ERS IS NOVEMBER 150 traat 38 iRSTE BLAD en amice weet je No. 270 68e Jaargang -1930 i: firma F. VAN DE VELDE Jr., Walstraat 58-60, Vlissingen. Tele!. 10. Postrekening 6628T Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen BINNENLAND Stads- en Pro vincienieu ws wat 'n groot voor- deel van Chief Whip is door den geweldigen om- zet ben je er ze* ker van, dat ze steeds absoluut versch zijn en dus puik van smaak ARDATH VIRGINIA De beste voor Uw gezondheid LONDON Een artistieke foto geldt steeds 1 als een dankbaar geschenk SPECIALE ST. NICOLAAS-AANBIEDING KEES HELDER, FOTOGRAAF I N.V. Stoonasscherij „Volharding" PER KILO STUKTAR8EF rijzen LISSINGSCHE COURANT ijONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingenende gemeenten op Walcheren 2.20 per 3 maanden, jflco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove- ■f landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels /1.25; iedere regei meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertenties betreffende Huui enVerhuur.Koop en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1—5 regels 75 ct., iedere regel meer 15 ct. abonné's in 't bezit eener Jj jfft (f* gulden bij levens eis, zijn OR AT IS verze- IIIIHl lange ongeschikt- rd'tegen ongelukken voor: JIUUU heid tot werken. P— ftfl gulden bij dood Ort gulden bij verlies J JUU een ongeluk. OUO hand, voet of oog. J 1 gulden bij verlies O gulden bij verlies f% I— gulden bij verlies van li Bil van een M van eiken een duim ILftLr wijsvinger feUf anderen vinger ANOESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 4 bladen Onze zeemacht. »t voorloopig verslag der Tweede Ka ler over de begrooting der defensie, wordt d, dat met het oog op de onlangs plaats _j hebbende discussie over de vlootpïan- fn der regeering, men thans het houden in een algemeene beschouwing over 's mi jters beleid inzake de maritieme defensie Merbodig achtte. ■Sommige leden vroegen zich af, of de aan- Ihaffing van nieuwe duikbooten wel ge- Jenscht is, nu de Londensche conferentie list beperking van dit wapen in uitzicht keft gesteld en voorschriften ter bescher- j van koopvaardijschepen heeft ontwor- die, worden zü aanvaard, de onderzee- Jjot haar waarde geheel doen verliezen. I Andere leden stelden hiertegenover in de Irste plaats, dat het lang niet zeker is, dat J besluiten der Londensche conferentie bin- lend zullen worden. Verschillende leden bezwaar tegen het bedrag, dat voor zen aanbouw van een flottielje-leider is Itgetrokken. Naar hun meening kan de Hertog Hendrik" nog best dienst doen. f Sommige leden meenden er de aandacht 5 moeten vestigen, dat ook deze perso- lelsvermeerdering van de vloot er op wijst, Lt de uitvoering van de vlootplannen, niet- kenstaande de herhaalde verzekering van Jet tegendeel, op een uitbreiding der mari- middelen neerkomt, arne zouden sommige leden vernemen, mag vzorden aangenomen, dat de zgn. Ilitsing der marine thans geheel van de Jan is. Het conflict in de typografie. I In de Donderdag te Utrecht gehouden ver- laderlng van den Nederlandschen Christc- ijken Grafischen Bond is het advies van het loofdbestuur tot aanvaarding van het com- fromis-voorstei van den rijksbemiddelaar de nieuwe C.A.O, in de typografie Ëangenomen. Hollandsche schrielheid. J In de „Avondpost" komt de volgende drie- ktar voor De burgemeesters-wisseling te 's-Graven- foage vestigt weer eens de aandacht op het Helt, dat wij, Hollanders, bijzonder zuinig zijn pet het honoreeren van hooge ambten. Een salaris van 15.000 voor den burge meester onzer gemeente is toch eigenlijk wel [heel erg aan den droevigen kant. Amster- betaalt iets beter 25.000), Rotterdam zakt alweer een eind lager 18.000), jUtrecht komt bijna tot het Haagsche cijfer 14.000), Groningen blijft er slechts even |onder 12.000). Stelligal deze salarissen zijn veel te laag |en niet in overeenstemming met de beteeke- s van de waardigheid van het ambt. Trouwens dit geldt ook van andere hooge ambten. Een minister der Kroon ontvangt salaris, dat ongeveer twee-derden be- Idraagt van het inkomen van den burge- Imeester van Amsterdam. Alle verhoudingen |zijn hier wat zoek. Wij, Hollanders, voeren i aanzien van de belooning der hoogste I ambten een kruidenierspolitiek, welke aan |den luister dier functies stellig afbreuk doet. i die luister, in bescheiden mate, moet er toch ook zijn, Is het wonder, dat vaak zeer tde mannen, die in het particuliere leven een vele malen hooger inkomen ont- I vangen, zich voor de leiding van de openbare i niet laten vinden j Afschaffing zakelijke belasting op het bedrijf. De gemeenteraad te Utrecht vereenigde I zich gisterenavond met 23 tegen 12 stemmen met het voorstel van Burg. en Weth. tot af schaffing der zakelijke bedrijfsbelasting op 1 Januari 1931, nadat tevoren een voorstel, cm deze belasting tot de helft te verminderen, met eenzelfde stemmenverhouding was ver worpen. „De Kern", Van Holkema en Warendorf's Uifcge- vcrs-Maatshappjj N.V. te Amsterdam, is^het eerste nummer verschenen van „de Kern", ^vattende tijdschriftartikelen van blijvend belang uit binnen- en buitenland. Bet tijdschrift geeft maandelijks 30 der I belangrijkste artikelen, gepubliceerd door inschriften van alle beschaafde landen der Wereid. Zij geeft van die artikelen de kern, datgene wat de moeite waard is gelezen, ^houden of bewaard te worden. VLISSINGEN, 15 NOVEMBER. Ver een!ging voor Instrumentale Muziek Vlissingen. Jo Vincent. A. S. J. van Kesteren. Het belangrijke van het tweede concert door Theo Höfelein met zijn orkest in Bri tannia gegeven, was gelegen in het feit, dat het programma verschillende voor Vlissingen onbekende werken bevatte het Kerstcon cert van Corelli, Mozart's fluit-concert in D dur, Grieg's Suite archaïque „Aus Hol- berg's Zeit", de „Valse triste" een sympho- nisch gedicht van Sibelius benevens de so praan-solo met orkestbegeleiding „Et incar- natus" uit Mozart's Groote Mis in C mineur. Het concert kenmerkte zich door een kal me, rustige, beheerschte stemming, wijdings vol in den aanvang, zóó dat we de bewijzen van instemming gaarne gederfd hadden na het eerste nummer, eenigermate luguber aan het slot, al hoorden we niet de klapperende knoken als in Saint-Saëns „Danse macabre", waarmede we maar zeggen willen, dat de schitterende vertolking van Sibelius' dichter lijk beschreven fantastische gebeurtenis ten spijt, de eindindruk prettiger gedachten had kunnen wekken, of men moet aan het doods- begrip onmiddellijk de idee van herleving paren, in welk geval een hoopvoller perspec tief zich aan oog en hart ontrold zal hebben. Wanneer we de orkestnummers nagaan, dan mogen we allereerst constateeren, dat de toon en de massa-klank door het orkest ontwikkeld (den invloed, van de zeer hooge zaaltemperatuur daargelaten) zeer te loven waren en dat door alle executanten met zeer veel ijver, toewijding en muzikaliteit is ge speeld. De hedendaagsche hoorder wordt door het Concerto grosso no. VIII van Co relli ten zeerste meegesleept en ontroerd, om dat het een der schoonste uitingen is van contrast, innigheid en samenwerking. De twee toongevende lichamen, „Concerto" als de tegenstelling van het solistisch element met het ensemble, het „Tuttis", bereikten een kleur en een klankenweelde, welke van de allerbekoorlijkste hoedanigheid waren, zoo dat het karakter van deze muziek, mede ten gevolge van de doorzichtigheid en kunstzin nige fraseering, geheel tot zijn recht kwam. Mooie klankeffecten waren ook te beluis teren in de Holberg Suite van Grieg, met haar wisselend rhythme. De tweede violen zetten in „Sarabande" en „Gavotte" bewust in en de viool-solo met pizzicati-begeleiding CHIEF WHIP Wij kunnen U het allernieuwste op het gebied I der moderne portretkunst leveren, terwijl de prijzen zeer billijk blijven. Foto's in natuurlijke kleurenpastel, aquarelle, fotoschets en point-sèche. fHBSF" Ziet onze Etalage 1 Atelier geopend van 9 uur v.m. tot 8 uur n.m. 1 MIDDELBURG, Lange Delft 34 - VLISSINGEN, Bellamypatk 38. llllllllllllllllllllllllllllllllllllll^ in „Rigaudon" verdient eveneens met lof vermeld te worden. De „Aria" ademde een poëtische sfeer en werd met fraaie toonscha- keering gespeeld. Sibelius' „Valse triste" werd tot hoor- en zichtbare realiteit gebrachthet program matische gegeven van dit poème sympho- nique was op den voet te volgen, keurig werd de climax genomen en pikant was het rhythme. Klaar als het zonlicht is Mozart's kunst, liefelijk en bekoorlijk, licht en warm. Zijn concerten munten uit door een prachtigen stijl en door het gebruik van het solo-instru ment in samenwerking met het orkest. De capaciteiten van den heer Van Kesteren zijn te zeer bekend, dan dat wij er in den breede over zouden uitweiden. Ook nu weer heeft de fluitist in Mozart's concert zijn talent ten toon gespreid. Buitengewoon mooi heeft hü geblazen, fijnzinnig van intentie, heel bij zonder waren zijn cadenzen. Zeer goed ge speeld werd het tweegesprek van fluit en harmonium in het Allegro. Het orkest ver vulde de begeleidingstaak lofwaardig. Een zeer dankbare combinatie is de vrou- westem met een blaasinstrument. Vooral de parelende, zilver-tenige fluit levert in sa menzang met een glasheldere sopraan steeds zeer expressief materiaal voor de vertolking van de teerste en diepste gevoelens en ge moedsbewegingen. Dit bleek wederom in het „Et incarnatus" uit Mozart's mis door Jo Vincent.de „hervorragende" sopraan, bloeiend van klank en vol nobel sentiment gezongen. De obligate-fluitpartij was zeer te prijzen en ook hier was het harmonium ad-rem. De overige solistische nummers waren gelukkig gekozen, omdat hiermede bekend terrein be treden werd. „Solvejgs Wiegenlied" en „Sol ve jgs Lied" (beide uit Ibsen's Peer Gynt) be nevens „Der Schwan", vormden in. alle op zichten een prachtige trits van Grieg. Ook hier was het orkest de begeleiding wèl toe vertrouwd. Ongetwijfeld heeft „De Instrumenale" be wezen nder leiding van den begaafden Theo Höfelein een concert van uitstekend gehalte te kunnen geven, en met groote voldoening mogen alle medewerkenden dan ook op dit tweede concert terug zien. Er was een ruim en alleszins dankbaar auditorium. De zangeres ontving meerdere malen een bloemenhulde. O. Alhambra-Theater. Liefdesparade. Zoowel in opzet als in uitvoering, zoowel wat het spel als de zang betreft, is de ver filmde operette „Liefdesparade" voorbeeldig. De reproductieve techniek van den modernen tijd stelt de heele wereld in staat te genieten van het beste, dat er aan dit genre kunst te genieten valt. Daar moet men dankbaar voor zijn. Een operette als deze Liefdesparade zou, door de hooge kosten alleen al, aan zeer wei nigen in Amerika voorbehouden blijven, wanneer de filmtechniek er niet was om haar te vermenigvuldigen en over de geheele wereld te verbreiden. Zoo is het ook met Maurice Chevalier. Vroeger zouden hij en zijn liedjes en zijn onweerstaanbare Fransche charme slechts een herinnering blijven, voor v/ie het voorrecht hadden hem te Parijs te bewonderen thans brengt de bioscoop hem all over the world. Een wijze, lieftallige, sigaretten rookende vorstin regeert in het koninkrijk Sylvanië. Met vaste hand regeert de jeugdige lieftal ligheid, doch de ministers, die stuk voor stuk heerlijke typen zijn, schudden hun minister- lijke bollen. Het eigengerechtigde vorstinne- tje, dat kan wel, maar er hoort een prins gemaal by. In discrediet is uit de lichtstad, Parijs, té- ruggeroepen. de drieste attaché. Die werkte ook wat al te zeer aan de internationale toe nadering, terwijl hij de mooie oogen der Pa- risiennes heel wat aantrekkelijker vond dan de papieren mikmak in het gezantschapsbu reau. Ten paleize verhaalt Maurice over Pa rijs altyd het Parijs naar Amerikaansche verbeelding. Hij zingt zijn liedjes uit dien Parijschen Don Juan-tyd en het romantische hart van de koningin klopt sneller. Er is trouwens veel liefdesgesmacht in het bureau cratische paleis. Luprino Lane is een van de colijkste genieterds. Enfin, de gemaal is gevonden en het heele land is in de wolken over den charmanten echtgenoot. En het vorstinnetje zal ook den ex-liefdesvrybuiter wel naar haar willetje zetten. Daar is hij immers prins-gemaal voor geworden Met pracht en praal heeft het huwelijk plaats, doch als veel mannen slaat Maurice SINGEL 1 VLISSINGEN V/ASCHT EN TEGEN Q na eenigen tijd de verzenen tegen de prik* kels. De keten wordt hem te zwaar, hij droomt gulden droomen over zijn oude vrij heid en de rol van onderdanigen echtge noot maakt hem hoe langer hoe meer re- belsch. De buitenlandsche toestand gedoogt echter geen koninklijk gekibbel en tijdeijlk schikt hij zich, zij het met woede. Niet lang echter geen koninklijk gekibbel en tijdelijk volgen naar de opera weigert hij grandioos te gehoorzamen, om later toch te verschijnen, doch slechts hevige interesse te doen blijken, voor de mooie beentjes van een der ballet danseressen. Parijs roept en lokt hem, maar dan is ten slotte de koninklijke wil gebroken. Hare Majesteit wordt vrouw en de man koning in optima forma. Zooals het ook hoort, neemt de getrouwdeling-man de teugels geheel in handen, en thans leven zij gelukkig en te vreden, ieder naar zijn aard, en met hen het geheele, optimistische volk van Sylvanië, waar de mannen regeeren en de vrouwen heel lieve, verliefde, volgzame en knappe echtgenooten zijn, waardoor daar tevreden heid en blijheid is tot in lengte van dagen. Liefdesparade is een operette-film, zooals slechts de energie, de eenheid in vlug han delen en het kapitaal van Hollywood onder de meesterlijke regie van Ernst Lubitsch die kan maken. Men bouwt een architectonisch fraai paleis, men stampt een zingend, cor rect marcheerend leger uit den grond. Van een cabaret-meisje maakt Lubitsch een ko* ningin van de film. Direct de inleidingsscène is meesterlijk ge*

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1930 | | pagina 1