500
300
25
rm
DINSDAG
JANUARI
EERSTE BLAD
Stadsen Provinclenieuws
E STAND
No. 4
©©e Jaargang
1Q31
(TLIJNEN
VlISSINGEN
ito's, Fietsen
jigen.
DA
Uitgave: Firma F. VIM ÖE1FE10E Ir.. Matraat 58-60, Vlissingen. lelel. 10. Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
KERK- EN SCHOOLNIEUWS
Afeem V/ybei-éf
MARINE EN LEGER
BUITENLAND
.30 Gramofoonplaten.
iokwartiertje. 6.45—
cursus. 7.157.45 Le-
oonplaten. 8.1510.45
10.45 Toespraak.
Dlaten. 9.00 Vaz Dias.
10.35 Morgenwijding,
ert, sopraan en bari-
!0 Orkestconcert. 2.20
amofoonplaten. 4.20
tconcert. 5.35 Kinder-
Berichten. 7.00 Piano-
8.05 Concert, kwin-
Daarna vervolg
richten. 9.40 Lezing,
compère. 10.50 Dans-
ïcert orkest.
1725 M. 8.05 en
rramofoonplaten. 8.20
6.207.20 Gramo-
Eorgenwijding. 9.35—
•amofoonplaten. 12.25
205.20 Concert, or-
Driekoningenviering.
'koningen.
- 11.20—1.20 Orkest-
cesteoncert en voor-
ideruurtje. 7.209.50
.20 Dansmuziek. 6.50
'oncert, omroeporkest.
10—11.20 Lezingen en
nofoonplaten. 12.15
Voordrachten. 3.50—
-7.20 Voordrachten en
8.50 Komische ope-
Orkestconcert.
RINGEN.
gs-inrichting dikwijls
verlenging van den
ende apparaat is wel
:lk een anti-storings-
doel heeft vonkvor-
blijkt opnieuw uit de
ïlangs genomen wer-
sonder anti-storings-
n bedrijf gezetde
uur volkomen ver-
aarbij over het von-
ensator van 1 mF in
van 5 Ohm werd ge-
uur in werking te
van aantasting der
trad niet meer op.
m duidelijk dat niet
den storingsverwek-
ïaken gebaat is, doch
schel zelf.
L E N
2 d. (tweel.) M.
)E.
>ecember 1930.
CJ W D
koster, 26 j. A. J.
ilendijk, 19 j. J. J.
van Belois, 20 J.
L E N
mens, z. M. Cij-
m, z. M. J. Stetf-
S. E. de Hullu, geb.
eetesonne, geb. Ver
man, geb. Cijsouw, z.
DEN:
A. M. J. Meijer,
1 j. C. B. Ver-
Caus, 86 j.
in. 8 u. te Marseille
te Santander
s New-Orleans
van Montevideo
Kaap del Ar mi
p. 3 Jan. Gibraltar
i Rott. n. Batavia
,n. te Marseille
te Manilla
Ian. van Manila
Point de Galle
Jan. te Suez
van Boulogne
2.12
2.59
14.40
15.28
ri uur
4.31
4.32
akelykheden,
ezing Instituut voor
Concertgebouw, 8
Optreden ensemble
bouw, 8 uur.
ritvoering Vlissing's
CJ., Concertgebouw.
VLISSINGSCHE COURAN
ABONNEMENTSPRIJS Voor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren 2.20 per 3 maanden.
Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 13.80. Voor de ove
rige landen bij wekelijksche verzending 3,80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct.
ADVERTENTIEPRIJS Van 1—5 regels 11.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel.Kleine advertenties betreftende Huur enVerhuur.Koop
en Verkoop, Dienstaanbiedingen en -Aanvragen van 1 - h regels 75 ct., iedere regel meer 15 ct.
De abonné's in 't bezit eenei
Polis, zijn GRATIS verze
kerd legen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken
gulden bij
door
een ongeluk.
dood
gulden bij verlies
van een
hand, voet ot oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITE1TSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIÜINü „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
m JLIW ll'.-l'Bl M
VLISSINGEN, 6 JANUARL
Verkiezing Prov. Staten.
Ook de heer A. Hendrikse te IJzendyke, be-
hoorende tot de R.-Kath. Staatspartij,
wenscht niet meer voor een herbenoeming in
aanmerking te komen.
Tot nog toe hebben dus 4 vryheidsbonders,
2 anti-revolutionairen en 2 katholieken voor
een eventueele hei benoeming bedankt.
Wij hebben nog de namen hooren noemen
van enkele andere leden, die geen vernieu
wing van hun mandaat wenschen.
De nieuwe keersluis.
De nieuwe keersluis werd den 4 September
officieel door minister Reijmer geopend. Deze
sluis is gemaakt teneinde de N.V. Kon.
Maatsch. „de Schelde" in de gelegenheid te
stellen de nieuwe mailschepen voor den Rot-
terdamschen Lloyd te kunnen bouwen. De
„Dempo" is het eerste dezer schepen door „de
Schelde" gebouwd, en dit schip zal binnen
kort door deze nieuwe sluis naar buiten wor
den gebracht.
Heden is de sluis ook geopend geworden
voor het doorlaten van het Ameril-iansche
stoomschip „Trimountain", dat hier een la
ding olie komt lossen en welk schip een diep
gang heeft van ongeveer 23 voet. Dit schip
zou anders eerst hebben moeten lichten, om
dat de diepgang te groot was om door de ge
wone groote sluis te kunnen schuttéh.
Het schip is geconsigneerd aan de firma
De Graaf «Sc Co., cargadoors alhier.
Een Scheldebruff.
De hoefijzer-correspondent van het „Hbl."
heeft een artikel geschreven, waarin hij de
noodzakelijkheid van het maken van een
brug over de Schelde aantoont, dat hij een
verkeersbelang en een nationaal symbool
noemt.
Aan het artikel ontleenen wij het vol
gende
Van al onze groote rivieren is de Schelde
de eenige waarover i n 't geheel geen
bmgverbinding bestaat. Over een lengte van
ongeveer 60 K.M. (hemelsbreed gemeten)
d.w.z. op ons gansche grondgebied, kan men
van den eenen oever der' Schelde naar den
anderen niet komen dan met stoombootjes
of (tusschenn Vlissingen en Breskens) per
veerboot. Nu zullen wij waarlijk de eersten
zijn om den lof te zingen van de heerlijke
riviertochtjes die zulke overvaarten met een
der vaartuigen van den provincialen stoom-
bootdienst op de Westerschelde doen bele
ven en uit verkeersoogpunt vormen de nieu
we ponten tusschen Vlissingen en Breskens
zeker een belangrijke verbetering. Maar men
moet zich dien pontdienst vooral niet
voorstellen als ook maar eenigermate verge
lijkbaar met dien over 't IJ, waarop voort
durend af en aan wordt gevaren. Tusschen
Walcheren en het Land van Cadzand is er
natuurlijk op verre na niet zulk een verkeer
als tusschen de beide IJ-oevers en de afvaar
ten zijn dus betrekkelijk schaarsch. Met het
gevolg dat wie niet juist vóór het vertrekuur
aankomt, moet wachten, soms geruimen tijd.
En dan doet men, over dit kortste van
de vier Scheldetrajecten (een afstand die op
de Bondskaart staat aangeteekend als van
7 KM. omdat de pont niet precies in rechte
lijn kan gaan, maar het vaarwater moet
houden) ongeveer 20 minuten, los- en vast
maken niet meegerekend. Hemelsbreed is de
afstand ongeveer 5 K.M.een auto of een
trein zou er 5 minuten over doen indien er
daar een brug was. En geen tijd verliezen
(het kan wel een uur worden) met vooraf
■wachten. Men ondervindt dat trouwens ook
bij andere rivierponten.
Nu laten wij de vraag, waar een
Scheldebrug zou moeten worden gebouwd,
ditmaal geheel rusten als van bijkömstig
belang. Indertijd heeft schrijver dezes (in
„De Toorts" van 24 Jan. 1920) gepleit voor
twee punten van overgang Breskens—Vlis
singen en Ter NeuzenEllewoutsdijk. Doch
liet spreekt van zelf dat deskundigen de
technisch meest geschikte punten zouden
moeten uitzoeken. Wij bepalen oós nu slechts
tot het betoog dat het kan en dat het
moet.
Het kan.natuurlijk, zouden we
zoo zeggen. In technisch opzicht staat onzf
waterstaat, rijks- en provinciale, voor niets
Zie de Zuiderzeewerken. Een brug van 5 KM
zou drie en een half maal de Mosrdijkbriv
zijn, die immers 1400 meter lang is. Dat lijkt
eer een kwestie van geld dan van techniek.
Is een brug aan het eind van een zeearm
(want dat karakter heeft de Westerschelcle
inderdaad) misschien zooveel bezwaarlijker
Maar er is er zco een o.a. te Edinburgh,
over de Firth of Forth en over Straat Mcnai
tusschen Engeland en hst eiland Man. Zee
schepen varen er onder door. Vreest men
nochtans voor belemmering van de scheep
vaart? Dan zou men bijv. het punt Ter
NeuzenEllewoutsdijk kunnen kiezen, dat
veel dieper landwaarts in ligt en waJar wel
de oevers even ver van elkaar zijn als bij
BreskensVlissingen, doch waar de twee
vaarwaters niet breeder zijn dan 500
700 M. Het kan niet onmogelijk zijn om
daar (waar men bovendien de Suikerplaat
als middensteunpunt zou hebben gelijk men
voor de Firth- of Forth-brag het eiland
Inchgarvie heeft gehad) een brug te bouwen
die de beide daar bestaande vaarwaters ge
heel in den tegenwoordigen toestand laat.
Want de twee hoofdbogen van de bovenge
noemde Schotsche brug hebben een spanning
elk van 1710 voet, d.i. 570 meter. En de
hoogte kan zeker gemakkelijk zóó worden
gemaakt, dat de grootste zeeschepen als
notedopjes er onder door zouden kunnen
varen. Heeft men in Zuid-Frankrijk niet de
Viaur-viaduct, welke 127 m-ster boven de
vallei ligt en loopt de spoorweg over de Dou-
ro-viaduct niet zelfs op 170 meter boven het
water
Technisch kan het dus zeker wel. Maar
dan moet het ook aangepakt worden.
Daar ligt nog altijd, bezuiden de Schelde,
een stuk van Nederland dat door geen en
kelen modernen verkeersband met de rest
van Nederland is verbonden. Het heet
Zeeuwsch-V laanderen, omdat het,
aardrijkskundig, aan Vlaanderen aansluit,
maar hst heet Zeeuwsch -Vlaanderen
omdat het, historisch, staatkundig, ethnolo-
lisch en linguïstisch, een stuk van Zeeland.
d.w.z. van Nederland is, Het volk, dat daar
woont, is Zeeuwsch van afkomst, van heden-
daagsch wezen en van taal, zoo goed als de
Zeeuwen van benoorden de Schelde dat zijn
en heeft, evenals dezen en anders dan de
Vlamingen, onze heele geschiedenis meege
maakt, zoo gosd als de Friezen en Hollanders
dat hebben gedaan. Het voelt zich ook
door en door Zeeuwsch-Nederlandsch, niet
Zeeuwsch-„Vlaamsch". Maar het is, door zijn
geografische ligging, uitermate belemmerd
in zijn verkeer met de rest van Nederland.
Met het gevolg, dat het zich, economisch,
niet op Nederland, maar op België oriënteert
en dat het, staatkundig, door begeerige bui
tenlanders herhaaldelijk wordt voorgesteld
als een gebied dat toch eigenlijk bij België
moest behooren.
Laat men zich zulk een toestand toch eens
goed voorstellen. Er zijn over onze andere
rivieren te weinig bruggentnaar er z ij n
er toch. Hoe zou men er over denken als er,
in den tegenwoordigen tijd, nog zelfs geen
spoorweg bruggen waren over de Maas
tusschen Brabant eenerzijds en Zuid-Holland
en Utrecht anderzijds Men zal zeggen Er
zijn vele andere deden van ons land, die óók
door water zonder overbruggingen liggen af
gescheiden de Waddeneilanden, de Zuid-
Hollandsche en de Zeeuwsche eilanden op
Walcheren en Zuid-Beveland na. Ja dat is,
althans voor wat die Zuid-Hollandsche en
Zeeuwsche eilanden belangt, ook niet mooi.
maar het is niet te vergelijken met het be
denkelijke isolement van Zeeuwsch-Vlaande-
ren. Want die eilanden zijn niet geografisch
één met eén ander land, oriën-
teeren zich dus, economisch, niet op een an
der land en liggen niet binnen de sfeer van
vreemde begeerten. Gelijk Zeeuwsch-Vlaan-
deren.
Het is een Nederlandsch verkeers- en dus
een Nederlandsch economisch belang, dat
Zeeuwsch-Vlaanderen door een vaste brug
met den overwal wordt verbonden. Natuurlijk
is het economische belang niet strikt recht
streeks op te vatten, maar ten aanzien van
welk openbaar werk kan men dat doen
Haast geen enkele van onze groote droog
makerijen is, naar de rechtstreeksche op
brengst becijferd, rendabel geweest en de
Zuiderzeewerken zullen dat ook weer niet
zijn. En van welke van onze groote rivier
overgangen kan men becijferen dat ze ren
dabel zijn Welk een arm land was Noord-
Brabant toen de brug bij Hedel werd ge
maakt.... maar wat heeft die brug tot de
economische ontwikkeling van Noord-Bra
bant bijgedragen! Men vergete trouwens niet
dat Zeeuwsch-Vlaanderen geen arm land
is dat het een schoonen landbouw heeft en
intensieve Industrieën aan het kanaal Neu
zenSas van Gent. Bovendien zou door een
brugverbinding een reeds zeer levendig en
toenemend verkeersbelang worden gediend
dat van den stroom van toeristen, die, nu
reeds, 's zomers van de Belgische badplaat
en over Sluis en Brerkens of van Antwerpen
ver Neuzen naar "Walcheren trekt.
Maar het Is voorr.l ook een n a t i o
naai belang, dat de S.-heiitf wordt over
brugd, omdat iedereen, die onder zoo'n brug
doorvaart, of er overheen rijdt, daardoor
onmiddellijk beseft N:edsrland houdt
Zeeuwsch-Vlaanderen vast. Het is zooals een
van onze vroegere ministers eens tot ons zei
toen wij hem over dit denkbeeld spraken
Ja, zoo'n brug zou een symbool zijn.
Wanneer dus de uifcyde Tweede Kamer
opgestoken gunstige wind voor bruggenbouw
b 1 ij f t waaien, dan moge men dien aller
eerst opvangen ten bate van een brug over
de eenige groote rivier in ons land, die er
nog in 't geheel geen heeftDe Schelde.
Huldiging Vlissingsch Mannenkoor.
Gisterenavond had er een gecombineerde
vergadering plaats van de besturen derV.T.V.,
Ons Genoegen, Kunst naar Kracht, Konin
gin Wilhelmina, Comité Speeltuin, onder lei
ding van „Vlissingen Vooruit". Eenparig werd
besloten Vlissingsch Mannenkoor Zaterdag
as. bij gelegenheid der feestuitvoering te huL
digen.
Als leden van het huldigings-comité werden
gekozen de heeren C. de Ruiter, voor „Kunst
naar Kracht", F. van Hoorn, voor „Ons Ge
noegen" en L. Smits, voor „Koningin Wilhel
mina'"
Tevens werd besloten niet-aanwezige be
sturen en particulieren alsnog tot Zaterdag
middag in de gelegenheid te stellen even
tueele bijdragen te zenden aan den heer J. P.
van Krieken, voorzitter van „Vlissingen Voor
uit".
Instituut voor Arbeiders-ontwikkeling.
Zooals blijkt uit achterstaande advertentie,
houdt Donderdag a.s. de heer Zandijk uit
Middelburg een lezing over „De vrouw in de
literatuur". De heer Zandijk is voor de leden
van het Instituut geen onbekende.
De heer Zandijk is een aangenaam causeur
en weet de onderwerpen op eigen wijze voer
te dragen. Alles te zamen belooft dit een
leerzamen avond te worden.
Een droevig ongeluk.
Hedenmorgen had in de bierbrouwerij „de
Meiboom" alhier een droevig ongeluk plaats.
Door werklieden van de N.V. Kon. Maatsch.
„de Schelde" werd een ketel geplaatst. Bij
deze werkzaamheden is de ketel omgevallen
en kwam deze terecht op den 35-jarigen
werkman W. uit Arnemuiden. De man was
onmiddellijk dood.
De overledene laat een vrouw en 2 kinde
ren achter.
Oorzaak en gevolg der werkloosheid.
De Ned. Federatie van Transportarbeiders
en de Landelijke Federatie van Bouwvak
arbeiders houden Donderdag a.s., des avonds
8 uur, een openbare vergadering in het Con
certgebouw. Als sprekers zullen optreden de
heeren C. A. de Klerk te Amsterdam en W.
Smid te Dordrecht, die zullen spreken over
oorzaak en gevolg der werkloosheil.
GOES.
Op 1 Januari 1930 bestond de bevolking van
Goes uit 4304 m. en 4716 v., totaal 9020 per
sonen.
De bevolking vermeerderde door geboorten
met 79 m. en 94 v. en door vestiging met 260
m. en 336 v„ totaal 769 personen.
Zij verminderde door overlijden met 28 m.
en 42 v. en door vertrek met 284 m. en 309 v.,
totaal 663 personen.
De bevolking vermeerderde dus met 27 m
en 79 V;, en bestond op 31 December 1930 uit
4331 m. en 4795 v., of 9126 personen.
Ned. Herv. Kerk. Aangenomen het beroep
naar Groede-Nieuwvliet door ds. J. W. van
Kooten te Heinkenszand.
Ger. Kerken in Hersteld Verband. Aange
nomen het beroep naar Amersfoort door ds.
H. C. van den Brink te Leiden.
Ger. Gem. Bedankt voor het beroep naar
Rotterdam-Zuid door ds. A. Verhagen te
Middelburg.
Op het tweetal te Nieuwerkerk a.d. IJsel
komt voor ds. M. Hofman te Krabbendijke.
Orgels.
In de nieuw gebouwde Hofpleinkerk te
Middelburg werd een aparte orgel-inwijding
en orgelbespeling gegeven. De organist, de
heer Ferwerda, heeft een viertal nummers
ten gehoore gebracht. De belangstelling was
zoo groot, dat velen zich tevreden moesten
tellen met een staanplaats.
De zware, machtige en ook teere en fijne
lonen van het prachtige nieuwe orgel (ge
heel gebouwd in stijl van het interieur) kwa-
men bij deze bespeling goed tot hun recht.
Allereerst Bach's Pastorale, plechtig en ern
stig, doch ook fijn en teer. Daarna een zeer
geslaagde Improvisatie. Als derde nummer
werd gespeeld hst Allegro, Concert F dur
van Handel en als slot de Suite Kerstfeest
van J. Zwart. Het orgel heeft een fraaie dis
positie, verdeeld over 2 klavieren en vrij
pedaal en is schitterend geslaagd. Het werd
vervaardigd door de orgelbouwers A. S. J.
Dekker te Goes.
In het fraaie kerkgebouw der Ned. Herv.
Kerk te Hulst is een nieuw orgel in gebruik
genomen, gebouwd door de orgelbouwers A.
S. J. Dekker te Goes. De zware diepe grond
toon en de lieflijke solo-stemmen komen bij
zonder tot hun recht en geeft het volle werk
een prachtig geheel. De aandrijving ge
schiedt electrisch. Het front is passend bij
het interieur van de kerk. Het geheel is sa
mengesteld uit de beste materialen.
De Gereformeerde Kerk te Numansdorp is
ir het bezit gekomen van een nieuw kerk
orgel uit de orgelfabrieken van de firma A. S.
J. Dekker te Goes.
Bij de ingebruikneming werd het orgel be
speeld door den heer B. J. W. de Graaff te
Numansdorp, die de buitengewone kwalitei
ten van dit orgel goed deed uitkomen. Spe
ciaal mag worden vermeld, dat bij dit werk
alle registers zijn gesplitst in bas- en dis
kant. Toon en afwerking vallen ten zeerste
te roemen.
Een afscheid en installatie.
Nadat des middags reeds de kinderen af
scheid hadden genomen van den hesr J
Kage, die heen gaat als hoofd van de Gere
formeerde lagere en uitgebreid lagere school
aan de Heerengracht te Middelburg, kwamen
gisterenavond in de stampvolle Schutters
hofzaal de ouders, oud-leerlingen en verdere
belangstellenden bijeen om afscheid te ne
men en tevens de installatie van het nieuwe
hoofd, den heer J. IJsselstein uit Schevenin-
gen, bij te wonen.
De voorzitter van het schoolbestuur, ds
heer dr. K. Huizenga, opende de bijeenkomst
en liet zingen Psalm 98 1, waarna hij in
gebed voor ging. Vervolgens heette spreker
allen welkom en in het bijzonder den heer
Hage met familie, den heer IJsselstein, den
inspecteur van L. O. den heer Witds. D.
Scheele namens den kerkeraad mr. P. Die-
leman namens de Crist. Kweekschool.
Spreker schetste in het kort wat van een
hoofd van een school wordt gevraagd en
zeide dat men dit alles in den heer Hage
heeft aangetroffen. Veel dank bracht spre
ker den scheidende voor al zijn arbeid voor
de school. Als herinnering en blijk van
waardeering bood spreker een schemerlamp
en een collectie Engelsche boeken aan. Me
vrouw Hage, die ook meermalen in den dank
was betrokken, had een mand bloemen in
ontvangst te nemen.
Den heer IJsselstein bracht hij dank voor
zijn besluit naar Middelburg te komen en
een school, waarvan een goede roep uitgaat
te verlaten, nl. de H. Colijnschool.
Nog voerden het woord de heeren ds.
Scheele namens den kerkeraad der Gercf.
Kerkde inspecteur van het L. O., de heer
Wit, mr. P. Dieleman namens de Christ.
Kweekschool, de heer K. Schout namens het
personeel der school, de heer Winter als
collegade heer Van Swigchem namens de
ouders, de heer Wolf, hoofd der chr. school
te Veere en de heer Van Laere namens de
oud-leerlingen.
De heer Hage wilde den dank aanvaarden
onder één voorwaarde, nl. dat hij den dank
mag neerleggen aan den voet van het kruis
van Golgotha.
Ook het nieuwe hoofd voerde het woord,
waarna de bijeenkomst op de gebruikelijke
wijze werd gesloten.
Fraude ten naxleelie van een Christ. H.B.S.
De bewindvoerders in de voorloopige sur
séance van betaling der NV. Handels- en
Landbouwbank te 's-Gravenhage hebben,
naar de „Nwsbr." meldt, een aanklacht inge
diend tegen den gewezen directeur, den heer
M., wegens valschheid in geschrifte in de
bankrekening der Christ. Hoogere Burger
school en wegens verduistering van eenige
tonnen gouds.
Het accountantsonderzoek van de boeken
der bank en van die der Chr. H.B.S. heeft
uitgewezen, dat M. groote bedragen, teza
men ongeveer 3 a 3/2 ton, heeft geboekt als
uitgegeven voor de Chr. H.B.S., terwijl hij
dat geld ten eigen bate, althans niet ten
bate der H.B.S. heeft aangewend.
Deze fraude, die over langeren tijd loopt
had, wanneer M. naast directeur der bank
niet tevens penningmeester der school was
geweest, reeds lang moeten zijn uitgekomen
Naar het blad voorts verneemt heeft M
bekend zich aan de valschheid in geschrift?
en verduistering te hebben schuldig ge
maakt. De gelden zijn aangewend tot dek-
ding van verlies, geleden bij ongelukkge spe
culatie.
Het bedrag, dat de Chr. H.B.S. ten slott
werkelijk aan de N.V. Handels- en Land-
jWvbert vervangt het gorgef-
'^ffirfrankje. Wybert beschermt U
tegen verkoudheid en infectie
Daarom dagelijks Wybert l
bouwbank zal blijken schuldig te zijn, wordt
geschat op ongeveer 3|/2 ton.
Het accountantsonderzoek duurt echter
nog voort.
Bij beschikking van den minister van de
fensie is de luitenant ter zee le klasse H.
Pitlo den 5en Januari 1931 onder ontheffing
van het bevel over Hr. Ms. Z 5" op non
activiteit gesteld wegens ziekte.
Bij beschikking van den minister van de
fensie zijn de officieren van den marine
stoomvaartdienst der 2e klasse H. Gorter en
J. B. P. Haanappel den 6en Januari 1931
overgeplaatst resp. aan boord van Hr. Ms.
„Heemskerck" en aan boord van Hr. Ms. j
wachtschip te Willemsoord.
Bij beschikking van den minister van de
fensie is de officier-vlieger der 3e klasse L. H.
J Coppers, dienende bij het vliegkamp „de
Kooij", den 8en Januari 1931 ter beschikking
gesteld.
De officier van administratie 2e klasse der
zeemacht H. J. G. van Giessen wordt bin
nenkort van zijn plaatsing bij den dienst in
Oost-Indië, hier te lande terugverwacht.
Het 14e reg. inf. uit Middelburg en Bergen
op Zoom zal dit jaar de herhalingsoefenin
gen met de lichtingen 1928 en 1928 in SepA
temfcer houden in de omgeving van Breda en
in dat garnizoen worden gelegerd.
HULDIGING AAN MAARSCHALK JOFFRE,
Duizenden Parijzenaars hebben gisteren
hulde gebracht aan maarschalk Joffre, aldus
meldt de Parijsche correspondent van „de
Tel." Reeds vroeg in den morgen begonnen de
menschen zich op te stellen nabij de krijgs
school en na negen uur trokken zij een voor
een langs de baar van den grooten maar
schalk. Om 1 uur gisterenmiddag strekte de
rij van wachtenden zich uit over een afstand
van meer kan anderhalven kilometer. On
middellijk nadat om negen uur de deuren van
de Ecole Militaire werden geopend, stroomden
de menschen naar binnen en in een uur had
den 2000 hun laatste hulde gebracht. Velen
konden hun aandoening niet bedwingen en
barstten in tranen uit, vrouwen maakten het
teeken des kruises en oudstrijders brachten
een militair saluut aan hun grooten leider.
Vier officieren houden doodenwacht bij de
katafalk. Met getrokken sabel staan zij bij de
hoeken der katafalk, in stramme houding, de
blikken gericht op de menschen, die eerbiedig
voorbijschrijden, een oogenblik gebogen toe
ven bij de baar en dan weer plaats maken
voor anderen.
Evenals in de kliniek in de rue Oudinot,
ligt de doode ook in de chapelle ardente in de
krijgsschool, gekleed in de bekende donkere
tuniek, die hij droeg gedurende den slag aan
de Marne. Een blauwe overjas is uitgespreid
over de voeten van den maarschalk. Zijn
hoofd rust op het witte kussen van een een
voudig veldbed, in de handen, die gekruist
over de borst liggen, rust een zilveren cricifix.
De verschillende decoraties liggen op een
kussen naast de baar de maarschalksstaf is
op een afzonderlijk kussen gelegd.
Achter de katafalk staat een groot koperen
kruis, waaromheen do trocolore is gedrapeerd,
terwijl gescheurde vlaggen van nu ontbonden
regimenten bij de baar zijn opgesteld. Vier
borstkurassen gedekt door helmen, staan aan
de vier hoeken van de baar, terwijl dichtbij
een mortier staat.
Tot gisterenavond 10 uur duurde het défité
in de chapelle ardente. Heden zal opnieuw
van 9 uur v.m. tot acht uur 's avonds gele
genheid bestaan een laatsten groet te bren
gen aan maarschalk Joffre.
Naar uit Londen wordt bericht, zal de Lore
Mayor of London, sir Phene Neal, vergezeld,
door zijn sheriffs, Woensdag in vol ornaat de
uitvaart van maarschalk Joffre bijwonen. Sir
Phene zal hedenmorgen naar Parijs vertrek
ken in gezelschap van den zwaarddrager, den
macedrager en den city-maarschalk.
Groot-Brittannië zal zich op luisterrijke
wijze laten vertegenwoordigen bij de teraar-
^bestelling van den Franschen veldheer
arschalk Joffre. De regeering zal vertegen-