Courant
MERMAN
TWEEDE BLAD
Advertentiën
ipij v. Stoomvaart
KAMEROVERZICHT
BINNENLAND
INGEZONDEN STUKKEN
MARINE EN LEGER
LUCHTVAART
HET INSTRUCTIEVAARTUIG „PRINSES JULIANA':
RECHTSZAKEN
KERK- EN SCH00LNIEUWS
GEMENGD NIEUWS
van de
p en Verhaar, Koop en Verkoop,
ïgen en Dlenstaanvragen, enz,
uitbetaling van 1—5 regelt 1
.ke regel meer 15 cent
Halfwas Schilder
geviaagd.
\GTER, Verk. Quakke-1
3.
legen 1 Juli een flin
MEISJE.
N HERCULES, Paling-
Eikenhouten 14 voels I
ZE1LJOL
ebeliooren.
IBBE, Oroenewoud 63.1
gevraagd een HUIS
eldestraat of in de
larvan.
etters N. X., bureau I
rant".
door Heer Gemeub,
laapkamer of Zit-
met volledig pension I
:r4maanden,omgeving
vertsen.
net prijsopgaaf onder I
bur. „Vliss. Cour."
te huur, groote mooie
ning, voorz. v. electr,
aterl., regen- en wel-
jr. f 24. p. m. Br. lelt.
au „Vliss. Courant",
oon zaak drijvende
dienste, onverschillig
■en letters N. P., bur, I
ant".
TE KOOP
merk „Eijsink" ooit J
uilen voor zwaarder.
12.50 en 11 Kippen,
an 14, Tuinstad.
en
DENWONING
ezin.
LAMPERS, Glacis-
LCHT KANO
te koop.
alstraat 76.
.iddelburg-Rotterdam
ingelegen plaatsen
VAN PASSAGIERS,
"•REN EN VEE
v.Midd.
v. Rolt
Juni
v.m.uur
vm.uuf
8
6
9
8
8
-J-
9 n
9
2
8
3
9
te bekomen:
iTransport- en HW1
Erven G. VOS, Tel»
Vrijdag 12 Juni 1931. No. 136.
TWEEDE KAMER.
Vergadering van Donderdag.
Stuwadoorswet.
De heeren Brautigam en Guit verdedigden
hun amendement om het arbeidsboekje in te
voeren. De laatste wenschte het echter niet
als er een collectief arbeidscontract bestaat.
Dan is het z.i. overbodig. De Minister achtte
het een bezwaar dat deze boekjes op de mi
nuut af ingevuld moeten worden en dat gaat
moeilijk. Er aal veel te veel rompslomp uit
voortkomen meende de Minister. Art. 6 geeft
bovendien aan de Regeering de bevoegdheid
extra-controle te oefenen en zij kan dus zelf
controle-boekjes invoeren. Het amendement
was dus overbodig Met die toezegging was de
heer Brautigam vrijwel tevreden. Als de mo
gelijkheid bestaat om die boekjes in te voe
ren was hij voldaan.
De amendementen verdwenen dus van het
tooneel.
Het volgende amendement het eenige
dat wat meer beduidde bedoelde te bepa
len dat overwerkvergunningen die voor lan
ger dan een week zullen gelden, alleen gege
ven mogen worden na overeg met de vakver-
eenigingen. De Regeering laat alleen de ge
legenheid open dat achteraf bezwaren wor
den ingediend, waarna de Minister dan even
tueel de vergunning kan intrekken. De heer
Brautigam wilde vóór- of overleg, waaraan
ten slotte de Minister niet definitief gebon
den is. Heel veel verschil was er dus eigen
lijk niet. De bezwaren zullen by den Minister
heusch wel bekend zijn ook zonder advies
der vakvereenigingen. Het gaat hier tenslotte
eigenlijk alleen om de erkenning der vakver
eenigingen als advies-colleges en dat ge
schiedt reeds.
Gesteund door een paar welwillende leden
wist de heer De Visser een amendement aan
hangig te maken om den arbeidsdag op ze
ven uur en de arbeidsweek op veertig uur te
stellen. Hij wilde méér menschen aan het
werk brengen en dus de werkloosheid bestrij
den. Het moest z.i. op den duur daarheen.
Alles goed en wel, zeide de Minister, maar
hem ontbreekt de bevoegdheid als in Rus
land is genomen, om nl. tot den arbeid te
dwingen. Met dit grapje maakte de Minister
zich van dit amendement af. Het zou toch
ook te mal zijn dat incidenteel deze uren in
eens werden verlaagd, terwijl de wet geen
ander doel heeft dan om vast te leggen wat
er in de praktyk is ontstaan. De Minister
hield zich daaraan vast en zoowel tegenover
hen die niet verder willen als tegenover hen,
die hem nog weer een eindje verder wilden
meetrekken. Zóó alleen krijgt hij zijn wets
ontwerp behouden thuis.
Bezoek der Koninklijke familie te Parijs.
Het programma van het bezoek van de
Koningin, den Prins en Prinses Juliana aan
Parijs blijkt, behalve het bezoek aan de Ko
loniale tentoonstelling en dat aan den nieu
wen president der republiek, den heer Paul
Doumer, in het Elysée, nog eenige belang
wekkende punten te bevatten.
Gelijk men weet komt de Koninklijke fami
lie Dinsdag a.s. in den vroegen ochtend te
Parijs aan. Woensdag wordt zij door presi
dent Doumer officieel op het Elysée ontvan
gen, die haar een déjeuner aanbiedt. Dien
zelfden avond diner op de Nederlandsche le
gatie, waarbij de president der republiek te
genwoordig zal zijn.
Donderdagochtend bezoek aan de Koloniale
tentoonstelling.
Vrijdagavond zou, naar verluidt, maar
schalk Lyauty den vorstelijken gasten een
diner aanbieden,vermoedelijk op de tentoon
stelling.
Zaterdagmiddag ontvangst der koninklijke
familie in het Parijsche stadhuisdaarna
zouden de leden der Nederlandsche kolonie in
de gelegenheid worden gesteld om in de Ne
derlandsche legatie hun opwachting by het
vorstelijk echtpaar en de prinses te maken.
.V.
l. E_
-52018.
-04U10.
EENHOORN, Tel. 1»
OSTERHODT, Tel 2"
TENHEK, Telet 1M.
Het Tiroolsche verblijf der Koninkiyke
familie.
Naar uit Weenen gemeld werd, zou onze
Koninklijke familie in Juli gedurende drie
weken in Igls verblijven, waarheen zy zich
fta het bezoek aan Parijs zou begeven en waar
waarschijnlijk een particuliere villa voor de
Koninklijke gasten in gereedheid zou wor-
don gebracht.
Igls ligt op 8.5 K.M. afstand ten Zuiden
Van Innsbruck, waarmede het door een berg-
baantje is verbonden, op 870 M. hoogte aan
de boschrijke uitloopers van den ook aan be
zoekers van Innsbruck bekenden, 2248 M.
hoogen Patscher Kofl, waarvan de top van
Igls uit gemakkelijk in 4 uren te bestijgen is,
terwyi men ook met een kabelbaan tot 1960
ld. hoogte kan komen..Het plaatsje-telt ver
scheidene hotels en wordt ook voor de winter
sport veel bezocht. In de omgeving zijn tal-
rÜke boschpaden met banken. Men heeft er
een mooi uitzicht op het gebergte in den om-
kek. in de buurt ligt ook het kleine Lanser
meer.
V.A.R.A.-Pro testmeeting.
Gisteravond is de door de Haagsche federa
tie van de V.AH.A. georganiseerde betooging
tegen het verbod van de uitzending der Mat-
teotti-herdenking gehouden.
Om 8 uur werd op de Prinsegracht de stoet
van eenige duizenden deelnemers opgesteld,
vanwaar hij om half negen vertrok, vooraf
gegaan door een muziekkorps en de vlaggen
der verschillende socialistische organisaties,
die aan de betooging deelnamen. Het hoofd
bestuur van de V.A.R.A., het Haagschs fede
ratiebestuur en bestuursleden van verschil
lende organisaties liepen aan den kop van
den stoet, waarin een zeer groot aantal op
schriften en doeken werden meegedragen,
waarop o.a. te lezen stond „Weg met de
radio-omrcep-controlecommissie", „Weg met
de radiocensuur", „Wij protesteeren tegen
het verbod van de Matteoti-herdenking'. Een
zeer groot doek vertoonde de beeltenis van
den VARA-voorzitter, den heer A. de Vries,
me een slot op den mond.
In een vrij langzaam tempo trok de stoet
langs de aangegeven route. Het voorbijtrek
ken duurde ongeveer een half uur. Overal on
dervonden de betoogers groote belangstelling.
Omstreeks half tien arriveerde de kop van
den stoet weer op de Prinsegracht, waar hij
werd ontbonden door den Haagschen V.A.R.A.
federatievoorzitter, de heer T. K. v. d- Veen,
die daarbij een kort woord van protest sprak
tegen het optreden van de radio-omroep-
controlecommissie en in het bijzonder tegen
het verbod der uitzending van de Matteotti-
herdenking.
Een der grootste oorzaken der wereld-malaise
Duitsehland heeft een zeer gunstige han
delsbalans het voert veel me°r uit dan in.
Maar de oorzaak
Ja juist, zegt de „N.R.Ct.", de oorzaak gaat
heel de wereld aan. Want het saldo op de
Duitsche handelsbalans wordt niet verkre
gen, doordat het Duitsehland economisch
zoo goed gaat, maar omdat beschermende
rechten en de ellende binnenshuis den invoer
zelfs van zeer gewone verbruiksartikelen om
laag drukken. Het overschot van de handels
balansen bewyst slechts dat het Duitsche
voik op het oogenblik abnormaal weinig ver
teert.
Het geeft te denken, vervólgt het blad In
Rusland lijden 150 millioen menschen zware
ontberingenin Duitsehland lijden 64 mil
lioen menschen aan onderconsumptie. Meer
dan 200 millioen menschen, alleen in die twee
landen, ontbreken geheel of gedeeltelijk als
klanten op de wereldmarkt. Is dan malaise
bevreemdend
Een Nederlandsch nationaal petitionnement
Met het oog op de ontwapeningsconferen
tie van den Volkenbond welke -Februari 1932
te Genève zal worden gehouden, worden drie
petitionnements-acties voorbereid en wel door
de Roomsch-Katholieken, de S.D.A.P. en de
Nederlandsche af deeling van -den Wereldbond
der Kerken.
Naar vernomen wordt, worden door laatst
genoemden Bond pogingen aal-gewend om te
komen tot een Nationale Actie. De Neder
landsche aideeling van den Wereldbond der
Kerken acht in deze voor allen even belang-
ryke aangelegenheid een nationale adres
beweging, die uiting geeft aan den vredeswil
van het geheele Nederlandsche volk, moge-
Ujk en zeer gewenscht en heeft zich daarom
tot de Roomsch-Katholieken en de S.D.A.P.
gewend.
Ons Nederland.
Nummer vier van den derden jaargang van
„Ons Nederland" is gewijd aan Gouda, waar
dit jaar de algemeene vergadering van de
Nederlandsche Vereeniging voor Vreemde
lingenverkeer wordt gehouden. Het bevat ook
thans weer een keur van artikelen, waarin de
beteekenis van Gouda in verleden en heden
op elk terrein wordt uitgestipt. Fraaie illus
traties verluchten als steeds den tekst. Verder
bevat het nummer mededeelingen der V.
V.V.'s.
Buiten verantwoordelijkheid der redactie
De copic wordt niet teruggegeven
Mijnheer de Redacteur,
Nog eenmaal vraag ik een kleine plaats
ruimte in uw veelgelezen blad, by voorbaat
mijn dank.
Mynheer de donateur, ik kan even mede-
deelen, dat het my een genoegen was, dat
constateerde dat ik een weinig verstand van
buksen of dat soort wapenen had. Als oud-lid
eener schietvereeniging heb ik deze veel ge
bruikt en was ik dan ook tamelijk met deze
sport op de hoogte. Echter gebruikte ik deze
wapenen voor onschuldig vermaak en be
oefening der schietkunst. Niet voor lichtjes
uit te schieten, daar myn doen en laten het
daglicht mag zien.
Jammer dat ik in den nacht van 24 op 25
December jl. my zoo vroeg ter ruste begeven
had, wellicht had ik dan meer gehoord dan
lichtjes uitschieten,... vooral daar schrijft
dat dit zoo'n stlkdonkeren nacht was. Het
moet dan ook dien nacht wel een uitgekozen
gelegenheid zyn geweest om die vogels by ons
lid weg te halen. Jammer toch dat U daar
eens niets van gehoord heeft, allicht had U
de politie dan hiermede een grooten dienst
bewezen. Want, geacht medelid der politie-
dierenbescherming, het is onzen plicht toch
om gezamenlijk te trachten niet alleen onze
dieren en die van anderen te beschermen,
maar ook te waken dat ze niet gestolen wor
den. Ik ga dan ook reeds 3 jaren die zaak
na en controleer nimmer dat gestolen wordt,
wel zie ik dat vlaggestokken geplant wor
den met diverse kleedingstukken, die dan
dienst doen als duivenverschrikker. Zy wor
den dan n.l. naast de schutting tegenover
het duivenhok geplant en effect biyft niet
uit. Uren vliegen de dieren angstig rond en
blyven nachten buiten. Ook hebben heeren
uit oogpunt van dierenbescherming, wanneer
zulks niet meer helpt, het er voor over om
met een aardappelzak zelf wat te zwaaien en
tot slot zich te wenden tot ketelmuziek. Zeer
interessant is die plagerij, maar dieptreurig
dat daar de politie, ook dierenbescherming
nog machteloos tegenover staat. Vele malen
heeft de politie getracht die zaak op te lossen,
alle respect voor haar, doch de menschen zyn
vrij op hun erf en doen daar in zooverre wat
zij willen.
Doch laat ons hopen en samenwerken,
aan de eene zyde, ik aan de andere, om die
zaak te helpen regelen. Tenminste als U wer
kelijk dierenbeschermer zijt. Ik voor mij acht
dit tenminste een meer wenschelyken weg
om in te slaan. Wie weet zien wy ons werk
dan nog eens beloond.
U, Mynheer de Redacteur nogmaals har
telijk dank voor de verleende plaatsruimte.
Een werkelijk dierenvriend.
(Op dringend verzoek hebben wy aan dit
schrijven alsnog plaatsing verleend. Beide
partijen zijn nu tweemaal aan het woord ge
weest en wordt daarom de discussie onvoor
waardelijk gesloten. Red.)
De le luitenant der mariniers W. Schui
ling, onlangs uit Oost-Indië teruggekeerd,
wordt 15 dezer geplaatst aan boord van Hr.
Ms. wachtschip te Willemsoord.
Loting voor den dienstplicht.
De minister van defensie heeft bepaald, dat
de in art. 10 der Dienstplichtwet bedoelde
loting ter bepaling van den ingeschrevene, die
in elke gemeente of in elke groep van ge
meenten het eerst in aanmerking komt om
tot gewoon dienstplichtige te worden be
stemd, in het openbaar plaats heeft voor de
lichting 1933 op Vrijdag 26 Juni a.s., des mid
dags cm 2 uur te 's-Gravenhage, in de
„Weeskamer", Binnenhof 8.
De loting geschiedt uit een aantal genum
merde biljetten, overeenkomende met het ge
tal der personen vermeld in het alphabetisch
register der gemeente Amsterdam vaa de
lichting 1928.
De luitenant-kolonel J. H. G. Kappelhoif,
commandant der 3e divisie Koninkiyke ma
rechaussee te Arnhem, komt 1 November in
aanmerking voor benoeming tot inspecteur
van dit wapen en te 's-Gravenhage in gar
nizoen.
Het vliegongeluk te Eelde.
Omtrent het vliegongeluk te Eelde, waar
bij de heer Hindriks om het leven is geko
men, wordt nog het volgende aan „de Maas
bode" gemeld
De heer H. was te ongeveer half zeven per
auto in Eelde aangekomen. Hij bracht zijn
wagen naar gewoonte bij den garagehouder
N., die met hem naar het vliegveld ging, om
hem te helpen by het vliegklaar maken van
den Pander. Zooals zy dit vaker deden, be
sloot de heer H. eerst alleen de lucht in te
gaan, om daarna met N. te gaan vliegen.
Ondertusschen waren op het veld enkele
kennissen van H. gekomen, met wie hij ge-
ruimen tyd heeft staan praten, hun de func-
tionneering van de verschillende onderdeelen
van het vliegveld uitleggende. Tegen half
acht is hy gestart. Op een hoogte van onge
veer 200 M. heeft hij getracht een vrille te
maken, waarvoor, zooals bekend, de motor
moet worden afgezet. Door de geringe hoogte,
waarop hy deze vriTe is begonnen, heeft hy
waarschijnlijk het vliegtuig niet tydig de
lucht weer kunnen doen ingaan, althans met
een snelheid van ongeveer 100 K.M. sloeg de
machine in een weiland naby het vliegveld
tegen den grond. Het toestel werd grooten-
deels vernield.
Niet dan met groote moeite wist men den
aviateur uit de stuurplaats te bevryden. Dr.
Kielstra uit Paterswolde bevond zich in de
nabijheid van het vliegveld en verleende de
eerste hulp. De onderkaak van het slacht
offer was verbryzeld, terwijl tevens een been
fractuur werd geconstateerd. Dr. Galema uit
Paterswolde was ook spoedig ter plaatse even
als dr. Hesselink. Drie kwartier na het onge
luk arriveerde een Groene Kruisauto uit
Groningen met den politiegeneesheer dr. Na
thans. De heer H. is toen naar het R.-Kath-
ziekenhuis te Groningen vervoerd, waar hy
omstreeks halftien, waarschyniyk tengevolge
van inwendige kneuzingen, is overleden. Hy
was 46 jaar oud.
De resten van den vernielden Pander zyn
op aanwyzing van den burgemeester van
Eelde direct na het ongeluk per vrachtauto
opgehaald en naar den hangar gebracht.
De heer H. was in sportkringen een zeer
geziene figuur, die door zijn jovialiteit en
prettigen omgang zich in een groote sym
pathie mocht verheugen. De tot standkoming
van het vliegveld te Eelde is grootendeels
aan zyn Initiatief en doorzettingsvermogen te
danken, zyn verscheiden zal dan ook in
breeden kring met groot leedwezen worden
vernomen.
De D 2000 te Londen aangekomen.
Het Duitsche vliegtuig D 2000 („De vlie
gende vleugel") is gisterenavond om tien
voor zeven op het vliegveld Croydon vlot
geland. Gisterenmorgen om 9.15 was het
vliegtuig van Berlijn—Tempelhof vertrokken
voor zyn eersten tocht naar Londen. De D
2000 heeft de vastgestelde tusschenlandingen
gemaakt te Hannover en Amsterdam, van
waar het om 15.14 uur weer was vertrokken.
Het vliegtuig heeft, alvorens te landen,
eerst tweemaal boven het aerodroom gecir
keld. Er waren 42 personen aan boord.
Het zal in den dienst Berlijn—Londen op
genomen worden, 1 v -
Het eerste in Nederland gebouwde schoolschip.
Morgen zal H. K. H. Prinses Juliana op de
werf „Gideon" van den heer J. Koster Hzn.
te Groningen het eerste i*\ Nederland ge
bouwde schoolschip, dat haar naam zal dra
gen, doopen en daarna te water laten.
Het is het nieuwe Instructievaartuig „Prin
ses Juliana" voor het Onderwijsfonds voor de
Scheepvaart te Amsterdam, dat bestemd is
dienst te doen als oefen- en opleidingsschip
voor de zee-, Rijn- en binnenvaart.
Vooral met het oog op de opleiding voor de
binnenvaart moesten de hoofdafmetingen van
het nieuwe instructievaartuig zoodanig be
perkt worden, dat ook door Friesland kan
worden gevaren. De lengte bedraagt 32.40 M.t
de breedte 6.37 M. en de grootste diepgang
1.80 M. In verband met een behoorlijke hoog
te van het schoollokaal is de holte op 2.85 M.
vastgesteld.
Het nieuwe instructievaartuig wordt ge
bouwd met kruiserhek en getuigd als twee-
De betimmering van het vaartuig wordt
over het algemeen zeer sober gehouden. Al
leen de zitkamer voor kapitein en officieren -
leeraren wordt in mahonie betimmerd met
eiken paneelen, alle overige hutten en gangen
in vurenhout.
Voor de betimmering van het schoollokaal
en de hutten voor de leeraren heeft de heer
Lion Cachet uit Vreeland het onderwijsfonds
als bewys van belangstelling een ontwerp
aangeboden, uit te voeren in teakhout. Deze
uitvoering wordt mogelijk gemaakt door een
aanbieding van de N.V. Vereenigde Javasche
Houthandel Maatschappyen te Amsterdam,
die het teakhout tegen zeer billijke voor
waarden beschikbaar stelt.
De technische inrichting van het nieuwe
instructievaartuig voldoet aan de hoogste
eischen en alle moderne middelen voor navi
gatie. enz. worden toegepast. Het vaartuig
wordt voorzien van een Oertz-patentroer.
mast gaffelschoener. Door de uitrusting met
een 150 P.K. Brons motor is het schip zoowel
full powered motorschip als zeilschip. De
bouw geschiedt onder speciaal toezicht van
de Scheepvaart-inspectie voor klasse kleine
kustvaart. Bij volbelasten motor wordt in diep
water zonder zeilen een snelheid ver
wacht van ruim negen mijl.
Het belangrijkste gedeelte van het schip
wordt het middenschip. Dit is door een water
dicht schot in twee deelen gescheiden. In het
voorste gedeelte worden ondergebracht de
leerlingen, die geheel aan boord worden op
geleid. Hiervoor worden twaalf kooien en een
afzonderlijke hut voor kok en bootsman ge
bouwd. Het achterste gedeelte is weer in twee
deelen gescheiden, waaVvan het voorste wordt
ingericht als schoollokaal met aangrenzende
hutten voor leeraren, het achterste gedeelte
als slaapvertrek voor zestien leerlingen van
binnenvaart- of zeevaartscholen, wanneer
deze met üe „Prinses Juliana" oefentochten
maken.
Het achterschip bevat de machinekamer,
de logiezen voor kapitein'en officieren-leera-
ren met een reservehut en voorts een pro
viandbergplaats en de noodige tanks.
Het voorschip, door een tusschendek in
tweeën gescheiden, bevat ballastruimte, een
bergplaats voor touwwerk en zeilen en een
ruimte om den jongens 't splitsen en knoopen
van touwwerk te leeren.
Voor het verhoogde achterdek wordt op het
hoofddek een groote kombuis gebouwd, waar
boven een stuurkast met stuurbrug.
Een verwarmingsinstallatie, tegen lagen
prijs door de firma Braat te Delft geleverd,
zal voor de verwarming van verblyven en
machinekamer zorgen.
Het vaartuig zal electrisch worden verlicht
door middel van een aan het hulpaggregaat
gekoppelde Smit-gelykstroom dynamo van
circa 2]/2 K.W. by 110 volt spanning. Een
één-cylinder tweetact hooge druk Kromhout
motor door de Kromhoutfabrieken aange
boden zal voor het opwekken van den
stroom zorgen.
In de machinekamer wordt op een byzon-
der zware fundatie een 150 E.P.K. 3 cylinder
tweetact hooge druk Brt>nsmotor geïnstal
leerd met omkeer-koppng. De bouw van
dezen motor is mogelijk gemaakt door de
medewerking door zeer belangrijke finan-
cieele tegemoetkoming van de Brons-mo-
torenfabrieken te Appingedam.
De bemanning van de „Prinses Juliana" zal
bestaan uit een kapitein, een eerste officieT-
1 eeraar, een machinist-leeraar, een bootsman
en een kok-hofmeester. De aan boord op te
leiden leerling-matrozen vormen verder de
overige bemanning.
Het ligt in de bedoeling half Augustus den
officieelen proeftocht met het instructie
vaartuig „Prinses Juliana" te houden, dat
daarna onmiddellijk in dienst zal worden ge
steld.
Wanneer de financieele omstandigheden
zulks mogelijk maken, zal ook het instructie
vaartuig „Prins Hendrik" in exploitatie
blijven.
Rechtbank te Middelburg.
Door de rechtbank te Middelburg werden
heden de navolgende vonnissen uitgespro
ken
DiefstalF. D., 25 jaar, mecanicien te
Hoek, in voorarrest, 6 maanden gevangenis
straf met aftrek voorarrest.
Mishandeling met lichamelijk letselK.
H„ 24 jaar, arbeider te Axel, 1 maand gevan
genisstraf voorwaardelijk.
Oplichting A. de V., 21 jaar, basculema
ker, zonder vaste woon- of verblijfplaats, in
voorarrest, 2 maanden gevangenisstraf met
aftrek voorarrest.
Overtreding motor- en rywielwetW. E. K.
G., 26 jaar, chauffeur te Ter Neuzen, beves
tiging van het vonnis waarvan hooger beroep
met uitzondering van de straf, 40 boete
subs. 40 dagen hechtenis.
Stroopery H. P. P., landbouwer te Zaam-
slag. Vernietiging van het vonnis waarvan
hooger beroep, vrijspraak.
Veroorzaken van lichamelijk letsel door
schuld J. W„ 28 jaar, koopman te Ter Neu
zen, 50 boete subs. 25 dagen hechtenis.
Loopen over verboden grond F. v. O., 21
jaar, werkman te Ierseke. Niet bewezen het
aan verdachte ten laste gelegde, vry spraak.
Overtreding arbeidswetM. v. d. S., 34
jaar, bakker te Middelburg. Bevestiging van
het vonnis waarvan hooger beroep met uit
zondering van de straf, f 50 boete subs. 10
dagen hechtenis.
Overtreding motor- en rywielwet: J. H„
27 jaar, boerenknecht te 's-Gravenpolder, be
vestiging van het vonnis waarvan hooger
beroep met uitzondering van de straf, 10
boete subs. 10 dagen hechtenis.
Als koopman niet houden van een regis
ter C. v. d. H., 42 jaar, koopman te Zierik-
zee, bevestiging van het vonn's waarvan hoo
ger beroep, 2 maal 10 boete subs. 2 maal
10 dagen hechtenis.
Een ontrouwe dienstbode.
Voor de Arnhemsche rechtbank te Arn
hem heeft terecht gestaan een 24-jarige
dienstbode te Velp, die tijdens de ziekte van
de dame bij wie zy diende een reeks dief
stallen had gepleegd. Zy had de vrye be
schikking over de linnenkast en over het
huishoudboek. In de dagvaarding is haar ten
laste gelegd diefstal van 105 stukken sun-
lightzeep, 17 pakken melkpoeder, 21 zakjes
blauw, 9 pakken maizena, eenige zakken witte
suiker, witte boonen, ryst, een dameshoed, 10
japonnen, 15 kussensloopen, stofdoeken, ser
vetten, tafellakens, handschoenen, 6 zilveren
lepels en vorken, 3 antieke kopjes en schotels,
2 stel overgordynen, 29 paar kousen enz. enz.
Zy heeft het gestolene gedeeld met een
tante, die bij dezelfde dame als werkvrouw
in dienst was.
Het OM. eischte een jaar gevangenisstraf.
De tante van verdachte stond vervolgens
terecht wegens diefstal en heling. Tegen
haar werd 4 maanden gevangenisstraf ge-
eischt.
Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Boxtel ds.
J. W. Maas te Hontenisse.
Examens.
Aan de R.-Kath. kweekschool te Hilver
sum is voor het onderwijsexamen geslaagd
de heer W. Huijsmans te Vlissingen.
Aan de Christelijke Kweekschool te Mid
delburg slaagden voor het eindexamen, acte
L.O. van de zes mannelyke candidaten, de
heeren A. Baas, Nieuw- en St. Joosland W.
J. Dyke en G. L. A. Faber, beide Koudekerke
J. J. Francois, Middelburg en H. L. A. Kok,
Vlissingen.
—•Verduistering by M a a t-
schappelijk Hulpbetoon. De
directeur van den gemeenteiyken dienst voor
Maatschappelijk Hulpbetoon te Rotterdam,
heeft aangifte gedaan, dat een van zyn amb
tenaren zich aan verduistering heeft schuldig
gemaakt. De betrokkene iemand van on-