Vlissligscbe Courant
STEUNT
DERDE BLAD
EN BESTRIJDT CIJ
DE WERKLOOSHEID
BRIDGE-RUBRIEK
Nieuws uit Filmland.
DE NEDERLANDSCHE
INDUSTRIE
XXX.
van de
van
Zaterdag 12 September 1931, N° 215
VAN ONZE BOEKENTAFEL
„De Vliegende Hollander", door A.
H. G. FokkerUitgVan Holkema en
Warendorf, Amsterdam.
Fokker dat is een naam, die een klank
heeft. Fokker de vliegtuigbouwer. Welnu,
hier komt de bekende vliegtuigbouwer Antoon
Fokker tot ons als schrijver en geeft ons het
vérhaal van zijn leven en werken.
Als ge dit boek terhand neemt, leest ge het
gespannen achter elkaar door. Want ge ziet
hier het leven van een van die mannen, die
in den vollen zin van het woord man zijn.
Hier is iemand, die wat kon en die wist wat
hij kon en die den moed heeft-om zijn kun
nen tot werkelijkheid om te zetten.
Fokker was één van die jongens, die in
hun jeugd niet veel van zich deden verwach
ten. Niet dom, maar geen jongen voor de
school. Neen, wij gaan U 't spannende ver
haal van zijn worstelen om op de rechte
plaats te komen niet vertellen. Hij kwam op
de plaats waar hij hoorde, de vliegschool.
Dan ontplooit zich zijn werkkracht. Fokker,
de jongen die op de H. B. S. niet wou, wil nu
nu wel. Mislukkingen, tegenslagen zijn hem
niet gespaard. Maar hij bouwt en volmaakt
zijn vliegtuig.
Boeiend vertelt hij van zijn pogen, zijn
slagen en ook van wat 't wel gekost heeft.
Boeiend vertelt hij dan verder van de kan
sen, die hij kreeg toen de wereldoorlog uit
brak. Hij bouwde de Duitsche legervliegtuigen.
Men heeft 't Fokker wel verweten, dat hij
zijn vaderland niet met zijn kunde heeft ge
diend. 't Is omdat Nederland hem geen kans
heeft gegeven en hij ook voor Nederland een
te groot productievermogen had. En ook om
dat hij behoort tot dat type van macht-be-
hoevenden, voor wie de grenzen van een va
derland te eng worden. Even gaat, als we
dat zien de vergelijking met Napoleon door"
den geest, den Corsikaan, die Fransch keizer
werd, maar die zich meer dan dat, die zich
keizer van West-Europa voelde. Vaderlands
liefde heeft Napoleon eigenlijk niet gekend.
Z'n behoefte aan macht heeft hem dat niet
gegund. Zoo is het ook met Fokker geweest.
Zijn behoefte aan daden, zijn scheppings
drang, zijn behoefte aan 't opbouwen van een
machtige handelsonderneming maken, dat
deze vliegende Hollander ons wel eens te
weinig Nederlander is.
Maar royaal, openhartig vertelt hij van
deze neigingen. Onopgesmukt, nuchter doet
hij 't relaas van zijn leven dat een sprookje
lijkt, 'n modern sprookje van zeldzame span
ning.
't Is een van de boeken, die er in gaan
„De Tweelingzusters", door Pamela
Wynne. Uit het Engelsch vertaald
door Chr. MorescoBrants. Uitge
geven door Van Holkema en Waren-
dor]'s Uitg. Mij. te Amsterdam.
In „Tweelingzusters" keert Pamela Wynne
terug tot een onderwerp, dat zij altijd belang
rijk wist te maken de avonturen van Engel-
schen en zeker van Engelsche vrouwen
EEN EN ANDER OVER DE STAD
HOLLYWOOD.
Onjuiste voorstellingen.
Hollywood is voor den Europeaan gewoon
lijk identiek met de plaats, waar Clara Bow
en andere sterren hun films maken. Holly
wood is echter behalve dat een zeer interes
sante stad een stad van kerken en villa's en
winkelsluiting om negen uur.
Zij, die Hollywood niet kennen, stellen er
zich gewoonlijk een collectie ommuurde stu
dio's van voor, omringd door rococo-landhui-
zen en Spaansche zwembassinsen op elke
straathoek een filmster, die staat te wachten
op zijn chauffeur met de Rolls Royce.
In werkelijkheid is Hollywood een groote
stad, die een oppervlakte van 25 vierkante
mijlen van heuvels en dalen beslaat, een ter
rein, dat in hoogte varieert van 100 tot 600
meter boven den zeespiegel. Het Hollywood-
sche zakendistrict ligt uitgestrekt langs
Hollywood-Boulevard, inplaats van, als in
zoovele steden, rond één centraal punt te
zijn gelegen. Hollywood-Boulevard begint op
een afstand van tien KM. Noord West van
Los Angeles. Twintig KM. t«en Westen van de
stad ligt de Stille Oceaan.
De film-kolonie telt ongeveer 350.000 in
woners. Minder dan tienduizend zijn in per
manenten dienst van de filmstudio's. Tien
duizend anderen werken er af en toe, als
figuranten enz. In een der .grootste studio's
alleen werken er dagelijks twee duizend
menschen.
Het onderwerp van gesprek is in Hollywood
natuurlijk hoofdzakelijk de film. De Holly-
woodsche burgers doen dienst als proefkonij
nen voor de meeste nieuwe films. Daarom
zijn er ook meer theaters dan in de meeste
andere steden één theater op elke zesdui
zend inwonersnatuurlijk zijn dit meest alle
groote luxe-huizen. Hollywood's studio's pro-
duceeren twee-en-een-halve complete film
per dag, meer dan zeven honderd vijftig
hoofdfilms" per jaar.
Hollywood, de woonplaats der filmsterren,
is in het algemeen hun woonplaats niet, zij
wonen bijna allen in Beverley Hills, een stad
in Indië. Mevrouw Metcalfe, een mooie we
duwe, neemt haar twee dochters aantrek
kelijke jonge meisjes mee naar Indië. Zij
zelf heeft haar geluk al gevonden voor zij
uitvaart. Haar dochters vinden het later en
na vele emotioneele avonturen. Het is Pamela
Wynne toevertrouwd, dit alles spannend en
boeiend te houden. „Oost blijft altijd Oost",
zegt de schrijfster met nadruk „en kan nooit
één worden met het Westen". In het bijzon
der niet, wanneer zooals in dit geval, het
Oosten vertegenwoordigd wordt door eén on-
doorgrondelijken Indischen Prins en het
Westen door een mooi, jong, Engelsch meisje.
Er meer van te vertellen zou beteekenen
het genoegen in het lezen van een van de
beste boeken van Pamela Wynne te vermin
deren. De avonturen hebben allen tenslotte,
een gelukkige ontknooping en eindigen met
de huwelijken van de twee meisjes. Waarna
de moeder terugkeert naar Engeland, waar
ook haar het geluk wacht.
Met „Tweelingzusters" is Pamela Wynne's
tiende boek in de Nederlandsche taal ver
schenen, wel een bewijs van het succes van
deze schrijfster.
PREDIKBEURTEN
ZONDAG 13 SEPTEMBER 1931.
KOUDEKERKE.
9.30 uur Ds. R. TEN KATE.
(Voorber H. Avondmaal).
2 uur Ds. E. H. BLAAUWENDRAAD,
van Vlissingen
BRESKENS.
9.30 uur De heer Sz. VERDUIJN.
5.30 uur De heer Sz. VERDUIJN.
GROEDE.
Ned. Herv. Kerk.
9 30 uur Ds. VAN KOOTEN.
Evang. Luth. Gem.
9.30 uur Mej. Da. L. C DUFOUR.
NIEUWVLIET.
11 uur Ds. VAN KOOTEN.
OOSTBURG.
10 uur Ds. FABER.
IJZENDIJKE.
10 uur Ds. CASTELEIN.
BUITENGEWONE DIENSTEN.
Gereformeerde Gemeente.
(Glacisstraat)
Maandag 14 September
7 30 uur i Ds. A. VERHAGEN,
van Middelburg
bij gelijken prijs
en kwaliteit
Hiermede dient
gij Uw land
op zich zelf, zeven kilometer ten westen van
Hollywood. Beverley Hills in een zeer wijduit
gebouwde stad, een uitgestrekt complex van
doelloos kronkelende wegen, bosschen en af
gelegen villa's.
Hollywood zelf is zoo weinig romantisch
als een nuchtere Amerikaansche stad maar
zijn kan. Alleen de studio's zijn mysterieus.
Groot, zorgvuldig en zwaar ommuurd, blijven
zij een attractie voor den toerist. En dank zij
hen zal Hollywood voor de wereld blijven
het land der romantiek.
TARZAN VERFILMD.
De bekende M. G. M. regisseur Van Dyke,
wiens film Trader Horn spoedig in Holland
uitgebracht zal worden, is thans begonnen
met de verfilming van het bekende boek van
Edgar Rice Burroughs, Tarzan of the Apes.
PERS EN TOONFILM.
Les idéés marchent.
In het pas verschenen, zeer mooie produc-
tieboek voor 1931/32 der Ufa, lazen wij een
artikel door Eric Winter, over de pers en de
toonfilm, waarvan overname verzocht werd.
De toonfilm heeft in nog grooter mate dan
de stomme film, zegt de schrijver, „het hart
der redacties gestolen". De tijd, dat de loop
jongen naar de bioscoop werd gezonden om
een filmverslag te schrijven, is gelukkig
reeds lang voorbij. Ons land telt thans een
aantal bekwame filmjournalisten, die het pu
bliek voorlichten op^een wijze, die werkelijk
beide partijen (nl. bioscoopdirectie en het
amusements-publiek) volkomen bevredigt. En
deze taak is verre van gemakkelijk, want
helaas bestaan er nog directeuren, die het
den verslaggevers ten kwade duiden, als zij
het publiek op fouten in de vertoonde rol
prent opmerkzaam maken. De theater-direc
teur moet echter bedenken, dat een begrij
pend publiek tevens een stampubliek is.
Indien de liefde voor de toonfilm-kunst
eenmaal is gewekt, en deze liefde komt zeker,
als het publiek de film-kunst leert Ingrijpen,
dan kan de directeur bij het vertoonen van
een goede film op de opkomst van zijn pu
bliek rekenen. Welnu, van een vakkundige,
objectieve critiek gaat een groote opvoedkun
dige waarde uit.
Een twe':Ie belangrijke dienst dien de dag
Sans a tout.
(Vervolg)
a. Openen of aankondigen met sans a tout.
Vooraf willen wij wel verklaren, dat uit
oude sleur, welke een gevolg is van het
vroegere simpel bridge of auctionbridge, er
nog altijd velen, ja tè velen in den lande
zijn, die zweren bij sans a tout. Te pas en te
onpas kondigen zij sans a tout aan en willen
zü dat spelen, omdat, nu ja omdat zij dat
vroeger zoo gewend waren. Dat is natuurlijk
fout, want ontegenzeggelijk is het spelen van
sans a tout veel moeilijker dan het spelen
van een kleurenspel,en zeker leidt het bij
verkeerd bieden eerder en vaker tot een
débacle dan het kleurenspel.
Misschien is het wel hieruit te verklaren
dat er schrijvers zijn op bridgegebied, die ge
weldig van leer trekken tegen het bieden van
sans k tout, en men heeft ons zelfs wel eens
verteld, dat een autoriteit op bridgegebied
zich zoo sterk uitdrukte, dat hij zeide
„Wij bieden of spelen bijna nooit sans a
„tout, en wij zullen het steeds minder gaan
„doen. Misschien ware zelfs te overwegen om
„sans tout geheel te doen vervallen. Vroe-
„ger bij simpel bridge, meer nog bij het oude
„whist had men het bepaald noodig, kon men
„het niet missen, doch bij contractbridge heeft
„men het eigenlijk niet meer noodig."
Ja, tot dergelijke uitspraken komt men,
wanneer men stokpaardjes berijdtdan
heeft men een idee fixe, dat men niet meer
kwijt kan raken, maar zij, die zoo redenee
ren vergeten toch twee dingen en die zijn
le. Dat sans k tout de mogelijkheid geeft
om een manche met drie trek uit te maken.
2e. Dat men niet altijd schoon staat in de
manche, en vooral in dit e 1 is een bod van
sans a tout een prachtig middel om de man
che uit te maken, zooals nader zal blijken.
Eigenlijk vergeten zij nog een derde ding,
en dat is het volgende
Veronderstel dat men in handen heeft het
uitzonderlijke spel van aas, heer, vrouw, drie
maal en in de 4e kleur aas, heer, vrouw,
boer. Zeker, drt is een flauw spel, dit men
zoo voor groot sier in sans kan neerleggen,
zelfs al heeft men het samen met den
partner. Maar is er dan wel aardigheid aan,
wanneer, indien „sans" zou vervallen, dit
mooie spel zou worden bedorven door het
simpele feit, dat een van de tegenpartij 7 of
8 kleinere troeven op één h~nd heeft, waar
door er van het mooie spel niets terecht
komt
Naar onze meening is het samenspel nog
wel degelijk op zijn plaats, en nog lang niet
bestemd voor de oude doos. Wij blijven van
meening, dat een opening met één sans de
voorkeur verdient boven een opening met één
in een kleur, wanneer het spel algemeene
kracht inhoudt zonder r^nwezigheid van een
op den voorgrond tredende kleur.
Wij hebben vroeger reeds betoogd, dat
wanneer men een vijfkaaTt in handen heeft,
en het spel Is sterk genoeg voor een openings
bod, dat het dan de voorkeur verdient om te
openen in die vijfkaart.
Wij hebben ook voorbeelden gegeven van
gevallen, dat het de voorkei verdient om
op een vierkaart in die kleur te openen, doch
het aantal gevallen waarin het gewenscht is
om op een algemeen spel te openen met één
sans is legio, en het zal ons niet moeilijk
vallen om daarvan voorbeelden te geven.
Een schrijver in een der groote bladen
over bridge zegt, dat hij zelden opent met
een sans, en hij doet dat niet, wanneer hij
niet minstens in handen heeft aas-heer,
en weekbladpers de toonfilm in ons land be
wijst, is de opname van propaganda-artike-
len. Nemen wij als voorbeeld ons eigen blad.
De daarin geschreven artikelen, die allen
ongetwijfeld een goede propaganda-waarde
voor de toonfilm bezitten, worden wekelijks
door tientallen couranten overgenomen. De
perschef wake echter tegen het lancee-
ren van bluf-berichten. De bioscoop is geen
kermisvermaak meer en kunst is met groote
woorden niet gediend. Het heeft vele jaren
geduurd, voordat het filmbedrijf het vertrou
wen van de moderne pers gewonnen had, een
vertrouwen, dat een zeer gunstigen invloed
op het gehalte van het bioscoop-bezoekend
publiek ten gevolge gehad heeft. Aan u,
film- en bioscoopdirecteuren u dit vertrou
wen waardig te toonen
De verhouding van de pers en de Ufa is
over de geheele wereld steeds zeer vriend
schappelijk geweest. Uit eigen ondervinding
weet ik, dat de leidende personen in ons
land nooit hun ooren gesloten hebben voor
een objectieve critiek op hun producten.
Eveneens weten de productie-leiders te Ber
lijn, dat niets leerzamer is dan pers-beoor
deelingen. Zü vinden het prettig, indien men
hen op hun fouten wijst. Men heeft aan de
universiteit te Berlin zelfs speciale cursussen
voor filmjournalisten geopend, zoodat de
heeren van de pers in de gelegenheid zijn de
filmindustrie grondig te leeren kennen.
Buiten de gewone persvereeniging bestaat
er nog een speciale vereeniging van film
journalisten. En het is zeker een verheugend
verschijnsel, dat de leidende personen in de
Duitsche filmindustrie op den besten voet
staan met de leden van deze vereeniging van
film-critici."
E. w. eindigt met den wensch uit te spre
ken, dat de Ufa op den eenmaal ingeslagen
weg moge voortgaan, en dan zal het beoor-
deelen van haar films den filmjournalisten
steeds een aangename taak zyn.
EEN ONDERDEEL DER FILMFABRICAGE
I De fotogTafie.
Het ruwe materiaal voor de film wordt,
zooals waarschy'nlyk algemeen bekend is,
gemaakt van transparent celluloid, gesneden
In stroc' m van ongeveer 300 M. lengte en
voorzien van een veld vierkante gaatjes,
aasheer, aas-vrouw, en dan in de 4e kleur
nog minstens vrouw tweede
Wij weten niet of hij zich, wanneer hij zelf
een partijtje speelt, aan dien regel houdt,
doch zoo ja, dan zal hij wel zeer zelden, met
een sans openen, want het hierboven ge
noemde spel krijgt men nu niet elk oogen-
bük in handen.
Verder is het sansbod toch ook een zeer
mooi hulpmiddel voor den partner, wanneer
geopend is met een kleur, en hij kan die
kleur onmogel.'jk steunen, terwijl hij juist in
de drie niet genoemde kleuren aardig steunt,
zonder evenwel een zoodanig spel te hebben
dat hy een zelfstandig kleu.enbod kan doen.
Wat zou er van zyn spol terecht komen, wan
neer sans eens was afge- .haft
Wy zullen hieronder +wee voorbeelden
noemen van spellen waarin een sansbod werd
gedaan in het eene geval leidende tot een
goed resultaat, en in het andere geval tot
een slecht, maar waaruit tevens blijkt, dat
hü, die met alle geweld sans wil spelen het
by het verkeerde eind heef4".
I heeft in handen
Harten aas, 10, X-
Klaveren heer, vrouw, boer, 8.
Ruiten aas,f vrouw, 10, X.
Schoppen aas, boer.
III bleek te hebben
Harten heer, X. X«
Klaveren aas, X» X»
Ruiten X, X-
Schoppen h, v, X, X, X.
I opende met 1 sans, en wy vragen ons af
waarmee hij anders had moeten openen
Ware sans afgeschaft, dan had hij moeten
openen hetzij in ruiten, hetzij in klaveren,
beide kleuren waarin men 5 trek moet maken
voor de manche.
Nu toch gaf hy met zijn sansbod te ken
nen, dat hij minstens 3 kleuren gedekt had,
en minstens 5 slagen als algemeen spel. Men
vergete niet, dat wanneer men opent in een
kleur men minstens 5 slagen annonceert
(althans naar onze zienswijze), doch dat men
slechts mag rekenen op 3 slagen algemeen
spel, wanneer de genoemde kleur geen troef
wordt. Bij opening met sant echter geeft
men als regel direct 5 slagen algemeen spel
aan.
Het zij genoeg om by dit voorbeeld kort
heidshalve aan te teekenen, dat III het sans
bod overnam met 3 schoppen, waarna I er
direct 6 schoppen van maakte, welke slem
bod werd gemaakt en dus 500 punten extra
opleverde.
Wij wijzen er echter uitdrukkelijk op, dat
I het sansbod direct losliet, toen zyn partner
liet hooren, iat hy behoorlijk bijzat .en
bovendien een geprononceerde kleur had.
Wij wagen het te veronderstellen, dat wel
licht net tot een slembod was gekomen, wan
neer I niet met een sans, doch met een ruiten
of klaver had geopend.
Thans het tweede voorbeeld.
L heeft in handen
Harten aas, X.
Klaveren aas, vrouw, X, X.
Ruiten X, X.
Schoppen aas, vrouw, 10, X> X.
B bleek te hebben
Harten X. X.
Klaveren heer, X, X.
Ruiten vrouw, boer, X. X. X, X.
Schoppen boer, X-
L, die voorzat, opende op dit spel met een
schoppen. Wy gelooven, dat e- sansmenschen
gevonden zullen worden, die op dit spel met
sans zouden hebben geopend, doch het zou
een grove fout zijn. Schoppen is natuurlyk
waarin het tandwiel van het opname-toestel
als van het projectie-apparaat grijpt.
Een zy'de vap deze celluloid strook wordt
bedekt met een fotografische emulsie, die
evenwel niet over de geheele lengte van de
film doorloopt, doch verdeeld is in verschil
lende rechthoekige vlakjes, beeldjes ge
naamd, gescheiden door een zeer dunne
strook onbedekt materiaal.
Bij het opnemen van een film, wordt ieder
beeldje, evenals by het opnemen van een
gewone foto, afzonderlijk belicht. De emulsie,
waardoor het fotografeeren mogelijk wordt
gemaakt, is voor het opnemen van films en
voor g wone foto's ongeveer hetzelfde.
De grondstoffen bestaan uit schietkatoen,
nitro-glycerine, gelatine, zilver en kamfer.
Door deze emulsie wordt de film gevoelig
gemaakt voor de inwerking van lichtstralen,
hoewel na de belichting geen uiterlijke ver
andering te zien is, voordat de belichte film
ontwikkeld wordt. Het gebruikte zilver wordt
voor een groot gedeelte teruggewonnen by
het ontwikkelen.
De eerste moeilykheid, die een film-opera
teur ondervindt, is de belichting. Hij moet
voldoende licht brengen op de op te nemen
personen en voorwerpen, om een zeker idee
van diepte in het beeld te krijgen. Hier kan
veel bereikt worden door de zoogenaamde
„back-lighting", waarby de voorwerpen ach
ter de hoofdpersonen afzonderhjk belicht
worden, zoodat zü duidehjk afsteken tegen
den achtergrond. Tegelükertüd moet zorg
gedragen worden, dat de hoofdpersonen niet
zoo scherp belicht worden, dat voor hen be-
zwaarlük wordt, zonder met de oogen te
knippen, in het licht te kyken.
De sterkte van het licht voor de verschil
lende gezichten is geheel afhankehjk van de
personen. Hier is geen vaste regel te geven.
Een belichting, die voor den een zuiver is,
kan voor den anderen acteur een zeer slecht
effect geven. Hier kan de operateur slechts
vertrouwen op zün persoonlüke ervaring.
Het zuiver instellen van het opname-appa
raat geschiedt met behulp van een kaart,
waarop kleine letters zün afgedrukt. De
kaart wordt gehouden op de plaat waar de
handeling zich zal afspelen en hierop wordt
het toestel ingesteld. Voor de geluidsopna
men moet de camera geuüschloos werken
het juiste bod. B nam dit bod over met 2
ruiten. Zijn spel toch biedt niet veel steun
voor een normaal schoppenbod, en aangezien
hij mag rekenen op eenige topkaarten bü L
moet hy met zijn spel waarin vrouw-boer
zesde ruiten wel 2 ruiten bieden.
L, die de kracht van B's ruiten niet kent
doch' die ruiten niet büster steunt, neemt nu
over met 2 sans. Hij geeft dus nu te kennen,
dat hü een goed algemeen spel heeft, met
schoppen als hoofdkleur, terwül uit het niet
steunen van d) ruiten B voorzichtigheids
halve voorloopig de conclusie moet trekken,
dat ruiten bij L de ongedekte kleur is.
Bü dit spel nu maakte B de kapitale fout
om het 2 sansbod te verhoogen tot 3 sans.
Bekiik het spel van B, en gij zult met ons
eens zyn, dat B dat nooit had mogen doen.
Hij had 3 ruiten moeten bieden, misschien
zelfs wel 4, al was dit wat erg riskant, en 3
schoppen was altijd nog beter geweest dan
3 sans. Na het sansbod toch zijn schoppen
boer tweede en klaverheer derde goede steun-
kaïrten.
Wij moeten er bü onze beschouwingen
rekening mede houden dat er optimisten zijn,
die meer durv.n bieden, dan hun capaciteiten
veroorloven, en voor hen willen wü uitdruk
kelijk zeggerv dat B na sans slechts 3
ruiten mocht bieden, en daarna geen stap
verder mag gaan.
Het resultaat was tenslotte natuurlijk, dat
de 3 sans smadelijk werd verloren, want de
tegenpartij maakte 4 harteslagen, twee rui
tenslagen, en tot overmaat van ramp zat de
schoppenheer ook nog verkeerd, alzoo was
het spel 3 down.
Volgende week zullen wij in dit verband
nog een voorbeeld geven van een spel ge
speeld op een der kampioensuitdagingswed-
strljden van .en N. B. B.
J. F. E. bood na 5 klaveren 4 schoppen,
hetwelk bestreden werd, nl. werd gezegd dat
hij 5 schoppen moest bieden. Hij vraagt ons
hoe in deze de reglementen luiden.
Het spüt ons voor J. F. E., doch hij heeft
ongelijk. Weliswaar volgt hij nog de oude
telling, doch ook dat doet niets meer ter zake.
De regel is thans, dat 3 trek steeds boven
2 trek gaat, 4 boven 3 enz., en dat bij een
gelijk aantal trekken de volgorde is sans k
tout, schoppen, harten, ruiten en klaveren.
Jaren geleden, toen auctionbridge pas in
opkomst was, ging 2 sans 20 boven 3 kla
veren 18, 3 schoppen 27 boven 4 kla
ver m 24, 3 sans 30 boven 4 ruiten
28, enz. Dit systeem is echter reeds lang
verlaten en bij contractbridge is het nooit
toegepast.
Van deze gelegenheid maken wij gebruik er
op aan te dringen, dat ieder volgende telling
vastgesteld door den N. B. P. nl. sans a tout
35, schoppen en harten 30, ruiten en
"'laveren 20. Schoppen gaan boven harten,
en ruiten gaan boven klaveren. Voor de
manche wordt niets vergoed. De robber telt
500.
Het is gewenscht da^ er eenheid zij, en nu
er een officieel lichaam is, dienen wij dat te
volgen.
APOTHEEK GEOPEND
Zondag 13 September is de apotheek ge
opend van wülen Mevr, de Wed. A. J. VAN
OCKENBURG, Badhuisstraat.
BIJ LIJDERS AAN MAAG-, DARM- EN
STOFWISSELINGSZIEKTEN brengt het ge
bruik van het natuurlijke „Franz-Josef"-
bitterwater de spüsverteringsorganen weer
tot geregelde werking en vergemakkelükt op
die wijze, dat de gezonde voedingsstoffen in
het bloed geraken.
en wordt daarom ingebouwd in een speciale
kast. Dit maakt het werk voor den operateur
dubbel moeilijk, daar de verschillende deelen
niet gemakkelük te bereiken zün. Voordat de
eigenlyke opnamen van een scène plaats
hebben, moet de operateur de beweging van
cie spelers controleeren en nagaan, waar op
nieuw ingesteld moet worden, zoodat gedu
rende de definitieve opnamen, aan de hand
van de gemaakte notities, de instelling ver
anderd kan worden. Tevens moet gecontro
leerd worden, of de microfoon niet op het
beeld zichtbaar kan worden. Nadat de scène
gerepeteerd is en alles gecontroleerd, wordt
begonnen met de definitieve opnamen. De
camera wordt gekoppeld aan den motor, die
de geluidsopname-installatie aandrijft, zoo
dat beeld en geluid volkomen synchroon op
genomen worden.
De film loopt door de camera met een
snelheid van 24 beeldjes per seconde. Elk
beeldje is 1/48 van een seconde onbeweeglijk
achter de lens, gedurende welken tijd de
sluiters geopend en gesloten worden.
Alvorens over te gaan tot het ontwikkelen
van de film, wordt in de donkere kamer het
laatste stukje, test genaamd, afgeknipt en
ontwikkeld. Hierdoor wordt vastgesteld,
welke wüze van ontwikkelen het beste resul
taat zal opleveren. De normale tijd voor het
ontwikkelen is 10 minuten. Na het eerste
bad, waarin het zilver aan de emulsie ont
trokken wordt, volgt een hypo. en vervolgens
wordt de film met gedistilleerd water ge-
wasschen en daarna gedroogd.
Voor het afdrukken worden verschillende
proeven genomen om den juisten belichtings-
tüd vast te stellen. Het negatief wordt ge
plaatst op een onbelichte film en beide loo-
pen gelüktüdig door de afdrukmachine.
Het ontwikkelen van de positieve film is
geheel gelijk aan het proces voor de nega
tieve. De verschillende scènes worden uitge
knipt, gesorteerd en samengevoegd met de
andere scènes van de film. Nadat de positieve
film proef gedraaid is, wordt de negatieve
eveneens in de juiste volgorde samengesteld,
zoodat bü de volgende afdrukken de film ge-
'ieel gete°d voor het gebruik de machine
■rlaat.