EERSTE BLAD
—No. 48
69e Jaargang
1931
DONDERDAG
Uitgave: Firma F. VAN BE VELDE Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telei. 10. Postrekening 86287
36 FEBRUARI
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zendag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
500
300
25
Stads- en Provincienieu ws
st
HOEKSKEN.
:en" van het Brus-
schrijft A. Rannah
annen verzocht niet
want dan schuwen
;lubs en is de buit
.et waard,
tl en dik gelijk. Ge
elijk behandelen. Ze
in 't lijf te jagen is
'lijk deftige families
en vriendelijke ma
in. Het is, meent Al
reden, dat gij tijde-
van iemand anders
maken die dadelijk
>pen, dokter die dan
aan te doen is dan
dadig mensch, der-
:onInklyke majesteit
lanken dat hij niet
het levenAlleen
aan vooruit,
beginsel„Minder
luidt het wacht
eden".
doen, schrijft aldaar
aan haar perso-
'orm uit. Anders te
Dor ons, en wij zul-
met bloed bevlekte
door de bloedver-
iaar zijn onderdanen
iemand vermoorden,
slachtoffer verzoe-
want, zou er bloed
n kan nog de eene
weet welke maat-
mvanten schadever-
Itoos zeer onaange-
zeer eindeloos doet
en met zachtheid.
miJNEN
4 Febr. v. P. Said
Febr. Perim
'ebr. te Triest
Febr. te Sabang
ar. van Messina
te Oost-Londen
54 Febr. van Duin-
ebr. Ouessant
'ebr. van New-York
'ebr. Finisterre
Febr. te Port Said
Febr. te Kilindini
br. te Suez.
Napels v. New-York
'ebr. te Genua
Febr. Perim
>r. van Tanger
br. te Lissabon
ERSEN
5 Februari 1931, des
1)
ersen.
irkoopen.
2.4934Londen
jn 59.25—59.26
Parijs 9.76—9.78
ier.
Ponden 12.09 '/2
-ƒ 59.30 Belgische
Fransche Francs
tICHT
3 774.7 te Munchen.
744.3 te Nordöyan.
vond van 26 Febru-
•chtige Zuid-Weste-
tot betrokken. Tij-
ral in het Oosten.
üngsdienst.
hedenmorgen 8.45
'eest op uw hoede
VLISSINGEN
6.39 19.20
7.48 20.41
9.23 22.15
iito's, Fietsen
rigen.
ri uur
6.01
6.03
6.04
DA
akelijkheden,
er aire avond, Nuts-
•ude Vriendschap"
Liefdadigheids-
Britannia, 2.30 uur.
VUSSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren /2.20 per3 maanden.
Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove
rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad f 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct
ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel.Kleine advertentiesbetreffendeHuur enVerhuur.Koop
en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1— 5 regels 75 ct., iedere regel meer 15xt
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIÜING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
VLISSINGEN, 26 FEBRUARI.
Verkiezing Prov. Staten.
In den te Goes gehouden vergadering van
de centrale Zeeland van de liberale staats
partij de Vrijheidsbond, werden definitief
vastgesteld de lijsten voor de a.s. verkiezing
voor de Prov. Staten voor de kieskringen
Goes, Zierikzee, Sluis, Hulst en Tholen.
De kringen Middelburg en Vlissingen had
den nog geen lijsten ingezonden, doch tijdens
de vergadering vond de indiening daarvan
plaats. De volgorde der candidaten zal even
wel nog voor wijziging vatbaar zijn. Van ge
dachten werd gewisseld over het voordeel van
samenwerking der lijsten van Goes en Mid
delburg. Sommige woordvoerders achtten deze
samenvoeging niet van belang, andere wel. De
kieskringen Middelburg, Goes en Vlissingen
werden gemachtigd deze kwestie zelf tot een
te brengen.
De huur- en kolentoeslag aan werlcloozen.
Door Ged- Staten is goedkeuring onthouden
aan het besluit van den gemeenteraad alhier
tot het toekennen van een huur- en kolen-
aan de werkloozen.
Verkeer over de Schipbrug gestremd.
In verband met het te water laten van het
motorschip „Kota Nopan" van de werf der
Kon. Maatsch. „de Schelde"-zal het verkeer
over de Schipbrug over het Marinedok Za
terdag as. van des morgens 10 uur af worden
gestremd. Nadat het schip te water is gelaten
zal de brug weer worden herlegd.
De haven van Vlissingen.
In de „Standaard" wordt de opening van
de nieuwe haven te Vlissingen een groot
Zeeuwsch belang genoemd.
Als inleiding op deze historische gebeurte
nis vermeldt een der medewerkers van het
anti-rev. hoofdorgaan den historischen ach
tergrond der zaak, die gewaagt van strijd en
moeite, van doorzetting, ten slotte bekroond
met een uiteindelijke zegepraal.
Volgens overlevering zou Vlissingen reeds
in het jaar 620 hebben bestaan, en van ouds
her was hier een veer op Vlaanderen geves
tigd. De zoo gunstig gelegen plaats had reeds
vroeg een haven, daar Graaf Willem III er
in 1315 een liet graven. Dat $ras de tegen
woordige Westerhaven. Gelijktijdig met de
uitbreiding der stad, omstreeks 1581, werd
besloten tot den aanleg van een nieuwe ha
ven, de zgn. Engelsche kade, waarachter in
N.-Z. richting de Rommelhaven werd aange
legd. Een tweede uitbreiding der stad had
plaats in de jaren 1609—1612 op last van
Prins Maurits. Daarbij werden nieuwe vesten
gegraven en werd de oude vest tot haven (de
Ooster- of Dokhaven) ingericht. De dokha
ven werd door een keersluis in twee deelen
gescheiden, zij kwam in 1616 gereed. Zij bleek
echter niet aan de verwachtingen te voldoen.
Reeds een jaar later, in 1617 en ook later in
1665 was het noodig haar te verdiepen en de
sluis te herstellen. In 1680 werd besloten het
dok in te richten als ligplaats voor 's lands
oorlogsschepen, doch de daarvoor uitgevoerde
werken schijnen niet zeer oordeelkundig te
zijn geweest, want reeds in 1682 werden
klachten vernomen, dat de schepen niet ge
kield en gekalefaat konden worden. In 1687
werd op voorstel van Prins Willem Hl het
college der Admiraliteit van Zeeland gemach
tigd een leening aan te gaan, ten einde een
geschikt dok te maken. De keuze viel daarbij
op Vlissingen. De Admiraliteit stelde aan de
Vroedschap van Vlissingen den eisch, dat
alle particuliere werven moesten worden op
geruimd. Eerst streed de vroedschap tegen
den eisch, doch zwichtte. In 1695 was het
werk gereed.
Ondanks dit alles vermocht men van Vlis
singen geen eerste klasse havenplaats te
maken. Voor eeuwen geleden telde men er
verschillende, o.a. Zierikzee en Veere, van
waaruit de groote zeevaart op Oost- en
West-Indië en de geheele wereld met succes
werd uitgeoefend, zoodat Zeeland in één
naam genoemd werd met Holland. De'hoofd
oorzaak van den achteruitgang van Vllssin-
als havenstad in die periode is wel ge
weest, dat door het grooter worden der sche
pen, de genoemde havens, zonder kostbare
verruiming en verdieping niet meer toegan-
Kelijk werden voor oceaanvaarders. De groote
veeders verdwenen en de havens verzandden,
scheepvaart verplaatste zich naar de
groote havens, welke 'n centrum van den
zich uitbreidenden en zich in andere banen
bewegenden handel werden en aan de
scheepvaart gunstiger voorwaarden konden
aanbieden.
Wel is in de zeventiger jaren van de vorige
eeuw, d,e haven van Vlissingen naar de
eichen van dien tijd ingericht geworden,
doch daarbij is de fout begaan, de haven
voor de zeeschepen bestemd, achter sluizen
te bouwen, waardoor voor de schepen tijd
verlies en gevaar ontstonden, welke die haven
voor- de scheepvaart niet aantrekkelijk maak
ten. Het moest veranderen. Het spreekt van
zelf, dat het zoo niet langer kon. De groote
schepen voeren stil voorbij naar en van Ant
werpen zonder Vlissingen aan te doen, om
bijv. kolen te bunkeren. De vooruitzienden te
Vlisingen voelden heel goed, dat wilde Vlis
singen tot nog grooter bloei komen, men een
prima, prima haven moest hebben, Teen het
esrst de plannen geopperd werden, werd het
plan belachelijk genoemd. „Wie zou dat beta
len riep de een. ,,'t Wordt toch nooit geen
Rotterdam riep de ander. Gelukkig kreeg
Vlissingen een burgemeester, die de rechte
man op de rechte plaats was. Alle eer en
hulde aan den heer C. A. van Woelderen, die
een vurig aanvoerder was in den strijd voor
de havenplannen. Wat heeft deze niet moe
ten slikken voor het zoover was Het werd
als een speculatief perspectief beschouwd. Is
het wonder, dat de heer Van Woelderen zoo
gaarne journalisten op bezoek kreeg Daar
maakte hij altijd tijd voor vrij. Dan duurde
het geen minuut of aan de hand van talrijke
situatie-teekeningen wist de heer Van Woel
deren steeds de havenplannen toe te lichten.
Zeker, hij voelde ook wel veel voor de stad,
maar 85 van zijn onderhoud liep over zijn
met veel liefde gekoesterd plan „De haven".
Dat was en bleef steeds nummer één. Het
moest anders worden. De buitenhaven van
Vlissingen moest toegankelijk worden ge
maakt voor alle bestaande zeeschepen. Ver
volgens moest er een kademuur zijn met bij-
behoorende loodsen en moderne kranen, die
aan die schepen de gelegenheid gaf lading en
passagiers in den kortst mogelijken tijd te
lossen. Burgemeester van Woelderen liet de
Kamers en de diverse ministers nooit los.
Wie herinnert zich niet, hoe hij de Tweede
Kamer als 't ware sommeerde de begrooting
te herzien Maar hij hield vol en het resul
taat is, dat de provincie Zeeland, over een
maand weer een echte zeehaven zal bezitten,
die, al is zij maar van beperkte afmeting, aan
de hoogste eischen van de scheepvaart vol
doet.
Welken invloed zal deze haven nu op de
ontwikkeling van Zeeland kunnen hebben
vraagt wellicht deze of gene. Het is natuur
lijk gemakkelijk om te zeggen O, van de
groote verwachtingen van de optimisten als
burgemeester Van Woelderen komt toch niets
terecht. Welke schepen zullen Vlissingen in
den tegenwoordigen tijd als havenplaats kie
zen, terwijl zij de beschikking hebben over
de groote centra Rotterdam en Antwerpen.
Gelukkig, zóó spraken onze voorvaderen
niet. Zelfs al misten zij de hulpmiddelen van
den tegenwoordigen tijd totaal, en al kon
den zij maar beschikken over de meest pri
mitieve havenruimte, dan wisten zij toch,
door hun grooten ondernemingsgeest en hun
energie, de schitterendste resultaten te beha
len op scheepvaartgebied. Zoo móét het weer
worden Wij Zeeuwen mogen niet tevreden
blijven, met een zich langzaam modernisee-
renden landbouw, maar moeten het ook van
de zee hebben.
De vraag is echter„zal door de haven
van Vlissingen er nu meer welvaart komen
Ons antwoord is „Ja Zeer zeker Maar
„er moet voor gewerkt" Vooral in Vlissin
gen moet ieders ideaal zijn, de haven No 1,
vooral van de haven-directie, reeders, carga
doors, veembeheerders en expediteurs. Maar
deze niet alleen. Ook de overheid, het spoor-
wegbestuur, de landbouw, kortom alles moet
meewerken. Dan zal het er met Gods hulp
komen. Dan kan Vlissingen straks blijde haar
havenfeesten vieren. En het geheele Zeeuw-
sche Gewest viert met de Scheldestad het
feest dankbaar mee, en met dankbaarheid
zullen worden herdacht oud-minister Lely,
mr. A. A. de Veer en zooveel anderen die
meehielpen.
Een tunnel onder de Wester-Schelde
Over de fantastische plannen betreffende
het bouwen van een tunnel onder de Wester-
schelde, schrijft de „Ter Neuzensche Ct." het
volgende
We willen de technische zijde der zaak eens
terzijde laten, ofschoon daaromtrent ook wel
iets zou op te merken vallen. We bepalen ons
echter tot het financieele, en dan zal het
wel aanstonds duidelijk zijn, dat het bericht
niet kan kloppen. We nemen als vergelijking
de kosten van den tunnelbouw te Antwerpen.
De groote tunnel van 2 y2 K.M. en de kleine
van 500 M. zullen kosten 19.6 millioen. Dat
}s, indien we een gemiddelden prijs aannemen
per K.M. 6.53 millioen. Tegen dien een
heidsprijs zou dus de Scheldetunnel, welks
lengte 4.2 K.M. wordt berekend, moeten kos
ten ƒ2714 millioen.
Het tekort op den stoomfaipbtdienst op de
Westerschelde wordt blijkens gegevens in de
Staatsbegrocting geraamd op hoogstens
ƒ220.000. Indien men alleen ^ente zou reke
nen a 4 zou dat bedrag een rente vertegen
woordigen van een kapitaal van ƒ5172 mil
lioen. Nu willen wij de aflossing, die toch ook
moet gebeuren, nog schenken, maar dan
dunkt ons, dat een verschil van 22 millioen
gulden het bericht wel in een ietwat vreemd
licht plaatst, en wc verdere commentaar aan
onze lezers kunnen laten.
Nieuwe verbinding derde klasse Londen
Vlissingen—Duitschland.
De nieuwe zomerdienstregeling der Duit-
sche spoorwegen, die op 15 Mei in werking
treedt, voorziet een nieuwe verbinding derde
klasse tusschen Vlissingen (met aansluiting
naar en van Londen) en Noord- en Midden-
Duitschland. In de sneltreinen D 174/173 Ber
lijnAmsterdam en D 137/138 Dresden—Vlis
singen zullen zich wagons derde klasse Ber
lijnVlissingen en DresdenVlissingen be
vinden. Te Hengelo kan men aansluiting ver
krijgen met den sneltrein HamburgRotter
dam en terug, die eveneens wagons derde
klasse heeft.
Een kunstavond.
Britannia.
Het bestuur van de afdeeling Vlissingen
van het Algemeen Nederlandsch Verbond
meldt ons het volgende
Getrouw aan de opvattingen van de alge-
meene vereeniging, waarvan de afdeeling
Vlissingen een deel uitmaakt, is door haar
een kunst-avond belegd, uitsluitend ten
minste, wat het voor te dragen werk betreft
gewfjd aan „Nederlandsch fabrikaat".
Deze vereeniging toch, die zich de hand
having en zoo mogelijk uitbreiding van den
Dietschen Nederlandschen) stam voor
stelt en steun en hulp biedt aan wat Neder
landsch isdie in haar groepen in Neder
land, Vlaanderen, Zuid-Afrika, Amerika en
in haar afdeelingen in den vreemde dit doel
overal nastreeftdie haar vertakkingen
heeft aan alle Universiteiten, zoo in Neder
land als in Vlaanderen in het Dietsch Stu
dentenverbond, dat ruim 3000 leden telt.
Deze vereeniging, welke ook het ten ge-
hoore brengen van Nederlandsche Diet-
sche); muziek binnen haar arbeidsveld heeft
getrokken, zal Zaterdagavond in het Grand
Hotel Britannia een uitvoering doen geven
door mevr. Marg. Couperus, die voor de ver
tolking van het lied niet de eerste de beste
is. Wel zullen we om dit be bewijzen
niet een greep doen uit talrijke beoordeelin
gen na haar optreden, zoowel in Nederland
en Vlaanderen als in Amerika, maar toch
willen we even vermelden, dat zij het was,
die eenige jaren geleden aangezocht werd om
haar medewerking te verleenen op het Stam
Congres te Brussel.
Deze dame zal, begeleid door haar pianist,
voordragen o.a. het Dietsche lied uit ver
schillende eeuwen.
Waar deze vooixiracht in de kleederdracht
vai het tijdvak wordt gegeven, belooft deze
avond voor de liefhebbers van muziek en
voordracht schitterend te worden.
Bovendien zal de pianist eenige nummers
ten gehoore brengen.
Leger des Heils.
De film der stichting „Valkenheide" die j.l.
Maandag in de Groote Kerk alhier vertoond
werd, zal aanstaande Zaterdag ook in het
„Leger des Heils" vertoond worden.
De film, genaamd „Zonde en Licht" of het
leven van een gestichtsjongen, is een pracht
film in één proloog en vijf acten en geeft
een duidelijk beeld van het gestichtsleven op
„Valkenheide", terwijl zij tevens de geheele
levensgeschiedenis van een jongen uit het
volk te zien geeft.
De geheele opbrengst van den filmavond
komt ten goede aan de verschillende inrich
tingen voor ouden van dagen, kinderen en
dergelijke.
Concert-Vereeniging te Middelburg.
Wilhelm Backhaus
Concert- en Gehoorzaal.
Een voornaam pianist, die een belangrijk
programma brachtBeethoven op. 53 en 109,
Brahms' 28 variaties over een thema van
Paganini, Chopin in een reeks van zeven
stukken. Alzoo, geen modern werk.
We hebben Backhaus als een kunstenaar
van buitengewone hoedanigheden leeren
kennen. Een voortreffelijk musicus, wiens
liefde voor de kunst zeer diep en ernstig is
en die dan ook Beethoven speelde met vol
maakt meesterschap en innige artisticiteit.
Technisch even parelend als machtig spel,
j-ap, lenig en doorzichtig, gespannen rhythme
en een toon, die zeer bijzondere melodische
momenten vond, zoodat men naar deze ab
solute muziek moest luisteren. De solist speel
de beide sonates nagenoeg achtereen, meer
dere tusschenruimt-e ter nawerking en be-
zinking ware welkom geweest. Het Andante
uit op. 109 boeide, was sterk levend en be
wogen een overpeinzing, van wonderlijken
glans.
Met de vertolking van Brahm's Paganini-
variaties bewees Backhaus wel een bijzon
dere persoonlijkheid te zijn. Deze interpre
tatie wekte groote, waarlijke bewondering.
Enthousiasme 't Was een uiting van kracht
en talent, gedragen door een helderen, war
men toon, blcei, verteedering en laaienden,
wilden hartstocht. Overstelpende schoonheid
Chopin riep onwillekeurig de reminiscentie
wakker aan den beroemden Chopin-speler
Dirk Schafer, die ons kortelings is voorge
gaan. Backhaus moge ons niet gehuld hebben
in de onbestemde schemering en getrokken
in de droomerige, sensitieve sfeer welke des
Schafer's waren, zachtkens overweldigende
ontroering hebben we op^ dezen recital toch
wèl beleefd. Ook het bruske karakter, dat
soms plots aan het licht komt, hebben we
niet gemist. -Chopin's oeuvre was vertegen
woordigd door vier Etudes, de Barcarole, een
Prelude en de Grande valse brillante.
De pianist speelde onder groote belang
stelling. Hij genoot zeer veel waardeering,
hetgeen wel bewezen werd door spontaan
applaus en een krans. Backhaus dankte op
zijn beurt met „Liebestraume" van Liszt.
O.
Vrijwillige voldoening van belasting.
De' minister van financiën maakt bekend,
dat ten behoeve van 's rijks schatkist is ont
vangen wegens over vorige jaren te weinig
betaalde belastingen (gewetensgeld) bij den
inspecteur der directe belastingen te Middel
burg 1000 bij den ontvanger der registra
tie en domeinen te Middelburg 10.9S,
Besmettelijke ziekten.
In de week van 15 tot en met 21 Februari
zijn in de provincie Zeeland voorgekomen 4
gevallen van roodvonk, waarvan 2 te Goes en
1 te Biggekerke en Kruiningen en 1 geval van
diphtherie te Ter Neuzen.
Een motor-tractor.
Op het stations-emplacement te Goes is
een motor-tractor in dienst gesteld, welke In
plaats van de gewone stoomlocomotieven
rangeerdienst verricht.
De spoorwegen zijn hiertoe overgegaan uit
zuinigheidsoverwegingen en zullen deze trac
tors geleidelijk op alle stations in dienst wor
den gesteld.
Opening suatiesluis te Stavenisse.
Gisterenmiddag is in tegenwoordigheid van
den Commissaris der Koningin in de pro
vincie Zeeland, te Stavenisse, feestelijk ge
opend de nieuwe suatiesluis van het water
schap Stavenisse. Vele autoriteiten en genoo-
digden waren aanwezig. Een gezellig diner en
een muziekuitvoering besloten de feestelijk
heden.
SOUBURG.
Toen dr. J. J. G. Pronk, arts te Oost- en
West-Souburg verleden jaar de gemeente ver
liet, werd uit zijn patiënten te Souburg en te
Ritthem een comité gevormd met het doel
gelden in te zamelen, teneinde hem stoffelijke
blijken van dankbaarheid aan te bieden voor
zijn 18-jarigen arbeid in die gemeenten, wel
ke arbeid zich kenmerkte, naast bekwaam
heid, door hulpvaardigheid, vriendschap en
trouw.
Het comité mocht voor dat doel zeer veel
medewerking ontvangen, doch omstandighe
den waren oorzaak, dat de uitvoering van het
plan moest worden uitgesteld.
Dezer dagen echter vervoegde ziel. het co
mité ten huize van dr. Pronk te Middelburg.
Een der comitéleden dankte hem voor al de
hulp, die hij tijdens zijn verblijf te Souburg
aan de lijdende mens^hheid heeft bewezen en
bood hem namens de oud-patiënten een
prachtige collectie studieboeken en een elec-
trische schemerlamp aan.
Dr. Pronk betoonde zich hiervoor zeer ge
troffen en dankte hartelijk voor de bewijzen
van waardeering.
Gisterenmiddag viel in de Kanaalstraat
alhier, waar men bezig is ter verbreeding
dier straat, de hooge olmen om te hakken,
een boom een verkeerde richting uit en nam
eenige dakpannen en een goot mede, en wat
erger was, verbrijzelde toen een groote spie
gelruit van den winkel van den heer de P.
Misschien was de flinke bries hier wel
eenigszins de oorzaak van.
BIGGEKERKE
Onder voorzitterschap van burgemeester
Simcnse werd Dinsdagavond een vergadering
gehouden van de plaatselijke afdeeling van
den Bijzonderen Vrij willigen Landstorm, wel
ke door bijna alle leden werd bijgewoond.
De voorzitter opende met een welkomst
woord en deelde mede, dat de heer Laernoes
door dringende bezigheden niet aanwezig kon
zijn.
Overste Bierman, commandant van het
verband Zeeland, zette vóór de pauze uiteen
de wenschelijkheid van aansluiting bij den
B. V. L. en toonde op zeer bevattelijke wijze
aan, dat we het gevaar niet alleen van Rus
land moeten verwachten, doch dit gevaar
eveneens, al is het eenigszins in anderen
vorm, in ons land aanwezig is. Na de pauze
besprak hij hoe de verdere organisatie in el
kaar is gezet en dat bij een eventueelê op
roeping elk weet of gezegd zal worden, hoe
hij meet handelen.
Enkele brevetten van schietvaardigheid
werden uitgereikt.
Met een woord van dank, speciaal aan den
heer Bierman, en de aanwezigen sloot de
voorzitter deze aangename samenkomst.
BRESKENS.
Loop der bevolking gedurende de maand
Januari 1831.
INGEKOMEN:
S. M. J. Crince, van Dordrecht naar Dorps
straat 2.
M. L. Dingemanse, van Middelburg naar
Papendrecht 26.
P. Leenhouts, van Oostburg naar Vergou
westraat 16.
M. M. van de Velde, van Hoek naar Kijk
uit 2.
S. C. Zonnevijlle, geb. Wesdorp, van Rot
terdam naar Markt 3.
VERTROKKEN:
M. M. S. Crince, naar Nieuwe Tonge.
L. M. Schepens, naar Barsingerhorn.
F. B. Tange, naar Aardenburg.
A. Wcifert, naar Barsingerhorn.
A. S. Wolfert, geb. Verduijn, naar Barsin
gerhorn.
KERK- EN SCHOOLNIEUWS
Nieuws van het zendingsveld.
Het zendingsbureau te Oegstgeest meldt
ons
In Juni van dit jaar zal het 100 jaar gele
den zijn dat de zendelingen Riedel en
Schwarz voet aan wal zetten in de Minahassa
en de arbeid van het Nederlandsch Zendeling
Genootschap in dat gewest door hen een aan
vang nam.
Men maakt zich in de Mirjahassa gereed om
deze gebeurtenis op waardige wijze te her
denken zoowel door de onderwijzers aan de
scholen van het genootschap als door de in-
heemsche ambtsdragers der Indische Kerk,
die daar tegenwoordig den door het genoot
schap aangevangen gemeentearbeid voortzet
ten, zijn daartoe commissies gevormd. Deze
stellen zich voor op den eigenlijken gedenk
dag een plechtigen optocht naar de graven
der eerste zendelingen te organiseeren, en
verder een blijvende herinnering aan dezen
dag in het leven te roepen door de stichting
van een studiefonds, dat inzonderheid de
vorming van inheemsche predikanten, artsen,
onderwijzers en verplegers zal trachten te
bevorderen. Voorzitters der beide commissies
zijn de heeren Wenas, hulpprediker en Man
goal, leeraar aan de normaalschool, beiden
te Tomohon.
Examens
Aan de mode-academie te 's Gravenhage is
geslaagd voor leerares in het lingerie-vak
mej. K. Steketee alhier.
Het Onderwijsfonds voor de Binnenvaart.
Het instructievaartuig „Prins Hendrik"
van het Onderwijsfonds voor de Binnenvaart,
dat thans bijna tien jaar als opleidingsschip
in de vaart is, is in verband met de eischen,
die aan de opleiding voor zee- en binnen
vaart gesteld worden, te klein gebleken. In
verband hiermede besloot het bestuur van
het Onderwijsfonds voor de Binnenvaart het
vorig najaar het schip te laten vergrooten.
Bij het ontwerpen van de plannen voor deze
uitbreiding bleek evenwel, dat de kosten, aan
deze vergrooting van de „Prins Hendrik"
verbonden, niet veel minder zouden bedragen
dan het laten bouwen van een geheel nieuw
instructievaartuig, dat aan alle eischen van
dezen tijd voldoet.
Ter betere verzorging van de opleiding
voor de zee- en binnenvaart werd daarop
door het Onderwijsfonds voor de Binnen
vaart een raad van commissarisen voor de
practische opleiding voor de zee- Rijn- en
binnenvaart in het leven geroepen. Deze
raad staat onder voorzitterschap van den
heer M. J. van Alphen de Veer, inspecteur
van het nijverheidsonderwijs te Den Haag.
Het ligt in de bedoeling door deze organisa
tie de practische opleiding voor de vaart in
ons tand te centraliseeren en met één modern