500
300
25
FIETS
VRIJDAG
29 MEI
EERSTE BLAD
IVo. 124
G9e Jaargang
1931
lilpe: firma f. VAK DE VELDE Ir., Waisiraat Sl-tO, Vlissingen. Telt). ID. Peslnhening Gf III
Stads- en Provincienieuws
Orkestconcert. 9.05
eert. 9.50 Operette-
ichten. 338 M.
rkestconcert. 6.35 Le»
.ten." 7.35 Lezing. 8.20
ikbespreking. 10.20
7.25 en 11.00 en 12,20
)rkestconcert tot 2-50.
ifoonplaten. 9.05 Sym-
ncert. 11.10 Dansmu-
12.20 en 3.50 Or-
ng. 11.20 Dansmuziek.
00 Gramofoonplaten.
Jramofoonplaten. 1.15
Donplaten. 3.20 Lezin-
Lezingen. 8.45 Hoor-
ncert. 10.40 Berichten,
VAN DE SPITS.
eken van het aantal
landen na, dan blijkt,
eenige jaren op het
,ars in verhouding tot
n wijzen. Denemarken
oners. Gedurende het
aantal luisteraars r..et
ardoor het totaal aan.
)29 is gestegen. Dene.
dioluisteraar op iedere
OEP IN AMERIKA.
in Chicago heeft een
beheer, die den naam
iraagt.
is nu een aanvrage tot
ïdvermogen ingediend,
op 1000 K.M. afstand
„Federal Radio Com-
■stel goedgekeurd, zoo-
•1 grooter aantal Ame-
ïaar de „Voice of La-
eren.
OQRWERPEN
1 Politie te Vlissingen
s gevonden is gedepo-
tel2 dameshandtas-
gehaakt dameshand-
nonnaie met inhoud
esmantelband, en dat
►men zijn omtrent: 2
tje bij Linders, Noord-
emormaie met inhoud
larkt 11fantasie zak-
:n, Breestraat 16 dou-
bij Van Erk, Slijkstraat
ïes bij Buijs, Aagje De-
belastingplaatje in étui
►eg 1rijwielbelasting-
ikens, Kleine Markt 3
jl Quakkelaarstraat 28;
5, Noordstraat 47 wol-
inhoud bij Van Leeu-
standaardpoot van
Oosthoek, Coosje Bus
tal bij Rietmulder, Van
3nikkelen vulpotlood
aat 85 regenhoed bij
at 79 kinderportemon-
ïebrae, Clijverstraat 53
ij Van den Berg, Aagje
r korte beenkappen bij
at 44; zilveren dames-
Veijens, Badhuisstr. 27;
bij Van Rose velt, Paar-
jl bij Van Dam, Droog-
j Saay, Kleine Kerkstr.
lorloge, Bouwen Ewoud-
taar jongensschoenen, 1
»s, 1 pullover en paar
;r, Kolvenierstraat 13
in étui bij Eiff, Sotte-
►lé(?) colliertje met me-
Verkuijl Quakkelaarstr.
HARTLIJNEN
p. 26 Mei Kaap del
Mei van Havana
lei van Pernambuco
Mei van Hongkong
27 Mei te Beira
uisr.) p. 26 Mei Perim
Mei Suez
27 Mei te Antw.
Mei Suez
te Batavia van Amst.
p. 27 Mei Gibraltar
26 Mei Ouessant
27 Mei van Dover
Mei van Genua
TE VLISSNGEN
0.27
1.13 13.55
V.M. 1.29 14.00
Auto's, Fietsen
jertuigen.
Mei uur
9.35
9.37
ENDA
vermakelijkheden,
sringen, enz.
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden.
Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove
rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels ƒ125; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertentiesbetrefiendeHuur enVerhuur.Koop
en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1—5 regels 75 ct, iedere regel meer 15 ct.
OP
0e abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGINÜ „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
KAMEROVERZICHT
EERSTE KAMER.
Vergadering van Donderdag.
Indië.
't Is weinig van waarde hetgeen de eer
biedwaardige Senaat ons aan Indische ge
leerdheid biedt. De nieuwe Gouverneur-Ge
neraal is het onderwerp van den dag en wat
zal men daarvan zeggen Zijn benoeming
was een verrassing en niet ieder is altijd even
blij met surprises. De heer Mendels vond het
vreeselijk, dat deze nieuwe functionaris in de
olie deed, juist een artikel dat in Indië een
belangrijke rol speelt. Anderen vinden weer,
dat hij niet sterk genoeg is voor den grooten
post in Buitenzorg.
Wie weet een beteren van wien men zeker
weet, dat hij een geweldige figuur zal zijn
Men zocht en moet wel zoeken in een kleinen
kring, want Nederland heeft dergelijke man
nen niet voor het opscheppen.
Wij moeten het afwachten, 't kan mee en
t kan tegenvallen. Het was den heer De
Savornin Lohman ook al niet meegevallen,
dat de heer Colijn niet benoemd was en hij
wilde ook weten of die was uitgenoodigd.
Overigens was het de gewone blaam en dito
1 lof over ons beleid in Indië. De heer Steger,
die vroeger zijn mond voorbij gepraat heeft,
trachtte het nu weer wat recht te zetten. Hij
is wel voor zelfstandigheid van Indië, maar
heel ver in het verschiet. Voorshands gaat
het z.i. in Indië om het communisme of het
christendom.
De zwarte reactie waarover de heer Men
dels gisteren hooge boomen opzette, werd
krachtig bestreden. Voor orde en rust pleitte
j de heer Janssen, die ook nooit in Indië is
geweest. De gevallen Middendorp, Kiewiet de
I Jonge en Soekarno werden herkauwd.
De heer Fock wenschte geen kritiek te
I openen op de benoeming van den G.-G. Hij
betoogde verder dat verlaging van ambtena
ren-salarissen pas mag worden toegepast als
alle middelen zijn uitgeput. Hij pleitte voor
Industrialisatie van Indië.
De Minister achtte het ongewenscht dat
over de keuze van een G.-G. namen van
anderen werden genoemd. De Regeering
heeft serieus alles overwogen en deed toen
haar keus. Hij liet zich dus over den heer
Colijn niet uit.
VLISSINGEN, 29 MEI.
N.V. Kon. Maatsch. „de Schelde".
In de heden gehouden buitengewone ver
gadering van aandeelhouders van de N.V.
Kon. Maatsch. „de Schelde" werd tot com
missaris benoemd de heer mr. J. Smit Azn.
te 's-Gravenhage, afgetreden directeur van
deze maatschappij.
Openbare vergadering
le Vriendschap", 8 uur»
N.V. Stoomtram „Walcheren".
In de heden gehouden aandeelhoudersver
gadering van de N.V. Stoomtram Walcheren
te Vlissingen, werd het verslag over 1930, het
25e boekjaar uitgebracht.
Uit dit verslag blijkt, dat de exploitatie
uitkomsten ook dit jaar niet bevredigend
waren, naar de meening van het dagelijksch
bestuur door de concurrentie op nagenoeg alle
takken van het vervoergebied, de ongunstige
Weersgesteldheid tijdens het zomerseizoen en
ook als gevolg van de tijdsomstandigheden.
Van de 5 leening 1906 groot 100.000,
Werden weder twee obligatiën uitgeloot, zoo
dat nog 52 in omloop, zijn, van de 5 leening
1918 groot 15.000 werd één obligatie uitge
loot en bleven er nog 3 in omloop.
Ue 5 locomotieven legden 131.859 K.M. af
361 K.M. per dag, de 11 autobussen 163.143
K M. of 449 K.M. per dag.
Voor levering begin 1931 werd een nieuwe
Ue Dion Bouton autobus aangekocht, terwijl
3 Daag autobussen door den leverancier wer
den overgenomen.
Ter verkrijging van meer gelegenheid tot
bet opstellen van wagens tijdens het vervoer
van suikerbieten, werd op het emplacement te
Westkapelle een wisselspoor, dat in den
Hendrikweg te Vlissingen overbodig
Was gebleken, gelegd.
Bij verkoop van overhoeken en niet in ge
bruik genomen gronden voor de verbreeding
van den weg Middelburg—Westkapelle werd
bet daarvoor ontvangen bedrag van 955.40
°P de balans afgeschreven op het hoofd ter-
fcinen.
Het ziekenfonds ten behoeve van het vaste
personeel en hunne gezinnen vorderde dit
jaar van de maatschappij 270.43 f2.
Het pensioenfonds steeg van 60698.68 tot
63.688.54'/2» en wordt over 1930 nog f 1500
daarin gestort.
De vernieuwingsfondsen weg en werken en
rolland materieel bedroegen op 31 December
226.875.81 >4 en wordt daarin over 1930
f 7874.20 gestort.
In het buitengewoon vernieuwingsfonds
was 3984.33.
De toename van het gebruik van auto's en
de minder gunstige weersgesteldheid in de
maanden Juli en Augustus hadden een na-
deeligen invloed op het reizigersvervoer, zoo
wel per tram als per autobus. Het vervoer van
werklieden tusschen Westkapelle en Vlissin
gen was door het bezoek van jeugdige werk
lieden aan de leerschool van de Kon.maatsch.
„de Schelde" eenigszins gunstiger dan het
vorige jaar. Alhoewel het bietenvervoer van
grooteren omvang was dan het vorige jaar,
bleef de totale opbrengst van het goederen
vervoer als gevolg van de concurrentie van
vrachtauto's en mogelijk ook door den minder
gunstigen toestand, waarin de landbouw ver
keert, ongeveer 2600 bij die van het vorige
jaar ten achter. Het vervoer van vee en van
melk in bussen was ook als gevolg van de
concurrentie door vrachtauto's belangrijk
minder dan het vorig jaar. Vervoerd werden
ruim 14 millioen K.G. suikenbieten, tegen 10
in 1929 en 16 in 1928.
Als gevolg van de zeer lage prijzen van voe
derbieten, werd door de landbouwers geen
pulp betrokken en dientengevolge ook geen
enkele wagen vervoerd.
De bruto-ontvangsten van het stoomtram-
bedrijf bedroegen 95.431.10 of 9.60 per
dagkilometer tegen 9.73 in 1929.
Gemiddeld werden per dag vervoerd 432
reizigers met een opbrengst van f 101.39, ge
middeld per reiziger ongeveer 0.231/2, tegen
0.24 in 1929 en 1928. De exploitatie-uitga
ven, bedragende f 82.400.53- zijn ruim 86
der ontvangsten. Alzoo rest op de exploitatie
13030.56, verminderd met rente en aflossing
samen 10056.31, rest 2974.25.
De ontvangsten van de autobusdiensten
waren voor de lijn Middelburg—Domburg
(o.a. van 105.339 reizigers) 47300.57, de uit
gaven 36050.52, saldo f 11250.05 ontvang
sten lijn MiddelburgZoutelande (o.a. 17088
reizigers) 5260.17, uitgaven 5307.69, ver
lies f 47.52. Het saldo der autobus-exploita
tie ad 11202.53, zal voor afschrijving op het
hoofd autobussen en vrachtauto's bestemd
worden.
Volgens de statuten moet aan het vernieu
wingsfonds weg en werken worden toegevoegd
4765.25, aan dat voor het rollend materieel
3108.95 en aan het pensioenfonds wenschen
commissarissen 1500 toe te voegen, te samen
f 9374.20, verminderd met het exploitatiesaldo
ad 2974.25, geeft een verlies van het stoom-
trambedrijf over 1930 ad 6399.95, dat over
vorige jaren bedroeg 17859.11, totaal dus een
verlies van f 24.259.06.
De winst- en verliesrekening geeft in credit
aanpersonenvervoer 37008.60, goederen
vervoer 40760.51, abonnementen 1724.05,
postvervoer 4300 buitengewone ontvang
sten f 7683.87 militair vervoer 88.21, pacht
sommen overhoeken 2222.98 huishuren
1641.88 exploitatie autobussen 11202.53
balans voor het saldo 24259.06.
De debetposten zijn saldo A0P0 17859.11
algemeene dienst 17481.24 tractie
1642.88 exploitatie autobussen 11202.53
28188.74 mouvement 7478.69 werkplaats
12847.46 lijn en telefoon 14644.73 onder
houd gebouwen 7759.66 renterekening
7056.31 afschrijving autobussen en vracht
auto's 11202.53 aflossing leening 1906
2000 idem 1918 1000 storting in fondsen
9374.20.
De balans geeft in creditaandeelenkapi
taal 250.000 renteloos voorschot van het
rijk 245.019 leening 1906 f 52000 leening
1918 f 3000te betalen coupons 1141cre
diteuren 18.520 vernieuwingsfonds weg en
werken 161.425 idem rollend materieel
73.324 onafgehaalde dividenden 177
leening 1918 12.000 autobussen en vracht
auto's f 16.953 pensioenfonds 65.188 bui
tengewoon vernieuwingsfonds 3984 reser
vefonds f 851en aflossingsrekening rijks
voorschot 4980.16.
De debetposten zijnwaarborgfonds pro
vincie Zeeland 11.000 idem rijk 1024
terreinen 158.520 tramweg- en kunstwer
ken 446.195 gebouwen 121.334 locomo
tieven f 56.597 rijtuigen en wagens ƒ98.849
autobussen en vrachtauto's f 103.783 tele
foon 8773 vast materieel 31.632 meu
bilair 1533 debiteuren 5707 kas en kas
siers 1300 magazijn 16027 effecten van
de vernieuwingsfondsen 108.863 effecten
van het pensioenfonds f 11.163 winst- en
verliesrekening f 24.259.
Aan het jaarverslag is ditmaal toegevoegd
een uitgebreid overzicht van de oprichting
en van de exploitatie gedurende de 25 jaar
van het bestaan der maatschappij, waarvan
wij reeds uitvoerig melding hebben gemaakt.
Ziekengeld bij werkverschaffing.
De minister van arbeid, handel en nijver
heid heeft bepaald dat voor de berekening
van het ziekengeld als dagloon voor de bij
werkverschaffing te werk gestelde arbeiders
uit de na te noemen gemeenten het achter
de namen dier gemeenten vermelde bedrag
geldt ongeacht bij welke werkverschaffing de
arbeiders te werk gesteld waren, toen zij on
geschikt tot werken werden Vlissingen 3
Oost- en West-Souburg 2.75.
Ned. Vereeniging van Hulsvrouwen.
In het Grand Hotel Britannia wordt mor
genmiddag half drie door de afdeeling Vlis
singen van de Ned. Vereeniging van Huis
vrouwen een matinée gehouden, waarin Rode
Roeters zal optreden, die proeven van be
kwaamheid zal afleggen in goochelen en snel-
teekenen.
Men zie verder de in dit nummer voorko
mende advertentie.
Zeeland in Spa.
De Zeeuwsche tocht naar Spa is uitstekend
geslaagd en de Zeeuwsche gezelschappen heb
ben eer van hun werk.
Met negentig man sterk hebben ze daar
te midden van duizenden en duizenden
vreemdelingen van alle nationaliteit volle
aandacht gevraagd voor ons mooi gewest.
Dat ze zelf volop genoten hebben van de
schitterende omgeving is te begrijpen, want
Spa is niet enkel badplaats, een sport-
milieu, een wereldsche stad, het is ook een
bevoorrecht plekje voor toeristen, want ner
gens treft men hoekjes aan, die zoo schilder
achtig en vriendelijk en zoo uitermate ge
zellig zijn. De strengheid van de nabijgele
gen Ardennestreek wordt hier verzacht, ver
beterd door een eeuwenoude inspanning,
door de voortdurende inspanning aantrekke
lijkheden te scheppen, zooals ook nu weer
gedurende de Pinksterdagen, en het verblijf
aangenaam en gemakkelijk te maken. De
natuur heeft er zich heerlijk toe geleend,
daarvoor de gewensebte omgeving te ver
schaffen.
Er bestaan meer dan 300 afwisselende
wandelingen. Enkele schilderachtige, groene
heuvels beschutten het dal tegen het
Noorden. Deze heuvels zijn door breede we
gen en paden doorsneden. Heerlijke lanen, op
de toppen der heuvels gelegen omgorden de
stad.
Hoeveel honderden kiekjes van de Zeeu
wen genomen zijn, valt eenvoudig niet te be
naderen, zoozeer trokken ze allerwege de
aandacht.
Festiviteiten en allerlei soort van attracties
wisselen voortdurend elkander af en het is
de directeur van het Casino, de charmante
heer Dethier, die dit alles regelt en voorbe
reidt en van hem steeds groote activiteit ver-
eischt, -vat intusschen aan hem gerust is toe
vertrouwd.
Het waren voor gastheer en gasten zeker
aangename dagen.
Getuigen uit Zeeuwsch-Vlaanderen voor het
Haagsche Hof.
Men schrijft aan „het Vad."
Sedert 1839, toen het verdrag met België
tot stand kwam, behoort Zeeuwsch-Vlaande
ren, zijnde het deel van de provincie Zeeland
ten Zuiden van de Westerschelde, tot Neder
land en de bewoners van die streek, hoewel
in voortdurend contact met het naburig Bel
gië, voelen zich rasechte Nederlanders. Bij
meer dan een gelegenheid deden zij van hun
aanhankelijkheid aan ons land en Vorsten
huis blijken, al blijven de annexionisten A la
Hymans en Nothomb in België spreken en
schrijven van „nos frères cruellement sépa-
rés en 1839".
Onnoodig te zeggen, dat de menchen in die
streek dan ook precies dezelfde rechten en
verplichtingen hebben als die in welke streek
van ons land ook.
Onder deze laatste behoort o.a. de plicht
om na behoorlijke oproeping (dagvaarding)
als getuige voor het Nederlandsch gerecht te
verschijnen.
Nu zijn er in Zeeuwsch Vlaanderen een
paar kantongerechten, voor iedereen met niet
al te veel moeite en tijdverlies te bereiken.
Moeilijker wordt het, wanneer de bewoners
voor de rechtbank als getuigen worden ge
dagvaard, omdat Zeeland slechts één recht
bank (die te Middelburg) heeft. Wie op de
hoogte is met de verkeersgelegenheid tus
schen de beide oevers van de Westerschelde
kan weten, dat bijv. een reis van Hulst of
Aardenburg naar Middelburg tamelijk tijd-*
roovend is.
Nog bezwaarlijker wordt het, wanneer een
zaak in hooger beroep moet worden behan
deld, want dan komt men terecht bij het ge
rechtshof in Den Haag.
Wie in Zeeuwsch-Vlaanderen woont en
voor het Haagsche Hof gedagvaard wordt om
als getuige in eenige zaak groote of kleine te
verschijnen, zooals zulks Woensdag in een
Naar buiten op een
Verjaagde prijzen Stokvis fabrikaat
tweetal zaken geschiedde, moet des morgens
te halfzes van huis, wil hij den trein welke te
7 uur uit Vlissingen vertrekt, halen. Gaat
alles naar wensch en berekening, dan kan hij
te 3.51 uit Den Haag vertrekken om de laatste
boot, welke te 7.30 van Vlissingen vertrekt,
te halen. Geschiedt dit niet, dan moet hij óf
in Den Haag blijven óf elders overnachten.
Woensdag waren een aantal menschen ge
dagvaard uit Zeeuwsch-Vlaanderen om in een
strafzaak voor het Haagsche Hof als getui
gen te verschijnen. De eene zaak betrof een
heling, de andere een aanrijding. Te resp. elf
uur en kwart over elf waren betrokkenen op
geroepen. Natuurlijk hadden de menschen er
op gerekend met den trein van 3.51 te kun
nen terugkeeren, na wellicht nog een of mis
schien twee uur Den Haag op zijn mooist te
hebben gezien.
Maar het Haagsche Hof heeft ook nog an
dere zaken te behandelen, want ook de recht
banken te Dordrecht en Rotterdam ressor
teeren er onder. En om nu den menschen uit
het verre Zeeuwsch-Vlaanderen het summum
van genot te verschaffen, behandelde het
Hof, terwijl zij geduldig in een stampvolle,
warme en met tabaksrook bezwangerde ruim
te hun beurt afwachtten, eerst een paar za
ken uit Den Haag, daarna een zaak met 12
getuigen en een lang pleidooi uit Rotterdam
(20 minuten treinsafstand van Den Haag) en
vervolgens nog een zaak uit Den Haag en
nog een uit Rotterdam, zoodat in den laten
namiddag de menschen, welke voor dag en
dauw van huis waren vertrokken om aan hun
wettelijke verplichtingen te voldoen, eerst
aan de beurt kwamen, toen de kans om den
trein van 3.51 te halen geheel verkeken was.
Kan in het vervolg met de spaarzame reis
gelegenheid, die met Zeeuwsch-Vlaanderen
bestaat, bü het Hof geen rekening worden ge
houden
De West-Kraaijertpolder.
De Bond van Bedrijfsautohouders in Ne
derland heeft zich tot het bestuur van den
West-Kraaijertpolder te 's-Heer Arendskerke
gewend met het volgende adres
Tengevolge van den minder goeden staat,
waarin de dijk van Nieuwdorp verkeert,
schijnt het verkeer meer en meer gebruik te
maken van den Kraaijertschen weg, welke
dwars door den West-Kraaijertpolder loopt
van 's-Heerenhoek tot den Postweg. De ver
wachting is algemeen, dat deze rechte weg in
de toekomst de hoofdweg zal worden, omdat
de ligging tusschen Nieuwdorp en 's-Heeren
hoek zeer gunstig is.
Destijds werden onderhandelingen gevoerd
met de provincie over de overneming van den
W.-dijk langs Nieuwpoort, welke niet tto een
resultaat hebben geleid. Deze dijk wordt ons
thans als bijna onberijdbaar aangeduid. In
dien de Kraaijertsche weg tot hoofdweg be
stemd is, zal hij eveneens moeten worden
verbeterd in verband met de eischen, die het
tggenwoordige snelverkeer stelt. Men is van
oordeel, dat de breedte van den weg voors
hands wel voldoende is, doch dat een betere
verharding noodzakelijk geacht moet worden.
De B.B.N. verzoekt om mededeeling of in
derdaad thans reeds plannen tot verbetering
van den Kraaijertschen weg in bewerking
zijn.
SOUBURG.
Omtrent de volgende gevonden voorwerpen
zijn inlichtingen te bekomenzilveren doek
speld bij Hendriks, Marnixplein C 54be
lastingplaatje bij Kraamer, N. Vliss. weg
C 145 zakmes bij Looise, Nieuwstraatbe-
lastingplaatje bij Joziasse, Molenweg 226,
Koudekerkehuissleutel bij Sohier, Oranje
plein A 10 portemonnaie met inhoud bij
Sturm, Tuindorp D 32 armbandhorloge bij
Rooseveld, Paardestraat 14, Vlissingenpor
temonnaie met inhoud bij de Visser, Middcl-
burgsche weg A 182 hit bij Houmes, Zand
weg C 40.
MARINE EN LEGER
Hr. MS. politievaartuigen „Nautilus" en
„Vulcanus" zijn van het toezicht op de vis-
scherij in de Noordzee, te Nieuwediep terug
gekeerd.
De luitenant ter zee le klasse H. J. F. K.
van den Arend, leeraar aan het koninklijk
instituut voor de marine, is geplaatst aan
boord van Hr. Ms. pantserdekschip „Gelder
land" te Nieuwediep.
De luitenant ter zee 2e klasse H. V. Quispel
is per particuliere r elegenheid uit Oost-Indië
hier te lande teruggekeerd.
Bij beschikking van den minister van de
fensie is de officier van den marinestoom
vaartdienst der 2e klasse J. Ligtenberg, die
nende bij het vliegkamp de Mok, den len Juni
1931 ter beschikking gesteld.
Met 1 Juni is de officier van den marine
stoomvaartdienst der 2e klasse M. Hempenius
geplaatst te Amsterdammet 6 Juni zijn de
officieren van den marinestoomvaartdienst
der 2e klasse R. de Bruijn en C. J. A. van
Wijngaarden geplaatst resp. aan boord van
Hr. Ms. Van Speijk en aan boord van Hr. Ms.
Z 7 met 22 Juni is de officier van den ma
rinestoomvaartdienst der 2e klasse H. de
Roode tijdelijk geplaatst te Vlissingenmet
4 Juli zijn de officieren van den marinestoom
vaartdienst der 2e klasse W. van Leeuwen
Hendrikszoon en T. A. Sizoo, onderscheiden
lijk geplaatst aan boord van Hr. Ms. Van
Speijk en ter beschikking gesteld met 16
Juli 1931 is de officier van den marinestoom
vaartdienst der le klasse E. I. J. Nandorff,
hoofd van onderwijs bij de opleiding van
monteur te Amsterdam, ter beschikking ge
steld met 27 Juli is de officier van den ma
rinestoomvaartdienst der 2e klasse L. C. La-
gaay tijdelijk geplaatst te Rotterdam.
Majoor K. A. Rövekamp van den staf der
infanterie, thans werkzaam ten bureele van
den chef yan den generalen staf, wordt in het
belang van den dienst overgeplaatst naar
het 3e regiment infanterie te Bergen op
Zoom, met bestemming voor de functie van
hoofdofficier voor speciale diensten bij het
korps.
Bij het laatst gehouden toelatingsexamen
voor de Hoogere Krijksschool, voor de Inten.
dancestudiën hier te lande is geslaagd de le
luitenant der militaire administratie F. A.
Nieuwland van het 14e reg. inf.
RECHTSZAKEN
Verduistering door postambtenaren.
Het gerechtshof te Arnhem deed uitspraak
in de zaak tegen twee assistenten der poste
rijen te Nijmegen, die zich door hen ontvan
gen gelden voor frankeering van brieven en
pakketten, hadden toegeëigend. Eenmaal af
gestempelde postzegels werden door hen nog
maals gebruikt. De rechtbank te Arnhem ver
oordeelde ze ieder tot 4 maanden gevangenis
straf, welke straf door het Hof werd vermin
derd voor ieder tot drie maanden.
LUCHTVAART
De vlucht van prof. Piccard»
Prof. Piccard en zijn assistent dr. Kipfer
zijn blijkens een van prof. Piccard zelf ont
vangen telegram gisterenavond om negen uur
op den grooten Gurgler-Ferner geland. De
ballon bevindt zich nog in voortreffelijker!
toestand.
De luchtreizigers hebben den nacht in den
gondel doorgebracht en zagen bij het aan
breken van den dag het plaatsje Glirgl be
neden zich liggen.
Zij gingen op weg en ontmoetten onder
weg een reddingsbrigade, die reeds uitge
trokken was om hulp te verleenen.
Tijdens de vaart door de stratosfeer werd
de gewenschte hoogte bereikt en konden de
noodige waarnemingen gedaan worden. Aan
gezien het dalen zeer moeilijk bleek, bleef
de ballon voortdurend in het gebied van de,
stratosfeer.
De grootste hoogte, die bereikt werd, be-*
droeg, zooals *eeds gemeld, 16.000 meter.
Sedert verliepen er tot het oogenblik van de
landing nog 14 uur. De landing leverde moei
lijkheden op, omdat de ballon in de richting
van den Ortler dreef, doch de landingsma
noeuvre gelukte ten slotte naar wensch.
De beide geleerden waren zeer uitgeput,
daar zij 48 uur lang niet hadden geslapen.
Prof. Piccard verklaarde aan den leider der
reddingsexpeditie dat hij zeer tevreden was
over het resultaat van de vlucht.
Het was een prachtige vlucht over de Alpen
geweest. Over het algemeen was de ballon
steeds goed te regeeren geweest.
De uitzetting van den ballon was overdag
zoo groot geweest, dat een landing eerst des
nachts mogelijk was. De landing op het ijs
veld verliep vlot. Hij en dr. Kipfer hadden
.den nacht in den gondel doorgebracht, omdat