500 300 25 rm DINSDAG JANUARI EERSTE BLAD Stadsen Provinclenieuws E STAND No. 4 ©©e Jaargang 1Q31 (TLIJNEN VlISSINGEN ito's, Fietsen jigen. DA Uitgave: Firma F. VIM ÖE1FE10E Ir.. Matraat 58-60, Vlissingen. lelel. 10. Postrekening 66287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen Dit nummer bestaat uit 2 bladen KERK- EN SCHOOLNIEUWS Afeem V/ybei-éf MARINE EN LEGER BUITENLAND .30 Gramofoonplaten. iokwartiertje. 6.45— cursus. 7.157.45 Le- oonplaten. 8.1510.45 10.45 Toespraak. Dlaten. 9.00 Vaz Dias. 10.35 Morgenwijding, ert, sopraan en bari- !0 Orkestconcert. 2.20 amofoonplaten. 4.20 tconcert. 5.35 Kinder- Berichten. 7.00 Piano- 8.05 Concert, kwin- Daarna vervolg richten. 9.40 Lezing, compère. 10.50 Dans- ïcert orkest. 1725 M. 8.05 en rramofoonplaten. 8.20 6.207.20 Gramo- Eorgenwijding. 9.35— •amofoonplaten. 12.25 205.20 Concert, or- Driekoningenviering. 'koningen. - 11.20—1.20 Orkest- cesteoncert en voor- ideruurtje. 7.209.50 .20 Dansmuziek. 6.50 'oncert, omroeporkest. 10—11.20 Lezingen en nofoonplaten. 12.15 Voordrachten. 3.50— -7.20 Voordrachten en 8.50 Komische ope- Orkestconcert. RINGEN. gs-inrichting dikwijls verlenging van den ende apparaat is wel :lk een anti-storings- doel heeft vonkvor- blijkt opnieuw uit de ïlangs genomen wer- sonder anti-storings- n bedrijf gezetde uur volkomen ver- aarbij over het von- ensator van 1 mF in van 5 Ohm werd ge- uur in werking te van aantasting der trad niet meer op. m duidelijk dat niet den storingsverwek- ïaken gebaat is, doch schel zelf. L E N 2 d. (tweel.) M. )E. >ecember 1930. CJ W D koster, 26 j. A. J. ilendijk, 19 j. J. J. van Belois, 20 J. L E N mens, z. M. Cij- m, z. M. J. Stetf- S. E. de Hullu, geb. eetesonne, geb. Ver man, geb. Cijsouw, z. DEN: A. M. J. Meijer, 1 j. C. B. Ver- Caus, 86 j. in. 8 u. te Marseille te Santander s New-Orleans van Montevideo Kaap del Ar mi p. 3 Jan. Gibraltar i Rott. n. Batavia ,n. te Marseille te Manilla Ian. van Manila Point de Galle Jan. te Suez van Boulogne 2.12 2.59 14.40 15.28 ri uur 4.31 4.32 akelykheden, ezing Instituut voor Concertgebouw, 8 Optreden ensemble bouw, 8 uur. ritvoering Vlissing's CJ., Concertgebouw. VLISSINGSCHE COURAN ABONNEMENTSPRIJS Voor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren 2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 13.80. Voor de ove rige landen bij wekelijksche verzending 3,80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct. ADVERTENTIEPRIJS Van 1—5 regels 11.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel.Kleine advertenties betreftende Huur enVerhuur.Koop en Verkoop, Dienstaanbiedingen en -Aanvragen van 1 - h regels 75 ct., iedere regel meer 15 ct. De abonné's in 't bezit eenei Polis, zijn GRATIS verze kerd legen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken gulden bij door een ongeluk. dood gulden bij verlies van een hand, voet ot oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITE1TSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIÜINü „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" m JLIW ll'.-l'Bl M VLISSINGEN, 6 JANUARL Verkiezing Prov. Staten. Ook de heer A. Hendrikse te IJzendyke, be- hoorende tot de R.-Kath. Staatspartij, wenscht niet meer voor een herbenoeming in aanmerking te komen. Tot nog toe hebben dus 4 vryheidsbonders, 2 anti-revolutionairen en 2 katholieken voor een eventueele hei benoeming bedankt. Wij hebben nog de namen hooren noemen van enkele andere leden, die geen vernieu wing van hun mandaat wenschen. De nieuwe keersluis. De nieuwe keersluis werd den 4 September officieel door minister Reijmer geopend. Deze sluis is gemaakt teneinde de N.V. Kon. Maatsch. „de Schelde" in de gelegenheid te stellen de nieuwe mailschepen voor den Rot- terdamschen Lloyd te kunnen bouwen. De „Dempo" is het eerste dezer schepen door „de Schelde" gebouwd, en dit schip zal binnen kort door deze nieuwe sluis naar buiten wor den gebracht. Heden is de sluis ook geopend geworden voor het doorlaten van het Ameril-iansche stoomschip „Trimountain", dat hier een la ding olie komt lossen en welk schip een diep gang heeft van ongeveer 23 voet. Dit schip zou anders eerst hebben moeten lichten, om dat de diepgang te groot was om door de ge wone groote sluis te kunnen schuttéh. Het schip is geconsigneerd aan de firma De Graaf «Sc Co., cargadoors alhier. Een Scheldebruff. De hoefijzer-correspondent van het „Hbl." heeft een artikel geschreven, waarin hij de noodzakelijkheid van het maken van een brug over de Schelde aantoont, dat hij een verkeersbelang en een nationaal symbool noemt. Aan het artikel ontleenen wij het vol gende Van al onze groote rivieren is de Schelde de eenige waarover i n 't geheel geen bmgverbinding bestaat. Over een lengte van ongeveer 60 K.M. (hemelsbreed gemeten) d.w.z. op ons gansche grondgebied, kan men van den eenen oever der' Schelde naar den anderen niet komen dan met stoombootjes of (tusschenn Vlissingen en Breskens) per veerboot. Nu zullen wij waarlijk de eersten zijn om den lof te zingen van de heerlijke riviertochtjes die zulke overvaarten met een der vaartuigen van den provincialen stoom- bootdienst op de Westerschelde doen bele ven en uit verkeersoogpunt vormen de nieu we ponten tusschen Vlissingen en Breskens zeker een belangrijke verbetering. Maar men moet zich dien pontdienst vooral niet voorstellen als ook maar eenigermate verge lijkbaar met dien over 't IJ, waarop voort durend af en aan wordt gevaren. Tusschen Walcheren en het Land van Cadzand is er natuurlijk op verre na niet zulk een verkeer als tusschen de beide IJ-oevers en de afvaar ten zijn dus betrekkelijk schaarsch. Met het gevolg dat wie niet juist vóór het vertrekuur aankomt, moet wachten, soms geruimen tijd. En dan doet men, over dit kortste van de vier Scheldetrajecten (een afstand die op de Bondskaart staat aangeteekend als van 7 KM. omdat de pont niet precies in rechte lijn kan gaan, maar het vaarwater moet houden) ongeveer 20 minuten, los- en vast maken niet meegerekend. Hemelsbreed is de afstand ongeveer 5 K.M.een auto of een trein zou er 5 minuten over doen indien er daar een brug was. En geen tijd verliezen (het kan wel een uur worden) met vooraf ■wachten. Men ondervindt dat trouwens ook bij andere rivierponten. Nu laten wij de vraag, waar een Scheldebrug zou moeten worden gebouwd, ditmaal geheel rusten als van bijkömstig belang. Indertijd heeft schrijver dezes (in „De Toorts" van 24 Jan. 1920) gepleit voor twee punten van overgang Breskens—Vlis singen en Ter NeuzenEllewoutsdijk. Doch liet spreekt van zelf dat deskundigen de technisch meest geschikte punten zouden moeten uitzoeken. Wij bepalen oós nu slechts tot het betoog dat het kan en dat het moet. Het kan.natuurlijk, zouden we zoo zeggen. In technisch opzicht staat onzf waterstaat, rijks- en provinciale, voor niets Zie de Zuiderzeewerken. Een brug van 5 KM zou drie en een half maal de Mosrdijkbriv zijn, die immers 1400 meter lang is. Dat lijkt eer een kwestie van geld dan van techniek. Is een brug aan het eind van een zeearm (want dat karakter heeft de Westerschelcle inderdaad) misschien zooveel bezwaarlijker Maar er is er zco een o.a. te Edinburgh, over de Firth of Forth en over Straat Mcnai tusschen Engeland en hst eiland Man. Zee schepen varen er onder door. Vreest men nochtans voor belemmering van de scheep vaart? Dan zou men bijv. het punt Ter NeuzenEllewoutsdijk kunnen kiezen, dat veel dieper landwaarts in ligt en waJar wel de oevers even ver van elkaar zijn als bij BreskensVlissingen, doch waar de twee vaarwaters niet breeder zijn dan 500 700 M. Het kan niet onmogelijk zijn om daar (waar men bovendien de Suikerplaat als middensteunpunt zou hebben gelijk men voor de Firth- of Forth-brag het eiland Inchgarvie heeft gehad) een brug te bouwen die de beide daar bestaande vaarwaters ge heel in den tegenwoordigen toestand laat. Want de twee hoofdbogen van de bovenge noemde Schotsche brug hebben een spanning elk van 1710 voet, d.i. 570 meter. En de hoogte kan zeker gemakkelijk zóó worden gemaakt, dat de grootste zeeschepen als notedopjes er onder door zouden kunnen varen. Heeft men in Zuid-Frankrijk niet de Viaur-viaduct, welke 127 m-ster boven de vallei ligt en loopt de spoorweg over de Dou- ro-viaduct niet zelfs op 170 meter boven het water Technisch kan het dus zeker wel. Maar dan moet het ook aangepakt worden. Daar ligt nog altijd, bezuiden de Schelde, een stuk van Nederland dat door geen en kelen modernen verkeersband met de rest van Nederland is verbonden. Het heet Zeeuwsch-V laanderen, omdat het, aardrijkskundig, aan Vlaanderen aansluit, maar hst heet Zeeuwsch -Vlaanderen omdat het, historisch, staatkundig, ethnolo- lisch en linguïstisch, een stuk van Zeeland. d.w.z. van Nederland is, Het volk, dat daar woont, is Zeeuwsch van afkomst, van heden- daagsch wezen en van taal, zoo goed als de Zeeuwen van benoorden de Schelde dat zijn en heeft, evenals dezen en anders dan de Vlamingen, onze heele geschiedenis meege maakt, zoo gosd als de Friezen en Hollanders dat hebben gedaan. Het voelt zich ook door en door Zeeuwsch-Nederlandsch, niet Zeeuwsch-„Vlaamsch". Maar het is, door zijn geografische ligging, uitermate belemmerd in zijn verkeer met de rest van Nederland. Met het gevolg, dat het zich, economisch, niet op Nederland, maar op België oriënteert en dat het, staatkundig, door begeerige bui tenlanders herhaaldelijk wordt voorgesteld als een gebied dat toch eigenlijk bij België moest behooren. Laat men zich zulk een toestand toch eens goed voorstellen. Er zijn over onze andere rivieren te weinig bruggentnaar er z ij n er toch. Hoe zou men er over denken als er, in den tegenwoordigen tijd, nog zelfs geen spoorweg bruggen waren over de Maas tusschen Brabant eenerzijds en Zuid-Holland en Utrecht anderzijds Men zal zeggen Er zijn vele andere deden van ons land, die óók door water zonder overbruggingen liggen af gescheiden de Waddeneilanden, de Zuid- Hollandsche en de Zeeuwsche eilanden op Walcheren en Zuid-Beveland na. Ja dat is, althans voor wat die Zuid-Hollandsche en Zeeuwsche eilanden belangt, ook niet mooi. maar het is niet te vergelijken met het be denkelijke isolement van Zeeuwsch-Vlaande- ren. Want die eilanden zijn niet geografisch één met eén ander land, oriën- teeren zich dus, economisch, niet op een an der land en liggen niet binnen de sfeer van vreemde begeerten. Gelijk Zeeuwsch-Vlaan- deren. Het is een Nederlandsch verkeers- en dus een Nederlandsch economisch belang, dat Zeeuwsch-Vlaanderen door een vaste brug met den overwal wordt verbonden. Natuurlijk is het economische belang niet strikt recht streeks op te vatten, maar ten aanzien van welk openbaar werk kan men dat doen Haast geen enkele van onze groote droog makerijen is, naar de rechtstreeksche op brengst becijferd, rendabel geweest en de Zuiderzeewerken zullen dat ook weer niet zijn. En van welke van onze groote rivier overgangen kan men becijferen dat ze ren dabel zijn Welk een arm land was Noord- Brabant toen de brug bij Hedel werd ge maakt.... maar wat heeft die brug tot de economische ontwikkeling van Noord-Bra bant bijgedragen! Men vergete trouwens niet dat Zeeuwsch-Vlaanderen geen arm land is dat het een schoonen landbouw heeft en intensieve Industrieën aan het kanaal Neu zenSas van Gent. Bovendien zou door een brugverbinding een reeds zeer levendig en toenemend verkeersbelang worden gediend dat van den stroom van toeristen, die, nu reeds, 's zomers van de Belgische badplaat en over Sluis en Brerkens of van Antwerpen ver Neuzen naar "Walcheren trekt. Maar het Is voorr.l ook een n a t i o naai belang, dat de S.-heiitf wordt over brugd, omdat iedereen, die onder zoo'n brug doorvaart, of er overheen rijdt, daardoor onmiddellijk beseft N:edsrland houdt Zeeuwsch-Vlaanderen vast. Het is zooals een van onze vroegere ministers eens tot ons zei toen wij hem over dit denkbeeld spraken Ja, zoo'n brug zou een symbool zijn. Wanneer dus de uifcyde Tweede Kamer opgestoken gunstige wind voor bruggenbouw b 1 ij f t waaien, dan moge men dien aller eerst opvangen ten bate van een brug over de eenige groote rivier in ons land, die er nog in 't geheel geen heeftDe Schelde. Huldiging Vlissingsch Mannenkoor. Gisterenavond had er een gecombineerde vergadering plaats van de besturen derV.T.V., Ons Genoegen, Kunst naar Kracht, Konin gin Wilhelmina, Comité Speeltuin, onder lei ding van „Vlissingen Vooruit". Eenparig werd besloten Vlissingsch Mannenkoor Zaterdag as. bij gelegenheid der feestuitvoering te huL digen. Als leden van het huldigings-comité werden gekozen de heeren C. de Ruiter, voor „Kunst naar Kracht", F. van Hoorn, voor „Ons Ge noegen" en L. Smits, voor „Koningin Wilhel mina'" Tevens werd besloten niet-aanwezige be sturen en particulieren alsnog tot Zaterdag middag in de gelegenheid te stellen even tueele bijdragen te zenden aan den heer J. P. van Krieken, voorzitter van „Vlissingen Voor uit". Instituut voor Arbeiders-ontwikkeling. Zooals blijkt uit achterstaande advertentie, houdt Donderdag a.s. de heer Zandijk uit Middelburg een lezing over „De vrouw in de literatuur". De heer Zandijk is voor de leden van het Instituut geen onbekende. De heer Zandijk is een aangenaam causeur en weet de onderwerpen op eigen wijze voer te dragen. Alles te zamen belooft dit een leerzamen avond te worden. Een droevig ongeluk. Hedenmorgen had in de bierbrouwerij „de Meiboom" alhier een droevig ongeluk plaats. Door werklieden van de N.V. Kon. Maatsch. „de Schelde" werd een ketel geplaatst. Bij deze werkzaamheden is de ketel omgevallen en kwam deze terecht op den 35-jarigen werkman W. uit Arnemuiden. De man was onmiddellijk dood. De overledene laat een vrouw en 2 kinde ren achter. Oorzaak en gevolg der werkloosheid. De Ned. Federatie van Transportarbeiders en de Landelijke Federatie van Bouwvak arbeiders houden Donderdag a.s., des avonds 8 uur, een openbare vergadering in het Con certgebouw. Als sprekers zullen optreden de heeren C. A. de Klerk te Amsterdam en W. Smid te Dordrecht, die zullen spreken over oorzaak en gevolg der werkloosheil. GOES. Op 1 Januari 1930 bestond de bevolking van Goes uit 4304 m. en 4716 v., totaal 9020 per sonen. De bevolking vermeerderde door geboorten met 79 m. en 94 v. en door vestiging met 260 m. en 336 v„ totaal 769 personen. Zij verminderde door overlijden met 28 m. en 42 v. en door vertrek met 284 m. en 309 v., totaal 663 personen. De bevolking vermeerderde dus met 27 m en 79 V;, en bestond op 31 December 1930 uit 4331 m. en 4795 v., of 9126 personen. Ned. Herv. Kerk. Aangenomen het beroep naar Groede-Nieuwvliet door ds. J. W. van Kooten te Heinkenszand. Ger. Kerken in Hersteld Verband. Aange nomen het beroep naar Amersfoort door ds. H. C. van den Brink te Leiden. Ger. Gem. Bedankt voor het beroep naar Rotterdam-Zuid door ds. A. Verhagen te Middelburg. Op het tweetal te Nieuwerkerk a.d. IJsel komt voor ds. M. Hofman te Krabbendijke. Orgels. In de nieuw gebouwde Hofpleinkerk te Middelburg werd een aparte orgel-inwijding en orgelbespeling gegeven. De organist, de heer Ferwerda, heeft een viertal nummers ten gehoore gebracht. De belangstelling was zoo groot, dat velen zich tevreden moesten tellen met een staanplaats. De zware, machtige en ook teere en fijne lonen van het prachtige nieuwe orgel (ge heel gebouwd in stijl van het interieur) kwa- men bij deze bespeling goed tot hun recht. Allereerst Bach's Pastorale, plechtig en ern stig, doch ook fijn en teer. Daarna een zeer geslaagde Improvisatie. Als derde nummer werd gespeeld hst Allegro, Concert F dur van Handel en als slot de Suite Kerstfeest van J. Zwart. Het orgel heeft een fraaie dis positie, verdeeld over 2 klavieren en vrij pedaal en is schitterend geslaagd. Het werd vervaardigd door de orgelbouwers A. S. J. Dekker te Goes. In het fraaie kerkgebouw der Ned. Herv. Kerk te Hulst is een nieuw orgel in gebruik genomen, gebouwd door de orgelbouwers A. S. J. Dekker te Goes. De zware diepe grond toon en de lieflijke solo-stemmen komen bij zonder tot hun recht en geeft het volle werk een prachtig geheel. De aandrijving ge schiedt electrisch. Het front is passend bij het interieur van de kerk. Het geheel is sa mengesteld uit de beste materialen. De Gereformeerde Kerk te Numansdorp is ir het bezit gekomen van een nieuw kerk orgel uit de orgelfabrieken van de firma A. S. J. Dekker te Goes. Bij de ingebruikneming werd het orgel be speeld door den heer B. J. W. de Graaff te Numansdorp, die de buitengewone kwalitei ten van dit orgel goed deed uitkomen. Spe ciaal mag worden vermeld, dat bij dit werk alle registers zijn gesplitst in bas- en dis kant. Toon en afwerking vallen ten zeerste te roemen. Een afscheid en installatie. Nadat des middags reeds de kinderen af scheid hadden genomen van den hesr J Kage, die heen gaat als hoofd van de Gere formeerde lagere en uitgebreid lagere school aan de Heerengracht te Middelburg, kwamen gisterenavond in de stampvolle Schutters hofzaal de ouders, oud-leerlingen en verdere belangstellenden bijeen om afscheid te ne men en tevens de installatie van het nieuwe hoofd, den heer J. IJsselstein uit Schevenin- gen, bij te wonen. De voorzitter van het schoolbestuur, ds heer dr. K. Huizenga, opende de bijeenkomst en liet zingen Psalm 98 1, waarna hij in gebed voor ging. Vervolgens heette spreker allen welkom en in het bijzonder den heer Hage met familie, den heer IJsselstein, den inspecteur van L. O. den heer Witds. D. Scheele namens den kerkeraad mr. P. Die- leman namens de Crist. Kweekschool. Spreker schetste in het kort wat van een hoofd van een school wordt gevraagd en zeide dat men dit alles in den heer Hage heeft aangetroffen. Veel dank bracht spre ker den scheidende voor al zijn arbeid voor de school. Als herinnering en blijk van waardeering bood spreker een schemerlamp en een collectie Engelsche boeken aan. Me vrouw Hage, die ook meermalen in den dank was betrokken, had een mand bloemen in ontvangst te nemen. Den heer IJsselstein bracht hij dank voor zijn besluit naar Middelburg te komen en een school, waarvan een goede roep uitgaat te verlaten, nl. de H. Colijnschool. Nog voerden het woord de heeren ds. Scheele namens den kerkeraad der Gercf. Kerkde inspecteur van het L. O., de heer Wit, mr. P. Dieleman namens de Christ. Kweekschool, de heer K. Schout namens het personeel der school, de heer Winter als collegade heer Van Swigchem namens de ouders, de heer Wolf, hoofd der chr. school te Veere en de heer Van Laere namens de oud-leerlingen. De heer Hage wilde den dank aanvaarden onder één voorwaarde, nl. dat hij den dank mag neerleggen aan den voet van het kruis van Golgotha. Ook het nieuwe hoofd voerde het woord, waarna de bijeenkomst op de gebruikelijke wijze werd gesloten. Fraude ten naxleelie van een Christ. H.B.S. De bewindvoerders in de voorloopige sur séance van betaling der NV. Handels- en Landbouwbank te 's-Gravenhage hebben, naar de „Nwsbr." meldt, een aanklacht inge diend tegen den gewezen directeur, den heer M., wegens valschheid in geschrifte in de bankrekening der Christ. Hoogere Burger school en wegens verduistering van eenige tonnen gouds. Het accountantsonderzoek van de boeken der bank en van die der Chr. H.B.S. heeft uitgewezen, dat M. groote bedragen, teza men ongeveer 3 a 3/2 ton, heeft geboekt als uitgegeven voor de Chr. H.B.S., terwijl hij dat geld ten eigen bate, althans niet ten bate der H.B.S. heeft aangewend. Deze fraude, die over langeren tijd loopt had, wanneer M. naast directeur der bank niet tevens penningmeester der school was geweest, reeds lang moeten zijn uitgekomen Naar het blad voorts verneemt heeft M bekend zich aan de valschheid in geschrift? en verduistering te hebben schuldig ge maakt. De gelden zijn aangewend tot dek- ding van verlies, geleden bij ongelukkge spe culatie. Het bedrag, dat de Chr. H.B.S. ten slott werkelijk aan de N.V. Handels- en Land- jWvbert vervangt het gorgef- '^ffirfrankje. Wybert beschermt U tegen verkoudheid en infectie Daarom dagelijks Wybert l bouwbank zal blijken schuldig te zijn, wordt geschat op ongeveer 3|/2 ton. Het accountantsonderzoek duurt echter nog voort. Bij beschikking van den minister van de fensie is de luitenant ter zee le klasse H. Pitlo den 5en Januari 1931 onder ontheffing van het bevel over Hr. Ms. Z 5" op non activiteit gesteld wegens ziekte. Bij beschikking van den minister van de fensie zijn de officieren van den marine stoomvaartdienst der 2e klasse H. Gorter en J. B. P. Haanappel den 6en Januari 1931 overgeplaatst resp. aan boord van Hr. Ms. „Heemskerck" en aan boord van Hr. Ms. j wachtschip te Willemsoord. Bij beschikking van den minister van de fensie is de officier-vlieger der 3e klasse L. H. J Coppers, dienende bij het vliegkamp „de Kooij", den 8en Januari 1931 ter beschikking gesteld. De officier van administratie 2e klasse der zeemacht H. J. G. van Giessen wordt bin nenkort van zijn plaatsing bij den dienst in Oost-Indië, hier te lande terugverwacht. Het 14e reg. inf. uit Middelburg en Bergen op Zoom zal dit jaar de herhalingsoefenin gen met de lichtingen 1928 en 1928 in SepA temfcer houden in de omgeving van Breda en in dat garnizoen worden gelegerd. HULDIGING AAN MAARSCHALK JOFFRE, Duizenden Parijzenaars hebben gisteren hulde gebracht aan maarschalk Joffre, aldus meldt de Parijsche correspondent van „de Tel." Reeds vroeg in den morgen begonnen de menschen zich op te stellen nabij de krijgs school en na negen uur trokken zij een voor een langs de baar van den grooten maar schalk. Om 1 uur gisterenmiddag strekte de rij van wachtenden zich uit over een afstand van meer kan anderhalven kilometer. On middellijk nadat om negen uur de deuren van de Ecole Militaire werden geopend, stroomden de menschen naar binnen en in een uur had den 2000 hun laatste hulde gebracht. Velen konden hun aandoening niet bedwingen en barstten in tranen uit, vrouwen maakten het teeken des kruises en oudstrijders brachten een militair saluut aan hun grooten leider. Vier officieren houden doodenwacht bij de katafalk. Met getrokken sabel staan zij bij de hoeken der katafalk, in stramme houding, de blikken gericht op de menschen, die eerbiedig voorbijschrijden, een oogenblik gebogen toe ven bij de baar en dan weer plaats maken voor anderen. Evenals in de kliniek in de rue Oudinot, ligt de doode ook in de chapelle ardente in de krijgsschool, gekleed in de bekende donkere tuniek, die hij droeg gedurende den slag aan de Marne. Een blauwe overjas is uitgespreid over de voeten van den maarschalk. Zijn hoofd rust op het witte kussen van een een voudig veldbed, in de handen, die gekruist over de borst liggen, rust een zilveren cricifix. De verschillende decoraties liggen op een kussen naast de baar de maarschalksstaf is op een afzonderlijk kussen gelegd. Achter de katafalk staat een groot koperen kruis, waaromheen do trocolore is gedrapeerd, terwijl gescheurde vlaggen van nu ontbonden regimenten bij de baar zijn opgesteld. Vier borstkurassen gedekt door helmen, staan aan de vier hoeken van de baar, terwijl dichtbij een mortier staat. Tot gisterenavond 10 uur duurde het défité in de chapelle ardente. Heden zal opnieuw van 9 uur v.m. tot acht uur 's avonds gele genheid bestaan een laatsten groet te bren gen aan maarschalk Joffre. Naar uit Londen wordt bericht, zal de Lore Mayor of London, sir Phene Neal, vergezeld, door zijn sheriffs, Woensdag in vol ornaat de uitvaart van maarschalk Joffre bijwonen. Sir Phene zal hedenmorgen naar Parijs vertrek ken in gezelschap van den zwaarddrager, den macedrager en den city-maarschalk. Groot-Brittannië zal zich op luisterrijke wijze laten vertegenwoordigen bij de teraar- ^bestelling van den Franschen veldheer arschalk Joffre. De regeering zal vertegen-

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1931 | | pagina 1