500 300 25 FIETS VRIJDAG 29 MEI EERSTE BLAD IVo. 124 G9e Jaargang 1931 lilpe: firma f. VAK DE VELDE Ir., Waisiraat Sl-tO, Vlissingen. Telt). ID. Peslnhening Gf III Stads- en Provincienieuws Orkestconcert. 9.05 eert. 9.50 Operette- ichten. 338 M. rkestconcert. 6.35 Le» .ten." 7.35 Lezing. 8.20 ikbespreking. 10.20 7.25 en 11.00 en 12,20 )rkestconcert tot 2-50. ifoonplaten. 9.05 Sym- ncert. 11.10 Dansmu- 12.20 en 3.50 Or- ng. 11.20 Dansmuziek. 00 Gramofoonplaten. Jramofoonplaten. 1.15 Donplaten. 3.20 Lezin- Lezingen. 8.45 Hoor- ncert. 10.40 Berichten, VAN DE SPITS. eken van het aantal landen na, dan blijkt, eenige jaren op het ,ars in verhouding tot n wijzen. Denemarken oners. Gedurende het aantal luisteraars r..et ardoor het totaal aan. )29 is gestegen. Dene. dioluisteraar op iedere OEP IN AMERIKA. in Chicago heeft een beheer, die den naam iraagt. is nu een aanvrage tot ïdvermogen ingediend, op 1000 K.M. afstand „Federal Radio Com- ■stel goedgekeurd, zoo- •1 grooter aantal Ame- ïaar de „Voice of La- eren. OQRWERPEN 1 Politie te Vlissingen s gevonden is gedepo- tel2 dameshandtas- gehaakt dameshand- nonnaie met inhoud esmantelband, en dat ►men zijn omtrent: 2 tje bij Linders, Noord- emormaie met inhoud larkt 11fantasie zak- :n, Breestraat 16 dou- bij Van Erk, Slijkstraat ïes bij Buijs, Aagje De- belastingplaatje in étui ►eg 1rijwielbelasting- ikens, Kleine Markt 3 jl Quakkelaarstraat 28; 5, Noordstraat 47 wol- inhoud bij Van Leeu- standaardpoot van Oosthoek, Coosje Bus tal bij Rietmulder, Van 3nikkelen vulpotlood aat 85 regenhoed bij at 79 kinderportemon- ïebrae, Clijverstraat 53 ij Van den Berg, Aagje r korte beenkappen bij at 44; zilveren dames- Veijens, Badhuisstr. 27; bij Van Rose velt, Paar- jl bij Van Dam, Droog- j Saay, Kleine Kerkstr. lorloge, Bouwen Ewoud- taar jongensschoenen, 1 »s, 1 pullover en paar ;r, Kolvenierstraat 13 in étui bij Eiff, Sotte- ►lé(?) colliertje met me- Verkuijl Quakkelaarstr. HARTLIJNEN p. 26 Mei Kaap del Mei van Havana lei van Pernambuco Mei van Hongkong 27 Mei te Beira uisr.) p. 26 Mei Perim Mei Suez 27 Mei te Antw. Mei Suez te Batavia van Amst. p. 27 Mei Gibraltar 26 Mei Ouessant 27 Mei van Dover Mei van Genua TE VLISSNGEN 0.27 1.13 13.55 V.M. 1.29 14.00 Auto's, Fietsen jertuigen. Mei uur 9.35 9.37 ENDA vermakelijkheden, sringen, enz. VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels ƒ125; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertentiesbetrefiendeHuur enVerhuur.Koop en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1—5 regels 75 ct, iedere regel meer 15 ct. OP 0e abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGINÜ „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 2 bladen KAMEROVERZICHT EERSTE KAMER. Vergadering van Donderdag. Indië. 't Is weinig van waarde hetgeen de eer biedwaardige Senaat ons aan Indische ge leerdheid biedt. De nieuwe Gouverneur-Ge neraal is het onderwerp van den dag en wat zal men daarvan zeggen Zijn benoeming was een verrassing en niet ieder is altijd even blij met surprises. De heer Mendels vond het vreeselijk, dat deze nieuwe functionaris in de olie deed, juist een artikel dat in Indië een belangrijke rol speelt. Anderen vinden weer, dat hij niet sterk genoeg is voor den grooten post in Buitenzorg. Wie weet een beteren van wien men zeker weet, dat hij een geweldige figuur zal zijn Men zocht en moet wel zoeken in een kleinen kring, want Nederland heeft dergelijke man nen niet voor het opscheppen. Wij moeten het afwachten, 't kan mee en t kan tegenvallen. Het was den heer De Savornin Lohman ook al niet meegevallen, dat de heer Colijn niet benoemd was en hij wilde ook weten of die was uitgenoodigd. Overigens was het de gewone blaam en dito 1 lof over ons beleid in Indië. De heer Steger, die vroeger zijn mond voorbij gepraat heeft, trachtte het nu weer wat recht te zetten. Hij is wel voor zelfstandigheid van Indië, maar heel ver in het verschiet. Voorshands gaat het z.i. in Indië om het communisme of het christendom. De zwarte reactie waarover de heer Men dels gisteren hooge boomen opzette, werd krachtig bestreden. Voor orde en rust pleitte j de heer Janssen, die ook nooit in Indië is geweest. De gevallen Middendorp, Kiewiet de I Jonge en Soekarno werden herkauwd. De heer Fock wenschte geen kritiek te I openen op de benoeming van den G.-G. Hij betoogde verder dat verlaging van ambtena ren-salarissen pas mag worden toegepast als alle middelen zijn uitgeput. Hij pleitte voor Industrialisatie van Indië. De Minister achtte het ongewenscht dat over de keuze van een G.-G. namen van anderen werden genoemd. De Regeering heeft serieus alles overwogen en deed toen haar keus. Hij liet zich dus over den heer Colijn niet uit. VLISSINGEN, 29 MEI. N.V. Kon. Maatsch. „de Schelde". In de heden gehouden buitengewone ver gadering van aandeelhouders van de N.V. Kon. Maatsch. „de Schelde" werd tot com missaris benoemd de heer mr. J. Smit Azn. te 's-Gravenhage, afgetreden directeur van deze maatschappij. Openbare vergadering le Vriendschap", 8 uur» N.V. Stoomtram „Walcheren". In de heden gehouden aandeelhoudersver gadering van de N.V. Stoomtram Walcheren te Vlissingen, werd het verslag over 1930, het 25e boekjaar uitgebracht. Uit dit verslag blijkt, dat de exploitatie uitkomsten ook dit jaar niet bevredigend waren, naar de meening van het dagelijksch bestuur door de concurrentie op nagenoeg alle takken van het vervoergebied, de ongunstige Weersgesteldheid tijdens het zomerseizoen en ook als gevolg van de tijdsomstandigheden. Van de 5 leening 1906 groot 100.000, Werden weder twee obligatiën uitgeloot, zoo dat nog 52 in omloop, zijn, van de 5 leening 1918 groot 15.000 werd één obligatie uitge loot en bleven er nog 3 in omloop. Ue 5 locomotieven legden 131.859 K.M. af 361 K.M. per dag, de 11 autobussen 163.143 K M. of 449 K.M. per dag. Voor levering begin 1931 werd een nieuwe Ue Dion Bouton autobus aangekocht, terwijl 3 Daag autobussen door den leverancier wer den overgenomen. Ter verkrijging van meer gelegenheid tot bet opstellen van wagens tijdens het vervoer van suikerbieten, werd op het emplacement te Westkapelle een wisselspoor, dat in den Hendrikweg te Vlissingen overbodig Was gebleken, gelegd. Bij verkoop van overhoeken en niet in ge bruik genomen gronden voor de verbreeding van den weg Middelburg—Westkapelle werd bet daarvoor ontvangen bedrag van 955.40 °P de balans afgeschreven op het hoofd ter- fcinen. Het ziekenfonds ten behoeve van het vaste personeel en hunne gezinnen vorderde dit jaar van de maatschappij 270.43 f2. Het pensioenfonds steeg van 60698.68 tot 63.688.54'/2» en wordt over 1930 nog f 1500 daarin gestort. De vernieuwingsfondsen weg en werken en rolland materieel bedroegen op 31 December 226.875.81 >4 en wordt daarin over 1930 f 7874.20 gestort. In het buitengewoon vernieuwingsfonds was 3984.33. De toename van het gebruik van auto's en de minder gunstige weersgesteldheid in de maanden Juli en Augustus hadden een na- deeligen invloed op het reizigersvervoer, zoo wel per tram als per autobus. Het vervoer van werklieden tusschen Westkapelle en Vlissin gen was door het bezoek van jeugdige werk lieden aan de leerschool van de Kon.maatsch. „de Schelde" eenigszins gunstiger dan het vorige jaar. Alhoewel het bietenvervoer van grooteren omvang was dan het vorige jaar, bleef de totale opbrengst van het goederen vervoer als gevolg van de concurrentie van vrachtauto's en mogelijk ook door den minder gunstigen toestand, waarin de landbouw ver keert, ongeveer 2600 bij die van het vorige jaar ten achter. Het vervoer van vee en van melk in bussen was ook als gevolg van de concurrentie door vrachtauto's belangrijk minder dan het vorig jaar. Vervoerd werden ruim 14 millioen K.G. suikenbieten, tegen 10 in 1929 en 16 in 1928. Als gevolg van de zeer lage prijzen van voe derbieten, werd door de landbouwers geen pulp betrokken en dientengevolge ook geen enkele wagen vervoerd. De bruto-ontvangsten van het stoomtram- bedrijf bedroegen 95.431.10 of 9.60 per dagkilometer tegen 9.73 in 1929. Gemiddeld werden per dag vervoerd 432 reizigers met een opbrengst van f 101.39, ge middeld per reiziger ongeveer 0.231/2, tegen 0.24 in 1929 en 1928. De exploitatie-uitga ven, bedragende f 82.400.53- zijn ruim 86 der ontvangsten. Alzoo rest op de exploitatie 13030.56, verminderd met rente en aflossing samen 10056.31, rest 2974.25. De ontvangsten van de autobusdiensten waren voor de lijn Middelburg—Domburg (o.a. van 105.339 reizigers) 47300.57, de uit gaven 36050.52, saldo f 11250.05 ontvang sten lijn MiddelburgZoutelande (o.a. 17088 reizigers) 5260.17, uitgaven 5307.69, ver lies f 47.52. Het saldo der autobus-exploita tie ad 11202.53, zal voor afschrijving op het hoofd autobussen en vrachtauto's bestemd worden. Volgens de statuten moet aan het vernieu wingsfonds weg en werken worden toegevoegd 4765.25, aan dat voor het rollend materieel 3108.95 en aan het pensioenfonds wenschen commissarissen 1500 toe te voegen, te samen f 9374.20, verminderd met het exploitatiesaldo ad 2974.25, geeft een verlies van het stoom- trambedrijf over 1930 ad 6399.95, dat over vorige jaren bedroeg 17859.11, totaal dus een verlies van f 24.259.06. De winst- en verliesrekening geeft in credit aanpersonenvervoer 37008.60, goederen vervoer 40760.51, abonnementen 1724.05, postvervoer 4300 buitengewone ontvang sten f 7683.87 militair vervoer 88.21, pacht sommen overhoeken 2222.98 huishuren 1641.88 exploitatie autobussen 11202.53 balans voor het saldo 24259.06. De debetposten zijn saldo A0P0 17859.11 algemeene dienst 17481.24 tractie 1642.88 exploitatie autobussen 11202.53 28188.74 mouvement 7478.69 werkplaats 12847.46 lijn en telefoon 14644.73 onder houd gebouwen 7759.66 renterekening 7056.31 afschrijving autobussen en vracht auto's 11202.53 aflossing leening 1906 2000 idem 1918 1000 storting in fondsen 9374.20. De balans geeft in creditaandeelenkapi taal 250.000 renteloos voorschot van het rijk 245.019 leening 1906 f 52000 leening 1918 f 3000te betalen coupons 1141cre diteuren 18.520 vernieuwingsfonds weg en werken 161.425 idem rollend materieel 73.324 onafgehaalde dividenden 177 leening 1918 12.000 autobussen en vracht auto's f 16.953 pensioenfonds 65.188 bui tengewoon vernieuwingsfonds 3984 reser vefonds f 851en aflossingsrekening rijks voorschot 4980.16. De debetposten zijnwaarborgfonds pro vincie Zeeland 11.000 idem rijk 1024 terreinen 158.520 tramweg- en kunstwer ken 446.195 gebouwen 121.334 locomo tieven f 56.597 rijtuigen en wagens ƒ98.849 autobussen en vrachtauto's f 103.783 tele foon 8773 vast materieel 31.632 meu bilair 1533 debiteuren 5707 kas en kas siers 1300 magazijn 16027 effecten van de vernieuwingsfondsen 108.863 effecten van het pensioenfonds f 11.163 winst- en verliesrekening f 24.259. Aan het jaarverslag is ditmaal toegevoegd een uitgebreid overzicht van de oprichting en van de exploitatie gedurende de 25 jaar van het bestaan der maatschappij, waarvan wij reeds uitvoerig melding hebben gemaakt. Ziekengeld bij werkverschaffing. De minister van arbeid, handel en nijver heid heeft bepaald dat voor de berekening van het ziekengeld als dagloon voor de bij werkverschaffing te werk gestelde arbeiders uit de na te noemen gemeenten het achter de namen dier gemeenten vermelde bedrag geldt ongeacht bij welke werkverschaffing de arbeiders te werk gesteld waren, toen zij on geschikt tot werken werden Vlissingen 3 Oost- en West-Souburg 2.75. Ned. Vereeniging van Hulsvrouwen. In het Grand Hotel Britannia wordt mor genmiddag half drie door de afdeeling Vlis singen van de Ned. Vereeniging van Huis vrouwen een matinée gehouden, waarin Rode Roeters zal optreden, die proeven van be kwaamheid zal afleggen in goochelen en snel- teekenen. Men zie verder de in dit nummer voorko mende advertentie. Zeeland in Spa. De Zeeuwsche tocht naar Spa is uitstekend geslaagd en de Zeeuwsche gezelschappen heb ben eer van hun werk. Met negentig man sterk hebben ze daar te midden van duizenden en duizenden vreemdelingen van alle nationaliteit volle aandacht gevraagd voor ons mooi gewest. Dat ze zelf volop genoten hebben van de schitterende omgeving is te begrijpen, want Spa is niet enkel badplaats, een sport- milieu, een wereldsche stad, het is ook een bevoorrecht plekje voor toeristen, want ner gens treft men hoekjes aan, die zoo schilder achtig en vriendelijk en zoo uitermate ge zellig zijn. De strengheid van de nabijgele gen Ardennestreek wordt hier verzacht, ver beterd door een eeuwenoude inspanning, door de voortdurende inspanning aantrekke lijkheden te scheppen, zooals ook nu weer gedurende de Pinksterdagen, en het verblijf aangenaam en gemakkelijk te maken. De natuur heeft er zich heerlijk toe geleend, daarvoor de gewensebte omgeving te ver schaffen. Er bestaan meer dan 300 afwisselende wandelingen. Enkele schilderachtige, groene heuvels beschutten het dal tegen het Noorden. Deze heuvels zijn door breede we gen en paden doorsneden. Heerlijke lanen, op de toppen der heuvels gelegen omgorden de stad. Hoeveel honderden kiekjes van de Zeeu wen genomen zijn, valt eenvoudig niet te be naderen, zoozeer trokken ze allerwege de aandacht. Festiviteiten en allerlei soort van attracties wisselen voortdurend elkander af en het is de directeur van het Casino, de charmante heer Dethier, die dit alles regelt en voorbe reidt en van hem steeds groote activiteit ver- eischt, -vat intusschen aan hem gerust is toe vertrouwd. Het waren voor gastheer en gasten zeker aangename dagen. Getuigen uit Zeeuwsch-Vlaanderen voor het Haagsche Hof. Men schrijft aan „het Vad." Sedert 1839, toen het verdrag met België tot stand kwam, behoort Zeeuwsch-Vlaande ren, zijnde het deel van de provincie Zeeland ten Zuiden van de Westerschelde, tot Neder land en de bewoners van die streek, hoewel in voortdurend contact met het naburig Bel gië, voelen zich rasechte Nederlanders. Bij meer dan een gelegenheid deden zij van hun aanhankelijkheid aan ons land en Vorsten huis blijken, al blijven de annexionisten A la Hymans en Nothomb in België spreken en schrijven van „nos frères cruellement sépa- rés en 1839". Onnoodig te zeggen, dat de menchen in die streek dan ook precies dezelfde rechten en verplichtingen hebben als die in welke streek van ons land ook. Onder deze laatste behoort o.a. de plicht om na behoorlijke oproeping (dagvaarding) als getuige voor het Nederlandsch gerecht te verschijnen. Nu zijn er in Zeeuwsch Vlaanderen een paar kantongerechten, voor iedereen met niet al te veel moeite en tijdverlies te bereiken. Moeilijker wordt het, wanneer de bewoners voor de rechtbank als getuigen worden ge dagvaard, omdat Zeeland slechts één recht bank (die te Middelburg) heeft. Wie op de hoogte is met de verkeersgelegenheid tus schen de beide oevers van de Westerschelde kan weten, dat bijv. een reis van Hulst of Aardenburg naar Middelburg tamelijk tijd-* roovend is. Nog bezwaarlijker wordt het, wanneer een zaak in hooger beroep moet worden behan deld, want dan komt men terecht bij het ge rechtshof in Den Haag. Wie in Zeeuwsch-Vlaanderen woont en voor het Haagsche Hof gedagvaard wordt om als getuige in eenige zaak groote of kleine te verschijnen, zooals zulks Woensdag in een Naar buiten op een Verjaagde prijzen Stokvis fabrikaat tweetal zaken geschiedde, moet des morgens te halfzes van huis, wil hij den trein welke te 7 uur uit Vlissingen vertrekt, halen. Gaat alles naar wensch en berekening, dan kan hij te 3.51 uit Den Haag vertrekken om de laatste boot, welke te 7.30 van Vlissingen vertrekt, te halen. Geschiedt dit niet, dan moet hij óf in Den Haag blijven óf elders overnachten. Woensdag waren een aantal menschen ge dagvaard uit Zeeuwsch-Vlaanderen om in een strafzaak voor het Haagsche Hof als getui gen te verschijnen. De eene zaak betrof een heling, de andere een aanrijding. Te resp. elf uur en kwart over elf waren betrokkenen op geroepen. Natuurlijk hadden de menschen er op gerekend met den trein van 3.51 te kun nen terugkeeren, na wellicht nog een of mis schien twee uur Den Haag op zijn mooist te hebben gezien. Maar het Haagsche Hof heeft ook nog an dere zaken te behandelen, want ook de recht banken te Dordrecht en Rotterdam ressor teeren er onder. En om nu den menschen uit het verre Zeeuwsch-Vlaanderen het summum van genot te verschaffen, behandelde het Hof, terwijl zij geduldig in een stampvolle, warme en met tabaksrook bezwangerde ruim te hun beurt afwachtten, eerst een paar za ken uit Den Haag, daarna een zaak met 12 getuigen en een lang pleidooi uit Rotterdam (20 minuten treinsafstand van Den Haag) en vervolgens nog een zaak uit Den Haag en nog een uit Rotterdam, zoodat in den laten namiddag de menschen, welke voor dag en dauw van huis waren vertrokken om aan hun wettelijke verplichtingen te voldoen, eerst aan de beurt kwamen, toen de kans om den trein van 3.51 te halen geheel verkeken was. Kan in het vervolg met de spaarzame reis gelegenheid, die met Zeeuwsch-Vlaanderen bestaat, bü het Hof geen rekening worden ge houden De West-Kraaijertpolder. De Bond van Bedrijfsautohouders in Ne derland heeft zich tot het bestuur van den West-Kraaijertpolder te 's-Heer Arendskerke gewend met het volgende adres Tengevolge van den minder goeden staat, waarin de dijk van Nieuwdorp verkeert, schijnt het verkeer meer en meer gebruik te maken van den Kraaijertschen weg, welke dwars door den West-Kraaijertpolder loopt van 's-Heerenhoek tot den Postweg. De ver wachting is algemeen, dat deze rechte weg in de toekomst de hoofdweg zal worden, omdat de ligging tusschen Nieuwdorp en 's-Heeren hoek zeer gunstig is. Destijds werden onderhandelingen gevoerd met de provincie over de overneming van den W.-dijk langs Nieuwpoort, welke niet tto een resultaat hebben geleid. Deze dijk wordt ons thans als bijna onberijdbaar aangeduid. In dien de Kraaijertsche weg tot hoofdweg be stemd is, zal hij eveneens moeten worden verbeterd in verband met de eischen, die het tggenwoordige snelverkeer stelt. Men is van oordeel, dat de breedte van den weg voors hands wel voldoende is, doch dat een betere verharding noodzakelijk geacht moet worden. De B.B.N. verzoekt om mededeeling of in derdaad thans reeds plannen tot verbetering van den Kraaijertschen weg in bewerking zijn. SOUBURG. Omtrent de volgende gevonden voorwerpen zijn inlichtingen te bekomenzilveren doek speld bij Hendriks, Marnixplein C 54be lastingplaatje bij Kraamer, N. Vliss. weg C 145 zakmes bij Looise, Nieuwstraatbe- lastingplaatje bij Joziasse, Molenweg 226, Koudekerkehuissleutel bij Sohier, Oranje plein A 10 portemonnaie met inhoud bij Sturm, Tuindorp D 32 armbandhorloge bij Rooseveld, Paardestraat 14, Vlissingenpor temonnaie met inhoud bij de Visser, Middcl- burgsche weg A 182 hit bij Houmes, Zand weg C 40. MARINE EN LEGER Hr. MS. politievaartuigen „Nautilus" en „Vulcanus" zijn van het toezicht op de vis- scherij in de Noordzee, te Nieuwediep terug gekeerd. De luitenant ter zee le klasse H. J. F. K. van den Arend, leeraar aan het koninklijk instituut voor de marine, is geplaatst aan boord van Hr. Ms. pantserdekschip „Gelder land" te Nieuwediep. De luitenant ter zee 2e klasse H. V. Quispel is per particuliere r elegenheid uit Oost-Indië hier te lande teruggekeerd. Bij beschikking van den minister van de fensie is de officier van den marinestoom vaartdienst der 2e klasse J. Ligtenberg, die nende bij het vliegkamp de Mok, den len Juni 1931 ter beschikking gesteld. Met 1 Juni is de officier van den marine stoomvaartdienst der 2e klasse M. Hempenius geplaatst te Amsterdammet 6 Juni zijn de officieren van den marinestoomvaartdienst der 2e klasse R. de Bruijn en C. J. A. van Wijngaarden geplaatst resp. aan boord van Hr. Ms. Van Speijk en aan boord van Hr. Ms. Z 7 met 22 Juni is de officier van den ma rinestoomvaartdienst der 2e klasse H. de Roode tijdelijk geplaatst te Vlissingenmet 4 Juli zijn de officieren van den marinestoom vaartdienst der 2e klasse W. van Leeuwen Hendrikszoon en T. A. Sizoo, onderscheiden lijk geplaatst aan boord van Hr. Ms. Van Speijk en ter beschikking gesteld met 16 Juli 1931 is de officier van den marinestoom vaartdienst der le klasse E. I. J. Nandorff, hoofd van onderwijs bij de opleiding van monteur te Amsterdam, ter beschikking ge steld met 27 Juli is de officier van den ma rinestoomvaartdienst der 2e klasse L. C. La- gaay tijdelijk geplaatst te Rotterdam. Majoor K. A. Rövekamp van den staf der infanterie, thans werkzaam ten bureele van den chef yan den generalen staf, wordt in het belang van den dienst overgeplaatst naar het 3e regiment infanterie te Bergen op Zoom, met bestemming voor de functie van hoofdofficier voor speciale diensten bij het korps. Bij het laatst gehouden toelatingsexamen voor de Hoogere Krijksschool, voor de Inten. dancestudiën hier te lande is geslaagd de le luitenant der militaire administratie F. A. Nieuwland van het 14e reg. inf. RECHTSZAKEN Verduistering door postambtenaren. Het gerechtshof te Arnhem deed uitspraak in de zaak tegen twee assistenten der poste rijen te Nijmegen, die zich door hen ontvan gen gelden voor frankeering van brieven en pakketten, hadden toegeëigend. Eenmaal af gestempelde postzegels werden door hen nog maals gebruikt. De rechtbank te Arnhem ver oordeelde ze ieder tot 4 maanden gevangenis straf, welke straf door het Hof werd vermin derd voor ieder tot drie maanden. LUCHTVAART De vlucht van prof. Piccard» Prof. Piccard en zijn assistent dr. Kipfer zijn blijkens een van prof. Piccard zelf ont vangen telegram gisterenavond om negen uur op den grooten Gurgler-Ferner geland. De ballon bevindt zich nog in voortreffelijker! toestand. De luchtreizigers hebben den nacht in den gondel doorgebracht en zagen bij het aan breken van den dag het plaatsje Glirgl be neden zich liggen. Zij gingen op weg en ontmoetten onder weg een reddingsbrigade, die reeds uitge trokken was om hulp te verleenen. Tijdens de vaart door de stratosfeer werd de gewenschte hoogte bereikt en konden de noodige waarnemingen gedaan worden. Aan gezien het dalen zeer moeilijk bleek, bleef de ballon voortdurend in het gebied van de, stratosfeer. De grootste hoogte, die bereikt werd, be-* droeg, zooals *eeds gemeld, 16.000 meter. Sedert verliepen er tot het oogenblik van de landing nog 14 uur. De landing leverde moei lijkheden op, omdat de ballon in de richting van den Ortler dreef, doch de landingsma noeuvre gelukte ten slotte naar wensch. De beide geleerden waren zeer uitgeput, daar zij 48 uur lang niet hadden geslapen. Prof. Piccard verklaarde aan den leider der reddingsexpeditie dat hij zeer tevreden was over het resultaat van de vlucht. Het was een prachtige vlucht over de Alpen geweest. Over het algemeen was de ballon steeds goed te regeeren geweest. De uitzetting van den ballon was overdag zoo groot geweest, dat een landing eerst des nachts mogelijk was. De landing op het ijs veld verliep vlot. Hij en dr. Kipfer hadden .den nacht in den gondel doorgebracht, omdat

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1931 | | pagina 1