500
300
25
SSïi SMOTE JAARLIJKSCHE OPRUIMING - Firma J. PERV30ST
OOK IN 1931 DE BEROEMDE GARANTIE
VOOR ZUIVERHEID EN KWALITEIT
eerste blad
De „Dempo" en zijn
ReddmgbooÉen,
BUREAU VOOR BEROEPSKEUZE
69e Jaargang
1031
Uitgave: Firma F. VAÜ DE VELDE Ir., Walstraat 58-60, Vlissingen. lelei. 10. Postrekening 66287
34 JANUARI
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
Beter dan welke woorden ook een
waarborg voor de onveranderlijke
zuiverheid en kwaliteit van Chief
Whip en daardoor het bewijs dat
het de beste sigaret voor ieders
gezondheid is
VIRGINIA
Ook met kurk en goud.
BINNENLAND
O9.30 K.R.O. Morgen.
Kerkdienst. 12.00~i.3o
iextet. 1.30—2.00 Gods-
ouderen. 2.00—2.30 Le„
opvoering „De Toover.
ert, orkest. 4.30—5.00
N.C.R.V. Kerkdienst.
-8.15 Voetbaluitslagen.
rkest. 9.30 Vaz Dias,
3.20 Kerkcantate.
Concert, orkest, viool.
6.20 Lezing. 8.20 Kerk.
9.10 Berichten. 9.25
orkest, koor en solis-
1725 M. 11.50 Gra*
ewijde muziek. 1.20 en
mplaten. 5.50 Concert,
Circus Radio-Paris.
:ert, orkest en solisten.
6.20—7.20 Orkest-
imofoohplaten. 8.20—
.40—11.05 Gramofoon-
.no-recital en causerie.
;rt. 3.505.20 Orkest-
icert w-i sopraan, daar-
mziek.
11.20—12.20' Or-
Gramofoonplaten. 1.50
04.20 Concert, or-
.20 Revue-uitzending.
.20 en 6.50 Gramofoon-
6.20 Concert. 7.20 Be-
jding. 9.25 Voordrach-
0 Orkestconcert. 1.20
enconcert. 1.20 Lezing.
1—7.20 Voordrachten,
de pauze Lezing. 9.30
11.50 dansmuziek.
OMROEPGEBOUW
kEND.
aar de speciale feest-
i's.
pening van het „Haus
;rijn hééft de „Funk
•lijnsche omroepmaat-
[,1e. uitzendingen geor-
tzendingen vond reeds
Januari, vanaf 1850
luberflöte" onder regie
;t opgevoerd. Deze uit-
aniseerd ter herden-
Wolfgang Amadeus
tn geboren werd. De
uitzending is in han.
io Walter.
uari vind een andere
Shakespeare's^ „Ham-
pecialc radiobewerking
ider regie van Alfred
IN DUITSCHLAND.
raio-uüzendingëiïvQQt
lers.
Februari heeft in
ijd met de landbouw-
jn, een „groene week"
den landbpuw gewijd
istellen der radiopro-
>n rekening met deze
tzendingen zullen ge-
ciaal aan den land-
(RTLIJNEN
Jan. Scilly
van Pernambuco
21 Jan. Suez
2 Jan. Dover
;e Kaapstad v. Rott.
onde" (uitr.) 22 Jan.
n. te Antw.
van Boulogne
21 Jan. te Belawan
,n. te Batavia v. Amst.
0 Jan. Gibraltar
Jan. van Boulogne
p. 22 Jan. San
Calcutta van Rott.
Tan. van Colombo
1 Jan. van Barbados
|NDA
makelykheden,
Uitvoering „D. O. U/'
)ude Vriendschap", 8
Uitvoering Christel,
osanna", Concertge-
RG. L
Uitvoering Ritthem-
Versluijs, 8 Our.
t JKSINGEN
4.34 16.58
5.06 17.33
5.46 1C.16
vuto s, Fietsen
tuigen.
ari uur
4.59
5.01 ft
5.02 u
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren 2.20 per 3 maanden.
Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove
rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertenties betrefiendeHuur enVerhuui.Koop
enVerkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1—5 regels 75 ct, iedere regel meer 15 ct
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIÜ1NG „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS''
Dit nummer bestaat uit 3 bladen
Twee Februari zal de koperen schroef van
de „Dempo" zijn duizelingywekkende tollen
de proefdraai aanvangen, om op-18 Maart
a.s. voor 'fc eerst zijn wiekslag in vreemde
wateren voort te zetten. Want dan start het
175 M. lange schip voor zijn eerste indië-
vaart.
Nu klopt nog binnen zijn huid met haas
tigen polsslag de arbeid, overal is er nog be
drijvigheid. De witte gestalten van de schil
ders ontdekt men in de meest verborgen
hoekjes, niets is te klein of te groot of ze
strijken er met zwierigen streek hun kwast.
Vernuftige toesteilen komen er zelfs aan te
pas om zijn romp een schooner aanzien te
bezorgen. Vloer leggers passen en meten, wik
ken en wegen om de zoovele M3. met elas
tisch materiaal te beleggen. Electriciens
brengen zorgzaam hun K.M.'s draad in de
intiemste verborgenheden. Timmerlieden be
dekken naarstig het ijzeren geraamte van het
schip met dure en veelkleurige houtsoorten.
Alom schreeuwen de gapende kooien om hun
donzigen inhoud. Wanneer straks de stof
feerders hun tapijten gespreid en de gordy-
opgehangen hebben, is het drijvend
hotel gereed voor de .reis en kunnen de pas
sagiers hun intrek -nemen.
Groot, hoog en toch rank zal de „Dempo"
jjjn weg zoeken door de - glimmende spiegel
m een gladde zee, maar ook door den
woesten, donderenden stormloop van hui-
zenhooge golven. Naast het modernst com
fort behooren dus de hoogste waarborgen
voor de veiligheid van de passagiers. Niet
dat wij willen beweren dat een scheepsreis
gevaarlijker dan een treinreis isOveral
schuilt immers het gevaar zoowel te land als
te water. Het risico der reizigers neemt ech
ter dagelijks af door 't telkens weer opnieuw
uitvinden en toepassen van de meest per
fecte veiligheidsmiddelen. Daarover juist
willeh we eens wat meer vertellen.
De „Dempo" heeft een zich over de ge
heele lengte van het schip uitstrekkenden
dubbelen bodem en 7 waterdichte schotten,
die het in 8 waterdichte afdeelingen verdee-
len; daarenboven de modernste waarschu-
wings- en alarm-signalen, zooals o.a. onder-
v.ater-kloksignalen en draadlooze telgrafie.
Dit alles kan echter niet verhinderen dat
een schip toch schipbreuk lijdt. De geschie
denis der schepen, denk slechts aan de twee
geweldige booten de „Titanic" en de „Lusi-
tania", kent zelfs voorbeelden dat schepen
plotseling en geweldig snel zinken, de „Lusi-
tania'* zonk in 18 minuten en had, toen het
sloependek onder den waterspiegel ver
dween, nog een snelheid van verscheidene
mijlen. Men tracht by brand, aanvaring,
storm, eerst het schip voor den ondergang te
behoeden, terwijl, indien dit mislukt, de
reddingbooten moeten dienen om het leven
der opvarenden te redden. De reddingbooten
bieden de laatste kans, ze moeten dus volko
men in orde zijn, en steeds gereed voor het
gebruik.
De „Dempo" heeft 17 reddingbooten, gele-
vefd door de firma Bonn en Mees te Rotter
dam, waarvan één een motorreddingboot is
(in gewone omstandigheden de kapiteins
boot), ieder plaats biedend aan 70 personen,
leeg wegend 5 ton, bemand 10 ton. Een
reddingboot heeft stee'ds aan boord lucht
dicht afgesloten tanks drinkwater, luchtdicht
afgesloten kisten scheepsbeschuit, verder een
kompas, een lamp, een bijl, petroleum, luci
fers, golf stillende olie, alles zorgvuldig opge-
De boot met haar inventaris is alléén nog
biet voldoende. Davits, takels, bootsklampen,
enz- zijn eveneens onmisbaar.
Tot een beter begrip van wat de „Dempo"
aan verbeteringen dienaangaande heeft,
dient een bespreking van hoe het vroeger
was.
Allereerst 't vieren der reddingbooten I
Wanneer de angstige noodkreet van de
stoomfluit over het schip giert en overal de
roeP klinkt„Schip verlaten" is het eerste
u'erk de sloep te vieren tot gelijkvloers met
het promenadedek, waar meestal de passa
giers instappen. Daar de omstandigheden,
daaronder de booten gevierd moeten wor
den, veelal zeer ongunstig zijn, o.a. een slin
gerend schip, brand, duisternis, gladheid of
sriel zinkend schip, is het begrijpelijk dat
slechts ervaren personen in staat waren een
sloep te vieren. Daar het vieren vroeger van
dek af geschiedde, moesten de beste krach-
CHIEF
WHIP
ten op het schip blijven, d.w.z. bij passagiers
schepen al wat zeeman was, terwijl hun aan
wezigheid in de sloep zoo van noode is. Bij
eiken takel moest een man staan cm den
looper over een kikker of bolder te vieren,
zoodat voor iedere reddingboot 2 man op het
dek bleven. Deze menschen moesten weten
höè te vieren, daar alleen reeds de plaats en
de houding van den vierder van veel belang
was. Zoo was de voorovergebogen en achter-
overhellende houding niet aan te bevelen bij
een beweeglijk schip. Het beste was te zitten
met de voeten rechts en links tegen den bol
der geplaatst, vallen en uitglijden kon dan
niet voorkomen. Verder moest de vierder
zorgen door op goede momenten te vieren of
te stoppen, dat uitwijkingen en het slaan van
de reddingbooten tegen de scheepshuid voor
komen werden. De meeste reddingbooten we
gen 10 ton, het vieren daarvan was dus
geen kleinigheid. De vierder moest telkens
even stoppen omdat anders zijn handen zou
den gaan branden.
De mannen aan de bolders konden niet
zien of de boot horizontaal dan wel kop- of
stuurlast gestreken werd. Een derde man
netje aan boord, die overboord kijkend daar
op lette was meestal noodzakelijkin het
lawaai van die kritieke oogenblikken gaan
commando's vanuit de sloep immers meestal
verloren. Het goede moment waarop een
sloep op den top van het eerst aankomend
zeetje kon gezet worden, dan wel of men
beter deed een volgende gelegenheid af te
wachten, kon alleen in de sloep zelf bepaald
worden. De derde man aan 't dek gaf dan de
commando's door.
Vooral ook de technische factoren, zooals
o.a. een grootere en kleinere wrijving van het
touwwerk bij vochtigheid nat gev/orden
stukken enz. bemoeilijkten het vieren door
menschenhanden ten zeerste. Zelfs zijn ons
gevallen bekend dat door de hortende en
stootende beweging bij het vieren over kikker
of bolder, de davits geheel doorbogen of uit
het dek getrokken werden en zoodoende
doodelijke ongelukken veroorzaakten.
Is de boot eenmaal te water, dan moesten
de 2 of 3 man aan dek zorgen, vóór dat het
contact met het schip, door losgooien der
onderblokken,verbroken werd eveneens in de
sloep te zijn. Langs een stormladder was de
sloep moeilijk te bereiken, daarom sprong
men naar den takel en liet men er zich vlug
lengs glijden om tijdig in de sloep te zijn,
vóór deze afdreef.
De Rotterdamsche Lloyd past op de „Dem
po" voor de derde maal een nieuwe, meer
veiligheid-gevende methode toe. Een metho
de uitgevonden door den Nederlandsche oud
zeeofficier A. P. Schat en in alle zeevarende
landen gepatenteerd. Het patent „Schat"
verhoogd den zekerheidsfactor wat de uitzet-
mogelijkheid der sloepen betreft. De „Dem-
po"-reddingbooten hebben allereerst glij-
spantentwee uitstekende schoenen van
boven naar onder aan den buitenkant van
den sloep wand loopend en wel aan die zijde
die bij 't vieren langs het schip zal glijden.
Bij een slingerend schip zal de zijwand der
sloep tegen den scheepswand slaan en in
aanraking komen met de patrijspoortronden,
scharnieren en oogen van een kolenpoort,
statietrap enz. Een blijven hangen zal daar
door niet uitgesloten zijn. Wanneer glyspan-
ten aanwezig zijn, zal de sloep met de span
ten langs den scheepswand glijden en het
blijven haken zoo goed als onmogelijk zijn.
De „Schat"-vierinrichting bestaat uit on
derblokken van bijzondere (zelf-zwemmende)
constructie, welke samenwerken met aan
dek staande trossentrommels en heeft ten
doel om van uit de sloep te kunnen vieren
en stoppen naar willekeur. Voordeelen zijn
ervan le. Er .behoeft niemand op het dek
achter te blijven, dus het gevaarlijke vieren
aan dek is niet meer noodig 2e. het vallen
en te groote viersnelheid wordt voorkomen
3e. er wordt met eenparige snelheid gevierd,
zonder telkens te moeten remmen of stop
pen, zoodat stooten voorkomen worden 4e.
het stoppen kan niet anders dan geleidelijk
geschieden, zoodat schokken op davits, enz.
vermeden worden.
In de sloepen zijn 2 man, één by ieder
onderblok, voldoende om het neerlaten der
boot te regelen. Door het oplichten van een
handel aan het onderblok kan men de sloep
doen vieren, door het neerdrukken doen
stoppen. Het neerzetten op een zeetje wordt
dus veel gemakkelijker, daar de bedienings
manschappen van het onderblok dit zelf
kunnen zien en regelen. De reddingbooten
worden als het ware als liften gevierd en
^gestopt.
Onder de zitbanken tegen de railing van
de sloep (luchtkasten) heeft iedere „Dem-
po"-reddingboot nog haar hermetisch geslo
ten koperen luchtketels. Terwyi een roei-
patent de booten roeibaar maakt ook voor
niet-roeiers. Iedere passagier, ook al heeft
hij nog nooit een riem in, handen gehad, kan
meehelpen de boot voort te bewegen. Men
roeit nl. niet meer in deze booten met rie
men. Tusschen iedere twee krukjes, de zit
plaatsen voor de Toeiers, is een handel die
men slechts voor- en achteruit heeft te be
wegen (een beweging zooals men wel de
handel by benzinepompen heen en weer be
weegt). Deze handel werkt op een as, die
weer correspondeert op de algemeene schroef
as, midden in de sloep loopend, die de schroef
dryft.
Als nieuwste waarschuwinginrichting
wordt op de „Dempo" ten slotte nog een
electrisch net aangelegd, met in alle gangen,
in alle zalen enz. een electrische bel. Op de
commandobrug heeft men slechts een knopje
om te draaien om in de uiterste hoeken het
waarschuwend bellen te doen weerklinken.
E. K.
Het gratie-verzoek voor kapitein Borren
afgewezen.
Het desbetreffend schrijven, dat de eerste
onderteekenaar van het gratieverzoek, giste
ren met een begeleidend schryven van den
advocaat-fiscaal voor de Zee- en Landmacht,
jhr. mr. van der Brandeler ontving, luidt als
volgt
De ministers van justitie, koloniën en de
fensie, gezien de hun vanwege de Koningin
verstrekte last en machtiging betrekkenlyk
het verzoekschrift van G. H. O. W. v .d.
Nagel, wonende te 's-Gravenhage in de Slee
doornstraat 28 e.a. om gratie ten behoeve van
Alexis Frederik Borren, destijds commandant
der troepen op Curasao, veroordeeld bij sen
tentie van het Hoog Militair Gerechtshof te
's Gravenhage, dateerend 14 October 1930 tot
1 dag gevangenisstraf terzake van het als
bevelvoerend militair aan zijn schuld te wy-
ten hebben, dat eenige bezette plaats door
den vijand wordt overvallen gezien het ad
vies van het Hoog Militair Gerechtshof voor
noemd geven aan verzoekers te kennen, dat
hun voorschreven verzoek is afgewezen.
Geluktelegrammen.
Teneinde het gebruik van geluktelegram
men te bevorderen, worden met ingang van
1 Februari a.s. in het binnenlandsch verkeer
en in het verkeer met de Nederlandsche
scheepsstations drie nieuwe modellen voor
de aflevering van deze telegrammen inge
voerd.
Het bestaande formulier blyft tevens ge
handhaafd. Derhalve zal de afzender dan
een keus kunnen doeci uit vier verschillende
formulieren.
„Im Westen nichts Neues" in Amsterdam.
In een speciaal gearrangeerde „gala-voor
stelling", waarvan de voornaamste bijzondere
IIIIIIIOI1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1
TE VLISSINGEN.
Zitting op a.s. DINSDAG 27 JANUARI
in het voormalig Burgerweeshuis aan de
Badhuisstraat, van iy29 uur.
Inlichtingen, zoowel voor meisjes als jon-,
gens, worden kosteloos verstrekt.
Ouders, kiest een beroep voor uw kind ini
overleg met het Bureau.
kenmerken waren avondtoilet verzocht en.
verhoogde eritrée-pryzen, is Donderdagavond
in het Tuschinsky-tlieater te Amsterdam da
Nederlandsche première gegeven van de ver
filming van Remarque's werk „lm Westen
nichts Neues".
De sfeer van „iets byzonders" werd nog
versterkt door het feit, dat een opvallend
aantal politie-agenten in de Reguliersbree-
straat stond geposteerd, een veiligheidsmaat
regel, die eigenlijk allen grond miste, want
ordeverstoringen zal deze film in Nederland
zeker niet uitlokken, en op „gala-avonden al
in het geheel niet.
Voordat de agitatie der nationaal-socialis-
ten de opvoering in Duitschland geheel deed
verbieden, had de Duitsche censuur reeds
belangryke coupeures aangebracht. De heer
Tuschinski geeft echter den Nederlanders de
volle maat en heeft de Duitsche coupeures
vervangen door dezelfde fragmenten uit de
Engelsche copie. In het algemeen werkt difc
niet storend en het heeft het voordeel, dat
men op deze manier ervaart, welke fragmen
ten de Duitsche censor voor het Duitsche pu
bliek minder geschikt vond.
Bij verschillende scènes gaf het publiek
door handgeklap blijk van zyn pacifistische
gevoelens.
Rotterdam en Antwerpen.
In verband met de prysverlaging in de
haven van Rotterdam, toegestaan aan de
reeders door de maatschappij der graanele
vators, wordt in de „Independance Beige"
gewezen op het gevaar voor Antwerpen. In
dien de Nederlandsche havens de tarieven
voor verscheping van ertsen, graan en loods-
tarieven dermate verminderen kunnen, dat
zy onder den kostprijs staan, moet daarin
financieele steun vanwege stads- en staats
bestuur worden gezien. Dat is op zichzelf
niet af te keuren, schryft het blad, maar zal