1090
500
300
100
25
20 JUNI
sü-No. 143
69e Jaargang
1931
LIJNEN
Uitgave: Firma F. VAM DE VELDE Jr., Illalstraat 58-00, Vlissingen.Telef. 10. Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
EERSTE BLAD
KAMEROVERZICHT
BINNENLAND
en dan
door den
kolossalen
omzet is
Chief Whip
steeds
absoluut
versch en
dus puik
van smaak!
VIRGINIA
35 Lezing. 7.50 Con.
>ten. 9.20 Berichten,
kest. 11.00 Dansmix.
1725 M. 8.05 en
.50 Dansmuziek. 6.20
oncert. 9.50 Gramo-
- 12.20 Orkestcon-
«n. 3.5u Orkestcon-
9.50 Piano concert.
1.25 Dansmuziek.
.25 en 10.35 en 12.20
rkestconcert en so-
5.20 Orkestcon-
smuziek. 8.20 Vroo.
;ert. 11.50 Dansmu.
Concert. 6.05 Con-
n. 8.20 Concert. 9.25
0 Gramofoonplaten.
;n. 2.20 Gramofoon-
Concert. 5.50 Lezin-
10.20 Berichten en
iek.
Juni.
.30 Vara. Gymnas-
aostduivenberichten.
orkest. 10.00 Voor-
ïrt. 11.00 Toespraak,
vro. Gramofoonpla-
>li. 1.00 Lezing. 1.30
2.30 Orkest en gra-
4.50 Gramofoon-
Tara. Kinderuurtje,
bbelmannenkwartet.
tje.. 8.00 Avro. Vaz
t. 8.45 Gramofoon-
st en sopraan. 9.30
toneel. 10.05 Orkest.
i.35 Orkest en zang.
K.R.O. Morgenwij-
ienst. 12.00 K.R.O
ïg. 2.00 Lezing. .30
lofoonplaten. 4.20
Ljd R.-K. Duitsch-
ïpperthal. 6.00 N.C.
:ing. K.R.O. 8.10
)perette-uitzending.
st. 10.45 Epiloog.
3.20 Kerkcantate
ije. 4.20 Lezing. 4.35
5.50 zjang, sopraan,
kdienst. 8.20 Kerk-
erichten. 9.25 Con-
nool. 10.50 Epiloog.
f25 M. 8.05 Gra-
ïuse muziek. 1.20 en
mofoonplaten. 8.20
n.
.20 Orkestconcert.
.25 Morgenwijding.
1.20 Orkestconcert,
irslag. 8.05 Orkest-
tbalwedstrijd. 10.35
kestconcert. 11.20
12.20 Orkestcon-
zang. 5.30 Gramo-
jrkest, koor en so
il.20 Dansmu-
Orkestconcert. 6.05
rkestconcert. 6.50
:esconcert en zang.
concert. 338.2
icert. 6.50 Gramo-
cert en zang. 9.20
meert. 8.20 Berich-
1.50 Bach-cantate.
iconcert. 4.20 Ver-
Blaasconcert. 6.20
8.5C Vroolijk con-
10.50 Berichten
5ENOMEN
ATEN.
arlsruhe heeft het
iment uitgevoerd
de zender Mühl-
ssterkte en uitste-
ïgen wordt, nam
tgezonden gramo-
ze met behulp van
óvangtoestel weer
Toen kocht hij de
de beiden de
de origineele
ritici, met als re-
geen onderscheid
1 konden vaststel
lingen der geluids-
tonplaat over den
;r, ontvangtoestel,
t en in omgekeer-
rersterker van het
:er hadden dus
ng plaats gehad,
geen verschil kon
deze proeven niet
Tsterker werd ge-
Telefunken 40 W
mi Gibraltar
Southampton
Antw.
te Dairen
Juni te Kaapstad
(uitr.) 18 Juni te
Juni Perim
li te Durban
Juni Ouessant
n Port Said
n Boulogne
ni van Manila
Juni Gibraltar
i van Padang
Juni te Barbados
'uni te Suez
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS VoorVIissingen en de gemeenten op Walcheren/2.20 per 3 maanden,
franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove
rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels /1.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertentiesbetreffendeHuur enVerhuur,Koop
en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1—5 regels 75 ct, iedere regel meer 15 ct.
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIOING „DE NEDERLANDSCHE DAOBLADPERS':
jit nummer bestaat uit 2 bladen
TWEEDE KAMER.
Vergadering van Vrijdag.
Indische begrootingen.
De Kamer wou vandaag naar huis en
werkte dus vlug. Ze had nog af te doen
eenige suppletoire begrootingen voor Indië,
die aanleiding gaven tot bespiegelingen over
den financieelen toestand en de benoeming
van den' nieuwen gouverneur-generaal. Vele
leden wenschten van den Minister een volle
dig financieel plan met het oog op den toe
stand der geldmiddelen. Als versterking van
die middelen werden aanbevolen een uitvoer
recht op aardolie en één op Deli-tabak.
Salarisverlaging voor ambtenaren wensch
ten vele leden niet dan in het alleruiterste
geval en dan nog pas met 1932 en niet met
Juni van 1931.
I De benoeming van den heer De Jonghe
kreeg veel kritiek, analoog aan die reeds in
de Eerste Kamer geuit.
De bezuinigingen die de Minister voor
droeg, betreffen alle departementen en zijn
te samen voor één jaar 37/2 millioen gulden;
op oorlog en marine wel haast 7 millioen, op
onderwijs 2.2, op de ambtenaren-salarissen 5
millioen, enz., over de geheele linie. Dit is
allemaal voor 1931, want voor 1932 zal het
nog krasser moeten gaan.
De gewone Indische specialiteiten hebben
het „woord" gevoerdin hoofdzaak was het
de salarisverlaging waartegen de linker-hee-
ren zich verzetten. De heer Cramer diende
een motie in om althans voor 1931 nog niet
tót die verlaging over te gaan. Maar die werd
natuurlijk verworpen. Alleen s.-d., v.-d., com
munisten en Floris Vos stemden er voor.
In een naargeestige stemming zeurde de
discussie voort tot om half zeven het eind
was bereikt. Zonder stemming werden de be
grootingen goedgekeurd. De s.-d. en Wijn
koop verzochten aanteekening dat ze tegen
waren.
Teen ging de Kamer tot September naar
huis.
De Koninklijke familie te Parijs.
Een der medewerkers van het „Hbld." tele
foneerde gisterenavond uit Parijs
Steeds grooter wordt onder het Parijsche
publiek de belangstelling voor het bezoek
onzer koninklijke familie. Nu de Fransche
bladen groote verslagen en foto's publiceeren,
wordt de aandacht daarop gevestigd en toen
vanavond om kwart over acht de auto's
voorreden voor het paviljoen van Cambodja,
stond een dichte menigte achter een zware
politieafzetting te wachten.
Kort te voren waren maarschalk Lyauty
en Paul Reynaud, de minister van koloniën,
beiden in rok, gearriveerd. Zij stonden op de
zoogenaamde draken-allée, die het paviljoen
met den tempel van Angkor verbindt, gereed
om de Koninklijke familie te ontvangen. Een
compagnie soldaten uit Indo-China vormde
de eerewacht. Voor het paviljoen stofïden een
20-tal Anamietische tempelsoldaten.
Toen de Koninklijke familie was uitgestapt,
geleidden maarschalk Lyautey en minister
Reynaud de Koningin, die een lila toilet
droeg, met hermelijnen mantel en een dia
deem in het kapsel, naar het paviljoen. De
prinses was in een wit zijden gewaad met
witten mantel en groote struisveeren waaier.
Ongeveer 45 gasten namen aan den maal
tijd deel. De Koningin was gezeten tusschen
maarschalk Lyauty en minister Reynaud, de
prinses zat aan de andere zijde van den mi
nister en naast den heer Berthelot. De Prins
tegenover de Koningin tusschen mevrouw
Lyautey en mevrouw Reynaud.
Het diner was om halftien geëindigd. Er
werd niet gesproken. Een schitterende vertoo
ning door Camdbodjaansche dansers, bege
leid door een Indo-Chineesch gamelang, hield
de gasten nog een halfuur bezig. Om tien uur
precies verliet de Koninklijke familie het
paviljoen, om zich te voet naar den tempel
van Angkor te begeven.
In de „Figaro" drukt Henry Bordeaux we
der een verslag af van een gesprek, dat hij
tien jaar geleden met de Koningin-dn Den
Haag mocht hebben, in den loop waarvan de
Koningin hem voornamelijk sprak over Sa-
voiebezoeken, in hare jeugd aan het Lou-
vre-museum gebracht; over oud-president
Fallières opvoedingsvraagstukken in ver
band met de prinses en de macht van het
voorbeeld, in het algemeen Corneille en
Racine en vooral de chansons de geste. Met
warmte sprak de Koninklijke gastvrouwe over
den cyclus van de ronde tafel en de verbeel
ding der bewoners van Bretange,
Wekelijksche luchtpostdienst op Indië.
Zooals wij reeds meedeelden zal met in
gang van 1 October de 14-daagsche lucht
postdienst NederlandNed. Indië worden
omgezet in een wekelijkschen.
Over dit belangrijk feit hebben de direc
teur-generaal der posterijen, ir. Damme, en
de directeur der K.L.M., de heer Plesman, in
een persconferentie in het gebouw van het
hoofdbestuur der P.T.T., mededeelingen ge
daan.
Ir. Damme stelde in zijn mededeelingen
op den voorgrond, dat men over de resulta
ten van den 14-daagschen dienst niet onte
vreden mag zijn, doch dat er niettemin be
langrijke bezwaren aan zijn verbonden, die
aan verbetering der tot nu toe bereikte resul
taten in den weg staan.
Zeer tevreden zijn de postautoriteiten voor
al omdat de prestaties van de K.L.M. zoo
bewonderenswaardig zijn; de regelmaat waar.
mee de dienst wordt uitgevoerd mag voor
zulk een enorm traject werkelijk buitenge
woon worden genoemd en al is van tijd tot
tijd wel gezegd, dat de resultaten teleurstel
lend geacht moeten worden, de heer Damme
heeft hierop, vooral in verband met de pres
taties der K.L.M., een minder somberen kijk
Wat evenwel niet wegneemt, dat van bevre
diging geen sprake zou kunnen zijn als men
zou moeten vaststellen, dat verdere verbete
ring van den dienst niet mogelijk is.
De vooruitgang in gewicht van de ver
voerde mail is zeer geringhet gewicht be
draagt nog niet de helft van wat noodig zou
zijn en de vraag zou dan ook moeten worden
gesteld of, wanneer dit niet beter wordt, de
groote bedragen, die met de postvluchten zijn
gemoeid, wel gemotiveerd zouden zijn.
Een der sterkste desiderata is de omzetting
van den 14-daagschen dienst in een weke
lijkschen. Het is een vrijwel algemeene ge
woonte, zoowel in Nederland als in Ned.-
Indië, om wekelijks te correspondeeren met
de betrekkingen in Indië of moederland en
het luchtpostverkeer sluit zich bij die ge
woonte tot nu toe niet aan. Het werkt daar
om zelfs-wel storend, omdat het de wekelijk
sche mail niet kan vervangen en de geregel
de volgorde der correspondentie verstoort.
Met groote voldoening kan ir. Damme er
dan ook melding van maken, dat het overleg
tusschen de K.L.M., de Indische en Neder -
landsche postautoriteiten en de regeering er
toe heeft geleid, dat van 1 October af uit
Nederland en van 16 October af uit Ned.-
Indië wekelijks een vliegtuig zal vertrekken.
Wat de tarieven betreft zal slechts weinig
gedaan kunnen worden in de richting van
verlagingdit zal eerst mogelijk worden als
van de 1000 K.G. mail, die wekelijks naar
Indië wordt verzonden, een belangrijk ge
deelte per vliegtuig gaat. Wel wordt overwo
gen de tarieven voor zwaardere stukken te
verlagen, zoodat het o.a. gemakkelijker wordt
bij een brief bijlagen te verzenden.
De heer Plesman zette uiteen, dat het de
bedoeling is passagiers, post en goederen te
vervoeren en merkte op, dat het goederen
vervoer thans eerst recht tot bloei kan ko
men. Men hoopt met den wekelijkschen
dienst snelvervoer uit verschillende landen
aan te trekken. zelfs van de Oostkust van
Amerika, vanwaar de snelste verbinding met
Britsch-Indië, Indo-China enz. niet gaat over
de Pacific, maar via Schiphol. Mogelijk zal
deze verbinding nog te verbeteren zijn door
een vliegdienst op Cherbourg, die voor den
aanvoer op Schiphol zorgt.
De uitvoering der Ziektewet.
Ongetwijfeld zullen er, zegt het. „Hbld.",
personen zijn, die met 1 Juli e.k. onder de
uitbreiding der Ziektewet vallen en reeds
verzekerd zijn óf door hun werkgevers öf
doordat ze zelf een verzekering afsloten. Voor
hen zal van 1 Juli 1931 af öf bij de bedrijfs
vereniging óf bij den Raad van Arbeid pre
mie moeten worden betaald op grond van de
wet, maar als zij arbeidsongeschikt worden
door ziekte, ontvangen zij van bedrijfsvere
niging of Raad van Arbeid niet het volle zie
kengeld, maar zooveel minder, dat zij met
hun particuliere verzekering niet komen bo
ven hun gewone dagloon. Dit is op grond van
art. 44 der Ziektewet.
Het is dus raadzaam een bestaande vrij
willige ziekteverzekering te herzien en aldus
te zorgen, dat men geen dubbele premie moet
betalen en toch slechts weinig meer uitkee-
ring krijgt dan te voren.
Het persbureau Aneta.
Het perbureau Aneta te Batavia heeft in
verband met de vergrooting van haar hoofd
gebouw aldaar een illustratieve uitgave het
licht doen zien, waarin er naar gestreefd is in
een 13-tal op zich zelf staande momenten
den lezer een beeld te geven van het bedrijf.
„In de 13 momenten van een 13-jarig be
staan", dit is de titel van het lezenswaardige
boek, worden achtereenvolgens behandeld de
oprichting van Aneta, het bezoek van den
heer Berretty aan de Koningin, de inwijding
en de uitbreiding van fret Aneta-huis, Aneta-
Haag, de splitsing m 3 N.V.'s, sir Roderick
Jones in Indië, Lord Nortcliffe in Indië, de
oprichting van Aneta-radio, de Pers-associa
tie, de intrede der radio-telefonie, buiten-
landsche voorlichting en de Aneta-commissie,
waarvan verder het rapport als aanhangsel
aan het boek is toegevoegd.
De directeur, de heer D. W. Berretty, heeft
dit persbureau tot een instelling van natio
nale beteekenis gemaakt.
Verschillende vooraanstaande 'autoriteiten
uit ons Insulinde verklaren dat Aneta sinds
de 13 jaren dat het bureau bestaat is uitge
groeid tot een belangrijk en uitstekend inge
richte organisatie.
Aneta zorgt voor de berichtgeving uit Indië
naar het moederland en het buitenland en
het heeft bewezen in de 13 jaren van zijn be
staan dat het in elk opzicht beantwoordt aan
de hoogste eischen, welke aan een persbureau
gesteld mogen worden.
VLISSINGEN, 20 JUNL
Rijwielpad Walcheren.
De Vereeniging Rijwielpad Walcheren
heeft de volgende adressen verzonden
lo. aan de Prov. Staten
Ondergeteskenden, C. A. van Woelderen,
burgemeester van Vlissingen, voorzittermr.
R. M. van Dusseldorp, lid van Ged. Staten
van Zeeland te Middelburg en D. Kodde, bur_
gemeester van Zoutelande, commissarissen
jhr. H. A. van Doorn, burgemeester van O. en
W. Souburg A. Bakker, burgemeester van
Koudekerke L. Simonse, burgemeester van
Bigg-ekerke mr. W. H. Woldringh van der
Hoop, burgemeester van WestkapelleG.
Bergsma te Zoutelande en L. A. van der
Harst te Middelburg, leden en J. Louwerse,
secretaris-penningmeester, vormende het
hoofdbestuur van de Vereeniging Rijwielpad
„Walcheren"
geven met verschuldigden eerbied te ken
nen
le. dat bovengenoemde vereeniging is op
gericht met het doel om rijwielpaden aan
te leggen, zooveel mogelijk los van de hoofd
wegen, in verband met het toenemend snel
verkeer op de zeer smalle wegen in de pro
vincie Zeeland
2e. dat het bestuur met zeer veel instem
ming heeft kennis genomen van het artikel,
geschreven in „De Zeeuwsche Polder", waarin
uw voorzitter zelf erkent, dat wij in Zeeland
zeer schaarsch bedeeld zijn met maar eenigs-
zins goede wegen
3e. dat de Vereeniging in 1926 is overge
gaan tot den aanleg van een rijwielpad Vlis
singenZoutelande langs de duinen, waar
door het steeds toenemend wielrijdersverkeer
naar Zoutelande v.v. zich grootendeels heeft
verplaatst naar het pad in de duinen, waar
door de Koudekerksche weg is ontlast voor
het snelverkeer
4e. dat de vereeniging door haar beperkte
financieele middelen in de afgeloopen 5 jaar
slechts het in 1926 aangelegde doch toen
niet geheel voltooide pad heeft kunnen
doortrekken, waardoor in het geheel niet
meer dan 2 K.M. rijwielpad in deze 5 jaren
is kunnen worden aangelegd
5e. dat de vereeniging, gezien de vele on
gelukken, welke op de wegen gebeuren op
Zon- en feestdagen en in de zomermaan
den, welke veelal het gevolg zijn, dat er fei
telijk geen ruimte meer is op de zgn. groote
wegen voor het klein verkeer, gaarne met
meer spoed tot den aanleg van rijwielpaden
zou wenschen over te gaan, waardoor de
ongelukken tot een minimum zullen blijven
beperkt en mede ten gerieve van 1/3 gedeelte
van de inwoners van onze provincie, welke
van een fiets gebruik maken
6e. dat deze aangelegenheid ook ernstig
onder het oog is gezien op de op 30 Mei jl.
te Baarn gehouden vergadering van besturen
van Nederlandsche Rijwielpadvereenigingen,
waarin o.a. werd geconcludeerd, dat Zeeland
wat de wegen betreft al in bijzondere slechte
omstandigheden verkeert, zoodat meerdere
financieele steun van overheidswege onont
beerlijk is;
7e. dat op deze vergadering is gebleken, dat
de Provinciale Staten van Drenthe, Utrecht
en Noord-Holland reeds eenige jaren geleden
hebben besloten om de rijwielpadvereenigin
gen financieel te steunen, waardoor in deze
provincies reeds een net van rijwielpaden,
meerendeels los van de hoofdwegen, in ex
ploitatie is van de aldaar bestaande rijwiel
padvereenigingen
8e. dat, hoe ijverig de verschillende afdee-
CHIEF WHIP
ardath Ook met kurk en goud london
lingsbesturen zich ook inspannen, de midde
len niet kunnen worden gevonden om de
noodige uitbreiding aan onze rijwielpaden
te geven
9e. dat, waar de aanleg van rijwielpaden
een zuiver algemeen belang geldt, het bestuur
voornoemd een beroep doet op uw college om
voor 1931 en volgende jaren een subsidierege
ling in het leven te roepen voor aanleg en
onderhoud van de rijwielpaden, welke door
onze vereeniging zijn of zullen worden aan
gelegd
10e. dat de totale lengte van het rijwiel
pad Vlissingen—Zoutelande ongeveer 10 K.M.
bedraagt en 't bestuur de maximum bijdrage
in de kosten van onderhoud gaarne zag be
paald op 75 per K.M. per jaar.
2o. Aan het bestuur van de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuwsche
Eilanden te Middelburg
geven met verschuldigden eerbied te ken
nen
dat bovengenoemde vereeniging is opge
richt met het doel om rijwielpaden aan te
leggen, zooveel mogelijk los van de hoofd
wegen, in verband met het toenemend snel
verkeer op de zeer smalle wegen in de pro
vincie Zeeland
dat de vereeniging in 1926 is overgegaan
tot den aanleg van een rijwielpad Vlissingen
Zoutelande langs de duinen, waardoor het
steeds toenemend wielrijdersverkeer naar
Zoutelande v.v. zich grootendeels heeft ver
plaatst naar het pad in de duinen, waardoor
de Koudekerksche weg is ontlast voor het
snelverkeer
dat in een provincie als Zeeland, welke bij
uitstek op den landbouw is aangewezen, een
goed verzorgd rijwielpadennet een groote
vereischte mag worden genoemd, aangezien
vooral de landbouwende bevolking zich per
rijwiel verplaatst naar dorpen en steden
dat een goed rijwielpadennet in het belang
van den handel in het algemeen kan worden
geacht, gezien het feit, dat ongeveer 1/3 ge
deelte van de bevolking van onze provincie
van een fiets gebruik maakt
dat de vereeniging door haar bepërkte fi
nancieele middelen in de afgeloopen 5 jaren
slechts het in 1926 aangelegde, doch toen
niet geheel voltooide pad heeft kunnen
doortrekken, waardoor in het geheel niet
meer dan 2 K.M. rijwielpad in deze 5 jaren
is kunnen worden aangelegd
dat de vereeniging, gezien de vele ongeluk
ken, welke op de wegen gebeuren op Zon- en
feestdagen en in de zomermaanden, welke
veelal het gevolg zijn, dat er feitelijk geen
ruimte meer is op de zgn. groote wegen voor
het klein verkeer, gaarne met meer spoed
tot den aanleg van rijwielpaden zou wen
schen over te gaan, waardoor de ongelukken
tot een minimum zullen blijven beperkt
dat deze aangelegenheid ook ernstig onder
het oog is gezien op de op 30 Mei jl. te Baarn
gehouden vergadering van besturen van Ne
derlandsche Rijwielpadvereenigingen, waarin
o.a. werd geconcludeerd, dat Zeeland wat de
wegen betreft al in bijzondere slechte om
standigheden verkeert, zoodat meerdere
financieele steun van overheidswege onont
beerlijk is
dat hoe ijverig de verschillende afdeelings-
besturen zich ook inspannen, de middelen
niet kunnen worden gevonden om de noodi
ge uitbreiding aan onze rijwielpaden te ge
ven
dat, waar de aanleg van rijwielpaden een
zuiver algemeen belang geldt, het bestuur
voornoemd een beroep doet op uw bestuur om
voor 1931 en volgende jaren een subsidie
regeling in het leven te roepen voor aanleg en
onderhoud voor de rijwielpaden, welke door
onze vereeniging zijn of zullen worden aan
gelegd.
Zeebaden.
In de week van 13 tot en met 19 Juni wer
den in het gewone bad genomen 986 zeeba
den, waarvan 476 door dames en 510 door
heeren en in het volksbad 655 baden, waar
van 315 door dames en 340 door heeren.
De hoogste temperatuur van de lucht was
70 graden en de gemiddelde temperatuur van
het water 61 graden.
Een feestconcert.
Ter gelegenheid van het jubileum van den
directeur, den heer C. G. Govaarts, werd
door de harmonie „Ons Genoegen" in de
kiosk in het Bellamypark gisterenavond een
feestconcert gegeven. Pluvius, die in den voor
avond, ja zelfs tot een half uurtje voor den
aanvang van het concert, zijn macht getoond
had, heeft zich den verderen avond welwil
lend betoond, zoodat het vrij groote aantal
toehoorders in dat opzicht heeft kunnen ge
nieten van de tonen onzer goed bekende har
monie. Maar ook in een ander opzicht, nl.
van de zijde van de aanwezigen, is eenige
medewerking betoond, daar het publiek zich
over 't algemeen wij kunnen echter nog
niet zeggen heelemaal rustig gedroeg. Met
een lustig geblazen marsch „Vereinte Fahnen"
werd het concert geopend, waarna de, ook
door de Marine-kapel ten gehoore gebrachte
ouverture „Ein Morgen, ein Mittag, ein
Abend in Wien" volgde. Vóór de pauze wer
den nog geblazen de grande valse „Tes jolis
seins dorés" van F. Andrieu en een fantaisie
op Faust van M. J. H. Kessels.
En nu was het plechtige oogenblik der hul
diging van den directeur hier ter stede aan
gebroken. In tegenwoordigheid van zijn echt-