500
150
25
De officieele opening van.de
Vlissingsche Nieuwe Haven.
VRIJDAG
17 APRIL,
EERSTE BLAD
QQRWERPEN
1RTLIJNEN
E VLISSNGEN
N0.90
69e Jaargang
1931
Ililfivi: firma F. HI OE VELDE Ir., WilsU 58-60. Vlissingen. Tilil. 16. Pgslrtknii CGZ8T
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
NDA
Een dag van historische beteekenis
voor onze gemeente.
BURGEMEESTER C. A. VAN WOELDEREN
il een duur merk te
e de versterkingsgra-
vordt bijgevoegd. De
in moet zoo recht mo,
eelte dat ligt tusschen
om Zeker te zijn, dat
lage register goed zal
x>ren zijn voorzien van
„aarde" gelegd moet
het geval is, kan de
jrmator aan aarde ge-
wanneer deze van me
en" van den ijzerkern
twee trappen L.F. ver-
toegepast worden zet
en zoodanig, dat de
elkaar staan. Dit kan
>orkomen.
,ed worden voor onze
rd door onzen radio-
.UITZENDIN GEN.
iera „Der Barbier van
tvond te 7.20 uur door
erhausen uitgezonden.
een oratorium, dat
eerst op lateren leef-
zal Zaterdagavond 18
Leipzig worden uitge-
ïg begint te 8.20 uur.
Maria Rahmstorf, so-
'hies, alt, Erich Jugel,
er, bas. Voorts wordt
door het Chemnitzer
esdener Philharmonie.
ider leiding van Carl
:nt bekend is als diri-
:erten.
Politie te Vlissingen
gevonden is gedepo-
jortemonnaitje glacé
ng met sleuteltjes
rtret en dameshand-
ngen te bekomen zijn
1 bij Lenaerts, Kolve-
elastingplaatje in étui
rlaan 12 babypop bij
at 60 gouden kinder
bij Luwema, Violen-
igplaatje (los) bij De
raat 4kinderporte-
j De Ridder, Fransche
stingplaatje in étui bij
roudstraat 26 gouden
s, Verkuijl Quakke-
beurs met inhoud bij
7 hondje (bastaard
jrhout, Tulpenlaan 2
inhoud bij Van der
30meisjesmuts bij
5houten strand-
traat 4 heerenrijwiel
isstraat (Spuiboezem)
itje in étui bij Smoor,
-.boek bij Struijk p/a
9bovenrijwielbelas-
Schoenmaker, Kasteel-
ndschoen bij Scheers,
vielbelastingplaatje in
Facobstraat 14werk-
iobeinstraat 21vul-
>od in étui bij Boone,
raat 41 rijwielbelas-
Geervliet, Koudekerk-
icuitblikken bij Vinke,
April van Gibraltar
pril van Suez
ril van Santos
pril v. Rio de Janeiro
14 April te Suez
van Rott. n. Batavia
13 April Gibraltar
14 April Dover
i April Galle
pril van Oost Londen
15 April v. Batavia
i April van Algiers
14 April v. Singapore
April van Suez
April Suez
7 April 12 u. te Am-
>ril van Tsingtao
1.11 13.36
A. 1.38 14.00
2.05 14.27
2.33 14.54
Auto's, Fietsen
tuigen.
oril uur
7.29
7.30
7.32 -
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden.
Franco door het geheele rijk 2.50. Voor Belgie, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove
rige landen bij wekelijksche vérzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertenties betreffende Huur enVerhuur.Koop
en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1—5 regels 75 ct, iedere regel meer 15 ct
De abonné's in 't bezit eenei
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit twee bladen
makeHjkheden,
gen, enz,
Jitvoering Chr. zang'
ma", Concertgebouw,
Het Koninklijk bezoek aan Vlissingen. Ontvangst aan
het station. Bezoek aan het marine-terrein. Ontvangst
van het loodspersoneel en dat der betonning en verlichting.
Boottocht op de Schelde en officieele opening der haven.
Rede van den Minister van Waterstaat. Toespraak
van H.M. de Koningin. Begroeting door den Oranjebond
en het Eiland-comité. Rondrit door de stad. Bezoek
aan BethesdaOnderscheidingen. De reveille.
Toen in 1919 de burgemeester de
heer C. A. van Woelderen, zijn ambt
aanvaardde, heeft hij dadelijk zijn bij
zondere aandacht geschonken aan twee
voor onze gemeente belangrijke vraag
stukken, nl. de haven en de ziekenhuis
kwestie.
Zooals bekend, acht de burgemeester
door de vorstelijke schenking aan de
stichting „Bethesda", de ziekenhuis
kwestie thans opgelost, omdat z.i. in
VWssingen voor drie goed geoutilleerde
verplegingsinrichtingen geen plaats is.
Onze haven beantwoordt niet meer
aan de eischen van den tijd en daarom
moest getracht worden dat de Vlissing
sche haven onverwijld verbeterd zou
worden.
Het ts genoegzaam bekend dat hier
voor tal van bezwaren moesten worden
overwonnen, dat op veel tegenstand kon
worden gerekend en dat de verbetering
niet langs een leien dakje zou tot stand
komen. Het mag den burgemeester tot
een eer worden aangerekend dat hij on
vermoeid en onverpoosd zich aan het
werk heeft gezet om alle hinderpalen op
zijde te zetlten. Hij huldigde daarbij het
standpunt tlat de bezwaren er nu een
maal zijn om overwonnen te worden. Wij
behoeven de heele geschiedenis, van de
totstandkoming van de verbetering van
de haven niet meer uiteen te zetten. De
geschiedenis ligt nog te versch in het
geheugen. Wij weten dat het heel wat
voeten in de aarde heeft gehad eer de
wet van 25 Juli 1919 (Staatsblad no.
515) werd uitgevoerd.
In de brochures 25 October 1923 en 1
September 1924 door het gemeentebe
stuur uitgegeven, is een kort chronolo
gisch overzicht der feiten opgenomen.
Als eerste punt vonden wij daarin ver
meld Wet van 25 Juli 1919 „Alzoo Wij
in overweging genomen hebben, dat ver
betering van de haven te Vlissingen in
het algemeen belang noodig is."'
De wetgever heeft dus terecht aange
nomen dat met de verbetering van de
haven geer plaatselijk, doch een alge
meen belang werd gediend.
Er zou echter nog heel wat water door
de Schelde loopen alvorens de verbete
ring werkelijk tot stand kwam.
De burgemeester heeft echter niet stil
gezeten en het is hem ten slotte gelukt
zoowel het ministerie van waterstaat, als
dc- Kamers te doordringen van de urgen
tie van de verbetering der haven.
Hij was innig overtuigd zooals Burg.
en Weth. dd. 1 September 1919 hebben
geschreven, dat de toekomst van geheel
Zeeland en natuurlijk in het bijzonder
van Vlissingen nauw verbonden is aan
het lot van de Vlissingsche haven.
Veel tegenkanting werd vooral onder
vonden van minister Van Swaay, die een
persoonlijk tegenstander van de haven-
verbetering was. Deze verklaring legde
minister Van Swaay af bij de behande-
1;ng der waterstaatsbegrooting in de
Eerste Kamer op. II Juni 1924,
Het zag er dus donker uit. Als een
minister tegenwerkt is de kans op succes
al heel gering.
De burgemeester gaf echter den moed
niet op. Verschillende Kamerleden steun
den den burgemeester krachtig in zijn
pogingen om de verbetering der haven
werken voortgang te doen hebben en een
bijzonder woord van erkentelijkheid mag
cp dezen dag ook wel gebracht worden
aan den hoefijzer-correspondent van het
„Handelsblad", den heer Elout. Met zijn
bekwame pen verdedigde hij het goed
recht van Vlissingen en toonde onom-
stootelijk aan dat voortzetting der wer
ken geen uitstel gedoogde.
De minister van waterstaat heeft het
gelukkig tegen de Kamer moeten
afleggen. In de bovenaangehaalde bro
chure is het verloop der verdere onder
handelingen uitvoerig uiteengezet en de
minister moest wel gevolg geven aan den
aandrang door de Kamers op hem uitge
oefend en zoo konden de zoo lang te
gengewerkte plannen ten uitvoer worden
gebracht.
Heden, 17 April, kan de burgemeester
met rechtmatigen trots zeggen dat hij
den palm der overwinning heeft behaald.
Het wachten is nu op het outilleeren
van de haven. Minister Reymer is de be
windsman die deze outillage kan be
spoedigen. Wij hopen dat hiermede niet
langer zal getraineerd worden, doch dat
het tot daden zal komen en de N.V. tot
explotatie der haven haar werkzaamhe
den binnen korten tijd zal kunnen aan
vangen,
s
De nieuwe haven is geopend en H. M.
onze geëerbiedigde Koningin heeft aan
dit voor onze gemeente zoo heugelijk feit,
luister bijgezet door deze officieele
plechtigheid persoonlijk te verrichten.
Dat deze Koninklijke daad op zeer
hoogen prijs gesteld wordt spreekt van
zelf.
Door de tegenwoordigheid van Z. K. H.
Prins Hendrik en H. K. H. Prinses
Juliana, wordt het bewijs geleverd dat
ons geheele Vorstenhuis de opening van
de nieuwe haven van groote beteekenis
acht.
Ook H. M. de Koningin-Moeder heeft
van Hare belangstelling blijk gegeven
door het volgende telegram dat de bur
gemeester hedenmorgen van Koningin
Emma mocht ontvangen t
Ik stel er prijs op U en de ge
meente Vlissingen geluk te wenschen
met de opening van de nieuwe haven.
Van harte hoop ik dat dit groote werk,
welks begin ik met belangstelling
gadesloeg, mede zal bijdragen tot ont
wikkeling van handel en nijverheid in
stad en provincie.
Ik voeg hierbij mijnen oprichten
dank voor de brochure over de oude
havens,
EMMA.
De burgemeester beeTf op 'dit telegram
de .volgende dankbetuiging gezonden
ATV 1L
Vussm&EN.
aan wiens doortastend optreden wij voor een belangrijk deel
de uitbreiding der Vlissingsche buitenhaven hebben te danken.
(Op den achtergrond de vergroote haven, de stippellijn geeft de oude buitenhaven aan.)
Ik moge Uwe Majesteit mede namens
de gemeente Vlissingen diep gevoelden
dank zeggen voor Uwer Majesteits
hooggewaardeerden gelukwensch met
de opening van de nieuwe haven.
Vlissingen zal Uwer Majesteits be
langstellend bezoek aan de havenwer
ken in Mei 1928 nooit vergeten.
Moge Uwe Majesteit nog lange
jaren getuige blijven van de Vlissing
sche havenontwikkeling en gespaard
blijven voor Oranje en Nederland.
VAN WOELDEREN,
Burgemeester van Vlissingen.
Daar H. yM. 'de Koningin den wensch
heeft uitgesproken dat de plechtige ope
ning, mede met het oog op de tijds
omstandigheden, op sobere wijze zou
plaats hebben, is heden van buitenge
woon feestbetoon geen sprake.
De vlaggen wapperen en men heeft zich
met oranje getooid, doch overigens
draagt alles een eenvoudig karakter.
De aankomst,
Toen de mailtreln ten 12.38 hier arriveer
de, waren op het perron ter begroeting aan
wezig de Commissaris der Koningin, de heer
jhr. mr, J. W. Quarles vai Ufford, de
burgemeester, de heer C. A. van Woelderen
en den kamerheer in buitengewonen dienst
jhr. W. Z. van Teylingen.
Na een kort oponthoud begaven de vor
stelijke personen zich naar den uitgang van
het station tegenover het hotel „Zeeland",
waar de marine-autoriteiten de vorstelijke
personen opwachtten.
H. M. de Koningin, die een rooden mantel
met winbonten kraag droeg, was vergezeld
door Z. K. H. Prins Hendrik en H. K. H.
Prinses Juliana, die een blauwgroen costuum
droeg met bont afgezet.
Het gevolg der vorstelijke personen bestond
uit den grootmeester Van Lynden van San-
denburg, de hofdames Jonkvrouw Van Tets,
baronesse Schimmelpenninck van der Oye,
baronesse van Hardenbroeck, admiraal Baudin,
graaf du Monceau, baron Bentinck, baron
Van Geen, baron Baud, de ordonnance-offi-
cieren Root van Tonningen, Römer en luite
nant ter zee Ter My telen.
Door het bij het station aanwezige talrijke
publiek werden de vorstelijke personen harte
lijk toegejuicht, welke begroeting door de
Koningin, Prins en Prinses minzaam werden
beantwoord.
Bij aankomst op het marineterrein ston
den daar de matrozen der opleiding opge
steld, die voor H. M. defileerden.
Het hooge gezelschap begaf zich vervol
gens aan boord van het wachtschip „Noord-
Brabant", hetwelk met de „Udur" en de
mijnenveger „Baldur" in de binnenhaven
ligt. Verschillende deelen van het wachtschip
werden bezocht, o.a. de kerk, om vervolgens
enkele oefeningen van de jeugdige matrozen
in oogenschouw te nemen.
Zoodra de Koninklijke familie aan boord
kwam, werd de Koninklijke standaard ge-
heschen.
Teruggekeerd aan wal volgden de Vorste
lijke personen enkele lessen in gymnastiek,
armseinen- en splitsen en knoopen van tou
wen. Na afloop van deze lessen begaf de
geheele bemanning zich aan boord en stond
daar volgens de paradeerrol op de „Noord-
Brabant" aangetreden, waarbij ook de mas
ten en ra's waren bemand. Toen H. M. de
Koningin passeerde joelde de bemanning,
bestaande uit ongeveer 550 koppen, onder be
vel van den commandant, den kapitein ter
zee C. Ruhl.
Onder het spelen van het Wilhelmus en
den parademarsch door de kapel van de
opleiding der jeugdige schepelingen, verlieten
de Koningin, de Prins en de Prinses het
marineterrein en begaven zich weder te voet
naar het station en wel naar de Koninklijke
wachtkamer.
Ontvangst van het loodspersoneel.
Daar werden door den directeur van het
loodswezen, den kapitein ter zee R- H.
Arntzenius, aan H. M, leden van het loods
wezen, de betonning en verlichting voorge
steld.
H. M. de Koningin zoomede de Prins en
de Prinses onderhielden zich hier enkele
oogenblikken met ieder der leden van dit
personeel.
Naar de veerboot „Koningin
Wilhelm ina".
Tegen kwart voor twee verlieten de vor*
stelijke personen opnieuw het station, dit*
maal door de deur tegenover het kantoorge*
bouw van den provincialen stoombootdienstj
op de Westerschelde.
Daar werd door het 3^-jarig dochtertje!
van den burgemeester, Helene Wilhelmina,-
in tegenwoordigheid van mevrouw Van
Woelderen, een bloemenhulde aangeboden
aan H. M. de Koningin en door het doch*
tertje van den heer Waller, directeur van do
stoomvaartmaatschappij „Zeeland", Lizelotte,
eveneens in gezedschap van haar moeder,
aan H. K. H. Prinses Juliana.
Het hooge gezelschap passeerde daarop dë
brug naar de motorveerboot „Koningin Wil*
helmina". Halverwege de brug, die toegang
geeft tot de veerboot, werd Hare Majesteit
verwelkomd door den Minister van Water*
staat, mr. Reymer en betrad onder diens ge*
leide het comfortabele schip, dat op zoo uit*
nemende wijze den dienst over de Wester*
schelde helpt onderhouden.
De Prinses was vergezeld door den Com*
missaris der Koningin, de Prins door burge*
meester Van Woelderen.
Aan boord werden wederom bloemen aan*
geboden en wel aan de Koningin door het
dochtertje van den hoofdingenieur-directeufl
van den rijkswaterstaat, ir. J. P. Wall and tf
en aan de Prinses door het dochtertje vani
den heer G. J. de Jonge, directeur van denj
provincialen stoombootdienst.
In de buitenhaven lagen gemeerd Hr. Ms.
torpedobootjager „Van Nes", de mijnenlegger»
„Medusa", de pantserboot „Brinio" en de
mijnenvegers Ml en M 4, terwijl buiten de
haven de groep Z-booten Z 7 en Z 8 de
Koninklijke boot opwachtte. Al deze sche*
pen waren evenals die in de binnenhaven}
gepavoiseerd.
~iT' De boottocht.
Aan den boottocht werd deelgenomen dooi?
ongeveer 150 personen. Hieronder werden
opgemerkt de minister van waterstaat, de
Commissaris der Koningin met de leden van
Ged. Staten en den griffier der Staten, het
voltallige college van Burg. en Weth. met
den secretaris, vele leden van den gemeen*
teraad, de socialisten hadden voor de uit*
noodiging bedankt. Verder hoofd-ingenieur^