ERS
IS NOVEMBER
150
traat 38
iRSTE BLAD
en amice weet je
No. 270
68e Jaargang
-1930
i: firma F. VAN DE VELDE Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. Tele!. 10. Postrekening 6628T
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
BINNENLAND
Stads- en Pro vincienieu ws
wat 'n groot voor-
deel van Chief
Whip is door
den geweldigen om-
zet ben je er ze*
ker van, dat ze
steeds absoluut
versch zijn en
dus puik van
smaak
ARDATH
VIRGINIA
De beste voor Uw gezondheid
LONDON
Een artistieke foto geldt steeds
1 als een dankbaar geschenk
SPECIALE ST. NICOLAAS-AANBIEDING
KEES HELDER, FOTOGRAAF I
N.V. Stoonasscherij „Volharding"
PER KILO
STUKTAR8EF
rijzen
LISSINGSCHE COURANT
ijONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingenende gemeenten op Walcheren 2.20 per 3 maanden,
jflco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove-
■f landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels /1.25; iedere regei meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertenties betreffende Huui enVerhuur.Koop
en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1—5 regels 75 ct., iedere regel meer 15 ct.
abonné's in 't bezit eener Jj jfft (f* gulden bij levens
eis, zijn OR AT IS verze- IIIIHl lange ongeschikt-
rd'tegen ongelukken voor: JIUUU heid tot werken.
P— ftfl gulden bij dood Ort gulden bij verlies J
JUU een ongeluk. OUO hand, voet of oog. J
1 gulden bij verlies O gulden bij verlies f% I— gulden bij verlies
van li Bil van een M van eiken
een duim ILftLr wijsvinger feUf anderen vinger
ANOESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE
VEREENIGING „DE
NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit 4 bladen
Onze zeemacht.
»t voorloopig verslag der Tweede Ka
ler over de begrooting der defensie, wordt
d, dat met het oog op de onlangs plaats
_j hebbende discussie over de vlootpïan-
fn der regeering, men thans het houden
in een algemeene beschouwing over 's mi
jters beleid inzake de maritieme defensie
Merbodig achtte.
■Sommige leden vroegen zich af, of de aan-
Ihaffing van nieuwe duikbooten wel ge-
Jenscht is, nu de Londensche conferentie
list beperking van dit wapen in uitzicht
keft gesteld en voorschriften ter bescher-
j van koopvaardijschepen heeft ontwor-
die, worden zü aanvaard, de onderzee-
Jjot haar waarde geheel doen verliezen.
I Andere leden stelden hiertegenover in de
Irste plaats, dat het lang niet zeker is, dat
J besluiten der Londensche conferentie bin-
lend zullen worden. Verschillende leden
bezwaar tegen het bedrag, dat voor
zen aanbouw van een flottielje-leider is
Itgetrokken. Naar hun meening kan de
Hertog Hendrik" nog best dienst doen.
f Sommige leden meenden er de aandacht
5 moeten vestigen, dat ook deze perso-
lelsvermeerdering van de vloot er op wijst,
Lt de uitvoering van de vlootplannen, niet-
kenstaande de herhaalde verzekering van
Jet tegendeel, op een uitbreiding der mari-
middelen neerkomt,
arne zouden sommige leden vernemen,
mag vzorden aangenomen, dat de zgn.
Ilitsing der marine thans geheel van de
Jan is.
Het conflict in de typografie.
I In de Donderdag te Utrecht gehouden ver-
laderlng van den Nederlandschen Christc-
ijken Grafischen Bond is het advies van het
loofdbestuur tot aanvaarding van het com-
fromis-voorstei van den rijksbemiddelaar
de nieuwe C.A.O, in de typografie
Ëangenomen.
Hollandsche schrielheid.
J In de „Avondpost" komt de volgende drie-
ktar voor
De burgemeesters-wisseling te 's-Graven-
foage vestigt weer eens de aandacht op het
Helt, dat wij, Hollanders, bijzonder zuinig zijn
pet het honoreeren van hooge ambten.
Een salaris van 15.000 voor den burge
meester onzer gemeente is toch eigenlijk wel
[heel erg aan den droevigen kant. Amster-
betaalt iets beter 25.000), Rotterdam
zakt alweer een eind lager 18.000),
jUtrecht komt bijna tot het Haagsche cijfer
14.000), Groningen blijft er slechts even
|onder 12.000).
Stelligal deze salarissen zijn veel te laag
|en niet in overeenstemming met de beteeke-
s van de waardigheid van het ambt.
Trouwens dit geldt ook van andere hooge
ambten. Een minister der Kroon ontvangt
salaris, dat ongeveer twee-derden be-
Idraagt van het inkomen van den burge-
Imeester van Amsterdam. Alle verhoudingen
|zijn hier wat zoek. Wij, Hollanders, voeren
i aanzien van de belooning der hoogste
I ambten een kruidenierspolitiek, welke aan
|den luister dier functies stellig afbreuk doet.
i die luister, in bescheiden mate, moet er
toch ook zijn, Is het wonder, dat vaak zeer
tde mannen, die in het particuliere
leven een vele malen hooger inkomen ont-
I vangen, zich voor de leiding van de openbare
i niet laten vinden
j Afschaffing zakelijke belasting op het bedrijf.
De gemeenteraad te Utrecht vereenigde
I zich gisterenavond met 23 tegen 12 stemmen
met het voorstel van Burg. en Weth. tot af
schaffing der zakelijke bedrijfsbelasting op
1 Januari 1931, nadat tevoren een voorstel,
cm deze belasting tot de helft te verminderen,
met eenzelfde stemmenverhouding was ver
worpen.
„De Kern",
Van Holkema en Warendorf's Uifcge-
vcrs-Maatshappjj N.V. te Amsterdam, is^het
eerste nummer verschenen van „de Kern",
^vattende tijdschriftartikelen van blijvend
belang uit binnen- en buitenland.
Bet tijdschrift geeft maandelijks 30 der
I belangrijkste artikelen, gepubliceerd door
inschriften van alle beschaafde landen der
Wereid. Zij geeft van die artikelen de kern,
datgene wat de moeite waard is gelezen,
^houden of bewaard te worden.
VLISSINGEN, 15 NOVEMBER.
Ver een!ging voor Instrumentale Muziek
Vlissingen.
Jo Vincent.
A. S. J. van Kesteren.
Het belangrijke van het tweede concert
door Theo Höfelein met zijn orkest in Bri
tannia gegeven, was gelegen in het feit, dat
het programma verschillende voor Vlissingen
onbekende werken bevatte het Kerstcon
cert van Corelli, Mozart's fluit-concert in
D dur, Grieg's Suite archaïque „Aus Hol-
berg's Zeit", de „Valse triste" een sympho-
nisch gedicht van Sibelius benevens de so
praan-solo met orkestbegeleiding „Et incar-
natus" uit Mozart's Groote Mis in C mineur.
Het concert kenmerkte zich door een kal
me, rustige, beheerschte stemming, wijdings
vol in den aanvang, zóó dat we de bewijzen
van instemming gaarne gederfd hadden na
het eerste nummer, eenigermate luguber aan
het slot, al hoorden we niet de klapperende
knoken als in Saint-Saëns „Danse macabre",
waarmede we maar zeggen willen, dat de
schitterende vertolking van Sibelius' dichter
lijk beschreven fantastische gebeurtenis ten
spijt, de eindindruk prettiger gedachten had
kunnen wekken, of men moet aan het doods-
begrip onmiddellijk de idee van herleving
paren, in welk geval een hoopvoller perspec
tief zich aan oog en hart ontrold zal hebben.
Wanneer we de orkestnummers nagaan,
dan mogen we allereerst constateeren, dat
de toon en de massa-klank door het orkest
ontwikkeld (den invloed, van de zeer hooge
zaaltemperatuur daargelaten) zeer te loven
waren en dat door alle executanten met zeer
veel ijver, toewijding en muzikaliteit is ge
speeld. De hedendaagsche hoorder wordt
door het Concerto grosso no. VIII van Co
relli ten zeerste meegesleept en ontroerd, om
dat het een der schoonste uitingen is van
contrast, innigheid en samenwerking. De
twee toongevende lichamen, „Concerto" als de
tegenstelling van het solistisch element met
het ensemble, het „Tuttis", bereikten een
kleur en een klankenweelde, welke van de
allerbekoorlijkste hoedanigheid waren, zoo
dat het karakter van deze muziek, mede ten
gevolge van de doorzichtigheid en kunstzin
nige fraseering, geheel tot zijn recht kwam.
Mooie klankeffecten waren ook te beluis
teren in de Holberg Suite van Grieg, met
haar wisselend rhythme. De tweede violen
zetten in „Sarabande" en „Gavotte" bewust
in en de viool-solo met pizzicati-begeleiding
CHIEF WHIP
Wij kunnen U het allernieuwste op het gebied I
der moderne portretkunst leveren, terwijl de
prijzen zeer billijk blijven. Foto's in natuurlijke
kleurenpastel, aquarelle, fotoschets en
point-sèche. fHBSF" Ziet onze Etalage
1 Atelier geopend van 9 uur v.m. tot 8 uur n.m.
1 MIDDELBURG, Lange Delft 34 - VLISSINGEN, Bellamypatk 38.
llllllllllllllllllllllllllllllllllllll^
in „Rigaudon" verdient eveneens met lof
vermeld te worden. De „Aria" ademde een
poëtische sfeer en werd met fraaie toonscha-
keering gespeeld.
Sibelius' „Valse triste" werd tot hoor- en
zichtbare realiteit gebrachthet program
matische gegeven van dit poème sympho-
nique was op den voet te volgen, keurig
werd de climax genomen en pikant was het
rhythme.
Klaar als het zonlicht is Mozart's kunst,
liefelijk en bekoorlijk, licht en warm. Zijn
concerten munten uit door een prachtigen
stijl en door het gebruik van het solo-instru
ment in samenwerking met het orkest. De
capaciteiten van den heer Van Kesteren zijn
te zeer bekend, dan dat wij er in den breede
over zouden uitweiden. Ook nu weer heeft de
fluitist in Mozart's concert zijn talent ten
toon gespreid. Buitengewoon mooi heeft hü
geblazen, fijnzinnig van intentie, heel bij
zonder waren zijn cadenzen. Zeer goed ge
speeld werd het tweegesprek van fluit en
harmonium in het Allegro. Het orkest ver
vulde de begeleidingstaak lofwaardig.
Een zeer dankbare combinatie is de vrou-
westem met een blaasinstrument. Vooral de
parelende, zilver-tenige fluit levert in sa
menzang met een glasheldere sopraan steeds
zeer expressief materiaal voor de vertolking
van de teerste en diepste gevoelens en ge
moedsbewegingen. Dit bleek wederom in het
„Et incarnatus" uit Mozart's mis door Jo
Vincent.de „hervorragende" sopraan, bloeiend
van klank en vol nobel sentiment gezongen.
De obligate-fluitpartij was zeer te prijzen en
ook hier was het harmonium ad-rem. De
overige solistische nummers waren gelukkig
gekozen, omdat hiermede bekend terrein be
treden werd. „Solvejgs Wiegenlied" en „Sol
ve jgs Lied" (beide uit Ibsen's Peer Gynt) be
nevens „Der Schwan", vormden in. alle op
zichten een prachtige trits van Grieg. Ook
hier was het orkest de begeleiding wèl toe
vertrouwd.
Ongetwijfeld heeft „De Instrumenale" be
wezen nder leiding van den begaafden Theo
Höfelein een concert van uitstekend gehalte
te kunnen geven, en met groote voldoening
mogen alle medewerkenden dan ook op dit
tweede concert terug zien.
Er was een ruim en alleszins dankbaar
auditorium. De zangeres ontving meerdere
malen een bloemenhulde. O.
Alhambra-Theater.
Liefdesparade.
Zoowel in opzet als in uitvoering, zoowel
wat het spel als de zang betreft, is de ver
filmde operette „Liefdesparade" voorbeeldig.
De reproductieve techniek van den modernen
tijd stelt de heele wereld in staat te genieten
van het beste, dat er aan dit genre kunst te
genieten valt. Daar moet men dankbaar voor
zijn. Een operette als deze Liefdesparade zou,
door de hooge kosten alleen al, aan zeer wei
nigen in Amerika voorbehouden blijven,
wanneer de filmtechniek er niet was om
haar te vermenigvuldigen en over de geheele
wereld te verbreiden. Zoo is het ook met
Maurice Chevalier. Vroeger zouden hij en
zijn liedjes en zijn onweerstaanbare Fransche
charme slechts een herinnering blijven, voor
v/ie het voorrecht hadden hem te Parijs te
bewonderen thans brengt de bioscoop hem
all over the world.
Een wijze, lieftallige, sigaretten rookende
vorstin regeert in het koninkrijk Sylvanië.
Met vaste hand regeert de jeugdige lieftal
ligheid, doch de ministers, die stuk voor stuk
heerlijke typen zijn, schudden hun minister-
lijke bollen. Het eigengerechtigde vorstinne-
tje, dat kan wel, maar er hoort een prins
gemaal by.
In discrediet is uit de lichtstad, Parijs, té-
ruggeroepen. de drieste attaché. Die werkte
ook wat al te zeer aan de internationale toe
nadering, terwijl hij de mooie oogen der Pa-
risiennes heel wat aantrekkelijker vond dan
de papieren mikmak in het gezantschapsbu
reau. Ten paleize verhaalt Maurice over Pa
rijs altyd het Parijs naar Amerikaansche
verbeelding. Hij zingt zijn liedjes uit dien
Parijschen Don Juan-tyd en het romantische
hart van de koningin klopt sneller. Er is
trouwens veel liefdesgesmacht in het bureau
cratische paleis. Luprino Lane is een van de
colijkste genieterds.
Enfin, de gemaal is gevonden en het heele
land is in de wolken over den charmanten
echtgenoot. En het vorstinnetje zal ook den
ex-liefdesvrybuiter wel naar haar willetje
zetten. Daar is hij immers prins-gemaal voor
geworden
Met pracht en praal heeft het huwelijk
plaats, doch als veel mannen slaat Maurice
SINGEL 1 VLISSINGEN
V/ASCHT
EN TEGEN
Q
na eenigen tijd de verzenen tegen de prik*
kels. De keten wordt hem te zwaar, hij
droomt gulden droomen over zijn oude vrij
heid en de rol van onderdanigen echtge
noot maakt hem hoe langer hoe meer re-
belsch. De buitenlandsche toestand gedoogt
echter geen koninklijk gekibbel en tijdeijlk
schikt hij zich, zij het met woede. Niet lang
echter geen koninklijk gekibbel en tijdelijk
volgen naar de opera weigert hij grandioos te
gehoorzamen, om later toch te verschijnen,
doch slechts hevige interesse te doen blijken,
voor de mooie beentjes van een der ballet
danseressen.
Parijs roept en lokt hem, maar dan is ten
slotte de koninklijke wil gebroken. Hare
Majesteit wordt vrouw en de man koning in
optima forma. Zooals het ook hoort, neemt
de getrouwdeling-man de teugels geheel in
handen, en thans leven zij gelukkig en te
vreden, ieder naar zijn aard, en met hen
het geheele, optimistische volk van Sylvanië,
waar de mannen regeeren en de vrouwen
heel lieve, verliefde, volgzame en knappe
echtgenooten zijn, waardoor daar tevreden
heid en blijheid is tot in lengte van dagen.
Liefdesparade is een operette-film, zooals
slechts de energie, de eenheid in vlug han
delen en het kapitaal van Hollywood onder
de meesterlijke regie van Ernst Lubitsch die
kan maken. Men bouwt een architectonisch
fraai paleis, men stampt een zingend, cor
rect marcheerend leger uit den grond. Van
een cabaret-meisje maakt Lubitsch een ko*
ningin van de film.
Direct de inleidingsscène is meesterlijk ge*