500 25 EERSTE BLAD No.45: 69e Jaargang 1931 MAANDAG litflave: Firma F. IIAH OF VEIBE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen. ïelel. IB. Postrekening 662BT 33 FEBRUARI Verschiint dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen DE TOCHT VAN DE „DEMPO". Ureter* Van beS'emmin« zouden naar school. Iiaar. dag ar, zoo'n dag daan, gespeeld, est staan. moeder's vraag. Ivetvlek een stukje Jdaar met een heet telkens verleggen leemt. Kunt u het ^krijgen, dan neemt tetra, waarmee u (jft. Denkt u er om. ar is. Dus niet bij (jk welkomZeg dol bent op kou- >ij mij een mandje b* zoo'n hekel aan, Hartelijk welkom pop met die cape Op die manier zal iijn oom, tante en Rotterdam lat je het mis hebt. niet naar turnles en een kort zwart minder op dunne iou zoo zeggen, dat (aal pakje dragen. nieuws Dat heb lit gehad. Aan de liefst. En jy uitjes geduld, Zon- >g zooveel raadsel gaan er maar 5 [jjde boeken eens op, zoo van houdt, [us ook een beetje best met dat kleine Jmspringen, Las de jullie zóó vaak roonlyk achterwege zul je wel door rangen zijn. Riepen ben jij een bul- 1 Iian Wat grappig n matrozenpak, je je bolletje en je I broekzakken. Dag Btelijk welkom! welkom leen maar op een in Vlissingen ge- den trein op de lemaal niet in ge- voor. Maar ik hoop dan meer gelegen- ontmoet ik er jou kit Kb Iiets kwalijk, hoor! zeker, ik heb kort 3 Ja, wat zal ik bruine oogen en unand, die me eens hebt een grappige van me te vertel- in de Van Hogen- ar eens naar me Wel neenMet Ie er komen. Neen, alleen maar boe- ik of tien Dat is >r. Je begrijpt wel, jij, ik ook nog bezat. Die ver der jaren, i heele Amsterdam- '1 eens logeeren? woon in Amster- vandaan, hè Ben geweest Wat een ben bang, dat het het toch maar kan oplossen vind I als VUSSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren /2.20 per 3 maanden. Franco door het geheeie rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 et ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel.Kleine advertentiesbetrefiendeHuur enVerhuur.Koop en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1 f regels 75 ct, iedere regel meer 15 ct De abonné's in 't bezit eenet Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet ol oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DUUR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit twee bladen De mist als spelbreker. Het schip zonder den proeftocht toch overgenomen. Verschillende tafelredevoeringen. De „Dempo" te Rotterdam aangekomen. die dit verlangden gelegenheid zouden krijgen om naar den wal terug te keeren, teneinde met den trein van 13.13 de terugreis te aan vaarden. Een tweede boot zou over ongeveer half vijf vertrekken, teneinde aansluiting op den mailtrein te verkrijgen. Terwijl vele gasten zich reeds gereed maak ten om met den middagsneltrein te kunnen vertrekken, bleek het al vrij spoedig dat deze aansluiting niet meer gehaald kon worden, omdat de provinciale boot niet tijdig genoeg was gearriveerd. Intusschen was het opgeklaard en was de wal zeer goed zichtbaar en konden wy de mailboot ook zien uitvaren. Er bleef dus nog kans bestaan dat de tocht naar Rotterdam zou doorgaan, doch dit was een ij dele illusie. De „Dempo" kon niet vóór 5 uur vertrekken en zou zeker niet vóór mid dernacht te Rotterdam aankomen. Wie lust gevoelde de reis naar de Maasstad medemaken, doch dit waren slechts enkelen van de gasten, die te Rotterdam woonachtig zyn. Deze kwamen nog op hun bestemming aan. De andere gasten hebben om ongeveer 4 uur de „Dempo" verlaten en werden door de provinciale boot „Zeeland" naar Vlissingen teruggebracht. De Rotterdamsche Lloyd en „de Schelde" toonden zich in elk opzicht royale gasthee- ren en alle genoodigden zullen wel aangena me herinneringen bewaren aan hun bezoek aan de „Dempo". De tafelredevoeringen. Tijdens de lunch werden Zaterdagmiddag verschillende redevoeringen gehouden. De eerste spreker was de heer mr. F. J. Sprenger, vice-president van den raad van commissarissen van de Kon. Maatsch. „de Schelde". Hy wenschte den Lloyd geluk met dit mooie schip en hoopte dat dit een periode van voorspoed voor den Lloyd moge brengen. De heer Sprenger kon mededeelen dat H. M. de Koningin een bewijs van belang stelling had gegeven door de benoeming van den heer W. Ruys Sr., oud-directeur van den Rotterdamschen Lloyd tot ridder in de orde van den Nederlandschen Leeuw. Namens „de Schelde" wenschte spr. den Lloyd geluk met dit nieuwe schip en stelde voor een dronk te wijden op het welzyn van den Rotterdamschen Lloyd. De heer W. Ruys Bzn. zeide, dat het wel jammer is dat de proeftocht niet is kunnen doorgaan en dat de officieele plechtigheid van het overnemen van het schip daardoor ook niet heeft kunnen plaats hebben. Toch weerhield dit spr. niet om de „Dempo" van de N.V. Kon. Maatsch. „de Schelde over te ne men, omdat de Lloyd voldoende vertrouwen heeft in „de Schelde", die reeds zooveel schepen voor den Lloyd heeft gebouwd, zon der dat de proeftocht heeft plaats gehad. Spr. bracht een bijzonder woord van dank aan het personeel van „de Schelde", die dit schip hebben gebouwd. Hy wilde geen namen noemen, doch meende één uitzondering te moeten maken en noemde alleen den naam van den heer Kromhout, die de betimmering van het schip heeft ontworpen en aan wien hy een bijzonder woord van hulde bracht voor zyn prachtig werk. Spr. hoopte dat de tydsomstandigheden, die thans niet gunstig zyn, van dien aard mogen worden, dat de verwachtingen welke men van dit groote schip koestert, ten volle in vervul ling mogen gaan. De heer Rus eindigde met een dronk in te stellen op het welzijn van de Kon. Maatsch. „de Schelde". De volgende spreker was de heer jhr. mr. J. W. Quarles van Ufford, Commissaris der Koningin in onze provincie. Hij bood namens het provinciaal bestuur van Zeeland en mede namens de Zeeuwsche gasten zyn gelukwenschen aan met dit nieu we schip. Hy wees op de buitengewoon groote belangstelling die voor dit schip heeft be staan, welke vooral ook tot uiting is geko men bij de gelegenheid die geboden is ge worden om het schip te bezichtigen. Het is thans als het ware een leegte geworden, dat dit prachtige schip niet meer gemeerd ligt aan de Dokkade te Vlissingen. Spr. kon mety gencegeiï constateeren, dat de Zeuwen trots mo^n 7ijn op deze echt De aankomst en ontvangst van de gasten. De directies van de N.V. Rotterdamsche Lloyd en van de N.V. Kon. Maatsch. ,de Schelde hebben tal van autoriteiten uitge- noodigd om den technischen proeftocht van het nieuwe motormailschip „Dempo" van den Rotterdamschen Lloyd van Vlissingen naar Rotterdam mede te maken. De vele gasten waren Vrijdagavond ten 7 uur te Vlissingen aangekomen cn werden met de provinciale boot „Zeeland" naar de op de reede voor anker liggende „Dempo" se- bracht. Zjj kwamen om ongeveer 8 uur aan boord. Z(j zochten dadelijk de voor hen aangewezen hutten op, wat zeer vlug kon geschieden door de keurige regeling en de bijzondere voorko mendheid van het bedienend personeel In de gezellige rookzaal verzamelden'zich spoedig daarop de gasten, waar een prettige stemming heerschte en een strijkje deze nog verhoogde. Een algemeene begroeting volgde daar. Het zou ons te ver voeren de lange lijst van genoodigden te noemen. Wij merkten daar o.a. op directie en hoofdingenieurs van „de Schelde", mr. F. j. Sprenger, vice-presi dent van den raad van commissarissen van „de Schelde", de Commissaris der Koningin, de burgemeester van Vlissingen, de directie van de stoomvaart-maatschappy „Zeeland" de directeuren van de Pzem, de directeur van den prov. stoombootdienst, vertegenwoordigers van de My. „Nederland", van de groote scheepvaart-maatschappijen, ingenieurs van den waterstaat en tal van andere autoriteiten vertegenwoordigende verschillende takken van scheepvaart, handel en industrie. Ongeveer 9 uur begaven de genoodigden ach aan tafel en heeft ieder zich kunnen overtuigen dat de keuken van de „Dempo" Oen de hoogste eischen voldoet. Aan het diner werd niet gesproken. Na afloop van het diner vereenigden vele sasten zich weder in de prachtige salons ter wijl anderen het schip bewonderden, daarbij ooor deskundigen voorgelicht. De prettige stemming in de salons duurde M de kleine uurtjes, waar onder aan»e- laam gekout of met bridgen de tijd werd ge passeerd. De Javaantjes zorgden er voor dat fle gasten het aan niets ontbrak. De proeftocht wegens mist afgelast. Het weer liet zich Vrijdagavond vr« gun- aanzien, het was wel niet volslagen hel- ö«r, doch het begon te regenen en dit was r!'„Iglinstlg voerteeken dat de reis vermoe- ®hJK wel zou kunnen doorgaan. In den loop van den avond zou de beslis- ÏÏLIaUen w»nn«r het anker zou worden seucht om de reis naar Rotterdam te aan- 2T' 136 commandant, de heer Ross, be- oot dat Zaterdagmorgen ongeveer 6 uur de ren zou worden aanvaard. De wind, die oorzaak was geweest dat de OP 13 Februari niet kon doorgaan, kreeg vJÜ? Wn anderen bondgenoot, die de goede o»™ 'n dUigen deed st°rtcn. Voor rnnacht moet alles zwichten en dat bleek Zaterdagmorgen. Het was dik van den het rts'co om met zulk een kostbaar rnp de reis te beginnen, was te riskant. Toch ter kapltein het anker nog laten Iich- .doch was het Intusschen reeds ongeveer ur geworden. Het genot van de zeereis zou ter slechts van zeer korten duur zijn, M nauwelijks waren de machtige machi- ta«,Werking gesteld' hat trotsche zee- tors? "aar 2,111 bestemming te Rotterdam den occbsem of deze moesten weder wor- nirf jgezet' Er kon m«t den dikken mist k» I? worden gevaren en werd het an- Wederom gevierd en lag het schip weer ot w °P d® reede voor anker' in afwachting et zooveel zou opklaren dat de tocht zou ««fflen worden voortgezet. Wel °?1Standl8heden daarvoor waren even- si. w mnstie- mist bleef hangen en «Ita opMaren' zou bet zeker te laat te r?,^611 °m bog op zoodanig tijdstip floenii!??"1 aan komeb dat de gasten daarom werd medegedeeld, dat de fasten Zeeuwsche scheepswerf, die de grootste zee paleizen kan afleveren. Hij had nog een bijzonderen gclukwensch over te brengen, nl. van zijn echtgenoote, die de doopmeeder is geweest van de „Dempo en die verzocht had de beste wenschen over te brengen. De Commissaris hoopte letterlijk zoowel als figuurlijk dat de „Dempo" in alle opzichten wèl zal varen en hij dronk op den verderen bloei der beide maatschappijen. Namens de Amsterdamsche gasten werd het woord gevoerd door den heer M. C. Ko ning. directeur van de maatschappij „Neder land". Hij kon den Rotterdamschen Lloyd geluk wenschen, die dit mooie schip aan zijn vloot heeft toegevoegd en daardoor de Nederland- sche koopvaardijvloot met een prachtige aan winst heeft verrijkt. Hij zeide, dat met het vervaardigen van de „Dempo" bewezen is. dat de Zeeuwsche scheèpsbouw-industrie met behoeft onder te doen voor die van de andere scheepswerven in ons land. De Zeeuwen hebben reeds van oudsher een uitstekenden naam op maritiem gebied en dien naam hebben zij ook nu weder hoog ge houden. Spr. bracht nog in herinnering alles wa de burgemeester van Vlissingen, de heer Van Woelderen en ook de heer Elout m he. „Hbl." hebben gedaan, om de nieuwe sluis te Vlissingen te kunnen bouwen, waardoor het mogelijk is geworden dat „de Schelde" mede de grootste schepen kan bouwen. De heer Koning richtte ten slotte een har telijk geineenden gelukwenseh tot den kapi tein van de „Dempo", den heer E. P. Ross, een Zeeuwschen jongen uit Goes. De burgemeester van Vlissingen, de heer C. A. van Woelderen, zeide dat hij hier gaarne persoonlijk openlijk een woord van dank had willen brengen aan den minister van waterstaat, voor het tot stand komen van het prachtige waterstaatswerk, de groote nieuwe keersluis te Vlissingen, KÜ kon thans dien dank overbrengen aan de hoeren Van Oordt en Brinkhorst, die hier tegenwoordig waren, en die de eigenlijke uitvoerders van de werken aan de nieuwe keersluis waren. Waar de heer Van Woelderen het werk van den Rijkswaterstaat vergeleek met dat van den chirurg, sprak hij verder van het geluk kig huwelijk tusschen den Rotterdamschen Lloyd en de Kon. Maatsch. „de Schelde', waaruit reeds veel voorspoedige kinderen waren gesproten. Thans was de sluis geen be- letsel meer gelijk bij de „Baloeran", -waar de maatschappij Feijenoord bü te pas moest ko men, waarvan hij hoopte, dat dit in het ge noemde huwelijk een uitzonderingsgeval zou blijven en sprak onder bijval der aanwezigen de hoop uit, dat ook in de toekomst nog vele en steeds voorspoediger en grootere kinderen uit de genoemde, echtgemeenschap zouden geboren worden. De heer Ross, kapitein van de „Dempo bedankte in een joviale toespraak voor de tot hem gerichte woorden, die hij op hoogen prijs stelde. Hij bracht een woord van erkentelijk heid aan „de Schelde" voor het geleverde schitterende werk. Onder algemeen gelach zeide hij, dat d- accoucheuse de „Dempo" tweemaal 24 uur voor de nieuwe sluis heeft opgehouden. Laten wij evenwel hopen dat dit een volgende maal vlugger zal afloopen. De laatste spreker was de heer W. Lands man, secretaris van de Vereeniging van tech nische ambtenaren en redacteur van het or- gaan van deze vereeniging. Hij wilde uiting geven aan zijn groote bewondering voor alles wat door de technici bij de vervaardiging van dit schip is tot 5tand gebracht. Hij legde daarbij ook in het bijzonder den nadruk op het aandeel dat de vaklieden hebben ge had, terwijl hij tevens hulde bracht aan het personeel dat, in welken vorm dan ook, toe zicht had gehouden bij de afwerking van het Hiermede waren de officieele toespraken geëindigd. Alleen nam kapitein Ross nog even het woord, die de aanwezigen uitnoodigde tegen woordig te willen zijn b« het verwisselen der vlaggen Hieraan werd door alle aanwezigen voldaan en begaven deze zich naar het achterdek. De reedertjvlag werd geheschen en door allen het Wilhelmus aangeheven. De plechtige gebeur tenis werd door de fotografen op de gevoelige plaat vastgelegd en tevens een film gemaakt. Kapitein Ross, de commandant van het vlaggeschip, had van alle zijden gelukwen schen in ontvangst te nemen. De „Dempo" was hiermede officieel aan de vloot van den Rotterdamschen Lloyd toege voegd en mag een parel genoemd worden van onze Nederlandsche koopvaardijvloot. Een beschrijving van het schip. Aan een beschrijving van de „Dempo" door de directie van den Rotterdamschen Lloyd aan de gasten, Vrijdagavond tijdens het diner, ter hand gesteld is het volgende ontleend In het jaar 1928 is tot den bouw van de beide zusterschepen „Baloeran" en „Dempo besloten. De laatste opdracht werd gegeven aan de Koninklijke Maatschappij „de Schel de" te Vlissingen. De „Dempo" is het eerste groote schip dat door de nieuwe sluizen haar element bereikt heeft. Het schip heeft een bruto tonnenmaat van 17000 registerton, zijn lengte is 175 M. en breedte 21.34 M., de hoogte 25 M„ gemeten van kiel tot de commandobrug. Evenals de „Baloeran" wijkt het schip uiterlijk van het gebruikelijke type af. Het vraagstuk van den bovenbouw is op bijzonde re manier opgelost. De stand van de mas en en van den schoorsteen, geeft een indruk van snelheid. Evenals de andere mailschepen, die de laatste jaren aan de vloot van den Rotter damschen Lloyd zijn toegevoegd, is de „Dem po" voorzien van een kruiserhek. waardoor o.a. een aanzienlijke winst aan ruimte wor..t verkregen. Men herkent aan het schecpstype onmid dellijk het tropenschip. De passagiersinrichtingen zijn alle zoo hoog mogelijk boven de waterlijn aangebracht, op dat" ramen en patrijspoorten ook bij minder gunstig weer geopend kunnen blijven. De verblijven der passagiers zijn verdeeld over zeven dekken. Binnenhutten komen op dit schip niet voor. De hutten der eerste klas se passagiers zijn alle zgn. dekliutten. Nage noeg alle hutten 1" de eerste klasse kunnen door tusschendeuren met elkaar verbonden worden. Alle hutten, met alle mogelijke com fort ingericht, zijn van ruime afmetingen. Behalve 2 luxe suites, bevattende elk een slaapkamer, zitkamer en badkamer, zijn in de eerste klasse verscheidene een- en tweeper soonshutten met privé-badkamer ontworpen. De eerste klasse biedt plaats aan 234 passa giers, ondergebracht in 82 éénpersoonshutten en 76 tweepersoonshutfcen. Het aantal badkamers voor publiek gebruik bedraagt 26. de W.C.'s zijn 31 in aantal. Behalve door de twee liften zijn de verschil lende dekken door ruime trappenhuizen met elkaar verbor den. De eetzaal biedt plaats aan 234 personen en heeft een oppervlakte van 360 M2. In het midden van het plafond is een groote open well ontworpen, die door twee dekken heen loopt, waardoor men van het trappenhuis en de lobby een kijk in de eetzaal heeft. Van de eetzaal voeren de trappen en liften naar de daarboven geglegen lobby met, kantoor van den administrateur, de „Social Hall" of muziekzaal ter grootte van 320 M2., de rook zaal en eindelijk naar de wandeldekken, waarvan twee ter grootte van resp. 820 M. en 460 M2. aan de voor- en zijkanten door groote glazen ramen zijn afgesloten op het boven st-'dek is een sportdek van zeer ruime afme tingen (225 M.) OP het onderste promenadedek is tenslot.e nog een kinderkamer, onmiddellijk daaraan grenst een afzonderlijk kinderspeeldek. De Lloyd heeft den architect W. Kromhout opdracht gegeven voor het ontwerpen van ae salons in de eerste klasse en ook voor de twee- de klasse heeft de heer Kromhout decoraties ontworpen. De toepassing van verschillende houtsoorten, de eene al rijker dan de an dere, maar tot harmonie gebracht door de vaste richtlijnen die de kunstenaar zich ge steld had, de plaatsing van het mooie beeld van den beeldhouwer Vos, dat als de in brons vastgelegde verbeelding van den Javaanschen dans is. de rijke kleeden, waarin 'n diep rood overheerscht, maken de social hall tot een zaal vol gedragen weelde. In de achter de social hall gelegen rooksalon is een van mo- zaiek vervaardigde schilderij van de „Dempo den berg, die aan het schip zijn naam gaf, te bewonderen in de eetzaal zijn knappe gobe lins, naar ontwerp van Kromhout, geweven door de Haagsche kant- en weefwerkschool. De verlichting vond de kunstenaar in het bijzonder in de eetzaal wat te hel. Het lag in zijn bedoeling de directie van den Lloyd te"adviseeren, er lampen van minder sterkte in te gebruiken, die het nu wat al te sterk zich op den voorgrond dringende der lange lichtlijnen, zullen temperen. H P. Mutters en Zoon in Den Haag hee.t de ontwerpen van Kromhout in de eerste klasse uitgevoerd, in de tweede klasse was „de Schelde" zelf de uitvoerster. Een tot in details afdalende beschrijving van 2e, 3e en 4e klasse, de civiele afdeeling en verblyven voorde bemanning, zou ons te ver voeren. Genoeg zij het te constateeren, dat de tweede klasse accomodatie heeft voor 280 passagiers, waarvan er 183 in dekhutten worden ondergebracht. De eetzaal biedt plaats aan 286 personen, en is 400 vierkante meter grooter zyn een damessalon, een rooksalon en kinderkamer. De passagiers hebben de beschikking over 1110 vierkante meter des- ruimte. In de derde klasse is een eetzaal voor 65 personen, een rooksalon en een promena dedek van 455 M2. Er is ruimte voor 70 pas sagiers. De bemanning telt 330 koppen, by vol be zet schip zyn er 1100 personen aan boord. De „Dempo" heeft een openlucht zwembad van 8 M. lang, 6 M. breed en 2 M. diep in den voorkiel. Een operatiekamer, een hospitaal en een afzonderlijk verblyf voor besmettelijke, zieken behooren tot de satitaire uitrusting. In de keukens zijn de nieuwste vindingen toegepast, vries- en koelkamers nemen een, aanzienlyke ruimte in. De machine-installatie De geheeie machine-installatie is onderge bracht in één enkele machinekamer en be staat uit twee Schelde-Sulzer Diesel hoofd motoren, elk met een vermogen van 7000 as P.K., bij circa 102 omwentelingen per minuut, vier Schelde-Sulzer Diesel-hulpmotoren elk van 780 as P.K., bij 180 omwentelingen per minuut en de noodige hulpwerktuigen, welke alle, op een enkele uitzondering na, electrisch gedreven worden. De hoofdmotoren zijn 10 cylinder machi nes met aangebouwde compressoren, die het schip een vaartsnelheid van 18 /2 mijl geven. De zuigerkoeling geschiedt met zoet, de cy- linderkoeling met zout water. Het aanzetwerk is aan de voorzijde der machines geplaatsthet aanzetten alsook het omkeeren der draairichting geschiedt met behulp van. een door lucht gedreven servo motor. Het streven zooveel mogelijk het vermogen der hoofdmotoren te benutten voor de voort stuwing, leidde tot toepassing van electrisch aangedreven roteerende spoelpompen, fabri kaat Brown Boveri, voor het leveren der be- noodigde spoellucht. Als reserve is nog een gelyke pompgroep aangebracht. De hulpmotoren, die elk 6 cylinders heb ben, dienen voor de opwekking van den elec- trischen stroom, benoodigd voor het dryven van alle hulpwerktuigen, voor de verlichting en voor de verwarming. De afgewerkte gassen der hoofdmotoren doorstroomen eerst een gezamenlyken geluid demper, welke in den schoorsteen is onder gebracht. De gassen passeeren ook een von- kenvanger, waarop tevens de hulpmotoren zijn aangesloten en ontwijken daarna in de buitenlucht. De schoorsteen is in den vorm van een ellips en heeft de navolgende afmetingen 11 X 10 X 5.50 meter. De afgewerkte gassen der hulpmotoren en een gedeelte van. de afgewerkte gassen der hoofdmotoren kunnen worden geleid door een afgasketel, waarin uit zoet water stoom wordt gevormd van 0.5 K.G./c.M2. overdruk. Deze stoom wordt gebruikt voor het verwarmen van het zoute badwater en van zoetwater ten dienste van de centrale waschtafels, luxe hutten en kombuisdoeleinden. De brandstof wordt geborgen in 5 dubbele bodemtanks, 6 dieptanks en in de anti-slin gertanks. Deze laatste zyn installaties om het slingeren van het schip bij hooge zee belang rijk te verminderen. De hoeveelheid brand stof welke in deze ruimten kan worden ge borgen bedraagt ruim 2400 ton. De electrische installatie. De electrische installatie bestaat uiteen gelykstroom-installatie voor kracht, voor ver warming en voor de diverse kombuis-inrich tingen, met een spanning van 220 volt, een gelijkstroom-installatie voor de verlichting, de hut- en salonventilatie en voor de ver plaatsbare electrische apparaten, met een spanning van 110 volteen gelijkstroom-in stallatie voor de noodverlichting eveneens met een spanning van 110 volteen draaistroom installatie van 65 volt spanning voor de koel- apparaten in de pantries en een gelykstroom- installatie met een spanning van 12 volt voor de klokken, de telefoon-installatie, het licht signaalsysteem en de schellen. De verwarming van alle salons, hutten, gangen, enz. geschiedt electrisch, waarvoor aangebracht zyn circa 525 electrische radia toren voor alle kachels is een systeem ge kozen met een lage oppervlakte-temperatuur. De verlichtingsinstallatie omvat circa 6500 lampen. Het aantal ventilatoren in salons en hutten bedraagt ongeveer 570 stuks. De installatie voor noodverlichting is on dergebracht in een afzonderlijke machine kamer op het sloependek en bestaat uit een dynamo van 110 volt, aangedreven door een petroleummotor. Naast deze machinekamer bevindt zich een accumulatorenkamer, waar in is opgesteld een accumulatorenbatterij, be staande uit 94 nikkel-ijzer elementen. Vanaf het noodlicht-schakelbord loopt een afzonderlyk leidingsnet door het geheeie schip, hierop zijn aangesloten circa 110 lam- pen, zoodanig verdeeld over alle salons, gan gen, verblyven, trapportalen en dekken, dat de weg naar de reddingssloepen automatisch wordt aangegeven, terwijl bij de sloepen een goede verlichting wordt verkregen. De nood verlichting wordt automatisch ingeschakeld wanneer de" normale verlichting door een of andere oorzaak mocht worden onderbroken. De gelijkstroom-installatie voor de klokken, telefoons, lichtsignalen en schellen bestaat uit 2 batteryen met een ontlaadspanning van 12 volt, waarop zyn aangesloten de electrische klokken m#t een moederklok en 43 dochter- klokken, de uitgebreide lichtsignaal-installatie ivoor de passagiershutten der le en 2e klasse

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1931 | | pagina 1