een ruiten of klaver had geopend. Thans het tweede voorbeeld. L heeft in handen Harten aas, X. Klaveren aas, vrouw, X, X. Ruiten X, X. Schoppen aas, vrouw, 10, X> X. B bleek te hebben Harten X. X. Klaveren heer, X, X. Ruiten vrouw, boer, X. X. X, X. Schoppen boer, X- L, die voorzat, opende op dit spel met een schoppen. Wy gelooven, dat e- sansmenschen gevonden zullen worden, die op dit spel met sans zouden hebben geopend, doch het zou een grove fout zijn. Schoppen is natuurlyk waarin het tandwiel van het opname-toestel als van het projectie-apparaat grijpt. Een zy'de vap deze celluloid strook wordt bedekt met een fotografische emulsie, die evenwel niet over de geheele lengte van de film doorloopt, doch verdeeld is in verschil lende rechthoekige vlakjes, beeldjes ge naamd, gescheiden door een zeer dunne strook onbedekt materiaal. Bij het opnemen van een film, wordt ieder beeldje, evenals by het opnemen van een gewone foto, afzonderlijk belicht. De emulsie, waardoor het fotografeeren mogelijk wordt gemaakt, is voor het opnemen van films en voor g wone foto's ongeveer hetzelfde. De grondstoffen bestaan uit schietkatoen, nitro-glycerine, gelatine, zilver en kamfer. Door deze emulsie wordt de film gevoelig gemaakt voor de inwerking van lichtstralen, hoewel na de belichting geen uiterlijke ver andering te zien is, voordat de belichte film ontwikkeld wordt. Het gebruikte zilver wordt voor een groot gedeelte teruggewonnen by het ontwikkelen. De eerste moeilykheid, die een film-opera teur ondervindt, is de belichting. Hij moet voldoende licht brengen op de op te nemen personen en voorwerpen, om een zeker idee van diepte in het beeld te krijgen. Hier kan veel bereikt worden door de zoogenaamde „back-lighting", waarby de voorwerpen ach ter de hoofdpersonen afzonderhjk belicht worden, zoodat zü duidehjk afsteken tegen den achtergrond. Tegelükertüd moet zorg gedragen worden, dat de hoofdpersonen niet zoo scherp belicht worden, dat voor hen be- zwaarlük wordt, zonder met de oogen te knippen, in het licht te kyken. De sterkte van het licht voor de verschil lende gezichten is geheel afhankehjk van de personen. Hier is geen vaste regel te geven. Een belichting, die voor den een zuiver is, kan voor den anderen acteur een zeer slecht effect geven. Hier kan de operateur slechts vertrouwen op zün persoonlüke ervaring. Het zuiver instellen van het opname-appa raat geschiedt met behulp van een kaart, waarop kleine letters zün afgedrukt. De kaart wordt gehouden op de plaat waar de handeling zich zal afspelen en hierop wordt het toestel ingesteld. Voor de geluidsopna men moet de camera geuüschloos werken het juiste bod. B nam dit bod over met 2 ruiten. Zijn spel toch biedt niet veel steun voor een normaal schoppenbod, en aangezien hij mag rekenen op eenige topkaarten bü L moet hy met zijn spel waarin vrouw-boer zesde ruiten wel 2 ruiten bieden. L, die de kracht van B's ruiten niet kent doch' die ruiten niet büster steunt, neemt nu over met 2 sans. Hij geeft dus nu te kennen, dat hü een goed algemeen spel heeft, met schoppen als hoofdkleur, terwül uit het niet steunen van d) ruiten B voorzichtigheids halve voorloopig de conclusie moet trekken, dat ruiten bij L de ongedekte kleur is. Bü dit spel nu maakte B de kapitale fout om het 2 sansbod te verhoogen tot 3 sans. Bekiik het spel van B, en gij zult met ons eens zyn, dat B dat nooit had mogen doen. Hij had 3 ruiten moeten bieden, misschien zelfs wel 4, al was dit wat erg riskant, en 3 schoppen was altijd nog beter geweest dan 3 sans. Na het sansbod toch zijn schoppen boer tweede en klaverheer derde goede steun- kaïrten. Wij moeten er bü onze beschouwingen rekening mede houden dat er optimisten zijn, die meer durv.n bieden, dan hun capaciteiten veroorloven, en voor hen willen wü uitdruk kelijk zeggerv dat B na sans slechts 3 ruiten mocht bieden, en daarna geen stap verder mag gaan. Het resultaat was tenslotte natuurlijk, dat de 3 sans smadelijk werd verloren, want de tegenpartij maakte 4 harteslagen, twee rui tenslagen, en tot overmaat van ramp zat de schoppenheer ook nog verkeerd, alzoo was het spel 3 down. Volgende week zullen wij in dit verband nog een voorbeeld geven van een spel ge speeld op een der kampioensuitdagingswed- strljden van .en N. B. B. J. F. E. bood na 5 klaveren 4 schoppen, hetwelk bestreden werd, nl. werd gezegd dat hij 5 schoppen moest bieden. Hij vraagt ons hoe in deze de reglementen luiden. Het spüt ons voor J. F. E., doch hij heeft ongelijk. Weliswaar volgt hij nog de oude telling, doch ook dat doet niets meer ter zake. De regel is thans, dat 3 trek steeds boven 2 trek gaat, 4 boven 3 enz., en dat bij een gelijk aantal trekken de volgorde is sans k tout, schoppen, harten, ruiten en klaveren. Jaren geleden, toen auctionbridge pas in opkomst was, ging 2 sans 20 boven 3 kla veren 18, 3 schoppen 27 boven 4 kla ver m 24, 3 sans 30 boven 4 ruiten 28, enz. Dit systeem is echter reeds lang verlaten en bij contractbridge is het nooit toegepast. Van deze gelegenheid maken wij gebruik er op aan te dringen, dat ieder volgende telling vastgesteld door den N. B. P. nl. sans a tout 35, schoppen en harten 30, ruiten en "'laveren 20. Schoppen gaan boven harten, en ruiten gaan boven klaveren. Voor de manche wordt niets vergoed. De robber telt 500. Het is gewenscht da^ er eenheid zij, en nu er een officieel lichaam is, dienen wij dat te volgen. APOTHEEK GEOPEND Zondag 13 September is de apotheek ge opend van wülen Mevr, de Wed. A. J. VAN OCKENBURG, Badhuisstraat. BIJ LIJDERS AAN MAAG-, DARM- EN STOFWISSELINGSZIEKTEN brengt het ge bruik van het natuurlijke „Franz-Josef"- bitterwater de spüsverteringsorganen weer tot geregelde werking en vergemakkelükt op die wijze, dat de gezonde voedingsstoffen in het bloed geraken. en wordt daarom ingebouwd in een speciale kast. Dit maakt het werk voor den operateur dubbel moeilijk, daar de verschillende deelen niet gemakkelük te bereiken zün. Voordat de eigenlyke opnamen van een scène plaats hebben, moet de operateur de beweging van cie spelers controleeren en nagaan, waar op nieuw ingesteld moet worden, zoodat gedu rende de definitieve opnamen, aan de hand van de gemaakte notities, de instelling ver anderd kan worden. Tevens moet gecontro leerd worden, of de microfoon niet op het beeld zichtbaar kan worden. Nadat de scène gerepeteerd is en alles gecontroleerd, wordt begonnen met de definitieve opnamen. De camera wordt gekoppeld aan den motor, die de geluidsopname-installatie aandrijft, zoo dat beeld en geluid volkomen synchroon op genomen worden. De film loopt door de camera met een snelheid van 24 beeldjes per seconde. Elk beeldje is 1/48 van een seconde onbeweeglijk achter de lens, gedurende welken tijd de sluiters geopend en gesloten worden. Alvorens over te gaan tot het ontwikkelen van de film, wordt in de donkere kamer het laatste stukje, test genaamd, afgeknipt en ontwikkeld. Hierdoor wordt vastgesteld, welke wüze van ontwikkelen het beste resul taat zal opleveren. De normale tijd voor het ontwikkelen is 10 minuten. Na het eerste bad, waarin het zilver aan de emulsie ont trokken wordt, volgt een hypo. en vervolgens wordt de film met gedistilleerd water ge- wasschen en daarna gedroogd. Voor het afdrukken worden verschillende proeven genomen om den juisten belichtings- tüd vast te stellen. Het negatief wordt ge plaatst op een onbelichte film en beide loo- pen gelüktüdig door de afdrukmachine. Het ontwikkelen van de positieve film is geheel gelijk aan het proces voor de nega tieve. De verschillende scènes worden uitge knipt, gesorteerd en samengevoegd met de andere scènes van de film. Nadat de positieve film proef gedraaid is, wordt de negatieve eveneens in de juiste volgorde samengesteld, zoodat bü de volgende afdrukken de film ge- 'ieel gete°d voor het gebruik de machine ■rlaat.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1931 | | pagina 9