500 300 25 DEHKT OM OE COLLECTE fill I01ECL61EN noet 1 VRIJDAG 31 JULI EERSTE BLAD :No. ITS- 69e Jaargang 1931 CHT 'LIJNEN A i's, Fietsen en. ISSINGEN UitgaveFirma F. VAK DE VELDE Fr., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening 66287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen Tarieven-oorSog in Zeeuwsch-Vlaanderen. Stads- en Provincienieuws LUCHTVAART Biiiwiiiiwiin i i I i le gelegen- we kropen ien, wat er rouw zocht werd met •erkt, maar Dikkerdak proeid was. g vervolg.) B IIIIIHIIIIHIIIUrRn iet verticaal, doch moet dienen voor fc een speciaal type hiervan is veel rdeelen zijn hierbij ing-apparaat moet en tot ca. 300 Volt ies worden ook ge en de sprekende versterkers (2550 oor de fabrikanten erdeelen daarvoor. D VAN HET IlKRON. nsche luchtschip nadert, krijgt een aan boord. De in- en ontvangtoestel- ehalve een anten- de omhulling van cht, zoodat hij bij sschadigd, bezit de antennes. Het to- ;le radioinstallatie bracht. De stroom door de door gas- eratoren geleverd, p van electriciteit de radio-installa- m geschieden, ikaansch marine- veemaal zoo groot Men hoopt einde ichten te kunnen 763.4 te La Co- 46.5 te Thorshavn ond van 31 Juli W. wind, betrok- )lkt, mogelijk nog atuur. uli van Port Said Juli te Genua t. n. Batavia ia n. Rott. ïliOuessant Juli Suez van Perim uli te Marseille Juli van Colombo van Port Said atavia van oRtt. 1 Gibraltar van Hongkong li te Port Said uli te Antw. 'uli van Calcutta van Durban Juli Ouessant lybheden, enz. Jinsdag, Donder- g Thé Dansante, dansante, iren middag en - Woensdag- en jante. Dagelijks solrée- ndags Thé-dan- 9.23 13 15.43 VUSSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingenen de gemeenten op Walcheren f2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk f 3.80. Voor de ove rigelanden bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels ƒ1.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertentiesbetreffendeHuur enVerhuur.Koop en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 15 regels 75 ct, iedere regel meer 15 ct. De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS'' Dit nummer bestaat uit twee bladen Een tegenspraak. Onder deze titels werd uit Zeeuwsch-Vlaan deren aan de dagbladen een artikel toege zonden, dat een onjuiste voorstelling van de feiten weergeeft en aan overdrijving niet vreemd is. Men laat het daarin voorkomen alsof sinds 1 Juli, het tijdstip dat de A.T.O. hare diensten in Zeeuwsch-Vlaanderen heeft uitgebreid, dit ntf een zaak is van, schrik niet lezerniet alleen van ge westelijken aard, maar dat er zelfs.... nu nationale belangen op het spel staan. En als nu deze zaak, voor dit zoo „sterk Belgisch georiënteerd gewest", om in de terminologie van het schrijven te blijven, zelfs nog geen streekbelang mag ge noemd worden, dan kan hier gerust gezegd worden „alle overdrijving schaadt". Waarlijk het nationale bewustzijn van den Zeeuwsch- Vlaming wordt door het staan of vallen van de A.T.O. noch vermeerderd noch vermin derd. Men moet den volksaard van den Zeeuwsch-Vlaming al heel slecht kennen om zooiets te berichten. Ook de bewering, dat door deze uitbreiding Zeeuwsch-Vlaanderen „nu pas" aan het Ne- derlandsche spoorwegnet als het ware wordt aangesloten, is totaal misleidend, want men vermeldt of wil niet vermelden, dat dit reeds feitelijk het geval was vanwege de diverse vervoermiddelen als Provinciale Stoomboot- dienst, tramwegen en bodediensten, die steeds en nu nog de goederen veel vlugger en in zeer vele gevallen goedkooper bezorgen dan nu de A.T.O. doet en dat niettegenstaande de A.T.O. gesteund en aanbevolen wordt door de spoorwegen en dumpingtarieven toepast, wijl ter de Staat zelf voorgaat den een boven den ander, ten koste van de gemeenschap onbillijk te bevoordeelen. Het aangehaalde besluit van het provinciaal bestuur van Zeeland houdt niets anders in, als dat groupage verboden wordt en dus, zoo als de A.T.O. langs slinksche wegen trachtte te verkrijgen, er nu geen bevoorrechting plaats heeft tegenover andere vervoermidde len, wat toch een ieder moet billijken. Men behoeft het dus niet te laten voorkomen alsof de A.T.O. tegengewerkt wordt, ze staat met elk ander vervoermiddel op een en dezelfde lijn, en het provinciaal bestuur kon toch niet toelaten dat hare ontvangsten zoo maar zou den worden verminderd. Men make dit be stuur er geen verwijt van als zij dezelfde bepaling invoert die ook bij de spoor- en tramwegen van toepassing zijn. De vlugste verzending voor Zeeuwsch- Vlaanderen (Oostelijk deel) is de tot hiertoe steeds gevolgde route via VlakeWalsoorden en dit zelfs voor Sas van Gent tot IJzendijke, alleen Terneuzen voor de meeste gevallen uit gezonderd en dit wel per provinciale boot, tramwegen of bodediensten. De ondervinding constateert het en de route duidt het aan, dat de verzending per A.T.O. via Goes—Hoe- dekenskerke veel langer duurt en dit wel een dag tot zelfs anderhalven dag. Wat dit zeg gen wil voor zendingen levend of goederen aan bederf onderhevig, hoeft hier niet te worden betoogd, de respectievelijke ontvan gers kunnen hier beter over oordeelen dan sommige er wel over schrijven. Vrachtprijzen. Ook deze zijn voor zendingen van eenig ge wicht steeds duurder per A.T.O., wat aan de hand der berekeningen gemakkelijk is te be- wjjzen en voor zendingen van 700 K.G. wel tot 1.65 bedraagt, terwijl voor kleinere zen dingen met een gering gewicht en die doorgaans als bestel- of ijlgoed verzonden worden, het geldelijk voordeel ƒ0.10 tot ƒ0.20 kan bedragen, maar daartegenover staat weer de veel latere ontvangst per A.T.O., en nu gaat men toch het dure be stel- en ijlgoederentarief niet betalen om de goederen waar men erg om verlegen zit nog een dag later te ontvangen. Vooral bij der gelijke zendingen is tijd geld en de zendin gen snelvervoer en spoedbestelling ondervin den juist bij verzending per A.T.O. die ver traging die men wil voorkomen. Voor deze zendingen kunnen noch provinciale boot noch trams gemist worden, daar die zeer veel malen per dag in alle richtingen ver bindingen geven, dit in tegenstelling met de A.T.O., die maar één keer per dag de goede ren bezorgt. Samenvattende staat het dus vasft, dat alle goederen voor de plaatsen in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen veel later ter bestem- frhig zijn wanneer ze per A.T.O. worden ver zonden en de vrachtprijzen in vele gevallen hog duurder zijn, en dat niettegenstaande dumpingstarieven en steun en aanbeveling Van de spoorwegen. ft 8 Dumpingstarieven. Het tarief, door de A.T.O. toegepast voor de berekening van de vracht Hoedekenskerke naar de plaatsen in Zeeuwsch-Vlaanderen, is een dumpingstarief, geen enkele vervoer dienst kan volgens dit tarief rendabel wezen, wat ook de A.T.O. zal moeten erkennen, zelfs al had zij groupage bij den stoombootdienst mogen toepassen. Kon zij op deze wijze het vervoer machtig worden, dan was het haar later gemakkelijk het geleden verlies weer in te halen en ook in dit opzicht is het besluit van Ged. Staten zeer toe te juichen. Wat het tekort betreft van een zoodanige exploitatie, och dit zal het, daar dit bedrijf een semi-over- heidsbedrijf is, wel toegepast krijgen via den zak van den belastingbetaler en kunnen dan dergelijke oneerlijke middelen toegepast wor den in het nadeel van andere eerlijke ver voermiddelen. Maar wat nu het gekste van het geval is, de Staat betaalt reeds 80 in het tekort van de provinciale booten ojr, de Westerschelde, zal ook, zooals dat in andere streken gebeurd is, gaan betalen in het tekort van de tramwegen, daar deze, als zijn de een absoluut onmisbaar streekbelang, niet gemist kunnen worden voor massavervoer zoowel van reizigers als wagonladingen, zoo dat, als den Minister van Waterstaat niet in grijpt, men het zal kunnen aanschouwen dat dan twee ondersteunde diensten nog door een derde semi-overheidsbedrijf beconcurreerd worden en dat dit bedrijf dan ook weer on dersteuning van den Staat zal genieten. En dit terwijl, zooals boven is bewezen, deze dienst absoluut in Zeeuwsch-Vlaanderen ken gemist worden, daar zij niet in staat blijkt te wezen de goederen vlugger en goedkoo per te vervoeren. Dan hoort men tegen woordig wel eens de vraag stellen, waar de belastingcenten blijven, maar als er zoo mede wordt omgesprongen in het nadeel van de eerlijke vervoerders, dan is het geen wonder dat er kreten van protest opgaan. Ware het nu niet beter en zou het geen geste zijn van wijs koopmanschap, als men eerst de be staande diensten eens ging verstevigen en zoo mogelijk uitbreiden, om zoodoende in de toe komst tot een goed resultaat te komen en geen vrees behoefde te hebben aan machts misbruik te worden overgeleverd. In deze richting werkt dan ook reeds jaren het pro vinciaal bestuur van Zeeland, door minstens eens per jaar belanghebbenden tot een open bare bijeenkomst uit te noodigen, waarop alle op- en aanmerkingen en voorstellen over het verkeersvraagstuk worden besproken, wat reeds tot goede resultaten heeft geleid, ge tuige de aanschaffing van Ferrybooten, het verbeteren der aanlegplaatsen en wegen, waardoor het verkeer zeer gebaat is ge worden. Men laat het voorkomen alsof in deze zaak de eerste stoot door den provincialen stoom bootdienst is gegeven. Niets is minder waar. Zooals boven reeds is aangetoond, was de stoombootdienst noodgedwongen tot dezen maatregel moeten overgaan, omdat de A.T.O. haar een belangrijk deel van hare ontvang sten trachtte te ontnemen. Dat de A.T.O. c.s., dus ook de spoorwegen, zonder mededeeling aan het provinciaal bestuur deze middelen wilden toepassen, is vanwege de spoorwegen een zeer onedele daad, daar de provincie voor eenige jaren hen nog sterk gesteund heeft toen zij y2 millioen voteerde voor het locaal- spoor op Zuid-Beveland, dat als voedingslijn beschouwd wordt voor de spoorwegen. Onder „Een tegenspraakf' wordt het beken de telegram aan den Minister van Waterstaat door de bodediensten verzonden als in strijd met de waarheid betiteld, zooals van A.T.O.- zijde zoude beweerd worden. Alvorens zoo een bericht te lanceeren waren het toch beter ge weest zich eerst eens goed te laten inlichten, want deze bodediensten zullen toch een zoo krasse beschuldiging zonder deze te kunnen bewijzen wel niet uiten. Ter bevoegder plaat se toonde men ons een stapel vrachtbrieven, waarop de aangegeven reisroute eigenmach tig door het spoorwegpersoneel was gewij zigd en dit zoowel in het Noorden, Zuiden, Westen en Oosten in het land en dit toch in afwijking van de wet. Mag nu de vraag niet worden gesteld r zouden deze ambtenaren dan overal zoo maar van hunne instructies afwijken als ze niet wisten dat deze handel wijze toch van hoogerhand werd getolereerd Als het inderdaad ernst is bij de directie van de spoorwegen, dan dient zulks openlijk te worden afgekeurd, maar op gegronde redenen kan men wel al voorspellen, dat zooiets niet zal plaats vinden, al past hier toch het spreekwoord „Adel verplicht", i 6 Bevoorrechting. Ook dit konden de bodediensten met recht aanhalen. Geschiedde vóór 1 Juli de be vrachting voor de plaatsen in 't land van Hulst en Axel via VlakeWalsoorden en dit volgens de „plaatsenlijst" bij de spoorwegen in gebruik, nè, 1 Juli schijnt plotseling die plaatsenlijst vervallen te zijn en worden nu de goederen, dit volgens een circulaire door de spoorwegen aan de stationschefs toegezon den, dan vermeldt men op den vrachtbrief „op verder per A.T.O. Men heeft ons brieven ge toond, waarin wordt medegedeeld, dat het spoorwegpersoneel mededeelt dat de zendin gen anders moeten geschieden en als afzen ders, die met deze zaken op de hoogte zijn, zeggen dat het toch zoo moet verzonden Wor den, dan vermeldt men op vrachtbrief „op A.T.O. gewezen". Heeft nu het personeel or der om er op te wijzen of niet en hadden de bodediensten dan geen recht om op bevoor rechting te wijzen Oneerlijke concurrentie. Zeker, een eerlijke concurrentie die iederen handelsman staat te wachten is nuttig, maar hier gaat de Staat voor, den een boven den ander te bevoordeelen ten koste van de ge meenschap en dat is een oneerlijke concur rentie, temeer daar ze nog gevoerd wordt door dumpingsprijzen. Men veroordeelt ge lukkig nog deze wijze door Rusland toegepast, maar in Nederland mag een semi-overheids- drijf door immoreel© bevoorrechting een eer lijken bodestand in den grond boren. Dat ook tramwegen en bodediensten niet stil zouden zitten spreekt vanzelf. Na den onverwachten overval hebben zij zich on middellijk gescherpt en zoowel bij ontvanger als afzender die middelen aangewezen om hun terrein te herwinnen. Menig succes kun nen zij reeds boeken, daar alle onrechtmatige afwijkingen van de reisroute stipt wordt ge controleerd en men geen genoegen meer zal nemen met een verontschuldiging of uit vlucht, maar zal trachten langs wettelijken weg hieraan een eind te maken. Door ge zamenlijke actie en vooral gesteund door de bestellers der goederen hebben zij reeds groote firma's, die contracten met de A.T.O. hadden aangegaan, kunnen dwingen toch hun goederen met de bodediensten te ver voeren, wilden zij niet vele bestellingen ver loren zien gaan. Neg dezer dagen deelde een reiziger van een groote firma mede, dat h« op zijn reis door Zeeuwsch-Vlaanderen niets dan klachten in ontvangst had kunnen nemen over hun verzending per A.T.O. en in de toe komst zal deze firma niet meer van de A.T.O. gebruik maken. Dezer dagen kon men ook in een lokaal blad in een advertentie lezen, om de leveranciers te leeren dat de zakenmen- schen niet gediend zijn met een druk van boven af en dat zij hun eigen medeburgers hun brood wilden laten verdienen en niet ge dwongen wilden worden hun goederen te ver voeren door een lichaam dat hun geen enkel voordeel terug biedt. Vele grossiers weigeren de goederen aangebracht per A.T.O., zoodat uit alles blijkt, dat 2e de leveranciers willen noodzaken om de goederen te verzenden met de door hen zelf aangewezen vervoermiddelen. En dit zoowel in Oost als in West Zeeuwsch- Vlaanderen. Hier komt weer zoo schoon de volksaard van den Zeeuwsch-Vlaming te voorschijn, dien vele niet handelsmen- schen, ook al wonen zij reeds jaren in Zeeuwsch-Vlaanderen en meenen zij door een of andere positie dien reeds te kennen, toch blijk geven nooit te leeren kennen. De bedreiging door den schrijver aan het adres van Ged. Staten, dat zij mogen be denken dat een machtige groep als de A.T.O. c.s. aan het woord is, had ook gerust achter wege kunnen blijven. Met dreigementen wordt doorgaans niet veel bereikt en hoe de A.T.O. hare goederen zal bestellen is hare zaak, maar men stelle het niet voor alsof de A.T.O. door Ged. Staten is tegengewerkt of achteruit gezet. Wij blijven de meening toegedaan en hoorden die meening door vele zakenmen- schen verdedigen, dat men juist te Middel burg een ruimen blik en een open oog heeft voor wat de schrijver wil betitelen „het stief kind van Nederland". Moge Zeeuwsch-Vlaan deren nog in den Haag het stiefkind zijn van Nederland, niet aldus in Middelburg, waar men met opoffering van ontzettende sommen alles in het werk stelt om de ver binding met het overig deel van Nederland zoo spoedig mogelijk en op de meest afdoen de wijze tracht te verbeteren en we zijn er vast van overtuigd, dat men in Middelburg nog vlugger en verder zou gaan niet alleen met de outillage van het materieel, maar ook wat betreft den prijs van personen- en goede renvervoer,' als men in den Haag de beurs niet zoo strak gesloten hield. We blijven het toejuichen, dat men te Middelburg waakt om zich geen geldelijk verlies te laten toebren gen, ook al komt die poging van de machtige groep van de A.T.O. c.s. en we prijzen het genomen besluit, dat zij in tegenstelling met de Staat geen bevoorrechting willen toepas sen, ook al komt men met een knuppel in de hand om die af te dwingen. De Zeeuwsch- op Zaterdag 1 Augustus aanstaande. Vlaming is wel zoo volmondig, da4- hij weet hoe hij het best zijn zaken kan drijven en hij door te leven en te laten leven zijn klantjes wel aan zich weet te binden. Inmid dels wachten nog steeds de bodediensten op antwoord van den Minister van Waterstaat oni dan weer hunne gedragslijn hiernaar te richten, want deze strijd, waarachter niet alleen de bodediensten of tramwegen, maar bijna een geheele middenstand staat, zal na tuurlijk nog niet binnen korten tijd beslist zijn, ook al wordt die door berichtgevers niet juist weergegeven. HET PETITIONNEMENT. Het aantal onderteekeningen van het peti tionnement voor internationale ontwapening van de Nederlandsche Dagbladpers is sedert de vorige opgave gestegen met 154.982. Het totaal bedroeg gisterenavond 2.277.382. VLISSINGEN. Strand-concert. De harmonie „St. Caecilia", directeur de heer André J. Geijsen, geeft Maandag 3 Augustus een concert in de muziektent aan den Boulevard Evertsen, 's avonds 8 uur. Programma: „Leve de Infanterie", marche militaire, N. A. Bouwman „Le Trésor des Incas", ouverture, Hoffman-Merison Fantaisie „Fleurs des Bois", W.vanPerck „l'Entente Cordiale", pas redoublé, Gabriel Allier Pauze. „Bruxelles-Attractions", S. Turine „Diana", fantaisie originate, G. Joh. van Dam „Mein Traum", walzer, Waldteufél- Hete jeld Fantaisie sur l'opera „Martha", Flotow-Filliard Finale. Een afscheid. De openlucht-samenkomsten, die geduren de de zomermaanden door ds. A. de Voogd worden gehouden in de oude en de nieuwe stad, werden met het oog op diens aan staand vertrek, gisterenavond besloten met een samenkomst op het Oude Gasthuis. Na de gebruikelijke opening en het zingen van enkele liederen door de aanwezigen en een dameskoortje, sprak ds. De Voogd naar aanleiding van Spreuken 16 vers 2.„Alle wegen des mans zijn zuiver in zijne oogen, maar de Heer weegt de harten". Met groote aandacht werd deze boeiende rede door de talrijke aanwezigen aangehoord. Jammer, dat de neervallende regen den spreker noopte zijn toespraak te bekorten. Aan het eind bracht ds. De Voogd dank aan hen die hem in het werk der openlucht samenkomsten zoo trouw al die jaren hebben bijgestaan, speciaal aan den organist den heer W. Schmidt en aan de dames van het zangkoortje, dat de bijeenkomsten hielp op luisteren. Aangenaam verrast werd spreker dezer dagen, door de foto van het Oude Gasthuis, het vriendelijk terrein, dat voor deze bijeenkomsten zoo bijzonder geëigend is. Deze verrassing, waarvoor hij hartelijk be dankte, had hem bijzonder verblijd. Namens de aanwezigen sprak de heer H. Wegeling Sr. woorden van innigen dank tot den scheidenden predikant, woorden die van groote waardeering voor diens evangelisatie werk getuigden. Hij hoopte dat ook deze ar beid van ds. De Voogd moge voortgezet wor den en Gods Woord in deze omgeving nog dikwijls beluisterd zou kunnen worden. Ten slotte verzocht spreker ds. De Voogd toe te zingen de zegenbede uit Psalm 134. TERNEUZEN. Scheepvaartberïchten. Het te Terneuzen thuisbehoorende stoom schip „Helena", 3112 bruto en 1830 netto tons groot, gebouwd in 1922, is naar Engeland verkocht en zal onder directie van C. A. Lensen te Londen, onder den naam van „He lena Lensen" varen. GROEDE. Onze vroegere dorpsgenoot, de beer Abr. Cijsouw, thans onderwijzer te Rotterdam, slaagde aldaar voor het examen Hoofdakte. IJZENDIJKE. Voortvluchtig. Naar wij vernemen is de zaakwaarnemer H., tevens ontvanger-griffier van verschil lende polders, in wiens administratie fraude ontdekt moet zijn, voortvluchtig. Openstellingsuren Hulptelegraaf- en telefoonkantoren. Met ingang van 1 Augustus a.s. zijn de openstellingsuren van de navolgende hulp telegraaf- en telefoonkantoren gewijzigd en bepaald op Arnemuiden voor den telegraafdienst 811 1416 1819 voor den telefoondienst &y2 —13 14—161/2 18—19i/2. Zoutelande voor den telefoondienst £/2 12i/2 14—16i/2 18191/2» Waterschappen. Bij Kon. besluit is in de provincie Zeeland met ingang van 1 Augustus 1931 benoemd tot gezworene van den Angelinapolder A. Dieleman te Biervliet en is aan C. Th. Voge laar te Krabbendijke op zijn verzoek eervol ontslag verleend als gezworene van den Nieuw- en St. Jooslandpolder. Vrijwillige voldoening van belasting. De minister van financiën maakt bekend, dat ten behoeve van 's rijks schatkist is ont vangen wegens over vorige jaren te weinig betaalde belastingen naar inkomen en/of vermogen (gewetensgeld) bij den ontvanger der successierechten te Middelburg 2204.83 en 355.99. Belgische arbeiders in Zeeuwsch-Vlaanderen. Het bestuur van den Nederlandschen Landarbeidersbond heeft zich met een adres gericht tot de gemeentebesturen in Zeeuwsch- Vlaanderen, waarin er op gewezen wordt, dat er ernstige klachten zijn over het te werkstellen van Belgische landarbeiders, ter wijl er van de inwonende arbeiders nog werkloos zijn en waarin de gemeentebesturen verzocht wordt om, bijv. door het zenden van een circulaire aan de landbouwers, op het ongewenschte van dezen toestand té wijzen. De Zeppelin-tocht. Na een korten tocht boven de stad Berlijn is het luchtschip „Graf Zeppelin" onder het enthousiaste gejuich van de meer dan 100.000 personen, die zich op Tempelhof en omge ving hadden verzameld, gisterenmiddag om zes uur 40 (M.E.T.) vlot geland, terwijl het muziekkorps van het vliegterrein 't Deutsch- landlied speelde. Reeds toen het luchtschip boven het vlieg terrein verscheen, kon men de passagiers herkennen. Zij wuifden naar de wachtenden. Om half zeven werd draadloos medegedeeld dat de „Zeppelin" zou landen, waarop direct een 200-tal Schupo's de voorbereidingen trof fen. Langzaam werd uit het luchtschip per parachute een zending poststukken neerge laten. Het feit, dat de Duitsche luchtreus nog slechts weinig uren geleden in het Poolge bied kruiste en betrekkelijk spoedig daarna weer boven Berlijn verscheen, zoo spoedig dat dr. Eckener, dr. Samoilowitsj en hun begeleiders hun Pooluitrusting moesten ver vangen voor hun zomercostuum, bewijst de groote capaciteiten van dit vervoerwonder. Bet gejuich van de belangstellenden kende geen grenzen. Aanwezig waren verscheidene officieele persoonlijkheden, o.m. vertegen woordigers van de rijksregeering en van de regeering van Pruisen, voorts dr. Sahm, eer ste burgemeester van de stad Berlijn, pro fessor Berson met de overige leden van het bestuur der „Aero Arctis", enz. Na een oponthoud van enkele uren zou de tocht worden voortgezet naar Friedrichs- nafen, waar men hedenochtend hoopt te arriveeren. Toen het luchtschip door ongeveer 200 Schupo's naar het gebouw van het vliegveld te Berlijn werd getrokken, riep dr. Eckener uit den gondel den wachtenden een „Guten Tag" en „Gruss Gott" toe. Telegrammen en

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1931 | | pagina 1