Vlissingsche Courant tweede blad GEMEENTEBESTUUR BINNENLAND FEUILLETON DE DROOMER OPENING VAN HET VLIEGVELD WEST-SCHOUWEN. van de van Maaüdag 4 Mei 1931. No. 104. HINDERWET. Burg. en Weth. van Vlissingen brengen ingevolge de artikelen 6 en 7 der Hinderwet ter openbare kennis. dat bij hen is ingekomen een verzoek van p. GOEDBLOED, alhier, om vergunning tot uitbreiding van zijn inrichting voor machi nale houtbewerking door het bijplaatsen van een 3 P.K. electromotor voor het drijven van een fraisbank, in het perceel kadastraal be kend Gemeente Vlissingen, Sectie A No. 1518, plaatselijk gemerkt Glacisstraat No. 93 dat dit verzoek met de bijlagen, vanaf he den op de Gemeente-Secretarie (2e Afdee- ling) ter visie zal worden gelegd en dat schriftelijk bezwaren bij hun college kunnen worden ingediend. Op den veertienden dag na heden, zijnde den 18 Mei 1931, zal ten Gemeentehuize, des voormiddags ten 11 ure, gelegenheid worden gegeven, om bezwaren tegen het uitbreiden dier inrichting in te brengen, terwijl daarbij zoowel de verzoeker als zij, die bezwaren in dienen, in de gelegenheid worden gesteld deze mondeling en schriftelijk toe te lichten. Zoowel de verzoeker, als zij, die bezwaren inbrengen, kunnen gedurende drie dagen vóór den 18 Mei 1931, ter Gemeente-Secretarie (2e Afdeeling) van de ter zake ingekomen schrift uren kennis nemen. Voorts zij er de aandacht op gevestigd, dat volgens de bestaande jurisprudentie niet tot beroep zijn gerechtigd zij, die niet overeen komstig artikel 7 der Hinderwet voor het ge meentebestuur of één of meer zijner leden zijn verschenen, teneinde hunne bezwaren mondeling toe te lichten. Vlissingen, den 4 Mei 1931. Buig. en Weth. voornoemd, VAN WOELDEREN. De Secretaris, A. DE BEIJL, L.S. SCHIETOEFENINGEN. De Burgemeester van Vlissingen maakt aan zeevarenden bekend, dat op 5 Mei en zoo noodig op 6, 7 en 8 Mei a.s. zal worden ge schoten met geschut, geplaatst op den Wes telijken oever van de Marinehaven te Vlis singen en met geschut geplaatst ten Z. van het licht van Kaapduinen. De schietoefeningen zullen te 9 uur aan vangen. Op of nabij de batterij vanwaar wordt ge schoten, zal van één uur vóór den aanvang tot het einde der schietoefeningen een roode vlag geheschen worden. Zeevarenden wordt verzocht zich op 5, 6, 1 en 8 Mei a.s. niet zonder noodzaak en niet onnoodig lang op te houden in het gedeelte van de Westerschelde en van de Reede van Vlissingen, tusschen de lijnen getrokken van de batterij aan de Marinehaven in Oostelijke en Zuidelijke richting tot een afstand van 6500 M. en in een gedeelte van Galgeput, Oostgat en Deurló tusschen de lijnen getrok- len van de batterij te Kaapduinen in Noord- Westelijke en Zuidelijke richting tot een af stand van 10800 M. Vlissingen, 4 Mei 1931. De Burgemeester voornoemd, VAN WOELDEREN. Regeling der ziekenfondsen. De bijzondere commissie uit de Tweede Kamer inzake het wetsontwerp tot regeling der ziekenfondsen, merkt naar aanleiding naar het Engelsch. 6) >,Je vergeet dat ik, in de veranderde om standigheden, in staat zal zijn je maar heel weinig te bieden, dat je de moeite van het aannemen waard is Ik ben nu de arme bloedverwant, niet waar.... Maar nog eens moet ik je waarschuwen, Simon, dat je welken steun je nu ook je familie bieden moge je niet laat verleiden om allerlei gelukzoekers met je geld bij te staan." -.Ik dénk er niet aan klonk het zeer be vist. „Als ik eenmaal de handen vry heb met het geld, zal er niet veel overblijven voor gelukzoekers." "Heb je dan plannen vroeg Ronald on gerust. Want sir Christopher en hij hadden gemeend, dat Simon hun geheel het bedenken van die plannen zou hebben overgelaten. "Ja, een plan heb ik", klonk het weer even vastberaden. En toen hij zag de vragende uitdrukking in Ronald's oogen, ging hij voort: „Ik zal je natuurlijk helpen zooveel dit in mijn vermogen is." •«Nu, dit zegt dan nog al wat, want vol gens den zaakwaarnemer staan er immers Keen beperkende bepalingen in het testa ment." ..Neef Philip kan nog wel brieven en pa leren hebben nagelaten met aanwijzingen. van het gewijzigde ontwerp o.m.. het- volgen de op Sinds uit 't oorspronkelijk ingediende wets ontwerp de bepaling betreffende de rijksbij drage in de kosten der ziekenfondsen is ver vallen, is de totstandkoming van deze rege ling voor de ziekenverzorging van minder be lang geworden. Over het algemeen werken de ziekenfondsen op bevredigende wijze. Bij de groote verscheidenheid, welke in de practijk en inrichting en werking van de fondsen be staat, kan wettelijk ingrijpen veeleer onge- wenschte gevolgen hebben. Betreurd werd, dat de minister er blijkbaar niet voor terugschrikt om, nu het bedrijfsle ven door een ernstige crisis wordt geteisterd, de moeilijkheden der ondernemingen nog te vergrooten door het opleggen van een nieu wen last van rond zes millioen gulden per jaar, als gevolg van de inwerkingtreding van art. 124 der Ziektewet. Met klem drong een deel der commissie er dan ook op aan, dat het in werking treden van art. 124 zou wor den uitgesteld tot een gunstiger tijdperk. Ook de ziekenfondsen zullen door de inwer kingtreding van dit wetsontwerp met finan- cieele lasten worden bezwaard de vraag rijst, op welke wijze in die hoogere lasten meet worden voorzien. Noode had men een berekening gemist van de vermoedelijke kosten, welke uit de aan vaarding van dit wetsontwerp zouden voort vloeien, eventueel voor het rijk, voor het be drijf en voor de bestaande ziekenfondsen. Ernstig bezwaar werd er tegen geopperd, dat de in dit wetsontwerp in verband met art. 124 der Ziektewet aangebrachte wijzigin gen, ongelijkheid zullen doen ontstaan tus schen de ingeschrevenen bij één ziekenfonds, die wel en die niet verzekerd zijn krachtens de Ziektewet, ook al verkeeren die ingeschre venen in soortgelijke economische omstandig heden. Dit is in strijd met het beginsel, dat het ziekenfondswezen een volksverzekering is en geen arbeidersverzekering. Bovendien is dit verschil in behandeling niet wel uitvoer baar. In dt verband werd gewezen op een artikel in „De Nederlandsche Werkgever" van 23 October 1930, waarin is uiteengezet welke onbillijkheden zich hier kunnen voordoen. Een deel der commissie was van oordeel, dat, wanneer de werkgevers overeenkomstig hetgeen thans wordt voorgesteld, een deel der kosten van de ziekenverzorging van de krach tens de Ziektewet verzekerde arbeiders, voor hun rekening moeten nemen, de wet waar borgen dient te geven dat aan de werkgevers een redelijk medezeggenschap in de besturen van de daarbij betrokken ziekenfondsen meet worden toegekend. Gevraagd werd tenslotte, of niet gedeelte lijke inwerkingtreding van de wet moet wor den mogelijk gemaakt. Men meende dat daar toe aanleiding bestaat met het oog op de on zekerheid omtrent de werking van art. 124 der Ziektewet. Bezuiniging by de directe belastingen. In een wetsontwerp tot wijziging van de begrooting van financiën voor 1931 deelt minister De Geer mede, dat het in de bedoe ling ligt in 1931 geen examens te houden voor surnumerair der directe belastingen enz., terwijl het overigens in het voornemen ligt deze ambtenaren successievelijk te benoemen tot ontvanger inplaats van adjunct-inspec teur, zooals voorheen veelal gebruikelijk was. Waar voorts eenige adjunct-inspecteurs in verband met den aard van de hun opgedra gen werkzaamheden en gelet op hun dienst tijd tot inspecteur moeten worden benoemd, zal behalve het aantal surnumerairs ook het aantal adjunct-inspecteurs in die mate in krimpen, dat hieruit voor het loopende jaar een besparing voortvloeit van ongeveer 78.700. Spoorwegpersoneel. In de laatste gewone maandelijksche be sprekingen tusschen de directie en den perso_ neelraad der Nederlandsche Spoorwegen heeft de directie meegedeeld, dat bij volle dige invoering van de Kunze-Knorr-rem voor de goederentreinen het aantal remmers met circa 900 zal moeten worden verminderd. Zy zal deze in den treindienst overcompleet ko mende beambten werkzaam stellen bij andere diensten en is bereid, by de afvloeiing zoo veel mogelyk rekening te houden met de an- Wy zullen dit alles meer bepaald weten, als de Egyptische mail binnen is." „Ik kan je wel eerlijk vertellen," zei Ro nald, „dat ik persoonlijk een aardig somme tje gebruiken kan, want ik zit tot over mijn ooren in de schuld Ik zou graag weer op nieuw beginnen en natuurlijk heb ik op jou mijn hoop gevestigd om mij te helpen." Simon knikte. „Ik begrijp, dat je graag opnieuw beginnen zoudt en als het mij mogelyk is, zal ik heel blij zijn, als ik je daartoe in de gelegenheid kan stellen. Er is niets liever buiten mijn plan, dat ik zoo graag zou doen, als Fay en jou helpen. Zij heeft nog nooit wat geluk gekend, dat arme kind 1" „Fay.. Ronald wist niet wat hij hoorde ,Jajou en Fay. Ik zou graag willen dat je in een positie was om haar te trouwen. Jullie hebt nu lang genoeg gewacht." „Jou idioot! Jou stommerik.. barstte Ronald uit, ln zijn drift de rol vergetend, die hij nu voortaan spelen wilde. Maar toen weer langzamerhand wat bedarend, ging hij voort„Waarom ter wereld, zou ik Fay nu willen trouwen En als zy een greintje ver stand heeft, waarom zou zy mij dan willen hebben „Ik dacht.... Ik meende.... dat jij dat zij.... dat je voor elkaar voelde „We zijn enkel goede vrienden meer niet", luidde het niet geheel ware antwoord. „Maar ze heeft je liefdat weet ik vast haar gezichtje heldert al op, als ze je maar hoortO, Ronald, waarom heb je dan ge- cienniteit. Voor deze afvloeiing zal de directie een regeling ontwerpen en deze met den per- soneelraad bespreken. Aan de afgevloeide ar beidersremmers zal bij voorkomende vacatu res en indien zij nog geschikt worden bevon den, gelegenheid worden gegeven tot terug plaatsing in den treindienst, in volgorde van hun anciënniteit, welke zij bij hun afvloei ing als arbeidersremmer hadden. De directie verklaarde nog altijd niet te kunnen inzien, waarom van enquêtes bij spoorwegongevallen een beter resultaat te verwachten zou zijn, indien vanwege den personeelraad daaraan zou worden deelgeno men. Zij achtte het gevaar niet denkbeeldig, dat de volstrekte objectiviteit van het onder zoek daaronder zou lijden. De belangen van het personeel schenen haar door het instituut van het scheidsgerecht, waarbij in geval van strafoplegging beroep kan worden ingesteld, voldoende gewaarborgd. In verband evenwel met de mededeelingen van den personeelraad omtrent wat op het gebied van personeelaeelneming in het bui tenland al bestaat, zal zij laten nagaan, hoe het elders daarmee gesteld is en welke erva ringen daarmee zijn opgedaan. Bestrijding der huidige crisis en werkloosheid. De directeur van het Ned. Fabrikatenhuis te Utrecht, de heer J- P- J- Born, zal morgen middag 2i/2 uur voor de Ned. Vereeniging van Huisvrouwen en des avonds 8 uur voor den R. Kath. Vrouwenbond in Grand Hotel Bri tannia een voordracht houden over „Bestrij ding der huidige crisis en werkloosheid door samenwerking tusschen verbruikers, handel en industrie." Deze voordrachten hebben ten doel de wel denkende vrouwen op te wekken de Neder landsche industrie te steunen. Ons volk gaat gebukt onder een zware crisis en malaise, die de Nederlandsche pro ducten belemmeringen in den weg legt. Daar om moet krachtig geageerd worden voor het Nederlandsch fabrikaat, opdat hierdoor de moeilijkheden voor onze industrie zullen ver kleind worden. De huisvrouwen kunnen hier een mooie taak vervullen, door zich vast voor te nemen geen artikelen in het buitenland te koopen, die minstens even goed in ons land verkrijgbaar zijn. De Brabantsch Statenverkiezing. De „N. Rott. 'Ct." betoogt, dat het tweede besluit van het centraal stembureau van Noord-Brabant, om in plaats van een sociaal, democraat, een vrijzinnig-democraat en een R. Kath. Vrouwenbond, in Grand Hotel Bri- tijers gekozen te verklaren onwettig is, om dat de wet slechts van één vaststelling van den uitslag spreekt. De eerste, foutieve uit slag had dus aan de Statenvergadering moe ten zijn medegedeeld, waarna deze vergade ring de fout had moeten constateeren en aan het centraal stembureau had moeten verzoe ken een nieuwen, juisten uitslag op te maken. Het is heden voor het eiland Schouwen, en speciaal voor de gemeente Haamstede, maar ook voor het geheele vliegwezen in ons land een dag van groote beteekenis, nu het vlieg veld West-Schouwen op de terreinen der N.V. Nieuw-Haamstede officieel kon worden geopend. Dat heden Haamstede in feesttooi was, is dan ook ten volle te begrijpen. Het lucht vaart-comité Schouwen-Duiveland en de N.V. Nicuw-Haamstede hadden voor dezen dag een programma samengesteld, dat vooral ook door de groote medewerking van' de K.L.M. geheel in de lijn was van het hoofddoel, de opening van het veld, terwijl ook de marine- en leger-autoriteiten door het zenden van es kaders vliegtuigen het hunne er toe bijdroe gen. Een der K.L.M. vliegtuigen was gezonden naar het vliegveld Vlissingen en steeg alhier op met den Cömmissaris der Koningin, jhr. mr. J. W. Quarles van Ufford, het lid der Eerste Kamer, mr. A. A. de Veer,de leden van maakt, dat ze je lief kreeg „Och.... eerst was het maar zoo'n jon gensverliefdheid en later.... Ze vroeg maar zoo weinig.En een man is immers altijd bereid het hof te maken aan iedere vrouw die dit toelaatHeb ik nu genoeg gezegd, groot-inquisiteur Hierbij liet Simon het dan ook, ofschoon hij in het diepst van zyn gemoed veront waardigd was over dit lichtvaardig spelen met het hart van de vrouw. HOOFDSTUK IV. Dat Simon nog geen woord gesproken had van zijn ziekenhuis-plan, was niet omdat hij tegenkanting van zijn familie duchtte, maar omdat het testament hem nog niet wettelijk bekend was gemaakt. Dien middag ging hij, gewapend met een notitieboekje en een maatstok, naar the Ab bey. Het was zyn eerste bezoek aan de plaats sinds die in zijn bezit was gekomenen toen hij het groote gebouw vóór zich zag, voelde hy zich het hart kloppen van een triomfan telijke vreugde. „Honderden zullen er een plaats in kunnen vinden", dacht hy, terwijl hy zich met reu zenschreden naar „het beloofde land" begaf. Toen hy vlak by de portierswoning was gekomen, hield een meisje van een jaar of twaalf het hek voor hem open. „Wel, Winnie, hoe maakt Dumpty het vandaag vroeg hij belangstellend. „Och, net als altijd, sir Zijn rug doet erg pijn Voor het venster lag een mismaakt jon- Ged. Staten van Zeeland, de heeren mr. R. M. van Dusseldorp en mr. J. M. H. Stieger, den burgemeester van Vlissingen, den heer C. A. van Woelderen en den vice-voorzitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuwsche eilanden, den heer L. A. Stofkoper als passagier om evenals enkele van elders gekomen vliegtuigen tusschen kwart voor elf en kwart over elf op het nieu we vliegveld te dalen. Onder de genoodigden waren verder o.a. de heeren A. van der Weyde, lid van Ged. Staten, de burgemeesters van Rotterdam, Goes en Zierikzee en van de overige gemeen ten op Schouwen en Duiveland, de directeur der Fordfabrieken te Rotterdam, de onder voorzitter van de Kamer van Koophandel te Rotterdam, afdeeling grootbedrijf de direc teur van de R.T.M.de hoofdingenieur van den provincialen waterstaatgeneraal Duy- moet van Twistde inspecteur van de lucht- vaart-afdeeling van het departement van waterstaatde commandanten van de mili taire en maritieme luchtvaart te Soer.terberg en Den Helder, de voorzitter der Rotterdam- sche Aeroclub en nag vele andere personen. Na aankomst te Haamstede hebben allen gaarne gebruik gemaakt om niet alleen het vliegveld en de verschillende types daar neer gedaalde machines in oogenschouw te nemen. Ook het overige deel van de bezittin gen van de N.V. Nieuw-Haamstede, die too- nen hoe met noesten arbeid ook van geest gronden kan worden geprofiteerd voor het scheppen van arbeidsgelegenheid, trokken terecht aller belangstelling. Na den koffiemaaltijd hadden de officieele ontvangsten en de opening plaats en wel het eerst op het gemeentehuis te Haamstede, waar de burgemeester, de heer jhr. L. van Citters, namens gemeentebestuur en ingeze tenen, allen welkom heette, maar in het bij zonder den Commissaris der Koningin, van wien men het zeer op prijs stelt, dat hij ten tweede male bij een feestelijke gelegenheid naar Haamstede is gekomen. Het is volgens spr. een dag van groote beteekenis voor het eiland en voor de gemeente Haamstede, die verrijkt wordt met het bezit van een door het departement van waterstaat goedgekeurd vliegveld. Reeds maanden geleden sprak men overal over wat op 4 Mei op Schouwen ge beuren zou. Bij de nu volgende ontvangst op de ter reinen van de N.V. Nieuw-Haamstede, was het de heer Brouwer, secretaris van den raad van commissarissen, die na een woord van welkom er op wees, dat in Augustus 1929 de heeren Dussel en Resselaar voor het eerst op deze terreinen kwamen, daarop opmerkzaam gemaakt door den heer Cock. Hier werd de heer Van Toledo hun gids en raadsman en dit alles leidde tot aankoop van ongeveer 416 H.A. terrein. Betrekkelijk spoedig was het kapitaal volteekend en in Maart 1930 werd met de werkzaamheden begonnen. Ds be oordeeling van de resultaten liet spr. aan de aanwezigen over. De N.V. heeft aan te too- nen, dat de grond goed is en zij durft nu tuinders en kweekers uit te noodigen zich hier te vestigen, voor ieder van hen zal de N.V. een woning bouwen. Al de terreinen zul len geëgaliseerd en verkaveld worden, een volledig slootenplein is ontworpen en zal uitge voerd worden, windschermen en wegen aan gelegd en het einddoel zal eerst dan zijn be reikt, als de terreinen overdekt zijn met groo- tere en kleinere bedrijven voor bollenteelt, voor tuinderij, voor bloemkweekerij en voor verdere cultures en ingericht zyn voor bad plaats, waarvoor de architect Van de Weele uit Den Haag een hotelplan heeft ontwor pen, benevens voor te stichten landhuizen. Hierna volgde de officieele opening van het veld. De heer J. J. Cock, voorzitter van het Luchtvaartcomité, zeide, dat ongeveer 7 jaren geleden de gedachte op kwam of het mogelyk was een verbinding door de lucht te verkrij gen met Rotterdam. De K.L.M. voelde dade lijk voor die plannen en steeds is er een aan gename samenwerking gebleven. Hierna werd het vliegveld geopend door den Commissaris der Koningin met de volgende rede Wanneer men in hooger sferen door het luchtruim bijna onmerkbaar voortijlt en de schoone landouwen, doorsneden door onze gentje met een intelligent, maar pynlyk ge zichtje. „Voor dergelijke patiëntjes zou the Abbey nu voortaan een ideaal tehuis zijn", dacht Simon met vreugde. En terwyl hij bij het ventje aan bed ging zitten, vertelde hij hem van zijn plannen, zoodat Dumpty juichte in dit hoopvol voor uitzicht. „O, Winnie Winnie Kom eens hier l Hoor eens.... Hè, 't is haast te mooi om waar te zijn Ook het zusje keek met zoo'n stralend- dankbaren blik naar Simon, dat die hierdoor alleen zijn dag niet verloren achtte. Toen hij the Abbey naderde, sloegen van daar uit hem drie paar oogen gade, respec tievelijk behoorend aan Maud, Vera Dene en Fay Ferrol. „Kijk, daar heb je den droomer I" riep Maud. „Hy is weer in hooger sferen; dat kan je hem duidelyk aanzien, ofschoon va der en Ronald toch zoo hun best hebben gedaan om hem wat meer met de voeten op den grond te brengen „Hy is zeker weer aan 't dichten", meende Vera. „Dan kan hy zich nu tenminste de weelde veroorloven, van zélf zyn gedichten uit te geven als ik ze maar niet hoef te lezen J" zei Maud. „Wat zal hy zeggen als hij ziet, dat wy 't hem afgewonnen hebben en hy ons dus niet meer hoeft te ontvangen?" „Maar je hebt hem toch wel gevraagd, of hij- het goed vond, dat wy gingen?" vroeg nu Fay. Zeeuwsche stroomen, vanuit de hoogte aan schouwt, dan wordt men onwillekeurig ver vuld met eerbied en ontzag voor de heerlijk heid en pracht van God's schepping en, hoe zeer daarby vergeleken alles slechts nietig is, daarna ook voor het prestatievermogen van „den mensch", den mensch van den tegen- woordigen tyd. Nu ik weer met beide voeten op vasten bodem sta, gevoel ik behoefte om uitdrukking te geven aan mijn groote bewondering voor hen, wier technische kennis het menschdom in staat hebben gesteld het aloude probleem der vliegkunst op te lossen, zich op te heffen van den aardbol en het luchtruim te door klieven, alsmede voor hen, die met nimmer volprezen moed en doorzettingskracht de pioniers van ons vliegwezen zijn geweest en ten slotte niet minder voor de zoo ervaren vliegeniers, die met groote onverschrokken heid en zelfbeheérsching werelddeelen, ge scheiden door breede oceanen, als het ware overbruggen. We raken er zoo aan gewend om vliegtuigen boven ons hoofd te zien voort snellen en onze geestdrift bij het aanschou wen daarvan is misschien reeds zeer gedaald, vergeleken by het enthousiasme van 25 jaar geleden. Maar na de korte vlucht, welke ik zooeven maakte, kan ik niet nalaten een woord van groote hulde te spreken jegens onze Nederlandsche vliegeniers, die dag in dag uit zulke schitterende bewyzen van moed en onversaagdheid aan den dag leggen. De 20e eeuw is de eeuw der snelheden, dus ook van het luchtverkeer, van zijne geboorte, zijn kinderziekten, zijn groei en zijn opbloei, vooral ook dank zij de activiteit van de Kon. Ned. Luchtvaartvereeniging, die er zoo voor ijvert om Nederland's glorie op luchtvaartge bied steeds meer en meer te vestigen en die het Nederlandsche vliegwezen maakt tot een wereldondememing, het buitenland ten voor beeld. Ook het provinciaal bestuur van dit gewest volgt de ontwikkeling van de luchtvaart en het luchtverkeer met de noodige aandacht en stelt het op prijs, dat het particulier ini tiatief ook deze provincie de voordeelen van dat verkeer straks wil doen deelachtig zyn. We leven zoo snel, dat de tijd wellicht niet meer ver af zal zyn, dat het vliegwezen een onmisbare schakel in onze samenleving moet worden geacht. Het zal daarom geen verder betoog behoe ven, dat ik met dankbaarheid en gaarne de uitnoodiging tot opening van dit vliegveld heb aanvaard. Reeds voor eenige jaren heeft men in de dagbladen kunnen lezen, dat zich een combinatie van een aan'.al personen had gevormd, welke zich ten doel stelde, om een complex gronden van ongeveer 400 H.A., ge legen onder de gemeenten Haamstede en Re- nesse, tot cultuur te brengen. Spoedig hoorde men ook van plannen voor de inrichting van een vliegveld in deze omgeving. Van verschillende zijden is de goede uitslag dier plannen in twijfel getrokken. De gron den, welke men op het oog had, zouden niet geschikt zyn voor de producten, die men zich voorstelde te telen de ondernemers waren ter plaatse niet bekend en wat het vliegveld betreft, hoorde men vaak de meening tot uiting komen, dat een vliegdienst geen be- staansmogelykheid zou hebben. Door al die goede raadgevers hebben de ontwerpers der plannen zich echter niet laten afschrikken, maar met groote toewyding en volharding hebben zij zich aan de taak, welke zy op hun schouders hebben genomen, ge geven. Met de cultiveering van een groots oppervlakte is bereids ten vorige jare een aanvang gemaakt en thans zijn wy hier sa mengekomen voor de officieele opening van het vliegveld. Is het nog wel noodig om de voordeelen, verbonden aan den vliegdienst, welke men by de inrichting van dit veld voor oogen had, op te noemen Schouwen en Duiveland is al tijd een eiland geweest, hetwelk van elders moeilijk te bereiken was. Langdurige reizen zijn daarvoor noodig en het is duidelijk, dat juist in onzen tegenwoordigen tijd snelle middelen van communicatie de eerste voor waarden zyn voor een krachtige ontwikkeling van een landstreek. Naar het mij voorkomt, zpI het groote be lang van een vliegdienst voor dit eiland in de eerste jaren wel gelegen zyn in het goederen vervoer en speciaal in het transport van tuin bouwproducten en bloemen. Het is bekend, „Wel neen Simon vindt het natuuriyk goed. Je begrijpt, hoe zeer ik verlangde om de heele inrichting eens te zien, want een man als Simon zal toch nooit weten hoe hy een dergelijk huis op orde krijgt. Ik vind, dat neef Philip den boel leelijk verwaarloosd heeft." Vera ging in de breede vensterbank zitten en geeuwde. „Och, hy had zeker niet veel smaak. Hy wilde, dat alles maar soliede was, maar niet mooi of artistiek. Hoor eens, Maud, je moet je regeering hier openen met een groot bal." „Dat is een goed idee riep Maud geest- driftig. ,De balzaal zal ik dadeiyk laten in richten. Waarom kyk jij zoo sip, Fay ,Ik vind dat je wel wat .gauw van een bal spreekt, nu neef Philip nog maar tien dagen dood is „Ja, dat is waardaar heb ik niet aan ge dacht. Dan moesten wy het nog een tyd je uitstellen. Hoe lang zou je denken zes we ken of drie maanden „Hy heeft zoo lang in ons midden ge woond", zei Fay weer zacht, „en hy is al dien tyd heel goed voor ons geweest. Ik persoon lijk hield veel van hem." „Goede hemel, Fay, word nu niet zoo sentimenteelHy is dood en heeft ons niets nagelaten. Niet eens een bankbiljet, waar wy onze rouwkleeren van kunnen betalen en zwart staat my afschuwelyk (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1931 | | pagina 5