500 300 25 n goede tip? f2 oveh op Wfup EERSTE BLAD DE BESTE SIGARET VOOR UW GEZONDHEID/ No.SO 69e Jaargang 1931 Uitgave: Firma F. VAK DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen.ïelei. 10. Postrekening 66281 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen Stads- en Pro viocicnieuws VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJSVoorVlissingenende gemeenten op Walcheren /2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschiand en Frankrijk 3.80. Voor de ove rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 11.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertenties betreffende Huur enVerhuur.Koop en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 15 regels 75 ct, iedere regel meer 15 ct De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij door een ongeluk. dood gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE,- INGESTELD DOOR DE VEREENIGINC „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS* Dit nummer bestaat uit 4 bladen VLISSINGEN, 28 FEBRUARI. Verkiezing Prov. Staten. De candidatenlijst van de liberale Staats party de Vrijheidsbond, voor den kieskring Middelburg, is als volgt samengesteld 1. mr. M. C. van der Minne 2. mr. Th. Portheine 3. L. A. Stofkoper 4. mevr. M. EversKeg 5. G. van Beusekom te Koudekerke6. mr. J. G. Veltman Fruin. Christ. Gemengde Zangvereeniging „Hoop op Zegen". Het kinderkoor van de Christ. Gem. Zang vereeniging „Hoop op Zegen", directeur de heer J. C. F. van Kamer, geeft Donderdag 5 Maart, des avonds 8 uur, een uitvoering in „de Oude Vriendschap". Het tekstboekje, dat het programma voor de uitvoering bevat, geldt tevens als bewys van toegang. Het eerst komt het kleine koor aan de beurt, daarna de zangen van het groote koor. De Nar van de Maremmen. „Be Oude Vriendschap". Voor het departement Vlissingen der Maat schappij tot Nut van 't Algemeen trad gis terenavond als spreker op de heer ds. O. L. van der Veen. Na een welkomstwoord van den voorzitter, den heer J. C. Paap, die in herinnering bracht den indruk achtergelaten van de vo rige lezing van ds. van der Veen. Na deze inleiding kreeg ds. van der Veen het woord om de hoofdfiguur van bovenge noemd werk der twee Schartens, die een groot gedeelte van hun leven in Italië ver toeven, te schetsen. Eigenlijk is deze man, Renato Focardi, niet de nar, waarvoor hij wordt uitgemaakt. Het is, integendeel een natuurlijk, zyn eigen plaats innemend mensch, waarvan meer de zonderlinge uiter lijkheid dan de diepe innerlijkheid be schouwd wordteen eenvoudige figuur, die zich niet bekommert om hoe de menschen hem zien, onverzorgd. Welke laatste hoe danigheid nog meer uitkomt, als hij voor zijn kunst naar buiten trekt, gewapend met de boerenparaplu, welke hem om het middel is vastgebonden. Dat hy hiervan groot ge mak heeft, blijkt uit de schildering van zijn persoon, zooals dit brakstuk uit het machtige, boeiende werk wordt voorgelezen. Hierdoor, evenals door de lectuur van de beschrijving der Maremmen, vinden we dien hoofdpersoon al dadelijk in het juiste milieu voorgesteld. Hij, de schilder in die woeste streken, wordt prachtig gepersonifieerd in die schilderij „Het witte paard", dat op den schildersezel in zijn werkplaats staat, als de eenzame, die niet aan de menschen dacht, maar alleen, hoe hij de natuur 't best zou uitbeeldende natuur, waarmee hy was samengegroeid en die hij, lustig en tevreden er in levend, als 't ware bespiedt op de tochten, welke hij maakt, op een mak paard gezeten, als hij door 't onont gonnen land trekt naar de factorij en wier boeiende schildering door spr. wordt voorge dragen. En naast deze hoofdfiguur groepeeren zichDon Poppes, den geestelijke, wiens be geerte naar gezelschap hem telkens drijft naar Renato, met wien hij een spelletje schaak speelt en tegelijk de groote vraagstuk ken van politiek behandelt, en de kok Augustinos, die, omdat hij vroeger bisschop pelijk kok geweest is, zich verbeeldt ingewijd te zijn in de hoogere dingen, de typische fi guur van den tegenspreker en sputteraar, die een komischen indruk maakt en op wien de geestelijke eenigszins minachtend neerziet. Als derde noemde spr. den zadelmaker, wiens rechterdeel van het gezicht afgrijselijk ver minkt was in den oorlog, dien men beter doet Piet aan te zien en die zich een zachte cynicus toont met een gevoelig hart, wat zich vooral uit in zijn omgang met zijn kleinzoon. Zeer geroerd is hy, als Renato van dit kind een teekening maakt, die een eere- plaats in zijn werkplaats krijgt. Renato heeft altijd alleen gewoond, gewerkt, heeft nooit leerlingen willen aannemenhy, by wien de kunst uit het hart ontwelt, volgens wiens €en artiest, altijd eenvoudig, zichzelf moet zijn, krygt tenslotte, door dringende aanvraag een leerling, die hem tenslotte toch niet aan staat, waar den jongen man uit Florence de kunstmatigheid boven de kunst, de hoofsche manieren boven eenvoud gaan, hoewel hijzelf ook van eenvoudige afkomst is. Na deze inleiding als 't ware, kcir -tot don levensloop van den zoon van een e3n- voudigen landbouwer, die, in de leer gegaan by zijn oom, den huisschilder, volgeling wordt van den vromen David Lazaretti,k,een profetische figuur, die zijn volgelingen geest drift weet bij te brengen en die onzen Renato er toe brengt een Madonna-figuur te schil deren, waardoor de aandacht van een kun stenaar op hem wordt gevestigd. Daardoor gaat hij studeeren in Florence, waar hij zich sober voedde en hard werkte. En spr. schil dert verder zijn beide huwelijken, uit het eerste waarvan twee zoons Ottavis en Lo renzo geboren worden, die zich hooghartig terugtrekken, als hy voor de tweede maal trouwt met de gewezen marktkoopvrouw. Spr. schildert het verschil in karakter tus- schen beide, Ottavio, den kunstkooper, welke getrouwd is met Aurora, een hooghartige, maar niet erg soliede vrouw, die haar zoon, de kleine Sylvis, zooveel mogelijk van zyn grootvader verwijderd houdt en Lorenzo, den fotograaf. Renato, die door zijn eerlijke kunst, welke innerlijk gevoel ademt, beroemd is ge worden, trekt naar Florence uit zucht naar zyn kleinzoon, maar ook, omdat hy, ofschoon hij wenscht te sterven in zijn eenzaamheid, zich toch tot het leven voelt aangetrokken. En daar „verdient" hy zyn bijnaam van Nar, als hij, gedrongen door zijn tegenzin in het leven van Ottavio, dezen op straat heftige verwijten doet. Hy komt dan tot de schilde ring van de 3 blinden, een compositie, die de uitdrukking is van een drietaleen jonge, met smartelijke berustingeen oude, met smart over 't gemis van het leveneen af- zichteiyke, die een wereld van slechtheid achter zyn gezicht verbergt. Uit dien tijd da teert zijn vriendschap met twee aardige, jon ge menschen, Sandro en Gian, waarvan de eerste in zijn strijd voor het fascisme sterft en de tweede zich naderhand verbindt met Flavia Pascali, die door Renato geholpen wordt, als ze in een museum copieert. De omgang met haar brengt Renato tot de ont dekking, dat hy haar niet missen kan, maar door een ijzeren tucht, die hy zich oplegt, wordt de verhouding getemperd. Na de pauze bespreekt de heer v. d. Veen het, voor dit tijdstip van zyn leven typee- rende schilderij „De tocht naar de eeuwige stad", waarin hy symboliseert het geestdrif tig streven naar het ideaal. Een der figuren toch, naast die der 2 gebroeders is een mis maakte, die dapper mee optrekt. Het particuliere leven van Renato brengt moeilijke tyden Flavia niet meer by hem Aurora van haar man gescheiden, neemt Sylvio mee roerende beschrijving van het laatste spelletje domino met den kleinzoon achteruitgang in zaken van Ottavio en Lorenzo, wat echter ten slotte terechtkomt, maar, waardoor hy, de beroemde schilder, goedkoope doekjes moet maken. Tenslotte komt toch de bevrediging Aurora vindt hem waardig om zich te bemoeien met Sylvio, by wien de grootvader talent entdekt. Zyn ge zondheid ge.rt steeds achteruit, maar, dank 2 Ci.A UT .1 G'..ii C.uïc .11 11...hl zijn leven toch dragelijk en in zyn drang tot werken wil hij nog een schilderij maken. De stille overgave, het gelaat van den Messias, waarvan hy echter niet de lippen kan goed krijgen, tot hij ten slotte het onderdeel van het gezicht in grijzen nevel hult, een vondst van geniale eenvoudigheid, in welks gebrek kigheid hij de erkentenis legt van eigen on macht. „Het witte paard had tenslotte den heuvel beklommen", met deze woorden, die een terugslag zijn op de beschryving van Renato's eerste schildery, waarbij we het een zame witte paard den heuvel zien beklim men, eindigt spr. zijn lezing, die met harte lijk, warm applaus werd begroet. Met eenige woorden van dank voor het schitterende wat geboden was, onderstreepte de voorzitter dit applaus. Alhambra -Theater. Sally. Skinner krijgt opslag. Amerika's nieuwe, lieftallige sweethaert Marilin Miller speelt in de gekleurde zeer geslaagde First National-geluidsfilm de rol van Sally, het kellnerinnetje, dat via een restaurant, een tuinzaal en een verbannen, humoristischen grootvorst, een contract krijgt by een groote Ziegfeld-revue, benevens een tweede, naar wij hopen, voor een huwelijk. Gedurende haar romantische loopbaan zingt Sally ons heel wat goeds voor, o.m. „Look for the silver Lining", wat we gaarne toege past zien in dezen tijd. Verder wisselt ze heel verstandig „If I'm dreaming" af met „AU I want to do is dance". Dat piekeren en droo- men helpt toch niet, en Sally heeft met haar prachtig dansen veel succes, waarin zij geluk kig weer niet alleen is. „Sally" is de verfilming van een tooneel- stuk, dat in Broadway doorslaand succes moet g^had hebben. Wy kunnen dit begrij pen na de film gesavoureerd te hebben. Het is geen revue, doch sympathiek als fijn lief desverhaal, met kostbare en weelderige dans en zangscènes. Het allernieuwste kleurenpro- cedé is op dit filmwerk toegepast. De, vaak heel geestige, operette is tech nisch af, boeiend van inhoud, geeft fraaie fotografie en sprankelend, opgewekt spel. Bij het vervaardigen werd de regisseur by ge staan door twee hulpregisseurs, zes opera teurs, vijf sound-experts, twee Technicolor- experts, 110 musici, 230 koormeisjes en dan seressen, enz. enz., all good America. De oogen worden van het begin tot het einde geboeid, de volgehouden snelle handeling sluit verveling uit. In dit genre het beste van het beste. Een spel van vroolijkheid is „Skinner krygt opslag". Een optimistisch, navolgens waardig motto Skinner is een jong getrouw- deling, wiens „Snoesje een afgcl van hem maakt", zooals natuurlijk alle snoesjes van hun echtelingen behooren te doen. Skinner is, als ieder, onmisbaar voor de zaak. een kuVT", uif.rx zyn salaris is schraal cn zyn kleeren kaal als bij een prima minimum- lyder. Om zyn vrouwtje een desillusie te be sparen, vertelt hij over een fabelachtigen opslag, die hem eindelijk recht doet, doch dan raakt onze held in een net van leugens verward en moet „meedoen". Maar de moei lijkheden weet zyn schrandere brein te over winnen en het ontslag, waarmee de chef, die van het zonderlinge en amusante vervaren van den onbezonnen echtgenoot gehoord heeft, dreigt, verandert op het laatste oogen- blik in de betrekking van chef van de ver- koop-afdeeling. Skinner kan nu Snoesje een ware promo tie meedeelen, waarop beiden dol verheugd zyn. En wij Wij hebben ons kostelijk gea museerd in een gezellig blijspel vol grappige, goed-gespeelde verwikkelingen. Een extra-woord van lof is dit program waard. Bij het hoofdnummer „Sally" zullen velen in het bijzonder waardeeren de goede muziek, de volle, rijke zangstemmen van het duo, waarbij geen massaal geluid te onder kennen is, de geestige vondsten en koddige effecten, terwijl op enkele tooneelen als het grandiose tuinfeest en de tooverachtige, kunstzinnige slotscène het woord „subliem" ten volle van toepassing is.' Lezing Doopsgezinde Kerk. Op Dinsdag 3 Maart a.s. zal in de Doops gezinde kerk alhier een lezing werden ge houden door ds. O. L. van der Veen (de laat ste lezing in dit seizoen) over het onder werp „Hoe is de godsdienst ontstaan Hier bij wordt behandeld gëestesgeloof, goden- vrees enz. De toegang is vrij. Luxor-Theater. Verkocht geluk. Be dochter van den Sheik. Tom Randall is de auteur van een boek Hoe onderhoud ik mijn vrouw voor 50 dollar per week. Zijn becijfering opent dus voor menschen met een bescheiden salaris het perspectief, om ook een vrouw gelukkig te kunnen maken. De charmante Joan Roberts, het lieftallige dochtertje van zijn hospita, vindt echter zijn theorie bespottelijk, redenen waarom hy haar in aanraking brengt met een rijken vriend Lorine Lousberrry, die over een flinke tasch met schijven beschikt, en dus zijn hersens niet behoeft te pijnigen met rekensommetjes, hoe het eene eindje aan het andere te knoopen. Lousberry maakt Joan ijverig het hof, wat we ons in kunnen den ken, want Joan is in één woord een schat, 't Wordt een strijd tusschen geld en liefde, welke beslecht wordt in het voordeel van het goud des harten. Dat prefereert Joan toch maar bovenal. En van haar aanvaarden we die moraal zeer gaarne. En voor Tom is alzoo de tijd aangebroken cm zijn theorie aan de practijk te toetsen. De 1 .ofdrollen zijn in handen van Lois Moran, Lawrence Gray en Marjorie Becbe. Een Fox film. Als tweede hoofdnummer een Paramount, spelende in de woestijnvlakte van Arabië. De bekoorijke Bébé Daniels, vervult de hoofdrol van aangenomen dochter van den Sheik. Zij versmeadt de liefde van den bandietenhoofd man Kada, den Jakhals, en laat een Fransch kapitein, op wien ze spioor is, haar ontvoe ren. Kada laat echter niet los hij zal de schoone Zaida tot de zijne maken. Allerlei complicaties vloeien hieruit nu voort. Zaida treedt zegevierend uit het strijdperk. Doch voor de zege bevechten is, heeft er zich heel wat afgespeeld, waarby la note gaie niet ont breekt. In deze scènes blijkt Bébé Daniels soms een vrouwelijke Douglas Fairbanks, ter wijl het met een filmapparaat vertoonen van beelden op het woestijnzand, een aar dige trouvaille genoemd mag worden. Zoo veel aanvallende en retireerende en weer attaqueerende Franschen, alsmede oorlogs bodems op het uitgestrekte zandwoestijnvlak, lijkt voor de Arabieren iets bovennatuurlijks. Zij capituleeren. En ook de andere overgave zal men begrijpen. In het voorprogram komt na de journalen een penteekening de muziek speelt zeer ver dienstelijk. Pzem-mededeelingcn. In „Ons Electriciteitsblaadje", orgaan voor elcctriciteitsverbruikers in Zeeland worden omtrent de Zuidgrc-p de volgende mededee- lingen gedaan Behalve het G. E. B. te Waterlandkerkje zijn per 1 Januari 1931 ook de G.E.B. te Clinge en te Nieuwvliet door de Pzem over genomen. Onderhandelingen omtrent overneming worden gevoerd met de gemeenten Hontenis- se, Cadzand, Zaamslag'en Oostburg. De wijk „De Stuiver" in de gemeente Sas van Gent is thans geëlectrificeerd. De uitbreiding van het net in de buurt schap Koedijk (gemeente Neuzen) is in de maand Januari onder spanning gegaan hier werden ook een drietal lampen voor de straatverlichting gemonteerd. De hoogspanningsaansluiting voor het kraanbedrijf van de N.V. Spoorweg-maat schappij MechelenTer Neuzen te Ter Neu zen is in de maand December 1930 gereed ge komen. Over de middengroep wordt gezegd, dat op Noord-Beveland alle gemeenten zijn aange sloten. Alleen Camperland rest nog. Hier is het net vrijwel gereed en wordt met den bouw van het transformatorhuisje een aan vang gemaakt. Alle kommen op Noord-Beveland hebben een ondergrondsch net met straatverlichting. Het aantal aansluitingen is zeer bevredigend te noemen. Op Zuid-Beveland werd een hoogspan ningskabel gelegd van af 's-Heerenhoek naar Driewegen en Ellewoutsdijk met aftakkingen voor Borssele en Ovezande. Het ondergrond- schc net m?t si-raai erlichting Eorssele kwam

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1931 | | pagina 1