500 300 25 CHIEF WHIP Nog een reden waarom Chief Whip de beste voor Uw gezondheid is 9 MEI EERSTE BLAD IVO. I09; ©9e Jaargang! 1931 sche LEVERWQBSI Advertentiën Hint: firma f. i/AH flf VIIBE li, Hilstnil SI-U, Tlissingen. Iilsf. 10. Piitnkining 0I2SI Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen [De ontwikkeling der Vlissingsche havens in verband met de Vlissingsche Handelsgeschiedenis, de laatste vooral in de Middeleeuwen. pj)ij v. Stoomvaart ALLE STELEN WORDEN ZORGVULDIG VERWIJDERD VIRGINIA BINNENLAND VLISSINGSCHE COURANT d van half zes—achtuur I cent per pond. kERUM &TE ROLLER I Telefoon 387. iur en Verhuur, Koop en Verkoop, ingen en Dienstaanvragen, enz, rultbctaling van I—5 regtii :lke regel meer 15 cent d een IJSVENTER. W. KRIJGER, Aide. 1 ,t, West-Souburg. zonder kinderen vraagt Aei of 1 Juni f BENEDENWONING. 20.a 25.Brieven Bureau „Vliss. Crt." IActief net jong- agent v. Zeeland, voor relatiën, voor Incasso's Rechtszaken, opdrach- ooge verdienste. Voor- d bij H.H. Boeren. Soil, 13, Rotterdam. TE KOOP ngenscostuum, leeft. 18 lar Schoenen. Adres; [gracht 67 boven. wegens vertrek, Kin- Mahonie Kast, prima el, Vulkachel en Fon- srijwiel. Badhuisstraat 34. TE KOOP ons Staaldraad Matras renfiets. rijdinghal „Vliss. Crt." SCHMACHINE. Baklcersdorpiaan 2. den Dames- en Hee- met één jaar garantie Een prima Dames. ,50, Heeren 12.50. Paul Krugerstraat 12, TE KOOP rie Linnenkast (opge ieuren. Adres Nieuw- Souburg. MEISJE tot 's middags 3 uur, n geheelen dag. iobeinstraat 71. ERLOREN HORLOGE vóór Boul. 82b. Tegen belooning ezorgen aan hetzelfde een modern gebouwd net voor-en achtertuin, d. weg Vliss.-Koude- even letters L, D, iss. Courant". E VAN WIJCK, Bella- leeft op den Boulevard de Zeevaartschool te ;eriefelijk en degelijk HUIS, or pension en alle an- inden. Het heeft een /èr- en zeezicht en is trek naar België billijk bij PIETERSE VAN ON1NGBUREAU. een in goeden staat MESRIJWIEL. /inkelmanstraat 20. ABONNEMENTSPRIJSVoorVlissingenende gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove- j rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5'ct ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent.Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 et p. regel.KIeine advertenties betreffende Huur enVerhuur.Koop en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 15 regels 75 et, iedere regel meer 15 ct VAN PASSAGIERS, IEREN EN VEE v.Midd. v.Roit. Mei v.m.unr vm.uuf 8 9 11 8 12 9 15 8 16 9 18 8 -itiën te bekomen S.V. Transport- en ExP' .h. Erven G. VOS, Telel —52018. B. EENHOORN, Tel. 153 OOSTSRHOXJ.T, Tel. 282 1TENHEK, Telef. 101. De abonné's in 't bezit eener I Polis, zijn GRATIS verze- t Iterd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS'' Dit nummer bestaat uit vier bladen XIII. De Koning-Stadhouder, Prins Willem III, een krachtige stimulans tot vernieuwing der Dokhaven. Tegenstand der vroedschap ge broken. De Dokhaven nu in hoofdzaak een strategische haven. Prins Willem III steunt uit zijn particulier vermogen. Het Droogdok. In 1694 werd besloten een vlotbrug te ma ken en een straatweg langs het dok te leggen. Er werd een accoord getroffen met Jacobus de Roo voor ƒ2200.en het genot van een schelling van ieder reezeil een een halve schelling van de „cromstevenschuyten". Tot 1691 was volgens de Notulen van de Admira liteit van Zeeland van 25 Augustus 165.000. besteed. De Admiraliteit en de Staten van Zeeland gaven nog eenige gelden, opdat de arbeid niet zou stilstaan, maar dit was niet voldoende. Men wendde zich weer tot den Prins tevens Koning van Engeland, opdat door zijn tusschenkomst de noodige gelden door de Staten-Generaal zouden verstrekt worden. Ter vergadering van de Staten van Zeeland werd een brief van den 27en Octo ber 1691 van Koning Willem gelezen, waarbij hij betoogde, dat het maken van het dok te Vlissingen door hem altijd was beschouwd als een noodzakelijk werk, zoo voor den dienst van den Staat in het algemeen, als wel voor die der provinciën in het bijzonder en dat Ganzegat. Tijdens den 2en Engelschen oor log was het in Nederland nog niet bekend. (Eerst in 1797 werd te Hellevoetsluis een droogdok gemaakt). In 1745, toen alles wat het zeewezen betrof deerlijk in verval was, geraakte het buiten gebruik, doch werd in 1836 en '37 hersteld. 5) H. G. VAN GROL. Archivaris. 1) Notulen en Admiraliteit van Zeeland van 7 Juli 1687 en 17 Mei 1688 de Jonge, Gesch. van het Nederlandsch Zeewezen, 4e deel, le stuk, pag. 35 en 36. 2) Mr. J. C. de Jonge, Gesch. van het Nederl. Zeewezen, 4e deel, le stuk, blz. 37. 3) Mr. J. C. de Jonge, Gesch. van het Nederl. Zeewezen, 4e deel, le stuk, blz. 3839 en Not. Adm. van Zeeland 30 Mei 1693. 4) Dit wordt verteld in een omstandig be richt en Advys van de Heeren der Reken kamer van Zeeland „over de poincten van Mesnage" van 28 Januari 1704 en voorkomen paviljoen voor andere leerlingen dat op eeni- gen afstand van de stichting gelegen is. Bij het paviljoen aangekomen, sprak mr. A. P. van Heukelom eenige woorden tot de Prinses, waarop zij officieel het gebouw in gebruik stelde. Na een korte bezichtiging van deze nieuwe aanwinst, ging men terug naar de Prins Alexander Stichting, waar in de gymnastiekzaal door meisjes en jongens eeni ge liedjes gezongen werden. De verdeeling van den zendtijd. De „Haagsche Post" bevat een artikel over de verdeeling van den radio-zendtijd, waarin verwerkt zijn de gegevens omtrent de rege ling van de radio in het buitenland, vooral wat betreft de politiek en de censuur, die voor de leden van de Tweede Kamer ter inzag© hebben gelegen, maar tot dusverre nog niet gepubliceerd werden. Er blijkt uit, naar de „Haagsche Post" schrijft, dat nergens behalve in Nederland, fin Middelburg-Rotterdam engelegen plaatsen In het vorige artikel zagen we, dat de toe- Istand van de Dokhaven zoo buitengemeen Islëcht was in het laatst der 17e eeuw, dat de I schepen in het slijk zich vastzetten, zqqdat ze Iniet gekield en gekalefaterd konden worden. ■Verbetering was reeds jaren urgent, wilde het ■Zeeuwsche gedeelte van 's lands vloot niet (vergaan of verkommeren. Prins Willem III zou hier uitredding <bren- ■gen als admiraal en kapitein-generaal. Hij ■deed den 28en Juni 1687 aan de Staten-Gene- Iraal het voorstel om het Admiraliteitscollege Ivan Zeeland te machtigen een leening van I 300.000.te sluiten tot het maken van een dok in hun district, teneinde daar- |door de schepen van den Staat te behoeden |voor verder verderf, omdat zij anders bij aan goede ligplaatsen, geheel zouden en onherstelbaar verloren zouden ■zijn. Dit voorstel werd zonder verwijl aange- I nomen en die som in 1688 geleend tegen I31/2 met jaarlijksche aflossing, waartoe I20.000.jaarlijks uit de lastgelden werden Ibesvemd. Zijn Hoogheid benoemde een com- |mlssie, bestaande uit den Luitenant Admiraal j Evertsen en twee ingenieurs, die zich liair Vlissingen en Veere zouden begeven om Jiüaar op te nemen, waar en op welke wijze, (axdanlg dok kon gemaakt worden. Daarna Imden zij naar Vlaanderen reizen, om aldaar (eenige sluizen' te bezichtigen. Zij gingen naar (Duinkerken, waar door Lodewijk XIV zware 1 waren opgericht en zij werden bereid- Iwillig in de gelegenheid gesteld deze te be- (zichtigen. Den 19en Januari 1688 bracht |Evertsen rapport uit in de vergadering der (Admiraliteit van Zeeland (Notulen van dien (dag). Weldra besloot men zich tot Vlissingen ■te bepalen, waar men althans reeds een dok dit zou door een nieuw vervangen wor den en men zou een groote sluis bouwen. Ter I bevordering van dit gewichtige werk en uit dat het goed zou worden uitgevoerd, ■zond de Prins naar Zeeland den Controleur- (Meester en Dijkgraaf, ook Ingenieur genoemd, Waayer, die de noodige ontwerpen (en bestekken maakte en onder wiens toe dicht de eerste bestedingen plaats vonden. 1) 1 moest nu ook een overeenkomst treffen (met de Stadsregeering, ook tot opruiming der (particuliere werven, die, zooals ik reeds zeide, (aan de haven ontstaan waren. De vroedschap (voelde hier niets voor, eensdeels om het groot (bezwaar aan de verplaatsing dier werven |verbonden, anderdeels, omdat men blijkbaar 1 plan was, de koopvaardijschepen uit het |«ventueel te maken dok te weren en zond den 5 Mei 1687 een deputatie aan den Prins, 1 einde daarover te spreken en ook over de drage, waartoe men was aangezocht. Wat |tot laatste betref t, men wilde zich tot niet dan ƒ30.000.verbinden. De onder gingen schenen geen gunstig gevolg ge- l te hebben, want den 24en Februari 1688 |jerd andermaal een deputatie afgevaardigd, uit de Heeren J. van Perre van West-Souburg, oud-burgemeester, en J. van [Hoorn om met den Heer van Odyck in den gemachtigde van Zijn Hoogheid, over 6 zaak te spreken, met last echter om vast |te houden aan de niet-verplaatsing der wer- 1 on het vrije gebruik van het dok. Zijn ogheid bleef op zijn standpunt staan, wat ■betreft het amoveeren der timmerwerven, ^t bedreiging anders het dok te Veere te maken. Z. H. had daarop als ultima- l urn ..concept conditiën" doen opmaken, die ®u aan de Vroedschap onderworpen wer- [den. Vroedschap nam dit ultimatum in ern- "- overweging „ten opzigte van de groote vermeerdering van ingezetenen, van commercie ter zee en scheeps- boven de ontlasting van de jaarlijksche 2 a^ijd durende kaaiwerken en het diep- n#>^ea der havens die deze onse stadt bij van voorsz. te bouwen dokwerk te verwagten heeft" en besloot „te -coren". (Notulen Raad 24 Februari en I Maart 1688). Het akkoord werd den 5en IJ ^troffen en den 20en toestemming ge- Len ket afbreken van de oude Ramme- - Want het volgende was overeen- Hqutachtige stelen in de tabak Vefoor2aken branden op de tong en prikkeling van de keel dat is de reden waarom ze zorgvuldig uit de tabak voor Uw Chief Whip verwijderd worden, teneinde er zeker van te zijn. dat de zachte, onver-w anderlijke smaak en hel prachtaroma van de zuivere Virginia,-» tabak behouden blijft I ARDATH LONDON gekomenle. Een groote Sas zal op kosten van de Staten-Generaal worden gemaakt bij de Palingbrug2e. Een kleinere sas of sluis met twee goede schuifgaten bij de Lappers- brug, tot gerief van de koopvaardijschepen, dus in het Ganzegat, waar nu het Droogdok is, ook op kosten van de Staten-Generaal 3e. het bestaande dok zal worden uitgediept en de kaaien gemaakt eveneens op kosten van de Staten-Generaal4e. De stad zal daaren tegen van hare zijde de timmerwerven, die nu in het Dok zijn, doen amoveeren, de eigenaars schadeloos stellen en de werven verleggen buiten het Dok in de Nieuwe haven (aan het eind der Dokhaven dus, waar ze in zee uit kwam); 5e. De grend dier werven zal door Heeren Hoogmogenden mogen uitgedolven worden om daarmede het Dok te vergrooten, doch twee roeden „kaaying" voor de huizen latende6e. De bestaande sluis (bij het Ganzegat), de kruittoren (die bij de Paling- brug stond) en de Paling- en Lappersbruggen zullen door de stad afgebroken worden, 'doch de materialen, die nog gebruikt kunnen wor den, zullen voor H. H. M. zijn, die echter den vloer en den grondslag der oude sluis zelve zullen opbreken 7e. De magistraat zal, 20 dagen lang, alle paarden onder haar ressort ter beschikking stellen, tot het wegvoeren der aarde, die uit het Dok gehaald wordt8e. De hoofden zullen vanwege de stad opge maakt en met rijs en steen gevuld worden, teneinde den toegang tot de haven te ver zekeren 9e. De koopvaarders zullen aan de Nieuwe Sas worden binnengelaten om in het Dok te kielenvoor de ingezetenen der stad tegen 2 stuivers per last10e. Schepen, in de Nieuwe haven aangebouwd, kunnen ook in het Nieuwe Sasdok komen om gedubbeld te worden 11e. De stad zal een brug over de haven laten maken, zoo wijd als de groote sluis, d&ér waar het haar goeddunkt12e De stad zal den aanvoer van steen en hout werk, voor beide sluizen te haren koste nemen en betalen tot het leggen van sluisdeuren (d.i. nu Steenenbeer) in de Pottekaai 10Q0 du- katons.- hij niets liever zou zien, dan dat het ten spoedigste mocht worden voltooid. Hij noo- digde de Staten van Zeeland uit behalve de reeds voorgeschoten gelden, nog ƒ100.000. te geven uit de opbrengst van zekere in Oost- Indië veroverde prijzen. Doch de Staten na men geen beslissing. 2) Er bleef nu niets anders over, dan aan H. H. M. de noodige volmacht te vragen tot een nieuwe geldlee- ning en wel van 238.000.rop dezelfde wijze als vóór 5 jaar, waartoe de Staten-Generaal hun toestemming gaven en den 16en Juli 1692 tot voortzetting van het werk aan het dok te Vlissingen besloten. Op den 30en Mei 1693 was het voltooid. De opzichter over dat werk vanwege de Admiraliteit, Jacob de Roo, gaf daarvan bericht en den len Juni werd het geopend. Op dien dag werd het zeewater in het dok gelaten en de uit de vloot terug- keerende oorlogsschepen, welke tot dusver genoodzaakt waren zich des winters buiten de haven voor Weizingen op te houden, konden in den herfst van dat jaar de nieuwe haven benutten. 3) „Hiermede werd een der grootste nuttigste werken van het zeewezen voltooid, zooals nooit tevoren, daar hiervóór Nederland zijns gelijke zoo in geschiktheid als in ruimte niet bezat, daar in dit Dok een vloot van 80 oor logsschepen kon opgelegd worden." Het is een bewijs van de belangstelling en zorg van Willem III voor den welstand der marine der Republiek. De Prins stond ter bevordering van de voltooiing van het Dok ƒ200.000.— af van het aandeel, dat hem als Admiraal- Generaal toekwam uit zekere Fransche Oost- Indische schepen, door de onzen bij Kaap de Goede Hoop buitgemaakt. 4) Na het sluiten van den Rjjswijkschen vrede werd het plan gevormd om daarbij nog een Droog of zoo genaamd Engelsch Dok te voegen volgens de plannen, ingediend door John Percy, doch eerst 7 jaren later werd het verwezenlijkt, waarschijnlijk door de bekrompenheid der geldmiddelen. De volgende oorlog maakte het urgent. In 1704 eraan begonnen, werd het in 1705 voltooid en kwam in plaats van het de in gedrukte notulen van dat jaar, der Staten van Zeeland. 5) Vgl. „Vliss. Courant" van 7 en 14 Maart 1931, waarin een artikel van mijn hand over het Droogdok. De nieuwe gouverneur-generaal. Luitenant-generaal H. N. A. Swart ver klaarde aan het „Hbld." in verband met de benoeming van jhr. De Jonge tot gouverneur- generaal In de tegenwoordige tijdsomstandigheden meen ik, dat alleen iemand, die Indië en de Indische bevolking door en door kent, in alle opzichten in staat zal wezen om de hooge po sitie te Buitenzorg naar behooren te beklee- den. Intusschen, uitzonderingen zijn steeds mo gelijk. Ik heb altijd gehoord, dat de heer De Jonge een bekwaam man is, maar ik ken hem persoonlijk niet en kan dan ook niet beoor- deelen, of hij tot deze uitzonderingen behoort. Prinses Juliana-paviljoen. Gisterenmiddag werd te Huis ter Heide het nieuwgebouwde paviljoen van de Prins Alexander-Stichting voor blinde kinderen officieel geopend door Prinses Juliana. Bij de ontvangst waren aanwezig de bur gemeester van Zeist, mr. C. J. baron van Tuyll van Serooskerken, de directeur der stichting, dr. A. H. J. Belzer, bestuursleden van de stichting en de inspecteur van het buitengewoon lager onderwijs, dr. A. van Voorthuyzen. De Prinses maakte eerst een rondgang door het gebouw, bezocht de diverse klassen, onderhield zich met de onderwijzers en on derwijzeressen en sprak de leerlingetjes toe. Hierna ging men naar het nieuwgebouwde het algemeen programma ook in handen ia van politieke partijenalleen in België is, evenals bij ons, de zendtijd verdeeld onder do politieke partijen, maar onder aftrak van den. zendtijd voor het algemeen programma. Te genover dit eene geval staan tal van landen, waar de partijpolitiek streng uit den aethem wordt geweerd. In enkele landen, bijv. Dene marken, wordt aan de politieke partijen kor ten tijd de beschikking gegeven over een zender in de meeste landen mogen politieke onderwerpen slechts op strikt onpartijdige wijze voor de microfoon worden behandeld. Andere landen weren zelfs deze zakelijke po litieke bespreking uit den aether. Het wordt hoog tijd, aldus schrijft de „Haagsche Post", dat ook Nederland terug keert van de dwalingen zijns weegs. Er moet ook hier komen een algemeene omroep, waarover alle richtingen medezeggenschap en controle hebben. Daarnaast behooren alle serieuze levensrichtingen de gelegenheid te hebben, zich door middel van de radio te uiten, al schijnt het gewenscht, dat politieke uitzendingen beperkt blijven tot verkiezingen, partijcongressen en dergelijke bijzondere ge legenheden. Verkoop van tabaksfabrikaten beneden banderolle-prys. Bij het secretariaat van het comité van actie tegen den verkoop van tabaksfabrikaten beneden banderolle-prijs is dezer dagen be richt ingekomen van den Nederl. R-Kath. Middenstandbond en van de Vereeniging van den Chr. handeldrijvenden en industrieelen middenstand in Nederland, dat de hoofdbe sturen dezer organisaties besloten hebben de actie van het comité te steunen. Dientengevolge is het comité uitgebreid met de vertegenwoordigers van deze midden standsbonden, nl. mr. F. J. H. Bach, direc teur van het Centraal Hanze-bureau in het bisdom Haarlem namens den Ned. R.-Kath. Middenstandsbond en den heer K. Dijk, voor zitter van de Chr. Middenstandsvereeniging

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1931 | | pagina 1