Vlissingsche Courant
tweede blad
GEMEENTEBESTUUR
BINNENLAND
FEUILLETON
DE DROOMER
OPENING VAN HET VLIEGVELD
WEST-SCHOUWEN.
van de
van
Maaüdag 4 Mei 1931. No. 104.
HINDERWET.
Burg. en Weth. van Vlissingen
brengen ingevolge de artikelen 6 en 7 der
Hinderwet ter openbare kennis.
dat bij hen is ingekomen een verzoek van
p. GOEDBLOED, alhier, om vergunning tot
uitbreiding van zijn inrichting voor machi
nale houtbewerking door het bijplaatsen van
een 3 P.K. electromotor voor het drijven van
een fraisbank, in het perceel kadastraal be
kend Gemeente Vlissingen, Sectie A No.
1518, plaatselijk gemerkt Glacisstraat No. 93
dat dit verzoek met de bijlagen, vanaf he
den op de Gemeente-Secretarie (2e Afdee-
ling) ter visie zal worden gelegd en dat
schriftelijk bezwaren bij hun college kunnen
worden ingediend.
Op den veertienden dag na heden, zijnde
den 18 Mei 1931, zal ten Gemeentehuize, des
voormiddags ten 11 ure, gelegenheid worden
gegeven, om bezwaren tegen het uitbreiden
dier inrichting in te brengen, terwijl daarbij
zoowel de verzoeker als zij, die bezwaren in
dienen, in de gelegenheid worden gesteld
deze mondeling en schriftelijk toe te lichten.
Zoowel de verzoeker, als zij, die bezwaren
inbrengen, kunnen gedurende drie dagen vóór
den 18 Mei 1931, ter Gemeente-Secretarie (2e
Afdeeling) van de ter zake ingekomen schrift
uren kennis nemen.
Voorts zij er de aandacht op gevestigd, dat
volgens de bestaande jurisprudentie niet tot
beroep zijn gerechtigd zij, die niet overeen
komstig artikel 7 der Hinderwet voor het ge
meentebestuur of één of meer zijner leden
zijn verschenen, teneinde hunne bezwaren
mondeling toe te lichten.
Vlissingen, den 4 Mei 1931.
Buig. en Weth. voornoemd,
VAN WOELDEREN.
De Secretaris,
A. DE BEIJL, L.S.
SCHIETOEFENINGEN.
De Burgemeester van Vlissingen maakt aan
zeevarenden bekend, dat op 5 Mei en zoo
noodig op 6, 7 en 8 Mei a.s. zal worden ge
schoten met geschut, geplaatst op den Wes
telijken oever van de Marinehaven te Vlis
singen en met geschut geplaatst ten Z. van
het licht van Kaapduinen.
De schietoefeningen zullen te 9 uur aan
vangen.
Op of nabij de batterij vanwaar wordt ge
schoten, zal van één uur vóór den aanvang
tot het einde der schietoefeningen een roode
vlag geheschen worden.
Zeevarenden wordt verzocht zich op 5, 6,
1 en 8 Mei a.s. niet zonder noodzaak en niet
onnoodig lang op te houden in het gedeelte
van de Westerschelde en van de Reede van
Vlissingen, tusschen de lijnen getrokken van
de batterij aan de Marinehaven in Oostelijke
en Zuidelijke richting tot een afstand van
6500 M. en in een gedeelte van Galgeput,
Oostgat en Deurló tusschen de lijnen getrok-
len van de batterij te Kaapduinen in Noord-
Westelijke en Zuidelijke richting tot een af
stand van 10800 M.
Vlissingen, 4 Mei 1931.
De Burgemeester voornoemd,
VAN WOELDEREN.
Regeling der ziekenfondsen.
De bijzondere commissie uit de Tweede
Kamer inzake het wetsontwerp tot regeling
der ziekenfondsen, merkt naar aanleiding
naar het Engelsch.
6)
>,Je vergeet dat ik, in de veranderde om
standigheden, in staat zal zijn je maar heel
weinig te bieden, dat je de moeite van het
aannemen waard is Ik ben nu de arme
bloedverwant, niet waar.... Maar nog eens
moet ik je waarschuwen, Simon, dat je
welken steun je nu ook je familie bieden
moge je niet laat verleiden om allerlei
gelukzoekers met je geld bij te staan."
-.Ik dénk er niet aan klonk het zeer be
vist. „Als ik eenmaal de handen vry heb
met het geld, zal er niet veel overblijven
voor gelukzoekers."
"Heb je dan plannen vroeg Ronald on
gerust. Want sir Christopher en hij hadden
gemeend, dat Simon hun geheel het bedenken
van die plannen zou hebben overgelaten.
"Ja, een plan heb ik", klonk het weer even
vastberaden. En toen hij zag de vragende
uitdrukking in Ronald's oogen, ging hij
voort: „Ik zal je natuurlijk helpen zooveel
dit in mijn vermogen is."
•«Nu, dit zegt dan nog al wat, want vol
gens den zaakwaarnemer staan er immers
Keen beperkende bepalingen in het testa
ment."
..Neef Philip kan nog wel brieven en pa
leren hebben nagelaten met aanwijzingen.
van het gewijzigde ontwerp o.m.. het- volgen
de op
Sinds uit 't oorspronkelijk ingediende wets
ontwerp de bepaling betreffende de rijksbij
drage in de kosten der ziekenfondsen is ver
vallen, is de totstandkoming van deze rege
ling voor de ziekenverzorging van minder be
lang geworden. Over het algemeen werken de
ziekenfondsen op bevredigende wijze. Bij de
groote verscheidenheid, welke in de practijk
en inrichting en werking van de fondsen be
staat, kan wettelijk ingrijpen veeleer onge-
wenschte gevolgen hebben.
Betreurd werd, dat de minister er blijkbaar
niet voor terugschrikt om, nu het bedrijfsle
ven door een ernstige crisis wordt geteisterd,
de moeilijkheden der ondernemingen nog te
vergrooten door het opleggen van een nieu
wen last van rond zes millioen gulden per
jaar, als gevolg van de inwerkingtreding van
art. 124 der Ziektewet. Met klem drong een
deel der commissie er dan ook op aan, dat
het in werking treden van art. 124 zou wor
den uitgesteld tot een gunstiger tijdperk.
Ook de ziekenfondsen zullen door de inwer
kingtreding van dit wetsontwerp met finan-
cieele lasten worden bezwaard de vraag rijst,
op welke wijze in die hoogere lasten meet
worden voorzien.
Noode had men een berekening gemist van
de vermoedelijke kosten, welke uit de aan
vaarding van dit wetsontwerp zouden voort
vloeien, eventueel voor het rijk, voor het be
drijf en voor de bestaande ziekenfondsen.
Ernstig bezwaar werd er tegen geopperd,
dat de in dit wetsontwerp in verband met
art. 124 der Ziektewet aangebrachte wijzigin
gen, ongelijkheid zullen doen ontstaan tus
schen de ingeschrevenen bij één ziekenfonds,
die wel en die niet verzekerd zijn krachtens
de Ziektewet, ook al verkeeren die ingeschre
venen in soortgelijke economische omstandig
heden. Dit is in strijd met het beginsel, dat
het ziekenfondswezen een volksverzekering is
en geen arbeidersverzekering. Bovendien is
dit verschil in behandeling niet wel uitvoer
baar. In dt verband werd gewezen op een
artikel in „De Nederlandsche Werkgever" van
23 October 1930, waarin is uiteengezet welke
onbillijkheden zich hier kunnen voordoen.
Een deel der commissie was van oordeel,
dat, wanneer de werkgevers overeenkomstig
hetgeen thans wordt voorgesteld, een deel der
kosten van de ziekenverzorging van de krach
tens de Ziektewet verzekerde arbeiders, voor
hun rekening moeten nemen, de wet waar
borgen dient te geven dat aan de werkgevers
een redelijk medezeggenschap in de besturen
van de daarbij betrokken ziekenfondsen meet
worden toegekend.
Gevraagd werd tenslotte, of niet gedeelte
lijke inwerkingtreding van de wet moet wor
den mogelijk gemaakt. Men meende dat daar
toe aanleiding bestaat met het oog op de on
zekerheid omtrent de werking van art. 124
der Ziektewet.
Bezuiniging by de directe belastingen.
In een wetsontwerp tot wijziging van de
begrooting van financiën voor 1931 deelt
minister De Geer mede, dat het in de bedoe
ling ligt in 1931 geen examens te houden
voor surnumerair der directe belastingen enz.,
terwijl het overigens in het voornemen ligt
deze ambtenaren successievelijk te benoemen
tot ontvanger inplaats van adjunct-inspec
teur, zooals voorheen veelal gebruikelijk was.
Waar voorts eenige adjunct-inspecteurs in
verband met den aard van de hun opgedra
gen werkzaamheden en gelet op hun dienst
tijd tot inspecteur moeten worden benoemd,
zal behalve het aantal surnumerairs ook het
aantal adjunct-inspecteurs in die mate in
krimpen, dat hieruit voor het loopende jaar
een besparing voortvloeit van ongeveer
78.700.
Spoorwegpersoneel.
In de laatste gewone maandelijksche be
sprekingen tusschen de directie en den perso_
neelraad der Nederlandsche Spoorwegen
heeft de directie meegedeeld, dat bij volle
dige invoering van de Kunze-Knorr-rem voor
de goederentreinen het aantal remmers met
circa 900 zal moeten worden verminderd. Zy
zal deze in den treindienst overcompleet ko
mende beambten werkzaam stellen bij andere
diensten en is bereid, by de afvloeiing zoo
veel mogelyk rekening te houden met de an-
Wy zullen dit alles meer bepaald weten, als
de Egyptische mail binnen is."
„Ik kan je wel eerlijk vertellen," zei Ro
nald, „dat ik persoonlijk een aardig somme
tje gebruiken kan, want ik zit tot over mijn
ooren in de schuld Ik zou graag weer op
nieuw beginnen en natuurlijk heb ik op jou
mijn hoop gevestigd om mij te helpen."
Simon knikte.
„Ik begrijp, dat je graag opnieuw beginnen
zoudt en als het mij mogelyk is, zal ik heel
blij zijn, als ik je daartoe in de gelegenheid
kan stellen. Er is niets liever buiten mijn
plan, dat ik zoo graag zou doen, als Fay en
jou helpen. Zij heeft nog nooit wat geluk
gekend, dat arme kind 1"
„Fay..
Ronald wist niet wat hij hoorde
,Jajou en Fay. Ik zou graag willen dat
je in een positie was om haar te trouwen.
Jullie hebt nu lang genoeg gewacht."
„Jou idioot! Jou stommerik.. barstte
Ronald uit, ln zijn drift de rol vergetend,
die hij nu voortaan spelen wilde. Maar toen
weer langzamerhand wat bedarend, ging hij
voort„Waarom ter wereld, zou ik Fay nu
willen trouwen En als zy een greintje ver
stand heeft, waarom zou zy mij dan willen
hebben
„Ik dacht.... Ik meende.... dat jij
dat zij.... dat je voor elkaar voelde
„We zijn enkel goede vrienden meer niet",
luidde het niet geheel ware antwoord.
„Maar ze heeft je liefdat weet ik vast
haar gezichtje heldert al op, als ze je maar
hoortO, Ronald, waarom heb je dan ge-
cienniteit. Voor deze afvloeiing zal de directie
een regeling ontwerpen en deze met den per-
soneelraad bespreken. Aan de afgevloeide ar
beidersremmers zal bij voorkomende vacatu
res en indien zij nog geschikt worden bevon
den, gelegenheid worden gegeven tot terug
plaatsing in den treindienst, in volgorde van
hun anciënniteit, welke zij bij hun afvloei
ing als arbeidersremmer hadden.
De directie verklaarde nog altijd niet te
kunnen inzien, waarom van enquêtes bij
spoorwegongevallen een beter resultaat te
verwachten zou zijn, indien vanwege den
personeelraad daaraan zou worden deelgeno
men. Zij achtte het gevaar niet denkbeeldig,
dat de volstrekte objectiviteit van het onder
zoek daaronder zou lijden. De belangen van
het personeel schenen haar door het instituut
van het scheidsgerecht, waarbij in geval van
strafoplegging beroep kan worden ingesteld,
voldoende gewaarborgd.
In verband evenwel met de mededeelingen
van den personeelraad omtrent wat op het
gebied van personeelaeelneming in het bui
tenland al bestaat, zal zij laten nagaan, hoe
het elders daarmee gesteld is en welke erva
ringen daarmee zijn opgedaan.
Bestrijding der huidige crisis en
werkloosheid.
De directeur van het Ned. Fabrikatenhuis
te Utrecht, de heer J- P- J- Born, zal morgen
middag 2i/2 uur voor de Ned. Vereeniging van
Huisvrouwen en des avonds 8 uur voor den
R. Kath. Vrouwenbond in Grand Hotel Bri
tannia een voordracht houden over „Bestrij
ding der huidige crisis en werkloosheid door
samenwerking tusschen verbruikers, handel
en industrie."
Deze voordrachten hebben ten doel de wel
denkende vrouwen op te wekken de Neder
landsche industrie te steunen.
Ons volk gaat gebukt onder een zware
crisis en malaise, die de Nederlandsche pro
ducten belemmeringen in den weg legt. Daar
om moet krachtig geageerd worden voor het
Nederlandsch fabrikaat, opdat hierdoor de
moeilijkheden voor onze industrie zullen ver
kleind worden. De huisvrouwen kunnen hier
een mooie taak vervullen, door zich vast voor
te nemen geen artikelen in het buitenland te
koopen, die minstens even goed in ons land
verkrijgbaar zijn.
De Brabantsch Statenverkiezing.
De „N. Rott. 'Ct." betoogt, dat het tweede
besluit van het centraal stembureau van
Noord-Brabant, om in plaats van een sociaal,
democraat, een vrijzinnig-democraat en een
R. Kath. Vrouwenbond, in Grand Hotel Bri-
tijers gekozen te verklaren onwettig is, om
dat de wet slechts van één vaststelling van
den uitslag spreekt. De eerste, foutieve uit
slag had dus aan de Statenvergadering moe
ten zijn medegedeeld, waarna deze vergade
ring de fout had moeten constateeren en aan
het centraal stembureau had moeten verzoe
ken een nieuwen, juisten uitslag op te maken.
Het is heden voor het eiland Schouwen, en
speciaal voor de gemeente Haamstede, maar
ook voor het geheele vliegwezen in ons land
een dag van groote beteekenis, nu het vlieg
veld West-Schouwen op de terreinen der
N.V. Nieuw-Haamstede officieel kon worden
geopend.
Dat heden Haamstede in feesttooi was, is
dan ook ten volle te begrijpen. Het lucht
vaart-comité Schouwen-Duiveland en de N.V.
Nicuw-Haamstede hadden voor dezen dag een
programma samengesteld, dat vooral ook
door de groote medewerking van' de K.L.M.
geheel in de lijn was van het hoofddoel, de
opening van het veld, terwijl ook de marine-
en leger-autoriteiten door het zenden van es
kaders vliegtuigen het hunne er toe bijdroe
gen.
Een der K.L.M. vliegtuigen was gezonden
naar het vliegveld Vlissingen en steeg alhier
op met den Cömmissaris der Koningin, jhr.
mr. J. W. Quarles van Ufford, het lid der
Eerste Kamer, mr. A. A. de Veer,de leden van
maakt, dat ze je lief kreeg
„Och.... eerst was het maar zoo'n jon
gensverliefdheid en later.... Ze vroeg maar
zoo weinig.En een man is immers altijd
bereid het hof te maken aan iedere vrouw
die dit toelaatHeb ik nu genoeg gezegd,
groot-inquisiteur
Hierbij liet Simon het dan ook, ofschoon
hij in het diepst van zyn gemoed veront
waardigd was over dit lichtvaardig spelen
met het hart van de vrouw.
HOOFDSTUK IV.
Dat Simon nog geen woord gesproken had
van zijn ziekenhuis-plan, was niet omdat hij
tegenkanting van zijn familie duchtte, maar
omdat het testament hem nog niet wettelijk
bekend was gemaakt.
Dien middag ging hij, gewapend met een
notitieboekje en een maatstok, naar the Ab
bey. Het was zyn eerste bezoek aan de plaats
sinds die in zijn bezit was gekomenen toen
hij het groote gebouw vóór zich zag, voelde
hy zich het hart kloppen van een triomfan
telijke vreugde.
„Honderden zullen er een plaats in kunnen
vinden", dacht hy, terwijl hy zich met reu
zenschreden naar „het beloofde land" begaf.
Toen hy vlak by de portierswoning was
gekomen, hield een meisje van een jaar of
twaalf het hek voor hem open.
„Wel, Winnie, hoe maakt Dumpty het
vandaag vroeg hij belangstellend.
„Och, net als altijd, sir Zijn rug doet erg
pijn
Voor het venster lag een mismaakt jon-
Ged. Staten van Zeeland, de heeren mr. R.
M. van Dusseldorp en mr. J. M. H. Stieger,
den burgemeester van Vlissingen, den heer
C. A. van Woelderen en den vice-voorzitter
van de Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor de Zeeuwsche eilanden, den heer L. A.
Stofkoper als passagier om evenals enkele
van elders gekomen vliegtuigen tusschen
kwart voor elf en kwart over elf op het nieu
we vliegveld te dalen.
Onder de genoodigden waren verder o.a.
de heeren A. van der Weyde, lid van Ged.
Staten, de burgemeesters van Rotterdam,
Goes en Zierikzee en van de overige gemeen
ten op Schouwen en Duiveland, de directeur
der Fordfabrieken te Rotterdam, de onder
voorzitter van de Kamer van Koophandel te
Rotterdam, afdeeling grootbedrijf de direc
teur van de R.T.M.de hoofdingenieur van
den provincialen waterstaatgeneraal Duy-
moet van Twistde inspecteur van de lucht-
vaart-afdeeling van het departement van
waterstaatde commandanten van de mili
taire en maritieme luchtvaart te Soer.terberg
en Den Helder, de voorzitter der Rotterdam-
sche Aeroclub en nag vele andere personen.
Na aankomst te Haamstede hebben allen
gaarne gebruik gemaakt om niet alleen het
vliegveld en de verschillende types daar neer
gedaalde machines in oogenschouw te nemen.
Ook het overige deel van de bezittin
gen van de N.V. Nieuw-Haamstede, die too-
nen hoe met noesten arbeid ook van geest
gronden kan worden geprofiteerd voor het
scheppen van arbeidsgelegenheid, trokken
terecht aller belangstelling.
Na den koffiemaaltijd hadden de officieele
ontvangsten en de opening plaats en wel het
eerst op het gemeentehuis te Haamstede,
waar de burgemeester, de heer jhr. L. van
Citters, namens gemeentebestuur en ingeze
tenen, allen welkom heette, maar in het bij
zonder den Commissaris der Koningin, van
wien men het zeer op prijs stelt, dat hij ten
tweede male bij een feestelijke gelegenheid
naar Haamstede is gekomen. Het is volgens
spr. een dag van groote beteekenis voor het
eiland en voor de gemeente Haamstede, die
verrijkt wordt met het bezit van een door het
departement van waterstaat goedgekeurd
vliegveld. Reeds maanden geleden sprak men
overal over wat op 4 Mei op Schouwen ge
beuren zou.
Bij de nu volgende ontvangst op de ter
reinen van de N.V. Nieuw-Haamstede, was
het de heer Brouwer, secretaris van den raad
van commissarissen, die na een woord van
welkom er op wees, dat in Augustus 1929 de
heeren Dussel en Resselaar voor het eerst op
deze terreinen kwamen, daarop opmerkzaam
gemaakt door den heer Cock. Hier werd de
heer Van Toledo hun gids en raadsman en
dit alles leidde tot aankoop van ongeveer 416
H.A. terrein. Betrekkelijk spoedig was het
kapitaal volteekend en in Maart 1930 werd
met de werkzaamheden begonnen. Ds be
oordeeling van de resultaten liet spr. aan de
aanwezigen over. De N.V. heeft aan te too-
nen, dat de grond goed is en zij durft nu
tuinders en kweekers uit te noodigen zich
hier te vestigen, voor ieder van hen zal de
N.V. een woning bouwen. Al de terreinen zul
len geëgaliseerd en verkaveld worden, een
volledig slootenplein is ontworpen en zal uitge
voerd worden, windschermen en wegen aan
gelegd en het einddoel zal eerst dan zijn be
reikt, als de terreinen overdekt zijn met groo-
tere en kleinere bedrijven voor bollenteelt,
voor tuinderij, voor bloemkweekerij en voor
verdere cultures en ingericht zyn voor bad
plaats, waarvoor de architect Van de Weele
uit Den Haag een hotelplan heeft ontwor
pen, benevens voor te stichten landhuizen.
Hierna volgde de officieele opening van het
veld.
De heer J. J. Cock, voorzitter van het
Luchtvaartcomité, zeide, dat ongeveer 7 jaren
geleden de gedachte op kwam of het mogelyk
was een verbinding door de lucht te verkrij
gen met Rotterdam. De K.L.M. voelde dade
lijk voor die plannen en steeds is er een aan
gename samenwerking gebleven.
Hierna werd het vliegveld geopend door den
Commissaris der Koningin met de volgende
rede
Wanneer men in hooger sferen door het
luchtruim bijna onmerkbaar voortijlt en de
schoone landouwen, doorsneden door onze
gentje met een intelligent, maar pynlyk ge
zichtje.
„Voor dergelijke patiëntjes zou the Abbey
nu voortaan een ideaal tehuis zijn", dacht
Simon met vreugde.
En terwyl hij bij het ventje aan bed ging
zitten, vertelde hij hem van zijn plannen,
zoodat Dumpty juichte in dit hoopvol voor
uitzicht.
„O, Winnie Winnie Kom eens hier l
Hoor eens.... Hè, 't is haast te mooi om
waar te zijn
Ook het zusje keek met zoo'n stralend-
dankbaren blik naar Simon, dat die hierdoor
alleen zijn dag niet verloren achtte.
Toen hij the Abbey naderde, sloegen van
daar uit hem drie paar oogen gade, respec
tievelijk behoorend aan Maud, Vera Dene en
Fay Ferrol.
„Kijk, daar heb je den droomer I" riep
Maud. „Hy is weer in hooger sferen; dat
kan je hem duidelyk aanzien, ofschoon va
der en Ronald toch zoo hun best hebben
gedaan om hem wat meer met de voeten op
den grond te brengen
„Hy is zeker weer aan 't dichten", meende
Vera.
„Dan kan hy zich nu tenminste de weelde
veroorloven, van zélf zyn gedichten uit te
geven als ik ze maar niet hoef te lezen J"
zei Maud. „Wat zal hy zeggen als hij ziet,
dat wy 't hem afgewonnen hebben en hy
ons dus niet meer hoeft te ontvangen?"
„Maar je hebt hem toch wel gevraagd, of
hij- het goed vond, dat wy gingen?" vroeg
nu Fay.
Zeeuwsche stroomen, vanuit de hoogte aan
schouwt, dan wordt men onwillekeurig ver
vuld met eerbied en ontzag voor de heerlijk
heid en pracht van God's schepping en, hoe
zeer daarby vergeleken alles slechts nietig is,
daarna ook voor het prestatievermogen van
„den mensch", den mensch van den tegen-
woordigen tyd.
Nu ik weer met beide voeten op vasten
bodem sta, gevoel ik behoefte om uitdrukking
te geven aan mijn groote bewondering voor
hen, wier technische kennis het menschdom
in staat hebben gesteld het aloude probleem
der vliegkunst op te lossen, zich op te heffen
van den aardbol en het luchtruim te door
klieven, alsmede voor hen, die met nimmer
volprezen moed en doorzettingskracht de
pioniers van ons vliegwezen zijn geweest en
ten slotte niet minder voor de zoo ervaren
vliegeniers, die met groote onverschrokken
heid en zelfbeheérsching werelddeelen, ge
scheiden door breede oceanen, als het ware
overbruggen. We raken er zoo aan gewend
om vliegtuigen boven ons hoofd te zien voort
snellen en onze geestdrift bij het aanschou
wen daarvan is misschien reeds zeer gedaald,
vergeleken by het enthousiasme van 25 jaar
geleden. Maar na de korte vlucht, welke ik
zooeven maakte, kan ik niet nalaten een
woord van groote hulde te spreken jegens
onze Nederlandsche vliegeniers, die dag in
dag uit zulke schitterende bewyzen van moed
en onversaagdheid aan den dag leggen.
De 20e eeuw is de eeuw der snelheden, dus
ook van het luchtverkeer, van zijne geboorte,
zijn kinderziekten, zijn groei en zijn opbloei,
vooral ook dank zij de activiteit van de Kon.
Ned. Luchtvaartvereeniging, die er zoo voor
ijvert om Nederland's glorie op luchtvaartge
bied steeds meer en meer te vestigen en die
het Nederlandsche vliegwezen maakt tot een
wereldondememing, het buitenland ten voor
beeld.
Ook het provinciaal bestuur van dit gewest
volgt de ontwikkeling van de luchtvaart en
het luchtverkeer met de noodige aandacht
en stelt het op prijs, dat het particulier ini
tiatief ook deze provincie de voordeelen van
dat verkeer straks wil doen deelachtig zyn.
We leven zoo snel, dat de tijd wellicht niet
meer ver af zal zyn, dat het vliegwezen een
onmisbare schakel in onze samenleving moet
worden geacht.
Het zal daarom geen verder betoog behoe
ven, dat ik met dankbaarheid en gaarne de
uitnoodiging tot opening van dit vliegveld
heb aanvaard. Reeds voor eenige jaren heeft
men in de dagbladen kunnen lezen, dat zich
een combinatie van een aan'.al personen had
gevormd, welke zich ten doel stelde, om een
complex gronden van ongeveer 400 H.A., ge
legen onder de gemeenten Haamstede en Re-
nesse, tot cultuur te brengen. Spoedig hoorde
men ook van plannen voor de inrichting van
een vliegveld in deze omgeving.
Van verschillende zijden is de goede uitslag
dier plannen in twijfel getrokken. De gron
den, welke men op het oog had, zouden niet
geschikt zyn voor de producten, die men zich
voorstelde te telen de ondernemers waren
ter plaatse niet bekend en wat het vliegveld
betreft, hoorde men vaak de meening tot
uiting komen, dat een vliegdienst geen be-
staansmogelykheid zou hebben.
Door al die goede raadgevers hebben de
ontwerpers der plannen zich echter niet laten
afschrikken, maar met groote toewyding en
volharding hebben zij zich aan de taak, welke
zy op hun schouders hebben genomen, ge
geven. Met de cultiveering van een groots
oppervlakte is bereids ten vorige jare een
aanvang gemaakt en thans zijn wy hier sa
mengekomen voor de officieele opening van
het vliegveld.
Is het nog wel noodig om de voordeelen,
verbonden aan den vliegdienst, welke men
by de inrichting van dit veld voor oogen had,
op te noemen Schouwen en Duiveland is al
tijd een eiland geweest, hetwelk van elders
moeilijk te bereiken was. Langdurige reizen
zijn daarvoor noodig en het is duidelijk, dat
juist in onzen tegenwoordigen tijd snelle
middelen van communicatie de eerste voor
waarden zyn voor een krachtige ontwikkeling
van een landstreek.
Naar het mij voorkomt, zpI het groote be
lang van een vliegdienst voor dit eiland in de
eerste jaren wel gelegen zyn in het goederen
vervoer en speciaal in het transport van tuin
bouwproducten en bloemen. Het is bekend,
„Wel neen Simon vindt het natuuriyk
goed. Je begrijpt, hoe zeer ik verlangde om de
heele inrichting eens te zien, want een man
als Simon zal toch nooit weten hoe hy een
dergelijk huis op orde krijgt. Ik vind, dat
neef Philip den boel leelijk verwaarloosd
heeft."
Vera ging in de breede vensterbank zitten
en geeuwde.
„Och, hy had zeker niet veel smaak. Hy
wilde, dat alles maar soliede was, maar niet
mooi of artistiek. Hoor eens, Maud, je moet
je regeering hier openen met een groot bal."
„Dat is een goed idee riep Maud geest-
driftig. ,De balzaal zal ik dadeiyk laten in
richten. Waarom kyk jij zoo sip, Fay
,Ik vind dat je wel wat .gauw van een bal
spreekt, nu neef Philip nog maar tien dagen
dood is
„Ja, dat is waardaar heb ik niet aan ge
dacht. Dan moesten wy het nog een tyd je
uitstellen. Hoe lang zou je denken zes we
ken of drie maanden
„Hy heeft zoo lang in ons midden ge
woond", zei Fay weer zacht, „en hy is al dien
tyd heel goed voor ons geweest. Ik persoon
lijk hield veel van hem."
„Goede hemel, Fay, word nu niet zoo
sentimenteelHy is dood en heeft ons niets
nagelaten. Niet eens een bankbiljet, waar wy
onze rouwkleeren van kunnen betalen en
zwart staat my afschuwelyk
(Wordt vervolgd.)