500 150 25 De officieele opening van.de Vlissingsche Nieuwe Haven. VRIJDAG 17 APRIL, EERSTE BLAD QQRWERPEN 1RTLIJNEN E VLISSNGEN N0.90 69e Jaargang 1931 Ililfivi: firma F. HI OE VELDE Ir., WilsU 58-60. Vlissingen. Tilil. 16. Pgslrtknii CGZ8T Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen NDA Een dag van historische beteekenis voor onze gemeente. BURGEMEESTER C. A. VAN WOELDEREN il een duur merk te e de versterkingsgra- vordt bijgevoegd. De in moet zoo recht mo, eelte dat ligt tusschen om Zeker te zijn, dat lage register goed zal x>ren zijn voorzien van „aarde" gelegd moet het geval is, kan de jrmator aan aarde ge- wanneer deze van me en" van den ijzerkern twee trappen L.F. ver- toegepast worden zet en zoodanig, dat de elkaar staan. Dit kan >orkomen. ,ed worden voor onze rd door onzen radio- .UITZENDIN GEN. iera „Der Barbier van tvond te 7.20 uur door erhausen uitgezonden. een oratorium, dat eerst op lateren leef- zal Zaterdagavond 18 Leipzig worden uitge- ïg begint te 8.20 uur. Maria Rahmstorf, so- 'hies, alt, Erich Jugel, er, bas. Voorts wordt door het Chemnitzer esdener Philharmonie. ider leiding van Carl :nt bekend is als diri- :erten. Politie te Vlissingen gevonden is gedepo- jortemonnaitje glacé ng met sleuteltjes rtret en dameshand- ngen te bekomen zijn 1 bij Lenaerts, Kolve- elastingplaatje in étui rlaan 12 babypop bij at 60 gouden kinder bij Luwema, Violen- igplaatje (los) bij De raat 4kinderporte- j De Ridder, Fransche stingplaatje in étui bij roudstraat 26 gouden s, Verkuijl Quakke- beurs met inhoud bij 7 hondje (bastaard jrhout, Tulpenlaan 2 inhoud bij Van der 30meisjesmuts bij 5houten strand- traat 4 heerenrijwiel isstraat (Spuiboezem) itje in étui bij Smoor, -.boek bij Struijk p/a 9bovenrijwielbelas- Schoenmaker, Kasteel- ndschoen bij Scheers, vielbelastingplaatje in Facobstraat 14werk- iobeinstraat 21vul- >od in étui bij Boone, raat 41 rijwielbelas- Geervliet, Koudekerk- icuitblikken bij Vinke, April van Gibraltar pril van Suez ril van Santos pril v. Rio de Janeiro 14 April te Suez van Rott. n. Batavia 13 April Gibraltar 14 April Dover i April Galle pril van Oost Londen 15 April v. Batavia i April van Algiers 14 April v. Singapore April van Suez April Suez 7 April 12 u. te Am- >ril van Tsingtao 1.11 13.36 A. 1.38 14.00 2.05 14.27 2.33 14.54 Auto's, Fietsen tuigen. oril uur 7.29 7.30 7.32 - VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor Belgie, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove rige landen bij wekelijksche vérzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertenties betreffende Huur enVerhuur.Koop en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1—5 regels 75 ct, iedere regel meer 15 ct De abonné's in 't bezit eenei Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit twee bladen makeHjkheden, gen, enz, Jitvoering Chr. zang' ma", Concertgebouw, Het Koninklijk bezoek aan Vlissingen. Ontvangst aan het station. Bezoek aan het marine-terrein. Ontvangst van het loodspersoneel en dat der betonning en verlichting. Boottocht op de Schelde en officieele opening der haven. Rede van den Minister van Waterstaat. Toespraak van H.M. de Koningin. Begroeting door den Oranjebond en het Eiland-comité. Rondrit door de stad. Bezoek aan BethesdaOnderscheidingen. De reveille. Toen in 1919 de burgemeester de heer C. A. van Woelderen, zijn ambt aanvaardde, heeft hij dadelijk zijn bij zondere aandacht geschonken aan twee voor onze gemeente belangrijke vraag stukken, nl. de haven en de ziekenhuis kwestie. Zooals bekend, acht de burgemeester door de vorstelijke schenking aan de stichting „Bethesda", de ziekenhuis kwestie thans opgelost, omdat z.i. in VWssingen voor drie goed geoutilleerde verplegingsinrichtingen geen plaats is. Onze haven beantwoordt niet meer aan de eischen van den tijd en daarom moest getracht worden dat de Vlissing sche haven onverwijld verbeterd zou worden. Het ts genoegzaam bekend dat hier voor tal van bezwaren moesten worden overwonnen, dat op veel tegenstand kon worden gerekend en dat de verbetering niet langs een leien dakje zou tot stand komen. Het mag den burgemeester tot een eer worden aangerekend dat hij on vermoeid en onverpoosd zich aan het werk heeft gezet om alle hinderpalen op zijde te zetlten. Hij huldigde daarbij het standpunt tlat de bezwaren er nu een maal zijn om overwonnen te worden. Wij behoeven de heele geschiedenis, van de totstandkoming van de verbetering van de haven niet meer uiteen te zetten. De geschiedenis ligt nog te versch in het geheugen. Wij weten dat het heel wat voeten in de aarde heeft gehad eer de wet van 25 Juli 1919 (Staatsblad no. 515) werd uitgevoerd. In de brochures 25 October 1923 en 1 September 1924 door het gemeentebe stuur uitgegeven, is een kort chronolo gisch overzicht der feiten opgenomen. Als eerste punt vonden wij daarin ver meld Wet van 25 Juli 1919 „Alzoo Wij in overweging genomen hebben, dat ver betering van de haven te Vlissingen in het algemeen belang noodig is."' De wetgever heeft dus terecht aange nomen dat met de verbetering van de haven geer plaatselijk, doch een alge meen belang werd gediend. Er zou echter nog heel wat water door de Schelde loopen alvorens de verbete ring werkelijk tot stand kwam. De burgemeester heeft echter niet stil gezeten en het is hem ten slotte gelukt zoowel het ministerie van waterstaat, als dc- Kamers te doordringen van de urgen tie van de verbetering der haven. Hij was innig overtuigd zooals Burg. en Weth. dd. 1 September 1919 hebben geschreven, dat de toekomst van geheel Zeeland en natuurlijk in het bijzonder van Vlissingen nauw verbonden is aan het lot van de Vlissingsche haven. Veel tegenkanting werd vooral onder vonden van minister Van Swaay, die een persoonlijk tegenstander van de haven- verbetering was. Deze verklaring legde minister Van Swaay af bij de behande- 1;ng der waterstaatsbegrooting in de Eerste Kamer op. II Juni 1924, Het zag er dus donker uit. Als een minister tegenwerkt is de kans op succes al heel gering. De burgemeester gaf echter den moed niet op. Verschillende Kamerleden steun den den burgemeester krachtig in zijn pogingen om de verbetering der haven werken voortgang te doen hebben en een bijzonder woord van erkentelijkheid mag cp dezen dag ook wel gebracht worden aan den hoefijzer-correspondent van het „Handelsblad", den heer Elout. Met zijn bekwame pen verdedigde hij het goed recht van Vlissingen en toonde onom- stootelijk aan dat voortzetting der wer ken geen uitstel gedoogde. De minister van waterstaat heeft het gelukkig tegen de Kamer moeten afleggen. In de bovenaangehaalde bro chure is het verloop der verdere onder handelingen uitvoerig uiteengezet en de minister moest wel gevolg geven aan den aandrang door de Kamers op hem uitge oefend en zoo konden de zoo lang te gengewerkte plannen ten uitvoer worden gebracht. Heden, 17 April, kan de burgemeester met rechtmatigen trots zeggen dat hij den palm der overwinning heeft behaald. Het wachten is nu op het outilleeren van de haven. Minister Reymer is de be windsman die deze outillage kan be spoedigen. Wij hopen dat hiermede niet langer zal getraineerd worden, doch dat het tot daden zal komen en de N.V. tot explotatie der haven haar werkzaamhe den binnen korten tijd zal kunnen aan vangen, s De nieuwe haven is geopend en H. M. onze geëerbiedigde Koningin heeft aan dit voor onze gemeente zoo heugelijk feit, luister bijgezet door deze officieele plechtigheid persoonlijk te verrichten. Dat deze Koninklijke daad op zeer hoogen prijs gesteld wordt spreekt van zelf. Door de tegenwoordigheid van Z. K. H. Prins Hendrik en H. K. H. Prinses Juliana, wordt het bewijs geleverd dat ons geheele Vorstenhuis de opening van de nieuwe haven van groote beteekenis acht. Ook H. M. de Koningin-Moeder heeft van Hare belangstelling blijk gegeven door het volgende telegram dat de bur gemeester hedenmorgen van Koningin Emma mocht ontvangen t Ik stel er prijs op U en de ge meente Vlissingen geluk te wenschen met de opening van de nieuwe haven. Van harte hoop ik dat dit groote werk, welks begin ik met belangstelling gadesloeg, mede zal bijdragen tot ont wikkeling van handel en nijverheid in stad en provincie. Ik voeg hierbij mijnen oprichten dank voor de brochure over de oude havens, EMMA. De burgemeester beeTf op 'dit telegram de .volgende dankbetuiging gezonden ATV 1L Vussm&EN. aan wiens doortastend optreden wij voor een belangrijk deel de uitbreiding der Vlissingsche buitenhaven hebben te danken. (Op den achtergrond de vergroote haven, de stippellijn geeft de oude buitenhaven aan.) Ik moge Uwe Majesteit mede namens de gemeente Vlissingen diep gevoelden dank zeggen voor Uwer Majesteits hooggewaardeerden gelukwensch met de opening van de nieuwe haven. Vlissingen zal Uwer Majesteits be langstellend bezoek aan de havenwer ken in Mei 1928 nooit vergeten. Moge Uwe Majesteit nog lange jaren getuige blijven van de Vlissing sche havenontwikkeling en gespaard blijven voor Oranje en Nederland. VAN WOELDEREN, Burgemeester van Vlissingen. Daar H. yM. 'de Koningin den wensch heeft uitgesproken dat de plechtige ope ning, mede met het oog op de tijds omstandigheden, op sobere wijze zou plaats hebben, is heden van buitenge woon feestbetoon geen sprake. De vlaggen wapperen en men heeft zich met oranje getooid, doch overigens draagt alles een eenvoudig karakter. De aankomst, Toen de mailtreln ten 12.38 hier arriveer de, waren op het perron ter begroeting aan wezig de Commissaris der Koningin, de heer jhr. mr, J. W. Quarles vai Ufford, de burgemeester, de heer C. A. van Woelderen en den kamerheer in buitengewonen dienst jhr. W. Z. van Teylingen. Na een kort oponthoud begaven de vor stelijke personen zich naar den uitgang van het station tegenover het hotel „Zeeland", waar de marine-autoriteiten de vorstelijke personen opwachtten. H. M. de Koningin, die een rooden mantel met winbonten kraag droeg, was vergezeld door Z. K. H. Prins Hendrik en H. K. H. Prinses Juliana, die een blauwgroen costuum droeg met bont afgezet. Het gevolg der vorstelijke personen bestond uit den grootmeester Van Lynden van San- denburg, de hofdames Jonkvrouw Van Tets, baronesse Schimmelpenninck van der Oye, baronesse van Hardenbroeck, admiraal Baudin, graaf du Monceau, baron Bentinck, baron Van Geen, baron Baud, de ordonnance-offi- cieren Root van Tonningen, Römer en luite nant ter zee Ter My telen. Door het bij het station aanwezige talrijke publiek werden de vorstelijke personen harte lijk toegejuicht, welke begroeting door de Koningin, Prins en Prinses minzaam werden beantwoord. Bij aankomst op het marineterrein ston den daar de matrozen der opleiding opge steld, die voor H. M. defileerden. Het hooge gezelschap begaf zich vervol gens aan boord van het wachtschip „Noord- Brabant", hetwelk met de „Udur" en de mijnenveger „Baldur" in de binnenhaven ligt. Verschillende deelen van het wachtschip werden bezocht, o.a. de kerk, om vervolgens enkele oefeningen van de jeugdige matrozen in oogenschouw te nemen. Zoodra de Koninklijke familie aan boord kwam, werd de Koninklijke standaard ge- heschen. Teruggekeerd aan wal volgden de Vorste lijke personen enkele lessen in gymnastiek, armseinen- en splitsen en knoopen van tou wen. Na afloop van deze lessen begaf de geheele bemanning zich aan boord en stond daar volgens de paradeerrol op de „Noord- Brabant" aangetreden, waarbij ook de mas ten en ra's waren bemand. Toen H. M. de Koningin passeerde joelde de bemanning, bestaande uit ongeveer 550 koppen, onder be vel van den commandant, den kapitein ter zee C. Ruhl. Onder het spelen van het Wilhelmus en den parademarsch door de kapel van de opleiding der jeugdige schepelingen, verlieten de Koningin, de Prins en de Prinses het marineterrein en begaven zich weder te voet naar het station en wel naar de Koninklijke wachtkamer. Ontvangst van het loodspersoneel. Daar werden door den directeur van het loodswezen, den kapitein ter zee R- H. Arntzenius, aan H. M, leden van het loods wezen, de betonning en verlichting voorge steld. H. M. de Koningin zoomede de Prins en de Prinses onderhielden zich hier enkele oogenblikken met ieder der leden van dit personeel. Naar de veerboot „Koningin Wilhelm ina". Tegen kwart voor twee verlieten de vor* stelijke personen opnieuw het station, dit* maal door de deur tegenover het kantoorge* bouw van den provincialen stoombootdienstj op de Westerschelde. Daar werd door het 3^-jarig dochtertje! van den burgemeester, Helene Wilhelmina,- in tegenwoordigheid van mevrouw Van Woelderen, een bloemenhulde aangeboden aan H. M. de Koningin en door het doch* tertje van den heer Waller, directeur van do stoomvaartmaatschappij „Zeeland", Lizelotte, eveneens in gezedschap van haar moeder, aan H. K. H. Prinses Juliana. Het hooge gezelschap passeerde daarop dë brug naar de motorveerboot „Koningin Wil* helmina". Halverwege de brug, die toegang geeft tot de veerboot, werd Hare Majesteit verwelkomd door den Minister van Water* staat, mr. Reymer en betrad onder diens ge* leide het comfortabele schip, dat op zoo uit* nemende wijze den dienst over de Wester* schelde helpt onderhouden. De Prinses was vergezeld door den Com* missaris der Koningin, de Prins door burge* meester Van Woelderen. Aan boord werden wederom bloemen aan* geboden en wel aan de Koningin door het dochtertje van den hoofdingenieur-directeufl van den rijkswaterstaat, ir. J. P. Wall and tf en aan de Prinses door het dochtertje vani den heer G. J. de Jonge, directeur van denj provincialen stoombootdienst. In de buitenhaven lagen gemeerd Hr. Ms. torpedobootjager „Van Nes", de mijnenlegger» „Medusa", de pantserboot „Brinio" en de mijnenvegers Ml en M 4, terwijl buiten de haven de groep Z-booten Z 7 en Z 8 de Koninklijke boot opwachtte. Al deze sche* pen waren evenals die in de binnenhaven} gepavoiseerd. ~iT' De boottocht. Aan den boottocht werd deelgenomen dooi? ongeveer 150 personen. Hieronder werden opgemerkt de minister van waterstaat, de Commissaris der Koningin met de leden van Ged. Staten en den griffier der Staten, het voltallige college van Burg. en Weth. met den secretaris, vele leden van den gemeen* teraad, de socialisten hadden voor de uit* noodiging bedankt. Verder hoofd-ingenieur^

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1931 | | pagina 1