500 300 25 SSïi SMOTE JAARLIJKSCHE OPRUIMING - Firma J. PERV30ST OOK IN 1931 DE BEROEMDE GARANTIE VOOR ZUIVERHEID EN KWALITEIT eerste blad De „Dempo" en zijn ReddmgbooÉen, BUREAU VOOR BEROEPSKEUZE 69e Jaargang 1031 Uitgave: Firma F. VAÜ DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen. lelei. 10. Postrekening 66287 34 JANUARI Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen Beter dan welke woorden ook een waarborg voor de onveranderlijke zuiverheid en kwaliteit van Chief Whip en daardoor het bewijs dat het de beste sigaret voor ieders gezondheid is VIRGINIA Ook met kurk en goud. BINNENLAND O9.30 K.R.O. Morgen. Kerkdienst. 12.00~i.3o iextet. 1.30—2.00 Gods- ouderen. 2.00—2.30 Le„ opvoering „De Toover. ert, orkest. 4.30—5.00 N.C.R.V. Kerkdienst. -8.15 Voetbaluitslagen. rkest. 9.30 Vaz Dias, 3.20 Kerkcantate. Concert, orkest, viool. 6.20 Lezing. 8.20 Kerk. 9.10 Berichten. 9.25 orkest, koor en solis- 1725 M. 11.50 Gra* ewijde muziek. 1.20 en mplaten. 5.50 Concert, Circus Radio-Paris. :ert, orkest en solisten. 6.20—7.20 Orkest- imofoohplaten. 8.20— .40—11.05 Gramofoon- .no-recital en causerie. ;rt. 3.505.20 Orkest- icert w-i sopraan, daar- mziek. 11.20—12.20' Or- Gramofoonplaten. 1.50 04.20 Concert, or- .20 Revue-uitzending. .20 en 6.50 Gramofoon- 6.20 Concert. 7.20 Be- jding. 9.25 Voordrach- 0 Orkestconcert. 1.20 enconcert. 1.20 Lezing. 1—7.20 Voordrachten, de pauze Lezing. 9.30 11.50 dansmuziek. OMROEPGEBOUW kEND. aar de speciale feest- i's. pening van het „Haus ;rijn hééft de „Funk •lijnsche omroepmaat- [,1e. uitzendingen geor- tzendingen vond reeds Januari, vanaf 1850 luberflöte" onder regie ;t opgevoerd. Deze uit- aniseerd ter herden- Wolfgang Amadeus tn geboren werd. De uitzending is in han. io Walter. uari vind een andere Shakespeare's^ „Ham- pecialc radiobewerking ider regie van Alfred IN DUITSCHLAND. raio-uüzendingëiïvQQt lers. Februari heeft in ijd met de landbouw- jn, een „groene week" den landbpuw gewijd istellen der radiopro- >n rekening met deze tzendingen zullen ge- ciaal aan den land- (RTLIJNEN Jan. Scilly van Pernambuco 21 Jan. Suez 2 Jan. Dover ;e Kaapstad v. Rott. onde" (uitr.) 22 Jan. n. te Antw. van Boulogne 21 Jan. te Belawan ,n. te Batavia v. Amst. 0 Jan. Gibraltar Jan. van Boulogne p. 22 Jan. San Calcutta van Rott. Tan. van Colombo 1 Jan. van Barbados |NDA makelykheden, Uitvoering „D. O. U/' )ude Vriendschap", 8 Uitvoering Christel, osanna", Concertge- RG. L Uitvoering Ritthem- Versluijs, 8 Our. t JKSINGEN 4.34 16.58 5.06 17.33 5.46 1C.16 vuto s, Fietsen tuigen. ari uur 4.59 5.01 ft 5.02 u VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren 2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertenties betrefiendeHuur enVerhuui.Koop enVerkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1—5 regels 75 ct, iedere regel meer 15 ct De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIÜ1NG „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS'' Dit nummer bestaat uit 3 bladen Twee Februari zal de koperen schroef van de „Dempo" zijn duizelingywekkende tollen de proefdraai aanvangen, om op-18 Maart a.s. voor 'fc eerst zijn wiekslag in vreemde wateren voort te zetten. Want dan start het 175 M. lange schip voor zijn eerste indië- vaart. Nu klopt nog binnen zijn huid met haas tigen polsslag de arbeid, overal is er nog be drijvigheid. De witte gestalten van de schil ders ontdekt men in de meest verborgen hoekjes, niets is te klein of te groot of ze strijken er met zwierigen streek hun kwast. Vernuftige toesteilen komen er zelfs aan te pas om zijn romp een schooner aanzien te bezorgen. Vloer leggers passen en meten, wik ken en wegen om de zoovele M3. met elas tisch materiaal te beleggen. Electriciens brengen zorgzaam hun K.M.'s draad in de intiemste verborgenheden. Timmerlieden be dekken naarstig het ijzeren geraamte van het schip met dure en veelkleurige houtsoorten. Alom schreeuwen de gapende kooien om hun donzigen inhoud. Wanneer straks de stof feerders hun tapijten gespreid en de gordy- opgehangen hebben, is het drijvend hotel gereed voor de .reis en kunnen de pas sagiers hun intrek -nemen. Groot, hoog en toch rank zal de „Dempo" jjjn weg zoeken door de - glimmende spiegel m een gladde zee, maar ook door den woesten, donderenden stormloop van hui- zenhooge golven. Naast het modernst com fort behooren dus de hoogste waarborgen voor de veiligheid van de passagiers. Niet dat wij willen beweren dat een scheepsreis gevaarlijker dan een treinreis isOveral schuilt immers het gevaar zoowel te land als te water. Het risico der reizigers neemt ech ter dagelijks af door 't telkens weer opnieuw uitvinden en toepassen van de meest per fecte veiligheidsmiddelen. Daarover juist willeh we eens wat meer vertellen. De „Dempo" heeft een zich over de ge heele lengte van het schip uitstrekkenden dubbelen bodem en 7 waterdichte schotten, die het in 8 waterdichte afdeelingen verdee- len; daarenboven de modernste waarschu- wings- en alarm-signalen, zooals o.a. onder- v.ater-kloksignalen en draadlooze telgrafie. Dit alles kan echter niet verhinderen dat een schip toch schipbreuk lijdt. De geschie denis der schepen, denk slechts aan de twee geweldige booten de „Titanic" en de „Lusi- tania", kent zelfs voorbeelden dat schepen plotseling en geweldig snel zinken, de „Lusi- tania'* zonk in 18 minuten en had, toen het sloependek onder den waterspiegel ver dween, nog een snelheid van verscheidene mijlen. Men tracht by brand, aanvaring, storm, eerst het schip voor den ondergang te behoeden, terwijl, indien dit mislukt, de reddingbooten moeten dienen om het leven der opvarenden te redden. De reddingbooten bieden de laatste kans, ze moeten dus volko men in orde zijn, en steeds gereed voor het gebruik. De „Dempo" heeft 17 reddingbooten, gele- vefd door de firma Bonn en Mees te Rotter dam, waarvan één een motorreddingboot is (in gewone omstandigheden de kapiteins boot), ieder plaats biedend aan 70 personen, leeg wegend 5 ton, bemand 10 ton. Een reddingboot heeft stee'ds aan boord lucht dicht afgesloten tanks drinkwater, luchtdicht afgesloten kisten scheepsbeschuit, verder een kompas, een lamp, een bijl, petroleum, luci fers, golf stillende olie, alles zorgvuldig opge- De boot met haar inventaris is alléén nog biet voldoende. Davits, takels, bootsklampen, enz- zijn eveneens onmisbaar. Tot een beter begrip van wat de „Dempo" aan verbeteringen dienaangaande heeft, dient een bespreking van hoe het vroeger was. Allereerst 't vieren der reddingbooten I Wanneer de angstige noodkreet van de stoomfluit over het schip giert en overal de roeP klinkt„Schip verlaten" is het eerste u'erk de sloep te vieren tot gelijkvloers met het promenadedek, waar meestal de passa giers instappen. Daar de omstandigheden, daaronder de booten gevierd moeten wor den, veelal zeer ongunstig zijn, o.a. een slin gerend schip, brand, duisternis, gladheid of sriel zinkend schip, is het begrijpelijk dat slechts ervaren personen in staat waren een sloep te vieren. Daar het vieren vroeger van dek af geschiedde, moesten de beste krach- CHIEF WHIP ten op het schip blijven, d.w.z. bij passagiers schepen al wat zeeman was, terwijl hun aan wezigheid in de sloep zoo van noode is. Bij eiken takel moest een man staan cm den looper over een kikker of bolder te vieren, zoodat voor iedere reddingboot 2 man op het dek bleven. Deze menschen moesten weten höè te vieren, daar alleen reeds de plaats en de houding van den vierder van veel belang was. Zoo was de voorovergebogen en achter- overhellende houding niet aan te bevelen bij een beweeglijk schip. Het beste was te zitten met de voeten rechts en links tegen den bol der geplaatst, vallen en uitglijden kon dan niet voorkomen. Verder moest de vierder zorgen door op goede momenten te vieren of te stoppen, dat uitwijkingen en het slaan van de reddingbooten tegen de scheepshuid voor komen werden. De meeste reddingbooten we gen 10 ton, het vieren daarvan was dus geen kleinigheid. De vierder moest telkens even stoppen omdat anders zijn handen zou den gaan branden. De mannen aan de bolders konden niet zien of de boot horizontaal dan wel kop- of stuurlast gestreken werd. Een derde man netje aan boord, die overboord kijkend daar op lette was meestal noodzakelijkin het lawaai van die kritieke oogenblikken gaan commando's vanuit de sloep immers meestal verloren. Het goede moment waarop een sloep op den top van het eerst aankomend zeetje kon gezet worden, dan wel of men beter deed een volgende gelegenheid af te wachten, kon alleen in de sloep zelf bepaald worden. De derde man aan 't dek gaf dan de commando's door. Vooral ook de technische factoren, zooals o.a. een grootere en kleinere wrijving van het touwwerk bij vochtigheid nat gev/orden stukken enz. bemoeilijkten het vieren door menschenhanden ten zeerste. Zelfs zijn ons gevallen bekend dat door de hortende en stootende beweging bij het vieren over kikker of bolder, de davits geheel doorbogen of uit het dek getrokken werden en zoodoende doodelijke ongelukken veroorzaakten. Is de boot eenmaal te water, dan moesten de 2 of 3 man aan dek zorgen, vóór dat het contact met het schip, door losgooien der onderblokken,verbroken werd eveneens in de sloep te zijn. Langs een stormladder was de sloep moeilijk te bereiken, daarom sprong men naar den takel en liet men er zich vlug lengs glijden om tijdig in de sloep te zijn, vóór deze afdreef. De Rotterdamsche Lloyd past op de „Dem po" voor de derde maal een nieuwe, meer veiligheid-gevende methode toe. Een metho de uitgevonden door den Nederlandsche oud zeeofficier A. P. Schat en in alle zeevarende landen gepatenteerd. Het patent „Schat" verhoogd den zekerheidsfactor wat de uitzet- mogelijkheid der sloepen betreft. De „Dem- po"-reddingbooten hebben allereerst glij- spantentwee uitstekende schoenen van boven naar onder aan den buitenkant van den sloep wand loopend en wel aan die zijde die bij 't vieren langs het schip zal glijden. Bij een slingerend schip zal de zijwand der sloep tegen den scheepswand slaan en in aanraking komen met de patrijspoortronden, scharnieren en oogen van een kolenpoort, statietrap enz. Een blijven hangen zal daar door niet uitgesloten zijn. Wanneer glyspan- ten aanwezig zijn, zal de sloep met de span ten langs den scheepswand glijden en het blijven haken zoo goed als onmogelijk zijn. De „Schat"-vierinrichting bestaat uit on derblokken van bijzondere (zelf-zwemmende) constructie, welke samenwerken met aan dek staande trossentrommels en heeft ten doel om van uit de sloep te kunnen vieren en stoppen naar willekeur. Voordeelen zijn ervan le. Er .behoeft niemand op het dek achter te blijven, dus het gevaarlijke vieren aan dek is niet meer noodig 2e. het vallen en te groote viersnelheid wordt voorkomen 3e. er wordt met eenparige snelheid gevierd, zonder telkens te moeten remmen of stop pen, zoodat stooten voorkomen worden 4e. het stoppen kan niet anders dan geleidelijk geschieden, zoodat schokken op davits, enz. vermeden worden. In de sloepen zijn 2 man, één by ieder onderblok, voldoende om het neerlaten der boot te regelen. Door het oplichten van een handel aan het onderblok kan men de sloep doen vieren, door het neerdrukken doen stoppen. Het neerzetten op een zeetje wordt dus veel gemakkelijker, daar de bedienings manschappen van het onderblok dit zelf kunnen zien en regelen. De reddingbooten worden als het ware als liften gevierd en ^gestopt. Onder de zitbanken tegen de railing van de sloep (luchtkasten) heeft iedere „Dem- po"-reddingboot nog haar hermetisch geslo ten koperen luchtketels. Terwyi een roei- patent de booten roeibaar maakt ook voor niet-roeiers. Iedere passagier, ook al heeft hij nog nooit een riem in, handen gehad, kan meehelpen de boot voort te bewegen. Men roeit nl. niet meer in deze booten met rie men. Tusschen iedere twee krukjes, de zit plaatsen voor de Toeiers, is een handel die men slechts voor- en achteruit heeft te be wegen (een beweging zooals men wel de handel by benzinepompen heen en weer be weegt). Deze handel werkt op een as, die weer correspondeert op de algemeene schroef as, midden in de sloep loopend, die de schroef dryft. Als nieuwste waarschuwinginrichting wordt op de „Dempo" ten slotte nog een electrisch net aangelegd, met in alle gangen, in alle zalen enz. een electrische bel. Op de commandobrug heeft men slechts een knopje om te draaien om in de uiterste hoeken het waarschuwend bellen te doen weerklinken. E. K. Het gratie-verzoek voor kapitein Borren afgewezen. Het desbetreffend schrijven, dat de eerste onderteekenaar van het gratieverzoek, giste ren met een begeleidend schryven van den advocaat-fiscaal voor de Zee- en Landmacht, jhr. mr. van der Brandeler ontving, luidt als volgt De ministers van justitie, koloniën en de fensie, gezien de hun vanwege de Koningin verstrekte last en machtiging betrekkenlyk het verzoekschrift van G. H. O. W. v .d. Nagel, wonende te 's-Gravenhage in de Slee doornstraat 28 e.a. om gratie ten behoeve van Alexis Frederik Borren, destijds commandant der troepen op Curasao, veroordeeld bij sen tentie van het Hoog Militair Gerechtshof te 's Gravenhage, dateerend 14 October 1930 tot 1 dag gevangenisstraf terzake van het als bevelvoerend militair aan zijn schuld te wy- ten hebben, dat eenige bezette plaats door den vijand wordt overvallen gezien het ad vies van het Hoog Militair Gerechtshof voor noemd geven aan verzoekers te kennen, dat hun voorschreven verzoek is afgewezen. Geluktelegrammen. Teneinde het gebruik van geluktelegram men te bevorderen, worden met ingang van 1 Februari a.s. in het binnenlandsch verkeer en in het verkeer met de Nederlandsche scheepsstations drie nieuwe modellen voor de aflevering van deze telegrammen inge voerd. Het bestaande formulier blyft tevens ge handhaafd. Derhalve zal de afzender dan een keus kunnen doeci uit vier verschillende formulieren. „Im Westen nichts Neues" in Amsterdam. In een speciaal gearrangeerde „gala-voor stelling", waarvan de voornaamste bijzondere IIIIIIIOI1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1 TE VLISSINGEN. Zitting op a.s. DINSDAG 27 JANUARI in het voormalig Burgerweeshuis aan de Badhuisstraat, van iy29 uur. Inlichtingen, zoowel voor meisjes als jon-, gens, worden kosteloos verstrekt. Ouders, kiest een beroep voor uw kind ini overleg met het Bureau. kenmerken waren avondtoilet verzocht en. verhoogde eritrée-pryzen, is Donderdagavond in het Tuschinsky-tlieater te Amsterdam da Nederlandsche première gegeven van de ver filming van Remarque's werk „lm Westen nichts Neues". De sfeer van „iets byzonders" werd nog versterkt door het feit, dat een opvallend aantal politie-agenten in de Reguliersbree- straat stond geposteerd, een veiligheidsmaat regel, die eigenlijk allen grond miste, want ordeverstoringen zal deze film in Nederland zeker niet uitlokken, en op „gala-avonden al in het geheel niet. Voordat de agitatie der nationaal-socialis- ten de opvoering in Duitschland geheel deed verbieden, had de Duitsche censuur reeds belangryke coupeures aangebracht. De heer Tuschinski geeft echter den Nederlanders de volle maat en heeft de Duitsche coupeures vervangen door dezelfde fragmenten uit de Engelsche copie. In het algemeen werkt difc niet storend en het heeft het voordeel, dat men op deze manier ervaart, welke fragmen ten de Duitsche censor voor het Duitsche pu bliek minder geschikt vond. Bij verschillende scènes gaf het publiek door handgeklap blijk van zyn pacifistische gevoelens. Rotterdam en Antwerpen. In verband met de prysverlaging in de haven van Rotterdam, toegestaan aan de reeders door de maatschappij der graanele vators, wordt in de „Independance Beige" gewezen op het gevaar voor Antwerpen. In dien de Nederlandsche havens de tarieven voor verscheping van ertsen, graan en loods- tarieven dermate verminderen kunnen, dat zy onder den kostprijs staan, moet daarin financieele steun vanwege stads- en staats bestuur worden gezien. Dat is op zichzelf niet af te keuren, schryft het blad, maar zal

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1931 | | pagina 1