BRIEVEN UIT BELGIE. MARINE EN LEGER SPORT KLEINVEETEELT ®Voar! nadeele van M. Meulenberg. Ieder ƒ20 b. s. 20 d. h. C. O., 21 jaar, schipper te Zierlk7.ee, ver dacht van mishandeling van A. Kik te Brui- ïiisse op 18 Februari 11,, ƒ15 b. s. 15 d. h. Door de rechtbank te Middelburg werden gisteren de navolgende zaken behandeld C. A., 39 jaar, E. J. van A., 38 jaar, A. G. van E., 23 jaar, F. H., 52 jaar, F. A. A., 27 jaar, 27 jaar, C. E. B., 30 jaar, allen van be roep arbeider, wonende te Moerbeke, verdacht van poging tot verboden uitvoer van vee. Eisch 50 boete en verbeurdverklaring van het inbeslaggenomen vee tot een waarde van 700. C. D., 24 jaar en A. de R., 60 jaar, no. 1 wonende te Moerbeke, no. 2 wonende te Kem- seke, beiden van beroep veedrijver, verdacht van poging tot verboden uitvoer van vee. Eisch ƒ50 boete en verbeurdverklaring* van het inbeslaggenomen vee tot een waarde van ƒ250. F. van A., 27 jaar, landbouwer te Moerbeke, verdacht van poging tot verboden uitvoer van vee. Eisch 50 boete en verb.verklaring van het inbeslaggenomen vee tot een waarde van 250. I. den H., 44 jaar, tuinder te Oostkapelle, was in verzet gekomen tegen een vonnis van de rechtbank te Middelburg, waarbij hij we gens, in een bij de artikelen der Ziektewet van hem gevorderde opgave of inlichting, op zettelijk een valsche opgave doen aan de Raad van Arbeid, werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van 14 dagen. Eischbe krachtiging van het vonnis waartegen verzet met uitzondering van de straf en veroordee ling tot twee maanden gevangenisstraf. J. S., 51 jaar, caféhouder te Koudekerke, was in hooger beroep gekomen tegen een von nis van den kantonrechter te Middelburg, waarbij hij wegens overtreding van d,e Motor en Rijwiel wet (als bestuurder van een mo torrijtuig op een weg niet behoorlijk uitwij ken naar links bij het inhalen van een voer tuig) werd veroordeeld tot een geldboete van 5 of 5 d. h. Eisch bevestiging van het von nis waarvan beroep. J. H. W. K., 23 jaar, te Vlissingen, verdacht van verduistering van een bedrag van onge veer ƒ213, ten nadeele van de N. V. Zuid- Nederlandsche Radio Distributie Mij. te Vlis singen in 1930. Eisch vier maanden gevan genisstraf voorwaardelijk. N. K., 47 jaar, straatmuzikant te De Bilt, verdacht dat hij te Meliskerke op 2 Januari 1931 heeft gebruik gemaakt van een ver- valscht rijwielbelastingmerk, door van een oud belastingmerk de jaartallen te verwijde ren en daaronder aan te brengen het geldige belastingjaar 1930—1931. Eischtwee maan den gevangenisstraf. Uitspraak in alle zaken 1 April a.s. Geheime distilleerderij. Voor de rechtbank te Middelburg werd gisteren behandeld de strafzaak tegen C. L. B., winkelier en C. J. H., winkelierster, beiden wonende te Vlissingen. Blijkens de voorgelezen dagvaarding zouden verdachten een hoeveelheid gedistilleerd in voorraad hebben gehad zonder gedekt te zijn door een bij de wet voorgeschreven document, terwijl verdachte B. bovendien zou hebben voorhanden gehad een distilleertoestel, zon der dat hem daartoe door de belastingen machtiging was verleend, een en ander te Vlissingen op 27 Februari 1930. Verdachten waren verschenen en erkenden de hen ten laste gelegde feiten. De rijksadvocaat vond het een ernstig feit en tevens een waagstuk, zoo vlak tegenover het politiebureau. Voor beide verdachten werd geëischt een geldboete van 99, terwijl voor verdachte B. bovendien werd geëischt een geldboete van 100, en verbeurdverklaring van het inbe slaggenomen distilleertoestel en de flesschen met gedistilleerd. De officier van justitie vor derde een vervangende hechtenis van tenmin ste één dag en ten hoogste één jaar. Uitspraak 31 Maart a-s. Aanvaring „Brinio"„Douwe Aukes". Op 10 Februari jl. heeft in de buitenhaven te Vlissingen een aanvaring plaats gehad tusschen Hr. Ms. „Brinio" en de „Douwe Aukeis*. D2ze zaak is gisteren voor den Marineraad behandeld. Als getuige-deskun- clige werd hierbij beëedigd de officier van marinestoom v aartdiens t le klasse te ftftissingen K. van Dorsten. De bootsman D. Bakker was op het mijn- bordes van de „Douwe Aukes", welke in de haven, lag, werkzaam en zag de „Brinio" de haven binnenkomen met geringe vaart, aan vankelijk recht op den vlaggestok van de „Douwe Aukes" aan, daarna uithalend naar bakboord tusrehcQ de „Douwe Aukes" en de aanlegponton in. Het stuurboordanker van de „Brinio" pakte de fundatie van 't hijsch- toestel op de „Douwe Aukes". De stukken vlogen rond en getuige vluchtte. De com mandant van de „Brinio", p. ph. de Meester, verklaarde voor het binnenloopen van de ha ven de machinekamer te hebben gewaar schuwd. Bij manoeuvres als deze moet het hoofd van de machinekamer nl. in de ma chinekamer aanwezig zijn. Bij het binnenko men liet getuige de stuurboordmachine stop pen, de bakboordmachine langzaam, daarna zeer langzaam vooruit slaan. Bij de pier wer den beide machines gestopt en toen het schip tij den mast op de ponton was gekomen 50 M. van het achterschip van de „Douwe Aukes", liet hij beide machines volle kracht achteruitslaan om op de gewone wijze langs de ponton te komen. Inplaats van vaart te verminderen ver snelde het schip echter zijn vaart en aan het schroef water van de bakboorsdchroef, dat getuige van zijn plaats kon zien, zag hij dat hot schip vooruit sloeg. De officier van de wacht gif, voordat getuige dit doen kon, het bevel bakboord roer, waardoor de ,3ri- rr.o" in de trossen van de„Douwe Aukes" kon loopen Hij 1 -:t het personeel van de machine kamer ondervraagd en gemerkt, dat het hoofd niet in de machinekamer aanwezig was geweest. De beide aanwezige minderen verklaarden dat de machines op achteruit waren gezet. Een schriftelijke verklaring van den luite nant ter zee 2e klasse Lebeau, die officier van de wacht was op de „Brinio", bevestigde deze verklaring. De matroos le klasse A. Kleyn, roerganger op de „Brinio" bij het binnenloopen van de haven, bevestigde eveneens de verklaring van den commandant. Het hoofd van de machinekamer F. J. Siegenthaler verklaarde, dat hij door een dubbel bolsein uit de machinekamer gewaar schuwd wordt als een manoeuvre zijn tegen woordigheid eischt. Wordt er eenmaal, drie maal of vaker gebeld, dan beteekent dit, dat men hem iets heeft mee te deelen waar geen haast bij is. Er werd driemaal gebeld, zoo dat getuige niet dadelijk naar de machine kamer is gegaan, doch eerst zijn werk heeft afgemaakt. Toen hij in de machinekamer kwam was de aanvaring geschied en de ma joor 'en de korporaal zeiden, dat het bevel achteruit volle kracht was opgevolgd. Hij achtte de mogelijkheid aanwezig, dat bij dit type de machine vooruitslaat als zij op ach teruit wordt geezt, doch in dit geval was dit, door de geringe vaart van het schip, niet waarschijnlijk. De getuige-deskundige bevestigde deze meening. Na de pauze werd als volgende getuige ge hoord korporaal-machinist A. J. Nederhand, die op 10 Februari even voor het binnenva ren van de haven in de machinekamer is gekomen en toen de bediening van den stuurboordmotor heeft overgenomen van den heer De Hoop. Daarna is eerst gekomen het commando langzaam, vervolgens stop en toen volle kracht achteruit. Getuige heeft deze commando's alle uitgevoerd. Hij kon den richtingwijzer goed zien na het achter- uitzetten van den motor stond deze eveneens op achteruit. Tot verwondering van getuige is daarop nog gekomen het commando hard achteruit, waaraan hij heeft voldaan door nog meer brandstof bij te gooien. Tenslotte verklaart getuige, dat hij" nooit iets onregel matigs aan de machine heeft gemerkt. Volgende getuige was majoor-machinist J. M. Ober, die dienst had in de machinekamer. Voor het. invaren van de haven heeft ge tuige door het opsteken van twee vingers aan den heer De Hoop te kennen heeft gegeven, dat er 2 maal gebeld moest worden om den heer Siegenthaler te kennen te geven, dat hij beneden moest komen. De heer De Hoop schuit dit evenwel ver keerd begrepen te hebben en heeft 3 maal gebeld. Ook getuige heeft gezien, dat de richting aanwijzer op achteruit stond, en hij begrijpt niet, hoe het daarbij mogelijk is, dat de ,3rinio" toch vooruit stoomde. Als getuige-deskundige wordt daarna nog gehoord de officier van den M.S.D. der le klasse J. H. Klingen, die verklaart, dat het zeer goed mogelijk is, dat, niettegenstaande men de motoren achteruit aanslaat, zij voor uit slaan. Nadat nog is voorgelezen de schriftelijke verklaring van den heer De Hoop, wordt de zitting gesloten. De uitspraak volgt later. Kapitein ter zee H. Brans f Te 's-Gravenhage is in 60-jarigen ouderdom overleden de gep. kapitein ter zee titulair H. W. A. Brans. In zijn veeljarige loopbaan bij de marine kreeg de heer Brans op grond van belang rijke krijgsverrichtingen o.m. de eereteeke- nen van Atjeh 189396 en de gespen van 1896—1900 en 1901—'05. Van 1913 tot einde 1915 was hij lid van den krijgsraad in de directie Willemsoord en met ingang van 9 December 1918 werd hjj benoemd tot lid van het Hoog Militair Gerechtshof in Ned. Indië. Kapitein ter zee Brans repatrieerde 12 Ja nuari 1924. De luitenant ter zee 3e klasse H. A. W. Goossens, dienende op de torpedoboot Z 8, wordt 28 dezer ter beschikking gesteld, en vertrekt 15 April met het ctoomschip „Indra- poera" naar Oost-Indië. De luitenant-kolonel der mariniers H. baron van Hemert tot Dinshof is per parti culiere gelegenheid uit Oost-Indië terugge keerd. De officier van den marine-stoomvaart- dienst le klasse H. Dollekamp, geplaatst in het commandement der marine te Willems oord, wordt 24 April op het instructieschip „Van Speyk" aldaar geplaatst. Een detachement van 4 onderofficieren en 24 minderen der zeemacht zal 1 April met het motorschip „Sibajak" uit Rotterdam naar Oost-Indië vertrekken met bestemming voor den dienst aldaar. De begrafenis van den off Icier-vlieger D. F. Wulfers. Op „Zorgvliet" te Amsterdam, waar giste renmiddag, zooals wij reeds mededeelden, het stoffelijk overschot van den bij het vliegon geluk op Schiphol Vrijdag Jl. omgekomen of ficier-vlieger D. F. Wulfers werd ter aarde besteld, was, evenals overal langs den weg, een zeer groote belangstelling. Het was omstreeks half vier, toen de stoet onder het droefgeestig gepijp der mariniers het kerkhof opschreed. Tusschen een haag van manchappen van het vuurpeleton met gepresenteerd geweer werd de ldst op de baar geplaatst en wederom met de Nederlandsche vlag en de onderscheidingsteekenen van den doode gedekt. Dan knalde het eerste saluut- saivo van het vuurpeleton over de baar, on derofficieren hieven haar op hun schouders en langzaam ging de lange stoet voorwaarts niets werd gehoord, dan de klaaglijke fluit tonen, die ver over den doodenakker ver klonken. Het vuurpeleton betrok de ecrewacht rond het graf. Onder dooösche stilte, slechts ge broken door den gedempten roffel der tam boers daalde de kist in de groeve. Niemand die niet onder den indruk van dit plechtig moment was. Zacht Zette hierna de marinekapel een treurmarsch in, nogmaals daverden twee sal vo's over het graf. Dan trad de commandant van het vliegveld De Kooij, kapitein ter zee J. P. Remeijnse, naar voren voor het uitspre ken van een korte afscheidsrede. De directeur der Fokkerfabrieken, ir. Ste- phan, wees erop, dat de vliegeniers bij hun oefeningen aan de grens van het gevaar leven. Luitenant Wulfers offerde zijn leven. Bij dit aangrijpende feit moeten wij denken aan de bekwaamheid en den moed, waardoor onze Nederlandsche vliegers zich onderschei den. Zij zelf mogen ervan leeren, hoe spoedig zij de grens van het gevaar overschrijden. Namens de Nederlandsche Fokkerfabrieken betuigde spreker zijn oprechte deelneming in den rouw van de familie. Hierna sprak nog een zwager van den over ledene, waarop een broer allen dankte. Met loome schreden verliet men de laatste rust plaats van den verongelukten vliegenier, ter wijl de avond reeds aandonkerde. Défilé van de cadetten. Na afloop van de oefeningen in de storm- scliool te Waalsdorp, welke de Koningin heeft bijgewoond, hebben gisteren de te 's- Gravenhage vertoevende cadetten voor de Koningin en Prinses Juliana gedefileerd. Het défilé geschiedde voor het paleis Huis ten Bosch. In de buurt van het paleis was de belangstelling van het publiek buitengewoon groot. De menschen stonden in dichte rijen te wachten tot het défilé een aanvang zou nemen. Toen de eerste trommelslagen weer klonken kwamen de Koningin en de Prinses met hun gevolg op het bordes. De gouver neur van de Academie met zijn adjudant voegden zich bij het geselschap. De Konink lijke Militaire kapel stelde zich op het voor plein op en bracht gedurende het défilé marschmuziek ten gehoore. Toen het défilé was afgeloopcn, gingen de cadetten met de muziek naar het paleis van de Koningin- Moeder aan het Voorhout. Zij had voor een der vensters plaats genomen en sloeg het voorbijtrekken der troepen met belangstel ling gade. Ock hier was de gouverneur der Academie in het gezelschap van de Konigin- Moeder. De belangstelling van het publiek was ook hier zeer groot. De kapitein der Kon. marechaussee jhr. D. J. H. N. den Beer Poortugael, wordt op zijn verzoek, ingaande 15 April 1931 overgeplaatst van Leeuwarden naar Eindhoven. VOETBAL. Onze rood-witte stadgenooten brachten het er Zondag 11. in Breda tegen Boeimeer schit terend af en bewezen hiermede dat het in der tijd op eigen terrein verkregen gelijk spel tegen dezelfde tegenstanders meer aan een off-day van Vlissingen, dan wel aan de kracht van Boeimeer te wijten was. Op af doende manier toonde Vlissingen dit seizoen aan werkelijk het meest in aanmerking te komen voor den kampioenstitel dezer klasse. Dat bewijzen de verkregen resultaten en de behaalde cijfers. Voor Zondag a.s. is ingelast de wedstrijd VlissingenGoes. Dat zal een drukte geven aan den Koudekerkschen weg. Als Vlissin gen Zondag wint, kan na afloop de rood-witte kampioensvlag omhoog geheschen worden. In de 3e klasse A wonnen Ter Neuzen weer met geweldige cijfers van de Middelburg reserves. De Zeeuwen bleven in een uitwed strijd de meerderen over de Zeelandia-re- serves. In de 2e klasse won Breda van de Baronie de Baronie behoeft uit de twee resteerende wedstrijden slechts één punt te halen om Zeelandia van zich af te schudden, waarbij Zeelandia dan nog bovendien zelf haar wed strijd tegen Dosko moet winnen. Breda stelde zich door de overwinning van Zondag geheel veilik. Zondag worden in de 3e klasse B nog ge speeld de wedstrijden AlliancePaars-Wit, Nieuw-Borgvliet—Dosko II en H.K.I.—Boei meer. Verder de ontmoetingen Ter Neuzen—Axel, Zierikzee—Hulst, Zeeuwen—Middelburg II en Zeelandia II—Walcheren. INSIDER. Nederland-België. Er is een wijziging gekomen in het Neder- landsch elftal, dat Zondag a.s. tegen België te Amsterdam uitkomt. In den wedstrijd tusschen Feijenoord en V.S.V. is de spil B. Paauwe Jr., dusdanig geblesseerd geraakt, dat hij in 3 of 4 weken niet in wedstrijden kan uitkomen. Vervanging is dus noodzakelijk. Morgen wordt te Rotterdam Nederlandsch B-elftal—Zwaluwen gespeeld. Hierna zal in de bezetting van de spilplaats voorzien wor den. Het is zoo goed als zeker dat voor de spilplaats de Ajaxied W. Andriessen Jr. zal worden gekozen. Sport en spelen uit vroegeren tijd. Reeds in de oudste tijden hebben de men schen getracht spelen te vinden om de kin deren bezig te houden en zich lichamelijk te kunnen ontwikkelen. Als het oudste bewegingsspel, dat vermoe delijk in China zijn oorsprong vond, kan men het steitloopen beschouwen. Wellicht even oud is het schaatsenrijden der Noorsche vol ken. Aan het einde van de vorige eeuw vond men bij Spandau een schaats uit het been van een paard vervaardigd. De schaats werd beschouwd als afkomstig van paalbouwbe- woners der omgeving ongeveer 1000 jaar vóór Christus. Schaatsen uit beenen waren tot het midden der 13e eeuw in gebruik. Eerst in dien tijd voerden de Hollanders de schaats uit ijzer vervaardigd in. Ook het skiloopen, een typisch Noorsche sport, stamt uit dezelfde periode als het schaatsenrijden. Balspelen, zooals wij ze nog in verschillende variatie kennen, werden eerst in de oudste Grieksche kronieken vermeld. Golf, tennis en croquet waren reeds vroeg bekend en zouden naar men meent van As- syrischen oorsprong zijn. Daarentegen is van het voetbalspel eerst in den tijd der Italiaan- sche renaissance gewag gemaakt. Het schijnt ook vroeger zeer in trek te zijn geweest. Het oplaten van vliegers was bij de Chi- neezen een zeer verbreid en buitengewoon populair spel. Onaangename ervaringen. Een vnn de meest onaangename ervarin gen bij het natuurlijke broeden is, dat men ontdekt, dat er onder de hen een of meer eieren gebroken zijn. De reden daarvan kan van drieërlei aard zijn. Gewoonlijk de te dun ne eierschalen, bovendien nog samengaande met een verkeerden bouw van het broednest, alsmede de door de hen begane fouten. Om een en ander na te gaan, moeten we tot in de kleinigheden toe afdalen en ons steeds voor oogen houden, dat de geheele liefhebberij en dus ook het succes van het broeden uit aller lei schijnbaar nietige dingen is samengesteld. De bouw van de nestholte is verkeerd, door dat ze te vlak is, waardoor de eieren zoo ge- makeklijk kunnen wegrollen en in een ver wijderd hoekje terechtkomen, waar zulk een ei dan te veel afkoelt, ongedekt blijft en het embryo afsterft. Meestal zullen in een te vlak nest de eieren echter niet breken. Voor dit laatste bestaat zeer groote kans, wanneer de nestkuil te hol, te diep is. Dan schuiven de eieren heel licht op- en over elkaar en krijgen de onderste het te kwaad. De juiste bouw vraagt over leg en oordeel. Het nest moet in de vier hoe ken hoog en vast aangestopt zijn, zoodat geen ei in een hoek verzeild kan raken. Ver der niet te vlak, maar nog veel minder te komvormig, dus zoo iets als een tafelbord van vorm is. zoodat de eieren goed en na tuurlijk naast elkaar liggen en de middelste eieren niet in een kuil tegen elkaar opstoo- ten. Ook noemden we als oorzaak van breken de te dunne schalen, hetgeen in het vroege seizoen nog wel eens voorkomt, zoodat het zorgvuldig uitschieter van dergelijke eieren wel geboden is. Behalve een zooveel moge lijke onderlinge gelijkheid van grootte en vooral van den juisten. normalen vorm, moet de eischaal gelijk en effen zijn, dus geen ver dikkingen of een dikke ring vertoonen. De derde nadeelige factor is de kip zelf. Deze kan wat woelig zijn en ook kunnen lange stijve voetveeren hinderlijk zijn, zoo als b.v. bij de Cochins (welke echter zelden meer worden aangetroffen) en bij de sabel- pootkrielen. Dan zal men goed doen deze veeren zooveel mogelijk bij te knippen en ook de nagels voorzichtig in te korten, voordat men de broeieieren onder legt. Bij een on handig op het nest plaatsen of door een onbesuisd op het nest stappen, staan eieren aan breekage bloot. Men zorge er dus voor, dat de hen niet van een hoogen nestrand op de eieren kan neervallen, maar dat ze gele genheid heeft gemakkelijk, als 't ware gelijk vloers, op de eieren te stappen. Mochten toch onverhoopt van een broedsel één of meer eieren gebroken zijn, dan moet zoo spoedig, zoo handig en zoo secuur mo gelijk een schoonmaken plaats hebben, het geen met water, tot op bloedtemperatuur ver warmd, kan plaats vinden. Niet het geheele ei wasschen, doch alleen die plaatsen welke het noodig hebben. Het eiwit en eigeel sluiten als een gomlaag de poriën af, zoodat de ademhaling van het ei belemmerd wordt en het van binnen gevormde koolzuur niet kan ontwijken, evenmin de zuurstofrijke buiten lucht kan binnentreden. Een verontreiniging door meststoffen heeft die schadelijke gevolgen niet, dat droogt wel op, maar sluit niet hermetisch af, zoodat men die alleen in ernstige gevallen moet wegwasschen, terwijl men de opgedroogde mest ook wel eens gemakkelijk kan wegwrij- ven. Daar wasschen steeds een bezwaar is, moet men er slechts in het meest noodzake lijke geval toe overgaan. De nieuwe stad aan den linker Schelae-oever. De gevolgen van de ramp te Engis (Een interview). Ook een ontwapenings-actie. Aan den rand der Scheldestad, over den breeden zilveren stroom, ligt de duinstreek van den linkeroever. Uit het naakte heiduin, dat zich uren ver naar het Westen uitstrekt, rijzen als bakens aan het strand, eenige hui zen uit de diepliggende vlakte het gehucht Sint Anneken, zooals de sinjoren het noemen. Al deze goede oude dingen, het naakte hei duin of het Antwerpsche strand, het verre uitzicht over het water en Sint Anneken ge heel en al, gaan verdwijnen. De stad, de trotsche, de nooit verzadigde, de nooit rus tende alles opslokkende haven, eischt ook den linkeroever voor zich. Twee tunnels onder de Schelde door, een voor de voertuigen en een voor de voetgan gers, worden gegraven. Reeds Is op de beide oevers, bij de vier onderscheidene in- en uit gangen der tunnels, met het werk aangevan gen. 300 werkloozen graven en boren daar puttenals het werk eenigszins gevorderd is zullen er 1200 arbeiders werk vinden. Maar het graven der tunnels is nog slechts een be gin. Geleidelijk daarmede gepaard en er op Stof en microben besluipen keel op dit moment. Vlug, n«*en* Wybertf Wvbert beschermt en desinfecteert. volgend heeft de constructie plaats der nieu we linker oeverstad. In het nabije verschiet zal men niet meer spreken van „Sint Anneken", doch van Ant- werpen-linkeroever, zooals men spreekt van „Parisrive gauche". Antwerpen is op weg om Brussel te overvleugelen en niet alleen van inwonerstal, doch ook van oppervlakte, de grootste stad van België te worden. Het plan der nieuwe stad is van den Duitschen archi tect M. Stubbe. Onder diens leiding en voor gelicht door den chef-ingenieur der werken, den heer Thonet, brachten wij er jl. Donder dag met een aantal Belgische journalisten, een bezoek. Bij den uitgang van den tunnel voor voer tuigen, op den linkeroever, is een 100 M. bree- de ringboulevard ontworpen, welke uitgaat vanaf een groot stadsplein. Deze boulevard of ringbaan, waarop bij het plein in cirkel vorm een aantal andere breede heirbanen uitkomen, geeft aansluiting op den huldigen Gentschen Steenweg, die verbreed zal worden tot 70 M. Bij de nieuwe stad, ter hoogte van het huidige „Galgen Weel", wordt een mo dern park aangelegd, ter grootte van 80 H.A., dat ter vervanging der thans daar aanwezige duinvlakte als stadspark van Antwerpen zal dienen. Met het park op den achtergrond zullen een reeks wolkenkrabbers aan de nieuwe stad het aspect geven van een new-world-city. Alle nog beschikbare gronden zijn reeds aan gekocht door scheepvaart- en andere han delsinstellingen, die er hun kantoren zullen vestigen. Naar schatting zullen de tunnels over vier jaar toegankelijk en daarmede de oprichting der nieuwe stad een feit zijn. Het valsch alarm omtrent gesignaleerde doodende gassen, dat dezer dagen opnieuw de bewoners der Belgische industrieele Maas vallei in paniekstemming bracht, heeft ons aangezet een onderhoud aan te vragen met den heer dr. Timbal, directeur-generaal van den dienst der volksgezondheid, hetwelk ons welwillend werd toegestaan. In zijn cabinet der rue de Louvain te Brussel, waar dr. Tim- bal ons zeer vriendelijk ontving, dachten wij onze eerste vraag te plaatsen, doch bij wijze van antwoord op onze begroeting werden wij zelf met vragen overstelpt Une interview Mais pourquoi Is dat niet voorbarig Zou het niet beter zijn het justitioneel onderzoek in deze kwestie af te wachten, alvorens er in de pers over te spre ken Eanmaal doorgedrongen tot het kabinet van den directeur-generaal waren wij niet van plan zonder buit van copy het veld te ruimen. En bescheiden klonk ons antwoord in een wedervraag Tot uw dienst heer doktor, maar hebben de ingenieur- der betrokken fabrieken aan de pers geen verklaringen verstrekt Lieten zij niet pub"-eeren, dat overal elders als te Engis dergelijke doodende gassen zich in een mist zouden kunnen ontwikkelen Ook die publicaties waren voorbarig en trouwens is de uitdrukking „overal elders als te Engis" ook niet juist, aldus dr. Timbal. Zeer zeker kan een zware mist als te Engis hing overal zich voordoen, doch alleen in de onmiddellijke nabijheid van zwaveldampen uitwasemende fabrieken kan zulk een mist zich laden met doodende gassen. Zijn wij, in de industrieele gebieden, dan geheel ongewapend tegen dergelijke rampen Wij kunnen natuurlijk geen invloed oefe nen op de atmosphrische verhoudingen, doch wij kunnen zeer goed preventief optreden te gen de industrieele ondernemingen wier in stellingen niet aan de daartoe te stellen voorschriften voldoen. De regeering zal er in het vervolg streng tegen waken, dat zink-, ammoniak-, zwavelzuur- en andere dampen verspreidende fabrieken, opgericht worden in een diepliggende vallei (vallée encaissée) als die van Engis. De te nemen maatregelen zullen bevorderen dat de nieuwe woon- en werkplaatsen in de industrie-centra voldoen de gescheiden blijven en dat in de bestaande centra, voor zoover de aan de te stellen eischen niet voldoende fabrieken nog ge opend mogen blijven, een inspectie in het leven zal worden geroepen, die door een nauwkeurige en voortdurende controle, ram pen als welke zich te Engis en omgeving hebben voorgedaan zal weten te voorkomen. In' de Kamerzitting van jl. Donderdag bracht de heer Cartonde Wiart een niet alle- daagsche ontwapeningskwestie aan de orde. Wanneer men van ontwapening hoort, dan denkt men owlllekeurig aan de ontwapening der legers in de verschillende landen. Hier echter bepleitte de heer Carton de Wiart de ontwapening der burgers. Wij hebben het reeds vroeger gezegd en de heer Carton de Wiart bevestigde onze beweringte Brussel is de revolver even populair als bijvoorbeeld de pijp. De pijp in den binnenzak, de revol ver in den broekzak dat is Brusselsch. En op het platteland is het niet veel beter. De revolver Is het geliefkoosd wapen niet alleen van de boosdoeners, maar van alle ontevre denen, van de jaloerschen, de zenuwlijders, de drankzuchtigen en de warhoofden. Het is in België verboden een revolver te dragen, maar iedereen mag hem verkoopen. Evenmin als men hem mag dragen mag men hem gebruiken. Doch deze overtreding wordt met een kleine geldboete gestraft. En wat is een geldboete voor den bandiet die de gevan genis riskeert, of voor de jaloersche vrouw, die vast besloten is haar mededingster te dooden. Eenige jaren geleden dienden de

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1931 | | pagina 6