1000
500
300
150
100
25
DONDERDAG
EERSTE BLAD
No. 195-
69e Jaargang
1931
UitgaveFirma F. VAK DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telei. 10. Postrekening 66281
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
Stads- en Provincienieuws
KERK- EN SCHOOLNIEUWS
MARINE EN LEGER
COURANT
ABONNEMENTSPRIJSVoorVlissingenende gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden.
Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove
rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent.Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties betreffende Huur enVerhuur.Koop
en Verkoop, Dienstaanbiedingen en -Aanvragen van 1 5 regels 75 ct., iedere regel meer 15 ct.
De abonné's in 't bezit eenei
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BI] HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGINÜ „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS'
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
VLISSINGEN.
Zwemwedstrijd om den Schelde-beker.
In aansluiting met ons bericht van gisteren
kunnen we nog mededeelen, dat aan dezen
wedstrijd zal worden deelgenomen door 7 da
mes en 20 heeren, en wel door de dames
Dekker (Veere), Olsen (Rotterdam), Ver-
meulede Joode, Potters, Van den Heuvel,
Klaassen en Wijthoff (allen te Vlissingen),
benevens de heeren Malfait en Van de Velde
(Boom, België), Schul (Roosendaal), Van
Zweden (Goes), Kuijper, Van der Kamp en
Stender (Amsterdam), Frauendorff (Schie
dam), Grahame, Boogaard en Wage (Sluis),
Vette (Ierseke), Boomsma (Middelharnis)
Vileijn en Boer (Vlaardingen)Van den
Burgh, Van Anraad, Slager, Luitwieler en
Visser (Kon. marine) allen te Vlissingen.
Het tournooi is alzoo internationaal en zal
o.a. worden bijgewoond door den secretaris
van de Boomsche Zwemclub.
Omtrent den heer Kuijper vernamen wij,
dat deze zwemmer meerdere malen op lange
afstanden is uitgekomen, o.a. Zaterdag jl. te
Amsterdam en te Parijs een len prijs heeft
behaald.
Van deze gelegenheid maken wij gaarne ge
bruik te vermelden, dat het lid van de con
tact-commissie, de Nederlandsche loods de
heer J. L. Weber, een „film" vervaardigde
over den toestand van de strooming van het
water op 29 Augustus 1931 op de Wester-
Schelde. Om het kwartier is deze situatie
anders. Het tijdstip van den start is op 2.15
uur nam. bewesten Breskens bepaald, dit is
één uur vóór hoogwater te Vlissingen. In een
zestal figuren wordt op zeer duidelijke wijze
de verandering in de stroomrichting aange
geven, terwijl tevens blijkt op welke plaats de
zwemmers met de begeleidende roeiboot zich
kwartier na kwartier ongeveer zullen be
vinden. Tot een half uur na den start wordt
met stroom mede gezwommen in Oostelijke
richting, dan geraakt men langzamerhand in
stil water (om 3.15 is het hoog water) en be
weegt zich in de richting Zuid—Noord om
vervolgens naar de finish te zwemmen, weer
met stroom mede. Om 3.30, dus 1.15 uur na
den start, is men ter hoogte van het Hoofd.
De rechte afstand start-finish bedraagt 4500
M.in verband met den stroom wordt het
traject ongeveer 62007000 M.
Uit de zes beelden werd één gemiddelde
teekening van het af te leggen parcours ge
distilleerd en een foto daarvan werd aan
alle deelnemenden toegezonden. De heer We
ber heeft met dezen arbeid iets daargesteld,
waarvoor alle zwemmers en zwemsters hem
buitengewoon erkentelijk zullen zijn., omdat
thans iedereen van de wetenschap van een
ervaren zeeman zal kunnen profiteeren. Want
juist het kennis dragen van de stroomrich
ting in onze Schelde is een allerbelangrijkste
factor, wanneer men dezen zeearm wil over
steken, Hiermede is tevens alle bevoorrech
ting ten opzichte van de deelnemenden on
derling uitgesloten, omdat de vruchten van
's heeren Weber's werk door allen geconsu
meerd kunnen worden.
V. R. B.
Woensdagmiddag arriveerden alhier de
heeren J. van Gemen en P. J. S. Nicolaas,
resp. voorzitter en secretaris van de techni
sche commissie van den Nederlandschen
Bond tot het redden van drenkelingen, zoo
mede mevr. D. A. Nicolaas-Scholten en mevr.
C. E. SchmidtMüsler, de laatste woonach
tig te Haarlem, de overigen te Amsterdam,
om een aanvang te maken met het afnemen
der examens voor het diploma A, B of C der
V.R3.-leden. Niet minder dan 6 leden (aan
vankelijk 8, waarvan een verhuisd is naar
Rotterdam en een zich wegens lichamelijken
toestand noodgedwongen heeft terug getrok
ken) zullen zicli aan het zeer zware diploma
C examen onderwerpen. Dit diploma C houdt
hl. inde bevoegdheid om op te treden als
instructeur of instructrice van een reddings
brigade. Zooals we reeds vroeger meldden
hebben' alle 8 candidaten voldaan aan het
medisch gedeelte. Vrijdagavond wordt in de
bovenzaal van café Vermeesch het theore
tisch deel van diploma C afgenomen, terwijl
Zaterdag de candidaten voor A en B, welke
gisteren niet konden worden afgedaan, onder
bet mes komen.
Heden vertrekt de examen-commissie, die,
zooals we vernamen, Dinsdag te 's-Hertogen-
bosch heeft geëxamineerd, naar Middelburg,
waar een 30-tal candidaten zich aan een on
derzoek zullen onderwerpen, terwijl Vrijdag te
ïer Neuzen een 5-tal candidaten der brigade
aldaar een poging zullen doen om het zoo
zeer begeerde diploma te verkrijgen.
Ontegenzeggelijk hebben wij groot respect
voor deze personen, die de examens belange
loos komen afnemen in hun vrijen „vacantie-
tijd" en daardoor blijk geven zich groote of
fers te getroosten tot heil van hun mede-
mensch. Voorwaar geen sinecure in deze
sombere herfstachtige dagen
Uit achterstaande advertentie blijkt, dat
de voorzitter der technische commissie, de
heer Van Gemen, Zaterdagavond een lezing
zal houden over werken en doel vam deze
zeer sympathieke vereeniging.
Waar de toegang, ook voor belangstellen
den, vrij is, vertrouwen wij, dat velen zich
zullen begeven naar „de Oude Vriendschap",
ten einde de uiteenzetting van een bij uitstek
ter zake kundig man, als de heer Van Ge
men, te vernemen.
Reeds herhaaldelijk hebben wij er op ge
wezen, dat de V.R.B. moeite noch kosten be
spaart om haar werk ingang te doen vinden
Uit al het vorenstaande blijkt voor de zoo-
veelste maal, dat voor deze menschlievende
vereeniging haar leus„Leert zwemmena
redden tot heil van uw medemensch en voor
u zelf" geen holle frase is, doch dat zij in alle
opzichten toont te pogen door daden het vol
maakte te bereiken.
Foto's in onze Tjjdinghal.
Eenige foto's van den bruggenbouw voor
de Twentekanalen, o.a. hoe de bekisting van
de schutbalken wordt gesteld van het be
kende paviljoen „Harenberg" in het Gooi met
zijn uitkijktoren, dat binnenkort in veiling
wordt gebrachtvan het bezoek van een
Deensch politievaartuig aan de hoofdstad
van de installatie van den nieuwen burge
meester van ZoetermeerZegwaartvan het
Grotius-Raam, dat op 25 Augustus a.s. zal
worden onthuld in het dwarsschip van de
Nieuwe Kerk te Delftvan de molens in den
polder „de Schermer" die met het oog op de
electrificatie zullen verdwijnen.
Vreemdelingenbezoek.
Heden kwamen met de provinciale booten
2870 passagiers mede van de Belgische bad
plaatsen. Er werden 90 auto's overgezet.
De „Zuid-Beveland" en de „Zeeland" heb
ben een extra-reis gemaakt.
Het vorig jaar kwamen op Donderdag 21
Augustus 3000 personen mede en werden 75
auto's overgezet.
MIDDELBURG.
Beiaard-concert en belichting stadhuis.
Gisterenavond heeft de heer Ferwerda
weer een beiaard-concert op den Langen Jan
te Middelburg gegeven.
De vereeniging voor Vreemdelingenverkeer
heeft het stadhuis laten belichten.
Het voorgenomen wandelconcert door een
groot gedeelte der stad, kon wegens het
slechte weer niet doorgaan.
OOST- EN WEST-SOUBURG.
Een droevige plechtigheid.
Door de zon beschenen schreed Dinsdag
middag onder groote belangstelling het stof
felijk overschot van den waterman M. van
Zweden, die aan boord van de mailboot
„Oranje Nassau" door zoo'n droevig ongeluk
om het leven is gekomen, naar zijn laatste
rustplaats.
Voorafgegaan door twee kameraden, die een
prachtig anker als symbool van de scheep
vaart medevoerden, volgde de baar, die gedekt
was met de driekleur en de kransen van de
weduwe, de kinderen, de directie van de Mij.
„Zeeland", de equipages van de stoomschepen
„Oranje Nassau", „Mecklenburg" en „Prinses
Juliana" en de beide organisaties.
In den stoet was vertegenwoordigd de ge
heele equipage van het stoomschip „Oranje
Nassau" van de hoogste tot de laagste in
rang.
Nadat de kist in de groeve was neergelaten
nam de heer J. van den End het woord en
wensehte den overledene een rust in vrede toe.
De heer van Kuick, inspecteur der Maat
schappij, nam het woord om namens den heer
van den Broecke, die verhindert was de
plechtigheid bij te wonen, den overledene te
herdenken en te huldigen namens de directie
der Stoomv. Mij. „Zeeland". Van Zweden is
in dienst der Maatschappij gevallen en als
een held gestorven, daar hij voor de keuze
was gesteld, waar een mensch in zijn leven
wel eens voor gesteld wordt, zijn plicht te ver
vullen of te blijven leven. De overledene heeft
tot het laatste toe zijn plicht vervuld.
De commandant schetste Van Zweden als
een trouwen makker, die een slachtoffer ge
worden is van zijn plicht. Het stoomschip
„Oranje Nassau is niet gelukkig, daar binnen
enkele weken twee leden van de equipage
door een ongeluk om het leven zijn. gekomen.
De heer König sprak ook namens het
hoofdbestuur van den Algemeenen Trans
portarbeidersbond en gaf de verzekering dat
de nagedachtenis van Van Zweden nog lan
gen tijd in herinnering zal blijven.
De heer Beks sprak eenige woorden van
deelneming tot zijn gevallen kameraad hij
heeft niet lang zijn ingenomen plaats mo
gen vervullen.
Nadat de aanwezigen bloemen op de kist
gestrooid hadden, dankte een schoonzoon
namens de weduwe en familie de directie,
officieren, bemanning, afgevaardigden van de
organisaties en belangstellenden voor de
laatste eer den overledene bewezen. Hij
noemde het een troost te weten dat zijn
vader tot de laatste seconde zijn plicht heeft
vervuld.
GOES.
De ziektegevallen.
in aar wij vernemen, heeft het bacteriolo
gisch onderzoek uitgewezen, dat de vrouw en
de kinderen van C. uit de Schengestraat te
Goes, die in het gasthuis zijn opgenomen,
lijdende zijn aan paratyphus. De medici zijn
van meening, dat men hier inderdaad met
voedselvergiftiging (vleesch, bouillon of melk)
te doen heeft, maar de juiste oorzaak kan
niet meer worden nagegaan.
Inmiddels is het aantal patiënten uit dat
gezin nog toegenomen. Op een na zijn thans
allen in de barak voor besmettelijke ziekten
bij het gasthuis opgenomen. Hun toestand
is niet direct levensgevaarlijk.
SCHOONDIJKE.
Een ongeluk dat vrtf goed Is afgeloopen.
Mevr. L. van B. uit Schoondijke, die met
een Nederlandsch reisgezelschap in 't grens
stadje Kufstein in Noord-Tirol eenige dagen
vertoefde, heeft bij een tocht naar het berg
meer een ongeluk gehad dat nog betrekke
lijk goed is afgeloopen,*aldus wordt uit Inns
bruck aan „de Tel." gemeld. Bij de bestijging
van den weg naar het bergmeer wilde mevr.
Van B. op een bepaald punt van het uitzicht
genieten. Zij leunde tegen een houten hek
langs den weg aan. De leuning brak echter
plotseling af, zoodat de dame langs de steile
berghelling een eind in de diepte stortte. Zij
liep daarbij verschillende verwondingen op,
die echter niet van emstigen aard bleken te
zijn. Men wist haar te bereiken en. haar per
auto naar het hospitaal te vervoeren.
OOSTBURG.
Dierenmishandeling.
Dezer dagen ontdekte iemand uit Oostburg
dat zijn varken, dat reeds eenige maanden
dag en nacht in een weide verbleef, in zijn
hok bleef liggen. Toen hij het dier naar bui-
ton joeg, ontdekte hij, dat het beest een drie
tal ernstige buikwonden had, waardoor de
ingewanden naar buiten puilden. De eigenaar
van de weide verklaarde, dat hij reeds een
week tevoren had waargenomen, dat het dier
iets onder aan het lichaam had hangen, doch
had er verder geen acht opgeslagen, denken
de dat het mest was. De veearts die het dier
onderzocht, verklaarde dat het beest met een
scherp voorwerp moest zijn gestoken en dat
het moest worden afgemaakt. Het varken
was ruim half was en woog ongeveer 115
K.G. Aangezien het vleesch op last van den
veearts moest worden vernietigd, lijdt de
eigenaar een schade van ongeveer 50. Naai
de onbekende bedrijvers van deze ergerlijke
dierenmishandeling stelt de politie een on
derzoek in.
ST. KRUIS.
FuikendiefstaL
Dezer dagen ontdekte een landbouwer te
St Kruis, dat onbevoegden een viertal zoo
goed als nieuwe zijden fuiken uit zijn visch-
water onder die gemeente hadden ontvreemd.
Blijkbaar hadden de daders gebruik gemaakt
van een in de nabijheid liggende schuit voor
het lichten van de fuiken De politie stelt een
onderzoek in.
Onze verbindingen met Zeeuwsch-Vlaanderen
en de Belgische kust.
Onder het opschrift „Vlissingen of Brus
sel", komt in het „Hbld." het volgende artikel
voor
Over de onvoldoende verbinding tusschen
Nederland ten Noorden van de Wester-Schel-
de en Zeeuwsch-Vlaanderen hebben wij reeds
herhaaldelijk geschreven, doch het reis-sei-
zoen brengt thans dit vraagstuk opnieuw
naar voren. Bezien wij het van het standpunt
van den toerist, dan blijkt, dat inderdaad
niets verzuimd worde om de route via Vlissin
gen in discrediet te brengen, ook wat betreft
de buitenlandsche verbindingen.
Zoo worden bijvoorbeeld doorgaande reis
biljetten van Amsterdam naar Knocke, alleen
verstrekt via Brussel, niet over Vlissingen—
Breskens. Bij onderzoek bleek ons, dat het de
provinciale stoombootdienst (BreskensVlis
singen) is, die zijn medewerking aan de sa
menstelling van doorgaande verkeersbiljetten
weigert te verleenen de tramweg-maat
schappij BreskensMaldeghem zou gaarne in
de goede richting medewerken. Behalve het
vele malen overstappen en versjouwen van de
bagage, heeft men nu ook nog de noodzake
lijkheid steeds nieuwe kaartjes te moeten
koopen. In Roosendaal dwingen de Neder
landsche spoorwegen de reizigers, die wèl
naar Vlissingen, doch niet per Pullman wal
len reizen, over te stappen in treinen, welke
in dezen tijd bij hun aankomst aldaar reeds
veelal goed vel zijn. Men vraagt zich dan ook
vol verbazing af in een ingezonden stuk
werd daarop reeds gewezen waarom te
Roosendaal wèl Pullman- en geen gewone
wagens naar het Vlissingsche spoor geran
geerd kunnen worden
Is de reiziger eenmaal in Vlissingen aan
gekomen, dan ziet hij, dat er aan de directe
aansluitingen van de bootdiensten op den
treinenloop nogal een en ander hapert en op
Zondag zijn er slechts vier overvaarten van
Vlissingen naar Breskens mogelijk. Daaren
tegen rijdt de tram BreskensMaldeghem in
goede correspondentie op de booten. Bij Re-
tranchement, dus precies op de grens, ver
laat de stoomlocomotief de tram en begint
de electrische tractie, langs "e geheele Bel
gische kust strekt zich het electrisch net uit
en het is slechts jammer, dat de lijn Bres
kens—Retranchement het nog zonder elecT
trificatie moet stellen. Klaarblijkelijk is het
reizigersverkeer, dat immers aan een kort
seizoen gebonden is, nog niet groot genoeg
om nu reeds electrificatie rendabel te maken,
en dat te minder omdat het monopolistisch
provinciaal electriciteitsbedriif, de Pzem, een
stroomprijs van 4^ a 50 cent per K.W. bere
kent, terwijl stroom uit België, door de Pzem
te distribueeren, slechts 6 a 7 cent zou be
hoeven te kosten, inclusief nog een winst
marge voor de Pzem. Doch buitenlandsch
stroomgebruik wordt niet toegestaan en de
provinciale tarieven blijven onaanvaardbaar
hoog.
Voor een doeltreffende verbinding tusschen
ons land, Zeeuwsch-Vlaanderen en het noor
delijk deel van de Belgische kust, zal het noo-
dig zijn, dat de belanghebbende vervoers-
lichamen terzake welwillend overleg plegen,
aan die samenwerking schijnt thans ten
nadeele van het reizend publiek wel een en
ander te ontbreken. Het is bovendien een Ne
derlandsch èn een Zeeuwsch belang, de reis
route over Vlissingen te laten blijven loopen,
want de provinciale boot wordt voor 80
door het rijk gefinancierd er de stroomtram
BreskensMaldeghem is een Nederlandsche
onderneming. Bij een goed-geregeld door
gaand verkeer, zal het Nederlandsche publiek
zeker de goedkoope reisroute over Vlissingen
boven de iets duurdere via Brussel blijven
verkiezen, maar men zal het den vacantie-
gangers wat gemakkelijker moeten maken.
Want er zijn bijvoorbeeld doorgaande treinen
BrusselKnocke v.v. en dan behoeft de rei
ziger dus alléén in Brussel van trein te ver
wisselen, hetgeen een groot voordeel betee-
kent. Op Zondagen is de verbinding via
BreskensVlissingen slechts met opoffering
van vele uren wachtens te gebruiken. Zoo
moet men op Zondagen vóór half twee uit
Knocke vertrekken om 's avonds te 10.30 uur
te Amsterdam aan te komen, met iy2 uur
wachten te Breskens en 2i/2 uur te Vlissingen,
waarnaast echter de route over Brussel direct
aansluiting geeft, met het vertrek om 3 en
de aankomst te IQ uur.'
Wij vestigen op een en ander niet uitslui
tend de aandacht in verband met den steeds
wassenden stroom Nederlandsche vacantie-
gangers naar de Belgische kustplaatsen, doch
in het bijzond jr ook naar aanleiding van het
groote belang van het Zeeuwsche land zeïi
bij betere verbindingen. Komen die tot stand,
dan hebben Zeeuwsch-Vlaanderen èn Wal
cheren des zomers ook het voordeel van een
gemakkelijke bereikbaarheid voor de duizen
den vreemdelingen en Nederlanders, die in
de Belgische badplaatsen vertoeven en dan
kan de noordelijke Nederlander op eenvou
dige wijze ook dat deel van zijn land leeren
kennen.
Wellicht dat het volgend jaar de ingebruik
neming van de nieuwe groote pont tusschen
Vlissingen en Breskens de aanleiding kan
zqn, om tot een goede regeling van het door
gaand verkeer te geraken. Die tweede groote
boot is in het vreemdelingenseizoen dringend
noodig. Er gingen bijvoorbeeld Donderdag 6
Augustus (marktdag: en kermis te Middel
burg) van Breskens uit ruim 3000 personen
over en bijna honderd auto's en alles moest
in den namiddag weer terug, zoodat op zulke
dagen de vervoerscapaciteit veel te gering is.
En dan kan geen route over Brussel uitkomst
brengen
De schrijver van bovengenoemd artikel ver
geet één belangr'jk ding, nl. dat van den
auto tegenwoordig zeer v gebruik wordt
gemaakt als vervoermiddel,
Uit alle deelen van ons land worden in het
seizoen dagelijks auto's door den dienst Vlis
singen—Breskens en omgekeerd overgezet.
Zeer vele gasten die de Belgische bad
plaatsen bezoeken, reizen dan ook in het ge
heel niet per trein en hiermede is in boven
genoemde beschouwing totaal geen reke
ning gehouden. Voor een juiste beoordee
ling der feiten is dit toch zeker wel noodig.
Besmettelijke ziekten.
In de week van 9 tot en met 15 Augustus
zijn in onze provincie voorgekomen 1 geval
van dyphtherie te Poortvliet en 1 geval van
meningitis cerebrospinales epidemica te Krui-
ningen.
Rijwielschïlden voor slechthoorenden.
In deze dagen, waarin de maalstroom van
het moderne snelverkeer dagelijks slacht
offers eischt, zijn bijzondere maatregelen
voor slechthoorenden en dooven noodzakelijk,
wil het voor hen niet onmogelijk zijn, zich
op den weg te begeven. Daarom wordt nog
eens de aandacht gevestigd op de mogelijk
heid, welke aan slechthoorende wielrijders
geboden wordt, om aan alle andere wegge
bruikers duidelijk te maken, dat zij de ver-
keerssignalen niet kunnen liooren. Voor dit
doel heeft de A.N.W.B. een stel schilden in
gevoerd, segmentvormig, half wit en half rood
gekleurd, welke aan de achterzijde van het
rijwiel worden aangebracht en die voor den
achterop rijdenden automobilist of motorrij
der het teeken zijn, dat de wielrijder zijn sig
nalen niet kan hooren. Deze schilden hebben
reeds algemeene bekendheid verkregen en in
het verkeer worden zij algemeen geëerbie
digd, zoodat slechthoorenden hun eigen vei
ligheid en hun leven kunnen beschermen
door hun fiets van zulk een stel schilden to
voorzien.
Qe A.N.W.B. stelt deze borden tegen een
prijs van 2 beschikbaar voor elkeen, bonds
lid of geen bondslid teneinde te voorkomen,
dat niet-slechthoorenden misbruik van deze
borden zouden maken, om zich een zeker
gemak op den weg te verzekeren, worden ze
echter alleen geleverd op grond van een
verklaring, onderteekend door een geneesheer
of door een afdeelings-secretaris der Ver
eeniging van Slechthoorenden.
Wij wekken alle weggebruikers op, de fiet
sers, die zich door gebruikmaking van deze
borden beveiligen, ook inderdaad te behande
len als personen, van wie niet verwacht kan
worden, dat zij aan gegeven geluidssignalen
gevolg geven.
Middelbaar onderwijs.
Bij Kon. besluit van 12 Augustus is be
noemd tot leeraar aan de R.H.B.S. te Oost
burg dr. J. Postma, te 's-Gravenhage.
Examens.
Voor het staatsexamen tot toelating aan de
universiteit slaagde de heer J. M. Willemse
te Schoondijke.
Bezuiniging bij het Nijverheids-onderwijs.
Door den minister van onderwijs, kunsten
en wetenschappen is aan de besturen van de
van Rijkswege gesubsidieerde middelbare
technische scholen, zeevaart-, machinisten-,
visscherij- en binnenvaartscholen, ambachts
scholen, avondvakteekenscholen en scholen
voor speciale vakken, en de gemeentebesturen,
die scholen als bovengenoemd onder hun be
heer hebben, een schrijven gezonden, waarin
de minister in verband met de daling van de
opbrengst van 's lands middelen, erop aan
dringt geen gelegenheid tot bezuiniging on
gebruikt te laten. De minister verzoekt er
ernstig naar te streven dat van het voor 1931
toegestane Rijkssubsidie een zoo groot moge
lijk gedeelte onbesteed blijft.
Opgave van overgeplaatste onderofficieren
der marine
Sergeant-hofmeester G. J. L. Kennis van
Arend naar Van Speijk sergeant-ziekenver
pleger B. Volmer van Arend naar marine-
hospitaal sergeant-kok A. C. Zuurmond van
Arend naar Onderzeedienstkazeme,
Ondervolgende onderofficieren en man
schappen van het korps mariniers zijn be
stemd een der eerstvolgende maanden naar
West-Indië te worden uitgezonden sergeant
majoor der mariniers A. O. de Wildt, korpo
raals der mariniers G. Paardekoper, H. Dries-
sen, R. W. van Gogh, tamboers 2e klasse J.
de Romijn, D. A. van Klaveren, mariniers O.
B. Feliksdal, H. Tombal, A. de Vries, A. J.
Hasebos, M. Slagt, A. Hensen, M. Vreugd, W.
Lijs, J. Pauwels, J. van der Kamp, A. H. Jans
sen, F. j. van Dorst, H. J. Woering, J. Bras,