1000 500 300 150 100 25 DONDERDAG EERSTE BLAD No. 195- 69e Jaargang 1931 UitgaveFirma F. VAK DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telei. 10. Postrekening 66281 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen Stads- en Provincienieuws KERK- EN SCHOOLNIEUWS MARINE EN LEGER COURANT ABONNEMENTSPRIJSVoorVlissingenende gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent.Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties betreffende Huur enVerhuur.Koop en Verkoop, Dienstaanbiedingen en -Aanvragen van 1 5 regels 75 ct., iedere regel meer 15 ct. De abonné's in 't bezit eenei Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BI] HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGINÜ „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS' Dit nummer bestaat uit 2 bladen VLISSINGEN. Zwemwedstrijd om den Schelde-beker. In aansluiting met ons bericht van gisteren kunnen we nog mededeelen, dat aan dezen wedstrijd zal worden deelgenomen door 7 da mes en 20 heeren, en wel door de dames Dekker (Veere), Olsen (Rotterdam), Ver- meulede Joode, Potters, Van den Heuvel, Klaassen en Wijthoff (allen te Vlissingen), benevens de heeren Malfait en Van de Velde (Boom, België), Schul (Roosendaal), Van Zweden (Goes), Kuijper, Van der Kamp en Stender (Amsterdam), Frauendorff (Schie dam), Grahame, Boogaard en Wage (Sluis), Vette (Ierseke), Boomsma (Middelharnis) Vileijn en Boer (Vlaardingen)Van den Burgh, Van Anraad, Slager, Luitwieler en Visser (Kon. marine) allen te Vlissingen. Het tournooi is alzoo internationaal en zal o.a. worden bijgewoond door den secretaris van de Boomsche Zwemclub. Omtrent den heer Kuijper vernamen wij, dat deze zwemmer meerdere malen op lange afstanden is uitgekomen, o.a. Zaterdag jl. te Amsterdam en te Parijs een len prijs heeft behaald. Van deze gelegenheid maken wij gaarne ge bruik te vermelden, dat het lid van de con tact-commissie, de Nederlandsche loods de heer J. L. Weber, een „film" vervaardigde over den toestand van de strooming van het water op 29 Augustus 1931 op de Wester- Schelde. Om het kwartier is deze situatie anders. Het tijdstip van den start is op 2.15 uur nam. bewesten Breskens bepaald, dit is één uur vóór hoogwater te Vlissingen. In een zestal figuren wordt op zeer duidelijke wijze de verandering in de stroomrichting aange geven, terwijl tevens blijkt op welke plaats de zwemmers met de begeleidende roeiboot zich kwartier na kwartier ongeveer zullen be vinden. Tot een half uur na den start wordt met stroom mede gezwommen in Oostelijke richting, dan geraakt men langzamerhand in stil water (om 3.15 is het hoog water) en be weegt zich in de richting Zuid—Noord om vervolgens naar de finish te zwemmen, weer met stroom mede. Om 3.30, dus 1.15 uur na den start, is men ter hoogte van het Hoofd. De rechte afstand start-finish bedraagt 4500 M.in verband met den stroom wordt het traject ongeveer 62007000 M. Uit de zes beelden werd één gemiddelde teekening van het af te leggen parcours ge distilleerd en een foto daarvan werd aan alle deelnemenden toegezonden. De heer We ber heeft met dezen arbeid iets daargesteld, waarvoor alle zwemmers en zwemsters hem buitengewoon erkentelijk zullen zijn., omdat thans iedereen van de wetenschap van een ervaren zeeman zal kunnen profiteeren. Want juist het kennis dragen van de stroomrich ting in onze Schelde is een allerbelangrijkste factor, wanneer men dezen zeearm wil over steken, Hiermede is tevens alle bevoorrech ting ten opzichte van de deelnemenden on derling uitgesloten, omdat de vruchten van 's heeren Weber's werk door allen geconsu meerd kunnen worden. V. R. B. Woensdagmiddag arriveerden alhier de heeren J. van Gemen en P. J. S. Nicolaas, resp. voorzitter en secretaris van de techni sche commissie van den Nederlandschen Bond tot het redden van drenkelingen, zoo mede mevr. D. A. Nicolaas-Scholten en mevr. C. E. SchmidtMüsler, de laatste woonach tig te Haarlem, de overigen te Amsterdam, om een aanvang te maken met het afnemen der examens voor het diploma A, B of C der V.R3.-leden. Niet minder dan 6 leden (aan vankelijk 8, waarvan een verhuisd is naar Rotterdam en een zich wegens lichamelijken toestand noodgedwongen heeft terug getrok ken) zullen zicli aan het zeer zware diploma C examen onderwerpen. Dit diploma C houdt hl. inde bevoegdheid om op te treden als instructeur of instructrice van een reddings brigade. Zooals we reeds vroeger meldden hebben' alle 8 candidaten voldaan aan het medisch gedeelte. Vrijdagavond wordt in de bovenzaal van café Vermeesch het theore tisch deel van diploma C afgenomen, terwijl Zaterdag de candidaten voor A en B, welke gisteren niet konden worden afgedaan, onder bet mes komen. Heden vertrekt de examen-commissie, die, zooals we vernamen, Dinsdag te 's-Hertogen- bosch heeft geëxamineerd, naar Middelburg, waar een 30-tal candidaten zich aan een on derzoek zullen onderwerpen, terwijl Vrijdag te ïer Neuzen een 5-tal candidaten der brigade aldaar een poging zullen doen om het zoo zeer begeerde diploma te verkrijgen. Ontegenzeggelijk hebben wij groot respect voor deze personen, die de examens belange loos komen afnemen in hun vrijen „vacantie- tijd" en daardoor blijk geven zich groote of fers te getroosten tot heil van hun mede- mensch. Voorwaar geen sinecure in deze sombere herfstachtige dagen Uit achterstaande advertentie blijkt, dat de voorzitter der technische commissie, de heer Van Gemen, Zaterdagavond een lezing zal houden over werken en doel vam deze zeer sympathieke vereeniging. Waar de toegang, ook voor belangstellen den, vrij is, vertrouwen wij, dat velen zich zullen begeven naar „de Oude Vriendschap", ten einde de uiteenzetting van een bij uitstek ter zake kundig man, als de heer Van Ge men, te vernemen. Reeds herhaaldelijk hebben wij er op ge wezen, dat de V.R.B. moeite noch kosten be spaart om haar werk ingang te doen vinden Uit al het vorenstaande blijkt voor de zoo- veelste maal, dat voor deze menschlievende vereeniging haar leus„Leert zwemmena redden tot heil van uw medemensch en voor u zelf" geen holle frase is, doch dat zij in alle opzichten toont te pogen door daden het vol maakte te bereiken. Foto's in onze Tjjdinghal. Eenige foto's van den bruggenbouw voor de Twentekanalen, o.a. hoe de bekisting van de schutbalken wordt gesteld van het be kende paviljoen „Harenberg" in het Gooi met zijn uitkijktoren, dat binnenkort in veiling wordt gebrachtvan het bezoek van een Deensch politievaartuig aan de hoofdstad van de installatie van den nieuwen burge meester van ZoetermeerZegwaartvan het Grotius-Raam, dat op 25 Augustus a.s. zal worden onthuld in het dwarsschip van de Nieuwe Kerk te Delftvan de molens in den polder „de Schermer" die met het oog op de electrificatie zullen verdwijnen. Vreemdelingenbezoek. Heden kwamen met de provinciale booten 2870 passagiers mede van de Belgische bad plaatsen. Er werden 90 auto's overgezet. De „Zuid-Beveland" en de „Zeeland" heb ben een extra-reis gemaakt. Het vorig jaar kwamen op Donderdag 21 Augustus 3000 personen mede en werden 75 auto's overgezet. MIDDELBURG. Beiaard-concert en belichting stadhuis. Gisterenavond heeft de heer Ferwerda weer een beiaard-concert op den Langen Jan te Middelburg gegeven. De vereeniging voor Vreemdelingenverkeer heeft het stadhuis laten belichten. Het voorgenomen wandelconcert door een groot gedeelte der stad, kon wegens het slechte weer niet doorgaan. OOST- EN WEST-SOUBURG. Een droevige plechtigheid. Door de zon beschenen schreed Dinsdag middag onder groote belangstelling het stof felijk overschot van den waterman M. van Zweden, die aan boord van de mailboot „Oranje Nassau" door zoo'n droevig ongeluk om het leven is gekomen, naar zijn laatste rustplaats. Voorafgegaan door twee kameraden, die een prachtig anker als symbool van de scheep vaart medevoerden, volgde de baar, die gedekt was met de driekleur en de kransen van de weduwe, de kinderen, de directie van de Mij. „Zeeland", de equipages van de stoomschepen „Oranje Nassau", „Mecklenburg" en „Prinses Juliana" en de beide organisaties. In den stoet was vertegenwoordigd de ge heele equipage van het stoomschip „Oranje Nassau" van de hoogste tot de laagste in rang. Nadat de kist in de groeve was neergelaten nam de heer J. van den End het woord en wensehte den overledene een rust in vrede toe. De heer van Kuick, inspecteur der Maat schappij, nam het woord om namens den heer van den Broecke, die verhindert was de plechtigheid bij te wonen, den overledene te herdenken en te huldigen namens de directie der Stoomv. Mij. „Zeeland". Van Zweden is in dienst der Maatschappij gevallen en als een held gestorven, daar hij voor de keuze was gesteld, waar een mensch in zijn leven wel eens voor gesteld wordt, zijn plicht te ver vullen of te blijven leven. De overledene heeft tot het laatste toe zijn plicht vervuld. De commandant schetste Van Zweden als een trouwen makker, die een slachtoffer ge worden is van zijn plicht. Het stoomschip „Oranje Nassau is niet gelukkig, daar binnen enkele weken twee leden van de equipage door een ongeluk om het leven zijn. gekomen. De heer König sprak ook namens het hoofdbestuur van den Algemeenen Trans portarbeidersbond en gaf de verzekering dat de nagedachtenis van Van Zweden nog lan gen tijd in herinnering zal blijven. De heer Beks sprak eenige woorden van deelneming tot zijn gevallen kameraad hij heeft niet lang zijn ingenomen plaats mo gen vervullen. Nadat de aanwezigen bloemen op de kist gestrooid hadden, dankte een schoonzoon namens de weduwe en familie de directie, officieren, bemanning, afgevaardigden van de organisaties en belangstellenden voor de laatste eer den overledene bewezen. Hij noemde het een troost te weten dat zijn vader tot de laatste seconde zijn plicht heeft vervuld. GOES. De ziektegevallen. in aar wij vernemen, heeft het bacteriolo gisch onderzoek uitgewezen, dat de vrouw en de kinderen van C. uit de Schengestraat te Goes, die in het gasthuis zijn opgenomen, lijdende zijn aan paratyphus. De medici zijn van meening, dat men hier inderdaad met voedselvergiftiging (vleesch, bouillon of melk) te doen heeft, maar de juiste oorzaak kan niet meer worden nagegaan. Inmiddels is het aantal patiënten uit dat gezin nog toegenomen. Op een na zijn thans allen in de barak voor besmettelijke ziekten bij het gasthuis opgenomen. Hun toestand is niet direct levensgevaarlijk. SCHOONDIJKE. Een ongeluk dat vrtf goed Is afgeloopen. Mevr. L. van B. uit Schoondijke, die met een Nederlandsch reisgezelschap in 't grens stadje Kufstein in Noord-Tirol eenige dagen vertoefde, heeft bij een tocht naar het berg meer een ongeluk gehad dat nog betrekke lijk goed is afgeloopen,*aldus wordt uit Inns bruck aan „de Tel." gemeld. Bij de bestijging van den weg naar het bergmeer wilde mevr. Van B. op een bepaald punt van het uitzicht genieten. Zij leunde tegen een houten hek langs den weg aan. De leuning brak echter plotseling af, zoodat de dame langs de steile berghelling een eind in de diepte stortte. Zij liep daarbij verschillende verwondingen op, die echter niet van emstigen aard bleken te zijn. Men wist haar te bereiken en. haar per auto naar het hospitaal te vervoeren. OOSTBURG. Dierenmishandeling. Dezer dagen ontdekte iemand uit Oostburg dat zijn varken, dat reeds eenige maanden dag en nacht in een weide verbleef, in zijn hok bleef liggen. Toen hij het dier naar bui- ton joeg, ontdekte hij, dat het beest een drie tal ernstige buikwonden had, waardoor de ingewanden naar buiten puilden. De eigenaar van de weide verklaarde, dat hij reeds een week tevoren had waargenomen, dat het dier iets onder aan het lichaam had hangen, doch had er verder geen acht opgeslagen, denken de dat het mest was. De veearts die het dier onderzocht, verklaarde dat het beest met een scherp voorwerp moest zijn gestoken en dat het moest worden afgemaakt. Het varken was ruim half was en woog ongeveer 115 K.G. Aangezien het vleesch op last van den veearts moest worden vernietigd, lijdt de eigenaar een schade van ongeveer 50. Naai de onbekende bedrijvers van deze ergerlijke dierenmishandeling stelt de politie een on derzoek in. ST. KRUIS. FuikendiefstaL Dezer dagen ontdekte een landbouwer te St Kruis, dat onbevoegden een viertal zoo goed als nieuwe zijden fuiken uit zijn visch- water onder die gemeente hadden ontvreemd. Blijkbaar hadden de daders gebruik gemaakt van een in de nabijheid liggende schuit voor het lichten van de fuiken De politie stelt een onderzoek in. Onze verbindingen met Zeeuwsch-Vlaanderen en de Belgische kust. Onder het opschrift „Vlissingen of Brus sel", komt in het „Hbld." het volgende artikel voor Over de onvoldoende verbinding tusschen Nederland ten Noorden van de Wester-Schel- de en Zeeuwsch-Vlaanderen hebben wij reeds herhaaldelijk geschreven, doch het reis-sei- zoen brengt thans dit vraagstuk opnieuw naar voren. Bezien wij het van het standpunt van den toerist, dan blijkt, dat inderdaad niets verzuimd worde om de route via Vlissin gen in discrediet te brengen, ook wat betreft de buitenlandsche verbindingen. Zoo worden bijvoorbeeld doorgaande reis biljetten van Amsterdam naar Knocke, alleen verstrekt via Brussel, niet over Vlissingen— Breskens. Bij onderzoek bleek ons, dat het de provinciale stoombootdienst (BreskensVlis singen) is, die zijn medewerking aan de sa menstelling van doorgaande verkeersbiljetten weigert te verleenen de tramweg-maat schappij BreskensMaldeghem zou gaarne in de goede richting medewerken. Behalve het vele malen overstappen en versjouwen van de bagage, heeft men nu ook nog de noodzake lijkheid steeds nieuwe kaartjes te moeten koopen. In Roosendaal dwingen de Neder landsche spoorwegen de reizigers, die wèl naar Vlissingen, doch niet per Pullman wal len reizen, over te stappen in treinen, welke in dezen tijd bij hun aankomst aldaar reeds veelal goed vel zijn. Men vraagt zich dan ook vol verbazing af in een ingezonden stuk werd daarop reeds gewezen waarom te Roosendaal wèl Pullman- en geen gewone wagens naar het Vlissingsche spoor geran geerd kunnen worden Is de reiziger eenmaal in Vlissingen aan gekomen, dan ziet hij, dat er aan de directe aansluitingen van de bootdiensten op den treinenloop nogal een en ander hapert en op Zondag zijn er slechts vier overvaarten van Vlissingen naar Breskens mogelijk. Daaren tegen rijdt de tram BreskensMaldeghem in goede correspondentie op de booten. Bij Re- tranchement, dus precies op de grens, ver laat de stoomlocomotief de tram en begint de electrische tractie, langs "e geheele Bel gische kust strekt zich het electrisch net uit en het is slechts jammer, dat de lijn Bres kens—Retranchement het nog zonder elecT trificatie moet stellen. Klaarblijkelijk is het reizigersverkeer, dat immers aan een kort seizoen gebonden is, nog niet groot genoeg om nu reeds electrificatie rendabel te maken, en dat te minder omdat het monopolistisch provinciaal electriciteitsbedriif, de Pzem, een stroomprijs van 4^ a 50 cent per K.W. bere kent, terwijl stroom uit België, door de Pzem te distribueeren, slechts 6 a 7 cent zou be hoeven te kosten, inclusief nog een winst marge voor de Pzem. Doch buitenlandsch stroomgebruik wordt niet toegestaan en de provinciale tarieven blijven onaanvaardbaar hoog. Voor een doeltreffende verbinding tusschen ons land, Zeeuwsch-Vlaanderen en het noor delijk deel van de Belgische kust, zal het noo- dig zijn, dat de belanghebbende vervoers- lichamen terzake welwillend overleg plegen, aan die samenwerking schijnt thans ten nadeele van het reizend publiek wel een en ander te ontbreken. Het is bovendien een Ne derlandsch èn een Zeeuwsch belang, de reis route over Vlissingen te laten blijven loopen, want de provinciale boot wordt voor 80 door het rijk gefinancierd er de stroomtram BreskensMaldeghem is een Nederlandsche onderneming. Bij een goed-geregeld door gaand verkeer, zal het Nederlandsche publiek zeker de goedkoope reisroute over Vlissingen boven de iets duurdere via Brussel blijven verkiezen, maar men zal het den vacantie- gangers wat gemakkelijker moeten maken. Want er zijn bijvoorbeeld doorgaande treinen BrusselKnocke v.v. en dan behoeft de rei ziger dus alléén in Brussel van trein te ver wisselen, hetgeen een groot voordeel betee- kent. Op Zondagen is de verbinding via BreskensVlissingen slechts met opoffering van vele uren wachtens te gebruiken. Zoo moet men op Zondagen vóór half twee uit Knocke vertrekken om 's avonds te 10.30 uur te Amsterdam aan te komen, met iy2 uur wachten te Breskens en 2i/2 uur te Vlissingen, waarnaast echter de route over Brussel direct aansluiting geeft, met het vertrek om 3 en de aankomst te IQ uur.' Wij vestigen op een en ander niet uitslui tend de aandacht in verband met den steeds wassenden stroom Nederlandsche vacantie- gangers naar de Belgische kustplaatsen, doch in het bijzond jr ook naar aanleiding van het groote belang van het Zeeuwsche land zeïi bij betere verbindingen. Komen die tot stand, dan hebben Zeeuwsch-Vlaanderen èn Wal cheren des zomers ook het voordeel van een gemakkelijke bereikbaarheid voor de duizen den vreemdelingen en Nederlanders, die in de Belgische badplaatsen vertoeven en dan kan de noordelijke Nederlander op eenvou dige wijze ook dat deel van zijn land leeren kennen. Wellicht dat het volgend jaar de ingebruik neming van de nieuwe groote pont tusschen Vlissingen en Breskens de aanleiding kan zqn, om tot een goede regeling van het door gaand verkeer te geraken. Die tweede groote boot is in het vreemdelingenseizoen dringend noodig. Er gingen bijvoorbeeld Donderdag 6 Augustus (marktdag: en kermis te Middel burg) van Breskens uit ruim 3000 personen over en bijna honderd auto's en alles moest in den namiddag weer terug, zoodat op zulke dagen de vervoerscapaciteit veel te gering is. En dan kan geen route over Brussel uitkomst brengen De schrijver van bovengenoemd artikel ver geet één belangr'jk ding, nl. dat van den auto tegenwoordig zeer v gebruik wordt gemaakt als vervoermiddel, Uit alle deelen van ons land worden in het seizoen dagelijks auto's door den dienst Vlis singen—Breskens en omgekeerd overgezet. Zeer vele gasten die de Belgische bad plaatsen bezoeken, reizen dan ook in het ge heel niet per trein en hiermede is in boven genoemde beschouwing totaal geen reke ning gehouden. Voor een juiste beoordee ling der feiten is dit toch zeker wel noodig. Besmettelijke ziekten. In de week van 9 tot en met 15 Augustus zijn in onze provincie voorgekomen 1 geval van dyphtherie te Poortvliet en 1 geval van meningitis cerebrospinales epidemica te Krui- ningen. Rijwielschïlden voor slechthoorenden. In deze dagen, waarin de maalstroom van het moderne snelverkeer dagelijks slacht offers eischt, zijn bijzondere maatregelen voor slechthoorenden en dooven noodzakelijk, wil het voor hen niet onmogelijk zijn, zich op den weg te begeven. Daarom wordt nog eens de aandacht gevestigd op de mogelijk heid, welke aan slechthoorende wielrijders geboden wordt, om aan alle andere wegge bruikers duidelijk te maken, dat zij de ver- keerssignalen niet kunnen liooren. Voor dit doel heeft de A.N.W.B. een stel schilden in gevoerd, segmentvormig, half wit en half rood gekleurd, welke aan de achterzijde van het rijwiel worden aangebracht en die voor den achterop rijdenden automobilist of motorrij der het teeken zijn, dat de wielrijder zijn sig nalen niet kan hooren. Deze schilden hebben reeds algemeene bekendheid verkregen en in het verkeer worden zij algemeen geëerbie digd, zoodat slechthoorenden hun eigen vei ligheid en hun leven kunnen beschermen door hun fiets van zulk een stel schilden to voorzien. Qe A.N.W.B. stelt deze borden tegen een prijs van 2 beschikbaar voor elkeen, bonds lid of geen bondslid teneinde te voorkomen, dat niet-slechthoorenden misbruik van deze borden zouden maken, om zich een zeker gemak op den weg te verzekeren, worden ze echter alleen geleverd op grond van een verklaring, onderteekend door een geneesheer of door een afdeelings-secretaris der Ver eeniging van Slechthoorenden. Wij wekken alle weggebruikers op, de fiet sers, die zich door gebruikmaking van deze borden beveiligen, ook inderdaad te behande len als personen, van wie niet verwacht kan worden, dat zij aan gegeven geluidssignalen gevolg geven. Middelbaar onderwijs. Bij Kon. besluit van 12 Augustus is be noemd tot leeraar aan de R.H.B.S. te Oost burg dr. J. Postma, te 's-Gravenhage. Examens. Voor het staatsexamen tot toelating aan de universiteit slaagde de heer J. M. Willemse te Schoondijke. Bezuiniging bij het Nijverheids-onderwijs. Door den minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen is aan de besturen van de van Rijkswege gesubsidieerde middelbare technische scholen, zeevaart-, machinisten-, visscherij- en binnenvaartscholen, ambachts scholen, avondvakteekenscholen en scholen voor speciale vakken, en de gemeentebesturen, die scholen als bovengenoemd onder hun be heer hebben, een schrijven gezonden, waarin de minister in verband met de daling van de opbrengst van 's lands middelen, erop aan dringt geen gelegenheid tot bezuiniging on gebruikt te laten. De minister verzoekt er ernstig naar te streven dat van het voor 1931 toegestane Rijkssubsidie een zoo groot moge lijk gedeelte onbesteed blijft. Opgave van overgeplaatste onderofficieren der marine Sergeant-hofmeester G. J. L. Kennis van Arend naar Van Speijk sergeant-ziekenver pleger B. Volmer van Arend naar marine- hospitaal sergeant-kok A. C. Zuurmond van Arend naar Onderzeedienstkazeme, Ondervolgende onderofficieren en man schappen van het korps mariniers zijn be stemd een der eerstvolgende maanden naar West-Indië te worden uitgezonden sergeant majoor der mariniers A. O. de Wildt, korpo raals der mariniers G. Paardekoper, H. Dries- sen, R. W. van Gogh, tamboers 2e klasse J. de Romijn, D. A. van Klaveren, mariniers O. B. Feliksdal, H. Tombal, A. de Vries, A. J. Hasebos, M. Slagt, A. Hensen, M. Vreugd, W. Lijs, J. Pauwels, J. van der Kamp, A. H. Jans sen, F. j. van Dorst, H. J. Woering, J. Bras,

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1931 | | pagina 1