DONDERDAG
16 APRIL
500
300
25
De ontwikkeling der VlissingscSie havens,
No. 89
69e Jaargang
1931
ÏERSEN
(TLIJNEN
VLISSNGEN
uto's, Fietsen
uigen.
DA
Uitgave: Firma F. VAK DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
EERSTE BLAD
Overzichtskaart van de oude en nieuwe Vlissingsche havens
Stads- en Pro vincienieu ws
ooneel. 9.35 Orkestcon.
5.20 Kamermuziek. 7.05
Concert, koor, orkest
5.20 Orkestconcert. 7.05
Concert, orkest en so-
6.25 en 9.35 en 11.30
55 Orkestconcert. 4.20
iton. 7.20 Militair con-
aarna tot 11.20 orkest-
.40 Lezingen. 11.20 Gra-
Serichten. 1.20 Gramo-
gen. 3.50 Concert. 4.50
oneert. 8.05 Hoorspel,
na dansmuziek.
)IO-UITZENDINGEN
\nding van „La Juive",
April wordt door den
op 330 M. werkt en ge-
ontvangen is, de opera
y uitgezonden. De uit-
ïam. aan.
van Charlie Chaplin".
Königswusterhausen
lavond 16 April, vanaf
idiospel, getiteld „Het
Chaplin". In verband
ezoek van den grooten
ongetwijfeld veel be-
uitzending bestaan.
PROGRAMMA-
5ELING.
rnst von Dohnanyi, de
dirigent, wordt heden-
concert gegeven, dat
ider te Boedapest, maar
.1 andere Europeesche
tgezonden, o.a. door
Katowice, Lwow en
op Elisabeth Sandor,
tniai, piano. Het pro-
de volgende werken
Reiner), piano-concert
.ria uit „Willy" (Sza-
1 (Béla Bartok).
4TIE TUSSCHEX
OMMEN.
)or doofstommen de
ongesprek over groo-
Dr. Thomas Fox, bi-
loofstommen-instituut
behulp van een tele-
installatie een „tele-
zoon kunnen voeren,
ten en handen in het
en werd „gesproken"
doofstommen.
15 April 1931, des
eel)
oersen.
ërkoopen
2.49% Londen
rlijn 59.3059.32;
Parijs 9.73 9.76
ïier.
Ponden 12.08i/2
59.24—59.40 Bel-
-ƒ 34.80 Fransche
>ril te Karachi
kpril van Marseille
14 April Perim
te Belawan
ril te Port Said
ril v. Riode Janeiro
April te Hamburg
13 April Perim
van Batavia
April Galle
pril te Oost Londen
April te Kaapstad
12 April Gibraltar
April te Singapore
April Perim
April te Port Said
ril te Calcutta
April Lizard
1 van Port Said
?den 12 u. v. Havre
New-York v. Rott.
April van Lissabon
0.44
1.11
13.11
13.36
uu$
7.27
7.29
ikeiykheden,
Uitvoering C.J.M.V,
tnd Hotel ,3ritan-
voering Chr. zang-
Concertgebouw,
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS Voor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren 2.20 per 3 maanden.
Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove
rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad f 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct
ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertentiesbetreffendeHuur enVerhuur.Koop
en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1—5 regels 75 ct, iedere regel meer 15 ct
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS''
Dit nummer bestaat uit twee bladen
In een reeks artikelen in' ons blad heeft
de heer H. G. van Grol, onze bekwame ge
meente-archivaris, de ontwikkeling der oude
Vüssingsche havens uiteengezet.
Deze artikelen hebben een. helder licht ge
worpen op de beteekenis van onze havens in
vroegere eeuwen. De heer Van Grol heeft
hiervan een bijzondere studie gemaakt.
De tijdroovende en belangwekkende arbeid
van onzen archivaris zal ook voor het nage
slacht bewaard blijven. De artikelen zijn nl.
in extenso opgenomen in een brochure die ter
gelegenheid van de officieele opening van
onze nieuwe haven, is uitgegeven, een werk
zeker van groote historische waarde.
De burgemeester heeft voor deze brochure
een voorrede geschreven en wij werden in de
gelegenheid gesteld deze aan den vooravond
van de officieele opening van onze nieuwe
haven in haar geheel op te nemen.
De voorrede is van den volgenden inhoud
„Geruimen tijd geleden verzocht ik onzen
gemeente-archivaris, den heer H. G. van
Grol, een nauwkeurige bronnenstudie te ma
ken van de geschiedenis van de oude Vüs
singsche havens en daarbij ook in het bijzonder
na te gaan, wat de archieven vermelden over
het aandeel, dat het Huis van Oranje aan de
ontwikkling van de Vüssingsche havens heeft
genomen.
De plechtige opening van de nieuwe Vüs
singsche havenwerken op 17 April 1931 door
Hare Majesteit de Koningin is een welkome
aanleiding "oni de voorloopige resultaten van
den arbeid van den gemeente-archivaris in
I brochurevorm te pubüceeren.
Mijns inziens is 6 April 1572 de belang-
rijkste datum in de geschiedenis van Vlis
singen, toen Vlissingen de eerste stad werd,
die zich .uit eigen beweging zonder hulp van
buiten vrij maakte van het Spaansche be
wind. Vüssingen heeft daardoor aan de zaak
onzer vrijheid, aan de zaak van den Prins
van Oranje, onschatbare diensten bewezen.
Prins Wiüem I heeft dat nooit vergeten en
daardoor is de hechte band gelegd tusschen
Oranje en Vüssingen, die Vüssingen in zoo
hooge mate gebaat heeft.
Immers op 2 Maart 1574 werd aan Vüssin
gen ter belooning van het betoonde initiatief
verleend „Het Privilege van Prins Willem",
dat aan Vüssingen gelijkstelüng met Middel
burg en vrijdom van handel bracht, het
kreeg als stad zitting in de Staten van Zee
land, het ontving het recht naast vlieten ook
havens aan te leggen tegen den uitdruk-
keljjken wil van Middelburg, dat o.a. in 1545
door Gedeputeerden naar den Keizer te zen
den het besluit tot het aanlggen van een
nieuwe haven wist te verijdelen er moch
ten eigen timmerwerven en kranen worden
aangelegd vroeger liepen alle kraangelden
over Middelburg er mochten vrije zout
keten worden opgericht, de visschers moesten
voortaan hun visch ter afslage binnen de
stad brengen, de Vüssingers moesten binnen
Arnemuiden en het Vlakke (de reede van
Rammekens) worden toegelaten, Middelburg
verloor zijn stapelrechten, kortom alle han
dels- en scheepvaartbelemmeringen werden
Voor Vlissingen opgeheven.
Onder krachtigen steun van den Prins
xverden in 1580 de gelden voor een nieuwe
haven latere Pottekaai toegestaan, in
1583 was de haven reeds voltooid. Op verzoek
van de Vüssingers liet de Prins in 1580 een
huis voor zich te Vüssingen bouwen, later
Prinsenhuis genoemd, waar de Oranje's ge
regeld logeerden, totdat het in 1747 tegelijk
wiet de Oostkerk en het Arsenaal afbrandde.
Wederom op verzoek van Vüssingen zelf
heeft de Prins van Oranje in 1581 de Heer
lijkheid Vüssingen gekocht en wel wegens het
gevaar, dat Middelburg of Antwerpen het
markiezaat zouden koopen. Op 10 Augustus
1581 is Prins Willem I als Heer ingehuldigd
eh na Hem heeft dit met alle stadhouders
plaats gehad.
Prins Maurits liet van 1609—1614 de Dok
haven graven en de stad krachtig versterken,
ook werd onder hem in 1594 met den bouw
van het fraaie stadhuis begonnen, dat in
1809 tijdens het bombardement van de En-
gelschen werd vernieldhet vormde een be
wijs hoe kapitaalkrachtig in dien tijd Vüs-
fcihgen was.
De Koning-Stadhouder Prins Willem III
heeft zelf 200.000 uit zijn particuüer ver
bogen ter beschikking gesteld om de Dokha-
ven te verbeteren het was zijn aandeel in de
hüife door het nemen van Fransche Oost-
Iwdiëvaarders bij de Kaap de Goede Hoop
tijdens den negenjarigen oorlog.
Pvins Willem IV heeft krachtig medege
werkt tot het doen herstellen van de sluizen
van de Dokhaven, hetgeen f2 millioen gulden
kostte.
Onder Prins Willem V geraakte de Dok
haven, tegelijk landsdok voor de oorlogsvloot,
in verval. Mede op aandrang van den Prins
werd in 1783 een commissie benoemd, op wier
advies in 1786 werd besloten voor 287.000 te
repareeren, mits de Dokhaven ook voor Hol-
landsche oorlogsschepen zou worden open-
gesteld.
Koning Wiüem I heeft in 1816 de ryksccn-
structiewerf te Vüssingen opgericht en in
1837 doen herstellen het Vüssingsche droog
dok van 1705.
Koning Wiüem II heeft in 1848 belangrijke
herstellingen aan de Marinehaven bevorderd
ten bedrage van ƒ250.000.
Koning Willem III heeft 8 September 1873
met grooten luister de nieuwe schutsluis met
de beide binnenhavens geopend, aansluitend
aan het Kanaal door Walcheren. Hier wil ik
in het bijzonder in het licht, stellen, dat de
beide belangrijkste resultaten van de haven-
verbetering van 1873 te danken zijn aan het
niet hoog genoeg te waardeeren initiatief van
Koning Willem III en van Prins Hendrik, nl.
in 1875 de stichting van de Koninklijke
Maatschappij „de Schelde" op aandrang van
den Koning en van de Stoomvaart Maat
schappij „Zeeland", Koninklijke Nederland-
sche Postvaart, door toedoen van Prins Hen
drik van de „Zeeland" de ruim 55-jarige
propagandiste voor het snelverkeer en de
groote veiligheid van de Vüssingsche haven
En nu opent 17 April 1931 onze geëerbiedig
de en geüefde Koningin de hooge en zoo ge
trouwe draagster van alle goede Oranjetra
dities, de nieuwe havenwerken van Vüssin
gen, na tot onze diepgevoelde dankbaarheid
steeds groote belangstelling te hebben ge
toond voor den voortgang der voor Vüssingen
zoo belangrijke nieuwe havenverbeteringen.
Met die hooggewaardeerde Koninklijke daad
wordt voor Vüssingen wederom eene periode
afgesloten en meenen wij te mogen hopen,
dat eindelijk een tijdperk van herleving en
meer bloei voor Vüssingen moge aanbreken,
hoewel wij er ten volle van overtuigd zijn, dat
er nog veel moeizame en zware arbeid te
Vlissingen moet worden verricht, voordat de
vruchten van de zoo belangrijke werken ten
volle zullen kunnen worden geplukt.
Immers zeer moeilijke jaren liggen achter
Vüssingen. Reeds dadelijk na den wereldoor
log dreigde de overplaatsing van de Stoom
vaart Maatschappij „Zeeland" naar Hoek van
Hoüand. Het infanteriegarnizoen werd opge
heven en slechts na klemmend betoog werd
een schoolcompagnie der kustartillerie te
Vüssingen geplaatst, later gevolgd door de
matrozenopleiding uit Gorinchem, die in het
maritieme milieu onzer breede Scheldemon-
ding zoo uitnemend voldoet en die tijdens
Haar bezoek door H.M. de Koningin wordt
geïnspecteerd. Daarna dreigde de geheele
stopzetting der nauwelijks begonnen groote
havenwerken, die thans worden geopend. Het
Belgisch Loodswezen dreigde geheel naar el
ders te worden overgeplaatst. Indien de
groote nieuwe buitenkeersluis niet ware ge
bouwd, zou de Koninklijke Maatschappij „de
Schelde" haar erfpachtscontract met het rijk
hebben opgezegd en Vüssingen hebben ver
laten. Ter wille van de bezuiniging werd o.a.
overwogen de ïfc.H.B.S. op Walcheren te con-
centreeren deze en dergelijke concentra
ties mogen soms in theorie aanlokkelijk
schijnen, maar worden dan steeds naar het
geografische centrum, de naburige hoofdstad
Middelburg, voorgesteld en zouden dus by
consequente toepassing een ramp voor Vüs
singen worden kortom letterüjk bijna aüe
belangrijke instellingen hebben in de na-oor-
logsche jaren te Vlissingen gevaar geloopen
en wanneer wij inderdaad al die verliezen
hadden moeten lyden, dan ware Vüssingen
weer als na den Franschen tijd tot een ville
morte teruggezonken.
Het ware zeker ondankbaar hier niet te
vermelden, dat vooral by den stryd om de
havenuitbreiding gebleken is, dat de open
bare meening zich krachtig bewust is van de
byzondere positie van Vlissingen aan onze
Nederlandsche Scheldemonding. De eere
schuld is nog niet vergeten van Nederland
aan Vüssingen, dat door zyne saillante in
ternationale ligging in 1809 door de Engel-
schen werd platgeschoten, nadat het reeds
eenige jaren tevoren door een vervroegde in
lijving bij Frankrijk zijne invloedrijkste en
bekwaamste inwoners blijvend had verloren.
De vroeger bloeiende Vüssingsche handel ver
liep. Vlissingen werd daardoor na het her
1. Oudste haven tot 1308 (nu Villapark, gedeelte Spuikom. verder ongeveer ten W. van Slijkstraat, Breewater-
straat) 2. Haven van Graaf Willem III, van 1308 (nu Spuistraat en Bellamypark) 3. Haven van Philips van
Bourgondië, van 1443, nu Visschershaven 4. Haven van Prins Willem van Oranje, 1581, nu gedempt; 5. Haven
van Prins Maurits, van 1614, mond afgedamd; 6. Haven onder Koning Willem III, van 1873; 7. Haven
onder Koningin Wilhelmina, van 1931, (8. Verbindingskanaal met het Kanaal door Walcheren.)
A. Dijk van 1293 van Dishoek Dijckshouck) tot het Groote Hoofd, dus ongeveer oude kustlijn; B. Slaperdijk
van 1366, in 1439 doorgebroken C. Inlaagdijk van 1439, of de huidige Zeedijk en Boulevards.
stel in 1813 niet weer opgebouwd en verviel
tot een ville morte. Maar ook in den laatsten
wereldoorlog heeft Vüssingen nationale oor
logsschade geleden, die niet vergoed is. Want
de Stoomvaart Maatschappy „Zeeland", Ko-
ninkiyke Nederlandsche Postvaart, heeft 4
van hare 7 fraaie snelle schepen verloren in
den tyd, dat zij in den wereldoorlog de eenige
verbinding vormde van het Europeesche vas
teland met Engeland deze Vüssingsche
Maatschappij heeft toen zeer groote nationale
en internationale belangen gediend.
Dat de dreigende gevaren na den wereld
oorlog voor Vüssingen zyn verhoed, stemt
tot groote dankbaarheid. Daarbij worden de
thans gevonden oplossingen van het haven-
vraagstuk en van de ziekenhuiskwestie, die
beide in het laatste decennium de gemoede
ren te Vlissingen wel het meeste hebben be
roerd, door het Koninkiyk bezoek als het
ware gesanctionneerd. Het zieken huls vraag
stuk, dat zoo dringend voorziening vroeg,
maar verre boven de financieele draagkracht
der arme gemeente Vüssingen dreigde te
zullen gaan, totdat getroffen door onze noo-
den, de grootmoedige schenkers van het nieu
we ziekenhuis „Bethesda" hunne plannen,
om elders in Zeeland een groot Protestantsch
ziekenhuis te vestigen, overbrachten naar
Vlissingen en het havenvraagstuk, welks
juiste oplossing, wat betreft den toekomstigen
bedrijfsvorm, eveneens boven de draagkracht
der gemeente Vlissingen alleen ging.
Want voor het Vlissingsch havenbedrijf zal
nu in toepassing worden gebracht de oude
spreuk „Concordia res parvae crescunt". De
regeering heeft besloten, dat de exploitatie zal
worden opgedragen aan eene Naamlooze Ven
nootschap „Haven van Vüssingen", een na
genoeg zuiver gemengd overheidsbedryf,
waaraan de belangrijkste belanghebbenden
aan een goede exploitatie van de haven van
Vlissingen zuüen deelnemen, nl. het Ryk, de
gemeente Vlissingen, deprovincieZeeland.de
Nederlandsche Spoorwegen, de Kamer van
Koophandel der Zeeuwsche Eilanden en een
drietal particuliere maatschappen, nl. de
Maatschappij „Zeeland", de Steenkolen Han
dels Vereenïging en de Koninkiyke Maat-
schappy „de Schelde".
Wanneer men nu bedenkt, dat Vlissingen,
zoo gunstig aan onze drukbevaren Schelde
monding gelegen, aan de geheele ondiepe
zandige Nederlandsche en Belgische Noord
zeekust de eenige diepe natuurlüke haven is
en daarom als kusthaven een eigen en zeer
byzondere bestemming heeft, die slechts
aanvullend en verbeterend zal werken voor
het internationale verkeer, dat anders onze
kust voorby gaat, dan moge men meer alge
meen gaan inzien, dat Vlissingen onze ande
re Nederlandsche havens geen concurrentie
wil aandoen Wij zijn er vast van overtuigd,
dat de arbeid, die verricht wordt ter verbe
tering van de haven van Vüssingen, verre
uitgaat boven plaatseiyke belangen en Neder
land nog waardiger onze heerlijke onvolpre
zen Nederlandsche Scheldemonding zal doen
bezitten.
Moge in dien zin met het Koninkiyk be
zoek op 17 April 1931 voor Vlissingen een
nieuw tydperk van bloei en herleving aan
breken
Uit deze voorrede van den burgemeester
blijkt ten duidelijkste, dat wy hier sinds vele
•iveiï gewoon z>jn aan ups and downs.
Wij zy'n echter altijd al worstelend te bo
ven gekomen.
Een nieuw tijdperk staat thans voor de
deur.
Dé opening der nieuwe haven opent nieu
we - perspectieven. Wij kunnen de toekomst
niet vooruit loopen, omdat nu eenmaal niet
bekend is wat deze in haar schoot verborgen
houdt.
Wy kunnen slechts van harte hopen, zooals
de burgemeester in zijn slotwoord schrijft,
dat een tijdperk van bloei en herleving
moge aanbreken.
De datum van 17 April 1931 zal zeker in
het geschiedboek van onze gemeente met
gulden letteren worden aangeteekend.
Aan de N.V. tot exploitatie van de Vlis
singsche havens de eervolle en moeilijke
taak alle pogingen aan te wenden om de
Vlissingsche haven te doen prospereeren en
deze een eervolle plaats te doen innemen
naast de andere Nederlandsche havens. Want
onze haven wil de andere havens geen con
currentie aandoen, zooals de burgemeester in
zyn voorrede heeft gezegd.
Wij verlangen slechts dat men zal profi-
teeren van de vele belangrijke voordeelen,
welke onze haven binnenkort modern ge
outilleerd aanbiedt krachtens haar na-
tuuriyke ligging aan den breeden en veiügen
Scheldemond.
VLISSINGEN, 16 APRIL.
Het Koninklijk bezoek aan Vlissingen.
Het bestuur van den Oranjebond verzoekt
ons de winkeliers op te wekken morgenavond
hun etalages te verlichten.
Daar een buitengewone drukte in de straten
te venvachten is, wordt de feestelijke stem
ming hierdoor verhoogd.
De havenfeesten.
Ook in het zgn. Tuinstadgedeelte Is thans,
in verband met de havenfeesten, een comité
samengesteld.
De kinderen uit dat gedeelte worden a.s.
Vrydagmiddag om 3.45 verwacht by de mu-
ziektten in de Bloemenlaan, alwaar zij onder
leiding van het comité zullen gaan naar den
Singelweg.
Feestvereeniging „Het Eiland."
In de programma's van het Ritthemsch
fanfarekorps is een kleine verandering ge
komen. Op veler verzoek zal op beide avon
den voor de pauze de Kleppermarsch vah
wyien den heer Morks worden uitgevoerd
door bovengenoemde vereeniging. Hieraan
werken 50 kinderen mede. Het geheel
staat onder leiding van den heer P. Meyers.
De voorbereiding hiervoor is zeer kort ge
weest en het is niet mogelijk geweest om een
enkele repetitie gezamenlijk te houden. Toch
acht de leider de uitvoering mogelijk en wij
twijfelen niet of deze attractie zal door velen
op prys worden gesteld, en het publiek zal
zeker niet nalaten om in grooten getale
naar deze mooie compositie te komen luis
teren.
De feestvereeniging „Het Eiland" verzoekt
ons, ter voorkoming van misverstand, mede
te deelen dat de gisteren in ons blad gepu
bliceerde marschroute met feestelijkheden
voor kinderen en muziek, geheel staat bui
ten het „Eiland"-comité, doch uitgaat van
het comité Joost de Moorstraat.
Vergadering gemeenteraad.
De eerstvolgende vergadering van den ge
meenteraad. zal niet gehouden worden op den
laatsten Vrydag van deze maand, doch op
Woensdag 13 Mei.
De gemeenteraadsverkiezingen.
Naar „het Volk" uit goede bron verneemt,
heeft de anti-rev. kiesvereeniging alhier het
aftredende lid van den gemeenteraad, den
heer H. Ch. V. Sorel, die bij vorige verkie
zingen no. 2 op de üjst stond, thans naar de
vierde plaats gedirigeerd, waardoor zijn her
kiezing zeer onzeker is. Een en ander zou
zijn geschied, omdat de heer Sorel, die ook
voorzitter is van de afdeeling Christelijke
Metaalbewerkers, zyn medewerking heeft
verleend aan het indienen van adressen
door de gezamenlijke vakcentrales aan Burg.
en Weth. en aan den raad voor het verkrij
gen van betere steunregelingen en goede
werkverschaffing: voor de werkloozen. Zooals
bekend is, kon de anti-rev. fractie, uitgezon
derd de heer Sorel, zich hiermede niet ver-
eenigen.
Wyziging boottreinen.
Met ingang van 15 Mei worden de boot
treinen Amsterdam—Vlissingen belangrijk
gewyzigd. De boottrein zal te Amsterdam van
het Centraal Station vertrekken om 10.18 uur
inplaats van 9.20 uur, zooals vorig jaar. In
omgekeerde richting wordt in Roosendaal de
aansluiting gehaald aan den Edelweiss-ex
press (aankomst Amsterdam C.S. 22.06 uur).
In deze boottreinen zullen loopen Pullman
rijtuigen eerste klasse en twee klasse Amster
dam—Vüssingen en terug in plaats van de
thans loopende doorgaande rytuigen eerste en
tweede klasse en het restauratie-rij tuig Am
sterdamVüssingen. Deze Pullman-rijtuigen
zyn noodig geworden omdat in de richting
VüssingenAmsterdam het vervoer geschiedt
met den Edelweiss-express. Voor den toe
gang van de Pullman-rijtuigen Amsterdam
Vüssingen is een toeslag vereischt van 2
voor de eerste klasse en 1.50 voor de tweede
klasse. Reizigers die van Vlissingen af in de
Pullman-rijtuigen reizen betalen in den Edel
weiss-express geen D-toeslag. Reizigers die
van deze rijtuigen geen gebruik maken moe
ten te Roosendaal overstappen.
Een jubileum.
Ter gelegenheid van het 25-jarig dienst-
jubileum van den commies ter secretarie, chef
der afdeeling algemeene zaken, den heer J,
de Vlieger, kwamen hedenmorgen voor den
aanvang der werkzaamheden de ambtenaren
van de verschillende takken van dienst dezer
gemeente samen in de raadzaal. De jubilaris
werd door den gemeente-secretaris, derf heer
F. Bisschop, namens Burg. en Weth. en de