Courant MERMAN TWEEDE BLAD Advertentiën ipij v. Stoomvaart KAMEROVERZICHT BINNENLAND INGEZONDEN STUKKEN MARINE EN LEGER LUCHTVAART HET INSTRUCTIEVAARTUIG „PRINSES JULIANA': RECHTSZAKEN KERK- EN SCH00LNIEUWS GEMENGD NIEUWS van de p en Verhaar, Koop en Verkoop, ïgen en Dlenstaanvragen, enz, uitbetaling van 1—5 regelt 1 .ke regel meer 15 cent Halfwas Schilder geviaagd. \GTER, Verk. Quakke-1 3. legen 1 Juli een flin MEISJE. N HERCULES, Paling- Eikenhouten 14 voels I ZE1LJOL ebeliooren. IBBE, Oroenewoud 63.1 gevraagd een HUIS eldestraat of in de larvan. etters N. X., bureau I rant". door Heer Gemeub, laapkamer of Zit- met volledig pension I :r4maanden,omgeving vertsen. net prijsopgaaf onder I bur. „Vliss. Cour." te huur, groote mooie ning, voorz. v. electr, aterl., regen- en wel- jr. f 24. p. m. Br. lelt. au „Vliss. Courant", oon zaak drijvende dienste, onverschillig ■en letters N. P., bur, I ant". TE KOOP merk „Eijsink" ooit J uilen voor zwaarder. 12.50 en 11 Kippen, an 14, Tuinstad. en DENWONING ezin. LAMPERS, Glacis- LCHT KANO te koop. alstraat 76. .iddelburg-Rotterdam ingelegen plaatsen VAN PASSAGIERS, "•REN EN VEE v.Midd. v. Rolt Juni v.m.uur vm.uuf 8 6 9 8 8 -J- 9 n 9 2 8 3 9 te bekomen: iTransport- en HW1 Erven G. VOS, Tel» Vrijdag 12 Juni 1931. No. 136. TWEEDE KAMER. Vergadering van Donderdag. Stuwadoorswet. De heeren Brautigam en Guit verdedigden hun amendement om het arbeidsboekje in te voeren. De laatste wenschte het echter niet als er een collectief arbeidscontract bestaat. Dan is het z.i. overbodig. De Minister achtte het een bezwaar dat deze boekjes op de mi nuut af ingevuld moeten worden en dat gaat moeilijk. Er aal veel te veel rompslomp uit voortkomen meende de Minister. Art. 6 geeft bovendien aan de Regeering de bevoegdheid extra-controle te oefenen en zij kan dus zelf controle-boekjes invoeren. Het amendement was dus overbodig Met die toezegging was de heer Brautigam vrijwel tevreden. Als de mo gelijkheid bestaat om die boekjes in te voe ren was hij voldaan. De amendementen verdwenen dus van het tooneel. Het volgende amendement het eenige dat wat meer beduidde bedoelde te bepa len dat overwerkvergunningen die voor lan ger dan een week zullen gelden, alleen gege ven mogen worden na overeg met de vakver- eenigingen. De Regeering laat alleen de ge legenheid open dat achteraf bezwaren wor den ingediend, waarna de Minister dan even tueel de vergunning kan intrekken. De heer Brautigam wilde vóór- of overleg, waaraan ten slotte de Minister niet definitief gebon den is. Heel veel verschil was er dus eigen lijk niet. De bezwaren zullen by den Minister heusch wel bekend zijn ook zonder advies der vakvereenigingen. Het gaat hier tenslotte eigenlijk alleen om de erkenning der vakver eenigingen als advies-colleges en dat ge schiedt reeds. Gesteund door een paar welwillende leden wist de heer De Visser een amendement aan hangig te maken om den arbeidsdag op ze ven uur en de arbeidsweek op veertig uur te stellen. Hij wilde méér menschen aan het werk brengen en dus de werkloosheid bestrij den. Het moest z.i. op den duur daarheen. Alles goed en wel, zeide de Minister, maar hem ontbreekt de bevoegdheid als in Rus land is genomen, om nl. tot den arbeid te dwingen. Met dit grapje maakte de Minister zich van dit amendement af. Het zou toch ook te mal zijn dat incidenteel deze uren in eens werden verlaagd, terwijl de wet geen ander doel heeft dan om vast te leggen wat er in de praktyk is ontstaan. De Minister hield zich daaraan vast en zoowel tegenover hen die niet verder willen als tegenover hen, die hem nog weer een eindje verder wilden meetrekken. Zóó alleen krijgt hij zijn wets ontwerp behouden thuis. Bezoek der Koninklijke familie te Parijs. Het programma van het bezoek van de Koningin, den Prins en Prinses Juliana aan Parijs blijkt, behalve het bezoek aan de Ko loniale tentoonstelling en dat aan den nieu wen president der republiek, den heer Paul Doumer, in het Elysée, nog eenige belang wekkende punten te bevatten. Gelijk men weet komt de Koninklijke fami lie Dinsdag a.s. in den vroegen ochtend te Parijs aan. Woensdag wordt zij door presi dent Doumer officieel op het Elysée ontvan gen, die haar een déjeuner aanbiedt. Dien zelfden avond diner op de Nederlandsche le gatie, waarbij de president der republiek te genwoordig zal zijn. Donderdagochtend bezoek aan de Koloniale tentoonstelling. Vrijdagavond zou, naar verluidt, maar schalk Lyauty den vorstelijken gasten een diner aanbieden,vermoedelijk op de tentoon stelling. Zaterdagmiddag ontvangst der koninklijke familie in het Parijsche stadhuisdaarna zouden de leden der Nederlandsche kolonie in de gelegenheid worden gesteld om in de Ne derlandsche legatie hun opwachting by het vorstelijk echtpaar en de prinses te maken. .V. l. E_ -52018. -04U10. EENHOORN, Tel. 1» OSTERHODT, Tel 2" TENHEK, Telet 1M. Het Tiroolsche verblijf der Koninkiyke familie. Naar uit Weenen gemeld werd, zou onze Koninklijke familie in Juli gedurende drie weken in Igls verblijven, waarheen zy zich fta het bezoek aan Parijs zou begeven en waar waarschijnlijk een particuliere villa voor de Koninklijke gasten in gereedheid zou wor- don gebracht. Igls ligt op 8.5 K.M. afstand ten Zuiden Van Innsbruck, waarmede het door een berg- baantje is verbonden, op 870 M. hoogte aan de boschrijke uitloopers van den ook aan be zoekers van Innsbruck bekenden, 2248 M. hoogen Patscher Kofl, waarvan de top van Igls uit gemakkelijk in 4 uren te bestijgen is, terwyi men ook met een kabelbaan tot 1960 ld. hoogte kan komen..Het plaatsje-telt ver scheidene hotels en wordt ook voor de winter sport veel bezocht. In de omgeving zijn tal- rÜke boschpaden met banken. Men heeft er een mooi uitzicht op het gebergte in den om- kek. in de buurt ligt ook het kleine Lanser meer. V.A.R.A.-Pro testmeeting. Gisteravond is de door de Haagsche federa tie van de V.AH.A. georganiseerde betooging tegen het verbod van de uitzending der Mat- teotti-herdenking gehouden. Om 8 uur werd op de Prinsegracht de stoet van eenige duizenden deelnemers opgesteld, vanwaar hij om half negen vertrok, vooraf gegaan door een muziekkorps en de vlaggen der verschillende socialistische organisaties, die aan de betooging deelnamen. Het hoofd bestuur van de V.A.R.A., het Haagschs fede ratiebestuur en bestuursleden van verschil lende organisaties liepen aan den kop van den stoet, waarin een zeer groot aantal op schriften en doeken werden meegedragen, waarop o.a. te lezen stond „Weg met de radio-omrcep-controlecommissie", „Weg met de radiocensuur", „Wij protesteeren tegen het verbod van de Matteoti-herdenking'. Een zeer groot doek vertoonde de beeltenis van den VARA-voorzitter, den heer A. de Vries, me een slot op den mond. In een vrij langzaam tempo trok de stoet langs de aangegeven route. Het voorbijtrek ken duurde ongeveer een half uur. Overal on dervonden de betoogers groote belangstelling. Omstreeks half tien arriveerde de kop van den stoet weer op de Prinsegracht, waar hij werd ontbonden door den Haagschen V.A.R.A. federatievoorzitter, de heer T. K. v. d- Veen, die daarbij een kort woord van protest sprak tegen het optreden van de radio-omroep- controlecommissie en in het bijzonder tegen het verbod der uitzending van de Matteotti- herdenking. Een der grootste oorzaken der wereld-malaise Duitsehland heeft een zeer gunstige han delsbalans het voert veel me°r uit dan in. Maar de oorzaak Ja juist, zegt de „N.R.Ct.", de oorzaak gaat heel de wereld aan. Want het saldo op de Duitsche handelsbalans wordt niet verkre gen, doordat het Duitsehland economisch zoo goed gaat, maar omdat beschermende rechten en de ellende binnenshuis den invoer zelfs van zeer gewone verbruiksartikelen om laag drukken. Het overschot van de handels balansen bewyst slechts dat het Duitsche voik op het oogenblik abnormaal weinig ver teert. Het geeft te denken, vervólgt het blad In Rusland lijden 150 millioen menschen zware ontberingenin Duitsehland lijden 64 mil lioen menschen aan onderconsumptie. Meer dan 200 millioen menschen, alleen in die twee landen, ontbreken geheel of gedeeltelijk als klanten op de wereldmarkt. Is dan malaise bevreemdend Een Nederlandsch nationaal petitionnement Met het oog op de ontwapeningsconferen tie van den Volkenbond welke -Februari 1932 te Genève zal worden gehouden, worden drie petitionnements-acties voorbereid en wel door de Roomsch-Katholieken, de S.D.A.P. en de Nederlandsche af deeling van -den Wereldbond der Kerken. Naar vernomen wordt, worden door laatst genoemden Bond pogingen aal-gewend om te komen tot een Nationale Actie. De Neder landsche aideeling van den Wereldbond der Kerken acht in deze voor allen even belang- ryke aangelegenheid een nationale adres beweging, die uiting geeft aan den vredeswil van het geheele Nederlandsche volk, moge- Ujk en zeer gewenscht en heeft zich daarom tot de Roomsch-Katholieken en de S.D.A.P. gewend. Ons Nederland. Nummer vier van den derden jaargang van „Ons Nederland" is gewijd aan Gouda, waar dit jaar de algemeene vergadering van de Nederlandsche Vereeniging voor Vreemde lingenverkeer wordt gehouden. Het bevat ook thans weer een keur van artikelen, waarin de beteekenis van Gouda in verleden en heden op elk terrein wordt uitgestipt. Fraaie illus traties verluchten als steeds den tekst. Verder bevat het nummer mededeelingen der V. V.V.'s. Buiten verantwoordelijkheid der redactie De copic wordt niet teruggegeven Mijnheer de Redacteur, Nog eenmaal vraag ik een kleine plaats ruimte in uw veelgelezen blad, by voorbaat mijn dank. Mynheer de donateur, ik kan even mede- deelen, dat het my een genoegen was, dat constateerde dat ik een weinig verstand van buksen of dat soort wapenen had. Als oud-lid eener schietvereeniging heb ik deze veel ge bruikt en was ik dan ook tamelijk met deze sport op de hoogte. Echter gebruikte ik deze wapenen voor onschuldig vermaak en be oefening der schietkunst. Niet voor lichtjes uit te schieten, daar myn doen en laten het daglicht mag zien. Jammer dat ik in den nacht van 24 op 25 December jl. my zoo vroeg ter ruste begeven had, wellicht had ik dan meer gehoord dan lichtjes uitschieten,... vooral daar schrijft dat dit zoo'n stlkdonkeren nacht was. Het moet dan ook dien nacht wel een uitgekozen gelegenheid zyn geweest om die vogels by ons lid weg te halen. Jammer toch dat U daar eens niets van gehoord heeft, allicht had U de politie dan hiermede een grooten dienst bewezen. Want, geacht medelid der politie- dierenbescherming, het is onzen plicht toch om gezamenlijk te trachten niet alleen onze dieren en die van anderen te beschermen, maar ook te waken dat ze niet gestolen wor den. Ik ga dan ook reeds 3 jaren die zaak na en controleer nimmer dat gestolen wordt, wel zie ik dat vlaggestokken geplant wor den met diverse kleedingstukken, die dan dienst doen als duivenverschrikker. Zy wor den dan n.l. naast de schutting tegenover het duivenhok geplant en effect biyft niet uit. Uren vliegen de dieren angstig rond en blyven nachten buiten. Ook hebben heeren uit oogpunt van dierenbescherming, wanneer zulks niet meer helpt, het er voor over om met een aardappelzak zelf wat te zwaaien en tot slot zich te wenden tot ketelmuziek. Zeer interessant is die plagerij, maar dieptreurig dat daar de politie, ook dierenbescherming nog machteloos tegenover staat. Vele malen heeft de politie getracht die zaak op te lossen, alle respect voor haar, doch de menschen zyn vrij op hun erf en doen daar in zooverre wat zij willen. Doch laat ons hopen en samenwerken, aan de eene zyde, ik aan de andere, om die zaak te helpen regelen. Tenminste als U wer kelijk dierenbeschermer zijt. Ik voor mij acht dit tenminste een meer wenschelyken weg om in te slaan. Wie weet zien wy ons werk dan nog eens beloond. U, Mynheer de Redacteur nogmaals har telijk dank voor de verleende plaatsruimte. Een werkelijk dierenvriend. (Op dringend verzoek hebben wy aan dit schrijven alsnog plaatsing verleend. Beide partijen zijn nu tweemaal aan het woord ge weest en wordt daarom de discussie onvoor waardelijk gesloten. Red.) De le luitenant der mariniers W. Schui ling, onlangs uit Oost-Indië teruggekeerd, wordt 15 dezer geplaatst aan boord van Hr. Ms. wachtschip te Willemsoord. Loting voor den dienstplicht. De minister van defensie heeft bepaald, dat de in art. 10 der Dienstplichtwet bedoelde loting ter bepaling van den ingeschrevene, die in elke gemeente of in elke groep van ge meenten het eerst in aanmerking komt om tot gewoon dienstplichtige te worden be stemd, in het openbaar plaats heeft voor de lichting 1933 op Vrijdag 26 Juni a.s., des mid dags cm 2 uur te 's-Gravenhage, in de „Weeskamer", Binnenhof 8. De loting geschiedt uit een aantal genum merde biljetten, overeenkomende met het ge tal der personen vermeld in het alphabetisch register der gemeente Amsterdam vaa de lichting 1928. De luitenant-kolonel J. H. G. Kappelhoif, commandant der 3e divisie Koninkiyke ma rechaussee te Arnhem, komt 1 November in aanmerking voor benoeming tot inspecteur van dit wapen en te 's-Gravenhage in gar nizoen. Het vliegongeluk te Eelde. Omtrent het vliegongeluk te Eelde, waar bij de heer Hindriks om het leven is geko men, wordt nog het volgende aan „de Maas bode" gemeld De heer H. was te ongeveer half zeven per auto in Eelde aangekomen. Hij bracht zijn wagen naar gewoonte bij den garagehouder N., die met hem naar het vliegveld ging, om hem te helpen by het vliegklaar maken van den Pander. Zooals zy dit vaker deden, be sloot de heer H. eerst alleen de lucht in te gaan, om daarna met N. te gaan vliegen. Ondertusschen waren op het veld enkele kennissen van H. gekomen, met wie hij ge- ruimen tyd heeft staan praten, hun de func- tionneering van de verschillende onderdeelen van het vliegveld uitleggende. Tegen half acht is hy gestart. Op een hoogte van onge veer 200 M. heeft hij getracht een vrille te maken, waarvoor, zooals bekend, de motor moet worden afgezet. Door de geringe hoogte, waarop hy deze vriTe is begonnen, heeft hy waarschijnlijk het vliegtuig niet tydig de lucht weer kunnen doen ingaan, althans met een snelheid van ongeveer 100 K.M. sloeg de machine in een weiland naby het vliegveld tegen den grond. Het toestel werd grooten- deels vernield. Niet dan met groote moeite wist men den aviateur uit de stuurplaats te bevryden. Dr. Kielstra uit Paterswolde bevond zich in de nabijheid van het vliegveld en verleende de eerste hulp. De onderkaak van het slacht offer was verbryzeld, terwijl tevens een been fractuur werd geconstateerd. Dr. Galema uit Paterswolde was ook spoedig ter plaatse even als dr. Hesselink. Drie kwartier na het onge luk arriveerde een Groene Kruisauto uit Groningen met den politiegeneesheer dr. Na thans. De heer H. is toen naar het R.-Kath- ziekenhuis te Groningen vervoerd, waar hy omstreeks halftien, waarschyniyk tengevolge van inwendige kneuzingen, is overleden. Hy was 46 jaar oud. De resten van den vernielden Pander zyn op aanwyzing van den burgemeester van Eelde direct na het ongeluk per vrachtauto opgehaald en naar den hangar gebracht. De heer H. was in sportkringen een zeer geziene figuur, die door zijn jovialiteit en prettigen omgang zich in een groote sym pathie mocht verheugen. De tot standkoming van het vliegveld te Eelde is grootendeels aan zyn Initiatief en doorzettingsvermogen te danken, zyn verscheiden zal dan ook in breeden kring met groot leedwezen worden vernomen. De D 2000 te Londen aangekomen. Het Duitsche vliegtuig D 2000 („De vlie gende vleugel") is gisterenavond om tien voor zeven op het vliegveld Croydon vlot geland. Gisterenmorgen om 9.15 was het vliegtuig van Berlijn—Tempelhof vertrokken voor zyn eersten tocht naar Londen. De D 2000 heeft de vastgestelde tusschenlandingen gemaakt te Hannover en Amsterdam, van waar het om 15.14 uur weer was vertrokken. Het vliegtuig heeft, alvorens te landen, eerst tweemaal boven het aerodroom gecir keld. Er waren 42 personen aan boord. Het zal in den dienst Berlijn—Londen op genomen worden, 1 v - Het eerste in Nederland gebouwde schoolschip. Morgen zal H. K. H. Prinses Juliana op de werf „Gideon" van den heer J. Koster Hzn. te Groningen het eerste i*\ Nederland ge bouwde schoolschip, dat haar naam zal dra gen, doopen en daarna te water laten. Het is het nieuwe Instructievaartuig „Prin ses Juliana" voor het Onderwijsfonds voor de Scheepvaart te Amsterdam, dat bestemd is dienst te doen als oefen- en opleidingsschip voor de zee-, Rijn- en binnenvaart. Vooral met het oog op de opleiding voor de binnenvaart moesten de hoofdafmetingen van het nieuwe instructievaartuig zoodanig be perkt worden, dat ook door Friesland kan worden gevaren. De lengte bedraagt 32.40 M.t de breedte 6.37 M. en de grootste diepgang 1.80 M. In verband met een behoorlijke hoog te van het schoollokaal is de holte op 2.85 M. vastgesteld. Het nieuwe instructievaartuig wordt ge bouwd met kruiserhek en getuigd als twee- De betimmering van het vaartuig wordt over het algemeen zeer sober gehouden. Al leen de zitkamer voor kapitein en officieren - leeraren wordt in mahonie betimmerd met eiken paneelen, alle overige hutten en gangen in vurenhout. Voor de betimmering van het schoollokaal en de hutten voor de leeraren heeft de heer Lion Cachet uit Vreeland het onderwijsfonds als bewys van belangstelling een ontwerp aangeboden, uit te voeren in teakhout. Deze uitvoering wordt mogelijk gemaakt door een aanbieding van de N.V. Vereenigde Javasche Houthandel Maatschappyen te Amsterdam, die het teakhout tegen zeer billijke voor waarden beschikbaar stelt. De technische inrichting van het nieuwe instructievaartuig voldoet aan de hoogste eischen en alle moderne middelen voor navi gatie. enz. worden toegepast. Het vaartuig wordt voorzien van een Oertz-patentroer. mast gaffelschoener. Door de uitrusting met een 150 P.K. Brons motor is het schip zoowel full powered motorschip als zeilschip. De bouw geschiedt onder speciaal toezicht van de Scheepvaart-inspectie voor klasse kleine kustvaart. Bij volbelasten motor wordt in diep water zonder zeilen een snelheid ver wacht van ruim negen mijl. Het belangrijkste gedeelte van het schip wordt het middenschip. Dit is door een water dicht schot in twee deelen gescheiden. In het voorste gedeelte worden ondergebracht de leerlingen, die geheel aan boord worden op geleid. Hiervoor worden twaalf kooien en een afzonderlijke hut voor kok en bootsman ge bouwd. Het achterste gedeelte is weer in twee deelen gescheiden, waaVvan het voorste wordt ingericht als schoollokaal met aangrenzende hutten voor leeraren, het achterste gedeelte als slaapvertrek voor zestien leerlingen van binnenvaart- of zeevaartscholen, wanneer deze met üe „Prinses Juliana" oefentochten maken. Het achterschip bevat de machinekamer, de logiezen voor kapitein'en officieren-leera- ren met een reservehut en voorts een pro viandbergplaats en de noodige tanks. Het voorschip, door een tusschendek in tweeën gescheiden, bevat ballastruimte, een bergplaats voor touwwerk en zeilen en een ruimte om den jongens 't splitsen en knoopen van touwwerk te leeren. Voor het verhoogde achterdek wordt op het hoofddek een groote kombuis gebouwd, waar boven een stuurkast met stuurbrug. Een verwarmingsinstallatie, tegen lagen prijs door de firma Braat te Delft geleverd, zal voor de verwarming van verblyven en machinekamer zorgen. Het vaartuig zal electrisch worden verlicht door middel van een aan het hulpaggregaat gekoppelde Smit-gelykstroom dynamo van circa 2]/2 K.W. by 110 volt spanning. Een één-cylinder tweetact hooge druk Kromhout motor door de Kromhoutfabrieken aange boden zal voor het opwekken van den stroom zorgen. In de machinekamer wordt op een byzon- der zware fundatie een 150 E.P.K. 3 cylinder tweetact hooge druk Brt>nsmotor geïnstal leerd met omkeer-koppng. De bouw van dezen motor is mogelijk gemaakt door de medewerking door zeer belangrijke finan- cieele tegemoetkoming van de Brons-mo- torenfabrieken te Appingedam. De bemanning van de „Prinses Juliana" zal bestaan uit een kapitein, een eerste officieT- 1 eeraar, een machinist-leeraar, een bootsman en een kok-hofmeester. De aan boord op te leiden leerling-matrozen vormen verder de overige bemanning. Het ligt in de bedoeling half Augustus den officieelen proeftocht met het instructie vaartuig „Prinses Juliana" te houden, dat daarna onmiddellijk in dienst zal worden ge steld. Wanneer de financieele omstandigheden zulks mogelijk maken, zal ook het instructie vaartuig „Prins Hendrik" in exploitatie blijven. Rechtbank te Middelburg. Door de rechtbank te Middelburg werden heden de navolgende vonnissen uitgespro ken DiefstalF. D., 25 jaar, mecanicien te Hoek, in voorarrest, 6 maanden gevangenis straf met aftrek voorarrest. Mishandeling met lichamelijk letselK. H„ 24 jaar, arbeider te Axel, 1 maand gevan genisstraf voorwaardelijk. Oplichting A. de V., 21 jaar, basculema ker, zonder vaste woon- of verblijfplaats, in voorarrest, 2 maanden gevangenisstraf met aftrek voorarrest. Overtreding motor- en rywielwetW. E. K. G., 26 jaar, chauffeur te Ter Neuzen, beves tiging van het vonnis waarvan hooger beroep met uitzondering van de straf, 40 boete subs. 40 dagen hechtenis. Stroopery H. P. P., landbouwer te Zaam- slag. Vernietiging van het vonnis waarvan hooger beroep, vrijspraak. Veroorzaken van lichamelijk letsel door schuld J. W„ 28 jaar, koopman te Ter Neu zen, 50 boete subs. 25 dagen hechtenis. Loopen over verboden grond F. v. O., 21 jaar, werkman te Ierseke. Niet bewezen het aan verdachte ten laste gelegde, vry spraak. Overtreding arbeidswetM. v. d. S., 34 jaar, bakker te Middelburg. Bevestiging van het vonnis waarvan hooger beroep met uit zondering van de straf, f 50 boete subs. 10 dagen hechtenis. Overtreding motor- en rywielwet: J. H„ 27 jaar, boerenknecht te 's-Gravenpolder, be vestiging van het vonnis waarvan hooger beroep met uitzondering van de straf, 10 boete subs. 10 dagen hechtenis. Als koopman niet houden van een regis ter C. v. d. H., 42 jaar, koopman te Zierik- zee, bevestiging van het vonn's waarvan hoo ger beroep, 2 maal 10 boete subs. 2 maal 10 dagen hechtenis. Een ontrouwe dienstbode. Voor de Arnhemsche rechtbank te Arn hem heeft terecht gestaan een 24-jarige dienstbode te Velp, die tijdens de ziekte van de dame bij wie zy diende een reeks dief stallen had gepleegd. Zy had de vrye be schikking over de linnenkast en over het huishoudboek. In de dagvaarding is haar ten laste gelegd diefstal van 105 stukken sun- lightzeep, 17 pakken melkpoeder, 21 zakjes blauw, 9 pakken maizena, eenige zakken witte suiker, witte boonen, ryst, een dameshoed, 10 japonnen, 15 kussensloopen, stofdoeken, ser vetten, tafellakens, handschoenen, 6 zilveren lepels en vorken, 3 antieke kopjes en schotels, 2 stel overgordynen, 29 paar kousen enz. enz. Zy heeft het gestolene gedeeld met een tante, die bij dezelfde dame als werkvrouw in dienst was. Het OM. eischte een jaar gevangenisstraf. De tante van verdachte stond vervolgens terecht wegens diefstal en heling. Tegen haar werd 4 maanden gevangenisstraf ge- eischt. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Boxtel ds. J. W. Maas te Hontenisse. Examens. Aan de R.-Kath. kweekschool te Hilver sum is voor het onderwijsexamen geslaagd de heer W. Huijsmans te Vlissingen. Aan de Christelijke Kweekschool te Mid delburg slaagden voor het eindexamen, acte L.O. van de zes mannelyke candidaten, de heeren A. Baas, Nieuw- en St. Joosland W. J. Dyke en G. L. A. Faber, beide Koudekerke J. J. Francois, Middelburg en H. L. A. Kok, Vlissingen. —•Verduistering by M a a t- schappelijk Hulpbetoon. De directeur van den gemeenteiyken dienst voor Maatschappelijk Hulpbetoon te Rotterdam, heeft aangifte gedaan, dat een van zyn amb tenaren zich aan verduistering heeft schuldig gemaakt. De betrokkene iemand van on-

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1931 | | pagina 5