BRIEVEN UIT BELGIE.
MARINE EN LEGER
SPORT
KLEINVEETEELT
®Voar!
nadeele van M. Meulenberg. Ieder ƒ20 b. s.
20 d. h.
C. O., 21 jaar, schipper te Zierlk7.ee, ver
dacht van mishandeling van A. Kik te Brui-
ïiisse op 18 Februari 11,, ƒ15 b. s. 15 d. h.
Door de rechtbank te Middelburg werden
gisteren de navolgende zaken behandeld
C. A., 39 jaar, E. J. van A., 38 jaar, A. G.
van E., 23 jaar, F. H., 52 jaar, F. A. A., 27
jaar, 27 jaar, C. E. B., 30 jaar, allen van be
roep arbeider, wonende te Moerbeke, verdacht
van poging tot verboden uitvoer van vee.
Eisch 50 boete en verbeurdverklaring van
het inbeslaggenomen vee tot een waarde van
700.
C. D., 24 jaar en A. de R., 60 jaar, no. 1
wonende te Moerbeke, no. 2 wonende te Kem-
seke, beiden van beroep veedrijver, verdacht
van poging tot verboden uitvoer van vee.
Eisch ƒ50 boete en verbeurdverklaring* van
het inbeslaggenomen vee tot een waarde van
ƒ250.
F. van A., 27 jaar, landbouwer te Moerbeke,
verdacht van poging tot verboden uitvoer van
vee. Eisch 50 boete en verb.verklaring van
het inbeslaggenomen vee tot een waarde van
250.
I. den H., 44 jaar, tuinder te Oostkapelle,
was in verzet gekomen tegen een vonnis van
de rechtbank te Middelburg, waarbij hij we
gens, in een bij de artikelen der Ziektewet
van hem gevorderde opgave of inlichting, op
zettelijk een valsche opgave doen aan de
Raad van Arbeid, werd veroordeeld tot een
gevangenisstraf van 14 dagen. Eischbe
krachtiging van het vonnis waartegen verzet
met uitzondering van de straf en veroordee
ling tot twee maanden gevangenisstraf.
J. S., 51 jaar, caféhouder te Koudekerke,
was in hooger beroep gekomen tegen een von
nis van den kantonrechter te Middelburg,
waarbij hij wegens overtreding van d,e Motor
en Rijwiel wet (als bestuurder van een mo
torrijtuig op een weg niet behoorlijk uitwij
ken naar links bij het inhalen van een voer
tuig) werd veroordeeld tot een geldboete van
5 of 5 d. h. Eisch bevestiging van het von
nis waarvan beroep.
J. H. W. K., 23 jaar, te Vlissingen, verdacht
van verduistering van een bedrag van onge
veer ƒ213, ten nadeele van de N. V. Zuid-
Nederlandsche Radio Distributie Mij. te Vlis
singen in 1930. Eisch vier maanden gevan
genisstraf voorwaardelijk.
N. K., 47 jaar, straatmuzikant te De Bilt,
verdacht dat hij te Meliskerke op 2 Januari
1931 heeft gebruik gemaakt van een ver-
valscht rijwielbelastingmerk, door van een
oud belastingmerk de jaartallen te verwijde
ren en daaronder aan te brengen het geldige
belastingjaar 1930—1931. Eischtwee maan
den gevangenisstraf.
Uitspraak in alle zaken 1 April a.s.
Geheime distilleerderij.
Voor de rechtbank te Middelburg werd
gisteren behandeld de strafzaak tegen C. L.
B., winkelier en C. J. H., winkelierster, beiden
wonende te Vlissingen.
Blijkens de voorgelezen dagvaarding zouden
verdachten een hoeveelheid gedistilleerd in
voorraad hebben gehad zonder gedekt te zijn
door een bij de wet voorgeschreven document,
terwijl verdachte B. bovendien zou hebben
voorhanden gehad een distilleertoestel, zon
der dat hem daartoe door de belastingen
machtiging was verleend, een en ander te
Vlissingen op 27 Februari 1930.
Verdachten waren verschenen en erkenden
de hen ten laste gelegde feiten.
De rijksadvocaat vond het een ernstig feit
en tevens een waagstuk, zoo vlak tegenover
het politiebureau.
Voor beide verdachten werd geëischt een
geldboete van 99, terwijl voor verdachte B.
bovendien werd geëischt een geldboete van
100, en verbeurdverklaring van het inbe
slaggenomen distilleertoestel en de flesschen
met gedistilleerd. De officier van justitie vor
derde een vervangende hechtenis van tenmin
ste één dag en ten hoogste één jaar.
Uitspraak 31 Maart a-s.
Aanvaring „Brinio"„Douwe Aukes".
Op 10 Februari jl. heeft in de buitenhaven
te Vlissingen een aanvaring plaats gehad
tusschen Hr. Ms. „Brinio" en de „Douwe
Aukeis*. D2ze zaak is gisteren voor den
Marineraad behandeld. Als getuige-deskun-
clige werd hierbij beëedigd de officier van
marinestoom v aartdiens t le klasse te
ftftissingen K. van Dorsten.
De bootsman D. Bakker was op het mijn-
bordes van de „Douwe Aukes", welke in de
haven, lag, werkzaam en zag de „Brinio" de
haven binnenkomen met geringe vaart, aan
vankelijk recht op den vlaggestok van de
„Douwe Aukes" aan, daarna uithalend naar
bakboord tusrehcQ de „Douwe Aukes" en de
aanlegponton in. Het stuurboordanker van
de „Brinio" pakte de fundatie van 't hijsch-
toestel op de „Douwe Aukes". De stukken
vlogen rond en getuige vluchtte. De com
mandant van de „Brinio", p. ph. de Meester,
verklaarde voor het binnenloopen van de ha
ven de machinekamer te hebben gewaar
schuwd. Bij manoeuvres als deze moet het
hoofd van de machinekamer nl. in de ma
chinekamer aanwezig zijn. Bij het binnenko
men liet getuige de stuurboordmachine stop
pen, de bakboordmachine langzaam, daarna
zeer langzaam vooruit slaan. Bij de pier wer
den beide machines gestopt en toen het schip
tij den mast op de ponton was gekomen 50
M. van het achterschip van de „Douwe
Aukes", liet hij beide machines volle kracht
achteruitslaan om op de gewone wijze langs
de ponton te komen.
Inplaats van vaart te verminderen ver
snelde het schip echter zijn vaart en aan
het schroef water van de bakboorsdchroef,
dat getuige van zijn plaats kon zien, zag hij
dat hot schip vooruit sloeg. De officier van
de wacht gif, voordat getuige dit doen kon,
het bevel bakboord roer, waardoor de ,3ri-
rr.o" in de trossen van de„Douwe Aukes" kon
loopen
Hij 1 -:t het personeel van de machine
kamer ondervraagd en gemerkt, dat het
hoofd niet in de machinekamer aanwezig
was geweest. De beide aanwezige minderen
verklaarden dat de machines op achteruit
waren gezet.
Een schriftelijke verklaring van den luite
nant ter zee 2e klasse Lebeau, die officier
van de wacht was op de „Brinio", bevestigde
deze verklaring.
De matroos le klasse A. Kleyn, roerganger
op de „Brinio" bij het binnenloopen van de
haven, bevestigde eveneens de verklaring
van den commandant.
Het hoofd van de machinekamer F. J.
Siegenthaler verklaarde, dat hij door een
dubbel bolsein uit de machinekamer gewaar
schuwd wordt als een manoeuvre zijn tegen
woordigheid eischt. Wordt er eenmaal, drie
maal of vaker gebeld, dan beteekent dit, dat
men hem iets heeft mee te deelen waar geen
haast bij is. Er werd driemaal gebeld, zoo
dat getuige niet dadelijk naar de machine
kamer is gegaan, doch eerst zijn werk heeft
afgemaakt. Toen hij in de machinekamer
kwam was de aanvaring geschied en de ma
joor 'en de korporaal zeiden, dat het bevel
achteruit volle kracht was opgevolgd. Hij
achtte de mogelijkheid aanwezig, dat bij dit
type de machine vooruitslaat als zij op ach
teruit wordt geezt, doch in dit geval was dit,
door de geringe vaart van het schip, niet
waarschijnlijk.
De getuige-deskundige bevestigde deze
meening.
Na de pauze werd als volgende getuige ge
hoord korporaal-machinist A. J. Nederhand,
die op 10 Februari even voor het binnenva
ren van de haven in de machinekamer is
gekomen en toen de bediening van den
stuurboordmotor heeft overgenomen van den
heer De Hoop. Daarna is eerst gekomen het
commando langzaam, vervolgens stop en
toen volle kracht achteruit. Getuige heeft
deze commando's alle uitgevoerd. Hij kon
den richtingwijzer goed zien na het achter-
uitzetten van den motor stond deze eveneens
op achteruit. Tot verwondering van getuige
is daarop nog gekomen het commando hard
achteruit, waaraan hij heeft voldaan door
nog meer brandstof bij te gooien. Tenslotte
verklaart getuige, dat hij" nooit iets onregel
matigs aan de machine heeft gemerkt.
Volgende getuige was majoor-machinist J.
M. Ober, die dienst had in de machinekamer.
Voor het. invaren van de haven heeft ge
tuige door het opsteken van twee vingers aan
den heer De Hoop te kennen heeft gegeven,
dat er 2 maal gebeld moest worden om den
heer Siegenthaler te kennen te geven, dat hij
beneden moest komen.
De heer De Hoop schuit dit evenwel ver
keerd begrepen te hebben en heeft 3 maal
gebeld.
Ook getuige heeft gezien, dat de richting
aanwijzer op achteruit stond, en hij begrijpt
niet, hoe het daarbij mogelijk is, dat de
,3rinio" toch vooruit stoomde.
Als getuige-deskundige wordt daarna nog
gehoord de officier van den M.S.D. der le
klasse J. H. Klingen, die verklaart, dat het
zeer goed mogelijk is, dat, niettegenstaande
men de motoren achteruit aanslaat, zij voor
uit slaan.
Nadat nog is voorgelezen de schriftelijke
verklaring van den heer De Hoop, wordt de
zitting gesloten.
De uitspraak volgt later.
Kapitein ter zee H. Brans f
Te 's-Gravenhage is in 60-jarigen ouderdom
overleden de gep. kapitein ter zee titulair H.
W. A. Brans.
In zijn veeljarige loopbaan bij de marine
kreeg de heer Brans op grond van belang
rijke krijgsverrichtingen o.m. de eereteeke-
nen van Atjeh 189396 en de gespen van
1896—1900 en 1901—'05. Van 1913 tot einde
1915 was hij lid van den krijgsraad in de
directie Willemsoord en met ingang van 9
December 1918 werd hjj benoemd tot lid van
het Hoog Militair Gerechtshof in Ned. Indië.
Kapitein ter zee Brans repatrieerde 12 Ja
nuari 1924.
De luitenant ter zee 3e klasse H. A. W.
Goossens, dienende op de torpedoboot Z 8,
wordt 28 dezer ter beschikking gesteld, en
vertrekt 15 April met het ctoomschip „Indra-
poera" naar Oost-Indië.
De luitenant-kolonel der mariniers H.
baron van Hemert tot Dinshof is per parti
culiere gelegenheid uit Oost-Indië terugge
keerd.
De officier van den marine-stoomvaart-
dienst le klasse H. Dollekamp, geplaatst in
het commandement der marine te Willems
oord, wordt 24 April op het instructieschip
„Van Speyk" aldaar geplaatst.
Een detachement van 4 onderofficieren en
24 minderen der zeemacht zal 1 April met
het motorschip „Sibajak" uit Rotterdam naar
Oost-Indië vertrekken met bestemming voor
den dienst aldaar.
De begrafenis van den off Icier-vlieger
D. F. Wulfers.
Op „Zorgvliet" te Amsterdam, waar giste
renmiddag, zooals wij reeds mededeelden, het
stoffelijk overschot van den bij het vliegon
geluk op Schiphol Vrijdag Jl. omgekomen of
ficier-vlieger D. F. Wulfers werd ter aarde
besteld, was, evenals overal langs den weg,
een zeer groote belangstelling.
Het was omstreeks half vier, toen de stoet
onder het droefgeestig gepijp der mariniers
het kerkhof opschreed. Tusschen een haag
van manchappen van het vuurpeleton met
gepresenteerd geweer werd de ldst op de baar
geplaatst en wederom met de Nederlandsche
vlag en de onderscheidingsteekenen van den
doode gedekt. Dan knalde het eerste saluut-
saivo van het vuurpeleton over de baar, on
derofficieren hieven haar op hun schouders
en langzaam ging de lange stoet voorwaarts
niets werd gehoord, dan de klaaglijke fluit
tonen, die ver over den doodenakker ver
klonken.
Het vuurpeleton betrok de ecrewacht rond
het graf. Onder dooösche stilte, slechts ge
broken door den gedempten roffel der tam
boers daalde de kist in de groeve. Niemand
die niet onder den indruk van dit plechtig
moment was.
Zacht Zette hierna de marinekapel een
treurmarsch in, nogmaals daverden twee sal
vo's over het graf. Dan trad de commandant
van het vliegveld De Kooij, kapitein ter zee
J. P. Remeijnse, naar voren voor het uitspre
ken van een korte afscheidsrede.
De directeur der Fokkerfabrieken, ir. Ste-
phan, wees erop, dat de vliegeniers bij hun
oefeningen aan de grens van het gevaar
leven. Luitenant Wulfers offerde zijn leven.
Bij dit aangrijpende feit moeten wij denken
aan de bekwaamheid en den moed, waardoor
onze Nederlandsche vliegers zich onderschei
den. Zij zelf mogen ervan leeren, hoe spoedig
zij de grens van het gevaar overschrijden.
Namens de Nederlandsche Fokkerfabrieken
betuigde spreker zijn oprechte deelneming in
den rouw van de familie.
Hierna sprak nog een zwager van den over
ledene, waarop een broer allen dankte. Met
loome schreden verliet men de laatste rust
plaats van den verongelukten vliegenier, ter
wijl de avond reeds aandonkerde.
Défilé van de cadetten.
Na afloop van de oefeningen in de storm-
scliool te Waalsdorp, welke de Koningin
heeft bijgewoond, hebben gisteren de te 's-
Gravenhage vertoevende cadetten voor de
Koningin en Prinses Juliana gedefileerd. Het
défilé geschiedde voor het paleis Huis ten
Bosch. In de buurt van het paleis was de
belangstelling van het publiek buitengewoon
groot. De menschen stonden in dichte rijen
te wachten tot het défilé een aanvang zou
nemen. Toen de eerste trommelslagen weer
klonken kwamen de Koningin en de Prinses
met hun gevolg op het bordes. De gouver
neur van de Academie met zijn adjudant
voegden zich bij het geselschap. De Konink
lijke Militaire kapel stelde zich op het voor
plein op en bracht gedurende het défilé
marschmuziek ten gehoore. Toen het défilé
was afgeloopcn, gingen de cadetten met de
muziek naar het paleis van de Koningin-
Moeder aan het Voorhout. Zij had voor een
der vensters plaats genomen en sloeg het
voorbijtrekken der troepen met belangstel
ling gade. Ock hier was de gouverneur der
Academie in het gezelschap van de Konigin-
Moeder. De belangstelling van het publiek
was ook hier zeer groot.
De kapitein der Kon. marechaussee jhr. D.
J. H. N. den Beer Poortugael, wordt op zijn
verzoek, ingaande 15 April 1931 overgeplaatst
van Leeuwarden naar Eindhoven.
VOETBAL.
Onze rood-witte stadgenooten brachten het
er Zondag 11. in Breda tegen Boeimeer schit
terend af en bewezen hiermede dat het in
der tijd op eigen terrein verkregen gelijk spel
tegen dezelfde tegenstanders meer aan een
off-day van Vlissingen, dan wel aan de
kracht van Boeimeer te wijten was. Op af
doende manier toonde Vlissingen dit seizoen
aan werkelijk het meest in aanmerking te
komen voor den kampioenstitel dezer klasse.
Dat bewijzen de verkregen resultaten en de
behaalde cijfers.
Voor Zondag a.s. is ingelast de wedstrijd
VlissingenGoes. Dat zal een drukte geven
aan den Koudekerkschen weg. Als Vlissin
gen Zondag wint, kan na afloop de rood-witte
kampioensvlag omhoog geheschen worden.
In de 3e klasse A wonnen Ter Neuzen weer
met geweldige cijfers van de Middelburg
reserves. De Zeeuwen bleven in een uitwed
strijd de meerderen over de Zeelandia-re-
serves.
In de 2e klasse won Breda van de Baronie
de Baronie behoeft uit de twee resteerende
wedstrijden slechts één punt te halen om
Zeelandia van zich af te schudden, waarbij
Zeelandia dan nog bovendien zelf haar wed
strijd tegen Dosko moet winnen. Breda stelde
zich door de overwinning van Zondag geheel
veilik.
Zondag worden in de 3e klasse B nog ge
speeld de wedstrijden AlliancePaars-Wit,
Nieuw-Borgvliet—Dosko II en H.K.I.—Boei
meer.
Verder de ontmoetingen Ter Neuzen—Axel,
Zierikzee—Hulst, Zeeuwen—Middelburg II en
Zeelandia II—Walcheren.
INSIDER.
Nederland-België.
Er is een wijziging gekomen in het Neder-
landsch elftal, dat Zondag a.s. tegen België
te Amsterdam uitkomt. In den wedstrijd
tusschen Feijenoord en V.S.V. is de spil B.
Paauwe Jr., dusdanig geblesseerd geraakt, dat
hij in 3 of 4 weken niet in wedstrijden kan
uitkomen. Vervanging is dus noodzakelijk.
Morgen wordt te Rotterdam Nederlandsch
B-elftal—Zwaluwen gespeeld. Hierna zal in
de bezetting van de spilplaats voorzien wor
den. Het is zoo goed als zeker dat voor de
spilplaats de Ajaxied W. Andriessen Jr. zal
worden gekozen.
Sport en spelen uit vroegeren tijd.
Reeds in de oudste tijden hebben de men
schen getracht spelen te vinden om de kin
deren bezig te houden en zich lichamelijk te
kunnen ontwikkelen.
Als het oudste bewegingsspel, dat vermoe
delijk in China zijn oorsprong vond, kan men
het steitloopen beschouwen. Wellicht even
oud is het schaatsenrijden der Noorsche vol
ken. Aan het einde van de vorige eeuw vond
men bij Spandau een schaats uit het been
van een paard vervaardigd. De schaats werd
beschouwd als afkomstig van paalbouwbe-
woners der omgeving ongeveer 1000 jaar vóór
Christus. Schaatsen uit beenen waren tot het
midden der 13e eeuw in gebruik. Eerst in dien
tijd voerden de Hollanders de schaats uit ijzer
vervaardigd in.
Ook het skiloopen, een typisch Noorsche
sport, stamt uit dezelfde periode als het
schaatsenrijden. Balspelen, zooals wij ze nog
in verschillende variatie kennen, werden eerst
in de oudste Grieksche kronieken vermeld.
Golf, tennis en croquet waren reeds vroeg
bekend en zouden naar men meent van As-
syrischen oorsprong zijn. Daarentegen is van
het voetbalspel eerst in den tijd der Italiaan-
sche renaissance gewag gemaakt. Het schijnt
ook vroeger zeer in trek te zijn geweest.
Het oplaten van vliegers was bij de Chi-
neezen een zeer verbreid en buitengewoon
populair spel.
Onaangename ervaringen.
Een vnn de meest onaangename ervarin
gen bij het natuurlijke broeden is, dat men
ontdekt, dat er onder de hen een of meer
eieren gebroken zijn. De reden daarvan kan
van drieërlei aard zijn. Gewoonlijk de te dun
ne eierschalen, bovendien nog samengaande
met een verkeerden bouw van het broednest,
alsmede de door de hen begane fouten. Om
een en ander na te gaan, moeten we tot in de
kleinigheden toe afdalen en ons steeds voor
oogen houden, dat de geheele liefhebberij en
dus ook het succes van het broeden uit aller
lei schijnbaar nietige dingen is samengesteld.
De bouw van de nestholte is verkeerd, door
dat ze te vlak is, waardoor de eieren zoo ge-
makeklijk kunnen wegrollen en in een ver
wijderd hoekje terechtkomen, waar zulk een
ei dan te veel afkoelt, ongedekt blijft en het
embryo afsterft.
Meestal zullen in een te vlak nest de eieren
echter niet breken. Voor dit laatste bestaat
zeer groote kans, wanneer de nestkuil te hol,
te diep is. Dan schuiven de eieren heel licht
op- en over elkaar en krijgen de onderste
het te kwaad. De juiste bouw vraagt over
leg en oordeel. Het nest moet in de vier hoe
ken hoog en vast aangestopt zijn, zoodat
geen ei in een hoek verzeild kan raken. Ver
der niet te vlak, maar nog veel minder te
komvormig, dus zoo iets als een tafelbord
van vorm is. zoodat de eieren goed en na
tuurlijk naast elkaar liggen en de middelste
eieren niet in een kuil tegen elkaar opstoo-
ten. Ook noemden we als oorzaak van breken
de te dunne schalen, hetgeen in het vroege
seizoen nog wel eens voorkomt, zoodat het
zorgvuldig uitschieter van dergelijke eieren
wel geboden is. Behalve een zooveel moge
lijke onderlinge gelijkheid van grootte en
vooral van den juisten. normalen vorm, moet
de eischaal gelijk en effen zijn, dus geen ver
dikkingen of een dikke ring vertoonen.
De derde nadeelige factor is de kip zelf.
Deze kan wat woelig zijn en ook kunnen
lange stijve voetveeren hinderlijk zijn, zoo
als b.v. bij de Cochins (welke echter zelden
meer worden aangetroffen) en bij de sabel-
pootkrielen. Dan zal men goed doen deze
veeren zooveel mogelijk bij te knippen en ook
de nagels voorzichtig in te korten, voordat
men de broeieieren onder legt. Bij een on
handig op het nest plaatsen of door een
onbesuisd op het nest stappen, staan eieren
aan breekage bloot. Men zorge er dus voor,
dat de hen niet van een hoogen nestrand op
de eieren kan neervallen, maar dat ze gele
genheid heeft gemakkelijk, als 't ware gelijk
vloers, op de eieren te stappen.
Mochten toch onverhoopt van een broedsel
één of meer eieren gebroken zijn, dan moet
zoo spoedig, zoo handig en zoo secuur mo
gelijk een schoonmaken plaats hebben, het
geen met water, tot op bloedtemperatuur ver
warmd, kan plaats vinden. Niet het geheele
ei wasschen, doch alleen die plaatsen welke
het noodig hebben. Het eiwit en eigeel sluiten
als een gomlaag de poriën af, zoodat de
ademhaling van het ei belemmerd wordt en
het van binnen gevormde koolzuur niet kan
ontwijken, evenmin de zuurstofrijke buiten
lucht kan binnentreden.
Een verontreiniging door meststoffen heeft
die schadelijke gevolgen niet, dat droogt wel
op, maar sluit niet hermetisch af, zoodat
men die alleen in ernstige gevallen moet
wegwasschen, terwijl men de opgedroogde
mest ook wel eens gemakkelijk kan wegwrij-
ven. Daar wasschen steeds een bezwaar is,
moet men er slechts in het meest noodzake
lijke geval toe overgaan.
De nieuwe stad aan den linker
Schelae-oever. De gevolgen van de
ramp te Engis (Een interview).
Ook een ontwapenings-actie.
Aan den rand der Scheldestad, over den
breeden zilveren stroom, ligt de duinstreek
van den linkeroever. Uit het naakte heiduin,
dat zich uren ver naar het Westen uitstrekt,
rijzen als bakens aan het strand, eenige hui
zen uit de diepliggende vlakte het gehucht
Sint Anneken, zooals de sinjoren het noemen.
Al deze goede oude dingen, het naakte hei
duin of het Antwerpsche strand, het verre
uitzicht over het water en Sint Anneken ge
heel en al, gaan verdwijnen. De stad, de
trotsche, de nooit verzadigde, de nooit rus
tende alles opslokkende haven, eischt ook den
linkeroever voor zich.
Twee tunnels onder de Schelde door, een
voor de voertuigen en een voor de voetgan
gers, worden gegraven. Reeds Is op de beide
oevers, bij de vier onderscheidene in- en uit
gangen der tunnels, met het werk aangevan
gen. 300 werkloozen graven en boren daar
puttenals het werk eenigszins gevorderd
is zullen er 1200 arbeiders werk vinden. Maar
het graven der tunnels is nog slechts een be
gin. Geleidelijk daarmede gepaard en er op
Stof en microben besluipen
keel op dit moment. Vlug, n«*en*
Wybertf Wvbert beschermt en
desinfecteert.
volgend heeft de constructie plaats der nieu
we linker oeverstad.
In het nabije verschiet zal men niet meer
spreken van „Sint Anneken", doch van Ant-
werpen-linkeroever, zooals men spreekt van
„Parisrive gauche". Antwerpen is op weg om
Brussel te overvleugelen en niet alleen van
inwonerstal, doch ook van oppervlakte, de
grootste stad van België te worden. Het plan
der nieuwe stad is van den Duitschen archi
tect M. Stubbe. Onder diens leiding en voor
gelicht door den chef-ingenieur der werken,
den heer Thonet, brachten wij er jl. Donder
dag met een aantal Belgische journalisten,
een bezoek.
Bij den uitgang van den tunnel voor voer
tuigen, op den linkeroever, is een 100 M. bree-
de ringboulevard ontworpen, welke uitgaat
vanaf een groot stadsplein. Deze boulevard
of ringbaan, waarop bij het plein in cirkel
vorm een aantal andere breede heirbanen
uitkomen, geeft aansluiting op den huldigen
Gentschen Steenweg, die verbreed zal worden
tot 70 M. Bij de nieuwe stad, ter hoogte van
het huidige „Galgen Weel", wordt een mo
dern park aangelegd, ter grootte van 80 H.A.,
dat ter vervanging der thans daar aanwezige
duinvlakte als stadspark van Antwerpen zal
dienen.
Met het park op den achtergrond zullen
een reeks wolkenkrabbers aan de nieuwe stad
het aspect geven van een new-world-city.
Alle nog beschikbare gronden zijn reeds aan
gekocht door scheepvaart- en andere han
delsinstellingen, die er hun kantoren zullen
vestigen. Naar schatting zullen de tunnels
over vier jaar toegankelijk en daarmede de
oprichting der nieuwe stad een feit zijn.
Het valsch alarm omtrent gesignaleerde
doodende gassen, dat dezer dagen opnieuw de
bewoners der Belgische industrieele Maas
vallei in paniekstemming bracht, heeft ons
aangezet een onderhoud aan te vragen met
den heer dr. Timbal, directeur-generaal van
den dienst der volksgezondheid, hetwelk ons
welwillend werd toegestaan. In zijn cabinet
der rue de Louvain te Brussel, waar dr. Tim-
bal ons zeer vriendelijk ontving, dachten wij
onze eerste vraag te plaatsen, doch bij wijze
van antwoord op onze begroeting werden wij
zelf met vragen overstelpt
Une interview Mais pourquoi Is dat
niet voorbarig Zou het niet beter zijn het
justitioneel onderzoek in deze kwestie af te
wachten, alvorens er in de pers over te spre
ken
Eanmaal doorgedrongen tot het kabinet
van den directeur-generaal waren wij niet
van plan zonder buit van copy het veld te
ruimen. En bescheiden klonk ons antwoord in
een wedervraag
Tot uw dienst heer doktor, maar hebben
de ingenieur- der betrokken fabrieken aan
de pers geen verklaringen verstrekt Lieten
zij niet pub"-eeren, dat overal elders als te
Engis dergelijke doodende gassen zich in een
mist zouden kunnen ontwikkelen
Ook die publicaties waren voorbarig en
trouwens is de uitdrukking „overal elders als
te Engis" ook niet juist, aldus dr. Timbal.
Zeer zeker kan een zware mist als te Engis
hing overal zich voordoen, doch alleen in de
onmiddellijke nabijheid van zwaveldampen
uitwasemende fabrieken kan zulk een mist
zich laden met doodende gassen.
Zijn wij, in de industrieele gebieden, dan
geheel ongewapend tegen dergelijke rampen
Wij kunnen natuurlijk geen invloed oefe
nen op de atmosphrische verhoudingen, doch
wij kunnen zeer goed preventief optreden te
gen de industrieele ondernemingen wier in
stellingen niet aan de daartoe te stellen
voorschriften voldoen. De regeering zal er in
het vervolg streng tegen waken, dat zink-,
ammoniak-, zwavelzuur- en andere dampen
verspreidende fabrieken, opgericht worden in
een diepliggende vallei (vallée encaissée)
als die van Engis. De te nemen maatregelen
zullen bevorderen dat de nieuwe woon- en
werkplaatsen in de industrie-centra voldoen
de gescheiden blijven en dat in de bestaande
centra, voor zoover de aan de te stellen
eischen niet voldoende fabrieken nog ge
opend mogen blijven, een inspectie in het
leven zal worden geroepen, die door een
nauwkeurige en voortdurende controle, ram
pen als welke zich te Engis en omgeving
hebben voorgedaan zal weten te voorkomen.
In' de Kamerzitting van jl. Donderdag
bracht de heer Cartonde Wiart een niet alle-
daagsche ontwapeningskwestie aan de orde.
Wanneer men van ontwapening hoort, dan
denkt men owlllekeurig aan de ontwapening
der legers in de verschillende landen. Hier
echter bepleitte de heer Carton de Wiart de
ontwapening der burgers. Wij hebben het
reeds vroeger gezegd en de heer Carton de
Wiart bevestigde onze beweringte Brussel
is de revolver even populair als bijvoorbeeld
de pijp. De pijp in den binnenzak, de revol
ver in den broekzak dat is Brusselsch. En
op het platteland is het niet veel beter. De
revolver Is het geliefkoosd wapen niet alleen
van de boosdoeners, maar van alle ontevre
denen, van de jaloerschen, de zenuwlijders,
de drankzuchtigen en de warhoofden.
Het is in België verboden een revolver te
dragen, maar iedereen mag hem verkoopen.
Evenmin als men hem mag dragen mag men
hem gebruiken. Doch deze overtreding wordt
met een kleine geldboete gestraft. En wat is
een geldboete voor den bandiet die de gevan
genis riskeert, of voor de jaloersche vrouw,
die vast besloten is haar mededingster te
dooden. Eenige jaren geleden dienden de