EERSTE BLAD —No. 48 69e Jaargang 1931 DONDERDAG Uitgave: Firma F. VAN BE VELDE Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. Telei. 10. Postrekening 86287 36 FEBRUARI Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zendag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen 500 300 25 Stads- en Provincienieu ws st HOEKSKEN. :en" van het Brus- schrijft A. Rannah annen verzocht niet want dan schuwen ;lubs en is de buit .et waard, tl en dik gelijk. Ge elijk behandelen. Ze in 't lijf te jagen is 'lijk deftige families en vriendelijke ma in. Het is, meent Al reden, dat gij tijde- van iemand anders maken die dadelijk >pen, dokter die dan aan te doen is dan dadig mensch, der- :onInklyke majesteit lanken dat hij niet het levenAlleen aan vooruit, beginsel„Minder luidt het wacht eden". doen, schrijft aldaar aan haar perso- 'orm uit. Anders te Dor ons, en wij zul- met bloed bevlekte door de bloedver- iaar zijn onderdanen iemand vermoorden, slachtoffer verzoe- want, zou er bloed n kan nog de eene weet welke maat- mvanten schadever- Itoos zeer onaange- zeer eindeloos doet en met zachtheid. miJNEN 4 Febr. v. P. Said Febr. Perim 'ebr. te Triest Febr. te Sabang ar. van Messina te Oost-Londen 54 Febr. van Duin- ebr. Ouessant 'ebr. van New-York 'ebr. Finisterre Febr. te Port Said Febr. te Kilindini br. te Suez. Napels v. New-York 'ebr. te Genua Febr. Perim >r. van Tanger br. te Lissabon ERSEN 5 Februari 1931, des 1) ersen. irkoopen. 2.4934Londen jn 59.25—59.26 Parijs 9.76—9.78 ier. Ponden 12.09 '/2 -ƒ 59.30 Belgische Fransche Francs tICHT 3 774.7 te Munchen. 744.3 te Nordöyan. vond van 26 Febru- •chtige Zuid-Weste- tot betrokken. Tij- ral in het Oosten. üngsdienst. hedenmorgen 8.45 'eest op uw hoede VLISSINGEN 6.39 19.20 7.48 20.41 9.23 22.15 iito's, Fietsen rigen. ri uur 6.01 6.03 6.04 DA akelijkheden, er aire avond, Nuts- •ude Vriendschap" Liefdadigheids- Britannia, 2.30 uur. VUSSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren /2.20 per3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad f 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel.Kleine advertentiesbetreffendeHuur enVerhuur.Koop en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1— 5 regels 75 ct., iedere regel meer 15xt De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIÜING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 2 bladen VLISSINGEN, 26 FEBRUARI. Verkiezing Prov. Staten. In den te Goes gehouden vergadering van de centrale Zeeland van de liberale staats partij de Vrijheidsbond, werden definitief vastgesteld de lijsten voor de a.s. verkiezing voor de Prov. Staten voor de kieskringen Goes, Zierikzee, Sluis, Hulst en Tholen. De kringen Middelburg en Vlissingen had den nog geen lijsten ingezonden, doch tijdens de vergadering vond de indiening daarvan plaats. De volgorde der candidaten zal even wel nog voor wijziging vatbaar zijn. Van ge dachten werd gewisseld over het voordeel van samenwerking der lijsten van Goes en Mid delburg. Sommige woordvoerders achtten deze samenvoeging niet van belang, andere wel. De kieskringen Middelburg, Goes en Vlissingen werden gemachtigd deze kwestie zelf tot een te brengen. De huur- en kolentoeslag aan werlcloozen. Door Ged- Staten is goedkeuring onthouden aan het besluit van den gemeenteraad alhier tot het toekennen van een huur- en kolen- aan de werkloozen. Verkeer over de Schipbrug gestremd. In verband met het te water laten van het motorschip „Kota Nopan" van de werf der Kon. Maatsch. „de Schelde"-zal het verkeer over de Schipbrug over het Marinedok Za terdag as. van des morgens 10 uur af worden gestremd. Nadat het schip te water is gelaten zal de brug weer worden herlegd. De haven van Vlissingen. In de „Standaard" wordt de opening van de nieuwe haven te Vlissingen een groot Zeeuwsch belang genoemd. Als inleiding op deze historische gebeurte nis vermeldt een der medewerkers van het anti-rev. hoofdorgaan den historischen ach tergrond der zaak, die gewaagt van strijd en moeite, van doorzetting, ten slotte bekroond met een uiteindelijke zegepraal. Volgens overlevering zou Vlissingen reeds in het jaar 620 hebben bestaan, en van ouds her was hier een veer op Vlaanderen geves tigd. De zoo gunstig gelegen plaats had reeds vroeg een haven, daar Graaf Willem III er in 1315 een liet graven. Dat $ras de tegen woordige Westerhaven. Gelijktijdig met de uitbreiding der stad, omstreeks 1581, werd besloten tot den aanleg van een nieuwe ha ven, de zgn. Engelsche kade, waarachter in N.-Z. richting de Rommelhaven werd aange legd. Een tweede uitbreiding der stad had plaats in de jaren 1609—1612 op last van Prins Maurits. Daarbij werden nieuwe vesten gegraven en werd de oude vest tot haven (de Ooster- of Dokhaven) ingericht. De dokha ven werd door een keersluis in twee deelen gescheiden, zij kwam in 1616 gereed. Zij bleek echter niet aan de verwachtingen te voldoen. Reeds een jaar later, in 1617 en ook later in 1665 was het noodig haar te verdiepen en de sluis te herstellen. In 1680 werd besloten het dok in te richten als ligplaats voor 's lands oorlogsschepen, doch de daarvoor uitgevoerde werken schijnen niet zeer oordeelkundig te zijn geweest, want reeds in 1682 werden klachten vernomen, dat de schepen niet ge kield en gekalefaat konden worden. In 1687 werd op voorstel van Prins Willem Hl het college der Admiraliteit van Zeeland gemach tigd een leening aan te gaan, ten einde een geschikt dok te maken. De keuze viel daarbij op Vlissingen. De Admiraliteit stelde aan de Vroedschap van Vlissingen den eisch, dat alle particuliere werven moesten worden op geruimd. Eerst streed de vroedschap tegen den eisch, doch zwichtte. In 1695 was het werk gereed. Ondanks dit alles vermocht men van Vlis singen geen eerste klasse havenplaats te maken. Voor eeuwen geleden telde men er verschillende, o.a. Zierikzee en Veere, van waaruit de groote zeevaart op Oost- en West-Indië en de geheele wereld met succes werd uitgeoefend, zoodat Zeeland in één naam genoemd werd met Holland. De'hoofd oorzaak van den achteruitgang van Vllssin- als havenstad in die periode is wel ge weest, dat door het grooter worden der sche pen, de genoemde havens, zonder kostbare verruiming en verdieping niet meer toegan- Kelijk werden voor oceaanvaarders. De groote veeders verdwenen en de havens verzandden, scheepvaart verplaatste zich naar de groote havens, welke 'n centrum van den zich uitbreidenden en zich in andere banen bewegenden handel werden en aan de scheepvaart gunstiger voorwaarden konden aanbieden. Wel is in de zeventiger jaren van de vorige eeuw, d,e haven van Vlissingen naar de eichen van dien tijd ingericht geworden, doch daarbij is de fout begaan, de haven voor de zeeschepen bestemd, achter sluizen te bouwen, waardoor voor de schepen tijd verlies en gevaar ontstonden, welke die haven voor- de scheepvaart niet aantrekkelijk maak ten. Het moest veranderen. Het spreekt van zelf, dat het zoo niet langer kon. De groote schepen voeren stil voorbij naar en van Ant werpen zonder Vlissingen aan te doen, om bijv. kolen te bunkeren. De vooruitzienden te Vlisingen voelden heel goed, dat wilde Vlis singen tot nog grooter bloei komen, men een prima, prima haven moest hebben, Teen het esrst de plannen geopperd werden, werd het plan belachelijk genoemd. „Wie zou dat beta len riep de een. ,,'t Wordt toch nooit geen Rotterdam riep de ander. Gelukkig kreeg Vlissingen een burgemeester, die de rechte man op de rechte plaats was. Alle eer en hulde aan den heer C. A. van Woelderen, die een vurig aanvoerder was in den strijd voor de havenplannen. Wat heeft deze niet moe ten slikken voor het zoover was Het werd als een speculatief perspectief beschouwd. Is het wonder, dat de heer Van Woelderen zoo gaarne journalisten op bezoek kreeg Daar maakte hij altijd tijd voor vrij. Dan duurde het geen minuut of aan de hand van talrijke situatie-teekeningen wist de heer Van Woel deren steeds de havenplannen toe te lichten. Zeker, hij voelde ook wel veel voor de stad, maar 85 van zijn onderhoud liep over zijn met veel liefde gekoesterd plan „De haven". Dat was en bleef steeds nummer één. Het moest anders worden. De buitenhaven van Vlissingen moest toegankelijk worden ge maakt voor alle bestaande zeeschepen. Ver volgens moest er een kademuur zijn met bij- behoorende loodsen en moderne kranen, die aan die schepen de gelegenheid gaf lading en passagiers in den kortst mogelijken tijd te lossen. Burgemeester van Woelderen liet de Kamers en de diverse ministers nooit los. Wie herinnert zich niet, hoe hij de Tweede Kamer als 't ware sommeerde de begrooting te herzien Maar hij hield vol en het resul taat is, dat de provincie Zeeland, over een maand weer een echte zeehaven zal bezitten, die, al is zij maar van beperkte afmeting, aan de hoogste eischen van de scheepvaart vol doet. Welken invloed zal deze haven nu op de ontwikkeling van Zeeland kunnen hebben vraagt wellicht deze of gene. Het is natuur lijk gemakkelijk om te zeggen O, van de groote verwachtingen van de optimisten als burgemeester Van Woelderen komt toch niets terecht. Welke schepen zullen Vlissingen in den tegenwoordigen tijd als havenplaats kie zen, terwijl zij de beschikking hebben over de groote centra Rotterdam en Antwerpen. Gelukkig, zóó spraken onze voorvaderen niet. Zelfs al misten zij de hulpmiddelen van den tegenwoordigen tijd totaal, en al kon den zij maar beschikken over de meest pri mitieve havenruimte, dan wisten zij toch, door hun grooten ondernemingsgeest en hun energie, de schitterendste resultaten te beha len op scheepvaartgebied. Zoo móét het weer worden Wij Zeeuwen mogen niet tevreden blijven, met een zich langzaam modernisee- renden landbouw, maar moeten het ook van de zee hebben. De vraag is echter„zal door de haven van Vlissingen er nu meer welvaart komen Ons antwoord is „Ja Zeer zeker Maar „er moet voor gewerkt" Vooral in Vlissin gen moet ieders ideaal zijn, de haven No 1, vooral van de haven-directie, reeders, carga doors, veembeheerders en expediteurs. Maar deze niet alleen. Ook de overheid, het spoor- wegbestuur, de landbouw, kortom alles moet meewerken. Dan zal het er met Gods hulp komen. Dan kan Vlissingen straks blijde haar havenfeesten vieren. En het geheele Zeeuw- sche Gewest viert met de Scheldestad het feest dankbaar mee, en met dankbaarheid zullen worden herdacht oud-minister Lely, mr. A. A. de Veer en zooveel anderen die meehielpen. Een tunnel onder de Wester-Schelde Over de fantastische plannen betreffende het bouwen van een tunnel onder de Wester- schelde, schrijft de „Ter Neuzensche Ct." het volgende We willen de technische zijde der zaak eens terzijde laten, ofschoon daaromtrent ook wel iets zou op te merken vallen. We bepalen ons echter tot het financieele, en dan zal het wel aanstonds duidelijk zijn, dat het bericht niet kan kloppen. We nemen als vergelijking de kosten van den tunnelbouw te Antwerpen. De groote tunnel van 2 y2 K.M. en de kleine van 500 M. zullen kosten 19.6 millioen. Dat }s, indien we een gemiddelden prijs aannemen per K.M. 6.53 millioen. Tegen dien een heidsprijs zou dus de Scheldetunnel, welks lengte 4.2 K.M. wordt berekend, moeten kos ten ƒ2714 millioen. Het tekort op den stoomfaipbtdienst op de Westerschelde wordt blijkens gegevens in de Staatsbegrocting geraamd op hoogstens ƒ220.000. Indien men alleen ^ente zou reke nen a 4 zou dat bedrag een rente vertegen woordigen van een kapitaal van ƒ5172 mil lioen. Nu willen wij de aflossing, die toch ook moet gebeuren, nog schenken, maar dan dunkt ons, dat een verschil van 22 millioen gulden het bericht wel in een ietwat vreemd licht plaatst, en wc verdere commentaar aan onze lezers kunnen laten. Nieuwe verbinding derde klasse Londen Vlissingen—Duitschland. De nieuwe zomerdienstregeling der Duit- sche spoorwegen, die op 15 Mei in werking treedt, voorziet een nieuwe verbinding derde klasse tusschen Vlissingen (met aansluiting naar en van Londen) en Noord- en Midden- Duitschland. In de sneltreinen D 174/173 Ber lijnAmsterdam en D 137/138 Dresden—Vlis singen zullen zich wagons derde klasse Ber lijnVlissingen en DresdenVlissingen be vinden. Te Hengelo kan men aansluiting ver krijgen met den sneltrein HamburgRotter dam en terug, die eveneens wagons derde klasse heeft. Een kunstavond. Britannia. Het bestuur van de afdeeling Vlissingen van het Algemeen Nederlandsch Verbond meldt ons het volgende Getrouw aan de opvattingen van de alge- meene vereeniging, waarvan de afdeeling Vlissingen een deel uitmaakt, is door haar een kunst-avond belegd, uitsluitend ten minste, wat het voor te dragen werk betreft gewfjd aan „Nederlandsch fabrikaat". Deze vereeniging toch, die zich de hand having en zoo mogelijk uitbreiding van den Dietschen Nederlandschen) stam voor stelt en steun en hulp biedt aan wat Neder landsch isdie in haar groepen in Neder land, Vlaanderen, Zuid-Afrika, Amerika en in haar afdeelingen in den vreemde dit doel overal nastreeftdie haar vertakkingen heeft aan alle Universiteiten, zoo in Neder land als in Vlaanderen in het Dietsch Stu dentenverbond, dat ruim 3000 leden telt. Deze vereeniging, welke ook het ten ge- hoore brengen van Nederlandsche Diet- sche); muziek binnen haar arbeidsveld heeft getrokken, zal Zaterdagavond in het Grand Hotel Britannia een uitvoering doen geven door mevr. Marg. Couperus, die voor de ver tolking van het lied niet de eerste de beste is. Wel zullen we om dit be bewijzen niet een greep doen uit talrijke beoordeelin gen na haar optreden, zoowel in Nederland en Vlaanderen als in Amerika, maar toch willen we even vermelden, dat zij het was, die eenige jaren geleden aangezocht werd om haar medewerking te verleenen op het Stam Congres te Brussel. Deze dame zal, begeleid door haar pianist, voordragen o.a. het Dietsche lied uit ver schillende eeuwen. Waar deze vooixiracht in de kleederdracht vai het tijdvak wordt gegeven, belooft deze avond voor de liefhebbers van muziek en voordracht schitterend te worden. Bovendien zal de pianist eenige nummers ten gehoore brengen. Leger des Heils. De film der stichting „Valkenheide" die j.l. Maandag in de Groote Kerk alhier vertoond werd, zal aanstaande Zaterdag ook in het „Leger des Heils" vertoond worden. De film, genaamd „Zonde en Licht" of het leven van een gestichtsjongen, is een pracht film in één proloog en vijf acten en geeft een duidelijk beeld van het gestichtsleven op „Valkenheide", terwijl zij tevens de geheele levensgeschiedenis van een jongen uit het volk te zien geeft. De geheele opbrengst van den filmavond komt ten goede aan de verschillende inrich tingen voor ouden van dagen, kinderen en dergelijke. Concert-Vereeniging te Middelburg. Wilhelm Backhaus Concert- en Gehoorzaal. Een voornaam pianist, die een belangrijk programma brachtBeethoven op. 53 en 109, Brahms' 28 variaties over een thema van Paganini, Chopin in een reeks van zeven stukken. Alzoo, geen modern werk. We hebben Backhaus als een kunstenaar van buitengewone hoedanigheden leeren kennen. Een voortreffelijk musicus, wiens liefde voor de kunst zeer diep en ernstig is en die dan ook Beethoven speelde met vol maakt meesterschap en innige artisticiteit. Technisch even parelend als machtig spel, j-ap, lenig en doorzichtig, gespannen rhythme en een toon, die zeer bijzondere melodische momenten vond, zoodat men naar deze ab solute muziek moest luisteren. De solist speel de beide sonates nagenoeg achtereen, meer dere tusschenruimt-e ter nawerking en be- zinking ware welkom geweest. Het Andante uit op. 109 boeide, was sterk levend en be wogen een overpeinzing, van wonderlijken glans. Met de vertolking van Brahm's Paganini- variaties bewees Backhaus wel een bijzon dere persoonlijkheid te zijn. Deze interpre tatie wekte groote, waarlijke bewondering. Enthousiasme 't Was een uiting van kracht en talent, gedragen door een helderen, war men toon, blcei, verteedering en laaienden, wilden hartstocht. Overstelpende schoonheid Chopin riep onwillekeurig de reminiscentie wakker aan den beroemden Chopin-speler Dirk Schafer, die ons kortelings is voorge gaan. Backhaus moge ons niet gehuld hebben in de onbestemde schemering en getrokken in de droomerige, sensitieve sfeer welke des Schafer's waren, zachtkens overweldigende ontroering hebben we op^ dezen recital toch wèl beleefd. Ook het bruske karakter, dat soms plots aan het licht komt, hebben we niet gemist. -Chopin's oeuvre was vertegen woordigd door vier Etudes, de Barcarole, een Prelude en de Grande valse brillante. De pianist speelde onder groote belang stelling. Hij genoot zeer veel waardeering, hetgeen wel bewezen werd door spontaan applaus en een krans. Backhaus dankte op zijn beurt met „Liebestraume" van Liszt. O. Vrijwillige voldoening van belasting. De' minister van financiën maakt bekend, dat ten behoeve van 's rijks schatkist is ont vangen wegens over vorige jaren te weinig betaalde belastingen (gewetensgeld) bij den inspecteur der directe belastingen te Middel burg 1000 bij den ontvanger der registra tie en domeinen te Middelburg 10.9S, Besmettelijke ziekten. In de week van 15 tot en met 21 Februari zijn in de provincie Zeeland voorgekomen 4 gevallen van roodvonk, waarvan 2 te Goes en 1 te Biggekerke en Kruiningen en 1 geval van diphtherie te Ter Neuzen. Een motor-tractor. Op het stations-emplacement te Goes is een motor-tractor in dienst gesteld, welke In plaats van de gewone stoomlocomotieven rangeerdienst verricht. De spoorwegen zijn hiertoe overgegaan uit zuinigheidsoverwegingen en zullen deze trac tors geleidelijk op alle stations in dienst wor den gesteld. Opening suatiesluis te Stavenisse. Gisterenmiddag is in tegenwoordigheid van den Commissaris der Koningin in de pro vincie Zeeland, te Stavenisse, feestelijk ge opend de nieuwe suatiesluis van het water schap Stavenisse. Vele autoriteiten en genoo- digden waren aanwezig. Een gezellig diner en een muziekuitvoering besloten de feestelijk heden. SOUBURG. Toen dr. J. J. G. Pronk, arts te Oost- en West-Souburg verleden jaar de gemeente ver liet, werd uit zijn patiënten te Souburg en te Ritthem een comité gevormd met het doel gelden in te zamelen, teneinde hem stoffelijke blijken van dankbaarheid aan te bieden voor zijn 18-jarigen arbeid in die gemeenten, wel ke arbeid zich kenmerkte, naast bekwaam heid, door hulpvaardigheid, vriendschap en trouw. Het comité mocht voor dat doel zeer veel medewerking ontvangen, doch omstandighe den waren oorzaak, dat de uitvoering van het plan moest worden uitgesteld. Dezer dagen echter vervoegde ziel. het co mité ten huize van dr. Pronk te Middelburg. Een der comitéleden dankte hem voor al de hulp, die hij tijdens zijn verblijf te Souburg aan de lijdende mens^hheid heeft bewezen en bood hem namens de oud-patiënten een prachtige collectie studieboeken en een elec- trische schemerlamp aan. Dr. Pronk betoonde zich hiervoor zeer ge troffen en dankte hartelijk voor de bewijzen van waardeering. Gisterenmiddag viel in de Kanaalstraat alhier, waar men bezig is ter verbreeding dier straat, de hooge olmen om te hakken, een boom een verkeerde richting uit en nam eenige dakpannen en een goot mede, en wat erger was, verbrijzelde toen een groote spie gelruit van den winkel van den heer de P. Misschien was de flinke bries hier wel eenigszins de oorzaak van. BIGGEKERKE Onder voorzitterschap van burgemeester Simcnse werd Dinsdagavond een vergadering gehouden van de plaatselijke afdeeling van den Bijzonderen Vrij willigen Landstorm, wel ke door bijna alle leden werd bijgewoond. De voorzitter opende met een welkomst woord en deelde mede, dat de heer Laernoes door dringende bezigheden niet aanwezig kon zijn. Overste Bierman, commandant van het verband Zeeland, zette vóór de pauze uiteen de wenschelijkheid van aansluiting bij den B. V. L. en toonde op zeer bevattelijke wijze aan, dat we het gevaar niet alleen van Rus land moeten verwachten, doch dit gevaar eveneens, al is het eenigszins in anderen vorm, in ons land aanwezig is. Na de pauze besprak hij hoe de verdere organisatie in el kaar is gezet en dat bij een eventueelê op roeping elk weet of gezegd zal worden, hoe hij meet handelen. Enkele brevetten van schietvaardigheid werden uitgereikt. Met een woord van dank, speciaal aan den heer Bierman, en de aanwezigen sloot de voorzitter deze aangename samenkomst. BRESKENS. Loop der bevolking gedurende de maand Januari 1831. INGEKOMEN: S. M. J. Crince, van Dordrecht naar Dorps straat 2. M. L. Dingemanse, van Middelburg naar Papendrecht 26. P. Leenhouts, van Oostburg naar Vergou westraat 16. M. M. van de Velde, van Hoek naar Kijk uit 2. S. C. Zonnevijlle, geb. Wesdorp, van Rot terdam naar Markt 3. VERTROKKEN: M. M. S. Crince, naar Nieuwe Tonge. L. M. Schepens, naar Barsingerhorn. F. B. Tange, naar Aardenburg. A. Wcifert, naar Barsingerhorn. A. S. Wolfert, geb. Verduijn, naar Barsin gerhorn. KERK- EN SCHOOLNIEUWS Nieuws van het zendingsveld. Het zendingsbureau te Oegstgeest meldt ons In Juni van dit jaar zal het 100 jaar gele den zijn dat de zendelingen Riedel en Schwarz voet aan wal zetten in de Minahassa en de arbeid van het Nederlandsch Zendeling Genootschap in dat gewest door hen een aan vang nam. Men maakt zich in de Mirjahassa gereed om deze gebeurtenis op waardige wijze te her denken zoowel door de onderwijzers aan de scholen van het genootschap als door de in- heemsche ambtsdragers der Indische Kerk, die daar tegenwoordig den door het genoot schap aangevangen gemeentearbeid voortzet ten, zijn daartoe commissies gevormd. Deze stellen zich voor op den eigenlijken gedenk dag een plechtigen optocht naar de graven der eerste zendelingen te organiseeren, en verder een blijvende herinnering aan dezen dag in het leven te roepen door de stichting van een studiefonds, dat inzonderheid de vorming van inheemsche predikanten, artsen, onderwijzers en verplegers zal trachten te bevorderen. Voorzitters der beide commissies zijn de heeren Wenas, hulpprediker en Man goal, leeraar aan de normaalschool, beiden te Tomohon. Examens Aan de mode-academie te 's Gravenhage is geslaagd voor leerares in het lingerie-vak mej. K. Steketee alhier. Het Onderwijsfonds voor de Binnenvaart. Het instructievaartuig „Prins Hendrik" van het Onderwijsfonds voor de Binnenvaart, dat thans bijna tien jaar als opleidingsschip in de vaart is, is in verband met de eischen, die aan de opleiding voor zee- en binnen vaart gesteld worden, te klein gebleken. In verband hiermede besloot het bestuur van het Onderwijsfonds voor de Binnenvaart het vorig najaar het schip te laten vergrooten. Bij het ontwerpen van de plannen voor deze uitbreiding bleek evenwel, dat de kosten, aan deze vergrooting van de „Prins Hendrik" verbonden, niet veel minder zouden bedragen dan het laten bouwen van een geheel nieuw instructievaartuig, dat aan alle eischen van dezen tijd voldoet. Ter betere verzorging van de opleiding voor de zee- en binnenvaart werd daarop door het Onderwijsfonds voor de Binnen vaart een raad van commissarisen voor de practische opleiding voor de zee- Rijn- en binnenvaart in het leven geroepen. Deze raad staat onder voorzitterschap van den heer M. J. van Alphen de Veer, inspecteur van het nijverheidsonderwijs te Den Haag. Het ligt in de bedoeling door deze organisa tie de practische opleiding voor de vaart in ons tand te centraliseeren en met één modern

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1931 | | pagina 1