flissinp
VIERD1
De vlucht uit de Poppenkast van Jan Klaasen en Trijntje.
INGEZONDEN STUKKEN
HULP VOOR ARMENIE.
fZrll WiJ kregen 5teeds d™
RADIO-RUBRIEK
VAN AM:
J. A. van den Berg, stuurman, Kerkhof-
laan 7, van Den Haag.
M. H. van der Togt, R.-K. priester, Wil-
helminastraat 23, van N. Amstel.
Mej. C. J. van den Houten, verpleegster,
Hellebardierstraat 2, van Poortugaal.
N. C. J. van Delft, werktuigkundige, Hout
kade 6, van Sliedrecht.
C. J. W. de Keijser, winkelier, Groenewoud
55, van Kortgene.
J. J. Pijpers, van Rotterdam J. de Meijere,
van ZeistA. Tetering, van UtrechtH. H.
Reinold, van UtrechtTh. M. J. H. Meertens
en M. Schoonbrood, beiden van Den Haag
A. Marinus, van Leerdam W. G. P. Goetten,
van Oisterwyk W. B, Krupp, van Amster
dam J. P. Kerssens, van 's-Hertogenbosch
W. Steenbergen, van DelftK. Pranger, van
DantumadeelA. P. J. H. Moorrees, van
HorstJ. Zwart, van Egmond aan ZeeJ.
Blom, van DelftJ. Steunebrink, van Leeu
warden, allen lichtmatroos, Hr. Ms. Wacht
schip.
C. Huiszoon, zonder, Margrietenlaan 5, van
Dordrecht.
J. Mieras, machinist, Spuistraat 57, van
Schore.
P. Marinisse, landbouwer, Hoogeweg 171,
Van Koudekerke.
H. J. Hoogink, kellner, Boulevard de Ruy-
ter 2, van Rheden.
Mej. J. C. van Beusekom, modiste, Koude-
kerkscheweg 75, van Zierikzee.
G. Spruijt, kraandrijver, Kanaalstraat 146,
van Rotterdam.
M. A. Koole, winkelier, Walstraat 40, van
Axel.
C. Ouwehand, monteur, Clijverstraat 41,
van Helmond.
J. C. Boogaard, machinist, Boulevard
Evertsen 28, van Haarlem.
J. Bui.-, inspecteur R. V. S., Dr. Ottestraat
6, van Middelburg.
Mej. C. P. Ouwehand, onderwijzeres, Bad
huisstraat 127, van Lopik.
J. VaderGoedhart, onderwijzeres, Korte
Zelke 18, van Oost- en West-Souburg.
L. Noels, werkman, Korte Zelke 18, van
Oost- en West-Souburg.
A. C. van Mallant, machinist, Badhuisstraat
66, van Batavia.
P. Alewijnse, matroos le klasse, Wacht
schip, van Middelburg.
H. Kriegsman, procuratiehouder, Badhuis-
Straat 97, van Assen.
A. H. Kaiser, decoratieschilder, Bonedijke-
straat 17, van Freital.
C. M. Bals en J. J. van Hoorn, Hr. Ms.
„Medusa" G. Willems en J. de Haas, Hr.
Ms. „Douwe Aukes" C. den Boer, Hr. Ms.
„Medusa" G. H. B. de Groot, Hr. Ms.Wacht-
schip, allen stoker 2e klasse, van Den Helder.
M. Wirtz, korporaal-monteur, Wachtschip,
yan Den Helder.
C. Grootjans, korporaal-konstabel, Wacht
schip, van Den Helder.
D. Commelin, stoker le klasse, Wachtschip,
van Den Helder. r
H. van der Linden, sergeant-torpedomaker,
Wachtschip, van Den Helder.
G. Loekemeijer—Monnier, zonder, Begonia
laan 9, van Newark.
D. Huitema, machinist, Kasteelstraat 7,
Van Hennaarderadeel.
A. M. P. Aspeslagh, kapper, Boulevard de
Ruyter 46, van Zoetermeer.
H. Stroo, schipper Kon. marine, Zeilmarkt
5, van Den Helder.
K. W. Haaze, stoker 2e klasse, Wachtschip,
van Den Helder.
VERTROKKEN j
J. Steinberg, Spuistraat 64, naar Berlijn.
Mej. M. C. Hartog, Glacisstraat 161, naar
Haarlem.
P. de Nooijer, Noordstraat 80, naar Rotter
dam.
K. H. de Kok, Verkuijl Quakkelaarstraat
145, naar Den Helder.
P. C. van Puffelen, Walstraat 88, naar Am
sterdam.
G. Notebaard, Joost de Moorstraat 15, naar
Amsterdam.
A. Voogdt, Vlamingstraat 7, naar Middel
burg.
P. M. Vreeswijk, Hr. Ms. „Hydra", naar
Ned.-ïndië.
H. Stofberg, Wachtschip, naar Ned.-ïndië.
J. S. T. Kamsteeg, Kasteelstraat 100, naar
Den Haag.
J. M. von Siebenthal, Boulevard de Ruyter
66, naar Zuilen.
L. Kruidenier, Dahlialaan 7, naar Rotter
dam.
J. G. Bosdijk, Palingstraat 14, naar Mid
delburg.
H. Hovinga, Acacialaan 3, naar Delfzijl.
H. de Vos, Singel 36, naar Westkapelle.
Th. Heijnen, Singel 30, naar Oudenbosch.
G. Veenendaal, Hr. Ms. ,3rinio", naar Den
Helder.
L. P. Prins, Wachtschip, naar Den Helder.
J. A. Smith, Koudekerksche weg 30, naar
'Amsterdam.
A. Broere, Groote Markt 24, naar Den
Helder.
W. H. Brinkhorst, Binnenhaven 39, naar
.Utrecht.
A. A. Huijbens—Meijer, Van Galenstraat 6,
naar Den Helder.
I. Turksma, Wagenaarstraat 11, naar
Leeuwarden.
J. Schroevers, Baljuwstraat 6, naar Arne-
jnuiden.
J. van Noppen, Baljuwstraat 22, naar Oost
burg.
W. P. H. Riecker, Singelweg 4, naar Den I
Helder.
J. A. Corré, Leliënlaan 3, naar Raams- j
donk.
L. Kral, Koningsweg 27, naar Oostenrijk,
J. J. Alma, Walstraat 51, naar Middelburg, i
L. W. van der Sterre, Verkuijl Quakkelaar
straat 67, naar Rotterdam.
E. Blok—LombaaTd, Lepelstraat 4, naar
Delft.
C. van der Geest, Zeilmarkt 5, naar Ned.
Oost-Indië.
525
Daar donderde de trein 'n tunnel binnen. Het werd ineens
stikdonkere nacht.
„Nu zal," meende Duim, „de dief ontkomen. Hij heeft misschien
daarop gewacht.'
Op zijn ronde voeten balanceerend, ging hij naar de locomotief.
Zag zijn vrienden in den tunnel verdwijnen en met hen ook
den autodief.
526
De trein, uit den tunnel gekomen, snelde voort in 't volle licht.
Jokko, op den steenkool gezeten, keek den dief in 't verschrikt
gezicht.
Van angst bleef de dief rustig zitten, hij was nu ten einde raad.
Hij dacht„Hier valt niet te ontkomen, ze pakken mij, 't zij
vroeg of laat.
(Maandag vervolg.)
Buiten verantwoordelijkheid der redactie
De copie wordt niet teruggegeven
Mogen wij in aansluiting aan het uitne
mend verslag in uw blad over de lezing van
mej. de Witte uit Utrecht betreffende Ar
menië, aan degenen, die in dat werk belang
stellen, meedeelen, dat het Comité te Vlis-
singen eenige meisjes bereid gevonden heeft,
om met lijsten langs de huizen te gaan. Zij
zullen die gezinnen bezoeken, waarvan het
Comité meende, dat ze genegen waren het on
gelukkige overblijfsel van het Armeensche
volk te helpen in dezen ontzettenden nood.
De bedoeling is, dat men zoo mogelijk tee
kent voor een jaarlijks bedrag.
Wij vertrouwen, dat zij, die dien avond
hebben bijgewoond daartoe niet aangespoord
behoeven te worden. En laat degenen, die het
heerlijke werk van het Zeeuwsche Comité
„Filadelfia" niet kennen, de meisjes niet di
rect wegzenden, maar in elk geval, óf de
aanbeveling lezen, die de meisjes bij zich
hebben, óf zich er nader van op de hoogte
stellen, dan helpen ze zeker mee.
Het Comité voor Vlissingen,
Mevr. J. DE VOOGD—VAN BAKEL.
Mevr. G. J. BLAAUWENDRAAD—
VAN COEVERDEN.
Mevr. C. WIERSINGA—DE NIET.
Mevr. S. J. BROUWER
SCHOTANUS.
Tangkoe, Tientsin, 29 September 1930.
a/b Ms. „Aletta"
Mijnheer de Redacteur,
Van bevriende zijde onving ik het bijblad
van de „Vlissingsche Courant" van 12 Juli
ji., waarin het „kort resumé" van den heer
Teerling aan den gemeenteraad van Vlissin
gen betreffende de bekende ontslagkwestie
aan de „De Ruyterschool" aldaar.
Tot mijn spijt ben ik. vnl. door den lan
gen weg, dien uw blad moest afleggen, wel wat
laat, doch stel genoeg vertrouwen in het
geheugen der inwoners van onze goede stad
Vlissingen, dat althans in dat opzicht de
onderstaande regels niet al te veel mosterd
na den maaltijd zullen zijn.
Met toenemende verontwaardiging las ik de
scheld- en schimppartij en de lange reeks
van beschuldigingen van den heer T. In
sterke mate schijnt hij te lijden aan auto
suggestie.
Zijn artikel toch komt er op neer dat h ij
gelijk heeft, en h ij alleen. Alle anderen, en
dat zijn er nogal wat, zijn leugenaars en be
driegers. Maar, dat moet nu juist nog bewe
zen worden. In de 10 jaar, dat de heer T.
hiermee bezig is, is hij echter bijster wemig
opgeschoten. Ja, de wet eischt nu eenmaal
meer dan een verzameling losse beweringen.
Wanneer, ten minste volgens den heer
Teerling zelf, hij zoo zonneklaar het recht
aan zijn kant heeft, dan vraag ik mij af,
waarom het hem dan zoo moeilijk valt, juis
ter onmogelijk is, tot zelfs de hoogste onder-
wijs-autoriteiten en het gerecht te overtui
gen. Zelfs al had hij het bij het rechte eind,
waar hij botweg het geheele bestuur der Zee
vaartschool, den directeur incluis, van
valschheid en onbetrouwbaarheid beschul
digt, dan kunnen we toch zeker aannemen,
dat dit bij bovengenoemde autoriteiten niet
het geval is.
Als iemand in een geschil zijn zin niet kan
krijgen en zijn toevlucht neemt tot schelden,
dan wijst dit op een tekort aan steekhouden
de argumenten, m.a.w. dat zijn zaak zwak
staat en hij zelf niet op de hoogte is van
behoorlijke manieren.
Het lust mij niet, alle insinuaties van den
heer T. te bespreken, in elk geval lijkt het mij
dienstig, er eenige van na te gaan en zoo
mogelijk nog meer dan zijn artikel in zijn
geheel al deed, de grofheid van enkele pun
ten bizonder in het licht te stellen
lo. Er staat o.a.„Immers, de valschheid,
leugenachtigheid en onbetrouwbaarheid van
het bestuur in deze zaak is U niet volkomen
bekend" enz. D.w.z. de valschheid enz. is U
al reeds bekend (dus een uitgemaakte zaak),
maar nog niet volkomen.
2o. De veeg, die de raad krijgt, iets verder,
over het onderzoek in 1924, beteekent, tus-
dan^ j?6'5 d°°r' ni6ts meer of minder,
t 1 onregelmatig is geweest, leest
o«v. „Na het zgn. onderzoek" enz
„f.Ct gouwen van den heer T. In dien
laad moet, niettegenstaande dat toch wel
met buzonder geschokt zyn, nu h« zich weer
tot dien raad wendt met dezelfde kwestie.
hnf'. Voelt de heer T. niet, dat hij zijn
heha'wrre 46 buiten gaat' waar hij het
behandelde op een particuliere audiëntie bij
een minister aan de groote klok hangt
Wa.' d0n rechtstreekschen aanval op
den directeur, den heer Visser, betreft af-
het dat men in een leidende
nin t1"8 niet altlJd precies z«n eisen mee
ning kan zeggen of schrijven (waarmee ik
natuurlijk niet te kennen geef, dat ik de
en ering des heeren T. als waar aanneem)
is het wel een beetje al te gek, nu de heer
Visser 28 jaar directeur is, te komen „agen
of hij de leiding van dat instituut waardi- is
Hoewel overbodig, zou ik als antwoord willen
verwijzen naar de spontane viering van het
Jf8 JaMeum van dhecteur en school.
ean Teerling is van andere ge-
du.s het 1S niÊt zo°- Behoorlijk bewe
zen feiten komen zeker later wel
Het venijnige, speciaal van dezen aanval
typeert den heer T. Het toont, dat hij, waar'
tahe he anders betreft' de meest olomen-
hneru -?en tatsoen «nvoudlg over
boord gooit. Geen kans ziende, hen recht-
treeks te treffen, 2iet hij er geen bezwaar
in, dit indirect te («reiken door den goeden
naam der school zelf in discrediet te bren
gen, o.a door ingezonden stukken in dit blad,
zooals de geachte lezer, welke deze onver-
kwikkelijke zaak van naby volgde, zich or,ge-
twijfeld zal herinneren.
Dat ook de belangen van hen, die bii deze
gewicht? 2yn betrokken' welke van zóóveel
gewicht is voor onze provincie in 't algemeen
gevaa0? VhSSmeen in bijzonder, hierdoor
Te™uL??nJS fen die de l eer
■leerling aan zijn laars lapt.
,n?Zer 'ff ev™wicht en marionettén ge-
de h?' Ware te wenschen geweest, dat
smal»'welke hier den directeur zoo
smalend beoordeelt, aan hem een voorbeeld
genomen. Bij diens capaciteiten als
leeraar zinken de zijne in het niet.
Het is een publiek geheim - ik wees daar
reeds een 5-tal jaren geleden op dat het
es geven van T. geheel onvoldoende was
S-Ieertine?enenaróiS aandoen' dat «ii als
ex leerling een dergelijk oordeel durf aan-
besche^dènheid Sle°htS mÜn eigen
bescheidenheid zou my gebieden, te zwügen,
gen n 016 Va" verreweg alle leerlin-
gen, om anderen niet te noemen.
Ondergetekende volgde den cursus 1917—
918 voor eersten stuurman. Deze bestond
uit ongeveer 10 leerlingen. Daarvan herinner
ik mu nog de heeren D. Coppoolse, C. A. van
der Eijk, p. van Noppen, Molenbroek Duin-
indruk, dat de heer T. zelf niet goed be-
EenPderIar>hiJ W»s ™k»-
Een dergelijke conclusie is niet precies be
vorderlik voor het prestige van den berok
ken pedagoog. De resultaten van zïn onder-
w waren dan ook naar evenredigheid
en de hee?TmH°ghyk' WU °ns Wrgisten
m fw rg van wüsheid was, ge-
J Zlch het alr gaf, maar, dan deugde
Sf/TS Van doceeren niet. De uitkomst
bleef In elk geval hetzelfde.
T^vnv»n ?j t!genvoeren dat ik scherp ben.
T o.v. van den heer T. is dat noodig. Door
tTnd ff", heett hü aI 66 duidelijk ge-
hooren °rd6 der dildiuidigen te be-
-ihet UUr' 's Zaterdagsmorgens,
werd dan ook op ons speciaal verzoek door
Tee i?6??58? meestal het vak van leraar
Teerling behandeld. De eerste moest dus zijn
eigen tyd gebruiken om by te springen, waar
de laatste te kort schoot. Dat deze gang van
zaken den directeur, wien goed onderwijs,
dus ook ons belang, vóór alles ging, zeer ver
droot, valt licht te begrijpen.
Het voorgaande is zeker niet geschikt, een
vaste benoeming waarschymyk te maken,
v? f' niet met volle goedkeuring
van den directeur.
Thans een vraagWaarom zUn er tezelf-
u ^me n r ^waal geen onaange-
naamheden voorgevallen, terwyi toch de
voorwaarden dezelfde waren
Het antwoord is eenvoudig: Deze toonde
m alle opzichten voor zijn taak berekend te
un en uitstekend les te geven. Dit bewijst,
dat op de De Ruyterschool eere gegeven werd
wien eere toekwam.
Ten slotte nog deze opmerking Min of
meer duidelijk insinueert de heer Teerling
over een deel der notulen en corresponden
tie van het tijdperk 19181920, welke door
het bestuur zouden zijn verdonkeremaand.
Hij is natuurlijk wel zoo verstandig, dit niet
openlijk te beweren. Nu zou ik de zaak eens
willen omdraaien en vragen „Zou het zoo
onmogelijk zijn, als er werkelijk papieren zijn
verdwenen, dat niet het bestuur, maar an
deren daarin de hand hadden Wie bewijst
dat de tegenpartij niet evengoed belangheb
bende zou zijn in dat geval?"
Hoe imposant om dan met een theatraal
gebaar veilig tegenover de buitenwereld te
kunnen beweren, dat willens en wetens be
scheiden worden achter gehouden.
Of zou men van die zijde durven beweren,
dat notulen enz. steeds achter slot en gi en-
del zaten Zoo ja, dan zou dat op den per
soon in kwestie een eigenaardig licht werpen.
Ik wil dit epistel besluiten met den heer
Teerling den goeden raad te geven, ten allen
tijde te trachten heer te zijn, zelfs al zou
hem dat moeite kosten.
Geachte Redactie, met beleefden dank
voor de plaatsing,
J. C. ANKER.
Gezagvoerder ter Koopvaardij.
Mijnheer de Redacteur,
Vergun mij s.v.p. Jefke in te lichten om
trent de oorzaak waardoor „Vlissingen Voor
uit" niets meer van een muziek-festival heeft
laten hooren.
Het festival dat het voorgaande jaar door
„Vlissingen Vooruit" in samenwerking met
het Vreemdelingenverkeer is gegeven en door
laatstgenoemde is gefinanceerd, kon dit jaar
niet plaats vinden omreden Vreemdelingen
verkeer geen kans zag de noodige gelden bij
elkaar te krijgen. Dit was voor Vlissingen als
badplaats een groote teleurstelling.
Dankzeggend voor de verleende plaats
ruimte,
J. P..VAN KRIEKEN,
Voorzitter „Vlissingen Vooruit".
Mijnheer de Redacteur,
Als wederantwoord op het antwoord beant
woord ik hierbij zijn antwoord.
Uit zijn antwoord blijkt klaar, dat hij tot
die lieden behoort, die in hun verwaandheid
van zgn. „menschzijn" geen plaatsje in wil
len ruimen aan minder bevoorrechte of zwak
kere $ez~ns, waartoe niet alleen de minder
fortuinlijke menschen, maar cok de dieren
behooren.
In hun waanwijsheid beslaan zij met hun
opgeblazen verbeelding een ruimte die aan
geen ander schepsel een staan in de samenle
ving kan gunnen, tenzij.... zij er materieel
voordeel van trekken.
Een dergelijk mensch „gevoel" bij te bren
gen staat gelijk met een krab het zingen te
leeren en dus begin ik daar niet aan. Wel wil
ik hem wijzen op zijn plicht als tramcon
ducteur, die hem niet alleen zegt zijn passa
giers veilig over te brengen, doch ook voor
„aanstoot" te waken.
De spottende houding waarmee hij de tij
ding der jongens ontving was onhebbelijk en
dom. Zijn plicht was geweest informaties te
nemen ten einde te weten, in hoeverre zijn
tram er schuldig aan was. Bij een eenvoudigs
aanrijding met bijv. een wagen, had hij dit
zeker gedaan, doqh nu het een hond gold,
die onder de vreeselijkste pijnen is bezweken
wekte het slechts zijn spotlust. Deze man
schijnt niet te beseffen, dat ook in een hond
een kostbaar bezit verloren kan gaan en dat
hij bij schuld wel degelijk gestraft wordt.
Wat zijn duizenden dankbare passagiers be
treft geloof ik, dat zijn directie dankbaarder
mag zijn met haar goed gevuld laadje. Maar
ook tevens met het fortuintje dat zij gedu
rende die dagen geen ongeval mocht boeken,
zooals kortelings op den Singelweg plaats had
en waarbij tientallen dankbare passagiers als
muizen hadden kunnen verdrinken, indien zij
niet op hun dankbaar gemoed konden drijv?n.
Met het „hobbelend geitje" moet men
uiterst voorzichtig zijn, getuige haar somber
verleden en nog gesluierde toekomst. „Klaar"
v. W.
Maandag 20 October.
Hilversum, 298 M. 8.00 Vara. Grai^
foonplaten. 10.00 Morgenwijding V.P.rJ
10.15 Vara. Voordracht door Joh. Molenas
10.30 Voordracht en septet. 11.30 Concsij
septet, 12.00 Concert, orkest. 2.15 Orgels
eert. 2.45 F. Hulleman leest uit eigen v?ert
3.30 Solistenconcert, orgel en viool. 4.30 KiJ
dervertellmgen-. 5.00 Concert, orkest, manrjl
line-ensemble. 8.00 Ir. Santercos Brandt/
veiliging. 6.15 Vervolg concert. 7.30 H. J.
cobs Keuringsdiensten van waren. 8.00 1
Goudsmit spreekt over den Algemeenen 1
voor arbeiders in het bakkers- en chocolatij
en suikerbedrijf. 8.15 Concert, Noord- E
Zuid-Duitsche muziek door het Utrechte
Stedelijk orkest A. Bouwmeester, voordraciJ
10.45 Persberichten. 11.0012.00 Gramofoon!|
platen.
Huizen, 1875 M. 8.15—9.30 N.C.R.V. Gral
mofoonplaten. 10.3011.00 Korte ziekendienstl
11.00—11.30 Lezen van Chr. lectuur. 11.30-
12.30 Gramofoonplaten. 12.301.30 Orgelcon-1
eert. 1.305.30 Feestvergadering ter gelegen.|
heid van het 50-jarig bestaan der vrije
versiteit, orgelmuziek en rede van prof. c
H. H. Kuijper. 5.306.30 Solistenconcert, sq.1
praan, viool, piano. 6.307.00 W. J. v. Schelij
ven Pluimveeteelt. 7.00 Dr. P. Stegenga||
Chr. Philisofische cursus. 8.00 Kerkavond
het gebouw van de Herst. Evang. Luth.
meente, jongenskoor en orgel. Rede van dr|
M. J. A. Schweitzer en dr. C. J. de Vrijer. S
Nieuwsberichten. 9.40—11.30 Concert. Fanfa|
recorps.
Daventry, 1554.4 IVï. 10.35 Morgenwijding,
11.05 Lezing. 12.20 Orgelspel, cello. 1.35 0r>
kestconcert. 2.20 Berichten. 2.30 Uitzending
voor scholen. 3.40 Dansmuziek. 4.35 Concert,
sopraan, trio. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Lezing,,
6.35 Berichten. 6.55 Koersen. 7.00 Liederen,
7.207.40 en 7.45 Lezing. 8.05 Vaudeville.
Berichten. 9.35 Koersen. 9.40 Lezing. 10.0ö|
Concert, orkest, bariton, piano. 11.2012.201
Dansmuziek.
Parijs, „Radio-Paris", 1735 M. 12.502.20|
Gramofoonplaten. 4.05 Orkestconcert.
Tooneeluitzending en solistenconcert, kwartet.1
Langenberg, 473 M. 6.20—7.20, 9.35—10,151
en 11.30 Gramofoonplaten. 12.251.50 Orkest.
concert. 4.505.50 Gramofoonplaten. 7.20-1
9.20 Orkestconcert Intermezzo. 8.208.5-51
„Zeit zu Zeit", koorwerk van Hermann Erd«|
len. Na afloop tot 11.20 Dansmuziek.
Kalundborg, 1153 M. 11.201.20 Orkest* I
concert. 2.554.55 Orkestconcerti en voor-f
dracht. 7.207.50 Orkestconcert. 7.508.591
Zang en voordracht. 8.50—9.20 Piano-recital I
door Mary Barratt Duo. 9.4010.20 Orkest-1
concert.
Brussel, 508.5 M. 5.20 Trio-concert. 6.501
Concert. 8.35 Concert, orkest, zang, fluit.
HET LUCHTSCHIP OP RAILS.
Groote uitvindingen zijn altijd sceptisch I
ontvangen en dat is ook goed, want del
critieklooze enthousiasten staan de practische
toepassing evenzeer in den weg xls de critiek*
loos afbrekenden.
Ongeveer drie jaar geleden werd er veel I
aandacht geschonken aan het sensationeele
ontwerp-Krukenberg, dat beoogde den af
stand Berlijn—Keulen, die in rechte lijn. ge
meten 479 K.M. lang is, in twee uur af te leg-1
gen. Hij wilde hiervoor een stalen zweefbaan
aanleggen, waaraan de wagens zouden han
gen. Dit idee is reeds toegepast bij de zweef
baan te Elberfeld-Barmen en was een uitvin
ding van den ingenieur Langen. Maar in het I
ontwerp-Krukenberg wordt een nieuwe wijze
van voortbeweging voorgesteld, nl. door pro
pellers, evenals bij luchtschepen. Hierdoor zou
een ongelooflijke snelheid bereikt kunnen I
worden, nl. gemiddeld 360 K.M. per uur. Als I
men dan twee uur rekende voor den afstand
BerlijnKeulen, zou men nog op vijf of zes
plaatsen stoppen.
Hij koos den propeller om de volgende re
den bij een vliegtuig heeft c'e propeller I
drievoudig werk te verrichten. Ten eerste
moet hij het vliegtuig omhoog brengen, ten
tweede moet hij het gewicht van het vlieg
tuig en zijn lading zwevende houden en ten
derde moet hij het vliegtuig vooruit brengen
tegen den weerstand der lucht in. Het groot
ste dee1 van de energie wordt nu verbruikt
om het vliegtuig omhoog te neffen en in
evenwicht te houden en dit is niet meer
noodig bij een zweefbaan. Dan kan dus de
geheele kracht van den propeller gebruikt
worden /oor de voortbeweging.
Het bouwen van de zweefbaan is tot nu toe
uitgesteld om financieele redenen en de
slechte economische toestand van tegenwoor
dig zal daar ook wel niet vreemd aan zijn.
Het zou anders een winstgevend bedrijf kun
nen worden, vooral als men het plan uitvoert
om aan den Keulschen kant de baan door te
trekken tot Parijs en aan den Berljjnschen
kant tot Warschau.
Een merkwaardige samenloop is, dat kort
geleden in Schotland, te Milngarie bij Glas
gow, een 4 K.M. lange zweefbaan over de
Clyde is geopend, waarbij het ontwerp-Kru
kenberg bijna nauwkeurig is uitgevoerd. Het
ontwerp en de uitvoering zijn echter van den
Schotschen ingenieur George Bennie. Zijn
wagens doen wel eenigszins denken aan een
luchtschip en hangen in een ijzeren geraamte
aan een rail, die voortglijdt over een andere
rail. De onderliggende rail, de eigenlijke
zweefbaan dus, levert tegelijk den stroom,
die de noodige energie voor het draalen van
den propeller verschaft. Men moet op deze
baan een snelheid van 250 K.M. per uur kun
nen bereiken, maar voor het dagelijksch ge
bruik kan men niet zoo snej gaan over een
baantje van 4 K.M. Toch is de practische
uitvoerbaarheid bewezen en bij een langere
baan had Bennie misschien ook wel moeite
gedaan om een grootere snelheid dan 250
K.M. per uur te bereiken.
De ijzerconstructie van de Duitsche baan
is veel lichter dan die van de Schotsche baan
er moet n.l. bij de constructie rekening ge
houden worden met de snelheid, die men be
reikt.
Vi
Zaterdag t3 Octo
De strijd tè
risine. Bij^
Tïienzorg.
ren zich.
Het belangrijjd
In het poj
sc7ie actie.
Het is met de toetl
opgerichte naamlooze I
ginningen, uitgaande I
gemeenten, niet zoo
men te Amsterdam
Slechts zeer geleidd
kleine gemeenten zid
porvinciale staten
onderneming interessd
voldoende om de algei
Noord-Holland te welf
Dr. Vos zou hierin I
gument zien voor e|
verbetering der Arn
niet ten onrechte.
In de laatste jaren t
sterdam uit de kld
gemeenten onrustbarJ
kleine gemeenten zijn|
in staat armen en
ondersteunen en hetl
de armlastigen, tel
hoofdstad trekken, w|
seerde steunregeling
dien nog verschillend!
gingen in het belang
zijn.
Voorts heeft men|
kan, zoo noodig, aan
tis kleeding en schod
Voor de ouderen zijn I
tijden in de schoollokf
de armlastige bewoil
Hollandsche gemeentc|
dan een opzicht een
rende Armenwet haar!
onmiddellijk na hun
Dat hierdoor te An
perisme gekweekt wo|
beschouwd, eigenlijk
laat zich denken En i
cieele lasten der gemJ
get armenzorg Cvoor
veer 2 millioen
nier door verzwaard 1
er elders eenvoudig
Zoo weigerde onlani
de Zaan de toetredin|
onder de volgende
aan dat verkapt staal
Bovendien, we hebbel
die het hier niet houf
wel weg".
Inderdaad hadden
tlge gezinnen verlede
zocht in de groote stee
steun per week in des
gemeente den hongen
Feitelijk moeten de
armlastigen komen, v
althans voor een dee
deeling hunner oud-ir
De toestand wordt
neer straks, na hun
gemeenten leegloopen!
rendeels naar Amsten
hier al rekening mee.|
Ook in de reeds
meenten bestaande
de groote steden eenl
reeds overtalrijk arbel
loos door versterkt eif
voerd. Met het oog
Noord-Hollandsche
Zij wenscht, zooals
spreking met wethoud
deelden, in versehille
woeste of voor verbet
aan te koopen en
doen bearbeiden. As
meer particulier e:
worden gegeven dan 1
fing gebruikelijk.
Wanneer nu te zijnt
danig zal verbeterd z
minstens een jaar voc
antwoordelijk blijft, z
de zeer kleine gemet
schap te betrekken,
zelf de noodzakelijkhe
lastenverdeeling gaan
De gemeentelijke v<
namen wij is voorr
ter met haar werkzaa
Moge haar initiatief
Wellicht geeft zij
meentelij ke samenwe:
bied de Gooische
zich momenteel reed:
een gemeenschappeli
besmettelijke ziekten
moeiingen uitbleven c
Men vindt in het n
gebreide Amsterdam
van het bestaan zelfs
vrijwel onbekend is.
Dikwijls verneemt i
making met werkli
°ver het IJ, waar sed
nieuwe fabrieken en
gevestigd mogen zijn
Zoo is het velen o
den rook der hoofd
de vervenerij evenzee
Emmer-Compascum