500
300
25
DEHKT OM OE COLLECTE fill I01ECL61EN
noet 1
VRIJDAG
31 JULI
EERSTE BLAD
:No. ITS-
69e Jaargang
1931
CHT
'LIJNEN
A
i's, Fietsen
en.
ISSINGEN
UitgaveFirma F. VAK DE VELDE Fr., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
Tarieven-oorSog in Zeeuwsch-Vlaanderen.
Stads- en Provincienieuws
LUCHTVAART
Biiiwiiiiwiin
i
i
I
i
le gelegen-
we kropen
ien, wat er
rouw zocht
werd met
•erkt, maar
Dikkerdak
proeid was.
g vervolg.) B
IIIIIHIIIIHIIIUrRn
iet verticaal, doch
moet dienen voor
fc een speciaal type
hiervan is veel
rdeelen zijn hierbij
ing-apparaat moet
en tot ca. 300 Volt
ies worden ook ge
en de sprekende
versterkers (2550
oor de fabrikanten
erdeelen daarvoor.
D VAN HET
IlKRON.
nsche luchtschip
nadert, krijgt een
aan boord. De in-
en ontvangtoestel-
ehalve een anten-
de omhulling van
cht, zoodat hij bij
sschadigd, bezit de
antennes. Het to-
;le radioinstallatie
bracht. De stroom
door de door gas-
eratoren geleverd,
p van electriciteit
de radio-installa-
m geschieden,
ikaansch marine-
veemaal zoo groot
Men hoopt einde
ichten te kunnen
763.4 te La Co-
46.5 te Thorshavn
ond van 31 Juli
W. wind, betrok-
)lkt, mogelijk nog
atuur.
uli van Port Said
Juli te Genua
t. n. Batavia
ia n. Rott.
ïliOuessant
Juli Suez
van Perim
uli te Marseille
Juli van Colombo
van Port Said
atavia van oRtt.
1 Gibraltar
van Hongkong
li te Port Said
uli te Antw.
'uli van Calcutta
van Durban
Juli Ouessant
lybheden,
enz.
Jinsdag, Donder-
g Thé Dansante,
dansante,
iren middag en
- Woensdag- en
jante.
Dagelijks solrée-
ndags Thé-dan-
9.23
13 15.43
VUSSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingenen de gemeenten op Walcheren f2.20 per 3 maanden.
Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk f 3.80. Voor de ove
rigelanden bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels ƒ1.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertentiesbetreffendeHuur enVerhuur.Koop
en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 15 regels 75 ct, iedere regel meer 15 ct.
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS''
Dit nummer bestaat uit twee bladen
Een tegenspraak.
Onder deze titels werd uit Zeeuwsch-Vlaan
deren aan de dagbladen een artikel toege
zonden, dat een onjuiste voorstelling van de
feiten weergeeft en aan overdrijving niet
vreemd is. Men laat het daarin voorkomen
alsof sinds 1 Juli, het tijdstip dat de A.T.O.
hare diensten in Zeeuwsch-Vlaanderen heeft
uitgebreid, dit ntf een zaak is van, schrik niet
lezerniet alleen van ge westelijken aard,
maar dat er zelfs.... nu nationale belangen
op het spel staan. En als nu deze zaak, voor
dit zoo „sterk Belgisch georiënteerd gewest",
om in de terminologie van het schrijven te
blijven, zelfs nog geen streekbelang mag ge
noemd worden, dan kan hier gerust gezegd
worden „alle overdrijving schaadt". Waarlijk
het nationale bewustzijn van den Zeeuwsch-
Vlaming wordt door het staan of vallen van
de A.T.O. noch vermeerderd noch vermin
derd. Men moet den volksaard van den
Zeeuwsch-Vlaming al heel slecht kennen om
zooiets te berichten.
Ook de bewering, dat door deze uitbreiding
Zeeuwsch-Vlaanderen „nu pas" aan het Ne-
derlandsche spoorwegnet als het ware wordt
aangesloten, is totaal misleidend, want men
vermeldt of wil niet vermelden, dat dit reeds
feitelijk het geval was vanwege de diverse
vervoermiddelen als Provinciale Stoomboot-
dienst, tramwegen en bodediensten, die steeds
en nu nog de goederen veel vlugger en in
zeer vele gevallen goedkooper bezorgen dan
nu de A.T.O. doet en dat niettegenstaande de
A.T.O. gesteund en aanbevolen wordt door de
spoorwegen en dumpingtarieven toepast, wijl
ter de Staat zelf voorgaat den een boven
den ander, ten koste van de gemeenschap
onbillijk te bevoordeelen.
Het aangehaalde besluit van het provinciaal
bestuur van Zeeland houdt niets anders in,
als dat groupage verboden wordt en dus, zoo
als de A.T.O. langs slinksche wegen trachtte
te verkrijgen, er nu geen bevoorrechting
plaats heeft tegenover andere vervoermidde
len, wat toch een ieder moet billijken. Men
behoeft het dus niet te laten voorkomen alsof
de A.T.O. tegengewerkt wordt, ze staat met
elk ander vervoermiddel op een en dezelfde
lijn, en het provinciaal bestuur kon toch niet
toelaten dat hare ontvangsten zoo maar zou
den worden verminderd. Men make dit be
stuur er geen verwijt van als zij dezelfde
bepaling invoert die ook bij de spoor- en
tramwegen van toepassing zijn.
De vlugste verzending voor Zeeuwsch-
Vlaanderen (Oostelijk deel) is de tot hiertoe
steeds gevolgde route via VlakeWalsoorden
en dit zelfs voor Sas van Gent tot IJzendijke,
alleen Terneuzen voor de meeste gevallen uit
gezonderd en dit wel per provinciale boot,
tramwegen of bodediensten. De ondervinding
constateert het en de route duidt het aan,
dat de verzending per A.T.O. via Goes—Hoe-
dekenskerke veel langer duurt en dit wel een
dag tot zelfs anderhalven dag. Wat dit zeg
gen wil voor zendingen levend of goederen
aan bederf onderhevig, hoeft hier niet te
worden betoogd, de respectievelijke ontvan
gers kunnen hier beter over oordeelen dan
sommige er wel over schrijven.
Vrachtprijzen.
Ook deze zijn voor zendingen van eenig ge
wicht steeds duurder per A.T.O., wat aan de
hand der berekeningen gemakkelijk is te be-
wjjzen en voor zendingen van 700 K.G. wel
tot 1.65 bedraagt, terwijl voor kleinere zen
dingen met een gering gewicht en die
doorgaans als bestel- of ijlgoed verzonden
worden, het geldelijk voordeel ƒ0.10 tot
ƒ0.20 kan bedragen, maar daartegenover
staat weer de veel latere ontvangst per
A.T.O., en nu gaat men toch het dure be
stel- en ijlgoederentarief niet betalen om de
goederen waar men erg om verlegen zit nog
een dag later te ontvangen. Vooral bij der
gelijke zendingen is tijd geld en de zendin
gen snelvervoer en spoedbestelling ondervin
den juist bij verzending per A.T.O. die ver
traging die men wil voorkomen. Voor deze
zendingen kunnen noch provinciale boot
noch trams gemist worden, daar die zeer
veel malen per dag in alle richtingen ver
bindingen geven, dit in tegenstelling met de
A.T.O., die maar één keer per dag de goede
ren bezorgt.
Samenvattende staat het dus vasft, dat alle
goederen voor de plaatsen in Oostelijk
Zeeuwsch-Vlaanderen veel later ter bestem-
frhig zijn wanneer ze per A.T.O. worden ver
zonden en de vrachtprijzen in vele gevallen
hog duurder zijn, en dat niettegenstaande
dumpingstarieven en steun en aanbeveling
Van de spoorwegen.
ft 8
Dumpingstarieven.
Het tarief, door de A.T.O. toegepast voor
de berekening van de vracht Hoedekenskerke
naar de plaatsen in Zeeuwsch-Vlaanderen,
is een dumpingstarief, geen enkele vervoer
dienst kan volgens dit tarief rendabel wezen,
wat ook de A.T.O. zal moeten erkennen, zelfs
al had zij groupage bij den stoombootdienst
mogen toepassen. Kon zij op deze wijze het
vervoer machtig worden, dan was het haar
later gemakkelijk het geleden verlies weer in
te halen en ook in dit opzicht is het besluit
van Ged. Staten zeer toe te juichen. Wat het
tekort betreft van een zoodanige exploitatie,
och dit zal het, daar dit bedrijf een semi-over-
heidsbedrijf is, wel toegepast krijgen via den
zak van den belastingbetaler en kunnen dan
dergelijke oneerlijke middelen toegepast wor
den in het nadeel van andere eerlijke ver
voermiddelen. Maar wat nu het gekste van
het geval is, de Staat betaalt reeds 80 in
het tekort van de provinciale booten ojr, de
Westerschelde, zal ook, zooals dat in andere
streken gebeurd is, gaan betalen in het
tekort van de tramwegen, daar deze, als zijn
de een absoluut onmisbaar streekbelang, niet
gemist kunnen worden voor massavervoer
zoowel van reizigers als wagonladingen, zoo
dat, als den Minister van Waterstaat niet in
grijpt, men het zal kunnen aanschouwen dat
dan twee ondersteunde diensten nog door een
derde semi-overheidsbedrijf beconcurreerd
worden en dat dit bedrijf dan ook weer on
dersteuning van den Staat zal genieten. En
dit terwijl, zooals boven is bewezen, deze
dienst absoluut in Zeeuwsch-Vlaanderen ken
gemist worden, daar zij niet in staat blijkt
te wezen de goederen vlugger en goedkoo
per te vervoeren. Dan hoort men tegen
woordig wel eens de vraag stellen, waar de
belastingcenten blijven, maar als er zoo mede
wordt omgesprongen in het nadeel van de
eerlijke vervoerders, dan is het geen wonder
dat er kreten van protest opgaan. Ware het
nu niet beter en zou het geen geste zijn van
wijs koopmanschap, als men eerst de be
staande diensten eens ging verstevigen en zoo
mogelijk uitbreiden, om zoodoende in de toe
komst tot een goed resultaat te komen en
geen vrees behoefde te hebben aan machts
misbruik te worden overgeleverd. In deze
richting werkt dan ook reeds jaren het pro
vinciaal bestuur van Zeeland, door minstens
eens per jaar belanghebbenden tot een open
bare bijeenkomst uit te noodigen, waarop
alle op- en aanmerkingen en voorstellen over
het verkeersvraagstuk worden besproken, wat
reeds tot goede resultaten heeft geleid, ge
tuige de aanschaffing van Ferrybooten, het
verbeteren der aanlegplaatsen en wegen,
waardoor het verkeer zeer gebaat is ge
worden.
Men laat het voorkomen alsof in deze zaak
de eerste stoot door den provincialen stoom
bootdienst is gegeven. Niets is minder waar.
Zooals boven reeds is aangetoond, was de
stoombootdienst noodgedwongen tot dezen
maatregel moeten overgaan, omdat de A.T.O.
haar een belangrijk deel van hare ontvang
sten trachtte te ontnemen. Dat de A.T.O. c.s.,
dus ook de spoorwegen, zonder mededeeling
aan het provinciaal bestuur deze middelen
wilden toepassen, is vanwege de spoorwegen
een zeer onedele daad, daar de provincie voor
eenige jaren hen nog sterk gesteund heeft
toen zij y2 millioen voteerde voor het locaal-
spoor op Zuid-Beveland, dat als voedingslijn
beschouwd wordt voor de spoorwegen.
Onder „Een tegenspraakf' wordt het beken
de telegram aan den Minister van Waterstaat
door de bodediensten verzonden als in strijd
met de waarheid betiteld, zooals van A.T.O.-
zijde zoude beweerd worden. Alvorens zoo een
bericht te lanceeren waren het toch beter ge
weest zich eerst eens goed te laten inlichten,
want deze bodediensten zullen toch een zoo
krasse beschuldiging zonder deze te kunnen
bewijzen wel niet uiten. Ter bevoegder plaat
se toonde men ons een stapel vrachtbrieven,
waarop de aangegeven reisroute eigenmach
tig door het spoorwegpersoneel was gewij
zigd en dit zoowel in het Noorden, Zuiden,
Westen en Oosten in het land en dit toch
in afwijking van de wet. Mag nu de vraag
niet worden gesteld r zouden deze ambtenaren
dan overal zoo maar van hunne instructies
afwijken als ze niet wisten dat deze handel
wijze toch van hoogerhand werd getolereerd
Als het inderdaad ernst is bij de directie van
de spoorwegen, dan dient zulks openlijk te
worden afgekeurd, maar op gegronde redenen
kan men wel al voorspellen, dat zooiets niet
zal plaats vinden, al past hier toch het
spreekwoord „Adel verplicht",
i 6
Bevoorrechting.
Ook dit konden de bodediensten met recht
aanhalen. Geschiedde vóór 1 Juli de be
vrachting voor de plaatsen in 't land van
Hulst en Axel via VlakeWalsoorden en dit
volgens de „plaatsenlijst" bij de spoorwegen
in gebruik, nè, 1 Juli schijnt plotseling die
plaatsenlijst vervallen te zijn en worden nu
de goederen, dit volgens een circulaire door
de spoorwegen aan de stationschefs toegezon
den, dan vermeldt men op den vrachtbrief „op
verder per A.T.O. Men heeft ons brieven ge
toond, waarin wordt medegedeeld, dat het
spoorwegpersoneel mededeelt dat de zendin
gen anders moeten geschieden en als afzen
ders, die met deze zaken op de hoogte zijn,
zeggen dat het toch zoo moet verzonden Wor
den, dan vermeldt men op vrachtbrief „op
A.T.O. gewezen". Heeft nu het personeel or
der om er op te wijzen of niet en hadden de
bodediensten dan geen recht om op bevoor
rechting te wijzen
Oneerlijke concurrentie.
Zeker, een eerlijke concurrentie die iederen
handelsman staat te wachten is nuttig, maar
hier gaat de Staat voor, den een boven den
ander te bevoordeelen ten koste van de ge
meenschap en dat is een oneerlijke concur
rentie, temeer daar ze nog gevoerd wordt
door dumpingsprijzen. Men veroordeelt ge
lukkig nog deze wijze door Rusland toegepast,
maar in Nederland mag een semi-overheids-
drijf door immoreel© bevoorrechting een eer
lijken bodestand in den grond boren.
Dat ook tramwegen en bodediensten niet
stil zouden zitten spreekt vanzelf. Na den
onverwachten overval hebben zij zich on
middellijk gescherpt en zoowel bij ontvanger
als afzender die middelen aangewezen om
hun terrein te herwinnen. Menig succes kun
nen zij reeds boeken, daar alle onrechtmatige
afwijkingen van de reisroute stipt wordt ge
controleerd en men geen genoegen meer zal
nemen met een verontschuldiging of uit
vlucht, maar zal trachten langs wettelijken
weg hieraan een eind te maken. Door ge
zamenlijke actie en vooral gesteund door de
bestellers der goederen hebben zij reeds
groote firma's, die contracten met de A.T.O.
hadden aangegaan, kunnen dwingen toch
hun goederen met de bodediensten te ver
voeren, wilden zij niet vele bestellingen ver
loren zien gaan. Neg dezer dagen deelde een
reiziger van een groote firma mede, dat h«
op zijn reis door Zeeuwsch-Vlaanderen niets
dan klachten in ontvangst had kunnen nemen
over hun verzending per A.T.O. en in de toe
komst zal deze firma niet meer van de A.T.O.
gebruik maken. Dezer dagen kon men ook in
een lokaal blad in een advertentie lezen, om
de leveranciers te leeren dat de zakenmen-
schen niet gediend zijn met een druk van
boven af en dat zij hun eigen medeburgers
hun brood wilden laten verdienen en niet ge
dwongen wilden worden hun goederen te ver
voeren door een lichaam dat hun geen enkel
voordeel terug biedt. Vele grossiers weigeren
de goederen aangebracht per A.T.O., zoodat
uit alles blijkt, dat 2e de leveranciers willen
noodzaken om de goederen te verzenden met
de door hen zelf aangewezen vervoermiddelen.
En dit zoowel in Oost als in West Zeeuwsch-
Vlaanderen. Hier komt weer zoo schoon de
volksaard van den Zeeuwsch-Vlaming te
voorschijn, dien vele niet handelsmen-
schen, ook al wonen zij reeds jaren in
Zeeuwsch-Vlaanderen en meenen zij door een
of andere positie dien reeds te kennen, toch
blijk geven nooit te leeren kennen.
De bedreiging door den schrijver aan het
adres van Ged. Staten, dat zij mogen be
denken dat een machtige groep als de A.T.O.
c.s. aan het woord is, had ook gerust achter
wege kunnen blijven. Met dreigementen wordt
doorgaans niet veel bereikt en hoe de A.T.O.
hare goederen zal bestellen is hare zaak,
maar men stelle het niet voor alsof de A.T.O.
door Ged. Staten is tegengewerkt of achteruit
gezet. Wij blijven de meening toegedaan en
hoorden die meening door vele zakenmen-
schen verdedigen, dat men juist te Middel
burg een ruimen blik en een open oog heeft
voor wat de schrijver wil betitelen „het stief
kind van Nederland". Moge Zeeuwsch-Vlaan
deren nog in den Haag het stiefkind zijn
van Nederland, niet aldus in Middelburg,
waar men met opoffering van ontzettende
sommen alles in het werk stelt om de ver
binding met het overig deel van Nederland
zoo spoedig mogelijk en op de meest afdoen
de wijze tracht te verbeteren en we zijn er
vast van overtuigd, dat men in Middelburg
nog vlugger en verder zou gaan niet alleen
met de outillage van het materieel, maar ook
wat betreft den prijs van personen- en goede
renvervoer,' als men in den Haag de beurs
niet zoo strak gesloten hield. We blijven het
toejuichen, dat men te Middelburg waakt om
zich geen geldelijk verlies te laten toebren
gen, ook al komt die poging van de machtige
groep van de A.T.O. c.s. en we prijzen het
genomen besluit, dat zij in tegenstelling met
de Staat geen bevoorrechting willen toepas
sen, ook al komt men met een knuppel in de
hand om die af te dwingen. De Zeeuwsch-
op Zaterdag 1 Augustus aanstaande.
Vlaming is wel zoo volmondig, da4- hij weet
hoe hij het best zijn zaken kan drijven en
hij door te leven en te laten leven zijn
klantjes wel aan zich weet te binden. Inmid
dels wachten nog steeds de bodediensten op
antwoord van den Minister van Waterstaat
oni dan weer hunne gedragslijn hiernaar te
richten, want deze strijd, waarachter niet
alleen de bodediensten of tramwegen, maar
bijna een geheele middenstand staat, zal na
tuurlijk nog niet binnen korten tijd beslist
zijn, ook al wordt die door berichtgevers niet
juist weergegeven.
HET PETITIONNEMENT.
Het aantal onderteekeningen van het peti
tionnement voor internationale ontwapening
van de Nederlandsche Dagbladpers is sedert
de vorige opgave gestegen met 154.982. Het
totaal bedroeg gisterenavond 2.277.382.
VLISSINGEN.
Strand-concert.
De harmonie „St. Caecilia", directeur de
heer André J. Geijsen, geeft Maandag 3
Augustus een concert in de muziektent aan
den Boulevard Evertsen, 's avonds 8 uur.
Programma:
„Leve de Infanterie",
marche militaire, N. A. Bouwman
„Le Trésor des Incas",
ouverture, Hoffman-Merison
Fantaisie „Fleurs des
Bois", W.vanPerck
„l'Entente Cordiale",
pas redoublé, Gabriel Allier
Pauze.
„Bruxelles-Attractions", S. Turine
„Diana", fantaisie
originate, G. Joh. van Dam
„Mein Traum", walzer, Waldteufél-
Hete jeld
Fantaisie sur l'opera
„Martha", Flotow-Filliard
Finale.
Een afscheid.
De openlucht-samenkomsten, die geduren
de de zomermaanden door ds. A. de Voogd
worden gehouden in de oude en de nieuwe
stad, werden met het oog op diens aan
staand vertrek, gisterenavond besloten met
een samenkomst op het Oude Gasthuis.
Na de gebruikelijke opening en het zingen
van enkele liederen door de aanwezigen en
een dameskoortje, sprak ds. De Voogd naar
aanleiding van Spreuken 16 vers 2.„Alle
wegen des mans zijn zuiver in zijne oogen,
maar de Heer weegt de harten". Met groote
aandacht werd deze boeiende rede door de
talrijke aanwezigen aangehoord. Jammer, dat
de neervallende regen den spreker noopte
zijn toespraak te bekorten.
Aan het eind bracht ds. De Voogd dank
aan hen die hem in het werk der openlucht
samenkomsten zoo trouw al die jaren hebben
bijgestaan, speciaal aan den organist den
heer W. Schmidt en aan de dames van het
zangkoortje, dat de bijeenkomsten hielp op
luisteren. Aangenaam verrast werd spreker
dezer dagen, door de foto van het Oude
Gasthuis, het vriendelijk terrein, dat voor
deze bijeenkomsten zoo bijzonder geëigend is.
Deze verrassing, waarvoor hij hartelijk be
dankte, had hem bijzonder verblijd.
Namens de aanwezigen sprak de heer H.
Wegeling Sr. woorden van innigen dank tot
den scheidenden predikant, woorden die van
groote waardeering voor diens evangelisatie
werk getuigden. Hij hoopte dat ook deze ar
beid van ds. De Voogd moge voortgezet wor
den en Gods Woord in deze omgeving nog
dikwijls beluisterd zou kunnen worden. Ten
slotte verzocht spreker ds. De Voogd toe te
zingen de zegenbede uit Psalm 134.
TERNEUZEN.
Scheepvaartberïchten.
Het te Terneuzen thuisbehoorende stoom
schip „Helena", 3112 bruto en 1830 netto tons
groot, gebouwd in 1922, is naar Engeland
verkocht en zal onder directie van C. A.
Lensen te Londen, onder den naam van „He
lena Lensen" varen.
GROEDE.
Onze vroegere dorpsgenoot, de beer Abr.
Cijsouw, thans onderwijzer te Rotterdam,
slaagde aldaar voor het examen Hoofdakte.
IJZENDIJKE.
Voortvluchtig.
Naar wij vernemen is de zaakwaarnemer
H., tevens ontvanger-griffier van verschil
lende polders, in wiens administratie fraude
ontdekt moet zijn, voortvluchtig.
Openstellingsuren
Hulptelegraaf- en telefoonkantoren.
Met ingang van 1 Augustus a.s. zijn de
openstellingsuren van de navolgende hulp
telegraaf- en telefoonkantoren gewijzigd en
bepaald op
Arnemuiden voor den telegraafdienst 811
1416 1819 voor den telefoondienst &y2
—13 14—161/2 18—19i/2.
Zoutelande voor den telefoondienst £/2
12i/2 14—16i/2 18191/2»
Waterschappen.
Bij Kon. besluit is in de provincie Zeeland
met ingang van 1 Augustus 1931 benoemd
tot gezworene van den Angelinapolder A.
Dieleman te Biervliet en is aan C. Th. Voge
laar te Krabbendijke op zijn verzoek eervol
ontslag verleend als gezworene van den
Nieuw- en St. Jooslandpolder.
Vrijwillige voldoening van belasting.
De minister van financiën maakt bekend,
dat ten behoeve van 's rijks schatkist is ont
vangen wegens over vorige jaren te weinig
betaalde belastingen naar inkomen en/of
vermogen (gewetensgeld) bij den ontvanger
der successierechten te Middelburg 2204.83
en 355.99.
Belgische arbeiders in Zeeuwsch-Vlaanderen.
Het bestuur van den Nederlandschen
Landarbeidersbond heeft zich met een adres
gericht tot de gemeentebesturen in Zeeuwsch-
Vlaanderen, waarin er op gewezen wordt,
dat er ernstige klachten zijn over het te
werkstellen van Belgische landarbeiders, ter
wijl er van de inwonende arbeiders nog
werkloos zijn en waarin de gemeentebesturen
verzocht wordt om, bijv. door het zenden van
een circulaire aan de landbouwers, op het
ongewenschte van dezen toestand té wijzen.
De Zeppelin-tocht.
Na een korten tocht boven de stad Berlijn
is het luchtschip „Graf Zeppelin" onder het
enthousiaste gejuich van de meer dan 100.000
personen, die zich op Tempelhof en omge
ving hadden verzameld, gisterenmiddag om
zes uur 40 (M.E.T.) vlot geland, terwijl het
muziekkorps van het vliegterrein 't Deutsch-
landlied speelde.
Reeds toen het luchtschip boven het vlieg
terrein verscheen, kon men de passagiers
herkennen. Zij wuifden naar de wachtenden.
Om half zeven werd draadloos medegedeeld
dat de „Zeppelin" zou landen, waarop direct
een 200-tal Schupo's de voorbereidingen trof
fen. Langzaam werd uit het luchtschip per
parachute een zending poststukken neerge
laten.
Het feit, dat de Duitsche luchtreus nog
slechts weinig uren geleden in het Poolge
bied kruiste en betrekkelijk spoedig daarna
weer boven Berlijn verscheen, zoo spoedig
dat dr. Eckener, dr. Samoilowitsj en hun
begeleiders hun Pooluitrusting moesten ver
vangen voor hun zomercostuum, bewijst de
groote capaciteiten van dit vervoerwonder.
Bet gejuich van de belangstellenden kende
geen grenzen. Aanwezig waren verscheidene
officieele persoonlijkheden, o.m. vertegen
woordigers van de rijksregeering en van de
regeering van Pruisen, voorts dr. Sahm, eer
ste burgemeester van de stad Berlijn, pro
fessor Berson met de overige leden van het
bestuur der „Aero Arctis", enz.
Na een oponthoud van enkele uren zou de
tocht worden voortgezet naar Friedrichs-
nafen, waar men hedenochtend hoopt te
arriveeren.
Toen het luchtschip door ongeveer 200
Schupo's naar het gebouw van het vliegveld
te Berlijn werd getrokken, riep dr. Eckener
uit den gondel den wachtenden een „Guten
Tag" en „Gruss Gott" toe. Telegrammen en