500
25
EERSTE BLAD
No.45:
69e Jaargang
1931
MAANDAG
litflave: Firma F. IIAH OF VEIBE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen. ïelel. IB. Postrekening 662BT
33 FEBRUARI
Verschiint dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
DE TOCHT VAN DE „DEMPO".
Ureter* Van beS'emmin« zouden
naar school.
Iiaar.
dag
ar,
zoo'n dag
daan,
gespeeld,
est staan.
moeder's vraag.
Ivetvlek een stukje
Jdaar met een heet
telkens verleggen
leemt. Kunt u het
^krijgen, dan neemt
tetra, waarmee u
(jft. Denkt u er om.
ar is. Dus niet bij
(jk welkomZeg
dol bent op kou-
>ij mij een mandje
b* zoo'n hekel aan,
Hartelijk welkom
pop met die cape
Op die manier zal
iijn oom, tante en
Rotterdam
lat je het mis hebt.
niet naar turnles
en een kort zwart
minder op dunne
iou zoo zeggen, dat
(aal pakje dragen.
nieuws Dat heb
lit gehad. Aan de
liefst. En jy
uitjes geduld, Zon-
>g zooveel raadsel
gaan er maar 5
[jjde boeken eens op,
zoo van houdt,
[us ook een beetje
best met dat kleine
Jmspringen, Las de
jullie zóó vaak
roonlyk achterwege
zul je wel door
rangen zijn. Riepen
ben jij een bul-
1
Iian Wat grappig
n matrozenpak, je
je bolletje en je
I broekzakken. Dag
Btelijk welkom!
welkom
leen maar op een
in Vlissingen ge-
den trein op de
lemaal niet in ge-
voor. Maar ik hoop
dan meer gelegen-
ontmoet ik er jou
kit
Kb
Iiets kwalijk, hoor!
zeker, ik heb kort
3 Ja, wat zal ik
bruine oogen en
unand, die me eens
hebt een grappige
van me te vertel-
in de Van Hogen-
ar eens naar me
Wel neenMet
Ie er komen. Neen,
alleen maar boe-
ik of tien Dat is
>r. Je begrijpt wel,
jij, ik ook nog
bezat. Die ver
der jaren,
i heele Amsterdam-
'1 eens logeeren?
woon in Amster-
vandaan, hè Ben
geweest Wat een
ben bang, dat het
het toch maar
kan oplossen vind
I als
VUSSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren /2.20 per 3 maanden.
Franco door het geheeie rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove
rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 et
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel.Kleine advertentiesbetrefiendeHuur enVerhuur.Koop
en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1 f regels 75 ct, iedere regel meer 15 ct
De abonné's in 't bezit eenet
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet ol oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DUUR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit twee bladen
De mist als spelbreker. Het schip zonder den
proeftocht toch overgenomen. Verschillende
tafelredevoeringen. De „Dempo" te Rotterdam
aangekomen.
die dit verlangden gelegenheid zouden krijgen
om naar den wal terug te keeren, teneinde
met den trein van 13.13 de terugreis te aan
vaarden. Een tweede boot zou over ongeveer
half vijf vertrekken, teneinde aansluiting op
den mailtrein te verkrijgen.
Terwijl vele gasten zich reeds gereed maak
ten om met den middagsneltrein te kunnen
vertrekken, bleek het al vrij spoedig dat deze
aansluiting niet meer gehaald kon worden,
omdat de provinciale boot niet tijdig genoeg
was gearriveerd.
Intusschen was het opgeklaard en was de
wal zeer goed zichtbaar en konden wy de
mailboot ook zien uitvaren.
Er bleef dus nog kans bestaan dat de tocht
naar Rotterdam zou doorgaan, doch dit was
een ij dele illusie. De „Dempo" kon niet vóór
5 uur vertrekken en zou zeker niet vóór mid
dernacht te Rotterdam aankomen.
Wie lust gevoelde de reis naar de
Maasstad medemaken, doch dit waren slechts
enkelen van de gasten, die te Rotterdam
woonachtig zyn. Deze kwamen nog op hun
bestemming aan.
De andere gasten hebben om ongeveer 4
uur de „Dempo" verlaten en werden door de
provinciale boot „Zeeland" naar Vlissingen
teruggebracht.
De Rotterdamsche Lloyd en „de Schelde"
toonden zich in elk opzicht royale gasthee-
ren en alle genoodigden zullen wel aangena
me herinneringen bewaren aan hun bezoek
aan de „Dempo".
De tafelredevoeringen.
Tijdens de lunch werden Zaterdagmiddag
verschillende redevoeringen gehouden.
De eerste spreker was de heer mr. F. J.
Sprenger, vice-president van den raad van
commissarissen van de Kon. Maatsch. „de
Schelde". Hy wenschte den Lloyd geluk met
dit mooie schip en hoopte dat dit een periode
van voorspoed voor den Lloyd moge brengen.
De heer Sprenger kon mededeelen dat
H. M. de Koningin een bewijs van belang
stelling had gegeven door de benoeming van
den heer W. Ruys Sr., oud-directeur van den
Rotterdamschen Lloyd tot ridder in de orde
van den Nederlandschen Leeuw.
Namens „de Schelde" wenschte spr. den
Lloyd geluk met dit nieuwe schip en stelde
voor een dronk te wijden op het welzyn van
den Rotterdamschen Lloyd.
De heer W. Ruys Bzn. zeide, dat het wel
jammer is dat de proeftocht niet is kunnen
doorgaan en dat de officieele plechtigheid
van het overnemen van het schip daardoor
ook niet heeft kunnen plaats hebben. Toch
weerhield dit spr. niet om de „Dempo" van de
N.V. Kon. Maatsch. „de Schelde over te ne
men, omdat de Lloyd voldoende vertrouwen
heeft in „de Schelde", die reeds zooveel
schepen voor den Lloyd heeft gebouwd, zon
der dat de proeftocht heeft plaats gehad.
Spr. bracht een bijzonder woord van dank
aan het personeel van „de Schelde", die dit
schip hebben gebouwd. Hy wilde geen namen
noemen, doch meende één uitzondering te
moeten maken en noemde alleen den naam
van den heer Kromhout, die de betimmering
van het schip heeft ontworpen en aan wien
hy een bijzonder woord van hulde bracht
voor zyn prachtig werk.
Spr. hoopte dat de tydsomstandigheden, die
thans niet gunstig zyn, van dien aard mogen
worden, dat de verwachtingen welke men van
dit groote schip koestert, ten volle in vervul
ling mogen gaan.
De heer Rus eindigde met een dronk in
te stellen op het welzijn van de Kon.
Maatsch. „de Schelde".
De volgende spreker was de heer jhr. mr.
J. W. Quarles van Ufford, Commissaris der
Koningin in onze provincie.
Hij bood namens het provinciaal bestuur
van Zeeland en mede namens de Zeeuwsche
gasten zyn gelukwenschen aan met dit nieu
we schip. Hy wees op de buitengewoon groote
belangstelling die voor dit schip heeft be
staan, welke vooral ook tot uiting is geko
men bij de gelegenheid die geboden is ge
worden om het schip te bezichtigen. Het is
thans als het ware een leegte geworden, dat
dit prachtige schip niet meer gemeerd ligt
aan de Dokkade te Vlissingen.
Spr. kon mety gencegeiï constateeren, dat
de Zeuwen trots mo^n 7ijn op deze echt
De aankomst en ontvangst
van de gasten.
De directies van de N.V. Rotterdamsche
Lloyd en van de N.V. Kon. Maatsch. ,de
Schelde hebben tal van autoriteiten uitge-
noodigd om den technischen proeftocht van
het nieuwe motormailschip „Dempo" van den
Rotterdamschen Lloyd van Vlissingen naar
Rotterdam mede te maken.
De vele gasten waren Vrijdagavond ten 7
uur te Vlissingen aangekomen cn werden met
de provinciale boot „Zeeland" naar de op
de reede voor anker liggende „Dempo" se-
bracht.
Zjj kwamen om ongeveer 8 uur aan boord.
Z(j zochten dadelijk de voor hen aangewezen
hutten op, wat zeer vlug kon geschieden door
de keurige regeling en de bijzondere voorko
mendheid van het bedienend personeel
In de gezellige rookzaal verzamelden'zich
spoedig daarop de gasten, waar een prettige
stemming heerschte en een strijkje deze nog
verhoogde.
Een algemeene begroeting volgde daar.
Het zou ons te ver voeren de lange lijst
van genoodigden te noemen. Wij merkten
daar o.a. op directie en hoofdingenieurs van
„de Schelde", mr. F. j. Sprenger, vice-presi
dent van den raad van commissarissen van
„de Schelde", de Commissaris der Koningin,
de burgemeester van Vlissingen, de directie
van de stoomvaart-maatschappy „Zeeland"
de directeuren van de Pzem, de directeur van
den prov. stoombootdienst, vertegenwoordigers
van de My. „Nederland", van de groote
scheepvaart-maatschappijen, ingenieurs van
den waterstaat en tal van andere autoriteiten
vertegenwoordigende verschillende takken van
scheepvaart, handel en industrie.
Ongeveer 9 uur begaven de genoodigden
ach aan tafel en heeft ieder zich kunnen
overtuigen dat de keuken van de „Dempo"
Oen de hoogste eischen voldoet.
Aan het diner werd niet gesproken.
Na afloop van het diner vereenigden vele
sasten zich weder in de prachtige salons ter
wijl anderen het schip bewonderden, daarbij
ooor deskundigen voorgelicht.
De prettige stemming in de salons duurde
M de kleine uurtjes, waar onder aan»e-
laam gekout of met bridgen de tijd werd ge
passeerd. De Javaantjes zorgden er voor dat
fle gasten het aan niets ontbrak.
De proeftocht wegens mist
afgelast.
Het weer liet zich Vrijdagavond vr« gun-
aanzien, het was wel niet volslagen hel-
ö«r, doch het begon te regenen en dit was
r!'„Iglinstlg voerteeken dat de reis vermoe-
®hJK wel zou kunnen doorgaan.
In den loop van den avond zou de beslis-
ÏÏLIaUen w»nn«r het anker zou worden
seucht om de reis naar Rotterdam te aan-
2T' 136 commandant, de heer Ross, be-
oot dat Zaterdagmorgen ongeveer 6 uur de
ren zou worden aanvaard.
De wind, die oorzaak was geweest dat de
OP 13 Februari niet kon doorgaan, kreeg
vJÜ? Wn anderen bondgenoot, die de goede
o»™ 'n dUigen deed st°rtcn. Voor
rnnacht moet alles zwichten en dat bleek
Zaterdagmorgen. Het was dik van den
het rts'co om met zulk een kostbaar
rnp de reis te beginnen, was te riskant. Toch
ter kapltein het anker nog laten Iich-
.doch was het Intusschen reeds ongeveer
ur geworden. Het genot van de zeereis zou
ter slechts van zeer korten duur zijn,
M nauwelijks waren de machtige machi-
ta«,Werking gesteld' hat trotsche zee-
tors? "aar 2,111 bestemming te Rotterdam
den occbsem of deze moesten weder wor-
nirf jgezet' Er kon m«t den dikken mist
k» I? worden gevaren en werd het an-
Wederom gevierd en lag het schip weer
ot w °P d® reede voor anker' in afwachting
et zooveel zou opklaren dat de tocht zou
««fflen worden voortgezet.
Wel °?1Standl8heden daarvoor waren even-
si. w mnstie- mist bleef hangen en
«Ita opMaren' zou bet zeker te laat
te r?,^611 °m bog op zoodanig tijdstip
floenii!??"1 aan komeb dat de gasten
daarom werd medegedeeld, dat de fasten
Zeeuwsche scheepswerf, die de grootste zee
paleizen kan afleveren.
Hij had nog een bijzonderen gclukwensch
over te brengen, nl. van zijn echtgenoote, die
de doopmeeder is geweest van de „Dempo
en die verzocht had de beste wenschen over
te brengen.
De Commissaris hoopte letterlijk zoowel als
figuurlijk dat de „Dempo" in alle opzichten
wèl zal varen en hij dronk op den verderen
bloei der beide maatschappijen.
Namens de Amsterdamsche gasten werd
het woord gevoerd door den heer M. C. Ko
ning. directeur van de maatschappij „Neder
land".
Hij kon den Rotterdamschen Lloyd geluk
wenschen, die dit mooie schip aan zijn vloot
heeft toegevoegd en daardoor de Nederland-
sche koopvaardijvloot met een prachtige aan
winst heeft verrijkt. Hij zeide, dat met het
vervaardigen van de „Dempo" bewezen is.
dat de Zeeuwsche scheèpsbouw-industrie met
behoeft onder te doen voor die van de andere
scheepswerven in ons land.
De Zeeuwen hebben reeds van oudsher een
uitstekenden naam op maritiem gebied en
dien naam hebben zij ook nu weder hoog ge
houden.
Spr. bracht nog in herinnering alles wa
de burgemeester van Vlissingen, de heer
Van Woelderen en ook de heer Elout m he.
„Hbl." hebben gedaan, om de nieuwe sluis te
Vlissingen te kunnen bouwen, waardoor het
mogelijk is geworden dat „de Schelde" mede
de grootste schepen kan bouwen.
De heer Koning richtte ten slotte een har
telijk geineenden gelukwenseh tot den kapi
tein van de „Dempo", den heer E. P. Ross,
een Zeeuwschen jongen uit Goes.
De burgemeester van Vlissingen, de heer
C. A. van Woelderen, zeide dat hij hier
gaarne persoonlijk openlijk een woord van
dank had willen brengen aan den minister
van waterstaat, voor het tot stand komen
van het prachtige waterstaatswerk, de groote
nieuwe keersluis te Vlissingen, KÜ kon thans
dien dank overbrengen aan de hoeren Van
Oordt en Brinkhorst, die hier tegenwoordig
waren, en die de eigenlijke uitvoerders van
de werken aan de nieuwe keersluis waren.
Waar de heer Van Woelderen het werk van
den Rijkswaterstaat vergeleek met dat van
den chirurg, sprak hij verder van het geluk
kig huwelijk tusschen den Rotterdamschen
Lloyd en de Kon. Maatsch. „de Schelde',
waaruit reeds veel voorspoedige kinderen
waren gesproten. Thans was de sluis geen be-
letsel meer gelijk bij de „Baloeran", -waar de
maatschappij Feijenoord bü te pas moest ko
men, waarvan hij hoopte, dat dit in het ge
noemde huwelijk een uitzonderingsgeval zou
blijven en sprak onder bijval der aanwezigen
de hoop uit, dat ook in de toekomst nog vele
en steeds voorspoediger en grootere kinderen
uit de genoemde, echtgemeenschap zouden
geboren worden.
De heer Ross, kapitein van de „Dempo
bedankte in een joviale toespraak voor de tot
hem gerichte woorden, die hij op hoogen prijs
stelde. Hij bracht een woord van erkentelijk
heid aan „de Schelde" voor het geleverde
schitterende werk.
Onder algemeen gelach zeide hij, dat d-
accoucheuse de „Dempo" tweemaal 24 uur
voor de nieuwe sluis heeft opgehouden. Laten
wij evenwel hopen dat dit een volgende maal
vlugger zal afloopen.
De laatste spreker was de heer W. Lands
man, secretaris van de Vereeniging van tech
nische ambtenaren en redacteur van het or-
gaan van deze vereeniging. Hij wilde uiting
geven aan zijn groote bewondering voor alles
wat door de technici bij de vervaardiging van
dit schip is tot 5tand gebracht. Hij legde
daarbij ook in het bijzonder den nadruk
op het aandeel dat de vaklieden hebben ge
had, terwijl hij tevens hulde bracht aan het
personeel dat, in welken vorm dan ook, toe
zicht had gehouden bij de afwerking van het
Hiermede waren de officieele toespraken
geëindigd.
Alleen nam kapitein Ross nog even het
woord, die de aanwezigen uitnoodigde tegen
woordig te willen zijn b« het verwisselen der
vlaggen
Hieraan werd door alle aanwezigen voldaan
en begaven deze zich naar het achterdek. De
reedertjvlag werd geheschen en door allen het
Wilhelmus aangeheven. De plechtige gebeur
tenis werd door de fotografen op de gevoelige
plaat vastgelegd en tevens een film gemaakt.
Kapitein Ross, de commandant van het
vlaggeschip, had van alle zijden gelukwen
schen in ontvangst te nemen.
De „Dempo" was hiermede officieel aan de
vloot van den Rotterdamschen Lloyd toege
voegd en mag een parel genoemd worden van
onze Nederlandsche koopvaardijvloot.
Een beschrijving van het schip.
Aan een beschrijving van de „Dempo" door
de directie van den Rotterdamschen Lloyd
aan de gasten, Vrijdagavond tijdens het diner,
ter hand gesteld is het volgende ontleend
In het jaar 1928 is tot den bouw van de
beide zusterschepen „Baloeran" en „Dempo
besloten. De laatste opdracht werd gegeven
aan de Koninklijke Maatschappij „de Schel
de" te Vlissingen. De „Dempo" is het eerste
groote schip dat door de nieuwe sluizen haar
element bereikt heeft.
Het schip heeft een bruto tonnenmaat van
17000 registerton, zijn lengte is 175 M. en
breedte 21.34 M., de hoogte 25 M„ gemeten
van kiel tot de commandobrug.
Evenals de „Baloeran" wijkt het schip
uiterlijk van het gebruikelijke type af. Het
vraagstuk van den bovenbouw is op bijzonde
re manier opgelost. De stand van de mas en
en van den schoorsteen, geeft een indruk van
snelheid. Evenals de andere mailschepen, die
de laatste jaren aan de vloot van den Rotter
damschen Lloyd zijn toegevoegd, is de „Dem
po" voorzien van een kruiserhek. waardoor
o.a. een aanzienlijke winst aan ruimte wor..t
verkregen.
Men herkent aan het schecpstype onmid
dellijk het tropenschip.
De passagiersinrichtingen zijn alle zoo hoog
mogelijk boven de waterlijn aangebracht, op
dat" ramen en patrijspoorten ook bij minder
gunstig weer geopend kunnen blijven.
De verblijven der passagiers zijn verdeeld
over zeven dekken. Binnenhutten komen op
dit schip niet voor. De hutten der eerste klas
se passagiers zijn alle zgn. dekliutten. Nage
noeg alle hutten 1" de eerste klasse kunnen
door tusschendeuren met elkaar verbonden
worden. Alle hutten, met alle mogelijke com
fort ingericht, zijn van ruime afmetingen.
Behalve 2 luxe suites, bevattende elk een
slaapkamer, zitkamer en badkamer, zijn in de
eerste klasse verscheidene een- en tweeper
soonshutten met privé-badkamer ontworpen.
De eerste klasse biedt plaats aan 234 passa
giers, ondergebracht in 82 éénpersoonshutten
en 76 tweepersoonshutfcen.
Het aantal badkamers voor publiek gebruik
bedraagt 26. de W.C.'s zijn 31 in aantal.
Behalve door de twee liften zijn de verschil
lende dekken door ruime trappenhuizen met
elkaar verbor den.
De eetzaal biedt plaats aan 234 personen en
heeft een oppervlakte van 360 M2. In het
midden van het plafond is een groote open
well ontworpen, die door twee dekken heen
loopt, waardoor men van het trappenhuis en
de lobby een kijk in de eetzaal heeft.
Van de eetzaal voeren de trappen en liften
naar de daarboven geglegen lobby met, kantoor
van den administrateur, de „Social Hall" of
muziekzaal ter grootte van 320 M2., de rook
zaal en eindelijk naar de wandeldekken,
waarvan twee ter grootte van resp. 820 M. en
460 M2. aan de voor- en zijkanten door groote
glazen ramen zijn afgesloten op het boven
st-'dek is een sportdek van zeer ruime afme
tingen (225 M.)
OP het onderste promenadedek is tenslot.e
nog een kinderkamer, onmiddellijk daaraan
grenst een afzonderlijk kinderspeeldek.
De Lloyd heeft den architect W. Kromhout
opdracht gegeven voor het ontwerpen van ae
salons in de eerste klasse en ook voor de twee-
de klasse heeft de heer Kromhout decoraties
ontworpen. De toepassing van verschillende
houtsoorten, de eene al rijker dan de an
dere, maar tot harmonie gebracht door de
vaste richtlijnen die de kunstenaar zich ge
steld had, de plaatsing van het mooie beeld
van den beeldhouwer Vos, dat als de in brons
vastgelegde verbeelding van den Javaanschen
dans is. de rijke kleeden, waarin 'n diep rood
overheerscht, maken de social hall tot een
zaal vol gedragen weelde. In de achter de
social hall gelegen rooksalon is een van mo-
zaiek vervaardigde schilderij van de „Dempo
den berg, die aan het schip zijn naam gaf, te
bewonderen in de eetzaal zijn knappe gobe
lins, naar ontwerp van Kromhout, geweven
door de Haagsche kant- en weefwerkschool.
De verlichting vond de kunstenaar in het
bijzonder in de eetzaal wat te hel. Het
lag in zijn bedoeling de directie van den Lloyd
te"adviseeren, er lampen van minder sterkte
in te gebruiken, die het nu wat al te sterk
zich op den voorgrond dringende der lange
lichtlijnen, zullen temperen.
H P. Mutters en Zoon in Den Haag hee.t
de ontwerpen van Kromhout in de eerste
klasse uitgevoerd, in de tweede klasse was „de
Schelde" zelf de uitvoerster.
Een tot in details afdalende beschrijving
van 2e, 3e en 4e klasse, de civiele afdeeling
en verblyven voorde bemanning, zou ons te
ver voeren. Genoeg zij het te constateeren,
dat de tweede klasse accomodatie heeft voor
280 passagiers, waarvan er 183 in dekhutten
worden ondergebracht. De eetzaal biedt plaats
aan 286 personen, en is 400 vierkante meter
grooter zyn een damessalon, een rooksalon
en kinderkamer. De passagiers hebben de
beschikking over 1110 vierkante meter des-
ruimte. In de derde klasse is een eetzaal voor
65 personen, een rooksalon en een promena
dedek van 455 M2. Er is ruimte voor 70 pas
sagiers.
De bemanning telt 330 koppen, by vol be
zet schip zyn er 1100 personen aan boord.
De „Dempo" heeft een openlucht zwembad
van 8 M. lang, 6 M. breed en 2 M. diep in den
voorkiel. Een operatiekamer, een hospitaal en
een afzonderlijk verblyf voor besmettelijke,
zieken behooren tot de satitaire uitrusting.
In de keukens zijn de nieuwste vindingen
toegepast, vries- en koelkamers nemen een,
aanzienlyke ruimte in.
De machine-installatie
De geheeie machine-installatie is onderge
bracht in één enkele machinekamer en be
staat uit twee Schelde-Sulzer Diesel hoofd
motoren, elk met een vermogen van 7000 as
P.K., bij circa 102 omwentelingen per minuut,
vier Schelde-Sulzer Diesel-hulpmotoren elk
van 780 as P.K., bij 180 omwentelingen per
minuut en de noodige hulpwerktuigen, welke
alle, op een enkele uitzondering na, electrisch
gedreven worden.
De hoofdmotoren zijn 10 cylinder machi
nes met aangebouwde compressoren, die het
schip een vaartsnelheid van 18 /2 mijl geven.
De zuigerkoeling geschiedt met zoet, de cy-
linderkoeling met zout water.
Het aanzetwerk is aan de voorzijde der
machines geplaatsthet aanzetten alsook
het omkeeren der draairichting geschiedt met
behulp van. een door lucht gedreven servo
motor.
Het streven zooveel mogelijk het vermogen
der hoofdmotoren te benutten voor de voort
stuwing, leidde tot toepassing van electrisch
aangedreven roteerende spoelpompen, fabri
kaat Brown Boveri, voor het leveren der be-
noodigde spoellucht. Als reserve is nog een
gelyke pompgroep aangebracht.
De hulpmotoren, die elk 6 cylinders heb
ben, dienen voor de opwekking van den elec-
trischen stroom, benoodigd voor het dryven
van alle hulpwerktuigen, voor de verlichting
en voor de verwarming.
De afgewerkte gassen der hoofdmotoren
doorstroomen eerst een gezamenlyken geluid
demper, welke in den schoorsteen is onder
gebracht. De gassen passeeren ook een von-
kenvanger, waarop tevens de hulpmotoren
zijn aangesloten en ontwijken daarna in de
buitenlucht.
De schoorsteen is in den vorm van een
ellips en heeft de navolgende afmetingen
11 X 10 X 5.50 meter.
De afgewerkte gassen der hulpmotoren en
een gedeelte van. de afgewerkte gassen der
hoofdmotoren kunnen worden geleid door een
afgasketel, waarin uit zoet water stoom wordt
gevormd van 0.5 K.G./c.M2. overdruk. Deze
stoom wordt gebruikt voor het verwarmen
van het zoute badwater en van zoetwater ten
dienste van de centrale waschtafels, luxe
hutten en kombuisdoeleinden.
De brandstof wordt geborgen in 5 dubbele
bodemtanks, 6 dieptanks en in de anti-slin
gertanks. Deze laatste zyn installaties om het
slingeren van het schip bij hooge zee belang
rijk te verminderen. De hoeveelheid brand
stof welke in deze ruimten kan worden ge
borgen bedraagt ruim 2400 ton.
De electrische installatie.
De electrische installatie bestaat uiteen
gelykstroom-installatie voor kracht, voor ver
warming en voor de diverse kombuis-inrich
tingen, met een spanning van 220 volt, een
gelijkstroom-installatie voor de verlichting,
de hut- en salonventilatie en voor de ver
plaatsbare electrische apparaten, met een
spanning van 110 volteen gelijkstroom-in
stallatie voor de noodverlichting eveneens met
een spanning van 110 volteen draaistroom
installatie van 65 volt spanning voor de koel-
apparaten in de pantries en een gelykstroom-
installatie met een spanning van 12 volt voor
de klokken, de telefoon-installatie, het licht
signaalsysteem en de schellen.
De verwarming van alle salons, hutten,
gangen, enz. geschiedt electrisch, waarvoor
aangebracht zyn circa 525 electrische radia
toren voor alle kachels is een systeem ge
kozen met een lage oppervlakte-temperatuur.
De verlichtingsinstallatie omvat circa 6500
lampen. Het aantal ventilatoren in salons en
hutten bedraagt ongeveer 570 stuks.
De installatie voor noodverlichting is on
dergebracht in een afzonderlijke machine
kamer op het sloependek en bestaat uit een
dynamo van 110 volt, aangedreven door een
petroleummotor. Naast deze machinekamer
bevindt zich een accumulatorenkamer, waar
in is opgesteld een accumulatorenbatterij, be
staande uit 94 nikkel-ijzer elementen.
Vanaf het noodlicht-schakelbord loopt een
afzonderlyk leidingsnet door het geheeie
schip, hierop zijn aangesloten circa 110 lam-
pen, zoodanig verdeeld over alle salons, gan
gen, verblyven, trapportalen en dekken, dat
de weg naar de reddingssloepen automatisch
wordt aangegeven, terwijl bij de sloepen een
goede verlichting wordt verkregen. De nood
verlichting wordt automatisch ingeschakeld
wanneer de" normale verlichting door een of
andere oorzaak mocht worden onderbroken.
De gelijkstroom-installatie voor de klokken,
telefoons, lichtsignalen en schellen bestaat uit
2 batteryen met een ontlaadspanning van 12
volt, waarop zyn aangesloten de electrische
klokken m#t een moederklok en 43 dochter-
klokken, de uitgebreide lichtsignaal-installatie
ivoor de passagiershutten der le en 2e klasse