flissinp VIERD1 De vlucht uit de Poppenkast van Jan Klaasen en Trijntje. INGEZONDEN STUKKEN HULP VOOR ARMENIE. fZrll WiJ kregen 5teeds d™ RADIO-RUBRIEK VAN AM: J. A. van den Berg, stuurman, Kerkhof- laan 7, van Den Haag. M. H. van der Togt, R.-K. priester, Wil- helminastraat 23, van N. Amstel. Mej. C. J. van den Houten, verpleegster, Hellebardierstraat 2, van Poortugaal. N. C. J. van Delft, werktuigkundige, Hout kade 6, van Sliedrecht. C. J. W. de Keijser, winkelier, Groenewoud 55, van Kortgene. J. J. Pijpers, van Rotterdam J. de Meijere, van ZeistA. Tetering, van UtrechtH. H. Reinold, van UtrechtTh. M. J. H. Meertens en M. Schoonbrood, beiden van Den Haag A. Marinus, van Leerdam W. G. P. Goetten, van Oisterwyk W. B, Krupp, van Amster dam J. P. Kerssens, van 's-Hertogenbosch W. Steenbergen, van DelftK. Pranger, van DantumadeelA. P. J. H. Moorrees, van HorstJ. Zwart, van Egmond aan ZeeJ. Blom, van DelftJ. Steunebrink, van Leeu warden, allen lichtmatroos, Hr. Ms. Wacht schip. C. Huiszoon, zonder, Margrietenlaan 5, van Dordrecht. J. Mieras, machinist, Spuistraat 57, van Schore. P. Marinisse, landbouwer, Hoogeweg 171, Van Koudekerke. H. J. Hoogink, kellner, Boulevard de Ruy- ter 2, van Rheden. Mej. J. C. van Beusekom, modiste, Koude- kerkscheweg 75, van Zierikzee. G. Spruijt, kraandrijver, Kanaalstraat 146, van Rotterdam. M. A. Koole, winkelier, Walstraat 40, van Axel. C. Ouwehand, monteur, Clijverstraat 41, van Helmond. J. C. Boogaard, machinist, Boulevard Evertsen 28, van Haarlem. J. Bui.-, inspecteur R. V. S., Dr. Ottestraat 6, van Middelburg. Mej. C. P. Ouwehand, onderwijzeres, Bad huisstraat 127, van Lopik. J. VaderGoedhart, onderwijzeres, Korte Zelke 18, van Oost- en West-Souburg. L. Noels, werkman, Korte Zelke 18, van Oost- en West-Souburg. A. C. van Mallant, machinist, Badhuisstraat 66, van Batavia. P. Alewijnse, matroos le klasse, Wacht schip, van Middelburg. H. Kriegsman, procuratiehouder, Badhuis- Straat 97, van Assen. A. H. Kaiser, decoratieschilder, Bonedijke- straat 17, van Freital. C. M. Bals en J. J. van Hoorn, Hr. Ms. „Medusa" G. Willems en J. de Haas, Hr. Ms. „Douwe Aukes" C. den Boer, Hr. Ms. „Medusa" G. H. B. de Groot, Hr. Ms.Wacht- schip, allen stoker 2e klasse, van Den Helder. M. Wirtz, korporaal-monteur, Wachtschip, yan Den Helder. C. Grootjans, korporaal-konstabel, Wacht schip, van Den Helder. D. Commelin, stoker le klasse, Wachtschip, van Den Helder. r H. van der Linden, sergeant-torpedomaker, Wachtschip, van Den Helder. G. Loekemeijer—Monnier, zonder, Begonia laan 9, van Newark. D. Huitema, machinist, Kasteelstraat 7, Van Hennaarderadeel. A. M. P. Aspeslagh, kapper, Boulevard de Ruyter 46, van Zoetermeer. H. Stroo, schipper Kon. marine, Zeilmarkt 5, van Den Helder. K. W. Haaze, stoker 2e klasse, Wachtschip, van Den Helder. VERTROKKEN j J. Steinberg, Spuistraat 64, naar Berlijn. Mej. M. C. Hartog, Glacisstraat 161, naar Haarlem. P. de Nooijer, Noordstraat 80, naar Rotter dam. K. H. de Kok, Verkuijl Quakkelaarstraat 145, naar Den Helder. P. C. van Puffelen, Walstraat 88, naar Am sterdam. G. Notebaard, Joost de Moorstraat 15, naar Amsterdam. A. Voogdt, Vlamingstraat 7, naar Middel burg. P. M. Vreeswijk, Hr. Ms. „Hydra", naar Ned.-ïndië. H. Stofberg, Wachtschip, naar Ned.-ïndië. J. S. T. Kamsteeg, Kasteelstraat 100, naar Den Haag. J. M. von Siebenthal, Boulevard de Ruyter 66, naar Zuilen. L. Kruidenier, Dahlialaan 7, naar Rotter dam. J. G. Bosdijk, Palingstraat 14, naar Mid delburg. H. Hovinga, Acacialaan 3, naar Delfzijl. H. de Vos, Singel 36, naar Westkapelle. Th. Heijnen, Singel 30, naar Oudenbosch. G. Veenendaal, Hr. Ms. ,3rinio", naar Den Helder. L. P. Prins, Wachtschip, naar Den Helder. J. A. Smith, Koudekerksche weg 30, naar 'Amsterdam. A. Broere, Groote Markt 24, naar Den Helder. W. H. Brinkhorst, Binnenhaven 39, naar .Utrecht. A. A. Huijbens—Meijer, Van Galenstraat 6, naar Den Helder. I. Turksma, Wagenaarstraat 11, naar Leeuwarden. J. Schroevers, Baljuwstraat 6, naar Arne- jnuiden. J. van Noppen, Baljuwstraat 22, naar Oost burg. W. P. H. Riecker, Singelweg 4, naar Den I Helder. J. A. Corré, Leliënlaan 3, naar Raams- j donk. L. Kral, Koningsweg 27, naar Oostenrijk, J. J. Alma, Walstraat 51, naar Middelburg, i L. W. van der Sterre, Verkuijl Quakkelaar straat 67, naar Rotterdam. E. Blok—LombaaTd, Lepelstraat 4, naar Delft. C. van der Geest, Zeilmarkt 5, naar Ned. Oost-Indië. 525 Daar donderde de trein 'n tunnel binnen. Het werd ineens stikdonkere nacht. „Nu zal," meende Duim, „de dief ontkomen. Hij heeft misschien daarop gewacht.' Op zijn ronde voeten balanceerend, ging hij naar de locomotief. Zag zijn vrienden in den tunnel verdwijnen en met hen ook den autodief. 526 De trein, uit den tunnel gekomen, snelde voort in 't volle licht. Jokko, op den steenkool gezeten, keek den dief in 't verschrikt gezicht. Van angst bleef de dief rustig zitten, hij was nu ten einde raad. Hij dacht„Hier valt niet te ontkomen, ze pakken mij, 't zij vroeg of laat. (Maandag vervolg.) Buiten verantwoordelijkheid der redactie De copie wordt niet teruggegeven Mogen wij in aansluiting aan het uitne mend verslag in uw blad over de lezing van mej. de Witte uit Utrecht betreffende Ar menië, aan degenen, die in dat werk belang stellen, meedeelen, dat het Comité te Vlis- singen eenige meisjes bereid gevonden heeft, om met lijsten langs de huizen te gaan. Zij zullen die gezinnen bezoeken, waarvan het Comité meende, dat ze genegen waren het on gelukkige overblijfsel van het Armeensche volk te helpen in dezen ontzettenden nood. De bedoeling is, dat men zoo mogelijk tee kent voor een jaarlijks bedrag. Wij vertrouwen, dat zij, die dien avond hebben bijgewoond daartoe niet aangespoord behoeven te worden. En laat degenen, die het heerlijke werk van het Zeeuwsche Comité „Filadelfia" niet kennen, de meisjes niet di rect wegzenden, maar in elk geval, óf de aanbeveling lezen, die de meisjes bij zich hebben, óf zich er nader van op de hoogte stellen, dan helpen ze zeker mee. Het Comité voor Vlissingen, Mevr. J. DE VOOGD—VAN BAKEL. Mevr. G. J. BLAAUWENDRAAD— VAN COEVERDEN. Mevr. C. WIERSINGA—DE NIET. Mevr. S. J. BROUWER SCHOTANUS. Tangkoe, Tientsin, 29 September 1930. a/b Ms. „Aletta" Mijnheer de Redacteur, Van bevriende zijde onving ik het bijblad van de „Vlissingsche Courant" van 12 Juli ji., waarin het „kort resumé" van den heer Teerling aan den gemeenteraad van Vlissin gen betreffende de bekende ontslagkwestie aan de „De Ruyterschool" aldaar. Tot mijn spijt ben ik. vnl. door den lan gen weg, dien uw blad moest afleggen, wel wat laat, doch stel genoeg vertrouwen in het geheugen der inwoners van onze goede stad Vlissingen, dat althans in dat opzicht de onderstaande regels niet al te veel mosterd na den maaltijd zullen zijn. Met toenemende verontwaardiging las ik de scheld- en schimppartij en de lange reeks van beschuldigingen van den heer T. In sterke mate schijnt hij te lijden aan auto suggestie. Zijn artikel toch komt er op neer dat h ij gelijk heeft, en h ij alleen. Alle anderen, en dat zijn er nogal wat, zijn leugenaars en be driegers. Maar, dat moet nu juist nog bewe zen worden. In de 10 jaar, dat de heer T. hiermee bezig is, is hij echter bijster wemig opgeschoten. Ja, de wet eischt nu eenmaal meer dan een verzameling losse beweringen. Wanneer, ten minste volgens den heer Teerling zelf, hij zoo zonneklaar het recht aan zijn kant heeft, dan vraag ik mij af, waarom het hem dan zoo moeilijk valt, juis ter onmogelijk is, tot zelfs de hoogste onder- wijs-autoriteiten en het gerecht te overtui gen. Zelfs al had hij het bij het rechte eind, waar hij botweg het geheele bestuur der Zee vaartschool, den directeur incluis, van valschheid en onbetrouwbaarheid beschul digt, dan kunnen we toch zeker aannemen, dat dit bij bovengenoemde autoriteiten niet het geval is. Als iemand in een geschil zijn zin niet kan krijgen en zijn toevlucht neemt tot schelden, dan wijst dit op een tekort aan steekhouden de argumenten, m.a.w. dat zijn zaak zwak staat en hij zelf niet op de hoogte is van behoorlijke manieren. Het lust mij niet, alle insinuaties van den heer T. te bespreken, in elk geval lijkt het mij dienstig, er eenige van na te gaan en zoo mogelijk nog meer dan zijn artikel in zijn geheel al deed, de grofheid van enkele pun ten bizonder in het licht te stellen lo. Er staat o.a.„Immers, de valschheid, leugenachtigheid en onbetrouwbaarheid van het bestuur in deze zaak is U niet volkomen bekend" enz. D.w.z. de valschheid enz. is U al reeds bekend (dus een uitgemaakte zaak), maar nog niet volkomen. 2o. De veeg, die de raad krijgt, iets verder, over het onderzoek in 1924, beteekent, tus- dan^ j?6'5 d°°r' ni6ts meer of minder, t 1 onregelmatig is geweest, leest o«v. „Na het zgn. onderzoek" enz „f.Ct gouwen van den heer T. In dien laad moet, niettegenstaande dat toch wel met buzonder geschokt zyn, nu h« zich weer tot dien raad wendt met dezelfde kwestie. hnf'. Voelt de heer T. niet, dat hij zijn heha'wrre 46 buiten gaat' waar hij het behandelde op een particuliere audiëntie bij een minister aan de groote klok hangt Wa.' d0n rechtstreekschen aanval op den directeur, den heer Visser, betreft af- het dat men in een leidende nin t1"8 niet altlJd precies z«n eisen mee ning kan zeggen of schrijven (waarmee ik natuurlijk niet te kennen geef, dat ik de en ering des heeren T. als waar aanneem) is het wel een beetje al te gek, nu de heer Visser 28 jaar directeur is, te komen „agen of hij de leiding van dat instituut waardi- is Hoewel overbodig, zou ik als antwoord willen verwijzen naar de spontane viering van het Jf8 JaMeum van dhecteur en school. ean Teerling is van andere ge- du.s het 1S niÊt zo°- Behoorlijk bewe zen feiten komen zeker later wel Het venijnige, speciaal van dezen aanval typeert den heer T. Het toont, dat hij, waar' tahe he anders betreft' de meest olomen- hneru -?en tatsoen «nvoudlg over boord gooit. Geen kans ziende, hen recht- treeks te treffen, 2iet hij er geen bezwaar in, dit indirect te («reiken door den goeden naam der school zelf in discrediet te bren gen, o.a door ingezonden stukken in dit blad, zooals de geachte lezer, welke deze onver- kwikkelijke zaak van naby volgde, zich or,ge- twijfeld zal herinneren. Dat ook de belangen van hen, die bii deze gewicht? 2yn betrokken' welke van zóóveel gewicht is voor onze provincie in 't algemeen gevaa0? VhSSmeen in bijzonder, hierdoor Te™uL??nJS fen die de l eer ■leerling aan zijn laars lapt. ,n?Zer 'ff ev™wicht en marionettén ge- de h?' Ware te wenschen geweest, dat smal»'welke hier den directeur zoo smalend beoordeelt, aan hem een voorbeeld genomen. Bij diens capaciteiten als leeraar zinken de zijne in het niet. Het is een publiek geheim - ik wees daar reeds een 5-tal jaren geleden op dat het es geven van T. geheel onvoldoende was S-Ieertine?enenaróiS aandoen' dat «ii als ex leerling een dergelijk oordeel durf aan- besche^dènheid Sle°htS mÜn eigen bescheidenheid zou my gebieden, te zwügen, gen n 016 Va" verreweg alle leerlin- gen, om anderen niet te noemen. Ondergetekende volgde den cursus 1917— 918 voor eersten stuurman. Deze bestond uit ongeveer 10 leerlingen. Daarvan herinner ik mu nog de heeren D. Coppoolse, C. A. van der Eijk, p. van Noppen, Molenbroek Duin- indruk, dat de heer T. zelf niet goed be- EenPderIar>hiJ W»s ™k»- Een dergelijke conclusie is niet precies be vorderlik voor het prestige van den berok ken pedagoog. De resultaten van zïn onder- w waren dan ook naar evenredigheid en de hee?TmH°ghyk' WU °ns Wrgisten m fw rg van wüsheid was, ge- J Zlch het alr gaf, maar, dan deugde Sf/TS Van doceeren niet. De uitkomst bleef In elk geval hetzelfde. T^vnv»n ?j t!genvoeren dat ik scherp ben. T o.v. van den heer T. is dat noodig. Door tTnd ff", heett hü aI 66 duidelijk ge- hooren °rd6 der dildiuidigen te be- -ihet UUr' 's Zaterdagsmorgens, werd dan ook op ons speciaal verzoek door Tee i?6??58? meestal het vak van leraar Teerling behandeld. De eerste moest dus zijn eigen tyd gebruiken om by te springen, waar de laatste te kort schoot. Dat deze gang van zaken den directeur, wien goed onderwijs, dus ook ons belang, vóór alles ging, zeer ver droot, valt licht te begrijpen. Het voorgaande is zeker niet geschikt, een vaste benoeming waarschymyk te maken, v? f' niet met volle goedkeuring van den directeur. Thans een vraagWaarom zUn er tezelf- u ^me n r ^waal geen onaange- naamheden voorgevallen, terwyi toch de voorwaarden dezelfde waren Het antwoord is eenvoudig: Deze toonde m alle opzichten voor zijn taak berekend te un en uitstekend les te geven. Dit bewijst, dat op de De Ruyterschool eere gegeven werd wien eere toekwam. Ten slotte nog deze opmerking Min of meer duidelijk insinueert de heer Teerling over een deel der notulen en corresponden tie van het tijdperk 19181920, welke door het bestuur zouden zijn verdonkeremaand. Hij is natuurlijk wel zoo verstandig, dit niet openlijk te beweren. Nu zou ik de zaak eens willen omdraaien en vragen „Zou het zoo onmogelijk zijn, als er werkelijk papieren zijn verdwenen, dat niet het bestuur, maar an deren daarin de hand hadden Wie bewijst dat de tegenpartij niet evengoed belangheb bende zou zijn in dat geval?" Hoe imposant om dan met een theatraal gebaar veilig tegenover de buitenwereld te kunnen beweren, dat willens en wetens be scheiden worden achter gehouden. Of zou men van die zijde durven beweren, dat notulen enz. steeds achter slot en gi en- del zaten Zoo ja, dan zou dat op den per soon in kwestie een eigenaardig licht werpen. Ik wil dit epistel besluiten met den heer Teerling den goeden raad te geven, ten allen tijde te trachten heer te zijn, zelfs al zou hem dat moeite kosten. Geachte Redactie, met beleefden dank voor de plaatsing, J. C. ANKER. Gezagvoerder ter Koopvaardij. Mijnheer de Redacteur, Vergun mij s.v.p. Jefke in te lichten om trent de oorzaak waardoor „Vlissingen Voor uit" niets meer van een muziek-festival heeft laten hooren. Het festival dat het voorgaande jaar door „Vlissingen Vooruit" in samenwerking met het Vreemdelingenverkeer is gegeven en door laatstgenoemde is gefinanceerd, kon dit jaar niet plaats vinden omreden Vreemdelingen verkeer geen kans zag de noodige gelden bij elkaar te krijgen. Dit was voor Vlissingen als badplaats een groote teleurstelling. Dankzeggend voor de verleende plaats ruimte, J. P..VAN KRIEKEN, Voorzitter „Vlissingen Vooruit". Mijnheer de Redacteur, Als wederantwoord op het antwoord beant woord ik hierbij zijn antwoord. Uit zijn antwoord blijkt klaar, dat hij tot die lieden behoort, die in hun verwaandheid van zgn. „menschzijn" geen plaatsje in wil len ruimen aan minder bevoorrechte of zwak kere $ez~ns, waartoe niet alleen de minder fortuinlijke menschen, maar cok de dieren behooren. In hun waanwijsheid beslaan zij met hun opgeblazen verbeelding een ruimte die aan geen ander schepsel een staan in de samenle ving kan gunnen, tenzij.... zij er materieel voordeel van trekken. Een dergelijk mensch „gevoel" bij te bren gen staat gelijk met een krab het zingen te leeren en dus begin ik daar niet aan. Wel wil ik hem wijzen op zijn plicht als tramcon ducteur, die hem niet alleen zegt zijn passa giers veilig over te brengen, doch ook voor „aanstoot" te waken. De spottende houding waarmee hij de tij ding der jongens ontving was onhebbelijk en dom. Zijn plicht was geweest informaties te nemen ten einde te weten, in hoeverre zijn tram er schuldig aan was. Bij een eenvoudigs aanrijding met bijv. een wagen, had hij dit zeker gedaan, doqh nu het een hond gold, die onder de vreeselijkste pijnen is bezweken wekte het slechts zijn spotlust. Deze man schijnt niet te beseffen, dat ook in een hond een kostbaar bezit verloren kan gaan en dat hij bij schuld wel degelijk gestraft wordt. Wat zijn duizenden dankbare passagiers be treft geloof ik, dat zijn directie dankbaarder mag zijn met haar goed gevuld laadje. Maar ook tevens met het fortuintje dat zij gedu rende die dagen geen ongeval mocht boeken, zooals kortelings op den Singelweg plaats had en waarbij tientallen dankbare passagiers als muizen hadden kunnen verdrinken, indien zij niet op hun dankbaar gemoed konden drijv?n. Met het „hobbelend geitje" moet men uiterst voorzichtig zijn, getuige haar somber verleden en nog gesluierde toekomst. „Klaar" v. W. Maandag 20 October. Hilversum, 298 M. 8.00 Vara. Grai^ foonplaten. 10.00 Morgenwijding V.P.rJ 10.15 Vara. Voordracht door Joh. Molenas 10.30 Voordracht en septet. 11.30 Concsij septet, 12.00 Concert, orkest. 2.15 Orgels eert. 2.45 F. Hulleman leest uit eigen v?ert 3.30 Solistenconcert, orgel en viool. 4.30 KiJ dervertellmgen-. 5.00 Concert, orkest, manrjl line-ensemble. 8.00 Ir. Santercos Brandt/ veiliging. 6.15 Vervolg concert. 7.30 H. J. cobs Keuringsdiensten van waren. 8.00 1 Goudsmit spreekt over den Algemeenen 1 voor arbeiders in het bakkers- en chocolatij en suikerbedrijf. 8.15 Concert, Noord- E Zuid-Duitsche muziek door het Utrechte Stedelijk orkest A. Bouwmeester, voordraciJ 10.45 Persberichten. 11.0012.00 Gramofoon!| platen. Huizen, 1875 M. 8.15—9.30 N.C.R.V. Gral mofoonplaten. 10.3011.00 Korte ziekendienstl 11.00—11.30 Lezen van Chr. lectuur. 11.30- 12.30 Gramofoonplaten. 12.301.30 Orgelcon-1 eert. 1.305.30 Feestvergadering ter gelegen.| heid van het 50-jarig bestaan der vrije versiteit, orgelmuziek en rede van prof. c H. H. Kuijper. 5.306.30 Solistenconcert, sq.1 praan, viool, piano. 6.307.00 W. J. v. Schelij ven Pluimveeteelt. 7.00 Dr. P. Stegenga|| Chr. Philisofische cursus. 8.00 Kerkavond het gebouw van de Herst. Evang. Luth. meente, jongenskoor en orgel. Rede van dr| M. J. A. Schweitzer en dr. C. J. de Vrijer. S Nieuwsberichten. 9.40—11.30 Concert. Fanfa| recorps. Daventry, 1554.4 IVï. 10.35 Morgenwijding, 11.05 Lezing. 12.20 Orgelspel, cello. 1.35 0r> kestconcert. 2.20 Berichten. 2.30 Uitzending voor scholen. 3.40 Dansmuziek. 4.35 Concert, sopraan, trio. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Lezing,, 6.35 Berichten. 6.55 Koersen. 7.00 Liederen, 7.207.40 en 7.45 Lezing. 8.05 Vaudeville. Berichten. 9.35 Koersen. 9.40 Lezing. 10.0ö| Concert, orkest, bariton, piano. 11.2012.201 Dansmuziek. Parijs, „Radio-Paris", 1735 M. 12.502.20| Gramofoonplaten. 4.05 Orkestconcert. Tooneeluitzending en solistenconcert, kwartet.1 Langenberg, 473 M. 6.20—7.20, 9.35—10,151 en 11.30 Gramofoonplaten. 12.251.50 Orkest. concert. 4.505.50 Gramofoonplaten. 7.20-1 9.20 Orkestconcert Intermezzo. 8.208.5-51 „Zeit zu Zeit", koorwerk van Hermann Erd«| len. Na afloop tot 11.20 Dansmuziek. Kalundborg, 1153 M. 11.201.20 Orkest* I concert. 2.554.55 Orkestconcerti en voor-f dracht. 7.207.50 Orkestconcert. 7.508.591 Zang en voordracht. 8.50—9.20 Piano-recital I door Mary Barratt Duo. 9.4010.20 Orkest-1 concert. Brussel, 508.5 M. 5.20 Trio-concert. 6.501 Concert. 8.35 Concert, orkest, zang, fluit. HET LUCHTSCHIP OP RAILS. Groote uitvindingen zijn altijd sceptisch I ontvangen en dat is ook goed, want del critieklooze enthousiasten staan de practische toepassing evenzeer in den weg xls de critiek* loos afbrekenden. Ongeveer drie jaar geleden werd er veel I aandacht geschonken aan het sensationeele ontwerp-Krukenberg, dat beoogde den af stand Berlijn—Keulen, die in rechte lijn. ge meten 479 K.M. lang is, in twee uur af te leg-1 gen. Hij wilde hiervoor een stalen zweefbaan aanleggen, waaraan de wagens zouden han gen. Dit idee is reeds toegepast bij de zweef baan te Elberfeld-Barmen en was een uitvin ding van den ingenieur Langen. Maar in het I ontwerp-Krukenberg wordt een nieuwe wijze van voortbeweging voorgesteld, nl. door pro pellers, evenals bij luchtschepen. Hierdoor zou een ongelooflijke snelheid bereikt kunnen I worden, nl. gemiddeld 360 K.M. per uur. Als I men dan twee uur rekende voor den afstand BerlijnKeulen, zou men nog op vijf of zes plaatsen stoppen. Hij koos den propeller om de volgende re den bij een vliegtuig heeft c'e propeller I drievoudig werk te verrichten. Ten eerste moet hij het vliegtuig omhoog brengen, ten tweede moet hij het gewicht van het vlieg tuig en zijn lading zwevende houden en ten derde moet hij het vliegtuig vooruit brengen tegen den weerstand der lucht in. Het groot ste dee1 van de energie wordt nu verbruikt om het vliegtuig omhoog te neffen en in evenwicht te houden en dit is niet meer noodig bij een zweefbaan. Dan kan dus de geheele kracht van den propeller gebruikt worden /oor de voortbeweging. Het bouwen van de zweefbaan is tot nu toe uitgesteld om financieele redenen en de slechte economische toestand van tegenwoor dig zal daar ook wel niet vreemd aan zijn. Het zou anders een winstgevend bedrijf kun nen worden, vooral als men het plan uitvoert om aan den Keulschen kant de baan door te trekken tot Parijs en aan den Berljjnschen kant tot Warschau. Een merkwaardige samenloop is, dat kort geleden in Schotland, te Milngarie bij Glas gow, een 4 K.M. lange zweefbaan over de Clyde is geopend, waarbij het ontwerp-Kru kenberg bijna nauwkeurig is uitgevoerd. Het ontwerp en de uitvoering zijn echter van den Schotschen ingenieur George Bennie. Zijn wagens doen wel eenigszins denken aan een luchtschip en hangen in een ijzeren geraamte aan een rail, die voortglijdt over een andere rail. De onderliggende rail, de eigenlijke zweefbaan dus, levert tegelijk den stroom, die de noodige energie voor het draalen van den propeller verschaft. Men moet op deze baan een snelheid van 250 K.M. per uur kun nen bereiken, maar voor het dagelijksch ge bruik kan men niet zoo snej gaan over een baantje van 4 K.M. Toch is de practische uitvoerbaarheid bewezen en bij een langere baan had Bennie misschien ook wel moeite gedaan om een grootere snelheid dan 250 K.M. per uur te bereiken. De ijzerconstructie van de Duitsche baan is veel lichter dan die van de Schotsche baan er moet n.l. bij de constructie rekening ge houden worden met de snelheid, die men be reikt. Vi Zaterdag t3 Octo De strijd tè risine. Bij^ Tïienzorg. ren zich. Het belangrijjd In het poj sc7ie actie. Het is met de toetl opgerichte naamlooze I ginningen, uitgaande I gemeenten, niet zoo men te Amsterdam Slechts zeer geleidd kleine gemeenten zid porvinciale staten onderneming interessd voldoende om de algei Noord-Holland te welf Dr. Vos zou hierin I gument zien voor e| verbetering der Arn niet ten onrechte. In de laatste jaren t sterdam uit de kld gemeenten onrustbarJ kleine gemeenten zijn| in staat armen en ondersteunen en hetl de armlastigen, tel hoofdstad trekken, w| seerde steunregeling dien nog verschillend! gingen in het belang zijn. Voorts heeft men| kan, zoo noodig, aan tis kleeding en schod Voor de ouderen zijn I tijden in de schoollokf de armlastige bewoil Hollandsche gemeentc| dan een opzicht een rende Armenwet haar! onmiddellijk na hun Dat hierdoor te An perisme gekweekt wo| beschouwd, eigenlijk laat zich denken En i cieele lasten der gemJ get armenzorg Cvoor veer 2 millioen nier door verzwaard 1 er elders eenvoudig Zoo weigerde onlani de Zaan de toetredin| onder de volgende aan dat verkapt staal Bovendien, we hebbel die het hier niet houf wel weg". Inderdaad hadden tlge gezinnen verlede zocht in de groote stee steun per week in des gemeente den hongen Feitelijk moeten de armlastigen komen, v althans voor een dee deeling hunner oud-ir De toestand wordt neer straks, na hun gemeenten leegloopen! rendeels naar Amsten hier al rekening mee.| Ook in de reeds meenten bestaande de groote steden eenl reeds overtalrijk arbel loos door versterkt eif voerd. Met het oog Noord-Hollandsche Zij wenscht, zooals spreking met wethoud deelden, in versehille woeste of voor verbet aan te koopen en doen bearbeiden. As meer particulier e: worden gegeven dan 1 fing gebruikelijk. Wanneer nu te zijnt danig zal verbeterd z minstens een jaar voc antwoordelijk blijft, z de zeer kleine gemet schap te betrekken, zelf de noodzakelijkhe lastenverdeeling gaan De gemeentelijke v< namen wij is voorr ter met haar werkzaa Moge haar initiatief Wellicht geeft zij meentelij ke samenwe: bied de Gooische zich momenteel reed: een gemeenschappeli besmettelijke ziekten moeiingen uitbleven c Men vindt in het n gebreide Amsterdam van het bestaan zelfs vrijwel onbekend is. Dikwijls verneemt i making met werkli °ver het IJ, waar sed nieuwe fabrieken en gevestigd mogen zijn Zoo is het velen o den rook der hoofd de vervenerij evenzee Emmer-Compascum

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1930 | | pagina 10